Ukraina daglig uppdatering 9 December 2025

Nu vidare till USA och Churchills ”USA gör till sist rätt när dom provat exakt allt annat först”.

Tidslinjen tills vi är där är väl 3-4år iallafall?

Först skall dom ju förlora sin dollarstatus, ha en rejäl finanskrasch och se Kina öka på helt hänsynslöst i Asien – först då börjar det brännas kanske?

Trump har dessutom tre år på sig innan han kan röstas bort om han inte begår nåt jättemisstag och blir bortröstad.

Vad som än händer så behöver Europa dra sitt eget lass från och med nu och det verkar vi ha förstått. Vill göra en världsledande poäng av att världen aldrig har sett ett enat Europa förut och absolut inte tillsammans med Ukraina, Australien, NZ, Sydkorea, Japan och Taiwan stående på europas sida.

Vi har sett Frankrike, Tyskland eller UK helt på egen hand halvt ta över Europa, eller världen, men ett gränslöst samarbete där alla drar åt samma håll finns det ingen nu levande despot eller flaskbotten-glasögon kines som kan dra historiska erfarenheter av från historien och förbereda sig för.

Det är förmodligen därför alla andra försöker söndra Europa så att vi inte står enade, och det är rätt tydligt att dom misslyckats tack vare att Ukraina hållit ut så länge som dom gjort så vi skulle hinna komma i ordning.

Den koordinerade påverkansoperation från Kina och Ryssland vi ser just nu skvallrar om vad dom har för planer framöver tycker jag – vi går emot krig där små svaga länder ryker först och man avser hålla Europa passivt och fullt upptagna med inre konflikter och helt skapade irrelevanta problem.

USA/Biden/Trump har (förmodligen) försökt balansera det här så Europa inte skall resa sig och vi skulle landa i ett kallt krig istället för det vore bättre än fullt globalt krig. USA hade sina bästa år under (förra) kalla kriget.

Det där är en liten dirty-hemlighet som bara Johan No.1 kände till men nu i deras security plan så avslöjades det som vi sagt i ett par år nu – USA försöker få Europa passiva och rädda för då betalar vi USA vadsomhelst.

Kina bör alla passa sig för – just nu har deras fiskeflotta varit i fokus inte för första gången alls men rätt tydligt beskrivet – dom åkte till Galapagos och dammsög havsbotten på rödlistade arter.

Först – var är världens miljöorganisationer som har lön och status av att få oss att inte avverka skog för nån groda som det finns tre miljoner av i varenda sumpmark norr om Uppsala?

Eller att vi skall återställa sumpmark som göder myggplågan när all mark norr om Uppsala är ett mygghelvete redan?

För Galapagos är lite av ett världsarv (fabulerar fritt nu 😀).

Här är hundratals fartyg inne och dammsuger utanför Argentinas kust fast dom inte har rätt till det och flottan på tusentals fartyg och själva definitionen av en marin gräshoppssvärm.

Kina är idag det Europa och (kanske…) USA lyckats komma ifrån – en destruktiv expansiv kraft som växer på bekostnad av alla andra och ödelägger allt i deras väg för att endast gynna de egna medborgarna. Kina är en klassisk kolonialmakt helt enkelt som vi i väst lärt oss förstå att vi inte skall vara för det är inte moraliskt försvarbart. Men att låta Kina vara det istället gör ju inte de koloniserade minoritetsfolken speciellt mycket gladare eller hur.

Ryssland är ännu värre, dom tar sig fram genom att kliva över blodiga barnlik och verkar rätt nöjda med sin insats och det avtryck dom gör i historien. Dom hyllar sig själva som en av de stora vilket är spännande för dom fick det gratis efter WW2 som tack, och sen under kalla kriget var dom ett existentiellt hot men alla med rätt styrka på glasögonen kan se själva att dom är en uppblåst ballong av halvtomt hotande och bara mördar civila som inte kan försvara sig.

Ja, viss risk för att vi väcker något i Europa som slumrat sedan WW2, eller kolonialtiden till och med, nu när Europa måste gå i krig men jag vill verkligen tro att vi klarar av att balansera denna slaka lina den här gången trots att vi misslyckats totalt alla andra gånger och varit skuld till rätt mycket dåligt i världen.

Nu när ni vet vilka sanningar Johan No.1 levererat genom åren eftersom ni läst alla inlägg och prenumererar (för det gör ni väl så här innan Jul 🧐) så kommer här en till lägesbild som kommer stämma till stor del eftersom jag snott den ur Pearsons bok.

Europa måste hantera Ryssland och vi kommer över tid förmodligen genomföra följande mjuka åtgärder –

-stötta Ukraina till en brakvinst som dom sedan utnyttjar till att fälla Ryssland som splittras i nåt tiotal nya länder och där dom har ypperliga relationer med närliggande sex oblaster – även om dom under hela resan lovar oss att absolut inte göra det.

-Vi välkomnar Ukraina in i EU och ”vårt” försvarsförbund JEF eftersom USA/Trump saboterade NATO med viss målglidning att istället för att försvara sig mot Ryssland blev att försvara sig mot EU.

-Kaliningrad blir en autonom demilitariserad skattefri enklav med täta band till EU dit alla i Europa åker för att köpa skattefria produkter insmugglade från Ryssland.

-Belarus får en folklig revolution, orienterar sig mot EU och åker in på prospekts-listan mot att dom minerar igen östgränsen och får en EU vänlig regering.

-Östersjön säkras genom JEF och frågan är om ryska östersjöflottan finns kvar efter detta, förmodligen inte för den är bland det enklaste att slå ut som skulle svida rejält.

-Gränsen mot Ryssland från norra Finland ned till SÖ Ukraina mineras igen totalt och inte en ryssjävel över gränsen på 80år.

-EU tar skalskyddet på allvar och hela EU är med och betalar, vi har redan sett dom lösa finansieringsfrågan hjälpligt så det kommer vi landa i.

Där har Europa nått i mål med vår tids globala konflikt som riskerade att behöva föras hos oss vilket vi nu slapp mest för att Ukraina tog en mycket blodig för laget utan att vi var det minsta tacksamma under fyra långa år.

Vad USA gör eller inte gör här är irrelevant, det enda vi behöver göra är att i den mån det är möjligt inte bli slasken för finanskrasch 2026-2027 som vi blev 2008 – lyckas vi inte parera det finns det viss risk att våldsam krigsvilja byts mot bortröstade regeringar istället vilket är alla andras plan.

Europa har i sina beredskapslager och mobbförråd redan idag en absolut ENORM arsenal, det vi inte tagit på allvar är krig 2025, och att det skulle kunna bli krig igen.

Vi har också haft svaga politiker i goda tider som aldrig behövt sköta sig på jobbet och varit halvt infiltrerade av rysk subversiv verksamhet.

Nu när vi är över det sista hindret tack vare att Ukraina generöst gav oss all tid vi behövde har vi allt i lagren i hela Europa och även personalen.

Japan, Sydkorea, Australien, NZ, Taiwan och Filippinerna har alla samma problem – Kina vill köra över dom. Precis som Baltikum och Ukraina förstår alla länderna ovan att Taiwan bara är först i världens största plundrartåg sedan mongolerna om det tillåts komma igång.

Håller USA på och fulspelar sig vidare kommer dessa länder vända sig till oss och vi kommer visa ledarskap för det har vi redan börjat med. Förmodligen kommer Australien ta emot mycket förmåga från oss framöver, vi behöver inte överdrivet mycket flotta hos oss så där har vi stor redundans till exempel.

Flyg kan vi också avvara och en del marktrupp även om jag inte tror just det behövs när japanerna börjar komma igång.

Robotar och indirekta förmågor kommer byggas och skeppas så Australien blir nån typ av taggig våldsam igelkott och hemmabas för expeditionskår Sydostasien som ligger skyddat bakom förstalinjen som är alla andra länderna.

Här har då Europa den position varenda stor ledare gärna vill ha (igen), kriget utkämpas på annan geografisk plats och andra länder ligger i farozonen – vi behöver bara skjuta till förmåga som vi lyckades undvika att göra i Ukraina under fyra långa år.

Förmodligen kan man lösa det genom frivilligrekrytering och inte tvingande mobilisering även om jag vill se full jämlikhet och representation av alla identiteter och tillhörigheter vi lärt oss senaste åren – döden skall vara jämlik det är mycket viktigt.

Lite som USA kunde ha gjort men valde att inte göra även om Trumps victoryparfym var otroligt välluktande och han absolut förtjänade FIFAs fredsmedalj som jag inte ens visste att dom hade – verkar vara ett månghundraårigt pris det där som styrelsen inte hade en aning om att ordförande skulle ge till Trump.

Vi i Europa avgör inte om Kina eller Kina-USA går i krig, det avgör dom själva. Ryssland har dock redan valt krig och vi måste utkämpa det med ukrainska soldaters liv fortfarande men om Asien exploderar eller inte har vi absolut ingen bäring på.

Förmodligen kommer USA nu efter att ha försökt lura in Europa i ett kallt krig, tok-gynna Ryssland och börjat ge efter för Kinas utpressning helt skamlöst följa upp det fiasko-förräderiet med att istället förklara krig mot Kina.

Eller om Kina kanske lyckas hinna först – lite svårt att avgöra exakt hur starten kommer se ut.

Ingendera parten kommer kunna invadera den andra så det blir elefantbrottning med yxansparkar i Sydostasien tills bägge tröttnar.

Hur länge kan det kriget pågå i Asien tror vi – 3 till 5 år?

Europa har nu en mycket stor chans till VÅR gyllene tidsålder, inte dark ages igen med nedlagd kärnkraft och skenande kriminalitet som skulle vara vår bästa tid enligt Sandvikenrapporten. Välstånd på riktigt om vi inte helt tappar bollen och eller inte lyckas hålla emot MPs framstötar för en bättre värld för alla.

Vi bygger en minerad mur mot öst och kapar alla band – produktion, produkter, energi och visum.

Vi bygger upp all energiproduktion, produktion och forskning inom EU (igen…).

Bra länder i Afrika vänder vi oss till med SCHYSSTA avtal (ja, jag vill trycka på det för sist vi försökte med leopold-äpplen blev det inte så bra) och vi får en ENORM marknad och alla råvaror vi behöver. Jag kan idag inte med ord beskriva hur mycket naturresurser Angola har – det är tiotals om inte hundratals gånger mer än vad som idag anses vara deras reserver av den enkla anledningen att man prospekterat kanske 0.2% av landets yta bara.

Afrika får då tillgång till skattefria handelsavtal med EU och per automatik kommer kunskap, expertis, entreprenörer och äventyrliga börja migrera ned samtidigt som arbetskraft migrerar upp och får arbetslivserfarenhet.

Dom gör en Polen som först jobbade hos oss, lärde sig yrken och expertis och sen åkte tillbaka och gjorde landet till årets raket och ett av de länder miljonärer väljer att bo i 2025.

De länder i Afrika som väljer oss växer i välstånd tillsammans med oss och världens första win-win har skett trots att alla påstod att något sådant inte fanns.

Nu när dollarn stendör efter att USA totalt plundrat sig fram på sista andningen ett tag till och BRIICS valutan blir till damm när alla bara sitter på ett berg av andra landets valuta men inget att köpa då utbrister någon flaskbotten-glasögon kines – men EURON vad tror ni om den…

Och ja, EUR blir morgondagens världsvaluta för 80år framöver som körsbäret som balanserar på toppen av den europeiska victory-sufflén.

När hela Afrika och Europa idkar handel i EUR kommer det per automatik sprida sig globalt eller hur. Det som Kina försöker med sin ”världsvaluta korg” kan EUR göra helt på egen hand.

Allt vi behöver göra är att våga gå i krig och döda ryssjävlar, hjälpa våra polare utan att svika dom som vi gjort med Ukraina, inte mörda oss själva med klimat-kniven som Miljöpartiet håller fram med ett oskyldigt leende och till sist vara schyssta mot Afrika på riktigt den här gången. Ja, ni tänker också att vi misslyckats med allt detta upprepade gånger tidigare men tredjer gången gillt heter det väl.

Vad USA gör har ingen bäring på detta och Ryssland/Kina kan också göra vad dom vill, fattar vi bara rätt beslut får vi 80år av toppen på pyramiden och jag kan inte tänka mig en bättre konstellation att förvalta den även om vi misskötte oss kapitalt under hundratals år sist vi anförtroddes denna ärevördiga uppgift.

Sen kommer goda tider ge svaga ledare så småningom och cykeln upprepas men nu idag 2025 är det vad vi går emot.

Med lite tur hinner AU (afrikanska unionen) utvecklas till något som är tillräckligt starkt för att motverka framtida plundringsförsök och skelettet finns där redan idag och försöker kopiera EU bäst det går på sitt eget sätt.

Personligen hoppas jag på att få jobba i Angola igen om några år och även om jag kanske inte hinner se den fulla blomsterträdgården så går väl allt åt rätt håll, en lång uppåtkurva och den ljusnande framtid är vår (-a barns).

Och det historieböckerna helt kommer glömma bort när allt ljus faller på Tyskland och Frankrike är att det var några hundratusen dyblöta ukrainska skytte i östra Ukraina som gav det största offret för att ge oss hundra år av välstånd. När historien skrivs kommer det vara Macron och hans fru som med gudalik förmåga värdig en stor kejsare räddade världen och gav oss evig fred.

49 reaktioner på ”Ukraina daglig uppdatering 9 December 2025”

  1. Bra inlägg!

    Men du kommer inte undan lite kritik när du återigen försöker smutskasta miljöorganisationerna.

    ”Först – var är världens miljöorganisationer som har lön och status av att få oss att inte avverka skog för nån groda som det finns tre miljoner av i varenda sumpmark norr om Uppsala?”

    Att miljöorganisationerna inte protesterar högljutt för att du och några till först nu råkat uppmärksamma kinas rovfiske beror på att för dem har det varit känt länge och de har lyft problemen och kritiserat.

    Det gäller förstås inte bara Galapagos även om det också varit känt länge utan hela det kinesiska rovfisket. Du kan ju inte ha missat försöken att stoppa deras valjakt?

    En artikel från 2016 där Greenpeace varnar för kinesiskt rovfiske:
    https://www.aktuellhallbarhet.se/alla-nyheter/nyheter/greenpeace-slar-larm-om-kinesiskt-fiske/
    Och från 2015:
    https://www.greenpeace.org/international/press-release/7253/new-evidence-shows-chinese-west-african-governments-must-rein-in-rogue-fishing-fleet/

    Dokument där Environmental Justice Foundation tar upp samma sak 2021:
    https://www.dol.gov/sites/dolgov/files/ILAB/submissions/China20210331.pdf

    Protect Eart Foundation 2024:
    https://protectearth.foundation/galapagos-sanctuary-at-risk-chinas-fishing-threat/

    Living on earth 2020:
    https://www.loe.org/shows/segments.html?programID=20-P13-00032&segmentID=4

    https://guyharveyfoundation.org/issues/assault-on-galapagos-by-chinas-industrial-fishing-fleets/
    https://marinemegafauna.org/news/how-chinas-fishing-fleets-target-galapagos-islands
    Osv. osv.

    Sen är det så klart inte så att miljöorganisationerna åker till Kina för att dra i gång demonstrationer, de skulle ju bli fängslade direkt. Precis som ingen av oss försöker ta oss till Ryssland för att protestera mot Putin.

      1. Nej, men delvis har du rätt. Låt kineserna gripa dem, om de vågar. Är miljöorganisationerna rädda för att inte demokratiskt sinnade länder (inkl USA) skulle agera om Kina grep eller attackerade miljökämpar som lade sig i det kinesiska rovfisket på plats? 

    1. Sen vill jag nog hålla med Johan No.1 när det gäller miljöorganisationer och andra godhetskrafter. När hela Sverige och Europa står inför existentiella hot kan man bli tvungen att prioritera åtgärder mot dessa hot framför andra goda värden.

      Kanske vi inte kan ge automatiskt veto åt fastighetsägare och miljönsintressen när det gäller eventuell brytning av sällsynta jordartsmetaller nära Vätterns östra strand (Norra Kärr). På samma sätt kanske vi måste köra över en sameby vad gäller samma sak i närheten av Kiruna.

      Bägge dessa aktiviteter kan vara tragiska för lokala intressenter. Men!?

    1. Bra att det fortfarande finns folk kvar i kongressen som inte vill köra TrumPutin linjen med en multipolär värld. Det skulle ge mera mod åt Ryssland att överfalla Europeiska länder och Kina att ta över hela den koranska halvön med hjälp av barbarerna i Nordkorea.

      Men det är klart, går Trump ål in med Putin kanske vi har amerikanska gröna män som springer runt och saboterar i Europa, men så illa tror jag inte det går.

  2. Ännu en morgonrapport med sjunkande anfall, såväl ryska som ukrainska.

    N Slobozhansky-Kursk 1
    S Slobozhansky 8↗️
    Kupyansk 4↗️
    Lyman 10💥↘️
    Slovyansk 7
    Kramatorsk 0
    Kostjantynivka 16💥
    Pokrovsk 43💥💥↘️
    Oleksandrivskij 17💥↗️
    Huliaypillia 15💥↘️
    Orikhivsk 1
    Prydniprovskij/Dnipro 0

    Sum sectors 122↘️
    Total 139↘️
    Unlocalized 17↘️

  3. Offf-Topic, USA/Kina

    Det här är inte bra och ökar förstås risken för Taiwan. Kan även förklara varför USA verkar ha lugnat ner retoriken gentemot Kina. Skulle ev. också kunna förklara det obefintliga stödet för Ukraina. 
    Om USA istället skulle stötta Ukraina fullt ut och Kina då i sin tur ger gör detsamma för Ryssland är USA kanske rädda för hur det skulle sluta.

    Kanske tom. är så att Kina hotat USA just med det. ”Lämna Ryssland ifred, annars kommer vi att gå in i kriget på deras sida”

    ”Republikanska och demokratiska presidenter i USA har lovat att försvara Taiwan vid ett väpnat angrepp från Kina. Men USA:s militär kan inte längre mäta sig med Kinas vid en väpnad konflikt. Det visar en hemlig rapport från Pentagon som New York Times ledarredaktion publicerat.

    Rapporten, ”the Overmatch brief”, kartlägger hur Kina har förmåga att förstöra amerikanska stridsflygplan, fartyg och satelliter. Den presenterades för toppar i Vita huset senast i år.

    När en tjänsteman i Bidenadministrationen tog del av rapporten 2021 ska han ha blivit blek och konstaterat att Kina hade ett svar för ”varje trick vi hade i rockärmen”, enligt en källa som var närvarande vid mötet. Och försvarsminister Pete Hegseth sa i november att i krigsscenarion mot Kina ”förlorar vi varje gång”.

    Rapporten konstaterar också att USA:s militär satsar för mycket på dyra och sårbara vapensystem och visar på en kraftig försämring som pågått i årtionden, menar ledarsidan.” https://omni.se/hemlig-rapport-usa-forlorar-varje-krigsscenario-mot-kina/a/oER9P7

    1. Stämmer det där är det verkligen idiotiskt av Trump att göra sig ovän med Europa. Om USA själva inte kan stå emot Kina behöver USA och Europa samarbeta om vi ska någon chans. 

      Jag var inne på det tidigare, att Kina kanske tänker passa på att ta Taiwan innan Trumps presidentperiod är över.

      Trump verkar inte vilja ta någon konflikt annat än när han är säker på att vinna, han kommer nog inte att göra något åt Kina alls även om de hoppar på Taiwna. Hans främsta mål är nog att försöka komma undan med en så stor förmögenhet som möjligt.

      1. Jo, jag tror att Usa’s tystnad angående Kina har nog att göra med att Xi har mutat Trump furstligt med jordartsmetaller och andra ”deals” som han tror han fått.

        Och som du skrev vågar inte Usa kriga om de inte är säker på att vinna. Att bomba Iran tillsammanse med Israel går an, och att bomba nöjesbåtar i mexikanska golfen, eller eventuellt att ge sej på ett underutvecklat land med outnyttjade rikedomar som de kan exploatera.

      1. Anpassat till att fi är rebellgrupper, inte en armé, som Irak (efter regimens fall), Afghanistan, Somalia. …. Venezuela blir en annan utmaning, mer i linje med Vietnam. Frågan blir om USA lärde sig några läxor från det kriget. 

        1. Venezuela kan nog bli en svår nöt att knäcka. För folket skulle det bli att byta en diktator till en annan, och se landets rikedomar exploateras av Usa, och jag tror att detta Amerika beter sej mera som en gammaleuropeisk kolonialmakt, så Venezuela folk kommer att utnyttjas. Ingen spridning av demokrati längre, nu är det smash and grab som gäller. 

          Om Venezuelas folk inser detta får Usa ett nytt Vietnam, Veneezuela är inget litet land och där finns gott om djungel att gömma sej i. 

  4. Många trevliga förutsägelser i dagens!

    En stor sten kan tänkas vara att det kinesiska folket sparkar kommunistpartiet och demokratiseras på riktigt varvid landet först vänder sig inåt, för att så småningom växa sig till en federation av starka oberoende provinser med vilka sund internationell handel kan odlas.

     

    1. Då tror jag att ett liberalt Ryssland är mer troligt. Och det skulle jag säga är inte särskilt troligt alls, även om ett sönderfallet Ryssland kan få någon enstaka liberal del (typ St Petersburg och möjligen Königsberg).

      Hongkong är väl ett tydligt exempel på one party – one system. Låt det gå tillräckligt länge för att väst ska ha kapat banden (tillräckligt mycket) känslomässigt och ekonomiskt, och sedan rullar den politiska bulldozern in. Det enda bra med att masken med två system-schimären är kastad, är att Taiwan inte kan lockas in i den fällan längre.

      1. Partiet rider på vågen av ekonomisk tillväxt. Skulle Kina gå i krig är den tillväxten i fara. Om dessutom Taiwan får det stöd som stipuleras i dagens blogg hamnar Kina i en ”””politisk deflation”””: ett styre utan legitimitet (man kan inte förse befolkningen med ekonomisk tillväxt ) och utan kraft (man kan inte heller vinna kriget). Ett bra läge för folklig revolt. Närmare än vad det ser ut?

  5. Det tog 4 år men en befriande känsla att lägga det pusslet nu.

    Europa är beredda att gå i krig för Ukraina nu om ni läser allt som sägs.

    ”And so it has begun” 🤩🤩🤩

    Vi hittade vår inre viking väl undangömd

    1. Intressant inlägg👍👍👍
      JEF är bra, samarbete Japan/Filippinerna/
      Sydpacific lika bra men problemet är EU. Detta sällskap med B politiker håller inte måttet. En på Malta ska bestämma över svenskt snus, hur raka gurkor ska få lov att vara och krökningsvinklar på bananer. EU är problemet, anser jag.

      1. Det är ett problem och ett annat att det är svårt att backa på sådant. Tenderar att bli ännu fler lagar för att motverka istället. Sedan att EU:s legitimitet i många länder (t ex Grekland) hänger på bidrag är ett annat problem.

        Men det sagt, EU som ekonomisk och säkerhetspolitisk organisation står starkare än nånsin. Och det är det essentiella med kol- och stålunionen. Och numera ett vardande JEF. Låt allt annat falla sönder. Tillsätt EU-president med makt.

        1. Bra svar. Hade vi inte haft EG/EU hade vi inte haft fred i Europa under så lång tid. Det är ett viktigt argument för EU. Jag röstade för EU en gång i tiden men är framförallt besviken på EU’s tafatthet under flyktingkrisen där fem länder fick bära allt ansvar. Här kunde och borde EU agerat bättre.

    2. Bra inlägg i dag. Hoppas nu att Europa tar sej samman och bortser från sina olikheter, och kan lämna gammalt groll bakom sej och fokusera på det som är viktigt, Energi, Försvar, Industri. Miljöhänsyn bör vägar mot nyttan av att ha de stategiska resurserna säkrade. Lyckas de kan Europa bli en förebild för spirande demokratier och stå för stabilitiet och trygghet när de gamla stormakterna imploderar.

      Världen håller på och förändras, och med Usa’s senaste doktrin kastar de bort allt de hållit heligt sedan andra världskriget. Nu är det affärer som gäller, affärer som inte tar hänsyn till människorna, det ses i stället som en fördel om landet är en diktatur, det underlättar då affärer kan göras mellan två personer utan att behöva blanda in folkets vilja. Undrrar hur länge folket går mer på detta.

      Jake Broe var inte nådig gällande den nya strategin.

      Russia Controls The United States – Europe Must Prepare for War

  6. ” Gränsen mot Ryssland från norra Finland ned till SÖ Ukraina mineras igen totalt och inte en ryssjävel över gränsen på 80år.”

    Ja, gränsen måste mineras med en kombination av både stridsvagnsminor och personminor. Bägge, åtminstone på platser där stridsvagnar i princip kan ta sig fram. Först genom kombinationen blir det riktigt effektivt.

    Men kolla vad de så kallade fredsvännerna i Svenska Freds och Skiljedomsföreningen anser i sin avslutning i en debattartikel angående deras motstånd mot att avträda Ottawakonventionen:

    ” Sverige bör lyssna på dessa erfarenheter – inte bli nästa land att svika det skydd som räddar liv såväl under krig som efter att krigen tagit slut.”

    https://www.svd.se/a/7pnGBV/sverige-bor-sta-fast-vid-forbudet-mot-minor-skriver-foretradare-for-svenska-freds

    Läst det igen! Konventionen syfte är alltså enligt dem inte bars att rädds liv efter krig. Den behovs också för att skydda liv under krig. I det här fallet alltså att skydda livet på ryska soldater vid ett eventuellt anfall över de mineringar som åsyftas i citatet ovan från Johan No.1

    Svenska Freds finansieras delvis med offentliga medel.

    För övrigt instämmer jag helt med att vi bör sträva efter att alliera oss med de länder som nämns ovan av Johan No.1. Sen behöver vi bättra på Europas kärnvapenparaply. Det vi har hittills förlitat oss på duger knappast längre. I ett första skede förefaller det naturligt att inleda ett direkt samarbete (\ekonomi, utveckling etc) med UK och Frankrike i den saken.

  7. Instämmer. Bra inlägg!

    Lite tanker kring att Polen numera har beställt tre svenska ubåtar.

    Känns som ett tydligt skifte från den gamla logiken där Polen främst skulle stå som pansarväggen mot Ryssland på land. Nu kliver Polen in i rollen som Östersjömakt, och i steget att integrera sig i det svenska–finska marine, kliver de in i nya rollen att kunna påverka hela operationsmiljön i Östersjön. Militär integration i ett nytt europeiskt säkerhetssystem. Känns somom Polen blir betydligt farligare för Ryssland än ännu en pansarbrigad någonsin hade gjort…

    Bra investering att ha’ hjälpt ”Raket-Polen” på denna väg, eller hur!

     

  8. Håller med. Polen håller på att bli en sjömakt vid Östersjön. Förutom 3 ubåtar är tre fregatter under byggnad. Dessutom bygger man 2 signalspaningsfartyg. De sistnämnda är identiska med Sveriges nya ”Artemis”. Beställer Sverige samma fregatter som Polen dvs Babcock Arrowhead 140 (beslut vid årsskiftet) kommer Sverige och Polen kunna samarbeta med logistik, varvskapacitet och övrigt som berör det maritima. Sverige och Polen får då tre fartygstyper som är identiska. Troligtvis väljer då Sverige att bygga skroven i Polen som en kompensation för att Polen beställt svenska ubåtar. Win Win kallas detta för men egentligen är det Win Win Win eftersom det är brittiska konstruktioner.

  9. När vi minerat gränsen från Finland ned till Krim… vad ska Ryssland göra då med sin militärmakt? Turkiet aktar dom sig nog för så då kanske även Georgien får vara ifred. Ska dom försöka ta sig ut i arabiska havet via Afganistan/Pakistan? Nån måste dom ju kriga med.

Lämna en kommentar

Rulla till toppen