Ukraina daglig uppdatering 17 Februari 2025

Ni har väl på er den nyinförskaffade MES kepsen för att visa ert stöd med Europa, bär den som en MES ✊

Med startbilderna försöker jag ju visa på ukrainarna bakom nyheterna, killen som du och jag som helt plötsligt befinner sig i ett värn nånstans i östra Ukraina och får sitta där i två år och enda biljetten ut är invaliditet eller död, och allt är slumpen. Står man i vägen för årets största mekanfall så gör man och inga förberedelser i världen räcker till.

Lejonen

Först måste man ju posta BREAKING NEWS som ju först i världen presenterades på Johan No.1 Bluesky igår efter alla osintarna och etablerade medier, och en dag efter Erik14 😭 –

Ukraina har öppnat upp en ny anfallsvektor i Kursk 40km väster om den berömda ”inbuktningen”.

Väntat eftersom dom drog igång 6 Februari med sina offensiva operationer och har ni läst dessa inlägg vet ni att just ytterligare anfallsvektorer in längs norra fronten var att vänta. Läser ni dessa inlägg noga blir ni aldrig tagna på sängen för nåt helt enkelt, alltid ett steg före.

Har ni följt inläggen vet ni också att – Belarus, fler anfallsvektorer vid norra fronten, Dnepr och öppningar vid fronterna ligger i korten – game on ryssjävlar 💥💥👊👊

Nu skall jag lämna detta ämne med min helt egen take på Trump och fredsförhandlingarna som väl ingen salufört på allvar ännu 😀 – det är inget dubbelspel med Xi och Putin, men Trump försökte gå in ”amerikanskt” stenhårt och vara en stor affärsman (som han känner att han är född till och har naturliga talanger för) för att få den bästa dealen en amerikansk president lyckats med sedan Washington, minst.

Och sen på det dessutom bli en stor fredsmäklare och få USAs budget i ordning – en blandning av Ghandi, Mandela och Roosevelt typ fast bättre och snyggare.

I vissa saker har han inte alls fel – våra politiker har inte skött sig ypperligt i många frågor och skatteuttaget ses lite som partypengar tycker jag. Det finns skäl att inte vara helnöjd som medborgare i Europa, och USA, vilket väljarna visade i USA och till del visar i Europa också.

Men det är VÅR inrikespolitik och även om massa S politiker var i USA och kampanjade för Harris, och exakt ALLA har en åsikt om Trumps inrikespolitik, så skall Trump och JD Vance hålla sig mycket långt borta från inrikespolitiken i Europa – vilket dom inte gör alls. Och det kommer dom få ta konsekvenserna av, som sig bör.

Jag har tittat på alla möten och det är flera handelsdelegationer så det här var EXTREMT noga förberett och sen väljer Trump att kasta manus och frifräsa tillsammans med Hegseth och Vance.

Det här har redan smällt tillbaka som en pysande spärrballong med ett högljutt smack på USA.

En hel del back-tracking har vi sett och hört redan.

Trump föregick sina förhandlingsgrupper som stod som id1oter när Zelensy vägrade skriva under råvaruavtalet och EU har gått ut ABSOLUT stenhårt som svar.

Det var absolut inte syftet med Trumps förhandling – han tänkte ro hem ett extremt förmånligt avtal för USA i Ukraina, få fred i Ukraina utan att lyfta ett finger och att Europa skulle finna sig i handelstullar och högre kostnader efter alla hot – och köpa USA vapen och olja.

Men alla utom Trump verkade förstå att råvaruavtalet var ett byte mot att ryssarna skulle slängas ut från östra ulkraina med fötterna före.

Så det Trump egentligen bara lyckats med är att alienera USA från Ukraina och Europa men han har INTE gjort tjänster till Putin och Xi egentligen. Det han försöker är att ge Putin en morot så det blir eldupphör och fredsförhandlingar, så han kan ta hela äran för det.

Vad blir då resultatet av denna absoluta soppa?

En gissning är att EU kommer öka stödet kraftigt, stå enade bakom Ukraina, ta deras mineral-deal och se till så Ukraina kommer in i EU – allt dåligt för Putin.

En annan är att USA just blev svagare på världsscenen – inte helt dumt med tanke på hur extremt illa Biden betedde sig och framförallt, det ger EU en chans att öka inflytandet igen.

Det nordiska lejonet har redan rest sig som en man i flertalet stenhårda uttalanden. Ut med badvattnet är vår ängsliga neutralitet och ständiga eftergifter till Ryssland.

Så vad gnäller vi för egentligen?

Vi borde tacka gudarna att Trump är som en värre elefant i ett mycket skört glashus.

Vad jag också sett är att Zelensky och UA direkt närmade sig EU –

-dealen med mineralerna går till oss.

-Zelensky är TYDLIG med konsekvenserna, samma som jag postade i mitt inlägg häromdagen med en miljon ryssar på gränsen till Baltikum.

-Zelensky har börjat ta taktpinnen och svinga den.

-Norden står starkt (Danmark, Sverige, baltstaterna och Finland) – mycket starkt och lejonet har rest sig.

Sen har Zelensky skickat en egen förhandlingsdelegation till Kina 😲

Jag tycker vi kan se detta som ett rätt oerfaret försök att leka senior-negotiator av Trump och JD Vance, och att det förutsägbara resultatet blev extremt pinsamt för dom.

Skulle inte förvåna mig om Trump lägger om kursen rätt snart faktiskt sin vana trogen.

Med detta vill jag lyfta att jag tror inte vi sett det sista från Trump, jag tycker att han omedvetet lyckats driva åt rätt håll även då han absolut inte tänkt sig det och att EU helt plötsligt börjat vässa knivarna och stirra elakt år ryska hållet vilket vi knappt sett tidigare under tre år med undantag från Finland och Macron.

Nu skall det bli stormöte i EU, king-Macron kallar alla med djungeltrumman och USA fick inget inbjudningskort. Undrar hur eftersnacket går i USA administrationen just nu 🤣🤣

Och ryktet är att ett ENORMT stödpaket är i görningen – RUMINT.

För mig är Trump et.al bara intressant kring UA kriget och jag ser inget värde i USAs inrikespolitik annat än att det kanske kan bli läge för EU att växa sig starkare på USAs bekostnad vilket ju är bra för oss eller hur.

Just nu ser jag inte mycket till nedsida men vi får naturligtvis se vad som händer i veckan. Eftersom de sakkunniga i alla läger läser dessa inlägg och formar sin politik efter den är det sannolikt att jag har rätt, tror tom. Trump får den i sin earlybird och att han i smyg köpt en MES keps enligt en säker källa 👍

Så…

EU bör fokusera på Ukraina, stoppa rysk subversiv verksamhet och sabotage, gå lika hårt ut mot Putin som mot Trump och sen svara öga-för-öga mot Trumps infall. I slutändan kommer MID och näringslivet i USA paradera honom i tjära och fjädrar genom Washington om han inte ändrar sig.

Jag har ju som bekant slagit i gongongen den 6 Februari att Ukraina påbörjat offensiva operationer och så småningom hänger väl världens experter med i svängarna och förstår att UA gått över till offensiv och RU börjar tvingas till försvar.

Det såg vi dock inte alls under gårdagen där RU ville visa sig starka fast dom är svaga och genomförde våldsamma mekanfall som vi såg i MXT legendariska postning på johann1.se (vilket för övrigt är en världsledande hemsida!) och genom information på slagfältet upprättade förlustlista. Vad få vet är att han kör omkring i Ukraina med en flakmoppe och räknar vrak, hela Extrude-firman är ju bara ett cover 😲

I Velyka Novosilka bör det blir UA motanfall snart för där går det bakåt

Men uppe i Norra Luhansk har RU genomfört en enorm mängd anfall och inget händer – går dåligt helt enkelt.

Skulle detta hålla i sig får jag väl revidera min världsledande strategiska analys men rätt säker på att det är hack i kurvan. Putin ville sända en signal till Ukraina på det enda sätt han kan – öka nivån på våldet tills det inte går längre.

Och när det inte går längre då är det Svansjön i svartvitt på TV enligt en lång fin tradition.

Efter den här rundan ”fredsförhandlingar” tror jag att Ukraina kommer fortsätta med sin stridsplan för förhandlingarna gav (så här långt!) ingenting. Det finns absolut NOLL värde för Ukraina att sluta kriga just nu – bara nedsida.

Det är mycket viktigt att förstå att Ukraina länge har fått materiel, sedan sen höst började tågen rulla igen.

Och med omdisponeringen av personal från skaftet till spetsen fyller dom på brigaderna.

Och dom har motivationen kvar – dom om några ser ju hur ryssjävlarna börjar få slut på gas och hur pass lätt deras första positionerings/spanings-offensiver skar igenom försvaret, bataljonsanfall mot på papperet flera RU brigader i försvar 💥💥

Ja, UA genomför också offensiva operationer i numerärt underläge till skillnad från ALLA förband i väst som hävdar att dom är bättre men det här var något extra uppe i Kursk.

Vi skulle alltid anfalla 3:1 i styrkeövertag och sen gnäller vi på att Ukrainas försvarsmakt är dåliga, förutom en person som påstår att det är världens bästa infanteri – ni vet vem.

Det är bra väder – några minusgrader så dom kör över sankmark och mindre vattendrag som RU inte minerat, men inte för kallt.

Men det är för kallt för RU som tvingas in i temporära ställningar utan värme – för värme betyder FPV drönare…

Det är en YPPERLIG tidpunkt för UA att gå på offensiv så vi kommer se mera.

Hittills har vi sett spaningsstrider och ”positioneringsstrider” för vidare offensiv eller säkra dominerande terräng.

Det har varit aktivt vid norra fronten, östfronten och till och med södra fronten.

Enda stället det har varit lugnt är vid Dnepr.

Rysk lågpunkt är nu, dom har (tillfälligt) slut på gas vilket vi skrev i tidigare inlägg om man ser på förlusterna som går ned.

Det ryktas om mycket krigsfångar också, har tydligen slarvat bort länken…

Och vid Pokrovsk skall läget till och med vara lite oroande för RU

Mycket UA flyg har anlänt, LV har dom fått och granater till 155mm hur mycket som helst nu – nytillverkas.

Nu när ingen tror på detta så hamrar vi in budskapet – Ukraina har offensiv förmåga och det kommer mera.

Jag gör också min poäng igen nu med stöd av Zelensky som väl läste johanno1.se kanske innan han uttalade sig, vem vet – att OM det blir eldupphör i Ukraina så får ni se NK och nu kinesiska (fredsbevarande trupp…) förband längs med hela UA landgräns och sen kommer en miljon ryska soldater stå i Belarus, Baltikum och mot Finland – men tyngdpunkten blir mot Baltikum med de andra förbanden för att binda trupp.

Jag förväntade mig detta redan i höstas men gissar att Kursk satte käppar i hjulet men det är absolut på gång.

NATO och EU kommer testas och vår vilja att ÅTERTA några hundra hektar åkermark i östra Estland när Putins påverkansoperation om EVIG FRED dånar ut över hela Europa och yttervänster, ytterhöger och islamister blir de största fredsivrarna tillsammans med lite olika personer vi alla känner till + fredsrörelser och miljörörelser.

Jag tror inte vi är redo för detta ännu så det absolut enklaste är att ge Ukraina det dom behöver för att fälla Ryssland, sno Belarus och demilitarisera Kaliningrad.

Då, när inbördes stridigheter om att bli klanhuvud i Ryssland breder ut sig kommer lugnet lägra sig i Europa och vi får den där eviga freden Putins påverkansoperation lovade oss.

Jag ämnar återkomma med UA förluster och det stöd dom fått i ett inlägg men det är ingen som är direkt intresserad längre – förut var det på förstasidorna jämt. Såg att ett gäng Patria kommer, stridsvagn från UK och mer YPR från holländarna.

Sen har jag noterat att BMP-1 och BTR-60, samt fransosernas renaultbilar alla fått senaste tornet/vapenstationen från Ukrainas eminenta vapenindustri påsvetsad.

Remo går för högtryck är min gissning.

Svårt att inte vara -positiv – positiv således 👍

155 reaktioner på ”Ukraina daglig uppdatering 17 Februari 2025”

  1. 👍👍👍

    Jag är lite mer försiktigt positiv. Perfekt att man ligger på uppe vi Kursk (även om jag hade velat se ett att de gick in ännu längre väster/norrut för att dra i sär ryssarna ännu mer). Ukraina har även haft en del andra framgångar som du nämner.
    Samtidigt är det illavarslande att ryssarna fortfarande rycker fram en åker i taget på flera ställen. Hoppas verkligen att det är det sista dödsrycket vi ser. Det kommer väldigt mycket klagomål från ryska soldater nu liksom filmer där de begår självmord, det är en indikation på hur illa ställt det är.

    Här ser det annars tyvärr riktigt illa ut för Ukraina, dags att dra sig ur. Inte strategiskt viktigt kanske men man har ju bundit upp rysk trupp länge och Kostiantynopil riskerar att intas.

    https://deepstatemap.live/en#12/47.9853260/37.1173096

    1. Det står och väger på flera fronter. Kursk går väl också bakåt om man räknar kvadratkilometer? En spännande vecka….. igen…… först mötet i Frankrike och sedan förhoppningsvis om läget vid fronten är samma och ryssarna kryper framåt eller om Ukraina har ny energi och håller på att vända frontrörelserna.

      1. Inte så orolig. Det är inte kvadratmeter som räknas, utan förmågan att föra krig. Blir kostnaden, i alla avseenden, för hög går det till slut inte, inte ens för ryssarna. Sedan kan det ta lång tid än, kanske längre än guru No.1 bedömer. – Men, steppas det upp i Europa med stöd i alla former, helst militärt och på plats, kan det slå över fort.

      1. Har väntat på ryssarnas kulminationspunkt sedan de satte fart i oktober 2023 men varenda gång det ser ut som att de tappat fart fortsätter de sega sig fram. Frustrerande. Någon gång måste deras enorma förluster börja påverka deras stridsförmåga och jag hoppas verkligen vi börjar närma oss.
        Hoppas verkligen att Pokrovsk blir deras fall.

      2. Ja dör fick du ännu mer direkt positivt!
        Av puttes starka vilja att förhandla så ser vi att det står illa till.
        ryZzen är ju speciell i sitt sätt att tänka. Skulle vilja ha lite perra kommentarer där?

  2. Det är många som ropar att vi inte behöver USA och att Europa klarar sig bättre utan USA än med en allierad som inte uppträder som en allierad. Under 2024 stod dock USA för 40% av allt stöd till Ukraina. Om Europa hittar sin ryggrad kan vi nog täppa till en del av det gap som ett eventuellt USA tillbakadragande skulle innebära för Ukraina, men det betyder inte att Ukraina står bättre rustat utan man kommer att få mindre materiel. Dock kommer stödet från pålitliga (nåja….) allierade länder på samma kontinent. Jag tror fortfarande inte att kriget kommer att avgöras i skyttegravarna utan i respektive lands budget. Så länge Ukraina får lika mycket pengar från väst som under 2024 (återigen blir det svårt utan USA) tror jag inte Ryssland tar sig igenom 2025.

    Noterade ni förresten att det fanns en politiker som tyckte att JD Vance sa sanningar och gjorde ett bra tal. Gissa vilken svensk smyg fascist det var?

    1. Det vore absolut bättre om USA fortsatte stötta Ukraina som tidigare (eller förstås ännu hellre betydligt mer än så). Det ser inte bra ut nu, men vi vet förstås inte var det kommer att sluta. Om USA kliver av blir det tufft och jag hoppas verkligen att Europa klarar av att växla upp.

      Det är klart att Vance inte tycker att Rysslands inblandning i andra länders val är något problem, de har ju hjälpt Trump till makten så han är förstås nöjd. Han vill nog helst se att extremhögern vinner valen i varenda europeiskt land, de är ju de som står närmast Trump.
      MAGA brukar väl förresten hylla Ungern som föredöme och många av dem ser upp till Putin. Det verkar vara likadant bland de högerextrema i Europa. Putin är ett föredöme.

      Bortsett från det, Vance budskap är väl ungefär detsamma som det de längst ut på högern har haft framgångar med så det är kanske inte konstigt om de tycker att han har rätt.

      1. MaxExtrude, instämmer i allt du skriver. Jimmy försökte sig på att ta några poäng här och visa sig solidarisk med Putin, Le Pen samt Orban som går igång på sånt här. Frågan är om det tilltalar SDs följarskara i Sverige?

        1. Att det finns många på högern som håller med Jimmy och Vance är jag rätt säker på.
          Av det jag ser på sociala medier är det en hel del SDare och ”svärjisar” som är emot Ukraina och sprider rysk propaganda (vänstern ser man inte göra det i samma utsträckning, de ägnar sig åt Israel/Palestina-frågan istället, förutom några enstaka fredisar). Sen är det väl en hel del av de kontona som man inte riktigt kan vara säker på om de är vanligt folk eller om de bara är en del av den ryska propagandan. Sen är många konton inte tydliga med att de är SDare även om man förstår det när man läser vad de delar och skriver. Oavsett är det här förstås anekdotiskt utifrån hur jag upplever det, har inte samlat på mig länkar eller räknat konton osv.

          SD har gått ut tydligt med att man står på Ukrainas sida, men om det man verkligen står för det eller om det bara beror på att stödet för Ukraina är så stort bland svenskar är svårt att avgöra. De är i huvudsak ett populistiskt enfrågeparti (precis som deras motpol Miljöpartiet).

          Ser man till SDs väljare tror jag nog att majoriteten står på Ukrainas sida. SDs kärna kanske tänker annorlunda och när andra partier på högerkanten alltmer öppet ställer sig på Rysslands sida kan de komma att få svårt att välja.

          Om stödet för Ukraina börjar svikta bland vanligt folk kan nog SD bli det parti som kommer som vänder först, helt enkelt för att de argument som Trump framfört under valkampanjandet fungerar precis lika bra här. ”Vi har inte råd att stötta Ukraina mer, vi måste lösa våra egna problem först och dödandet måste ta slut, det går inte att vinna mot Ryssland osv. osv”.

          Jag är inte alls säker på att de kan göra det lappkastet utan att förlora för mycket trovärdighet och som sagt, tror inte att majoriteten av deras väljare är beredda att kasta Ukraina under bussen. Å andra sidan, drar det ut på tiden har de förstås möjlighet att påverka i den riktningen och få folk att ändra sig.
          Stödet för Ukraina har sakta minskat i USA och beror säkert till stor del på Trump och MAGA (och Ryssland) som hela tiden motarbetat Ukraina. Det kan ske här också. Om USA kliver av helt blir även det ett argument man kan använda sig av. ”Titta USA inser att det inte är någon idé och utan USA kommer det aldrig gå att besegra Ryssland.”

          Vi får se, jag hoppas förstås att de allra flesta SDare helhjärtat och ärligt står på Ukrainas sida. Att de i övrigt ser invandringen som det största hotet är inget nytt.

          1. MatsExtrude, mycket bra sammanfattat! SD har vänt i flera stora frågor som de egentligen inte står bakom, men där opinionen har gjort det väldigt svårt att driva en avvikande linje; EU och NATO tänker jag primärt på. Invandringen blir allt svårare för SD att vinna poäng på då vi i praktiken inte har någon invandring till Sverige längre. Integrationen kan man dock fortfarande ha som sitt paradnummer. De famlar nog lite efter vad de ska ge sig på för att skapa motsättningar i Sverige som de kan livnära sig på. Jag ser Jimmys utspel som ett ”test” från hans sida och ger det inget positivt gensvar från SD väljargruppen så tror jag inte vi kommer att höra mer om detta.

          2. Jag vet att vi i första hand pratar Ukraina här, men det där var lite FÖR felaktigt, så jag måste reagera.

            Mats skrev: ”då vi i praktiken inte har någon invandring till Sverige längre”
            94 000 beviljade uppehållstillstånd 2024, vad kallar du det? Räkna bort studier, arbete och EU/EES (även om det kan dölja sig lite vad som helst under inte minst ”arbetsmarknad”) så blir det ändå mer än 40 000 kvar.
            https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Statistik/Beviljade-uppehallstillstand-oversikter.html

    2. Aproå det här med högerextrema och deras relation till Ryssland:

      ”Germany’s AFD seeks ‘very good relations’ with Russia – co-leader”
      ”Germany needs to restore relations with Russia for the sake of the nation’s economic well-being, Alice Weidel, co-leader of the right-wing Alternative for Germany (AfD) party, has said. Antagonizing Moscow has brought the country nothing but trouble, she told Bild tabloid in an interview published on Sunday.”

      Länkar inte då det kommer från Russia Today.

      Här i Sverige är stödet för Ukraina starkt så här vågar ingen gå så långt som AFD.

      1. MatsExtrude,

        AFD fick ju verkligen svar på tal i senaste debatten vilket var skönt. Bilder från Kriget visades och AFD ifrågasattes om det verkligen var detta man var villig att stötta när man kramas med Putin. AFD förlorade debatten enligt tittarna, men högst osäker om AFD anhängarna bryr sig om att kolla på dessa debatter……

        1. Tror du har helt rätt. Det är det som är skrämmande. Man skaffar sig anhängare trots att man egentligen presterar uselt och inte har några lösningar. Ingen som orkat titta på ett par tre tal av Trump kan ju komma på tanken att han är en lämplig president.
          Det beror nog till viss del på en stark propagandaapparat där men via influensers, vanliga media och troll lyckas nå fram i bruset och då med korta budskap som går hem hos de som röstar eller tvärtom smutskastning och förlöjligande av motståndarna.

    3. JD Vance tal innehöll kanske inte riktigt det media påstår. Det är många som tyckte det var väsentligen bra, långt utanför fascistiska kretsar.

      Kolla själva och döm sedan (det är bara 20 minuter). Undvik gärna brunsmetning och säg istället vad som var problematiskt i talet, om någon vill kritisera.

      1. Är Jens Stoltenberg en Trumpist och Putinist?

        Stoltenbergs fyra punkter om Trump är följande:
        – Hans viktigaste budskap på den tiden var att Europa måste satsa mer på försvaret. Det var rätt.
        – Det andra han hade rätt i var att det var farligt att vara så beroende av rysk gas. Han hade rätt.
        – Det tredje Trump sa var att vi måste förstå att Kinas tillväxt var en säkerhetspolitisk utmaning. Nato trodde inte det då, men hela Nato tycker det nu.
        – För det fjärde, vilket kan vara förvånande för många, var det under Trump som Ukraina fick militärt stöd i form av vapen för första gången.

        Man kan tycka att USA har en del poänger när det gäller kritiken mot mesarna i Europa som åkt snålskjuts på USAs försvarsbudget och själva skitit i att uppfylla åtaganden man skrivit på om. Man kan också tycka att andra saker som sas är hel åt helvete. Detta går att tycka samtidigt!

        1. Det var inte jag som brunsmetade, klämde ihop det med ”fascist”, så börja förklara du. – Vad besök hos AFD har med talet att göra förstår jag inte. Det var väl en ren markering mot Ålen, att han är f.d.

      2. Analytikern, du är medveten om att av alla partiledare som JD Vance kunde ha träffat så valde han just AFD. Trist med en allierad som precis som ärkefienden Ryssland försöker så splittring och söndra. Det är inte riktigt det bemötandet man förväntar sig av en allierad.

    4. Jag tror följande har hänt –

      Av någon anledning började USA skicka materiel efter valet 5 November och Trump stoppade inte det så det har fortsatt November – Februari ut.

      USA har däremot INTE gett några nya stödpaket tydligen.

      UA själva hävdar att dom har året ut, typ.

      Nu gäller det precis som du skriver att EU måste plocka upp stafettpinnen och inte snubbla direkt här – nu är det stormöte som King-Macron kallat till och det är rykten om just detta paket.

      Samt att vapenindustrin i Europa nu gått igång.

      Jag tror det går bra.

      Men jo, bäst vore ju om USA och EU drog åt samma håll, det här är inte jättebra.

      Såg hans uttalande, borde tänkt sig för, hamnade dock rätt med Ryssland.

      1. USA kanske inte skickar för att Trump vill vara fredsförhandlaren? Han vill ju trotts allt få Putin till förhandlingsbordet.

        Sannolikheten att förhandlingarna kommer bryta samman ser jag som ganska stor, och det är då som USAs agerande kommer spela roll. Så hoppet är inte ute, Trump själv har tidigare sagt att han kommer beväpna Ukraina upp över öronen (Europa betalar) om inte Putin går med på fredsförhandlingar och ett läckt förslag var att inleda en vapenvila som skulle ge RU möjlighet att packa ihop och lämna Ukraina.

        Men Trump säger mycket och alla läckor kan man inte alltid lita på…

  3. Med tanke på att USA stödet möjligen slutar komma till Ukraina är det viktigt att Ukraina använder stödet på ett bra sätt. Denna typ av ”avslöjanden” är inte bra då det kan bli en negativ reaktion i USA och Europa att Ukraina slösar med det stöd de får och att det inte används på ett effektivt sätt. Det här kan Rysslands propaganda tyvärr gör mycket skadliga ”nyheter” av.

    https://omni.se/uppgifter-nato-tycker-att-ukraina-slosar-dyra-vapen/a/kwPdpk

    1. Låter nästan som rysk propaganda. Undrar vilka de brittiska säkerhetskällorna det är? Handlar det kanske bara om en anonym brittisk soldat?
      Lite som när det rapporteras att Ukraina säljer de vapen de får.

      Så klart är det inte alls bra om det stämmer, att slösa på ammunition och utrustning är inget vinnande koncept. Samtidigt, står man där och ska försvara sig eller anfalla är det nog lätt att brassa på med det man har.

      Det finns förresten redan en artikel på Russia Today så ryssarna har snappat upp det.

      1. Har följt honom ett tag och det har varit bra rapporterat tidigare med källor, men det kan ju ha svängt. Eftersom det är informationsblockad i Kursk så kommer det inte ut så mycket annat än från Ryska bloggare. Jag läste också den kontroversielle Kenneth Gregg idag och han är mycket positiv. Framförallt verkar F16 planen arbeta mer offensivt nu.

        1. Äsch….. dessa stötvisa kommentarer när man jobbar landar fel ibland. Ovan svar blev helt fel 🙁

          Instämmer i att denna ”nyhet” kan vara rysk propaganda. De är väldigt skickliga på detta!

    2. Westley Richard

      Tajming på publiceringen av artikeln tyder på rysk påverkan.

      Problemet kan ha varit flera år gammalt och har troligtvis lösts. Mig veterligen så har det varit ett krav på redovisning av AU hur alla vapen har använts. Detta har gjorts mer eller mindre sedan de första skeppningarna av vapen.

    3. Vilket SKÄMT
      Precis ALLA USAs senaste krig har dom absolut VRÄKT på med det dyraste dom har – robotar, flyg, tunga fordon med mera.
      Ukraina strider med gamla vagnar från 60-talet och egna drönare.

      Jag har alltid gillat Gregg, han tillför en pusselbit information som är bra ofta.

      Väst borde producera större volymer billigare istället för halvmiljons-granater gjorde i platina

  4. Bra inspel om nr 47 tycker jag. Det flög förbi igår på svt att amerikanerna har ställt ett antal frågor till Europeiska länder där de bland annat får möjlighet att uttala sig om hur de vill hjälpa till att garantera Ukrainas säkerhet. Stubb uttalar sig och menar att det är ett bra tillfälle för Europa att samlas och bestämma hur ett svar ska se ut, enade.

    Gissar att Paris kommer att handla bland annat denna punkt.

    Tror också att nr 47 med sina ytterforwards kommer att upptäcka att hans messianska gärning i Saudi stöter på patrull. Och att budskapen från USA därefter kommer att bli tydligare och ensade.

    Europa börjar MESa sig (äntligen) och precis, vi kan öka vårt geopolitiska inflytande på deras bekostnad.

    Ukraina håller i taktpinnen ✊🏻🌟!

    1. Jo jag tyckte det var en intressant vinkling på Trumps förhandlingar som ingen väl egentligen driver.

      Det finns en del som stödjer den men just Trump blir ju ett väldigt rött skynke för väldigt många och sen blir analysen därefter.

    1. Tackar!

      Jo, jag var lite otålig och orättvis och krävde nog lite mycket av Ukraina här. Man vill ju hela tiden ha mer!

      Det där var en riktig smäll och ett bra mål att prioritera. Ukraina har slagit mot pumpstationerna tidigare. Jag hoppas att attacken även orsakade ordentligt med oreda som tar lång tid att reparera!

  5. Peter Den Större

    Tittade in på gamla Cornucopia och milde tid vilket flicktjutande. Jag lämnade när jag upplevde miljön som en mix mellan ETC och Bamse. Men just nu snurrar kompassen på flera ställen, DTs utspel åt olika håll är svårtolkade, vilket naturligtvis är avsikten.

    Känns skönt att UA har lite momentum och RU grus i ögonen. När pappa USA ska skapa ordning i barnkammaren vinner den som snott åt sig mest leksaker.

    1. Det går inte att läsa kommentarerna på cornu längre, man blir bara trött. Befarar stor trollaktivitet är ett skäl. Bloggaren har också blivit lite för lynnig, raljant och rabiat i politiska frågor, så kommentarerna blir därefter de dagar det händer. Tyvärr.

      I grunden är bloggen väldigt bra och måste läsas, men dömandet i politik blir ofta fel och leder till fel fokus.

      PDS, detta var en fantastisk formulering med mer sanning än vad som kanske är kul, för dagisfröknarna i Europa: ”När pappa USA ska skapa ordning i barnkammaren vinner den som snott åt sig mest leksaker.”

    2. Tycker det är viktigt att få en för-emot diskussion som är städad men det gick inte där alls som bekant.

      Erik14 är bra med sitt posta de men snudd på ensam att posta relevant information 😀

    3. Håller med, men tyvärr verkar en del med dålig impulskontroll även hittat hit. Vad är det som gör att de inte kan släppa USA och SD och diskutera vad som i stället kan göras för Ukraina Sverige och EU?

  6. Det är tyst om Kursk, men jag följer SkruffyTales på YouTube som är trovärdig och han har larmat ett tag om sämre positioner för Ukraina.

    Idag: ”Russia appears to have secured an extremely vital river-crossing, putting them in a position to go after the main supply-route that Ukraine relies upon to maintain operations within Kursk Oblast.”

    Någon som hört något annat?

  7. Westley Richard

    Egypten, Qatar och UAE håller på att skissa på ett alternativ till Donald Trumps plan på att förvandla Gaza till ”Mar-el-Gaza” , där de står för finansieringen.

    Villkoret att palestinier tillåts bli kvar i Gaza.

    Problemet är fortfarande Hamas och deras relation till Iran. Man kan bygga hur mycket som helst i Gaza men så länge som Hamas är med i bilden så blir det ingen fred.

    Det krävs nog även att några arabiska stater även med trupp/polis garanterar ett styre utan iranskt inflytande.

    1. Fråga: Det talas om ”fredsbevarande trupp” i mina öron låter det som att vi är neutrala och ska övervaka så att ingen bryter mot avtal. Men RU lär knappast se oss som neutrala utan som fienden som skickat massor av vapen till Ukraina. Så även om vi dränker oss i FN-flaggor och har trippla blå UN-hjälmar på oss så riskerar vi ändå få en granat i huvudet eller FPV-drönare i magen. Eller är det bra jag som borde omdefiniera vad fredsbevarande trupp är?

      Ett annat förslag är annars att ex Indien, Egypten, Turkiet Schweitz, Mexico, Peru osv skickar trupp som får bevaka en avmilitäriserad zon som sträcker sig 3mil in på varje sida av gränsen.

      1. Jag tar upp det imorgon att det är otydligt vad som avses –

        Om dom kommer mot Belarus och tar över bakre funktioner så får Ukraina lösgöra nån halvmiljon till – perfekt.

        Om det blir eldupphör och sen ”fredsbevarande trupp” längs med gränserna är det noll och fördel Ryssland.
        För när Ryssland kommer anfalla igen kommer denna fredsbevarande trupp lämna istället för att skjutas bort.

        Men ja, en demarkationszon som mineras, röjes, stängslas och sen befästs av en kombinerad styrka skulle väl vara ett alternativ men mängden fältarbeten och sen världens insats med trupp kommer nog aldrig bli av annat än som ett bra förslag.

    2. Om jag förstår rätt så menar hon att Sverige riskerar att inte betraktas som neutrala.

      Noterar att exakt samma argument användes i debatten mellan Merz och AfDs ledare på tysk tv. Kan tillägga att Merz var mycket tydlig med att nej, vi (Tyskland) är inte neutrala mot moskvariket, vi försvarar vår demokrati.

    1. Trump försökte den lätta vägen – låt RU behålla det dom tagit och Ukraina kompenseras istället.
      Men han gick ut för hårt och ville att EU skulle kompensera och att USA skulle få massa mineraler som tack för att dom gav bort landet.

      Känns rätt låst nu och då återstår ju att köra på tills Lavrov sitter och skrikgråter i FN om att iallafall få behålla Moskva.

  8. Det är mycket diskussioner just nu kring hurvida ryz kan komma attackarea ett eller flera NATO-länder.
    Det största motargumentet brukar vara dels att de knappt har varken manskap eller materiel kvar, dels att orchträsk´s ekonomi är på ett inoljat sluttande plan.
    Helt korrekt.
    Men, vi glömmer en sak; Xina.
    De idag implementerade NK-soldaterna är nog snarare en testballong – kan man ”maskera” soldater som någon annan nationalitet? Frågan är egentligen, vilken nationalitet?
    Vi i västvärlden har lite svårt att se skillnad (ok, jag kanske raljerar, förlåt mig i så fall) på olika asiatiska folkgrupper, så vad säger att vi kan se skillnad på xineser och nordkoreaner? Vad jag vill säga är att xinas (kommande) inblandning kommer maskeras som ”nordkoreaner”.
    Det faktum att Zelenskyy såväl som Danmarks underrättelsetjänst säger att moskvastaten inom bara några år kan komma attackera EU-länder, pekar på att man kanske vet mer än vad man säger?
    Så det finns faktiskt en reell risk att xina kommer aktivt gå in som stridande part i sådana aktioner – , maskerade som ”nordkoreaner” i den ryzzka armén.
    Sammanfattning, moskvastaten kommer med hjälp av xina genomföra attacker mot EU/NATO länder inom väldigt kort tid, kanske inom 1-2år.
    Detta är vad vi måste förbereda oss på.

    1. Det är förstås inte helt omöjligt men frågan är om Kina verkligen skulle våga sig på det. Nu kanske Trump kommer att agera annorlunda men USA ser Kina som sin fiende och har redan hotat med sanktioner som tagit skruv i Kina.
      USA och Europa är tillsammans en så otroligt mycket större marknad för Kina än vad Ryssland är. En stor del av Kinas ekonomiska tillväxt beror på exporten till väst. Skulle de verkligen riskera det för att hjälpa Ryssland med soldater för att de ska kunna attackera fler europeiska länder?
      Jag tror snarare att Kina vill ha stabilitet, även om de säkert gärna ser att USA inte lägger sig i kriget.
      (Däremot får nog USA gärna attackera Grönland så Kina kan attackera Taiwan).

    2. Välkommen (tror jag?) till tråden och du har HELT RÄTT i det –

      Vid första eldupphör/fred så kommer NK och Kina att befästa gränsen mot Ukraina och så vips lösgörs miljonen ryssar från fronterna.

      Dom kommer då direkt gå upp emot Belarus, Baltikum och Finland med fokus på Baltikum.

      Kinesiskt trupp kommer också finnas i Belarus men bara för att binda förband.

      Sen kommer RU i ett moln av drönare gå in och ta några mil åkermark i Baltikum som knappt har något försvar.

      Sen går dom i försvar bakom nån flod, minerer in sig, sätter upp sitt spetsflyg, LV och hotar med kärnvapenkrig och väntar och ser vad NATO gör

      Vad är nedsidan ?

      I värsta fall får två sargade armekårer retirerat till ryssland men ALDRIG att NATO invaderar Ryssland.

      Så kommer garanterat och det kommer snart inpå ett eldupphör – högrisk detta.

    3. Westley Richard

      Har varit i Kina ett tjugotal gånger och för en icke van person så kan det vara svårt att se skillnad, men man lär sig då det är stora skillnader även inom Kina, precis som inom Europa.

      Problemet med en false flag attack ifrån Nordkorea är att de inte gränsar till oss och att det torde vara logiskt omöjligt att de skulle kunna besätta något territorium i Europa. Att låta dem samla trupp i tex Belarus för att göra en attack mot tex Polen skulle inte uppskattas och Belarus skulle dras in med en gång i kriget. Att anfalla via Belarus funkar när ryssarna gör det mot ett icke Nato land.

    4. Ryssarna resonerar inte som vi. Inte vad som är risk, inte vad som är kostnad och inte vad som anses framgångsrikt.

      Lyssna på Oscar Jonsson hos Max Villman (Max Tänt 65 på Youtube eller podd) som beskriver att ryssarna upplever framgång i kaos och inte ser på risk eller kostnad som vi gör. Alls. – Inflytande, makt och kontroll är det enda som betyder något. (Lyssna för all del, igen, på Gudrun Persson på Folk och Försvar nu i januari, Youtube där också.)

      Addera att Moskvastaten är en bevisat imperialistisk stat, på riktigt, och slutsatsen blir att de alltid måste hållas på mattan med militär styrka. Väst/vi inte verkar förstå det fullt ut, än, och trots all bevisning rakt upp i ansiktet! Det kalla kriget funkade, av en anledning. Våra farföräldrar/föräldrar/föregångare höll inte på med önsketänkandet och var alltså smartare än vad vi är. Varför säges inte det i debatten, en uppenbar lärdom bara 50 år bort??

      Väst/vi fortsätter önsketänka och tro att rysk rationalitet och logik har något som helst att göra med den vi själva uppfattar oss ha. Därför så kommer det bli ännu mer attacker mot grannarna (de pågår nu), inte bara lite ankarfjuttande i Östersjön, troll på nätet m.m., utan grövre och grövre till dess det spåret är uttömt (mötts av militärt våld, modell kraftfullt och uthålligt). Då byter ryssarna taktik och gör något annat som leder mot målbilden: inflytande, makt och kontroll.

      Repeat. Repeat igen.

      Så jag är ytterst pessimistisk, även för Sverige och i närtid (inom 10 år), särskilt om inte ryssarna får tok-däng i UA ( då inom 3 år). – Kanske Biden-USA hade rätt strategi (hemska tanke), att ryssarna måste blöda ut ordentligt innan de förlorar, annars kommer problemet bara flytta sig till Baltikum, Finland, några -stans, Mellanöstern eller Afrika. (Om det nu var Biden-strategin…)

    5. Kinesisk ”fredsbevarande” trupp längs med hela Ukrainas landgräns är ju inte olagligt, inte eskalerande och inte ett hot mot vare sig NATO eller EU.

      MEN…

      Det skulle lösgöra alla ryska förband till att hitta på sattyg mot Baltikum.

      UA försöker väl med sina delegationer i Kina förhindra det, jag vet inte, men dagen hela RU försvarsmakt kan ställas upp mot östra EU kommer inte bli superenkel för EU att hantera.

      Jag tror också att Kina skulle klara av att skicka trupp till Belarus för ”antiterrorövning” eller som nån typ av polis?

      Sen är ju den stora frågan om Ryssland vill detta och litar på Kina?

  9. Trump är en förhandlare som vill uppnå snabba och tydliga resultat. Resultatet uppnås genom flera alternativa vägar framåt. Så gör inte politiker.

    Trump inleder alltid förhandlingen med ett skambud – för att göra motparten bestört. Typ ”själv förhandla med Putin” plus Vance’s tal om att EU måste ta eget ansvar och stötta Ukraina att vinna kriget.

    Delresultatet uppnåddes: EU blev upprört och kollar genast på fler stödpaket samt förstärkning av försvarsbudgetar.

    Vad avser då förhandlingen med Putin leda till? Inget förrän EU är fullt ”committed to” utökat Ukraina-stöd och starkare försvarsbudgetar. Därefter råkar förhandlingen med Putin bryta samman när Ukraina trummar på och slår ut Ryssland. För Trump är Putin föga intressant annat än som en spelpjäs gentemot Kina.

    1. Jo han följer helt klart inte diplomatins A-Ö alls och är inte det minsta försiktig.

      Jag lutar just nu åt att han inte tänkt sig detta utfallet men det kan ju naturligtvis vara så att han leder en flock förskolebarn som han för dit han vill – vi kommer nog rätt snart att se det för nu rök ju hans mineraldeal till exempel och EU är beredda att jämna Ryssland med marken.

      Antingen lutar han sig tillbaka med ett belåtet leende eller så kommer han börja kalla EU för aggressor.

      Biden slog ned STENHÅRT på alla försök av EU att öka tempot i Ryssland det vet vi.

    2. Westley Richard

      Alltid bra att försöka titta på saker ifrån lite olika perspektiv och inte alltid låta de initiala känslorna styra.

      Trump har gjort en del utfall mot olika länder och jag skall försöka att titta lite på det ifrån hans horisont och att USAs huvudsakliga problem är den kinesiska expansionen och inte några av de mer bissara teorier som man ibland stöter på.

      Ukraina
      USA anser att detta ligger på Europas bakgård och att vi inte har tagit tillräckligt ansvar för vår och Ukrainas säkerhet. Om Europa vill ha med Ukraina i EU så får vi också betala för detta. Trump skulle säkert vara nöjd om Europa stog för den framtida kostnaden och att USA fick vara leverantör utav vapen som vi betalar för.

      Panama
      Fransmännen gjorde ett misslyckat försök att bygga kanalen.
      Efter att Columbia var på väg att invadera Panama så slöt de ett avtal 1903  med USA om att bygga kanalen och att USA även skulle få en 8 km bred zon som skydd för kanalen.
      Jimmy Carter beslutade 1977 att kanalen skulle övergå till Panama vilket bland annat Reagan var en motståndare till då kanalen är viktig för att kunna omgruppera den amerikanska flottan, vilket var den huvudsakliga orsaken till att kanalen överhuvudtaget byggdes. Det problem som nu har uppstått ur amerikansk synvinkel är att Panama har närmat sig Kina. Kinesiska bolag styr viktiga delar utav kanalen och skulle lätt kunna stänga av den om man vill försvåra för den amerikanska flottan att omgruppera ifrån Atlanten till tex Kinesiska sjön och Taiwan. En acceptabel lösning ifrån amerikansk sida torde vara att Panama slänger ut kineserna och antingen sköter kanalen själva eller med amerikanska bolag.

      Grönland
      Ett område som är både rikt på mineraler och har ett viktigt strategisk läge. Knappt 50k innevånare, ett visst självstyre men tillhör fortfarande Danmark. Grönland har utlovats självstyre när de känner sig mogna för detta.

      Grönländska myndigheter skulle samtidigt vara i skriande behov av att fylla ut hålen efter det danska budgetstöd som i nuläget utgör omkring hälften av öns BNP.

      Kina har startat omfattande gruvdrift och vill även bygga flygplatser och forskningsstationer på ön. En utveckling som riskerar att eskalera om Grönland blir självständigt och är i behov utav utländskt kapital . Det kan bli svårt för grönländarna att stå emot Kina om de i framtiden tillåts att styra dess ekonomi.

      Mette och Trump får nog hitta en gemensam lösning som gynnar bägge länderna samt innevånarna på Grönland.

  10. Kina är USAs huvudmotståndare och Iran står inte högt i kurs. NK vet jag egentligen inte vad USA tycker om, de verkar vara världens driftkucku.
    Varför skulle USA göra upp med ett land (RU) som har deras fiende som allierade? Är det min fiendes fiende är min vän eller vad?
    Det är så jävla rörigt just nu att man snart inte kan se någon som helst röd tråd i nått.

    Jag tänkte sia om framtiden de närmaste åren såhär en eftermiddag i ett soligt Skåne. Inte som en självutnämnd expert utan mer en fundering på hur jag tycker det verkar just nu.

    Det kommer inte bli fred 2025, däremot ett stillestånd med frusen front likt efter RUs invasion 2014.
    USA kommer att bli förbannad för de kommer att framstå som lurade av RU (och Kina), sanktioner kommer att bli tuffare mot RU och tullar mot Kina.
    RUs ekonomi kommer att kollapsa och ett lågintensivt inbördeskrig kommer att börja innan 2030 kanske så tidigt som 2027. Här har UA en chans att kasta ut RU och ”stänga gränsen”, kanske bygga en mur?!
    Jag tror många av de gamla -stan staterna kommer att passa på att ta avstånd från RU. Finns nog en del som kommer dingla i nån lyktstolpe.
    Det kommer bli en ny världsordning men inte den som Putin är ute efter.

    Kina kommer att få det ekonomiskt tufft, det har de redan, som nån skrev så är USA och EU viktiga marknader och är beroende av oss. EU kommer att fatta att man måste börja se om sitt eget hus och bli mer självförsörjande. Kinas ekonomi kommer att börja knaka.
    EU bör komma tillbaka till ursprunget, vi är väldigt olika, men vi kan samarbeta över vissa gränser. Men allt går inte att harmonisera. Här är jag tveksam till ett gemensamt försvar, inte själva tanken med det, utan kommer det att över huvud taget gå? Man ser ju hur det har gått med andelen som ska gå till NATO.
    Jag tror UK kommer att åter söka sig till EU om ett par, tre val, när man inser att USA inte är en bra handelspartner längre.

    Irans mulla-regim kommer att kollapsa inom kort, kanske redan detta året men definitivt under 2026. Måtte inte ett nytt Daesh uppstå o sprida död och förintelse igen. RU kommer inte att kunna. Vad som händer i Syrien är ett stort frågetecken just nu, fiendens fiende osv…..

    Israel-Hamas konflikten hänger bara på vad som händer i Iran, kanske kan man så smått börja med Abrahamavtalen 2.0 men det kommer att ta tid.

    Oavsett vad så kommer inte USA vara USA efter runt 2050. Det landets storhetstid är förbi och det kommer att bli en smärtsam upplösning av landet.
    USA kommer inte lämna NATO fram till denna upplösning men man kommer inte vara världens polis som ska lägga sig i över allt. Man kommer ha fullt upp med sina egna problem och den polariseringen som kommer att fortgå.

    Som vanligt så är framtiden både skrämmande och spännande.

    1. Jag hakar på från ett snorvarmt Karibien.
      Vi kan mycket väl gå mot ett eldupphör här för det är en attraktiv ”quick-fix” för svaga ledare – löser problemet temporärt.
      Min uppfattning är att Ukraina just nu påbörjat den offensiv som kan avgöra kriget men med den ständiga brasklappen att väst inte får låta sig pratas omkull.

      Ukraina har trots allt försökt att deala med ryssland sedan 2014 och RU har brutit +20st avtal tror jag redan.
      Så Ukraina kommer bara få ett eldupphör om dom blir tvingade till det.

      Min tanke om Trump kommer vi rätt snart få bekräftad eller sänkt – inom veckor förmodligen.

      Jag blir lite orolig att jag måste skriva kring UA kriget till 2030 nu 😀

      Yes – Iran är på sista versen garanterat, medborgarna har fått nog.

    2. ” Varför skulle USA göra upp med ett land (RU) som har deras fiende som allierade?”

      För att Ryssland inte ska sälja billig energi och billiga mineraler till Kina. Då kommer Kina bli ett än större hot mot USA.

      Riktig succé skulle det bli om de bytte naturtillgångar mot 10 000 stridsvagnar, 20 000 stridsfordon, 30 000 haubitsar, ammunition och drönare i drivor, Kina vet hur man producerar saker….

      1. Det är detta som är jobbigt med denna konflikt, man måste tänka i många steg och i varje steg finns det flera alternativ. Och nu har du beskrivit att det kan finnas en ljusning även vid frusen front, än fler utfall! 🙂

  11. Jag har tittat in här några gånger innan jag till slut tog steget och registrerade mig. Mycket trevligt att få de världsledande johannitiska uppdateringarna i kommenterbar form igen!

    Men varje gång jag tittat in har det också varit en del gnäll på LW:s blogg bland kommentarerna. Synd och onödigt, tycker jag. Det sista som spetsen på spjutskaftet behöver är väl intern splittring? Och ingen av oss skulle vara så engagerade i Ukrainafrågan utan LW, det hoppas jag vi alla kan vara ense om. Den som inte vill läsa eller skriva där slipper naturligtvis. Det är väl gott så, utan gnäll?

    1. Roligt att du hittat hit Borjesson – welcome ✊✊

      Just kommentarsfältet är ju det centrala med sidan och det jag saknade för Bluesky och Substack har diaboliska kommentarsfält.

      Det går bra att hylla LW:s blogg också härinne, inte så många förbud 😀
      Tror du LW är härinne och gnäller på bloggen för att han är ett reklamgeni och listat ut att all reklam är bra reklam 😲

      Men jo, initierade inlägg om ua kriget är ju guldkornen som driver teserna framåt och jag tycker det har varit rätt mycket sådant även om Trumps senaste förhandlingsrunda blev lite av en längre diskussion.

      Hursom, kul att du reggat dig – gick det smärtfritt?

    2. För min del håller jag helt och hållet med dig. Jag har själv inga problem med LW och Cornucopia eller skribenterna där. LW har bidragit enormt till Ukrainas sak och ska ha all heder för det.
      Att han tar bort inlägg och blockar personer är inte så konstigt. Varför upplåta utrymme till sånt man inte tycker är relevant eller kan stå för?
      Kan förstå om det retar upp dem som inte delar LWs värderingar och åsikter, men det är hans blogg och det är bara han som kan avgöra var han tycker att gränsen går. Att klaga över LW bidrar inte till Ukrainas sak.

    3. LWs blogg i sig är nog inte problemet, han trålar nätet och presenterar info som man annars inte får reda på genom vanliga kanaler.
      Det är vissa kommentatorer som på en given signal kommer och talar om hur verkligheten är och hur Trump tänker och hur fel alla har som vill vända o vrida på det. De har bestämt vad som är rätt och vad som är fel, svart eller vitt, och skrämmer bort dem som vill ta ett steg tillbaka och försöka se det ur ett större perspektiv.
      Jag ser dessa som påverkansoperatörer som vill förhindra öppen diskussion. Det är livsfarligt.

  12. Hittade denna: https://www.ebay.com/itm/266632051725?_skw=chinese+surplus+uniform&itmmeta=01JMA57R8BFRXK8HBN6Z8W4G7W&hash=item3e14823c0d:g:h2oAAOSwv8plsHqg&itmprp=enc%3AAQAKAAAA8FkggFvd1GGDu0w3yXCmi1dQV%2FqABG1YyqavoYHFhempIPQsCGdK5fZKb53nQuCkAQuqK%2B8I0S%2F31GQMtBgmTGBc0AAnGxm%2BgfdnSgEcMvkFJSysmGIAKRvau5JYkGWWgApkw8kuKPl1XTQT79WpqJRdBteOWXNzKCV8Z%2BErJVoPEWghj8RlzUqb6a0iX343r0s%2FckPnUsube7NmzggIgIx%2FRcd3ORvqN5xYu6D6G8UuDYRCqw%2Bc81m%2FpcUNlDpQlF7gGMYpaBf0iU0TWpuidTXg2KGSngDe63HI38bUPeqcZD6sxwbcgkZygOxAd1%2BPXg%3D%3D%7Ctkp%3ABFBMooSfxaJl
    … och det får ju en att fundera lite… varför skulle xineserna behöva tillverka en Norsk uniform?
    Kanske långsökt (?), men det ser ju onekligen ut som att de håller på bygga upp ett lager med uniformer från olika länders försvarsmakter, för att kunna smälta in vid ett skymningsläge.
    Eller också är jag bara paranoid….

    1. Om man tänkt sig en våldsam false-flag kanske Ebay är lite avslöjande?

      Med det sagt – får det gå för långt så kommer alltid den onda sidan och de som sitter på stängslet att känna att deras chans är nu.
      Tydliga gränser med mycket exploderande högvärdiga mål är alltid bra.

  13. Sådär, nu lyckades an regga sig!

    Har som några andra hängt på Cornu sedan 2022 och man kan nog inte överskatta vad den bloggen gjort för Ukraina.

    Gula väggen har jag haft som obligatorisk läsning och hittade nu detta kommentarsfält 😀

    1. Välkommen, welcome – japp det är vedertaget att gula väggen förändrar hur politik förs och skapar lycklighet 👍

      Lite nyfiken på hur du hittade hit?
      Postas ju på substack och bluesky också.

      1. Hängde på cornu och såg där att du skrev på substack och lyckades följa dig där, detta trots min IT mognad släpar betänkligt efter min fysiska ålder…

        Läst mycket på Cornu då jag hittade den bloggen 2022, det blev för mig en gnista och uppslag till vad som spjutskaftet kan göra.

        Då bubblade kommentarsfältet om donationer till kaniner, Gregg hade som mål att finansiera 1000 st tillverkade i UA. Jag jobbar som mek konstruktör i tillverkande industri och ritade en egen kamin som jag och mina kollegor svetsat på kvällstid med ekonomiskt stöd av företaget och ett 15-tal av våra leverantörer. Fram till nu har vi tillverkat 4000 kaminer och ytterligare 15-20 000 har tillverkats av andra företag.

        Står i tät kontakt med ett par Ukrainska kollegor, deras berättelser och vardag berör mig djupt och jag ger fan inte upp! Borde byta nick till kaminer 2025….

        1. Jädrars 😲

          Vet att ett företag i Väderstad/Vikingstad eller vad det nu var gjorde samma sak eller det är kanske ni?
          Svetsa på ledig tid men i lokalerna och med resurser, typ?

          Skulle för övrigt gärna ta del av deras berättelser och vardag, nu verkar inte MXT ha någon kontakt till sidan så man inte ska kunna klaga på mina inlägg kanske 😀
          Går väl att skriva ett meddelande på substack om det är av intresse?

          1. Japp, det är Väderstad jag jobbar på.

            Vi har en svetsskola för internutbildning och gymnasiepraktik, vi har nyttjat dessa 9 svetsplatser på kvällstid. En typisk kväll samlas 10-12 pers och svetsar, käkar pizza och stöttar Ukraina. Runt 250 anställda har lagt minst en kväll i svetsbås och många återkommer ofta, det är ett drygt manår lagt i arbetstid.

            Jag har haft kontakt med massor gymnasieskolor och även andra företag. Ritningar och skärfiler är publika, googlar man ATL+ukrainakaminen så får man bra träffar.

            Fler företag har gjort massor!

        2. Starkt jobbat, heder åt dig och företaget där du är anställd (och förstås alla andra som bidrar till kaminer)!
          Minns diskussionerna kring kaminerna, sen har det varit tyst, fint att se att det fortfarande pågår!

          Det görs nog mycket som man inte känner till, fick bl.a. höra av en bekant att ett företag här i stan skänkt en kranbil som sedan flera hjälpte till att renovera upp innan de transporterade ner den.

  14. Olika besked från Trump, Kellog, Vance och Hegseth. Försöker man på det sättet att triangulera vad som är möjligt att åstadkomma? Många av reaktionerna har varit väntade. Inte minst Ukrainas. Men inte minst Europas svar har varit en positiv överraskning.

    1. Mängden förtydliganden och att allt spretar tyder för mig på att dom fick en motreaktion från UA och Europa dom inte förväntat sig.
      Det betyder också att Putin sitter med djupaste ångest och knaprar omeprazol

  15. Peter Den Större

    Kan man på fullt allvar tänka sig att Kina deltar i några som helst aktioner riktade mot UA eller Väst/Nato? Jag kan det inte. De är ju hårt trängda av den amerikanska administrationen som redan har Kina tydligt i kikarsiktet.

    En oförsiktig rörelse och de avslöjas, ett handelskrig bryter ut som förvisso skadar oss men skjuter exportören av blandat skräp Kina totalt i sank.

    Så vad betyder ryktena om Kinesisk militär i NK och Norsk uniform? Antagligen att RU desperat försöker klara sig ett tag till genom att förvirra ett allt mer enat väst. Frågan är hur kul leksaksproducenten Xi Jinping tycker att det är.

    1. Nej det gör dom inte men hur mycket ljud har det blivit om nordkoreanerna?

      Maskera det som fredsbevarande trupp och ställt dom på ryska sidan längs med landgränsen till UA.
      HAr ingen ide om dom skulle kunna vara på ockuperade områden, beror ju på hur förhandlingarna går.

      Då kommer det nog inte bli nån större storbråk från EU eller USA.

      Kina har ju varit i Belarus redan – noll fördömanden

  16. Det pratas om hur mycket starkare vi i Europa är jämfört med Ryssland då vi har så väldigt mycket högre BNP.
    Med tanke på det försökte jag för drygt ett par år sedan att räkna mig fram till ungefär hur mycket väst skänker till Ukraina i förhållande till hur mycket Ryssland lägger på sin militär.

    Resultatet var inte så uppmuntrande och syftet med min beräkning då var att jag ville påpeka att det spelar ingen roll hur stor BNP vi har om vi inte lägger mer på försvaret och framförallt skickar större del av det till Ukraina.
    Sen dess har vi ökat vårt bidrag till Ukraina men Ryssland har också ökat sin försvarsbudget.
    Nu diskuteras det mer i termerna av om Ryssland kommer att kunna ge sig på Europa om vi står utan USAs stöd och i samband med det kommer det där med BNP upp igen och med det argumentet att Ryssland inte har någon chans för vi har så mycket större ekonomi.

    Problemet är fortfarande att vi lägger så liten del på försvaret medan Ryssland satsar allt de klarar av.
    Omräknat till den inhemska köpkraften visar det sig att Ryssland lägger mer pengar på krigsindustrin än vad Europa gör.

    Plötsligt känns det inte lika omöjligt att Ryssland skulle kunna ge sig på något annat europeiskt land inom några år om USA drar sig ur och inte vill hjälpa till.

    Det bästa vi kan göra är att stötta Ukraina med allt vi kan och se till att Ryssland besegras, vilket förstås var det jag kom fram till även förra gången.

    ”Military Balance 2025: Russian defence spending exceeds European defence spending

    Russia: $462 billion
    Europe: $457 billion

    The EU’s economy is over 10 times larger than Russia’s, but they spend less on defence. A lot of work still left to do.”

    Varning! Twitterlänk:
    https://x.com/ColbyBadhwar/status/1889709053690991034

    Här är länken till IISS med siffrorna:
    https://www.iiss.org/online-analysis/military-balance/2025/02/global-defence-spending-soars-to-new-high/

    1. Är det inklusive eller exklusive den ryska korruptionen 😀

      Men jo, för det första så har Ryssland just mycket smärtsamt upplevt 2025 års krigföring i tre år.
      Det har inte väst alls.

      Sen så är ”krig i Europa” inte nödvändigtvis en stor offensiv mot Paris utan det räcker med lite land i baltikum för att skapa ett öppet sår.

      Bevisligen har Europa INTE förberett sig för det då den defensiva linjen mot ryssland i Baltikum BÖRJAT byggas år 2025.
      Sen är den internationella brigaden väl en bataljon stark nu, en svensk bataljon.

      150 000st ryssar i strategisk baltikum reserv varnar Zelensky för och sen Belarus på det.

      Jag har hög tilltro till våra svenska soldater men en flodvåg av 150 000st skulle bli övermäktigt även för dom.

      Nästa problem är att RU bygger billigt och det gör Kina också men vi bygger robotar och ammunition som är snordyr. Det är mängden som räknas till sist.

      Hög risk detta och för mig står Ukraina mellan ett dåligt alternativ och nånting bättre.

    2. Jag tror att vi måste tänka på deras inflation när vi studerar deras satsningar på kriget. Ja, de satsar mer i procent men i reala tal satsar de mindre pga att ekonomin håller på att braka ihop. Det blinkar röda lampor överallt nu och jag tror som legendaren perrag55 att 2025 är året då de måste *minska* kostnaderna för kriget om deras ekonomi inte ska braka ihop fullständigt. Och grejen är förstås att om de minskar utgifterna så *måste* de räta ut fronterna dvs retirera i Ukraina.

      Vi noterar också att Merz i Tyskland är tydlig med att seger mot moskvariket är fundamentalt för Europas säkerhet. Tyskland är världens tredje största ekonomi. Nu verkar Tyskland vakna och det betyder att moskvariket snart är sönderrustade. Europa kommer inte att ens behöva fundera på krigsekonomi för att uppnå det när de stora elefanterna i Europa börjar dansa.

    3. Den främsta fördelen Europa har av en överlägsen ekonomi jämfört med Ryssland är just att vi kan satsa mer pengar på försvaret.

      Därför att ryssen överlever i en krigsekonomi på potatis och vodka. Det har de gjort i generationer och i sekel.

      Därför är det oroväckande att Europa inte spenderar mer , utan mindre än Ryssland på försvar.

    1. Ja, verkligen, det blir ofta tyst och en konstig stämning om man säger Tyskland vaknar men vi får försöka ändå: Tyskland vaknar dvs har förstått att Ukraina och Europas säkerhet är sammanbundna.

      Sen kan Musk gulla med AfD bäst han vill, Merz hade en del att säga om det också för några dagar sen.

  17. Börjar känna lite så smått att Trump är rundad hör och att alla gått vidare.

    Ingen bryr sig ju om saudi och ukraina är i kina och turkiet samt att eu har egna möten.

    Snabbaste fallet ever?

    1. Är nog en marknad som passar Ukraina som handen i handsken. Sist jag kollade så hade Förenade Arabemiraten inte så mycket åkermark, däremot är det väl de som har en köttdjursfarm större än landet självt i Australien?

    1. Friskt!👍Lyssna, det är Ukraina som sätter press på Ryssland. Inte USA, för varken Biden eller Trump har levererat/levererar mer än mer eller mindre än nödtorftigt…. USA kan bara konstatera att de inte kan påverka Ukraina.

    1. Jag har haft Macron på tapeten sedan han satte sig på sadeln med sabeln i högsta hugg. Detta var förra sommaren och Macron lyfte möjligheten att sätta in fransk trupp i Ukraina. Från ord till handling är avståndet ännu okänt.

      1. Westley Richard

        Macron är en pajas som gillar att synas och tar gärna för sig, men som försvinner så fort som notan skall delas.
        Frankrike ligger i bottenträsket när det gäller bistånd till UA, Danmark har bidragit med 10 gånger så mycket per capita.

  18. Helt fel att fredsförhandla som läget är nu. Det mesta talar för att Ucraina har momentum + att de är världsledande på modern krigsföring+ att de kan producera billiga långdistansvapen en masse+ drönarvapnet. Ett statiskt frontkrig med drönardominans mot sig måste bara vara omöjligt för ryssen i längden. Att slå ut ryssarnas inkomster billigt är krigsvinnande. Mycket att kräva av Ucrina förstås. Det minsta europa kan göra är att säkra gränsen till Belarus, säkra luftrummet och se till att Ucraina får de tunga vapen som behövs.
    Förinta helt enkelt större delen av rysska armen i
    Ucraina. Därefter kan fredsförhandlingar vara aktuella.
    En dålig fred är bästa sättet att eskalera på sikt. Då får vi slåss på egen mark till sist. Fredsbevarande styrkor utan garanterad medverkan och backup från USA och rätt resurssatt är en katastrofal ide innan europa har överväldigande resurser på plats.

Lämna en kommentar

sv_SESvenska
Rulla till toppen