Lyman 32💥💥↗️ In the #Lyman direction, the 🇷🇺AFRF attacked 32 times, trying to break through the defenses of the 🇺🇦AFU in the areas of the settlements of Novogorivka, Karpivka, Zelenaya Dolina, Yampilivka, and in the direction of Dronivka and Serebryanka.
”⚡️ 23 killed, 54 injured in Russian attacks on Ukraine over past day. Ukraine’s Air Force said Russia launched 37 Shahed-type attack drones and decoy drones and fired two Iskander-M ballistic missiles overnight.” https://bsky.app/profile/kyivindependent.com/post/3lv3jg6md2s2c
”❗️At night, kamikaze drones continued their attacks on the railway infrastructure of the 🇷🇺Rostov region. A railway train carrying fuel and lubricants was attacked in Salsk and the Dvoynaya traction substation in the village of Orlovsky was attacked.” https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3lv3gteqtyc2f
”Two ballistic missiles hit Ukraine overnight. Russia also fired 37 attack drones, 32 of which were destroyed (86%) The 5 UAVs and 2 missiles were recorded hitting 3 locations, and fragments fell in 2 other places.” https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3lv3h2xqwx22q
Artilleriet upp igen↗️. Två dagar tio eller mindre, rekordlågt. Samtidigt ingen antydan om att artilleriattackerna upphört. Dvs ingen tillbakadragning av artilleriet från fronten. Tillfällig ransonering av FPV eller artillerigranater? Eller vad? Så låga nivåer som igår och i förrgår har det inte varit på tre år. Vad det än berodde på så är nivåerna iaf tillbaka i dagens förlustrapport.
AFU:
”A total of 172 clashes were recorded during the past day.
Yesterday, the opponent made 90 airstrikes, dropped 149 controlled aviation bombs. In addition, carried out 5,922 shells, including 61 – from jet fire systems, and deployed 3,859 kamikaze drones to impress.”
”Kritiken växer mot Daniel Ek efter hans investering i ett drönarbolag. Nu lämnar flera artister strömningstjänsten. ”Kan vi sätta press på dessa onda tech bros?”, skriver australiska King Gizzard and the Lizard Wizard.” (min fetstil)
Bolaget heter Helsing, arbetar tydligen med bland annat drönare. Verkar vara precis vad Europa desperat behöver.
Man skall alltså, enligt rockbandet, inte ha rätt att satsa på försvar mot mördare och våldtäktsmän. Vilka är det som är onda egentligen. I alla fall går de ondskans ärenden. I bästa fall av dumhet. Det är dock så uppenbart att man nästan måste undra om det finns en, omedveten, avsikt.
Det är möjligt att det finns andra skäl att kritisera Ek, men det som sägs ovan har passerat gränsen för det bisarra.
Ogenomtänkt ideologi, där man är för fred och mot vapen, men det fungerar tyvärr bara i en påhittat ideal utopi där alla människor är snälla mot varandra.
De bortser från att verkligheten tyvärr inte ser ut så.
Sen kan det mycket väl vara ett sätt att skaffa sig uppmärksamhet.
De finns fortfarande kvar på Spotify, borde inte vara mer än ett par musklick bort att stänga ner sitt eget konto om de menade allvar.
”En förundersökning gällande hets mot folkgrupp i Umeå har lagts ner.
Tre personer misstänktes för brottet efter att två dockor i blåvitrandiga dräkter med Davidsstjärna skenhängts vid en demonstration i Umeå i mitten av juli.
Förundersökningen läggs ner då det ”inte bedöms uttrycka hot eller missaktning mot folkgruppen judar”, skriver Åklagarmyndigheten i ett pressmeddelande.
Ja, i princip alla som döms för ”hets mot folkgrupp” döms väl för att ha uttryckt missaktning.
Lagtexten: ”Den som i ett uttalande eller i ett annat meddelande som sprids uppmanar till våld mot, hotar eller uttrycker missaktning för en folkgrupp,…”
Det är lätt att instämma i att det skall vara straffbart att uppmana till våld eller hota. Men vad som skall betecknas som missaktning i lagens mening framstår som extremt luddigt eller subjektivt om man så vill. I just det här fallet tycker jag dock inte att det vore helt långsökt att hävda att man uppmanar till våld.
”Nattens dödliga attacker bevisar att Ryssland förtjänar ”mycket hårda, verkligt smärtsamma och därmed rättvisa och effektiva sanktionsåtgärder”. Det skriver Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj på X.
Minst 20 personer har dödats under det senaste dygnet. Den dödligaste attacken skedde mot ett fängelse i Zaporizjzja, där minst 17 personer dödades av en rysk bomb.
Det tar över tre år att inse det, sen kan man inte låta bli att berätta om hur illa ställt det är, och när man tidigast kan tänkas ha åtgärdat det. 🤦♂️
”Europas vägnät är inte rustat för en invasion av Ryssland, rapporterar Financial Times.
Kontinentens bilvägar, tunnlar, broar och järnvägar håller inte måttet för att kunna transportera militära fordon. Och det är ett stort problem ifall Ryssland hade invaderat och Nato snabbt behövt skicka militära resurser till öst.
EU:s transportchef Apostolos Tzitzikostas varnar för att stridsvagnar inte hade kunnat ta sig igenom tunnlar, fått broar att kollapsa och ”fastnat i gränskontroller”. Nu vill Bryssel spendera 17 miljarder euro från 2028 till 2034 på att uppgradera infrastrukturen i Europa.” https://omni.se/eu-stridsvagnar-hade-fastnat-vid-granskontroller/a/8qyWqr
Fastnade i en fem km kö bakom en traktor på E20 . Har vi helt slutat att bygga vägar, järnvägar, elledningar, avloppsnät för att politikerna skall göra något som de tycker är kul med pengarna istället.
Är övertygad om att.vi bara använder en bråkdel av våra skattepengar på det som är nödvändigt.
Jag tror transfereringarna har ökat. Och tar allt större andel av statsbudgeten. Det är för många i arbetsföra åldrar i landet som inte jobbar. Och måste försörjas av det allmänna. Se podden Gröning och Blomgren när de intervjuar en forskare som heter Eklund i efternamn.
Vi hade ju enorma fördelar av att hålla oss neutrala i andra världskriget och kunde snabbt utveckla vår industri och exportera till andra länder under deras återuppbyggnad. Vi blev ledande inom många områden och exåortinkomsterns gjorde att vi kunde satsa stort på välfärd, försvar och annat. Sen kom andra i fatt, vi drabbades av höga oljepriser (som vi var beroende av då) samtidigt som vi inte ville offra något av den välfärd vi byggt upp och inte heller den stora offentliga apparat som slukade pengar, när tiderna blev sämre. Det senare på gott och ont, då det ändå motverkade arbetslöshet.
Sen känns det som vi inte riktigt kommit ur det.
Välfärden (sjukvård, arbetsmiljö mm) är väl i stort sett positivt (om man kunde stoppa det fusk som finns) men vi skulle behöva skära ner en del på statsapparaten, landstingen och kommunerna.
Fast kanske främst göra som Kina, stimulera industri och utveckling och försöka behålla det som skapas i landet.
Det är regionerna som utför sjukvården, inte staten.
På ”den gamla goda” tiden så tog regionerna ut så mycket skatt så att man kunde bedriva sjukvård. Så är det inte längre, utav kostnaden på ca 500 miljarder så är ca 120 miljarder bidrag ifrån staten.
En ökning av regionernas skatt borde kunna innebära att staten kunde sänka sina intäkter på tex moms eller statlig inkomstskatt.
Detsamma gäller kommunerna som ofta är helt beroende av statliga intäkter för att kunna bedriva sin verksamhet.
Ofta så är bidragen också riktade så om kommunen gör si så får man så mycket av staten. Det finns sällan kopplingar mellan kommuns behov och de pengar som rikspolitikerna vill satsa.
Det enklaste vore om staten tog över huvudmannaskapet för en del verksamheter tex skolan och drog ner motsvarande i kommunala bidrag.
Det måste finnas ett strikt ansvar mellan inkomster och utgifter som man kan hantera på kommunal nivå, annars så blir det bara hopp o lek bland politikerna.
Jag pelade mest på skillnaden då mot nu. När landets totalekonomi går bra via exporten är det ju inte heller lika svårt att dra in skatter, så länge reallönerna kan hållas uppe. Nu när vi halkat efter en del blir varje skattekrona kännbar oavsett var den tas in.
Sen exakt hur man löser det i dag på bästa sätt har jag inget svar på. Här var det i flera år så att landstinget gick back och man höjde då skatten.
”Trumpadministrationen stödjer en israelisk plan att gradvis börja annektera delar av Gaza om Hamas inte går med på en vapenvila, enligt Haaretz uppgifter.
Enligt planen, som premiärminister Benjamin Netanyahu väntas lägga fram för säkerhetskabinettet, kommer Israel ge Hamas några dagar på sig att gå med på ett eldupphör, och om inte, kommer de att börja annektera områden i Gazaremsan.
Tidningen skriver att det ses som ett försök att hålla kvar ytterhögerministern Bezalel Smotrich i regeringen efter Netanyahus beslut om att öka omvärldens möjlighet att öka biståndet till Gaza.” https://omni.se/usa-vantas-godkanna-israels-annektering-av-gaza/a/zAqbjr
”Analyser: Betyder något när ordet folkmord kommer inifrån Israel
Två ledande israeliska människorättsorganisationer slår fast att Israel begår folkmord mot palestinier i Gaza. DN:s Emma Bouvin noterar att kommentarsfältet till en av organisationerna, B’Tselem, inte är nådigt men hon kallar det för väntat.
Hon skriver att den tydliga kritiken i en rapport inifrån Israel betyder något även om det är från två organisationer på vänsterkanten.
”Att det precis just nu, när bilderna som kommer ut från Gaza på utmärglade bebisar är så vidriga att jag knappt kan titta på dem, finns en uppluckring i det israeliska samhället.”
Nir Hasson lyfter Israels försök att avleda ansvaret för svältkatastrofen i Gaza i en analys i Haaretz. Han skriver att den amerikanska hjälporganisationen GHF kan ses som ett israeliskt ombud och organisationen tillsammans med IDF har intensifierat sitt smutskastande av FN.
“The president lives in his own reality”: Confessions of police officers and government officials in Russia’s borderlands” https://theins.ru/en/confession/283510
Inlägget nedan är rent hypotetiskt.
Men i mitt tycke ganska intressant tankelek.
Jag tror det mest effektiva USA kan göra nu är att bomba Nordkoreanska militära mål.
Ungefär hälften av Rysslands krigsmateriel kommer från NK och det skickas, mer eller mindre, direkt till fronten.
Tekniskt sett är Nordkorea fortsatt i krig med Sydkorea så FN kommer nog inte att gnälla alltför mycket.
Av erfarenhet vet vi också att Ryssland med stor sannolikhet inte kommer göra mycket mer än att vara upprörda och, än en gång, via Medvedevs fylletwitter, hota med kärnvapen.
Låter som en plan, men det kan då även innebära att Ry känner att de får bomba godtyckligt land som levererar vapen till Ukraina. Troligen skulle då de ryska attackerna vara mot civila, deras vana trogen.
Jag HOPPAS MXT som hävdade att vi inte har elbrist i Sverige (eftersom vi exporterar en del) hade en dålig dag eller tänkte litet fel. DET är nämligen inte särskilt relevant.
Vårt problem är EFFEKTBRIST , dvs vi har inte el när vi behöver det (t ex när det inte blåser, eftersom vi byggt in för mycket iblandkraft i systemet). Vi är inte ett dugg glada för att exportera vindkraftsel vid tillfälligt överskott, vi får nästan inget betalt eftersom mottagarländerna har ett överskott på vindkraftsel de också. Det enda vi kan exportera med framgång är planerbar el till länder med kroniskt underskott ELLER samma korkade beroende av iblandkraft.
Frankrikes lyckade överföring av kärnkraftsbaserad el till självskadedårarna/Putinisterna i Tyskland kan tjäna som exempel.
(Och nej, vindkraft är inte planerbar, det trodde nog inte ens nickedockan Farmanbar när han sa det.)
(Och nej, en bidragsdopad och ideologiskt framtvingad utbyggnad av vindkraft kommer inte att lösa ett sk*t. Se artikel.)
Jag är ledsen, men den som inte förstår skillnaden mellan elbrist och effektbrist behöver… tänka ett varv till.
Får du andas 100% syrgas i en timme och ren kvävgas (N2) i fyra timmar har du ju i GENOMSNITT fått 20%ish O2 (som i ”vanlig” luft). Men du är inte ett dugg gladare för det. Du är nämligen jävligt död inom typ en kvart (av de fyra).
Jag kan också dra analogin med vinterkläder/vinterdäck och hänvisa till genomsnittstemperaturer, men O2 är ganska självklart för en naturvetare.
Och JA, jag är övertygad om rysk infiltration av miljörörelsen. Det vore tjänstefel av dem att INTE utnyttja detta kostnadseffektiva vapen. Sedan bör vi fundera över Kinas ekonomiska intressen (och möjliga bakdörrar färdiga att vb sabotera systemen).
Jag TROR inte ryssen ligger bakom det vansinniga system där bidragsentreprenörer (kapitalistsvin?) som Mix kan plocka ut megavinster på kejsarens nya batterier, möjligen är de ytterst tacksamma över att våra politiker saboterar landets beredskap och ekonomi bättre än de själva kan göra.
Den ryska infiltrationen av/påverkan på media var Johan själv inne på igår.
Klart det är skillnad på effektbrist och (generell) elbrist, men det innebär inte för den skull att vi har någon egentlig effektbrist.
Fråga 1: Hur många gånger har vi haft effektbrist i Sverige där vi tvingats införa lastbortkoppling så företag behövt stänga ner verksamheten, eller där vi fått inrätta shcemalagd förbrukning? (Att priserna stigt och att vi fått starta Karlshamnsverket betyder inte att vi har effektbrist).
Jag vet inte om du missförstår mig, det är inte så att jag vill att vi bara ska ha vindkraft, men just nu behövs den. Jag har inte heller påstått att vindkraften är planerbar och det hoppas jag ingen gör. Den kan absolut inte vara ensam elproducent (möjligen långt in framtiden om vi hittar bättre metoder för energilagrig men då hoppas jag att vi hittat andra ännu bättre lösningar).
I dag balanserar vi vindkraften med vattenkraft (kärnkraften tuffar ju på hela tiden i stort sett) när det inte blåser. Problemet är mest dåliga nät (+ att det är vattenkraften som drar in pengarna när elen är dyr fast allt egentligen hänger i hop.)
Fråga två: Hur skulle vi klara vårt elenergibehov i dag om vi stängde av all vindkraft?
Jag vill påstå att vattenmagasinen skulle tömmas och inte räcka till som ersättning (hade de gjort det hade det varit helt meningslöst att ens bygga någon vindkraft alls) och att vi då faktiskt skulle få både effektbrist och elbrist. Motbevisa mig gärna!
När det gäller kärnkraft. Det man gjort så här långt är att anta en lag som möjliggör statligt stöd till investeringar. Man har satt som mål att ha 2 nya reaktorer i gång till 2035 och 10st till 2045.
De två reaktorerna planeras ha en effekt 2 500 MW. Vindkraften i dag producerar ca: 15 000 MW, inte ens 10 reaktorer kommer att kunna ersätta vindkraften helt, speciellt inte om vi till dess fått ökade behov.
Sen har man tillsatt en utredning bl.a. för att underlätta tillståndsprövningen, men längre en så har man inte kommit.
(Jag tvivlar starkt på att vi har några nya reaktorer i drift till 2035 om inte det händer något inom SMR.)
Fråga 3: Hur vill du att vi löser problemen med framtida elbrist/effektbrist fram tills vi har ny kärnkraft på plats om 10-20 år? Vi kan ju inte låna el från framtida kärnkraftsproducerad el, och om vi inte ska bygga ut mer vindkraft, hur ska vi göra?
Det hjälper ju inte att klaga på att vi lagt ner kärnkraft som vi skulle ha behållit, det handlar om lösa dagens och framtidens behov på bästa sätt.
(Och oavsett hur vi producerar elen måste vi se till att ha tillräckligt bra och redundanta nät).
Bra MXT. Man verkar ha glömt varför man la ner kärnkraftsverk. Elen var för dyr. Ingen ville köpa den. Inte desto mindre har det aldrig varit förbjudet att bygga nya kärnkraftsverk – men ingen vill ju bygga en förlustaffär. Och nu med statliga garantier verkar ingen stå i kö för att bygga. Karlshamnsverket kan ersättas med batterier.
Ja, att ingen är beredd att investera är rätt illavarslande. Sen kan det vara värt en del att få stabil elproduktion.
Jag vill ju ha kärnkraftsverk om det går att räkna hem det någorlunda (och utan löften om lägsta priser som helt skulle döda andra initiativ som kanske dyker upp).
Går och hoppas på att SMR ska bli överkomligt innan vi satt spaden i marken och kanske blir fast med något onödigt stort dyrt.
Korea är duktiga på att bygga kärnkraft på tidplan och budget, men det är ju inte en djärv gissning att vi kommer att undvika att nyttja den kompetensen och istället satsa på något sunkigt västbaserat bolag i kombination med massiva lager av röd tejp för att säkerställa att utbyggnaden får relevanta likheter med Hallandsåsen…
Ryktas att Trump kommer att snabbspåra typgodkännanden av SMR. Sverige och EU… not so much. EU jobbar istället med att sätta så många klimatkäppar i hjulen som möjligt.
Och även om det, vid tillfället, framstått som företagsekonomiskt korrekt hade man förstås kunnat hoppas att politikerna i stället för att motarbeta kärnkraften hade hittat sätt att stötta den. Den fossila energin måste på ett eller annat sätt ersättas genom energi från fossilfri el. Att då lägga ner fungerande sådan var inget annat än dårskap.
Så här sade en regeringsföreträdare när det begav sig.
’Jag lovar det som står i vårt valmanifest, att under mandatperioden kommer flera kärnkraftreaktorer att stängas”,
Alldeles oavsett vad man kan göra för lönsamhetskalkyler idag så är det självklart att näringslivet hyser enorm tveksamhet till att investera i kärnkraft. Varför behöver man inte vara Einstein för att räkna ut.
Med ”rätt” styrmedel kan man få vilket energislag som helst att bli olönsamt.
Hur klarade vi oss under 80- o 90-talen om nu kärnkraften var så hiskeligt dyr?
Svaret är att det var den inte. Det är ett hittepå. Det är en skandal att de som manipulerade fram nedstängningen av kärnkraften inte kan ställas till svars. Det gränsar till landsförräderi.
Vindkraften bär öht inte sina totala kostnader om man räknar in påverkan på nätstabilitet och behovet av andra energikällor för att täcka upp när det inte blåser. Trots det går de ändå med förlust. Det är helt enkelt inte en hållbar lösning.
Här i Finland har vi ett effektunderskott på över 2GW, när det inte blåser, importerar då vattenkraft från Sverige och Norge. Finns en del reservkraft och gasturbiner att ta till då det är kris, så vi klarar nog en del störningar, men det hänger nog på håret.
Sen när det blåser stängs nästan hälften av vindkraften ner pga olönsamhet, så jag tror nog att marknaden kommer att reglera antalet vindkrafttverk till en hållbar nivå om en 10 år, eller så, då de mest olönsamma lagts ner.
Jag förstår inte hur någon trott att det skulle gå att få lönsamhet i denna massutbyggning av vindkraft, de måste ha skolkat på mattelektionerna.
Vi kan förstås inte ändra beslut som fattades för 10-20 år sedan. Möjligen kan vi lära av misstagen. Möjligen finns det anledning att hysa skepsis till vad som sägs från samma håll som drev på dåraktiga beslut då.
Bättre att strunta i politiken och bedöma de olika alternativ som finns utan att låta sig färgas av vilken sida som vill vad och att det begåtts misstag tidigare.
Vänstern är rädd för kärnkraft och tycker det är dyrt och tror att det går att lösa med bara sol- och vindkraft. Sen är ju högern för kärnkraft så bara därför måste man vara emot det också.
Det kommer inte att fungera.
Högern säger att kärnkraft är den enda vägen framåt och vindkraften måste man ju bara lägga ner för den är värdelös och den vill vänstern ha, så den närmast hatar man.
Det är minst 20 år tills vi har kärnkraft som inte ens klarar att ersätta nuvarande vindkraft.
Kommer inte heller att fungera.
Vi kommer aldrig att komma framåt och hitta en bra lösning om inte båda sidor vågar släppa sargen för att hitta något som fungerar och utifrån det gemensamt lägga upp en långsiktig plan som man är överens om och som kommer att hållas oavsett vem som vinner nästa val.
Vinner vänstern nästa val blir det ingen kärnkraft, vinner högern igen nästa val börjar man om.
Det är givetvis så att vi inte kan räkna med något nytt tillskott från kärnkraft de närmaste X åren. Fast det är väl ingen anledning att avstå från att börja bygga idag om den fortfarande kommer att behövas om X+1 år. I dag har ungefär 70 procent av den energi som konsumeras i EU fossilt ursprung. Den måste ersättas med något som har ursprung i fossilfri el. Det är en enorm omställning. Det kommer aldrig att vara möjligt i ett nafs. Mycket av de framsteg som gjorts vad gäller utsläpp av GHG har varit den lågt hängande frukten. (Sverige ligger i och för sig mycket bättre till.). Kan omställningen fungera med bara iblandkraft (för att citera Merle)? Har vi råd att chansa. ”Better safe than sorry” kanske kunde vara en rimlig approach.
Mulet, blåser lite, inget regn på några timmar (men regnade desto mer i natt så pass att man vaknade flera gånger), 25 grader i skuggan och fuktigt som fasen, men hyfsat behagligt.
Lite minskning kommer vi att klara ett tag (beror förstås på om våra behov ligger kvar eller ökar) men till slut blir vi beroende av regn istället. När vattenmagasinen är tomma återstår bara att importera. Och bara att det regnat ovanligt lite i norr under en vecka kommer att leda till höjda priser även om de ens aldrig blir akut. Priserna kommer att styras av vattennivån.
Jo, men som det är nu klarar vi oss med vatten och kärnkraft eftersom vi har vi har vindkraft.
Sen är det är väl som med kommunernas avloppsledningar. Man dimensionerar inte för det allra värsta scenariet. Den dagen det där 100-årsregnet dyker upp och det går åt helvete får man stå ut med det.
Även om vi har kärnkraft kan det ju uppstå en situation där man tvingas nödstoppa fler verk och plötsligt står vi där med ett par dagar utan el.
Det blir fasligt dyrt att ha dubbla redundanta lösningar som ska klara allra värsta scenariot.
Som sagt, jag har aldrig förespråkat enbart vindkraft, säger bara att som läget är nu är vi beroende av den och vi kommer att vara det i många år till.
Eftersom Karlshamnsverket är någon sorts nödlösning kan man väl säga att det föreligger en form av effektunderskott om detta måste startas. Det är väl ändå inte för att trycka ner priser som detta verk startas. I så fall skulle det givetvis göras oftare. Dessutom finns det några EU-regler som idag tycks sätta stopp för vidare användning av Karlshamnsverket. Måste väl lösas på något sätt, men idag är det oklart.
Njao, Karlshamnsverket har igång kört igång inte pga effektbehov, utan för att spotpris varit så pass högt att det varit lönsamt att köra verket (vilket ju på sätt och vis trycker ner priset)
Dom har nyligen fått sina investeringar från UK i jordartsmetallsutvinning och presidenten har varit och skakat hand med USA och Europa.
DPWorld och ADPorts tog över hamnarna och IMF finns väl tyvärr med också…
Kina hade förträdesrätt fram tills för ett tag sedan då dom knuffats bort och Ryssland finns inte i landet.
Landet har problem ja men är så pass rikt att varje medborgare borde vara miljonär samt att de första stegen tagits mot det.
För nån vecka sedan –
-protester som snabbt övergick i upplopp och plundring av supermarkets, banker och rika områden.
-vapen nu inblandade, skjuts alltmer på filmerna.
-på TikTok oändliga live med ”allt är de vitas fel” eller ”de rika har allt, revolution”. Detta är helt nytt.
Att det är tredje part som destabiliserar behöver ni inte ens fråga – ifrågasätter ni det är ni inte värda att få fortsätta diskutera på sociala medier.
Har Europa eller USA ett intresse av att vaska sina investeringar som precis kommit igång?
Ryssland eller Kina således, eller båda.
Mozambique har precis gått igenom det och när jag var i Lagos jobbade jag med en portugis född där som bott där hela livet och nu flytt. Där var det Kina och inte alls på samma sätt som detta.
Vill ni se från första parkett hur Rysslands subversiva verksamhet fungerar – följ det här.
Och sluta nu FÖR I HELVETE att ifrågasätta om dom är inne i våra organisationer och förstör – följ istället hur dom kommer skicka Angola rakt ned i ett inbördeskrig med ”fattiga-rika”, ”vita-svarta”, ”regeringen är korrupt/rasister/bara för de rika” och demonstrationer som direkt spårar ur och kriminella som betalas för att härja på gatorna.
Anledningen att det inte gått i Sverige är för att medborgarna inte har det tillräckligt dåligt ännu men det försöker dom ju ändra på genom att krascha allt dom kan.
Övertygad om att både Ryssland och Kina (och säkert i vissa fall även bolag) är inne och ställer till det lite överallt i Afrika, främst för att få kontroll över naturtillgångar.
Hur ser det ut i Angola, där är det väl mer stabilt? Eller har man problem med lokala hövdingar eller rebellgrupper som tex. Ryssland kan understödja?
Enl. Reuters rörde sig protesterna om kraftigt ökade dieselpriser men det är förstås något som man passar på utnyttja. Svårt att se att det ska spåra ur med flera döda annars.
Hövdingar, tur att inte BLM läser den här tråden för då hade du hudflängts och dragits genom gatorna. I termar av ett ej politiskt korrekt uttryck har du nog lyckats träffa bulls eye i ämnet 🤣🤣.
Lokala företrädare vet ju alla att det heter.
Jo, Wagner finns i 30st länder och Kina är överallt också – dom har främst prickat in de länder med mycket naturtillgångar som väst skulle behöva framledes och fått en del länder att inte längre sälja till oss.
Jo – det var rasistiska dieselpriser som man behövde göra revolution över 👍
Yes där har du problemet – inbördeskriget tog slut tidigt 2000-tal, regeringen är genomkorrupt och rebellerna är idag ett politiskt parti som nog gärna vill ha makten.
En soppa men en soppa som blir etter värre om man destabiliserar.
Dom har ingen direkt etnisk konflikt utan det som kan underblåsas är rasismen och sen klasskillnaderna vilket är det vi hör på livestreams.
Jasså, har man kommit fram till att det är rasistiskt också? (Guud så woke! 😂). Umgås inte med lokala företrädare i Afrika så jag har ingen aning om hur de uppfattar det. Själv tycker jag att det smäller betydligt högre än ”lokala företrädare”.
Låter lika mossigt som kommunalstyrelsens ordförande.
Lägger alltså inte någon sådan värdering själv i ordet men får väl be dem som tagit illa vid sig om ursäkt och ska av respekt hädanefter bara använda ordet hövding när det gäller den förbjudna cykelhjälmen.
Rasistiska dieselpriser? 🤔
Var det olika priser beroende på var man kom från? Extra dyrt om man kommer från Sverige? Det var väl inte du som startade det?
Så man har alltså rebeller där också? Då är det förmodligen inte så svårt att elda på problemen.
Det man framför allt har är medborgare under 25 år gamla som aldrig upplevt ett inbördeskrig.
Sen har dom precis som oss en yngre generation som tycker att jobba för att få lön är förtryck och rasism och att man borde få ha ett bekvämt liv gratis för någon annans pengar.
Det är denna grupp som nu eldas på att ta det som egentligen är deras.
Hakar på Merle ovan och den diskussionen under om att kärnkraften stängde för att elen var för dyr och jag förstod inte sammanhanget och måste därför fråga?
Jag saknar en del grundfakta men googlar mig till att två reaktorer stängde innan 2015 och fyra stycken efter 2015.
2015 var snittpriset 20öre/kwh enligt denna rapport – var det lågt eller är det högt?
Från 2016 inför man effektskatt på kärnkraft och tar bort termisk skatt men enligt nedan är det ett nollsummespel.
– Skatten på termisk effekt i kärnkraftverk avskaffas i tre lika stora steg åren 2016, 2017 samt 2018. – Energiskatten på el höjs i tre steg åren 2016, 2017 samt 2018 för att varje år fullt ut kompensera för intäktsbortfallet från skatten på termisk effekt.
2015, 2017, 2019, 2020 läggs en kärnreaktor per år ned.
Snittpriser el kwh
2015 – 20öre
2016 SE3 -27,78
2017 SE3 -30,09
2018 SE3 – 45,78
2019 SE3 – 40,55
2020 SE3 -22,10
2021 SE3 – 67,17
2022 skenade ju priserna till över 137 öre/kwh
Vad jag kan se i investeringar så har vi laborerat med olika skatter för att få producera el genom kärnkraft rätt länge – runt millenieskiftet skulle det tas bort helt när det gjordes för vattenkraften men så blev det inte.
Vindkraften verkar inte ha några direkta subventioner idag i Sverige och om jag förstår allt som skrivs så går det inte jättebra för den?
Nu skall vi tydligen bygga ny kärnkraft med fasta priser på el, kreditgarantier och stora reaktorer?
Idag i Sverige har vi inte kunnandet att bygga sådant så priserna kommer skena.
Sen är det ju inte ekonomiskt lönsamt om man måste prisreglera men med tanke på våra politiska piruetter är det nog extremt riskfylld investering som får risklistan att explodera.
Om vi nu har passerat diskussionen varför vi stängde 6st reaktorer och vilka som röstade för det och hur priserna såg ut 2022.
Vad borde vi göra?
Varför får inte marknaden styra utan att politikerna går in och styr?
Eller så gör vi nationellt det som man ofta gör på kommunal nivå – vi skall tillhandahålla värme eller el och det skall vara i ett företag som inte får göra någon vinst, ett självkostnadspris?
Vet inte hur många kommuner som haft skenande elpriser men en idé vore väl SMR kärnreaktorer för 10mrdr kr som kommunerna får låna till, man går ihop 2-3 kommuner?
Jo, det skulle ju krascha hela det gröna bedrägeriet OCH hela snart kärnreaktor bedrägeriet men det skulle till vettig kostnad lösa problemet för oss medborgare eller hur?
Och inom en vettig tidsperiod.
I slutändan tror jag inte så värst många skulle behövas om man tillför dom vid de värsta flaskhalsarna, tror ni 5st skulle räcka?
Jag gör det enkelt – om SE3 inte behöver skicka el till SE4 är vi i SE3 ok.
SE2 och SE1 har inga problem.
Bor under 3 miljoner i denna del av landet.
5st SMR skulle med råge räcka till och kostnad 10mrdr kr.
Så för 50mrdr kr har vi löst hela problemet som är olösligt – vad lägger vi 56mrdr kr på per år i Sverige, pengar verkar det finnas iallafall?
Andra alternativet är att klippa överföringen från SE3 till SE4 och låta dom klara sig bäst dom kan – kanske är bättre?
Tredje är sverigepriser på el som vi får ha för EU men ingen vill införa 😀
Har dom i många länder i Europa för övrigt men inte i världens bästa land Sverige.
Och sista är att fortsätta vara schysst mot fjärrvärmen.
Bara så ni förstår att ni med den gröna elen och nya kärnkraften har blivit bedragna.
Ni har blivit bedragna därför att ny kärnkraft skulle kosta 400mrdr (innan kostnaderna skenar!!!!!!!) och vindkraften kostade 120mrdr sedan 2020 bara, och solkraften kanske 50mrdr.
Tycker det är intressant att miljörörelsen alltid börjar prata om att kärnkraft är dyrt, och mitt intresse ligger inte i om det faktiskt är dyrt eller inte, utan i att de helt plötsligt sätter ekonomin som en vågskål för att ta fram utsläppsfri (nästan i alla fall) el eller inte. Jag trodde att miljönytta fick kosta ibland, att ekonomin inte alltid ska ha prioritet ett.
Ja, SMR är nog vägen framåt, men den är faktiskt ännu rätt dyr i förhållande till kapaciteten. Men det fina är ju att man kan addera den succesivt.
5 st. är en bra början om vi behåller vindkraften men det kommer att behövas fler på sikt.
Problemet är att kommunerna kommer att skrika nej, vi vill inte kärnkraften hos oss men där får väl de högerledda visa att de verkligen vill ha kärnkraft. 😄
Den fjärrvärme jag aldrig får inkopplad för att Länsstyrelsen tagit nu 3 år på sig att handlägga ärendet har en kostnad på 37öre/kwh och då kommer ingen skatt på dessa kwh för det är inte elförbrukning eller hur 🧐
Har då kvar 5000kwh/år i elförbrukning.
Det här kan min kommun driva utan några problem alls och jag har exakt 20m till kopplingspunkten, gräver fan snart upp gatan själv en mörk natt.
37 öre?! Hos mig kostar det över 400 kr/mån bara för nöjet att ha det inkopplat, och utöver det 88 öre/kWh inkl moms för att nyttja det. Då har jag inte räknat in kostnaden för sophämtningen som är bränslet för kraftvärmeverket.
När man läser bloggen så lyfts Kinas, mer och mer ogenerade, stöd till Ryssland. Och med ett USA som lämnar walk over gällande Pax Americana, där presidenten ändrar och river upp avtal som han själv har ordnat, samtidigt som han skyller allt på oppositionen, ja då kan det kännas som om det bara är att gå och gräva sig en skyttegrav, alternativt börja slipa på sin mandarin (och inte frukten då). Skönt att få läsa att Kina då kan vara på fallrepet
Ingressen: Decennierna av ekonomiskt mirakel är över. Kinas ekonomi sackar eftersom de lokala makthavarna inte längre törs fatta några beslut. Partiets centralisering av makten hotar innovationen och slagstyrkan, skriver professor Johan Lagerkvist.
Drönarobs i media lyser med sin frånvaro. Såg detta inlägg i en drönargrupp häromdagen. Tyvärr får jag inte bildfunktionen här på bloggkommentarerna att funka så klipper bara in länk.
Även om jag verkligen gillar hans victoryparfym så börjar jag bli aningen luttrad när det gäller att han skall klippa till Ryssland.
Det som alla ser som ständiga fotbyten och att blåsa varmt och kallt har fungerat ypperligt – alla väntar på Trumps nästa drag och gör ingenting och vi har hållit på så här i sju månader nu.
Andra gg i år en militär träningsanläggning träffas.
Idag, den 29 juli, har fienden genomfört en raketattack mot en av utbildningsenheterna inom Ukrainas landstridskrafter.
Trots de säkerhetsåtgärder som vidtagits har det tyvärr inte varit möjligt att helt undvika förluster bland personalen. Klockan 21.30 var tre soldater döda och 18 skadade. Räddningstjänsten arbetar på plats. De skadade får omedelbart all nödvändig medicinsk hjälp.
Vi uttrycker vårt uppriktiga deltagande till de omkomnas anhöriga och nära och kära.
För att utreda alla omständigheter och orsaker till förlusten av personal har en kommission bildats under ledning av chefen för den militära ordningsmakten i Ukrainas väpnade styrkor och en tjänsteutredning har inletts.
Om det fastställs att soldaternas död och skador orsakades av handlingar eller underlåtenhet från tjänstemäns sida, kommer de skyldiga att ställas till svars.
Befälhavarna för Ukrainas väpnade styrkor och landstridskrafter vidtar ytterligare säkerhetsåtgärder för att skydda soldaternas liv och hälsa under angriparens missil- och luftangrepp mot övningsområden och utbildningscentra.
N Slobozhansky-Kursk 10💥
S Slobozhansky 7
Kupyansk 6
Lyman 32💥💥↗️
Siverskyi 4↘️
Kramatorsk 1
Toretsk 10💥
Pokrovsk 57💥💥💥
Novopavlivka 17💥↗️
Huliaypillia 0
Orikhivsk 1
Dnipro/Prydniprovsky 5
Lyman 32💥💥↗️
In the #Lyman direction, the 🇷🇺AFRF attacked 32 times, trying to break through the defenses of the 🇺🇦AFU in the areas of the settlements of Novogorivka, Karpivka, Zelenaya Dolina, Yampilivka, and in the direction of Dronivka and Serebryanka.
Lyman. Last seven days, DeepState. 166 attacks.
7 days accumulated attacks per day last weeks.
👍
”⚡️ 23 killed, 54 injured in Russian attacks on Ukraine over past day. Ukraine’s Air Force said Russia launched 37 Shahed-type attack drones and decoy drones and fired two Iskander-M ballistic missiles overnight.”
https://bsky.app/profile/kyivindependent.com/post/3lv3jg6md2s2c
”❗️At night, kamikaze drones continued their attacks on the railway infrastructure of the 🇷🇺Rostov region. A railway train carrying fuel and lubricants was attacked in Salsk and the Dvoynaya traction substation in the village of Orlovsky was attacked.”
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3lv3gteqtyc2f
En till film:
”🔥 Rostov region, the consequences of a UAV strike on a train with fuel tanks.”
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lv3o66qqyk2q
”❗️It appears that a Russian train carrying military equipment was also attacked by kamikaze drones at the railway station in 🇷🇺Salsk overnight.”
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3lv3iadmcmc2f
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3lv3h2xqwx22q
Artilleriet upp igen↗️. Två dagar tio eller mindre, rekordlågt. Samtidigt ingen antydan om att artilleriattackerna upphört. Dvs ingen tillbakadragning av artilleriet från fronten. Tillfällig ransonering av FPV eller artillerigranater? Eller vad? Så låga nivåer som igår och i förrgår har det inte varit på tre år. Vad det än berodde på så är nivåerna iaf tillbaka i dagens förlustrapport.
”A total of 172 clashes were recorded during the past day.
Ingress från artikel I dagens SvD:
”Kritiken växer mot Daniel Ek efter hans investering i ett drönarbolag. Nu lämnar flera artister strömningstjänsten. ”Kan vi sätta press på dessa onda tech bros?”, skriver australiska King Gizzard and the Lizard Wizard.” (min fetstil)
Bolaget heter Helsing, arbetar tydligen med bland annat drönare. Verkar vara precis vad Europa desperat behöver.
Man skall alltså, enligt rockbandet, inte ha rätt att satsa på försvar mot mördare och våldtäktsmän. Vilka är det som är onda egentligen. I alla fall går de ondskans ärenden. I bästa fall av dumhet. Det är dock så uppenbart att man nästan måste undra om det finns en, omedveten, avsikt.
Det är möjligt att det finns andra skäl att kritisera Ek, men det som sägs ovan har passerat gränsen för det bisarra.
https://www.svd.se/a/gwqRO5/raseri-mot-daniel-eks-vapeninvesteringar-fuck-spotify
Ogenomtänkt ideologi, där man är för fred och mot vapen, men det fungerar tyvärr bara i en påhittat ideal utopi där alla människor är snälla mot varandra.
De bortser från att verkligheten tyvärr inte ser ut så.
Sen kan det mycket väl vara ett sätt att skaffa sig uppmärksamhet.
De finns fortfarande kvar på Spotify, borde inte vara mer än ett par musklick bort att stänga ner sitt eget konto om de menade allvar.
Ja, uppmärksamhet har de lyckats uppnå.
För vad det är värt när man inte kan streama dem längre på Spotify. 😂
”🦅🥔 Another brotherly gift from Russia in the form of UAV was shot down over Minsk at night!”
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lv3oecanhs2q
”🫡🇺🇦 Two Ukrainian stormtroopers from the 63rd Motorized Rifle Brigade attacked an enemy dugout in the Torske area and, after throwing grenades at it, captured two Russians!”
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lv3uis2xws2h
”En förundersökning gällande hets mot folkgrupp i Umeå har lagts ner.
Tre personer misstänktes för brottet efter att två dockor i blåvitrandiga dräkter med Davidsstjärna skenhängts vid en demonstration i Umeå i mitten av juli.
Förundersökningen läggs ner då det ”inte bedöms uttrycka hot eller missaktning mot folkgruppen judar”, skriver Åklagarmyndigheten i ett pressmeddelande.
– Jag tolkar budskapet att upphovsmännen menar att det som sker på Gazaremsan är ett folkmord likväl som att förintelsen var det. ”
https://omni.se/forundersokning-omhets-mot-folkgrupp-nedlagd/a/eMV0da
Gazakonflikten kommer snart rätt in i våra hem i , nu när det har sats en ny lägstanivå.
HMF lagen är subjektiv
Ja, i princip alla som döms för ”hets mot folkgrupp” döms väl för att ha uttryckt missaktning.
Lagtexten: ”Den som i ett uttalande eller i ett annat meddelande som sprids uppmanar till våld mot, hotar eller uttrycker missaktning för en folkgrupp,…”
Det är lätt att instämma i att det skall vara straffbart att uppmana till våld eller hota. Men vad som skall betecknas som missaktning i lagens mening framstår som extremt luddigt eller subjektivt om man så vill. I just det här fallet tycker jag dock inte att det vore helt långsökt att hävda att man uppmanar till våld.
”Nattens dödliga attacker bevisar att Ryssland förtjänar ”mycket hårda, verkligt smärtsamma och därmed rättvisa och effektiva sanktionsåtgärder”. Det skriver Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj på X.
Minst 20 personer har dödats under det senaste dygnet. Den dödligaste attacken skedde mot ett fängelse i Zaporizjzja, där minst 17 personer dödades av en rysk bomb.
”Och detta gjordes efter att USA uttryckt en helt tydlig ståndpunkt – en ståndpunkt som delas av världen – att Ryssland måste avsluta det här kriget och övergå till diplomati”, skriver Zelenskyj på X.”
https://omni.se/zelenskyj-bevisar-att-kreml-fortjanar-harda-sanktioner/a/0V1On0
Det tar över tre år att inse det, sen kan man inte låta bli att berätta om hur illa ställt det är, och när man tidigast kan tänkas ha åtgärdat det. 🤦♂️
”Europas vägnät är inte rustat för en invasion av Ryssland, rapporterar Financial Times.
Kontinentens bilvägar, tunnlar, broar och järnvägar håller inte måttet för att kunna transportera militära fordon. Och det är ett stort problem ifall Ryssland hade invaderat och Nato snabbt behövt skicka militära resurser till öst.
EU:s transportchef Apostolos Tzitzikostas varnar för att stridsvagnar inte hade kunnat ta sig igenom tunnlar, fått broar att kollapsa och ”fastnat i gränskontroller”. Nu vill Bryssel spendera 17 miljarder euro från 2028 till 2034 på att uppgradera infrastrukturen i Europa.”
https://omni.se/eu-stridsvagnar-hade-fastnat-vid-granskontroller/a/8qyWqr
Fastnade i en fem km kö bakom en traktor på E20 . Har vi helt slutat att bygga vägar, järnvägar, elledningar, avloppsnät för att politikerna skall göra något som de tycker är kul med pengarna istället.
Är övertygad om att.vi bara använder en bråkdel av våra skattepengar på det som är nödvändigt.
Jo, kan hålla med om att det nog bränns en väldans massa pengar på sånt som inte är direkt nödvändigt.
Nu är jag för kultur i olika former och tittar vi på musik tex. ger det exportintäkter.
Men behöver vi verkligen tex. Statens konstråd? Ingen jätteverksamhet iofs. men är det verkligen något vi behöver?
Och ska vi skattebetalare avlöna symfoniorkerstrar och opera när en sån liten andel är intresserade?
Sen tycker jag också att vi borde klara oss utan kungahus.
Fast de stora pengarna försvinner nog i byråkrati och ineffektivitet.
Förr i tiden hade vi råd att bekosta försvar, kungahus och kultur trots att vi byggde vägar, järnvägar och drog el och vattenledningar.
Det skulle vara intressant att se hur budgeten har utvecklats under de senaste femtio åren och vad som har tillkommit.
Jag tror transfereringarna har ökat. Och tar allt större andel av statsbudgeten. Det är för många i arbetsföra åldrar i landet som inte jobbar. Och måste försörjas av det allmänna. Se podden Gröning och Blomgren när de intervjuar en forskare som heter Eklund i efternamn.
Vi hade ju enorma fördelar av att hålla oss neutrala i andra världskriget och kunde snabbt utveckla vår industri och exportera till andra länder under deras återuppbyggnad. Vi blev ledande inom många områden och exåortinkomsterns gjorde att vi kunde satsa stort på välfärd, försvar och annat. Sen kom andra i fatt, vi drabbades av höga oljepriser (som vi var beroende av då) samtidigt som vi inte ville offra något av den välfärd vi byggt upp och inte heller den stora offentliga apparat som slukade pengar, när tiderna blev sämre. Det senare på gott och ont, då det ändå motverkade arbetslöshet.
Sen känns det som vi inte riktigt kommit ur det.
Välfärden (sjukvård, arbetsmiljö mm) är väl i stort sett positivt (om man kunde stoppa det fusk som finns) men vi skulle behöva skära ner en del på statsapparaten, landstingen och kommunerna.
Fast kanske främst göra som Kina, stimulera industri och utveckling och försöka behålla det som skapas i landet.
Det är regionerna som utför sjukvården, inte staten.
På ”den gamla goda” tiden så tog regionerna ut så mycket skatt så att man kunde bedriva sjukvård. Så är det inte längre, utav kostnaden på ca 500 miljarder så är ca 120 miljarder bidrag ifrån staten.
En ökning av regionernas skatt borde kunna innebära att staten kunde sänka sina intäkter på tex moms eller statlig inkomstskatt.
Detsamma gäller kommunerna som ofta är helt beroende av statliga intäkter för att kunna bedriva sin verksamhet.
Ofta så är bidragen också riktade så om kommunen gör si så får man så mycket av staten. Det finns sällan kopplingar mellan kommuns behov och de pengar som rikspolitikerna vill satsa.
Det enklaste vore om staten tog över huvudmannaskapet för en del verksamheter tex skolan och drog ner motsvarande i kommunala bidrag.
Det måste finnas ett strikt ansvar mellan inkomster och utgifter som man kan hantera på kommunal nivå, annars så blir det bara hopp o lek bland politikerna.
Det är ju just denna luddighet i ansvaret som är hela poängen… ger alla inblandade nån annan att skylla på… mycket bekvämt
Håller med.
Jag pelade mest på skillnaden då mot nu. När landets totalekonomi går bra via exporten är det ju inte heller lika svårt att dra in skatter, så länge reallönerna kan hållas uppe. Nu när vi halkat efter en del blir varje skattekrona kännbar oavsett var den tas in.
Sen exakt hur man löser det i dag på bästa sätt har jag inget svar på. Här var det i flera år så att landstinget gick back och man höjde då skatten.
”Trumpadministrationen stödjer en israelisk plan att gradvis börja annektera delar av Gaza om Hamas inte går med på en vapenvila, enligt Haaretz uppgifter.
Enligt planen, som premiärminister Benjamin Netanyahu väntas lägga fram för säkerhetskabinettet, kommer Israel ge Hamas några dagar på sig att gå med på ett eldupphör, och om inte, kommer de att börja annektera områden i Gazaremsan.
Tidningen skriver att det ses som ett försök att hålla kvar ytterhögerministern Bezalel Smotrich i regeringen efter Netanyahus beslut om att öka omvärldens möjlighet att öka biståndet till Gaza.”
https://omni.se/usa-vantas-godkanna-israels-annektering-av-gaza/a/zAqbjr
Trumpcity med en megastaty .
”Analyser: Betyder något när ordet folkmord kommer inifrån Israel
Två ledande israeliska människorättsorganisationer slår fast att Israel begår folkmord mot palestinier i Gaza. DN:s Emma Bouvin noterar att kommentarsfältet till en av organisationerna, B’Tselem, inte är nådigt men hon kallar det för väntat.
Hon skriver att den tydliga kritiken i en rapport inifrån Israel betyder något även om det är från två organisationer på vänsterkanten.
”Att det precis just nu, när bilderna som kommer ut från Gaza på utmärglade bebisar är så vidriga att jag knappt kan titta på dem, finns en uppluckring i det israeliska samhället.”
Nir Hasson lyfter Israels försök att avleda ansvaret för svältkatastrofen i Gaza i en analys i Haaretz. Han skriver att den amerikanska hjälporganisationen GHF kan ses som ett israeliskt ombud och organisationen tillsammans med IDF har intensifierat sitt smutskastande av FN.
”Under helgen släppte GHF minst 10 olika uttalanden som attackerade FN i vad som såg ut som en PR-kupp.”
https://omni.se/analys-betyder-nagot-nar-ordet-folkmord-kommer-inifran-israel/a/PpVqXb
”Despite statements from Trump, Russia will continue its special military operation to defend its interests, according to Kremlin spokesman Peskov.”
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3lv3tos4wo226
”Russia’s War Against Ukraine Has Seen an Explosion in HIV Rates”
https://www.themoscowtimes.com/2025/07/28/russias-war-against-ukraine-has-seen-an-explosion-in-hiv-rates-a89992
Ruggigt!
”Are sticky fingers responsible for delays at Georgian customs checkpoints?”
https://eurasianet.org/are-sticky-fingers-responsible-for-delays-at-georgian-customs-checkpoints
“The president lives in his own reality”: Confessions of police officers and government officials in Russia’s borderlands”
https://theins.ru/en/confession/283510
”💥👍 More footage from Salsk, Russia. More than ten strikes, according to locals.”
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lv3xlgvipk2b
Inlägget nedan är rent hypotetiskt.
Men i mitt tycke ganska intressant tankelek.
Jag tror det mest effektiva USA kan göra nu är att bomba Nordkoreanska militära mål.
Ungefär hälften av Rysslands krigsmateriel kommer från NK och det skickas, mer eller mindre, direkt till fronten.
Tekniskt sett är Nordkorea fortsatt i krig med Sydkorea så FN kommer nog inte att gnälla alltför mycket.
Av erfarenhet vet vi också att Ryssland med stor sannolikhet inte kommer göra mycket mer än att vara upprörda och, än en gång, via Medvedevs fylletwitter, hota med kärnvapen.
😍
Militär mål men kanske framförallt fabriker som tillverkar krigsmateriel är jag med på.
Låter som en plan, men det kan då även innebära att Ry känner att de får bomba godtyckligt land som levererar vapen till Ukraina. Troligen skulle då de ryska attackerna vara mot civila, deras vana trogen.
EL – Off topic, men jag hann aldrig svara i diskussionen i gårdagens tråd om el och vindkraft (en del av oss har både heltidsjobb och ett antal barn…).
https://www.affarsvarlden.se/artikel/avgrundsdjup-kris-for-vindkraften-i-norr-ingen-tjanar-pengar
Jag HOPPAS MXT som hävdade att vi inte har elbrist i Sverige (eftersom vi exporterar en del) hade en dålig dag eller tänkte litet fel. DET är nämligen inte särskilt relevant.
Vårt problem är EFFEKTBRIST , dvs vi har inte el när vi behöver det (t ex när det inte blåser, eftersom vi byggt in för mycket iblandkraft i systemet). Vi är inte ett dugg glada för att exportera vindkraftsel vid tillfälligt överskott, vi får nästan inget betalt eftersom mottagarländerna har ett överskott på vindkraftsel de också. Det enda vi kan exportera med framgång är planerbar el till länder med kroniskt underskott ELLER samma korkade beroende av iblandkraft.
Frankrikes lyckade överföring av kärnkraftsbaserad el till självskadedårarna/Putinisterna i Tyskland kan tjäna som exempel.
(Och nej, vindkraft är inte planerbar, det trodde nog inte ens nickedockan Farmanbar när han sa det.)
(Och nej, en bidragsdopad och ideologiskt framtvingad utbyggnad av vindkraft kommer inte att lösa ett sk*t. Se artikel.)
Jag är ledsen, men den som inte förstår skillnaden mellan elbrist och effektbrist behöver… tänka ett varv till.
Får du andas 100% syrgas i en timme och ren kvävgas (N2) i fyra timmar har du ju i GENOMSNITT fått 20%ish O2 (som i ”vanlig” luft). Men du är inte ett dugg gladare för det. Du är nämligen jävligt död inom typ en kvart (av de fyra).
Jag kan också dra analogin med vinterkläder/vinterdäck och hänvisa till genomsnittstemperaturer, men O2 är ganska självklart för en naturvetare.
Och JA, jag är övertygad om rysk infiltration av miljörörelsen. Det vore tjänstefel av dem att INTE utnyttja detta kostnadseffektiva vapen. Sedan bör vi fundera över Kinas ekonomiska intressen (och möjliga bakdörrar färdiga att vb sabotera systemen).
Jag TROR inte ryssen ligger bakom det vansinniga system där bidragsentreprenörer (kapitalistsvin?) som Mix kan plocka ut megavinster på kejsarens nya batterier, möjligen är de ytterst tacksamma över att våra politiker saboterar landets beredskap och ekonomi bättre än de själva kan göra.
Den ryska infiltrationen av/påverkan på media var Johan själv inne på igår.
Danmark är också ett land som är helt beroende av el ifrån Norge och Sverige.
Trots deras massiva utbyggnad av vindkraft så får de importera el konstant, bland annat för att få stabilitet i elnätet.
Det är ganska enkelt för ryssarna att slå ut det danska elnätet. Bara till att bomba anslutningarna till utlandet .
Klart det är skillnad på effektbrist och (generell) elbrist, men det innebär inte för den skull att vi har någon egentlig effektbrist.
Fråga 1:
Hur många gånger har vi haft effektbrist i Sverige där vi tvingats införa lastbortkoppling så företag behövt stänga ner verksamheten, eller där vi fått inrätta shcemalagd förbrukning?
(Att priserna stigt och att vi fått starta Karlshamnsverket betyder inte att vi har effektbrist).
Jag vet inte om du missförstår mig, det är inte så att jag vill att vi bara ska ha vindkraft, men just nu behövs den. Jag har inte heller påstått att vindkraften är planerbar och det hoppas jag ingen gör.
Den kan absolut inte vara ensam elproducent (möjligen långt in framtiden om vi hittar bättre metoder för energilagrig men då hoppas jag att vi hittat andra ännu bättre lösningar).
I dag balanserar vi vindkraften med vattenkraft (kärnkraften tuffar ju på hela tiden i stort sett) när det inte blåser. Problemet är mest dåliga nät (+ att det är vattenkraften som drar in pengarna när elen är dyr fast allt egentligen hänger i hop.)
Fråga två:
Hur skulle vi klara vårt elenergibehov i dag om vi stängde av all vindkraft?
Jag vill påstå att vattenmagasinen skulle tömmas och inte räcka till som ersättning (hade de gjort det hade det varit helt meningslöst att ens bygga någon vindkraft alls) och att vi då faktiskt skulle få både effektbrist och elbrist. Motbevisa mig gärna!
När det gäller kärnkraft.
Det man gjort så här långt är att anta en lag som möjliggör statligt stöd till investeringar.
Man har satt som mål att ha 2 nya reaktorer i gång till 2035 och 10st till 2045.
De två reaktorerna planeras ha en effekt 2 500 MW. Vindkraften i dag producerar ca: 15 000 MW, inte ens 10 reaktorer kommer att kunna ersätta vindkraften helt, speciellt inte om vi till dess fått ökade behov.
Sen har man tillsatt en utredning bl.a. för att underlätta tillståndsprövningen, men längre en så har man inte kommit.
(Jag tvivlar starkt på att vi har några nya reaktorer i drift till 2035 om inte det händer något inom SMR.)
Fråga 3:
Hur vill du att vi löser problemen med framtida elbrist/effektbrist fram tills vi har ny kärnkraft på plats om 10-20 år? Vi kan ju inte låna el från framtida kärnkraftsproducerad el, och om vi inte ska bygga ut mer vindkraft, hur ska vi göra?
Det hjälper ju inte att klaga på att vi lagt ner kärnkraft som vi skulle ha behållit, det handlar om lösa dagens och framtidens behov på bästa sätt.
(Och oavsett hur vi producerar elen måste vi se till att ha tillräckligt bra och redundanta nät).
Bra MXT. Man verkar ha glömt varför man la ner kärnkraftsverk. Elen var för dyr. Ingen ville köpa den. Inte desto mindre har det aldrig varit förbjudet att bygga nya kärnkraftsverk – men ingen vill ju bygga en förlustaffär. Och nu med statliga garantier verkar ingen stå i kö för att bygga. Karlshamnsverket kan ersättas med batterier.
Ja, att ingen är beredd att investera är rätt illavarslande. Sen kan det vara värt en del att få stabil elproduktion.
Jag vill ju ha kärnkraftsverk om det går att räkna hem det någorlunda (och utan löften om lägsta priser som helt skulle döda andra initiativ som kanske dyker upp).
Går och hoppas på att SMR ska bli överkomligt innan vi satt spaden i marken och kanske blir fast med något onödigt stort dyrt.
Korea är duktiga på att bygga kärnkraft på tidplan och budget, men det är ju inte en djärv gissning att vi kommer att undvika att nyttja den kompetensen och istället satsa på något sunkigt västbaserat bolag i kombination med massiva lager av röd tejp för att säkerställa att utbyggnaden får relevanta likheter med Hallandsåsen…
Ryktas att Trump kommer att snabbspåra typgodkännanden av SMR. Sverige och EU… not so much. EU jobbar istället med att sätta så många klimatkäppar i hjulen som möjligt.
Fast det där är inte korrekt. Nedläggningsbeslutet var ett resultat av politiska beslut.
Från Vattenfall:
”Detta är ingen skrämselpropaganda. Kärnkraften är olönsam och om inte kärnkraftsskatten slopas kan vi inte köra vidare.”
https://www.di.se/artiklar/2016/3/16/skickar-nya-nodsignaler-till-regeringen/
Och även om det, vid tillfället, framstått som företagsekonomiskt korrekt hade man förstås kunnat hoppas att politikerna i stället för att motarbeta kärnkraften hade hittat sätt att stötta den. Den fossila energin måste på ett eller annat sätt ersättas genom energi från fossilfri el. Att då lägga ner fungerande sådan var inget annat än dårskap.
Så här sade en regeringsföreträdare när det begav sig.
’Jag lovar det som står i vårt valmanifest, att under mandatperioden kommer flera kärnkraftreaktorer att stängas”,
https://second-opinion.se/omdebatterad-karnkraftsskatt-avskaffades-efter-18-ar/
Alldeles oavsett vad man kan göra för lönsamhetskalkyler idag så är det självklart att näringslivet hyser enorm tveksamhet till att investera i kärnkraft. Varför behöver man inte vara Einstein för att räkna ut.
Exakt.
Med ”rätt” styrmedel kan man få vilket energislag som helst att bli olönsamt.
Hur klarade vi oss under 80- o 90-talen om nu kärnkraften var så hiskeligt dyr?
Svaret är att det var den inte. Det är ett hittepå. Det är en skandal att de som manipulerade fram nedstängningen av kärnkraften inte kan ställas till svars. Det gränsar till landsförräderi.
Vindkraften bär öht inte sina totala kostnader om man räknar in påverkan på nätstabilitet och behovet av andra energikällor för att täcka upp när det inte blåser. Trots det går de ändå med förlust. Det är helt enkelt inte en hållbar lösning.
Här i Finland har vi ett effektunderskott på över 2GW, när det inte blåser, importerar då vattenkraft från Sverige och Norge. Finns en del reservkraft och gasturbiner att ta till då det är kris, så vi klarar nog en del störningar, men det hänger nog på håret.
Sen när det blåser stängs nästan hälften av vindkraften ner pga olönsamhet, så jag tror nog att marknaden kommer att reglera antalet vindkrafttverk till en hållbar nivå om en 10 år, eller så, då de mest olönsamma lagts ner.
Jag förstår inte hur någon trott att det skulle gå att få lönsamhet i denna massutbyggning av vindkraft, de måste ha skolkat på mattelektionerna.
Ja, har man inte vattenkraft (eller något annat) att reglera mot än import blir det extra svettigt.
I Sverige påstår jag att det funger ganska bra just nu förutom fördelningen av inkomsterna.
Vattenkraften går 33 miljarder i plus medan vindkraften gör 12 miljarder i förlust och båda behövs som läget är.
Sen att man kanske skulle gjort något annat för 10-20 år sedan hjälper ju inte i dag.
Vi kan förstås inte ändra beslut som fattades för 10-20 år sedan. Möjligen kan vi lära av misstagen. Möjligen finns det anledning att hysa skepsis till vad som sägs från samma håll som drev på dåraktiga beslut då.
Bättre att strunta i politiken och bedöma de olika alternativ som finns utan att låta sig färgas av vilken sida som vill vad och att det begåtts misstag tidigare.
Vänstern är rädd för kärnkraft och tycker det är dyrt och tror att det går att lösa med bara sol- och vindkraft. Sen är ju högern för kärnkraft så bara därför måste man vara emot det också.
Det kommer inte att fungera.
Högern säger att kärnkraft är den enda vägen framåt och vindkraften måste man ju bara lägga ner för den är värdelös och den vill vänstern ha, så den närmast hatar man.
Det är minst 20 år tills vi har kärnkraft som inte ens klarar att ersätta nuvarande vindkraft.
Kommer inte heller att fungera.
Vi kommer aldrig att komma framåt och hitta en bra lösning om inte båda sidor vågar släppa sargen för att hitta något som fungerar och utifrån det gemensamt lägga upp en långsiktig plan som man är överens om och som kommer att hållas oavsett vem som vinner nästa val.
Vinner vänstern nästa val blir det ingen kärnkraft, vinner högern igen nästa val börjar man om.
Det är givetvis så att vi inte kan räkna med något nytt tillskott från kärnkraft de närmaste X åren. Fast det är väl ingen anledning att avstå från att börja bygga idag om den fortfarande kommer att behövas om X+1 år. I dag har ungefär 70 procent av den energi som konsumeras i EU fossilt ursprung. Den måste ersättas med något som har ursprung i fossilfri el. Det är en enorm omställning. Det kommer aldrig att vara möjligt i ett nafs. Mycket av de framsteg som gjorts vad gäller utsläpp av GHG har varit den lågt hängande frukten. (Sverige ligger i och för sig mycket bättre till.). Kan omställningen fungera med bara iblandkraft (för att citera Merle)? Har vi råd att chansa. ”Better safe than sorry” kanske kunde vara en rimlig approach.
Vi kan förstås inte vänta allt för länge, håller med om det.
Varför inte börja med en testbeställning av en eller fem SMR?
Tar ju några år att bygga dem också. När de är klara och det är dags för fler har nog priserna gått ned?
Det är korrekt att sabotaget mot energisystemet ännu inte är komplett.
EU och miljölobbyn jobbar på nästa steg som är att vattenkraft som varit etablerad sedan långt tillbaka ska omprövas och helst läggas ner.
Femtekolonnarna ligger inte på latsidan.
Hur har ni det i matadorvärmen och sprickande termometrar 🤣🤣
Här är det regnsäsong men varmt
Mulet, blåser lite, inget regn på några timmar (men regnade desto mer i natt så pass att man vaknade flera gånger), 25 grader i skuggan och fuktigt som fasen, men hyfsat behagligt.
Första regnet på 3 veckor här, men värmen ger sej inte, så nu är det både varmt och fuktigt.
20 grader och rätt behagligt .
😶
Hänger på Merle –
Just nu brinner och blöder vindkraftsbolagen och det kommer konkurser.
Vad händer om vi drar undan lite vindkraft från ”elmixen” i Sverige?
Postade nyss en kommentar ovan, du kan få svara på de tre frågor jag ställde, får vi se vad du tror!
Lite minskning kommer vi att klara ett tag (beror förstås på om våra behov ligger kvar eller ökar) men till slut blir vi beroende av regn istället. När vattenmagasinen är tomma återstår bara att importera. Och bara att det regnat ovanligt lite i norr under en vecka kommer att leda till höjda priser även om de ens aldrig blir akut. Priserna kommer att styras av vattennivån.
Karlhamnsverket kommer att få desto mer och när det inte räcker till har vi ingen reserv.
Är det då Januari med vindstilla och -30 och resten av Europa inte heller har en reserv – är väl det man måste ta höjd för?
UK har varit farligt nära nedsläckning och Tyskland också väl?
Finns ju då en hel lista där industrier kommer först kanske 😀
Men fortfarande inge effektbrist. Bara det att den vi har inte kan flyttas dit den behövs. nya kablar…
👍
Om effekten inte finns att tillgå där den efterfrågas så är det väl effektbrist (där den efterfrågas)
Jo, men som det är nu klarar vi oss med vatten och kärnkraft eftersom vi har vi har vindkraft.
Sen är det är väl som med kommunernas avloppsledningar. Man dimensionerar inte för det allra värsta scenariet. Den dagen det där 100-årsregnet dyker upp och det går åt helvete får man stå ut med det.
Även om vi har kärnkraft kan det ju uppstå en situation där man tvingas nödstoppa fler verk och plötsligt står vi där med ett par dagar utan el.
Det blir fasligt dyrt att ha dubbla redundanta lösningar som ska klara allra värsta scenariot.
Som sagt, jag har aldrig förespråkat enbart vindkraft, säger bara att som läget är nu är vi beroende av den och vi kommer att vara det i många år till.
Du menar som de sex kärnreaktorerna, den redundansen?
De vi har nu? Det är väl inte redundans, de puttrar ju på hela tiden och täcker väl bara ~30%.
Skulle behöva 25-30 reaktorer varav hälften inte används och för säkerhets skull dubbla nät om vi ska klara oss enbart på kärnkraft.
Inte ens det skulle vara 100% säkert.
Ja, Karlshamnsverker var ju effektreserven.
Eftersom Karlshamnsverket är någon sorts nödlösning kan man väl säga att det föreligger en form av effektunderskott om detta måste startas. Det är väl ändå inte för att trycka ner priser som detta verk startas. I så fall skulle det givetvis göras oftare. Dessutom finns det några EU-regler som idag tycks sätta stopp för vidare användning av Karlshamnsverket. Måste väl lösas på något sätt, men idag är det oklart.
Njao, Karlshamnsverket har igång kört igång inte pga effektbehov, utan för att spotpris varit så pass högt att det varit lönsamt att köra verket (vilket ju på sätt och vis trycker ner priset)
Imorgon kommer ett inlägg om Angola.
Dom har nyligen fått sina investeringar från UK i jordartsmetallsutvinning och presidenten har varit och skakat hand med USA och Europa.
DPWorld och ADPorts tog över hamnarna och IMF finns väl tyvärr med också…
Kina hade förträdesrätt fram tills för ett tag sedan då dom knuffats bort och Ryssland finns inte i landet.
Landet har problem ja men är så pass rikt att varje medborgare borde vara miljonär samt att de första stegen tagits mot det.
För nån vecka sedan –
-protester som snabbt övergick i upplopp och plundring av supermarkets, banker och rika områden.
-vapen nu inblandade, skjuts alltmer på filmerna.
-på TikTok oändliga live med ”allt är de vitas fel” eller ”de rika har allt, revolution”. Detta är helt nytt.
Att det är tredje part som destabiliserar behöver ni inte ens fråga – ifrågasätter ni det är ni inte värda att få fortsätta diskutera på sociala medier.
Har Europa eller USA ett intresse av att vaska sina investeringar som precis kommit igång?
Ryssland eller Kina således, eller båda.
Mozambique har precis gått igenom det och när jag var i Lagos jobbade jag med en portugis född där som bott där hela livet och nu flytt. Där var det Kina och inte alls på samma sätt som detta.
Vill ni se från första parkett hur Rysslands subversiva verksamhet fungerar – följ det här.
Och sluta nu FÖR I HELVETE att ifrågasätta om dom är inne i våra organisationer och förstör – följ istället hur dom kommer skicka Angola rakt ned i ett inbördeskrig med ”fattiga-rika”, ”vita-svarta”, ”regeringen är korrupt/rasister/bara för de rika” och demonstrationer som direkt spårar ur och kriminella som betalas för att härja på gatorna.
Anledningen att det inte gått i Sverige är för att medborgarna inte har det tillräckligt dåligt ännu men det försöker dom ju ändra på genom att krascha allt dom kan.
Tror ni Angola har högre prioritet än Sverige?
Övertygad om att både Ryssland och Kina (och säkert i vissa fall även bolag) är inne och ställer till det lite överallt i Afrika, främst för att få kontroll över naturtillgångar.
Hur ser det ut i Angola, där är det väl mer stabilt? Eller har man problem med lokala hövdingar eller rebellgrupper som tex. Ryssland kan understödja?
Enl. Reuters rörde sig protesterna om kraftigt ökade dieselpriser men det är förstås något som man passar på utnyttja. Svårt att se att det ska spåra ur med flera döda annars.
https://www.reuters.com/business/energy/angola-fuel-hike-protests-turn-violent-local-media-report-2025-07-28/?utm_source=chatgpt.com
Hövdingar, tur att inte BLM läser den här tråden för då hade du hudflängts och dragits genom gatorna. I termar av ett ej politiskt korrekt uttryck har du nog lyckats träffa bulls eye i ämnet 🤣🤣.
Lokala företrädare vet ju alla att det heter.
Jo, Wagner finns i 30st länder och Kina är överallt också – dom har främst prickat in de länder med mycket naturtillgångar som väst skulle behöva framledes och fått en del länder att inte längre sälja till oss.
Jo – det var rasistiska dieselpriser som man behövde göra revolution över 👍
Yes där har du problemet – inbördeskriget tog slut tidigt 2000-tal, regeringen är genomkorrupt och rebellerna är idag ett politiskt parti som nog gärna vill ha makten.
En soppa men en soppa som blir etter värre om man destabiliserar.
Dom har ingen direkt etnisk konflikt utan det som kan underblåsas är rasismen och sen klasskillnaderna vilket är det vi hör på livestreams.
Jasså, har man kommit fram till att det är rasistiskt också? (Guud så woke! 😂). Umgås inte med lokala företrädare i Afrika så jag har ingen aning om hur de uppfattar det. Själv tycker jag att det smäller betydligt högre än ”lokala företrädare”.
Låter lika mossigt som kommunalstyrelsens ordförande.
Lägger alltså inte någon sådan värdering själv i ordet men får väl be dem som tagit illa vid sig om ursäkt och ska av respekt hädanefter bara använda ordet hövding när det gäller den förbjudna cykelhjälmen.
Rasistiska dieselpriser? 🤔
Var det olika priser beroende på var man kom från? Extra dyrt om man kommer från Sverige? Det var väl inte du som startade det?
Så man har alltså rebeller där också? Då är det förmodligen inte så svårt att elda på problemen.
Det man framför allt har är medborgare under 25 år gamla som aldrig upplevt ett inbördeskrig.
Sen har dom precis som oss en yngre generation som tycker att jobba för att få lön är förtryck och rasism och att man borde få ha ett bekvämt liv gratis för någon annans pengar.
Det är denna grupp som nu eldas på att ta det som egentligen är deras.
Ser att 18% av de som röstat är smarta 👍
Är det du som registrerat de där 20 nya kontona som dök upp i går inom en timme? 😂
Inte alla 😶
(eller kan du se det?)
😂
Kanske inte ska dra skämtet för långt.
Du minns vad som hände på Cornu när några blev seriöst störda när de trodde att du hade flera konton där.
Det har alltså inte dykt upp 20 nya konton!
Cornu, är det sidan för loosers fortfarande, ingen som skriver där väl?
Evig poralisering i en poraliserad värld?
Oj, skrev jag det….
Hakar på Merle ovan och den diskussionen under om att kärnkraften stängde för att elen var för dyr och jag förstod inte sammanhanget och måste därför fråga?
Jag saknar en del grundfakta men googlar mig till att två reaktorer stängde innan 2015 och fyra stycken efter 2015.
2015 var snittpriset 20öre/kwh enligt denna rapport – var det lågt eller är det högt?
https://www.energiforetagen.se/4a4da4/globalassets/energiforetagen/statistik/el/elaret/svenska-pdf/elaret2015_160429_web2.pdf
Från 2016 inför man effektskatt på kärnkraft och tar bort termisk skatt men enligt nedan är det ett nollsummespel.
Tycker det är intressant att miljörörelsen alltid börjar prata om att kärnkraft är dyrt, och mitt intresse ligger inte i om det faktiskt är dyrt eller inte, utan i att de helt plötsligt sätter ekonomin som en vågskål för att ta fram utsläppsfri (nästan i alla fall) el eller inte. Jag trodde att miljönytta fick kosta ibland, att ekonomin inte alltid ska ha prioritet ett.
Det där med ekonomin är nog bara ett sätt för dem att försöka hitta det enda logiska motargumentet.😂
Precis, plötsligt skall klimatnytta mätas i pengar!
Ja, SMR är nog vägen framåt, men den är faktiskt ännu rätt dyr i förhållande till kapaciteten. Men det fina är ju att man kan addera den succesivt.
5 st. är en bra början om vi behåller vindkraften men det kommer att behövas fler på sikt.
Problemet är att kommunerna kommer att skrika nej, vi vill inte kärnkraften hos oss men där får väl de högerledda visa att de verkligen vill ha kärnkraft. 😄
Kan bloggen enas kring detta så är det garanterat vägen framåt 👍
Tycker absolut att vi borde undersöka möjligheten med att beställa en på test så snart som möjligt.
Kan nu någon visa en SMR som är i drift och dess leverantör? Får inte vara från USA eller Ryssland.
Fråga om fem år när Hitachi har en 😀
Kina har en såg jag nu men det är ett par länder som har påbörjat projekt.
Det vore riktigt bra för Sverige. Tack
Idag blev det elförsörjningen som skulle diskuteras 👍
Imorgon får ni stå ut med Angola för det är on-topic då Ryssland ligger bakom och om ni bemödar er kan ni se en påverkansoperation i full swing.
Jag har ett inlägg kring fronterna på gång men det är ju inte upplyftande alls.
Den fjärrvärme jag aldrig får inkopplad för att Länsstyrelsen tagit nu 3 år på sig att handlägga ärendet har en kostnad på 37öre/kwh och då kommer ingen skatt på dessa kwh för det är inte elförbrukning eller hur 🧐
Har då kvar 5000kwh/år i elförbrukning.
Det här kan min kommun driva utan några problem alls och jag har exakt 20m till kopplingspunkten, gräver fan snart upp gatan själv en mörk natt.
37 öre?! Hos mig kostar det över 400 kr/mån bara för nöjet att ha det inkopplat, och utöver det 88 öre/kWh inkl moms för att nyttja det. Då har jag inte räknat in kostnaden för sophämtningen som är bränslet för kraftvärmeverket.
Har jag läst fel och det inte var 37.0 öre utan 370 öre 😭
Skämt åsido, tror jag…, dom driver det här från nedkylningen av annan verksamhet så det är en restprodukt/spillprodukt.
Dom driver också verksamheten helt utan vinst, alltså bara självkostnad för att leverera varmt vatten.
Filantropisk fjärrvärme. Det hade även jag velat ta del av.
Vad för leverantör har du som inte vill göra vinst?
När man läser bloggen så lyfts Kinas, mer och mer ogenerade, stöd till Ryssland. Och med ett USA som lämnar walk over gällande Pax Americana, där presidenten ändrar och river upp avtal som han själv har ordnat, samtidigt som han skyller allt på oppositionen, ja då kan det kännas som om det bara är att gå och gräva sig en skyttegrav, alternativt börja slipa på sin mandarin (och inte frukten då). Skönt att få läsa att Kina då kan vara på fallrepet
https://www.dn.se/kultur/den-sega-partibyrakratin-har-fatt-kinas-ekonomi-pa-fall/
Ingressen: Decennierna av ekonomiskt mirakel är över. Kinas ekonomi sackar eftersom de lokala makthavarna inte längre törs fatta några beslut. Partiets centralisering av makten hotar innovationen och slagstyrkan, skriver professor Johan Lagerkvist.
Drönarobs i media lyser med sin frånvaro. Såg detta inlägg i en drönargrupp häromdagen. Tyvärr får jag inte bildfunktionen här på bloggkommentarerna att funka så klipper bara in länk.
https://flic.kr/p/2rjvDBe
Trump says deadline for Putin starts ”10 days from today,” and will ”put on tariffs and stuff.”
President Trump on AF1 says he will give Russia ”10 days from today” to reach an agreement with Ukraine
https://x.com/liveuamap/status/1950251322407866753?s=46
Även om jag verkligen gillar hans victoryparfym så börjar jag bli aningen luttrad när det gäller att han skall klippa till Ryssland.
Det som alla ser som ständiga fotbyten och att blåsa varmt och kallt har fungerat ypperligt – alla väntar på Trumps nästa drag och gör ingenting och vi har hållit på så här i sju månader nu.
”10 days from today” Då tror jag inte han kommer ihåg ens vad det handlade om, så han ringer Putin och frågar.
Dollarn verkar vara på väg uppåt igen, schysst då blir det pålägg på mackorna igen 👍
Tror ni man kan få Trump att hålla k@ft framöver så han inte kraschar dollarn igen?
Skriver nog imorgon igen men om kommentarsfältet nått samsyn kring SMR så är det nog vad Sverige skall prova på.
Under 900 kwia! Lågt art.
Andra gg i år en militär träningsanläggning träffas.
Idag, den 29 juli, har fienden genomfört en raketattack mot en av utbildningsenheterna inom Ukrainas landstridskrafter.
Trots de säkerhetsåtgärder som vidtagits har det tyvärr inte varit möjligt att helt undvika förluster bland personalen. Klockan 21.30 var tre soldater döda och 18 skadade. Räddningstjänsten arbetar på plats. De skadade får omedelbart all nödvändig medicinsk hjälp.
Vi uttrycker vårt uppriktiga deltagande till de omkomnas anhöriga och nära och kära.
För att utreda alla omständigheter och orsaker till förlusten av personal har en kommission bildats under ledning av chefen för den militära ordningsmakten i Ukrainas väpnade styrkor och en tjänsteutredning har inletts.
Om det fastställs att soldaternas död och skador orsakades av handlingar eller underlåtenhet från tjänstemäns sida, kommer de skyldiga att ställas till svars.
Befälhavarna för Ukrainas väpnade styrkor och landstridskrafter vidtar ytterligare säkerhetsåtgärder för att skydda soldaternas liv och hälsa under angriparens missil- och luftangrepp mot övningsområden och utbildningscentra.
Tråkiga nyheter.
Nytt inlägg ute:
https://johanno1.se/sv/angola-30-juli-2025/