Ryska förluster i Ukraina 2026-04-12
KWIA över tusen, en del pansar och fina 73 för artilleri och 216 mjuka fordon.
- 1070 KWIA
- 8 Tanks
- 3 AFVs
- 73 Artillery systems
- 1 MLRS
- 1 Air defense system
- 2081 UAVs
- 216 Vehicles & fuel tanks

SLAVA UKRAINI
Kommer regimen i Iran att falla inom de närmaste månaderna?
- Ja
102 votes - 53% of all voters, 53% of all selected options - Nej
61 votes - 32% of all voters, 32% of all selected options - Vet inte
30 votes - 16% of all voters, 16% of all selected options
Antal röster: 193

Off-Topic, Ungern
I dag håller vi ena tummen för att majoriteten väljer att rösta bort Orbán och den andra tummen för att han inte kommer att ägna sig åt valfusk.
”Vallokalerna har öppnat i Ungern i söndagens val som kan avgöra Viktor Orbáns framtid vid makten. Premiärministern utmanas av Péter Magyar, vars parti Tisza enligt mätningar leder. Orbán och hans parti Fidesz har gjort stödet till Ukraina till en central fråga i sin kampanj, skriver AFP. Det innebär att hela Europa följer valet noga.
– Detta är ett avgörande val. Om Fidesz vinner nu innebär det ett tydligt skifte mot ett auktoritärt styre, säger statsvetaren Andrea Szabo till AFP.
Orbán, som styrt landet i 16 sammanhängande år, söker en ny mandatperiod. Magyar har lovat ett ”systemskifte” och kamp mot korruption. Valdeltagandet väntas bli högt och resultat kan dröja till nästa lördag om det blir jämnt, enligt landets valmyndighet.”
https://omni.se/vallokalerna-har-oppnat-i-ungern-avgorande-val/a/wr3vAo
Det ska bli intressant att se hur EU-komissionen och övriga EU-länder kommer att reagera på resultatet av valet oavsett utfall. Jag tror mig ana att om det landar i att den trojanska grisen klamrar sig fast vid makten, så åker de sista illusionerna om att kunna lirka med Ungern ut och att man kommer ta till med hårdhanskarna, dvs förlorad rösträtt, ytterligare frysning av medel och samordning mellan övriga EU-länder ( kanske minus fittso och babisen i slovakien och tjeckien då ) för att runda och helt frysa ut ungern från samarbeten, möten etc.
Rösträtten lär inte gå förlorad eftersom det kräver att alla andra länder röstar för det. EU måste reformeras till kvalificerad majoritet i de centrala frågorna, annars kommer det dö sotdöden på samma sätt som FN är på väg att göra.
Låt oss innerligt hoppas att manegen redan är krattad för detta och att långsiktigheten och modet för att genomföra det som behövs verkligen finns hos de ansvariga politikerna.
Saken är ju att valet redan är riggat till Orbans fördel, vilket gör att oppositionen trots överväldigande vinst kanske inte får 2/3 majoritet, och då ligger vallagarna kvar, som gör att Fidesz kan obstruera lång tid framöver.
https://www.dn.se/varlden/sa-har-ungerns-valsystem-riggats-for-att-gynna-orban/
Sant… Som jag antytt tidigare kanske det är dags att konstatera att om ena laget inte spelar enligt regelboken, kanske det andra laget även det ge tillbaka enligt samma princip så att orban och co förstår att det kan bli farligt även för hälsan.
Off-Topic USA-Iran
”Samtalen mellan USA och Iran har brutit samman efter mer än 20 timmars förhandlingar i Pakistan, uppger vicepresident JD Vance på en presskonferens.
– Den dåliga nyheten är att vi inte har nått någon överenskommelse. Vi åker tillbaka till USA utan ett avtal, säger Vance, rapporterar amerikanska medier.
Iran ska bland annat inte ha gått med på de amerikanska kraven på att inte utveckla kärnvapen.
– Det är USA:s presidents kärnmål, och det är vad vi har försökt uppnå genom dessa förhandlingar, fortsätter Vance.
Iranska statliga medier uppger att man inte kom överens om kärnvapen eller Hormuzsundet och att USA letade efter ”anledningar att lämna förhandlingsbordet”, rapporterar Sky News.
Det är oklart om och i sådana fall när förhandlingarna kommer att återupptas. Den amerikanska delegationen lämnade Islamabad tidigt på morgonen.”
https://omni.se/jd-vance-inget-avtal-med-iran-vi-aker-hem/a/JOrlJb
”Samtal mellan USA och Iran i Pakistan ska ha brutit samman efter att man inte gått med på flera av de amerikanska kraven. Det uppger den konservative iranske analytikern Ali Gholhaki, som har nära koppling till den iranska regimen, rapporterar New York Times.
Han hävdar att USA krävde att Iran helt skulle avstå från urananrikning, exportera närmare 400 kilo anrikat uran ut ur landet samt gå med på att USA ska kontrollera säkerheten i Hormuzsundet.
Samtidigt saknades, enligt Gholhaki, löften om att få Israel att upphöra med attacker i Libanon. Han menar att kraven var så ensidiga att de inte uppfattades som seriösa förhandlingar.”
https://omni.se/kalla-usa-kravde-kontroll-over-sakerheten-i-hormuz/a/k0vpwA
Vance:
”❗️US-Iran talks ended with nothing: no agreement was reached. And this is significantly worse news for Tehran than for Washington, – Vance. He added that the key reason was Iran’s unwillingness to commit to abandoning attempts to develop or otherwise acquire nuclear weapons.”
Film:
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mjbnw6tgo22v
Markanderna kommer nog att reagera med rena berg- och daaalbanan i veckan. Fast i ärlighetens namn är det nog få som hade inbillat sig att man skulle hitta en lösning på ens en av alla klutar i konfliken och änn mindre lösa samtliga….. ja, förresten en person kanske,,,,som är upptagen med bygge av triumfbågar och balsalar mm…..
Ja, det lät lite för enkelt att det skulle räcka med ett möte.
Du är inte ensam om att tro på en volatil marknad:
”Olje- och gasmarknaderna väntas skaka efter att USA och Iran misslyckats med att nå ett avtal under maratonförhandlingarna i Pakistan, skriver Bloomberg.
Samtalen körde fast kring USA:s krav på att Iran ska avstå från kärnvapen samt frågor som rör Hormuzsundet, vilket ökar oron kring den globala energiförsörjningen.
– Vi har varit tydliga med våra röda linjer och vad vi kan acceptera, men de har valt att inte godta våra villkor, sa USA:s vicepresident JD Vance till reportrar i Islamabad på söndagsmorgonen.”
https://omni.se/oljepriser-vantas-stiga-efter-usairan-samtal/a/V6g4G4
”⚡️Russian drone strikes ambulance in northeastern Ukraine, injuring 3 paramedics despite Easter ceasefire. A Russian drone struck an ambulance in Sumy Oblast, injuring three paramedics overnight on April 12 despite an Easter ceasefire being in place, local authorities reported.”
https://kyivindependent.com/russian-drone-strikes-ambulance-in-northeastern-ukraine-injuring-3-medics-despite-easter-ceasefire/
”Det ukrainska militärkommandot uppger att Ryssland har brutit mot den utlovade påskvapenvilan 469 gånger sedan den trädde i kraft, rapporterar AFP.
Vapenvilan började gälla klockan 16.00 lokal tid. Under natten mot lördag dödades fyra personer i ryska attacker mot Ukraina.
Putin utlyste en ensidig vapenvila i Ukraina under den ortodoxa påskhelgen, alltså den 11 och 12 april. Samma sak hände under påsken 2025, men striderna fortsatte trots det.”
https://omni.se/ukraina-ryssland-har-brutit-mot-vapenvilan-469-ganger/a/L436RR
Ukraina och Ryssland har genomfört en fångutväxling som omfattar 175 krigsfångar och sju fängslade civilpersoner vardera, rapporterar Reuters.
Båda sidorna bekräftar att utväxlingen ägt rum inför en kort vapenvila över den ortodoxa påskhelgen.
”Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj meddelar att man utöver de 175 militärerna även tagit hem sju civilpersoner som suttit fängslade i Ryssland. Även Ryssland tog hem sju civilpersoner, uppger den ryska försvarsmakten.
De flesta av militärerna ska enligt ukrainska försvaret ha suttit fängslade sedan 2022.
– Det är väldigt svårt att föreställa sig vad de här människorna har gått igenom under den här tiden, och man kan se att de kommer tillbaka i olika skick, säger Andrij Jusov från Ukrainas militära underrättelsetjänst.”
https://omni.se/ukraina-och-ryssland-byter-175-krigsfangar-vardera/a/wr3RGn
”‼️ Russia: “Non-payments in the Russian economy have risen to their highest level since 2008.” And we all agree 2008 was a crisis, so maybe everyone will admit there’s a problem now?”
https://bsky.app/profile/prune602.bsky.social/post/3mjblhqqhpc2n
https://ru.themoscowtimes.com/2026/04/11/neplatezhi-v-rossiiskoi-ekonomike-virosli-do-maksimuma-s-2008-goda-a192392
Är över 1000 KWIA vad som kallas eldupphör över påsken?
Ja, det är ett så kallat ryskt eldupphör.
Tror resultatet bör komma imorgon? Idag får vi väl förlusterna fredag-lördag innan eldupphöret?
Generalstaben skriver bl.a. (med Facebooks usla översättning):
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3mjbpqs6vu22n
”Overnight in Russia’s Dagestan, the Chiryurt 330/110/10 kV substation suddenly caught fire.”
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3mjbpob2c2k25
”🔥 ATESH destroyed a diesel locomotive in the Rostov region, dealing a blow to Russian Armed Forces supplies in the Zaporizhzhia sector. Agents of our movement carried out a successful act of sabotage near the Likhovsky railway station in the Rostov region.”
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mjbq55ysh22q
Varför utlyste RU ens eldupphör?
För att under dessa dagar slippa större attacker mot oljeindustrin?
För att Trump tycker att Ukraina är ondskefulla när de svarar?
Trump tycker att alla är onda som inte fyller hans fickor med guld och stryker hans skeva ego medhårs.
Inrikes utrikespolitik?
Det låter och ser fint inför det ryska folket, att de inte händer något på fronten behöver inte folket få veta…
Marktrupper nästa i Irankriget?
Turkiet hotar Israel med krig
Arbetshästen MXT 👍
Lät inte tillräckligt hyllande kanske.
Den grävande mullvaden MXT 👍
😂👍
Man kan kanske gissa att Orban har några trick kvar?
Väldigt oryskt att bara ge sig.
Tror ungrarna kommer få ta tillbaka sitt land med våld.
sen flyr orban till Ryssland
Jo, svårt att tro att han bara kommer att ge upp. Eller så är allt redan riggat så han får 107% av rösterna.
Förmodligen en mix av allt möjligt där en ingediens är säkerheten och att Orban måste skydda landet från (hans egna) terrorister?
men blir trycket för stort gå ju inte det reptricket heller – ska bli spännande detta
Någon som läser nåt om USA i Svarta Havet?
Är nog nästa att hålla ögonen på
Nej, det har jag nog missat. Vad är det som händer med USA i Svarta havet?
Ej uteslutet att USA kommer sLydda Krim 😀
Mot vem ska USA skydda krym?
I vattnen runt Krim finns rätt mycket naturtillgångar, så om Usa skyddar Krim så är det mot Ukraina, och för att Trump har blivit lovad en bra deal av Putin.
Gjorde intervjuer för jobbet i Kuwait men nu sa dom att projektet pausats, varför då tror ni 😳
😂
😁
😅
😡
Dengamles enda kommentar på tre veckor är såklart ett hån.
Eller fick du jobbet, är du i Kuwait 🧐
Skrattade ju åt MTX’s kommentar som var så dum, antyda att DU inte är kompetent. Det är samma sak som att säga att Trump är en narcissist. 😳
Snyggt! 😄
Du är en god och generös människa Dengamle det har jag alltid tyckt.
Hoppas din söndag är lika solig som alltod och vinden som en vscker vårbris.
Kul att du kom tillbaka, MXT började bli orolig
Men jo, deras australiska kontor som hittade mig och sen ett möte med bara indier där dom grillade mig i tre timmar.
Jag svarade på allt och har dessutom jobbat på samma projekt tidigare.
Så misstanken är att dom ville få in en av sina egna så jag har hållit australierna uppdaterade.
Ahhh… Det hade kommit in ett överklagande till Mark- och miljööverdomstolen i Kuwaitcity. Alternativt att det saknades rätt försättsblad och att 2 st kommatecken hade hamnat fel i referenslistan i den utökade naturvärdesinventeringen vilket den lokala naturskyddsföreningen fann oacceptabelt kombinerat med att en granne tyckte att det var fel och icke moderiktig färgnyans på en av byggnaderna etc etc i all oändlighet….Va? Ojsan.. Det var ju inte i Sverige som projeket skulle genomföras……Men jag misstänker ändock att det har något med grannsämjan att göra….
Viss risk för det 😳
Positiva nyheter!!!
”Ett Panamaflaggat fartyg utanför Ystad har bordats av Kustbevakningen. Fartyget ska ha seglat senast från Ryssland och vara på väg till spanska Las Palmas.
Fartyget misstänks för miljöbrott.”
https://omni.se/kustbevakningen-har-bordat-fartyg-utanfor-ystad/a/e7G5eR
Sverige vågar faktiskt mer än alla andra just nu – detta ska inte underskattas alls.
Bra jobbat som fanken
M/S Hui Yuan. Lossat kol i rysk hamn från Indien. Nu på väg mot Palmköping. Troligen Kinesiska ägare. Lastrumsrengörning under gång. Förbjudet. Det ska fixas i hamn. Men man sparar tid och pengar. Seriösa redare har ingen chans mot dessa halvpirater. Kustbevakningen går från klarhet till klarhet.
Jag instämmer tillfullo även med ditt klarsynta konstaterande Proxima. Hoppas att de håller trycket uppe och att övriga östersjöstater hänger på och gör det samma.
Instämmer till fullo med det yttrandet Johan!!
Ett bra beslut av Kustbevakningen då det också eventuellt gjuter lite mod i andra länder att följa exemplet och själv börja agera.
Perfekt!
Tur att vi har miljölagar! 😄
Ja, men framför allt att aktuella myndigheter väljer att göra denna tolkningen av lagstiftningen…. Nu behöver både åklagarmyndigheten och domstolsverket också börja tänke lite ”utanför boxen” och visa lite god vilja och en stor portion insikt i vad som krävs för att inte slentrianmässigt och bekvämt säga att det går nog inte…. Fast jag anar nog att detta redan är förankrat på flera nivåer.
😄
Att klaga på byråkratin och alldeles för detaljerade och obegripliga regler och långa handläggningstider är en älskad nationalsport i de flesta länder.
Som privatpersoner har vi det ganska bra ändå i Sverige, här förväntas vi i alla fall inte behöva muta tjänstemännen för att de ens ska bry sig om ditt ärende.
Med det sagt skulle vi förstås vinna mycket på att förenkla i många fall, men kanske mest på att få till mycket snabbare processer. Här kanske vi så småningom kan dra nytta av AI som kan samla i hop nödvändig relevant information och göra förhandsutlåtande som sedan bara behöver kontrolleras.
Jo jag skulle såklart mutat dom
Hur mutar man AI. Frågar åt en kompis.
Smicker
Förutom nya förenklade regler, måste det växa fram en ny tjänstemanna-kultur där man vågar vara flexibel och fatta beslut grundade på självförtroende, erfarenhet och sk suntförnuft. Byråkratiseringen och juridifikationen måste vändas och svenska myndighter måste även sluta med att tolka EU-lagar och regler strängare än alla andra medlemsländer.. Allt detta kräver också politiker som är kompetenta, har långsiktighet och ryggrad nog att vilja ge sig i kamp med motståndet ute på myndigheterna, domstolarna och från olika obskyra och tvivelaktiga särintressen.
De kan börja med att begränsa möjligheten till okynnesöverklagande med att tredubbla avgiften för detta., då det verkligen hade sållat bort slentrianöverklagande och dämpat missunnsamhet och lättare rättshaverism och se till att handläggningstiden på domstolarna minskar radikalt.
Det skulle spara enorma summor för samhället och tydligt lyfta svensk bnp.
Israels situation börjar bli spännande.
Krigets lagar gäller ju eftersom Israel valde krig.
Nethanyahu kanske har tagit sig an ”en bro för mycket” när det gäller omvärldens och i synnerhet USAs tålamod och sympati. Att nethanyahu genom sitt handlande och desperation att undvika att bli dömd för korruption, i princip vara orsak till en kraschad världsekonomi är inget som kommer ostraffat gå förbi och Israel saknar ju inte heller inre spänningar för att uttrycka det milt. Det är inte osannolikt att Israel blir änn mer isolerat och att även framtida amerikanska administrationer stegvis tar sin hand från landet.
Blir det inget regimbyte i Iran har Israel nog problem.
Europa kommer inte offra sig för Israel och USA kanske gå i baklås.
Landet kan mörkläggas och torrläggas på några månader och är omgivna av fiender samt har stor diaspora i landet.
Övriga MENA ser dagens situation som skapat av Israel med hjälp av USA.
Vår tids Rhodesia?
Det var som så innan det senaste Israeliska nu inklusive USA kriget mot Iran, att gulfstaterna hade realpolitsikt närmat sig Israel och att ett erkännande av staten från flera av de arabiska länderna kunde skönjas vid horisonten, sympatierna för irans proxys var i princip noll. Jag har svårt att tänka mig att gulfstaterna ser lika positivt på närmande och normalisering av relationerna med Israel nu.
Israels demokrati har börjat gå kräftgång i snabbare takt under nethanyahu och korruptionen ökar. Många sekulära judar med rötterna i väst börjar fundera på att emigrera från landet och det är inte under rådande omständigheter lika många judar i utlandet som ser Israel som det förlovade landet längre.
Hur tror du arabstaterna ser på Iran?
Stora delar av befolkningen i arabstaterna hatar Israel, vilket de får med modersmjölken. Bland ledarskiktet i dessa länder är synen mer nayanserad, då man har andra prioriteringar och har sedan länge insett att Israel inte kommer att försvinna, utan att handel och andra arrangemang kan vara lönsamma och givande.
Palestinierna är nog mer eller mindre avskrivna i dessa kretsar i synnerhet i gulfstaterna. Man vill komma vidare och israel-palestina frågan har förlorat mycket av sin relevans, då man även sedan länge vet att inte kan rubba Israel militärt.
Det så kallade ”abrahamacord” tinade upp de ekonomiska banden mellan främst Saudi och Israel och flera gulfländer var på väg med på tåget. Marocko har upprättat diplomatiska förbindelser med Israel.
Iran och gulfstaterna med Saudi i spetsen är gamla arvfiender och arabstaterna såg med illa dold njutning på när Israel pucklade på irans proxyallierade i regionen.
Nu är frågan hur gulfstaterna ser på israel när de indirekt har dragit in dem i en konflikt som de länge försökt att undvika och som hotar fundamentet för deras ekonomska utveckling under överskådlig tid och som även kommer att skynda på övergången till fossilfria lösningar globalt.
Jag misstänker att nethanyahus regering inte står så högt i kurs hos gulftaterna längre och att det kommer att dröja innan om man ens kan börja reparera förbindelserna dem emellan.
Ja, det där framstår som en korrekt analys. Svårt att tro att den här saken kommer öka Israels säkerhet. Att det skulle vara extremt riskfyllt att ge sig in i någon sort allians med Trump borde de ha fattat. Den mannen vet inte vad lojalitet är.
JD Vance kammade hem noll i Islamabad, och vi är tillbaka strax innan vapenvilan.
Intervju med pappan och dottern från fallet med pappan som åkte i fängelse för att dottern ritat en teckning för Ukrainas frihet.
https://www.dn.se/varlden/pappa-och-dotter-tvingades-fly-efter-protester-mot-ryska-kriget/
👍 Tur att de kunde lämna Ryssland!
”❗️Easter truce will not become long-term, — Head of the Office of the President of Ukraine Budanov According to him, a similar situation has already occurred before — silence was declared for Easter, but it was repeatedly violated.
At the same time, the majority still tried to adhere to the ceasefire regime. “I think that nothing will change and it will be the same today as well.””
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mjbw2a4rls2y
”❗️“Easter and its profound meaning show us where to find light, so that we do not get lost. These answers are right beside us — in our loved ones, our families, and our people.” — President Volodymyr Zelenskyy and First Lady Olena Zelenska greeted Ukrainians on Easter.”
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mjbpvi3g522y
”Germany delivered five MEDIGUARD armored ambulances to Ukraine’s National Guard, incorporating frontline combat lessons and equipped with anti-drone protection for improved survivability.”
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3mjc4ykrvpc2y
Du är en god och generös människa Dengamle det har jag alltid tyckt.
Hoppas din söndag är lika solig som alltod och vinden som en vscker vårbris.
Kul att du kom tillbaka, MXT började bli orolig
Den där texten dryper av undertoner och underdrifter.
Absolut 100%, väl talat 👍
Ingen fridfull påsk i Pokrovsk, eller här.
Ingen fridfull påsk i Pokrovsk.
N Slobozhansky-Kursk 5↘️
S Slobozhansky 5↘️
Kupyansk 4
Lyman 9💥
Slovyansk 4
Kramatorsk 0
Kostjantynivka 21💥
Pokrovsk 22💥↗️
Oleksandrivskij 6
Huliaipole 7↘️
Orikhivsk 0
Prydniprovskij/Dnipro 3
Sum sectors 86↘️
Unlocalized 34↘️
Total 120↘️
👍
Har ni sett att Dengamle virkat sig en ny slips, grönt och svart är verkligen det senaste – bra jobbat 👍
Wtf! 😡
Var kom det där ifrån?
Anarcho-Primitivism
Anarcho-primitivism is a form of anarchism that is critical of the progress of human civilization. It is considered a form of post-left anarchism.
Alltså, du såg ju så stolt ut med den där sneda hemvirkade slipsen så jag ville hylla kreationen i tråden och också se till så att det inte misstolkades för en urkramad kökshandduk knuten i två varv runt halsen.
😂
Johan med matchande jacka. Kanske skulle be Den Gamle om en stickad slips:
https://www.instagram.com/reel/DWo6hhTjHyh/?igsh=MTh6c21wOGc3Yzg0cg==
😂
Hur går valet i Ungern?
”Tidiga siffror från Ungern tyder på ett högt valdeltagande, vilket tolkas som ett illavarslande tecken för Viktor Orbáns styre, skriver flera medier.
När klockan slog 11.00 hade 37,98 procent av väljarna lagt sin röst. Det är för klockslaget en betydligt högre siffra än rekordet från 2002, vilket var sist Orbán förlorade ett val.
Deutsche Welle skriver att det höga valdeltagandet sannolikt reflekterar den önskan om förändring som många ungrare har uttryckt under valrörelsen.
– Jag kommer att gråta oavsett. Glädjetårar om saker förändras, eller av sorg om det här systemet blir kvar, säger mjukvaruutvecklaren David till den tyska kanalen.
En annan som har kommenterat valdeltagandet är Viktor Orbán själv.
”Väldigt många röstar. Det betyder en sak: om vi vill försvara Ungerns säkerhet får ingen patriot stanna hemma!”, skriver han på Facebook.”
https://omni.se/hogt-valdeltagande-i-ungern-illavarslande-for-orban/a/d47LBw
”Turnout in Hungary’s parliamentary elections hit 54.14 percent by 1 PM, or 4,075,272 voters, already above the 3 PM 2022 figure of 52.8 percent.”
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3mjcby6lkes2v
”The AFU advanced in the east of Kurilivka, Kupyansk direction”
https://x.com/FreudGreyskull/status/2043272737914077271
Sen två som postades redan i går:
”The AFU advanced in the northeast of Konstantinovka, Donetsk region”
https://x.com/FreudGreyskull/status/2043024954141348084
”The AFU advanced west of Gulyaypole, Zaporizhia region”
https://x.com/FreudGreyskull/status/2043024691267502577
Energi, Hormuz, Iran
🇸🇦 Saudi Arabia fully restores East-West oil pipeline, bypassing the Strait of Hormuz and pumping 7,000,000 barrels per day.
Saudi Arabia says it needs no more strait of Hormuz.
Kanske även Förenade Arabemiraten:
Intressant.
Enligt IEA:s senaste OMR så producerar Saudi drygt 9 miljoner fat per dag så dessa 7M skulle vars huvuddelen av deras produktion. Å andra sidan säger samma rapport att totalt passerar normalt 20 miljoner fat sundet dagligen.
UAE producerar ca 3,5 M. Möjligen kan ca 10 M passerar vid sidan av sundet. Å andra sidan uppstår frågan om dessa ingår i de 20 M som IEA nämner. Troligen inte ifall dessa drygt 10 M normalt inte går genom sundet.
Så bortfallet av 20 M kanske/troligen gäller fortfarande.
Borde det inte vara att iransk olja ingår de de 20? Sedan har vi Kuwait och Irak.
Låter högst troligt att Irans olja ingår i de 20. Enligt samma källa producerar Iran lite drygt 3 M
Lite svårt att få ihop siffrorna om man bara räknar crude oil. Gissningsvis ingår också Natural Gas Liquids i de 20.
IEA skriver också så här: ” Global oil supply is projected to plunge by 8 mb/d in March, with curtailments in the Middle East partly offset by higher output from non-OPEC+ producers, Kazakhstan and Russia following disruptions at the start of the year.”
Såna här siffror är något av färskvara idag. Det bör tillägas att siffran 8 mb/d är publicerad 12 mars.
(Standard är väl att man skriver prefix miljoner med versalt M!. Inte IEA tydligen.)
👍
Intressant, så det finns in pipeline, men den har inte använts fullt ut, Bra.
Kalla Kalla ute på hal is?
🇪🇺 Kaja Kallas: We haven’t seen Gulf countries and Netanyahu help us with Russia. It can’t be a one-way street. 🎥https://x.com/eeldenden/status/2042575525319790648?s=46
@schizointel:
”Ukraine literally wouldn’t have an electrical grid right now if it wasn’t for the Gulf countries and literally thousands of Ukrainians would have froze to death if it wasn’t for the Saudi Arabia sending the warming tents. Saudi Arabia who also likely contributor for hawk air defense systems to Ukraine. Jordan and Qatar who gave all of their Gepards.
UAE has given Ukraine – 4,520 electric generators to 10 regions of Ukraine – 50 fully-equipped ambulances, and medical equipment – 7,500 laptops for students and 10,000 school bags, plus the construction of 10 houses for foster families. -UAE has facilitated 11 exchanges of over 4,757 kidnapped Ukrainian civilians and Prisoners Of War between Russia and Ukraine. -14 planes carrying relief supplies to Ukraine, as well as two ships delivering humanitarian aid to Romania. In total, the UAE has provided 1,015 tons of food and other relief supplies to Ukraine. -UAE has also extended its humanitarian assistance beyond Ukraine, providing aid to Ukrainian refugees in Moldova, Poland, and Bulgaria -UAE signed a Free Trade Agreement with Ukraine.
Also, they bulk purchase Ukrainian Grain.
The Gulf Nations have signed decade-long defense contracts with Ukraine on drone interceptors professional training and electronic warfare and in exchange they will give Ukraine air defense interceptors for Patriot.
Israel has given Ukraine 1-2 Patriot Batteries thru the United states. A specialized missile and drone warning system which is used daily to warn people of incoming Russian missiles and drones. Delivery of 100,000 units of winter gear, including coats, blankets, and sleeping bags. 6 ”mega-generators” were sent to maintain critical hospital functions, alongside dozens of medium-sized units. 17 tons of medicine, 6 Armoured ambulances 250,000 pre-packed meals distributed. 1.8 million reusable water containers provided. Multiple water purification systems recently approved for eastern Ukraine, each capable of serving tens of thousands of people. Professional training for 3,000 Ukrainian specialists in trauma care. $200 million in loan guarantees for medical and civilian infrastructure.
https://x.com/schizointel/status/2042962153800380449?s=46
Tittade lite på vad UAE har skänkt och det är totalt överdrivet att Ukraina inte skulle ha någon el utan dem. Det stämmer att de skickat elverk och det verkar även var fler än vad som anges i schizointels text.
De uppgifter jag hittar är tre leveranser. Den försts är mobila elverk med en effekt på mellan 3,5 till 8kW.
Hittade även uppgifter om två andra sändningar på 2 500st resp. 360st. men där anges inte någon effekt men de beskrivs som ”household generators”. Det borde alltså också hamna i spannet 3,5 till 8kW.
(Visserligen är 2kW ganska vanligt som reserververk också.)
Totalt har de då altlså levererat: 2 520 + 2500 + 360 = 5380 st.
Räknar vi lite högt och utgår från att alla låg på 8kW blir det 5380 x 8 = 43 040kW.
Power Up Ukraine uppger att de levererat motsvarande en total effekt på 34 094 kW.
Kostnaden för ett 8kW ligger på ca: 15-20 000kr så värdet är alltså 94 miljoner kr.
UAE har bara något lägre GDP än Sverige, orkar inte leta upp exakt hur mycket vi gett men vi ligger nog på över 200 miljarder kr nu om vi även räknar vad vi utlovat och den andel vi ger som del av EU.
UAE har troligen gett mindre totalt än vad svenska privatpersoner donerat frivilligt.
Inte direkt imponerad.
Att ens försöka lägga till på UAEs pluskonto att de köper spannmål från Ukraina är direkt fånigt.
Det skulle innebära att man kan klassa sig som räddare av Ukraina för att man dricker Obolon! 😄
Det finns inga konkreta uppgifter om att Israel faktiskt skulle ha gett Patriot till Ukraina. Det enda man vet är att de själva uppgett att de lämnade tillbaka ett system till USA, som man sen tror att USA skickade till Ukraina. Det är inte riktigt samma sak som att Israel skänkt det till Ukraina.
Ingen av länderna (Israel + ”Gulf nations”) finns ens med i Ukraine Support Tracker så deras bidrag är förmodligen försumbara.
Jag tycker det snarare verkar vara schizointel som är ute på hal is och inte Kajsa Kallas!
Tror ni inte att usa skapar global kros med flit läs denna 😳
https://x.com/clashreport/status/2043312980243189840?s=46&t=Vah3JXV31B9lXwZOK5gF7w
Har de inte redan gjort det?
Jag inbillar mig att trump vet att han i nuläget sitter med en sämre hand än iran och att han dels försöker blåsa upp sig och verka hotfull i tron att han ska få någon form av hävstång mot iran, men även för att försöka pressa in andra länder på sin sida i konflikten. Det är tveksamt om någon kommer att nappa annat än med ett i princip symboliskt deltagande. Den springande punkten är hur länge kina anser sig ha råd att roat se på när usa ägnar sig åt kvalificerat självskadebeteende innan de på allvar tar några steg för att försöka hjälpa till att lösa upp klutarna, då de inte har råd att förlora handel och kunder på grund av en allt mer havererad handel och krisande världsekonomi.
Det ska bli intressant vilka dessa länder är och hur mycket tålamod trump har om ens något och om han kommer att slita till sig vad än som läggs på bordet stort eller smått för att sedan rusa mot utgången.
Tyvärr är det väl så att Trumps kognitiva utförsgåvor lämnar en del övrigt att önska. Denna period har han väl dessutom sett till att omgett sig med folk vilka i de flesta falll är på samma nivå. Hans analys löd väl ungefär så här: Det gick ju bra i Venezuela så då kommer det förmodligen göra det igen.
Trump ser väl vilken effekt blockeringen av Hormuz sundet har haft, och tänker ta kontrollen över sundet själv, så det är han som har kontrollen och kan tjäna en hacka på det.
Iran 🇮🇷
Donald J. Trump @realDonaldTrump So, there you have it,themeeting went well, most points were agreed to, but the only point that really mattered, NUCLEAR, was not. Effective immediately, the United States Navy, the Finest in the World, will begin the process of BLOCKADING any and all Ships trying to enter, or leave, the Strait of Hormuz. At some point, we will reach an ”ALL BEING ALLOWED TO GO IN, ALL BEING ALLOWED TO GO OUT” basis, but Iran has not allowed that to happen by merely saying, ”There may be a mine out there somewhere,” that nobody knows about but them. THIS IS WORLD EXTORTION, and Leaders of Countries, especially the United States of America, will never be extorted. I have also instructed our Navy to seek and interdict every vessel in International Waters that has paid a toll to Iran. No one who pays an illegal toll will have safe passage on the high seas. We will also begin destroying the mines the Iranians laid in the Straits. Any Iranian who fires at us, or at peaceful vessels, will be BLOWN TO HELL! Iran knows, better than anyone, how to END this situation which has already devastated their Country. Their Navy is gone, their Air Force is gone, their Anti Aircraft and Radar are useless, Khomeini, and most of their ”Leaders,” are dead, all because of their Nuclear ambition. The Blockade will begin shortly. Other Countries will be involved with this Blockade. Iran will not be allowed to profit off this Illegal Act of EXTORTION. They want money and, more importantly, they want Nuclear. Additionally and, at an appropriate moment, we are fully ”LOCKED AND LOADED,”and our Military will finish up the little that is left of Iran! President DONALD J. TRUMP
Iran
Donald J. Trump @realDonaldTrump Så, där har du det, mötet gick bra, de flesta punkterna kom överens om, men den enda punkten som verkligen betydde något, NUKLEÄR, var det inte. Med omedelbar verkan kommer USA:s flotta, den Finaste i Världen, att påbörja processen att BLOCKERA alla fartyg som försöker komma in i, eller lämna, Hormuzsundet. Förr eller senare kommer vi att nå en ”ALLA FÅR GÅ IN, ALLA FÅR GÅ UT” grund, men Iran har inte tillåtit att det ska hända genom att bara säga, ”Det kanske finns en min där ute någonstans,” som ingen annan vet om förutom dem. DETTA ÄR VÄRLDSUTPRESSNING, och Ledare för länder, särskilt USA, kommer aldrig att bli utpressade. Jag har också instruerat vår flotta att söka och stoppa varje fartyg i Internationella Vatten som har betalat en avgift till Iran. Ingen som betalar en olaglig avgift kommer att ha säker passage på de öppna haven. Vi kommer också att börja förstöra minorna som iranierna lagt i sundet. Varje iranier som skjuter mot oss, eller mot fredliga fartyg, kommer att BLÅSAS TILL HELVETE! Iran vet, bättre än någon annan, hur man AVSLUTAR denna situation som redan har förstört deras land. Deras flotta är borta, deras flygvapen är borta, deras luftvärn och radar är värdelösa, Khomeini, och de flesta av deras ”Ledare,” är döda, allt på grund av deras Nukleära ambition. Blockaden kommer att börja inom kort. Andra länder kommer att vara involverade i denna Blockad. Iran kommer inte att tillåtas tjäna pengar på denna Olagliga Handling av UTPRESSNING. De vill ha pengar och, ännu viktigare, de vill ha Nukleärt. Dessutom och, vid lämpligt tillfälle, är vi fullt ”LÅSTA OCH LADDAD,” och vår Militär kommer att avsluta det lilla som återstår av Iran! President DONALD J. TRUMP
Så nu blockerar USA Hormus istället – skämten skriver verkligen sig själva just nu. Man blir helt matt 😳
Det är väl för att det enda som får passera är Iransk olja?
Jag ser en viss logik i det.
Man blir helt matt. Eller hur man nu skall formulera sig. Svårt att hitta ord.
Så other countries = Pakistan 🇵🇰 , Saudiarabien 🇸🇦 .. alltså not the usual suspects (NATO)…
Det här börjar bli löjligt uppenbart att USA försöker skapa en kris.
Se artikel om pakistansk trupp till Saudiarabien i kommentar nedan. Indien och Kina stora importörer av iransk olja och bland dem som drabbas mest.
Helt korrekt Herr 205.
Dock har kina rejäla oljereserver och har därför råd med att släpa fötterna efter sig en stund till innan det börjar kännas på allvar.
Jag anar att de gärna ser drivmedelspriserna i maga-land fortsätta skena fram mot mellanårsvalet i usa.
Det kina måste ta hänsyn till är att världshandeln inte drabbas för hårt för länge, då de ju vill fortsätta exportera och hålla hjulen snurrande någorlunda friktionsfritt för stabiliteten i sin egen ekonomi.
Men om de lyckas kränga någon extra miljon elbilar kanske det är värt det?
Det där förutsätter att Trump är en tänkande människa. Osäkert skulle jag säga.
Tror han ser en möjlighet att tjäna en hacka.
Den Iranska oljan levereras till största del till Kina, så Trump har en möjlighet att pressa Kina där också.
Iran 🇮🇷
Pakistan 🇵🇰 deploys 13,000 troops and fighter jets to Saudi Arabia 🇸🇦
The deployment aimed to enhance joint military coordination, improve operational readiness between the armed forces of the two countries, and support security and stability at regional and international levels.
“At least 13,000 Pakistani soldiers and 10 to 18 fighter jets landed in Saudi Arabia. As many as 10,000 soldiers are already present in Saudi Arabia. And this arrangement has been made under the defence pact between the countries,” Mr. Mehdi said.
https://www.thehindu.com/news/international/pakistan-deploys-13000-troops-and-fighter-jets-to-saudi-arabia/article70853223.ece
Jag undrar om det kanske hade givit än mer hävstång mot iran om pakistan hade dragit ihop större truppkoncentrationer vid sin landsgräns mot iran, t ex nere vid baluchistan, då hade de kanske även kunnat underblåsa de separationsträvandena som finns i denna iranska region, som förvisso även finns i pakistanska baluchistan. Dock tror jag att det allmänna läget för ett de seperatistiska strömmningarna är bättre för stunden på den iranska sidan gränsen.
Gissa kontinenten:
”A civilisation which is currently outsourcing its own survival to a country that cannot agree on a budget.”
Svar:
https://x.com/microinteracti1/status/2042996641695719819?s=46
USA har små resurser att jaga minor. Man har aldrig prioriterat den förmågan. Ett land som behärskar detta är Sverige. Undrar när förfrågan från USA kommer. Tror inte där finns något land som slår Sverige på detta område.
Angående USA-Iran i morse:
Iran ska bland annat inte ha gått med på de amerikanska kraven på att inte utveckla kärnvapen.
– Det är USA:s presidents kärnmål, och det är vad vi har försökt uppnå genom dessa förhandlingar, fortsätter Vance.
Det är som om ett land kan bli mer suget på kärnvapen när det blir angripet.
Precis, om man inte lyckas får till ett regimskifte kommer de självklart att satsa ännu hårdare (och anstränga sig ännu mer för att hålla det hemligt). Möjligen att de upptäckt att det kanske räcker med sundet för att i alla fall hålla emot USA, kanske de nöjer sig med ett att minera det ordentligt.
Valet i Ungern
”Klockan 19 stängde vallokalerna i Ungern. Vid 18.30 låg valdeltagandet på 77,8 procent, enligt valmyndighetens siffror – det högsta någonsin i landet.
I jämförelse låg valdeltagandet i förra valet 2022 på runt 63 procent. Den tidigare rekordsiffran var 73,51 procent i valet 2002.
Samtidigt har företrädare för Viktor Orbáns läger och oppositionen börjat anklaga varandra för valfusk. Båda partier har satt upp särskilda telefonlinjer och mejladresser dit väljarna uppmanas att rapportera fusk.
Ingen vallokalsundersökning kommer – rösträkningen uppdateras gradvis av valmyndigheten. Tidiga resultat väntas under sen kväll.”
https://omni.se/rekordhogt-valdeltagande-i-ungern-och-tidiga-anklagelser-om-valfusk/a/zOl8lO
Här är länken till valmyndigheten (man kan växla till engelska) men än så länge har man inte börjat redovisa några röster:
https://vtr.valasztas.hu/ogy2026/reszveteli-adatok?tab=napkozbeni-adatok&filter=orszagos