Ukraina daglig uppdatering 24 Oktober 2024

Idag blir det genomgång av fronterna vilket inte är vidare munter läsning alls tyvärr.

Ja, Ukraina har en strategisk offensiv reserv men åker dom på en till våroffensiv 2023 är nog kriget slut. Offensiven kan endast uppnå takisk seger på slagfältet så den måste ske tillsammans med annat i den assymetriska krigföringen som förstärker effekten. Framförallt är vi i slutet Oktober och har inte sett den men förberedelser för Azovstöten är i full gång.

Det finns helikopter och farkoster för amfibiestrid tillsammans med mörkerstridsmedel och minröjare så att Ukraina har lite fiffiga planer är lätt att se.

Ukraina har fått enormt mycket hårda fordon levererat nu senaste halvåret och säkert mycket annat också, men ingen som skyltas med längre.

Rensningen av Dobrophilia har hållit på över en månad minst så det är ingen Kharkiv-offensiv direkt – man nöter ned varandra och till sist kapitulerar några hundra av de som råkat överleva.

Ryssland mal på i Ukraina med sin sämre materiel och har sparat undan en offensiv strategisk reserv som är utrustad med det senare dom tillverkat, och som till del smugits in öster om Baltikum.

Ryssland strider just nu mot världens kanske effektivaste försvarsmakt i Ukraina och dom går framåt. UA har+1 miljon i försvarsmakten och lika mycket artilleri, robotar och LV som hela Europa sammantaget – och ett drönarvapen och digitalt slagfält som inte Europa har alls.

Det ni ser vid fronterna är anpassat till 2025 års krigföring vilka det bara är Ukraina, Ryssland och Kina som behärskar idag.

Man har en tunn linje skytte i försvar och en tunn linje skytte som anfaller och sen sitter det digitala slagfältet som klistrade vid bildskärmarna för att hitta groparna och sätta en FAB i dom.

När RU tror att dom kan få ett genombrott anfaller dom nu med mek och när UA måste genomför dom motanfall med mek – bägge förlorar mycket materiel i dom striderna.

RU kan fortsätta så här över tid det säger alla med koll, dom är inte på fallrepet ekonomiskt, dom är inte torrlagda ännu och dom har tillräckligt med materiel och soldater för att fortsätta som dom gör nu.

Jokern är om opposition får feeling eller nån lyckas tända massorna i Ryssland – Ukraina försöker med bägge och det känns hoppfullt när ungdomarna börjat protestera emot kriget i St Petersburg.

Putin sneglade nog oroligt mot Nepal härom månaden.

RU taktik fungerar eller hur?

Arméchefer uppnår anfallsmål som är satta pinsamt lågt förvisso men kriget rullar på russian style – drönarna och robotarna fortsätter komma från produktionslinorna och de indirekta insatserna är på ökande.

Ukraina skjuter också ned allt färre robotar och drönare nu men hjulet snurrar på och snart är autonoma AI interceptor-drönare verklighet i LV skärmen.

Vad händer när AI interceptordrönarna är vid fronterna – går vi då tillbaka till traditionellt krig för att drönarvapnet blev helt neutraliserat?

Sen minns ni kanske min diskussion om huvudförsvarslinjen som går utanför allt som Putin vill erövra och att Ukraina varit pragmatiska – det är naturligtvis denna linje UA sakta drar sig tillbaka till.

Men sen?

Jag tror det är dags att kalla en spade för en spade – Ryssland kunde inte hantera sitt digitala slagfält alls så sent som 2024 och nu fungerar det ypperligt. Vi såg en himars få en tung robot på sig för nån månad sedan till exempel – inte många minuter där mellan målupptäckt och bekämpning.

Kinas digitala slagfält har tagit bort det övertag Ukraina hade som skulle kunna vinna kriget åt dom om inte Trump insisterat på fred sedan hösten 2024, och Biden lagt sina krokben – det är Kina som byggt och som nu bemannar detta, Kina driver det digitala slagfältet och en effektiv kill-chain åt Ryssland.

Kina har även byggt upp rysslands drönar och robottillverkning samt att dom förbättrar både robotar och drönare kontinuerligt åt Ryssland.

Nu senast sköt Ukraina ned 6% av robotarna som nu är nyare och har motmedel.

Samma med drönarna, Geran 3 är knepiga.

Kina har tillhandahållit autonoma AI drönare vid fronterna som är enkla för ryssarna att hantera.

Detta är anledningen att Ukraina backar – Kina har nollat deras övertag som var en potentiell krigsvinnare och gett ryssarna det övertaget istället.

Kupiansk ser allt sämre ut och utbuktningen öster om Oskil är på god väg att falla. Situationen i staden är absolut fasansfull och RU infiltrerar sina sabotagegrupper i civila kläder UTAN vapen så UA inte skall våga bekämpa dom, och sen plockar dom på sig väl inne i staden. Försvaret är 360 försvar 24/7 och extremt påfrestande om man får gissa.

Vid Lyman går RU framåt och samma där, kommer falla rätt snart där inom månader.

Detta gör området i ”mitten” i norra Luhansk ohållbart över tid.

Vid Siversk får RU snart kastavstånd med handgranat in till Slovyansk så där kommer det också röra på sig.

I området NV om Kupiansk rör det också på sig lite, det har länge trotts att det området skulle falla.

Vid Kostianytivka är RU framme och nosar på staden med första sabotagegrupperna inne i staden. Den skulle ha en ring av mycket väl förberett försvar och vara i stort sett ointaglig.

I Pokrovsk är RU inne i centrum och anfaller väl Myrnohrad. Gregg har hållit tyst och han brukade alltid berätta om bataljonen där som var ok.

Vi har väl skrivit för några veckor sedan att fördröjningsstriden ut ur staden startat och jag tycker det står sig?

Vid Pokrovske har RU också framdrivning.

För att inte tala om Stepnohirsk där dom nu kommit bakom södra fronten – hur FAN dom kunde gå över dom terränghindren med erfarna ukrainska elitförband i området får historikerna reda ut för det förstår jag inte.

RU har också korsat Dnepr vid Kherson men det verkar inte gå jättebra och det är lite spridning på informationen – dom verkar ha infiltrerat grupper in i fabriksområdet i SÖ Kherson.

Det Europa inte egentligen gör är att ge Ukraina vapen så dom vinner, i ett helt krig har vi hållit på och försökt väga så det inte skulle gå för bra för Ukraina då det värsta som skulle kunna hända var om Ryssland kollapsade – detta fasansfulla hot som dinglat över oss sedan 2022.

De som läst inläggen vet att det var dit vi måste komma för att undvika att kriget kom till oss 😡

Nu har vi inga vapen att ge för drönarvapnet har vi inte själva men vi skickar mycket hårda fordon, alltid något.

Det finns nog en och annan ledare i Europs som tror att det värsta som kan hända är eldupphör och frysta fronter fortfarande. Vikingarna i norden har förstått vartåt det barkar men vi är små länder.

Hösten 2024 trodde många tyvärr också att fred i vår tid var uppnåeligt och våren 2025 var det väl lite blandat för man behövde hantera Trump också.

Men nu efter alla varningar vi får så är exakt alla tecken där på att RU och Kina förbereder en eskalering.

Att då riskera att Ukraina kollapsar är suicidalt för då får vi kriget över oss minus hjälpen från Ukraina.

Ukraina strider alltså mot Kina och Ryssland – berättelserna från fronterna är absolut fruktansvärda och motanfallen med Azov och 12th NG som släcker bränder tar förluster.

Ryssland har bekämpat elförsörjningen i höst och deras robotar träffar allt bättre eftersom Kina tillhandahåller måluttagen.

Vad tror ni europas game plan är – vänta och se hur det går?

Trumps trams om eldupphör var ju just bara det för RU vill inte ha ett eldupphör – dom vill fortsätta kriga.

Man får inte stirra sig blind på kvadratmeter för det här är ett ”war of attrition” och just nu backar UA överallt, och skjuter ned allt färre robotar och drönare.

Pokrovsk, Stepnohirsk, Kostintanyivka, Siversk och norra Luhansk är alla små fort som försvarats och förvisso finns det försvar bakom men dom måste bemannas och mineras, just nu är det bara gropar.

RU håller tillbaka sin mek och UA håller tillbaka sin mek – vid genombrott kastas dom direkt in.

Krigets viktigaste månader som sagt.

USA verkar vilja ta fajten med Kina men bryr sig inte om Ukraina. Om inte Europa börjar fatta svåra beslut snart kan det här springa iväg från oss och då har Ukraina gett oss snart 4 år att förbereda oss på.

I mitt förra inlägg kunde ni läsa alla åtgärder vi kan göra innan fullt krig och vi gör inga just nu snudd på – går att öka temperaturen rejält utan att riskera mellanstatligt krig men vi drar verkligen benen efter oss i detta.

Sen har vi nästa hårda sanning – Kina har nu gett Ryssland ett toppklass drönarvapen, robotvapen och digitalt slagfält så skulle ryssjävlarna få för sig att ge sig på oss måste vi ha motmedel mot det punkt.

Det har vi inte idag och både Ryssland och Kina har fått erfarenheter från detta krig vi ligger efter i. Deras produktionslinor av vapen som fungerar är igång rejält och dom har arbetslivserfarenhet.

Nu fick WV stoppa bilproduktionen för dom har inga datachips, när tror ni militär produktion börjar få problem hos oss?

Kriget är så sakteliga på väg mot oss och är vi dåligt förberedda så är vi. Och gör vi misstaget att inte tro att gängen sitter med manpads vid flygbaserna och Ryssland har en drönarsvärm på fartyg runtomkring Europa så blir vi mottagare av det också.

Jag har sagt att sommaren 2026 är dörren stängd för Ryssland att anfalla in i Baltikum baserat på att då BORDE vi vara förberedda – mineringar, bunkrar, brigader och antidrönarvapen är då på plats så tröskeleffekten att anfalla in i skogarna i östra baltikum borde vara som Finland ungefär.

Är vi inte förberedda förlängs tidsplanen, och skulle Ukraina få nog av krig blir det akut – nu verkar det inte så, dom sliter på i motvind utan att blinka som dom gjort i snart fyra år.

120 reaktioner på ”Ukraina daglig uppdatering 24 Oktober 2024”

  1. Det är drygt två år sedan Ryssland drog i gång sin offensiv. Det här är vad de åstadkommit sedan dess:

    Ryska förluster mellan 1 oktober 2023 fram till i dag, 24 oktober 2025:
    + 856 950 KWIA
    + 6 592 Tanks
    + 6 592 AFVs
    + 27 525 Artillery systems
    + 730 MLRS
    + 693 Air defens systems
    + 113 Aircrafts
    + 113 Helicopters
    + 8 Warships
    + 5 6502 Vehicles & fuel tanks
    + 3 049 Special equipment

  2. Tyvärr lyckades man inte få loss några frysta ryska miljarder under mötet i går. Belgien fegar ur då de är rädda för att åka på skadestånd och vill därför ha garantier på att EU-länderna lovar att betala om det skulle visa sig att man blir tvungna att betala tillbaka pengarna.
    Det är extra tråkigt då Ukraina tänkt använda en del av pengarna till inköp av Gripen.

    ”Inga konkreta beslut fattades om de frysta ryska tillgångarna under torsdagens EU-toppmöte, rapporterar flera medier.

    Ukraina vill ta lån med de motsvarande 2 000 miljarder kronorna som säkerhet. EU-länderna hade hoppats på att baxa planen vidare under mötet och komma med konkreta juridiska förslag på hur det kan gå till.

    I slutkommunikén blev språket betydligt mer urvattnat, skriver Euronews.

    ”Europeiska rådet ber kommissionen att presentera förslag på ekonomiskt stöd […] så att rådet kan återkomma till frågan vid nästa möte”, står det. Nästa toppmöte äger rum i december.

    Huvudskälet är Belgien, där lejonparten av de ryska tillgångarna finns hos finansinstitutet Euroclear. Landet är tveksamt till planen och räds skadestånd, och har ställt en rad krav för att gå vidare.”
    https://omni.se/inget-beslut-om-ryska-miljarder-under-eu-motet/a/25Rjdv

    ”Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj fick på torsdagskvällen resa hem från Bryssel utan de ryska miljarder han kom dit för att säkra. Belgiens premiärminister Bart De Wever lyckades få EU-toppmötet att landa i ett urvattnat uttalande där de frysta ryska statstillgångarna knappt nämndes.

    – Det är lite tråkigt att vi blir utpekade som motvilliga, sa De Wever efter mötet, enligt Politico Europe.

    Av de drygt 2 000 miljarder kronorna som beslagtagits finns merparten i det Belgienregistrerade finansinstitutet Euroclear. De Wever vill ha starka försäkringar om att landet är skyddat om Ryssland skulle ha lagligt anspråk på tillgångarna.

    – I så fall måste pengarna finnas där omedelbart. Tilliten till Europas hela finansiella system står på spel, sa De Wever.

    Den belgiske ledaren blev inte övertygad av de försäkringar han fick under mötet.

    – Jag frågade mina kolleger vem som skulle garantera detta. Det möttes inte av en tsunami av entusiasm.”
    https://omni.se/zelenskyj-lottlos-darfor-satte-sig-belgien-pa-tvaren/a/8q3O4G

    1. Man förstår ju att det måste gå rätt till, enligt lagen, då vi i demokratiska länder följer lagarna. Vi kan ju inte bara ta pengar, om vi inte kan bevisa att det är pengar som hör till Ryska staten, och därigenom kan genom domslut betalas som krigsskadestånd åt Ukraina.

      Som så mycket annat i det här kriget är våra lagar begränsande för vad vi kan göra.

      Skulle det gå så galet att Ryssland skulle vinna, skulle Ukraina troligen råka ut för ett Finskt scenario, att Ryssland skulle döma Ukraina att betala krigsskadestånd åt dom, vilket är lika absurdt nu, som det var på 40 talet, men en Ryss är en Ryss fast man kokar honom i olja.

       

  3. AFU rapporterar:
    120 combat clashes
    90 air strikes
    184 KAB
    4,987 shellings (152 from MLRS)
    6,688 kamikaze drones
    Nytt rekord för drönare, relativt högt i närtid även för granater.
  4. Totalen har gjort flera dippar den senaste tiden, och har en lägre botten även om höjden också kan se normal ut,  men tecken att offensiven hackar.

    N Slobozhansky-Kursk 0↘️
    S Slobozhansky 11💥↗️
    Kupyansk 4
    Lyman 9💥↗️
    Slovyansk 14↗️
    Kramatorsk 0
    Kostjantynivka 12💥
    Pokrovsk 39💥💥↘️
    Oleksandrivskij 14💥↘️
    Huliaypillia 0↘️
    Orikhivsk 3
    Prydniprovskij/Dnipro 3

  5. Jag tror att du har misstolkat färgen på DeepState för det gröna är inte omtvistat område utan terräng Ukraina återtog i Kupyanskoffensiven 2022. Det är den grå färgen som betecknar omtvistad område så när du mäter avståndet från frontlinjen till Sloviansk blir avståndet 27 km, inte direkt handgranatskastavstånd:

        1. Precis, det är därför Johans riktiga namn egentligen är Karl-Johan där Karl förstås är en hyllning till spenatälskaren.

          De har stora likheter, skillnaden är att Johan hämtar sina krafter från en kombination av Mariestad, grillchips och ranch-dipp.

    1. SNART granstkastaravstånd skulle det väl stått kanske.

      i din karta har du den grå kilen mot Lyman vilket var väl den jag åsyftade.

      Att det rör på sig även där.

  6. Off-Topic, AI för kriminellt bruk

    Kanske är det just här den stora risken med AI ligger? Det blir oerhört mycket enklare att genomföra trovärdiga bedrägerier (med en självlärande AI som förbättrar sig) och att göra det i enorm skala.

    ”Kriminella använder AI i allt större utsträckning och antalet investerings- och ”romantikbedrägerier” rusar till rekordnivåer i Storbritannien. Det skriver Financial Times.

    Sammantaget har kriminella stulit 629 miljoner pund, motsvarande 8 miljarder kronor, under det första halvåret – en ökning med 3 procent från samma period förra året.

    Tjuvarna använder i mångt och mycket samma beprövade metoder, men AI gör det möjligt att öka skala och hastighet på bluffarna.”
    https://omni.se/ai-lyfter-bedragerierna-till-rekordnivaer/a/Gyz6bm

  7. Off-Topic, Chipsmoms

    Kör på, inte så förtjust i chips i vilket fall, men ge sjutton i mina chilinötter!

    ”Forskare: Höjd chipsmoms kan rädda 700 liv varje år
    Forskare vid Chalmers i Göteborg har i en ny studie slagit fast att slopad moms på nyttig mat – och höjd skatt på onyttiga varor – skulle rädda 700 svenskar från en för tidig död varje år, rapporterar SVT Väst.

    Idén kallas ”matskatteväxling” och är enligt studien mycket bättre både för miljö och folkhälsa än regeringens generella sänkning av matmomsen. Tidöpartiernas förslag kan till och med försämra folkhälsan, säger Jörgen Larsson, som är en av forskarna bakom studien.

    – Våra resultat visar att priskänsligheten är hög för till exempel läsk och låg för grönsaker. Det betyder att konsumtionen av läsk kommer att öka mycket vid halvering av momsen medan konsumtionen av grönsaker bara kommer att öka i en mindre utsträckning.”
    https://omni.se/forskare-hojd-chipsmoms-kan-radda-700-liv-varje-ar/a/pPJ9nj

        1. Ja de vore ju nåt, så skulle det naturliga urvalet få sålla bort de som inte kan hålla sej på den smala vägen. Skulle även kunna sluta behandla de sjukdomar som kommer av ohälsosamt leverne.

           

  8. Off-Topic, Trump -Kanada

    Trump blev sur över en video som Kanada spridit och som troligen är AI-fejk, men vars budskap ändå är helt korrekt. Reagan var emot tullar och andra handelshinder men fakta verkar inte spela så stor roll tydligen.

    ”Donald Trump meddelar att alla handelssamtal med Kanada omedelbart avbryts.

    I ett inlägg på Truth Social hävdar den amerikanske presidenten att Kanada har marknadsfört en falsk reklamfilm där Ronald Reagan talar negativt om tullar.

    ”Tullar är avgörande för USA:s nationella säkerhet och ekonomi. På grund av Kanadas grova beteende avslutas härmed alla handelsförhandlingar med landet”, skriver Trump.” https://omni.se/trump-rasar-mot-kanada-alla-samtal-avslutas-nu/a/xm15oB

      1. Ja, han tyckte han kom med ett fint erbjudande när han ville få dem till den 52:a staten men när Kanada vägrade och hånade honom för det surnade han till. 

        Fördelen för oss är att Kanada vill närma sig Europa, det kanske slutar positivt ändå för alla utom för USA?

        1. Han har burit sig illa åt mot både Kanada och Danmark ända sedan han tillträdde. Danmark valde,trots allt, att beställa fler F35. Svår sits för danskarna emellertid. Men personligen tror jag inte att Kanada väljer fler F35. Det blir nog Gripen och troligen vet Trump om det.

            1. Tror nog det dyker upp ännu, det kan vara så med gammalt folk, att även om de ibland inte minns vad de sa för nån dag sen, så glömmer dom aldrig en oförrätt, riktig, eller inbillad.

    1. Kanada har svarat på kritiken

      ”En reklamfilm med Ronald Reagan har orsakat den senaste fnurran på tråden mellan USA och Kanada. I natt meddelade Donald Trump att han avbryter handelssamtalen och kallade reklamfilmen ”fejk”.

      I filmen, som har bekostats av delstaten Ontario, används citat från Reagan som är tagna från ett radiotal 1987.

      – Höga tullar leder ofelbart till motåtgärder från andra länder, och utlöser vilda handelskrig, säger presidenten.

      Ontarios tilltag har fördömts av Ronald Reagan-stiftelsen som hävdar att orden är tagna ur sitt sammanhang. Något som Ontarios premiärminister Doug Ford tillbakavisar.

      – I reklamen används ett oredigerat citat från ett av Ronald Reagans tal som dessutom är allmän egendom, säger en av hans talespersoner till CBC News.”
      https://omni.se/trump-far-kritik-reagans-citat-ar-helt-oredigerade/a/XjxzGo

  9. Off-Topic, USA och Kinas handelskrig

    Lite som jag misstänker, det blir inte så lätt att knäcka Kina.
    Jag har ju inte så mycket till övers för USA under Trump, men det vore illa om Kina går vinnande ur striden. Om nu någon vinner överhuvudtaget, det är nog snarare frågan om vem som förlorar minst, samtidigt som även andra länder också blir drabbade när de dras in.
    USA vill sätta press på andra länder att agera mot Kina, jag har inte sett något om att Kina skulle ha gjort motsvarande men det har de förmodligen gjort.

    ”Trots Donald Trumps hot om högre tullar och exportkontroller har Kina visat sig mer motståndskraftigt än USA, skriver The Economist inför toppmötet mellan länderna i Sydkorea nästa vecka.

    Tidningen utropar Kina till vinnare i handelskriget. ”Kina har lärt sig att eskalera och vedergälla lika effektivt som USA”, skriver tidningen. Samtidigt experimenterar de med ”extraterritoriella handelsregler och förändrar därmed världsekonomin”.

    Zhiqun Zhu, professor i statsvetenskap och chefredaktör för China and the World, är skeptisk inför mötet.

    ”Den strukturella konkurrensen mellan en växande makt och en dominerande makt innebär att spänningar alltid kommer att finnas i relationen mellan USA och Kina”, skriver han för The Hill.”
    https://omni.se/analyser-kina-vinner-handelskriget-mot-usa/a/jQ8wgL

    1. Kina är 10ggr värre för oss än Trump.

      Deras husbubbla är astronomisk och kan Trump spränga den kraschar Kina.

      Tror det är det han/dom försökt men så här långt har det inte gått

      1. Fast deras fastighetsbubbla har väl redan spruckit? Det var väl en av det största anledningarna till att utländska investerare drog sig ur Kina och tappade förtroendet när de förlorade enorma summor?

      2. Kan inte säga (rent handelsmässigt) att Kina är värre än USA. USA köper mycket av oss och det är bra, medan Kina säljer billigt till oss, vilket också är bra. 

        Problemet är att Kina på sikt kommer att bli ett enormt problem när de blir alltmer marknadsdominerande.

        Struntar vi i handeln och ser på Kina i sin helhet ska vi oavsett hålla oss i från dem.
        De är en diktaturregim som förtrycker och övervakar sin befolkning, de stöttar Ryssland och försöker få ekonomiskt övertag över de länder de ”hjälper”. De spionerar både på sina egna och omvärlden osv. osv.

        Även om deras handel med oss ändå är (eller har varit) OK ska vi betrakta dem som vår fiende.

          1. Alternativet vore att köpa dyrt av oss själva. Det fungerar inte heller speciellt bra.

            Det är snarare vi som utnyttjar lågavlönade arbetare runt om i världen. Det är kanske inte sjysst, men det gynnar oss ekonomiskt. 

            Problemet är att vi måste fortsätta att hålla oss i framkanten och driva på teknikutvecklingen. Det är nu när Kina börjar slår oss på fingrarna även där som det leder till problem. Vi måste både stimulera forskning och utveckling och stoppa att den säljs ut till USA och Kina om vi inte på sikt ska halka rejält efter. Gäller inte bara teknik förstås, finns ju fler områden.

            Att försöka ta hem produktionen av billiga produkter och försöka konkurrera kommer inte att fungera. Vi kan inte producera lika billigt som Kina och ska vi köpa våra egna produkter till betydligt högre pris drar vi bara upp inflationen och minskar vår köpkraft. Samtidigt är vi ändå är körda när det gäller att kunna exportera. 

            1. Att köpa dyrt av oss själva fungerade nog bra ganska länge, vi köpte inte lika mycket, eftersom det var dyrare, och det vi köpte höll längre.

              Det var jakten på billig produktion som drev oss i famnen på Kina, och vi med vårt ego, trodde inte att Kineserna skulle vara så smarta att de skulle köra om oss. Men med hjälp av reverse engineering av våra produkter fick en snabblektion i produktutveckling, och sen gick det undan. 

              Där är vi nu, och med en diktator vid makten i Kina är risken stor att de snart går in för imperiebyggande, då de känner att de har den ekonomiska och militära makten.

              1. Det fungerade så länge som det inte fanns betydligt billigare alternativt.

                Sen har vi ju låtit oss blivit lurade att tro att allt blir omodernt och ska ersättas oavsett om det fungerar eller inte, det får vi tacka marknadsförarna för, men också skylla oss själva som går på det.

            2. Det där stämmer inte – att det inte går att ta hem produktionen och få den lönsam (konkurrera). Anledningen är automatisering. Kostnaden för energi och råvaror bestämmer marginalen, inte  lönekostnad. Och dessa kostnader kan till stor del vara globala. För det andra, du har ingen möjlighet att ligga i framkant i produktutvecklingen om du inte har produktionen. I denna ligger en stor del av utvecklingspotentialen, och därmed konkurrensförmåga och lönsamhet – jämför TetraPak.

              1. Klart det kan gå och det finns alltid undantag, men jag tror loppet är kört när det gäller de allra flesta standardprodukter där Kina (mfl.) i dag håller tillräcklig hög kvalitet och ett lågt pris. 

                Även om man automatiserar så krävs det ändå en hel del människor så lönekostnader har betydelse. Men det beror förstås också på vilka marginaler man har och hur unik och efterfrågad produkten är.

                Skulle vi komma undan med maximal automation ger det inte speciellt många jobb. Företaget och dess ägare drar förstås in pengar, men leder det till ökad arbetslöshet får vi ändå problem. 

                Jag tror ändå framtiden ligger i nya produkter och produktutveckling, och är det unika produkter, visst även i produktion (och produktionsutveckling) så klart.

                Men även produktdesign och varumärken mm.

  10. Har oerhört svårt att tro att det skulle varit målet. Det här kommer säkert den ryska propagandan att använda sig av.

    ”Ett bostadsområde i en förort till Moskva har i dag usatts för en ovanlig ukrainsk drönarattack, skriver AFP. En drönare träffade 14:e våningen på ett bostadshus i Krasnogorsk i de västra utkanterna av den ryska huvudstaden.

    Fem personer uppges ha skadats. Lokalbon Maxim säger till nyhetsbyrån att den höga smällen lät ”nästan exakt” som en bilkrasch.

    Ryssland har den senaste tiden utfört intensiva bombningar mot Ukrainas energiinfrastruktur inför vintern, vilket lett till vedergällningsattacker. Moskva och dess omgivningar drabbas dock sällan av ukrainska angrepp.”
    https://omni.se/ukrainsk-dronarattack-mot-14-e-vaningen-i-moskvaforort/a/Gyz6V9

  11. ”Flera länder utöver Sverige kan ställa sig bakom ett ukrainskt köp av Jas Gripen, tror Saabs vd Micael Johansson. Han nämner frysta ryska tillgångar, svenska stödpaket och riskdelning mellan länder som möjliga finansieringsvägar.

    – Jag ser absolut en möjlighet att länder kan stödja ett sådant upplägg, säger han om avsiktsavtalet mellan Sverige och Ukraina kring att köpa så mycket som 100–150 Gripen-plan som presenterades i Linköping i onsdags.

    Johansson betonar att Ukraina behöver ett starkt luftförsvar där stridsflyg, antidrönarsystem och övervakningssystem kompletterar varandra.”
    https://omni.se/saabs-vd-flera-lander-kan-stodka-gripen-till-ukraina/a/VzydmV

  12. ”Ryssland försöker ge en falsk bild av de militära framstegen i Cherson i Ukraina, enligt tankesmedjan ISW.

    Exempelvis har Ryssland inte lyckats ta sig över Dneprfloden i södra Ukraina. Ändå sprids budskap från ryska aktörer om att landets styrkor korsat floden och ”etablerat ett brohuvud” på den västra stranden.

    Enligt ISW finns det inget som tyder på att det stämmer. Ukrainska styrkor har exempelvis publicerat filmklipp, som geolokaliserats av ISW, som visar att dessa rör sig fritt i området utan tecken på ryska soldater.

    Det som framställs som en framryckning tycks alltså i själva verket vara en begränsad sabotage- eller spaningsoperation som blåsts upp. Syftet uppges dels vara att övertyga ryssar om att kriget går åt rätt håll och dels att få Ukraina och allierade i väst att tro att motstånd är meningslöst.”
    https://omni.se/tankesmedjan-isw-ryssland-ger-falsk-bild-av-framgang/a/pPJ9ew

  13. ”RU kan fortsätta så här över tid det säger alla med koll, dom är inte på fallrepet ekonomiskt..” Beror väl på hur man definierar fallrepet iofs, men det man läser om rysk ekonomi är väl inte direkt goda nyheter?

    1. Ukrainas ekonomi är väl värre och dom krigar på?

      Kina har gett Ryssland 75 000 ton krigsmateriel.

      och EU köper rysk LNG och olja fortfarande.

      Ja, om EU och Kina slutade stödja Ryssland militärt och ekonomisk tar väl kriget slut men hösten 2025 gör vi inte det.

      Europa fortsätter sälja all materiel RU behöver till krigsindustrin via olika -stans.

      Nu senast var det väl Budsnov som sade att Ryssland kan kriga på och Ukraina får väl anses ha någorlunda koll då det ligger i deras intresse?

    2. Jag håller med dig, deras ekonomi befinner sig på ett sluttande plan.

      Däremot är det svårt att bedöma hur länge de kan hålla ut. Hur hårt vågar Putin pressa befolkningen och finns risken att eliten i Ryssland tröttnar?

      Tyvärr håller Kina dem om ryggen, de vill inte se Ryssland förlora stort, med risk för att landet kollapsar och det skulle se illa ut för Kina oavsett. Om de låter Ryssland är en av deras närmaste allierade förlora när man kunnat hjälpa dem, hur mycket kan man då lita på Kina?

      Sen kostar Kinas hjälp säkert mycket för Ryssland, Kina gör nog ingenting gratis.
      Hur länge är Kina beredda att hjälpa dem, och kan handelskriget med USA kanske leda till att de minskar stödet?

      Många osäkra faktorer. Ryssland kan braka samman när som helst, men det skulle också kunna ta ett decenium eller två. Själv ger jag dem 2-3 år.

    3. Man tänker lätt att oj vad lite de gått framåt, och till vilken hög kostnad i människoliv, de kommer snart att börja backa, eftersom det är ohållbart att ta sådana manskapsförluster.

      Tyvärr är det Ryssland vi pratar om, och deras befolkning är så kuvad, och har en mentalitet som gör att de kan springa över stupet som ett lämmeltåg ganska länge än. De flesta soldaterna tas in från landsbygden, och kommer från fattiga förhållande, så för dom spelar det inte någon större roll fast landet går i konkurs. Putin kommer nog se till att folket i storstäderna hålls utanför så länge som möjligt. Det är i städerna revulotionen brukar börja, så så länge de är nöjda går det bra.

      Dessutom har de en ledare som, förutom att vara psykopat, också håller sej långt från både fronten och verkligheten. För Putin är förlusten av soldater bara en nummer, likadant som det var för Stalin. Putin sitter i mitten av nätet, därifrån han styr via sina kumpaner som har fått sin position pga sin lojalitet, inte pga kompetens. Samma nätverk som Trump bygger upp i Usa.

       

  14. ”During her visit to , Minister for Economic Affairs and Energy Katherina Reiche pledged €30 million in additional funding for the Ukraine Energy Support Fund. Germany’s contributions to this fund would then amount to around €450 million total.

    According to Yulia Svyrydenko, Prime Minister of Ukraine, the funds will be used to purchase generators, critical energy equipment, and mobile power plants for Ukrainian communities. She also stated that Germany and Ukraine will establish a joint energy working group.”

    https://bsky.app/profile/deaidua.org/post/3m3wo4s2op22x

  15. Crude Oil drog i väg från ~57 till ~61USD/fat efter att USA annonserade sina sanktioner mot Rosneft och Lukoil. Gäller att sanktionerna stoppar mer export än vad prishöjningen motsvarar (vilket det förstås borde göra).

    Smart och självklart drag av USA, de får exportera mer till bättre pris och sätter samtidigt press på Ryssland.

    Skönt att se Trump gå från TACO till TAACO (Trump Almost Always Chicken Out).

    1. USA är väl dom som försöker tvåla till Ryssland ekonomiskt och Kina just nu ekonomiskt.

      EU kunde inte ens enas om att ge rysspengarna till Ukraina och nu skall vi sluta köpa deras LNG i December 2027.

      Sitter och filar på ett inlägg om Kina men dom borde kunna fälla Kina om Europa hjälper till

      1. Absolut, men jag tror ju inte att de gör det för Ukrainas skull utan för sin egen, intressena råkar sammanfalla hel tenkelt.

        Oavsett är det bra så jag är nöjd med beslutet!

        Fast jag ropar nog inte hej ordentligt förrän de där sanktionerna faktiskt är på plats och att vi ser att de efterlevs. Det var väl först i slutet på november de skulle träda i kraft och med ett nedstängt USA kommer det kanske inte att finnas några som kontrollerar att sanktionerna följs.

      2. Jo, EU är för mesiga, håller med om det. Man borde ha ställt om vid det här laget och stoppat all handel med Ryssland.

        Sen är det förstås lätt för USA att införa sanktioner och kräva det av andra, de är exporterar ju olja och är inte ett dugg beroende av handel med Ryssland.

        MEN det är förstås ändå ingen ursäkt för att inte EU skulle ha gjort det för länge sedan (de flesta länder har ändå slutat köpa olja och gas därifrån). 

         

      3. Jag tänkte nog nästan tappa hoppet när Trump hade pratat med Putin, och han och Shitkopf igen började papegoja Rysslands narrativ, men mitt i all bedrövelse så svängde Trump igen och lät de redan genomröstade sanktionerna gå vidare. Första beslutet som Trump har tagit som är negativt för Ryssland.

        Verkar som det finns nån Trumpviskare i vita huset som är på vår sida nu, och det är bra. Troligen var det någon som övertygade Trump om att han kunde tjäna en hacka på att sälja mera olja och gas.

        Kina verkar fortfarande inte vara helt oberoende av USA’s beslut, eftersom de slutade köpa havstransporterad gas och olja, men det kan ju också bara innebära att de har fått upp pipelinekapaciteten tillräckligt för att klara sej utan sjötransporterna.

  16. Vad är det de gjort i för länge sen, och i synnerhet de senaste månaderna? Putin försöker alltså låtsas som att det inte redan skett? 😂😂😂

    ”🤡🥴Discussions about the possibility of supplying Tomahawk missiles to Kyiv are an attempt at escalation — Putin ”If Ukraine launches long-range strikes against Russia, the response will be very serious and overwhelming.”
    https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3m3uqkdx7hs2e

    1. Hm, har de underhållit att berätta det åt honom, förrän Trump satte stopp för det, så han inte får ett hitlerskt utbrott där nere i sin bunker. Ingen vill väl vara den som framför en dålig nyhet åt honom.

  17. Off-Topic, vädret
    SMHI har gul varning för snö, jag vill även passa på att varna för gul snö.

    ”Gul varning för snö i norr
    SMHI har utfärdat en gul varning för ”tidvis kraftigt snöfall som kan ge trafikproblem”. Varningen gäller mellan 12 på lördag och 09 på söndag i de inre delarna av Västerbottens och Norrbottens län.
    Vädret kan leda till halka och dålig sikt. Det kan vara svårt att ta sig fram i trafiken, skriver SMHI.”
    https://omni.se/gul-varning-for-sno-i-norr/a/pPJVdw
    https://www.youtube.com/watch?v=M2qcaSyo5UU

  18. Håller med Johan No.1 att det inte ser bra ut på slagfältet, men just det oroar mig inte så mycket.
    Ukraina fortsätter backa och dessutom verkar man ha lite problem med rekryteringen av soldater. Även om det går långsammare än en snigel för Ryssland så är det inte hållbart i det långa loppet. Det gäller att Europa lägger i en extra växel och nu kan man kanske ana att USA vänt.
    Trots det tror inte att Ukraina har några problem när det gäller fronterna att klara sig ytterligare något år eller två om det inte sker några drastiska förändringar.

    Däremot verkar det som att Ryssland fått ett övertag när det gäller både FPV drönare och de nattliga attackerna som båda är stigande. Kan Ryssland fortsätta att öka kommer det att bli oerhört tufft för Ukraina.

    Jag är inte rädd för att Kina ska gå in i kriget eller att Ryssland ska göra någon attack mot Baltikum (så länge kriget i Ukraina pågår).

    Däremot är jag rädd för att Rysslands övertag med Shaheds och drönare kan komma att bli för övermäktigt om man inte kan bryta den trenden och hjälpa Ukraina att få stopp på det.

    När det gäller de nattliga attackerna stoppar Ukraina betydligt färre procentuellt nu än tidigare. Både deras energiförsörjning och militära produktion är i farozonen för att inte tala om alla civila.

    Ukraina har önskat mer luftförsvar under hela kriget och har själv tagit fram motmedel, men det räcker uppenbarligen inte. Oerhört frustrerande att vi inte ens kan få fram tillräckligt av det till dem.

    Istället lägger vi massor av pengar på att hjälpa dem återställa deras energiförsörjning, när den inte skulle behöva bombas sönder från början.

    1. Ukraina kommer köra på ända till slutet det är rätt uppenbart men för oss är det rätt viktigt att det blir en ukrainsk vinst för annars är det början på vårs tids globala konflikt.

      Ryssland är i stadiet att dom bara kommer fortsätta tills dom kraschar – du och alla andra vet att Europa och USA gjort sitt yttersta för att Ryssland inte skall krascha fram tills nu i Augisti 2025.

      Vi har också slagit fast att Trumps fredsmäklande stal ukrainas chans till offensiv när dom hade drönarövertaget som dom förlorade runt årsskiftet. Biden har också skuld i detta naturligtvis den jäveln.

      Ett inte helt orimligt utfall kommer bli ett eldupphör – Trump vill ha det, Putin kommer gå med på det när stridsmålen är uppnådda och Ukraina kanske inte har musklerna att påbörja egna offensiver?

      Om som du skriver Ryssland ökar trycket med strategiskt bombande kan vi komma till punkten att Ukraina godkänner att dom slutar om Ryssland slutar.

      Det blir då början på Fas 2 som är mer än lovligt försenad för att Ukraina förvägrat dom den.

      Det är hit vi inte får komma – då kommer kriget till oss

      Teknikracet är i full gång och om nåt halvår har Ukraina motmedel mot både robotar och shaheds är väl ett rimligt antagande.

      Jag börjar ana en viss glidning i att man inte längre pratar om att Ukraina skall vinna kriget utan får en ”rättvis fred” – mycket oroande.

    2. Jo, det är ju för jävligt att man inte kan carpetbomba ryska ställningarna som på den gamla goda tiden.

      Ryssland, eller iallafall Putin kan inte sluta utan att presentera en seger, så de kommer att hålla på tills dom faller ihop eller får stryk.

      Som det ser ut nu har inte Ukraina möjligheten att göra annat än hålla emot medan Ryssland vräker FAB och Shahed över dom, natt efter natt.

      Man vinner inte ett krig på att försvara sej på sitt eget område, det kan sluta med en avvärjningsseger, men då förlorar man land, och kan inte kräva in nåt krigsskadestånd. För att Ukraina ska ha en möjlighet till en vinst, så måste de bli offensivare, stjärtbron klippas, och kriget föras även på Rysk mark.De var på god väg i Kursk, men det satte en av Putins agenter i väst stopp för.

      Det ser nog inte riktigt lovande ut nu. Från Europa kommer inte mycket av offensiv karaktär, och Trump vill bara ha det bort av bordet, han har ju sitt största projekt på hemmaplan, att omvandla Usa till en diktatur, och så Kina förstås, samt ett eventuellt litet krig i Venezuela, för de har ju en massa olja som Trump gärna lägger vantarn på.

      Och som Johan skrev, att det pratas om en rättvis fred är illavarslande. Låter som Finlands avvärjningsseger ungefär. De får behålla självständighet under övervakning från öst, mister land i öster, och måste betala krigsskadestånd för ett krig de ej startade.

  19. Vafan, Kiev independent tar betalt 😡

    https://kyivindependent.com/analysis-pokrovsk-on-the-brink-as-russian-troops-drones-infiltrate-deeper-into-ukraines-fortress-city/

    Titeln föreslår snårigt i Pokrovsk och det är vid dessa lägen man får börja bredda sig lite för att få rätt lägesbild.

    Project Owl verkar vara helt oberoende och Deepstate Map håller stilen trots vissa påtryckningar att inte rapportera negativt så dom tillsammans ger en någorlunda rättvisande bild.

     

    1. Den var öppen för mig? Vågar inte citera mer än så här (vilket väl kanske redan är för mycket).

      ”After more than a year as the rock upon which Russia’s territorial ambitions in Donbas were broken, cracks are opening in Ukraine’s defense of Pokrovsk, and the end may finally be near.

      Less than a day after the video of the murdered civilians emerged, the 7th Corps of Ukraine’s Air Assault Forces acknowledged the Russian penetration to the railway, showing Ukrainian drones targeting the group inside the station building.

      That drone saturation, as the war has shown us, only becomes denser with time — and Pokrovsk was no exception.

      For the brigades still holding sectors inside the city and in neighboring Myrnohrad, this meant that each and every logistics and rotation run in and out of the city had a higher chance of being hit by a drone than the last.

      But to end on a positive note, it’s worth remembering that this time last year, when Russian forces first reached the outskirts of this proud mining city, few expected Ukraine’s defense of Pokrovsk to last until the end of the winter, let alone another year.

      For Ukraine to survive in this war — and eventually to win it — the staging of brutal but favorable attritional battles around fortresses like Pokrovsk remains crucial.”

  20. Off-Topic, Ungern

    Håller redan tummarna för att Orbán ska förlora, risken är förstås stor att han stoppar motståndet innan valet ens hållts, eller att det fuskas med valresultatet.

    ”Flera hundratusen människor fyllde gatorna i Ungerns huvudstad Budapest på torsdagen. Anledningen var att anhängare till både premiärminister Viktor Orbán och oppositionsledaren Péter Magyar kallat till demonstrationer, rapporterar AP.

    Orbáns anhängare samlades på en bro för en ”fredsmarsch” med anledning av att det var årsdagen för Ungernrevolten 1956. Demonstranterna skrek slagord till stöd för Orbáns motvilja att stödja Ukraina i kriget.

    ”Vi vill inte dö för Ukraina”, stod det på en stor banderoll.

    Senare på dagen fylldes ett av Budapests torg med anhängare till Magyar. De högtidlighöll samma dag men med ett helt annat budskap: Att Ryssland måste ut ur Ukraina.

    När Ungern går till val i april ser det ut att bli ett av de jämnaste i landet på över 15 år.”
    https://omni.se/dubbla-demonstrationer-drog-hundratusentals-i-ungern/a/Vzya54

  21. Ni har väl inte missat att kinas senaste möte för femårsplanen lade stort fokus på ”återföreningen med Taiwan” vilket betyder invadera och köra över Taiwan.

    Skall ske inom nästa femårsperiod helst snart.

    Om någon nu trodde att Kina inte hade den planen alls 😀

    1. Det har varit med i varenda femårsplan, men du har en poäng.
      De har ändrat hur de formulerar sig kring Taiwan och det har blivit en mer prioriterad fråga.

      Ordet fredlig som de tidigare använt förekommer inte längre så ofta.

       

  22. Någon som kan besvara följande fråga – vad jobbar Europa emot i ukrainakriget?

    Vad är det vi vill att utfallet skall bli?

    Har vi ett tydligt mål och resurssätter vi det som vilken projektledare som helst fått lära sig att man måste?

    Som ett företag – ligger vi före konkurrenterna så att vår produkt är bäst på marknaden?

    1. Låter verkligen hemskt, men det är ryssens taktik.

      Kommer de inom räckhåll, så bombar de tills alla invånare är döda eller har flytt, och det inte längre finns sten på sten i staden.

      Då går de in och tar över ruinerna, då trivs de, råttorna.

  23. ”🇬🇧🇺🇦 Zelensky: I had a meeting with His Majesty King Charles III of the United Kingdom. I am grateful to His Majesty and to the entire UK for their unwavering support of our people, strong public messages in support of Ukraine and the pursuit of peace for our country.”

  24. ”A Czech initiative Dárek pro Putina (Gift for Putin) has raised more than CZK 12,5 million ($598,3 thousand) in under 48 hours to buy a Flamingo missile for the AFU, it said in a statement.
    Martin Ondráček told Czech news website Novinky that the speed at which donors reached the target ”exceeded all our expectations.” The total amount raised is more than $640 thousand, according to the project’s website.
    The missile will be named DANA 1 in honor of Dana Drábová, a prominent Czech nuclear physicist and staunch supporter of Ukraine who led the State Office for Nuclear Safety for many years and passed away in early October. Thank you, Czechia! 🇨🇿🇺🇦”
    https://bsky.app/profile/antongerashchenko.bsky.social/post/3m3wx4rjta22i

  25. FREDAGSFYLLA?

    Amerikanarna är ju som de är:
    https://www.youtube.com/watch?v=ukzJWK0sKpY&list=PLu23PtZtVPeylYvC7vbgUE8ahJJgDZQsJ

    Jag gillar både hundar och katter men det är ändå en viss skillnad:
    https://www.youtube.com/watch?v=qGzFItk6TAA&list=PLu23PtZtVPeylYvC7vbgUE8ahJJgDZQsJ&index=2

    Siri blir avundsjuk:
    https://www.youtube.com/watch?v=NH42eamyDR4&list=PLu23PtZtVPeylYvC7vbgUE8ahJJgDZQsJ&index=3

    Kattrally:
    https://www.youtube.com/watch?v=YdCn4P3gfdA&list=PLu23PtZtVPeylYvC7vbgUE8ahJJgDZQsJ&index=4

  26. Nepotism, någon?

    ”Det relativt okända drönarbolaget Unusual Machines rusar 14 procent på Wall Street efter att man säkrat sitt största kontrakt någonsin med Pentagon, rapporterar Financial Times.Presidentens son Donald Trump Jr har ägt aktier i bolaget för 4 miljoner dollar, motsvarande drygt 37 miljoner kronor, konstaterar tidningen.Kontraktet omfattar 3 500 drönarmotorer tillsammans med flera andra delar till drönare. Unusual Machines uppger att försvarsdepartementet har indikerat att man tänker köpa ytterligare 20 000 komponenter av bolaget nästa år, skriver FT.”

    https://omni.se/a/gwVRkA

    1. Hmmm. Vad har de EGENTLIGEN tänkt använda de där drönarna till???

      Jag gissar att de har har ”flexibelt” användningsområde… speciellt när det gäller trumpten & co…

Lämna en kommentar

Rulla till toppen