Dagens möte i USA med Zelenskyy, Trump och ledare från Europa kan komma avgöra Ukrainas framtid.
Efterspelet från mötet i Alaska visar att USA helt och hållet ställt sig på Putins sida och nu gör allt de kan för att han ska komma ur kriget som en segrare.
Witkoff är t.ex. lyrisk över att Putin ”tillåter” att USA och Europa ger Ukraina säkerhetsgarantier, precis som om det är något Putin överhuvudtaget ska tillfrågas om. Trump har varit tydlig med att Ukraina kommer att tvingas ge upp markområden men exakt vad det innebär annat än Krym är det svårt att få fram exakta detaljer kring. Han har även med stora bokstäver förtydligat att Ukraina inte får bli medlemmar av NATO.
Inget NATO men säkerhetsgarantier? Vi vet ju hur det gick förra gången.
Sen blev det precis som vi misstänkte, Trump låter som sagt Putin diktera villkoren för fred och nu sätter all press på Ukraina att godta dem.
”President Zelenskyy of Ukraine can end the war with Russia almost immediately, if he wants t, or he can continue to fight.” Väldigt fint av Trump att låta Zelenskyy få bestämma själv hur han vill göra.
Än så länge har vi inte sett några hot från Trump vad tänker göra om Zelenskyy inte går med på Putins villkor, men var så säker på att de kommer om han tycker att det behövs.
Jag har en stark känsla av att dagens möte med Trump, där Zelenskyy får sällskap av Merz, Macron, Starmer, Meloni, Ursula von der Leyen, Rutte och Stubb (ev. är det ännu fler) kommer att vara avgörande för i vilken riktning kriget och fredsprocessen kommer att ta framöver. Visst, några direkta beslut kommer nog inte att tas, men det kommer nog att visa sig ganska tydligt om Trump och Putin är de som kommer att få som de vill eller om Europa och Ukraina vågar sätta emot.
Europa har chansen att kliva fram och verkligen visa att man står bakom Ukraina och att man även förstår vad som i förlängningen är bäst både för Ukraina och Europa, men faktiskt även för hela världen. Att låta Putin återigen komma undan med ännu ett krig och alla de krigsbrott som begåtts ger en tydlig signal till världen att det alltså är OK att göra som man vill, bara man har tillräckligt att backa upp det med. Taiwan ligger t.ex. illa till. Hur ska Trump kunna motivera en insats där om han inte lyfter ett finger för Ukraina?
Jag hoppas verkligen att de som ska delta från Europas sidan kommer att visa ryggrad och att man förberett sig ordentligt i förväg och har ett färdigt tydligt budskap som man enats om och kommer att hålla sig till.
Jag tror som sagt att dagens möte blir ett ödesmöte där riktningen för Ukrainas, och i förlängningen Europas, framtid kommer att avgöras.
Ryska förluster 2025-08-18:
- 940 KWIA
- 2 Tanks
- 5 AFVs
- 43 Artillery systems
- 1 MLRS
- 157 UAVs
- 116 Vehicles & Fuel tanks

SLAVA UKRAINI

OBS! Tacksam om så många som möjligt av er svarar på enkäten så vi får ett bra underlag!
Fortsatt starkt i nyvaknade Kupyansk, Kramatorsk (S Slobozhansky) vaknar till efter längre tids inaktivitet, Pokrovsk upp till fornsommarhöjder.
N Slobozhansky-Kursk 4
S Slobozhansky 13💥↗️
Kupyansk 12💥↘️
Lyman 21💥↘️
Siverskyi 5
Kramatorsk 5↗️
Toretsk 9💥↗️
Pokrovsk 58💥💥💥↗️
Novopavlivka 28💥💥
Huliaypillia 0
Orikhivsk 1
Dnipro/Prydniprovsky 4
👍
Russian strike on Kharkiv kills 3, including toddler, injures 17 as Zelensky arrives to Washington to meet with Trump. Russia launched a wave of missile and drone attacks against Ukrainian cities late on Aug. 17, mere hours before President Volodymyr Zelensky is scheduled to meet for peace talks with U.S. President Donald Trump at the White House. https://kyivindependent.com/as-zelensky-travels-to-washington-for-peace-talks-russia-hits-ukraine-with-ballistics
’Negotiation can begin where the front line currently stands’ — Zelensky says ahead of meeting with Trump. ”We need real negotiations, and that means they can begin where the front line currently stands. The line of contact is the best line for negotiations,” Zelensky wrote on social media following a meeting with members of the so-called ”coalition of the willing.” https://kyivindependent.com/negotiation-can-begin-where-the-front-line-currently-stands-zelensky-says-ahead-of-meeting-with-trump
Trump says no NATO path or Crimea return for Ukraine as Zelensky comes to Washington for peace talks. Zelensky cautioned that any new deal must prevent Russian President Vladimir Putin from using concessions as a ”springboard” for another attack, citing Russia’s seizure of Crimea in 2014. https://kyivindependent.com/zelensky-arrives-in-washington-to-meet-with-trump-says-war-must-end-quickly-and-reliably
Top European leaders to join Zelensky for Trump talks. According to the German government, the discussions will cover the state of peace efforts, security guarantees, territorial questions, continued support for Ukraine, and maintaining sanctions pressure. https://kyivindependent.com/zelensky-arrives-in-washington-to-meet-with-trump-says-war-must-end-quickly-and-reliably
AFU rapporterar:
182 combat clashes
80 aviation strikes
152 KAB
5 173 shellings (73 MLRS).
5 132 kamikaze drones
Tyvärr ryssarna som fått in en träff på Ukrainskt bränsle den här gången.
”In the suburbs of Odesa, the enemy targeted UAVs at a fuel and energy infrastructure facility and a two-story building, — OVA”
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3lwnmcx5dzc2d
Trump kan mycket väl börja agera om Kina går mot t.ex. Taiwan.
Skillnaden är att Kina är USAs fiende rent ekonomiskt, UA är ingenting.
På riktigt tror jag att både USA o Kina ser RU som en råvarukoloni och inte nån stormakt. Att de sen hotar med krig mot alla deras grannar bryr de sig inte om, de hotar (än så länge) inte dem.
USA är bara intresserade av att mäta sig med en stormakt.
Jag bara hoppas att Putins dribblande till slut går över styr, så att de gör sig ovän med nån av dem.
Jag känner mig inte 100% säker på det. Jag börjar misstänka att Trump vill hålla sig undan från alla större konflikter där han inte på förhand vet att det är ofarligt att delta och att det främst är gynnsamma ekonomiska avtal som han är mest intresserad av.
Taiwan skulle förstås påverka USA negativt i dag både rent ekonomiskt men förstås också när det gäller den geopolitiska säkerheten. Tar Kina Taiwan får de betydligt större kontroll i regionen.
USA pratar om att stå upp för demokrati, men det är uppenbart det är bara prat. Om Ukraina skulle bli ryskt påverkar inte USA nämnvärt, men det är förstås en helt annan sak med Taiwan.
Jag tror egentlige att du har rätt, men jag är som inte helt säker på det om det skulle bli skarpt läge.
Men skulle man gå in och försvara Taiwan tror jag inte att det har med att mäta sig med en stormakt att göra, utan just det att Taiwan både är strategiskt viktigt och en viktig leverantör elektroniska komponenter som kommer att ta åratal att ersätta (om man nu inte vill köpa den av Kina när de tagit över, men det som tillverkas för militära ändamål borde man inte vilja köpa den).
Har hoppas länge att Putin skulle reta upp Trump, men det verkar snarare som att de närmar sig varandra för varje dag som går, förutom några enstaka uttalanden från Trump där han låtsas sätta hårt mot hårt och sen faller det bara platt.
Glöm inte #Krasnov i kalkylen….
Nu har ju Trumpen gått ut och skrivit att Xi har sagt åt honom att Kina kommer inte att attackera Taiwan så länge Trump är president… Undrar om Xi håller med.
https://marcusoscarsson.se/just-nu-trump-har-fatt-jattelofte-fran-kina/
88 av 140 drönare + 0/4 raketer/robotar
”Last night, the Russian army attacked with four Iskander-M ballistic missiles. Missile and attack UAV strikes were recorded at 25 locations in Donetsk, Kharkiv, Sumy, Dnipropetrovsk, Odesa, and Kyiv regions. Ukraine’s air defense forces destroyed 88 out of 140 enemy drones.”
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3lwnu7mtpus2y
” Azov repelled a Russian attack in Katerynivka 👥 Russian infantry with armored support tried to gain a foothold in the Toretsk sector, but Azov destroyed vehicles and eliminated troops with FPVs. 📢 $9,450 left to send 40 FPVs. Support: http://www.help99.co/patches/special-kherson-cat-13th-nafo-campaign
https://bsky.app/profile/specialkhersoncat.bsky.social/post/3lwnt4isux22j
Kan lika gärna vara svar till MacMelmac ovan, men samtidigt en kommentar till bloggen.
Hur ska Trump kunna motivera en insats där om han inte lyfter ett finger för Ukraina?
I radiokorrespondenterna Kina är panelen enig om att det inte alls är säkert att Trump kommer att stödja Taiwan vid en konflikt. Att Taiwan som tillverkar datachip som borde tillverkas i USA är en kostnad. Samtidigt för Trump hägrar ett toppmöte med Xi Jinping. Kommentar: Som alltså om man drar växlar på Trumps agerande senaste tiden, offrar Trump i ett sådant möte Taiwan, på samma sätt som han nu offrar Ukraina. Skillnaden är väl att Taiwan inte har någon alternativ partner bredvid USA? Eller Australien/NZ, Japan, Europa, Indien m fl?
Lyssna från 08:15 och några minuter framåt:
https://www.sverigesradio.se/avsnitt/sa-dog-romansen-mellan-kina-och-usa
Foreign affairs hade också en artikel om en ny världsordning där Trump, Xi Jinping och Putin delar upp den säkerhetspolitiska intressesfären mellan varandra. Över huvudet på Europa och resten av världen.
The Rise and Fall of Great-Power Competition
Trump’s New Spheres of Influence
Stacie E. Goddard
https://www.foreignaffairs.com/united-states/trump-rise-and-fall-great-power-competition
Intressant att de liksom jag inte heller är helt säkra på vad som skulle hända om Kina attackerade.
Alltfler verkar diskutera kring att Trump vill samarbeta med Ryssland och Kina för att dela upp världen i tre delar.
Trump sa ju att Xi lovade att inte attackera så länge Trump är president, så det är lugnt.
ryzland ska ut ifrån HELA Ukraina!
Allt annat är helt oacceptabelt.
Helt galet ens tänka tanken låta tjuvar behålla stöldgods!!!!
Instämmer till 110%!
100% 💯
och putte ska till den Haag med sina med-kriminella!
Våldtäktsmän ska inte få besittningsrätt till någon del av sitt offer!
Så, nu börjar det likna något!!
”⚡️ Ukraine unveils first images of its new “Flamingo” cruise missile, reportedly in serial production with a range of over 3,000 km.”
https://bsky.app/profile/united24media.com/post/3lwmo4uuivm2g
https://united24media.com/latest-news/exclusive-first-images-of-ukraines-flamingo-missile-with-claimed-3000-km-range-surface-online-10815
Ungefär så här långt når den:
Hmm..
”🥴🤡Russians with an American flag storm the positions of the Armed Forces of Ukraine in the Zaporizhia direction”
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3lwnxacptpk2g
Japp nu vinner man med hjälp av sin allierade #Krasnov
🤣🤣🤣
”🤬 Russia destroyed an educational institution in Sumy at night…”
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lwo2vfmxnk24
Jag reagerade också på Witkoffs kommentar om att Ryssland nu ”tillåter” säkerhetsgarantier. Som om de skulle ha något att säga till om saken 🤬
Frågan är om Witkoff ens förstått RU rätt i detta? Han kunde ju inte ens namnen på regionerna RU vill göra anspråk på (https://www.yahoo.com/news/trump-envoy-accused-not-knowing-134001605.html). Var det inte också något snurrigt ett tag häromdagen där han verkade han tro att RU gått med på att ge upp ett par områden mot att få andra, när det egentligen snarare handlade om att RU vill ha områden de inte ens tagit kontroll över?
Säkerhetsgarantierna från 1994 funkade ju verkligen bra dessutom 🙄
Ja, det verkar inte ens förstå alla gånger vad det är Putin gått med på.
Jag snor uttrycket från den andra bloggen, det är verkligen en ”drittsirkus”.
Drittcirkus deluxe
Shitkopf är liksom alla andra som tillsatts av Trump fel man på fel plats.
Senhores – tänk Krasnov please
”Volodymyr Zelenskyj och de andra europeiska tungviktarna kommer i dag att kräva tydliga besked från Donald Trump om hur USA egentligen ställer sig till att ge Ukraina säkerhetsgarantier vid en fred, rapporterar Financial Times.
Trump och hans amerikanska kollegor har uttalat sig svepande i frågan. Trumpkollegan Steve Witkoff har sagt att Vladimir Putin accepterar att USA får ge sådana garantier, utan att rakt säga hur USA ställer sig till det. Trump själv ska i ett telefonsamtal ha sagt att USA kan ge sådana garantier med några undantag, utan att specificera, enligt Politicos källor.
Europa kräver nu svar på vad ett sådant löfte innebär i praktiken om Ryssland attackerar på nytt. I går skrev Zelenskyj på X att alla löften måste vara ”väldigt konkreta” och utlova skydd på land, i luften och till sjöss.
På måndagen betonar även Tysklands regering att USA:s roll i att upprätthålla Ukrainas framtida säkerhet måste diskuteras i Washington i dag, skriver Reuters. Vid 18-tiden inleds samtalen.”
https://omni.se/europas-ledare-ska-pressa-trump-om-svepande-loftet/a/eMjpLK
”Länder i Europa är redo att skicka 50 000 marktrupper till Ukraina för att garantera landets säkerhet efter att ett fredsavtal med Ryssland finns på plats. Det uppger säkerhetspolitiska källor för den finländska kvällstidningen Iltalehti.
Styrkorna skulle vara ledda av en västerländsk general och fungera som avskräckning för att garantera att Ryssland inte fortsätter sin olagliga invasion, enligt uppgifterna. Markstyrkorna skulle även få stöd av flyg- och sjöstridsstyrkor samt av USA.
På så sätt skulle Ukraina garanterat kunna behålla sitt politiska självstyre, även om man tvingas ge upp en stor del av sitt territorium.
Utrikesminister Elina Valtonen bekräftar att Finland med säkerhet kommer att ge militära säkerhetsgarantier till Ukraina efter kriget. Putin struntar i avtal och militärmakt är ”det enda språk som Ryssland förstår”, säger hon till Iltalehti.”
https://omni.se/kallor-europeiska-lander-kan-skicka-50000-soldater/a/252a5l
Det kommer INTE hända – det sista Putin vill är det 🤣🤣🤣🤣🤣
Enormt mycket blod på sina händer? Kanske dags att åka till Ryssland och protestera.
”Aktivisten Greta Thunberg befinner sig utanför Norges största raffinaderi i Mongstad tillsammans med 150–200 demonstranter från Extinction Rebellion, rapporterar norska Bergensavisen.
Protesten vänder sig mot den statliga olje- och gasjätten Equinor och hela industrin som sådan.
– Norge har enormt mycket blod på sina händer, säger Thunberg i en intervju med Bergensavisen.”
https://omni.se/greta-thunberg-deltar-i-stor-oljeprotest-i-norge/a/qP5on0
Snacka om tondövt!
Har du börjat inse att miljörörelsen aldrig någonsin rör Ryssland 😳
Finns det hopp trots allt
Kan förstå att de inte åker till Ryssland och protesterar, de skulle hamna i Sibirien på livstid eller tvingas anfalla med höga knän i Ukraina.
Fast när man går på och anklagar Norge för att ha blod på sina händer kan jag tycka att det finns andra som är lämpligare att hoppa på istället.
Miljörörelsen har kritiserat Ryssland så att de aldrig rör dem är hittepå.
Är denna enda gång dom kritiserat Ryssland väldokumenterat eller har vi hört av en kompis?
sa dom som till norge att ryssland har blod på sina händer eller som greenpeace med clean air gas?
Eftersom ni gärna försöker beskylla miljövännerna för att gå Rysslands ärende när det gäller bl.a. gasberoendet:
Miljöpartiets Peter Eriksson kritiserade Nord Stream 1 från Ryssland till Tyskland) redan 2009.
“Det här ger Ryssland möjlighet att använda energi som vapen.”
När Nord Stream 2 planerades, var det ännu tydligare miljörörelser som tydligt tog avstånd. Greenpeace stämde projektet (och fallet lades ner av en rysk domstol), och WWF menade att den stred mot EU:s klimatmål.
https://mathsnilsson.se/2024/01/04/kapitel-14-miljororelsen-och-ryssland/
I en debattartikel den 4 februari 2021 påpekade tre företrädare från MP att Sverige bara blir riktigt oberoende av Ryssland om beroendet av ryskt kol, olja och uran upphör. De kritiserade Moderaternas och Liberalerna för att ignorera just uranets roll i energipolitiken, vilket också implicerar ett beroende av rysk energi.
Miljöpartiet har drivit frågan om att miljöförstöringen som den Ryssland begått i Ukraina ska klassas som internationellt brott.
Andra miljörörelser har kritiserat Rysslands illegala avverkning av skyddade skogar (där IKEA bl.a. visade sig vara inblandad).
Miljöorganisationer som Greenpeace och WWF har uttryckt kritik mot rysk lagstiftning som i praktiken undergräver miljöaktivism. De har påpekat att ryska lagar mot ”utländska agenter” används för att försvåra för självständiga NGO:er att agera för miljön.
Bellona, en norsk miljöorganisation, avslutade sin verksamhet i Ryssland efter invasionen av Ukraina. De erkändes som ”undesirable organisation” i landet, vilket ses som en direkt reaktion på deras granskning av miljöpåverkan och olje- och kärnkraftsfrågor i Ryssland.
WWF har dokumenterat omfattande miljöförstöring i Ukraina orsakad av kriget – bland annat habitatförstörelse, föroreningar i luft, mark och vatten samt hot mot biologisk mångfald. Kritiken riktades mot de ryska militära handlingarnas konsekvenser för miljön.
Osv.
Apropå Greta har hon sagt (i samband med dammen).
”This ecocide as a continuation of Russia’s unprovoked full‑scale invasion of Ukraine is yet another atrocity which leaves the world lost for words. Our eyes are once again on Russia who must be held accountable for their crimes.”
Ska jag fortsätta?
Om det gick att locka Trump med Nobelpriset och på så sätt få honom att ordna att Ukraina får tillbaka allt sitt land OCH får Ryssland att lämna tillbaka de kidnappade barnen OCH betala skadestånd till Ukraina som kompensation till alla dödande och skadade och allt som de förstört skulle jag också kunna tänka mig det.
”Donald Trumps rival i presidentvalet 2016, Hillary Clinton, kommer nominera presidenten till Nobels fredspris om han lyckas avsluta kriget i Ukraina, utan att landet behöver ge upp territorium till Ryssland.”
https://omni.se/clinton-kan-nominera-trump-till-fredspriset/a/rPQape
Egentligen världens enklaste erövring av Nobelpriset.
Börja med att styra om flygskvadronerna som flög över Iran, så är halva priset hemma.
Man kan ju drömma lite om nån sån quick fix
Ja, måste greppa alla halmstrån nu. 😢
Jämnaste läsarundersökningen så här långt.
Intressant och lite sorgligt att det är väldigt få som faktiskt tror att Europa coh Ukraina kommer att sätta hårt press på Trump att göra det rätta.
Säkerhetsgarantier – det har Ukraina redan även från Ryssland flera stycken.
nån kanske borde påminna Krasnov?
uppsidan – möjligt att putin pressat krasnov för hårt så han bränt sig
men europa bestämmer det
”In Sumy region, the enemy has, so to speak, suffered defeat. Despite the fact that a truly powerful group of the best Russian units was concentrated there – paratroopers, marines, and the best motorized rifle units of the ground forces – the enemy has not had any success in the last two months. On the contrary, it has lost several settlements. And its latest attempt to advance in the Steppne and Novokostiantynivka area ended in complete failure – the invaders were destroyed and pushed back across the state border. And now we are continuing our offensive operations there.”
Commander-in-Chief of the Armed Forces of Ukraine, General Oleksandr Syrskyi, in an interview with RBC-Ukraine, August 18, 2025
Imte sant tror jag, dom har förflyttat förbanden ned i Ukraina
🕊️ 🕊️🕊️🕊️
Peace negotiations:
”the invaders were destroyed and pushed back across the state border”
☮️☮️☮️☮️☮️
https://johanno1.se/sv/kriget-i-ukraina-2025-08-18/#comment-44224
Off-Topic
Anne Franks dagbok är alltså för woke?
Såg att de försökt stoppa The Handmaid’s Tale också, men det fick de backa på.
Tydligen är det 10 000-tals böcker som censurerats i landet som påstår sig vara det friaste i världen.
USA kommer att stagnera.
”I samband med att ett nytt läsår börjar rensas också hundratals titlar bort från skolbibliotek och klassrum i amerikanska Florida, rapporterar The Guardian. Bland annat ”Anne Franks dagbok” plockas ner från hyllorna. Det har blivit allt vanligare att litteratur förbjuds i USA och den senaste vågen av utrensningar i Florida kommer sedan delstatens skolstyrelse hotat Hillsborough Countys skoldistrikt med rättsliga åtgärder om inte ”pornografiska” titlar ställs undan.”
https://omni.se/anne-franks-dagbok-forbjuds-i-skolor-i-florida/a/o30o4V
”The path to peace came at a staggering cost.”
Presidential Message on the 80th Anniversary of Winning World War II
Presidential Message on the 80th Anniversary of Winning World War II – The White House
No investment = no good peace…..
No fat muta no peace
Undrar om det är så att Trump försöker göra som Nixon, slå en kil mellan Ryssland och Kina. Putin låter spelar med och låter honom tro att det är möjligt samtidigt som det aldrig kommer att hända. Ryssland är helt beroende av Kina (och ännu mer nu när de kört sin ekonomi i botten). Ryssland kommer aldrig att riskerna att hamna i onåd hos dem.
Sen har vi förstås även möjligheten för USA dra nytta av Rysslands naturtillgångar och försöka få en bit av kakan genom att bidra med att exploatera mineraler, olja och gas men jag tror att det bara är något som Putin lockar med, i slutändan kommer det inte att bli speciellt mycket av med det när Putin fått vad han vill ha. Kina skulle inte heller acceptera att USA får någon större kontroll över tillgångarna.
Att vi inte hör ett dugg från Kina beror förmodligen på att Putin redan klartgjort för dem att det bara är ett spel för gallerierna och att han helt enkelt bara utnyttjar Trump för att uppnå sina mål.
Ryssland är ett stort land, men som ekonomi är den i klass med Italien eller Texas och i dag är den på väg ner i botten på grund av kriget. Ryssland har ingen makt att hjälpa USA att krossa Kina ens om de ville. Vad ska de göra? Sluta sälja olja till dem?
Lätt till att rysk propaganda har utropat Europa och USA som den dekadenta ärkefienden. Det kommer inte att gå hem att liera sig med USA. Det är inte så att man hyllar Trump för att han hjälper Ryssland, snarare att han nu utmålas som vek och Putin som den starke mannen som tvingar alla att göra som han vill.
Om Trumps mål är att sätta åt Kina har han valt helt fel väg.
Europa och USA är nästan lika stora, nu gör sig Trump ovän med Europa genom sina tullar och genom att kasta Ukraina under bussen när vi istället genom samarbete tillsammans skulle ha en chans att utmana Kina. Om Kina är huvudmotståndaren är Trump på väg att skjuta sig i foten.
Sen har vi scenariot att Trump istället försöker skapa en treenighet där Ryssland, Kina och USA ska dela upp världen mellan sig.
Om det är tanken kan man också förstå Kinas tystnad.
Tycker att det ändå låter som märklig plan. Om han tänkte sig dela upp världen mellan USA och Kina vore det lättare att förstås, men Ryssland? De har ju egentligen ingenting att tillföra.
Då skulle han snarare arbeta för att Ukraina skulle besegra Ryssland helt och hållet med hjälp av USA med kravet att USA ska få Ryssland och sen möjligen ge en del av det till Kina för att stärka relationerna.
Då skulle han dessutom kunna tjäna betydligt mycket mer på naturresurserna.
Vill han dela upp världen i tre sfärer vore Europa snarare den tredje parten, inte Ryssland.
Sen har vi Johans tankar, att Trump helt enkelt vill förstöra för Europa för att de skulle kunna tjäna stora pengar på oss. Fast skulle de det? Vore det inte snarare bara en risk för minskade inkomster? Visst, vi skulle säkert behöva köpa mer vapen, men samtidigt skulle vi behöva dra ner och investera mindre andra områden. Det kan passa i hop med att USA skulle samarbeta med Kina och Ryssland för att dela upp världen, men det passar inte riktigt in om den stora fienden är Kina.
Jag tror Trump är på väg att bli lurad av Putin och Xi, eller så ligger det verkligen något bakom misstankarna om starka band mellan Putin och Trump och att det inte har något alls med Kina att göra.
Eller så är han helt enkelt väldigt, väldigt sugen på ett fredspris och gör precis vad som helst för att få stopp på kriget, oavsett om han måste ge bort hela Ukraina till Putin.
USA ja, där gäller din fiendes fiende.
Trump är Krasnov, finms inte nån annan förklaring.
Enda skulle vara att USA är Krasnov 😳
Med Krasnov menar jag gilla Putin mer än oss
Sen är det förstås ömsesidigt, Putin gillar Krasnov mer än oss också..
Ingen gillar oss! 😂
Ja, jag börjar faktist tro att det är så enkelt, kan inte riktigt se någon logik i det han gör annars.
Sen exakt varför han är Krasnov orkar jag inte fundera så mycket på.
Nja jag tror inte heller på det här med Krasnov. Men det är dags att EU markerar mot Trump och inte är rädd/rätt att kyla ner relationen. Straight talk please. Av typ: ditt krypande för Ryssland är från våran synpunkt inte acceptabelt. Kom igen Mr Trump när du har förstått var den demokratiska världen befinner sig.
Nej varför vi har KRASNOV återstår att förstå och hur mycket USA som land är med på tåget.
Men att Trump och Putin spelar i samma lag det är för mig obestridligt och då måste vi se alla utspel i ljuset av det.
När man ser vad han gjort hittills är nog Krasnov grejen rimlig, med order direk från Putin. Får se nu hur mötet i kväll går.
Hans klädval kan alltså komma att avgöra Ukrainas framtid?
”Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj kommer ha kostym på sig under måndagens möte med USA:s president Donald Trump. Det uppger två källor med insyn för Axios.
Enligt källorna handlar det om samma kostym som han hade under Nato-toppmötet i juni. Klädvalet skulle vara uppskattat och ett ”bra tecken för fred”. Enligt Axios källor kommer Zelenskyj däremot inte bära slips.
– Det skulle vara väldigt bra om han bar slips, men vi förväntar oss inte det, säger en källa.”
https://omni.se/kallor-i-vita-huset-vore-bra-om-zelenskyj-bar-slips/a/4B2p3E
Spruta på lite victoryparfym och ha på sig ett par av dom där guldskorna?
Ah, ja det skulle aldrig Putin gå med på, kanske vore bäddat för succé! 😂😂😂
Väntar redan!
”Defense Minister Shmyhal confirmed that production of the Ukrainian long-range “Flamingo” cruise missile has begun, saying details will be disclosed “when the right moment comes.””
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3lwoh2s4mo222
Får bli några trumpdagar – bäst memes vinmer.
Hela Europa sitter på planet till usa för övrigt.
Meloni är ju med idag, hon kanske blir så förbannad så hon dödar Trump?
😂😂😂
Med sin blick! Har ni sett hennes blick när hon ser missnöjd ut? Det är fan som laserstrålen från dödsstjärnan!
När har vi infon om mötet?
Jag tror att det skulle starta vid 19, sen ska de väl hålla på några timmar.
Om nu inte Zelenskyy blir utskälld direkt för att de inte gillar hans klädval.
Kanske Vita huset har lagt upp det som en plan redan för att kunna smutskasta hela delegationen?
”INGEN av dem hade Trumps gyllene skor, Europa hånar oss!”
Bra då kommer det på eftermiddagen här 👍
Får se vad Trump + Vance hittar på, skall mycket till även för dom att våga stå och skälla ut hela Europas toppländers ledare.
Tror ni alla kommer i tshirt?
Hört att det blir grön Helly Hansen!
Det har ju alltid varit en framgångsfaktor!
🤣🤣
Funderar på att slänga victoryparfymen i ilskan men guldskorna behåller jag, dom kostade 6500kr
Kristerssons uttalande är inte bra – europas motförslag är inte bra 😬
USA ser inte Ryssland som ett hot utan ett verktyg.
Eller är det Ryssland tillsammans med Kina, som ser USA som ett verktyg? 🤔
Jo så kan det ju vara förstås 😀
Vad tror ni blir det först målet för Flamingon då? Kan det bli bron? kreml? kanske Putins lyxvilla?
Ryssland har ju bombat GUR, palatset och parlamentet så dom målen är väl upplåsta också 😀
”⚡️Russian gasoline prices hit record highs after drone strikes shut refineries. Russia, one of the world’s largest energy producers, relies heavily on oil exports to fund its full-scale war against Ukraine.”
https://bsky.app/profile/kyivindependent.com/post/3lwonivhjl22f
https://kyivindependent.com/russian-gasoline-prices-hit-record-highs-after-drone-strikes-shut-refineries/
”🦩🇺🇦🚀 The first footage of the testing and combat operation of the domestic Flamingo cruise missile.”
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lwomzgbo6s2i
Verkar vara en depå som åkt på stryk i natt.
”❗️At night, the 🇷🇺Transneft oil depot was attacked near the settlement of Novonikolskoye, Tambov region.”
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3lwoalutp7k2g
Intensiteten i detta är nu lika hög som när UA bombade raff som mest tidigare.
Flamingon är ju lite lätt signalpolitik också 😀
Jag känner inte att Kristerssons sammanfattning av var europas ledare står är tillräckligt.
Finns det något positivt i denna soppa?
Alla reser till USA med Zelensky?
Har Trump gått för långt även inom USA i sina försök att göra Putin glad?
Trump har full koll på läget, det är bara alla andra som är dumma!😆
Usch, vad dumma vi är! 😂
”I ett inlägg på Truth Social inför kvällens möte med Zelenskyj och andra europeiska ledare gör Donald Trump utfall mot sina kritiker.Trump hävdar att han löst sex krig på ett halvår och skriver att han ändå tvingas läsa kritik mot sitt agerande kring Ukrainakriget i medier som Wall Street Journal.”Jag vet precis vad jag håller på med, och jag behöver inte råd från folk som jobbat med alla dessa konflikter i åratal och aldrig kunnat göra något för att få slut på dem.”Kritikerna är ”dumma” och försvårar förhandlingarna, tillägger presidenten.”
https://omni.se/a/mPJmnE
Han har inte fel i sak att Biden/Sullivan inte ville ha fortast slut på kriget och att europas ledare varit mer än lovligt osynliga.
Men det rättfärdigar inte hans agerande på något sätt – han ligger i toppen nu och äger detta.
Jo, han ”har korten” pga Europas slapphet.
Skulle vi haft styrkan och beslutsamheten hade det varit vi som suttit på korten, och kunnat avsluta detta på det enda sätt som är rätt, att angriparen får backa.
Trump hade möjlighet att välja rätt väg till fred, men hans ego och jäveln i Moskva har lurat honom i fördärvet
Zelenskyy upprepar att att man inte tänker ge upp land.👍
Hade önskat att mötet livesändes.. Ser framför mig en högröd (orange?) Trump som börjar tjata om sina kort igen när Zelenskyy för femtioelfte gången vägrar ge med sig.
”Det är omöjligt att ge upp ukrainskt territorium till Ryssland. Det säger Ukrainas president Zelenskyj till Fox News inför kvällens möte med Trump och europeiska ledare, skriver kanalen på X.Zelenskyj är på plats i Washington och hade tidigare ett möte med det amerikanska Ukrainasändebudet Keith Kellogg.”Det var det första mötet i det här formatet, och det är på stort allvar”, skriver presidenten på X, men ger inga detaljer om vad som avhandlades.Med på mötet med Trump är också de europeiska topparna Keir Starmer (Storbritannien), Emmanuel Macron (Frankrike), Friedrich Merz (Tyskland), Giorgia Meloni (Italien), Alexander Stubb (Finland), Ursula von der Leyen (EU-kommissionen) och Mark Rutte (Nato).”
https://omni.se/a/8q24kA
Han är tydlig för om han inte är det så är han politiskt död i Ukraina och landet kollapsar – han har inget val.
Det också förstås men skulle han ge med sig det minsta skulle de hugga på det direkt och sen börjar förhandlingen om vad han kan tänkas ge upp. Då vore halva slaget redan förlorat.
Gäller att han står emot och vägrar att diskutera kring det, inte ens hypotetiskt.
Jo precis – han måste helt enkelt hålla linjen.
Han måste köra samma stil som Ry, och även Trump, kräv allt och lite till, och sen backa till vad han egentligen vill ha, men inte längre.
Undrar om Vance kan hålla sig civiliserad den här gången.
”❗️Vance, Rubio, Witkoff and Kellogg will participate in Zelensky’s meeting with Trump, — BBC”
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3lwonujaric2g
Bra att Kellogg får vara med, han borde ju vara på Ukrainas sida.
Kl. 12 i natt är det tydligen planerat att Zelenskyy ska intervjuad av Fox.
Johan, bevakar du och sätter ihop en summering och analys?
Jag försöker följa det här, antingen får jag iväg ett inlägg med detta eller så kommer inget och då får ni kolla i kommentarerna i dagens inlägg.
Är lite mycket här på jobbet också som omväxling.
Ser du för övrigt vad jag ser?
FOX som är bröstvärnet för Trump/GOP ger Zelensky en chans att berätta sin version till hela världen.
Ja, det är intressant.
Likadant med intervjun med förra NATO ambassadören som var skarpt kritisk härom dagen angående Alaska.
Efter valet Trump/Clinton så gjordes en utvärdering av media. Jag har helt för mig att Fox var dem som var mest balanserade och kritiserade båda sidor. Om det nu stämmer (och det inte är nått jag drömt) så är det ett duktigt förfall av den kanalen.
Är det någon som ser en brådska från Putin här?
Jag tycker inte jag ser det utan snarare att hans offensiva operationer är på ökande.
Däremot verkar ”någon” satt en blåslampa under Trump för han är mer än lovligt stressad.
När stänger Nobelkomitten dörren för fredspriskandidaterna?
Nu kom ett första RYKTE som bäst.
Att Europa är beredda att helt sluta köpa USA statsskuld om Trump går Putin för mycket till mötes.
Game on Krasnov 💥💥💥
Min lön i dollar😭
Tvivlar, men låter perfekt! 😆
Låter ju bra, men det skulle säkert resultera i minst 1000% strafftullar.
SVT sänder live nu, och 21 kommer de att sända mötet.
Just nu är det alltså bara Trump och Zelenskyy som intervjuas.
Bra fråga av journalist. Zelenskyy säger att Ryssland som startade kriget kan avsluta det när som helst, Trump säger tvärtom att Ukraina kan avsluta kriget när som helst. Vad stämmer.
Trump duckade
—
Zelensky får frågan om han är beredd att fortsätt skicka soldater att dö i kriget eller om han är beredd att avstå land. Han duckade också ganska snyggt..
Zelenskyy får beröm för att han är snygg i sin kostym.
Nu är Trump ledsen för att han för kritik hela tiden. ”It’s very sad”..😩
Sen börjar han skryta om att Washington nu plötsligt säkert, folk kan nu gå ut och äta middag.
Hmm, blir nog inget vid 21, missuppfattade nog. Vi får se.
Trump har planterade journalister som han pekar på 😀
Nähä, jag trodde att de där frågorna var helt ovinklade.
Zelensky sköter sig exemplariskt får man väl ändå säga?
Jo, det tycker jag!
Allt är Bidens fel, mail-in ballots är fusk – kommer nog snart nåt om victory parfymen och guldskor var man kan köpa dom.
Låter lite som dig där! 😉
Vad fan såg jag på? Det handlade till 80% om hur usel Biden var, och resterande om hur bra Trump själv är, hur hemska Demokraterna är och hur USA gett bort 300 miljarder (lögn).
Ja, det var inte mycket om Ukraina. Lite i början och på slutet. Rätt amatörmässigt faktiskt. Halvdåligt ljud, folk som gapande rakt ut.
Jag ger en halv 🥕 av 10 och det var Zelenskyys förtjänst.
Rykten gör gällande att Zelensky och hela det europeiska entouraget fullkomligen badat i fight fight fight cologne. Vance tog sin vana trogen Hugo boss och kommer bli utslängd av Trump.
🤣🤣🤣
🤣
Slutsats: Trump har backat rejält, gissar att alla europas ledare kom gjorde det svårare.
Zelensky skötte sig exemplariskt – noll fel.
Nu får vi se rond två med europeerna i guldskor och victory parfym och sen eftersnacket.
MEN
Ingenting av detta betyder något om inte Putin gör det som krävs eller hur.
Vad tog Putin med sig av detta – att Europa börjar ena sig kanske?
För övrigt är eftersnacket ungefär ”enorm lättna att Trump inte skällde ut Zelensky”.
Lågt ställda förväntningar minst sagt.
Herrejösses var Zelensky blåste på med komplimanger mot Trump, stryka medhårs har fått en helt ny innebörd.
Kostymhånaren var ju där och bad om ursäkt, Zelensky sa ”jag bytte men du har samma kostym på dig”.
Han är rätt rapp Zelensky får man medge 🤣🤣
Helt rätt replik av Zelensky!
Har det slagit er att vi gått från ”victoryplan” 2024 till ”eldupphör” 2025?
Inte bra alls.
Nu kommer mötet med europas tunga elefanter, just nu togs fotot med alla.
Återigen – för Putin kan det där inte ha varit jättekul?
Stubb är intressant – en policy jag gillar att inte bränna sitt kapital.
Stubb är vass, sylvass!
Kan ju vara så att det är Xi och poothiin´s plan att… söndra USA… sen kan de ta resten av världen…
Ett stort bord – alla EUs ledare med Trump i mitten.
Skall ringa Putin direkt efter mötet.
Trump fullständigt överöser europas ledare med komplimanger, han formligen hyllar oss som levande legender.
Hörrudu Jari – Trump har faktiskt erkänt att Stubb är mannen värd något och är där för att USA vill det.
”changes of territory” är med som en punkt 😐
Säger trepartsmöte Zel och Putin.
Putin har sagt åt Trump – ”ingen ceasefire”, han tjatar om det i varannan mening.
Det som är viktigast nu och vi inte sett ännu – kommer Ukraina få avstå land eller inte.
Merz är enda som trycker på Trump lite lätt och Trump lät det passera.
Allt det ni sett är rök.
Putins offensiv är i full fart och Ukraina backar samt att ingen är beredd att stoppa Putin med våld.
Att Zelensky måste avstå land för att inte förstöra den goda stämningen är såklart också där.
Meloni är intressant som politiker, rätt hög integritet men på ett sätt som inte skapar konflikt, mycket armviftande.
Någonting positivt är ändå att Europa är i USA och för första gången tas Ukraina på allvar.
Alla ledare har fått skärpa till sig riktigt rejält – nästan vuxenbordet vid middagen detta.
hahahaha, Trump deklarerar att det här är första gången så många europeiska ledare kommit till USAs president.
Stubb fick för övrigt avsluta bland ledarna, Trump glömde honom nästan men Stubb är sällsynst professionell får man tillstå.
Också enda ledaren som Trump gav tummen upp till.
Blir inget inlägg imorgon – skrev här istället och kollar på rapporteringen från mötet.
Trump avslutar med att hylla media 🧐
Säger det igen – Putin har skäl att vara orolig.
Tog över tre år men nu är det nån typ av samarbete i Europa.
I termer av möten – ja godkänt.
Handling – inget.
Allt hänger på vad Putin gör framledes.
Tack för rapporteringen, Johan!
At your service 205 🫡
”Donald Trump tar fasta på en fråga om att Ukraina inte hållit val sedan kriget bröt ut. Han skämtar om att han kan sitta kvar som president:
’Om vi är i krig om tre och ett halvt år, behöver vi inte heller hålla val?’, säger Trump, tittar på Zelenskyj och skrattar.”
Ge honom inga dumma idéer nu! 😬
🤣🤣
Trump avbröt mötet tillfälligt för att ringa Putin, något som han sa innan att han skulle göra först efter mötet. Undrar vad diskussionen gällde just då som fick honom att göra det.
Intressant – då var det nåt viktigt.
Och nu ryktas det om att mötet redan är över…
”Trump har avbrutit mötet med de europeiska ledarna i Vita huset för att ringa Putin, rapporterar de tyska tidningarna Bild och Spiegel.Mötet ska återupptas efter samtalet, enligt rapporterna. Samtalet har inte bekräftats av Vita huset eller Kreml.Strax före klockan 23 uppger dock källor i Ukrainas delegation för BBC att samtalen med Trump och de övriga europeiska ledarna är färdiga, men att de fortsätter mellan honom och Zelenskyj.En planerad Fox News-intervju med Zelenskyj har också ställts in, enligt källorna.Samtalen bakom stängda dörrar inleddes strax före 21.30. Under en pressträff innan dess sa Trump att han skulle ringa Putin efter mötet.”
https://omni.se/a/xmnqwQ
Har det kraschat?
ska vi lämna dagen med vilda rykten 😐
Kongo
”Minst 52 civila personer har dödats av rebeller från den islamistiska gruppen ADF, beväpnade med macheter och hackor, i de östra delarna av Demokratiska republiken Kongo, rapporterar Reuters.— När de anlände väckte de först invånarna, samlade dem på ett ställe, band dem med rep och började sedan massakrera dem, säger Macaire Sivikunula, en regional direktör, till nyhetsbyrån.”
https://omni.se/a/EyGVxG
Kanske Putin blev förbannad?
Tror inte Putin gillade detta alls.
Blir nog all out war ett tag – enda som dom kan göra
Zelenskyy just answered Ukrainian journalists’ questions in Washington DC. It is noticeable that he can’t say much, but he seems calm and satisfied with the meeting overall. Here are the key points:
– This was the best meeting we’ve had with Trump.
- Security guarantees are the key issue and the starting point for ending the war.
- The U.S. will be a participant in security guarantees for Ukraine. I can’t go into details, but it’s important that a political decision has been made.
- Russia first proposed a bilateral meeting between Ukraine and the Russian Federation, and then a trilateral one.
- Point number two: the return of children. The First Lady of America, and everyone, will get involved in the return of children. The U.S. President will also help me with an ’all for all’ exchange.(meaning PoWs and civilians)
- We don’t know the details of the bilateral meeting. With the U.S., we discussed that all sides must demonstrate a desire to end the war. This is a diplomatic meeting at the leader level. If Russian side shows no such desire, we will act accordingly.
- I believe we should meet without any conditions. Because if we start demanding a ceasefire beforehand, Russia will start making a hundred other demands.
- We are confident that the war will end. It’s important to us that this is not just a pause in the fighting, but real peace that can be protected by security guarantees.
- The question of territories is a question we will leave for me and Putin.
– The American weapons package includes, first and foremost, planes, air defense systems, and so on. There’s a package worth $90 billion that is part of security guarantees (EU expected to finance this)
- No unacceptable decisions were made.
- The details of the security guarantees will be worked out within 10 days.
https://x.com/bohuslavskakate/status/1957588803385749640?s=46
1/ Thread✍️
🧵https://x.com/anno1540/status/1957432821120680373?s=46
Hi, I found an article on Facebook from a friend:
– I was given permission to post it here: Read, feel free to comment, retweet… —- By: Peter Gilchrist Branshøj
https://www.facebook.com/share/14EqQ6H1bqz/?mibextid=wwXIfr
– Dear friends, fellow human beings and defenders of justice,
Today we gather to express our unwavering solidarity with the Ukrainian people – a people who are fighting heroically for their freedom, their independence and their right to live in peace.
Mitt tal idag på Måndagsrörelsen i Mark…
Kära vänner, medmänniskor och försvarare av rättvisa,
Idag samlas vi för att uttrycka vår orubbliga solidaritet med det ukrainska folket – ett folk som kämpar heroiskt för sin frihet, sin självständighet och sin rätt att leva i fred. Ukrainas kamp är inte bara en strid för ett land; det är en strid för de grundläggande värden vi alla måste värna: demokrati, rättvisa och mänsklig värdighet. Men idag måste vi också ta ställning mot dem som, genom sitt dubbelspel och sin opportunism, undergräver denna kamp – och jag syftar särskilt på Donald Trump och hans skamliga hållning i denna fråga.
Låt oss först tala om Ukraina. Sedan invasionen började för över tre och ett halvt år sedan har det ukrainska folket utsatts för obeskrivliga lidanden. Deras hem har bombats, deras familjer har splittrats, och deras framtid har hotats av en brutal aggressor. Ändå har de visat en styrka och ett mod som inspirerar hela världen. De kämpar inte bara för sin egen suveränitet, utan för en värld där ingen nation ska behöva böja sig för en diktators nycker. Deras kamp är vår kamp, och vi får aldrig vända bort blicken från deras lidande eller deras heroism.
Men mitt i denna kris ser vi också svek från dem som borde stå för ledarskap. Donald Trump, som en gång haft makt att påverka världspolitiken, har valt att spela ett farligt dubbelspel. Hans uttalanden, där han ena stunden säger sig vilja ”lösa konflikten snabbt” och nästa stund vägrar ta tydlig ställning mot Rysslands aggression, är inte bara patetiska – de är djupt skadliga. Hans flirt med auktoritära ledare och hans ovilja att fördöma Putins handlingar avslöjar en man som sätter personlig vinning och politiska poäng före principer som frihet och rättvisa. Låt oss tala klarspråk: att inte stå upp för Ukraina är att indirekt stå på förtryckarens sida. Trumps dubbelmoral är en skam och ett hån mot alla som offrar sina liv för friheten.
Vi får inte låta sådana ledare – eller snarare, sådana avsaknader av ledarskap – tysta vår röst eller försvaga vårt stöd. Ukraina behöver oss nu mer än någonsin. Vi måste erbjuda humanitär hjälp, välkomna dem som flyr kriget, och trycka på våra egna regeringar att ge Ukraina de resurser de behöver för att försvara sitt land. Vi måste också fortsätta att tala om deras kamp, så att världen aldrig glömmer vad som står på spel.
Låt oss minnas att fred inte bara handlar om att kriget tar slut – det handlar om att rättvisa segrar. En hållbar fred kan bara uppnås när Ukrainas självständighet respekteras och när de som begått brott mot mänskligheten ställs till svars. Vi står med Ukraina, inte bara för deras skull, utan för att deras kamp är en påminnelse om vad som händer när vi låter opportunister som Trump och hans likar vända bort blicken från förtryck.
Så låt oss idag sända ett tydligt budskap till det ukrainska folket: Ni är inte ensamma. Vi ser er. Vi hör er. Vi står med er. Och till dem som spelar dubbelspel, som Trump, säger vi: Skäms! Er feghet och er likgiltighet kommer att dömas av historien. Ukrainas kamp för frihet är en kamp för oss alla, för frihet känner inga gränser. Tillsammans kan vi hoppas på en framtid där rättvisa och fred får råda – inte bara i Ukraina, utan i hela världen.
Slava Ukraini! Ära åt Ukraina!
Tack.
Ryska förluster!
890 KWIA
66 Artillery systems
1 MLRS
209 UAVs
123 Vehicles and Fuel tanks
1 Special equipment
https://bsky.app/profile/matsextrude.bsky.social/post/3lwq3rmevxs2n
Slava Ukraini!
N Slobozhansky-Kursk 7
S Slobozhansky 10💥
Kupyansk 10💥
Lyman 26💥💥↗️
Siverskyi 4
Kramatorsk 4
Toretsk 6
Pokrovsk 67💥💥💥↗️
Novopavlivka 29💥💥
Huliaypillia 0
Orikhivsk 2
Dnipro/Prydniprovsky 7
Operativ information kl. 08:00 den 19.08.2025 angående den ryska invasionen
Under den senaste dagen har flyg, missilstridskrafter och artilleri från försvarsstyrkorna slagit till mot fyra områden med personal, vapen och militärutrustning, fyra artillersystem och två fiendens befälsplatser.
I riktning mot Lyman attackerade fienden 26 gånger och försökte avancera i områdena kring bosättningarna Ridkodub, Hrekivka, Dibrova, Karpivka, Myrne samt mot bosättningarna Stepove, Cherneshyna, Drobysheve och Yampil.
I riktning mot Pokrovsk stoppade våra försvarare 67 attacker och offensiva handlingar från aggressorn i områdena Dorozhne, Fedorivka, Nikanorivka, Mayak, Rodynske, Novoekonomichne, Chervonyi Lyman, Promin, Pokrovsk, Zvirove, Kotlyne, Udachne, Molodetsk, Novoukrainka, Chunyishyne, Volodymyrivka, Dachne, Lysivka samt i riktning mot bosättningen Balagan.
I riktning mot Novopavlivka attackerade fienden våra positioner 29 gånger i områdena kring bosättningarna Zirka, Vilne Pole, Voskresenka, Shevchenko, Novodarivka, Olgivske, Novopil, Zelenе Pole, Maliivka, Shevchenko samt i riktning mot Oleksandrohrad och Komyshuvakha.
👍