Sitter och tittar på den övergripande situationen kring Iran och blir alltmer förvånad, det är enormt mycket desinformation men jag försöker hålla mig till sånt som är någorlunda bekräftat till skillnad mot Ukraina där jag amplifierat varje god nyhet som absolut sanning i fyra år.
När två länder går i krig på det sätt som nu gjorts tror sig bägge kunna tillfoga motståndaren skada och iallafall inte behöva lägga sig platt. Ukraina blev påhoppade trots försök att deeskalera så det är annorlunda men ni har läst officiella iranska uttalanden senaste året som hotat alla med förödelse, eld och död inte nödvändigtvis i den ordningen.
Nu är USA + Israel i krig med Iran och krigets lagar gäller – glöm inte bort det när alla gastar om krigsbrott och folkrätt.
USA och Israel gjorde en första insats mot Iran i Juni 2025 där dom slog ut luftförsvaret och kunde bekämpa de mål dom avsåg – där lärde sig bägge den andra partens förmåga.
Sedan hösten 2025 nångång har Kina haft en luftbro till Iran och ryktet säger LV, radar och robotar. Iran kunde USA och Israels förmåga, men USA vet inte vad Kina har levererat och förmodligen har Kina försökt leverera sådant dom trodde skulle fungera bra efter vad dom såg i Juni 2025.
Jag får här påminna om att det finns Manpads och att vi har sett Israel släppa dumma bomber direkt över mål i västra Iran som man borde slå ut med Manpads – det behövs inte avancerad radar för sånt utan man får syn på ett flyg, riktar in sin Manpad och trycker in röd knapp när det piper.
Iran har varit en av de centrala aktörerna på onda sidan tillsammans med Kina och Ryssland, att Kina har noll intresse av att Iran skall falla på det sätt vi nu ser kan vi nog utgå ifrån.
Förmodligen hoppades Kina på att USA skulle ta stora förluster och dra in klorna – det verkar vara ett rimligt antagande?
Kina och Ryssland kan inte själva strida i Iran utan att kriget sprider sig och spetsflyg tar för lång tid att utbilda på men det dom möjligen skulle kunna göra är att bemanna radar, LV och robotplattformar. Det har fungerat i fyra år i Ryssland så värt ett försök?
Det dom garanterat gör kontinuerligt och framförallt Kina är att ge målinformation till Iran – satellit och radar. Kina har flera fartyg ur sin flotta i vattnen runt Iran och dom ger måluttag till Iranska flottan och landbaserade sjömålsbatterier – 100% garanterat.
USA/Israel har dels sin SEAD som är F-15 med telekrigföring, över Venezuela var det en EMP, F-22 raptor och F-35 som då inte skall synas på radar men som Kina hävdar att deras radar ser som en upplyst julgran i Decembermörker.
(IRGC har redan lämnat in formellt klagomål till den kinesiska tillverkaren över falsk marknadsföring)
Utöver det har USA sina B-2 bombare som flyger osynligt och sen olika robotplattformar förmodligen även landbaserade, har sett nån film på HIMARS som avfyrats.
Israels förmåga läggs till det och dom är väl beredda att ta lite större risker än USA.
Att irans luftförsvar till stor del bekämpades första dagarna verkar klart och iranska flottan har förlorat 20st fartyg även ubåt.
USA har inte rört ryska eller kinesiska fartyg, som inte heller rört USAs fartyg och nu är den akuta röriga och känsligaste fasen över där man av misstag kanske skulle råkat göra nåt sånt.
Vi backar lite till Houti och röda havet – med Irans hjälp bekämpade dom 300st civila fartyg varav flera sänktes, och fler än ett militärt fartyg fick träffar och lämnade området.
Om vi börjar där – ta er en titt på kartan var Jemen ligger, Iran, Ryssland och Kina måste ha flugit in enorm mängd robotar, drönare och LV till dom men vi hör ingenting därifrån och då ligger dom ändå inom skottavstånd till det område S om Iran där USA flotta till del ligger.
Här har ni iranska flottan för övrigt.
https://en.wikipedia.org/wiki/Islamic_Republic_of_Iran_Navy
Häromdagen bekämpades flera fartyg som låg i hamn fortfarande.
26 Februari lämnade 5th fleet sin bas i Bahrain och gick till sjöss, jag gör nedan följande observationer (återkommer längre ned med ett alternativ men detta är min huvudlinje) –
1.
Iran missade ett förstaslag med landbaserade sjömålsrobotar från Jemen/Iran och sin flotta – dom lät USA slå till först.
5th Fleet låg vid kaj tills 26 Februari 2026 som stora feta mål med fasta koordinater och bevisligen har Iranska drönare och robotar kommit igenom luftförsvaret i MENA i stor mängd.
Min följdfråga blir då följande – om jag kunde lista ut att USA skulle anfalla genom lufttankningsplanen, F-22 och SEAD F-15 som flyttades fram, hur kunde Iran, Kina och Ryssland inte komma till samma slutsats och sen bestämma att Iran klipper till först i förebyggande syfte?
Nu verkar flottan till stora delar vara utslagen så när som på patrullbåtar och ett gäng miniubåtar – förmågan är helt nollad.
2.
Iran har mig veterligen hur mycket terrorceller som helst i Europa och har betalat gängen och de kriminella klanerna i Sverige för våldsdåd.
Hur är det ens möjligt att dom inte kunde ha massa kriminella med manpads vid transitbaserna i Europa.
Hur är det ens möjligt att dom inte kunde ha massa kriminella med drönare vid transitbaserna i Europa där lufttankningsplanen, F-22, F-35 och massa ammunitionslager stått i prydliga rader med 5m mellanrum för mellanlastning?
Och slå ut lufttankningsplanen och de kritiska US förmågorna innan dom flög mot MENA?
Det här var ett tillfälle att försöka decimera USA förmåga som inte kommer tillbaka innan Ryssland eller Kina går i krig med USA.
Då har ändå Ryssland genomfört en obscen mängd sabotage och drönaröverflygningar under 2024-2024 så det är svårt att hålla reda på.
Det här är alltså innan 28 Ferbruari 2026 som är början på kriget och Iran hade då möjligheten till ett förstaslag.
Efter 28 Februari bekämpades irans luftförsvar omgående vad jag förstår och Iran påbörjade direkt den 28 Februari en vedergällning med robotar och drönare mot 10st omkringliggande länder i MENA. Lite blandad kompott med militära mål, civila mål, infrastruktur och oljeinstallationer och Jocke på johanno1.se sitter och direktrapporterar från sitt badkar i Abu Dhabi mellan nedslagen om ni missat det.
Första dagen +500st robotar och femte dagen +50, totalt har antalet robotar och drönare Iran skjuter nu gått ned med 90% sedan krigsstart.
Det USA har är det vi sett i Ukraina med ett digitalt slagfält och ”uber för artilleri”, alla olika plattformar för indirekt eld ligger i patrulläge och sen har USA alla möjliga informationsinhämtare till exempel drönare och satellit med infraröda kameror som ser en iransk robotavfyrning som en omissbar ljusblixt och inom nån minut efter avfyrning sitter det en robot i målet.
USA har väl också counter-battery radar liknande Arthur som vi har i Sverige men mycket högre nivå och sina AWACS tillsammans med flottan.
Om man får våga sig på en gissning är nedgången på 90% direkt relaterad till antalet utslagna avfyrningsramper.
Det här är en delikat balans och i Juni 2025 började Israels Iron-Shield bukta betänkligt, ett luftförsvarssystem är bara värt sitt namn så länge man har ammunition.
Bevisligen har inte något land i hela världen lärt sig läxan av Ukraina så dom skjuter ned drönare med Patriot och halva MENA har försökt ringa Zelensky och böna om hjälp.

Hur väst inte kunnat förbereda sig för något som vi VET att Iran och Kina nu har är märkligt men så är det.
Rond 2 i luftkriget – vi kan förvänta oss att Iran har sparat förmåga som dom skall regna över MENA när deras luftförsvar har slut på ammunition.
Detta vägs då upp av att USA+Israel har totalt luftherravälde och kan bekämpa mål helt godtyckligt över hela Iran – whack-a-molen.
Högst sannolikt att det blir fortsatta terrorbombningar i MENA.
Nu vinner man inte ett krig på att bomba motståndaren det är sedan gammalt.
Om Iran nu fumlade bort ett förstaslag och har fått sina robotplattformar svårt decimerade så har dom skött sig lika märkligt i allting annat.
Ja, Israel har tydligen haft mycket kul för sig (vad som är sant eller skröna vet jag inte men efter Hezbollah och personsökarna är jag mottaglig för det mesta) –
-dom har hackat Irans övervakningssystem för medborgarna och använt det för övervakning mot den iranska eliten.
-dom har haft infiltratörer överallt, ryktet säger att Irans kontraspionage chefades av israeliska spioner.
-nån IRGC general har överlevt alla mordförsöken och nu till sist greps han väl när det inte gick att bortförklara längre.
-ryktet säger att Israel infiltrerat tandläkare och det är mest eliten som har råd med nya tänder så dom har haft GPS i sina ny fina tänder som blinkat på bildskärmarna hos Mossad.
Att Israel haft närmast total koll på vad ledarskiktet håller på med verkar klarlagt – omgående slogs hela ledningen ut och sen när lager 2 och 3 tog över bekämpades dom också.
Men…
Efter att attackerna startat så möttes hela ledningen i ett rum Israel kunde slå ut och när nästa Ayatollah skulle väljas samlades de 80st högsta religiösa ledarna i en vanlig stor byggnad som Israel slog ut direkt.
När Israel gick över till att bekämpa IRGC och polisen så bekämpade dom flertalet administrativa byggnader och baser proppfulla med IRGC personal. Först nu efter nästan en vecka har IRGC och polisen börjat omgruppera till skolor, dagis och sjukhus.
Hezbollahs förnedrande personsökar-heist var i September 2024 och efter Juni 2025 attacken hade Iran en enorm utrensning i sina led av israeliska spioner.
Jag har oerhört svårt att förstå hur man kunnat agera så här pass naivt – att inte hela försvarsmakten, IRGC, Polisen och ledningen fanns i krigsgrupperade i fält övergår mitt förstånd.
Detta skall man göra redan i skymningsläget och brist på förvarning var det då inte.
Att hela ledningen sen sitter i en lokal som effektivt kan bekämpas av USA några dagar in i kriget är för mig svårt att ta in, speciellt eftersom dom provade på det för ett halvår sen och Hezbollah is no more.
Nedan signalerar för mig att USA informationsläge är ypperligt – lite som alla utslagna högre stabsplatser för RU i Ukraina där dom prickade in stabsmöten som omgrupperade en gång per dag.

För att summera så här långt – Iran sumpade chansen till ett förstaslag, deras LV slogs ut omgående, dom har inte lyckats bekämpa några högvärdiga amerikanska mål, deras ledningsstruktur är svårt ansatt och IRGC samt polisen har fått en del stryk men förmodligen inte tillräckligt.
Jag är egentligen mer än förvånad över detta men så ser verkligheten ut.
Vad är USA respektive Irans tankar kring fortsättningen?
USA:
Dom kommer fortsätta bekämpa mål obehindrat men det blir allt färre mål och dom kan inte börja bomba skolor, sjukhus eller dagis bara för att IRGC är där – det skulle vända resten av världen emot dom på en vecka.
Att dom har satsat på en folklig revolution är glasklart och dom har beväpnat minoriteter i västra Iran i ett försök att få med sig dom mot centralmakten. Israel har också skiftat över till att bekämpa IRGC och polisiära mål i dom områdena.
Kurderna var mycket märkligt, först kasta dom under bussen i Rojava, sen påstå att dom gått på offensiven i Iran tills kurderna själva förnekar det – just nu vet jag inte vad som stämmer.
USA har olika påverkansoperationer i Iran tillsammans med Israel där dom tar över TV och radio för revolutionära budskap, och SOF från Israel finns redan i landet.
Att man börjat beväpna medborgarna vet vi sedan tidigare, Israel ledde medborgargrupper till IRGC vapenförråd för månader sedan.
Just nu verkar iallafall västra Iran ha problem, frihetskämpar som strider.
Och IRGC som flyr.

Här är vi nu i tid på ett ungefär, jo jag trodde nog att medborgarna skulle försöka ta över omgående men det hade vi hört isåfall. Någon/några städer har fallit men absolut inte Teheran för sekunden det händer hade det kablats ut worldwide.
Det USA helst vill se nu är att regimen helt faller och sen kan dom flyga in sina politiker och över tid blir det en västvänlig regering. Mycket kan gå fel men det är nog vad dom tänkt sig.
Iran, vad försöker dom koka ihop där dom sitter och svettas i bunkrarna och väntar på att dö?
Det uppenbara är att fortsätta terrorbomba omkringliggande länder så dom vacklar och sätter press på USA att avsluta kriget. Det finns en stor mängd mål kvar till exempel desalineringsanläggningar för dricksvatten, LNG och olja.
Just nu är dom nog väldigt pigga på ett eldupphör och enligt USA (så viss tvek på den) har dom försökt få stopp på blodbadet redan med tusentals kontaktförsök på whatsapp men USA stonewallar dom totalt.
Det regimen absolut inte vill ha är en folklig revolution för då ryker alla deras trygghetsskapande åtgärder för dom själva och sina familjer.
Blir lite som den där trappan i lustiga huset som går åt olika håll där man till sist hänger och gallskriker i räcket när dom skall försöka undkomma. Nu har dom dessutom gjort sig ovän med hela MENA i ett svep så betydligt färre tillflyktsorter.
Sen betyder lämna Iran att Shin Beth har mycket lättare att komma åt dom.
Så nummer ett är nog att försöka klamra sig fast vid makten om alls möjligt.
Vi kan således förvänta oss mer terrorbombning av omkringliggande länder.
Sen har Iran tentakler in i flera omkringliggande länder – Iraq, Syrien, Libanon, Jemen och där bör dom aktivera allt dom har.
Dom driver folklig oponion i Bahrain, Qatar och Saudi och i Jordanien har vi palestinerna så alla dessa länder riskerar upplopp och oro.
Irans högste religiöse ledare för denna veckan innan han snart tas av daga av Israel har utropat ett heligt Jihad mot Israel och judar över hela världen så aversionen och hotbilden mot judar woldwide kommer försämras kraftigt.
Känner dom att dom inte får ett eldupphör från USA snart kommer dom absolut aktivera alla terrorceller, gäng och kriminella klaner dom kan i Europa och USA för vålds och terrodåd så spektakulära dom klarar av.
Ambassader i flertalet länder kommer dom försöka köra över med lokala talanger.
Hormussundet var det någon som sa till mig att dom aldrig vågar stänga när jag föreslog det så fel igen. Att störa ut världsmarknaderna och försöka tvinga fram prischocker är en lågoddsare.
Full assymetrisk krigföring och hade dom haft kärnvapen hade dom säkert dragit iväg det om det knep – dom är den typen av diktatur.
För att sammanfatta så har Iran skött sig ungefär lika illa som Ryssland 24 Februari 2022 och med tanke på deras höga svansföring är jag milt sagt förvånad.
Men det finns en alternativ förklaring till detta och det är att regimen inte är fullt lika urusla som ryssarna men att USAs teknikövertag varit närmast totalt men det förklarar inte uteblivet förstaslag som iranierna helt på egen hand försatt.
Att israel totalt infiltrerat Iran vet vi med viss säkerhet så att ledningen mest känner sig som jagade djur, nu går dom ut med att pensionerade officerare måste anmäla sig för tjänstgöring.

Men USAs förmåga till närskydd av militära högvärdiga mål har kanske varit så pass hög att Iran har försökt men inte fått in någon träff?
Här är någon som föreslår att skunk works motvilligt släppt ifrån sig en laser iallafall.

Efter en lång omväg var det hit jag ville komma som en fördiskussion till nästa inlägg som gäller den globala situationen.
Nu har Kina och USA testat sina respektive förmågor och första veckan är en formidabel massaker där USA i stort sett inte förlorat någonting och då har Kina försökt leverera ett högteknologiskt försvar till Iran med förhoppningen att USA skulle läras en läxa.
Till exempel den iranska ubåten hade innan 28 Februari kunnat dra iväg torpeder mot USA hangarfartyg och mig veterligen stör man inte ut dom med EW?
De kinesiska överljudsrobotarna som stryker vattenytan skulle vara omöjliga att undkomma och så vidare i all oändlighet ända bort till den kinesiska radarn som ser F35.
Iran är ett land på 90miljoner, totalt militariserat och med materiellt stöd från Ryssland och Kina.
En marin operation är högrisk då en olycklig träff kan sänka ett stort fartyg som ger dålig publicitet.
Iran saknade inte heller måluttag efter att all deras radar slagits ut för det har Kina tillhandahållit från fartyg och satellit.
Den enda slutsats jag kan dra så här långt är att Kina har insett att deras teknikplattform är undermånlig.
Ryssland vet redan att dom är chanslösa i teknikracet men förmodligen är dom väl inte helnöjda över att USA gått i krig – men dom har sin deal med Trump som dom nu nog inte vågar tumma alltför mycket på.
Det här får bli utgångspunkten i inlägg två om den globala situationen.
Detta krig som började den 28 Februari föregicks av att de bägge sidorna – där Iran och Kina stod på samma, trodde sig kunna tillfoga motståndaren betydande skada.
Nu efter en vecka har dom börjat få in så pass mycket information att en utvärdering kan påbörjas och sen framöver slår det igenom i hur man agerar som land.
Att detta skulle vara en krigslist där Kina lurar USA att deras teknik är usel kan ni glömma – detta var ett första betatest som alla parter kan backa ifrån post-kriget om dom vill.
Kommer regimen i Iran att fall inom de närmaste månaderna?
- Ja
102 votes - 53% of all voters, 53% of all selected options - Nej
61 votes - 32% of all voters, 32% of all selected options - Vet inte
30 votes - 16% of all voters, 16% of all selected options
Antal röster: 193

Ryska förluster i Ukraina 2026-03-06
SLAVA UKRAINI
AFU rapporterar:
136 combat clashes
75 aviation strikes
233 KAB
7 951 kamikaze drones
3 413 shells (63 from MLRS)
@jocke, var i Abu Dhabi är du? Jag är också på plats.
Fattade aldrig vart drönaren slog ner igår, men du verkade veta var?
Bor på Raha beach området och såg den slå ner ungefär vid Yas Marina, från armlängds avstånd från min balkong typ. Väldigt mycket polisbilar på plats direkt efter nedslaget för att ta hand om den, de sköter den biten väldigt effektivt här.
Mittemellan dig och mig då. Hörde också sirenerna.
@MXT kanske kan förmedla kontaktuppgifter oss emellan om du vill skriva på whatsapp eller signal?
Det kan jag ordna om ni båda är med på det.
Jockesoft, är det OK för dig att jag mailar dig och T23 era respektive e-postadresser (de som ni använt när ni registrerat er här på sajten)?
Ja, det hade varit grymt. Tack!
Bra bra 👍👍
N Slobozhansky-Kursk 3
S Slobozhansky 0
Kupyansk 1
Lyman 6↗️
Slovyansk 6
Kramatorsk 0
Kostjantynivka 19💥↗️
Pokrovsk 21💥
Oleksandrivskij 5
Huliaipole 28💥💥↗️
Orikhivsk 3
Prydniprovskij/Dnipro 1
Sum sectors 93↗️
Unlocalized 43
Total 136↗️
👍
Låg mängd anfall?
Flyglarmet tjöt just igen och jag hoppade ner i badkaret och höll andan. Det är annorlunda nu än när det började den 28e, då kom flyglarmet 5-10 minuter innan smällarna, nu kommer smällarna nästan samtidigt som larmet. Ryktet jag hörde är att Iran har skjutit slut på sina gamla grejer och nu är inne och använder nyare och snabbare. Om det är sant eller inte har jag inte lyckats bekräfta.
Anfallen fortsätter fördömas från UAEs sida:
https://www.khaleejtimes.com/world/mena/worldmenaus-iran-tensions-israel-strikes-tehran-live-updates-day-7#blogCard9e83b9c3-ec67-432d-9b4f-8fa78e4afb0c
Frågan är om bägaren till slut kommer rinna över eller ej för UAE och de faktiskt svarar militärt, när jag ligger i mitt plastbadkar så hoppas jag verkligen att detta inte eskalerar ännu mer utan att det kan lugna sig i regionen.
Israel och USA verkar iallafall öka trycket mot Iran:
https://www.khaleejtimes.com/world/mena/worldmenaus-iran-tensions-israel-strikes-tehran-live-updates-day-7#blogCard80dafe57-38a6-40aa-bb4a-c87b95c668b3
Det är mycket som skjuts mot landet:
Men heder åt UAEs försvar som hanterar det effektivt, men jag hoppas att de kan få lite stöttning från Ukraina för att hantera alla dessa Shaheder.
Låter otäckt, hoppas ni klarar er.
Smällarna får ni se som en förvarning på larmet.
Tack för rapporten från badkaret, hoppas det går bra.
Iran har alltså mer att komma med. Skulle det vara så att de fått slut på enklare materiel och nu fått övergå till modernare grejor kan man kanske anta att de snart borde få slut även på det.
Ser ut att vara bra jobbat av UAEs luftförsvar i nivå med det ukrainska en bra dag. Men ändå, med många avfyrade, blir det även med låg procentuell som slinker igenom ett veritabelt hot. Otäckt att larmen kommer så tätt inpå smällarna. Tydligt också att det inte är militära mål endast som är målet. Vilket, om det inte redan räckte, gör att det vore märkligt om UAE inte svarade. Sen är frågan om Israel och USA behöver ytterligare hjälp i anfallet mot Iran eller om det är mer effektivt att de fortsätter hantera detta på egen hand.
Jo det förslag på taktik som presenterats är att liftförsvaret skjuter bort sin ammunition och sen använder Iran bättre robotar.
Men…
usa+israel har bekämpat många av de umderjordiska förråden/baserna redan där dessa robotar finns.
Jag tror Johan skriver snabbare än jag pratar, dessutom med högre kvalitet.
Tack för analysen, intressant.
Oroar mig för att Trump utropar en seger och ägnar sig åt Kuba och hota Zelensky istället.
Oroar mig också för det. Ger regimen med sig och lovar att gå med på Trumps avtalen slutar det nog tyvärr med det.
Det tror jag är uttalat målet hos Trump. Han gör ett slag sedan går han ut. Faktum är att i Venezuela har detta enda slag som varade mindre än 24 timmar resulterat i att Ryssland förlorat allt inflytande i landet och kanske regionen inklusive att man mist samtliga oljeutvinningskontrakt. Den nya regimen är 90% av den förra men släpper regimmotståndare. Aktionen hyllad av fredspristagaren 2025. Något har skett med ”liten” (kraftfull begränsad kort) insats. USA har inte för avsikt att ta över ledningen i Iran, utan outsourcar detta till befolkningen och förtryckta minoriteter som Kurder.
Påpekade detta igårdagens tråd.
Finns med i oron, inte att du pratar men att usa lämnar innan regimen fallit.
Tror inte Israel accepterar det och dom sitter väl på trumps epstein-videos 😀
Tror inte Trump backar innan han fått till en deal av nåt slag, endera med mullaregimen eller den som kommer efter.
Han gör det inte av välgörenhet.
Han kanske gör det som avledning från Epstein och för att visa sig stark och handlingskraftig? Då kan han mycket väl nöja sig med en snabb fred, bara han får något halvt löfte från mullorna som kan säljas in som en seger.
Igen. Wag the dog
Tack för gul vägg!
När det gäller Irans terrorceller och djupa band med kriminella organisationer börjar man undra om det kanske bara existerade i huvudet på dig? 😉 De borde ha börjat aktiverats vid det här laget.
En förklaring skulle kunna vara att Irans ledning slogs ut tidigt innan de hann ge order om diverse terrorattentat. Kanske så att det inte längre finns några kvar av de som hade kontakterna med cellerna så ingen längre vet hur de kontaktas. Kommunikationen borde ha skett med maximal säkerhet så det kanske inte bara är att skicka ett SMS eller Twittra instruktioner.
Eller så har de som tagit över det så pass stressigt att de inte ens kommit så långt.
Är det så borde det komma ganska snart när de organiserat sig och lyckats återuppta förbindelserna.
En annan förklaring är att underrättelsetjänsterna i väst helt enkelt har dem under full kontroll och i hemlighet redan stoppat ev. försök.
Oavsett ser vi inget alls av det innan det här är över kan man nog dra slutsatsen att de faktiskt inte haft några terrorceller eller anslutna kriminella nätverk i någon större omfattning.
Detsamma gäller kanske även Ryssland. Det har varit en del sabotage men ändå väldigt lite. Det är inte svårt att ställa till kaos när det gäller elförsörjningen. Fäll några master samtidigt på några olika ställen och resten av nätet slår sedan ut sig själv.
Det cirkulerar mycket i Johans huvud, faktiskt en del bra saker också. Men du kan ha rätt i att terrorhotet är överdrivet.
Men jag tror det är bäst att vänta och se. Iran kan avvakta lite, antingen medvetet eller för att dom har lite annat att tänka på för tillfället, som tex att hitta bra ställen att gömma sig på.
Jo, jag ger ju själv en förklaring till varför det kanske inte hänt något än, jag är nästan lika förvånad som Johan.
Börjar ångra att du fick tillbaka inloggningen till sidan 😐
Att Iran infiltrerat kriminella klaner inklusive Sverige tror jag har visats dom högst sannolikt, om inte redan bekräftat. Men att de skulle delta i ett iranskt förstaslag tror jag mindre sannolikt. Snarare har syftet varit ett långsiktigt undergrävande av samhällen i väst. Å andra sidan har vi sett faktiska terrordåd från kriminella gäng, såsom när en svensk gängkriminell begav sig till Köpenhamn för att utföra ett dåd mot ett Israeliskt mål.
”Attentatet mot Israels ambassad i Köpenhamn tros vara kopplat till kriget i Gaza och gängkriminalitet, där den internationellt efterlyste Rava Majids Foxtrot-nätverk enligt polisen tagit uppdrag från den iranska regimen att utföra dåd mot israeliska intressen. En av de häktade svenskarna är även misstänkt för att ha avlossat skott mot ambassaden i Stockholm någon dag före dådet i Köpenhamn.”
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/tva-svenskar-terroratalade-i-danmark
Så helt ute och cyklar är Johan inte.
Tillägg: att Irans förstaslagsförmåga slogs ut med ett första slag mot ledningen är jag inne på ovan. Detta kan ha inkluderat ledning/hantering/aktivering av terrorceller. Dvs det har krävts beslut på ledningsnivå, men som var utslagen.
Jo, vore konstigt om det inte fanns alls men man tycker att det aldrig borde funnits ett bättre läge än nu att aktivera dem.
Eller så sparar man på det som en sista utväg t.ex. om USA och Israel framgångsrikt går in med marktrupper.
Om man sparar för länge och Irans regim inte har någon återvändo i sikte, vem har intresse för sådant dåd om man inte är ideologiskt övertygad om terrordådets förträfflighet? Det finns säkert sådana celler, som är oberoende av uppbackning och finansiering, men om vi tar kriminella gäng så är det väl snarare pengar än ideologi som driver?
Det måste ju ske medan man fortfarande tror att man kan vända kriget förstås.
De bombar ju hejvilt omkring sig redan nu och anledningen borde ju där vara för att skapa kaos och få världsopinionen att försöka stoppa kriget när alla börjar tycka att det kostar för mycket. Man riskerar alltså att vända flera länder emot sig, men har ändå valt den taktiken.
Omfattande terrordåd skulle kunna ge en sådan effekt och få världens ledare att försöka sätta press på USA att avsluta snabbt och sätta sig ner och förhandla.
Sen bygger väl en del av mullornas makt på att de har många religösa extremer med sig och det pyrande USA-hatet kan nog växa sig starkt hos många av dem, även ute i världen.
De kriminella håller jag med om att det förstås är pengar som är drivkraften, men mullorna har nog skaffat sig en stor skattkista under alla år de suttit vid makten.
Det kanske är så enkelt att ingen lyckas komma åt deras bankkonton nu när de är döda så de har inget sätt att betala med…
Förstaslaget. Är det belagt att attacken mot Iran skedde innan man slog ut ledningen? Annars, kan det ha varit så att utslagningen av ledningen utgjorde det första slaget i kriget? Att man hade såpass säker information om att ledningen hade/skulle samlas och därför utgjorde en del av det amerikansk/israeliska förstaslaget. Och förklaringen till att Iran inte slog till först från Jemen m m? I själva verket har Israel och USA medvetet stört ut alla kommunikationer (rapporterat) för att omöjliggöra att ledningen kunde samlas på distans och sedan avvaktat tills ledningen till slut var sårbar. Man hängde upp hela sitt anfall på denna sannolika händelse? Med utslagningen av ledningen tog man ifrån Iran en stor del av dess initiativförmåga.
Det här är min bild också. Hittar inte länken nu, men rapporterades för några dagar sen om att USA/Israel slog till tidigare än planerat och dessutom dagtid pga av att möjligheten dök upp, dvs att de Iranska ledarskiktet samlades och kanske ffa att man fick korn på Khomeini.
Så skulle det kunna vara, jag har inte någon direkt koll på om det faktiskt var det första man gjorde, men jag tror inte att det var det första man rapporterade om i alla fall.
Kanske man även hoppades på en snabb kapitulation när man visat att man relativt enkelt kunde komma åt och slå ut ledningen.
Apropå att undvika att attackera skolor. Det har vi väl lärt oss från kriget i Ukraina att det inte leder till några konsekvenser annat än fördömanden?
Först var det väl CNN, om jag minns rätt, som granskat foton men det förnekades att det skulle stämma, men nu verkar det ändå som att det kanske är korrekt.
Men det spelar ingen roll för omvärldens reaktioner, man vågar inte göra något när Ryssland attackerar skolor och man kommer inte att våga göra något om det visar sig att USA gjort det.
”Det var sannolikt USA som låg bakom attacken som dödade över 150 elever på en flickskola i Minab i södra Iran under lördagen. Det uppger två källor med insyn i den pågående utredningen för Reuters.
Även New York Times som gjort en egen analys baserad på satellitbilder, material från sociala medier och verifierade foton har kommit till samma slutsats. Enligt tidningen träffades skolan i samband med att USA angrep en närliggande marinbas som tillhör Irans revolutionsgarde.
Vita huset har tidigare sagt att händelsen utreds. Enligt Reuters är det oklart när utredningen kommer att vara helt klar. Israel säger sig inte ha genomfört någon attack i området.”
https://omni.se/kallor-usa-sannolikt-bakom-attack-mot-flickskolan/a/e7JVnM
Att man missar och råkar träffa en skola vore inget konstigt, men jag har lite svårt att tro att man skulle ha lyckats träffa 20 skolor och 10 sjukhus?
Skulle förstås kunna vara splitter från nedskjutna robotar osv. men vore det direkta träffar skulle det vara ett enormt underbetyg för USA och Israels träffsäkerhet.
”En skola i närheten av en militärbas i Minab i södra Iran tycks ha träffats flera gånger sedan USA och Israel inledde sina attacker. Det visar satellitbilder som BBC har granskat. Bilderna visar omfattande skador både på skolan och den närliggande basen, som tillhör Irans revolutionsgarde. Enligt iranska uppgifter dödades minst 168 barn på skolan.
Iran anklagar USA och Israel för attacken, men båda länderna förnekar ansvar. USA:s försvarsminister Pete Hegseth säger till BBC att händelsen utreds och att landet ”aldrig riktar in sig på civila mål”. En källa med insyn i utredningen uppger för Reuters att mycket tyder på att det är en amerikansk attack som ligger bakom, men att ingen slutgiltig slutsats ännu nåtts.
Även en analys som New York Times har gjort pekar på att skolan träffades i en amerikansk attack.
Israel säger sig inte ha genomfört någon attack i området.
Enligt Unicef har totalt minst 180 barn dödats i Iran under kriget, rapporterar TT. FN-organet uppger också att minst 20 skolor och tio sjukhus har träffats i attacker sedan konflikten inleddes.”
https://omni.se/bbc-skola-i-iran-tycks-ha-traffats-flera-ganger/a/8pJyXA
Mike Pompeo 🐘 🇺🇸: ”It’s no coincidence that Ukraine has been under assault from Iranian drones for years.
This is bigger than just the Iranian regime. We are on the precipice of delivering a serious blow to the interconnected authoritarian axis of Russia, China and Iran.”
Kommentar på (x) till artikel i WSJ: Zelensky Says U.S., Allies Want Ukraine’s Help to Stop Iranian Drones
Off-Topic, Kriget mot Iran verkar inte hjälpa när det gäller Epstein.
Direkt börjar man med att underminera vittnets trovärdighet. Kan förstå att det verkar vara få från den tiden som vill ge sig till känna. Dels var det länge sedan och man har kanske lyckats lägga det bakom sig och dels vet man att kommer att bli stenhårt angripen från de man pekar ut och deras anhängare.
”Det amerikanska justitiedepartementet har släppt dokument ur Epsteinutredningen som innehåller anklagelser mot Donald Trump, rapporterar flera medier. Dokumenten innehåller förhör från 2019 med en kvinna som då hävdade att Trump på 1980-talet försökte tvinga henne att ge honom oralsex, sedan Jeffrey Epstein presenterat dem för varandra. Hon var vid tillfället mellan 13 och 15 år gammal.
Vita husets presstalesperson Karoline Leavitt kallar anklagelserna ”totalt grundlösa” och säger att kvinnan är ”sorgligt störd, med en omfattande kriminell bakgrund”, skriver Politico.
Sajten påpekar att Trump har misstänkts för några brott under utredningen mot Epstein och att det inte finns några bevis för att han ska ha någon inblandning i Epsteins sexbrott.”
https://omni.se/sexanklagelser-mot-trump-i-nya-epsteindokument/a/3pEnyv
Iran har inte bara missat i sina attacker.
”Flera radaranläggningar som är viktiga för det amerikanska robotförsvaret i Mellanöstern tycks ha träffats av iranska attacker, enligt satellitbilder som CNN har analyserat.
Bilder från en bas i Jordanien tycks visa att radarsystemen som var placerade där har förstörts. Om attackerna mot liknande anläggningar i Förenade Arabemiraten varit lika framgångsrika kan CNN, med utgångspunkt i satellitbilderna, inte säga med säkerhet.
N.R Jenzen-Jones, expert på krigsmateriel på tankesmedjan Armament Research Services, säger till CNN att det rör sig om ett ”otroligt dyrt system”.
– Förlusten av bara en enda radar av den här typen skulle vara operationellt betydande. Troligen måste en ersättande enhet nu flyttas från en annan plats, vilket kommer att kräva tid och ansträngning.
Enligt uppgifter från det amerikanska försvarsdepartementet kostar varje radaranläggning av den aktuella typen nästan fem miljarder svenska kronor.”
https://omni.se/cnn-iran-tycks-ha-slagit-ut-amerikanska-radarsystem/a/BxWpav
Har svårt att se hur bra det är att ha en fast radaranläggning i dagens väldigt dynamiska strategier. Snacka om sitting duck.
UAE har iallafall andra bra system som man som svensk kan känna stolthet kring:
https://www.saab.com/newsroom/press-releases/2024/saab-delivers-fifth-globaleye-to-the-united-arab-emirates
De känslaigaste radarstationerna är nog för stora för att kunna förflyttas. Det är inga små apparater.
Men jag håller med, ett mobilt nätverk av mindre borde fungera nästan lika bra. I alla fall i närområdet.
👍 för SAAB ✊
” Förlusten av bara en enda radar av den här typen skulle vara operationellt betydande. Troligen måste en ersättande enhet nu flyttas från en annan plats, vilket kommer att kräva tid och ansträngning.”
Intressant att detta inte verkar gälla när Ukraina pangar anläggningar hos ryz, då verkar det knappt spela någon roll. Är det för att ryz har så många fler överlappande system?
Ukraina fick inte bekämpa dom väldigt längre, säkert 2023 ut.
Var väl först 2024 dom började med robotsilos, nån jätteradar och AWACS?
”Hizbollah uppmanar alla israeler som bor inom fem kilometer från gränsen till Libanon att lämna sina hem, rapporterar Reuters.
”Er militära aggression mot Libanons suveränitet, förstörelsen av civil infrastruktur och den pågående fördrivningskampanjen kommer inte att gå obesvarad”, skriver Hizbollah.
Israel har under flera dagar attackerat mål i Libanon, samtidigt som Hizbollah beskjutit Israel.
Tusentals människor har lämnat Beirut efter en tidigare israelisk uppmaning att lämna området.”
https://omni.se/hizbollah-uppmanar-israeler-nara-gransen-att-evakuera/a/43oPga
”❗️On the night of March 6, 🇺🇦Ukrainian USF Army drones struck four 🇷🇺Russian air defense systems in Zaporizhzhia and Kherson regions: Buk, S-300V, Pantsir-S1, and Tor. The strike was carried out using FP-2 drones equipped with 60 kg and 100 kg warheads (units: 1st UAS Army and 414 Magyar Birds).”
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mgewduph322j
💥🔥✊👍
”Ukrainian drones have struck the 500kV Kubanskaya substation in Russia’s Krasnodar region, a key node in the power supply to the port of Taman. A fire is reported.”
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3mgevzlvfyk2q
”Also, the 330 kV ’Ostrovskaya’ substation was attacked this night. This is evidenced by the fire point on the NASA satellite. A reconstruction was being carried out at the substation – replacing the current transformers at the 330 kV inputs with modern gas-insulated switches and new transformers. The substation operates as an electricity distribution hub for the northern and partially western parts of Crimea.”
https://bsky.app/profile/babayagafella.bsky.social/post/3mgevegifwk24
Film som visar vad en 3 tons bomb åstadkommer.
”A Russian FAB-3000 hit what used to be a residential neighborhood in Donetsk region.”
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3mgevevbhms2o
”❗️Pilots of the 🇺🇦GUR special unit ”Prymary” strike 🇷🇺Russian targets in the temporarily occupied Crimea:
▪️ Project 22460 patrol ship “Okhotnik” (Hunter);
▪️ Radar station from the S-400 complex;
▪️ “Forpost” UAV;
▪️ Project 1496M1 sea tugboat;”
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mgevdtqqi22j
”Russia sending election operatives to Hungary to prop up Orban, media reports”
https://kyivindependent.com/russia-sending-political-technologists-to-hungary-to-keep-orban-in-power-media-reports/
Blir mer och mer klart vem han jobbar för, men diktatorer håller ju varandra om ryggen, så är det ju alltid.
”Kyiv Accuses Budapest of ‘Taking Hostages and Stealing Money’ After Bank Vehicles Seizure
As diplomatic tension flares, Kyiv now accuses Budapest of “taking hostages and stealing money” as seven state-owned bank employees were held by Hungary while moving cash between Austria and Ukraine.”
https://www.kyivpost.com/post/71348
Österrike-Ungern? Ryssland?
DenGamle har kanske något?
Då var det inte längre så viktigt med USAs sanktioner mot Rysslands olja till Indien.
”🇺🇸🇮🇳 The US has granted India a 30-day authorization to purchase Russian oil stuck on tankers at sea.”
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mgevqoqsos2q
”USA lättar tillfälligt på sanktionerna mot Ryssland för att tillåta försäljning av rysk olja som för närvarande är fast till havs till Indien, rapporterar AFP. Undantaget gäller till den 3 april och omfattar endast rysk olja som för närvarande är fast till havs.
Finansminister Scott Bessent säger att beslutet syftar till att hålla oljeflödet igång på den globala marknaden. Han betonar att åtgärden inte väntas ge någon större ekonomisk fördel för Ryssland.
Indien väntas gynnas av undantaget då energipriserna stigit kraftigt, enligt Financial Times.”
https://omni.se/usa-tillater-forsaljning-av-rysk-olja-till-indien-tillfalligt/a/9pz985
jo stryka Ryssland medhårs var lite av Bidens nationalsport.
Johan, du har förresten helt missat att det inte alls är något krig mellan USA och Iran.
Budanov råkade messa fel så jag fick ta del av det här samtalet mellan Putin och Trump som Ukraina snappat upp. Budanov insåg förresten sitt misstag och hotade med att förbjuda systembolaget att sälja Obolon till mig om jag avslöjande innehållet. Det tänker jag inte låta stoppa mig (det finns ju Nemiroff och det sa han inget om).
Putin inledde samtalet entusiastiskt ”Fint av dig att du attackerade Iran precis som vi sa, en perfekt avledande manöver både för dig och mig. Nu har du äntligen fått alla att glömma Epstein. Jag ska sätta alla mina bästa på att hjälpa er att vinna mellanårsvalet.
Även när det gäller Ukraina är det lyckat, märker redan hur media skriver allt mindre om det kriget. Perfekt också att allt luftförsvar nu omdirigeras till länderna runt Iran, de gjorde precis som vi tänkte och anföll allt och alla. Nu kommer mina nattliga attacker att lyckas ännu bättre. Det är ju, måste jag erkänna, det enda övertaget vi har mot Ukraina.
Sist men inte minst, oljepriset! Har du sett hur mycket det stigit? Underbart. Det gjorde du bra kamrat!”
”Tack, tack! Visst är jag den bäste, kanske den allra bästa jag känner? Ja, förutom du då Putin.” svarade en märkbart stolt Trump
”Men du har begått ett stort misstag!” fortsatte Putin, plötsligt med en uppläxande ton och fortsatte ”Har du inte lärt dig något alls din idiot, du kan ju inte kalla det för krig!”.
”Men det är ju ett krig?” svarade Trump lite trumpet och helt oförstående.
”Kallar du det för krig riskerar du att förlora befolkningens stöd, du måste linda in det och tona ner det. Dessutom lovade du alla inför valet att det skulle bli slut på alla krig. Varför tror du förresten att jag kallar det för Speciell Militär Operation? Du måste genast göra något åt det, ingen får kalla det för krig!” svarade Putin irriterat och avslutade med en djup uppgiven suck.
”Ok, ok, då kallar jag det väl för SMO då” svarade Trump.
”Nej, nej, det är för uppenbart, vi får ju inte avslöja hur nära vi står. Du måste hitta på ett annat namn! Spelar ingen roll vad det är men kalla det inte för krig!” svarade Putin och slängde på luren.
Hoppas, hoppas att Putin inte hörde mitt senaste tal, eller Hegseths tänkte Trump, innan han ringde Vita husets pressavdelning och förbjöd dem att kalla det för krig och bad dem sprida det till alla inom MAGA.
Nu heter det därför inte krig utan ”Combat Operations”!
Eller vänta ”Strategic strikes” eller var det ”Strategic Battle Operations”, eller ”a Defensive Operation”?
Verkade som man inte riktigt kunde enas om vad man skulle kalla det, men det är absolut inte ett krig!
haha 🤣🤣🤣
Att Trump och Putin skulle kokat ihop det här och att Ryssland gillar det, inte en chans.
Det är lite långsökt men det är ju inget som vi normalt brukar oroa oss för här?
Men anmärkningsvärt att man i USA nu härmar Ryssland och försöker undvika ordet krig. Putin försa sig ju vid något tillfälle, får se om även Trump och Hegseth nu helt kommer att undvika att nämna krig.
Jag är säker på att de har regelbunden kontakt, för Trump följer ju Putins playbook på många sätt.
Nu ha ju dock Trump sett till att Ryssland på sätt och vis blivit beroende av Usa, eftersom de har gått hårt åt många av Rysslands vänner.
Tjänster och gentjänster, nu får Indien köpa Ryssoljan igen, bara den som är lagrad till havs, säjs det, men jag tror inte det tar länge innan de båtarna är på väg in i östersjön ien för påfyllning. Det borde vi få stopp på.
”Russians urged to prepare for a 90s-style increase in utility tariffs In early 2026, Russian households faced an unprecedented rise in payments for housing and communal services.
However, another round of increases is expected in the fall due to annual indexation — as a result, by the end of the year, tariff increases could reach 30–35%, said Konstantin Krokhin, chairman of the Housing Union and a member of the Housing and Communal Services Committee of the Russian Chamber of Commerce and Industry. ”In the 90s, tariffs rose by 30–35% annually, and we are gradually returning to this situation,” he explained.”
https://bsky.app/profile/beefeaterfella.bsky.social/post/3mgezga76d32m
”Qatar varnar för att kriget i Mellanöstern kan tvinga alla Gulf‑länder att stoppa energileveranser inom veckor. Det kan leda till kraftiga prisökningar och globala störningar, något som enligt energiminister Saad al‑Kaabi skulle kunna ”få världens ekonomier att kollapsa”.
– Om detta fortsätter kommer alla exportörer i Gulfregionen att tvingas kalla force majeure, säger han till Financial Times.
Han fortsätter:
– Om kriget fortsätter i några veckor kommer den globala BNP-tillväxten att påverkas. Energipriserna kommer att stiga överallt. Det kommer att uppstå brist på vissa varor och en kedjereaktion där fabriker inte kan leverera.”
https://omni.se/varningen-fran-qatar-varldens-ekonomier-kan-kollapsa/a/GxMd64
Undrar hur de tänker i Kina just nu.
De ville förstås inte mista Iran som leverantör, och nu, när Iran är attackerat beter de sej som en fyrverkerilåda som någon kastat en fimp i, och kan se till att leveranserna stoppas i stora delar av mellanöstern.
Undrar inte om vi får se Kina hjälpa Usa att få stopp på Irans fyrverkeri snart, innan de är helt utan fossilbränsleeverantörer. Typ, som Ry var allierad med väst under VW2.
Off-topic, IRan 🇮🇷
Dagens Nyheter, gör en en grej av att flera stora demokratier, ”Här är fem stora demokratier som är emot Trumps krig mot Iran”, är emot Trumps krig mot Iran.
Av dessa fem är tre BRICS-länder (ett medgrundare tillsammans med Ryssland och Kina, ett sedan 2024 partnerskapsland till BRICS och ett medlemsland). Andra medlemmar i BRICS är Iran. Andra som uttryckt intresse för att bli medlemmar, kandidater, är Venezuela.
Våra msm-medier gillar inte att USA framstår som en vinnare under Trump. Man gör vad man kan för att hålla emot.
Jo här håller jag med er i det gänget – Iran är en bra insats och Europa var helt oförmögna.
Det visar med all tydlighet varför vi var så besvikna på USA i ukrainakriget.
Japp, Iran är en bra insats av Trump, bara de kan avsluta det på ett okej sätt, alltså håller ut tills mullastyret är borta och inte längre kan terrorisera folket.
”Tusentals sjömän sitter fast i Persiska viken efter det amerikansk-israeliska angreppet på Iran. Besättningen på ett fartyg vittnar om hur de lastade råolja samtidigt som de såg explosioner lysa upp himlen över dem.
Fartyget ligger nu ankrat utanför Dubais kust.
– Det ser ut som att vi blir fast här tills vidare. Vi är maktlösa, vi kan bara vänta och hoppas att inget träffar oss, säger en person i besättningen.
Normalt passerar ett hundratal fartyg genom Hormuzsundet in i Persiska viken dagligen. Men efter krigsutbrottet har Irans revolutionsgarde hotat att angripa varje västligt fartyg som försöker ta sig igenom sundet.”
https://omni.se/tusentals-sjoman-sitter-fast-kan-bara-vanta-och-hoppas-att-inget-traffar-oss/a/0pQ2o0
”USA:s president Donald Trump tycks backa från ett tidigare uttalande om att han inte utesluter en markinvasion av Iran, rapporterar NBC News.
– Det hade varit slöseri med tid. De har förlorat allt. De har förlorat sin flotta. De har förlorat allt de kan förlora, säger Trump till tv-kanalen.
I en separat intervju med samma kanal säger Irans utrikesminister Abbas Araghchi att man är redo om USA skulle bestämma sig för att landsätta soldater.
– Vi väntar på dem. Vi är redo för dem, och vi är säkra på att vi skulle kunna konfrontera dem och att det skulle bli en stor katastrof för dem.”
https://omni.se/trump-tycks-backa-om-marktrupper-ett-sloseri/a/n1Qzvx
Trump förbereder för att utropa total seger och dra sig ur kriget.
Skall bli spännande med et förberedd uttalande. Tror inte det har hänt förut 🤪
Nej det glappar hela tiden hos Trump. Han ska helst stå i centrum hela tiden. Och alltid ha ett ord tillhands. Han är för att använda ett uttryck ”uppfylld av sin egen betydelse”. Men han har rätt så bra kompass politiskt. Det tycker jag.
Hoppas inte det, även om det skulle vara likt honom. Drar de sej ut för tidigt är det en katastrof för folket, någon ska ju straffas och det blir ju de som visat glädje över mullornas bortgång.
”Russia Forces Ukrainian POWs to Record “Thank You” Propaganda Videos for Transfer to Hungary”
https://united24media.com/latest-news/russia-forces-ukrainian-pows-to-record-propaganda-videos-for-transfer-to-hungary-16563
”🤬 The Russians captured 19 residents of the village of Sopych in Sumy region, took them to Bryansk region, and then filmed a propaganda story with them, which was shown on the news.”
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mgf2fqwevc2e
”Polish-Ukrainian joint venture PK MIL SA is preparing to launch production of the Ukrainian 2S22 Bohdana 155mm NATO-standard self-propelled artillery system in Poland. It is also noted that more than 600 Bohdana systems have already been produced.”
https://bsky.app/profile/specialkhersoncat.bsky.social/post/3mgf2f2lsok2b
Ukraina 🇺🇦
With Russian air defenses now seemingly almost completely absent from Crimea, Ukrainian Armed Forces are freely taking out any targets they choose.
Early this morning..
• a Project 22460 ”Ochotnik” patrol ship;
• a radar station from the S-400 complex;
• a ”Forpost” UAV;
• a Project 1496M1 marine tugboat;
• a Project 16640 ship;
• a 02510 ”BK-16” landing craft;
• a Ka-27 helicopter.
Jay in Kyiv
👍✊
Såg det – kallas förbekämpning i min bok.
🇺🇦In russian captivity, Ukrainian POW’s are told no one is waiting for them & that they are long forgotten.
So Ukrainians stand by the roads during every return, with flags & banners, showing our defenders gratitude & that they were NEVER forgotten! We wait for the return of them all.🫂
https://x.com/inebackiversen/status/2029572294192849117?s=46
Intressant analys, och som alltid ambitiös i omfång. Jag tänker dock att vissa delar kanske lutar lite väl mycket åt spekulation.
Till exempel resonemanget om iranska terrorceller i Europa utrustade med MANPADS som skulle kunna slå mot västliga flygbaser. Det låter dramatiskt, men sådana system är väldigt svåra att smuggla, lagra och underhålla utan att väcka uppmärksamhet. Europeiska säkerhetstjänster har dessutom haft starkt fokus på just den typen av vapen i många år, eftersom de potentiellt kan hota civil luftfart.
Iran har utan tvekan nätverk och inflytandeoperationer utomlands, men steget därifrån till att ha operativa luftvärnsgrupper redo i Europa känns ganska stort.
I din Ukraina-bevakning tycker jag ofta styrkan ligger i att du lutar dig mot ganska mycket konkret information och OSINT. I Irananalysen känns det ibland mer som hypotetiska scenarier – vilket såklart också kan vara intressant, men då blir osäkerheten större.
Det ska bli spännande att läsa nästa del om de globala konsekvenserna.
Vänta här nu – du hakar upp dig på Manpads men nämner inte med ett ord drönare?
Så jag ägnar mig åt spekulation och konspirationer för att jag skrev Manpads?
Då har vi ändå haft 1500st drönaröverflygningar av bara tyska militära och viktiga mål under 2år.
—
Jag byter då till att gängen och klanerna hade FPV drönare med verkansdel som dom släppte över flygbaser 2km därifrån och som flög in på GPS koordinat?
Låter det vettigare?
🇦🇪 UAE mellanhand export flygplanskomponenter för civila och militära ändamål från väst till Ryssland.
— United24
😡
Gällande dessa klaner som ska sabotera och ha sig.
Jag tänker såhär – om jag är en gangster och ngn ska betala mig för att göra otyg, absolut varför inte. Jag ljuger såklart friskt om att tro på det ena och andra och att mitt hat är äkta mot vadsom jag tror gynnar mig.
Men om min uppdragsgivare ser ut att falla, inte en chans att jag gör vad jag lovat, varför skulle jag? Har jag fått betalt redan, perfekt, om inte är det inte värt risken eftersom jag kanske inte får det heller, bättre då be om förskott, sen hoppas jag får det och ändå skita i att göra vad som begärs.
Så tänker att när regimen faller eller ser svag ut, då hoppar man väl bara båten som småskurk?
Ja en bra poäng det där – absolut.
Det jag tänkt mig var nog att dom skulle slagit till innan krigsstart under uppladdningen där allt från USA mellanlandade i Europa
Offtopic, havsnivåer
I Öresund är vattennivån lägre än tidigare, trots att den starka östliga vinden har upphört för länge sedan. Är vad vi ser en havsnivåsänkning dvs att vatten fryser till is vid polerna och vattnet drar sig tillbaka? Strandkanterna blir landremsor, bryggorna når inte ens ut till vaddjup och Flintrännan där större fartyg skall passera Öresund har varit för grund. Vad har hänt?
Instämmer 👍
Ops, sen redigering, sorry.
Mitt svar var till ditt oredigerade inlägg som var…. intressant 😊
Blir ju lite nyfiken, kanske ska rota i revsionshistoriken i databasen 😉
Skojade bara, har ingen sån när det gäller kommentarerna.
Men kanske det är något man ska införa.. 😄
205,
Ja vad är det som händer med havsnivåerna?
Mälaren är toklåg och det är inte bra för träpålningen i Gamla Stan alls – dom ruttnar bort rätt fort.
Slarvjobb som Dengamle var ansvarig för – jag ni gissade rätt.
Är detta globalt så Holland är ute ur rött nu eller bara Östersjön?
Det är ju inte överdrivet många som varnat för sjunkande havsnivåer eller hur?
Nej dom skulle ju stiga sa Al Gore och miljöfolket. Det har blivit ett tema i msm-media och en del av den postmoderna berättelsen.
Jag vet folk som flyttat från strandnära lägen i södra Östersjön för en 10-15 år sedan. Av rädsla för höjda vattennivåer. Det som är mångfaktoriellt är alltid intressant. Alla som är pålästa vet dock att vattennivåerna brukar vara låga på våren.
Ja, och ofta höga på hösten!
Sen har vi ju landhöjning här uppe så det motverkar ju havsnivåhöjningen, men min gissning är att det till slut även kommer att märkas här, men det är nog ändå väldigt många år till dess.
Med lämpligt val av kurvanpassning så kan man få vilka fluktuationer som helst att passa de scenarios man vill marknadsföra. Hittills är det ytterst svårt att säkerställa att det skulle föreligga en långsiktig acceleration av havsnivåhöjningen. Detta låter ju dock ointressant och funkar dåligt för att skapa panik och tjäna pengar på clickbaitartiklar.
Jo men det som media skriver är inte det eller hur?
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/saknas-275-000-miljarder-liter-vatten
”Ett högtryck har pressat ut 275 kubikkilometer vatten ut ur Östersjön.”
Det var det jag svarade + vindarna som förstås också gör sitt till.
Är din kommentar riktad till Lasse W och inte mig, så har han ändå rätt, för det är på grund av högtrycken som kommer på vårarna som leder till lägre vattennivåer på vårarna.
Fast det där känner inte ni landkrabbor och inlandsbor igen förstås. 😉
Kommentaren om hösten och landhöjningen har ju inget med förklaringen till lågt vattenstånd, det var bara angränsande resonemang (om det var det du reagerade på).
Jag riktade inlägget till dom som förstår
Är det därför man upptäckt att havsnivåerna totalt sett är högre än man trott?
Allt vatten har runnit bort från Öresund?
Det blåser fortfarande nordostlig vind även om den inte är lika stark, och i kombinationen med det högtryck som råder i området har du svaret.
Om det är ovanligt kallt vid polerna så havsvattnet fryser påverkas inte havsnivån annat än minimalt.
Det blir isar, men de ligger ju i vattnet och pressar ner det så det blir knappt någon skillnad.
Ska du dricka drinkar med isbitar i kväll kan du testa!
Stark kyla vid polerna kan förhindra avsmältningen och göra att havsnivåhöjningen minskar eller uteblir, men det leder inte till det motsatta förloppet.
För att vända på det skulle det behöva komma stora mängder nederbörd på fastmarksområdena vid polerna så den mängden vatten fryser fast och blir kvar (inlandsisar och glaciärer). Vi får då mindre vatten i kretsomloppet och då även mindre vatten i haven. Det vill säga den process som pågått under hundratusentals år och främst förstås under istiderna.
Arktis har haft ca: 6% mindre havsisar än normalt i vinter och Antarktist nådde nästan rekordlåg isutbredning nu i mars.
2025 var det varmaste året någonsin i Antarktis (sen man började mäta) och i Arktis var det det näst varmaste någonsin.
När vindarna vänder och högrycket försvunnit ska du se att vattendjupet skärper till sig i Öresund.
Det stämmer MXT. Det kommer att bli bra för Östersjöns syrehalt när nytt vatten från Atlanten kommer in. Normalt är det ju landhöjning i norr och mellansverige och landsänkning i Skåne. Detta beroende på inlandsisen. Problem i Skåne t ex vid Skanör Falsterbo där havet eroderar bort stora landområden. Man fick ju som exempel göra Mälaren till sjö genom stt anlägga slussar, annars hade denna vackra sjö så småningom försvunnit. Mälaren var ju en vik av Östersjön tidigare. Skåne blir alltså mindre och mindre. Alltid retar (gläder) det många.
Tack för inlägget Johan no 1.
Jadu MXT nu raljerar du över 205 men här kommer 10kr frågan till dig.
-vad är det som drivit havsnivåhöjningen?
Jag raljerade inte, jag förklarade bara. Det första som var ett skämt var inte riktat till 205.
Det är egentligen två orsaker till ökade havsnivåer.
– Avsmältningen av inlandsisar och glaciärer mm.
– Ökad temperatur i haven (varmt vatten expanderar)
Båda har i sin tur orsakats av att jordens medeltemperatur har stigit. Vilket i sin tur beror på våra utsläpp. Det senare vågar man ju knappt skriva här, men det gör det ju inte mindre sant för det.
Nu vill jag höra din version av det!
Ja havsnivåerna har stigit 23cm sedan 1900 och det finns fog att tro att vi har rätt naturliga cykler av kallare årtionden och lite varmare årtionden.
Om inte annat visste Rikkitikitavi på cornucopia redan i somras att det skulle bli en kall vinter i år av naturliga cykler.
Skulle vi få lite kallare årtionden kommer glaciärer och poler öka på sin ismängd och då måste havsnivåerna sjunka igen rimligen – eftersom vi ägnar oss åt hederlig argumentation här blir det den enda rimliga slutsatsen?
Om man nu mäter årligt minimum varierar det kraftigt från år till år
https://svs.gsfc.nasa.gov/5036/
Den här var bra, skulle vi får 20 kallar år går ju kurvan direkt upp igen eller hur?
https://svs.gsfc.nasa.gov/5521/
Men nu i vintras var ju tydligen smällkall vinter OCKSÅ klimatkrisen bara annorlunda.
Tycker detta börjar bli larvigt – när jag gick på universitet i Edinburgh år 2000 hade vi kurser där dom talade om för oss att inom 20år skulle havsnivåerna höjts med en meter minst.
Nu är det 25år senare och vi är inte ens i närheten, 1/4 av det sedan 1900.
Faktum är att man genom gamla kustfort någorlunda kunnat gissa havsnivåerna vid tiden för när dom byggdes och de flitiga romarna hade många så runt år 100 efter kristus var vattennivån 1.2m lägre än idag i medelhavet och det var under en varm period hur det nu går ihop.
Och då står välbetalda professorer och påstår att om vi inte betalar oss ur klimatkrisen kommer havsnivåhöjningen vara minst 1m på 20år.
Problemet är väl inte att diskutera det men när man använder det här som skäl att ta pensionspengar och investera i Stegra, Northvolt, vindkraft och det vi diskuterat förut – koldioxidinfångningen så är det bedrägeri.
Eftersom du gillade koldioxidinfångningen kan jag meddela att de flesta finansiärer dragit tillbaka pengarna till det nu.
Är du sugen på att rädda klimatet har du nog möjlighet nu att gå in med finansiering där, Stegra behöver också pengar har jag hört.
Det är alltid andras pengar som skall investeras vilket gör mig helt galen, pensionspengarna får dessutom inte röras men när det gäller att rädda klimatet får man frångå allt – vansinne.
Kopplar man bort finansiering av alla dessa bedrägerier med klimatkrisen skulle jag nog inte bry mig lika mycket…
Självklart, skulle vi få 20 år på raken med svinkalla vintrar skulle det självklart göra stor skillnad för havsnivåerna. Då skulle glaciärer och inlandsis behålla den nederbörd som faller.
Nu var det ju bara lokalt det var en svinkall vinter i år, globalt sett vara det bland de varmare så det har inte lett till någon återuppbyggnad av is, eller något snötäcke.
Utbredningen av havsisarna tas ju ofta upp, men just det är mest för att kunna mäta vad som händer och skillnader mellan åren.
Sen skrivs det förstås även när stora isar släpper och börjar vandra, men då är det för att de kan röra sig mot varmare vatten och smälta. Där pratar vi om isar som är hundratals meter tjocka så det är mer frågan om isberg. De kommer inte att återskaps bara för att det blir några kalla år.
När det gäller pengarna, vem ska betala då? Staten? Men det är ju vi/folket?
De snorrika? Det är ju i grunden också vi alla.
Det är även vi alla som kommer att få betala priset längre fram om vi inte gör något.
Nu är det en långsam process, och många som varnat har överdrivit hastigheten på förändringarna, men det är väl också för att få folk att vakna.
Att temperaturen höjts med nästan 3 grader här uppe märks knappast även om det är oroande för den som förstår vad det kan innebära på sikt. Det har skett på bara lite drygt 100 år.
Vi får ha en avstämning vart tioende år framöver så kanske vi börjar ana vem som fått rätt!
Men när problemen börjar på allvar är vi nog båda borta. Det är ju därför de är svårt att få folk att bry sig. Så länge det inte hänt något större under ens egen livstid så bekymrar man sig inte.
Bra att du erkänner att akademisk hederlighet saknas i debatten.
Bara så alla är på det klara.
Flytande vatten har ungefär samma volym som is, så is i havet orsakar INTE havsnivåhöjningar om det smälter. Arkimedes princip
Isen på land. tex inlandsisen på Grönland etc. kommer att öka havsnivån då den inte har legat i vattnet från början.
Termisk expansion påverkar också.
Det är alldeles för många som ser ett flytande isberg och tror att just det isberget kommer göra att min trädgård svämmar över!
O nä, isbjörnarna blir varken färre eller fler.
https://www.svtstatic.se/image-news/480/wide/0.5/0.5/e-18639882-1531389943000
Vi glömmer fort. Så sent som i somras var vattennivån i Östersjön rekordhög. Efter en blåsig vår med sydvästvindar steg Östersjön till rekordnivåer. Nu är det tvärtom. Långsamt tidvatten skulle man kunna säga även om månen inte inverkar här.
Jorden består av 4/5 delar vatten. Resten är till att förtöja vid. 🌜🌬️🌊🌧️🛳️
Var en del frågor/svar riktade mot mig ovan men vill förtydliga en sak –
Ett förstaslag är alltså att man slår till innan motståndaren och 5th fleet lämnade kaj den 26 Februari.
Mullapower slogs inte ut innan den 28 Februari som var starten, hade dom slagits ut innan hade det blivit starten.
Ja, dom klippte till ledningen som SAMLADES I ETT RUM ALLIHOPA.
Innan den 26 Februari visste alla vettiga att USA skulle anfalla ändå.
Jo, om det nu var så att iranierna behövde sitta tillsammans runt ett mötesbord för att kunna enas om krig och dog innan dom hann det så är det väl exakt samma som att dom försatt chansen till ett förstaslag?
Det var ju inte direkt så att Kina och Ryssland INTE hade koll på när 5th fleet lämnade kaj och fick dom ingen information därifrån hade dom kunnat kolla twitter.
Det föreslår då naturligtvis att iranierna inte planerat, beordrat och genomfört en preemtive strike och varför får väl historikerna reda ut.
Att USA skulle hinna före stämmer inte för sekunden flottan lämnade kaj var ju nedräkningen igång och då var det bara en fråga om när USA skulle starta kriget.
Iranierna har själva uppgett att dom har contingencies och att alla förbandschefer har sina order och vet vad dom skall göra.
Om det nu skulle stämma att alla tolvtaggarna behövde sitta runt ett mötesbord för att kunna fatta beslut om självförsvar är det väl ganska förvånande för landet verkar inte ha några problem att attackera alla länder dom kommer åt i närområdet, mördar sina medborgare godtyckligt och har aktiverat alla terrororganisationer i MENA.
Kanske visar sig att det var så i slutändan att order aldrig kom men den 28 efter att mullorna slagits ut sköt dom 550st robotar så varenda robotbatteri öppnade upp – hann dom isåfall ge order om det?
När fartyg lämnar kaj föregås det alltså av bunkring och aktivitet – typ av personal på permission kommer tillbaka och man startar motorerna nån dag eller två innan?
Inte det minsta osynligt att stora fartyg gör sig redo för avfärd dagar innan det sker.
Att 5th fleet lämnar kaj, kan det inte ha varit i preventivt syfte att inte göra sig till måltavla för en iransk förstaattack? Och var/när avfyrades den första raketen/missilen mot Iran och hur nära var detta ledningsmötet?
Den 28 Februari föll första bomberna – det var starten.
Den 28 Februari dog Khamenei
Den 26 Februari lämnar 5th Fleet kaj i Bahrain.
Den 28 Februari bombar Iran 5th fleet högkvarter i Bahrain.
🤔1) Sannolikhet för Iransk 1:a strike dagarna fram till den 26 februari ökat eller minskat? 2) Sannolikhet flytta flottan vid ökad sannolikhet för iransk förstastrike (1)?
DVS flytta flottan hade USA gjort ändå.
Då återstår frågan om sannolikhet för amerikansk första strike om man flyttar flottan.
Sannolikhet för amerikansk första strike är väl hela poängen med att man bygger upp sin militära närvaro i regionen. Detta ökar sannolikheten för en iransk förstastrike. Och att ha flotta i hamn samlad är absolut ingen ”bra grej” vid en iran.
Frågan som då utkristalliserar sig är om förstastrike från amerikansk sida var föranledd/triggades av den iranska ledningens samling (inte heller en ”bra grej”). Vad som talar för detta är uppgifter om utslagning av kommunikation som gjorde endast fysiska möten möjliga.
Dessutom: sannolikheten för att den iranska ledningen skall samlas (fysiskt, se ovan) för att diskutera/fatta beslut om en förstastrike ökar med att den amerikanska flottan flyttar ut från hamn, vilket är som du är inne på är en förutsättning för en amerikansk förstastrike.
Sedan måste man kanske ned i klockslag och titta. Ett möte behöver ju inte vara mer än några timmar.
Nu har det klarnat – Israel är smarta och har en portal där iranier kan lämna koordinater till var IRGC och iranska regimen befinner sig.
Ni har sett stadion?
15 000st IRGC samlades där i stadion som var för 80 000st åskådare och nu jämnad med marken.
Det där var mycket slugt, dom kan inte gömma sig någonstans.
MXT,
Svarar här, relevanta delar av ditt inlägg först.
—
När det gäller Irans terrorceller och djupa band med kriminella organisationer börjar man undra om det kanske bara existerade i huvudet på dig? 😉 De borde ha börjat aktiverats vid det här laget.
En förklaring skulle kunna vara att Irans ledning slogs ut tidigt innan de hann ge order om diverse terrorattentat. Kanske så att det inte längre finns några kvar av de som hade kontakterna med cellerna så ingen längre vet hur de kontaktas. Kommunikationen borde ha skett med maximal säkerhet så det kanske inte bara är att skicka ett SMS eller Twittra instruktioner.
Eller så har de som tagit över det så pass stressigt att de inte ens kommit så långt.
Är det så borde det komma ganska snart när de organiserat sig och lyckats återuppta förbindelserna.
En annan förklaring är att underrättelsetjänsterna i väst helt enkelt har dem under full kontroll och i hemlighet redan stoppat ev. försök.
—
Det som åsyftades i inlägget ovan var preemtive strike med assets i Europa och då Iran tidigare betalat gäng och klaner för den typen av dåd i bland annat Sverige var det troligt.
https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/sa-bestaller-iran-attacker-mot-israeliska-mal-av-svenska-gang
Sen första två dagarna skrev jag att nu kommer terrorattentaten som ett brev på posten från alla iranska assets i Europa.
Dessa kom
https://www.telegraph.co.uk/news/2026/03/03/edinburgh-stabbing-suspect-charged-after-two-people-attack/
https://www.bbc.co.uk/news/articles/cr73jx9e59ko
Men det är väldigt långt under en terrorvåg som jag förväntade mig naturligtvis.
Nu börjar vi komma in i det skede där den iranska regimen ser ut att falla och till sist faller – ingen gillar en förlorare.
Har Iran försökt etablera terroristceller eller är det bara i mitt huvud?
Enligt media så har Mossad legat i hårt för att ge Europa information om terrorcellerna (dom visste ju när dom skulle anfalla Iran)
https://edition.cnn.com/2025/11/06/europe/weapons-cache-hamas-vienna-latam-intl
https://www.fdd.org/analysis/2025/11/13/fifth-terror-suspect-arrested-in-germany-in-connection-with-wider-hamas-europe-plot/
Jo, kanske svaret är att Mossad gjort sitt jobb?
Dom har ju trots allt tydligen haft full insyn i den iranska regimen och då också terrorplanerna?
OM det var så att allt hängde på att Khomeini själv måste ge order annars händer ingenting då var Iran ännu inkompetentare än jag trodde och framförallt säger dom själva att det inte var så.
Det råder ingen brist på radikala moskeer och radikaliserade unga män i Europa idag och attacken på Iran har nog skapat viss aversion – högsta sannolikhet för terrordåd framledes är jag rätt säker på.
Men de koordinerade attackerna från Iranska operatives och olika typer av agenter har bevisligen uteblivit.
Tror ju också att de finns, men kanske inte i så stor omfattning som man kanske trott. Är själv förvånad att det inte varit mer. Om inte annat trodde jag faktiskt att det skulle vara fler religiösa fanatiker som på eget initiativ skulle hitta på dumheter.
Nu var det ju ganska många som gick åt tillsammans med Khomeini, var det den innersta, betrodda kretsen så behövde det ju inte bara hänga på honom. Visserligen inkompetent ändå att samla så många.
De har inte hängt med i Ukrainakriget och sett hur ryska stridsvagnar i klump har slagits ut.. 🙂
Har rett ut timelinen nu nedan.
Kanske svaret helt enkelt är att Mossad i det tysta gett våra säkerhetstjänster löpande information?
Jo – vi har haft väldigt många spektakulära terrordåd i Europa senaste 10åren och nu tycker man det borde vara dags för en topp igen, men det var det inte.
Kanske lite tidigt att känna sig säker men det borde ha dragit i gång nu.
Mossad har säkert delat med sig av all info, det ligger i deras intresse och väldigt bra i så fall.
Det innebär i så fall ocskå att säkerhetstjänsterna som tog emot informationen även klarade av att förhindra att det hände något.
Är det så, är det väldigt positivt, betyder att det inte är så enkelt att lamslå oss med terrordåd.
Nu skrivs det att ryska fartyg utanför Iran ger måluttag till Iran.
Ah, hoppas de går på grund på grund av låga havsnivåer!
😶
Ja, ursäkta, det var ett riktigt bottennapp från min sida, skämtet sköt sig själv i sank. En riktig grundstötning.
Vattnet borde ju avdunsta vid en global uppvärmning, regna ned i slukhålen som bildats av klimatförändringarna. Havsnivån sjunker.
Är du nykter?
Ok –
Den 26 Februari avslutas förhandlingarna mellan USA – Iran.
Man skall vidare träffas igen 6 Mars.
chefsmullan spyr ut hot och hat nu på twitter parallellt med förhandlingarna.
Den 26 Februari lämnar 5th fleet kaj så dom har förberett avgång dagarna innan och Kina har utmärkta satelliter.
Vad mer behövde Iran se för att förstå att det skulle bli krig?
Var det en krigslist av Trump så har Kina, Ryssland och Iran gjort vår tids stora strategiska misstag. Hur lättlurad är det lagligt att vara?
Från svensk statsmedia.
Uppgifter: Ryssland förser Iran med information
Enligt uppgifter till The Washington Post förser Ryssland Iran med information för att kunna angripa amerikanska mål kring Gulfstaterna.
Blir min slutsats – Iran, Kina och Ryssland har gjort ett jättemisstag som kostade den iranska regimen huvudet.
Hur dom kunde göra det efter 7 Oktober 2023, Hamas utrotning, Hezbollahs dödsdans och Juni 2025 är för mig obegripligt men så är det tydligen.
Kanske de är så hjärntvättade av sin egen religion att de helt enkelt tänkte att nu har de chansen att dö i ”strid” och inkassera oskulder i himmelriket. Tänk vad de ska bli överraskade.
Idag fick svenska företag äran att delta i ett Teams möte med den svenska ambassadören här i UAE, jag fick länken skickad till mig och lyssnade in, några speciella nyheter då? Nä, typ inga. Extremt kort sammanfattning:
Mmm, antar att vi inte får veta att han lämnat förrän han har lämnat… 🤷♂️
För övrigt fick jag höra hur vissa länder agerar här, och utan att ange vilka länder (inte Sverige) ett land vill ha 2300 euro (per person) för att flyga hem sina egna medborgare via Oman. Ett annat land (ok Österrike) tog med detta paret, utan kostnad på det chartrade planet trots att de inte är medborgare där. ✊
Kan säga att jag nu i mitt plastbadkar, i nån typ av whiskydimma, inte är på så gott humör. Sverige är verkligen katastrofdåliga på krishantering. Och nej, jag förväntar mig inte att hämtas här med nån typ av privatjet, jag vill bara ha konkret och tydlig information.
Jag har försökt få tag på svagöl efter DenGamles rekommendation som tydligen funkade (typ?) under det 30-åriga kriget, men det tycks vara svårt att få tag på i detta landet så jag fortsätter med min budgetwhisky istället.
Nåväl, just nu råder lugnet här i Abu Dhabi.
Dina inlägg är hur bra som helst så håll i dom tills du blir för full och glömmer bort var du lagt laptopen 😀
Lex Tsunamin i Thailand och att Sverige aldrig flyger hem några andra än ISIS terrorister?
Jag följde en familj i Aftonbladet som hade sålt sitt hus och gjorde en jordenruntresa som började sent 2019 innan jul och dom hann till Madagaskar innan COVID slog till.
Dom skulle ge sina barn deras livs upplevelse och planen var att resa upp bostadsvinsten – sitt livs upplevelse fick dom absolut.
Fem små barn och madagaskianerna fick covid-panik så när frun vid gaten till flyget hem dom köpt i panik som en hederlig svensk sa ”jag hostar lite det är ok eller hur” då förflyttades dom blixtsnabbt till en öde ö utanför Madagaskar för isolering.
Dom hade plåtskjul att bo i och var fjärde dag kom en liten båt med ris och flaskvatten.
Dom hade fullfjädrad panik och stod i kontakt med aftonbladet tills batteriet dog.
Dom kom hem till sist men svenska UD lyfte inte ett finger.
Frukansvärt och det värsta är att jag inte blir det minsta förvånad. Det klassiska svenska ”jomen de valde ju det själv”, ja det är ju alltid så jäkla lätt att vara efterklok…
Jag skickar en tunna svagöl, håll ut JockeSoft, hjälp är på väg (som Trump sa till Iranska folket).
Underbart, springer ut i trapphuset direkt och väntar på den. 🫶
Med tanke på att det tar honom två dagar att kräla till systembolaget och tillbaka hem får du nog vänta ett tag.
😂 Den Gamle har trimmat rullatorn så det kommer att gå undan!
Jag har GIVETVIS ett förråd med tunnor hemma, det har alla veteraner från 30-åriga kriget.
Tomma tunnor rymmer mest. Gammalt kinesiskt ordspråk.
Tack för rapporten!
Konstigt att det är så dålig information, visst säkert svårt att reda ut vilka plan som ska flyga, vilka som har platser kvar osv. och förstås veta vilka som vill hem.
Borde ju snabbt kunna sätta upp ett nummer eller en sajt där de som vill komma hem får anmäla sig, får väl sätta ett ungefärligt pris för resorna och sen sätta någon som jagar stolar och köper platser.
Håll i badkarskanten!
Idag med alla möjligheter som finns med internet så borde det vara enkelt. Iallafall i min whiskydimma med en hand på badkarskanten och den andra som håller mitt whiskyglas.
Det finns ju en svensklista de jag har lämnat mina uppgifter till UD, det är ju rimligen inte så svårt att sätta upp ett webbformulär med relevanta frågor och skicka en länk till alla på svensklistan som befinner sig i området. Så hade datanörds-jocke löst det 🫡
Nu inser jag plötsligt att det inte går att göra, herregud hur tänkte jag där. Alltså detta formuläret måste självklart upphandlas med en tydlig kravspecifikation och därefter hanteras enligt gällande rutiner. Vi kan ju för guds skull inte riskera anlita någon som inte granskas tydligt och därmed (troligtvis) har en ekonomisk koppling till någon random politiker. För det händer ju inte om vi upphandlar det korrekt 🙄
Nåväl, in i dimman igen!
2032 har de kanske en färdig lösning! 😂
Förlåt att jag skrattar, egentligen det ju mest tragiskt när byråkratin ställer till det i krissituationer (om den nu gjort i det här fallet).
Rädd för att det snarare saknas handlingskraft och mod att göra det som behövs.
Du glömde det här med risken för penningtvätt.
Man tar sina svarta pengar och köper en flygstol till Sverige?
Läste nånstans att det var möjligt att få ut de där 2300€ från reseförsäkningen.
Jag är nästan sur på hur lättlurade Iran var.
Dom kanske inte vågade slå till först?
Kanske kan vara så. De sa väl även innan att de inte tänker anfalla först men försvara sig om de blir attackerade.
Kanske hoppades de att USA bara ville visa styrka för att sätta press på förhandlingarna och trodde inte att de verkligen skulle attackera.
USA verkar ju inte gett någon direkt tidsfrist eller annan förhandsvarning typ att om ni inte skrivit under innan XX så smäller det.
Det är ju en tanke men med tanke på att dom skickat robotar mot varenda land i hela MENA så verkar det inte troligt?
Däremot så förväntade dom sig fortsatta förhandlingar 6 Mars 🧐
Jag lutar åt att USA lurade dom i en slug krigslist.
Lättlurade blir deras eftermäle 😶
Det kostade dom landet.
Om Ryssarna nu är så jävla dumma att de förser Iran med måluttagning, då börjar jag undra om det ändå finns nån i militärledningen i USA som har sagt: Fuck this shit, let’s lure them out of their hole in the ground! Make Trump attack Iran!
Då menar jag inte den nuvarande admin. för den har impulskontroll som en 13-åring med 5000 i ena fickan och en pistol i andra. Jag menar att det finns nån bakom (den djupa staten?) som har synat bluffen och inser att det är inte Zelenskys kort det är fel på, det är Ryssland och deras allierade rövarband.
Att kunna fälla Iran och sen ”få landet” är en enorm ekonomisk vinst för privata intressen i USA.
Skattebetalarna står för notan nu, privata näringslivet vinsterna senare för återuppbyggnad och alla naturresurserna.
Lyckas man krascha Kina ekonomisk så man kan köpa upp allt deras till reapris är nog den heliga graalen.
Det är det jag hoppas ska få Trumpen att hålla sej kvar tills de faktiskt får ett regimskifte som även gynnar folket.
Jag är ganska säker på att det sitter två hjärnceller i Trumpens päron, en som grymtar:
”dags att dra dej ur, det här är för riskabelt, du kan säkert få en bra deal med den nya mullan om oljan, dra dej ur, och du kan betvinga vilket annat land i världen, nu när du är allsmäktigt med världens största krigsmakt, inga krångliga diskussoner, rent maktspråk ”bend the knee or die””.
Och en annan, som vädjar :
”nu har du makt att avsluta vad du börjat på ett sätt som ger dej ära, pengar, olja och gas, ge makten åt folket och de kommer att ge tillbaka tusenfalt.
Absolut 100% 🤣🤣🤣
”USA kommer inte att sluta några avtal med Iran annat än ”ovillkorlig kapitulation”, skriver Donald Trump på Truth Social.Vidare skriver han att USA och dess allierade kommer att arbeta för att göra Iran ”ekonomiskt större, bättre och starkare än någonsin förut” efter att en eller flera nya ledare har valts.”Make Iran great again (MIGA!)”, skriver han i versaler.”
https://omni.se/a/vreMzL
Detta är ju faktiskt väldigt intressant, EU länder som fortfarande idag är beroende av rysk gas får ju verkligen skylla sig själva.
https://www.khaleejtimes.com/world/mena/worldmenaus-iran-tensions-israel-strikes-tehran-live-updates-day-7#blogCard4399bfa6-19d3-470e-8a4d-df9883fea038
Har man ännu inte hittat alternativ får man skylla sig själv.
Dom får väl göra som Ungern, skylla på Ukraina och hota med att attackera dom.
Riktigt fräscht 🤢
Ja verkligen, de har haft 4 år på sej, ”hovo domb får kroppen lid”, som vi brukar säja i mina hemtrakter.
Nån som hört om det av KBV prejade fartyget?
Typiskt ryskt flodfartyg. Det vimlar av dom. Skiftande standard men så pass stora att dom även används även i Europafart.
Läge för HUR sänka ett ryzkt örlogsfartyg utanför Iran.
Skulle röra om i getingboet.
Absolut!
Nej, Nemiroff menar jag förstås!
🥃 🥳
Ja det skulle verkligen vara en gamechanger, kan tänka mej det skulle kyla ner förhålladet mellan Trump och Putin några grader.
Trump har ju varit flitig att minska på Rysslands inflytande den sista tiden, kanske som en bieffekt, men ändå bra. En sänkning av ett örlogsfartyg skulle nog vara spiken i kistan för deras ”förhållande”.
🤣🤣🤣🤣
BREAKING :
The devil is dead. Gholam-Hossein Mohseni-Ejei, Head of the Judiciary in Iran, was eliminated. He gave the death sentence to thousands of protesters & Iranian women for not wearing Burqa & Hijab.
https://bsky.app/profile/alexjungle.bsky.social/post/3mgfuiyml3s2i
Karma never sleeps.
⚛️
Det som går runt kommer runt.👍
Tjoho. Tror nog Hin håle får söka tillstånd för att bygga ut helvetet.
Ukraine’s 3rd Army Corps destroyed a Russian armored column advancing toward Lyman, neutralizing a tank and three IFVs. KRAKEN operators spotted the column; 3rd batallion and Silver Battalion drones finished it off with artillery support. #Ukraine
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3mgfw43f33s2y
👍
@MXT, Såg du att jocke svarade högre upp?
Hur har ni det i lyxlandet där man får fira fredagsfylla fem timmar innan mig 😭
sista timmen så gör ingenting annat än en liten lista som det står – sexpack stella och äppelkaka.
Nån typ av franska äppelgrejor som är goda har växlat över från dåliga chips.
Listan är viktig för annars kanske jag glömmer ölen.
MXT verkar ha tömt hela flaskan vid lunchtid och Dengamle vet vi sen gammalt att dagar det inte är två promille i blodet kallar han dåliga dagar.
Nä – jag sitter fortfarande och klurar på Iran och det är omöjligt att komma ifrån att Onda Laget Ltd verkligen har gjort bort sig här.
Dom hotar alltid med våld och krig men när det verkligen gäller vågar/vill/planerar dom inte att gå i krig med USA när dom hotat med det och resultatet blev förödande.
Exakt ALLT hade ju varit bättre än det dom åker på nu för dom själva – allt.
Det är lite som den eviga svenska diskussionen om vi hade låtit tunga attacken slicka vattenytan och släppt hela lasten i utskeppningshamnarna i Baltijsk och Kaliningrad eller väntat tills dom kommit över till oss.
Eller ubåt på internatíonellt vatten eller vänta tills territorialvattengränsen.
(vi planerade att ha ubåt precis vid hamnmynningarna väl?)
Det bara måste sitta analytiker i hela väst och klia sig i huvet just nu.
Ni kanske kan gissa vad måndagens inlägg blir för nåt.
Var nån som skrev på Substack under dagens inlägg att det var liknande Sovjet 1941 och den liknelsen var väl inte så dum med den skillnaden att Iran föll.
Gick in och kollade andra bloggen för att leta efter MXT som såklart satt där.
Dom har snöat in på Ungern och Orban idag och inte 100% trumphat.
Iran verkar vara helt ointressant så det är bara jag som kört fast i det😀
Media är inte heller intresserade av det tydligen.
Johan No.1 känner att Irankriget kommer avgöra om det blir full global konflikt eller inte men Aftonbladet hade några artiklar om Bikindrev och ”bodyansvar” (nytt ord) och att Veronica Maggio börjar känna sig utbränd.
Den andra bloggen ägnar sig lite mer renodlat åt Ukraina. Själv har jag svårt att se något fel i det.
😳
Håller med, kriget mot Iran är så oerhört viktigt. Avgör så otroligt mycket. Knäcks inte regimen så…. det blir värre än en en dag under 2 promille (gud förbjude).
Jag firar med en öl för varje död iranskt kräk.
Här finns de en slags skiljelinje mellan alla iranier och de som är kräk.
Så är det, och lössen som finns här i vår päls måste bort
Förtydliga gärna din kommentar och förklara vad du menar.
🤣🤣🤣
nu har jag min öl ✊✊🙏
👍
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mgfwotyfnk2y
😎 The 475th Regiment ”Code 9.2” in the Zaporizhzhia direction destroys two Russian occupiers who did not hear that one drone was watching them and the other was preparing to attack.
Äh, lite värme har inget dött av!
”Den globala uppvärmningen går allt snabbare, visar en ny studie enligt The Guardian. Den nuvarande takten är omkring 0,35 grader per decennium, snabbare än någonsin förut, och kan jämföras med mindre än 0,2 grader per decennium mellan 1970 och 2015.Enligt forskarna vid tyska Potsdam Institute for Climate Impact Research har uppvärmningstakten nästan fördubblats, efter att naturliga faktorer som väderfenomenet El Niño exkluderats. Claudie Beaulieu, klimatforskare vid University of California, vill dock inte dra alltför stora växlar.– En viktig brasklapp är att accelerationen kan visa sig vara tillfällig. ”
https://omni.se/a/j0lRJw
”
Ryska idrottare buas av åskådare under invigningen av Paralympiska spelen i Milano-Cortina, rapporterar bland annat AFP. Anledningen är att de tågar in under Rysslands flagga. Paralympiska kommittén har beslutat att idrottare får tävla under rysk flagg i stället för neutral för första gången sedan 2014, trots det pågående anfallskriget mot Ukraina.Flera länder, ledda av Ukraina, har därför beslutat att bojkotta invigningen. Ukrainas fana bars av två volontärer, men inga ukrainska idrottare var med i tåget.Ukrainas delegation har förbjudits att bära sin ceremoniella uniform under spelen. Designen föreställer en karta över Ukraina, och bedöms bryta mot reglerna då den anses vara politisk, enligt paralympiska kommittén.”
https://omni.se/a/L4l2jP