Ryssland attackerade staden Khmelnytskyj under natten och skadade köpcentrum och från Lutsk rapporteras det om skador på bostadshus och ett postterminal. Läs mer här och här.
Eventuellt har Ukraina attackerat flygplatsen Khanskaya eller om det kanske beror på rökning, för enligt FIRMS är startbanorna ovanligt varma. Länk här.
Ryska förluster i Ukraina
- 1080 KWIA
- 2 Tanks
- 3 AFVs
- 59 Artillery systems
- 3 MLRS
- 2069 UAVs
- 219 Vehicles and Fuel tanks
- 2 Special equipment

Ryska aktiviteter
171 stridssammandrabbningar
77 flyganfall
226 KAB
9 636 självmordsdrönare
3 804 artilleriattacker (varav 106 från MLRS)
SLAVA UKRAINI
Väcktes av ett SMS i natt, det var från Trump. ”KÖP!!!!” stod det.
Jag hade just gått och lagt mig och precis somnat så jag orkade inte bry mig utan somnade om igen. Drömde om brinnande oljetankers, men jag vet inte om det var i svarta havet eller utanför Irans kust.
Läser nu på morgonen att USA nu tänker lämna Iran inom ett par tre veckor, för man har uppnått målet att se till att de inte har kärnvapen (vilket de redan uppnådde förra sommaren när de bombade dem). Sundet struntar man i, det får alla andra ta hand om.
Såg att börsen tog ett glädjeskutt nu på morgonen, jag skulle förstås inte somat om utan lagt in tidiga köpordrar på börsen.
Undrar fortfarande vem Trump hade tänkt messa, för inte sjutton var det mig! 😄
Nu skiftar beskeden från USA från dag till dag, men om det där verkligen blir slutresultatet av kriget, att USA utropar vinst och åker hem, utan att egentligen ha uppnått något verkligt mål, samt överlåter åt andra att reda ut efterspelet, så passar det väldigt bra att skriva om det just i dag.
Kommer regimen i Iran att fall inom de närmaste månaderna?
- Ja
102 votes - 53% of all voters, 53% of all selected options - Nej
61 votes - 32% of all voters, 32% of all selected options - Vet inte
30 votes - 16% of all voters, 16% of all selected options
Antal röster: 193

Trams
Trump kommer med nya besked var och varannan dag, så man ska nog ta hans senaste uttalande med en nypa salt. Alltfler börjar misstänka att allt egentligen handlar om börsmanipulation.
”Ukraine shot down a Russian An-26 military transport plane over Crimea. 30 Russian soldiers killed.”
https://bsky.app/profile/slavaukraini033.bsky.social/post/3mifnoiapzs2k
”💥 Ukrainian housewife kitchen drone eliminates 8 Russian fascists in Sopych, Sumy region.”
https://bsky.app/profile/igorsushko.bsky.social/post/3mifuu7syt22s
🤣😂
”💥 Ukrainian housewife kitchen drone (Sting, $2,000) acting as back up in case the first one fails documents the interception of a $30,000 Russian Shahed drone. Ukraine dispatches two such drones as insurance per each Russian drone that needs intercepting.”
https://bsky.app/profile/igorsushko.bsky.social/post/3mifsmtlswc2s
Det borde gå att återvända med den som inte behövdes, alltså är det helt rätt att skicka både två och tre per mål. Eller kan inte sting-hemmafru-drönarna landa igen?
Jag håller med, även om de kanske bara kostar 400-600 USD i material är det ändå pengar eftersom det krävs många och de tar ändå lite tid att skruva i hop, de borde försöka undvika att slösa med dem.
Det kanske är så att batterierna inte räcker till för att landa igen och man tar då kanske hellre det säkra före det osäkra än att låta en Shahed komma undan och ev. träffa sitt mål.
Hänger det på batterierna borde man kunna utveckla en enkel liten fallskärm så att oförbrukade kan landa säkert och sedan användas igen.
”🇺🇦 Liman direction: The enemy does not slow down and continues to increase its presence in the frontline zone. There is a systematic build-up of manpower – in small groups, with constant changes of positions. The main focus is on camouflage and dispersion: the enemy creeps into plantations, abandoned buildings, any shelters that give a chance to survive our drones’ attacks.
🇺🇦 In fact, they are trying to form staging areas as close as possible to the line of combat engagement, in order to suddenly increase the pressure or launch assault operations at the right moment. But they work cautiously.
🇺🇦 On our side, the situation is under full control. The UAV operators of the 66th Motor Rifle Brigade keep the area under close surveillance: any movement of the enemy is detected even on the approaches. As soon as the enemy is spotted, he is immediately hit. 🌚 Every attempt to build up forces turns into a risk of losses even before the start of active actions. This significantly disrupts their preparation and exhausts resources at the stage of forming strike groups.
🇺🇦 Muchnoy Jugend”
https://bsky.app/profile/babayagafella.bsky.social/post/3mifsapz56k2k
”People across the world respect Zelensky because he always backs up his words with action. And he appears to have unlimited capacity for genuine empathy.”
https://bsky.app/profile/igorsushko.bsky.social/post/3mifrjnwvy22s
IRAN
”Donald Trump och flera av hans ministrar har ilsknat till sedan allierade inom Nato inte hjälpt till under kriget mot Iran. Men USA-experten Jan Hallenberg säger till DN att den amerikanska administrationen bara har sig själv att skylla.
Han påpekar att USA drog igång kriget tillsammans med Israel utan att först stämma av med Europa.
– Om man ska ha trogna allierade så konsulterar man dem på riktigt. Och det har han ju varit utomordentligt dålig på, han har till och med hotat att invadera en av de allierade, säger han.
Den amerikanske utrikesministern Marco Rubio säger i en intervju med Fox News att USA nu kommer att behöva ”omvärdera” sin relation till Nato.
Hallenberg menar att situationen innebär en kris för alliansen. Samtidigt påpekar han att USA inte kan lämna alliansen om beslutet inte får två tredjedels stöd i kongressen.” https://omni.se/usa-expert-trump-har-bara-sig-sjalv-att-skylla/a/9ppQP5
Får se om det kommer ett till SMS i natt..
”USA:s president Donald Trump utlovar en ”viktig uppdatering” om Irankriget under ett tal till nationen under natten till torsdag. Det skriver hans pressekreterare Karoline Leavitt i ett inlägg på X.
Trumps tal börjar klockan 21.00 lokal tid, eller 03.00 på torsdagsmorgonen svensk tid.
Kriget i Iran har pågått i lite mer än en månad. Trump har hela tiden sagt att allt går jättebra men har på senare tid signalerat att någon form av avtal är på väg att nås. Samtidigt har oljepriserna fortsatt att rusa och det finns inga tecken på att Irans islamistiska regim är på väg att falla.
Det finns i nuläget inga uppgifter om vad Trump ska prata om i talet.”
https://omni.se/donald-trump-ska-tala-till-nationen-om-iran-i-natt/a/OkkJ51
”Förenade arabemiraten är redo att hjälpa USA och andra allierade att öppna Hormuzsundet med våld, uppger arabiska tjänstemän för The Wall Street Journal. Det skulle då bli det första landet runt Persiska viken att gå med i kriget.
Gulfstaterna har sedan krigets början attackerats av iranska drönare och robotar, vilket har slagit hårt mot ländernas ekonomi, turism och flygtrafik. Hittills har man försökt svara på anfallen genom att pressa den iranska ekonomin. Men nu jobbar Förenade arabemiraten för en resolution i FN:s säkerhetsråd om att få ett godkännande att delta i striderna om Hormuz och ockupera strategiskt viktiga platser för Iran.
Gulfstatens diplomater har även uppmanat USA och militärmakterna i Europa och Asien att bilda en koalition för att öppna sundet med våld.”
https://omni.se/forenade-arabemiraten-redo-att-ga-med-i-kriget-vill-oppna-sundet-med-vald/a/PddzMb
Min spådom att hormuz är öppet 1:a april ser ut att få sig en törn. Men det verkar som att det rör på sig i rätt riktning, ett stängt sund är dyrt, till slut kommer världen öppna det.
Ja, på ett eller annat sätt kommer man att hitta en lösning.
”🇺🇦🇷🇺 Ukraine keeps pushing them back where it counts. Another move forward around Min’kivka, Russian units tried to settle in and just couldn’t hold it, got forced out before they could dig in properly.”
https://bsky.app/profile/slavaukraini033.bsky.social/post/3mifrgqalos25
N Slobozhansky-Kursk 1
S Slobozhansky 3
Kupyansk 2↘️
Lyman 6
Slovyansk 6
Kramatorsk 1
Kostjantynivka 20💥
Pokrovsk 56💥💥💥↗️
Oleksandrivskij 7
Huliaipole 17💥↗️
Orikhivsk 0
Prydniprovskij/Dnipro 1
Sum sectors 120↗️
Unlocalized 51
Total 171💥↗️
👍
Läste i mitt ”husorgan” Evangelii Härold att påven Leo XlV har dragit i nödbromsen gällande Sista Smörjelsen. Detta p g a de höga oljepriserna. Av ca1,4 miljarder katoliker har ca 700000 behov av detta läkande sakrament varje dag. Eftersom smörjan påminner om vagnssmörja innehåller den en hel del tjockolja och det får Vatikanen betala dyrt för. Först när oljepriset sjunker till normala nivåer kan vi åter insmörja behövande, konstaterar den svenske kardinalen Anders Arborelius. Svenska kyrkan har bara tre sakrament, dopet, nattvarden och kyrkkaffet. P g a sviktande befolkningsökning och därmed färre dop funderar man på slå ihop dopet med kyrkkaffet.(Kaffe med dop). Nattvarden kommer på försök att fr o m i dag (1e april) även kunna tas på Systembolaget. Prata gärna med er favoritkassörska om detta. Ja, även kyrkorna måste se över sin ekonomi i dessa tider.
🙂
Otroligt, och alla dessa saker på en gång
😂😂😂
😀 Hårda tider
Trump Approval Rating
Trodde att vi skulle ha nått botten senast jag redovisade, men det verkar finnas fallhöjd kvar.
The Economist redovisar nu det lägsta stödet hittills för Trump med -20%.
Då är det det viktade resultatet, senaste undersökningen ser ut att ligga på närmare -23%.
Det samma gäller för New York Times som även de hamnar på det sämsta med -17%.
Andelen missnöjda har tidigare varit uppe på 57% så där är det inte det sämsta, men det är istället första gången som andelen nöjda sjunkit ned till -39%.
Är det så att amerikanarna helt enkelt är för dumma för att förstå att Trump gör vad som är bäst för USA?🤔
Det faktum att de verkar strunta i utvecklingen av opinionssiffrorna gör ju att man börjar undra om de känner sig trygga med en lösning att manipulera/avveckla mellanårsvalet….?
Eller så hade de hoppas att det skulle vända upp genom ett snabbt och lyckat krig mot Iran där Trump skulle trimufera genom att snabbt besegra den stora fienden (och alla skulle glömma Epstein).
När det sedan visar sig att det inte riktigt räckte med att slå ut ledningen för att skrämma de som skulle ta över och kriget nu blev utdraget och siffrorna fortsätter att dala i takt med att bensinpristet går upp, inser de att de måste avsluta om man ska ha en chans i mellanårsvalet.
Fast jag måste erkänna att jag är lite orolig för att valet inte kommer att gå helt rätt till, men jag tror inte att de kan ”fuska” hur mycket som helst. Även om de tänkt göra vad de kan för att manipulera det kan de nog inte strunta helt i hur valet verkligen går.
Kan han starta krig på eget bevåg är väl ett val sekundärt MXT?
Skulle stänga ner NYT men såg då att den hunnit uppdaterats, just nu 57% missnöjda och 39% nöjda = -18%.
ALLT Krasnov gör blir skit.
Det blir bara logiskt om man ser på vad som gynnar ryssdjävlarna.
Precis som de flesta militära analytiker påpekat hade han vare sig strategi eller plan.
Redan efter förra sommaren sa han självsäkert att han hade omöjliggjort Irans förmåga att utveckla kärnvapen. Nu har han skapat energikris, destabiliserat regionen och lagt grunden för stora flyktingströmmar till EU.
Samt som grädde på moset stärkt regimen som kommer att trappa upp sina aktiviteter. Israel lever farligt.
Några i hans entourage har med säkerhet tjänat storkovan på gårdagens börsuppgångar.
Väl sammanfattat 🤣🤣
Sådärja… nu kom den.. bäddandet för attacker mot Baltikum…
https://www.reuters.com/world/europe/russia-says-it-will-respond-if-ukraine-uses-foreign-airspace-attack-its-baltic-2026-03-31/
Och USAs förhållningssätt vid en sådan attack framgår här kanske…
https://omni.se/a/wrrmqn – Rubio: Vi måste omvärdera vår relation till Nato
Och hur Ungern kommer att förhålla sig behöver väl inte utvecklas vidare…?
Varför måste vi luta oss mot USA hela tiden? Jag håller med Trump om att vi borde kunna stå upp för vår sak själva. Att sedan NATO bygger på att alla medlemmar svarar vid ett angrepp norr om kräftans vändkrets gör baltikum till ett bra lackmustest.
Vill ryz ha ett tvåfrontskrig så kan de ju testa, det lär inte bli roligt för någon part NATO-ryz, även om USA bara deltar med en trehjuling. USA ju i så fall uppfyllt ”efter egen förmåga” eller vad det nu står i NATO pappren.
Sannolikt får vi känna på mängder av drönare, men även om det svider så tror jag stängning av östersjön och sänkning av den ryzka flottan lär svida mer för ryz.
Instämmer om målbilden om oberoende av USA.
Finns dock inte många tecken på att vi är där i nuläget, iaf inte från min horisont. Kolla bara på energiförsörjningen…. fönstret för en attack på ett svagt Europa finns nu… kommer vara stängt om några år… så… ?
Jo, det har varit ett stort misstag att utgå från att USA ska ställa upp. Nu har det väl inte varit några direkt problem annat än när Trump suttit vid makten, men vi borde ändå siktart på att kunna försvara oss själva.
Inköp av amerikansk utrustning har kanske varit svårt att undvika, kan säker även vara en del i handelsavtal osv.
Det märkliga är att det trots att det gått fyra år sedan kriget i Ukraina startade så har vi knappt hunnit komma någonstans. Visst, det tar tid och de flesta länder har ökat försvarsanslagen och påbörjat upprustningen men det är alldeles för lågt tempo.
Ukraina är uppenbarligen villiga att ställa upp med drönarförsvar mot betalning, känns väldigt konstigt att Europa inte legat på om det, utan att det ska bli länderna runt Iran som ser ut att bli de första större kunderna.
Även där, trots att det är en relativt billig teknik som finns att köpa till konsumentpriser har vi inte hänt med. Väldigt konstigt.
stort misstag att utgå från att USA ska ställa upp. Nu har det väl inte varit några direkt problem annat än när Trump suttit vid makten
Sett invändning att inte heller Biden alltid ställt upp. Kanske här på denna blogg, av en av bloggskribenterna.
När det gäller Ukraina kan jag hålla med om att även han kunnat göra mycket mer, men han har väl inte titt som tätt hotat med att lämna NATO eller inte hörsammat när något NATO land behövt hjälp?
Eller är det kanske något jag missat?
Jag tror dock inte Europa hade haft något att förlora på att gå med USA i Iran. Även om vi inte är tvungna. Vi engagerar oss iallafall inte militärt i Ukraina, och det är bra att skaffa erfarenhet av modern krigföring. Vi kunde åtminstone låta USA använda sina egna baser inom Europa. Jag kan förstå om amerikanarna tycker att vi är patetiska som skall hålla på rätt, lite, när det handlar om att vår egen säkerhet står på spel. Nu har Europa målat in sig i ett hörn där man är tvungen att agera själva mot blockaden i Hormuzsundwt då vi inte hjälper USA och därför inte är krigande part. Blockad av havsfart mot icke krigförande länder strider mot folkrätten. Detta innebär alltså europeisk militär intervention oavsett. Vi slipper inte undan. Bättre att ha gjort det tillsammans med USA. Som inte har ansvar för att Iran blockerar ickestridande länder. Sedan är det Europas säkerhet. Det är Europas krig. Zelensky har förstått att kriget i Iran är deras krig. Men Europa sticker huvudet i sanden. Vi går inte ens in med trupp i Ukraina. Klart att administrationen inte beundrar oss för vårt agerande. Som är fegt.
Du har en poäng, det hade legat i vårt eget intresse att hjälpa till och slutar det med att USA drar sig ur och Iran fortsätter trilskas finns risken att vi satt oss själva på pottkanten.
Samtidigt finns det en poäng i att visa Trump att han kanske måste skärpa till sig om han vill att andra ska vilja samarbeta med honom. Han beter sig som att han tror att han äger världen och med tanke på det lilla stödet USA ger till Ukraina nu jämfört med Europa så är det kanske ändå rättvist att USA får ägna sig åt sitt.
Fast samtidigt, när det gäller Ukraina håller jag med dig till 110%, där skulle vi behöva våga göra mycket mer aktivt.
Vi lassar in en hel del pengar och utrustning men jag har förespråkat i flera år nu att vi som minst borde avlasta Ukraina genom att säkra gränsen mot Belarus, och även gärna gränsen mot norra delen mot Ryssland.
Förutom då att skicka Gripen, Taurus och annat som vi segar med.
Sedan 2022 har jag gallskrikit så pass att jag ble illa omtyckt på andra bloggen för min bidenkritik 😀
inte helt nytt beteende således
Skyller allt dumt som Trump gör på dig! 😄
Hade demokraterna vunnit hade de knappast skurit ner på bidragen till Ukraina, och hade de vunnit stort så de inte behövt bry sig om republikanerna alls hade det säkert ökat.
”Satellite images from Russia’s Ust-Luga export facilities show constantly expanding fires, after almost a week of Ukrainian strikes.”
CNN hade igår nån snubbe som spekulerade i att USA försöker skaffa sig energidominans som ett kort att spela mot Kinas REE-dominans.
Låter ju på sitt sätt som en rimlig strategi.
Dock så är väl Kina än så länge en ”vänligt sinnad” nation som väl fortsatt släpps igenom sundet och även får leverans direkt från Iran…?
Så… för att nå detta ev strategiska mål så krävs ytterligare eskalering.. att slå ut Irans egen export och/eller hitta en förevändning för att blockera fartyg m destination Kina.
Misttänker att det är generell energidominans han är ute efter, blir väl nästan Europa som drabbas i första hand. Annars är förstås tanken god att försöka få bukt med Kina, men då skulle han kanske inte släppa på ryska sanktioner och som du är inne på, stoppa leveranserna till Kina.
Jag tror ni bägge gissar rätt – energidominansenr mot Kina OCH Europa.
Absolut samt ytterligare några kort vi inte ser som bonus.
Jag är helt övertygad om att oljan-kina är nr 1. Vad jag inte förstår helt är varför han inte satsar på östra ukraina. Och han verkar ju glömma ädelmetaller osv. Men jag har landat i att
1. Han tycker han redan försökt men det var för krångligt
2. Mycket att hinna med så han måste foka på att ta de enklaste som ger mest utdelning först
3. Ang ädelmetaller är det för långsiktigt . Är man 80 bast har ett halvår kvar till ny kongress är tiden en faktor
Han har ju nog siktet inne på östra Ukraina också, men via Putin.
Det var på tal här då ”freds”föhandligarna pågick att Putin har erbjudit Trump en bra deal på utvinning av rikedomarna i Donbass då de är Rysslands.
Även Zelensky hade någon liknande deal på gång, men eftersom Trump gillar Putin bättre, så gör han heller en deal med honom.
Ha. Tydligen har Solipsisten Trump haft fantasin att ta’ Kharg Island sen 1988, där The Guardian hade ett interview med honom om Iran-Irak kriget… ”“It’d be harsh on Iran. They’ve been beating us psychologically, making us look like a bunch of fools,” Trump said. “One bullet shot at one of our men or ships and I’d do a number on Kharg Island. I’d go in and take it.”
Tydligen har han inte uppdaterat sine kunskaper sen dess. Det finns bara lastterminaler, silon och undervattenledninger från det Iranske fastlandet. Dessutom håller Iran numera på att tömma silorna för Olie. Så han får stå där och skrika in i en tom pipeline…
https://www.news18.com/world/id-do-a-number-on-kharg-island-trumps-1988-interview-resurfaces-after-us-strikes-ws-l-9960883.html
Det har påståtts att herr presidenten inte är konsekvent..
Snyggt! 😄
… i ett träsk av kaotiskt osammanhängande självmotsägelser?
Jag brukar säja att han är historielös, men det är han tydligen inte heller… Han är dock långsint
Vänta – media skriver ju att det är 90% av irans olja?
är det inte det?
Ja – hamn för export upp emot 90% av olien. Klart det skapar problemer, och att de mister intäkter… men olien behöver de väl inte mista.
Om nu Kina köper 80% av Irans olja tror jag de har ett och annat att säja om Usa ockuperar Kharg.
”👀 Profits of Russian government-controlled oil company Rosneft plunged 73% in 2025, according to its CEO. He blamed high interest rates, rising taxes, and “one-time factors” for the sharp drop, per Reuters.”
https://bsky.app/profile/united24media.com/post/3migjawfthz24
😍😍😍😍
”Zelenskyy says Moscow is telling the American side it can take Donbas within two months and that Ukraine should withdraw so the war can end. But Russia is already warning there would be new conditions after that. So this was never the last demand. Just the next one.”
https://bsky.app/profile/meanwhileua.bsky.social/post/3migi2gy4r32g
Underbart 😍😍😍😍
De måste sagt fel, de menar väl för att tillsammans kunna öka mängden disinformation? 😄
”🤯 Russia and North Korea have agreed to expand cooperation between their state media outlets in what they describe as a joint effort to counter “disinformation.””
https://united24media.com/latest-news/russia-and-north-korea-open-a-new-war-front-this-time-in-the-media-17478
De menar vad de säjer, fast tvärtom.
”UAE is ready to become the first Gulf state to fight Iran militarily — lobbying for a UN mandate to force Hormuz open, offering F-16s, ports & mine-clearing support. Iran’s answer: 50 missiles on Dubai in one day.”
https://bsky.app/profile/euromaidanpress.bsky.social/post/3migh374qlo2k
https://euromaidanpress.com/2026/04/01/uae-says-it-would-join-hormuz-fight-as-iran-fires-2500-missiles-at-dubai/
Åfan 😳
Bra av Japan!
”❗️Ukraine received nearly $1.3 billion from Japan under the World Bank’s PEACE in Ukraine program, Deputy PM Yuliia Svyrydenko said. The funding was allocated to support social expenditures as part of ongoing financial assistance.”
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3miggludknc2s
”Russia’s Rubicon Drone Center FPV drones destroyed a Ukrainian assault group near Pokrovsk, hitting an M1A1 Abrams tank, M1117 APC and BMP-2 as the unit tried to advance near Hryshyne under fog cover.”
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3migghu2zw22s
Trist 😐
”Donald Trump säger till The Telegraph att han överväger att avsluta USA:s Natomedlemskap eftersom han anser att medlemsländerna inte har hjälpt honom med hans krig i Iran.
– Jag skulle säga att jag mer än överväger det. Jag har aldrig varit övertygad av Nato. Jag har länge vetat att det är en papperstiger. Putin vet förresten det också, säger han.
USA och Israel attackerade Iran utan att konsultera Natos övriga medlemmar och intresset för att ansluta till kriget i efterhand har varit svalt bland Natoländerna. Nato är en försvarspakt och länderna är inte skyldiga att hjälpa USA, oavsett hur mycket Trump hävdar att attackerna mot Iran var defensiva.
– Om Nato bara handlar om att vi ska försvara Europa om de attackeras, samtidigt som de nekar oss basrättigheter när vi behöver dem, är det ingen särskilt bra ordning, säger han.
USA:s president kan sedan 2023 inte på egen hand avlsuta landets Natomedlemskap. Om Trump vill gå vidare med sin önskan behöver han stöd av två tredjedelar av senatens ledamöter eller ett kongressbeslut.”
https://omni.se/trump-overvager-starkt-att-lamna-nato-papperstiger/a/0ppx8M
Baltikum känns fortfarande säkert att semestra i MXT 🧐
Netanyahu glömde att fråga NATO om vi ville vara med… 🙃
Och solipsisten i huset utan östra flygeln glömde att fråga Netanyahu om han hade frågad NATO, om de ville vara med också – eller också glömde han att han ikke är NATO, vilket han förvisso inte är kapabel att fatta. IMHO
Å ena sidan tycker jag nog att de kunde få tillgång till Nato baserna, vi är ju trots allt allierade, men det är ju upp till varje land att bestämma över det, men å andra sidan var det inte Iran som attackerade Usa, och jag har inte hört Usa påkalla artikel 5.
Det är Putins ideer om och om igen. Ryssland har ju klagat på Natos utvidgning och beskyllt Nato för att vara en förlänging av Usa, som traditionellt har varit deras fiender. Nu har han fått Trump att gå på samma linje, att Nato är en gemensam arme som Usa kan använda för egna krig, och som ska köpa ”Nato kompatibla” vapen av Usa, för en ständigt ökande andel av Bnp.
Nu har vi ju varit oförlåtligt tröga att skala upp vår egen produktion, vad jag vet, men det kommer, när vi bara känner oss tillräckligt tvingade. Tyvärr kör Trump även sitt ekonomiska krig mot oss, så vi kommer nog att bli tvugna att offra en del av den bekvämlighet vi byggt upp för att bygga upp en krigsmakt som inte skulle behövas om vi inte hade en granne i öst som har fel i huvudet, och nu även en granne på andra sidan Atlanten som drabbats av samma sjuka.
Hormozsundet har faktiskt två stränder. USA och/eller några arabiska länder kan ju spärra sundet också. Eller begära tull.
Behöver du ens gissa om det kommer sluta så 😀
Öresundsskatten
De är ju sant, så de kunde stoppa alla Iranska fartyg från den sidan.
NK soldater var tydligen rätt ettriga enligt ukraina.
Lite dåligt.
Är väl lite som med Japanerna under VW2, de har en uppgift, och det är att dö för ledaren, och försöka ta med så många av fienden som möjligt.
Tragiskt att det finns kvar länder på 2000 talet som är på det där viset.
Flurrevuppen – det var som fanken då stämde ryktena att drönarna åkte genom Baltikum 😳
om RU loggar en formell protest.
En poäng – nu är hotläget så högt att våra brigader skulle varit där enligt ingångna avtal, just saying…
Menar du att en formell protest från ryssen skulle vara nåt slags kvitto på att det faktiskt har hänt…???
Det har regnat ned ukrainska drönare i Baltikum senaste dagarna så nog flyger dom över där alltid 😀
Pusslet senhor, pusslet.
Igår störtade 10st drönare i Estland, eller förrgår.
Anledningen att alla betedde sig konstigt var att dom flög genom baltikum så jag får väl ge mig. Kändes att något inte stämde lång väg men det var iallafall inte av skräck för ru drönare vilket är bra.
Belarus 🇧🇾 förskonat av Ukraina så här långt.
Ingen annan som ser kopplingen Baltikum vs USA stressar ut ur NATO än flurrevuppen?
Det här borde föranlett trupp in i Baltikum redan för det är akut.
Tror ni USA kommer lämna baltikum under våren?
Dom vill ju inte bli bortdrönade tänker jag?
Det kan förstås vara så att de vill undvika förluster. Vore dessutom lite pinsamt och förstås kanske i kombination med att Trump surnat till på oss.
Kan nog bra hända att Trumpen försöker gå ut ur Nato så fort som möjligt då det inte tjänar hans syften.
Han kan också ha insider information om Putins planer.
”🇮🇪🇺🇦 Ireland announces €40.3 million in humanitarian aid to Ukraine Sybiha thanked Ireland for its support for Ukraine’s accession to the EU and for this year’s contribution of €25 million to the Energy Support Fund for Ukraine.”
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3migojmsznc2f
”Donald Trump hävdar att Iran har bett om en vapenvila i kriget.
“Vi kommer att överväga det när Hormuzsundet är öppet”, skriver han på Truth Social.
Tills dess kommer USA att ”spränga Iran till oigenkännlighet, eller som de säger, tillbaka till stenåldern”, skriver presidenten.
I inlägget hävdar Trump att Irans ”nya regim” bett om vapenvilan. Trump har under de senaste dagarna beskrivit Irans nya ledare som en ny regim, trots att maktsystemet är detsamma som innan kriget.”
https://omni.se/trump-irans-president-har-bett-om-vapenvila/a/oEEaBa
”US President Trump announced that a new, unnamed Iranian president has just asked the United States for a ceasefire. Trump also declared that until the Strait of Hormuz is open by Tehran, the US will continue to bomb Iran ”back to the Stone Ages.””
https://x.com/Archer83Able/status/2039329012422520891
Allt enligt plan – förstör så mycket som möjligt av MENAS energiinfra 😐
Det här är nästan lika illa som europas nedstängningar av all elproduktion för att rädda klimatet.
Kommer säkert snart en demeti från Iran.
Kan hända Trump pratar med en ”skuggregering”, lite som när Sovjet hade tillsatt en skuggregering för Finland i Terijoki under fortsättningskriget.
Nu 20 min efter jag skrev såg jag dementin på Aftonblaskan, som gissat
Mållgan har mycket att göra nu för tiden…
Bunker eller balsal?
”Donald Trump påstår att han vill bygga en ny balsal i Vita huset av säkerhetsskäl och därför ska få gå vidare med sitt mångmiljardprojekt trots att en federal domare på tisdagen konstaterade det motsatta. Det skriver New York Times.
Till en samling reportrar i Ovala rummet listade Trump flera säkerhetsfördelar med balsalen. Drönarsäkert tak, skottsäkra glas, skyddsrum, bombskydd, säkra kommunikationslinjer och ”biologiskt skydd överallt” nämns som några av dem.
– Vi har allt detta. Så det är bestämt. Jag har rätt att bygga efter behov, sa Trump.
Domaren slog fast att Trump måste ha kongressens godkännande för att få fortsätta bygga balsalen. Bygget måste också genomgå en oberoende granskning. Trump har dock redan rivit den gamla flygeln och har en vana av att leta upp kryphål i domslut mot honom.
I det här fallet hänvisar har till en skrivelse i domarens beslut där det står undantag får göras för sånt ”som är nödvändigt för att säkerställa Vita husets säkerhet och skydd”.
https://omni.se/trump-havdar-att-balsalen-byggs-for-sakerhetens-skull/a/5ppqG1
Men han har ju en bunker redan i källaren i vita huset?
Pengatvätt igen?
Han vill ha lika fina salar som Putin. En riktig diktator ska ha en riktig balsal värdig en kejsare.
I går var det en V-politiker som hyllade Ryssland och i dag är det SD-politiker som inte vill skänka en 35 år gammal brandbil till Ukraina.
Under måndagskvällen beslutade Markaryds kommunfullmäktige att man ska skänka en brandbil till Ukraina. Det är en avställd brandbil från 1991 som man har bedömt inte längre behövs inom kommunen och därför kan skänkas.
I fullmäktige var det endast Sverigedemokraterna som ställde sig emot.
https://www.smp.se/markaryd/markaryd-skanker-brandbil-till-ukraina-sd-stallde-sig-emot/
”🇪🇺 The EU has found a completely legal way to combat illegal Russian oil exports, — Kaja Kallas to RBC-Ukraine
▪️ The UN Convention on the Law of the Sea (Article 110) allows European services to legally board such vessels.
▪️ Sweden, Belgium and France have already moved from words to deeds and are physically stopping Russian tankers.
▪️ They are acting with maximum caution, because old Russian ”troughs” carry huge environmental risks for European waters.”
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3miglvfzb6c2v
Jag vill här lyfta att detta sa vi för två år sedan.
Men ja, det tar lite tid att arbeta upp modet kanske.
Minns vissas motkommentarer att vårt förslag skulle varit olagligt – det var det alltså inte.
Det är ju en snårig juridik och Finland blev väl stämda (undrar hur det gick) för första fartyget som de haffade och tvingade in till hamn. Därför blev jag lite förvånade när vi i Sverige vågade oss på ungefär samma sak.
Hoppas verkligen att det här nu är utrett färdigt så vi får se många fler fartyg stoppade och kontrollerade.
Trump talar ikväll. Räkna med att det kommer att handla om Iran. Och lite om Biden. En del om Europa, NATO, kanske något om Ukraina, men tveksamt. Ukrainska interceptors sparar miljoner dollar varje dag när man kan ersätta dyra patriot missiler med ukrainska husmödrars drönare, som de skickar till Gulfstaterna*
*dit Europa inte skickar ens en 🌭1.
Här är några gissningar på vad han kommer att framföra.
Han kommer antagligen förklara Iran kriget vunnet, resten är Europas problem, och så steg plötsligt priset på Amerikansk LNG, då de behöver det själva.
Irankriget är Bidens fel, då han inte gav dom på nöten under sin period, och Obamas, som skrev ett så dålig kärnavtal att Trump blev tvungen att bryta det, och så har vi ju Europa som också har gjort dåliga avtal med Iran.
Trump aviserar att Usa går ur Nato, även om han inte formellt kan. Han har sitt egna ”Board of Peace” som är mycket vackrare. Amerikanska soldater ska börja dra sej ur Europa, börjandes från Baltikum
Putin har just krävt att Ukraina drar sej ur Donbass, nu kommer Trump att kräva detsamma, för då blir det fred i vår tid.
Och jo, det börjar nog bli läge för Europa att se efter sina intressen i mellanöstern, även om det var Usa och Israel som startade just denna händelsekedja.
Ah, hade inte hunnt med att läsa din kommentare, såg att du också hade med Obama, fast av en annan anledning.
Tror de flesta av dina punkter nog kan stämma.
Inatt (svensk tid) ska de skick en raket för en rundresa runt månen. Det tror jag är en typisk grej att prata om för att avleda uppmärksamhet på sånt som går dåligt.
Glöm inte Obama! Trump kommer säkert att ta upp att han fick Nobels fredspris och att det är orättvist!
Han slutar kriga om de ger priset t honom..
Inte omöjligt, är det kanske planen från början?
Titta, nu har jag stoppat ännu ett stort krig, jag måste få Nobels fredspris, ingen har stoppat så många krig som jag!
Mitt förslag till Sveriges försvarsminister och vår ÖB.
Jag tycker att det är dags för Sverige att våga ta första steget och skicka ner något kompani eller två eller hur många som behövs tillsammans med ett par giraffer. Då kan de i säkerhet, långt från fronten, träna på att snappa upp drönarna från Shahederna, köra växelvisa omgrupperingar och att koppla i hop sig med Ukrainas försvar. I stort sett helt ofarlig verksamhet, dessutom inte någon som helst form av aggressivitet mot Ryssland.
Endera händer inte mer än att Ryssland protesterar högljutt som vanligt. De skulle nästan framstå som löjliga om de ser det som en krigshandling från Sveriges sida.
Händer inget mer än så har vi återigen passerat en röd linje, och då vet alla att vi kan fortsätta koka grodan och skicka in mer trupp. Till slut har vi kanske fått dit så pass att vi kan avlasta Ukraina medan vi säkrar gränsen mot Belarus.
Eller så går Ryssland helt i taket helt och förklarar att de nu är i krig mot Sverige. Då plötsligt kan vi göra vad vi vill med alla ryska fartyg. Alla civila fartyg stoppas och de militära får vår ubåtar ta hand om.
Det här förstår ju Ryssland så de kommer inte att våga, de är för beroende av oljan.
Vi är dessutom med i NATO dessutom, så förklarar de krig mot oss inte bara på papperet utan faktiskt även begår krigshandlingar så ligger de nog rätt risigt till.
EU vågar ju absolut ingenting så jag tycker att vi måste går före och visa vägen!
Jo det är dags nu, det är framförallt dags för Europa att börja lära sig krig 2026 av Ukraina.
Bra idé 👍
Varför du tycker det är bra med Jimmie som migrationsminister förstod jag aldrig, den här idén var bättre.
Som ateist börjar jag tröttna på alla religösa som inte kan hålla sams, Jimmie har ju tydligen insett att religionen går före allt annat för dem (för han kan förstås inte mena att det skulle gälla enbart muslimer, det vore ju faktiskt lite rasistiskt och diskriminerande och det har SD försäkrat alla om att de absolut inte är).
Jag utgår från att han får rollen både som migrationsminister och emigrationsminister så att vi stoppar alla religösa från att komma in i Sverige men också att vi kastar ut alla religösa som redan befinner sig här (oavsett härkomst eller om man varit svensk i tio generationer naturligtvis).
När det bara blir vi ateister kvar kommer det äntligen att bli lite lung och ro här i Sverige.
Dessutom har jag skaffat mig första tjing på Uppsala domkyrka, tänkte flytta in där när den inte längre behövs för sitt ursprungssyfte. Otroligt vacker byggnad.
Säga vad man vill om religionerna och framförallt deras ledare, när det gäller att suga ur befolkningen för att kunna resa imponerande byggnadsverk var de mästare!
Trump ligger i lä där, en futtig balsal när egypterna för tusentals år sedan kunde resa mäktiga pyramider!
Obs! Kommentaren ovan kan innehålla vissa spår av ironi.
Uppsala domkyrka är pampig. Men Strängnäs är min favorit. Den är mer ödesmättad och sträv i arkitekturen men det passar mitt kynne. Inmurade runstenar i grunden får den att se mycket gammal ut. Stilig kyrka.
👍👊💥
Jo nåt sånt från Trump tror jag också som ni skriver – jag vet att ingen tror mig när jag skriver att det här är per design men USA har tryckt på varenda jävla knapp som finns på tangentbordet sedan årsskiftet och det gjorde dom inte innan. Dom skyndar emot något vi inte sett ännu som jag gissat är finanskraschen.
Det ligger väldigt mycket planering bakom Venezuela, Kuba och Iran + alla andra beslut som skall fattas. Tjänstemän på nyckelpositioner börjar nog bli trötta på allnighters och hämtpizza.
Problemet är att när man trycker på tio knappar samtidigt blir ju utfallet helt omöjligt att förutse och om man kör stilen att sen direkt trycka på 10 till utan att stanna upp och utvärdera – finns det inte skäl att börja misstänka att den dolda agendan är att skapa kaos i systemen?
Jag börjar känna det iallafall och nu när sk1ten rasar ihop backar USA ur och börjar sälja allt dom har till femdubbla marknadspriset och hota alla som inte vill köpa med en maduro-perp walk.
Ser ni förresten att Tidölaget är i ordning – finns hopp om nästkommande fyra år med lite tur.
Stabilitet och förutsägbar politik så närsom på att mannen som säger att muslimer skall ut blir migrationsminister tydligen, tror ni han kan bli kulturminister istället och får lägga fyra år på att bråka om museers öppettider eller måste vi dras ned honom i nåt område där han kan ställa till skada?
Islamister är alla överens om är icke önskvärda men han har flyttat över till muslimer vilket är tramsigt men med ministerchans också ett hot mot stora grupper i Sverige – nån måtta får det vara ändå eller skall vi börja med en halvmåne på jackan så dom kan identifieras?
Jag tror du ser en bakomliggande plan som inte finns. Hade den funnits hade det skett långt innan Trump kom till makten. Kaoset startade med honom och inte ens amerikanarna själva verkar uppskatta det.
Det där på slutet, är det inte det som många (långt i från alla förstås) SD:are egentligen vill?
Sen när man gjort sig av med alla muslimer kan man återgå till att tycka illa om judar igen.
Har inte hunnit kolla så mycket annan media än om Ukraina och Iran, men man tycker ju att hans uttalande borde få rätt stor uppmärksamhet (men det kanske det fått?). Annars får man börja anta att man flyttat gränserna (igen) och att den synen börjar bli normaliserad och anses vara rumsren.
Jag har för avsikt att rösta blankt, men den där typen av uttalanden riskerar att få mig att rösta på ett parti till vänster trots att jag egentligen inte vill.
För mig är diskriminering och förutfattade åsikter helt främmande och osvenskt.
👍
Hänger inte med vad är du upprörd över?
Zelensky är ju nominerad till fredspriset vilket Trump säkert är sk1tsur över 🤣🤣
Ja, punkten längre upp om att Trump kommer att försöka tvinga Ukraina att ge upp Donbas får man väl nästan vara helt säker på efter det.
Och nu har Lukashenko hållit ett tal till försvarsmakten att Belarus skall gå i krig.
Jag tycker det här börjar bli övertydligt nu men vi skall kanske låtsas ett tag till?
Och Trumpfan tänker tydligen villkora vapen till Ukraina med att Europa hjälper till med Hormuz.
JUST NU: Trump öppnar för jättehjälp till Ryssland i kriget
Blir mer och mer klart att vi har en Ryssjävel i Vita huset.