Först ett SVT längre reportage ett år efter grundstötningen – sevärd.
https://www.youtube-nocookie.com/embed/LE9hl6WIP4o?rel=0&autoplay=0&showinfo=0&enablejsapi=0
SVTs 2024 produktion ”Whiskey on the Rocks” verkar ha glömt ovan reportage och emottogs inte väl av de som var med – dom kände att produktionen spelade ned kränkningen och saluförde de alternativa teorierna.
Försvarsmakten förlöjligades en aning även om det maskerades i komedi och man drev sjöfyllspåret vilket kanske är lite allvarligare, det står trots allt på hemsidan att den är verklighetsbaserad.
Sen har en M. Fredholm släppt en bok nu i år som skall sätta punkt för alla spekulationer – U137 navigerade faktiskt fel.
Han är en FRA veteran och utan att ha läst boken då jag är fattig och inte har råd förstår jag från nedan länk att han baserar sitt antagande på att den första sovjetiska sökinsatsen gjordes där U137 legat dagen innan – alltså bortåt Bornholm till.
https://www.goodreads.com/book/show/239770748.U_137_inifr_n_
Nu när Ryssland visat att dom är likätande vrakplundrare som drar runt som en gräshoppssvärm i vårt geografiska närområde funderar jag på om vi inte skulle kunna börja återkoppla till vårt lands andra stora öppna sår efter palmemordet (som nu är läkt) – ubåtskränkningarna på 80-talet.
SVT och Fredholm tyckte iallafall det var tillräckligt intressant att göra TV och skriva bok om.
Vad vore väl bättre än att visa att det inte var felnavigering som körde U137 på grund bara för att jävlas med SVT så dom får ta bort ”verklighetsbaserat” i beskrivningen till sitt program ovan?
Vad hände då egentligen denna ödesdigra natt som slutade med att en sovjetisk ubåt körde på grund i vår innerskärgård mitt i ett militärt skyddsområde och tok-varvade motorerna?

Den sovjetiska ubåten U137 (S363) grundstötte ett blindskär den 27 Oktober 1981 klockan 19:57 precis vid inloppet till Gåsefjärden.
”Håll gränsen” dundrade Torbjörn Fälldin statsmannamässigt när han så småningom underrättades.
Tiotalet hektiska dagar följde som slutade med att U137 fick hjälp att komma loss, eskorterades ut till territorialvattengränsen och därifrån deeskalerade sedan situationen.
Vill man vara petig så var väl det enda vi gjorde att ge tillbaka U137 till Sovjet så vi framstod kanske inte som fullt så vikingamässiga som Fälldin dundrat – även om försvarsmakten var fullt beredda på att ta striden med det dom hade om det hade behövts.
16st kustjägare stod i några dygn och försökte lista ut hur dom skulle ta över ubåten och deras återkoppling tillbaka till insatsledningen var – glöm det.
Överlag agerade regering och försvarsmakt mycket snyggt även om vi precis som nu hade lyckats nedrusta ganska målmedvetet sedan 70-talet och lyckats pricka in såna förmågor som skulle varit besvärande för Sovjet.
En absolut sensationell världsnyhet för det var nu obestridligt att Sovjet kört omkring långt inne i vår innerskärgård med en stor konventionell ubåt och mitt i ett militärt skyddsområde,
Den högst förnedrande grundstötningen kom kort efter att övning Zapad 81 avslutats vilket var en för tiden mycket stor sovjetisk övning i Östersjön där U137 deltagit.
Fakta i målet;
- U137 rörde sig i området NÖ om Bornholm innan den satte kurs mot Sverige1.
- En grupp från Oznaz2 fanns ombord U137 tillsammans med en officer som var stabschefen för 157:e ubåtsbrigaden baserad i Paldiski, en kommendör Avrukevitj.
- U137 passerade svenska territorialvattengränsen runt 30 minuter efter mörkrets inbrott som var vid sextiden (soluppgång dagen efter var runt 07:00).
- Militären fick kännedom om kränkningen vid tiotiden dagen efter kränkningen.
- Ubåten körde i mellanläge och i 8 knops fart vid tiden för grundstötningen vid Torumskär3.
1. bild nedan och är baserad på ubåtens navigeringslogg.
2. en svensk översättning av den sovjetiska utredningen kring olyckan som Sverige fick tillgång till, postades 19 Maj 2016 i Sillar och Minkartråden på Skalman.

3. det står nu Torhamnaskär på kartorna men Torumskär är gängse benämning på grundstötningsplatsen.
Ingenting är gissningar då det baseras på teknisk bevisning vilket till exempel var navigationsloggen och den sovjetiska egna rapporten kring den stora olyckan.
Information som kan vara bra att känna till;
En Whiskey i ytläge behöver 4.55m fribord/fridjup enligt tillgänglig specifikation.
Strax väster om Torumskär är vattendjupet 14m för att sedan grunda upp till 12m längre in, och till sist 6.7m längst in.
Platsen är glest bebyggd jämfört med andra vikar och fjärdar i närområdet.
Området hade vid den här tiden krigsförtöjningsplatser vilket betyder att vattendjupet förmodligen var större än angivet på de civila kartorna – det är ett kvalificerat antagande från mig och för säkerhets skull håller vi oss till den civila kartan.
Om man skulle vilja köra in en ubåt i skyl i området kring Karlskrona örlogsbas är Gåsefjärden en mycket bra vald plats i fredstid – ni kan titta runt själva på denna sjökarta och varva med googlemaps om ni har tråkigt på jobbet. Inte mycket till bebyggelse, ingen civil farled, ingen kursomläggning krävs för att komma rakt in och vattendjupet är acceptabelt.
Definitionen av mellanläge som U137 färdades i – det är alltså inte fullt ytläge utan att en bit av ubåten syns över ytan. Får då påpekas att fridjup/fribord blir djupare än vid ytläge.

Skyddsvärda objekt i närområdet kring grundstötningsplatsen;
Vi vet att det fanns en FRA station på Utlängans och enligt en deltagare i Skalmantråden gick kabeln från stationen upp till FRA anläggningen i Lösen.
Gåsefjärden ligger mitt emellan fågelvägen.

https://karlskrona-sweden.blogspot.com/2008/12/det-var-en-gng-fra.html
Karlskrona örlogsbas fanns naturligtvis också i det bredare geografiska området.
Gåsefjärden var krigsförtöjningsplats för flottan med en minspärr och en postering (eftersom batteriet vid Tjurkö var obemannat gissar jag att posteringen också var obemannad).
Den här typen av källor är jag mycket förtjust i.

https://ka2samverkan.se/wp-content/uploads/2023/10/forsvaretoblekinge.pdf
Det fanns alltså flertalet militära mål i närområdet – och i termer av vad jurister svänger sig med har vi identifierat ett möjligt uppsåt eftersom U137 var militär.
Eftersom U137 hade operatörer från ett specialförband ombord tillsammans med stabschefen för hela ubåtsbrigaden är det inte orimligt att antaga att ubåten hade ett uppdrag utöver det vanliga.
Hade U137 kört rakt in i Utklippans fyr i uläge i full fart hade jag inte skrivit den här serien inlägg.
Vad gjorde då U137 denna ödesdigra kväll
Fartygschefen hävdade direkt att ubåten navigerat fel och befunnit sig utanför polens kust, öster om Bornholm. Detta skall styrkas av att första sovjetiska räddningsinsatserna kör till området U137 befunnit sig i dagen innan.
Detta verkar också vara vad M. Fredholms bok baserar sina antaganden på men Sovjet motsade sig själva initialt så det finns sprickor i den tesen. Till sovjets försvar får man tillägga att dom hade en enorm tidspress att koka ihop en teori på, och få det att se rimligt ut, så dom gjorde under omständigheterna väl ifrån sig.
Kaptenen uppgav att han trodde han var på Christiansö – den initiala sökinsatsen var längre österut än så och så fort solen gick upp efter nångång efter klockan sju måste U137 ha förstått att dom stod i någons inre skärgård och meddelat det. Att flyg sen flera timmar senare cirklade över ett annat geografiskt område är ett dåligt argument att koka ihop en hel bok på, nedan är en bra sammanfattning av det spåret och varför det är fel.
https://kkrva.se/u-137-intrang-ska-framsta-som-oavsiktligt/’
Innan U137 påbörjade färden in mot Gåsefjärden färdades den i u-läge i ett ”cirkelmönster” i sagda område. Det är då antingen ett standardmönster för patrullering eller så är det liknande det flygen gör när dom väntar på att få landa – har inte hittat någon uppgift på vilket även om det är högst signifikant.
När ubåten närmade sig utklippans fyr gick den upp i periskopläge för att sedan gå upp i mellanläge och genomförde ett antal kursändringar mot utklippans fyr.
Sannolikheten för att dom inte visste vad dom gjorde är nog obefintlig.
”Sista kursändringen före ingående i Gåsefjärden skedde på en punkt som kan bestämmas exakt genom att fyrarna Flöjten och Flundrebådan ligger ens, samtidigt som ljuset från fyren Utlängan övergår från röd till grön sektor.”
https://sv.wikipedia.org/wiki/U_137
Nedan bild kommer från utredning SOU1995 och baseras på U137 egen navigationslogg. Försvarsmakten gjorde ett snyggt jobb här, dom fick loggen som säger att dom är borta vid Bornholm nånstans men dom utgick från grundstötningsplatsen och jobbade sig bakåt – dom fick fram U137 faktiska färdväg eftersom tider och kursändringar fanns nedskrivna.
Det där hade nog inte sovjeterna räknat med.

En första observation är att ubåten under dagen gått i u-läge och sen upp till periskopdjup korta perioder.
När dom efter mörkrets inbrott närmar sig Sverige förändras mönstret och dom går till mellanläge för att sedan grundstöta.
Ett förändrat operationsmönster till att börja med.
Det finns lite olika gissningar om varför dom gick i mellanläge och en är väl att dom då är så lika en båt dom kan bli i mörkret – inte för höga och inte under vattnet i uläge. Om dom synts på radar hade det varit lätt att avfärda dom som en fiskebåt kanske, marinen föreslår det som en förklaring till varför dom inte upptäckte U137 på väg in – men dom hade ju också lite press på sig att försöka förklara bort hur dom lyckats missa allt.
Återigen – hade U137 fortsatt snurra runt i uläge i allt vidare cirklar och brakat in i Utklippans fyr hade ni inte läst något från mig.
Utklippans fyr som U137 gjorde kursändringarna emot är en 30m hög konstruktion som dessutom står på en höjd ovanför vattenytan – och som dessutom ligger inom det område U137 normalt navigerade inom.

https://en.wikipedia.org/wiki/Utklippan
Vad var då egentligen själva olyckan – körde U137 rakt upp på land dom amatörerna, vi har ju alla sett bilderna från en ubåt som står uppe på en kobbe med en gråtfärdig kapten i tornet som kastar långa blickar mot fotografen och verkligen avskyr sitt liv.
Nej, Torumskär är ett långgrunt blindskär och det går en militär farled omedelbart väster om grundstötningsplatsen samt att U137 gjorde kursändringar precist efter Utklippans fyr för att komma rakt in i området.

U137 grundstötte och energin drev dom vidare upp en bit men det var en mycket liten felnavigering som ledde till grundstötningen – sekunder och meter.
Faktum är att det finns ensmärken som marinen navigerade efter och veckan innan grundstötningen obseverade en officer som seglade i området att ett ensmärke rasat som gjorde att han nästan själv grundstötte på Torumskär.
Att det fanns ensmärken och var en militär farled vet vi, om ett ensmärke rasat ned beror på om vi anser att källan är pålitlig eller inte.

Vi vet inte heller om Sovjet navigerade efter dom, men ensmärkena fanns i området att navigera efter om man så önskade.
Det här tog oss till slutet på detta inlägg, nästkommande inlägg blir lite kring de som profilerat sig i debatten och därefter väger vi argument emot varandra så ni själva får dra slutsatsen om U137 var en avsiktlig kränkning eller inte.
För det är det viktiga – var U137 ute på ett skarpt uppdrag eller inte.
Vem påstod att allt var olyckliga omständigheter – Sovjet.
Brukar Putin nån gång i månaden hävda att Ryssland aldrig ville anfalla Ukraina, att allt är NATOs fel, att han inte vill erövra hela Ukraina och så vidare?
På Substack – finns det fortfarande chans att bli prenumeranter (subscriber) och för mig värdefullt om ni vill bli betalande sådana. Allt content postas fritt till alla men det tar lik förbaskat väldigt mycket tid att skriva ihop, kostar 80kr i månaden och då hoppar ni över en middag på McDonalds så det är också hälsosamt – Johan No.1 gör er friskare också 👍
Fortsatt uppskattning för sidan johanno1.se emottages alltid tacksamt och det finns en QR kod för ändamålet ni absolut inte får missa då vi har kostnader samt att det finns en donationssida med länkar till Swedish Rescuers, drones 2 ukraine och andra organisationer vi lärt oss över tid är legita och vågar donera till.
Gillade ni inlägget – dela gärna i era kanaler och framförallt, dela gärna den engelska versionen till personer ni tror kan uppskatta inlägg och kommentarer dom tidigare inte har kunnat läsa.
https://bsky.app/profile/johanno1.bsky.social
Intressant läsning!
Kan bara instämma.👍👍👍
Det nerrivna ensmärket känner jag till genom en kompis som var med sjövärnskåren.
Fin bild på Utklippan. Vi brukade segla dit en gång om året och ligga över där. Utklippan har en fin liten hamn tillgänglig även för utländska båtar. Tillsyningsmannen (inte fyrvaktare – fyren är obemannad) sålde rökt ål. Det var innan ålen blev rödlistad är väl bäst att tillägga. Knappast någon seglats utan ubåtsjakts helikopter i luften. Sista gångerna Super Puma.