Världen daglig uppdatering 10 April 2025

Så vad skall man alltid göra?

Jo förbereda sig för ett värsta utfall – ”vill du ha fred förbered dig för krig” för den gången det blir krig och man är oförberedd då blir konsekvenserna skyhöga.

Det är därför man skall diskutera värstautfallen för även om ”sitt still i båten” fungerar i 95% av fallen så gjorde det inte det för till exempel Finland och Ukraina, och traumat sitter i många generationer efter en sån smäll.

Som folkvald har man helt enkelt ett förbaskat ansvar gentemot medborgarna att alltid planera för det värsta med avvägningen mot kostnad förstås.

Jag har lite svårt med twitterlänkarna och jobbdatorn för dom vill att man ska jobba och blockar det mesta – alla påståenden utan källa nedan har jag postat länk till på min bluesky, adress längst ned.

Nu är ett fullt handelskrig iallafall igång i världen mellan USA, Kina och kanske EU, helt instigerat av Trump får man kanske tillägga –

-Kina har precis gjort ett motdrag mot 104% tarifferna som började gälla 9 April – dom har ingen avsikt alls att backa och höjer till 84% från och med 10 April.

https://omni.se/kina-ska-infora-ytterligare-tullar-pa-84-procent-pa-amerikanska-varor/a/8qkXd2

-Och EU svarar på USAs handelstullar, gäller från 15 April.

https://www.di.se/live/eu-svarar-pa-trumps-tullar-infors-nasta-vecka

-Och sen ska såklart Trump ytterligare öka tullarna mot Kina för att dom varit oförskämda

https://omni.se/trump-annonserar-tullpaus/a/eMoeJQ

-Och sen igår gick Trump ut med att det blir tullfritt i 90dgr, så när som på 10% för alla utom Kina. Vänta 1-2dgr innan ni öppnar en långburk är nog psykologens rekommendation – en absolut enorm soppa just nu och Omeprazol har tiodubblats i pris 😶

Sen har USA också precis utannonserat genom byfånen Trump att dom ”i närtid” kommer införa riktade tullar mot olika sektorer, till exempel ”pharmaceuticals”. Det betyder väl att det blir 10%-50% (vem fan vet längre…) importtull på olika produkter oberoende av ursprungsland?

Gissningsvis ovanpå allt annat 😀

Och USA har även infört en riktad hamnavgift mot endast kinesiska fartyg som angör amerikanska hamnar på 1.5mn USD – ovanpå allt annat naturligtvis.

Ovan sammanfattar väl på ett ungefär handelskriget så här långt och både Trump och JD Vance gör sitt bästa för att förstärka det genom att gå ut i media och twitter och öppet håna Kina, Kinas ledare och kineser rent allmänt med en illa dold rasistisk underton.

Och Hegseth har extremt högt tonläge kring Panamakanalen och att Kina kommer kastas ut med fötterna före.

Trump har precis gett Pentagon en extra 1trillion USD att sätta sprätt på 😶

Jag trodde han skulle minska försvarsutgifterna med 50% minst?

USA har också kört en flottstyrka till Panamakanalen för ”den är vår och inte kinesjävlarnas” – är väl på ett ungefär vad Hegseth har sagt i frågan och Panama verkar inte ha jättemycket att säga till om.

För att ge Israel en fighting chance så måste väl Iran vingklippas innan den globala konflikten drar igång så dråpslaget mot Iran kommer nog om inte alltför länge – vilket uppbyggnaden också föreslår. 2st CAG, alla stealth bombare och 300 000st militärer finns i MENA området nu om vi inkluderar Diego Garcia. Samt att man förflyttat LV dit från Sydkorea.

Tittar ni på nedan bild så förstår ni varför USA vill vingklippa Kina.

Och dom behöver göra det i närtid så inte Kinas rustningsindustri hinner ta fart.

Sen närmar sig ju EU snabbt Kina as we speak och det har USA sett länge så inget pris för att gissa att dom gärna håller EU på mattan också, helst med ett kallt krig skött av Ryssland.

Så fort Kina hinner komma med proportionerliga svar mot Trump så kommer han explodera i en tirad av förolämpningar och hot som snart kommer övergå i sterotypiskt racial slur – det kan jag nästan lova.

Zelensky skulle inte ha blåst upp dom där tillfångatagna kineserna just nu – onödigt för USA använder det som ammunition mot Kina. Han letar efter varenda ursäkt att eskalera just nu vilken som helst.

Hela samarbetet med Ryssland är således högst själviskt och ett försök för USA att brotta sig tillbaka till toppen igen inte nödvändigtvis genom att vara bäst utan genom att krascha alla andra mer än sig själva.

Det här har vi skrivit om tidigare men nu är det så till sist igång – det har gått oändligt mycket fortare och väldigt mycket mer aggressivt än vad jag tänkte mig.

Tyvärr så kommer ni få en del av denna rapportering framledes av den enkla anledningen att hela situationen inte längre går upp eller ned med Ukraina, utan vi har nu tagit klivet bortom det som Ryssland misslyckades med – en global eskalering.

USA ser Kina och EU som ett större hot än Ryssland och därför har man lierat sig med Ryssland – din fiendes fiende. USA är precis som banken inte din vän brukar väl någon säga?

Det som hände direkt var att börserna störtdök – nu igår verkar Europa ha gått ned mer än USA och Asien?

Och sen lättnadsrally tills Trump kommer med nästa uttalande – de som vet vad han skall säga och när kan väl tjäna sig en hacka 🧐

Men sen kom en första indikation på att Kina kanske vrål-dumpar sina statspapper, ingen vet just nu och det kan också vara så att inga köper och Kina, eller andra, säljer lite?

Och sen att något gick sönder på obligationsmarknaden – en så här start reaktion har inte skett sedan 1982 enligt länken.

Räntorna på nya statspapper skenar och går ned på existerande om jag förstått det rätt och det här är allmänt räntedrivande uppåt så FED måste köra sin ”quantitive easing” för att hålla räntorna nere.

Med 2008 i friskt minne så spred ju sig detta över halva världen och länder fick ”krisräntor”.

Om ni minns tidigare inlägg så var det just det jag var ute efter – kommer USA kunna ge andra länder krisräntor?

FED kan ju köra quantitive easing in absurdum men klarar mindre länder det?

Sen är ju nästa fråga vad en liten rysk attack mot Baltikum och Svalbard skulle göra för riskaptiten i en kraschande bondmarknad?

Så här såg det ut iallafall.

För det här är nästa fråga jag har ställt några gånger – har USA försökt rigga det här genom grov manipulation för att komma ut på toppen igen och det enda jag kan komma på är att dom använder Ryssland mot Europa för det.

Vi får se helt enkelt men bollen verkar nu vara i rullning och iallafall jag börjar bli orolig över detta, smäll sedan på ett krig Kina – USA ovanpå hela soppan så kan det nog bli rätt livligt gissar jag.

Jag fortsätter driva detta för jag tror inte för en sekund att USA inte har förberett en flerstegsraket.

Ukraina klarar sig undan Trumps härjningar iallafall även om RU fortsätter offensiva operationer – det ryktas att dom kommer försöka nå Oskil framledes.

Har ni också noterat att raffinaderiattackerna, attackerna på tillverkning och annat kul halvt dött ut i UA kriget?

Flera veckor utan någonting här 🧐

Brist på drönare har Ukraina absolut inte och måluttagslistan är mycket lång.

Således politiskt men UA förstår väl att USAs fredsplan ligger död i vattnet och RU formligen vräker robotar och drönare över Ukraina.

Det världen skulle behöva nu är en rysk brakförlust i Ukraina, vi får se om Ukraina klarar det och Europa resurssätter det.

Vi hade en första diskussion igår hemma kring vad ska vi göra – svaret blev att vänta och se, tog ett tag att somna efter det faktiskt. Inte jättesugen på det här igen, tredje gången under mitt arbetsliv…

Gillade ni inlägget dela det gärna i era kanaler,

Vill ni ha ett kul kommentarsfält – johanno1.se. Det är hög nivå på kommentarerna vill jag lova- ni lär er något nytt varje dag, och det går att posta bilder.

På Substack – glöm nu för fan inte att bli betalande prenumeranter även ni som redan följer. Det är kul att se att några tycker det är läsvärt, ser allt arbete som läggs ned på detta och tog steget över till att prenumerera, men fler behövs 👍

johanno1.se

substack.com/@johanno1

https://bsky.app/profile/johanno1.bsky.social

Swedish rescuers, de jag haft kontakt med kör på i det tysta och levererar materiel till Ukraina. Ni ser dom inte ständigt på sociala medier för dom jobbar istället med att stötta Ukraina.


Glömt inte att donera, Ukrainas sak är vår! Support Ukraine


Vad kan vi göra bättre? (Ni kan välja flera alternativ).

Visa resultatet

Loading ... Loading ...

155 thoughts on “Världen daglig uppdatering 10 April 2025”

  1. God morgon!
    De ryska förlusterna i Ukraina 2025-04-10

    1420 KWIA
    3 Tanks
    12 APVs
    70 Artillery systems
    105 UAVs
    169 Vehicled & Fuel tanks
    4 Special equipment

    Slava Ukraini!

     

  2. Ukrainska drönare har varit aktiva i natt, vi får vänta och se om det rapporteras någon om resultatet:

    ”Ukraine launched a powerful overnight strike with 150+ suicide drones, targeting military sites in 12 Russian regions and Crimea. Three Russian military airfields were hit. The raid lasted 10+ hours, reaching deep into Krasnodar, Saratov, Voronezh, and beyond. Nowhere is safe for the aggressor.”
    https://bsky.app/profile/meanwhileua.bsky.social/post/3lmgpg3wtf72l

    ”Our new drones in Moscow region”
    https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lmfwsz63ts2n

    ”Bryansk”
    https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lmfqg2gcjk2n

    ”Naro-Fominsk, Russia”
    https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lmfxwj47x22n

  3. Enligt Greyskull har Ukraina även gjord en del framsteg. Återstår även här att se om det senare dyker upp på DeepStateMap.

    ”The AFU have advanced between Kotlyny and Udachny Pokrovsk direction”
    https://x.com/FreudGreyskull/status/1910091513427833322#m

    ”AFU reportedly liberated Shcherbaky, Zaporizhzhia axis”
    https://x.com/FreudGreyskull/status/1909918421976027234

    ”Pro Ukrainian channel reports the liberation of Tarasivka, Kostiantynivka Raion Donetsk”
    https://x.com/FreudGreyskull/status/1909837398726656221

  4. AFU: ”In total, 149 combat clashes were recorded during the past day.
    Yesterday, the adversary caused 94 air strikes at the positions of Ukrainian units and settlements, including dropping 162 controlled bombs. In addition, carried out more than 6,300 shellings, 96 of them – from jet systems of salvage fire, and deployed 2868 kamikaze drones to impress.”
  5. ”Både Wall Street Journal och Financial Times skriver att JP Morgan-chefen Jamie Dimons medverkan i Fox News kan ha påverkat Trump.

    Trump sa på onsdagen att han övervägt tullpausen under ”några dagar” men medgav också att han sett och tagit intryck av Dimons tv-framträdande.

    – Han är väldigt smart, och ett finansiellt geni. Han har gjort ett fantastiskt jobb med banken, sa Trump under onsdagens frågestund i Vita huset.”
    https://omni.se/tungviktaren-slog-larm-for-tullar-i-fox-news-sedan-tryckte-trump-pa-paus/a/xmvwVQ

  6. Lite mer om tullarna

    ”Beslutet om Donald Trumps tullpaus för de länder som inte har infört svarstullar omfattar även EU. Det bekräftar Vita huset för BBC.

    Det betyder att bastullarna på 10 procent, som den amerikanske presidenten förra veckan utlyste gentemot alla världens länder, kvarstår.”
    https://omni.se/vita-huset-bekraftar-eu-omfattas-av-tullpaus/a/XjAeWo

     

    Riksbankschefen oroar sig för den amerikanska statspappersmarknaden.
    ”USA:s ekonomiska politik är ”extremt oförutsägbar” och destruktiv på lång sikt, säger riksbankschefen Erik Thedéen i SVT:s Aktuellt.

    Han tror att man ska vara försiktig med att kalla Trumps plötsliga svängning i tullfrågan för bra eller dålig.

    – I min värld är den stora oron den amerikanska statspappersmarknaden, och den har redan börjat skaka.”
    https://omni.se/riksbankschefen-oroas-mest-av-statspapprena/a/4B8VkG

    ”De asiatiska börserna lyfter i spåren av gårdagens lättnadsrally på Wall Street. Stockholm och övriga Europa väntas rusa från start.”
    https://omni.se/marknadspuls-asien-lyfter-borsfest-vantar-i-europa/a/637858

    Trump skrev ju att allt skulle lösa sig och att det var läge att köpa, misstänker att han redan bestämt sig när han skrev det.

    ”Ett par timmar senare meddelade presidenten att det tullpaket som skakat marknaden den senaste veckan sätts på paus i 90 dagar, vilket gav upphov till New York-börsens tredje mest kraftfulla rally i modern tid.

    – Bryter det mot reglerna? Jag vet inte. Inte för att Trump följer några regler. Nu kommer man naturligtvis att leta efter minsta signal från Trump, säger förvaltaren David Wagner till Bloomberg.”
    https://omni.se/trumps-tips-betalade-av-sig-bryter-det-mot-reglerna/a/xmv718

    ”Det som började som tisslande och tasslande exploderade till ett dån när nyheten kom – president Donald Trump pausar majoriteten av sina tullar. Börsmäklarna i New York kunde knappt tro sina ögon, skriver Bloomberg.”
    https://omni.se/borsgolvet-exploderade-nar-nyheten-kom-total-chock/a/aloy0L

     

     

     

  7. Angående Panama verkar man rett ut det hela nu. Blir väl mer amerikansk militär närvaro.
    Fast det går ju snabbt i Trumps USA så i morgon kan det förstås vara något helt annat som gäller.

    ”USA erkänner Panamas suveränitet över Panamakanalen. Det uppger Panama efter ett samtal länderna emellan.

    De två nationerna har kommit fram till överenskommelser om att fördjupa amerikansk militär utbildning i den centralamerikanska nationen, enligt Reuters.

    Men meningen om suveränitet fanns inte med i Pentagons engelskspråkiga version utan endast i den spanska versionen som publicerats av Panama. USA:s försvarsminister Pete Hegseth sa dock till reportrar att USA ”verkligen respekterar Panamas suveränitet och Panamakanalen.”
    https://omni.se/panama-usa-erkanner-var-suveranitet-over-kanalen/a/dR2bMB

  8. Operational information as of 08.00 10.04.2025 on the Russian invasion
     
    In total, 149↘️ combat engagements were recorded over the past day.
     
    #Kharkiv 5
    #Kupyansk 2
    #Lyman 27↗️💥💥
    #Siverskyi 10↗️💥
    #Kramatorsk 2
    #Toretsk 20💥
    #Pokrovsk 40↘️💥💥
    #Novopavlivka 6↘️
    #Huliaypillia 5
    #Orikhiv 9
    #Kursk 19💥
     
    In the Lyman sector, the AFRF🇷🇺 attacked 27 times. They tried to advance near the settlements of Nadiya, Katerynivka, Myrne, Serhiivka, Nove, Kolodyazi, Yampolivka and in the directions of Zelena Dolyna, Hrekivka and Novomykhailivka.

     
    In the Siverskyi sector, the AFRF🇷🇺 made 10 attacks on the positions of our units in the areas of Bilohorivka, Hryhorivka and Verkhnekamianske, all of which were repelled.

     
    In the Toretsk sector, the enemy carried out 20 attacks near Toretsk, Druzhba, Dachne, Leonidivka and Shcherbynivka.

     
    In the Pokrovsk sector, AFU🇺🇦 stopped 40 offensives by the AFRF🇷🇺 near Kalynove, Shevchenko, Troitske, Preobrazhenka, Uspenivka, Novooleksandrivka, Udachne, Vodiane Druhe, Zelene Pole, Yelizavetivka, Andriivka, Lysivka, Kotlyne, Kotlyarivka and Bohdanivka.

     
    In the operational area in Kursk region, Ukrainian Defense Forces 🇺🇦 units repelled 19 attacks by AFRF🇷🇺 over the past day. In addition, the AFRF🇷🇺 launched 46 air strikes using 82 guided bombs, and also carried out 410 artillery attacks on the positions of our troops and settlements, including eight from multiple launch rocket systems.

     
    Over the past day, the aviation, missile troops and artillery of the Defense Forces 🇺🇦 hit 11 areas of concentration of personnel and equipment, an air defense system and two cannons of the AFRF🇷🇺.

    1. Westley Richard

      Det går uppenbart ner i Pokrovsk och upp i Lyman.
      Jag har varit lite orolig för Pokrovsk, även om UA har haft ett drönarövertag så har ryssarna skickat massiva köttvågor just där.
       
      Det skulle vara roligt med någon veckovis sammanställning över hur de ryska fronterna utveckla över tid. 
       

      1. Vecka behändigt format. Samtidigt, eftersom det ofta står ganska stilla i framryckmingarna, kan månad vara bättre för att visualisera eventuella ändringar av fronten. Kanske en kombination.

  9. ANDERS RYDEN

    Fonden Ryssland har byggt upp de senaste åren var egentligen en krigskassa avsedd för att användas vid invationen i Ukraina.
    Det vet vi nu.

    Den kassan är borta sen ett tag tillbaks.

    Men vad som är värre är att oljepriset, tack vare Trump, nu är långt under break even för Ryssland.
    Vad jag har hört ska USA och Ryssland ha ett nytt toppmöte snart.
    Jag kan sätta hur mycket som helst att Putin kommer vara beredd på att gå ganska långt för att försöka få upp oljepriset medans Trump gör allt för att det ämnet inte ens ska upp på dagordningen.
    Håll ögorna på om det blir en gemensam pressträff eller inte är mitt tips.

    De senaste siffrorna, 2017, stod Ryssland för ungefär 80% av Tjetjeniens stadsbudget.
    Brinner sådan stor del av Tjetjeniens budget inne kan jag garantera att där blir dålig stämning.
    Är en tjetjen på dåligt humör då är det bäst att hålla sig undan.
    Skulle stödet till Tjetjenien fortsätta lär ryssarna bli förbannade och Kadyrov kommer att le med hela ansiktet och och uppföra sig väldigt provokativt.

    Men som sagt inget slår så hårt mot Ryssland som lågt pris på olja.
    Inte ens en atombomb mot Kreml slår lika hårt.

    ”For around 20 years, it had a fiscal breakeven oil price of around US$40 pb. Following its invasion of Ukraine on 24 February 2022, though, officially this has jumped to US$115 pb. Unofficially, as wars do not adhere to easily quantifiable and strictly adhered to budgets, the unofficial fiscal breakeven oil price is whatever President Vladimir Putin thinks it should be at any given moment.”

    1. 👍 

      När börserna återhämtade sig i går/natt är det fint att se att oljan ändå ligger kvar lågt nu på morgonen.
      Vanliga Crude steg iofs. lite och ligger nu på 61,5 men det är fortfarande det lägsta den legat på under hela kriget. Senast den var på den här nivån var i augusti 2021.

        1. 👍 Ryssland har förstås mer som de exporterar, gas, gödningsmedel, spannmål, metaller och annat men utan oljan kan de lika gärna lägga ner. Hoppas verkligen att de låga priserna blir kvar och de får gärna sjunka ytterlgiare.

          Trump har tjatat på att oljan måste ner och OPEC lyssnade på honom, samtidigt vill han även öka USAs utvinning (vilket kan bli svårt med låga priser..).

          Han  vill nog verkligen få ner bensinpriset i USA, det är sånt som väljarna uppskattar i det bilberoende landet. Han struntar nog i Ryssland i det fallet men de blir ju de största förlorarna oavsett.

          1. Det där är intressant!
            Låga bränslekostnader har varit lika synonymt med USA som hamburgare så det är logiskt att man vill ha ner dem för att tillgodose väljarna, oavsett partifärg.
            Har USA haft en dialog med OPEC eller är det en tillfällighet?

            Som du skriver är det förödande för RU och bra för alla andra (om vi bortser för utsläpp m.m.), inkl. Kina.

            Antingen har man inte tänkt hela vägen, skiter i ”Drill baby, Drill” för tillfället för att sen se till att priset går upp när man ska börja borra (väljarna har kort minne) eller så är det 5D-schack på Sheldon-nivå!
            För hur man än vrider o vänder på det så kommer även USA förlora på det i det korta perspektivet. (Billig bensin, ingen ny utvinning Ny utvinning, ingen billig bensin)

            1. Jo, Trump ska ha varit på OPEC länderna om att producera mer för att få ner priset, sen om det var därför de ökade eller om de har någon annan plan är det förstås bara de som vet.

              De hade planerat en produktionsökning som de sen tredubblade. Minns inte nivåerna nu.

              Kan varit så att de tänkte, ok vi gör som Trump vill, men vi passar på och tar i lite extra för att försvåra för USAs egen tillverkning.

              2014 gjorde OPEC just så att de överproducerade för att slå ut frackingbolagen i USA. Många fick lägga ner då det inte blev lönsamt att fortsätta producera.

              Frackingen är ju dyrare än att borra (på land, inte till havs) och i dag är det den delen av utvinningen som växer i USA och står för större delen av produktionen.
              Dessutom tömmer man snabbt fyndigheten, redan inom 1-2 år och måste sedan flytta utvinningen.

              Trump kan ha fått ett billigare pris än han tänkt, och då blir det absolut ett problem för USA, precis som du skriver, för billigt är inte bra och för dyrt är inte bra.

              1. Ah, känner igen det där med överprod. 2014.

                Trump fick väl ”A fantastic deal, a beautiful deal. The best deal in history! No one knows better a good deal than I do!” så han lät det passera. 😀

              2. Jag har ockå funderat i de banorna att Tr helst skulle ha ett pris en bit över 60$ / fat, för att behålla lönsamheten för produktionen i uza.
                Här en artikel som spekulerar i att det var en orsak till att han backade om tarifferna. https://www.cnbc.com/2025/04/10/trump-trade-war-uncertainty-threatens-us-oil-production.html
                Om det nu inte bara var för att kunna göra lite goda ”insider” affärer. Andra fördelar med ett högt oljepris för Tr och kompisen Pu, är att rysland hålls flytande en stund till, och kan fortsätta att bråka med oss här i Europa. 
                Tr skulle säker också vilja att vi här blir mera beroende av olja och gas från uza. För att det ska lyckas måste priset upp på en nivå som gör det lönsamt att borra, och då måste en del av mellanösternoljan bort, vilket säkert går att ordna med lite bomber på Iran. 
                Såg att 40% av Irans oljeexport går till Europa.https://www.iotco.ir/en/newsagency/3235/Iran-oil-destinations#:~:text=Royal%20Dutch%20Shell%2C%20France's%20Total,of%20crude%20oil%20from%20Iran.

    1. Ja det måste gå framåt för RU. I alla fall måste den ryska allmänheten uppfatta kriget så. Annars blir det turbulens och krafter släpps loss som inte kan kontrolleras av mannen högst upp i hierarkin. Vilka det nu må vara.

    2. RU har alltså hållit igång en offensiv sedan enormt lång tid tillbaka och en rätt högintensiv sådan.

      Dom vill ta området öster om Oskil nu bla.

  10. Tack johanno1, intressant utzoomning från Ukraina till global. Jag har ju avslöjats igår med mina manipulationer så det tjänar ingenting till längre att skriva att jag inte tänker gå in på tullarna. Jag gör istället så att jag struntar i att skriva det.

    Och nu fick ju vår alldeles egna Wunderbaum nr 47 feeling och pausade dem i 90 dagar efter att bondmarknaden gått sönder och JP Morgans chef i direktsändning försökt att förklara för nationen och nr 47 att generella tullar mot hela världen nog inte är en jätte jättebra idé.

    En arg företagare som säljer leksaker för barn med särskilda behov fick också förklara för Fox news och deras tittare att det faktiskt inte är Kina som betalar tull på kinesiska varor, det var han som skulle betala. Fox news verkade perplexa och möjligen en och annan tittare blev det nog också.

    https://x.com/Ronxyz00/status/1909923574972105114

    Nu har USA plötsligt blinkat och försöker föra ut narrativet att allt bara var ett förhandlingsutspel. Men innan bondmarknaden gick sönder bad nr 47 uttryckligen ett antal länder inklusive EU att dra åt helvete med sina förhandlingar. Istället skulle det land som först gick med på Trumps krav komma först i kön. Antagligen få första parkett i drittsirkuset.

    EUs strategi att avvakta så länge som möjligt med motåtgärder eftersom USAs politik skadar USA mer än omvärlden visade sig fruktbar. Vi vet också att EU är storägare i US statspapper så vem vet…

    Ukraina tuggar på och precis som du skriver har inget särskilt hänt på oljefronten vad vi vet. Kan det vara kopplat till prisfallet på olja månne? Det kanske makear sense att inte lägga max där längre eftersom oljeprisfallet gör minst lika stor skada. Så snabbfotade Ukraina börjar istället slå mot högvärdiga militära mål som t ex deras strategiska bombflyg. Tror inte att de klarar ett skott en träff utan för att sänka ett flyg som precis landat lär det nog behövas ett knippe sv resurser, några kanske på marken också.

    Stor spekulation förstås men om oljepriset går upp och attackerna återupptas så kanske det finns metod i spekulattionen.

    En länk som förklarar varför tullmurar fungerar sådär. https://www.kommerskollegium.se/globalassets/publikationer/rapporter/2024/economic-backfire-the-costly-impact-of-trumps-proposed-tariffs.pdf

    MES!

  11. Om vi utgår från att Trump är smart och att han inte är ute efter Johan No.1s skräckscenario där målet är att krascha hela världen, utan snarare precis det han sagt hela tiden, att han vill dra in enorma pengar via tullar,
    då kan han faktiskt ha agerat helt rätt för att uppnå just det.

    Han börjar med att angripa Mexico, Kanada och Kina med en trevare om höjda tullar. Där möter han visst motstånd och testar då istället en annan taktik, att lägga på mindre tullar, 10% på alla istället
    Förutom Kina som får 34% förutom de 20% de redan fått.

    Kina svarar direkt med 34%, övriga länder börjar planera för hur de ska agera men innan man ens hunnit dit smäller han till med betydligt högre tullar. Samtidigt hotar han alla om att inte bemöta det med egna tullar utan att man ska förhandla. Kina för ytterligare 50% och är uppe i 104%, de svarar med 84%.

    Nu missbedömde han kanske nivåerna, eller så var det meningen att ruska om ordentligt. Börserna surnade rejält, många i USA är kritiska. Några länder vill diskutera med Kina och EU bestämmer sig för svarstullar osv. När världen är i gungning bestämmer han sig för att släppa de senaste tullarna (förutom mot Kina där han höjer till 125% och där har vi ännu inte fått något svar).

    Alla tycks få glädjefnatt och plötsligt känns de där första 10%en inte så farligt, det kan man nog leva med.
    Visserligen är det nu så att det är dags för förhandlingar, men när vi vet hur det kan gå med ännu högre tullar är det inte helt omöjligt att många länder accepterar runt 10% utan några större mottullar, och det var kanske precis där han ville hamna hela tiden?

    Samtidigt som ärkefienden Kina fått en rejäl smäll och där blir det nog en styrkedemonstration där en parten får ge sig. Trump kommer nog inte att ge, han vill att Kina ringer för att förhandla. Kina å sin sida har bara svarat med samma mynt och har inte heller gått lika långt när det gäller sina tullar. De känner nog att de är de vuxna i rummet och tänker nog inte heller ge sig i första taget.

    Jag tror inte själv att det varit planerat på det här sättet utan snarare att pressen och reaktionerna blev för stora och nyckfull som han är tvärvänder han när till slut ser vart det blåser, MEN det skulle kunna varit så att allt varit planerat precis så här från början.
    Klassisk variant, ta till storsläggan och backa sen till en lägre nivå för att få den accepterad.

    1. Ett problem med scenariot är att om USA har 10% tullar medan andra har lägre tullar så kommer USAs export att lida mer än alla andras export allt annat lika. Så de blir långsamt fattigare eftersom Trumps grundpremiss är felaktig (att tullar betyder att andra länder betalar till USA). Det blir en skatt på import istället som slår mot deras export genom ökade kostnader.

      1. Jo, jag förutsatte bara att Trump var ute efter just tullar. Sen om det i sig är smart eller inte är en annan historia. Sen tror jag ju inte själv heller på teorin att det som skett var precis vad han planerat men för diskussionens skull är det bra att vrida och vända på allt.

        1. Jag håller med i stort. Har hela tiden förfäktat att Trumpen stormar in i en situation, brölar ut något helt vansinnigt och när alla berörda är tillräckligt omskakade landar det hela där han ville ha det från början. Är beredd att ta nästan vilka risker som helst. Det är, eller kan vara, smart. Trumpen-adm är inga dumhuvuden, utan deras målbild måste utrönas innan det går att bedöma vart de är på väg.

          Detta betyder inte att alla planer är bra planer. Det betyder inte heller att planen fungerar (vare sig den är bra eller dålig), när den möter motstånd från andra, som kanske väljer att agera på ett icke, av Trumpen-adm, förutsägbart sätt. Saker kan gå tokfel…

          Sedan tror jag att det är mycket viktigare för Kina att få exportera än vad som framkommer i diskussionerna. Om det blir överskott av varan X på marknaden, för att den inte går att exportera till USA längre, vad händer med priset? Det finns ingen importör av någonting alls som köper av Kina för att det är kul. Det är en ren prisfråga.

          Kina har tappat mycket produktion till andra länder på grund av högre kostnader, i takt med att deras välstånd ökar. De har rört sig uppåt i värdekedjan ( nödvändigtvis) för att kunna sälja. Men, hur länge kan de subventionera export (som med el-bilar)? Detta är ett chicken-race och jag är helt övertygad om att Trumpen-adm fattar det. Om de sedan bedömt sina kort och Kinas kort rätt, det har jag däremot ingen aning om.

          1. Det som slår mig med USA är att de halkat efter på vissa områden i sin industriproduktion. Vill man ta hem industri till USA så blir det nog bara lönsamt om man kan automatisera i högre utsträckning men jag har uppfattat det som att t ex Japan och Tyskland ligger långt före i robotisering. Min servettskiss är då att USA behöver det tryck som handel utgör för att nödvändig utveckling ska ske.

    2. Ja 10% över hela linjen kan väl vara OK för att få tillgång till en marknad. Det var väl vad bönderna som ville in till marknaden i Stockholm och sälja sin potatis fick betala. Det blir problem när vissa ska betala mer. Som nu KIna. På vilka grunder då? Det blir bara en massa chauvinism.

    3. Men vänta nu, har du feber? Trump kan inte vara smart eller ha en plan har vi fått veta av dig…. 😉

      Han är inte en politiker som trevar sig fram till en ök.
      Han är en businessman (om än dålig sådan) som ställer orimliga krav o sen backar till han fått vad han vill.
      Inte förhandlingstekniskt fantastiskt men det kanske är effektivt? Man kanske får mer ut av det med den senare metoden?

      1. Nejdå jag är frisk, och jag tror jag ju inte det heller, att han är smart alltså! 😂

        Men det finns en liten möjlighet till att det faktiskt skulle kunna vara så i det här fallet och jag vrider och vänder gärna på alla infallsvinklar om det finns någon logik i det.

        1. Jag tror fortfarande att det finns de i bakgrunden som är smarta, även om vi inte håller med dem, som styr Trump likt en marionett. Så länge han får vara i rampljuset och framstå som kunnig så är han nöjd. Man kan lura en narcissist även om det är livsfarligt.

          Musk hade de inte räknat med, därför denna shitsshow mellan Musk och ministrar.

    4. EmigrantJohan

      Jag tror du är inne på nåt här, presentera ett worst case scenario och hoppas att världen accepterar nåt annat. Som jag ser det så tror jag följande har hänt:

      1. Trump et Al fick en föraning på en ”Liz Truss”, statsskuldsmarknaden satte igång med en revolution. Om jag har förstått det rätt så ska 8 trillions amerikanska statsskuldväxlar (Biljoner på svenska) USD finansieras om i år, lägg till 2 biljoner USD i underskott så i princip mer än 25% av hela statsskulden ska finansieras om.
      2. Vem köper nu? Kineserna köper inte, knappast andra länder heller. Jag tror att ett gäng VC/PE köpt på sig massa statsskuldpapper, kunnat belåna sig 20-40ggr och så får man en fin utväxling så länge allt är stabilt. När det inte är det, då går det illa – jämför med Japan i höstas då ett oväntat utspel från den japanska riksbanken skulle höja med 0.25% så rasade börsen 10% i Tokyo. Efter ett par dagar hade beslutet reverserats.
      3. Navarro, som är väl en utav hjärnorna bakom tullarna, har väl kommit fram till att ekonomiska modeller som man konstruerat som PhD på Harward är aningen förenklade jämfört med verkligheten. Det där med att ”gråa/svarta svanar” skulle dyka upp tar nog modellerna/resonemangen inte hänsyn till.

      Vad kommer ske nu?
      Jag tror EU har agerat smart här, man har varit enade (förutom Orban) och sannolikt kommer von der Leyen öka sin makt. Kanske kommer britterna tillbaka till EU – inte imorgon men om 10 år? Eller åtminstone ett närmare samarbete. I förlängningen kan jag tänka mig att Ukraina går stärkt ur detta, tror att landet nu får massivt stöd då Europa nog ser samma sak som Johan no1. Vem hade trott för 2 år sen att Polen skulle bli en utav kärnaktörerna i EU?

      Jag skulle tro att den amerikanska administrationen sågat av så många grenar nu att omvärlden har fått nog. Det ryktas redan nu att vid public tender så spelar sätet roll på den som ska ge anbud, amerikanska företag är inte välkomna. Uttalas inte offentligt men USA baserade företag diskvalificeras i tender processen. Vi lär väl se ”Inte konkurrenskraftigt pris” / ”Inte konkurrenskraftig lösning”

      På tal om Ungern – Orban genomför nu en hatkampanj mot von der Layen och Weber samt Zelenskij. Det ska väl anordnas en artificiell folkomröstning också om jag förstått det rätt. Jag skulle tro att EU innan året är slut har neutraliserat Orban och hans möjligheter att veto beslut. Den nya tyska regimen har ju inekligen agerat så.

      https://dailynewshungary.com/van-der-leyen-zelensky-on-orban-hate-campaign/

      1. Vad tror ni? Varför lämnar inte Orban EU om han nu är så missnöjd?

        Vågar han inte? Inser han att han då är körd?
        Är han rädd att i samma stund han lämnar så kommer Putin upp bakom honom o slår klorna i honom, som en skräcködla på kvart-i-tre ragg och det kan han inte undvika!?
        ”Tjena kexet, står du här o smular” ” Har du sett en inoljad karla-karl nån gång?”

        1. Han behöver pengarna? EU är en stor marknad. Det är ungefär som en fyraåring som hotar med att rymma hemifrån för att pappa och mamma är dumma.

          1. Det kan han ju få från Putin-pojken, hur mycket han vill om han bara gör som Putin-pojken säger.

            Jag tror han är duktigt trängd efter alla år av obstruerande:
            Han kan inte lämna dels p.g.a. bidragen från EU som ni säger, dels p.g.a. att han är fullt medveten om att Putin kan inte hjälpa honom och dels för att han får noll inflytande och nada veto med Putin som polare.

            EU ska bara vänta ut honom.

        2. EmigrantJohan

          Som nämnts, Orban helt beroende av EU pengar. Man är också beroende av att vara i EU – tror ni att Kina eller för den delen Ry skulle vara intresserade av Ungern om inte landet hade varit med i EU?

          Pengarna lär ju inte komma så länge Orban rattar – tom amerikanarna har ju insett hur genomkorrumperat hans regim är.
          Vetorätten lär försvinna

      2. Intressant tankar och jag håller med om EU verkar ha gjort rätt. Inte stressa fram något och inte heller har de lagt sig platt, dessutom spred man ut motåtgärderna vid tre tillfällen. Balanserat!

        Ja, den där Orbán får vi hoppas att vi kan neutralisera eller kasta ut!

  12. Här var det livat – mycket mer än i Kina som har kvar alla tullar och andra avgifter inklusive 75 dollar per paket som skickas 😳

      1. Du har en poäng tidigare – är rätt tydligt med det Trump nu infört riktat mot Kina som är hamnavgift, paketavgift och tull att han vill dra ned kinesisk import till noll.

        1.5mn usd per fartyg som angör och sen på det 75usd per paket. Och ovanpå allt 104% + ??% som jag glömt.

        Lär ju inte säljas jättemycket kinesiskt i USA from nu?

        1. Vad blir inflationen i USA nu är den stora frågan. Väldigt många små pryttlar kommer stiga i pris. Först pga brist, sedan när amerikansk produktion kommit igång pga högre produktionskostnader.

        2. Westley Richard

          Aliexpress, Shein, TEMU och allt vad de heter måste lida enormt. En stor del utav deras försäljning har varit småsaker med värde på några hundralappar.
           

        3. Tror också att de har en avgift för fartyg som är tillverkade i Kina oberoende av vem som äger på typ 1mn USD.

          Blir ju spännande när amerikanska bolag ska exportera kanske…

      2. Ser framför mig när han får hem en hel skeppslast till vrakpris som han hittat där på Ali-Baba och när han inspekterar den: ”Men, WTF, det här är ju inte Gadolinit, det är ju bara Frigolit!”

      3. Sällsynta jordartsmetaller finns på Grönland, kan noteras, utifrån den diskussionen. Men, viktigare är att de finns i Sverige (stora mängder), frågan är bara när de börjar brytas. Har nämnt det tidigare, men min uppfattning är att en snabbstart av gruvor här i Sverige skulle vara en geopolitisk manöver gigantiska mått. I exempelvis Kiruna kan man ”bara” börja gräva i LKAB:s befintliga slagghögar, men det får man inte för staten. Skall miljöprövas i fem-tio år först, utfall oklart. (Har tidigare nämnt Norra Kärr utanför Gränna, gigantisk fyndighet, där oförmågan att köra över/tillräckligt kompensera lokalbefolkningen har varit total total.)

        Sverige och EU skulle kunna skapa riktig makt, men då får det bli ny attityd gällande orkidéer, salamandrar eller vad det nu är som hänger upp sig. – ”Dig, baby, dig” kanske skulle vrålas från fjollorna i Stockholm? Nähä, det var tyst…

        Rätt agerat skulle vi i Sverige kunna bli en geopolitisk maktfaktor av rang. Där vi skulle kunna ställa villkor, även mot stormakter. Men då krävs stake och handlingskraft, vilket vi inte sett mycket av i detta landet på länge.

        1. Norra Kärr är bara ett stenbrott också, så det är verkligen en no-brainer för regeringen att köra över alla för det kommer inte bli någon miljökatastrof med odrickbart vatten i Vättern osv.

        2. Jag tror inte att det har varit lönsamt tidigare, men nu kan det kanske bli mer aktuellt. Beror förstås på hur det går med Kina. Kan sluta med att priserna istället sjunker om USA börjar utvinna eget och Kina måste få avsättning för det via andra exportmarknader.

          Johan No.1 har ju bestämt att vi inte får använda skatter utan att det måste vara privata företag som driver satsningarna och jag tror det blir svårt att få lönsamhet utan stöd.
          Själv kan jag tänka mig ett visst stöd just för att göra oss oeberoende.

          Sen vet jag inte hur mycket inhemsk tillverkning vi har där det behövs. Vore ironiskt om vi måste skeppa det till Kina ändå för att få det förädlat.

        3. EmigrantJohan

          Tyyyyyyyyyyyyyyyyyst – nämn inte order sällsynta jordartsmetaller högt för Trump et Al. Om Trump et Al får reda på att vi har sällsynta jordartsmetaller i Sverige kommer man snart mena att Sverige blir den 52:a staten :-)))))))

        4. Tror det också gäller Finland, det är samma bergarter östsidan på skanderna. Ska vi gissa vem som blir först, Sverige eller Finland 😳.

          Kan iofs leva med att vi köper från Finland.

    1. Ja, han har hela tiden haft planen att dra in triljoner till statskassan via tullar.

      Resten vette sjutton om det varit så mycket planerat, han har nog bara spontant kört på i den säregna kombinationsstilen maffiaboss och matthandlare:

      ”Här har du ett ruttet hästhuvud i sängen men slår du till nu lovar jag dig en otrolig affärsmöjlighet som du inte villl missa! Den bästa dealen någonsin, ingen gör förresten bättre dealar in jag. Har du sett vilken fin slägga jag har här, en present från Prigozin, frid över hans minne. Vi var riktigt, riktigt goda vänner. Släggan är inget att oroa sig över men jag hoppas att du skyndar dig att slå till på erbjudandet innan chansen är förbi.” 

  13. Jag väntar några dagar innan jag öppnar en långburk och blåser faran över.

    Brukar väl säga att vad Kina gör är det som kommer avgöra vår tids globala konflikt.

    Ett skämt att Trump hittar på massa nya regler och sen är det lättnadsrally för att man slapp åka dit på dom – bötning och påhittade skulder

    EU verkar pausa mottullarna mot Trump i 90dgr iallafall.

    Hann Trump dra tillbaka allt i tid eller är bollen i rullning på bondmarknaden?

    Fråga två – kan Kina förvärra situationen helt på egen hand, dom har ju inte jättemånga skäl just nu att glädjas tillsammans med oss andra?

    Tror inte Trump är klar med dom ännu heller – kommer kräva att andra väljer Kina eller USA och massa sånt.

    1. Ja, inflationen i USA orsakad av tullar på kinesiska varor kommer bli massiv. Hur ska dom kunna konkurrera med EU då? Den enda möjligheten att behålla tullarna mot Kina är att kräva att EU inför desamma. Det är en lucka som säkerligen kommer täppas till närmaste dagarna. Och då dyker börserna igen för nästan allt vi använder är gjort i Kina.

      1. Det måste den bli 104% + ??% + 75USD/paket + 1.5miljoner usd/fartyg som angör hamn. Varor kommer ju dubblas i pris minst?

        Sen är väl amerikansk försäljning till Kina noll om några dagar för där säger ju staten till vad som gäller och sen dras gardinen ned och den exporten var ju inte blygsam.

        Vänta här – nu vet vi ju faktiskt vad Trump kommer göra inom inte alltför länge, insiderinformation 🧐

        Nu gäller det bara att lista ut hur man blankar börsen lite kvickt.

         

        Och lyckas Trump INTE täppa till den luckan för EU har lite ryggrad – faller inte hela hans plan då 😁

        Kan Lynx ha haft en poäng här, herrejösses vad positiv man kommer bli isåfall 😀

        1. För en del varor blir inflationen inte så hög. Ta ett par in-ear hörlurar tex. Dom kanske säljs för $25 och köps in från Kina för $3. Med tullar blir inköpskostnad dryga $6 (hamnavgiften är nog försumbar här). Så slutpris för kund blir $28.
          Men för exportbolag kan en sådan förändring ändå slå hårt.

            1. Jo den businessen är död. Men lurarna du köper på Walmart stiger bara $3 i exemplet ovan. Men i exemplet är det 10% inflation, ca, och detta kommer slå över hela brädet eftersom så mycket är gjort i Kina. Så vad jag kan se kommer Trump inte kunna låta det hända i USA utan att EU tar en likadan smäll.

    1. Westley Richard

      Vi får hoppas att det finns på tullagren, fyllnadsgraden på dessa borde variera som en sinuskurva beroende på vilka tullar som Trump har ändrat ifrån dag till dag.
       
       

    2. Tänk vilka snordyra åtgärder företag tvingas till och sen en vecka senare ändras exakt allt 🤣🤣

      Blir väl ”två till priset av en” på Ihpones i USA snart.

  14. Enligt FOX var det Japan som började vräka ut ”its debt holdings” och det som också tvingade Trump att avbryta sin genialiska plan 😶

    Hade det att göra med Migrantjohan (är alla visum i ordning så IT slipper ringa tullen 🧐) ovan och Japans hicka tidigare?

    Är dom helt enkelt för känsliga?

    – tror ni Trump (självutnämnt orakel med special-gissning vet vi ju redan vad svaret blir) hade räknat med att om han rörde runt lite i grytan så skulle det bli köprusch till tryggheten i USD och statspapper?

    Och sen blev det tvärtom och typ tändsticka väldigt nära krutdurken?

    Det här är ju hursomhelst intressant tycker jag för Japan är väl inte det land USA helst vill se krascha direkt och då kanske Trump tvingas lugna ned sig lite 😀

    Japan har mer usd än Kina säger google.

    EU och Kina verkar då ha klarat av att absorbera hela stöten så här långt?

    Men Kina är ju lite lätt punktmarkerade just nu och det torde komma mer direktriktade utpressningsförsök från Trump.

    Ändrar mig till att det får bli långburk imorgon – är ju fredag kom jag på.

    1. Westley Richard

      Kina har redan deflation och en gigantisk fastighetsbubbla som hålls under armarna av staten. Jag tror inte att de kan absorbera att tappa den amerikanska marknaden utan att det får stora effekter på ekonomin. 
      Jag tror att vi inom kort kommer att få se någon form utav reaktion ifrån Kina då det är av vitalt intresse att deras tillverkningsindustri fortsätter att ticka.
      Samtidigt så drar de stor nytta av de fallande oljepriserna.

      1. Det var/är väl det Trump försöker tvinga fram rimligen men Japan gav upp först?

        En fråga från en amatör blir ju då – vad skulle hända om den näst största innehavaren av USA debt, Kina, började vräka ut dom på marknaden?

        Då måste väl Japan följa med eller hur?

        Så kommer inte Trump tvingas backa på alla tullarna när det är Kina som sitter med pistolen mot tinningen på USA?

        1. EmigrantJohan

          Börjar nåt utav länderna sälja US treasuries så kommer ”pappa” Powell att sätta igång med sedelpressen, var så säker, aka QE. Jag tror inte att det var Japan som sålde av – åtminstone inte staten möjligen retail/institutioner. Staten Japan är säkert irriterade över Trump men givet Kina/Nordkorea och säkerhetsläget har jag svårt att se att Japan, med i princip inget försvar, skulle provocera då hon behöver skydd.

          Jag satsar en slant på att guldet (och silver) samt övriga commodities kommer gå bra i år. Handen upp de som tror att något land eller större institutioner (utländska iaf) skulle våga köpa amerikanska statspapper?

          Kan nån förklara för mig hur det ens är möjligt att ett bolag som Apple inte gått sämre på börsen? Nu kan jag inte Apple och vet inte hur stor andel som tillverkas i Kina men magkänslan är att det är ett företag som är fruktansvärt beroende av Kina, både tillverkning men också försäljning. Hur kommer det sig att tex Apple enbart tappat ca 20% från toppen?

          1. Westley Richard

            Tillverkningen i Kina är bara lite elektronik och det påverkar inte värdet så mycket som man kan tro. Den stora kostnaden ligger i utveckling och marknadsföring och den påverkas inte av tullar.
             

          2. De går stadigt med höga vinster, de har byggt en ekomiljö där prylarna kopplas ihop på ett smart sätt vilket gör att de som använder mer än en appleprodukt gärna blir kvar.
            Deras telefoner har fortfarande hög status och väldigt trogna kunder.
            De har lyckats få folk att tro att de är mer lättanvända än alla alternativ.
            De har både telefoner, datorer och apple-TV men även strömmningstjänster för musik och film/serier.

            Precis som de har trogna användare tror jag även de har trogna aktieinnehavare.

            Ganska säker på att de har höga marginaler på sina produkter, att importen stiger kommer visserligen att höja priset, men jag tror att då kommer att sälja bra ändå.
            Övriga kommer nog snarare att passa på att öka sina marignaler genom att hänga på och höja priserna.

            -20% tror jag är ganska rimligt. De är tillbaka till där de låg i somras så hela uppgången under hösten är borta.

            Vinst senaste åren miljarder USD:

            2024 93,74
            2023 96,99
            2022 99,80
            2021 94,68
            2020 57,41
            2019 55,26
            2018 59,53
            2017 48,35
            2016 45,69
            2015 53,39
  15. Om det var Japan som sprack först – kan inte Kina sitta still i båten då och låta det här spela ut?

    Vi skrev väl för nån vecka eller två sen att det alltid är för många oförutsedda händelser när man skakar om på ett sånt här sätt – det här måste ju ha varit en sån?

  16. Ni får ursäkta att jag gör bort mig i ämnet ekonomi i ukrianatråden men det här är för kul när jag nu förstår att det var Japan som tvingade Trump att backa av alla länder 😀

    Så vidare till nästa –

    Japan håller 10% av 24% av US debt och när dom började sälja en del av den exploderade nästan bondmarknaden och Trump tvingades backa och utropade brakseger?

    OM Kina börjar sälja, eller det blir inhemsk försäljning i USA, kommer ju rimligen det här bara bli en stor rökpuff och sen är det över för Trump eller överskattar jag effekterna av en kraschad bondmarknad för USA?

    Har inte världen precis insett hur man håller USA i strypkoppel?

      1. Westley Richard

        Lite lurigt, Kinas export är beroende av en hög dollarkurs, men om tullarna blir för höga så kan de lika väl försöka att sänka dollarn. Vi får se om de får med sig BRICS, ett av deras mål är att sänka dollarn och göra den irrelevant. 
         
         

  17. Någon postade att SPY calls gick upp 10ggr tio minuter innan Trumps uttalande att pausa tullarna.

    Förmodligen är väl en parallell art of the deal här insider-trading på Trumps grova marknadsmanipulation?

    Du vet att jag kunnat vara del i det lyckliga gänget MXT men jag skrattade med dig igår istället för att blir rik 🧐

    1. Gissar att Tr och hans gäng märker att det är lättförtjänta pengar, så jag tror inte han kan hålla sej 90 dagar innan han försöker sänka börsen igen så de får köpläge.

    1. Westley Richard

      Det hade varit trevligt om det fanns någon svensk tillverkning av drönare som kunde få del utav de pengar som satsas på att skicka drönare till UA.

    1. Eftersom anledningen att USA inte hade tariffer mot Ryssland var för att dom var under sanktioner så USA hade noll handel med dom, vilket inte stämde för övrigt dom hade 4.5billion USD deficit.

      Så är ju frågan hur mycket handel USA har haft med Ukraina senaste åren som rättfärdigar 10% och 25% tariffer?

      Jag får det med googles hjälp till mycket lite och ett trade surplus.

  18. Nu börjar det komma skärmdumpar som visar på grov marknadsmanipulation på usa börserna – 10-15 minuter innan Trump pumpade börsen skenade avropen (eller vad det nu heter?).

    Man är ju inte direkt jätteförvånad 😀

  19. Det här är nästan liter roligt.
    Först:
    ”Experter: Tullpaus hjälper inte – skadan är skedd
    Stora delar av Wall Streets tyckare ser inte Donald Trumps tullpaus som en anledning att pusta ut.
    Investmentbanken Raymond James och UBS skriver att tillräckligt stor skada redan har orsakats för att det ska väckas allvarliga frågor om marknadens och ekonomins styrka. Tron på högre inflation håller även Fed bakbundet, menar Fundstrat-strategen Tom Lee.
    – Resultatet blir att marknaden får rikta sig till Vita huset för stabilitet, vilket ”inte går”, säger han till CNBC.”
    https://omni.se/experter-tullpaus-hjalper-ej-skadan-har-redan-skett/a/93d0Lp

    Sen kommer det här:

    ”Tullar kommer orsaka tillfälliga övergångskostnader och övergångsproblem, säger Donald Trump under ett pågående kabinettsmöte i Vita huset.
    – I slutändan kommer det bli otroligt, fortsätter han.
    Länder har trätt fram med förslag som aldrig hade hänt annars, säger handelsminister Howard Lutnick som också sitter med. Enligt honom får nu USA den respekt landet förtjänar.”
    https://omni.se/trump-flaggar-for-overgangsproblem-med-tullarna/a/lw5L4y

    Den respekt landet förtjänar? Alla har ju helt tappat förtroendet nu!

    1. Det stämmer iofs, USA får precis den respekt de förtjänar. Dvs allt fler börjar fundera på att gå på andra sidan gatan om man får syn på USA.

      Fundstrat-strategens kommentar är klockren, ett land där presidenten bestämmer över ekonomin går inte ihop med marknadsekonomi.

Leave a Comment

en_USEnglish
Scroll to Top