Viss katastrof-varning här –
Kurderna kämpar nu om Kobane, googla det – Rojava håller på att falla.
Det kryllar av filmer på julglada ISIS terrorister som tillfångatagit kvinnliga peshmergas som dom kommer skända, tortera och mörda.
Precis som med Iran saknas demonstrationerna på våra gator och Palestinagänget är rätt tysta – jag vet vad jag tycker om detta och gång på gång har vi fått bevisat för oss att dom inte har rent mjöl i påsen. Inte för att fred i Gaza inte är en hedervärd sak för det är det utan av den enkla anledningen att dom har Hamas, Hezbollah och ISIS sympatier i sina led. När kurder eller iransk opposition vill störta mullorna blir dom knäpptysta.
Faktum är att i Stockholm hittade två demonstrationer varandra och började slåss – propalestina och prokurderna – vad mer behöver ni se för att förstå vilka som gömmer sig i den goda saken för Palestina?
Vår yngste miljökämpe och hon som rimmar på Gadd är knäpptysta och dom är våra största mellanösternmegafoner som står i första ledet.
Turkiet nådde fram till Trump och av all sk1t han gjort är det här för mig det värsta för han har grönljusat en massaker utan att blinka som dessutom var helt onödig.
Kurderna är MENA stabilaste och rättsäkraste gruppering som varit absolut lojala med väst – att kasta dom under bussen ser även gud.
Detta massmord är ännu inte på någons radar av den enkla anledningen att oppositionsbildar-maskineriet inte dragit igång ännu – och ovan vet ni varför.
Men det är också ett ypperligt exempel på att Europa inte kan skydda sina vänner när det behövs – för om USA backar ur skulle ju vi i Europa kunna bistå med flyganfallen?
Vi har satelliterna, vi har flyget som kan utgå ifrån baser i södra Europa, vi har lufttankningsplanen och det behövs inte mer än 2-3 dagar av bombmattor för att lusten till massmord har gått ur ISIS terroristerna.
Det är Turkiet som leder detta – tro inget annat.
Europa behöver börja skaffa sig förmågan att bistå länder som blir angripna i klar strid med internationell rätt och den rättsordning vi säger oss stå bakom – vi skulle naturligtvis ha förberett oss för att hjälpa kurderna men med tanke på att det tog oss fyra år att komma i ordning med Ukraina är den sannolikheten låg.
Turkiet skall få sota för detta, jag slutar med kebab 😡
Har ett inlägg på gång om Davos men Macron ville att Kina skulle komma till oss istället, lösningen på ett dåligt USA är INTE Kina, vet inte om Macron kanske bara provocerade för han är lite skolans retsticka som man blir helt galen på men hursomhelst dåligt.
Rojava är ¼ av kurdernas områden – dom finns i SÖ Turkiet, i norra Irak och i NV Iran men eftersom Turkiet gick efter dom i Syrien är det turkiska området garanterat planerat att massutrotas.
Och sen kanske Irak får feeling igen och går norrut?
I MENA är kurderna en pålitlig allierad som absolut står på rätt sida historien.
Bara det faktum att de flesta som läser mina inlägg om kurderna inte ännu fått upp det på sin radar är så jädra talande för vilka i MENA vi har hos oss – när Hamas får stryk fylls gatorna av demonstranter och 7 Oktober 2023 var det folkfest och jubel samma dag.
När kurderna utplånas eller 300 000st Iranier skadskjuts ekar tystnaden. Vår media har väl ”mellanösternkännare” som plockar in sånt dom tycker media skall rapportera om och dom känner uppenbarligen inte för kurderna och iranierna.
Jag glider in på anti-kurdiska poster på X och filmerna och bilderna är fasansfulla.
Nu tror jag inte att det blir så men OM USA får för sig att inte bistå Iran med en flyginsats då ger jag nästan upp hoppet.
Jag tror att det beror på att Israel är uppriktigt rädda för den iranska vedergällningen, deras iron-dome svajade betänkligt sist det begav sig.
Men jag gissar att om regimen sakta faller så blir det sista dom gör att regna robotar över Israel ändå – en snabb insats vore bättre för alla.
Hursomhelst så är vi alltså tillbaka till ISIS och folkmord i Syrien, så fort regimen tagit över fängelser från kurderna befrias tiotusentals ISSI terorrister och deras familjer – det här är bland det mest ologiska jag sett senaste fyra åren – man har gladligen gett allt tillbaka till ISIS som väst tagit från dom med en enorm ansträngning.
Jag vet inte var Ryssland står i detta faktiskt, dom gillade Assad och USA bistod med att fälla honom.
Det värsta är att det sker i det tysta, väst har rullat runt och somnat om.
Men hoppet är inte helt förlorat – kurderna är även dom bland världens bästa soldater och nu har dom tydligen ett vettigt drönarvapen redan såg jag – det väller in förstärkningar in i Syrien just nu och sista ordet är inte sagt i detta episka förräderi 😡
Kommer regimen i Iran att fall inom de närmaste månaderna?
- Ja
102 votes - 53% of all voters, 53% of all selected options - Nej
61 votes - 32% of all voters, 32% of all selected options - Vet inte
30 votes - 16% of all voters, 16% of all selected options
Antal röster: 193

Ryska förluster i Ukraina 2025-01-22:
SLAVA UKRAINI
AFU rapporterar:
”Ukrainian forces destroyed two Russian air defense systems — Buk-M2 and Buk-M3. A surveillance drone tracked them to their parking positions and coordinated the strike. Both targets were taken out of action. Estimated value: ~$70M.”
https://bsky.app/profile/meanwhileua.bsky.social/post/3mcymd7ozjt2q
Tystnaden gällande kurderna är tyvärr väldigt talande.
Så tyst är det inte riktigt som Johan No.1 vill få det till, men jag håller med om att det är lite konstigt att det inte är större intresse.
Den kurdiska diasporan i Sverige är ganska stor, uppskattningar pekar på mellan 100-150 000. Det är fler än när det gäller palestinierna. Det borde innebär att även många svenskar haft kontakt med kurder och borde känna till och intressera sig för deras situation.
Att det ändå är ett svalt intresse har nog sina förklaringar.
Det kan till viss del bero på att de inte har någon egen stat eller något eget land och att de finns utspridda i flera länder samt att de är i konflikt med flera parter och dessutom är splittrade internt.
Det är alltså ganska komplext. Inte lika lätt för media att skriva om på ett enkelt och lättpaketerat sätt.
Ett annat problem kan nog vara att Turkiet är medlem i NATO, de ska ju tillhöra den goda sidan och även EU försöker förhålla sig försiktigt diplomatiskt gentemot Turkiet.
Palestina/Israelkonflikten har varit aktuell internationellt under många många år och konflikten är geografiskt tydligt begränsad liksom de två inblandande huvudparterna.
Att det skulle vara ”talande” att det är tyst (underförstått att propalestinierna och svensk media är ISIS-älskare) håller jag inte med om.
Tredje inlägget om kurderna och nu kommenterade du dom men i kontext att palestinarörelsen inte bör kritiseras 😀
Har kommenterat tidigare också, men varit rätt stressad senaste dagarna. Sen är jag inte så oerhört insatt i kurdernas situation så har inte så mycket att tillägga.
Du får visst kritisera Palestinarörelsen och det förtjänar många av dem, men gör det på rätt sätt, inte med märklig logik som inte håller!
Fast jag inser att det var ett misstag att kritisera dig, nu kommer det att komma fyrahundra inlägg där du kommer att göra allt bevisa att du har rätt! 😄
Nu lägger du ord i min mun. Jag anser att det är talande för att jag tror att media är:
Så jag tror inte att media eller propalestinierna (utom en liten klick extrema islamister) är IS-kramare, utan att de är mer israelhatare (och Netanyahu har inte direkt jobbat på att ändra på det) och fiendens fiende osv.
Ok, förlåt! Jag tolkade det som att du var mer inne på Johans spår, att allt styrs av HAMAS och ISIS-älskande propalestinier och att det är därför det är så tyst.
Då är vi lite överens. Din första punkt är nog en stor del av anledningen till att kvaliteten på media känns som att den blir sämre och sämre. Förenklat, media jagar klick, läsarna vill inte betala och orkar inte läsa annat än lättlästa rubriker.
👍🏼
N Slobozhansky-Kursk 0
S Slobozhansky 7💥
Kupyansk 8↗️
Lyman 7
Slovyansk 2
Kramatorsk 1
Kostjantynivka 10💥↘️
Pokrovsk 38💥💥
Oleksandrivskij 8↗️
Huliaipole 36💥💥↗️
Orikhivsk 0
Prydniprovskij/Dnipro 2
Sum sectors 119↗️
Unlocalized 35↗️
Total 154↗️
Johan No.1, bra att du tar upp kurderna (igen). 👍
Något skulle behöva göras, återigen är EU passivt (vi verkar verkligen vara konflikträdda).
Men, kan inte låta bli att komma med kritik.
Om man är Pro-Palestinsk men inte protesterar för kurdernas räkning, är man alltså automatisk ISIS-anhängare, HAMAS-älskare och allmänt rutten? Ser inga Pro-Israeler, eller några från högerkanten (eller för den delen några antiklimataktivister) som demonstrerar heller. Med din logik måste alla som inte demonstrerar vara HAMAS och ISIS-älskare.
För att man har åsikter och tagit ställning i en konflikt betyder inte det att man automatiskt måste engagera sig i allt som händer i världen. Om man inte gör det innebär det inte automatiskt att man är en ond person. Själv bidrar jag enbart till Ukraina de senaste åren, men det betyder inte för den skull att jag t.ex. tycker att kriget i Sudan är okej och att vi inte behöver bry oss om att folk svälter ihjäl där.
Din retorik där du försöker svartmåla de du inte gillar är full av logiska felslut. Tycker det vore bättre om du höll dig borta från den typen av usel härskarteknik. Det gör att i övrigt välskrivna texter tappar trovärdighet. Fast jag gissar att det kanske går hem hos en stor del av din publik.
Att det finns HAMAs och ISIS-anhängare bland propalestinierna säger jag inte emot, vore konstigt annars eftersom de delvis har samma mål. Precis som det faktiskt finns enstaka nazister i Ukraina som strider mot ryssarna. Det betyder däremot inte att alla proPalestinier är ISIS-älskare och det betyder inte att alla proUkrainare är nazister. Du använder samma sorts retorik som ryssarna använder när de försöker undergräva stödet för Ukraina.
Att media inte riktigt hänger med håller jag med om, även om det faktiskt skrivs en del det här är vad jag hittade lite snabbt från de senaste dagarna:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1439200
https://www.expressen.se/nyheter/expressen-direkt/?post=670dd678-c6be-46f7-a3ca-29e49fff6c3b
https://www.dn.se/direkt/mellanostern/2026-01-20/syriska-regeringen-fyra-dagars-vapenvila/
https://www.svd.se/a/Rj97QA/kollapsade-samtal-mellan-damaskus-och-sdf
https://www.svd.se/a/gkWqaL/syriens-arme-gar-in-i-jattelagret
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/is-fangar-pa-rymmen-efter-syrisk-offensiv-mot-kurder
https://www.sverigesradio.se/artikel/blodiga-strider-mellan-kurder-och-syriska-armen
https://www.sverigesradio.se/artikel/syriska-styrkor-har-gatt-in-i-al-hol-lagret
Anti-Israeliskt/pro-Hamas sentiment har tydlig koppling till regimen i Iran som finansierar Hezbollah som är en syskonorganisation till Hamas. Regimen i Iran finansierar båda.
”Spindeln i nätet är Iran, som förser de här grupperingarna med pengar, träning och vapen”
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/hamas-hizbollah-och-huthirebellerna-sa-hanger-grupperna-ihop
Iran som finansierar terrorklassade Hamas tar också tydligt ställning mot Israel.
Protesterna bland annat ledda av de företrädare som Johan nämner, tar ej avstånd från Hamas. Därmed vore det väl också konstigt om man samtidigt tog avstånd från regimen i Iran som finansierar gruppen Hamas?
Snarare torde de som står bakom och deltagit i protesterna där man inte alls tagit avstånd från Hamas, utan tvärtom legitimerar gruppen, vara oroliga inför att finansiären Iran på något sätt förlorar i inflytande, oavsett vad detta kräver i civila offer?
”Vid en klimatdemonstration i Amsterdam i november överlät Greta Thunberg mikrofonen till en person, Sara Rachdan, som på scenen skanderade slagord som ifrågasätter Israels existensrätt och som hyllade och försvarade Hamas massaker på israeliska civila. Slakten av barn, unga, kvinnor och äldre kallades för ”motstånd” och Israels krigsföring likställdes med Nazitysklands folkmord på Europas judar.”
6 dec. 2023
https://www.judiskacentralradet.se/single-post/varför-sa-ni-inget-efter-hamas-terrorattack
Magda Gad skildrar Gazajournalisten Haneen Harara som en hjälte. Harara är programledare för Islamic Jihads propagandakanal och hyllade Hamas terrordåd den 7 oktober 2023.
Enligt granskning från Doku
https://doku.nu/2025/12/10/magda-gad-berattar-inte-allt-om-islamic-jihad-profilen/
Den fasta redaktionen för sajten doku.nu består av journalisterna Sofie Löwenmark och Lars Jonson. I redaktionsrådet ingår också Anna-Lena Lodenius och Johan Lundberg. Sajten har utgivningsbevis från Myndigheten för press, radio och TV och lyder under yttrandefrihetsgrundlagen. Ansvarig utgivare är Sofie Löwenmark.
Sofie Löwenmark har bland annat varit krönikör på Expressen och Göteborgs-Posten, och belönades med Pennskaftspriset 2018.
Anna-Lena Lodenius har granskat de här frågorna sedan slutet av 80-talet. Hon är framförallt känd för sina studier av autonoma och extremnationalistiska rörelser, men har under senare år även börjat skriva om islamistiska extremister. Hon är bland annat författare till en lång rad av böcker.
Nu överdriver ni båda två , säkerligen för att få fram den retoriska poängen.
Det är bättre att vi samsas om att det finns MÅNGA dolda agendor här. Framförallt är det oroväckande att eus befolkning accepterar (= inte bryr sig)rysslands, irans och USAs påverkansoperationer och propagandakrig( skrivet i rangordning).
Jag tycker gott att man ska använda alla verktyg vi har för att lyfta det dolda och kriga tillbaka , inklusive shameing. Det viktigaste är dock att lyfta dolda saker, precis som johan brukar göra. Fortsätt med det! Dock kan det vara viktigt att hålla sig rumsren och inte gå ner sig i militant-träsket där har du alldeles rätt MXT
Jo jag vet att du inte klarar av att acceptera att palestinarörelsen är infiltrerad och ett politiskt vapen 😀
Infiltrerade är de ju men knappast hela rörelsen.
Du tog orden ur min mun MXT 👍
Det jag tycker saknas i tolkningen av vem som tar ställning mot vad är klassperspektivet. Vänstern är emot kapitalet och därmed emot kapitalets högborg USA. USA har tydligt tagit ställning i Israel/Palestina och min fiendes ovänner är mina vänner –> vänstern stöttar Palestina. Lägg därtill att det finns en tydlig stark/rik respektive svag/fattig part i konflikten (utan i övrigt ta ställning till vem som har rätt eller fel) och vänstern kommer ta ställning för den svaga/fattiga parten. Delar av vänstern kommer också på ett osunt sätt koppla Israel och judendomen till kapitalet.
I övriga MENA-konflikter finns inte den här dynamiken i samma utsträckning –> Palestinaaktivisterna och övrig vänster tar därmed inte ställning lika tydligt.
Att svartmåla någon för att man tar ställning i en fråga men inte i en annan kommer bara falla tillbaka på en själv så länge man inte har en åsikt kring precis allt.
Själv förbehåller jag mig rätten att inte ta ställning i Israel/Palestina-frågan (vilket kan uppröra vissa personer). Den är alldeles för komplex samtidigt som den är fylld av folk som har en extremt svart-vit tolkning, oavsett vilken sida man stöttar.
”🤬 The Russians attacked a high-rise building in Kherson with a Molniya drone.”
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mcysnlmo4c2t
”The Kyiv Independent combed through microchip shipments, revealing that American and European microchips continued to enter Russia in large quantities — mainly from China.”
https://bsky.app/profile/kyivindependent.com/post/3mcysdmwhdk27
https://kyivindependent.com/exclusive-american-european-microchips-found-in-russias-latest-missile-like-drone/
Oväntat 😐
”😔 About 7,000 Ukrainian civilians left Donetsk region in a month As of today, 190,000 people remain in the territory of Donetsk region under Ukrainian control, 12,000 of whom are children.”
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mcysdixnps2t
”Flera styrelsemedlemmar i Medborgerlig samling lämnar sina poster i protest. Det rapporterar Dagens ETC.
Avhoppen sker efter att partiledaren Daniels Sonesson försökt finansiera verksamheten genom kontakter med kontroversiella politiker i Bryssel. I interna mejl som tidningen fått ta del av sade han sig ha kontakt med italienska regeringspartiet Italiens bröder och polska Lag och rättvisa. Men i stället träffade han Fernand Kartheiser från Luxemburg.
Kartheiser har en bakgrund som dubbelagent för Sovjet och CIA. Han har gjort flera Putinvänliga uttalanden och även sagt att Europa bör närma sig Ryssland. I våras uteslöts han från EU-parlamentets konservativa ECR-grupp.
I ett internt mejl skriver en av de avhoppade MED-politikerna att kontakterna med Kartheiser ”egentligen borde anmälas till Säpo”.
”Det var ett omdömeslöst, vårdslöst och maktfullkomligt agerande”, skriver personen.
Sonesson bekräftar för Dagens ETC att mötet ägt rum men säger också att partiet ”står fullt och tydligt bakom Ukraina”.”
https://omni.se/partiledare-i-mote-med-putinvanlig-ex-spion-medlemmar-lamnar-styrelsen/a/8p6nEQ
Det där partiet blev det aldrig någonting av.
”Donald Trump och Volodymyr Zelenskyj ska träffas i Davos, rapporterar bland annat Politico.
Vid 09.30 kunde Zelenskyjs stab bekräfta att han har landat i Schweiz, och att mötet är planerat klockan 13 lokal tid.
Mötet ska äga rum efter signeringsceremonin för Trumps så kallade fredsråd, skriver Politico. Trump ska även ha bilaterala möten med Natos generalsekreterare Mark Rutte, och ledare från Polen, Belgien och Egypten.
Samtidigt planerar Trumps sändebud Steve Witkoff att resa till Moskva i kväll för att träffa Vladimir Putin. Witkoff säger i ett uttalande att diskussionerna om fred kokar ner till ”en fråga”.”
https://omni.se/trump-och-zelenskyj-ska-traffas-i-davos/a/9pOPKW
Grönland
”Donald Trump säger att han är överens med Nato om ett ramverk till ett nytt avtal om Grönland. Enligt källor i flera medier innehåller det bland annat att USA får förtur till all utvinning av sällsynta jordartsmineraler på ön.
Det är ”helknäppt”, säger Malte Humpert på den amerikanska tankesmedjan The Arctic Institute till CNN.
– Idén att man skulle kunna göra Grönland till USA:s fabrik för sällsynta jordartsmineraler är science fiction. Du skulle lika gärna kunna utvinna dem på månen. På vissa sätt är det faktiskt svårare än på månen.
Enligt CNN har Grönland i decennier försökt få utländska investerare att intressera sig för deras mineraltillgångar. Det finns dock gott om problem. Tjock is, brist på arbetskraft och obefintlig infrastruktur på stora delar av territoriet innebär att det skulle krävas enorma investeringar för de företag som ville börja utvinna mineraler.
– Det är helt enkelt en otroligt svår miljö att bedriva gruvdrift i, säger Ian Lange, tidigare Trumprådgivare och professor vid universitetet Colorado School of Mines.” https://omni.se/trump-vill-utvinna-gronlands-mineraler-experter-kallar-det-helknappt/a/k0R759
”Många av USA:s europeiska allierade andades ut efter att Donald Trump på onsdagskvällen sa att han inte planerar att ta över Grönland med våld och att han har börjat arbeta på ett utkast till en överenskommelse tillsammans med Nato.
Grönlänningarna är inte nödvändigtvis lika glada. På Facebook rasade den grönländska parlamentsledamoten Aaja Chemnitz mot förhandlingarna.
”Nato har inget mandat att förhandla något alls utan oss från Grönland. Att Nato skulle ha något alls att säga till om gällande vårt land och våra mineraler är helt absurt”, skriver hon.
Den danska utrikesministern Lars Løkke Rasmussen tycktes också göra sin utandning med förbehåll, och påpekade att Trumps ambition att ta kontrollen över Grönland trots allt verkar ligga fast.
– Det är förstås positivt i sig vad presidenten sa om att använda militären, men det gör inte att problemet försvinner, sa Rasmussen enligt Deutsche Welle.”
https://omni.se/kallor-usa-kan-fa-ta-over-delar-av-gronland-enligt-nytt-avtal/a/k0R7gv
”Med hjälp av källuppgifter i amerikanska medier börjar det träda fram en bild av innehållet i det nya ramavtalet om Grönland mellan Donald Trump och Nato.
Wall Street Journal skriver att de exakta konturerna är otydliga, men europeiska källor säger att de fortsatta samtalen ska kretsa kring flera teman. Fler amerikanska soldater på Grönland och ökade europeiska insatser i Arktis ligger på bordet. Dessutom ska USA ges vetorätt i frågor som rör Grönlands mineraler, som ett sätt att stoppa Ryssland och Kina från investeringar, enligt källorna.
Ramavtalet innehåller också principen att respektera Danmarks suveränitet över ön, uppger två källor för Axios. Samtidigt ska avtalet ”Greenland Defense Agreement” mellan USA och Danmark från 1951 fräschas upp. Enligt källorna har avtalet även skrivelser om att USA ska få bygga ”den gyllene kupolen”, det komplicerade robotförsvarssystemet som Trump drömmer om, på Grönland.
Deutsche Welles källor beskriver det som att avtalet består av fyra delar: slopade tullar, uppfräschat Grönlandsavtal, amerikansk möjlighet att påverka investeringar och ökad europeisk närvaro. Men flera nyckeldetaljer ska ännu diskuteras, enligt korrespondenten Misha Komadovsky.
Enligt New York Times källor diskuterades också möjligheten att Danmark ska överlämna kontrollen över mindre grönländska landområden till USA.”
https://omni.se/detaljerna-i-nya-avtalet-veto-till-usa-en-gyllene-kupol-och-uppfraschad-forsvarsdeal/a/Gxak7x
NYT
”Vad vi vet om en potentiell affär är mycket begränsat. Tjänstemän som talade med mina kollegor under förutsättning av anonymitet jämförde idén att ge USA:s suveränitet över små delar av Grönland med Storbritanniens militärbaser på Cypern, som betraktas som brittiskt territorium. (Tjänstemännen sa att de inte visste om den idén hade inspirerat det ramverk som Trump tillkännagav.)”
— Katrin Bennhold, NYT
”Ett par europeiska korrespondenter går hårt åt Donald Trump efter Grönlandshotet och efterföljande tvärvändning. Presidenten kommer nu att låtsas som att han har åstadkommit något, vilket är fullständigt nonsens, skriver Sky News korrespondent Mark Stone.
Trump backade ur så fort han fick chansen och det enda han har lyckats med är att orsaka permanent skada på Nato-samarbetet, fortsätter Stone.
BBC:s Europakorrespondent Nick Beake beskriver Trumps agerande som ”modern av alla reträtter”. I sin text lyfter han fram Natochefen Mark Ruttes insats. Tidigare har Rutte hånats eftersom han hyllat Trump och kallat honom för ”Daddy”, men den här gången verkar han faktiskt ha fått Trump att backa.
”Spänningarna har nu lättat, men detta är långt ifrån löst.”
Även tyska och franska medier fylls av analyser om Trumps U-sväng. Den tyska tv-kanalen ZDF:s politiska kommentator Diana Zimmermann och Die Tageszeitungs skribent Leon Holly är överens om att hotet mot Grönland kvarstår, trots Trumps uttryckliga löfte att inte använda militär.
”Som bekant kan man inte ta Trump på orden. Dessutom bekräftade översittaren sina imperialistiska ambitioner i nästa andetag”, skriver Holly.”
https://omni.se/korrespondenter-nonsens-att-trump-astadkom-nagot-av-varde-modern-av-alla-retratter/a/k0RldX
Fel har han iallafall – USA kommer förstärka militärt på Grönland enligt gällande avtal och sen börja köpa mark av grönländare som ingen kan hindra.
På Grönland kan man som huvudregel inte äga mark privat. All mark ägs av det offentliga, och i stället kan man få en nyttjanderätt genom så kallad marktilldelning. Nyttjanderätten ger rätt att använda ett visst område för ett bestämt ändamål, till exempel bostad eller näringsverksamhet, men äganderätten till marken uppstår aldrig.
Marktilldelning kan som utgångspunkt endast ges till danska medborgare, vilket även omfattar personer från Grönland och Färöarna. Därutöver kan det ställas krav på bosättning eller faktisk anknytning till Grönland, beroende på användningen. Utländska medborgare kan normalt inte få marktilldelning direkt, men i vissa fall kan det ske via grönländska bolag efter särskilt godkännande.
Så Grönland är en enda stor bostadsrättsförening?
Kuba
”USA jobbar aktivt för att störta Kubas kommunistiska regim före årsskiftet, uppger källor för Wall Street Journal.
Ännu finns ingen konkret plan för hur man ska avsluta Kubas sju decennier långa kommunistiska styre, men amerikanerna tycker att tiden är rätt. Man ser Kuba som rejält försvagat sedan bundsförvanten Nicolás Maduro avsattes i Venezuela.
Trumpföreträdare har haft möten med exil-kubaner och civilgrupper i både Miami och Washington. Målet är att identifiera någon inom Kubas regering som är villig att vända kollegorna ryggen, likt i Venezuela, där en insider var behjälplig när USA störtade regeringen.
Att identifiera en tydlig plan för Kubas framtid är dock svårare, säger källorna, eftersom det är en enpartistat som i princip saknar civilsamhälle och opposition.
– Det här är en mycket hårdare nöt att knäcka. Det finns ingen som lockas av att jobba på USA:s sida, säger Ricardo Zúñiga, som jobbade med Kubafrågan under Obamaadministrationen.” https://omni.se/kallor-usa-jobbar-aktivt-for-att-storta-kubas-styre-i-ar/a/j0BR9L
Som sagt – USA gör det som gynnar dom nu.
Att få alla kubacigarrer är en enorm vinst.
Ska USA ta Kuba? Blir det 7e försöket?
Fast precis som med Venezuela är nu att om man skaffar en insider så är det mer att hugga ett huvud av hydran än att bryta ett kommunistiskt styre. USA har gått tillbaka till 1970-talet, demokrati är totalt ointressant så länge diktatorn inte är socialist. En högerdiktator är till och med bättre än en demokratiskt vald socialist.
Trumps fredsråd
”Vladimir Putin öppnar för att föra över en miljard dollar från de ryska tillgångar som frysts av omvärlden till Donald Trumps nya så kallade fredsråd, skriver Moscow Times.
En miljard dollar är också det pris som Donald Trump har nämnt för länder som vill köpa sig en permanent plats i rådet. Det är oklart om Putin menar att pengarna ska användas på det sättet.
Resten av de frysta ryska tillgångarna kan vid ett fredsavtal användas till att återuppbygga Ukraina, enligt ett uttalande från Putin på onsdagen.
Förslaget om att inrätta Trumps fredsråd ska formellt skrivas under på torsdagen. Den stora majoriteten av de runt femtio länder som bjudits in har än så länge inte gett besked om att de planerar att gå med.
På torsdagen väntas också Ryssland och USA:s sändebud träffas för ett möte.
Ryssland kan inte röra de frysta tillgångarna utan medgivande från de länder som frusit dem.”
https://omni.se/putin-oppnar-for-att-ge-frysta-ryska-tillgangar-till-trumps-fredsrad/a/m0BkbE
Mutorna flödar 😶
Bara ett nytt sätt för Trump att ta mutor, skyddspengar, som vilken mafioso som helst.
”😡 Kryvyi Rih has been under attack by ”shaheds” for the tenth hour, explosions are heard in the city, – local media”
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mcys5zzrv22t
”In Pokrovsk, Ukrainian troops captured three Russian infantrymen after recon from the 155th Brigade “Anna Kyivska” spotted enemy movement. Infantry units searched the area house by house and discovered a basement occupied by Russian troops. The assault group surrendered without resistance.”
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3mcyrhfpnos25
”Ukraine’s air defenses destroyed or suppressed 80 out of 94 Russian attack drones launched overnight from multiple directions, including Kursk, Oryol, Millerovo, Primorsko-Akhtarsk, and occupied Crimea. Ten strikes were recorded across ten locations, with debris falling in four more areas.”
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3mcyrbt33ys25
NYT
USA börjar flytta IS-fångar ut ur Syrien
USA meddelade igår att de hade flyttat 150 IS-krigare från en interneringsanläggning i nordöstra Syrien till Irak och att de så småningom kan komma att flytta upp till 7 000 fler.
Överföringen skedde efter oro för att tusentals före detta IS-krigare och deras familjemedlemmar skulle kunna fly från frihetsberövande då den syriska regeringen och kurdiskt ledda styrkor kämpar om kontrollen över området. De 150 krigarna fördes till en ospecificerad ”säker plats i Irak”, uppgav det amerikanska centralkommandot.
Bra! 👍
Hoppas inte för många kommer undan.
Mer om IS
”Svenska IS-medlemmar kan ha släppts fria när kurdiska styrkor drivits tillbaka i norra Syrien, rapporterar Aftonbladet.
Det kurdiska självstyret har i åratal hållit IS-medlemmar och deras anhöriga i flera olika fångläger, men under de tilltagande striderna med syriska regeringsstyrkor har kurderna övergett flera av lägren.
Malena Rembe, oberoende analytiker i terrorism och säkerhetspolitiska frågor och tidigare chefsanalytiker på Säpo, säger att det dessutom finns en risk att utredningarna mot de europeiska IS-resenärer som förvarats i lägren förstörs när kurderna tvingas på reträtt.
– Om de ska prioritera att skydda sin befolkning eller att skydda arkiven – hur tror du de kommer prioritera? Om bevisen hamnar i Damaskusregimens händer är det inte troligt att de säkrar dem, säger hon.”
https://omni.se/svenska-is-medlemmar-kan-ha-flytt-fran-lager-i-syrien/a/n1Ap0o
Ingen fara – dom kommer få skyddad identitet och försörjas av det allmänna när dom återvänder 👍👍
Klipp passen nu är ju det vi borde göra…
Det var bra
Bra, får verkligen hoppas de hinner flytta de flesta, de där gänget ska inte gå lösa.
The Battle Of Mariupol
https://x.com/warmonitor3/status/2014000877103698255?s=46
Johan har genom den med MXT gemensamma plattformen JohanNo1 skaffat sig en ypperlig position som infiltratör i MXTs palestinarörelse, kan jag skönja.
— JohanNo1 – Where it All Starts
😂😂😂
Näe, det orkar jag inte med, driver redan två rörelser, eller vänta, tre är det ju.
Seger åt Ukraina, Krossa Ryssland och Dump Trump!
Jag har skaffat mig explosiv information hur palestinarörelsen från Gävle driver samhällsomstörtande verksamhet 😡
I SE2
Det är just det rörelsen egentligen handlar om, att förlytta Gävle från SE3 till SE2. Palestina är bara en täckmantel!😂
Jag förstår inte hur världen på något sätt andades ut igår kring Grönland. Sen när kan Rutte förhandla om Grönland? Frederiksen var ju inte heller ens på plats i Davos. Tycker det här luktar Ukrainakriget lång väg, där USA och RU gör upp över huvudet på andra stater, fast denna gång är det USA och NATO.
Absolut kan ju Rutte prata om militär förstärkning, men delar handlade ju om mineralutvinning mm. Helsnurrigt hur NATO kan komma med såna bud utan att förankra med DK/Grönland (precis som i förhandlingarna USA/RU).
Världen är fortfarande på väg käpprätt åt h-e.
Som sagt…
https://omni.se/a/BxlgP0
Frederiksen skjuter ner nya avtalet: ”Natochefen har inget mandat att förhandla”
Håller med om NATO ger sig in på såna avtal..
Samtidigt svårt att veta vad som gäller..
”Natos generalsekreterare Mark Rutte tillbakavisar de uppgifter i flera medier som gjort gällande att amerikansk vetorätt över eventuell mineralutvinning på Grönland är en del i det avtal som håller på att förhandlas fram. Det skriver Reuters.
Enligt Rutte har inga avtal som rör mineraler diskuterats överhuvudtaget. Däremot kommer Natoländerna att behöva trappa upp sin militära närvaro på Grönland.
Enligt Reuters ska Rutte ha fått följdfrågan om det verkligen går att lita på vad Trump säger, och svarat:
– Man kan alltid ta Trump på orden.”
https://omni.se/rutte-gronlands-mineraler-inte-en-del-av-avtalet/a/JOJj0P
Helt absurt att det ska råda oklarheter om såna här saker…
Håller med, det är väl den nya tiden där rykten och felaktigheter sprids snabbare än sanningarna så till slut vet man inte vad som stämmer.
Rutte är Rutten, Trump måste ju haft ett finger med i spelet när han blev satt till Natochef.
Dags att kommentarsfältet förstår att USA/Trump nu kommer luta sig mot tidigare avtal och kraftigt förstärka upp sin närvaro på Grönland – utan att någon kan säga ett pip.
Sen kommer dom över tid köpa mark av grönländarna helt lagligt.
Det där stämmer inte. USA kan förstärka sin militära närvaro på Grönland inom ramen för befintliga försvarsavtal, ja – men det betyder inte att de “kan göra vad de vill”. All civil mark på Grönland ägs av det offentliga och kan inte köpas privat. Grönländare äger alltså inte mark som de kan sälja vidare till USA eller någon annan.
Det enda som kan ges är nyttjanderätt via marktilldelning, och den ges av myndigheterna – inte av privatpersoner – och är som huvudregel begränsad till danska medborgare eller grönländska bolag. Så nej, USA kan inte “över tid köpa mark helt lagligt”. Det systemet finns helt enkelt inte.
Jo, det är så mycket som är konstigt. Usa och Trump har inte plötsligt blivit snälla och på vår sida fast de backat i Grönlandsfrågan.
De har ju egentligen inte backat, det är ju bara likadant som med Ukraina, de förhandlar bakom ryggen på Grönland och Danmark, och så blir det Danmark som blir syndabocken om de inte går med på de generösa villkoren Trump har satt.
Och varför ska han förhandla med Nato chefen, jo, för att Rutte har tungan i Trumpens arsle. Det är ju likadant som när Witkoff förhandlar med Putin, de står båda på samma sida.
Undrar varför inte avtalet från -51 räcker, är det bara för att det inte är Trump som skrivit under det?
Kan det vara så att i det nya avtalet står det inte att Nato ska få ha trupper där, utan att Usa ska få ha trupper där, och så förstås det där med mineralerna, som Trump vill ha som bonus/muta.
Jag ska vara lite motvalls som vanligt….
Det påstås ju att USA har lekt krigsspel m Kina som motståndare och kommit fram till att de saknar väg till seger.
Om detta är sant så vore det naturligt att USA vill fokusera sina resurser på att skapa sig en position där det finns vägar till seger.
Med tanke på USAs redan ansträngda statsfinanser så finns det uppenbara budgetbegränsningar för att nå en sådan position.
Med tanke på att europeiska delen av NATO defacto har underfinansierat sina försvar i decennier, så är det rimligt att USA ställer krav på att vi steppar upp. T.ex. kanske genom att ta ett större ansvar för den gemensamma säkerheten i Arktis.
Jag är inte insatt i detalj, men det övergripande behovet som beskrivs av Trump låter inte orimligt. Det låter inte heller orimligt att Trump anser att Europa bör steppa upp sin del av ansvaret och av kostnaderna. Det låter heller inte orimligt att Europa har dragit benen efter sig på detta område i åratal trots återkommande påstötningar. Till slut kanske det behövs kraftfulla utspel för att få något att hända? Man skulle till och med kunna tro att Europeiska ledare behöver bli utsatta för detta yttre tryck för att kunna motivera för sina väljare att satsa pengar på detta område istf olika andra grejer som t.ex. att begå självskadebeteende på sin energiförsörjning och skänka miljarder till ”gröna” subventionsentreprenörer.
Så… det enda som Rutte har gjort och ev har haft något slags mandat för kanske är att peka ut en väg för Europa att börja agera istf att bullshitta i frågan.
”Om detta är sant så vore det naturligt att USA vill fokusera sina resurser på att skapa sig en position där det finns vägar till seger.”
Det första göra i det läget borde väl vara att bygga allianser. Istället för att anstränga sig kraftfullt för att bryta sönder befintliga allianser.
Hotet från Ryssland finns ett klart och välmotiverat tillfälle att tillsammans med partners eliminera för lång tid fram över. Fast dagens USA verkar inte alls intresserat av det.
Som det nu är så framstår det som att vi (i Europa) aldrig mer kommer att kunna lita på att USA är vår vän. (För apostrofera en uppskattad skribent på denna blogg.)
Annars ligger det mycket i det du skriver.
”❗️🇺🇦Ukrainian drone operators from the 116th Separate Mechanized Brigade attack a 🇷🇺Russian self-propelled artillery unit, transport vehicle, and Molniya-type UAV in the Kupiansk direction”
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mcz633fips2x
Är inte särskilt insatt, men med den brasklappen vill jag hålla med om att det tycks som att sveket mot kurderna är mycket stort.
Sen är det ju så här med Europa. Ideer som går ut på att Europa skall rädda mänskligheten och hela planeten från allt ont genom att vara goda har varit mycket dominerande här i decennier. Allt som oftast har denna godhet dessutom mest fungerat som signalering. Det är en sak att ställa krav på andra eller alla i form av staten och att göra några egna uppoffringar eller själv ta risker i strävan att göra världen bättre.
I alla händelser kan man inte sprida goda värderingar och lagstyre om man avsäger sig möjligheten att använda makt/våld. Europa har länge valt bort att skaffa sig den makt som skulle krävas. Bara Nordens sammanlagda BNP är större än Rysslands. EU skulle ha kunnat skaffa sig en militär styrka som vore helt överlägsen Rysslands. Inklusive europeiska kärnvapen, formellt i Frankrikes eller Storbrittaniens ägo (Europeiska regeringar har valt att satsa pengar på att visa upp godhet istället.)
Det finns ett gammalt ordspråk som säger att: ”Lag sitter i spjuts ände” (1). Det gäller alltjämt. Om man inte accepterar det kan man inte säga sig vara för lagstyre.
1.
https://www.saob.se/artikel/?unik=S_09787-0146.vQq9-0080
Jo precis, utan förmåga till att slåss spelar det ju ingen roll om man har nödvärnsrätten på sin sida när ett gäng bryter sig in i ditt hus.
Och händer det hos grannen och du inte gör någonting i din eviga godhetssignalering är du inte heller en vinnare.
En liten detalj – skulle Europa poola ihop det vi har är det väldigt mycket men det är splittrat på 28st länder som alla tycker olika.
Så fort vi löser det genom att ge makten åt EU och en egen armé kommer någon gruppering direkt jobba för att vi skall använda den att övertala Afrika att ge oss allt vi behöver billigt.
Min 10 punktslista som nu förvisso Kristersson bad att få, och Macron också, hade ju STÖD UKRAINA och RUSTA UPP som två rätt viktiga punkter.
Har ett inlägg på gång imorgon som utöver att leda i bevis att Palestinarörelsen har kantrat och slåss med pro-kurderna i Stockholm och att MP är helt infiltrerat diskuterar det.
Vi kommer inte längre med USA/Trump än att konstatera att dom gör det som är bra för dom nu och det är inte bra för oss.
Halva Europa kom naturligtvis till slutsatsen att vi skall gå till Kina istället – dubbelfel.
Jo, exakt. Sedan Usa började som världspolis, har vi fungerat mera som världens samvete. Vi har försummat vårt försvar eftersom vi har varit polare med polisen, och Polisen har förstås gillat att vara den med våldsmonopol.
Vi har ju också haft en bra tid, då vi inte har behövt lägga en massa pengar på försvaret, utan i stället kunnat fundera på hur vi ska rädda världen utan att behöva slåss.
Nu när världspolisen har en polischef som gått totalt bananas har nog många insett att den gamla tiden är över.
Som Kanadas premiärminister sa, ”om vi inte sitter vid bordet, är vi på menyn”. Det betyder att vi måste se till att vi hålls samman i Europa, allena är vi för klena. Halvdiktaturer som Ungern och Slovakien som försöker splittra oss från insidan borde få välja om de är med oss eller mot oss.
Vi borde också ha ett gemensamt försvar, gamla världspolisen finnsn inte längre, den har nu blivit en ”gun for hire”, och även om jag tror att Usa’s arme inte går med på vad som helst, så är iallafall Usas storhetstid över, det har Trumpen sett till med sin ”America first” agenda. Fast det kommer en vettig president i framtiden kan vi inte lita på USa längre, den tiden är förbi.
Vi ska alltså ha ett försvar, detta försvar ska försvara Europas gränser, och se till att diktaturerna i öst och i väst inte får för sej att de kan hota till sej fördelar. Vi ska inte använda försvaret för att hota till oss fördelar, utan att försvara oss, och även hjälpa till där folket behöver hjälp, inte som Usa många gånger gjort, byta ut ledare mot Usa marionetter, utan hjälpa folket. Skulle vi ha ett gemensamt försvar kunde vi nu besluta oss för att hjälpa Kurderna t.ex. och inte sitta och vänta på Usa.
Vi kan knappast fortsätta att vara beroende av USA:s kärnvapenparaply. Jag känner inte till detaljer om Storbritannien och Franrikes förmåga i det avseendet. Om det behövs så vore ett naturligt steg här att övriga länder är med och utvecklar och bekostar vapenbärare.
Såg att MXT täckt upp ovan om att USA kommer förstärka Grönland militärt inom gällande avtal och börja exploatera landet.
Är väl ett sätt att säkra upp jordartsmetaller?
Varför Europa inte gjort det redan är svårbegripligt?
Ja, inte lätt alls men att Kina kan strypa kranen borde göra det till en säkerhetsfråga.
Budanov säger att dom är långt gångna i ett fredsavtal redan.
Eftersom ni alla vet att ett eldupphör är dåligt så är det här dåligt men Ukraina är under lika stor press som Ryssland.
Allting kokar ned till om Europa gör tillräckligt eller inte och om Ukraina på allvar är intresserade av ett eldupphör då gör Europa inte tillräckligt alls.
Det visste vi redan för UA har akut brist på LV ammunition…
Såg att Mohamsson hade kommentarer om palestinarörelsen
https://omni.se/l-ledare-vanstern-kapas-av-antidemokratiska-huliganer/a/Mnzo25
Tidningen syret hade en bra lista på vad dom tycker sittande regering gör fel – vilket då är vad sittande regering gör.
https://tidningensyre.se/2025/15-november-2025/helena-trotzenfeldt-busch-och-mawe-kraver-utvisning-av-palestinarorelsen/
Palestinademonstration i Götebord marknadsförde sig med bild på Hamas.
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/marknadsfor-palestinademonstration-med-hamas/
Här hyllas Hamas på palestinademonstration.
https://omni.se/hyllning-av-hamas-attack-pa-palestinademonstration-alla-vi-ar-7-oktober/a/W0KPGG
Den lista av tidningar ovan som beskriver kurdernas kamp just nu –
dom skriver ganska neutralt tycker jag?
Det som pågår är en massaker på kurder och Rojava är rätt snart överkört om inte kurderna själva kan stå emot – för den som vill finns det hundratals filmer på halshuggna barn, våldtagna och torterade kvinnor och våldtagna och torterade män.
Då kämpar dom helt själva mot Turkiet och Syrien.
Beskrev de listade tidningarna den situationen alls, jag tyckte inte det.
Våra tidningar borde ju rimligen skrika om bojkott mot Turkiet och Syrien?
Palestinaaktivister eller vpk:are kunde man känna igen på långt håll på 60/70-talet. Ofta kom familjen, 2 vuxna och flertalet barn instuvade i en Citroën 2, även kallad ökenråtta eller lingonplockare. Han hade grön lodenrock, säckiga bruna manchesterbyxor och rejäla tunga skodon. Långt hår och runda glasögon, hon i hemmastickad kjol, palestinaschal och näbbskor. De båda vuxna var troligtvis radikala läkarstuderande.
Båda ändrade säkert som amen i kyrkan politisk hemvist från V till M när dom fick första löneutbetalningen.
Lite som de flesta unga radikala, de växer upp och blir välavlönade revisorer, banktjänstemän och advokater och plötsligt var det mer intressant att sänka marginal- och kapital- och reavinstskatterna. 😂
Batikmönstrat var väl förresten också vanligt?
Hahahaha – jag hade en total vänsterradikal jätteextremist i klassen på gymnasiet som var emot allt.
Träffade honom 10år senare på nån klassträff och han kom körande i en snordyr BMW motorcykel i märkeskläder och nyaste telefonen när jag fortfarande försökte klara universitetet sen som jag var, jag hade lånat en gammal toyota corolla för att ta mig dit…
Han hade genom nåt matematikjobb halkat in på finans och visade sig vara ett geni på det och gjorde miljoner – han var nu precis lika jobbig men från positionen att han stod och skrattade åt oss fattiglappar. Det var lättare när han var arbetarklassens förkämpe tänkte jag.
Hade en annan klasskamrat som var i den nördiga gruppen och startade en IT bolag 1993, och när han redan var ekonomiskt oberoende köpte han Bitcoin tidigt. Gifte sig till och med med en koreansk kvinna och har rest runt i världen sedan dess.
Sen hade vi super-feministen i gymnasiet som aldrig missade att berätta för oss killar hur dåliga vi var, hon gifte sig med en hustrumisshandlare och lämnade inte honom på 15år men blev duktig på att sminka bort blåa ögon – tragiskt.
Ökenråtta eller Lingonplockare 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣
Dags att ta i med hårdhandskarna, HAMAS är terrorklassade i Sverige (via EU) och det är förbjudet att stödja dem.
Yttrandefriheten väger tungt, men det där är ren propaganda med syfte att främja organisationen. Det borde gå att stoppa men det är väl ingen som vågar försöka för man är rädd att inte få rätt i domstol. Vilket jag tycker är fel om man väl har gjort en terrorklassning. Det är inte okej att sprida rasism offentligt, det är inte ens okej att förtala någon, då borde inte det där heller vara okej.
Ja, de skriver ganska neutralt om Kurderna.
Journalisterna vill kanske ha möjlighet att åka på semester i Turkiet utan att bli anhållna…?
Det kan nog delvis hänga i hop med det jag skrev långt upp.
Just här är det solkart, men kurderna i helhet är ganska komplicerat så man gör det väl enkelt för sig och bara rapporterar.
Partiet Nyans går nu offentligt ut med att de stödjer Hamas.
Jag stödjer Hamas ✊✊✊
What? De måste verkligen vara desperata efter att få röster..
Kurderna är ju egentligen inte så komplicerat utöver att man behöver ge dom lite land.
När Syrien kollapsade fanns den möjligheten att ge ett område till Alawiter, kurder, Druser och ISIS.
PKK har väl varit inblandade i en del terrorattentant och är terrorklassade även av EU, sånt kan ju göra att det kanske är svårt att bestämma sig för eller emot?
Lite som med Palestina, hade de bara bestått av en fredlig civilbefolkning hade det varit en konflikt som det varit enkelt att ta ställning till.
Vem är sugen på att ge upp land? De flesta verkar snarare vilja utöka sitt ”lebensraum” oavsett vad det kostar.
Flygkapningar är bra, Laila Khaled är en hjälte ✊✊
Har för mig att PKK (ev. mf) är duktiga på att bland annat smuggla droger (opium/heroin) från Afghanistan till Europa. Den inkomsten finns det säkert andra som vill ha…
Har ni sett denna 😶
https://www.bbc.co.uk/news/live/cjrzjqg8dlwt
🌮
Om Ukraina väljer USA efter allt detta så är det ett så pass rungande underbetyg åt Europa och vi förtjänar det.
Har av misstag emailat ut den svenska versionen av morgondagens inlägg men 07:00 finns det här.
Och engelska versionen kommer imorgon bitti.
Jacobus V11 –
Jag tycker visst att USA kommer kunna komma åt land på Grönland enligt google AI?
Eller hakade du upp dig på ordet köpa?
Yes, the Greenland Home Rule Government (now Self-Rule) manages land and can effectively ”lease” it by granting long-term site allotments, as private land ownership doesn’t exist; all land belongs to the people, but you can get rights to use plots for specific purposes (residential, commercial) through the government/municipalities, similar to a lease, with buildings transferable but the land itself remaining public.
Eller denna – dom har redan försökt men det var ju innan Kina slutade sälja till USA.
Although Greenlandic officials have approached dozens of Canadian and Australian mining companies, many are hesitant. The Kvanefjeld dispute may dissuade the American investors that the government also welcomes.[49] Because of the lack of infrastructure, all mining projects are greenfield land and investors need to build new roads, ports, and power plants.[50][49] As of March 2025 the island has only two active mines: one for gold that is being commissioned, and one owned by Lumina Sustainable Materials for anorthosite. A ruby mine closed in 2024 after bankruptcy.[49] ”Investing in Greenland is not for the faint of heart”, CEO Brian Hanrahan of Lumina said, stating that the anorthosite mine was more complex than any of the 270 worldwide sites he oversaw at another job.[49] Greenlandic governments have welcomed increased US interest and investment as long as it is respectful of sovereignty and Greenland’s right to self-determination.[51][35]
Såg att du svarade längre upp Jacobus.
Jo, jag jaga hakade upp mig på ”köpa”. Det går helt enkelt inte.
Om du med leasing mener nyttjanderätt, är det endast för Danska medborgare (dvs Grönländare, Färingar og Danskare).
Använde tyvärr samma terminologi i morgondagens inlägg som redan är postat men du får väl ta en Carlsberg för att lugna dig 👍👍
Jag börjar få svårt att hitta positiva vinklar på hur det här utvecklar sig 😐
Ukraina höll emot Ryssland och allt Europa behövde göra var att helhjärtat stödja Ukraina så dom orkade/ville fortsätta kriga.
Enligt Zelensky har vi inte gjort det och han bör ju ha förstahandsinformationen?
Då betyder det att vi får en USA mäklad fred som kommer ge Ryssland den out dom behövde.
Vilket enligt våra tidigare analyser blir en rond två för Ryssland.
Bara att köpa dippen i SAAB…
Jo det blir ju dipp och sen årets raket när fullt krig bryter ut om några år 😶
Undrar om det är det jag varnat för, att Rysslands massiva nattliga terrorattacker till slut börjar ge effekt. Utan energiinfrastruktur blir enormt svårt. Det kanske är betydligt värre än vi känner till så Zelenskyy känner att han har pest eller kolera att välja mellan.
Håller med, enormt underbetyg för Europa om det blir Trump som ror i land ett fredsavtal som Putin går med på. Går Putin med på det vet vi att det inte blir ett bra avtal för Ukraina.
Fan vad det kommer svida för dig att hylla Trumps fredsavtal i några dagar 🤣
Jag vet precis hur det här kommer sluta – till sist sitter jag (och du) själva och säger att Ukraina skall fortsätta kriga och kommentar efter kommentar blir att det var nog för det bästa…
Uppdatering angående Spjutskaftetmyntet.
Klamra har nu levererat en sista omgång designskisser som jag har godkänt.
Finns att beskåda i det här inlägget:
https://spjutskaftet.se/myntet/designen-for-myntet-ar-nu-fardigt/
Jag har lite kvar att fixa med shopen och produktionen kommer att ta ett tag, men snart kommer det att gå att beställa.
Jag tänkte köra omröstning när det gäller vart de insamlade pengarna ska gå, men jag har (vilket passar bra med tanke på dagens inlägg) bestämt mig för att det får bli Power Up Ukraine.
Jag är rädd för Ukraina kommer att behöva allt stöd de kan få för lång tid framöver när det gäller energiförsörjningen.
Du har min swish på shoppen eller hur – allt går till Ukraina 👍👍
Europa är i ”Greenland-mode” och hoppas att någon annan ska ta ansvar – Zelenskyj i klartext i Davos”
https://www.theguardian.com/world/2026/jan/22/zelenskyy-accuses-eu-leaders-waiting-direction-donald-trump-greenland
Jag börjar verkligen bli resignerad här.
Lyckas man inte göra rätt när det är betydlig enklare än att göra fel – och konsekvenserna av att göra fel är skyhöga och kända för alla, då har vi ett allvarligt systemfel inbyggt i EU.
Finanskrisen 2008. Flyktingkrisen 2015. Pandemin 2018. Ukraina 2022. När det gällt har EU sviktat.
Men som någon skrev här i tråden: Vi har sluppit krig mellan Tyskland och Frankrike. Och krig är hemskt så vi får väl vara nöjda med detta. Men det kommer att svida ordentligt om Ukraina får en dålig fred.
Var är den starka ledaren som kan tala för hela EU, som kan peka med hela handen….Von der Leyen?, tror inte det. Vi borde ha en Europeisk Churchill.
De Europeiska ledarna tittar bara på varandrar och väntar att någon annan ska ta beslutet för dem.
Vart tog Merz vägen?, han tystnade sen han drog tillbaka soldaterna från Grönland efter övningen.
Den ende jag kan tänka mig är Alexander Stubb.
Ja Stubb!
och invitera gärna Mark Carney med.
Dubbla språkrör: lägg till Sanna Marin👍
Och Tusk
ANTWERP: Knife attack targets Kurdish solidarity protest at Operaplein — approx 50 people waving KURDISH/PKK FLAGS. SIX INJURED, TWO IN CRITICAL CONDITION!
Belgian police arrest TWO SUSPECTS who blended into the crowd.
Singular/plural 🇬🇧
All are…
Everyone is…
”Everyone gave attention to Greenland, and it is clear most leaders are not sure what to do about it. It seems like everyone is just waiting for America to cool down on this topic, hoping it will pass away. But what if it [does] not: what then?”
Länk ovan 20:12
”Respekt”
God morgon!
1280 KWIA
3 Tanks
3 AFVs
33 Artillery systems
449 UAVs
140 Vehicles and Fuel tanks
1 Special equipment
Slava Ukraini
https://bsky.app/profile/matsextrude.bsky.social/post/3md2yk6rz4c2m