Får börja med att utropa att Operation Släcka Lyset har tjuvstartat – det började med att RU bombade nåt i Ukraina så Zelensky beordrade att dra ned rullgardinen i Belgorod

Danmark har läst bloggen och ökar hotbilden mot sin energiinfrastruktur. Det är smart inte bara för att vi sagt att så blir det utan också för att ett nytt operationsmönster från Ryssland är att vedergälla mjukt mot Europa samma som Ukraina gör i RU.
Mark My Words – i år och vinter kommer det bli en hel del strömavbrott i Europa om kriget fortfarande pågår.
https://energywatch.com/EnergyNews/Policy___Trading/article18587979.ece
Vi har dock lite småtur för det är ju klimatkris så vi kommer ha en mycket varm vinter i år 👍
Vi har en högst positiv bias när det gäller UA rapporteringen och hyllar minsta lilla samst häcklar ryska framgångar – så ska det vara men ibland får vi ta en reality check också.
Enligt mina tidigare inlägg från hösten 2024 så har Ukraina en offensiv reserv som nu idag hösten 2025 nog är rätt slagkraftig, men dom behöver full assymetrisk krigföring för att kunna vinna kriget.
Vi har så här långt sett 65% assymetrisk krigföring enligt mina empiriska världsledande labbtester och har en bit kvar att gå.
Ryssland har också en strategisk offensiv reserv dom inte visat ännu och har mer gas vid fronterna från befintliga förband där. Dom har precis gjort en större förflyttning och det blir väl en pistolduell vid Pokrovsk-Kostiantynivka-Novopavlivka, och ett försök till offensiv vid Södra fronten.
Södra fronten har vi varnat för länge – dom förbanden har inte varit särdeles aktiva och således påfyllda och utvilade.
Nu har RU dragit bort sina insatsstyrkor från Dneprfronten men inte försvagat vid Dnepr – och man måste inte korsa Dnepr vid Kherson eller hur 😀
Norr om Khakovka kan man snudd på gå över till den västra sidan idag – det vet ni om ni lusläst inläggen.
Något som oroat mig rätt länge är till exempel nedan – på papperet har Ukraina fler brigader än anfallande RU dito och elitförband, och ändå backar dom.

Nu bekräftade precis UA att bemanningen fortfarande är sådär och efter Vuhledar förstod vi att vissa brigader var nere på 300st i bemanning – förmodligen låg numerär på förbanden.
Andra är att RU har hittat kombon som fungerar med FAB, drönare, kill-chain, digitalt slagfält, rörligt skytte och lite pansar. Det svider att ligga i försvar helt enkelt.
Ukraina måste vara rörliga och ge upp terräng innan FAB hittar dom.
Zelensky bekräftade stor överdödlighet hos RU nyligen så taktiken dränerar RU liv men så här långt håller dom jämna steg med rekrytering.
Vinner man kriget på att gå bakåt?
Nej naturligtvis inte så Ukraina köper väl tid till övriga delar i den assymetriska krigföringen och det var väl innan sommaren vi hittade deras nya försvarslinje som byggs utanför det RU avser erövra – pragmatiska är dom iallafall och räknar inte med vårt stöd.
Men det är rätt meningslöst för offensiven vid Södra fronten är redan utanför den linjen – RU kommer inte stanna vid sina uppgivna anfallsmål.
Genomgång fronterna nedan men först några bilder på RU förluster, barbarer går nedåt och det gör hårda fordon också. Att RU kombinerar det med att ta alltmer mark är lite oroande.

I norr har vi Kupiansk som ser ut så här

Och UA har nog redan börjat lämna, för RU gjorde en snabb framstöt här

Lyman ser också dåligt ut – RU är snudd på att skära av området och då återstår en reträtt över vattendraget

Siversk inte heller bra, här har det rört sig rejält i det tysta.

Vill höra vad Gregg har att säga om Myrnohrad för det ser ut som att RU kommit dit nu, RU är också inne i södra delen av Pokrovsk.
Jag tycker det är tidiga tecken på en fördröjningsstrid ut ur orten nu.

Sammantaget så fortsätter Ukraina att ge upp dominerande terräng och norra Luhansk är ett område dom aldrig kan återta med mindre än att Ryssland faller som land.
RU kommer korsa Dnepr vid något tillfälle, och Ukraina har mycket lite på västra sidan.
Dneprfronten är RU svaga i och norra fronten också samt att Ukraina har för vana att klippa till på flankerna men vid alla aktiva fronter backar dom.
Så ser det ut i handling.
Det strategiska drönarkriget går naturligtvis lysande men nu har USA gått ut med att Kina avser anfalla Taiwan 2027 och att krigsförberedelserna pågår för fullt.

Antingen har tidsplanen börjat glida eller så har Ryssland för avsikt att eskalera för Kina behöver ett passiviserat Europa när dom påbörjar sitt krig i Asien.
Sånt här ser jag som en stor möjlighet – klipp till Ryssland nu innan Kina anfallit Taiwan, varenda ÖB i Europa säger samma sak – övervåld 💥💥💥
Faller sk1tlandet ihop och Kina inte har hunnit komma igång är det här slutet på vår tids stora globala konflikt.
På Substack – finns det fortfarande chans att bli prenumeranter (subscriber) och för mig värdefullt om ni vill bli betalande sådana. Allt content postas fritt till alla men det tar lik förbaskat väldigt mycket tid att skriva ihop, kostar 80kr i månaden och då hoppar ni över en middag på McDonalds så det är också hälsosamt – Johan No.1 gör er friskare också 👍
Fortsatt uppskattning för sidan johanno1.se emottages alltid tacksamt och det finns en QR kod för ändamålet ni absolut inte får missa då vi har kostnader samt att det finns en donationssida med länkar till Swedish Rescuers, drones 2 ukraine och andra organisationer vi lärt oss över tid är legita och vågar donera till.
Gillade ni inlägget – dela gärna i era kanaler och framförallt, dela gärna den engelska versionen till personer ni tror kan uppskatta inlägg och kommentarer dom tidigare inte har kunnat läsa.
https://bsky.app/profile/johanno1.bsky.social
💥 Smäcker slutsats: övervåld, nu. Hela Europa, USA. Och för övrigt är Thailand, Japan, Syd Korea och i förlängningen Australien, NZ i skottgluggen. Utnyttja fönstret fram till 2027 innan Kinas planerade anfall mot Taiwan och skicka allt mot Ryssland. Från väst såväl som från syd och öst. Risken för att utarma försvaret Taiwan? Kina måste välj fortsatt uppbyggnad eller gå in stödja Ryssland. Men då kan vi ha USA in med full metal jacket i kriget.
Ryska förluster i kriget i Ukraina 2025-10-01
SLAVA UKRAINI
AFU rapporterar:
💥🔥✊👍
15,7mton/år är väldigt mycket, som de skriver femte största i Ryssland.
”🔥🛢️Russia’s fifth largest oil refinery is on fire this morning. Yaroslavl Oil Refinery with the total capacity of 15.7mln tons of oil per year was targeted. 700km from the frontline.”
https://bsky.app/profile/specialkhersoncat.bsky.social/post/3m24bsriytc2t
Stämmer det här så har raffet tappat nästan halva sin kapacitet. Temporärt, tills de släckt och skadeinventerat står nog hela raffet still, så vi får hoppas att det brinner i flera dagar.
”The VT-6 unit at the Yaroslavl Oil Refinery, which vacuum distills fuel oil, was hit. The VT-6 unit’s annual processing capacity is over 6.2 million tons per year. (57.5495030, 39.8047885)”
https://bsky.app/profile/specialkhersoncat.bsky.social/post/3m24cpbxr6k2a
Jag jobbar hellre med fat när det gäller olja, då det är det vedertagna begreppet. Varför mäter alla raff sin kapacitet i ton/år? 15 miljoner ton / år blir ca 300 000 fat per dag.
Jag har som tumregel att världen förbrukar 100 miljoner fat per dag, då betyder detta 0,3% av världens förbrukning. (förbrukning = konsumtion i min enkla tumregel-värld)
Ryssland står för ca 10% av världens produktion, så detta borde innebära att 3% av deras produktion försvann i smällen.
Inhemsk påverkan är givetvis mycket större då de först och främst använder oljan internt innan det blir något över för export.
Jag håller med, det är lite konstigt varför man blandar enheterna men det är ju rätt typiskt också att vi inte kan hålla oss till samma system..
Fat är ett volymmått och beroende på bl.a. temperatur kan energiinnehållet variera. För att slippa det problemet vid raffen utgår man istället från vikten för det är det som är det viktiga för att man ska veta hur mycket man kan få ut. Det blir mer exakt på det sättet.
Men det är egentligen mest frågan om kultur, i Ryssland och EU pratar man om miljoner ton för raff, i USA är det fat som gäller.
När det gäller handeln med fat löser man det genom att volymen av ett fat som säljs ska gälla vid 15 grader celsius. Egentligen borde begreppet fat överges, men det ligger kvar ändå sedan 1800 talet.
I dag finns teknik för att avläsa densiteten på oljan oavsett temperatur, så det är inte heller något det går att fuskas med.
Sen borde någon räkna på den globala kostnaden av att alla som får ägna sig åt att konvertera mellan siffrorna, eller lägga till på att förmedla både fat och ton.. 😄
När det gäller gäller produktionsbortfallet ska man kanske räkna mot deras totala raffinaderikapacitet. Den ligger på runt 265mln.ton/år (men kan normalt maxas till runt ca: 310-320). Står hela raffet still motsvarar det ca: 5,6%, är det bara den där kolonnen hamnar vi på ca: 2,3%. Då är det räknat på normala kapaciteten, maxkapacitet tror jag de har svårt att uppnå nu för tiden (eller så tvingas de kra allt på max, men de kommer det att komma surt efter när bristen på renovering och underhåll börjar visa sig).
Just nu går väl all bensinproduktion till inhemsk förbrukning men de exporterar fortfarande en hel del diesel. Dieseln är enklast att utvinna och man får ut nästan dubbelt så mycket diesel än bensin från ett ton råolja. Det är väl därför som vi än så länge bara hör talas om bensinbrist i Ryssland och inget om dieseln.
Instämmer med dig maggan. När man är van att tänka i fat/dag blir det j-igt jobbigt med information i form av ton/år. Ryssland har det senaste året (fritt ur minnet) exporterat ca 5 milj fat råolja och ca 2,5 miljoner fat produkter per dag.
Ett lämpligt mått att jämföra mot. Det går förstås att räkna om. 😕
N Slobozhansky-Kursk 7↘️
S Slobozhansky 4
Kupyansk 5
Lyman 15💥
Siverskyi 7↗️
Kramatorsk 3
Toretsk 14💥
Pokrovsk 51💥💥💥
Novopavlivka 24💥💥↘️
Huliaypillia 2↘️
Orikhivsk 4
Dnipro/Prydniprovsky 5
Trevligt med en frontgenomgång!👍
Håller med dig att det inte ser så ljust ut för Ukraina. De har visserligen hela tiden gett upp land samtidigt som de låtit Ryssland blöda. Det i sig är inget nytt.
Skillnaden är att de ryska förslusterna minskat och att ration när det gäller förlorad hårdvara nu ligger runt runt 0,8:1 – 1:1.
Det är förstås inte säkert att det även gäller KWIA, men att ta mer hårdvaruförluster är i sig inte bra.
Snitttration har varierat men har aldrig varit så här lågt. Hösten 2023 när Ryssland drog i gång sin offensiv varierade det mellan 1:2,4 till 1:4,7 (30-dagarssnitt, alltså inte enskilda dagar) och det har varit perioder där vi varit på 1:6 – 1:10.
Vi har varit nere på den här nivån, eller inte riktig så långt men nästa, ett par gånger tidigare. Senvåren/sommaren 2023 (efter Bakhmut och under Ukrainas sommaroffensiv samt även kring årsskiftet 2022/2023. Så det kan vända även den här gången.
Ryssland verkar ha minskat användnignen av pansar till nästan noll, å andra sidan ingår även motorcyklar och annat i siffrorna så där tycker man snarare att det skulle gå åt andra hållet, men det är inte omöjligt att även Ukraina använder allt lättare fordon. Drönarhotet är enormt, fler lättare fordon än större lastbilar är nog ganska smart för att minimera förlusterna. Här har Ukraina ändå en fördel med något enklare logistik.
Håller tummarna för att ration inte gäller KWIA utan bara hårdvara.
Om ration för KWIA skulle ligga på 1:2 – 1:3 har vi en helt annan situation, i så fall fungerar fortfarande strategin att långsamt byta mark mot ryska förluster.
Samtidigt står nog hoppet allt mer till att Ryssland ska krascha ekonomiskt och då på grund av att Ukraina slår mot deras raffinaderier. Men det blir en kapplöpning. Ryssarna producerar enorma mängder Shaheds nu och Ukrainas infrastruktur är lika hotad som de ryska raffinaderierna.
Zelenskyj nämnde för ett par dagar sedan att kriget började på Krim och det kommer att avslutas på Krim.
Jag har lagt dessa ord på minnet.
👍
Jag håller tummarna för det!
Kupyansk, Lyman, Siverskyi
Combat engagements & frontline changes July – September 2025
👍
🧵https://x.com/jplindsley/status/1972963798949728698?s=46
1/ ”Min tidigare enhet skulle inte klara sig 48 timmar där ute.”
Det sa en amerikansk Special Forces-veteran efter att ha sett Ukrainas frontlinjer.
Arton månader senare ekar dussintals fler före detta soldater samma ALLVARLIGA varning: Väst är INTE redo. 🧵⤵️
2/ Västliga militärer—tränade för Irak, Afghanistan, & ”traditionella” krig—är inte förberedda för drönarsvärmsslagfälten i Ukraina.
I sin arrogans tror de att Ukrainas situation är något de aldrig kommer att behöva möta.
🎥tänk om dessa 🇨🇳dronar var beväpnade 😱⤵️
https://x.com/JPLindsley/status/1972963803097907708/video/1
3/ Varningen kommer från amerikanskan Deborah Fairlamb i @HJS_Org’s rapport, ”European Defense Autonomy: Identifying Key Companies & Products to Replace U.S. Capabilities” av @DVKirichenko.
Fairlamb, baserad i Kiev, är medgrundare till @greenflagvc, som finansierar ukrainsk militärteknik. ⤵️
4/ Medvetenhetsgapet är dödligt.
Amerikanska veteraner som har sett Ukraina säger att västliga arméer inte förstår sig på:
⦿ drönarsvärm: land, luft, hav
⦿ elektronisk krigföring överallt
⦿ anpassning på slagfältet på dagar, inte år
Samtidigt håller upphandlingskontor fast vid 1900-talsvanor. ⤵️
5/ Diskussionerna i Washington & Bryssel låter ofta så här:
➡️ ”Traditionella försvarssystem är överlägsna.”
➡️ ”Vi kommer inte att strida på det sättet.”
Båda är illusioner. Ryssland & Kina kommer att strida med obemannade system—och i stora antal. ⤵️
6/ Det här handlar inte bara om Ukraina.
USA kräver att Europa måste ta mer ansvar. Det innebär att:
—stänga kapacitetsgap
—integrera drönare & motdrönarteknik
—snabbt förena gamla och nya system
För att göra det måste Europa lära av ’Lab Ukraine,’ samtidigt som de stödjer Ukraina. ⤵️
7/ Rapporten granskad av Fairlamb avslutas med 11 tydliga policyrekommendationer.
Dess målgrupp: försvarsministerier, parlament och generalstaber över hela Europa.
Dess brådska: Varje läxa kommer från blodet på Ukrainas fält. Kina iakttar. Gör vi det? ⤵️
8/ Läs hela rapporten här:
https://henryjacksonsociety.org/wp-content/uploads/2025/08/fb59a1d0-c8a0-45c8-b649-c29601779e00-1.pdf
Och följ mig för dagliga insikter från marken i Ukraina. 🧵🎬
Vi fick ju kvitto på det med Polen.
Tror ni dom snodde all information till rapporten från tråden?
Nej, inte direkt. Förmodligen hade lunchrumsjesus sett tråden. Efter lunch författade de rapporten.
🇺🇦➡️🇺🇸🇸🇪
🧵https://x.com/anno1540/status/1973051404253085768?s=46
1/
”Ingen utsikt till seger”: Girkin konstaterade att Ryssland behöver ”dra sig tillbaka” från kriget mot Ukraina
Den ryska terroristen Girkin (Strelkov) erkänner bristen på en ”utsikt till en snabb seger” över Ukraina och medger att Ryssland bör ”dra sig tillbaka” från kriget om man inte kan uppnå resultat. Han tar direkt upp frågan om ledarskapets ansvar för misslyckade planer och betydande mänskliga och materiella förluster.
Detta meddelades av Igor Strelkovs fru, Myroslava Reginska. Kvinnan publicerade hans uttalanden på sin egen Telegram-kanal.
https://t.me/i_strelkov_2023/2030
I sitt tal betonade Strelkov att Ryssland befann sig i ett krig som man startade utan ordentlig förberedelse. Enligt honom var de initiala planerna äventyrliga och stämde inte överens med den verkliga situationen, vilket ledde till allvarliga nederlag och betydande förluster.
Han uttryckte ilska över att militärledningen istället för att erkänna misstag fortsätter att belöna generaler som gjort felbedömningar.
https://war.obozrevatel.com/ukr/niyakoi-perspektivi-peremogi-girkin-zayaviv-scho-rosii-treba-vihoditi-z-vijni-proti-ukraini.htm
2/
Igor Strelkov betonade i sitt tal att Ryssland befann sig i ett krigstillstånd som man startade utan ordentlig förberedelse. Enligt honom var de initiala planerna äventyrliga och stämde inte överens med den verkliga situationen, vilket ledde till allvarliga nederlag och betydande förluster.
Han uttryckte indignation över att militärledningen istället för att erkänna misstag fortsätter att belöna generaler som gjort felbedömningar. Enligt honom fördjupar detta bara krisen och skapar illusionen om framgångar som faktiskt inte existerar.
Girkin uppmärksammade särskilt problemen med flottan och försvaret av Svarta havet och påpekade att drönarattacker och missilangrepp på bakre områden indikerar en oförmåga att skydda även sina egna baser.
Han ställde frågan varför den ryska armén, med betydande resurser, inte kunde motverka ukrainska attacker
3/
Avslutningsvis konstaterade Strelkov att den nuvarande situationen har en stadig tendens att försämras. Han erkände frånvaron av någon ”utsikt till seger” och föreslog att Ryssland bör överväga att dra sig tillbaka från kriget om man inte kan kämpa effektivt.
”I allmänhet bedömer jag situationen som extremt svår och en som stadigt försämras. Tyvärr ser jag inte någon utsikt till en snabb seger över Ukraina ”alls”. Eftersom ingenting görs för att förbereda sig för segern,” säger inlägget.
Som en påminnelse är Igor Girkin den före detta försvarsministern för ”DPR”. Han sitter för närvarande fängslad i Ryssland, anklagad för att ha uppmanat till extremism.
4/4
Den före detta utrikesministern Dmytro Kuleba nämnde två fundamentalt olika sätt att avsluta kriget.
https://www.obozrevatel.com/ukr/politics-news/mi-nabagato-silnishi-nizh-zdaetsya-kuleba-dav-prognoz-chim-zavershitsya-vijna-v-ukraini.htm
Det ena innebär att komma överens om förlusten av vissa territorier och bygga en stark stat inom de nuvarande gränserna, det andra innebär långsiktig förberedelse för att återta förlorade områden genom diplomatiska eller militära metoder.
📖We asked 5 young Ukrainians why they chose to go to war
Despite not yet being subject to conscription, these young Ukrainians are voluntarily joining the military, trading lecture halls for dugouts, or trying to balance both worlds.
https://kyivindependent.com/russia-struggling-to-meet-mobilization-targets-in-occupied-crimea-ukraine-says
Russia struggles meeting mobilization targets in Crimea, Ukraine says
Russia is struggling to meet its mobilization goal for 2025 in occupied Crimea, data provided to the Kyiv Independent by Ukraine’s Center of National Resistance shows.
https://kyivindependent.com/russia-struggling-to-meet-mobilization-targets-in-occupied-crimea-ukraine-says/
Off-Topic, Kina
Kanske skulle behövas lite informationskampanjer för att ändra beteendet. Inte bara prata om riskerna med att det kan vara undermåliga produkter som utgöra en risk utan också vad det kommer att kosta i förlängningen med minskat sysselsättning osv. om all produktion ska ske i Kina och andra lågbudgetländer.
”Svenskarna jagar lågpris och var femte svensk i åldrarna 20–69 år handlar på Temu eller Shein varje månad. Det visar Svensk Handels rapport Läget i handeln.
Utvecklingen är ett direkt hot mot svenska handelsföretag och produkterna kan utgöra hälsorisker, menar Svensk Handels vd Sofia Larsen.
– Svensk Handel välkomnar konkurrens, men den måste ske på lika villkor. Vi har under flera års tid påtalat riskerna med att låta kinesiska onlinegiganter spela enligt helt andra regler än svenska företag, säger hon och tillägger att det borde ligga i politikernas intresse att agera i frågan.”
https://omni.se/var-femte-handlar-pa-temu-och-shein-direkt-hot/a/B0oadl
Jag har precis hittat amazon 😳
Off-Topic, USA
”Nedstängningen av USA:s statsapparat har trätt i kraft, då senaten misslyckats med att bryta dödläget. Deadline löpte ut vid midnatt, lokal tid.
Republikanernas kortsiktiga budgetförslag som skulle ha hållit i gång statsapparaten några veckor till röstades ner med rösterna 55–45. Inte heller Demokraternas motförslag fick gehör och nedstängningen är nu ett faktum – för första gången på sju år.
Nedstängningen väntas bland annat påverka flygtrafiken och publiceringen av den månatliga arbetslöshetsstatistiken.”
https://omni.se/kongressen-oenig-usa-gar-mot-nedstangning/a/EyO8lj
”Totalt runt 750 000 anställda väntas permitteras när beredskapsplaner aktiveras i samband med att USA stänger ner stora delar av statsapparaten, enligt statistik från den oberoende Congressional Budget Office, rapporterar flera medier.
Statistikmyndigheten Bureau of Labor Statistics stängs ner, vilket innebär att den viktiga jobbrapporten på fredag blir försenad, skriver nyhetsbyrån.
Bland annat påverkas myndigheter som skattemyndigheten IRS, de amerikanska tillsynsmyndigheterna SEC och CFTC och konkurrensmyndigheten FTC.”
https://omni.se/tusentals-permitteras-sec-pausar-granskning-av-noteringar/a/1Mma8l
Trump började genast skylla det på demokraterna, och hota med diverse repressalier, så han kommer nog att utnyttja detta för sina diktaturambitioner.
ISW varnar för små gröna män men i Polen.
Dom har nog missat tråden
Ni såg att USA förflyttat mycket förmåga till MENA precis?
ja, vad har de i kikaren?
De räknar kanske med att HAMAS och Israel ska gå med på Trumps förslag och att de ska gå in som säkerhetstrupper i Gaza?
Stratotankers 😀
Taskigt att skicka dit dem utan skägg…
”⚡️Unidentified drones may have spied on critical infrastructure in Germany, media reports. The drones flew over power plants, a university hospital, military installations, and the official residence of Schleswig-Holstein’s state government.”
https://bsky.app/profile/kyivindependent.com/post/3m24sinyy6c2e
??? Var står Taiwan egentligen?
”❗️🇹🇼Taiwan has become the largest importer of 🇷🇺Russian oil, despite being a 🇺🇦Ukrainian ally, according to The Guardian According to the publication, in the first half of 2025, the island imported $1.3 billion worth of Russian oil, despite joining sanctions against Moscow.”
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3m24ufgqje22b
Wt%
Inte det första dom gör tyvärr.
”🚀☠️ The invaders are gathering in the building… but HIMARS strike destroyed Russians!”
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m24zqug3gk2j
”🇷🇴🇺🇦 Ukraine and Romania will start joint production of defense drones, – Reuters The agency, citing the Romanian Foreign Minister, writes that the country expects to quickly establish the production of defense drones on its territory for internal use, as well as for EU and NATO allies.”
https://bsky.app/profile/beefeaterfella.bsky.social/post/3m24zlcofl22g
”EU-toppmötet i Köpenhamn har dragit i gång, rapporterar TV2. På agendan står framför allt Ukraina och försvarsfrågor, enligt DR. Mötet kommer pågå till klockan 17.30, med en paus klockan 15.
Därefter kommer en presskonferens att hållas, innan EU-ledarna tar sig vidare för en middag på slottet.
Innan mötet drog i gång meddelade Slovakiens premiärminister Robert Fico att han inte kommer att närvara på grund av hälsoskäl, rapporterar Reuters.”
https://omni.se/motet-har-dragit-i-gang-ukrainas-forsvar-pa-agendan/a/W0npwg
💥🔥👍✊
”🔥 NPS Sukhodolna in Rostov region has stopped pumping oil after a drone attack. The station was attacked by at least 10 drones.”
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m24zh3w2hc2j
Underbart! Istället för att tjäna pengar på att sälja bensin blir de tvungna att köpa istället. Har iofs. hänt tidigare när de importerade från Belarus men det var bara under en kort period.
”Russia to import gasoline from Asia as nearly 40% of refining capacity shuts down, media reports”
https://kyivindependent.com/russia-to-begin-importing-gasoline-from-asia-after-losing-nearly-40-of-refining-capacity-media-reports/
”G7-länderna är nära ett avtal om att kraftigt öka sanktionerna mot rysk olja. Det framgår av ett utkast Bloomberg tagit del av.
”Vi är överens om behovet av att agera tillsammans och anser att det nu är dags för en betydande, koordinerad upptrappning av åtgärder för att stärka Ukrainas motståndskraft och allvarligt försvåra Rysslands förmåga att föra krig mot Ukraina,” står det i uttalandet.
G7-ländernas finansministrar väntas hålla tal under onsdagen, och uttalandet kan ännu ändras innan det slutligen fastställs och alla sju länder, däribland USA, skriver under, uppger källorna vidare.”
https://omni.se/uppgifter-g7-vill-skarpa-sanktioner-mot-rysk-olja/a/25EWnv
Det här skulle kunna bli riktigt stort.
Har Europa gått med på Trumps försök att tvåla till Kina ekonomiskt?
Enda sättet är ju att utfärda sekundära sanktioner mot de som köper ryskt vilka är Indien och framförallt Kina.
Ger vi oss på Kina kommer det bli livligt ett tag även för oss men vi bör komma ut på toppen?
Jag är beredd att chansa på det från Karibien 👍
Har inte sett något om EU och Kina. Tror Trump skulle behöva sträcka ut en vänligare hand och kanske diskutera minskade tullar och samarbete, istället för att kalla Europas ledare för idioter, om han vill få med oss på allvar mot Kina.
Kina har väl vi väl varit skeptiska till hela tiden även om vi inte kunnat låta bli att handla därifrån, men med Trump börjar man bli skeptisk även mot USA, men som med Kina kommer man ändå att böja sig, för det är en sån viktig och enorm marknad att sälja till.
Vi kommer nog att fortsätta köpa billigt av Kina och sälja dyrt till USA ett tag till, men det jobbas nog på det ändå. I alla fall när det gäller sånt där vi i stort sett är helt beroene av Kina.
Häng med – G7 ska öka sanktionerna mot rysk olja eller hur?
Det gäller rimligen köpare av rysk olja också?
Kina.
Trump har ju redan börjat med detta, Kina kan inte sluta köpa rysk olja för då kollapsar Ryssland samt att det tar ett tag att kaliberera om transportkedjorna.
Så om G7 slår fast omedelbara straff för köpare av rysk olja ligger Kina pyrt till
https://www.politico.eu/article/eu-china-donald-trump-russia-politics-ukraine-nato-tariffs/
…och Taiwan.
Vi får se i morgon vad det blir av det. Det är väl ännu bara ett förslag, och vi vet inte hur många företag det gäller.
”Three diplomats who spoke to POLITICO said discussions on the EU’s 19th sanctions package, expected on Friday, included the potential addition of Chinese companies to the target list. But that falls well short of Trump’s tariff demand, and Chinese companies that have been added in the past have failed to satisfy the U.S. president.”
25 September attackerades raff i Bryansk och Samara väl?
Vad har vi efter det fram tills idag?
Minns du MXT när jag för några veckor sedan uttryckte oro över att elpriset skulle bli högt i vinter och du bombade mig med grafer att priset var lågt och att jag oroade mig för ingenting?
Jag tycker mitt inlägg står sig?
Årets snittpris har varit volatilt och högre än trenden, efter kaosåret gick det ned varje år men nu verkar vi få ett sk1tår till ser det ut som.
Jo, fast du orade dig väl då för vargavinter?
Det kan det förstås vara dags för. Beror på El Niña. Det pekar på att den kan bli svag i år, då kan även den sk. pokarvirveln blir instabil och då finns det risk för att kylan letar sig ned till oss. Samtidigt pekar de flesta andra prognoser på normalvinter eller mildare än normalt.
Sen har vi förstås ryssjävlarna. Ställer de till med elände kan det dra i väg ordentligt.
Vilket snittpris har varit volatilt? Timpriset (snart får du oroa dig för kvartspriserna) eller vaddå?
Om timpriser studsar upp rejält i bland är ju inget att bry sig om i fall det är tillfälligt, måste väl nästan kolla på totalkostnaden per månad om det ska gå att jämföra?
Men de senaste två månaderna har priset för 2025 faktiskt stigit något. Jämför vi åren mellan 2020 fram till i år så ligger 2025 strax över 2020, 2023 och 2024, men under 2021 och mycket under 2022.
2022 var ju inget roligt år och det är väl det jag jämför med. Att priserna stiger lite varje år är ju inget konstigt. Men det är väl först nov-dec som vi vet hur det kommer att bli, det var då 2020 och 2022 som det stack i väg.
Sen har faktiskt september dragit i väg, hittade det här men där är det bara 2023 och 2024 som är med.
Augusti och september 2023 och 2024 var elen riktigt billig så det blir lite orättvist att jämföra just med dem om man vill matcha mot normalår.
Men vi får se, det är mycket som kan spela in du kan absolut få rätt och just nu pekar det lite åt det hållet.
Men än känner jag ingen direkt oro för att vi ska få 2022 elpriser (och då har jag villa med elpanna så det slår rätt hårt när det drar i väg).
Europa skulle nog må bra av 3-4 varma vintrar till, eftersom +80% av min elförbrukning ligger i December – Februari så kan nog en kall vinter göra sitt gissar jag?
Jag följer bara SE3. Om SE4 fryser ihjäl är en acceptabel collateral som vi får räkna med, jag säger inte att dom förtjänar det men.
I SE3 har snittpriset för Februari, Maj, Augusti och September legat högre.
Efter sk1tåret 2022 var trenden att varje år blev det aningen lägre – förvisso bara under två år…
Eftersom jag är elunderklass brukar jag kolla lite och det som stod ut i SE3 i år var att i somras hade vissa dagar en bra bit över kronan vilket det inte skall vara mitt i sommaren – där postade jag nog mitt första inlägg med oro?
—
Har glömt bort en sak i vår diskussion, pratar man med nån i SE4 brukar dom vara bittrare än vad jag är och din lättsamma ton förvånar mig alltid.
Men sitter inte du i elområde SE2 🧐
Och postar grafer över sverigesnittet 🧐
Du vet att postar du en graf över sverigesnittpriset på el till en bosatt i elområde SE4 så bränner han ned ditt hus som straff, du har lite tur med mig för jag är bara skadskjuten.
Därnere har dom full artros och mögel i väggarna efter att ha provat 16 grader inomhus och kallställa rum i några år.
September –
SE2 – 16.32öre
SE3 – 52.33öre
SE4 – 70.6öre
Så söderboende hade 4.3ggr ditt elpris förra månaden?
Om så skulle vara fallet och du sitter i SE2 förstår jag att du inte bryr dig speciellt mycket 😀
—
Jag hade lite otur 2022 för vi hade flyttat in i nytt hus och det elbolag som var dominerande i området sålde ett avtal där dom skulle motverka högre pris men gjorde EXAKT tvärtom. Jag bröt avtalet i förtid i Februari 2023 men åkte på 15 000kr i månaden Dec, Jan, Feb det året.
Först hade vi nätavtalet och dom rekommenderade då starkt detta bolag och speciellt deras avtal. Året efter träffade jag nån driftchef på nätbolaget där han själv och hans mor hade det avtalet och han spottade och fräste rejält om hur dåligt det varit så dom trodde kanske på det.
Oändligt med kommunikation med dom, dom tog ned information från sin hemsida om elavtalet allteftersom jag påpekade rent bedrägeri. Konsumentombudsmannen krävde femton förtydliganden och när jag missade en gång dömde dom direkt till elbolagets fördel med motiveringen att jag inte inkommit med information i tid.
Då satt dom ändå med all marknadsföringsinformation från bolagets hemsida som jag tagit printscreen på som lovade lägsta pris av alla elbolag vid höga elpriser i Sverige – och min data som visade att det blivit tvärtom.
Elbolaget hade köpt långa snordyra kontrakt själva som dom prånglade på kunderna, deras affärsmodell var att när priserna gick upp skulle dom ha lägre pris tack vare långa kontrakt men det blev tvärtom när priserna skenade.
45 000kr totalt för att ha mellan 17-18 grader inomhus under tre månader.
Vi hade en gammal bergvärmepump som nu är utbytt, var från 2007, kostade 165 000kr.
Så jo, jag är inte jätteroad av en repeat av det även om det nog ska mycket till innan det bli lika dåligt igen.
Tillhör elområde 4. Kommer kylan sänker jag värmen så kostnaden och temperaturen blir plus minus 0.
Kyla vänjer man sig vid. Då jag under många år seglade på arktis och utsidan var täckt av ett tjockt lager is blev innertemperaturen därefter. Varmaste stället ombord var köttfrysen. Där satt vi på kvällarna och spelade poker (bluffpoker…) och drack saft. Tyvärr frös hyran inne också. Nu var det egentligen lite värre men vi sjöfolk brukar för det mesta ta i i underkant. Vi är helt enkelt oroliga för att inte bli trodda.😇
Haha, ja om köttfrysen är varmaste stället är det illa 😀
Jag tillhör elområde 3, så den gubben gick inte.
15 000kr/mån trots bergvärmepump?
Hur många kvadrat bor du på egentligen?
Förresten, du vet att det finns något som heter isolering och att man kan tilläggsisolera i efterhand?
Effektivast är att börja med vinden. 40-50 cm så har du en riktigt bra ”mössa” på huset.
Man behöver inte heller tilläggsisolera väggarna utifrån om man har en fasad som inte är så lätt göra det med (eller kanske inte får tilläggsisoleras). Gäller bara att man är noga med tätskiktet på insidan så det inte blir kondens mitt i väggen.
(Vill man inte att det ska äta så mycket utrymme på insidan finns det moderna ”vakuum”-baserade lösningar. Mycket dyrare förstås och fortfarande ovanligt i Sverige, men då kan det räcka med några centimeter och ändå få bra effektivitet.)
Rätt mycket av det vi ser är nog när finans/de med pesetas anser att dom nu justerat sig så dom inte kommer finansiellt kollapsa om vi klipper till Kina.
Utan istället har dom positionerat sig för det.
Är inte närmaste årens stora makrotrend egentligen att Europa och USA kommer klösa tillbaka tillverkning, köpa av varandra och försöka utvinna egna råvaror i Europa och Afrika?
Blir det en pesetas-run från Kina säckar väl den sufflén också ihop.
Någon ekonom kanske kan berätta hur kapitalströmmarna går just nu?
Det brukar väl ge en fingervisning
Enda jag vet är att Kina har ökat sin export totalt sett (där Asien och Afrika är stora partner) och att
USD har tappat mycket mot Euron och lite mot Yuanen sedan årsskiftet.
Snart borde förresten tullarna börjar märkas av i USA, när lagren börjar tömmas och då märker nog Kina av det mer också (så här långt har inte handeln med USA minskat nämnvärt).
Vore kanon om det fanns någon mer global finansiell koll som kan avlägga rapport.
MENA verkar hålla Kina under armarna?
https://www.china-briefing.com/news/gulf-investment-in-china-2025-finance-energy/
Det är mer som lämnar än som kommer in i Kina.
Europa verkar det inte röra sig i.
Och kanske förvånar er att det är net-inflow i USA.
Netflow från Kina till USA menar du?
Vad jag sett verkar inte den ”handelsobalansen” påverkats speciellt mycket än så länge.
Tror det kan ta år innan det blir några större förändringar. Tar tid att ställa om och hitta nya leverantörer, eller som Trump vill, att alla ska bygga fabriker i USA.
Det som kanske kan påverka snabbare är om konsumtionsmönstren i USA förändras. Om amerikanarna får mindre pengar i fickan, eller helt enkelt oroar sig för det, och dämed konsumerar betydligt mindre.
Då blir vi alla drabbade. 🙂
Jag menade kapitalflöden totalt och USA är positivt.
https://www.investing.com/economic-calendar/overall-net-capital-flow-663
Kina är negativt men det verkar som MENA har gått in stort så utflöden från Kina är nog rätt stora om man tar bort MENA investeringar.
Europa verkar stabilt.
Det jag då tror vi ser är att kapital har börjat räkna med ett Kina som faller och börjat positionera sig för det.
Kanske USA ska lösa MENAbiten nu 😀
Kina
https://tradingeconomics.com/china/capital-flows
På samma nivå nu som Q3 2024, och Q4 2024 var ännu värre, det är alltså inte kopplat till Trumps politik eller något EU skulle ha gjort i närtid.
Jag tror att det beror mycket på den stora fastighetskrisen (den står för ca: 25-30% av deras BNP). Även många utländska investerare gjorde enorma förluster under den och har dragit sig ur.
Sen har Kina låga räntor, både FED och ECB höjde räntorna tidigare medan Kina legat kvar för att stimulera den inhemska ekonomin.
Det gör också att utländska investerare drar sig ur Kina, de får helt enkelt bättre avkastning i USA och Europa.
USA har ju inte sänkt räntan än, men det kommer.
Förtroendet för Kina (eller i alla fall att investera i Kina) är lågt men det behöver inte var negativt så länge de ”riktiga” affärerna går bra.
Jämför med att du startat ett företag. Du har inte råd att investera i de maskiner eller den marknadsföring eller vad det nu är du behöver. Du letar efter, och hittar någon, som är beredd att bekosta det, men de vill ha 49% av företaget.
Några år senare när det går bra önskade du nog att du fortfarande ägt 100%.
Å andra sidan, kraschar allt är det skönt att slippa stå för hela förlusten själv.
Kinas export går fortfarande starkt, de exporterar mer än vad de importerar fortfarande, och kan de klara sig utan utländska investerare men ändå fortsätta bygga upp sin industri etc. kommer de också att behålla mer av vinsterna själva istället för att behöva dela med sig.
Dessutom ökar de fortfarande sin BNP även om den del är skeptiska till att det ligger på runt 5% utan snarare tror på ungefär hälften.
Jag tror det är först när vi ser att deras handelsutbyte går back eller att ökningen av BNP avstannar helt som vi kan ropa hej.
Men det är klart, så stort kapitalutflöde som det varit nu ett år vill de förstås inte ha, speciellt inte om det håller i sig länge. Även kinesiska företag behöver kapital för att växa och utvecklas.
Trump vill ju förresten sänka räntorna i USA för att få i gång ekonomin. Får han som han vill och kanske även tar det för långt kan det faktiskt leda till ökat kapitalinflöde till Kina.
Ah, alltså inte handeln utan in- och utflödet totalt sett, då är jag med.
Men jo MXT, USA får nog justera sig lite med Europa – tror det kommer.
Nu har dom gjort det med Ukraina.
Egentligen förstår jag inte varför USA har betett sig som dom gjort sedan 2022 men nu börjar det sakta komma tillrätta.
Jag tänker så här – kapitalflöden är två saker, dels en indikation på vad som komma skall och sen ett vapen.
Kapitalet är det mest trendkänsliga som finns och dom lyssnar på inga löften – börjar dom tro att ett land kan hamna i knipa sticker dom.
När Cypern införde sina capital controls försvann hundratals miljarder eur dagarna innan. Sen satt alla britterna med låsta bankkonton.
Ett land som ser stora kapitalutflöden får ju börskrasch, företags kreditlinor stoppas, man får stödköpa sin valuta och allmän misär.
Kina är dessutom 30 sekunder bort ifrån att åka på handelstullar av väst gissar jag?
Men dom verkar ha MENA med sig?
Fast det bror ju på landets ekonomiska skick som helhet också.
Kina har genomgått sin fastighetskrasch redan, och deras export går fortfaranda bra. Kapitalutflödet är förstås bekymmersamt på sikt, men jag tror inte på en omedelbar krasch så länge de drar in mer pengar än de förlorar. Sen kommer de att tappa fart om det fortsätter förstås.
Kapitalflykten har pågått i flera år, men varit på lite mer smärtsamma nivåer sedan ett år tillbaka, men jag tror inte det kommer någon krasch inom snar framtid. Däremot kanske vi ser början på en långsam ekonomisk nedgång.
Kina har stora valutareserver och väldigt låg andel utländsk skuldsättning, de kan nog (tyvärr) klara sig i många år.
Sen om spelplanen förändras, t.ex. genom total rysk kollaps, eller att USA och EU gaddar i hop sig på allvar, kanske kan locka med sig några fler, eller om Kina tror att det är läge att passa på att invadera Taiwan etc. så kan förstås allt hända.
Tror ni att USA har bytt EU attack mot Kina mot att dom går hårdare åt Ryssland?
Vore förstås ett bra byte!
”‼️ Russian Railways August 2025 Loading Update Thread 🌻 Note: Data tables are provided in the thread”
https://bsky.app/profile/prune602.bsky.social/post/3m25bgt2jmc2g
Trump approval rating
Nu jäklar vänder det för Trump.
Upp 1,9 sedan sist vilket ger -14% så nu är han tillbaka till förra presidentperiodens nivå igen.
The Donald, mer populär är någonsin.
Lyckad Epstein media black ops?
Kanske trots allt är dags för Ukraina att slå mot rysk el- och värme. Kanske inte skulle mottas så bra av väst, men själv skulle jag inte förebrå dem, och måste säga att jag beundrar dem för att de klarar av att låta bli.
”307,000 residents of Chernihiv region are without electricity due to a Russian strike. Blackout schedules have been put into action. Russia continues attacking Ukrainian civilian infrastructure.”
https://bsky.app/profile/antongerashchenko.bsky.social/post/3m25kr7yfz22g
Garanterat 100% av detta är planen nu i höst – lovar.
Putin kommer köra samma.
”Two hours ago, two Shahed drones flew through Belarus into Volyn before heading toward Poland, according to monitors. In response, Poland scrambled six F-16s. Even more F-16s are now reportedly patrolling the airspace near Ukraine across Poland, Slovakia, Hungary, Romania, and Bulgaria.”
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3m25i6w7sjc22
”Fransk militär har bordat ett fartyg som misstänkts tillhöra Rysslands skuggflotta, skriver AFP vars reportrar flugit över fartyget. Det skedde utanför staden Saint-Nazaire på tisdagen, vilket bekräftas av en källa inom militären.
Fartyget, oljetankern Boracay som seglar under Benins flagga, misstänks ha varit inblandat i drönarflygningarna i Danmark.
Boracay finns på EU:s lista över fartyg som ingår i den så kallade skuggflottan, som består av fartyg som anklagas för att frakta rysk olja under falsk flagg.”
https://omni.se/fransk-militar-gar-ombord-pa-ryskkopplat-fartyg/a/63xEgz
”‼️ A new modification of the Shahed with a night camera has hit a moving train for the first time in the Chernihiv region. First, the first drone hit the locomotive, which stopped the entire train, and then the drones began to strike other cars in the train.”
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m25b3lo2xk2w
Det där är väl lite intressant?
Direktstyrda eller AI?
”A skillful dive straight into a Russian’s tender leg. A road accident for Sanya and the cameraman — not the best day of their lives. Russian occupiers on a quad bike were caught on the lens of a Ukrainian drone — and were immediately punished.”
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3m25nf2plf22u
Jag sitter fast i ubåtskränkningarna 😭
Sitter djupt
Kriget i Ukraina, ryska förluster.
980 KWIA
1 Tank
2 AFVs
12 Artillery systems
2 MLRS
271 UAVs
29 Vehicles and Fuel tanks
https://bsky.app/profile/matsextrude.bsky.social/post/3m26owc2qas2q
Slava Ukraini!
Jag sa ju att kinesjävlarna skulle komma med drönarsvärmar.