Ukraina daglig uppdatering 8 April 2025

Det är mycket ekonomi nu och att krascha länder ekonomiskt är också krigföring, men vi börjar med Ukraina.

Vi har två pågående händelser, första är att Europa förhandlar om att skicka ”fredsbevarande trupp” till Ukraina vilket rimligen inte är som det låter. Dom kommer väl ta upp defensiva positioner längs med gränsen mot Belarus, kanske också norra fronten om dom känner sig vågade?

Sen kommer det väl ett flygskydd vilket i förlängningen ger robotskydd över västra Ukraina.

Understödsfunktioner – kanske LV, stab, tross, verkstäder?

Syftet är fredsbevarande fast först på sikt, nu vill man lösgöra maximalt med UA förband för kommande offensiv – det är enda realistiska sättet för UA att återta sitt land.

Ukraina vet det och vi i Europa borde också veta det vid det här laget?

Att Ukraina vill fortsätta kriga vet vi för det läckte Trump.

Teknikövertaget är i år inte 2026 (även om jag kan tycka att Kina redan borde ha gett Ryssland nyare drönarteknik så intressant att dom inte gjort det…).

Ser ni denna film så förstår ni att allt inte är som det ska med RU nu – snordyrt spetsflyg som fäller dum bomb rakt över målet.

OM det är i närtid 🧐

Betyder det att Ukraina har rätt när dom säger att dom stör ut FAB nu?

(kontot är seriöst och han har inte backat på det ännu).

https://twitter.com/osintwarfare/status/1908535892299374816?s=46&t=Vah3JXV31B9lXwZOK5gF7w

Det andra är att RU går framåt på sina håll. Kursk gavs naturligtvis upp för att Trump aldrig skulle ge det ett värde i förhandling och då tjänade förlusterna inte till någonting. Det var från början en uttalad politisk offensiv att ge förhandlingskort. Att dom lämnade dagar innan Trumps viktiga förhandling i Ryssland säger allt tycker jag.

Oskil har passerats norr om Kupiansk på flertalet platser, Toretsk är RU igen och vid Södra fronten har dom kommit igång ryssjävlarna.

Nu verkar förhandlingarna ha kollapsat ändå och Ukraina anfaller in över gränsen på andra platser istället.

OM det inte hade varit någon påverkan från Trump då BORDE Ukraina ha hållit Kursk för att binda alla förbanden där och sen öppna flertalet nya anfallsvektorer in över gränsen vid norra fronten. Nordkoreanerna har inte kommit ännu och nästan all rysk trupp var uppbunden kring Kursk.

DÅ hade trycket lättat på Kursk när RU i panik fått skicka brigader som omringade kursk till alla andra anfallsvektorerna istället som började sprida sig som solfjädrar över gränsen.

Massa press bakom från USA och i ett läge där UA inte kände att DOM ville ses som dom som kraschade allt (har Zelensky upprepade gånger sagt för övrigt) – vilket var det Trump projicerade. Dom sitter nämligen också och gissar precis som vi och nu idag kan vi väl med rätt stor säkerhet antaga att Trump riggade allt till Rysslands fördel så att det Ukraina gjorde inte gav dom några fördelar hos Trump/USA – vilket dom hoppades på när det begav sig.

Mycket lågt även för att vara Trump men vi har en verklighet att förhålla oss till också.

Det finns lågt hängande frukter och sen finns det mindre lågt hängande sådana – tror man inte på ovan efter att USA totalt förbjudit Ukraina att genomföra offensiver in i Ryssland tidigare så blir det inte en konsekvent linje eftersom sannolikheten är skyhög att Trump gjorde det – behöll Bidens och USAs formella linje dom haft i ett helt krig.

Senaste UA offensiven INNE i Kurskutbuktninen var inte smart, dom hade fått större utdelning om dom öppnat flera andra anfallsvektorer in i Ryssland. Gissar att det inte var aktuellt just inför fredsförhandlingarna och Trump har rett ut det för Ukraina?

Ukraina har absolut materielen och ammunitionen för att genomföra offensiv, och dom hade kunnat hålla RU alltmer sysselsatta uppe vid norra fronten vid alltfler utbuktningar.

Dörren till norra fronten stängs när NK 11th Army corps anläger i full styrka vilket den inte gjort ännu. Ju lugnare det blir desto större risk att den gör det är väl ett rimligt antagande.

Enligt tidigare så har UA nu neutraliserat FAB, dom har drönarvövertag och stör ut RU effektivt med EW. Och dom har 40km bred våt filt över RU.

Ryskt artilleri på väg till fronten 😶

https://twitter.com/wartranslated/status/1908575828335608137?s=46&t=Vah3JXV31B9lXwZOK5gF7w

Nu idag är det gyttjesäsongen och flertalet videos om RU förband som får underhållet med små FPV drönare för inget kommer igenom.

https://twitter.com/pstyle0ne1/status/1908639960523301055?s=46&t=Vah3JXV31B9lXwZOK5gF7w

UA kan effektivt isolera RU förband i ett område och sen avliva dom där mekanfallet mest blir en upprensningsaktion.

Det som är viktigast är att man hela tiden flyttar det här framåt och resultatet blir detsamma – man kommer inte till en punkt där RU klarar av att försvara sig bättre.

2024 fick vi lära oss i NYT artikeln så gav Zelensky order till Zalizhny att återta hela Ukraina så ni kan ju gissa vad dom planerar eller hur 😁

Enligt egen utsago har dom inte den minsta brist på drönare som tillverkas i miljontals årligen och RU tar nu närmare 80-85% av förlusterna från drönarvapnet.

UA har också genomfört offensiva operationer ur numerärt underläge som regel – lite att fundera över när vi som är så mycket bättre än Ukraina enligt många behövde 3:1 i numerär för våra pansarskytteanfall.

Istället för att ta terrängen framledes bekämpar man truppen i området och de dagliga förlusterna blir förhoppningsvis fortsatt höga för RU – vid något tillfälle brister det.

Det är också spetsen som utarmas oproportionerligt mycket vilket gör att man inte kan jämföra med en totalsiffra på RU numerär i Ukraina.

Och de som mobiliserats sedan November 2024 har inte trott att dom behöver strida – dom gissade på fred och skrev på för bonusen.

Rätt säker på att Trumps tillsynes slumpmässiga våldsamma tilltag är en flerstegsraket där Iran är ett steg, och rysk offensiv i Baltikum och Svalbard ett annat.

Iran kommer leda till högt oljepris som kommer slå högst mot Europa som klippt linorna till Ryssland – och där vi väl nu får skyhöga tullar på oss från olja köpt från USA?

Sen kommer rysk attack mot Baltikum (SÖ hörnet av Estland) att ge högre risk vilket väl kan ge krisräntor med lite tur (otur)?

Sen ämnar nog Trump sänka skatterna för låg och medelinkomsttagare i USA för det är det enklaste sättet att köpa sig lugn när massorna börjar bli upprörda – bröd. Han har ju ändå tänkt sig sitta kvar i 4 år.

Jag tycker redan flera starka länder börjar forma sig emot USA, och EU är ett MYCKET attraktivt alternativ för alla att försöka få till handelsavtal med – vore nästan tjänstefel av EU att missa det här öppna målet att ta över från USA tycker jag.

Trump spelar högstarisk och USA kan nog misslyckas med detta – vilket då borde betyda att han FÖRSÖKER rigga även detta med grov marknadsmanipulation i form av Iran och Rysk påverkan. Ett sånt här risktagande gör man rimligen inte utan att försöka skapa sig några extra garantier att det kan lyckas?

Frågan blir väl mest NÄR Trump hotar med krig om Europa inte köper amerikanska produkter, eller drar bort all amerikansk trupp.

Själv har jag ångest då lönen i dollar smälter ihop och inget av det USA gör är bra för Ukraina eller Europa, men att avfärda allt med att Trump är vansinnig är att göra det enkelt för sig tror jag – då har man inte läst USAs historia och deras relation till Europa.

Kina har nyligen genomfört en rätt våldsam övning mot Taiwan och har byggt sig sina mulberry-hamnar, men dom är också i fullt handelskrig med USA och samarbetar med ärkefienderna Japan och Sydkorea kring det.

Kan dom med mjuka medel förbättra relationen till EU och ge USA ett tjuvnyp kan det räcka för dom kanske?

Överreglering har inte jättebäring på nuvarande konflikt men vill bara meddela att EU har infört 13 000st nya lagar och regler bara under de senaste fem åren – det är inte jättesvårt att förstå att våra företag tappat i konkurrenskraft mot USA och Kina eller hur?

Sen är ju nästa stora svenska samhällsvinst fossilfritt stål bara konkurrenskraftigt förutsatt att det lagstiftas kring det, nedan är den enda fördelen jag kunde hitta på google –

”11. Varför ska jag köpa fossilfritt stål? En investering i fossilfritt stål adderar värde till ditt företag genom att koldioxidavtrycket elimineras i ståldelen i din värdekedja.”

Här är SSABs egna pitch – endast det fossilfria som är säljargumentet

https://www.ssab.com/sv-se/fossilfri/faq-svar-pa-de-stora-fragorna

Det gör ju att vårt fossilfria och 20% dyrare stål bara kommer kunna säljas i EU där vi kan lagstifta om värdet av det eller hur?

Sen får man hålla tungan riktigt rejält i mun för tydligen kräver stålproduktionen mer el än vanligt stål så då måste man väl förlägga fabriker där vi har förnybar energi för annars ryker ju hela idén direkt.

Vi har de flesta stålverken i Bergslagen – de som ligger i SE3 kan vi ju inte vara säkra på att det är förnybart, speciellt inte om stålet tillverkas vintertid en vindstilla dag 🧐

Förlägger man dom längre norrut så tillkommer längre transporter,

Jag tycker detta är ett jättebra exempel på varför det går bättre för Kina och USA än för oss för vi kommer upp med affärsidéer som man måste lagstifta om för att dom skall fungera.

Sen är Stegra inte långt från konkurs dom också och ingen kommer någonsin prata om fossilfritt stål igen efter det – det sätter jag en månadslön på. Och en till på att Stegra kommer gå i konkurs.

När jag jobbade på ett visst tekniskt kontor i en viss större stad så var pressen hela tiden att försöka hitta miljövänliga materiel. De lite mer erfarna uvarna inom konstruktion skyr ju nytt som pesten för man vet vilka materiel som fungerar då man har deras prestanda över tid.

Jag satt och ringde runt till leverantörer av träbrokonstruktioner som lovade 80år, och samtidigt hade kommunen träbroar som ruttnat efter mindre än 10år. Norge har klarat sig bättre då dom impregnerat med sånt vi inte får men kostnad och säkerhet var sekundärt miljövänliga materiel, och gamla civilingenjörer som vägrade ansågs vara bakåtsträvare som inte förtjänade respekt av unga 20 någonting som visste vad som var viktigt.

Att större träbrokonstruktioner kollapsat i Norge med många dödsfall kände dom inte till naturligtvis – trä har en förmåga att kollapsa plötsligt och eftersom man ofta bygger broar över vatten står dom på den sämsta platsen man kan hitta för deras hållbarhet.

Hett tips till beställare – lita aldrig på tillverkares löften förutsatt att dom inte lämnar garanti på löftestiden också, men det gör dom aldrig.

Jag tror fortfarande att det som avgör om vi går in i en global konflikt blir hur Kina väljer att agera – har sagt det tidigare och står fast vid det.

Kan Sverige drabbas av detta handelskrig? – vi har haft Northvolt, Stegra kommer, vi är en exportberoende ekonomi, vi har nästan 10% arbetslöshet, inflation har varit hög så högre kostnader i allt, och sen bostadsmarknaden.

En majoritet av vindkraftbolagen har väl också lönsamhetsproblem ända upp till företag som går med förlust, och lån på +150mrdr kr där minst?

De kommuner som gått in stort i olika samarbeten med vindkraftsbolag, Northvolt, Stegra och vad mer kommer ju då åka på en smäll och har väl säkert lån dom också?

Skuldsättningen hos bolånetagarna har väl alltid varit hög i Sverige om man jämför skuldkvoten internationellt och bostadspriserna är som vanligt skyhöga i det område jag har som referens.

Har vi inte egentligen stagflation i Sverige nu – inflationen (inte den tillrättalagda) är långt över tillväxt och löneökningar?

Vet inte åt vilket håll räntorna är på väg men det var inte många år sedan folk hade lån på några års löptider med 1% i ränta, och nu ligger tremånaders på 3%.

Kan finansiell risk öka på bankräntorna också hos oss eller går dom ned vid kris?

Jag minns 2008 när PIIGS fick krisräntor på 25% samtidigt som allt kraschade och världen sänkte räntorna. Bankers upplåning är väl en faktor och rör det sig i termer av risk såsom det gjorde för PIIGS kan inte riksbanken göra någonting annat än att titta på.

Och ett ryskt anfall in i Baltikum skulle kunna ses som en sådan risk – för precis som vi försöker sänka Ryssland ekonomiskt så dom tröttnar på att kriga i Ukraina, så försöker dom sänka oss ekonomiskt så vi tröttnar på att stötta Ukraina.

Det enda sättet att förhindra rysk eskalering är om UA kommer åt RU nu i vår och sommar, annars går dom in i Baltikum, och kanske Svalbard – det här ser alla seriösa bedömare som troligt och ni kommer få se truppförflyttningar och högre beredskap runtomkring i Europa.

Sverige har väl redan höjt beredskapen förresten?

Ukraina har stått i tät kontakt med våra ledare i Europa och har vi ett uns av självbevarelsedrift så gör vi allt för att ge UA chansen att klippa till Ryssland i denna runda offensiva försök.

För om Rysslands del i eskaleringen misslyckas så kommer USA också misslyckas – alla stegen behövs.

Om EU inte får högre finansiell risk kommer vi framstå som ett mycket attraktivt alternativ för flertalet länder i världen när nu USA klipper relationerna med precis alla i ett fullt handelskrig.

Deras game fungerar bara om EU framstår som högre risk än USA – är väl lite Trumps grej kanske med högsta möjliga insats men då är ju också sannolikheten för ett positivt utfall för oss högre tänker jag.

Nu har Trump kanske gått ut långt innan i sina ranter och talat om för alla att handelskriget skulle komma men det vågar ju inga positionera sig för med tanke på hur han spretar. Men… de som agerat på hans direkta insiderinformation och blankat marknaden har ett frikort att det varit allmänt utannonserat långt i förväg – det skulle vara kul att se vilka som tagit stora blankarpositioner i rätt tid inför detta.

Det skulle också vara rätt behagligt om USA gör Ryssland sällskap och kraschar så EU kan bli toppen på pyramiden några århundraden framöver – USA är precis som banken inte din vän har vi väl sagt rätt länge nu och iallafall min kollega från Peru skulle dricka sig redlös i två veckor om USA faceplantade.

Det har iallafall inte undgått mig att de som står för denna runda eskalering i världen som alla kommer få lida av är USA och Trump, inte Ryssland, Kina eller nåt annat land.

Gillade ni inlägget dela det gärna i era kanaler,

Vill ni ha ett kul kommentarsfält – johanno1.se. Det är hög nivå på kommentarerna vill jag lova- ni lär er något nytt varje dag.

På Substack – glöm nu för fan inte att bli betalande prenumeranter även ni som redan följer. Det är kul att se att några tycker det är läsvärt, ser allt arbete som läggs ned på detta och tog steget över till att prenumerera, men fler behövs 👍

johanno1.se

substack.com/@johanno1

https://bsky.app/profile/johanno1.bsky.social

Swedish rescuers, de jag haft kontakt med kör på i det tysta och levererar materiel till Ukraina. Ni ser dom inte ständigt på sociala medier för dom jobbar istället med att stötta Ukraina.


Glömt inte att donera, Ukrainas sak är vår! Stöd Ukraina!


Vad kan vi göra bättre? (Ni kan välja flera alternativ).

Visa resultatet

Loading ... Loading ...

166 reaktioner på ”Ukraina daglig uppdatering 8 April 2025”

  1. AFU: ”In total, 159 combat clashes were recorded during the past day.
    Yesterday, the enemy launched a single missile strike at the positions of Ukrainian units and settlements, as well as 74 air strikes, including dropping 120 controlled bombs. In addition, he carried out more than five thousand eight hundred shells, 134 of which were from jet fire systems, and deployed 2,782 kamikaze drones for impact.”
  2. Update as of 08.00 08.04.2025 on the Russian invasion
     
    In total, 159 ↘️ combat engagements were recorded over the past day.
     
    #Kharkiv 4
    #Kupyansk 4
    #Lyman 21💥
    #Siverskyi 3
    #Kramatorsk 3
    #Toretsk 23💥
    #Pokrovsk 52💥💥💥
    #Novopavlivka 12↗️💥
    #Huliaipol 2
    #Orikhivsk 8↗️
    #Kursk 21↘️💥
     
    In the Lyman sector, the AFRF🇷🇺 attacked 21 times. They tried to advance near Nadiya, Yampolivka, Torske and towards Novoplatonivka, Novomykhailivka, Hrekivka, Ridkodub, Olhivka, Zelena Dolyna and Novyi.

     
    In the Toretsk sector, the AFRF🇷🇺 made 23 attacks near Dachne, Shcherbynivka, Ozaryanivka and Toretsk.

     
    In the Pokrovsk sector, Ukrainian Defense Forces stopped 52 Russian offensives in the areas of Kalynove, Lysivka, Oleksandropil, Tarasivka, Yelyzavetivka, Udachne, Uspenivka, Preobrazhenka, Andriivka, Kotlyne, as well as in the directions of Kotlyarivka, Malynivka and Serhiivka.

     
    In the Novopavlivka sector, Ukrainian Defense Forces repelled 12 attacks on Ukrainian positions in the direction of Bahatyry and near Kostiantynopil, Rozlyv and Skudne.

     
    In the Orikhivsk sector, Ukrainian Defense Forces successfully repelled eight Russian attacks in the vicinity of Mali Shcherbaki, Stepove and Shcherbaki.

     
    In the operational zone in Kursk region, Ukrainian Defense Forces units repelled 21 attacks by Russian invaders over the past day. In addition, the enemy launched five air strikes using nine guided bombs, and carried out 278 artillery attacks on the positions of our troops and settlements, including one using multiple rocket launchers.

     
    Over the past day, Ukrainian aviation, missile troops and artillery struck 17 areas of concentration of personnel and equipment, one control center and a radar station of the Russian invaders’ Buk anti-aircraft missile system.

  3. Tack Johanno1 det är lite väl spännande just nu. Jag är rätt säker på att Trump vill göra slut på frihandel och ersätta den med merkantilism på bilateral basis. Det har varit hans käpphäst i typ 40 år.

    Det visar inte att Trump är galen, bara att han inte förstår hur värdeskapande fungerar i global handel.

    USA har alltid balanserat mellan å ena sidan deltagande i handel och politik på global nivå och å andra sidan isolationism.

    Svepande tullar mot hela världen infördes på 30-talet med i princip samma motiveringar som Trump använder nu så det som händer är att Gop gett frikort till
    en person som helt enkelt vill montera ner världshandeln och inte förstår vilken skada han förorsakar USA. Trist för alla men tristast för USA är min gissning.

    Sen finns faktiskt en omedelbar uppsida här och det är den ryska ekonomin. Deras budget (inklusive underskott som de inte kan påverka) byggde på ett Brent på som lägst 69 USD (ur minnet men exakt är egentligen oväsenrligt) men redan nu har det nått så låga nivåer att moskvariket förlorar pengar på varje fat som de tar upp. Och igår konfiskerade helt enkelt staten oljehamnen i St Petersburg för att i görligaste mån minska kostnaderna.

    Ett race de inte kan vinna med sin plantageekonomi.

    1. Begreppet förlorar pengar. I det här fallet på oljan. Är inte solklart.

      Om vi räknar kassaflödesmässigt är det långt kvar till minus ifall de får USD 50 per fat för den egna oljan. Tror mig ha förstått att det är där någon stans det ligger.

      Sen är det förstås bra att inkomsterna sjunker kraftigt.

      1. Håller med. Det har varit några som försökt räkna under kriget. Någon menar att de går +- 0 vid 50, någon annan att det måste ner till 25-30. Tror nog själv snarare på det senare för att de verkligen ska börja gå i förlust men det beror förstås på hur man räknar.

        Långsiktigt kan det kanske behövas runt 50 när anläggningar och logistik behöver underhållas, nya borrhåll behöver borras osv.

      2. En sak är ändå tydlig och det är att brent nu verkar ligga under deras lägsta estimat för att få ihop sin budget (som inte var i balans från början). Sen håller jag med, förlora på det måste ställas i relation till något 👍🏻.

    2. RU har åkt på fallande oljepriser och nu en fallande Yuan vilka bägge är dåligt för dom – en bra bieffekt.

      Intressant i sammanhanget att du här ger Trump kredit för att ha en plan, enligt det självutnämnda oraklet MXT som härjar runt här och alla möjliga andra saknar ju Trump helt en plan.

      USA hade sina allra bästa år under kalla kriget eller hur.

      Antingen så tar det slut här och då har USA kört en helt egen BREXIT som bara drabbade dom.

      Eller så är det här de första stegen där man försöker provocera Kina, och Ryssland kommer med sina bidrag mot Europa så småningom.

      FED säger att dom väntar och ser just nu, förmodligen väntar dom väl också på Trumps nästa utfall mot vad det nu kan bli.

      merkantilism på bilateral basis – Trump har precis bett Vietnam dra åt helvete med ett förslag om zero-tariffs och han har gjort samma med EU + att han försöker böta EU som den bästa av skolgårdsmobbare 🤣

      Just nu gör han inte ens det du tror han avser att göra alls – så vad är det han försöker göra?

      Det som vi blev helt tokiga av med Ukraina gör han nu mot hela världen och Kina har just plockat upp handsken och sätter hårt mot hårt här.

      Att USA funderar på att plocka ned Kina är ingen hemlighet alls och med den här uppkurvan så kan nog det mesta hända framledes.

       

  4. Bra inlägg i dag!

    MEN jag kan förstås inte låta bli att hugga på det som egentligen är OT. 😄

    Statistik visade att målare i mycket högra grad än andra drabbades av försämrad lungkapacitet, lungcancer, irriterade ögon och och andra olika former av allergier och eksem.
    Det behövdes lite forskning även om man nog redan från början anade att lösningsmedlen var boven i dramat. Man satte därför press på tillverkarna att fasa ut de farliga lösningsmedlen.
    De första vattenbaserade färgerna var dyra (utveckling kostar) och de höll inte heller måtten då de lätt krackelerade och inte hade samma hållbarhet.

    Alla (utom målarna) var förbannade och ville slippa skiten, de gamla färgerna var så mycket bättre!
    I dag har vi i stort sett fått bort alla farliga lösningsmedel och målarna slipper dö i förtid och få försämrad livskvalitet. Det kostade en hel del, men i dag är de vattenbaserade färgerna inte dyrare än de andra färgerna var tidigare.

    Blyad bensin var en utmärkt tekniskt lösning som drivmedel för våra bilar. Problemet är att bly är betydligt skadligare än de flesta förstått.
    (Du, jag och alla andra har mer eller mindre nedsatt hjärnkapacitet på grund av bly i bensin och enorma mängder människor har dött i förtid).

    Naturligtvis kämpade drivmedelsbolagen emot och det finns fortfarande länder som ännu inte förbjudit blyad bensin trots att skadorna varit kända sedan 20-talet.
    Det beror dels på att företaget som tillverkade blytillsatserna tjänade stora pengar, men förstås också på att det var en billig lösning för alla. Att göra sig av med blyet i bensinen skulle leda till stora kostnader hos raffinaderierna och motortillverkarna som skulle tvingas hitta nya tekniska lösningar.
    Trots deras makt och lobbying började världens länder ändå alldeles för sent förbjuda bly i bensin från 1986 och framåt. Inledningsvis var det svårt att få till bra hållbara tekniska lösningar med bibehållna motoreffekter utan slitage, men man löste det när man till slut blev tvungna.
    (Angående bly i bensinen, se gärna: ”The Man Who Accidentally Killed The Most People In History” https://www.youtube.com/watch?v=IV3dnLzthDA&t=2s)

    När vi ändå är inne på bilar.
    Det är inte bara bly som är skadligt i avgaserna och när katalysatorn visade sig fungera bra blev den obligatorisk för nya bilar. Ramaskri bland alla, vilka dumheter, nu skulle ju bilarna bli 5-6 000kr dyrare!

    Nästa gång du sitter i bilkö i Stockholm fantisera gärna och längta tillbaka till tiden utan blyfri bensin och katalysatorer. Själv börjar jag nästan hosta bara jag tänker på det.

    Vad jag vill ha sagt?
    Utveckling kostar, tar tid och hamnar fel i bland men de lagkrav som ställs är framtagna för att göra livet bättre för befolkningen. Visst kan vissa åtgärder hamna snett i bland och även vara inkonsekventa mm. men man inför inte regler för att man vill jävlas.

    Ren kapitalism utan några som helst former av statlig reglering och där företagens vinster är det viktigaste leder inte till en bättre värld. Vi hade fortfarande haft blyad bensin, freon och andra problem om vi hade haft det samhället. Företag är inte innovativa förrän de tvingas till det av olika anledningar.

    Rent konservativa tankesätt där allt helst ska vara som det allt varit är lika illa och leder oss inte heller framåt. Dessutom är det idealet flytande, de som tycker det var bättre förr färgas av den tid de lever i, så vilken tid är det egentligen som är bäst?

    Det kostar att utvecklas men i slutändan leder det (oftast) till något bättre. Ska vi låta bli att satsa framåt för enstaka misslyckanden gör vi ju precis som miljövännerna efter Three Mile Island.
    De ville stoppa precis allt som hade med kärnkraft att göra.

    Fossilfritt stål är i grunden en bra idé, tycker man inte det inser man inte att vi har problem med vårt klimat.
    Att det drar mycket el är väl förresten bara en fördel, det sätter press på oss att lösa elförsörjningen (där kärnkraft är en del av den fossilfria elen). 😄
    Sen kommer det kanske inte att lyckas i dag, men förr eller senare kommer vi att hamna allt fler fossilfria lösningar.

    Att en träbro kollapsat är förstås tråkigt men det finns mängder med exempel på broar som inte är byggda i trä som också kollapsat och man har inte slutat bygga broar i de materialen för det.
    Norge har inte övergett trä och raset berodde snarare på konstruktionsbrister och dåligt underhåll än på att den var byggd just i trä.

    Finns exempel på riktigt gamla träbroar, Kapellbrücke i Schweiz från 1333, Blair Bridge i USA från 1829 och Holzbrücke Bad Säckingen, Tyskland–Schweiz från 1700-talet.

    Trä- och stenbroar hör väl till de äldsta varianten av broar och det var många som förfasade sig över broar i stål och betong när de började bli på modet och nu när träbroar börjar byggas igen förfasar man sig över det.

    Det man kan säga om konservativa är att de ändå faktiskt förnyar sig, bara det att de ligger hela tiden en  generation bakåt i tiden! 😉

      1. Grunda, du menar som i försupa? Tro fan att han e ung o vacker! 😀

        Annars kan han ju alltid köra Blymönja på grannfrun o se vad som händer……
        (Nä usch, så får man inte skriva, men nu gjorde jag det!)

    1. Tack för utmärkta exempel som visar betydelsen av regleringar och hur människans påhittighet alltid gör att det kommer nya alternativ, så länge produkten ifråga behövs. När det gäller koldioxifritt stål så kommer priset för att avsätta det i Europa att vara neutralt jämfört med import av kolproducerat stål. Detta pga EUs koldioxidtullar Cbam (Carbon Border Adjustment Mechanism) som lägger på ett pris för koldioxidutsläppen för det kolproducerade stålet. Ett smart och elegant sätt att prissätta den skada produktionen orsakar vår gemensamma livsmiljö.

      En viss orangefärgad person lär dock inte hänga med hela vägen i resonemanget…

    1. Det finns någonting mer bakom det här – på ett personligt plan lider han av att ha gått från hyllad till hatad. Han förstår inte vad som har hänt.

      Nu åker han dessutom ut från vita huset.

      Jag tror vi kommer få se en jätte-psyk-bryt från vår vän Elon ganska snart han kommer inte klara av detta.

      Instant karma kallas det för.

  5. Musk är inte dummare än att han fattar att detta kommer slå hårt mot han egna företag (och alla underentreprenörer) eftersom det hans bolag tillverkar är långtifrån 100% Made in USA.

    Musk made direct appeals to Trump to reverse sweeping new tariffs
    The world’s richest person, a key Trump adviser and political donor, was ultimately unsuccessful.
    https://www.washingtonpost.com/business/2025/04/07/musk-trump-tariffs/

    Jag har sagt att Musk är ute ur leken innan året är slut, nu börjar jag hålla med andra som säger innan sommaren.

    1. Trump såg ju till att det beställdes Cybertruckar för 400 miljoner USD, han ersatte också en annan leverantör mot Starlink och han har även gjort vad han kunnat för att marknadsföra Tesla.
      Trump känner nog att han gett tillbaka tillräckligt till Musk som tack för stödet han fick under valrörelsen.

  6. Var det inte för några veckor sedan han sa att han skulle minska de militära utgifterna med 8%?

    ”Trump announces record $1 trillion Pentagon budget: ”$1 trillion, and nobody’s seen anything like it. We have to build our military and we’re very cost conscious. But the military is something that we have to build, and we have to be strong, because you got a lot of bad forces out there now.”
    https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lmbwb5chgs2c

    1. Peter Den Större

      Klurigt det här. Elon Musk är ju innovatör och entreprenör, d v s en sällsynt fågel i den politiska djungeln. Och klart att tappet i Tesla retar. Tror dock inte att han bekymrar sig övermåttan över ekonomin vilket visade sig i affärerna kring Twitter/X där han prioriterade yttrandefrihet framför vinst.

        1. Peter Den Större

          Tror inte på den teorin. Han gjorde bort sig, betalade för mycket för Twitter och ville motivera det med ett högre syfte. I reda pengar är Musk efter Teslas dyk fortfarande världens överlägset rikaste person med motsvarande 3043 miljarder kronor. Faktum är att i Kina har Tesla model Y varit den mest sålda bilen under de senaste två åren. Men han är borta ur politiken inom några månader, tätt följd av Trump om tullarna kraschar livet för average Joe.

          1. Har man läst Musks inlägg eller de han väljer att retweeta eller kommentera finns det ingen tvekan om att han använder Twitter för politisk påverkan. 

            Det är förstås svårt att föra i bevis att han även styr algoritmerna för att kontrollera vilka åsikter som får spridning men egentligen räcker det med hans egna inlägg eftersom han har enormt många följare. Han postar hela tiden inlägg som är positiva mot Trump, negativa mot demokraterna och Ukraina. 

            Det här är förstås bara anektodtiskt, men efter att jag själv adresserade både Musk och Trump i ett antal kritiska inlägg mellan december och januari tappade jag plötsligt från en dag till den andra mer än hälften av mina visningar när jag postar morgonrapporten (som ser likadan ut varje dag). Från mellan 4-7 000 ner till 1-2000. Nu har jag inte postat något negativt på länge och det det har hämtat upp sig något så nu kan jag komma upp 3-4000 igen. Antalet följare har inte varierat mer än ca: 100 under tiden. Just det kan förstås vara en slump men det är andra som uppgett samma sak. 
            Musk gick själv ut och skrev att han skulle gynna positiva inlägg istället för negativa.

            Men som sagt, jag håller med om att jag tror att han snart lämnar politiken men han fortsätter nog att bedriva den på Twitter.

      1. Westley Richard

        Om Musk köpte twitter primärt för att styra information eller för att det var ett bra komplement till xAi råder det delade meningar om.
        Nu när xAi har köpt X så kan han tanka ner mängder med aktuell information i realtid vilket är mycket effektivare än att skanna av en massa böcker.

        Vi skall nog inte heller bortse att positiv information ofta är mer sanningsenlig än negativ information eller åtminstone mer attraktiv för läsaren.

          1. Westley Richard

            X är till för att generera pengar till ägarna inte för att sprida yttrandefrihet.
            Musk kan mycket väl ha skruvat på algoritmer för att se om antalet tweets ökar eller minskar.

            1. Fast yttrande- och åsiktsfriheten på X blir ju en väsentlig del av underlaget till xAI:s inlärning – så nog vill Musk ha full yttrande- och åsiktsfrihet på X. Lite filter och sortering på det, sedan slår xAI alla andra AI på fingrarna – då ramlar kosingen in.

  7. ”President Trump said the tariffs on China were imposed so that it doesn’t spend its ”massive surplus” on the military ”China is a massive surplus.That they take and they spend on their military.We don’t want that.I don’t want them to take$500 billion,$600 billion a year&spend it on their military.

    I don’t want them spending money on their military. We shouldn’t have to spend that either. I said this to President Xi hopefully it’s the money we are never going to use.” Meanwhile, it is reported that China is selling $50 billion in US treasuries in response to the tariffs.”

    https://bsky.app/profile/antongerashchenko.bsky.social/post/3lmbz2q24hc2v

    ”– Tullkrig har inga vinnare och protektionism har ingen utväg. Kinesiska folket skapar inte trubbel, men vi är inte rädda för det. Press, hot och utpressning är inte rätt sätt att hantera Kina, säger utrikesministerns pressperson Lin Jian till AFP.

    Tidigare i dag meddelade utrikesdepartementet att om det är ”såhär USA vill ha det” så kommer Kina ”slåss till slutet””
    https://omni.se/kangan-mot-usa-kina-ar-inte-radda-for-trubbel/a/eMoayO

    ”Kinaexpert: Självbild gör hot omöjliga att acceptera
    – Ur ett kinesiskt perspektiv är Trumps tullar ett grovt missbruk av landets status som världens största ekonomi, och den kinesiska regeringen gör nu allt den kan för att omvandla detta till en berättelse om ett orimligt, irrationellt och misslyckat USA som straffar omvärlden för att berika sig själv, säger han till Berlingske.”
    https://omni.se/kinaexpert-sjalvbild-gor-tullhot-omojliga-att-acceptera/a/wgQRjP

     

    1. ”Snabbmodejätten Sheins planer på att flytta en del av produktionen ut ur Kina för att runda Trumps tullar har stött på patrull från kinesiska staten. Enligt uppgift har myndigheterna varit i kontakt med Shein och flera andra företag och avrått dem från att bredda leverantörskedjorna.”

      https://omni.se/kallor-shein-uppmanas-att-stanna-i-kina-blaser-av-resa/a/8qk54r

      https://www.bloomberg.com/news/articles/2025-04-08/china-urges-shein-to-halt-supply-chain-shift-after-tariffs?sref=awPI3UV1&embedded-checkout=true

    1. Jag håller med, tror man ska vara lite smartare. Skulle iofs. på ett sätt gärna se att man ger Trump en rejäl känga, men riskerna för ekonomiskt bakslag är för stora. 

      För min del får du gärna skriva mer, kloka och intressanta tankar!

    1. Har de verkligen gjort det?
      De har tappat mot dollarn, men kan det inte bara bero på tullarna?

      Fast det vore kanske smart att göra det, vore ett sätt att sänka priserna mot USA för att minska effekten av tullarna, utan att samtidigt erkänna att det är det man gjort. Dessutom blir det billigare för alla andra att handla av dem. De kanske ser det som viktigare att bibehålla handeln och kanske även att hitta ny köpare även om det ger mindre vinster?

      1. Westley Richard

        USA har under många år försökt att få Kina att stärka sin valuta gentemot dollarn .
        De kan knappast devalvera bara mot dollarn då många valutakurser hänger ihop.
        Hur är kursen mot EUR,,?

  8. ”Xi Jinping har inte råd att ge sig
    Om Donald Trumps hot om över 100-procentiga tullar mot Kina blir verklighet skulle det innebära slutet på handelsrelationen mellan länderna. Men trots det är Kina enda landet i världen som väljer att ta striden mot USA. Den kinesiska ledaren har framställt sig själv som en nationell frälsare som återupplivar sitt lands storhet, som ett resultat har Peking mindre flexibilitet att backa från en konflikt med Washington”

    https://omni.se/analys-xi-jinping-har-inte-rad-att-ge-sig/a/pPkn9V

    1. Nu när du är övertygad om att Trump får spontana infall på morgonen utan någon som helst substans –

      Vad skulle det leda till tror du om USA fortsätter trycka på mot Kina?

      Har möjligen USA långt tidigare funderat i termer på att försöka plocka ned Kina?

      Problemet är att hur Kina väljer att göra avgör om vi går in i en global konflikt eller inte och det du skriver ovan föreslår att Kina INTE backar ned från Trumps provokationer.

      Precis som vi har sett hur Trump har behandlat Ukraina orättvist så behandlar Trump Kina på samma sätt nu, och precis som du skriver kommer inte Xi Jinping backa.

      Och kan jag en sak om kineser är det att dom nuförtiden är rätt stolta, nationalistiska och inte gillar USA. Dom här provokationerna kommer få exakt den effekt som avses – eskalering.

      Tycker nog att ni borde börja se bortom dagens nya utspel och vad effekterna av det här faktiskt kommer bli – du skriver det ju själv nu, är det nån typ av början till insikt 😀

      En sak som är lite avslöjande är att Trump bett Vietnam och EU dra åt helvete när dom generöst erbjuder att dra ned alla sina tariffer mot USA till noll. Sen vill Trump också böta EU på ”jättemycket pengar”.

      Dvs. när alla länder nu väljer att hålla tand för tunga och försöka vara de vuxna i rummet ökar bara Trump temperaturmätaren två snäpp till och ger det inte AVSEDD EFFEKT så kommer han fortsätta in absurdum.

      Precis som han gjort med Ukraina där kraven hela tiden blir högre även då Ukraina gör allt Trump ber om och lite till.

      Lite som när kriminella kommer upp med en påhittad skuld och du efter två veckor är skyldiga dom tre miljoner utan att du förstod vad som hände.

      Alltför många glömmer bort kalla kriget som tog slut 1989/1991 och att det var USAs bästa år.

      En global konflikt ligger runt hörnet och Ryssland klarade inte av att ta oss dit.

      USA verkar nu ha tagit över stafettpinnen och leder is i raketfart mot en global konflikt

       

      1. Jag tror fortfarande inte att Trump hade någon plan på att krascha allt, men det kan absolut sluta där när båda sidor vägrar vika ner sig. 

        Trump tjatade hela valet om hur enormt mycket pengar tullarna skulle ge. Trillions and trillions, så mycket pengar att bara han begrep hur mycket det var. Skulle i stort sett lösa alla problem i USA.

        Tullinkomsterna skulle dessutom kunna leda till en statsbudget som går positivt och man hade kunna minska statsskulden. Tänk vilken hjälte han skulle bli om neddragningarna tillsammans med tullarna skulle leda till det! Dessutom skulle det ge en massa pengar över till att återbetala hans finansiärer, både genom inköp av dem och bidrag till dem (något som han redan påbörjat).

        Att få i gång den inhemska produktionen och minska beroendet av Kina var nog sekundärt men en del av planen. Det låter dessutom patriotiskt bra för att få med folk på idén. 
        Tänk om han faktiskt skulle lyckas isolera USA? Då skulle han inte längre få några tullinkomster? 

        Nu gick det inte riktigt som han tänkte sig för han trodde nog att alla skulle ge med sig. Han får intern kritig och pressar på om skattesänkningarna och han vet nog inte riktigt hur han ska agera när flera länder sätter hårt mot hårt, men han kommer säkert välja att eskalera, det är det han gjort hittills.
        Öka trycket tills något brister.

        Det är oerhört svårt att bedöma ett scenarie där man medvetat kraschar världsekonomin. Skulle han verkligen kunna räkna med att komma ut som en vinnare? Ett USA som gjort sig väldigt beroende av Kina och andra länder? Vore verkligen dumdristiskt att ha det som plan.
        Men som sagt, nu när han har satt sig i rävsaxen kan vad som helst hända.

        Du kan nog få rätt i praktiken även om jag inte tror att det var planen från början.

        1. Du gör väl kanske misstaget att lyssna på vad Trump säger i alla hans rökridåer 😀

          Om USA nu haft planer på att plocka ned Kina (vilket dom haft) – och det Trump gör tar oss till den punkten – då vore väl det rimliga att gissa att USA har gått vidare med sina uttalade planer att försöka plocka ned Kina, bara Trump-style.

          Det finns ju ett till gäng som anser att Trump är ett geni men dom hamnar också fel för dom tror inte att han har någon ondskefull baktanke alls med det han gör – han försöker göra världen bättre.

          Så du och dom är överens om att allt utfall var helt slumpmässigt bara att du utgår ifrån att mannen är en galen lallande id1ot – och dom att han är ett livs levande geni som spelar 5D schack för världens bästa.

          Jag tror tvärtom att allt bara är rök precis som med Ukraina (var ju en bra kalibrering för övrigt som kom lite innan) – jag vidhåller att USA är precis som banken inte vår vän.

          Vi får väl vänta och se, nu när Kina blev förbannade kanske vi inte behöver vänta speciellt länge.

          Men om EU nu lyckas hitta en balans riktigt fort med Kina kan det här nog misslyckas för USA

          – det är ju dock inte de uttalanden vi hör från Kina OCH EU har ju precis funderat på att införa sina egna tariffer mot Kina 😀

          https://www.euronews.com/my-europe/2025/04/04/commission-watching-for-chinese-steel-and-electronics-imports-amid-trade-war

          1. Jag säger inte att han är en komplett galning och lallande idiot, men han tänker inte längre än näsan räcker eftersom han framför allt försöker gynna sig själv samtidigt som han även har höga tankar om sig själv, och då är det lätt att glömma bort hur andra resonerar och reagerar på det man gör.
            Tror faktiskt mer på att han sätter press för att få som han vill, inte att han söker en global kris. 

            Några avancerade rökridåer tror jag inte på.

        2. Skulle kanske tillägga att det troligaste är nog ändå att Trump inser att tullarna med den nivån han satt faktiskt inte kommer att gynna USA (eller inse, han har nog blivit övertalad) och att han därför kommer att förhandla med alla och att det slutar med att USA lyckas få till lite bättre villkor än tidigare.

          Trump kommer att utropa det som en stor seger (fast det knappt är någon större skillnad).

          Sen kommer han egentligen att vara skitsur för han hade hoppats på att få in alla pengar som de där tullarna skulle ha gett. 😄

          1. Absolut – är det så att Trump inte har en ondskefull plan så kommer vi få se deeskalering från honom inom en månad max och sen tar han det han fick och utropade stor seger.

            Oklart för mig varför han bett Vietnam och EU fara åt helvete när dom gav honom allt han bad om?

      2. En Vanlig Persson

        Vad tänker du egentligen på när du pratar om Trumps rökridåer?
        Trump har aldrig sysslat med rökridåer, tvärtom har han alltid varit väldig, öppen och rak med vad han gör. Han höjer tariffer i första hand för att han tror att det kommer göra USA rikt och för att han är ideologiskt mot handel.
        Den amerikanska regimen har ju också någon form av, förmodligen luddig, plan mot Kina. Så man skall nog, som du väl också tror, se hans policy mot Kina som något separat från andra länder. Han vill på något sätt förstöra Kinas balans.
        Men det är helt klart fel att se hans övriga tariffer som rökridåer. Han har pratat i 40 år om hur bra det är med höga tariffer. Det är hans stora politiska idé i livet. Han tror att det kommer göra USA rikt, för att han känner så.

        1. När Trump skulle förhandla fred mellan Ukraina – RU så sade han en sak men vi såg honom göra något helt annat – något vi misstänkte att han skulle göra och sen fick vi det bekräftat.

          Jag har lärt mig lite om Trump i dom förhandlingarna och försöker applicera det på vad han gör nu med hela världen.

          Han har varit ute och pratat ned EU och Kina rätt länge – vi har varit fokuspunkten för hans smädelser. RU, Erdogan och ett gäng andra länder har klarat sig.

          Han säger att han vill ha noll-tariffer så han hotar med höga tariffer om andra länder inte tar bort det dom har (eller inte har) mot USA – när andra länder generöst erbjuder sig att lägga sig platt ber han dom dra åt helvete och betalar 50 mrdr dollar i guld för att ens svara på whatsapp.

          Det som kommer hända är precis det som hänt med Kina – fullt handelskrig.

          Sen är nästa steg efter ett fullt handelskrig väpnad konflikt och där har USA också förberett sig genom att klippa till mot Iran rätt snart. Frågan är var Kina står i den frågan 🧐

          Har jag helt fel så bör Trump rimligen deeskalera från och med nu när han inser att vi går mot fullt handelskrig och väpnad konflikt om det inte var hans avsikt?

          1. En Vanlig Persson

            Jag tror att han helt klart vill ha långsiktigt höga tullar. Frågan är om han *också* vill ha handelskrig eller väpnad konflikt? Om han hade tänkt igenom ett sånt scenario borde han ju ha skaffat sig seriösa allierade, men han trycker ju bort alla. Nu har han möjligen Ryssland (som de trots allt fortfarande proxykrigar mot) och kanske Turkiet, pga avsaknade tullar på sin sida.

            Min gissning är att de möjligen vill ha ett öppet handelskrig med Kina, men inte med övriga. Men jag tror inte att Trump riktigt tänker på handelskrig, jag tror att han tänker att han kan få länder att göra som han vill. Han testar verkligen USAs makt.

  9. Man hade hoppats på en satsning på SMR men det blir visst kol istället.
    Trump är väl kanske så pass gammal att han tycker att kärnkraft är för nymodigt, kol är rejäla grejor som man vet att de fungerar. 😄

    ”Donald Trump ska skriva under flera presidentordrar om att öka kolproduktionen i USA, uppger två källor för Reuters. Presidenten har sedan länge kritiserat Demokraterna för att ha infört regleringar kring kolindustrins utsläpp och har lovat att utöka landets energiproduktion.”
    https://omni.se/trump-vill-oka-kolen-ska-driva-ai-kampen/a/Jbyl88

    1. Westley Richard

      USA har nästan 1000 kolgruvor i drift vilket är en halvering sedan 2000.
      Nu när USA skall bli självförsörjande på stål så går det också åt en massa kol, ca 1/2 ton för varje ton stål. Om man inte skall göra som Stegra och köra fossilfritt, då hade det behövts en massa SMR.
       

    2. Trump har skrivit under ett helt batteri av presidentordrar för att göra det lättare med råvaror till produktion inhemskt i USA.

      Nästan så man börjar misstänka att USA förväntar sig att behöva ha inhemsk supply till industrin?

      1. Under Usa’s guldålder, typ 50 talet var det ju USA som stod för mycket av stålproduktionen och mycket annat då resten av världen skulle skulle byggas upp. 
        Sedan på 70- talet började Europa komma i kapp och var inte längre beroende av Usa annat än för försvar och flödet av varor bytte väg. Stålindustrin i Usa krympte. Det är denna period som Bruce Springsteen så målande skildrar i många av sina låtar.
        Trump vill tillbaka till 50 talet, billig inhemsk energi, egen stålproduktion, och ett Europa som är i ett beroendeförhållande till Usa. Han har inte fattat att tåget har gått.

        1. Japp han vill tillbaka till det – jag tror ju här att han kommer försöka få till ett kallt krig för att återkomma dit.

          Att han lyckas med sin diaboliska plan vet vi ju inte ännu men att han kommer skapa en matta av kaos och misär i världen kan vi utgå ifrån tror jag.

           

        2. Jag har sagt det förr, USA är kört, de kommer aldrig bli Great Again!
          Senast 2050 kommer delstater vilja bryta sig loss, vad ska de med det federala till? Försvar? Det kan de fixa själva tillsammans med sina grannstater.

  10. Där kom EUs utsträckta hand till Kina!

    ”EU och Kina måste arbeta för att förhandla fram en resolution, för att ge ”stabilitet och förutsägbarhet” i den globala ekonomin som skakas av Donald Trumps tullar. Det säger EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen efter ett samtal med Kinas premiärminister Li Qiang.
    Von der Leyen vill få med sig Kina på att undvika vidare eskalering av handelskonflikterna”

    https://omni.se/von-der-leyen-vill-ha-forhandla-med-kina/a/3MO5rX

    1. Är ju det jag brukar säga – EU och Kina kommer närma sig varandra det är ett smart move.

      Problemet med Kina är att kan dom också fälla EU i samma veva som USA skulle dom gärna göra det så EU bör iaktta största försiktighet i det här närmandet.

      1. Jag tycker också  det är bra. Kina, med sin produktionskapacitet är vad Usa var på 50 talet, men med andra produkter, och tyvärr, auktoritärt styre.
        Jag tror inte att Kina vill fälla Europa så länge som vi är goda handelspartners, och har ömsesidig nytta av varandra.
         

  11. Nu när Trump har fått sina dagliga infall och svingat vilt är det ju ändå tur att USA redan tagit steg för att öka på sin inhemska produktion av ”rare earth metals” nu när Kina infört exportstopp till hela världen, och där dom stod för 69% av den världsexporten.

    Nästan så man skulle kunna misstänka att USA räknade med det här utfallet 🧐

    https://www.metaltechnews.com/story/2025/03/26/tech-metals/trump-orders-us-critical-mineral-supplies/2197.html

    Vet ni vilka som importerar 100% av rare earth minerals och har noll egen produktion eftersom vi reglerat bort det – EU 😶

    Vågar ni gissa vilka som drivit på att vi inte skall ha gruvbrytning av detta i Sverige?

      1. Du får skandera detta från den ryska tortyrcentralen i närorten framöver när vi inte kunde bygga mer vapen att försvara oss med för Trump fick till en total frysning på världsmarknaden genom att provocera Kina.

         

        1. Ropen skalla, en tortyrcentral åt alla!

          Anledningen till att vi inte gjort det har med ekonomin att göra, varför gräva upp det när vi kan importera billigare från Kina (och dessutom slipper vi ta miljöproblemen själva, där är för övrigt miljövännerna egoistiska, låt andra länder skita ner)?

          Ingen hade köpt det till överpriser. Hade det funnits en tillräckligt stor ekonomisk uppsida hade miljövännerna blivit överkörda. 

          Nu när läget ser ut som det gör har det däremot plötsligt blivit mer intressant och det går kanske att få med sig en majoritet.

          Visst skulle man tänkt på det tidigare, men du som inte gillar att vi slösar med skattemedel, hade du, handen på hjärtat, för 10 år sedan velat se staten subventionera den gruvbrytningen?

          1. Finns ett problem – ledtiden tills man har en förädlad produkt.

            Nu skrev jag det nedan men vi har Afrika där länder bara väntat på att EU skall närma sig dom med schyssta handelsavtal.

            Dom fick Wagner och Kina istället.

    1. Fast detta är ju en bekräftelse på att inte bara EU utan också USA är 100% importberoende för vissa mineraler.

      EU kan då dels närma sig Kina och fortsätta importera och till skillnad från USA planerar vi inga 104% tullar.

      Sen kan EU givetvis ta plats på Grönland, Svenska företag ligger långt fram där och vi har normaliserat relationerna med Danmark efter fadäsen på Stortorget.

      USA däremot har satt sig i sitsen att de förmodligen inte får köpa några jordartsmetaller alls från Kina nu. Men ok, de ska ju börja prospektera när de legala hindren är borta 😂.

      1. Problemet var väl att EU precis funderat på att upprätta handelstullar mot Kina för att stoppa flodvågen av allt dom nu inte kan säljas till USA?

        Men ja – vi tar all rare earth materials som USA nu inte får vore ju det högst logiska.

        1. Tyckte precis jag såg von Leyen uttala att man träffats och vill bygga relation med Kina. Snabbfotat för att vara EU men de är nog rätt purkna på USA och letar efter möjligheter att tvåla till dem. Utan att införa nya tullar.

  12. Någon brukar ju tjata om att EU väldigt fort skulle ha gått in stort i Afrika och säkrat upp länder där sedan ett par år tillbaka.

    Sen vet ni ju också att det är Ryssland och Kina som gjort det istället.

    Nu vet ni varför vi borde ha gjort det 😶

      1. Någon brukar ju tjata om att EU väldigt fort skulle ha gått in stort i Afrika MED SCHYSSTA HANDELSAVTAL och säkrat upp länder där sedan ett par år tillbaka.

        Brukar skriva det där med handelsavtalen men inte denna gång.

        Vi närmar oss strategiska länder vilka är de som är någorlunda stabila och har råvaror – vi ger dom helt ok handelsavtal på lika villkor och börjar idka handel med dom.

         

  13. Lite lobbyistisk utpressning måste man ju ta till när chansen finns!
    ”USA:s nya tullar kan leda till att många europeiska läkemedelsföretag flyttar produktion till USA. Det varnar lobbyorganisationen European Federation of Pharmaceutical Industries and Associations för efter att ha låtit göra en branschenkät, enligt TT. Nu med tillägget av tullar finns det få incitament att investera i EU och betydande faktorer som driver oss att omlokalisera till USA.”
    https://omni.se/lakemedelslobbyn-varnar-tillverkning-flyttas-till-usa/a/637XWe

  14. 😂

    ”Bråket mellan Elon Musk och Donald Trumps handelsrådgivare Peter Navarro växlar upp.
    ”Navarro är verkligen en idiot. Det han säger här är bevisligen falskt”, svarar Elon Musk på ett klipp på X där Navarro menar att Musk är en bilmontör.

    Motiveringen är att Musk bara samlar på sig delar från olika länder i världen i stället för att tillverka allt i USA.”

    https://omni.se/musk-trumpradgivaren-ar-dummare-an-en-sack-tegelsteg/a/OoAjql

    1. ”Elon Musk, som är världens rikaste person och en av Donald Trumps rådgivare, försökte in i det sista personligen få presidenten att slopa tullarna.
      Övertalningsförsöket var förgäves. I stället delade Elon Musk inlägg på X som hyllade internationellt samarbete, bland annat genom att lyfta fram den Nobelprisade frihandelsförespråkaren Milton Friedman.”
      https://omni.se/kallor-musk-vadjade-till-trump-om-att-slopa-tullarna/a/lw54WM

    2. Elon Musk – tror ni han går i konkurs av det här?

      Han har ju aktierna i Tesla som säkerhet för ett helt gäng andra verksamheter och Tesla går inte jättebra just nu.

       

      1. Nä, inte konkurs, men de kommer bli förbisprungna när Musk tappar intresset och inte vill pumpa in mer pengar till diverse nya modeller m.m.
        Tror inte ens det kommer hjälpa att han lämnar Tesla.

  15. 😂
    Professor: ”Tror dessvärre Trump är genuint korkad”
    ”Lars Calmfors, nationalekonom och professor emeritus i internationell ekonomi vid Stockholms universitet, skräder inte orden när han dömer ut Donald Trumps tullpolitik.
    – Jag tror dessvärre att Trump är genuint korkad, säger han till Dagens Industri, och fortsätter med att säga att han är ”en narcissist som hela tiden vill ha uppmärksamhet”.”
    https://omni.se/professor-tror-dessvarre-trump-ar-genuint-korkad/a/B01GyQ

  16. Tragiskt, men inte oväntat, att HD tillåter Trump att använda krigslagar trots att det inte är krig.
    De lustiga var att partiet som såg till att lagen kom till, själva blev utröstade på grund av den.

    ”USA:s högsta domstol tillåter Donald Trump att tillsvidare åberopa Alien Enemies-lagen från 1798 för att deportera emigranter från USA, rapporterar flera medier.”
    https://omni.se/hogsta-domstolen-tillater-trumps-krigslag/a/OoA6gA

  17. Vi importerar 99% av den boron vi använder i EU från Turkiet såg jag nu.

    Om vi går på att Trump bara vill ha en golden-deal för USA och att det är det som är hans end-game. Är ju ett helt gäng i tråden som anser det.

    När kommer han isåfall att deeskalera tror vi?

    Även Trump bör väl förstå att det är en skillnad mellan bästa exportdealen som gör USA rikt och fullt exportstopp eller mellanstatligt krig?

    Att han bad Vietnam och EU dra åt helskotta – beror det på att han inte vill ha ”frihandelsavtal” med oss där det är 0% tullar åt båda hållen?

    -vill han ha 0% hos oss men att USA fortfarande får ha en procent emot oss, 10-15-20% eller vad det nu kan vara?

    Är det vad han siktar emot?

      1. Det blir kul i så fall, vi fortsätter med global handel med resten av världen och köper vissa komponenter från USA billigt (inga tullar) medan USA får 25% tull om de vill använda den färdiga produkten 😂.

    1. En Vanlig Persson

      Jag tycker att det låter som att han tror att han kan hålla tullar som runt 10% högre än motparten. Jag tror att han kommer göra deals med några för att få skillnaden i tullar till tio%. Han kan kan kanske gå med på 10% om mot Europa om vi tar bort alla våra tullar. Men det kommer ju förmodligen inte EU gå med på. Men jag tror att hans plan helt enkelt är att ha beydligt högre tullar än motparten och får han inte ha det så blir han jättearg och längre än så har han inte tänkt.

  18. Sista meningen tyder på att han vill hålla i de där tullarna så länge han kan, så de i alla fall ger lite klirr i kassan.

    ”Trump-administrationens förhandlingar med cirka 50 länder har redan gett resultat, säger USA:s handelsrepresentant Jamieson Greer inför det amerikanska senatens finansutskott på tisdagen enligt Reuters.

    Enligt honom har flera länder sagt att de inte kommer införa hämndtullar, medan vissa ”redan sänkt sina tullar”.

    Samtidigt säger han att Trump har varit tydlig med att det inte kommer införas några undantag från tullarna under den närmaste tiden.”
    https://omni.se/handelschef-trump-tydlig-inga-undantag-fran-tullar/a/25emwa

    1. Den närmaste tiden när T säger det kan vara denna vecka… eller inte, Lisa Ekdals refräng passar perfekt på.

      Vem vet, inte du
      Vem vet, inte jag
      Vi vet ingenting nu
      Vi vet inget idag

  19. Apropå Afrika i dagens tråd.
     
    Efter Wagner in stövlar Kirill.
     
    Russian Orthodox Church expands activity in Africa – CCD ”Russia is sharply increasing the ROC’s influence in Africa. In just three years of the ROC’s exarchate operating on the continent, parishes have been established in 30 countries — half of them in 2022 alone. This indicates that the ROC’s growing activity in Africa is directly linked to Russia’s effort to gain more allies following the start of its full-scale invasion of Ukraine,” the CCD said.  
     
    https://www.ukrinform.net/rubric-society/3979248-russian-orthodox-church-expands-activity-in-africa-ccd.html

  20. Jag var upptagen med lite annat så missade det här med tullar och allt, så fråga till intelligentian här. 1) Är tanken att sabba ekonomin så att FED inför krisräntor så att amerikanska regeringen får lägre räntekostnader?  2) Påverkar tullkaoset Ukraina nånting?

      1. Tack. Min hypotes tills den är motbevisad är att USAs handlingar i stort syftar till att hålla deras största rivaler, dvs Europa och Kina, på mattan samt hantera den ohållbara statsskulden.

    1. @zelenskyyua (x):
       
      ”Our military has captured two Chinese citizens who were fighting as part of the Russian army. This happened on Ukrainian territory—in the Donetsk region. Identification documents, bank cards, and personal data were found in their possession.
       
      We have information suggesting that there are many more Chinese citizens in the occupier’s units than just these two. We are currently verifying all the facts—intelligence, the Security Service of Ukraine, and the relevant units of the Armed Forces are working on it.
       
      I have instructed the Minister of Foreign Affairs of Ukraine to immediately contact Beijing and clarify how China intends to respond to this.
       
      Russia’s involvement of China, along with other countries, whether directly or indirectly, in this war in Europe is a clear signal that Putin intends to do anything but end the war. He is looking for ways to continue fighting. This definitely requires a response. A response from the United States, Europe, and all those around the world who want peace.
       
      The captured Chinese citizens are now in the custody of the Security Service of Ukraine.
       
      Relevant investigative and operational actions are ongoing.”
       
      https://x.com/zelenskyyua/status/1909586461029965871?s=46

Lämna en kommentar

sv_SESvenska
Rulla till toppen