När Orban säger att Ryssland är för svaga för att attackera NATO är det väl dags att bli orolig 😀
https://tvpworld.com/87188101/hungarys-orbn-says-russia-too-weak-to-attack-nato
Det andra scenariot jag inte hunnit till ännu är -stans och att Ryssland hittar på nåt sattyg med dom men återkommer till det – problemet Ryssland har där är att Kina inte gillar det och är det någon som har ett strupgrepp på Putin så är det allas vår Xi Jinping.
I Maj hade Estland operation igelkott där över 3000st brittiska soldater deltog i mekbrigadsformat med massa förmåga – i slutet Maj åkte dom tillbaka till UK 😐
https://www.army.mod.uk/news/british-and-estonian-troops-stronger-together-as-exercise-hedgehog-ends
I händelse av krig är denna brigads destination just Estland.
Jag vet inte vad triggern är för att den brigaden skall landa i Estland – UK kan väl besluta att skicka den på eget bevåg utan ”Article 5” men måste det röstas i parlamentet först eller är detta under ÖB eller regeringens mandat?
Någon som vet kanske kan förklara detta närmare för måste det tröskas igenom parlament tar det som snabbast dagar.
Hursomhelst, det tog brigaden 48timmar att förflytta sig till Estland och den har ”high readiness” i UK.
Eftersom det var övning och man hade förberett sig så gick allting snabbare men vi får väl då utgå ifrån att dom sitter i vagnarna med motorn igång när Zapad 25 drar igång mitten September?
Finns inte den här brigaden i Estland innan ryska östersjöflottan lämnat hamnarna och RU går över gränsen kommer den aldrig till Estland. Det som kommer hända är att Ryssland kommer gallskrika och lova att skjuta ned allt som rör sig inom deras övningsområde, som sen blir konfliktzon.
Och inget land kommer riskera att förlora en hel brigad på båt i Östersjön punkt.
Jag har kikat lite på hur Sverige hanterat Gotland och vid varje Zapad 25 eller ökad hotbild så har vi månader innan förstärkt upp med lite ny förmåga – innan Ryssland hoppade på Ukraina i Februari 2022 stärkte vi också upp Gotland. Vi har kommunicerat det öppet, tydligt och mycket svenskt.
Europa, väst, NATO och USA har alltid förannonserat sina övningar i god tid innan ryssarna börjar röra på sig.
Det som hänt hittills i år är att NATO och Europa haft övningar under våren och i Juni där förbanden sedan försvunnit, alltså lämnat Baltikum.
Och vad jag kan läsa mig till är det inga andra övningar än Polens, Litauens och Tysklands planerade under Zapad 25 och Tyskland har börjat föra fram förband, men då till Polen och möjligen Litauen. Jag tror att med Litauen åsyftas området kring Suwalki men är inte säker.
Så fort Östersjöflottan lämnar sina hamnar inför Zapad 25 stängs ju sjövägen till Baltikum, inget land kommer riskera den ”vådabeskjutning” som Putin kommer hota med.
Suwalkigapet är väl 40km brett som kortast med tät skog på bägge sidor och Tyskland skall öva på att besätta det nu i sommar – hur håller man det öppet mot avståndsmineringar och 4000st FPV drönare per dygn som gömmer sig i de omgärdande skogsbältena?
Går inte skulle jag vilja påstå så Suwalki kommer också vara stängt för genomfart när Ryssland så önskar.
När jag kikar på var dessa övningar i östra Baltikum varit så är dom 50km in från gränsen både i norr och söder för övrigt men det är kanske inte jätteviktigt.
Från vad jag kan läsa mig till efter en dags googlande så har NATO eller Europa inte några planer på att gruppera förband i Baltikum innan Zapad 25 drar igång och det är idag 7 Augusti 2025.
Bara så att det är tydligt – balterna frågar hela tiden efter att USA, NATO och Europa skall gruppera förband i deras länder pronto – dom vill ha en ”force posture” inför Zapad 25 som ju är det jag diskuterar eller hur 😀
https://newsukraine.rbc.ua/news/us-has-not-guaranteed-troop-presence-in-baltic-1753904335.html
Belarus oppositionskandidat säger iallafall att om/när ryssarna anfaller Baltikum så kommer inte Belarus deltaga – det knepiga med det är ju isåfall att mål i Belarus inte kan slås ut men jag tror inte hon är ute i onda avsikter.
Balterna förväntar sig iallafall ett krig i närtid – dom är oroade för att Ryssland kommer bygga upp förmåga genom Zapad 25.
Polen har en mot-övning under Zapad 25, Iron Defender med 34 000st deltagare vilket är ju den vi nämnt tidigare.
https://armenpress.am/en/article/1225545
Det som är intressant är att Polen fått med sig ett helt gäng NATO länder på övningen men baltstaterna får ingen NATO länder som vill ha övning där.
I termer av risk så är Polen låg risk då dom har en försvarsmakt men Baltikum är hög risk då det är närmast oförsvarat. Så NATO borde ha sin övning i Baltikum och inte i Polen där dom ska försöka försvara Suwalkigapet med stridsvagn mot drönarsvärmar.
Hur jag än vrider och vänder på detta så visar inte Europa och NATO några vidare knytnävar mot rysk invasion av Baltikum.
Nu gallskriker någon – ”du förstår väl att vi inte kan provocera Ryssland under Zapad 25”.
Jaså – Polen har fått med sig 16st NATOländer på en rejäl övning på 34 000st och är nog en av de större som hållits post-kalla kriget.
Nästa vibrerande gomsegel – ”det finns en solid plan att undsätta Baltikum”.
Jaså – så fort Östersjöflottan är ute ur hamn är den planen obsolet och Suwalkigapet är vid samma tid stängt bara att Europa och NATO inte kommer upptäcka det innan vi försöker banda igenom området och går under i ett moln av FPV drönare.
Den möjliga MUST anställde Ingen N Ahning har på min Substack (som jag hoppas ni subscribat till och inte glömt bort betald prenumeration för heller) meddelat att den ryska ”bogserbåten” S123 ligger över lite känslig (kommunikations) kabel utanför Baltikum.
Ett stort steg bakåt – minns ni att Estland och Finland skulle börja stoppa skuggflottan och att resten av Europa tog riktiga brösttoner – nu skulle de miljöfarliga och oförsäkrade fartygen ut ur Östersjön.
Slog det er nu att den diskussionen dött ut?
Det beror på att Ryssland förklarat att flottan och flyget nu skyddar skuggflottan och det är lite drygt 70% av den som rör sig upp och ner längs Europas kuster och in i Östersjön.
Ännu en röd linje och våldsamt hot som vi backat på således.
Den här var intressant också
https://www.gisreportsonline.com/r/russia-baltics-security
“The fundamental issue is that traditional wargaming of attack scenarios offers insufficient grounds to conclude that Russia would not launch a war it could not win. While such wargames might predict a swift Russian defeat, the nature of warfare is transforming, making it exceedingly difficult to foresee when, if or how an armed standoff will erupt into a shooting war. In this new environment of smoke and mirrors, the Russian regime seemingly remains convinced it can prevail”.
Mitt förslag baserat på Rise of Nations har som bekant varit följande –
-Ryssland avser testa Article 5 utan att trigga en respons, bedömer dom att hela Baltikum kan erövras går dom för det (föddes lite senare i analysen).
-EU kommer genom denna svarta svan utsättas för ekonomisk krigföring, kanske USA ser sin chans att trycka ned oss ett par pinnhål så vi IGEN blir beroende av dom som under kalla kriget. Nu när Trump har ett handelsavtal går denna teori uppåt i popularitet i stugorna.
-Om ni läst mina inlägg så är ryska kriget bara en förstrid inför Kinas praktsmäll, syftet är att låsa upp Europa.
Det enda jag hör just nu är, ”Ryssland vågar inte”, ”Ryssland har inte förmågan”, ”Ryssland skulle aldrig öppna ett tvåfrontskrig”, ”NATO är starkt” och så vidare i all oändlighet.
Man tänker fel, Ryssland ämnar återupprätta Sovjet, är i en krigsekonomi, har ett slutdatum och fönstret för att återta Baltikum stängs mitten 2026 kanske.
Har Europa hittills gjort något för att stoppa Ryssland?
Litar vi på Trump?
Avser Kina eskalera (sannolikt för dom säger det)?
Tvåfrontskrig – chansen för Ryssland att Europa och USA inte lägger sig i är inte obefintlig och balternas försvarsmakter är ju som den svenska ungefär minus ett vatten emellan.
Ämnar man vaska 150 000st till göres det bäst i Baltikum och inte i Ukraina som gör mos av dom och fönstret är maximalt ett år från September 2025.
Kanske man inte har kommit i ordning, kanske Europa lyckas möta upp, kanske, kanske – men risken är extremt hög just nu, jag tror inte Europa varit närmare ett krig sedan sent 80-tal med undantag för perioden innan Ryssland valde Ukraina som mål.
Det pågår rätt mycket i det dolda, USA alla hårda uttalanden nu till exempel och sen har dom högre aktivitet vid sina baser runtom i Europa – ett rätt stort antagande är ju att Trump är Krasnov eller hur.
Visar sig Trump vara en president vi bara har missförstått så har han rätt mycket att backa upp sina hot med vilket Europa inte har.
Jag kan egentligen bara tänka mig två utfall av Zapad 25, antingen ökar Ryssland i Ukraina samtidigt som dom projicerar ett hot mot Baltikum och Polen eller så anfaller dom Baltikum samtidigt som dom projicerar ett hot mot Polen.
Möjligen något mot -stans men det vill inte Kina och det tredje är att dom börjar bygga upp från Zapad 25 men att konflikt utbryter ett antal månader senare vilket inte är otroligt.
Ryssland är mycket stora idoler av att skapa en rökridå och sen göra någonting helt annat – det är deras reptilhjärna.
Eftersom Polen och Tyskland kan ha övning i Polen som spiller över lite på Litauen, förmodat Suwalkiområdet, så skulle andra länder i Europa kunna ha övningar i Estland och Lettland eller hur?
Vår bataljon på rotering borde omedelbart skickas till Lettland till exempel och Norge och Danmark borde skicka en bataljon var.
Kan vi dra ihop 50 000st i östra Estland och Lettland går hotbilden ned till gul och vi har gjort det vi säger oss alltid göra – försvara den fria världen.
De med bäst koll här får väl ändå anses vara balterna, Polen och Ukraina och alla varnar för att Zapad kan övergå i våldsamt slagsmål – skall vi bara ignorera det i övriga Europa?
På Substack – finns det fortfarande chans att bli prenumeranter (subscriber) och för mig värdefullt om ni vill bli betalande sådana. Allt content postas fritt till alla men det tar lik förbaskat väldigt mycket tid att skriva ihop, kostar 80kr i månaden och då hoppar ni över en middag på McDonalds så det är också hälsosamt – Johan No.1 gör er friskare också 👍
Fortsatt uppskattning för sidan johanno1.se emottages alltid tacksamt och det finns en QR kod för ändamålet ni absolut inte får missa då vi har kostnader samt att det finns en donationssida med länkar till Swedish Rescuers, drones 2 ukraine och andra organisationer vi lärt oss över tid är legita och vågar donera till.
Gillade ni inlägget – dela gärna i era kanaler och framförallt, dela gärna den engelska versionen till personer ni tror kan uppskatta inlägg och kommentarer dom tidigare inte har kunnat läsa.
https://bsky.app/profile/johanno1.bsky.social
Glöm inte att donera, Ukrainas sak är vår!
Stöd Ukraina!
Vad händer på fredag när Trumps tidsfrist löper ut? Vilket scenario ser ni som mest sannolikt?
- Trump förlänger tidsfristen (t.ex. för att Putin låtsas vilja ha fred men behöver mera tid) (87%, 73 Votes)
- Trump tröttnar på Putin och inför tullar och sanktioner (10%, 8 Votes)
- Putin går med på omedelbart eldupphör, Trump avvaktar med sanktioner. (2%, 2 Votes)
- Något helt annat. (1%, 1 Votes)
Antal röster: 84

ANNONSER
Som ni säkert upptäckt har vi nu annonser på sajten. Annonserna och dess placering sköts av Google som även försöker optimera det automatiskt. Vi kommer att låta det pågå några veckor för att se var det hamnar. Vissa placeringar känns ganska störande men det kanske blir bättre.
Kommer därefter att lägga upp en enkät för att höra vad ni tycker, om det är för många annonser, om det är vissa placeringar som är extra störande osv. så får vi göra ev. justeringar efter det.
God morgon! Ryska förluster i Ukraina, 2025-08-08
SLAVA UKRAINI
AFU rapporterar:
147 combat clashes
6 aviation strikes
160 KAB + 2 missiles
~ 6, 000 sheelings (129 from MLRS)
4, 305 kamikaze drones
Rykten säger att det kan vara en militärbas, vi får se om det kommer mera under dagen.
”🔥 In the Rostov region, explosions and a fire near the Millerovo airfield.”
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lvtvq5xsrk2cl
N Slobozhansky-Kursk 11💥↘️
S Slobozhansky 5
Kupyansk 10💥
Lyman 25💥💥↗️
Siverskyi 4
Kramatorsk 5
Toretsk 10💥
Pokrovsk 42💥💥
Novopavlivka 15💥
Huliaypillia 1
Orikhivsk 3
Dnipro/Prydniprovsky 1↘️
Kupyansk 10💥
Nära Mirny, Golubivka, Kindrashivka, Stepova Novoselivka och Zagryzove.
Lyman 25💥💥↗️
I områdena kring bosättningarna Zelenaya Dolina, Karpivka, Yampilivka, Kolodyazi, Torske, samt i riktning mot Serebryanka, Hryhorivka och Olgivka.
Pokrovsk 42💥💥
I områdena kring bosättningarna Poltavka, Boikivka, Mykolaivka, Novoekonomichne, Rodynske, Sukhetske, Lysivka, Zapovidne, Zvirove, Kotlyne, Udachne, Zelenyi Kut och Horikove.
Om de tänker dra i gång en offensiv i år, har de max ett par månader på sig om de vill undvika leran men egentligen borde det redan dra i gång senast i början av september.
Nu verkar visserligen pansar användas i allt mindre utsträckning, har man tänkt om och istället kör stenhårt med drönare (och artilleri) som understöd för infanterisoldaterna är man förstås inte lika beroende av vädret.
Samtidigt måste logistiken fungera, den riskerar också att fastna i leran så min gissning är ändå att om det blir en offensiv så kommer den ganska snart.
Helst skulle den ha startat redan för att visa styrka inför förhandlingarna.
”Victory cannot be achieved in defence”: Syrskyi confirmed that there are plans for an offensive Commander-in-Chief revealed that military command developed corresponding operational plans for that”
https://bsky.app/profile/euromaidanpress.bsky.social/post/3lvujx4fx2z26
https://euromaidanpress.com/2025/08/07/victory-cannot-be-achieved-in-defence-syrskyi-confirmed-that-there-are-plans-for-offensive/
”During the night, 🇺🇦Ukrainian military shot down 82/108 🇷🇺Russian UAVs”
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3lvuko2op2s2o
https://cdn.bsky.app/img/feed_fullsize/plain/did:plc:vdkutau3xlw4p5jgj7cihr3i/bafkreid7kcqognv7fanvkz3alagmbs2gaifn4nqyuxuphazj5rc54axsli@jpeg
Om förhandlingar mellan Ukraina, USA och Ryssland om vapenvila. Från Kiev Independent.
Putin, Trump to meet in coming days, Moscow says as US sanctions deadline draws near. Preparations for the meeting are underway, and the venue has already been agreed upon, Russian foreign policy aide Yuri Ushakov said.
https://kyivindependent.com/russia-confirms-putin-trump-meeting
’It is time we ended the war’ — Zelensky confirms talks on trilateral leader summit. ”Yesterday (Aug. 6), various potential formats for leader-level meetings to bring peace were also discussed – two bilateral and one trilateral,” President Volodymyr Zelensky said after a phone call with German Chancellor Friedrich Merz.
https://kyivindependent.com/ukraine-is-not-afraid-of-meetings-zelensky-confirms-discussions-about-trilateral-leader-meeting
Over 70% of Ukrainians reject Russian peace plan, support for US proposal remains divisive, poll shows. ”As in May 2025, the only plan that can be the subject of discussions and approval by the Ukrainian public is a joint plan from Europe and Ukraine,” the Kyiv International Institute of Sociology read.
https://kyivindependent.com/over-70-of-ukrainians-reject-russian-peace-plan-support-for-us-proposal-remains-divisive-poll-shows
’It’s up to him’ — Trump says ceasefire deadline depends on Putin. U.S. President Donald Trump said the ceasefire deadline he set for Russia — scheduled for Aug. 8 — now depends on Vladimir Putin. ”We’re going to see what he has to say. It’s going to be up to him,” Trump told reporters on Aug. 7.
https://kyivindependent.com/its-up-to-him-trump-says-ceasefire-deadline-depends-on-putin
”As many of you know as I’ve said it from the ground, since Trump’s ‘toe dip’ into a so-called peace deal, the situation has only escalated. I don’t need a chart to see that, but it certainly puts things in perspective for you.” 🕊️https://x.com/olddog100ua/status/1953672638850634026?s=46
Otäck utveckling och risken är att kurvan fortsätter uppåt.
Här önskar man verkligen att det på något sätt gick att slå ut fabrikerna men det är nog både problem att lokalisera dem och att nå dem.
Håller tummarna hårt för att Ukrainas nya drönare ska vara effektiva och att de ska gå att massproducera i tillräcklig mängd.
Man vet var de ligger, bl.a. här
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/har-tillverkar-ryssland-dronare-som-anvands-i-kriget-mot-ukraina
Men eftersom flera medier har skrivit om afrikanska unga kvinnor som lurats dit till slavlöner och nån påstod väl även att barn jobbar där, så är det ju svårt att bomba skiten utan att råka illa ut i media.
”❗️Footage of the 🇺🇦Ukrainian UAV ”Lyuty” striking an oil refinery in 🇷🇺Novokuibyshevsk.”
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3lvuotijbpc2o
En gång i tiden kopierade Ryssland USA, nu verkar det vara tvärtom?
”❗️The 🇺🇸US has developed an analogue of the Shahed kamikaze drone called the MQM-172 Arrowhead”
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3lvuom4di3s2o
En sak om den var försedd med jetmotor, men en moped?
T.om. rysk-iranska Shaheds utvecklas mot jet-drift.
Och är egentligen inte en jet-motor billigare och enklare rent tekniskt och materialmässigt än en flercylindrig motor med en massa finmekaniska och rörliga delar?
20 gånger snabbare att tillverka?
BAE Systems borde åka på studiebesök till Ukraina!
”Den ukrainska militären förlitar sig i allt högre grad på inhemskt tillverkade artilleripjäser av typen Bohdana, skriver SvD som varit i Ukraina och besökt ett av förbanden.
”Bohdana är alls inte lika bra som svenskutvecklade Archer, som Ukraina också använder sig av, men har andra fördelar.
En är att de kan tillverkas inne i Ukraina. En annan att det går tjugo gånger så fort som att tillverka en Archer. Dessutom kan utbildningen tryckas ihop till bara tre dagar, enligt ett artilleribefäl som SvD talat med, jämfört med över ett år för en Archer-besättning.
– I det här kriget behövs massproduktion. Det har vi kunnat lösa på rekordtid, säger artilleribefälet Serhij till tidningen.”
https://omni.se/ukraina-forlitar-sig-allt-mer-pa-eget-artilleri/a/nyz1zn
👍Intressant. Kvantiteternas krig. I början spelade kvalitet säkert en avgörande roll. Drönare, infanteri, artilleri behövs i stora mängder i den moderna krigsföringen.
Eller? Om Ukraina hade haft ett starkt flygvapen — jämförbart med vad USA med allierade tog med sig till Mellanöstern vid Iraks invasion av Kuwait respektive invasionen av Irak — hade då Ryssland ens försökt sig på den storskalig invasion?
Ukraina tvingades tidigt använda alternativa metoder för att bekämpa den ryska invasionen. Hade man haft ett starkt flygvapen och gott om robotar och missiler, hade vi ens hamnat i drönarkrigföring och infanteristrid?
Retorisk fråga.
Intressant fråga 😀
Jag trodde Sverige var världsledande?
Det var vi då vi hade Electrolux, ASEA, AGA och Volvo. Det var i min barndom då vi var en industrination.
Möjligen något mot -stans men det vill inte Kina
Sedan är frågan hur Kina ser på frihetssträvanden i -stans. Ifrån Kreml. Är det då enklare för Kina att utöva och utöka kontroll?
Sedan har vi i Ryssland införlivade -stans motsvarigheter, ett otal i syd och öst. Dessa är väl Kina också intresserade av.
Och vad gäller västs intresse för ovan regioner så vore ju frihetssträvanden som fullbordas det mest gynnsamma när det gäller att skapa ömsesidiga handelsförbindelser. Och alltså något som Väst borde iaktta.
Kina har ju dels sin landväg till Europa som är strategiskt viktig och sen vill dom ju också ha lebensraum och kan dom ekonomiskt ta över -stans är det nog det enklaste?
Exakt – den mosaik av provinser i Ryssland 😀
En punch måste komma metodiskt, inte bryskt och oövervägt. Jag tänker inte på Ukraina utan övriga Väst. Hur slagkraftig man än är spelar det ingen roll om den ryska militären överlever slaget. Man måste gå fullt in. Inte minst har kriget i Ukraina visat att infanteriet är grundbulten i både offensiv och försvar. Att iaktta vid ett svar på rysk aggression mot övriga Väst.
En fråga jag mycket länge ställt mig – vi vet hur livet är för skyttet idag 2025.
Är vi i väst redo för det?
Det här är inte längre extra allt mot dåligt beväpnade i MENA eller Afrika.
Vi har ju haft ”fred” länge nu. Och Karolinerna, det var väl legosoldater? Inte så mycket erfarenhet alltså.
Nog bättre att fråga en finländare.
Vi hade indelningsverket. En by med viss storlek skulle hålla en soldat som kallades in till övningar med jämna mellanrum. Det tjänade vårt land väl i hundratals år.
Hmm. Det krig min morfar utkämpade vid Hangöfronten och senare vid Karelska näset var nog rätt likt början av kriget i Ukraina, med massiva artillerichocker, följt av höga knän och högar av lik.
Efter drönarnas intåg har dock mycket förändrats. Man ser inte varandra i vitögat längre, nu är det mera som en finsk sommar, bara att myggen och bromsarna är dödliga.
En punkt som (kanske) inte lyfts är, varför är baltstaternas egna försvarsmakter så små? De om några borde ju veta vilka de har att göra med, och det dessutom nästgårds. Samt att inte förglömma att de länderna har en hel hög potentiella femtekolonnare. I Litauen utgör de ryskspråkiga mer än en tredjedel av invånarna, i Estland strax under en fjärdedel och i Litauen ca 5 %. Helt i enlighet med klassisk rysk imperialism att folkomflytta för att underkuva den lokala befolkningen och skapa Lebensraum åt sig själva.
Undrat detsamma. Försvaret måste ju inte vara proportionerligt till befolkningen utan till hotet. Ett bra exempel är väl Israel 🇮🇱.
Såg att jag skrev Litauen två gånger. Det är i Lettland de ryskspråkiga utgör över en tredjedel, i Litauen ca 5 %.
De baltiska länderna var delar av Sovjetunionen och inte egna länder typ DDR, Ungern och de övriga länderna i Östeuropa.
Ryssland tog med sig hela försvaret när Sovjetunionen upplöstes vilket inte skedde i de östeuropeiska länderna.
De fick börja på noll och bygga upp försvaret samtidigt som de hade kostnader för att bygga upp ett västerländskt samhälle.
De var ganska grundliga att ta allt. Var på ”sightseeing” till Paldiski, på -98, tror jag. Husen stod kvar, men bara betongskalen. På ryskt maner hade de tagit allt som lossnade med sej, även fönsterrutor. ”Kasakka vie mikä irti saa” är ett gammalt finskt ordspråk, typ ”Kosacken far med allt som han får loss”
Det förklarar en hel del, och varför Sverige gav bort en massa ”rat” (med långt A) som man säger här uppe i norra Sverige. Men nu har det ju hunnit flyta en hel del vatten under broarna sedan 1991. De verkar ha fastnat i den eviga fredens tankegångar då de tycks ha hanterat försvaret svenskt snarare än finskt.
De litade väl på att NATO skulle komma o rädda dem. Lite som Sverige tänkte.
Precis som Wesley säger, nu 2025 har dom börjat gå hårt ut mot ryska subversiva verksamheten men tyvärr har dom inte minerat igen gränsen.
Sen har dom sköra ekonomier och lutar sig på värnplikt och mobilisering men för lite för sent.
Den STORA frågan är om medborgarna är som ukrainarna och kommer använda slangbellor mot ryssen eller inte – det återstår att se.
Ja, tror det blir något åt det hållet
Efter att de lämnade Sovjet hade de rätt usel ekonomi när de skulle ställa om, sen slog finanskrisen rätt hårt också.
De har en BNP per person på ungefär 70% av Sverige. Deras ekonomier har hämtat sig bra senaste åren.
Även om de ligger efter oss så ligger de långt före Ukraina i BNP.
Svårt att hitta säkra uppgifter men de verkar ha lagt ungefär 2,3-2,8 % av BNP på försvar innan Ukrainakriget Lite lågt med tanke på att de är granne med Ryssland.
Men de har väl också blivit fredsskadade och har kanske räknat med att NATO ska komma till undsättning.
Svårt hitta säkra uppgifter men sett till aktiva inom militären varierar det i de tre länderna på mellan 0,32 till 071% av befolkningen. Litauen har flest, runt 20 000.
Sverige och Finland ligger på ~0,2% men då är det som sagt aktiva och inte reserver.
Där ligger de alltså ändå rätt högt i jämförelse.
De gör nog vad de kan och har säkert ökat sedan de här siffrorna (2023).
Ryktades om en till ”drönare i containers” attack igår men sen dog det ut och proryssarna säger att den misslyckades – vad har vi hört?
Kreminnaskogarna 😐
Jag kommer ihåg när Kreminna var i medierna. När skulle UA ta Kreminna? Ja det var väl ett par år sedan? Det vore en bra start på en offensiv från UA:s sida att till slut ta Kreminna.
Diskussionen om Baltikums löjligt låga försvarsmakter. Dom har ju trots allt inte varit i krig på väldigt länge och var förslavade mellan 1945 – 1989, eller innan dess när Sovjet nu annekterade baltikum?
Israel var ju i krig flera gånger och utan USA skulle det landet kollapsa inom veckor – balterna har ju aldrig haft den möjligheten att kunna överköpa en försvarsmakt.
Finland har också bitter erfarenhet av två krig och ett revolutionsförsök.
EU har inte betalat för ett starkt skalskydd.
Det är ENORM rysk subversiv verskamhet i länderna – att dom aldrig minerat igen gränsen kan jag lova er beror på det. Dom har bråkat om tjockleken på bunkerväggarna i tre år nu.
NATO har istället lovat skydd men nu visar det ju sig att bara om Suwalkigapet och hamnarna är öppna efter att konflikten dragit igång.
Lite Srebreniza-varning på det hela faktiskt.
Nu kanske ingenting händer men vill man ha fred skall man förbereda sig på krig heter det ju.
Gapet är 65km brett och både Kaliningrad och Belarus slutar i spetsar. Polen kommer att kunna traska norrut.
Polen som är upplåsta av alla förband i Belarus?
Genom det drönartäcke som förvägrar Ukraina rörelse inom 50km av fronterna?
Dom där spetsarna – är dom möjligen tjock skog?
Jepp, tjock som dimma, den typ som brukar beskrivas som ärtsoppa. De ryska fiberoptiska drönarna kommer att trassla in sig innan de hunnit passera gränsen.
Om Ukraina skulle vara chanslösa på 50km, varför föll inte Pokrovsk redan för ett år sedan?
50km är väl ungefär halva sträckan från svarta havet till fronten?
Så jag hittar alltså på att både Ryssland och Ukraina kan lägga ett område bakom fronterna där rörelse förvägras av drönare – kom igen nu MXT 😀
Det är vedertaget och har otaliga gånger diskuterats av både ukraina och ryssland.
Det är mycket svårt idag att köra fordon inom det området och bägge parter experimenterar med underhållet.
Hur ser en mekbrigads uppmarsch ut?
Flera kilometer lång med 100m lucka max och kör i 30km i timmen.
Håller ni koll på Trump? Så vi kan få facit till enkäten? Lutar väl åt att det blir TACO igen som de flesta gissat?
Skulle rösta men det var stängt – jag tror ni missuppfattar lite, nu är det dags i tid för Putin att få ett eldupphör i Ukraina så det kommer bli ett eldupphör mellan idag och mitten September.
Kan väl inte låta folk rösta efter deadline?
Du brukar visserligen efterkonstruera dig till att ha haft rätt i bland men där går faktiskt gränsen! 😂
Välkomna till the one and only fredagsfylla – jag fick ta tre öl igår för att lugna ned mig men jag tror att detta kan vara en möjlighet mitt i mörkret.
Som bekant så försöker jag ju skapa en fungerande transportservice åt mig själv med anställd chaufför, en bil och ett bensinkort men alla är fulla av hyss.
På bensinstationen när pumpen stannar så går mack-killen fram och trycker i 15 liter till, tog mig två tankningar att förstå det reptricket.
Har jag tankat på morgonen kommer chauffören tillbaka på eftermiddagen och det är halv tank kvar samt att det alltid är popcorn, läskburkar och annat i bilen och sätena ständigt är ändrade. Han måste alltså köra mellan min arbetsplats och familjen dagtid.
Har varit några mindre trafikolyckor, och har också varit hemma nån dag varannan vecka för att ingen dyker upp och telefonen är avstängd och så vidare – fel bensin några gånger så motorn skurit har vi också haft.
Vi är inne på tredje bilen efter ett halvår – den som krockades i helgen var 2024 års modell så inte lastgammal men de tidigare var äldre och temporära innan jag fick denna, men det förhindrade inte att dom krockades det gick bra 👍
Igår kom finanschefen ”ey kompis jag har en spännande idé, jag betalar dig en klumpsumma och sen en summa per månad så löser du din transport helt själv”.
”joo, kan acceptera en lamborghini, röd tack” (sälj dig aldrig för billigt någonsin!)
Fortsättning följer men jag funderar på om jag inte kommer ha det enklare om jag köper en service – boka en resa från A till B. Istället för att försöka bygga mig denna service?
Nu är detta Karibien men det finns säkra ”private hires” man kan anlita.
Ni kanske också funderar på varför min arbetsgivare inte tillhandahåller denna service men dom kör alla själva och kan inte tänka sig en annan lösning, alla jobb är olika helt enkelt.
Efter att jag sett trafikolyckor urarta till lyncmobbar i Angola som alltid sliter en av chaufförerna i småbitar – vem av chaufförerna är alltid slumpartat, så har jag som princip att betala någon att blir sliten i småbitar istället för mig.
Enda gången jag var på håret att åka dit i en stannad bil omringad av en förväntansfull lynchmobb sa chauffören ”oroa dig inte jag löser detta”, sen gick han ut och sa ”det är inte min bil, han vita killen i baksätet är den skall ni prata med och han är en dryg jävel” – och så smet han iväg. Jag var sekunder ifrån att täckas i brinnande bildäck den gången.
Allt beror ju på vad dealen blir men ”du behöver inte acceptera, du kan komma med motbud eller fortsätta som nu” – lät inte som en full italiensk blåsning utan att dom mest är beredda att betala för att slippa ett problem som aldrig tar slut.
Filmerna,glömde nästan hundfilmerna 🤣🤣🤣
https://x.com/catsareblessing/ status/1948010524501021162?s= 46&t=Vah3JXV31B9lXwZOK5gF7w
Katt
https://x.com/catsareblessing/ status/1947699409694699805?s= 46&t=Vah3JXV31B9lXwZOK5gF7w
Hund igen
https://x.com/itsme_urstruly/ status/1947036316845457716?s= 46&t=Vah3JXV31B9lXwZOK5gF7w
Älskar hundarna som ramlar omkull som stela pinnar när de ser en katt (usch vad hemskt jag är).
Helt otroligt 🥲 .
Jag vet att intresset för sånt här kanske inte är jätte-jättestort men kolla vilken tid inlägget till fredagsfylla postades 😎
Ah, du har du hittat funktionen för admins som gör att man kan tidsinställa postningen av kommentarer?
Nej jag postade faktiskt efter klockan på datorn som har minut och inte sekund, rätt nöjd med det 😎
För er som inte tror att Ryssland håller på med krigsförberedelser – 500st spaningsdrönare över Tyskland på ett kvartal, och det är bara dom som upptäckts eller hur 😀
https://www.ukrinform.net/rubric-society/4023658-over-500-spy-drones-spotted-over-germany-during-first-quarter-of-year.html
Jo, i verkligheten var det faktiskt 501 st. 😂
Förlåt, kunde inte låta bli.
Även om jag inte håller med dig i allt som du försöker tillskriva rysk subversiv verksamhet (nej, det var inte ryssarna som i form av en maskerad orm fick Adam och Eva att smaska i sig ett äpple eller miljörörelsen att frukta kärnkraft och inte heller såg till att vi skalade upp vindkraften eller andra miljömässiga förgreningar) så håller jag med om att vi skulle behöva göra betydligt mer än vi gör för att motverka dem.
Det gläder mig att du inte tycker 500st drönarobservationer på 2.5 månader över flottbaser, militärbaser, militära flygfält, energinoder och högkänslig civil infrastruktur var speciellt allvarligt.
Att ryssarna loggar mål är väl rätt uppenbart för oss andra.
Enda anledningen att vi vet detta är att någon läckte en hemlig rapport.
Du tror alltså att Ryssland inte kände till de tyska baserna långt innan utan behövde skicka upp drönare?
De må vara odugliga, men att upptäcka militärbaser och var de viktigaste delarna (markan) ligger har de nog haft koll på länge.
Om du INTE på allvar tror att det här är ryska drönare och krigsförberedande börjar jag bli lite orolig 😶
Nej Northvolt gjorde vi rätt bra själva tyvärr, inte ett batteri producerat under 4år och 500mnkr i månaden.
Lite hederlig inkompetens, politisk inblandning och korruption gick bra det också.
Fast det var väl mer kinesisk inblandning i kombination med svensk inkompetens när man tror man hittat ett vackert prestigeprojekt?
Lite som förr när varenda kommun kände att ett riktigt högt hus skulle visa hur framgångsrik man var?
Eller vänta, det kanske inte var fåfänga, det var nog ryssen det också?
Jag trodde vi var ledande inom den gröna omställningen?
Borde inte det inkludera att vi kan tillverka ett bilbatteri?
”Det finns fem olika sätt som kriget mellan Ukraina och Ryssland kan sluta på i och med Trumps planerade möte med Putin. Det skriver CNN:s Nick Paton Walsh i en analyserande text där han också konstaterar att alla fem är dåliga för Ukraina.”
https://omni.se/a/Jb0nO7
Med tanke på de röstresultaten du postade häromdagen och att det precis varit demonstrationer emot Zelensky – föreligger risk för folkliga protester och krav på avgång när det blir eldupphör?
Jo, och om det inte är en uttalad temporär lösning är det de med mest våldskapital som kommer att protestera hårdast. Alla som sett sina stridskanrater offra sig för att försvara Ukraina…
Zelenskyy fick ta emot väldigt mycket hat när det visade sig att man inte kunde rädda dem i Azovstsal.
En fredsuppgörelse med Ryssland skulle kunna vara helt förödande även om majoriteten av befolkingen är positiva.
Kan potentiellt slita itu Ukraina.
I förlängningen kan du även få rätt när du skrivit om desillusionerade ukrainska soldater i Europa.
Försökte Trump få Zelensky avsatt tidigt i våras?
Nu kommer han göra avtalet så det sticker lite extra i stoltheten och sen lämnar han över till GRU och FSB efter att han själv sagt någa gånger att allt är Zelenskys fel och att han dessutom är korrupt.
Zelensky har förmodligen noll chans att överleva detta – det är per design så att man skapar politiskt kaos.
Arbetslösa soldater?
Dom har redan fått ett erbjudande av maskerat FSB och GRU att jobba för 50ggr lönen ute i Europa men inget dom skyltar med ännu.
Djupt tragiskt hur det här har utvecklats.
Ett svagt Europa och en galning i vita huset.
Du erkänner att Trump inte är vår eller Ukrainas vän men verkar ändå hålla på honom ”för han gör ju vad som är bäst för USA”.
Gissar att du vill se Sverige göra detsamma.
Mänsklighetens framgång har drivits framåt av samarbete och kunskapsöverföring.
Att isolera sig driver utvecklingen åt andra hållet.
Klart som fanken Trump gör vad som är bäst för USA – dom vill ha oss ett ekonomiskt strypkoppel som under kalla kriget och där är vi snart 😀
USA har ALDRIG varit vår vän, att det skall vara så svårt att förstå för alla.
Usa, och även Kina vill ha oss splittrade, så de kan spela ut oss mot varandra. Vi ska konkurrera sinsemellan för att göra affärer med dom.
Vänta jag förklarar (igen) –
USA vill sälja till oss gärna till högsta möjliga pris. Om vi är under hot från Ryssland så blir dom first-port-of-call för våra inköpare.
Sen kommer Europas valuta ta en smäll om vi är hotade och alla pengar springa till USA.
Baltikum räcker nog för detta.
Trump är inte en ensam galning som gör vad som faller honom in, han gör vad som var bra för USA under kalla kriget och som dom vill ha igen.
USA vill inte ha ett för starkt EU.
Stämmer de ”läckta” punkterna från Trumps fredsförslag så är det nog en gåva till Putin. Inte exakt enligt Putins önskelista, men inte långt ifrån.
Då lär ju nog Trumpen ha diskuterat detta med europeiska ledare och Zelensky.
Kan ju hända att Ukraina börjar se att Usa och Europa börjar tröttna och de börjar nöja sej med en ”avvärjningsseger” likt Finland under 2VK. Men detta är inte 40 talet, och Ry har inget Tyskland att kämpa mot. Putin kan vid ett stillestånd ladda upp och fylla lagren, och när tiden är mogen slå till igen, Putin drivs av hämndlystnad, det försvinner inte, det bara växer.
Nu har Bloomberg publicerat det så viss risk att det stämmer.
Själva definitionen av att vaska ett stort offer 😭
Problemet är att Merz, Starmer och Macron håller helt tyst 😡
Hur lång tid tar det att förflytta en miljon ryska soldater till baltiska gränsen?
-två veckor är det för lång tid?
Det märks att jag blockat alla som är woke och vänsterblivna i kväll.
Det är bara ”Johan och jag” 😂
https://youtu.be/xwxZngjU-Lg?si=DArFMgTws-IjvChY
Har du blockat någon alls sedan vi öppnade?
Ja uppslutningen är absolut noll, mer interaktion på Bluesky och Substack än här och då är det ändå här man gör en insats för att skriva och diskutera.
Bra väder i Sverige?
Kanske därför 😶
https://youtu.be/W4EbsUiVug8?si=z0WO0Eji2sE3JlU0
Jag är woke, jag har tex börjat dricka te på jobbet och bojkottar kaffemaskinkaffet
Äsch, jag tänkte ju tvärtom.
Om jag hittar på att jag blockat alla woke, kommer ju alla andra att posta för att bevisa att de inte är det.
Så kommer du och dricker te?
WTF! 😂👍👍👍
Vad är woke?
https://www.facebook.com/bbccomedy/videos/you-woke-tbtn/10155552204996778/
BBC driver med woke 😂😂
Faktiskt riktigt roligt!
😂
Jag kan inte gå i god för publikationen men dom påstår att 2016 upptäckte NATO att i händelse av krig nådde Ryssland östersjökusten i Baltikum inom 60 timmar.
Får då påminna att den brittiska brigaden var på plats inom 48timmar från att man tryckte på knappen i UK.
Nu idag har Ru förband stridserfarenhet och ett drönarvapen vi i väst saknar.
Dom går vidare i att spekulera i att NATO/Europa kanske bestämt sig för att inte försvara Baltikum, men landar i att det måste vi så det är nog inte så.
Och sen tar dom upp något mycket viktigt jag helt förbisett – baltstaterna har alla skänkt väldigt mycket av sin materiel till Ukraina 😐
https://neweasterneurope.eu/2025/07/02/the-tallinn-question/
Och sen tar dom upp något mycket viktigt jag helt förbisett – baltstaterna har alla skänkt väldigt mycket av sin materiel till Ukraina 😐
På sätt och vis kan säga att Baltikum redan har gått i försvar mot Ryssland. De visste att deras front låg på tur om inte Ryssland kunde stoppas i Ukraina.
Herregud ja – balterna har i ord fördömt, dom har i handling gått hårt åt ryssar hos dom, dom har bränt alla broar och dom har förklarat att dom står på ukrainas sida helt.
Om Ryssland skulle köra över dom blir behandlingen sannolikt rätt våldsam.
Du kan väl inte mena allvar och kritisera baltstaterna för att de förstått att det bästa sättet att besegra ryssen är att ge Ukraina det de behöver för att göra just det?
MXT – var någonstans ovan kritiserar jag baltstaterna?
Eller är det du som lägger ord i min mun här 🧐
Ah, trodde ni klagade på balterna men det var alltså bara EU och NATO som inte gjort sitt?
60 timmar? Det är väl mest lövskog och möjligen en myr eller två som stoppar ryssen genom Baltikum. De borde vara vid kusten på en tiondel av tiden om det inte vore så att det var så väl förberett med minfält, stridsvagnshinder och Nato-trupper. Eller drömde jag de sista punkterna? 😴
Jag skulle kolla om Carsten Breuer tidigare uttalat sig om Putins krigsplaner och sprang på den här guldklimpen.
I backspegeln otroligt intressant att gå igenom.
https://www.theguardian.com/world/2022/jan/28/german-intelligence-chief-bruno-kahl-russia-has-not-decided-whether-to-attack-ukraine
Var inne och kollade den där andra bloggen och där var det ännu surare miner över fredsmäklandet än härinne 😀
Ja, vad händer?
Inget intressant alls – inget att kolla upp
Jo, och där måste jag ju ge dem rätt.
Trump kommer att gå till historien som den mest korruptenoch egenkär president som USA någonsin haft!
Bra att du inte håller med dom om något annat det förtjänar dom 👍👍
😂
Förr var det väl starka makter med s k starka män som gjorde upp om gränsdragningar i andra länder. Nu är det mest en kort, tanig KGB-agent som på något vis basar över u-landet Moskoviet (även Lagos och Bangalore har flashiga kvarter, det gör inte att de länderna inte är u-länder) och en ödematös pajas som ska dra linjer. Båda är lika kåta på att posera som mäktiga inför pressen. En gång i tiden var USA den mäktige tjuren som såg småtjurarna springa runt och stångas och bestiga varandra inför den övriga nötboskap en, men deras president vill hellre springa runt med de andra småtjurarna och bli tagen av pressen när han blir bestigen.
Imorgon kommer ett alternativt inlägg om det offentliga slöseriet med skattemedel och på måndag ett vanligt inlägg om vad vi går emot.
Blir inte Skattebetalarna sura om du tänkt bli slöseriombudsmannen 2.0?
Läs inte om ni inte vill ha akut högt blodtryck 😐
Nån som tror att Zelensky överlever detta?
https://www.bloomberg.com/news/articles/2025-08-08/us-and-russia-plan-truce-deal-to-cement-putin-s-gains-in-ukraine
Var är Macron, Merz och Starmer 😡
För hundrade gången, det är inte USA som kommer sitta med konsekvenserna av detta utan vi i Europa 😭
Har månne Trump satt munkavle på dom, när han ska spela stora fredsmäklaren? Det kan också vara ett krav av Putin för att förhandla.
Förmodligen – nedan så har du en länk till uttalande från Macron och Merz som är exakt lika och en ordsallad.
Nu har ju ingen trott på mig men ligger inte den där nya ukrainska försvarslinjen som ligger precis utanför Donetsk Oblast rätt bra till nu när dealen handlar om att överge Donetsk Oblast?
Game over – Europa har rullat över på rygg såg jag nu 😐
Notera att ingen längre säger att Ukraina skall återfå allt sitt territorium – det är en ordsallad istället som kan tolkas precis hursomhelst.
De tre Chamberlains kommer snart vifta med ett papper.
Självskadebeteendet från Europa är magnifikt att åse, Trump/USA får precis det dom vill och Putin likaså – allt på bekostnad av Ukraina och oss.
Tror ni Putin idag känner att Baltikum är off-limits eller inte?
Vart tar miljonen ryska soldater vägen nu tro?
https://www.aa.com.tr/en/europe/european-leaders-welcome-trump-s-mediation-as-push-for-ukraine-ceasefire-gains-momentum/3653029
Skönt att det är fredag så man får dricka öl 👍
🍻
Blir det eldupphör nu snart går för övrigt risken upp exponentiellt att det blir konflikt i Baltikum men det har nog alla förstått nu?
Den där förmågan dom skulle ha om några år – den har dom ju redan nu när lugnet lägrar sig i Ukraina.
Det här eldupphöret är forcerat och det är tidsbestämt till att komma innan Zapad 25.
Tror ni europas analytiker med Carsten Breuer i spetsen har räknat med i sina modeller om Ryssland lösgör en miljon man från Ukraina och hur det påverkar tidsplanen att dom kan anfalla NATO?
Fyra år gäller ju just nu.
What an insult… and Witkoff took it.
https://x.com/juliadavisnews/status/1953904667684917694?s=46
”The gesture by Putin, known for mind games and attempts to expose adversaries’ points of weakness, was likely meant to raise unhelpful questions and highlight that a CIA official’s son fought for Russia in the war.”
”The Order of Lenin is a Soviet-era award meant to highlight outstanding civilian service. It has been given to high-level spies, including the U.K.’s Kim Philby, a double agent for the Soviet Union.”
Putin needles U.S. by giving Trump envoy an award meant for CIA official whose son died fighting for Russia
https://www.cbsnews.com/news/putin-award-order-of-lenin-american-ukraine/
🇺🇦 00:00 | 09/08
Approximate flight routes of our UAVs:
🔴 Red arrow – directions of strike UAVs;
🔵 Blue arrow – directions of jet-powered UAVs;
All route information is based on Russian sources.
https://x.com/drnbmbr/status/1953924472706412951?s=46
”They fought for 35 years, now they are friends.” Trump with leaders of Armenia and Azerbaijan
Both members of the Collective Security Treaty Organization Russia’s NATO parody, sit with Trump. Russian influence in the region keeps decreasing. Good.
— @bohuslavskakate
🎥https://x.com/bohuslavskakate/status/1953913927588278668?s=46
Latvia Confirms Readiness to Join NATO’s PURL Initiative to Arm Ukraine
As part of PURL, the Netherlands has prepared a $545 million assistance package for Ukraine, including components and missiles for the Patriot air defense system. Sweden, Norway, and Denmark will also jointly contribute around $486 million.
u24
They Laughed at This Little Farm Plane—Until Ukraine Gave It R-73 Missiles
https://united24media.com/latest-news/they-laughed-at-this-little-farm-plane-until-ukraine-gave-it-r-73-missiles-10577
205 👍