Vi skrev igår att 17st klippta sjökablar var en kraftig eskalering och att vi nu kommer få se mer – det fick vi sannerligen, Ryssland testade NATO genom ett massivt drönarangrepp mot Polen helt avsiktligt.
Häromdagarna satte Ryssland också en robot i Kievs regeringsbyggnad och drönade engelska konsulatet i Kiev – mycket stor eskalering på totalen således från Ryssland, och sen kollar dom lite försiktigt vad motreaktionen blev.
Jag har beskrivit tidigare hur regeringar skulle låsas, regeringar falla, hur demonstrationer tar över, personliga attacker på prominenta politiker, mord, gängen, höger, vänster, islamister och sabotage – vi är MITT UPPE I DET NU i Europa. Hundratals pyromaner som tänt på europas skogar har gripits och de värsta syndarna hade startat 60st bränder vardera – behöver ni mer än så.
Kier Starmer är näste man till rakning gissar jag efter Macrons regering föll – stora demonstrationer i landet att vänta kanske?
Det enda som saknas är alla elavbrotten och direkta sabotage i ett skymningsläge, och när dom kommer då är vi i krig även om det kanske kommer massa kreativa förklaringsmodeller för att försöka undvika det ett tag till.
I valet mellan krig eller skam har vi så här långt valt skam – Churchill roterar i sin grav.
När (ja – när!) Ryssland på ett eller annat sätt går in i Baltikum är vi också i krig och då kan vi inte längre blunda – Omfall A kanske ni minns som jag blev utskrattad för eftersom Carsten Bauer och alla andra experter, militärer och sakkunniga säger att Ryssland inte är redo innan 2028 även om dom vet att jag skrivit att Ryssland har ett år på sig innan dörren till Baltikum är stängd – nivån på den arrogansen gör att man får andnöd snudd på 😡
Jag hann inte få med drönarattacken i gårdagens inlägg men skrev en del på Bluesky, johanno1.se och Substack när det begav sig om ni vill kolla tidiga analyser.
Jag har mycket att säga om detta –
1. detta är inte alls första dagen på fullt drönarkrig mot Polen eller en invasion – det är ett test och Polen kommer inte invaderas. Däremot så har Ryssland den beredskapen att börja köra drönarsvärmar västerut om dom tycker det gynnar dom.
2.Nedskjutningsfrekvensen från NATO var usel och Polen ljuger, dom hävdar att dom sköt ned de drönare som utgjorde ett hot men de drönare som tog sig längst in från Belarus landgräns hittades störtade 370km eller 500km in lite beroende på vem man tror på. En drönare med förmodad stor verkansdel som åker 500km in i Polen ÄR ett hot var den än är punkt, den har då passerat bebyggelse flertalet gånger och också i närheten av flygplatser och militära installationer samt andra högvärdiga mål.
Polen uppger 4st-9st nedskjutna drönare och totala siffran var 19st upp till 23st. Högt räknat 20% till 47% nedskjutningsfrekvens vilket är långt under var Ukraina klarar av, och då var halva europas spetsflyg uppe och snurrade.

Betänk här att Ryssland kan avfyra 500st gerandrönare på en natt om dom vill och att dom tillverkade 2700st förra månaden, och ämnar tillverka +70 000st per år.
Sen har dom +1000st robotar i förråden och hög takt på nytillverkningen – dom är väl ännu svårare att skjuta ned?
3.jag har fått för mig att drönarna inte hade verkansdel och att dom var programmerade att flyga tills bränslet tog slut. Högst signifikant för då har Ryssland testat Europas beredskap mot drönarangrepp och 370km-500km innanför vår landgräns är minst sagt bra gjort av Ryssland, många ryggdunk där efter insatsen.
Vi har inte haft 10st explosioner av högvärdiga mål – det är vad jag baserar mitt antagande på.
4.Drönarattacken var planerad och medveten även då Ryssland nu kommer tvärneka, Polen hittade litauiska och polska simkort i drönarna, och det uppges att attacken varit planerade sedan i Juli

5. Europas reaktion blev Artikel 4 vilket är att anse som lågaffektivt bemötande och att köpa pizza till gängen. Vi borde ha – gett Ukraina alla frysta pengar idag, stoppat skuggflottan, ha flygförbudszon över Ukraina, ta över landgränsen mot Belarus i Ukraina, köra in brigader i Baltikum OCH varit tydliga med att Ukraina får bekämpa alla mål dom vill i Ryssland med alla västvapen dom har.
Ett av dom som minst, helst alla på en gång.
Nu finns det också gruppen ”det är bäst att ligga lågt Europa gör rätt” – nej signalen till Putin är att fortsätta eskalera och ovan är alla mjuka åtgärder som inte är en eskalering om man inte är en fegis.
6. B52 flyger till Europa nu – Europa förbereder sig för krig i närtid även om våra regeringar försöker spela ned det. Alla J@VLA analytiker som pratar om 3-4 år kan fara och flyga. Carsten Bauer till exempel och alla andra experter som pratat om 2028 när enda fönstret för Ryssland att eskalera är inom ett år från nu.

Världen skulle lyssnat på mig och inte Carsten Bauer som fick styra narrativet, ja jag har funderat på om han är avlönad av ryssarna 😀
7. USA kände sannolikt till att något skulle hända, Trump har kanske vetat sedan alaskamötet. Har vi haft något uttalande från honom förresten annat än ”here we go” vilket väl är rätt lätt att tolka egentligen om man inte har skygglappar?

Pizzakväll hos Pentagon.

8. Ukraina undvek att röra dessa drönare, för dom är det här bra – jag stöder Ukraina och dom gjorde rätt. Dom gör också rätt i att vänta på att Baltikum får ryska turister i grönt i skogarna.
Ukraina håller tillbaka sin offensiva reserv och väntar på den ryska eskaleringen mot Europa först, dumt att bränna krutet innan fyrverkeriet.
Varför genomförde då Ryssland denna massiva drönarattack mot ett NATOland (som dom inte vågade och inte kunde, och som vi skulle skjuta ned till 100% enligt alla experter).
1.dom tror dom kommer undan med det.
2. dom etablerar ett nytt normalläge.
3.dom testar Europas LV förmåga.
4.dom testar om vi kommer hjälpa Baltikum i händelse av rysk invasion där.
5. dom vill pressa Europa att få Ukraina att sluta bomba sönder deras oljeindustri och bränsleinfrastruktur.
6. Svart svan för europas finansmarknader.
7.att ge NATO en wedgie för hela världen att se.
Känner vi oss formidabla och starka över den pinsamma listan ovan?
Det enda vi kan vara helt säkra på är att det kommer mera – nu har jag varnat ett tag för detta faktiskt och häcklat Carsten Bauers id1otiska förutsägelser om vilket år i framtiden Ryssland är ett hot.
Jag har också varnat för att vi inte kan 2025 års krig i Europa, och Polen klarade inte av att skjuta ned 19st jävla drönare.
Jag har också beskrivit det kaos vi går emot tack vare rysslands subversiva verksamhet och nu föll precis frankrikes regering, palestinademonstranterna blir allt aggresivare, gängen har fullt krig samt att sabotagen är på illrött i hela Europa nu. Östersjön kokar just nu, Aunson har något varje dag.

Ni kan då vara trygga i att elavbrotten kommer i höst och vinter samt direkta sabotage mot vår försvarsförmåga – våldsamma bränder och explosioner.
Baltikum kommer Ryssland på ett eller annat sätt försöka komma in i, antingen full invasion eller ett test av NATO. Exakt när är den stora frågan men att Europa chansar är för mig obegripligt, jag kan inte förstå det.
Kina kommer också påbörja sina operationer nu.
Det kommer bli mer krig i världen – Nepal var lite lätt förvånande, dom har sura ungdomar där som gillar sin skärmtid får man väl konstatera.
Jag har tidigare sjösatt två vilda teorier – en att USA gärna ser att vi får en lågkonjunktur i Europa så kapitalet kommer tillbaka till USA, och att Ryssland kommer tillhandahålla en svart svan för europas finansmarknader. USA är en gissning, svart svan är så sannolikt att jag håller det för troligt.
Att vi går tillbaka till kalla kriget och ett Europa under den ryska stöveln som USA kan sälja säkerhet till för dubbla marknadspriset.
Ryssland kommer alltså inte försöka köra över hela Europa, bara öppna ett stort sår och sen en bedövande subversiv verksamhet. I en sådan miljö trivs Ryssland bäst, Kina vill ha det och förmodligen USA också som skulle tjäna grovt på det.
Börsen är övermogen så därför kommer det komma mellan idag och sommaren 2026.
2008 sades det att PIIGS dog sotdöden för att Kina lärt sig kopiera deras nivå på industrin och kunde tillverka samma kvalitet billigare. Spådomen var att högteknologin var härnäst och jag råkade veta att Sverige låg långt fram där och tänkte att vi står näst på tur.
Northvolt var ett kinesiskt sabotage men ledningen var id1oter som inte förstod Kina, dom borde ha anlitat mig.
Kinesiska solceller och elbilar är vi vid nu, och avancerade vapenplattformar bevisligen. Kina ligger säkerligen långt fram i AI också.
Svensk högteknologisk industri ligger således i farozonen denna rundan – Atlas Copco och ABB till exempel.
Jag kan inte mycket om ekonomi men för mig ser det ut som fonder i USA köper statsskuld nu och FED ägde väl 30% själva – just skulden i USA är kanske inte en jättegrej även om Kina har ett vapen att avfyra?
USA kommer också få Europa att börja köpa om det behövs, inte jättesvårt att se att UK tvingats till det för att få ett handelsavtal och ju mer skrämda vi blir av Ryssland desto med kommer vi köpa 😀
Däremot så är USA långa räntor på väg upp och massa annat pekar nedåt.
Men det gör det för oss också i Europa, pekar nedåt.
Warren Buffet ligger maximalt likvid vilket brukar vara en indikation och insiderförsäljningar i aktier och blankning av börser är på högsta nivåer sedan länge.
Men sen säljer de stora drakarna i bitcoin också – varför då, vill gärna förstå det för jag trodde Bitcoin var tillflykt när allt annat blev oroligt?
Vart kommer pengarna söka sig vid ökad oro denna gång – brukar väl gå till USD, säkra statspapper, guld och allt man kan parkera pengarna i bara det går ned mindre än en havererad börs.
UK är inte längre en trygg hamn gissar jag?
EU området kommer få ett par insolventa länder snart så EUR inte heller?
Återstår USD och deras statspapper – det är det här händelseförloppet jag tänkt mig och vore kul om ni som kan ekonomi kommenterar i den kanal ni läser.
Så…
Min tanke om ni läst tidigare inlägg har då varit att USA tar en smäll för att få igång snöbollen och sen drabbas andra hårdare och ”får stå med svartepetter”.
Europa går långt ifrån bra just nu, hög arbetslöshet, inflation, politiskt rörigt, hög kriminalitet och ett stort behov av välfärd efter tidigare hög migration där Sandviken tydligen inte stämde?
I Sverige till exempel har ju S annonserat att dom kommer höja skatterna om dom vinner valet vilket garanterat inte kommer gynna vår exportmarknad då företagen måste försöka sälja produkterna ännu dyrare på en knivskarp konkurrensutsatt marknad. Där är vi nästa höst och finansmarknaderna brukar vara snabba på att utdela sina straff.
Populistiska partier är på framgång i halva Europa och dom har sällan balans i budget som sitt första vallöfte.
Utöver det så trycker Kina på mot europas högteknologiska industri – tysk bilindustri är under mycket hård press och det har ju varit lite av det högteknologiska flaggskeppet i Europa.
Gissar att våra industrirobotar är äldre och dyrare än kinesiska dito nu så ABB och Atlas Copco kanske börjar bli frånåkta?
AI har vi väl knappt börjat med samt att EU verkar mest vara bra på att överreglera och förbjuda.
Ryssland kan om dom vill avfyra sin ”operation släcka lyset” i vinter – vi utfärdade 400 000st visum 2024 åt ryssar och dom har redan beslagits med att köpa tjänster av gängen i hela Europa, och andra.
Utan att förklara fullt krig kan dom mörklägga Europa och komma undan med det, jag tror personligen att vi är där i tid nu men vi får se.
”gängen och de krimimella klanerna är systemhotande” har jag skrivit några gånger och snart förstår ni varför.
Utöver det skulle en provokation just under fullt krig från Ryssland i Östersjön eller Baltikum fungera som en svart svan för Europa gissar jag?
SÖ hörnet i Estland till exempel 🧐
Sen kan Kina öka trycket ytterligare genom att strypa mer av de råvaror vi behöver för vår tillverkning, Houti kan bromsa sjöfarten i Röda havet, mer undervattenskablar klippas och sen mer krig på alla möjliga platser i världen.
En del i den globala eskaleringen som nu är på väg är absolut att försöka fälla Europa ekonomiskt.
Här i familjen har vi för många barn för att kunna investera i något som alla ni andra gör men en bra indikator på att det snart skall klappa ihop är när Johan No.1 börjar prata om aktier och funderar på att öppna ett konto på avanza – då är det nära 😀
Jag sitter och funderar på om det kan komma redan i höst för just höstarna har väl varit stora krascher historiskt?
Hursomhelst – skyhöga elpriser har Europa redan och det slår mot tillverkning som gör oss oattraktiva.
Enda vägen framåt som jag ser det är att börja stoppa kinesiska produkter, återstarta elproduktion, teama upp med Afrika och sakta jobba oss tillbaka men att vi kommer få några dåliga år vad vi än gör verkar glasklart.
Så – kanske dags att förbereda sig på strömavbrott, krisräntor (upp eller ned?), högre arbetslöshet och domedagsprofeterna på TV igen?
Självklart kommer detta påverka vår vilja att stödja Ukraina och det kommer också göra oss mer fogliga mot USA.
Miljöpartiet har uttalat att dom kommer motsätta sig all ny kärnkraft också vilket inkluderar genidraget med SMR vilket inte bara är oroande utan farligt eftersom alltfler vindkraftsbolag börjar gå i konkurs och snurrorna väl har en livslängd på 15-20 år. Vi borde ha påbörjat att möta upp detta med SMR redan för flera år sedan.
Tyvärr så är egentligen all ny elproduktion nästkommande 10år förnyelsebart sol och vind – kärnkraften har lång ledtid. Läser på om renewable hydrogen men vet inte om det kan brygga?
Här finns det nog en överhängande risk att vi åker på en Tyskland – elpriset gjorde att deras tunga industri kollapsade på ett par år med undantag för vapenindustrin som får kosta vad den kosta vill.
För vår del i Sverige ser det inte ljust ut ekonomiskt är min tolkning av den övergripande situationen.
På Substack – finns det fortfarande chans att bli prenumeranter (subscriber) och för mig värdefullt om ni vill bli betalande sådana. Allt content postas fritt till alla men det tar lik förbaskat väldigt mycket tid att skriva ihop, kostar 80kr i månaden och då hoppar ni över en middag på McDonalds så det är också hälsosamt – Johan No.1 gör er friskare också 👍
Fortsatt uppskattning för sidan johanno1.se emottages alltid tacksamt och det finns en QR kod för ändamålet ni absolut inte får missa då vi har kostnader samt att det finns en donationssida med länkar till Swedish Rescuers, drones 2 ukraine och andra organisationer vi lärt oss över tid är legita och vågar donera till.
Gillade ni inlägget – dela gärna i era kanaler och framförallt, dela gärna den engelska versionen till personer ni tror kan uppskatta inlägg och kommentarer dom tidigare inte har kunnat läsa.
https://bsky.app/profile/johanno1.bsky.social

Kriget i Ukraina – Ryska förluster 2025-09-11
SLAVA UKRAINI
En stegring i antal ryska anfall i den norra frontsektionen S Slobozhansky det sista dygnet enligt morgonrapporten från den ukrainska militärens generalstab, med den tredje högsta noteringen sedan början av maj i år.
Lyman vaknade till efter någon veckas kräftgång.
Fortsatt höga siffror från Siviersk
liksom från från Donetskfronterna Toretsk, Pokrovsk och Novopavlivka.
I allt 205 ryska anfall, som vittnar om en intensiv fas i den ryska krigsföringen.
N Slobozhansky-Kursk 7
S Slobozhansky 16💥↗️
Kupyansk 4
Lyman 27💥💥↗️
Siverskyi 20💥
Kramatorsk 7
Toretsk 16💥
Pokrovsk 57💥💥💥
Novopavlivka 31💥💥↘️
Huliaypillia 1
Orikhivsk 2
Dnipro/Prydniprovsky 2
Augusti såg lite lugnare ut men nu har det tagit fart igen. De har väl någon månad, eller kanske två på sig innan det blir problem med vädret.
Samtidigt verkar inte vädret ha så stor betydelse längre.
2023 drog de i gång andra veckan i oktober och de höll högt tryck ända till i slutet på december, sen var det bara lite lugnt under januari innan intensiteten höjdes igen.
Ja, frågan är om det inte går mot att vädret/årstiden blir allt mindre avgörande? Med drönarkrigföringen har pansarslagen ändå upphört mer eller mindre. Och det är framförallt pansar som är väder/årstidsberoende, eller hur? Att klafsa runt i lera är ett mindre hinder.
✈️ Medan hela världen diskuterar räderna av ryska UAV:er mot Polen, fortsätter ukrainska tillverkare att utöka utbudet av inhemska drönare för att eliminera just dessa ryssar
✈️ Ukrainska tunga bombarderingsdrönare ”ARES A1” visar sina förmågor. De kan bära upp till 18 kg last, flyga i hastigheter på upp till 62 km/h på avstånd på upp till 30 km och vara i luften i upp till 48 minuter.
💥 Videomaterialet visar ett urval spektakulära attacker mot moskovitiska skyddsrum, skydd och utrustning med hjälp av dessa UAV:er. Utvecklingen av ukrainska drönare fortsätter oförminskat och det är glädjande att bevittna denna framgång. Västliga partners bör fortfarande uppmärksamma och lyssna på erbjudanden om hjälp med produktion och tillämpning av ukrainska militärindustriella komplexprodukter.
🎥https://t.me/DeepStateUA/22451
🪓 Soldater från UAV-enheten i 3:e bataljonen av 101:a brigaden från Generalstaben visade bilder på deras arbete mot ryssarna i Chasiv Yar.
🇷🇺 Fienden fortsätter att försöka avancera i staden Chasiv Yar, särskilt i Novopivnichny-mikrodistriktet, som de inte har lyckats ta kontroll över. Chasiv Yar är en av vägarna till Kostiantynivka, som fienden har satt som sitt mål att ockupera, men Försvarsstyrkorna gör fiendens försök verkningslösa.
🏚 Bilderna visar också karaktären av stridsoperationer i detta område, liksom i många andra, där fiendens infanteri, i grupper om flera eller till och med ensamma, gömmer sig i odlingar, buskar eller ruiner för att samla styrka, smyga sig på positionerna för ukrainska kämpar och etablera sig i området. Piloter måste arbeta hårt för att upptäcka ryssarna, men när de gör det tar livet slut för dessa Moskvagrisslor.
🎥https://t.me/DeepStateUA/22448
Eftersom USA inte är förberett för 2025 års krigsföring, och bara har fat cat-vapen så att säga, så hoppas jag att det istället blir Ukraina som blir rika på att sälja säkerhet till Europa. Det kan börja även om kriget inte är slut, antingen genom överproduktion inom vissa vapenslag eller genom att etablera fabriker i Europa, eller bara sälja IPn som var på tal häromdagen. Det vore faktiskt det enklaste sättet att finansiera Ukrainas återuppbyggnad, utan att dom behöver sälja ut sig själva.
Ett nytt inlägg av JohanNo1 – vad är det med det? Here we go!
”Nu finns det också gruppen ”det är bäst att ligga lågt Europa gör rätt” – nej signalen till Putin är att fortsätta eskalera och ovan är alla mjuka åtgärder som inte är en eskalering om man inte är en fegis.”
Instämmer, ingen av åtgärderna – flygförbudzon, NATO-trupp längs ukrainsk-belarusiska gränsen eller brigader in i Baltikum – är eskalering, lika lite som att inhängna fårhagen i Sörmland vore detsamma som att utrota vargen. Ändå skriker vargkramarna när bonden sätter upp vargstängsel – i allafall om man gör en allegori med Rysslands angreppskrig i Ukraina.
”Kinesiska solceller och elbilar är vi vid nu, och avancerade vapenplattformar bevisligen. Kina ligger säkerligen långt fram i AI också.
Svensk högteknologisk industri ligger således i farozonen denna rundan – Atlas Copco och ABB till exempel.”
I farozonen, om Kina (och Nordkorea) agerar, ligger inte bara Taiwan utan även såväl Sydkorea som Japan. Sydkorea med sin telekomindustri och Japan med sin högteknologiska industri.
Därför viktigt att inte Europa blir försvagat. Trump borde inse att han behöver Europa (och Ukraina) i Stilla Havet. Inte skjuta sig själv i foten och göra Kina ännu starkare.
Klnas fönster hänger ihop med Rysslands. Om Europa går stärkta ur situationen blir vi (och Ukraina som har fått stöd av Sydkorea och Japan) en faktor att räkna med i Stilla havet som motpol till kinesisk aggression.
✊👊👍
”Ukrainian military intelligence announced that its special forces struck and disabled a Russian Black Sea Fleet vessel near Novorossiysk.”
https://bsky.app/profile/united24media.com/post/3lyk7daijt52i
https://united24media.com/latest-news/one-of-only-four-ukraine-sinks-60m-russian-support-vessel-in-black-sea-raid-11558
Från ca: 40-50 miljarder per år under Biden till 400 miljoner, bättre än inget alls i alla fall.
”US House of Representatives approves the defense budget for 2026, allocates $400 mln for Ukraine #Ukraine”
https://bsky.app/profile/amplifyukraine.eu/post/3lyk7agjfku2f
”⚡️ US House passes $890 billion defense bill, includes $400 million for Ukraine aid. While the Ukraine provision faced pushback, a proposal by Republican Congresswoman Marjorie Taylor Greene to eliminate aid was rejected with bipartisan opposition.”
https://bsky.app/profile/kyivindependent.com/post/3lyk76qwxes2p
https://kyivindependent.com/us-house-passes-defense-bill-includes-400-million-for-ukraine-aid/
Det var tydligen en ordentlig majoritet som röstade för. Hoppas Trump tar del av de siffrorna.
Sen vet inte jag, ska kanske genom senaten också innan det är klart?
”Rep. Don Bacon: The House has overwhelmingly backed continued military aid for Ukraine with a 372-60 vote.”
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3lykddmhlzc2g
Det var kanske så enkelt att det var precis det här Ryssland var ute efter.
Istället för att skicka LV till Ukraina kommer det nu att gå till Polen och länder som har Ryssland som granne.
Ukraina har fått fart på sin försvarsindustri, men som vi sett finns det gott om ryssympatisörer och spioner i Ukraina som kan hjälpa till att avslöja var de ligger.
Ukraina behöver allt LV de kan få för att skydda både fabriker och energiförsörjning.
”🇵🇱 Poland has requested additional air defense systems and counter-drone technology from NATO allies, – Bloomberg 🇫🇮🇺🇸 The US approved a possible $1.07 billion sale of up to 405 AIM-120D-3 air-to-air missiles and related equipment to Finland.”
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lyk632tdws2t
Ajfan du har ju rätt. Det är ju så att säga den minsta fördelen de får ut av det även om de inte går vidare enligt Johans farhågor.
Återigen visar hur viktigt det är att inte göra som de vill utan att omedelbart införa något slags ”straff” i dressyrsyfte
”When you put all of the missile and drone strikes and crashes since 2022 west of Ukraine on a map, it becomes eye-opening. Almost 50 known incidents (and we’re still backfilling)”
https://bsky.app/profile/malcontentnews.bsky.social/post/3lyk4vb3eqc27
”❗️During the night, 🇺🇦Ukrainian military shot down 62/66 🇷🇺Russian UAVs”
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3lyk3us2dyc2d
Återpostar det här från FRAM I NATTEN i går:
Sweden urgently sends additional aircraft and air defense equipment to Poland, — Polish Defense Minister
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lyiv4wtf522r
HIMARS strike on Donetsk, at least 6 hits!
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lyj2sc37ls2r
”A Ukrainian Air Force Mi-8 helicopter intercepted and downed a Russian Shahed drone.”
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3lykdxvvz4s2g
Om Rysslands tanke med drönare över Polen är att väst ska rikta stödet dit och tappa fokus på Ukraina kan det nog bli backfire. Tänk om den eskaleringen får väst att till slut ta av sig handskarna och ge sig in i spelet.
Ja, Polen är trots allt granne till Ryssland och har närmast till Ukraina om det blir aktuellt att gå in där.
Off-Topic, Charlie Kirk
Som säkert många av er redan läst blev Charlie Kirk skjuten i går i samband med ett framträdande.
Frågan är vad det kommer att leda till och vem som låg bakom.
Trunp har redan skickat hemvärnet till Washington och hotar med att skicka det till Chicago och flera andra städer. Det här kommer förmodligen gör att motståndet till det minskar och att han tillåts ta till ännu mer med hårdhandskarna.
Han har redan uttalat sig och skyller förstås på ”galna demokrater” och har listat alla republikaner som skjutits men utelämnar förstås demokrater som råkat ut för samma sak. Kirk kommer troligen att bli en martyr och demokraterna kommer förmodligen att få den kollektiva skulden. Det här kommer att splittra USA ännu mer.
Nu påstås det att eventet där han framträdde hade låg säkerhet och det kan förstås vara därför man inte lyckades fånga skytten (än i alla fall), men det borde vara någon som är ganska skicklig eftersom personen bord befunnit sig på ganska långt håll med tanke på att det var en rätt stor publik.
Frågan är vem som sköt honom (eller på vems uppdrag). Det kan förstås vara en galning som fått nog, det händer ju då och då. Skulle det varit en urspårad demokrat kan personen knappast tänkt till för det här skadar demokraterna snarare än stärker dem.
Både Kina och Ryssland tjänar på ett USA som hamnar i internt kaos, inte alls omöjligt att någon av dem ligger bakom. De kommer förstås att hetsa på främst alla ungdomar som Kirk riktade sig till. Han talade oftast till studenter på universitet. I andra änden av spektrumet har vi vänstern och alla palestina-anhängarna. Det här kan vara startskottet till allvarliga motsättningar.
Sen kan man inte låta bli att fundera på om han kanske användes som bondeoffer. Även då kommer man att arbeta stenhårt med propagandan för att det ska mynna ut i att ge Trump ännu mera makt och fritt fram att ”rensa ut alla farliga element som hotar USA”.
Han kan då kalla in ännu fler militärer för att underlätta att ta kontrollen över demokratiska städer och stater.
Lite kort om Charlie Kirk
Han var en konservativ kristen aktivist och mediakändis som bla. startat Turning Point USA och även Turning Point Action varav den senare är inriktad på politisk opinionsbildning och valkampanjer.
Han har kallats för evangelist för MAGA och stöttade helhjärtat Donald Trumps.
Han brann även för kapitalism, minskad inblandning från staten och yttrandefrihet.
Han var emot invandring, aborter osv och är förstås antiwoke på alla sätt (starkt emot HBTQ t.ex).
Han har även kommit med många i det närmaste rasistiska uttalanden i samband med invandring där han varit nedlåtande eller negativ till allt från indier och muslimer till judar och latinos.
Han har sagt att svarta hade det bättre som slavar på 40-talet osv.
Han var även en stark förespråkare för rätten att bära vapen och emot alla former av begränsningar, att det skjuts ihjäl människor var ett pris som man fick betala, ett par citat:
”I think it’s worth to have a cost of, unfortunately, some gun deaths every single year so that we can have the Second Amendment to protect our other God-given rights.”
”You will never live in a society when you have an armed citizenry and you won’t have a single gun death … But I think it’s worth it.”
Ett annat citat:
“I can’t stand the word empathy, actually. I think empathy is a made-up, new-age term that … it does a lot of damage.”
Den cyniske skulle kunna säga att han fick som han ville och att ingen borde känna empati för hans död.
Så cynisk är jag inte, det är fruktansvärt att personer mördas och ännu värre när de mördas på grund av sina politiska åsikter (vare sig jag håller med om dem eller inte).
”Världsledare reagerar: ”Hot mot demokratin”
”Mordet på den amerikanske högerdebattören och podcastprofilen Charlie Kirk har fått flera ledare runt om i världen att reagera, rapporterar AFP.
Kanadas premiärminister Mark Carney skriver på X att han är bestört.
”Det finns inget rättfärdigande för politiskt våld och varje sådant dåd hotar demokratin.”
Storbritanniens Keir Starmer understryker vikten av att ha en öppen och fri debatt. Italiens Giorgia Meloni kallar mordet för ett ”djupt sår för demokratin”.
Även Israels Benjamin Netanyahu har skrivit på X:
”Jag pratade med [Kirk] för bara två veckor sedan och bjöd in honom till Israel. Tyvärr kommer det besöket inte bli av.””
https://omni.se/varldsledare-reagerar-pa-mordet-hot-mot-demokratin/a/rPoGnl
”Martyr for truth.’ Trump vows vengeance against ’radical Left’ for Charlie Kirk killing”
”Calling assassinated conservative influencer Charlie Kirk “a martyr for truth and freedom,” President Donald Trump on Sept. 10 attacked the “radical Left” and said its heated rhetoric was “directly responsible for the terrorism that we’re seeing in our country today.”
“It’s long past time for all Americans and the media to confront the fact that violence and murder are the tragic consequence of demonizing those with whom you disagree day after day, year after year, in the most hateful and despicable way possible,” Trump said.
But, he said, “For years, those on the radical Left have compared wonderful Americans like Charlie to Nazis and the world’s worst mass murderers and criminals. This kind of rhetoric is directly responsible for the terrorism that we’re seeing in our country today, and it must stop right now.”
https://eu.usatoday.com/story/news/politics/2025/09/10/trump-vows-vengeance-against-radical-left-for-charlie-kirk-slaying/86085895007/
Trump:
”Charlie Kirk’s death is the result of the international hate campaign waged by the progressive-liberal left.
This is what led to the attacks on [Slovak prime minister] Robert Fico, on [Czech former premier] Andrej Babiš, and now on Charlie Kirk. We must stop the hatred! We must stop the hate-mongering left!”
https://www.theguardian.com/us-news/live/2025/sep/11/charlie-kirk-shot-latest-news-updates-utah-university-donald-trump
180 meter var kortare än jag skulle gissat på från filmerna, krävs ingen professionel prickskytt för att klara det.
”På videoklipp som sprids från skjutningen i Utah, där högerdebattören Charlie Kirk dödades, syns en mörkklädd figur röra sig uppe på ett tak. Nu spekuleras det om det är skytten som fångats på film, skriver New York Post och SVT Nyheter.
…
Enligt uppgifter från universitetet, där mordet skedde, sköts Kirk på ett avstånd av runt 180 meter. Polisen har ännu inte gripit någon men en intensiv jakt på en gärningsman pågår. Enligt den lokala polisen letar man efter en prickskytt.”
https://omni.se/morkkladd-figur-pa-tak-skytt-kan-ha-fangats-pa-film/a/qPj7bg
Bondeoffer är bra utryckt! Definitivt, kändes tom mindre för #fcktrmp än att kladda ner sitt eget oskadade öra med lite rött!
Sen behöver det inte vara så att Trump eller några av hans närmaste anhängare ligger bakom, kan vara någon galning (eller galningar) som fått för sig att det vore en bra idé.
Fast det är nog ändå mest troligt att det är någon knäppskalle som ansåg att Charlie Kirk måste bort.
Ryssland?
16st döda lokalpolitiker i Tyskland senaste månaden/månaderna
13:00 börjar pressträffen i dag:
”Torsdag 11 september håller regeringen och Sverigedemokraterna en pressträff där en nyhet om stöd till Ukraina presenteras. ”
https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2025/09/inbjudan-till-presstraff-om-stod-till-ukraina/
”❗️Ukrainian Company ”Ukrainian Armor” has supplied the Ukrainian 🇺🇦Defense Forces with over 1,000 Novator armored vehicles since the beginning of the Russian full-scale invasion.”
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3lykh2t3kt22b
”It is stated that the price of the interceptor drone is ~10% of the price of the ”Shahed”. The price of one ”Shahed” is not known for sure, but it could be around $30,000, given the localization of production by Russia.”
https://www.gov.uk/government/news/groundbreaking-ukraine-tech-sharing-agreement-to-deliver-drones-and-support-jobs
”Russia copying Kyiv’s drone technology as ’direct technological race’ accelerates, Ukraine army chief says”
https://kyivindependent.com/russia-copying-kyivs-drone-technology-as-direct-technological-race-accelerates-ukraine-army-chief-says/
Jag tycker vi ska vara försiktiga med att slå fast att drönarangreppet mot Polen är en solklar fördel för Ukraina. Jag tycker Paul Warburg har en ganska bra take på det hela:
https://www.youtube.com/watch?v=kAqHnMXLUno
👍
Håller med honom, tror också att det kan ha varit huvudmålet med drönarna. Främst då LV som jag nämner här: https://johanno1.se/sv/ukraina-daglig-uppdatering-11-september-2025/#comment-48578
Framstå som stark när du är svag passar också bra in tror jag.
Dessutom, eftersom NATO inte kommer att svara med någon aggression kommer Ryssland att framstå som starka både internt och externt. Det stäker även deras narrativ att Ryssland inte kan besegras (titta inte ens NATO vågar göra något) det är lika bra att Ukraina ger upp..
Tycker därför att man borde svara med något (och inte behålla utrustningen själva). Då slår vi både hål på deras propaganda och ökar stödet till Ukraina.
En halvdan eskalering med drönarna mot Polen. Bar de på stridsspetsar? Eller var samtliga decoys? Den frågan verkar inte kunna få ett svar. Ville man provocera Polen att göra nåt överilat? Ryssland har kört fast på marken men har sina drönare och robotar som de kan använda sig av. Blir nästa drönarattack en skarp sådan mot Vilnius i Litauen? Lite lagom ofarlig så man kan hävda en felflygning. Ja Ryssland testar men inte från någon styrkeposition. Utan mer av desperation över att krigsmålen inte kunnat uppnås.
Dom var decoys.
Hade extra bränsletank där verkansdelen skulle suttit.
Ryssarna testar, och väntar vi ska slå tillbaka sådär lite halvdant, så de får dra på sej offerkoftan och beklaga sej över att vi bombar dom bara för att nögra ofarliga drönare flyger fel pga Ukrainas störningar.
Lite intressant förresten att han menar att baserna de sätter upp vid Finland osv. bara tomma skal utan innehåll, som ett led att bygga på hotbilden.
DeepStateMap, både Ukraina och Ryssland avancerar.
”The Ukrainian Defense Forces pushed back the enemy near Volodymyrivka and Shakhove. The enemy advanced in Serebryanske forestry, near Poltavka and Pankivka.”
Undrar om det är på riktig eller potemkinkulisser?
”A secret military base the size of 280 football fields is being built in Belarus. Construction near Pavlovka, south of Minsk, began in June 2024 and is now in an active phase, according to the “Schemes” project (Radio Free Europe/Radio Liberty)
The facility occupies the former Soviet camp No. 25 “Pavlovka,” which housed the Slutsk 306th Strategic Missile Regiment with R-12, “Pioneer,” and “Topol” systems. After Belarus joined the Nuclear Non-Proliferation Treaty in 1993, part of the regiment was disbanded and the base abandoned.
Satellite images show the site covers over 2 km².Over 1 km² of forest has been cleared,13 ammunition warehouses and three 100-meter hangars built,foundations for other buildings connected by paved roads New foundations are visible in the north; in the east,a 150-meter building frame and embankments
Belarusian authorities do not acknowledge the construction. Polish expert Konrad Muzyka suggested the base could store the Russian “Oreshnik” ballistic missile system.”
https://bsky.app/profile/antongerashchenko.bsky.social/post/3lykjhi737226
Tyskland flyttar en brigad permanent till Litauen
Nato vidtar åtgärder för att stärka den östra flanken i Europa. Det säger general Alexus Grynkewich, Natochef över de allierande styrkorna i Europa, på en presskonferens i Vilnius rapporterar Reuters.
Tror att detta syftar på 45th Panzer Brigade (Bundeswehr), som har varit på gång ett tag.
Artikel från Januari: https://spartanat.com/en/die-panzerbrigade-45-offiziell-in-dienst
”Panzer Brigade 45 now in service”
”By the end of 2025, around 500 members of the brigade will be serving in Lithuania. Depending on the completion of the necessary infrastructure by Lithuania, more troops from Germany will gradually be relocated until the target size of 4,800 soldiers and 200 civilian staff is achieved.”
💥⚔️🇩🇪👍
Presskonferensen: Förstärkt ekonomisk ram om totalt 40 miljarder per år 2026-27 samt civilt bistånd om 10 miljarder per år under 2026-2027 samt minst 10,5 miljarder under 2028
—
Tredje paketet under 2025 uppgår till 9,2 miljarder (sammanlagt är vi uppe i 90 miljarder sedan kriget i Ukraina startade).
Det man levererar ”svarar mot Ukrainas mest prioriterade behov”.
Fokus på upphandling av materiel. ca: 75% kommer att levereras under 2025-26 och det mesta kommer från svensk industri.
—
3, 6 miljarder, mark
Artilleri och längräckviddiga förmågor mm.
18 nytillverkade Archer (då har Ukraina totalt 44 st). Samarbete med andra länder kommer även ske för att upphandla ännu fler. Ammunition och eldrör samt annat som krävs för underhållet ingår.
—
2,1 miljarder, marint material:
Mobilt kustradradarsystem samt terrängbilar.
Trossfärjor med granatkastare.
Förstärkt förmåga till de 32 sedan tidigare skänkta stridsbåtarna.
Kranbilar samt dykkammare
2 obemannade system ”i den marina domänen”
—
3,5 miljarder, luftförssvar och rymd
Ammmunition, sensoreroch ledgningssystem till tidigare levererade Tridon.
Ekonomiskt bidrag för upphandling av luftförsvar genom multilateralt samarbete
Aktiva och passiva sensorer för upptäckt av dröanre och robotar.
Traktorer, lastbilar och snöslungor för drift av flygplatser
”Stärkt Ukrainsk förmåga på rymdområdet”??
Helt rätt, mer stöd till U-a framför att ställa i förråd här hemma. Gå inte på ryssens försök att skrämma oss genom drönare i Polen
👍
40 miljarder per år är riktigt bra (en rejäl höjning från 25 som var sagt tidigare), och det är bra att man tänker framåt och redan pratar om 2027.
Paketet ser också bra ut tycker jag (även om man blir besviken varje gång det inte blir Gripen😄)
18 st Archer (+ ammunition) är riktigt bra och kommer att göra nytta och jag tror att ökad förmåga när det gäller radar och sensorer inte heller är så dumt.
Sen är förstås sånt som kranbilar, traktorer och snöslungor kanske inte så spännande, men det är bättre att de får sånt av oss än att de behöver upphandla det själv, så kan de lägga mer pengar på sin egen industri.
Känns bra att Sverige fortsätter att ställa upp för Ukraina och dessutom ökar!
Välinvesterade kronor!
– Svenska jobb
– Direkt feed-back på förmåga i 2025 års konflikt
– Matchar sannolikt Ukrainas behov
– Slår direkt mot ryzzland
Presentationen från pressträffen som PDF:
https://www.regeringen.se/contentassets/eeac4dea9ca2480faa521af9fd073a9b/presentationsbilder-fran-presstraffen-den-11-september-om-ukrainastod.pdf
Helskotta vilket stödpaket 💥💥💥
Heja Sverige! 🙂
”Det amerikanska sändebudet John Coale har sagt till Belarus diktator Aleksandr Lukasjenko att USA vill återöppna sin ambassad i Minsk. Det rapporterar Reuters med hänvisning till Belarus statliga nyhetsbyrå Belta.
USA uppges också vilja normalisera banden med Belarus, som är en nära allierad med Ryssland.
USA stängde ambassaden i Minsk i februari 2022 efter att Ryssland inlett den fullskaliga invasionen av Ukraina.”
https://omni.se/uppgift-usa-vill-oppna-ambassaden-i-belarus/a/jQRblz
Kina, Ryssland och USA vill alla ha Belarus som polare.
”Belarus har släppt 52 fångar av olika nationaliteter efter förhandlingar med en USA-ledd delegation, uppger amerikanska ambassaden i Vilnius. Det rapporterar Reuters.
Frigivningen följer på en uppmaning från president Donald Trump till diktatorn Aleksandr Lukasjenko.
Det är den hittills största gruppen fångar som har släppts av Lukasjenko men långt ifrån de 1 300–1 400 fångar som Trump krävt ska friges.
De frisläppta uppges komma från bland annat Litauen, Polen, Frankrike och Tyskland.”
https://omni.se/belarus-har-slappt-52-fangar-efter-trumps-uppmaning/a/zAabOK
Vadå, har dom fångar från Frankrike och Tyskland.
Det här har ingen diskuterat någonsin förut väl?
”🔥 In the Donetsk region, there are new strikes at various locations where Russian troops are stationed.”
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lykrqfk7v22x
Hela tiden den här typen av nyheter. Ukraina bearbetar högvärdiga mål på distans efter att fått bra uppgifter för måluttag.
Tror vi USA ger dom måluttagen fortfarande eller har dom fått upp sin egen informationsinhämtning?
ATESH finns i Ryssland och Ukraina köpte väl en egen spionsatellit för några år sedan.
”🇺🇦🇪🇺 Ukraine proposes joint production of interceptor drones with European states, — Zelensky. ”This must be done as quickly as possible so that bureaucratic processes do not stand in the way. No country in the world has enough missiles to shoot down every type of drone.”
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lykrb4aouk2x
Hoppas dom får bra dealer på detta nu 👍
Man borde kolla vilken ukrainskt vapenproduktion man kan köpa aktier i 😀
NAFOfella,
Nu fick man ju kolla videon först 😀
Europa och USA har redan tidigare innan denna attack redan skrämts till att stärka upp sina nationella försvar istället för att skicka allt till Ukraina – det här har vi diskuterat enormt mycket genom åren och det verkar inte Warburg vara medveten om utan tror att det sker först nu?
Polen borde skämmas när dom nu kräver mer LV från hela Europa, jag tror inte Polen spelar med Ryssland alls så dom är bara id1oter. Det dom borde göra är att bidra till LV paraplyet över västra Ukraina, noll eskalering och inga problem alls att införa efter detta.
Det är som att övriga robotar och drönare över Ukraina samma natt inte fanns, en mycket märklig reaktion från Polen som samtidigt är oroande för Polen har också uteslutit trupp i Ukraina redan innan den här insatsen.
Vet inte exakt vilka länder som deltog men nån AWACS flög ju ned från Baltikum och flyg från ett par olika länder.
Drönarna sköts ned med snordyra robotar och Ukraina har erbjudit sig att hjälpa Polen med luftskydd framledes.
Ukraina har också föreslagit flygförbudszon i västra Ukraina så Polen skyddas.
-för det första har Europas beredskap mot Geran synats och den var dålig, ja nåt företag i UK har interceptordrönare och Ukraina har det nu också så om nåt år är väl ett skydd mot Geran på plats. Den ständiga whack-a-molen.
Skulle Ryssland släppa lös 500st gerandrönare skarpt per natt några gånger i veckan är nog europas förmåga att hantera det minimal – efter en vecka har vi slut på robotar.
—
I Ukraina fortsätter RU med +4000st FAB per månad och 4500st FPV drönare per dygn, samt artilleri och det är dom som anfaller. Ja vi har en lite positiv bias att så fort UA genomför motanfall förstorar vi upp det men trenden är bakåt.
Precis som UA smäller på med strategiska drönare in i Ryssland gör RU det över Ukraina och allt färre skjuts ned, vi var väl uppe på 90%-95% ett tag och nu nere på 15% mindre eller nåt?
Sen är det väl färre robotar som skjuts ned också?
RU har bra måluttag och träffbild dom också, är inte bara Ukraina som prickar där det svider.
—
Vi är +3år in i det här kriget och Europa har haft som strategi fram tills i sommar att bromsa Ukraina om det gått för bra. USA har varit drivande vi har fogat oss.
Ja, nu sedan i somras får Ukraina strida assymetriskt men säkerligen inte allt dom vill och USA är emot det.
Men Europa behöver råvarorna från Kina för att kunna bygga våra nya vapen och vi behöver stabilitet i våra demokratier och inte en finanskrasch – allt detta jobbar Ryssland på att få till och Kina stoppar nyckelkomponenter och viktiga råvaror.
Europa har inte tiden.
—
Ja det finns lite olika idéer kring hur vi skall få fred i vår tid, jag tycker vi skall sluta vara fegisar och återställa våtmarkerna i hela Ryssland, minera igen gränsen och luta oss tillbaka och titta på deras version av hunger games.
Bästa sättet att komma dit är att vi får nån typ av Pearl Harbour så vi behöver mer av sånt här.
—
Jag är idag tveksam till om Europa avser skydda en bit naturskyddsområde i östra Estland eller inte eller om det blir samma diskussion som nu.
Förklaringsmodellerna kommer vara många till varför det är bra att vara återhållsam men när vi inte följer uppdragsbeskrivningar hur vi skall agera i händelse av hot tar Ryssland det som intäkt att fortsätta.
—
Rysslands styrka är inte militär makt, det är deras subversiva verksamhet och påverkansoperationer.
Du ser ju precis som jag hur USA inte längre står i första ledet och vrålar om en matta av kärnvapen över Ryssland – en grupp på GRU som fick mycket champagne och medaljer för det.
Polen är exakt det – lägg det under konflikt och östra estland kommer vara precis samma.
Tjeckien har en proryska kandidat i Oktober möjligen, Spanien är pro-kina, Ungern, Slovakien, Moldavien kommer falla nångång. Hela balkan är i farozonen.
Får vi inte sparken så blir inte Europa starkare, vi blir svagare.
—
Ryssland kommer inte sluta med mindre än att den ryska sufflén säckar ihop punkt. Jag vet inte europas position kring det efter i sommar men USA vill absolut inte det fortfarande.
Landet behöver få en våldsam inre maktstrid och ett tiotal nya länder formas.
Belarus måste orientera sig mot Europa och minera igen gränsen mot ryssland och Kaliningrad bli demilitariserat eller falla.
DÅ får vi fred i vår tid och jag tror snabbaste vägen i mål är mer sånt här.
—
Självklart underlät Ukraina att skjuta ned drönarna som flög över Kievområdet mot Polen – hade dom trott som Warburg att det var dåligt hade dom väl skjutit ned dom?
Hela den insatsen mot Polen fick flyga dit orört.
De inifrån Belarus når dom väl inte.
Jag tycker det är rätt tänkt och även att dom erbjuder Polen hjälp med LV och skall ha drönarprogram med Baltikum.
Förslagen om en flygförbudszon över västra Ukraina är också rätt förslag från Zelensky.
Ukraina gör allt rätt.
”🔥 Zaporizhzhia region, attack on Russian column.”
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lykurrc4cc2k
Ett tillägg till ovan NAFOfella, om vi fortsätter på din, eller Warburgs linje, att drönarattacken mot Polen var en negativ och det resultat Ryssland ville uppnå – att Polen börjar gallskrika om att all materiel måste skickas till dom istället för Ukraina.
I termer av eskalering vad är värst –
-19st-23st drönare rakt in i Polen minst 370km djupt.
-en våldsam rebellrörelse i östra Baltikum och viskningar om små gröna män i naturskyddsområdena?
Om nu Polen ger resultatet att få bort fokus och hårdvara från Ukraina, vad skulle det inte göra om massa estniska revolutionärer sprang runt och sprängde saker i Baltikum, och nån stad utropade sig som självständig?
Då har ju Europa helt plötsligt ett helt Baltikum som skriker om vapen, brigader, LV och allt det också.
Som då kan tas från Ukraina?
Eller om Moldavien faller?
Då måste vi börja skicka materiel till Rumänien också.
—
Jag vet inte riktigt vad som har hänt med Polen utöver en anti-EU president som polackerna själva säger till mig inte är proryss i kommentarer till mina inlägg.
I början av kriget var dom svåra att stoppa och dom skickade massa MIG29 i smådelar för att komma runt USA, samt att dom har rustat sig till tänderna och är bland de största bidragsgivarna till Ukraina.
Nu var dom istället bland de första att utesluta trupp i Ukraina, och nu vill dom att hela Europa skall skydda dom efter 19st fjuttiga drönare – det sista är bara larvigt då Polen inte står näst på tur och det vet dom mycket väl.
Har Polen svängt politiskt?
Vi har ju varnat att över tid är den risken högst reell men man kan ju tycka att Polen inte är landet som borde svänga alls.
Ser dom en chans att få ett Ukraina som inte är för starkt, historiskt är dom två länderna inga vänner, spelar dom ett spel i spelet?
—
En drönarattack in i Polen var inte på min bingobricka av den enkla anledningen att NATO finns och att Polen knappt gick att stoppa i början av kriget – har Ryssland sett något vi inte har sett?
Den ryska analysgruppen inför attacken har ju diskuterat en fråga ingående – ”om vi drönar Polen, kommer dom då på eget bevåg skicka in sina förband i Ukraina ja eller nej”.
En konsekvens hade ju kunnat bli att Polen på eget bevåg utlovade utökad no-fly zon inne i Ukraina till exempel och hänvisa till direkt självförsvar?
Och analysgruppen kom fram till rätt slutsats.
En stor drönarattack in i Baltikum hade varit mer logiskt för mig för att testa vattnen lite.
I ämnet Baltikum så är det lite stiltje där, Sun Tsu och allt det 🧐
—
Efter denna attack gissar jag att den ryska analysgruppen presenterat sin slutsats att sannolikheten för att Europa kommer skicka soldater till Ukraina är mycket låg.
Där har vi kanske ytterligare ett skäl för testet – hur kommer Europa reagera på vår kommande eskalering i Ukraina med anfallsvektorerna Belarus och Transnistrien?
Svaret fick dom nu – vi kommer inte göra någonting.
Även om vi skulle ändra oss att göra det senare så agerar RU på denna information.
Polen var väl ett bra testskott att börja med när det gäller drönarna?
Där kan de komma undan med att det var ett misstag eller skylla på störningar från Ukraina, även om alla insatta vet att de ljuger så är det nog många som går på det eller som näst sämst inte riktigt vet vad de ska tro.
I morgon startar Zapad och under den övningen kan det nog sluta med att även Lettland och Lituaen får påhälsning. Det var ju en övning, lätt hänt att det sker misstag…
Om syftet är att få Europa att tappa fokus på Ukraina och skicka resurser till fel länder vore det en naturlig fortsättning, speciellt nu när de sett att det inte hände något när det gäller Polen.
Sekundärt syfte kan förstås vara att skrämma upp befolkningarna i alla Europeiska länder och tillsammans med påverkansaktioner även få dem att vilja minska stödet för att själva slippa bli utsatta.
Även från den synvinkeln skulle förstås ett antal drönare in i fler länder fungera.
De behöver uppenbarligen inte oroa sig för några repressalier, så det finns ju egentligen inget som hindar dem. De kanske tom. vågar låta någon vara laddad nästa gång.
Ett regerätt anfall över gränsen är en helt annan sak.
Börjar du glida lite i din analys, ingenting från Zapad men ökat i Ukraina var det väl 😶
Att försöka komma under NATO svar är väl den risk som är överhängande?
Fullt anfall bara om dom tror att dom kommer undan med det, det tror jag inte dom vågar chansa på ännu.
En ännu större risk är nya anfallsvektorer in i Ukraina.
Nej, det är väl det jag skriver? Det där med anfallet över gränsen menar jag är något helt annat och att det därför inte kommer att ske.
Jag har hela tiden varit inne på att jag inte tror att det kommer hända mer mot Baltikum än någon form av provokation, typ drönare eller någon robot.
Sen har jag skrivit att jag tror att sannolikheten är betydligt större att man anfaller Ukraina från Belarus, för jag menar att det är Ukraina som är Rysslands huvudmål, och att de inte heller vågar sig på att utmana NATO på riktigt (i alla fall inte innan Ukraina är avslutat, beroende på hur det går förstås).
Så jag är helt med dig på att Ukraina är större risk.
Det är en jätterisk nu speciellt eftersom hela Europa utom Macron, som just fick politisk problem, bestämt sig för att inte skicka trupp till Ukraina.
Attacken mot Lviv – där var det alltid Polen som skulle rädda med en flank-mosning eller hur…
Estnisk motståndsrörelse och rätt diskreta gröna män är nog inte långt bort – under NATO Artikel 5.
Ingen tror att Ryssland kan gå i fullt krig med Europa men skillnaden mellan små gröna män i östra Ukraina eller drönarregn över Polen är försvinnande lite enligt min mening.
16st lokalpolitiker har dött i en tysk delstat inför ett val och polisen utesluter ”foul play”, som artikeln är skriven tolkar jag det som naturliga dödsfall.
Vad gör politikerna i Tyskland på fritiden egentligen😶
Delstaten har 18miljoner invånare så dubbla Sveriges folkmängd.
https://news.sky.com/story/online-conspiracy-theories-rife-after-16-election-candidates-die-in-germany-13427546
Lite intressant det där.
Tar du 20 000 genomsnittspersoner och vi antar att de är i spannet 30-60 år så kommer det att dö ungefär 35-50st per år.
Skulle det finnas fler äldre ökar det förstås markant och när det gäller politiker gissar jag på att medelåldern faktiskt är högre än 45 år och att det säkert finns några över 70 bland kandidaterna.
Sen kan fördelningen för hur många som dör för en enskild månad också variera slumpmässigt, så mellan 1-8 dödsfall på en månad är inte så konstigt.
Sen är det vanligare med dödsfall under vintern och sommarens varmaste månader och vi hade flera veckor med extremhetta nere i Europa och även Tyskland hade temperaturer över det normala, det kan också ha påverkat dödligheten.
Har 16st dött inom en månad är det det väldigt osannolikt, lite beroende på hur åldersfördelningen egentligen ser ut. Med 20 000 människor inblandade ska det inte bli alltför stora variationer.
Men så har vi ju slumpen som ställer till det så även om det inte ska hända oftare än t.ex. en månad av tusen, eller hundratusen kan det ändå inträffa vilken månad som helst.
Är det inom två eller tre sommarmånader är det statistiskt rimligt eller om genomsnittsålder är upp emot 60 år eller högre.
Kan ligga en hund begraven, eller en ryss, så det kan nog vara idé att undersöka det nogrannare.
Här är en nyhet kring det där från förra veckan.
”Sex personer som kandiderar för det tyska högerpopulistiska partiet AFD inför delstatsvalet i Nordrhein-Westfalen har dött på kort tid. Trots att polisen har konstaterat att det inte finns några misstankar om att oegentligheter ligger bakom har dödsfallen gett upphov till konspirationsteorier, rapporterar BBC.
AFD-ledaren Alice Weidel har spätt på spekulationerna genom att dela ett inlägg där en ekonom hävdar att dödsfallen är ”statistiskt närapå omöjliga”. Däremot säger ett av partiets tunga namn i delstaten, Kay Gottschalk, att han inte har sett något som stärker misstankarna, men att han vill att fallen utreds.
Runt 20 000 personer kandiderar i valet och en representant för delstatens valkommission påpekar för Der Spiegel att även sex kandidater från andra partier dött under samma period.”
https://omni.se/flera-dodsfall-inom-afd-infor-tyskt-delstatsval/a/KM0JgG
”Tar du 20 000 genomsnittspersoner och vi antar att de är i spannet 30-60 år så kommer det att dö ungefär 35-50st per år”.
Det borde alltså varit 3-4st istället för 16st under tidsperioden?
4ggr eller 5ggr den normala dödligheten är det vi diskuterar här?
Hade det varit ett läkemedel hade företaget gått i konkurs 😀
så här skrev AI om Tyskland och om vi har överdödlighet hos politiker borde det ju vara så i landet sonm helhet?
No, Germany did not experience increased overall mortality in the first half of 2025; in fact, mortality figures in the second quarter (April-June) of 2025 were lower than the median of the preceding four years. While an influenza wave impacted early 2025, and heat waves caused temporary increases in mortality in July, the general trend for the year’s Q2 was below average, according to the German Federal Statistical Office.
Du är med på att hälften är Afd och hälften andra partier så du behöver inte försvara utgångspunkten att det bara är AfD som dör 😀
Här har du åldern på fyra iallafall.
Candidates Ralph Lange, 66, Wolfgang Klinger, 71, Stefan Berendes, 59, and Wolfgang Seitz, 59, are the first four who died within two weeks of each other.
Försökte också få fram ev. överdödlighet under sommaren men det fanns bara uppgifter till juni, däremot fanns det uppgifter för medeltemperaturerna som var högre.
Ska du räkna på sannolikhet kan du inte ta ett snitt och sen utgå från att allt som avviker är helt osannolikt.
Skrev ju att det är värt att undersökas för det är högt.
Att de som dött är rätt gamla pekar på att det kan vara naturligt. Dödligheten ökar ju äldre du blir.
Hade det varit så att alla kandidaterna vore 30 år skulle det varit i stort sett omöjligt. Vore medelåldern 70 vore det istället rätt naturligt.
Sen att de som dog var gamla säger inget om snittet på de 20 000 så det hjälper inte.
Hade man fått veta exakt under hur lång tid det varit hade det underlättat.
Är det ryssen så skulle det inte förvåna mig om det vore så att de gick på både de längst till höger eller vänster.
Sen så klart, hade alla varit AFD (eller från något annat parti) hade det verkligen varit misstänkt.
Hittar INGENSTANS hur många som kandiderar men du har ju helt rätt – det är den poolen man måste mäta emot.
Jag ville försöka verifiera Omnis påstående.
Jag tänkte naturligtvis först att det var antalet som blev valda som är några tusen men så är det ju inte 😀
Stort tack no1! Mkt vasst som vanligt, och deppigt! Har du nått tips hur man inte ska bryta ihop dels toll dog själv nör du skriver, o dels till oss som läser? McDonalds swishat!
Tack själv David, nu blir det en karibisk McDonalds, en roadkill mellan två brödskivor och stark sås ✊✊✊
Jag tror att ju tidigare vi accepterar att vi är i krig desto bättre, då mår vi bättre när vi återställer våtmarkerna i Ryssland och startar hunger games 💥💥😡
Kirk verkar ha varit ett stort namn för det är tydligen allt det pratas om i barnens skola 😶
Visste knappt vem han var, nu vet jag det. Man har nog sett hans diskussions-videos några gånger faktiskt.
Ingen som tycker det är synnerligen hög tid förstärka sin egna beredskap??
Går elen blir det svårt med vatten, bensin, mobilladdning, internet och betalning.
Menar inte att du behöver springa och panikköpa – det borde du faktiskt gjort redan..
Men vi tar det lite enkelt. Snabbprepping i elfte timmen…
1. GÅ igen om IDAG!! vad du har hemma.
2. köp iaf 3 flaskor vatten, samt 3st färdigmatkonserver och 3 frp våtservetter.
3. Har du tomma flaskor/dunkar? Fyll dessa med vatten.
4. Ladda alll elektronik.
5. Tanka bilen till iaf halv tank.
6. fundera på vad du borde gjort mer… För gjort mer BORDE du ha gjort tidigare.
7. ”sedan” finns inte.
Sätt dig sedan och fundera om sverige klarar 400st shaheds/natt och multipla upplopp/”bråk”…
Under covid köpte min fru typ all pasta på city gross och allt toalettpapper, har kvar några kubikmeter i huset fortfarande 😀
Elavbrott nu i vinter oroar jag mig för men har inte råd med eldstad detta år heller 😭
Bra att du påpekar det!
Det jag faktiskt inte fixat är vatten, det som är bland det viktigaste…
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/har-ljuger-ryska-ambassadoren-om-krigsbrotten-i-butja
Ja det verkar ju blivit bra TV av det!
Alla kan inte ljuga, som lögnernas mästare #fckptn
Han ramlar nog ur ett fönster!
SVT Play hela 30minuterna
https://www.svtplay.se/video/e7ddPDw/30-minuter/sergej-beljajev-rysslands-sverige-ambassador
Måste komma i håg att titta senare.
Skrev jag det ovan?
Drönarna var ett skrämskott mot Polen så dom inte skall gå in i Ukraina när RU anfaller ned från Belarus mot Lviv?
Kan varit ett skäl också?
Kan säkert vara en del i det.
Hursomhelst – jag är på Zelenskys linje här 😀
https://www.ukrinform.net/rubric-ato/4035154-zelensky-slams-weak-global-response-to-russian-drone-incursions-into-poland.html
Märks att han börjar tröttna, säger oftare precis vad han tycker på senaste tiden istället för att linda in det.
Förstår honom, och håller med.
Fast när det gäller att tacka har han i stälket blivit överdrivet noggrann, nästan så man kan ana att det är för att driva med Trump och hand gäng. 😄
God morgon!
890 KWIA
1 Tank
2 AFVs
40 Artillery systems
2 MLRS
273 U6
64 Vehicles & Fuel tanks
Slava Ukraini
https://bsky.app/profile/matsextrude.bsky.social/post/3lymha6xsvc2u