Världen daglig uppdatering 9 April 2025

Vi får väl tyvärr börja med Trump eftersom han instigerat ett fullt handelskrig här – det är igång och detta går extremt fort.

Är det så att Trump inte har en större plan än vad vi ser, och dessutom inte förstår sig på ekonomi, så bör vi rimligen se en deeskalering från honom rätt omgående. Vietnam och EU har ju trots all erbjudit honom den bästa deal det går att få och även Trump vet ju att mellanstatligt krig inte är lika bra som handelsavtal rimligen?

Ja, jag börjar bli mycket frustrerad för jag var ute och jobbade internationellt 2008 och även 2020, och alltför snabba kast är svårnavigerade. Hade dock tur med hela 2008 debaclet för jag jobbade på i Angola fram tills 2016.

2020 åkte jag dit rejält och satt fast själv i Kuwait i sju månader på Hilton resorten – ett trauma jag än idag försöker bearbeta för ni kan nog förstå svårigheterna med att tvingas äta oxfile morgon-middag-kväll 😡

Jag har luskat runt hos de jag jobbar för att dom har resurserna att köra projektet men ja, dom ska köpa all materiel från Kina så får se vad som händer där och sen är planen att använda exportterminalen för USA marknaden förstås men alla verkar driva på för att projektet skall fortsätta.

Familjen är också med mig och vi kommer göra alla resor tillsammans så ingen risk att splittras igen. Och till sist så har vi vår alldeles egna trestegsraket – Sverige, Portugal, Angola och där vi har egen matproduktion i Angola om det skulle gå så långt men läs till slutet så får ni hoppet åter garanterat.

EU har gått ut med att sitta still i båten och att USA kan få gå mot sin egen BREXIT i lugn och ro även om det som bekant inte alls är det jag tror är på väg att hända här.

Men Kina satt inte still i båten alls vilket då gav oss fullt handelskrig vare sig vi i EU ville det eller inte. Lite som en skilsmässa där ena partnern inte kommer skilja sig och den andra gör det – blir ju skilsmässa lik förbaskat.

Ryssland genomförde flera steg upp emot global eskalering av konflikten där 7 Oktober 2023 var deras sista stora (lyckade) drag. Sen hade Israel den stora fräckheten att totalt köra över både Hamas och Hezbollah vilket inte var tanken alls med iallafall Hezbollah – Hamas var sacrificial anodes.

Därefter sparkades RU ut ur Syrien helt oväntat och deras expedition i Afrika stördes ut temporärt också kan man gissa. Dock så har dom nu förflyttat mycket till Libyen och ni får inget pris för att gissa vad dom har tänkt sig där – något som fungerade bra 2015 🧐

Men… tempot i den globala eskaleringen kom av sig i sviterna av Kursk-invasionen även om RU ämnar testa NATO och försöka knipa Svalbard senast September i år vilket ni vet om ni läst inläggen här.

Trots att RU inte klarar av att eskalera mer går tempot i världen upp i raketfart just nu – det skenar och vi är snart vid punkten i handelskriget där det är utom kontroll.

Och det är faktiskt endast USA/Trump som sköter om allt detta helt på egen hand – Trump har instigerat ett fullt handelskrig med världen och iallafall Kina kommer inte bocka och buga och möter upp kinesiskt ståndsmässigt genom att inte kunna uttala bokstaven R när dom ska hota Trump med vår tids förödande krig.

Trump gör precis som med Ukraina – ställer orimliga id1otiska krav, och när Ukraina gick honom till mötes ändrade han sig direkt till något ännu värre samtidigt som han pratade ned landet och Zelensky i extremt förnedrande termer för UA – maximal provokation. Jag har svårt att se hur man kan provocera mer än så här under nivån väpnad konflikt.

Vietnam valde att vara de vuxna i rummet i handelskriget – tog direkt kontakt med USA och föreslog ”zero-tariffs” vilket väl betyder att vad Trump än felaktigt trodde att dom hade för tariffer mot USA, även om inget stämde, så skulle dom lova att ta bort dom och gå Trump fullt till mötes i allt – bara säga ja, ja, jag till alla vansinnigheterna och lägga sig platt med en lätt asiatisk djupbugning. Stor-smöra för Trump helt enkelt och massera hans ego.

Trump bad dom fara åt helvete och att han inget behöver av det som tillverkats i sk1tlandet Vietnam. Nikes ledning fick en kollektiv hjärtattack när det flög förbi på CNN på morgonmötet.

Även om Trump bara några dagar innan förklarat för världen att just det var syftet med tarifferna – ”kom till oss och förhandla, är ni först får ni bäst deal ever, först till kvarn gäller”. En smålurig men också mysig hästhandlare trodde alla.

Samma med EU – vi erbjöd oss generöst att sänka alla tullar till noll på de produkter som var viktigast för USA, alltså inte zero-tariffs över hela spelplanen men den export som skulle vara attraktivast för USA att få ned kostnaderna till noll på. Von Der Leyen stod och log sitt bredaste löstands-leende rakt in i kamerorna och sa att ”Europa är alltid pigga på en ömsesidigt bra deal och redo att förhandla med vår stora vän USA”.

Trump bad EU dra åt helvete rätt omgående också men stannade inte där – vi skall BÖTAS kraftigt för vår enorma fräckhet att finnas till 🤣

Han kör alltså en skolgårdsmobbare och kräver nu att vi skall skicka honom ”jättemycket pengar” för att ens överväga att ”börja prata med id1oterna” (sista är min dramatisering).

Läste igår en artikel om hur ledarna i EU nu lutar sig tillbaka och åser USA gå mot sin smärtsamma BREXIT – och att vi inte har någon brådska alls. Blev lite lätt gråtfärdig om det stämmer men kanske bara nån som målade fritt?

Samtidigt så har Kina bekräftat att dom inte kommer backa på tullarna – vilket ju per automatik betyder att dom kommer svara upp mot Trumps ”50% strafftull för att ni inte vek er direkt era jävla fladdermusätare” så fort den kommer – 9 April var det väl?

Sen har dom väl smällt till med devalvering av valutan?

Sen har dom slutat exportera ”rare earth materials” till hela världen, och Kina har 69% av världsmarknaden.

Ryssland hade väl sedan en del men har ju slutat exportera så jag kan inte få fram vad exportbortfallet var/är från dom men dom kan ju utan problem exportera det till Kina fortfarande.

Så vad betyder det för USA och EU i termer av att få in kritiska råvaror till vår produktion?

Vår gröna teknik, våra elbilar, datorer, telefoner, komponenter etc. kan vi inte bygga – om vi nu skulle få för oss att vilja bygga sådant.

Vår krigsmaterielproduktion kanske som vi försöker rampa upp 🧐

Så alla ni som ansåg att världen direkt skulle runda USA och sluta sig samman mot dom – vad gjorde Kina precis, jo dom klippte till mot hela världen?

Vad har Trump (USA!!) gjort senaste månaderna?

Dom har iallafall avsett öka produktionen av rare earth minerals kraftigt.

https://www.metaltechnews.com/story/2025/03/26/tech-metals/trump-orders-us-critical-mineral-supplies/2197.html

Och ni har precis som jag läst hur USA skall hugga ned urskog, mer koleldat och så vidare – men vad är det?

Jo det är att säkra upp inhemsk tillgång till råvaror för inhemsk produktion när världsmarknaden fryser ihop i ett handelskrig – som USA startat dom jävlarna 😡

Och alla dessa steg togs för flera månader sedan 🧐

https://www.theguardian.com/us-news/2025/mar/03/trump-national-forest-executive-order

Vilka steg har EU precis tagit utöver att vi måste importera 100% av vår rare earth minerals som vi behöver?

Jo, vi skulle börja bevara skog till exempel, lägga ned jordbruksmark och vi har absolut haft en debatt i Sverige där ”ett visst parti” mycket hårt drivit på att vi inte skall få bryta vår egen inhemska rare earth minerals.

Vi har mycket lite av egna råvaror i EU och några vapen i fossilfritt stål kommer det iallafall inte bli det sätter jag stora pengar på.

Tydligen importerar vi 99% av den Boron vi behöver från Turkiet – ni kan ju googla själva vad som inte längre kan produceras om Turkiet får feeling och stoppar den exporten till oss.

Det här är EU nuvarande plan –

  • Benchmarks: The EU aims to extract at least 10% of the raw materials it consumes, produce at least 40% of its annual consumption of strategic raw materials through processing, and produce at least 25% of its annual consumption through recycling waste by 2030.

Aningen otillräckligt när 100% av vår import av rare earth minerals försvann över natt 😶

Kommer EU och Kina mycket fort kunna hitta en balans och samarbeta mot USA – förmodligen inte för EU har precis planer på att införa tullar emot Kina så vi inte översköljs av det dom nu inte kan exportera till USA 🤣

(artikeln är alltså några dagar gammal, som ett dåligt skämt och även en kines kan väl googla).

https://www.euronews.com/my-europe/2025/04/04/commission-watching-for-chinese-steel-and-electronics-imports-amid-trade-war

Det här har gått extremt fort och att EU ”sitter still i båten och väntar” just nu samt att vi gjort allt som står i vår makt att inte göra vår egen inhemska industri stark nu när världshandeln kommer frysa ihop är vårt eget fel ingen annans, mest MP förstås.

Men resten är faktiskt USA och Trumps fel, och Trump är vare sig en lallande id1ot eller ett gudasänt geni som spelar 5D schack och vill göra världen bättre.

-USA vill försöka vingklippa Kina innan dom blir för starka – det är allmänt känt.

-Att USA vill ha ett Ryssland som inte kollapsat det vet vi också sedan 2022, och det är mycket dåligt för EU.

-Sen kan vi nu på goda grunder antaga att USA vill ha tillbaka Europa in i ett kallt krig som också kommer omfatta Kina. Under det kalla kriget hade USA sina bästa år någonsin – dom vill väl komma tillbaka dit kanske och få sina näst bästa år?

-jag tror inte att USA vill ha ett fullt mellanstatligt världskrig men det absolut jobbigaste med krig är att dom snurrar utom kontroll direkt så fort dom kommit igång.

Att det skulle bli USA som tog över stafettpinnen från Ryssland och ökade den globala tryckkokaren var nog inte på mångas bingobricka 19 Januari.

Jag hade tänkt att det inte kunde bli värre än Bidens Ukraina policy och sen skulle Trump så sakteliga förpesta USA inrikes under 4 år och man kunde skratta gott åt alla tokigheterna som då inte drabbade oss – och dessutom skulle det ge EU stora fördelar. Att han tar oss mot fullt världskrig på två månader är rappt jobbat, cynismen är absolut total 😡

Minns ni mina diskussioner om att EU väldigt fort borde knyta upp strategiska partners i Afrika och ge dom schyssta handelsavtal – tror ni det kanske var för att vi skulle komma hit till den här punkten?

Nu förstår ju jag också att goda råd aldrig kommer lyssnas till men när Kina satt på 69% av väldsexporten i rare earth material, och tillsammans med USA och Ryssland nästan allt, så är ju att gå in och säkra upp länder i Afrika nästan en överlevnadsfråga.

Det här skulle vi gjort för flera år sedan men vet ni vilka som tagit över Afrika (eller det vet ni om ni läst inläggen) RU och Kina.

USA förbereder sig för krig, dom har snålat med direkt militärt stöd till UA och Europa för dom visste att det skulle eskalera – eftersom dom ämnade driva det.

Dom har säkrat upp råvaror och dom har produktionskapacitet samt att dom har fått bort Rysslands hotande krigsmaterielförråd. USA ville väl inte att Europa rullas över helt av Ryssland kanske men att det max blir ett kallt krig.

Kina har ännu inte idag något ens i närheten av vad USA har i krigsmateriel – Kina har INTE förberett sig för krig idag.

USA är helt enkelt redo för en global konflikt om den skulle komma och ett kallt krig där EU får Ryssland över sig som en våt filt har dom nog ingenting alls emot.

Inget av detta är gissningar faktiskt utan sådant som tidigare varit uppe till diskussion.

Den stora skillnaden är att Trump på rekordtid har satt hela spelplanen i rörelse och när alla tittar på världens mest vansinniga förhandlingsstrategi som kommer ge oss BREXIT 2.0 för USA så tog vi samtidigt flera stora kliv närmare en global storkonflikt.

Problemet med Kina är att dom är kineser och min åsikt är att man behöver ett antal år för att förstå sig på dom. Risken att det i ett allmänt mycket högt tonläge blir en krasch också mellan EU och Kina får nog anses som överhängande och efter det är fullt mellanstatligt krig bara ett vådaskott bort.

Och minst Ryssland kanske också USA kommer se till så att vi får exakt rätt vådaskott vid rätt tidpunkt – false flags som start av krig är väl snudd på standardförfarandet 😀

Sakkunniga och personer i känsliga beslutande befattning är nog rätt skakade nu när dom börjar inse hur pass nära en global konflikt vi är.

En sak vi sade redan 2022 var att när Europa känner sig hotade av Ryssland så börjar länders ÖB arbeta sin arbetsbeskrivning och kräva kraftigt ökade nationella försvar och då försakar vi Ukraina.

Något som tillkommer eftersom EU inte säkrat upp råvarorna blir ju då materielbrist i krigsmaterielproduktionen?

Säkerligen också komponentbrist för Kina kan ju sluta leverera en enda komponent till en produkt som då bara blir 99.9% färdig och står där på parkeringen.

Viktigt att inte glömma bort Ukraina.

Jag vidhåller min tidigare position att –

-hur Kina väljer att agera kommer avgöra om vi går mot en global konflikt eller inte.

-kan Ukraina få Ryssland att vända sig inåt och vi snor Belarus och demilitariserar Kaliningrad har Europa säkrat östgränsen för nästkommande 200år och vi vill ha Ukraina med oss i EU.

Nedan skulle kanske kunna bli ett bästa utfall om vi får global konflikt –

-EU löser östgränsen enligt ovan inom rimlig tid – det krävs en del svåra beslut men när RU är utkastat ur Ukraina, Belarus har kommit till oss och Kaliningrad är demilitariserat så bygger vi våra minlinjer och bunkersystem i vår tids stora grodätar-linje som fungerar den här gången. Sen stänger vi sk1tgränsen mot Ryssland och rycker upp den subversiva verksamheten med rötterna. Det här är något vi måste göra och inte kan försöka delegera till annan men det är också slutet på Europas deltagande i vår tids globala konflikt. Vi kommer ha förlorat hundratusentals civila och militärer men det stannar där och sannolikheten för att vi kommer lyckas är hög.

-USA och Kina är i mellanstatligt krig och Asien blir vår tids stora krigskådeplats, området kommer bli förrött och frågan är ju om Sydkorea överlever. Europa kan lika gärna hålla sig undan för det kommer bli en absolut enorm kraftmätning och sen till sist tröttnar dom efter 200miljoner döda och kommer fram till nån typ av fredslösning. Kina kan aldrig invadera USA, och USA har inte förmågan att invadera Kina så ni förstår nog alla att man kommer hamra på varandra tills man tröttnar.

-Israel körs över, det är inte många krigsspel som slutar med att dom går vinnande ur detta tyvärr. Landet är litet och nu har snorbilliga drönare visat sig vara vår tids stora vapen. Krigets enda avfyrade kärnvapen kommer vara från Israel över grannar i självförsvar. Israels styrka – att dom är ett mång-etniskt land är också det som kommer fälla dom för det finns tillräckligt många på insidan som kommer byta sida när dom vädrar blod.

-Europa vänder sig snabbt till Afrika och gör det jag föreslagit under fler år. Vi kommer tillsammans med Afrika ha en marknad på över två miljarder människor, Europas högteknologi och Afrikas naturresurser. Vi ger alla länder schyssta handelsavtal och försöker lyfta oss själva tillsammans med dom. Jag har länge pratat mig varm över Afrika och det har sina skäl.

-EU försöker balansera upprustning, begränsat krig med Ryssland, fredsekonomi och Afrika och med lite tur går vi ur det här som ett enormt powerhouse.

Jag tror USA har tagit en för stor tugga här när dom vill både lägga en våt filt över Europa och klippa till Kina – vad som händer med USA post-kriget, och Kina, är jag mindre intresserad av för Europa kommer tillsammans med Afrika gå stärkta ur det här.

Jag förstår att jag är lite tidigt ute i vanlig ordning men just nu känner jag att det inte längre kommer spela någon roll vad Ukraina gör.

Tidigare har jag dels varnat för den globala konflikten och att den vid någon tidpunkt får eget liv och att ingen nu levande ledare då kan kontrollera den.

Och sen drivit linjen att Ukraina kan deeskalera vår tids globala konflikt genom att få Ryssland att vända sig inåt.

Efter Trumps senaste runda härjningar tror jag vi är farligt nära punkten att Ukraina inte har bäring på konflikten längre, om inte redan förbi den.

Men som ni ser ovan gäller det för Europa att inte försitta en bra kris och om rätt steg tas – med Afrika varandes ett av de viktigare dragen – så kommer vi alla som läser dom här inläggen ha mindre direkt påverkan av kriget och en ljusnande framtid för våra barn.

Alla utom balterna som väl blir helt bortblåsta men klarade vi att leva med oss själva efter baltutlämningen så kan vi nog stålsätta oss emot detta också.

Gillade ni inlägget dela det gärna i era kanaler,

Vill ni ha ett kul kommentarsfält – johanno1.se. Det är hög nivå på kommentarerna vill jag lova- ni lär er något nytt varje dag.

På Substack – glöm nu för fan inte att bli betalande prenumeranter även ni som redan följer. Det är kul att se att några tycker det är läsvärt, ser allt arbete som läggs ned på detta och tog steget över till att prenumerera, men fler behövs 👍

johanno1.se

substack.com/@johanno1

https://bsky.app/profile/johanno1.bsky.social

Swedish rescuers, de jag haft kontakt med kör på i det tysta och levererar materiel till Ukraina. Ni ser dom inte ständigt på sociala medier för dom jobbar istället med att stötta Ukraina.


Glömt inte att donera, Ukrainas sak är vår! Stöd Ukraina!


Vad kan vi göra bättre? (Ni kan välja flera alternativ).

Visa resultatet

Loading ... Loading ...

235 reaktioner på ”Världen daglig uppdatering 9 April 2025”

  1. AFU: ”In total, 161 combat encounters were recorded during the past day.
    The enemy launched one missile and 91 aviation strikes at the positions of Ukrainian units and settlements, used three missiles and dropped 162 KAB. In addition, he carried out almost 4900 shells, 100 of them from jet fire systems, and deployed 2180 kamikaze drones for impression.”
  2. ”USA:s president Donald Trump hånar världsledare som vill sluta handelsavtal med landet, rapporterar AFP.
    – Länderna ringer oss och kysser mig i arslet.
    Han sa även att länder bönar och ber för att försöka få till ett avtal.
    – Snälla, snälla sir, gå med på ett avtal. Jag gör vad som helst. Jag gör vad som helst, sir, sa han och hånade ledarna.”
    https://omni.se/trump-havdar-att-lander-kysser-hans-arsle-for-deals/a/1MbWOJ

    ”Donald Trumps länge utlovade tullar på läkemedel kommer att offentliggöras inom kort.
    Syftet är att återföra läkemedelsproduktionen till USA, som Trump menar blivit alltför beroende av utländska leverantörer.”
    https://omni.se/trump-lakemedelstullar-offentliggors-snart/a/EynvjA

  3. Update as of 08.00 09.04.2025 on the Russian invasion
     
    A total of 161 combat engagements were recorded over the past day.
     
    #Kharkiv 3
    #Kupyansk 5
    #Lyman 17💥
    #Siverskyi 4
    #Kramatorsk 6
    #Toretsk 18💥
    #Pokrovsk 58💥💥💥
    #Novopavlivka 13💥
    #Huliaipol 3
    #Orikhivsk 4
    #Kursk 25💥
     
    In the Pokrovsk sector, AFU🇺🇦 stopped 58 assault and offensive actions of the aggressor in the areas of Kalynove, Yelizavetivka, Lysivka, Shevchenko, Zvirove, Udachne, Uspenivka, Novooleksandrivka, Kotlyarivka, Bohdanivka and Andriivka.

     
    In the operational zone in the Kursk region, units of the Ukrainian Defense Forces🇺🇦 repelled 25 attacks by Russian invaders over the past day. In addition, the enemy launched 35 air strikes using 50 guided bombs, and also fired 323 artillery shells at the positions of our troops and settlements, including seven from multiple launch rocket systems.

     
    Over the past day, the aviation, missile forces and artillery of the Defense Forces🇺🇦 hit 10 areas of concentration of personnel and equipment of the Russian invaders.

  4. Sjyssta handelsavtal med Afrika låter som ett bra förslag. Ryssland har inget att komma med förutom Wagnersoldater och i scenariot ovan kommer Kina  att ha fullt upp med att försvara sina intressen mot USA, däribland alla ”sidenprojekt” i Latinamerika, inklusive Panamakanalen.
     
    Vad Europa också har är en relation med Indien. Däremot är Indien till stor del en råvaruimportör, och har efter sanktionerna varit aktiva i att köpa billig rysk olja.
     
    Indien skiljer sig alltså från Afrika på flera sätt och kan kanske inte jämföras. Däremot är Indien en stormakt ekonomiskt, militärt och befolkningsmässigt. Och en potentiell partner både ekonomiskt och militärt.  
     
    Hur är det med Latinamerika, för Europas del? För svensk del JAS-export Colombia och sedan tidigare Brasilien. Också en hel del sidenprojekt på denna kontinent som kanske kan utkonkurreras med bra handelsavtal.
     
    Flera av länderna i Latinamerika är medlemmar i BRICS, men vad styrka finns i BRUCS med ett ekonomiskt svagt Ryssland och ett med USA handelskrigande Kina?

    1. Jag har medvetet utelämnat Indien och Pakistan för jag tror dom kommer hålla sig på mattan.

      Noterbart att USA fått tillbaka Bagram airbase i Afghanistan – varför då och hur då?

  5. Jag tror som sagt inte riktigt på att USA har riktigt den ondskefulla plan som du beskriver, men det kan ändå sluta i precis det om det går över styr. Kinas agerande kommer nog, precis som du är inne på att ha stor betydelse, men också hur långt Trump tänker driva det här.
    Han vill att länder ska komma och böna och be, samtidigt som han hånar de som gör det.
    Man kan tänka sig att han eskalerar för att få bra avtal, samtidigt verkar han verkligen älska sina tullar och förkastar förslagen där länder går med på att ta bort alla tullar.
    Det du skrev i går om att han kanske vill att USA ska ha kvar tullar men att inga andra länder ska få ha tullar mot USA tror jag ligger ganska nära det han vill uppnå. Å andra sidan är det nog bara några få länder som är helt beroende av USA som tänker sig gå med på det och om Kina står på sig hamnar vi i ett globalt tull/handelskrig ändå.

    Det kan förlama Europa på ett sätt som gör att man tappar fokus på Ukraina och dessutom får svårt att öka stödet. Det i sin tur kan öppna för ditt septemberscenario.

    Nu tror jag inte vi hamnar där, för jag tror Trump kommer att tvingas ge med sig när effekterna börjar märkas i USA. En majoritet är emot hur han hanterar tullarna redan nu och värre blir det när priserna stiger.

    1. Hanlon’s razor: ”Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity” är en regel jag tror rätt mycket på. Om allt vore en ondskefull plan värdig en Bondskurk 2.0 så tror jag de hade sett till att räkna någorlunda rätt i excelarket för tullar åtminstone liksom de hade låtit bli att ta med en journalist i Signalgruppen etc. Jag tror ju absolut att Putin har rejäla hållhakar på Trump som i övrigt frispelar efter eget tycke, känns som om republikanerna kommer att vända sig mot honom mer och mer så sakteliga vilket de börjat med angående tullarna, får se hur mycket skada han hinner ställa till med innan dess.

      1. Ja, jag resonerar lite åt det hållet, men det kan ändå sluta i samma kaos som om han faktiskt hade haft en ondsint plan, men med skillnaden att USA kommer att råka lika illa ut själva.

        När det gäller hållhakarna är jag lite mer skeptiskt. Tror inte riktigt på något kompromat, däremot har Trump fått hjälp från Ryssland, både ekonomiskt och med valkampanjandet, så han står nog i tacksamhetsskuld mot Putin, förutom att han verkligen verkar gilla honom.

    2. Det är förstås en risk att vi får ett globalt handelskrig typ 1930 men jag tror ändå att det är mer sannolikt att vi inte hamnar där. Det är ett faktum att bara USA (eller snarare v1tA Hu!SeT i uSA!) verkar vilja upprepa 1930. Resten av världen kommer långsamt att anpassa sig genom att lägga om den handel som går att flytta och sluta nya avtal. Vi ser det redan, Kina, Japan och Sydkorea undersöker möjligheterna att minska handelshindren i regionen, EU har kontakter med Kina, Kanada söker nya handelsvägar. Det blir en global nedgång men USA kommer att bli värst drabbade eftersom de tullkrigar mot hela världen.

  6. Tullar, tariffer. Jag känner en gnagande oro för att ekonomin i landet kommer kylas av på ett sätt vi inte upplevt tidigare. Och att arbetslösheten kommer att öka kraftigt. Allt färre måste försörja allt fler. Det fortsätter komma cirka 100 000 människor om året till vårt land. Allt för att ekonomin är tänkt att expandera. Tillväxten har blivit ett axiom i västvärlden. Jag anar att alltför många försörjs av offentliga kassor av kommun och stat i form av socialt bistånd och olika utbildningar. Det blir omöjligt att sänka skatterna. Tvärtom måste de höjas. Ja man kan fundera. Särskilt nu när nya tullar kommer att kasta ytterligare grus i maskineriet.

    1. Sverige tror jag ligger dåligt till i detta. Högst självorsakat med sönderreglering och annat som dränerar skatterna finns ju en hel flora att gräva i när det gäller det.

      Sen har oppositionen redan föreslagit höjda skatter som medicin för allt så vinner dom valet blir det ju garanterat så

    2. 100 000 per år.

      Hur många fler läkare och forskare behöver vi ta hit?

      det är tarvligt att vi dränerar andra länder på deras högutbildade som de behöver själva…. Juh

  7. Jag måste säga att det var väldigt intressanta teorier, det gillar jag.

    Men jag har en liten fundering kring huruvida Ryssland som nation ens kommer att finnas kvar vid årsskiftet.

    Jag tror orsaken till att USA vill ha ett snabbt avslut på kriget beror på att Ryssland som nation nu balanserar på en slak lina.
    Chansen att de ska komma helskinnade ut det här är väldigt liten.

    Troligen kommer Tjetjenien vara först ut med att bryta sig loss.
    Självklart kommer då Sibirien att se sin chans.
    Och med det kommer Kina lägga allt fokus på att försöka få kontroll över Vladivostok.

    Vi får komma ihåg att det som stärkte Europa var Sovjetunionens upplösning.
    Egentligen ser jag ett fortsatt förfall av Rysslands imperialism som oundviklig.
    Putin har bara pausat den processen.
    Fundera gärna på ett scenario där Ryssland kollapsar framemot hösten i år.

    Faktum är att jag tror de flesta ledarna, civila och militära, i Europa och USA är medvetna om att en sådan situation i allra högsta grad är sannolik.

    1. Om Ukraina får klippa till så kommer RU vända sig inåt – jag har väntat på det i tre år.

      När dom vänder sig inåt blir det maktkamp och tio nya länder.

      Men framförallt USA har stoppat detta i tre år nu…

  8. Tack johanno1. Bra inlägg idag! Jag ska inte hugga på tullarna mer, konstaterar bara att Trump gör det han sagt i 40 år är bra för USA. Och obs alltså att tarifferna är utformade för att minska importen till USA land för land så att det teoretiskt blir handelsbalans bilateralt.

    Därför spelar det ingen roll att Vietnam (eller EU) erbjuder fri handel utan tullar – Trump vill inte åstadkomma fri handel, han vill tvärtom få bort den.

    Och ja, han tror att höga tullar mot hela världen kommer att göra USA rikt. Precis som 1930 med andra ord.

    Och eftersom han är extremist genomförs detta och resten av magaprojektet vilt svingande mot hela världen samtidigt.

    Du har helt rätt, USA gapar över mycket och löper en mycket stor risk att mista hela stycket.

    Kina har nu rest taggarna men deras restriktion gällande rare earth metaller tolkar jag som riktat mot USA. Som någon klok person uttryckte det på Bluesky, för att komma åt USA behöver all export skärpas upp så att USA inte handlar genom bulvaner.

    EU var lättfotade och igår kom nyheten från von Leyen att EU inlett samtal med Kina om handel i dessa tider av oro. Jag känner mig märkligt nog inte orolig här, alla de stora, EU, Storbritannien, Kina, Japan, Korea, Australien etc vill ha frihandel. Och vi kommer fortsatt att ha den.

    Det är i den kontexten tror jag som vi ska förstå EU-kommissionen och Bryssels reaktion att inte göra något förhastat-det gäller i relation till USAs tullar. Dessa är så skadliga för USA att ingenting som EU skulle kunna hitta på i dagsläget skulle ge samma skadliga effekt. Däremot jobbar EU på med att stärka handeln med övriga världen är min tolkning. Och högt upp på listan är Kina, EU är beklagligtvis i samma sits som USA (nästan) när det gäller rare earth metaller. EU har faktiskt viss utvinning redan och även återvinningen funkar hyfsat men det finns som du har skrivit mycket kvar att göra. Smart då att imedelbart inleda samtal med Kina.

    uSA! däremot…de har i vart fall tillstånd från Trump att börja prospektera 😂.

    USA med president Biden har nu blivit uSA! under Tr0mp. Välkommen till drittsirkuset!

    1. Det finns folkgrupper i moskvarikets östra delar som talar kinesiska dialekter iofs. Och gissar jag lycksökare från Kina kanske.

      Skulle onekligen höja insatserna om kineser fanns där med Kinas goda minne. Skulle kanske få Tr0mp att reagera t o m.

  9. ”Vita huset verkar ha satt i system att inte lämna kommentarer till reportrar som uppger vilka pronomen de använder.

    Vita husets pressekreterare Karoline Leavitt beskriver det som ”en principsak”.

    – En reporter som väljer att skriva ut vilka pronomen de föredrar bryr sig uppenbarligen inte om den biologiska verkligheten eller om sanningen och vi kan därför inte lita på att de rapporterar ärligt, säger hon.”
    https://omni.se/vita-huset-vagrar-prata-med-reportrar-som-uppger-pronomen/a/W0A8Kd

    1. Westley Richard

      Krig i Ukraina, Yemen, Libanon, Gaza mm , lägg på ett globalt handelskrig, rysk aggression mot Baltikum och kinesisk mot Taiwan.
      Vissa är för fixerade vid pronomen när världen har större problem. 
       
       

    1. Westley Richard

      Slaktaren ifrån Bachmut hade ett ganska dåligt rykte som blev bättre när man gick in i Kursk.
      Nu när det inte återstår så mycket av Kursk så återkommer kritiken. 
       
       

  10. ”Samtalen om Irans kärnenergiprogram måste leda till att USA ”spränger” Irans kärnanläggningar. Det utspelet gör Israel premiärminister Benjamin Netanyahu inför helgens ”informella samtal” mellan USA och Iran.

    – Vi går in, spränger anläggningarna, nedmonterar all utrustning – under amerikansk översyn. Det är det perfekta scenariot”
    https://omni.se/israels-krav-infor-samtal-sprang-irans-anlaggningar/a/73GBy8

  11. USA ska ha kvar sina vansinniga tullar och alla ska bara acceptera det.
    Då förstår man att han inte bryr sig om de länder som erbjudit att helt ta bort sina tullar.
    Han är alltså inte alls för någon form av frihandel eller att nå någon form av rättvisa nivåer, han vill helt enkelt ha höga tullar men vägrar godkänna tullar åt andra hållet.
    Frågan är vad de länder som ”kysst hans arsel” har uppnåt? Ingenting gissar jag.

    ”Trump’s Tariff Demands:
    ▪️No retaliation – just accept US tariffs.
    ▪️Buy more American – especially defense equipment.
    ▪️Build factories in the US to avoid tariffs by manufacturing on American soil.
    ▪️Invest in American manufacturing and directly support American industry.

    All of this is summarized by the White House’s top economist and Trump’s economic adviser Stephen Miran.”
    https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lmeiaiyxok22

    1. EmigrantJohan

      Jag tror jag skrev förut om Mar-A-Lago, vi kan tycka vad vi vill om vad som sker (personligen inte glad då jag sitter på massa investeringar som gått ned mkt) men det är logiskt. Tullarna är en sak, den stora stötestenen är den amerikanska statsskulden. Jag skrev tidigare om att USAs räntekostnader (sök på US debt watch clock) är inte hållbara. Jag är tämligen säker på att Trump at Al gått till de olika länderna och erbjudit dem följande:
      1. Få ned USD värde – tips, sök på vad som skedde i mitten på 1980-talet, man kom då överens om att värdet på USD i princip halverades (om jag minns rätt) så att det amerikanska näringslivet blir konkurrenskraftigt. Går vi tillbaka till 1985? så ledde det till att Japan (dåtidens stora exportör) fick kraftigt sänka räntorna för att hålla landet igång. Bostadsbubbla byggdes upp som kulminerade 1989/1990, Japan kom aldrig tillbaka till sina forna glansdagar. Ska vi tro att nåt liknande kommer ske i Kina?
      2. Omvandla den amerikanska statsskulden till 0% obligationer med 100 års löptid. Jag tror inte att EU, Kina eller för den delen Japan jublade över detta. Idag tex går Steinar Juul ut (med erfarenget från Norges bank, Nordea) och varnar att delar av den norska oljefonden i princip kan bli värdelös. Trump har ju också sagt att all amerikansk skuld inte är legitim.

      Om ni inte går med på 1 och 2 ovan så kommer Trump et Al sätta igång ett h-vete. Det är det vi nu ser spelas ut, Trump et Al vet mkt väl om att kineserna kontrollerar sällsynta jordartsmetaller, därav att han desperat söker få med Ry (och då också kastar UA under bussen om det behövs).

      Kina sätter nu hårt mot hårt – har slutat köpa amerikansk olja och LNG. Frågan är om de kan vinna? Jag tror inte det, tror heller inte att kineserna vågar sig på ett krig givet hur drönarutvecklingen varit senaste tiden. Invadera Taiwan är väl mer eller mindre självmordsuppdrag, invadera Sydkorea från norr mot en motpart som är teknologiskt minst lika bra som kineserna? Tror inte det.

      EU och Europa, är beroende av USA och amerikansk olja/gas. Jag tror att EUs motdrag till USA och handelstullarna blir att de amerikanska mega företagen inom tech kommer beskattas genom nån form av Digital Service tax. Trum et Al har ju redan accepterat att folks tillgångar går ned, i övrigt tror jag inte Europa kommer agera.

      Ser nu att Kina svarat med 84% tull på amerikanska varor så de ger sig inte.

      Angående Israel: jag tror din (Johan No1) analys är fel här, Trump et Als slutsats är att vända Arabstaterna mot Iran och inte mot Israel. Vi ser redan nu att Saudi och Dubai har väl / skall etablera diplomatiska förbindelser, Egypten är väl ok med Israel. Varför ska Arabländerna gå mot Israel när huvudfienden är Iran? Israel är högteknologiskt och Arabstaterna vet om att intäkterna från oljan en dag kommer ta sjunka och man må diversifiera bort. Bättre då att vara med Israel än Iran, tänk också att USA är ett skydd för kungafamiljerna i Arabstaterna.

      1. EmigrantJohan

        Tilläggskommentar till ovan:

        Jag bara frågar mig hur USA kommer kunna följa upp att man inte förbigår / kraftigt kommer förbigå de kinesiska tullarna. Kina har ju en tradition av att inte följa regler, spritförbudet under 1920-talet visar ju att folk är beredda att göra vad som helst för att komma förbi regler.

        Är det orimligt att tänka sig att Kina exporterar sina produkter till USA via ett 3:a land, tex ett land som har 10/20% tullar mot USA? Jag tror det är ett tänkbart scenario, kanske blir Kanada eller Mexiko ett transitland för Kinesisk smuggling framöver? Stora pengar kommer kunna tjänas om man är kreativ.

          1. EmigrantJohan

            Frågan är inte vad Sverige tillåter utan hur Kineserna kommer gå runt USA-tullarna. Det är ju trots allt en rätt lång gräns man har mot Kanada och Mexiko om varor skulle kunna slinka igenom.

  12. Angående SVT Aktuellts inslag om att Ryssland lägger 40% av budgeten på kriget och alltså kan hålla på länge till för det finns fortfarande 60% mer att ta av.

    Jag ger inte mycket för den analysen.
    Samhället skulle kollapsa helt om de skulle använda 100% av budgeten för kriget.
    Bl.a. skulle pensioner och löneutbetalningar till statsanställda stoppas.
    När pensionsåldern höjdes förra gången blev det nästan uppror.
    Hur skulle det sluta om inga pensioner betalades ut alls?

    Men om vi bortser från det.

    När det gäller försvarsutgifterna hittar jag de här uppgifterna om andelen av statsbudgeten:
    2022 28%
    2023 35%
    2024 29,4%
    2025 32,5%

    När man pratar om 40% är det uppskattningar på de totala kostnaderna och inte bara försvaret t.ex. vapenproduktion, rekryteringskostnader, ersättning till döda och sårade osv.
    Det är mer av uppskattningar än officiella siffror men jag har hittat det här i alla fall.
    2024 40%
    2025 41%

    Skulle Ryssland verkligen kunna öka sin försvarskostnader i någon större omfattning skulle de väl rimligen redan gjort det? De har problem att kasta ut Ukraina ur Ryssland, de tar bara några få kvadratkilometer mark per månad och är oändligt långt från att besegra Ukraina och att ens ta kontroll över de fyra oblaster som de påstår är deras.

    Kriget går alltså riktigt dåligt för Ryssland och kostar dem enorma pengar.

    Hade Ryssland haft ekonomi till det hade de rimligen kraftigt ökat budgeten inför 2025 för att kunna komma till ett avgörande och avsluta kriget med en rejäl brakvinst.

    Säg att Putin lade 80% på kriget, med en dubbel så stor armé skulle Ukraina förmodligen inte kunna hålla emot (om inte alla kraftigt ökade stödet).

    Visst, några menar att Putin ”inte kan avsluta kriget”, men i valet att fortsätta utarma Ryssland år från år är jag övertygad om att han hellre skulle vilja segra stort och det så snabbt som möjligt.

    Den överhettning av ekonomin som skett på grund av vapenindustrin mm. skulle lätt kunna ersättas av återuppbyggnaden av Ukraina och många av de desillusionerade soldaterna kunde även anställas för just det om man vill mjuklanda omställningen till fred.

    Min åsikt är att Ryssland absolut inte har möjlighet till några större ökningar av utgifterna för kriget, i så fall hade det redan skett.

    1. Westley Richard

      Putin kör nog maximalt vad han kan under ett angreppskrig mot ett annat land. Om det gällde att försvara landet så skulle han nog kunna skruva en bit till, men inte till 100%.
      100% hade gjort att Ryssland hamnade på samma nivå som i Leningrad under ww2 när man fick äta upp grannens barn för att överleva. 

    2. Det är ju en märklig slutsats, att man använder 40% är väl snarare nära vad som är möjligt ens med tanke på att budgeten gäller för moskvarikets stat. 60% kvar, kvar av vad..?

      Överhettningen måste ju vara monumental nu och alla ekonomiska signaler går mot rött.

      Håller helt med, tror att de kör på max och resultaten dvs inbromsningen visar snarare att de peakat.

  13. Westley Richard

    Lägg ner Allmänna arvsfonden och använd de 16 miljarderna i kassan till att stärka Sveriges totalförsvar. Det skriver SD-ledaren Jimmie Åkesson med partikamrater i Expressen.Arvsfonden har haft ett välmenande syfte, men har enligt SD spelat ut sin roll. Partiet hänvisar bland annat till Riksrevisionens senaste granskning, som slog fast att myndigheten varken ”fungerar ändamålsenligt eller effektivt” och därmed bör avvecklas.SD

    https://omni.se/a/ny7MRB

    Övertygad om att det finns fler ställen med pengar som används vårdslöst om man bara letar lite 😀

     

    1. Lägg ner skiten o använd pengarna på nått bättre.

      Det har ju kommit upp då o då att de stämmer arvingar som finns i testamentet för att de anser att testamentet är otydligt.

      Jsgvkommer tydligt deklarera att inte ett öre ska gå till AAF utan till något ändamål jag anser är värdiga det.

    2. Merparten av pengarna hamnar ändå i vettiga projekt, det är väl adminstrationen som brister och kostar för mycket.

      Många projekt verkar handla om att stödja ungdomar (anlägga idrottsanläggningar mm.) och funktionsnedsatta (med anpassningar) osv. 

      Fast det borde samhället kunna lösa ändå.

      Enklast vore väl om pengarna gick direkt in i statskassan så slipper man onödiga förvaltningskostnader och pengarna kan läggas på försvaret eller var det kan passa bäst.

      1. Westley Richard

        Mycket pengar som går till politiska organisationer, välfärdsentreprenörer, bidragsskojare samt organisationer som motverkar vårt öppna, demokratiska samhälle där kvinnor har samma rättigheter som män.
        Men ibland träffar de rätt, precis som en blind höna.
         
         

          1. Westley Richard

            Här har du alla projekten.
            https://www.arvsfonden.se/projekt/alla-projekt
            En lätt googlande så hittar man exempel på det som jag nämnde, notera att det svt som gjorde granskningen som ledde till polisanmälan, hur mycket går inte under radarn eller får en tyst accept av Fonden för att de inte skall hamna i blåsväder 🤔
            https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/efter-avslojandet-kfum-ledarna-polisanmals-av-allmanna-arvsfonden

            1. Det man kan säga är att Arvsfonden inte granskar projekten tillräckligt men skulden ligger ändå hos de föreningarna som fuskar. Finns det några bevis att de verkligen ligger i maskopi med varandra? Har det getts bidrag där närstående inom Arvsfonden haft närståenden? 

              Fast det var iofs. inte det jag avsåg. Jag tyckte du överdrev när du ger bilden att större delan av projekten går till fel saker och bara något enstaka är motiverat.

              Bläddra själv igenom de 100 första projekten i listan och peka ut vilka du inte tycker bidrar till något bra alls?

              Jag hittade ett som ser ut att vara politiskt inriktat:
              ”Idrott mot extremism”
              ”Projektet syftar till att utveckla förebyggande åtgärder för att motverka högerextrem rekrytering och påverkan, och att bygga samverkansstrukturer som kan stärka föreningarnas motståndskraft mot extremism.”

              Hur som helst, man kan jämföra det här med alla de golfklubbarna som fuskar. De som ser till att en massa ungdomar som faktiskt inte spelar golf, eller har bara varit på ranchen under en friluftsdag, skriver upp sig hos föreningen så att de sen kan lyfta bidrag. Är det bidragen som är boven eller golfklubben?

              Samma sak är det med alla studieförbund eller liknande där kontrollen också är ganska låg på hur många som egentligen är med i studiecirklarna (fast det har förstås blivit hårdare nu för tiden då alla måste ange personnummer osv. vilket gör att det går att ordna stickprovskontroller).

              Det fuskas tyvärr överallt i alla möjliga sammanhang, men det betyder inte att allt måste läggas ner för det. Man måste sluta vara naiva och i alla fall försöka genomföra kontroller.

              Sen när det gäller AA kan jag hålla med om att det kanske inte är den vägen som ungdomar och andra ska få sina bidrag då det ger onödiga kostnader, så i sak är vi kanske överens. 😀

      2. Helt ointressant om det går till bra projekt när man beter sig som svin mot hederligt folk.

        Gör likt donations registret, låt folk få bestämma själva innan det är för sent vart pengarna ska gå.

  14. USA ska snart rulla ut riktade tullar mot olika sektorer/produkter – den här bombmattan var alltså bara steg ett.

    Sen kör dom flottan mot Panama för att lära kineserna en läxa.

    Trump och Vance var ute igår och hånade kina och deras ledare samt att Hegseth har ännu högre tonläge.

    104% tullarna började gälla idag/inatt och sen kinas mottullar idag 10 April.

    Sen är det ju kinas motdrag som inte kommit ännu.

    Någon har också börjat sälja amerikanska statspapper så det syns i kurvan.

    1. Från 10 till 104% på en dryg vecka, undrar hur det ser ut i slutet på nästa vecka?

      1 februari: Trump inför tullar mot Kina på 10 procent som träder i kraft den 4 februari.

      4 februari: Kina svarar med 15 procent tullar på utvalda varor.

      3 mars: Trump höjer tullarna mot Kina ytterligare 10 procent till totalt 20 procent. Kina meddelar att man kommer att svara.

      4 mars: Kina svarar med tullar på 15 procent på en rad varor.

      2 april: Trump höjer tullarna mot Kina med ytterligare 34 procent vilket sätter en tullnivå på 54 procent.

      4 april: Kina svarar med att höja tullarna med 34 procent på alla varor från USA från och med 10 april.

      7 april: Trump svarar med att hota om tullar på ytterligare 50 procent på kinesiska varor från den 9 april, vilket skulle ge en tullnivå på 104 procent.

      9 april: USA:s tullar på 104 procent mot Kina införs.

      9 april: Kina svarar med att höja tullarna med 50 procent till totalt 84 procent från den 10 april.

    2. Westley Richard

      Priserna på sjöfrakt måste störtdyka, dra ifrån även lägre priser på olja.
      Vem vågar köpa en container med kinesiska eller amerikanska varor när kostnaden kan mångdubblas under transporten.
       
       

  15. Leder det här inte till eskalering kommer jag stänga kontot.

    Nån får gärna förklara hur dubblad pe tagonbudget passar in i att Trump bara vill ha schyssta handelsavtal för USA?

    Ska han ta varorna med våld 🤣

    1. Kanske är ett sätt att kompensera den inhemska vapenindustrin som kommer att tappa stora mängder beställningar pga. tullarna och som säkert klagat högljutt på det?
      Sen rimmar det även illa med att försöka få ned statsbudgeten.

      Håller med, lite oroväckande är det förstås.

    2. Han vill inte ha sjyssta avtal utan döda världshandeln. Upprustning absolut, han ska sänka de löpande kostnaderna för försvaret men det är inte oförenligt med upprustning om man samtidigt satsar på stora dyra obemannade projekt.

      Ja, kan mycket väl bli öppen konflikt i Asien av detta. Men det är väl alltid kongressen som ska godkänna krig har jag för mig. Så vi får väl se.

  16. Jag har problem med länkar för jobbdatorn låser ju allt som är kul och att sitta med telefonen och mejla bilderna (för alla gnäller på twitterlänkar) som man sen klistrar in tar förvånansvärt mycket tid.

    Så kolla gärna på min bluesky där jag postar information när den dyker upp som jag sen skriver om, fråga inte om länkar här helst.

    Hursomhelst – de steg Trump och USA tar är inte alls att få bra trade deals.

    -förolämpa världen och framförallt Kina.

    -ställ orimliga krav och sen när några länder ändå leende säger sig se fram emot samarbete på dom villkoren då ber man dom dra åt helvete för dom är fladdermusätare eller undermänniskor. Det är en rätt stark underton av kolonial-rasism nu i USAs retorik.

    -börja se till så att man har inhemsk tillgång till råvaror.

    -dubbla Pentagons budget.

    -skicka flottan till Panama.

    -bygg upp för anfall mot Iran.

    Kolla på min Bluesky så ser ni hur USA gick från att vara störst handelspartner i världen till att Kina tog över nästan allt.

    USA har en chans att försöka knäcka ryggen på Kina och dom kommer ta den nu – det är övertydligt.

    Så fort Kina kommer med proportionerliga svar kommer Trump bli helt skogstokig och vid något tillfälle avfyras första skottet. Panama har väl alla chanser att bli det?

    Låter han Kina rusta i 5-10 år till är tillfället borta.

    Eftersom EU vill närma sig Kina så ligger det i Trumps och USAs intresse att hålla oss på mattan. Mardrömmen för USA är ju om EU och Kina helt rundar USA och tar över.

    Hela samarbetet med Ryssland är således högst själviskt och ett försök för USA att brotta sig tillbaka till toppen igen inte nödvändigtvis genom att vara bäst utan genom att krascha alla andra.

    Det här har vi skrivit om tidigare men nu är det igång.

    Jag skrev igår att Zelensky skulle hållit tyst om de kinesiska soldaterna på Bluesky och fick en del gnällande för det.

    Vad tror ni Trump direkt gjorde – blåser upp det stort.

    Han letar nu bara efter en ursäkt att eskalera.

    Tyvärr så kommer ni få en del av detta framledes av den enkla anledningen att hela situationen inte längre går upp eller ned med Ukraina utan vi har nu tagit klivet bortom det som Ryssland misslyckades med.

    USA ser Kina och EU som ett större hot än Ryssland och därför har man lierat sig med Ryssland – din fiendes fiende.

    USA är precis som banken inte din vän brukar väl någon säga?

    1. EmigrantJohan

      Nu har jag inte hört det direkt utan på en podcast / senaste Financial sense Big picture som kommer ut på fredagar.

      Iaf: på podcasten nämndes Black Waters forna CEO, Eric Prince. Han har gått ut och varnat att tex Kinas kapacitet att bygga fartyg är större än de nästkommande 4 tillsammans, i princip är inte USA självförsörjande på kritiska minneskort till militären, USA har inte tillräcklig produktionskapacitet generellt inom militären.

      Läste nu också att Prince när Israel-Hamas kriget satte igång 2023 förslog att Israel skulle borra tunnlar från havet och följaktligen dränka / göra tunnlarna obrukbara. Dessutom skulle Hamas tvingas exponera gisslan ovan marken. På lägre nivå sågs det som intressant men på högre ort vann förslaget inte gehör.

    2. Varför inte bara klistra in länkarna? Du kan ju strunta i bilder och textutdrag om du vill spara tid?
      Om du inte vet hur du kopierar länkar kan vi nog hjälpa dig? 😉

      Inte tror jag någon hänger dig för Twitterlänkar heller om det är från konton som inte finns på Bluesky.

      1. Om du visste mängden gnäll man får på en twitterlänk…

        Sen är inte Bluesky ännu på den nivån att man får all informationen och försöker man hitta nåt hos ett konto på Bluesky som var intressant på twitter spenderar man en halvtimme.

        Så kör väl på med twitterlänkarna och låter gnällarna be gnällare kanske?

  17. Jag tror att utfallet kan bli öppen konflikt med Kina dessvärre men jag tror inte att detta är en grandios plan som vi ser spela ut. Om Trump primärt hade haft en önskan att knäcka Kina så skulle han rimligtvis inte genomföra en politik som klipper banden med i stort sett alla andra också och sedan upprepa 1930 års katastrof som förorsakar stor skada på den redan skakiga amerikanska ekonomin. Och försöka liera sig med plantageekonomin ryssland.

    Wysiwyg tyvärr. T tror att han gör något bra nu och maga genomför en revolution och angriper alla samtidigt eftersom de är extremister. Ryssland ses av maga som själsfränder i vissa avseenden så inte överraskande att de har funnit varandra åtminstone i ord. De förenas i sin avsky för ”liberaler” EU osv.

    Att angripa alla fiender samtidigt på alla plan är väl typiskt för extremister som följer en övertygelse. Och vad som händer sen har spelat ut otaliga gånger i historien. Revolutionen, nu kryddad med merkantilism, äter sina barn.

      1. Tack! 👍

        Släng gärna in en kommentar om det på länksidan om du orkar!
        Jag tänkte att jag då och då kollar in vad det kommit för förslag och lägger till dem, men innan dess kommer ju andra att kunna se din kommentar och kan hitta länken den vägen.
        I morgon är ju den här sidan redan bortglömd!

  18. Man får ändå ge dig att det är en rätt episk resa från oxfilé i Kuwait till geopolitiska vådaskott i Kaliningrad. Men ja det är svårt att inte känna oro när världsekonomin börjar likna ett dåligt avvägt dominospel.

    Jag ser logiken i det du säger, men det bygger också på att USA verkligen kan hantera konsekvenserna av det här spelet. Vad händer om Kina bara låter tiden gå och bygger starkare partnerskap med global syd, medan USA bränner alla broar?

    Jag tror faktiskt du ger Trump lite för mycket credit här, som om det skulle finnas en långsiktig strategi bakom allt det här. Det gör det nog inte. Det är bara hans skogstokiga narcissism i sin renaste form. ”Everybody is kissing my ass” är ju målet i sig, inte en metod för att nå något större.

    Det är där kaoset kommer ifrån, inte för att det finns en 5D-schackplan, utan för att allt handlar om hans ego och dagsform. Det farliga är ju att världen reagerar som om det vore rationell strategi och då låser sig alla andra i kontraproduktiva motdrag.

    Jag tror inte ens han vill krascha systemet medvetet, han bara är en systemkrasch i sig själv. Det stora hotet är att vi andra, särskilt i EU, fortfarande försöker möta det här som om det skulle finnas en plan bakom.

    Du har haft rätt om puttefnask som är en spelare av rang jämfört med trump clownen. Din hjärna hittar saker som ritas upp av alla hans tokigheter! Jag ger dig mer credit som hittar struktur i detta vansinne han håller på med!

    Hot, lögner, spel, skjuter från höften och spelar allan är det som pågår och allt detta i en enda stor röra. Sen kan det finnas sådana påverkar spelet med sina egna smarta ideér och det är väl de som lyser igenom men helt enkelt skogstokigt alltihopa. A giant mess….

    Vi behöver en psykolog till detta!

  19. Westley Richard

    OT men roligt!
    Landet Gabon har en enda tåglinje. På den gick rälsen sönder över 650 gånger på ett år vid senaste mätningen 2023, rapporterar AFP.Trots det är tåget ofta det bästa sättet att ta sig fram. Gabon täcks till 90 procent av regnskog och har ont om vägar. Flyglinjer saknas helt. – Vi är tvungna att ta tåget. Det är inte ett val, säger Aaron Houchi, som är på väg till en begravning. Den avlidne släktingen tar samma tåg, men reser i en annan vagn.

    https://omni.se/a/6375V0

    Där blandar man inte de döda och levande i samma kupé.

     

  20. Jag säger då det. Elon Musk är helt gränslös. Nu kallar han Trumps handelspolitiske rådgivare Peter Navarro för en ”idiot” eller på engelska ”moron”. Här är vi långt från all finliberal teknokratkultur. Jag hoppas Musk hittar ut själv. Jag tycker han är en frisk fläkt. Vem sätter upp pjäsen ”Donald Trumps första 20 dagar” som utspelas i Ovala Rummet? Medverkande Donald Trump, JD Vance, Peter Hegseth och Elon Musk och en bitsk Sara Wiles.

    1. Leavitt stod ju o sa att det är väl bra med den mest transparenta admin. i historien.

      1. Är det verkligen bra?
      2.Har alla fått Trump-ord och uttryck man måste slänga in i var o varannan mening?

  21. Ähhh va fanken, vet inte hur man får till länk 🔗

    Jake Broe’s senaste visar på hur många länder som är inblandade i ett plan från Boeing.

    Gogglade på nedan där en bild med de olika delarna var färglagda och vart de kommer ifrån, blir dyrt bygga med tullarna… affärsgeniet Trump briljerar.

    Boeing’s global supply chain

    Kanske någon tonåring eller någon som inte läser text-tv som infokälla kan stötta med att få till en länkning.

    1. När du är inne på filmen på YT, markera adressen som står i adressfältet i webbläsaren.
      När du markerat adressen, klicka med musens högerknapp och välj kopiera.
      Klicka in dig kommentarsrutan och högerklicka och välj klistra in.

      Eller ännu snabbare med tangentbordet: 
      CTRL + C för att kopiera och CTRL + V för att klistra in på PC
      CMD +C och CMD + V på Mac.

      Kör du mobil är det lite krångligare, men det brukar finnas en möjlighet även där att att fixa det. Brukar finnas en meny uppe till höger (tre prickar på Android). Sen går man på Dela.. och där finns ofta möjlighet att kopiera länken. När man klickar in sig i kommentarsfältet brukar länken synas ovanför tangentbordet, klickar man på den klistrar man in.

      Kör du iPhone beror det lite på modell, men där brukar man kunna klicka på adressen och välja att kopiera och får sedan valet att klistra in. 

    2. Det är som med Teslorna. Komponenterna kommer från många olika håll till sammansättningsfabriken. Musk har koll på det och är starkt kritisk till tullarna. När tullar tidigare ansågs framgångsrika fanns inte de här leveranskedjorna. Nya förutsättningar nu som Mr T inte tänkt på?

  22. ”USA:s ekonomi kommer troligen gå in i en recession som följd av Donald Trumps tullar, säger JP Morgan-vd:n Jamie Dimon i en intervju med Fox Business.

    – Nu när man ser fall på 2 000 punkter på Dow Jones, då börjar det bli självuppfyllande, säger han.

    Han säger även att han ”hör mycket recessionssnack” och att JP Morgan redan gått miste om större globala affärer.”
    https://omni.se/dimon-recession-trolig-foljd-av-trumps-tullkaos/a/gwArJ9

  23. Texten försvann för jag fick logga in igen…

    På min bluesky hittar ni längen – ”forced liquidation in bonds”, ”30yr yield up 56bps”

    ”last time this bad 1982”.

    Jag postade också en länk till att någon misstänker att ”någon” börjat sälja amerikanska statspapper.

    Vad händer får man då fråga ekonomikunniga i tråden som nu får chans att glänsa?

    -ränta upp/ned?

    -vilka länder?

    Min teori är ju att USA tar en första smäll för att kollapsa andra eller är det USA som kollapsar här?

    Det enda jag kan om bondmarknaden är att det är en jättebubbla och när det smäller skall det bli ett blodbad.

     

    1. Jag tror det betyder att räntorna går upp för att låna pengar?

      Så dom som köper USA statspapper betalar högre räntor och då faller räntan på EXISTERANDE statspapper?

      Bra eller dåligt för USA?

      Blir det högre bankräntor av detta?

    1. Att börserna kommer fortsätta gå ned är väl troligt – verkar som Shanghai och HK gått upp idag dock vilket är intressant tycker jag.

      Så – vad gör då kraschen i bonds för helhetsbilden för oss i EU, USA och Kina?

      Det är väl förmodligen en viktig pusselbit gissar jag?

    2. Fast EU har inte kört tullar på allt utan har plockat ut varor och områden som vi kan ersätta.

      ”Det EU-förslag om tullar på amerikanska varor som Sverige i dag röstade för är ”proportionerligt och välavvägt”. 

      De flesta varor som omfattas är lätta att byta ut för konsumenter och företag, och EU-kommissionen har också strukit flera varor som Sverige ville få undantag för – till exempel mineralet kaolin, fortsätter han.

      ”Det här är ett svar från en enad union som vill ha mer handel med USA, men som tvingas införa motåtgärder.”

      https://omni.se/dousa-dorren-star-oppen-till-forhandlingar-med-usa/a/qPdVE0

  24. Jag tycker det går för fort här och då kan man ju gissa vad finansmarknaderna, exportföretagen, säljavdelningarna och politikerna tycker.

    Varje dag är det en nyhet som omkullkastar all planering.

    Till sist blir det ju utbredd panik av det hela.

     

  25. Så här säger DI – det ser ju direkt ut som att USA kommer krascha här.

    Men jag minns 2008 där USA lyckades ”quantity easing” sig ur det hela och Europa kraschade istället.

    Sånt här riskerar väl också att sprida sig globalt?

    ”Långa amerikanska marknadsräntor har vänt kraftigt uppåt efter Trumpregeringens tullchock förra veckan.

    Om det håller i sig krävs stödköp av USA:s centralbank Federal Reserve för att undvika en kris, varnar storbanken Deutsche Bank.”

  26. ”Nuvarande tullnivåer som USA gått ut med mot omvärlden bör ses som ett tak för de länder som inte hämnas, säger finansminister Scott Bessent på ett toppmöte i Washington.
    Enligt honom är Kina det enda landet som hämnats än så länge. Ett Europa som går ihop med Kina mot USA skulle skjuta sig självt i foten, menar han.
    Vad gäller börskaoset säger han att ”Wall Street blivit rikare än någonsin tidigare. Men under de kommande fyra åren är Trumps agenda fokuserad på vanligt folk.””
    https://omni.se/bessent-usa-lar-kunna-na-fram-till-nagot-med-vara-handelspartners/a/637VKW

  27. När Trump känner sig tvungen att rekommenderar folk att köpa aktier är det nog dags att sälja av precis allt!

    ”Donald Trump tycker att det är ett utmärkt läge att köpa aktier och bedyrar på sin egen plattform Truth Social att allt kommer att lösa sig, kort efter börsens öppning på onsdagen.
    ”Ta det lugnt! Allt kommer att lösa sig. USA kommer bli större och bättre än någonsin”, skriver presidenten.”
    https://omni.se/trump-ser-koplage-pa-borsen-chilla-allt-kommer-losa-sig/a/25eb0G

  28. Inget ont som inte har något gott med sig (jo, jag är storkonsument av kaffe)!

    ”Kaffepriset har fallit tillbaka kraftigt efter en uppgång i början på året. På råvarumarknaden i London har terminspriset på robustakaffe fallit kraftigt de senaste dagarna och ligger nu på den lägsta nivån sedan i början av december.

    Storproducenten Vietnam hotas av 46-procentiga tullar från USA, vilket marknaden befarar kan leda till lägre efterfrågan.”

      1. Tror det är Arabica, vi svenskar tycks föredra det.

        De passar väl på att höja bara för att de kan.

        Sen gäller det där nog just terminerna och då kan det vara priset för kaffe 1-3 månader i framtiden och inte det kaffe som säljs nu i butik.

        1. Ja man kan undra kring kaffe. Det svenska kaffet som är svagt och verkar innehålla tallbark. Jag har druckit lokalt kaffe i norra Thailand och det var så starkt att det började krypa i hårbotten. Kaffet – det thailändska ground coffee – var också väldigt dyrt i butik i Thailand.

  29. Stödpaket trots ett ”aldrig tidigare skådat välstånd”?

    De har själva uppenbart ingen aning alls om hur tullarna kommer att påverka den inhemska marknaden.

    ”Det finns en farhåga att amerikanska lantbrukare ska hamna i skottlinjen i handelskriget mellan USA och Kina, och Vita huset överväger därför att sjösätta ett stödpaket för jordbrukssektorn.

    – Målet är att vi inte ska behöva göra det utan att omställningen av ekonomin ska leda till ett aldrig tidigare skådat välstånd för alla amerikaner, särskilt för lantbrukare”

    https://omni.se/a/8qkx0w

    1. Herregud vilken soppa det där är 🤣

      Hade McDonalds Ghandi bara ägnat sig åt USA hade jag skrattat hela vägen till jobbet varje dag men nu är det lite småont i magen istället när man ser vad som är under uppsegling ekonomiskt.

  30. Ser ut att bli färre strider detta dygn än på länge. 16-rapporten räknar ihop 54 strider.  Och endast 12 i Pokrovsk. Vad händer där. Gårdagens 16-rapport räknade ihop 94 strider. Och då var dygnets total sjunkande (159). Det kan förstås hända saker ikväll och i natt. Vi får se vad morgonrapporten ger för hela dygnet, i Pokrovsk och totalt.

    1. Om man tror på min teori om att USA tar första smällen och sen lyckas flytta över risken på andra så är det inte alls märkligt.

      Europa börser djupdök såg jag.

       

    1. Du är ironisk men du vet lika lite som jag varför. Nu är det upp 1% i USA. Inte en kommentar i svensk press. Men alla journalister har förstås gått hem från sina jobb.

      1. Jo, jag var förstås mest ironisk, men jag tror också att en del faktiskt lyssnar på Trump och tar honom på hans ord. Han hade postat det på sin egen plattform och de som hänger där litar nog på honom.

        I förrgår rusade börsen på ryktet om 90-dagars paus, sen sjönk det tillbaka när det dementerades. Jag tror alla är nervösa, ingen vet åt vilket håll det ska gå och många agerar därför på minsta indikation åt ena eller andra hållet. Fast mitt nästa inlägg var nog orsaken i dag!

  31. Så här när bondmarknaden står och väger och stubinen är tänd.

    Vad tror ni det skulle göra för riskaptiten hos oss i EU om Ryssland gjorde sitt begränsade anfall in i naturområdet i SÖ Estland?

    Skulle kapital börja röra sig tillbaka till USA?

    1. Själv tror jag inte att det skulle ske in någon större omfattning. OM det inte samtidigt händer något mer, som att Kina ställer sig fullt ut på Rysslands sida, eller att USA direkt säger att de inte tänker hjälpa till alls, eller att Ryssland faktiskt använder taktiska kärnvapen mot Estland.

      Ryssland är försvagat och utgör inget jättestort hot mot EU i stort, även om Estland förstås skulle få det kämpigt innan vi hunnit hjälpa till.

      Fast vad vet jag, trodde EU skulle ösa in mer hjälp i Ukraina när väl första chocken släppt vid sommaren /hösten 2022 och man börjat leverera, sen blev det ändå bara på halvfart och det tog tid innan man ens vågade skicka stridsvagnar.

  32. Eftersom EU hann rösta om det gissar jag att vi införde mottullar mot USA och hamnar i samma båt som Kina?

    Funderar på om Trump väntade tills vi röstat klart?

    Kina har ju infört mottullar och Canada också, så alla de största handelspartnerna utom Mexiko.

    Nu återstår att se om resten av världen står solidariska med EU och Kina eller om dom ”förhandlar” med Trump, vad det nu i praktiken innebär?

    Enligt Trump har ju minst 90 länder (av totalt 90) försökt kontakta honom personligen och smörat.

    Jag är inte tillräckligt smart att se vem som kommer gå förlorande ur detta – att styra om handel är inte det enklaste och tar sin runda tid men världen börjar väl acceptera att USA inte kommer ge sig om Kina iallafall?

    Indien och Vietnam skålar i snordyr champagne just nu.

    1. Då får man väl hålla ögonen på två saker –

      -vilka som till sist får ha kvar tullarna när Trump bestämt sig.

      -hur börserna går närmaste veckan hos de länder som åkte på tullarna samt USA.

      Min misstanke är fortfarande att han försöker förflytta risk till andra 😀

       

      Apoteken lär ju få slut på omeprazol snart.

      1. Tänkte precis skriva det. Skulle väl vara eld upphör på energiinfrastruktur. Ukraina vill kanske visa att de håller det, trots att Rysslands struntar i det.

        De laddar nog upp, och snart kommer det ett uttalande att eftersom Ryssland ensidigt brutit överenskommelsen gör man nu detsamma.

        Kan också vara så att de märkt att även de måste mätta Rysslands LV för att lyckas få igenom tillräckligt mycket för att ge ordentlig skada så de sparar i hop till färre men större anfall.

      1. Ja, och det kanske hinner komma en dementi igen redan i kväll precis som i måndags, det var ju rykten om 90-dagar även då som fick börserna att rusa tills vita huset dementerade det!
        Det är flera timmar kvar på det amerikanska dygnet och allt kan hända! 😂

  33. Kina har trappat upp det?
    De har bara svarat USA med precis det som de har trappat upp det med och inte ens det. De första 20 procenten lät de bli och nöjde sig alltså med 84% när USA lade sig på 104%.
    Kina har varit återhållsamma i jämförelse.

    ”De länder som inte slog till med hämndtullar belönas nu. Det säger finansminister Scott Bessent efter att Donald Trump gått ut med att USA:s ömsesidiga tullar pausas i 90 dagar mot alla länder förutom Kina.
    – Jag vill inte kalla det för ett handelskrig – men Kina har trappat upp det, säger han i en liveintervju.”
    https://omni.se/bessent-lander-som-inte-hamnats-har-belonats/a/rPJen3

  34. Vet ni vad Trump kommer göra – om några dagar så kommer han börja ställa krav på att de som vill ha handel med USA inte får ha det med Kina och hoppas på att alla väljer honom.

     

    1. EU har tidigare gått in och tariffsatt vissa produkter, bland annat inom fordonsindustri (eller om det var inom cykel och LEV (light electric vehicles). Som skydd mot inhemsk industri. 
       
      Att Trump haft sin udd riktad mot Kina men gått brett ut kan ha att göra med att man inte velat peka ut Kina men samtidigt inväntat en reaktion under dessa förutsättningar, vilket man med motåtgärderna fick, där Kina stack ut, och då smällde man till ordentligt, samtidigtcsom man nu lyfter på bredsidan mot övriga länder. På så sätt isolera Kina från sympatiåtgärder.
      Kanske misstänkte Kina att man var huvudföremålet?
       
      Inkluderar det Ryssland, som importerar Kinesiska bilar (och golfbilar)?

    2. Ja, hade USA infört tullar mot endast Kina hade dels mottullarna väckt större sympatier från omvärlden och även fått omvärlden att gå in och börja handla mer med Kina. Du har ju haft det på lut, redan innan den breda tullchocken, att EU skulle närma sig Kina och vice versa. Kanske läste Trump din blogg? För nu är den faktiska effekten att Kina står isolerat och inget land kommer till Kinas undsättning. EUs närmande till Kina , som du lyfte, kom på skam.

    1. Har du tänkt på den andra – USA kommunicerade tidigt att det bästa vore att inte svara upp med mottullar. Och sen kör han 90dgr pausen men klipper till de som gjorde mottullar.

      Rätt speciellt men han gör ju som han säger iallafall?

       

       

    2. 😂 Undrar om han redan hade bestämt sig då?
      Undrar hur många han tipsade innan dess i så fall.

      Kanske det är det han upptäckt nu, att han enkelt kan manipulera börserna och det är därför tullarna far fram och tillbaka och han nu siktar på att bli förmögnare den vägen?

    3. Trump har ju rätt, det är många som kommer bli rika och välgödda…. om de håller sig nära honom och får information vad han nyss kom på att ska ändra, amerikansk roulette de luxe.

      Vem vet inte du….

  35. Det kanske ”bara” är så att herr Donald vill ta makten över hela världen?? Slå vilt omkring sig åt alla håll och se var det är svagast….
    Bara en trött fundering så här på kvällen.

  36. President Zelenskyy 🇺🇦, 9 april, kvällsvideo.
     
    There was a military cabinet: detailed reports by Syrsky, Hnatov, and Drapaty. All directions, all parts of the front. Our positions, the necessary supplies, and manning. The maximum possible to stabilize the situation, for our active actions and for our active diplomacy.
     
    Today we also discussed with the Minister of Defense of Ukraine the preparations for Ramstein, which is scheduled for Friday.
     
    The number one priority is air defense, especially missile defense and ballistic missile defense. Ukraine needs at least ten systems that are sufficiently effective against Russian ballistic missiles – the Patriots are the best at this.
     
    We have spoken repeatedly with the American side, with everyone in Europe who can help. We are counting on a solution.  
     
    This day alone, there have already been several air alerts across the country due to the threat of ballistic missiles. In some parts of our country, people are actually living under the threat of such strikes all the time. And right now, the world is short of political solutions to protect life, not the systems themselves. There are systems in the world. Even ”patriots” are enough to guarantee protection from Russian terror once and for all. But this is a decision of politicians, a decision of partners.

Lämna en kommentar

sv_SESvenska
Rulla till toppen