
Nu har iallafall Carsten Breuers katastrofala analys från i somras kastats ut med badvattnet av tyskarna själva – Ryssland avser anfalla NATO land, och det kan ske närsomhelst.
Fram tills nu trodde ju alla utom oss som läst tråden att det var 2028 tidigast.
Jag tror dom läste inläggen på johanno1.se för det var massa besökare från Tyskland nyligen med namn som ”spy-chief-ralf” och ”sauerkraut55”.
USA var mer än lovligt sena in i matchen och jag började på goda grunder misstänka att dom försökte få in Europa under ryskt kallt krig igen för att kunna sälja på oss säkerhet till femdubbla priset, igen.
Att dom till sist insåg sitt misstag är nog den troligaste förklaringen snarare än att dom försökte tvinga oss i någon riktning genom 5D schack-manipulation.
Vi ligger efter på kurvan men det betyder också att vi kan hålla ut längre än de länder som redan gått upp i krigsekonomi – Ryssland.
Vi skall skrika oss hesa över att Europa inte förberett sig och USA har samma problem, motståndarna har tålmodigt förberett sig för detta krig i 15-20 år redan.
Kina ströp precis jordartsmetallerna så vi inte kan bygga klart vår krigsmateriel, detta har vi varnat upprepade gånger för väldigt länge.
https://www.reuters.com/world/china/how-chinas-new-rare-earth-export-controls-work-2025-10-10
Men det är inte samma som att slänga upp med armarna och säga att det är kört. Det som våra politikers senfärdighet kommer resultera i är många stupade och oändligt med tragedier precis som i Ukraina men vi är nu snart vid början av vår tids globala konflikt – och vi kommer ta fajten med det vi har.
Om Ukraina innan sommaren 2026 lyckats få in Ryssland i full revolution kanske gräsbranden går att släcka men dom är bara ett litet land som gör så gott dom kan – vi hoppas men får inte räkna hem det.
Andra alternativet är om USA och Europa lyckas kollapsa Kina ekonomiskt men det är också mindre troligt då Kina börjar gå upp i krigsekonomi och vid något tillfälle har landet genom det en tolerans dom inte annars skulle ha.
Schackbordet är inte överdrivet svårt – på den mörka onda sidan står Kina, Ryssland, Iran, Nordkorea och några till som sitter på stängslet, och dom går emot mellanstatliga krig med oss.
På den goda sidan står USA, Europa, Australien, Nya Zeeland, Thailand, Japan, Sydkorea och kanske Indien (vi får se…). Jag vågar alltså inte skriva vita sidan för det skulle kunna uppfattas som rasprofilering.
Europas torn och löpare är Ukraina. USAs torn och löpare är Europa, Japan, Australien, Sydkorea et.al.
Europa har sent omsider verkat acceptera att Ukraina står emellan oss och väldigt mycket död.
USA verkar sent omsider ha förstått att det var en dålig idé att trycka dit sina allierade precis innan ett stort krig.
Jag tror vi kan säga att pjäserna på schackbordet nu står uppställda iallafall – så långt har vi kommit.
Nu är det alltså dags att glömma gamla synder även om Trump fortfarande kör sin pump-and-dump på börsen.

Och det är dags att acceptera att vi ligger efter på kurvan och kommer få oändligt med stupade på grund av det, men att vi kommer ut vinnande i slutändan för den fria världen har i hundratals år gjort på precis detta sätt och det har fungerat.
Om ni accepterar att partiet snart kan börja blir det mycket lättare att sätta allt i perspektiv för Ryssland och Kina är på en ökande kurva av global eskalering.
Det här kan vara en rysk operation till exempel för inget gäng med lite överlevnadsinstinkt skulle genomföra ett massmord på skattebetalande medborgare, det är inte bra business för dom alls.

Vi har några distinkta steg i denna globala eskalering–
- Hybridkriget mot Europa har väl nästan startat?
- Skymingsläge – ett ökat tempo innan öppet krig, där är vi inte ännu.
- Ekonomisk krigföring – den är i full gång och kommande börskrasch blir nog inte kul.
- Operation Släcka Lyset som jag varnat i nåt år för kommer – nu släcker Ukraina och Ryssland lyset för varandra redan i Oktober vilket var lite tidigt tyckte jag men det kommer sabotage mot vår elinfrastruktur nu i höst och vinter – detta går jag ed på.
- Proxykrigen – dom är i full gång redan, Thailand- Kambodja, Pakistan-Indien , Israel – Gaza och så vidare.
- Till sist mellanstatliga krig mellan de två spelarna i schackpartiet, den goda och den onda sidan – dit kommer vi sannolikt.
Vi i Europa är reaktiva, USA har historiskt kunnat vara förebyggande om dom är i rätt fas.
Alla som nu säger att Ryssland eller Kina inte är ett hot, eller att Kina inte går att besegra – var lite försiktiga med dom.
Var också försiktiga med hatandet mot inrikespolitiken även om man alltid är sur på sitt land, och det får man vara för i stort sett hela väst har misskött sig länge.
Jag vet att jag förlorar en del följare på substack när jag skriver att USA gör något bra emot Kina för dessa har näsan rakt ned i inrikespolitiken och ser hellre Trump gå under än att väst vinner.
Jag har väl ansetts som lite kul ”skrika varg” läsning när jag varnat och föreslagit att enda sättet att slå till bromsen är om Ukraina får en brakvinst och Ryssland får Revolution 2.0.
Sen blir mina inlägg som beskriver vad vi går emot brännmärkta som ”dystopiska” och ”nattsvarta”.
USA och Europa hindrade detta och nu flyger drönarsvärmarna över Europa med komponenter vi har sålt till Ryssland, som dom köpt med inkomster från den olja vi fortfarande 2025 köper av Ryssland – länkar postades häromdagen.
Jag har alltid målat ut denna väg vi nu slagit in på som ett värstascenario men att om vi inte agerar kommer vi dit – nu kom vi dit för att vi inte agerade i tid.
Jag har också varit tydlig med att senfärdighet idag leder till stupade söner och döttrar senare, vi kommer sannolikt komma dit också.
Jag är i Karibien på ett jobb som håller på 2.5år till och kommer inte drabbas personligen men tycker att senfärdigheten borde vara straffbar. Nu anklagar jag ingen men ryska överlöpare finns med och påverkar så det blir dessa ickebeslut.
Väldigt väldigt många experter, debattörer och krigsproffs gör nu ett generalmisstag i att säga att Ryssland förlorar kriget för att dom inte tar mark i Ukraina.
Dom har ingen koll och är överbetalda klåpare för rysslands roll i detta är att låsa upp Europa och försöka flytta fram positionerna.
Kan dom få till ett öppet sår i någon form i Baltikum har dom nått dit.
Och där måste dom vara innan sommaren 2026 gissar jag för efter det är fönstret stängt att försöka eskalera in i Europa.
Ryssland är rätt nöjda med situationen idag och förbereder sig för nästa steg.
De personer som Carsten Breuer som sa åt oss att sitta lugnt till tidigast 2028 kan man väl fundera på om dom tagit de ryska pengarna?
Ryssland ökar nu i Ukraina med robotar och drönare samt att mekstriden börjat komma igång.
Dom har ett drönarvapen riktat mot Europa och dom har en offensiv strategisk reserv mot Europa som finns i området öster om Baltikum, dom har smugit in dessa förband över tid.
Fönstret för att eskalera till Balikum med ”små gröna män” eller nivåerna över är till sommaren 2026.
Ukraina har precis skjutit ned kryssningsrobot med lite vampire så inom ett år har vi nog ett försvar mot Gerans, Gerbera och robotarna även i Europa.

Nästa misstag samma klåpare till experter gör är att då tro att allt vi ser flyga över Europa är för att skrämma oss.
Nej, det är krigsförberedande och OM Ryssland väljer krig kommer drönarsvärmar slå ut alla våra högvärdiga mål i ett förstaslag för att vi är reaktiva.
RU experimenterar nu med koordinerade drönarsvärmar.

Jag lutar nu mot att det kommer bli en global konflikt därför att ukrainas chanser att kunna fälla Ryssland innan dom ökar mot Europa är för små – men aldrig noll 🧐
När Ryssland gjort sitt är det över till Kina.
Vi har således kommit till startpunkten av vår tids globala konflikt, Ukraina har förmodligen fördröjt den med 2.5år på grund av sin fräckhet att försvara sig.
Förvänta er elavbrott, börskrasch och små gröna män i Estland som minst.
Typ dessa

Medicinen mot den ryska sjukan kvarstår för oss i Europa – hjälp Ukraina hjälpa sig själva att fälla Ryssland så dom blir 10st nya vackra fria och välmående länder.
Hjälp Belarus få sin frihet så dom kommer över till oss, 10 miljoner belaruser är hanterbart.
Gör Kaliningrad demilitariserat och autonomt.
Då är vårt krig över.
Därefter kommer vi bistå med flyg, brigader och flotta till USAs kraftmätning med Kina i SÖ Asien, men det blir inte ett folkets krig som WW1 eller WW2.
Som ni ser har vi fortfarande en rätt schysst silvermedalj att jaga även om guldet är kört.
Nylander vill vi helst undvika.

Kriget i Ukraina – Ryska förluster 2025-10-15
SLAVA UKRAINI
AFU rapporterar:
👍 Strålande analys. Klart och koncist i sitt budskap som bygger vidare på den grund som nu ett tag har lagts, stötts och blötts här på JohanNo1.
USA och Europa hindrade detta och nu flyger drönarsvärmarna över Europa med komponenter vi har sålt till Ryssland, som dom köpt med inkomster från den olja vi fortfarande 2025 köper av Ryssland – länkar postades häromdagen.
Ett stort antal ryska företag i den ryska militärindustrin förblir odrabbade av sanktioner:
🇷🇺Unsanctioned: Tube & rocket artillery systems, ammunition, propellants, military-grade explosives, UAVs, launchers for long-range cruise missiles, armor plates, personal protection, simulators for military aircraft, parachute systems, aircraft engines.
https://www.ukrinform.net/rubric-ato/4046688-hur-publishes-data-on-weapons-manufacturers-half-of-companies-in-russias-technodinamika-holding-remain-unsanctioned.html
Utöver det har vi ju Kina, och varför det är bra att USA ger sig på landet:
🇨🇳🇷🇺Chinese companies actively supply Russia with fibre optic cables, batteries, electronics, chips & microcircuits, trucks, machine tools and laser technologies. [Moscow and Beijing] are stepping up activities aimed at weakening the West and dividing the transatlantic alliance. https://x.com/coxoxoffoxoffic/status/1978039973371691097?s=46
Tillåt mig swisha SEK 5 för dagens JohanNo1!
Kul att du ser hur det hänger ihop 205 och tack för femman, stort 😀 👍
Jo det är märkligt hur vi i Europa kan hålla på så här och göra ingenting när det är övertydligt att det blir tillbakakaka.
Svarta plupparna minst sagt irriterande men punktlista kanske enda sättet att innehållet inte skall ”flyta ut” all over the place.
I bland passar det bra med svarta pluppar i listor och i bland inte, problemet är att jag stilmallsmässigt inte kan avgöra när det passar eller inte. Jag kan endera låta listor vara utan pluppar eller med pluppar.
Sen skulle jag förstås kunna göra en riktig specialare så att om du i just dina inlägg skapar listor så struntar jag i plupparna. Men det kan förstås vara något tillfälle då du vill ha pluppar.
I ditt fall tror jag inte att du skulle behöva lägga in det som en lista, det borde fungera ändå. Men det kanske är så att det blir en lista automatiskt om du klistrar in från annat håll?
Du skulle kunna testa att markera hela texten och sen klicka på ikonen för punktlista, är det redan en lista så ska den växla tillbaka och återgå till vanlig text.
Håller med 205 om analysen. Vi lever verkligen i en lite för ”spännande” tid just nu.
Dessa maktgalna överåriga män , jag börjar bli så trött på dom. Gå i pension och odla tomater eller nåt.
Ja jisses. Snacka om självskadebeteende. Vi betalar, underhåller och köper från ryssen, under brinnande krig där de själva säger att de befinner sig i väpnad konflikt med oss. Och Kina, där beter vi oss som vi betedde oss mot Ryssland anno 2015. Det vill säga lite pliktskyldiga pekpinnar om att det där var väl dumt, men det kan ju finnas andra infallsvinklar, it takes two to tango. Så nu var det sagt för den inhemska publiken (läs: inrikes, och då inte inrikes i Kina), låt oss nu gå och käka kinabuffé och snacka business istället.
Visst är det smått otroligt.
Det känns som om något som kommer att skrivas in i historieböckerna. Antingen som en chamberlainsk naivitet (om vi vinner), eller som ett bevis på västs moraliska korruption och anledningen till att vi förlorade kriget.
Vem köper rysk olja och gas?
Medan Kina och Indien har skyndat sig att köpa upp den olja och gas som avvisats av Europa efter Rysslands intensifiering av kriget mot Ukraina 2022, fortsätter en handfull EU-länder att importera betydande mängder även när Västvärlden undersöker bredare restriktioner mot Moskvas huvudinkomstkälla.
https://kyivindependent.com/who-buys-russian-oil-and-gas/
de skyller på ingångna avtal? #fckptn skiter ju fulständigt i vatal åt hans håll och som terriststat borde vi ju kunna diskvalificera avtal med en aggresiv terroriststat?
Snart fyra år in i kriget detta…
🇧🇾 🇺🇸 Lukashenko redo för ’stor affär’ med USA om det gynnar Vitrysslands intressen.
”Vi kommer att vänta på deras stora förslag, på en stor affär, som de gillar att säga. De älskar dessa stora affärer,” sa den vitryska diktatorn Alexander Lukashenko.
https://kyivindependent.com/lukashenko-ready-for-big-deal-with-us-but-stresses-belaruss-interests/
🤣🤣
💥🔥✊👍
”Feodosia: the oil depot burns again Ukrainian Defense Forces struck the “Marine Oil Terminal” in Feodosia for the second time, damaging 16 fuel tanks and sparking a large fire. The site is a key logistics hub for Russian fuel supplies, with a capacity of up to 193,000 m³.”
https://bsky.app/profile/meanwhileua.bsky.social/post/3m3a2ohrzh32a
⚡️ Ett brittiskt spionplan cirkulerade runt Rysslands Kaliningrad i en djärv NATO-intelligensmission.
RC-135W Rivet Joints synliga flygväg signalerade Alliansens beslutsamhet att övervaka Moskvas rörelser i Östersjöregionen.
https://united24media.com/latest-news/uk-spy-plane-circles-russias-kaliningrad-in-bold-intelligence-gathering-mission-12508
👍
Våldsamt 💥
Ju svagare ryzZland blir internt eller strategiskt, desto större är risken att externa aktörer (inklusive xina) finner fördelar i att forma händelseförlopp som gynnar deras långsiktiga intressen, antingen genom att pressa ryZzland mot en aggressiv kurs som skapar distraktion och splittring i Västerlandet, eller genom att utnyttja kaoset som följer. Samtidigt är det känt att rysk strategi historiskt använder maskirovka, avsiktlig desinformation och vilseledning, för att skapa osäkerhet och tvinga motståndaren till felaktiga beslut.
Såvida blir min hypotes är att en försvagad rysk position sänker tröskeln för externa influenser att driva ryZzland mot konfrontation eller iscensätta handlingar som ökar kaoset i Europa. xina, som fördjupar sitt militära och tekniska samarbete med moskva, har både motiv och verktyg att gynna en sådan utveckling, inte nödvändigtvis genom öppet stöd för en invasion, utan genom att utnyttja dissonans, ekonomiska beroenden och rysk maskirovka för att skapa fragmentering i EU:s respons. Detta kan förväntas förstärka hybridhoten och tvinga EU-länderna in i svåra prioriteringar mellan säkerhet, ekonomi och intern enighet.
Lite saker jag iakttagit?
xina–ryZzland-relationen är fördjupad men asymmetrisk. xina har ökat sitt strategiska och handelsmässiga samarbete med ryZzland; men xina är den starkare parten ekonomiskt, vilket ger Beijing möjligheter att utnyttja ryska svagheter politiskt/strategiskt.
Militär-tekniskt stöd och beroenden. Fördjupad militär-teknisk samverkan gör att xina kan påverka ryska kapaciteter och beslut indirekt , både för att stabilisera en partner eller, om det tjänar xinesiska intressen, för att skjuta situationen i en önskad riktning.
Maskirovka är ett beprövat ryskt verktyg. ryzka operationer använder ofta vilseledning, från taktisk kamouflage till strategisk desinformation, för att skapa förvirring hos motståndaren och publiken. Det gör att till synes oförklarliga handlingar snabbt kan leda till misstag i EU:s och NATO:s respons.
EU:s inre sprickor och energiberoenden ökar sårbarheten. Medlemmar som är beroende av ryzk energi eller som har avvikande utrikespolitiska intressen (exempelvis vissa uttalanden och agendor i medlemsländer) blir svårare att hålla samman under kris, vilket skapar möjligheter för externa aktörer att manipulera.
Hybrid- och informationskrigföring förstärker kaos-effekten. Om maskirovka/parallella påverkansoperationer kombineras med militära eller diplomatiska drag, blir det svårare för demokratier att fatta snabba, samordnade beslut, vilket i sig är ett mål för aktörer som vill försvaga västerländsk sammanhållning.
Ja de pågår en massa saker, väldigt maskirade?
Det pågår så in i helskotta mycket och det är min övertygelse att hela ryska debaklet är en maskirovka för Kina som är huvudnumret.
Skönt att du är så smart. Bra att slippa argumentera med folk som inte förstår 🫡
”… svårare för demokratier att fatta snabba, samordnade beslut, vilket i sig är ett mål för aktörer som vill försvaga västerländsk sammanhållning.”
Här finns en anledning att se över EU-konstitutionen och inslaget av överstatlighet. Kanske inte skall överskattas dock, vi ser även i USA att olika stater kan dra åt olika håll och andra håll än vad den federala administrationen satt som mål. Dock kan man väl utgå ifrån att USA som federation betraktat har en helt annan beredskap för främmande makts försök att splittra och manipulera nationen (de förenade staterna).
Minns inte om det var efter presidentvalet i USA 2016 eller 2020 som en säkerhetstjänst i USA hade tittat på den ryska påverkan på valet. De kom fram till att RU inte ville gynna någon sida, däremot förstärkte de ytterkanterna för att öka splittringen i landet.
Sen är politikerna i USA ganska duktiga på att dela landet, men hade de kommit hit lika snabbt utan rysk hjälp?
Nu säger jag inte att RU ligger bakom Hatts avgång, men typiskt en sak som skulle vara lätt för RU att förstärka för att fixa svensk intern pajkastning om vem som är värst. Alternativt kommer det mer hot mot politiker nu när Hatt har visat att det kan leda till avgång (vilket jag inte klandrar henne för).
Skillnaden om man jämför EU/Europa med USA är kanske tydligast inom säkerhetspolitiken (och kanske utrikespolitiken) och det mandat POTUS har att agera kraftfullt mot olika hot. Militärt: EU skulle aldrig kunna sätta in sitt stridsflyg och flotta för att på några dygn slå ut Irans samlade militära luftförsvar och sätta landet ur stridbart skick. Även om Europa hade haft de militära medlen så hade det krävts en amerikansk president för att samla nationerna (alltså de Europeiska) och få dem agera. Stor skillnad säkerhetspolitiskt och ställt inför hot. Samtidigt har vi sett ett europeiskt enande utan motstycke sedan den fullskaliga invasionen, en medvetenhet om hotet, nödvändigheten att agera och ett faktiskt agerande. Men en EU-president med ett tydligt säkerhetspolitiskt mandat skulle nog sätta mer respekt i antagonister som Ryssland och Kina.
”⚡️ Budanov: Russia never planned such a long war. Intelligence chief Kyrylo Budanov said Moscow would have already lost if not for help from allies like North Korea, adding Ukraine could liberate all occupied land with stronger Western support.”
https://bsky.app/profile/united24media.com/post/3m3afslfbb72s
Varför sa han inte Kina 🧐
Vill man vara negativ och en vatnik, gäller inte det motsatta också? Hur hade det gått för hjältarna om inte vi på den goda sidan bistått med hjälp?
”❗️I am convinced that China will ask the paper tiger in Moscow to attack NATO countries in Europe to divert attention from Taiwan – NATO Secretary General Mark Rutte”
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3m3afovwdhs26
Från hästens mun
Var har vi hört det förut 🙂
Verkar nog som det är många högdjur som har hittat ”oraklet i exil”.
”The UK has announced its toughest sanctions yet on Russia, targeting Rosneft, Lukoil, Naraya Energy, four Chinese oil terminals, 44 shadow fleet tankers, and suppliers of missile and drone components. The package also cracks down on insurers, ports, and financial firms enabling the trade.”
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3m3afojoyz22h
🇺🇸🇺🇦 Hegseth at the opening of another Ramstein:
➡️ If there is no path to peace in the short term, the US and allies, will take the necessary steps to impose even greater costs on Russia for its aggression.
➡️ The US Department of War is ready to do such an act ”as only the United States can do.”
➡️ A deadly NATO led by Europe and a reliable Ukrainian army are the most effective deterrents to Russian aggression.
➡️ Under the leadership of President Trump, we are going to end the war in Ukraine. The war must end.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m3afmbqjd22c
Ordleverans av hög klass.
Ja, hoppas verkligen att det blir mer än bara ord också!
USA har vänt – dom vände där nångång i Augusti, Trump var lite motvillig i början men nu är han ombord.
Sånt här går inte att skriva på Substack då stängs kontot.
Här har vi insett att med Trump får man ta det goda med det onda… 😂
”A deadly NATO led by Europe”, jag vet att de vill att vi betalar, men vill de degradera sig själva till att spela andrafiol?
Låter nog bra detdär, USA har ju den krigsmakt som behövs för att de ska kunna sätta tyngd bakom sina ord, och när det låter så från den enda krigsmakt som Ryssland respekterar, så kan det nog hända de blir lite darriga i de Ryska knäna.
Europa har en lång väg att gå innan Ryssland börjar respektera oss.
”Hungary would suffer if it was cut off from Russian energy,the country’s FM Szijjártó said during the Russian Energy Week ”We really cherish our cooperation with our Russian partners&colleagues in the field of energy.Why?Because of our experience.My question is: why should we cut this relationship?”
https://bsky.app/profile/antongerashchenko.bsky.social/post/3m3afiajmw22l
”🇬🇧🇺🇦 London will supply Kyiv with over 100,000 drones this year, — John Healey. UK and Ukraine are jointly developing new interceptor drones. The British government previously noted that over 85,000 UAVs had already been delivered to Ukraine in the first six months of 2025.”
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3m3afffyfy22c
Bra att NATO-länder är med och driver utveckling och produktion av vapensystem anpassade för modern krigföring. Om de sedan skickas till Ukraina ännu bättre.
Det är bra
Bra, de får testa produkterna skarpt direkt.
👍 Know how och produktionskapacitet men instället för att belasta hyllorna med teknik som inom ett år är daterad -> skicka det till Ukraina
”❗️🇸🇪Swedish Defense Minister Pål Jonson said that Sweden is ready to do more in the context of military assistance to 🇺🇦Ukraine, in particular regarding participation in the PURL program and the aviation coalition.”
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3m3af7nua6c26
Börja med att sänka baltic fleet med ÖBs klubba så har vi satt stämningen
😂🤣
Ja. Verkställ.
Blibb blibb blubb 🫧
2020-talet blev alltså COVID, vår tids stora deppressions-börskrasch och en global konflikt.
Snacka om otur, eller tur om man är blankare och vaccinförsäljare.
Har du några lugnande ord till SE4 MXT, dom är oroliga över att elpriset är högt redan nu 😶
Här i SE3 är det väldigt lite vind, har glömt kolla på vindkraftverken jag ser om jag går till ena kanten på tomten. Men i SE4 går priset ner nästan 26% imorgon jämfört med idag, i SE3 än mer!
Var väl S och C som stängde Barsebäck? Kanske där allt skit på Hatt kommer ifrån…
Just nu är priset högt av två anledningar, blåser för lite, men sen levererar ju vår kärnkraft (som ska vara så stabil) bara 40% av sin kapacitet.
Att vindkraften flukturerar vet vi ju, men på senare tid har ju kärnkraften krånglat till och från och då bli det tillfälligt dyrt, för när vattenkraften både måste kompensera för vindkraften OCH kärnkraften blir det förstås problem och höga priser under kortare perioder.
MEN det beror fortfarande inte på en snorkall vinter eller ryskt sabotage som du förutspått.
Utan att diskutera politik så gillade jag Anna Karin Hatt.
Mittenpartierna gör att det inte drar ifrån för långt åt bägge ytterkanterna – det är därför Simona är viktig i Tidölaget.
Kanske en blandning av hopplöst läge och rätt mycket kritik av vänsterfalangen inom partiet när hon inte räckte upp handen och tillrättavisade Nooshi.
C budget var på total kollisionskurs med S,V och MP, den dom precis lagt.
Och det fanns väl inte mandat internt att gå över till Tidölaget.
Som sagt – blir ett spännande val nästa höst 😀
V kommer för övrigt göra ett mycket starkt val.
S svettas nog över att behöva handskas med V. Vore ju inte helt otroligt med att det blir något i stil med M/SD, att ytterkantspartiet käkar upp det tidigare ”statsbärande” partiet.
MXT – dom bojkottade Ramstein i våras så det är rätt stort att Hegseth är tillbaka och vrålar om att tvåla till Ryssland.
Trump har också spontant vädrat sina tankar om att låta Ryssland äta upp sig själva så det är absolut en kursändring med surrat roder och ingen vindflöjeltaktik.
Det är i alla fall en viss ändring i retoriken, men tills jag ser något även i praktiken kan jag inte påstå att USA och Trump egentligen gjort något mer än tidigare.
Trump hotade Ryssland med sanktioner redan i våras, och upprepade det flera gånger.
Till och med republikanerna satte i hop ett sanktionspaket. Blev inget alls av det trots att det fortfarande borde vara aktuellt.
Såg att du gillade inlägget 205, du har hängt med i uppbyggnadsfasen vilket är kul.
Imorgon blir det andra inlägget om U137 som riksåklagaren sa att det måste vara upplåst och sen nästa vecka nångång sista inlägget som avslutar serien.
På fredag andra delen av När kriget kommer vilken också är bra läsning faktiskt.
Om MXT kan tänka sig att vara ansvarig utgivare och utgöra redaktionen med Johan som frilansare så är det väl check på kriterierna för att få utgivningsbevis?
https://mediemyndigheten.se/ansokan-och-registrering/utgivningsbevis-och-databaser/
Kriterier för utgivningsbevis
För att kunna få ett utgivningsbevis måste webbplatsen eller databasen uppfylla följande kriterier:
Den är tillgänglig för allmänheten.
Den tillhandahålls på särskild begäran, det vill säga att besökaren aktivt söker upp den.
Den är väl avgränsad och framstår som en sammanhållen produkt, exempelvis genom enhetlig formgivning.
Den kan inte ändras av någon annan än redaktionen.
Den har ett namn som innehåller ett domännamn eller motsvarande.
Dessutom måste webbplatsen eller databasen även uppfylla följande:
Den ska ha anknytning till Sverige, bland annat genom att redaktionen finns här.
Den ska ha en ansvarig utgivare.
Den ska ha ett namn som inte kan förväxlas med någon annan databas som finns registrerad hos oss.
Om det betyder att MXT blir min chef så har min advokat några frågor först 🧐
Skämt åsido, (eller var det ett skämt 🧐) – varför inte MXT jag tycker T23 har lagt fram det snyggt?
Jag gillar ju bara att skriva och MXT med sitt IT så alla bra idéer är ju kanon 👍
👍 Utmärkt idé!
Så länge sajten heter som den gör och domännamnet ägs juridiskt av Johan är det nog snarare han som ska stå som ansvarig utgivare.
Jag ser mig främst som konsult som driftar och utvecklar, men sen inte kan låta bli att bidra med visst innehåll.
Men det går förstås att skifta ägandeskapet av domänen, eller helt enkelt registrera en annan domän och flytta till den.
Men sen är frågan, vad tjänar vi på att ha en ansvarig utgivare?
Det ger ju inget pressstöd eller så många andra egentliga fördelar.
Visst, källskyddet skulle kunna vara intressant om det nu funnes några som i dag inte vill bidra för att de är rädda för att röjas, men frågan är om vi har några sådana i dag?
Annars är det väl snarare tvärtom, det finns en del nackdelar.
Den ansvarige får en massa skyldigheter som att rensa upp ev. olagligheter mm.
Nu verkar det inte vara så lätt att bli dömd för det, och den här sajten har ju så pass få kommentarer så det går ju att granska manuellt när det är på den här nivån.
Bra inlägg 👍, en rejäl gul vägg. Skall bli intressant o se hur dina analyser stämmer in framöver
Krig blir det tyvärr och dagen det kommer blir ju min glädjereaktion över att få rätt inte så snygg kanske.
Fort går det också så vi behöver nog inte vänta så länge.
En tanke om omröstningen:
Några av alternativen är ju inte ömsesidigt uteslutande, så resultatet blir lite svårtolkat. Kanske göra en ny som helt enkelt frågar ”hur mycket hade du kunnat tänka dig att betala för åtkomst till gula väggarna?”
Under 50 kr /mån
50-100 kr/mån
100-200 kr/mån
Mer än 200 kr/mån
Då får man lite tydligare fram den faktiska betalningsviljan.
MXT får väl fortsätta ett tag med omröstningar.
Vi funderade faktiskt på tshirts och kepsar tidigare men allt skall ju göras också det är problemet och så här långt betalar vi pengar och lägger massa tid.
Då blir man lite mindre benägen att betalar ännu mer pengar och lägga ännu mer tid.
—
Vi har funderat på en annan sak, namnet på sidan var ju bara jag som kom på tidigt – skall man byta eller ha kvar det?
Sen ville vi välkomna andra som skrev inlägg men det har inte varit rusning till dörren direkt.
Jag tycker att namnet ska vara kvar, det säger väl det mesta så varför krångla till det?
Sen är idén om att skaffa utgivarbevis smart, och likadant 205 s förslag nedan om pris.
Strunta i att sälja en massa prylar, tar bara tid och energi.
”Sen ville vi välkomna andra som skrev inlägg men det har inte varit rusning till dörren direkt”
Det där tänkte jag tidigare på, men själv har jag haft dåligt med tid och anser att jag inte är en fena på att skriva texter.
Har sagt upp mitt spotify nu eftersom jag aldrig använder det. Får skicka iväg en slant hit istället, men förra gången, i maj(?), så körde allt ihops sig och tiden till johanno1.se försvann helt, typ direkt dagen efter och frammåt. Men jag är en person som tutat i mig själv att vidskepelse inte finns så får testa igen!
👍
Jag tänker en femma per gul vägg. På morgonpromenaden för att köpa frallor till frukosten plockar jag upp dagens JohanNo1 i etern medelst swish, och avnjuter på paddan/mobilen till kaffe och fralla. 5 kr för en läsning som räcker hela frukosten är en bråkdel av vad du betalar för en morgonblaska som du ändå inte läser mer än en bråkdel av innan den går till tidningsinsamlingen. Och dessutom inte blir så mycket klokare av. Till skillnad från den gula väggen.
Femma. Kan sedan utökas till per vecka/månad/år med stigande mängdrabatt. Notera att det kanske inte blir en gul vägg alla dagar i veckan. Men säg fyra: 15 kr/vecka, 50 kr/månad, 500 kr/år.
Jo. du har rätt i att frågorna är lite överlappande och inte ger ett konkret svar men tanken var att få ett hum om vilket håll det pekade, och följa upp det senare beroende på hur det såg ut.
Nu har väl Johan i alla fall för stunden bestämt sig för att köra på som nu, några låsta, några olåsta, och att inte införa betalspärr på sidan.
Men det kan förstås vara intressant ändå att följa upp, och då ditt förslag vara lämpligt.
Ett annat problem är också att de som röstar troligen är de som är lite mer engagerade, mycket tveksamt om man kan extrapolera resultatet till alla 2500 besökare som vi har under en månad.
Även om 15% säger sig vara beredda att betala för gula väggar är det knappast 15% av 2500 (375st).
Det är troligen bara de 28 som faktiskt röstat som är så pass engagerade att de är beredda att betala.
Gissar att de några av dem även är de som redan donerar i dag.
Efter den där flash-crashen på börsen och bitcoin som Trump orsakade frågade jag några finanstwitter ”när ni har en längre nedgång brukar ni försöka sälja tidigt i nedgången eller hur gör ni”?
Jag har alltså inte ägt en aktie sedan 1999 då jag förlorade ett års studiemedel så det var bara av nyfikenhet.
fick nåt tiotal svar ”vi är långsiktiga och brukar köpa mer i dipparna, säljer gör man aldrig”.
Klurade på det här i några dagar och kom fram till att dom nog inte varit med om 1999 och 2008 för har man fel innehav tar det 15 år innan man är tillbaka på utgångspunkten – dom är helt enkelt för unga för att ha varit med om en blodröd krasch där aktiekontot smälter ihop till tusenlappar.
Nummer två när man får panik är att man skall försöka sälja – köpa för att återta det man förlorat och där har man hängt sig själv – provade jag på 1999.
Tydligen är belåningen av aktier och portföljer 12% nu vilket historiskt är högt och det är helt utanför bankväsendet så sannolikheten för en mycket stor börskrasch är hög – Ryssland vill absolut få igång den, Kina kanske aningen mindre, USA försöker fälla Kina ekonomiskt.
Sålt av 33%.
Resten i fonder och kontanter numera…
I väntan på krasch!!!
Jag försökte intervjua några soldater men tror dom strök med – är det några som har kontakter så skulle vi gärna vilja posta intervjuer också.
🇩🇪🇺🇦Tyskland tillhandahåller 400 miljoner euro för ukrainska långdistansdronar, vars attacker mot mål långt in i Ryssland redan ger resultat.
https://www.ukrinform.net/rubric-economy/4047728-germany-provides-eur-400m-for-ukrainian-longrange-drones-pistorius.html
Zelensky uttalade att Putins system inte skulle stå emot konfrontationen han hade dragit Ryssland in i: ”Rapport från chefen för Ukrainas främmande underrättelsetjänst Oleh Ivashchenko. Globala sanktioner begränsar verkligen Rysslands förmåga att fortsätta och utvidga denna krigföring, och ju starkare sanktionstrycket är, desto snabbare kommer vi kunna garantera pålitlig säkerhet. Detta bekräftas tydligt av klassificerade data som inhämtats av vår underrättelsetjänst. Det finns också en mängd öppen källinformation, inklusive om tillståndet för den ryska industrin, finanserna och regionala budgetar, som överlag bekräftar förnuftet i att fortsätta att pressa Ryssland,”
Zelensky om de främsta källorna till leverans av kritiska komponenter och utrustning till Ryssland för vapenproduktion: ”Vi i Ukraina förstår tydligt vilka leveranser som är viktigast för Moskva, och varje sådant schema måste avbrytas. Våra partners har alla medel som krävs för att göra detta,”
https://www.ukrinform.net/rubric-polytics/4047612-zelensky-ukraine-aware-of-russias-plans-in-belarus-partners-to-be-notified.html
🇧🇾 Vitryssland:
Rapportering till president Zelensky, chefen för Ukrainas utlandsunderrättelsetjänst (FISU) Oleh Ivashchenko rapporterade om Rysslands plan för ytterligare militär exploatering av vitryskt territorium. Zelensky: ”I detta skede kommer vi inte att offentliggöra denna information. Vi kommer att underrätta partners som kan komma att påverkas,”
https://www.ukrinform.net/rubric-polytics/4047612-zelensky-ukraine-aware-of-russias-plans-in-belarus-partners-to-be-notified.html
”Enligt vår underrättelsetjänst förbereder fienden nya anfallsgrupper vid träningscenter och skjutfält i de temporärt ockuperade områdena Krim, Zaporizjzja och Cherson för att intensifiera offensiva operationer i sektorn Orikhiv, specifikt i områdena Kamjanske, Prymorske, Stepove, Tokmachka, Novoandriivka, Novodanylivka och Mali Shcherbaky,” — Vladyslav Voloshyn, talesperson för Ukrainas södra försvarsstyrkor.
Ryssland tränar nya anfallsgrupper för att förstärka Orikhiv-fronten – Voloshyn Ryska styrkor tränar nya anfallsgrupper vid träningscenter och skjutfält belägna i de temporärt ockuperade områdena Krim samt delar av Zaporizjzja- och Chersonregionerna för att intensifiera attacker i sektorn Orikhiv. https://www.ukrinform.net/rubric-ato/4047198-russia-training-new-assault-groups-to-reinforce-orikhiv-front-voloshyn.html
Kremlins planerar att intensifiera desinformationskampanjen om att Ukraina är ’oförberedd för vintern’ – CCD I den andra hälften av oktober planerar den ryska propagandan att intensifiera en desinformationskampanj som hävdar att Ukraina påstås vara ”oförberedd för vintern” och ”oförmögen att motstå Ryssland.” https://www.ukrinform.net/rubric-society/4047016-kremlin-to-step-up-disinformation-campaign-about-ukraine-being-unprepared-for-winter-ccd.html
Säkerhetstjänsten i Ukraina (SSU) har gripit en rysk agent som justerade luftattacker mot Ukrainas försvarsstyrkors positioner i Kharkiv.
Undersökningen visade att ryska styrkor den 5 juni attackerade staden med Geran-2 kamikazedroner med hjälp av koordinaterna som tillhandahölls av misstänkta.
Efter den nattliga attacken besökte agenten attackplatserna för att dokumentera förstörelsen och skicka en rapport till sin ryska handledare.
Enligt utredningen visade det sig att spanaren var en 48-årig bilmekaniker som kom i kontakt med rysk underrättelsetjänst genom en Telegramkanal där han hade letat efter snabba sätt att tjäna pengar.
Medan han utförde fiendens uppgifter cyklade mannen runt Kharkiv nästan dagligen för att försöka identifiera platser där han trodde att ukrainska försvarare kunde befinna sig.
SSU:s cyberspecialister grep misstänkta när han var hemma och samlade in nya koordinater för potentiella mål.
https://ssu.gov.ua/novyny/sbu-zatrymala-rosiiskoho-ahenta-yakyi-skoryhuvav-udar-po-kharkovu-5-chervnia-2025-roku
Extrajobb att döda sina grannar 😳
En mycket ovanlig händelse. Hata slumpen?
Pete Hegseths plan tvingades nödlanda
USA:s försvarsminister Pete Hegseth tvingades nödlanda i Storbritannien när planet han färdades i fick en spricka i vindrutan, skriver hans presschef Sean Parnell på X.
”Planet landade i enlighet med gällande föreskrifter och alla ombord, inklusive minister Hegseth, är välbehållna”, heter det i inlägget av Parnell.
Försvarsministern var på väg hem från Natomötet med sina ministerkollegor i försvarsalliansen när sprickan i vindrutan uppstod. DN
😳
Ryska förluster i Ukraina:
1070 KWIA
3 Tanks
2 AFVs
43 Artillery systems
2 Anti-Aircraft system
389 UAVs
141 Vehicles & Fuel tanks
https://bsky.app/profile/matsextrude.bsky.social/post/3m3bxfb5nn22j
Slava Ukraini