Enligt borgmästare i Moskva ska det ryska luftvärnet ha skjutit ner minst 35 ukrainska drönare men de ska inte ha orsakat några skador. Vi får väl se om det kommer andra uppgifter senare under dagen. Läs mer Kyiv Independent
Det ska ha skett en stor explosion vid en rysk militär utbildningsanläggning inte långt från gränsen till Estland. Finns ännu inga uppgifter om vad som kan ha orsakat den. Rökning kanske? Läs mer här.
Internet stängs ju ner alltmer i Ryssland, senast har det varit Moskva som drabbats. Ryska propaganda försöker förstås normalisera det, vem behöver internet? Nu har Alexander Dugin gått ut och föreslagit att man ska stänga ner hela internet över hela Ryssland till sommaren. Han menar att Internet i Ryssland bör anpassas till ”björnars och fjärilarnas säsongscykler”…??? Läs mer här
Kyiv Independent skriver att en amerikansk general som assisterar Ukraina med säkerhetsfrågor ska ha lämnat en mapp med säkerhetsklassade kartor på ett tåg efter att han drabbats av ”alkoholrelaterad hjärnskakning” (vad det nu är). Det är inte bara ryssar som har svårt med spriten.
Ryska förluster i Ukraina
KWIA fortsätter hålla sig under tusen och UAVs fortsätter att ligga runt två tusen även om man kan ana en liten minskning från de högsta nivåerna.
- 930 KWIA
- 2 Tanks
- 3 AFVs
- 20 Artillery systems
- 1 MLRS
- 1991 UAVs
- 120 Vehicles and Fuel tanks

Här finns en mer omfattande genomgång över ryska förluster.
Ryska aktiviteter i Ukraina
- 171 strider
- 70 Flyganfall
- 200 KAB
- 9616 självmordsdrönare
- 3 715 artillerigranater varav 98 från MLRS
SLAVA UKRAINI
Kommer regimen i Iran att falla inom de närmaste månaderna?
- Ja
102 votes - 53% of all voters, 53% of all selected options - Nej
61 votes - 32% of all voters, 32% of all selected options - Vet inte
30 votes - 16% of all voters, 16% of all selected options
Antal röster: 193

Har ryzarna lärt sig att inte skjuta ner drönare över målet? Inga vrakdelar som orsakat skador denna gång, fantastiskt! Det normala är ju att ryz har extrem otur med just vrakdelar.
Jag tror det hänger i hop med att Internet ligger nere i Moskva och att sociala medier, förutom den statilga appen, stängts ner. Befolkningen kan inte längre posta bilder och filmer som motsäger de officiella uttalandena utan att FSB kommer och knackar på dörren (om de ens kan posta något alls utan internet).
Nu kan de därför ljuga helt hämningslöst och låtsas att luftvärnet skött sig utmärkt och att alla drönarna sköts ner utan att orskada några skador alls.
Såklart, lögnen vrakdelar erkänner ju trots allt lite skador samt förklarar varför internet fylls av bilder på eld och rök.
Utan internet är ju den perfekta lögnen inga skador alls. Fast ändå bättre vore väl lögnen att det inte ens skjutits några drönare alls mot moskva då vi sköt ner dom över Ukraina, alternativt kriget går så bra så Ukraina kan inte skicka några drönare alls?
De har nog inte tänkt så långt, nästa gång var det nog inte några drönare alls! 😄
”❗️Telegram is already 80% blocked in Russia, according to Russian media. Also, Russian war correspondents are complaining that in MAX there is an automatic subscription to pro-Kremlin channels from which it is impossible to unsubscribe.”
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mhahxinumc22
”❗️During the night, 🇺🇦Ukrainian forces shot down 154 out of 178 🇷🇺Russian drones.”
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mhafsklpw222
En lite längre tråd om drönarna som används mot Shaheds.
”This is the P1-Sun interceptor drone built by Sky Falls in Ukraine. It is the drone that many countries in the gulf now urgently wants. The cheapest Shahed killer that is used in UA. I got to see it and talk to the operators of the 37th Marine Brigade using it. Read below to learn how it works. 1/7”
https://bsky.app/profile/jvmukraine.bsky.social/post/3mhaetkixgk2n
”Donald Trump säger sig vara förvånad över att Iran har svarat på amerikanska och israeliska attacker genom att angripa länder som Qatar, Saudiarabien, Förenade arabemiraten, Bahrain och Kuwait.
– Ingen förväntade sig det. Vi blev chockade, säger presidenten enligt Reuters.
Samtidigt uppger flera källor att Trump fått varningar om att ett anfall mot Iran skulle kunna utlösa en rad attacker mot USA:s allierade i regionen. Presidenten ska även ha varnats för risken för ett regionalt krig, skriver nyhetsbyrån.
Under natten och morgonen har iranska attacker riktats mot bland annat Förenade arabemiraten och Irak.”
https://omni.se/trump-forvanas-over-irans-attacker-mot-gulfstaterna/a/wrgpkG
Trump har lyckats där miljöpartiet misslyckades, ändå har jag inte hört någon miljöpartist som tackat honom! 😂
”Priset på diesel har nått sin högsta nivå sedan reduktionsplikten justerades ner i januari 2024, skriver lantbrukets affärstidning ATL.
Drivmedelskedjorna OKQ8 och Preem höjde priset med 30 öre på måndagen, vilket satte dieselpriset för företagskunder till 22,14 kronor per liter.
Enligt tidningen har en liter diesel inte kostat över 22 kronor sedan december 2023. Drivmedelskedjorna har höjt priserna till följd av den oljeprisrusning som Irankriget fört med sig.”
https://omni.se/dieselpriset-nar-sin-hogsta-niva-pa-tva-ar/a/Wv02AK
Innan kriget drog igång låg priset kring 13kr/litern. Oljan har gått upp runt 60% vilket borde ge ett pris på kring 21kr/l. Samtidig har nog många fyllt sina tankar nu av rädsla för ännu högre priser så efterfrågan skulle kunna dippa lite den närmaste tiden.
Edit: dollarn har gått upp ca 3% vilket får priset att verka ”rimligt”
”Iran har attackerat flera länder under natten. Förenade arabemiratens luftförsvar har under morgonen aktiverats för att försvara landet mot både robotar och drönare från Iran, rapporterar The Guardian.
Minst två energianläggningar ska ha drabbats av morgonens attacker, men ingen kom till skada, enligt Reuters.
Både drönare och robotar har även använts vid en attack riktad mot den amerikanska ambassaden i Iraks huvudstad Bagdad under tisdagen. En av AFP:s reportrar på plats i landet ser svart rök stiga mot skyn från ambassadområdet.
Flera explosioner har också skakat Qatars huvudstad Doha i natt.
Sedan kriget bröt ut har Gulfstaterna drabbats av över 2 000 robot- och drönarattacker. De främsta måltavlorna är amerikanska mål, som ambassader, eller militärbaser.”
https://omni.se/flera-lander-attackerade-av-iran-under-natten/a/0pVJBE
”Trumpadministrationen har sagt till Kuba att landets president Miguel Díaz-Canel måste avgå om länderna ska kunna göra några framsteg i sina förhandlingar. Det uppger fyra insatta källor för New York Times.
En av källorna menar att kravet inte är ett ultimatum, utan har föreslagits som ett positivt steg som kan leda till produktiva överenskommelser. Samtidigt säger personen att USA får det att framstå som att inget avtal kan slutas mellan länderna medan Díaz-Canel sitter vid makten.
Under den senaste tiden har Trump ofta talat om att åstadkomma ett regimskifte i Kuba. Det är oklart om han har för avsikt att använda sig av militär makt.
– Jag tror faktiskt att jag kommer att få äran att ta Kuba. Jag tror att jag kan göra vad jag vill med det, sa Trump under måndagskvällen svensk tid.”
https://omni.se/kallor-usa-kraver-att-kubas-president-avgar-under-samtalen/a/PdpLbR
Ja det händer saker på Kuba. Eller att det börjar hända saker där. Kuba har I alla fall öppnat för samtal med USA. Ett fattigt och slitet Kuba som pressas av brist på olja efter händelserna i Nicaragua. Plus ett strömavbrott som drabbade hela landet för någon dag sedan. Enpartistaten Kuba har nog haft sin tid.
Och Trump lyckades sticka fram huvudet i en dörröppning i går och yttra sig på ett vårdslöst, triumfatoriskt sätt som bara han kan. Om det nu är sant. Han kunde gott låta Rubio sköta kontakterna med Kuba.
Den sittande presidenten med Canel som sista del i efternamnet har tydligen ingen makt alls utan har bara en formell ställning. Makten sitter tydligen hos Raul Castro och hans nära släktingar. Fortsättning följer. Washington Post hade en artikel nu om läget på Kuba men jag har svårt att länka från min mobiltelefon.
Orolig för att Trump bara tvingar fram ett avtal som mest är fördelaktigt för USA samtidigt som familjen Castro fortsätter att styra medans befolkningen inte för ut något av det. Håller ändå tummarna för att det kan bli något bra.
Kan det vara den här artikeln?
https://www.washingtonpost.com/world/2026/03/16/cuba-blackout-energy-grid-collapse/
”Zelensky: Ukraine Not Afraid of Iran Threats as Drone War ‘Tested’ on Kyiv Spreads Globally
Zelensky says Ukraine isn’t afraid of Iran’s threats, warning the drone war refined on Ukrainian civilians is now spreading to the Middle East and beyond.”
https://www.kyivpost.com/post/72046
”🔥 Slavyansk-on-Kuban, an oil refinery is under attack. Debris fell on a hotel and a truck.”
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mhajbgqmj22b
Det brinner hos 76ty GAAD i Pskov 😍
inte första gången och ua beställningsjobb åt balterna?
Några kinesiska radaroperatörer döda i Iran
”Sedan Donald Trump inledde sin andra mandatperiod har demokratinivån i USA fallit ner på samma nivåer som 1965. Det visar V-Dems årliga demokratirapport enligt TT.
– Det är enligt vår data den största tillbakagången för demokratin i USA:s historia, säger professorn Staffan I Lindberg, chef för det internationella demokratiforskningsinstitutet.
Tidigare låg USA på plats 20 på listan över länder med starkast demokrati, men i årets rapport halkar man ner till plats 51.
I rapporten nämns flera anledningar till tillbakagången. Det handlar bland annat om rättssäkerheten, mänskliga rättigheter och yttrandefriheten.”
https://omni.se/expert-stor-tillbakagang-for-demokratin-i-usa/a/7p3Mq3
”Sju av tio svenskar anser att USA inte längre är en demokrati, enligt en mätning från Indikator Opinion på uppdrag av SVT Nyheter. Totalt svarar 71 procent att de helt eller delvis håller med om påståendet att ”USA är inte längre en demokrati”. 26 procent svarar att de knappast eller inte håller med om påståendet.
– Det är en uppseendeväckande, om än inte förvånande siffra, säger Per Oleskog Trygvason till SVT Nyheter. Han pekar på Donald Trumps impopularitet som en möjlig förklaring.
Synen skiljer sig tydligt mellan grupper. Bland vänsterväljare instämmer 86 procent i påståendet, mot 52 procent till höger. Kvinnor är också mer kritiska än män.”
https://omni.se/majoritet-av-svenskarna-ser-inte-usa-som-en-demokrati/a/oE3mdg
Så när min politiska motståndare vinner är det inte längre demokrati? Jag tror vi vandrar längs en farlig väg, nästa gång när min kandidat vinner kommer den andra sidan tycka att demokratin är utraderad.
Spelregler i demokrati:
1. Vinner jag valet gör jag vad som ryms inom konstitutionen tills nästa val.
2. Förlorar jag nästa val avgår jag
När det gäller Trump så kanske han slirar på punkt 1, men han böjer sig när HD har dömt ut agerandet (tullar)
Punkt 2 är testad en gång och då avgick han. Allt annat är skrämselpropaganda.
Vad ”svenskar tycker” i (S)vt’s undersökning är helt ointressant.
Du medger att han slirar på punkt 1, men tycker inte det är något problem?
Läs gärna rapporten:
https://www.v-dem.net/documents/75/V-Dem_Institute_Democracy_Report_2026_lowres.pdf
Klart att det är ett problem för de som bor i landet, jag varken bor eller har rösträtt där.
Hittills har väl inget skett som inte rymts inom konstitutionen? Tullarna ja, men tydligen får presidenten göra fel om han rättar sig efter att HD dömt i frågan. Krigstart mot iran är väl ytterligare en tveksamhet.
Vore bra om alla läste på lite från amerikansk högermedia för att balansera den extremt snedvridna bilden vi får i europa där ALLA är emot ALLT han gör. Eller prata med era amerikanska vänner/kollegor för att få en bild ofiltrerad av journalister. Det finns en hel del som gillar det han gör, och ser demokraterna som djävulen ungefär på samma sätt som vi verkar se Trump.
Överlag kan jag hålla med om att det blir svårare och svårare att försvara honom, men att enbart se problemen tror jag bara leder till ytterligare polarisering.
Om han demokratiserat Iran, jämnar det ut sig?
”🔥💥 Video from Labinsk, Krasnodar Krai”
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mhanpeefp22m
Allt handlar tydligen om Trump just nu. Bara vara mot. Inte för något. Omni är ett etablissemangsmedium. Som ägs av Bonniers och Schibsted. Politiken står i centrum från sekulära utgångspunkter. Allt som är det minsta höger ska bekämpas. Vad som är rätt och fel och gott och ont glöms bort. Allt är politik.
Jag tycker inte den liberala världsordningen lyckats särskilt bra i västvärlden. Framförallt har migrationen varit en katastrof. Polariseringen är enorm mellan en allt starkare höger och ett äldre vänsterliberalt etablissemang. Som ser Trump som det stora hotet. Vad etablissemanget är för får vi veta väldigt lite om.
Jag tycker det räcker att se hur dom beter sig mot Mohamson för att förstå att dom inte har rent mjöl i påsen 😀
Är man emot samarbete med SD är man helt enkelt ond? 😄
Apropå polarisering…
Nej så menade jag inte, jag tycker det är bra att palestiniern Mona som inte duschar eller kammar sig innan framträdandena blir hatad av all media 👍
Den fräckheten att en invandrad kvinma väljer Tidölaget framför medmänsklighet och godhet är absolut skandalös men varenda tidning och hela oppositionen har detta som viktigaste punkt nu vilket är bra 👍
Hon borde fanken veta sin plats – är man invandrad ska man rösta på S, MP eller V inte nödvändigtvis i den ordningen.
En varm Socialdemokrat eller en kallhamrad Moderat som det så fint heter.
Timothy Leary hade gillat nya LSD alliansen 😎
När det gäller Judaskramen, menar dom att Jimmie är jesus?
Eller Mona?
Rimligen måste en av de två vara jesus enligt de som gallskriker om judaskramen
Den som blir kramad är Jesus, internationellt erkänd tolkning.
Ingen kramar mig 😳
När det gäller migrationen är det ju putin som ligger bakom allt.
Jag kan hålla med om att problemet är att vi tillåter oss att manipuleras och fortsätter och fortsätter tillåta att psykopater dikterar vår tillvaro.
Problemet ligger alltså inte i om magas eller liberalernas världsyn är den rätta. Det ligger i att de flesta är så obrydda om det mesta.
En jättepoäng, de flesta rullar runt och somnar om eller tycker att det är jobbigt att diskutera samtidigt som det blir stora negativa förändringar.
Jag tycker inte landet skötts bra alls av politiska företrädare sedan sent 90-tal oberoende av partifärg.
Det är mer av att alla politiker försöker tanka skattemedel till sin polargrupp och vilka dom är det är det enda som skiljer partierna åt.
SVT och ST verka konsekvent ha hittat iranienkännare som är regimpositiva till den grad att exiliranierna i Sverige börja surna till
Verkar som kriget i Iran är över snart.
Fas två är inledd som är regimbyte.
Robotar avfyrade ned men 90%
varje dag befrias höga iranska ledare från sitt syndfulla liv och skickas till Nirvana.
svårt att se att det kunde gått bättre.
”Irans regim lär bli kvar vid makten och kan närmast stärkas av insikten att ha överlevt de amerikanska och israeliska anfallen. Den slutsatsen dras i amerikanska underrättelsebedömningar som har gjorts löpande sedan krigsstarten, uppger källor med insyn för Washington Post.
Styret bedöms bli både militärt försvagat och mer ideologiskt hårdfört på samma gång, med ett stärkt grepp från det Revolutionsgardet (IRGC).
– De har ekonomisk makt. De har politisk makt […] De är i praktiken kärnan i maktsystemet i landet, säger Irananalytikern Richard Nephew om IRGC.
Något snabbt regimskifte eller en mer demokratisk utveckling ses som osannolikt.
USA:s president Donald Trump uppges från dag ett ha varit välunderrättad om det osannolika med ett regimskifte.
– Det var inte bara något man kunde förutse. Det förutsågs. Han fick veta det i förväg, säger en källa.”
https://omni.se/usa-bedomer-att-regimen-sitter-kvar-kallor-trump-har-vetat-det-sedan-dag-ett/a/zOAPx5
Absolut bullcrap analys som helt tappat kontakt med verkligheten.
Bra med twitter faktiskt så vi får information direkt och kan analysera själva.
Du vet att det börjar bli svårt att skilja mellan AI genererat och verkligheten nu för tiden? 😄
Nä men Iran är på god väg att förlora inte tvärtom.
Frågan är hur långt tid det tar och vad förlusten egentligen kommer att innebära.
Fråga mullorna och IRGC generalerna som ligger begravda i sina föredetta bunkrar eller i hospice i Moskva.
AP fonderna har investerat i vindkraft också och gör förluster – tror ni det ligger en surdeg hos dom vi inte känner till med grönenergiinvesteringar?
Gör de förluster? Källa på det tack!
AP7:
+57% – 3 år.
+17% – 1 år
-0,08% – 1 mån.
OMX Stockholm:
+ 31,75% – 3 år.
+ 4,19% – 1 år
-3,30% – 1 mån.
De har alltså klarat sig bättre än de flesta.
Dow Jones USA ser ut så här:
+45,59% på 3 år
+ 13,16% på 1 år
– 5,16% senaste månaden
De spöar alltså även USA.
Kanske de borde investera ännu mer i grön teknik, verkar ju fungera utmärkt! 😄
https://www.di.se/fonder/ap7-aktiefond-131054/
https://www.di.se/bors/index/omxspi-6486/
https://www.di.se/bors/index/dji-39485/
Mera Northvolt! (fast det var andra AP-fonden?)
Alltså…AP7 är ju ett slags globalfond m hävstång som är till för de som inte ids välja själva i ppm. Den har presterat mycket bra, särskilt när det var medvind m både dollarkurs och AI, lite sämre på senare tid när dessa trender reverserat….
… men ämnet här var väl snarare de AP-fonder som vi inte kan välja bort och som inte har något med ppm att göra?
Jag vet inte riktigt vilka AP fonder Johan menade, därför jag blev intresserad av källa.
Hittar inte några direkt rapporter för annat än AP7 som verkar redovisas överallt, men jag lade inte ner någon större tid, tänkte att jag väntar på Johans svar.
Vänta nu – menar jag inte på dom investeringarna dom inte får göra enligt regelverket men gjort ändå?
Totalen är väl bra nu när börserna skenat.
Du menar de där regelverken som man beslutat att luckra upp för att underlätta förskingringen…?
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/proposition/andrade-regler-for-forsta-fjarde-ap-fonderna_h503271/
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/proposition/vissa-ytterligare-andringar-av-placeringsreglerna_h70357/html/
Första AP fonden är väl nedlagd?
Jag känner att vi gled bort från ämnet som är att investerade pengar från AP fonderna i vindkraft inte gett någon avkastning utan mer är konkursrisk.
Minskat ryskt (ökat ukrainskt) anfallstryck.
N Slobozhansky-Kursk 4
S Slobozhansky 3
Kupyansk 9💥↗️
Lyman 10💥↗️
Slovyansk 3↘️
Kramatorsk 1
Kostjantynivka 30💥💥↗️
Pokrovsk 31💥💥↘️
Oleksandrivskij 5↘️
Huliaipole 21💥
Orikhivsk 0
Prydniprovskij/Dnipro 0
Sum sectors 🇷🇺 117↘️
Unlocalized (🇺🇦) 54↗️
Total 171
Det börjar röra på sig 😍😍😍😍
👍👍👍
👍
Ni såg att Kina och Indien har stoppat massa export?
Europa ligger nog sämst till men vi räddade iallafall klimatet 👍
Jag är snudd på heligt förbaskad över detta men samtidigt känns de mycket bra att vi räddade klimatet så det väger upp.
Du förespråkar ju hela tiden att vi inte ska köpa något från Kina, du borde ju vara dubbelt glad, både att vi tvingas köpa mindre därifrån och att vi räddar klimatet? 🤔 😄
Förlåt otydlig – jag är heligt förbaskad på de som lade ned allt vi nu inte kan köpa.
Kina är i krig med oss och det vore tjänstefel av dom att inte stoppa vår krigsindustri och försöka försvaga oss
Ah, jag förstår!
Vi hade förstås haft betydligt högre priser då, vilket hämmat oss ekonomiskt på många andra sätt, men troligen varit kanske bättre på lång sig inom många områden.
Inte att förglömma – allt produceras nu till betydligt högre CO2 avtryck.
Våra företag fick inte göra det men att köpa från Kina går tydligen bra.
En stor del som tillkommit är ett skitsortiment. Börjar mer och mer gå efter devisen ”buy once, cry once” samt strunta i sådant jag inte behöver.
För några år sedan (tiden går fort) föreslog jag att man borde kunna förse drönarna med den här lilla rackaren (eller något likvärdigt) https://en.wikipedia.org/wiki/NAVAIR_Spike
Det här skulle kunna bli något åt det hållet då de även planerar en lösning som ska kunna skjutas från drönare:
”❗️🇺🇦Ukrainian company Deftak has developed and unveiled guided munitions for drones. These guided munitions are capable of changing their flight trajectory after launch to more accurately hit the target.” https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mhate4lyc227 https://militarnyi.com/uk/news/ukrayinska-deftak-predstavyla-kerovani-boyeprypasy-dlya-droniv/
Får du royalty på antalet träffade mål?
1 krona för varje!
”Att Ali Larijani, chef för Irans högsta säkerhetsråd, dödats av Israel under natten slår hårt mot den iranska regimen. Det säger professor Mohammad Fazlhashemi till TT.
– Skulle han ha dödats i attackerna är det största bakslaget sedan Khameneis död, säger han.
Larijani har länge varit en av Irans mäktigaste män. Han stod mycket nära den tidigare ayatollan Ali Khamenei, som dödades av Israel i början av kriget. Enligt Fazlhashemi hade Larijani fått flera viktiga uppdrag av Khamenei den äldre.
– Framför allt när det gäller kriget.”
https://omni.se/expert-larijanis-dod-ett-enormt-bakslag-for-iran/a/6q3g1W
Jag trodde Iran vann?
Vem har påstått det?
🧐
Gammal nyhet men kan inte låta bli att gotta mig ut de ”stackars” ryssarnas elände.
”Ryska myndigheternas nedstängningar av mobilnätet har nått Moskva, efter att tidigare främst ha drabbat andra delar av landet. Det rapporterar NBC News. Den senaste veckan har många Moskvabor stått utan uppkoppling.
Myndigheterna motiverar nedstängningarna med att det är ett sätt att hantera hotet från ukrainska drönare. En del invånare misstänker dock att det handlar om åtgärder för att skärpa kontrollen över informationsflödet.
”Vi känner oss maktlösa”, skriver Moskvabon Lera i ett meddelande till NBC.
Avbrotten har påverkat miljoner invånare och slagit mot företag, som tvingats gå över till kontanter när betalningar och appar slutat fungera. SVT rapporterar att nedstängningarna bland annat gjort att försäljningen av walkie-talkies och fysiska kartor ökat i Ryssland.”
https://omni.se/moskvabor-utan-mobilnat-vi-kanner-oss-maktlosa/a/bOmBWk
Full fart mot 70-talet och Nordkorea 2.0. 🥳
Nu jädrar är den ljusnande framtod rysslands ✊✊
Det våras för Ryssland! 😂
”⚡️ The enemy’s air defense system, Bastion, a communications hub, and military logistics facilities were hit, – General Staff 💥 TOR-M2U in Bryansk region, area of the missile division of 15th separate coastal missile brigade (Bastion in service) near Crimea. Communications hub in Mangush area.”
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mhavkrftoc2w
Det är tredje gångrn det smäller kring Pskov på några månader
Väldigt olika bud om Huiliyapole.
är ju där RU mött upp med vdv
Ah, till slut fick man EU att betala för reparationerna och sen kanske Ungern ger med sig. Var det är lite smart spelat av Zelenskyy? Eller kände han sig tvingad?
”⚡️ Ukraine accepts EU assistance in restoring Druzhba oil pipeline. ”I welcome and accept your offer of the necessary technical support and funding to be able to conclude the repair work as well as to explore the longer-term sustainable solutions,” Zelensky said in a letter to EU leaders.”
https://kyivindependent.com/ukraine-accepts-eu-assistance-in-restoring-druzhba-oil-pipeline/
Känns som en ren förlust. Vi betalar för en reparation av en pipeline, som i bästa fall står obrukad och i sämsta fall fortsätter finansiera Moskoviets krig.
The Qatari professor insisted the Iranian regime is facing a ”strategic dilemma” — that firing any remaining missiles will expose the launchers and would promptly be targeted by the US and Israel while reserving missiles ”forfeits the ability to impose costs of the war.”
Från högermedia i USA, foxnews, https://www.foxnews.com/media/al-jazeera-op-ed-praises-us-israel-operation-against-iran-says-dems-media-critics-wrong
Ju mer iran skjuter desto fler avfyrningsanordningar blir bortskjutna. De är en militär kraft på nedgång, jag tror detta kommer att sluta med regim-utbyte inom en månad.
Igår utlovade jag öppet Hormuz inom två veckor, så låt oss säga Hormuz 1:a april och regimfall 15:e april. Jag återkommer med skämskudden eller segerchampagne dessa datum…
Håller tummarna för att då får rätt, eller, om du får fel, på grund av att det sker ännu tidigare!
Här är källan till källan:
https://www.aljazeera.com/opinions/2026/3/16/the-us-israeli-strategy-against-iran-is-working-here-is-why
Sådärja – nu börjar vi landa i verkligheten också här.
90% färre robotavfyrningar sedan 28 Februari.
SEAD avklarat.
Hela irans flotta sänkt.
Israel har nu skiftat över till att jaga IRGC och Bashij patruller med drönare och JDAMS.
IRGC har förlorat 15 000st + alla desertörer så 10%-20% borta varav många ur ledningen.
Det finns inga Hezbollah, Hamas eller irakiska miliser att flyga in och armén är inte helt regimlojal.
Läst LW ett tag men hoppar över hit! Är kanske lite otacksam men känns som hans uppdateringar har fallerat lite på sistone. Nice gang här i kommentarerna !!
Slava ukraini!!!
Här är vi världsledande och har mest besökare i Europa, peruanerna stormade MXT servrar i förrgår.
Nu har MXT i och för sig fått palestinerna mot sig för han inte försvarar Mona så det jämnar ut sig.
Kommentarsfältet är proppat med information från flera som skriver som är gamla högre befäl i MUST.
Framförallt har vi inga andra regler än att jag måste hyllas en gång per dag och ingen blir blockad mig veterligen, även om ett par som försökte resonera med MXT försvann oförklarligt.
LW är inte dålig men tyvärr lider han av TDS (Trump Derangement syndrome)
Här är det betydligt högre i tak och man får tycka olika även om man kan få sakliga mothugg.
Själva poängen med ett kommentarsfält är att man SKA tycka olika – det är enda sättet att få till en bra diskussion som går framåt.
Enda vi inte vill se är väl avlönade proryssar och jag har mina ögon på Dengamle som verkar haft råd med dyrare mäsk senaste månaderna vilket är svårt att förklara bort.
Jag tycker att man inte ska tänka olika!
Hur förklarar du bort att du haft råd med Norrlandsdjup till frukost sedan i Januari i år 🧐
Jag frågar åt en kompis men du kanske skulle köra svaret förbi en advokat innan du postar det här.
Vad fan… håller Belgien på att bli ett nytt Ungern. Vill normalisera förhållandet till ryssland
Japp det är dom, skamlösa avfällningar 😡
-det kom inga F-16
-dom blockade 90 miljarder eur.
-deras skämt till chefsdjur sa att Ryssland aldrig kan förlora.
-dom vill normalisera.
-2023 gallskrek dom när UA gick in i Ryssland för att några soldater hade FN-fal vapen.
Belgarna borde hängas ut BETYDLIGT mer än vad som görs, en trojansk ryggradslöst djur är vad dom är dom jävlarna.
Undrar om inte Ryssland har premiärministern i ett punggrepp, han stoppade ju också försöket att använda de låsta ryska tillgångarna tidigare, och då var det ju tal om att han och familjen hade blivit hotad.
Belgien är inget land och har aldrig varit något. Möjligen en statsbildning med bra öl och rätt trevliga människor.
Ska inte förneka att jag druckit några bra belgiska öl, men flera har bara smakat jäst 🤢
Off topic
Meningitutbrott sydöstra England (Kent).
Ingen jämförelse med annat off-topic (🇮🇷 och (bio)terrorism).
UK har helt spårat ur och är ju sju resor värre än vårt valår som är rätt högt tonläge tycker jag nog.
Noterbart att det är danskt val snart och S där är ju ungefär som vårt SD i massa frågor men oppositionen vill få bort detta ”woke-virus” så nog är det en europeisk kampanj som är någorlunda koordinerad från höger där man kan misstänka att RU ligger bakom en del.
Hos oss gick ju Mona över till djävulen själv och skall man tro vissa andra politiska företrädare som kommenterat i affekt så är judaskramen tydligen precis så som gaskamrarna och judeutrotningen kom till i Tyskland på 30-talet.
Jag trodde det var mer än en kram från en okammad liberal politiker med palestinsk påbrå men det var det tydligen inte så nu är jag oroad över var gaskamrarna kommer ligga och om dom har filter för lukten så mitt huspris inte går ned om jag får nån i närområdet.
GB har det svårt just nu. Nu ryker snart deras stålindustri. I dag har GB aviserat om 50%-iga ståltullar. Snart är Port Talbot och Scunthorpe borta. Tullarna är deras sista hopp. 7.000 jobb kan försvinna bara på dessa orterna. Scunthorpe, söder om Hull, övertogs av staten för ett år sedan, går med 700.000 pund i förlust. Dagligen. Port Talbot nära Cardiff ägs av indiska Tata är ett av Europas största.
Bra inlägg av Johan och Maggan. Jag tror iden från 10-15 år sedan fortfarande lever att Sverige ska vara ett tjänstesamhälle. Och att allt smutsigt som produceras med händerna får produceras nån annanstans.
Börjar ni tröttna på Monas hårtips så kommer det ett inlägg om Ukraina imorgon hoppas jag, har tyvärr ett helt jävla kontrakt att gå igenom där kineserna hade 150st kommentarer och italienarna fick akut ångest och sneglar på mig för hjälp för första gången på 1.5år.
Jag har alltså något att göra vilket är åt helvete för då kan jag inte sitta och slöa på arbetstid vilket jag börjat vänja mig vid är min rättighet som människa.
Jobbet måste gå först. Så är det bara.
Jag är väldigt positiv och det var länge sedan, hela 2025 var en ökenvandring som följde på golgatavandringen 2024 och hösten 2023.
Man får ge ukrainarna att dom är tålmodiga och bidar sin tid, som en kines ungefär.
Bra liknelse.👍 Det är känt att inget överträffar en kinesisk servitör. Han syns inte, märks inte och var han befinner sig vet man inte men han är behjälplig vid ditt bord exakt när du behöver honom.
Iran 🇮🇷
”Europe is more paralysed than divided over the illegal [?] US-Israeli war on Iran. Rather than fostering a shared sense of purpose, this crisis risks hollowing out Europe’s identity and undermining its ability to act independently in the world. My oped”
https://www.theguardian.com/commentisfree/2026/mar/16/europe-reaction-donald-trump-war-iran-legal-iraq
Hon har iaf rätt i att Europa är splittrat i frågan om att ingå i Trumps Hormuz koalition (of the unwilling).
Delat av C Bildt på X
Så… vad tror panelen om Hormuz-frågan som casus belli för trump att hävda att NATO bara snyltar på USA och inte ger nånting tillbaka och därmed motivera USAs formella utträde?
De kanske kan starta R(ussian)ATO tillsammans med putte, kim och komeini?
Jag tror aldrig att Trump får med sig tillräckligt många för att varaktigt gå ur Nato. Skulle det ske kortvarigt så får väl vi andra steppa upp.
Tyvärr har ju Trumpen rätt i att vi andra i NATO gärna lutar oss mot USA då det blir jobbigt. ”one way street” använde han för att visa vad han tycker. Däremot kan han inte kräva hjälp enligt artikel 5 när han frivilligt attackerat ett annat land.
Jag förstår inte, är inte Iran ett militärt hot mot Europa? Isåfall är inte Ryssland det heller och vi kan sluta med allt stöd till Ukraina och lägga ned vårt försvar. Det är logiken i det hela. Inte en rak ryggrad någonstans i Europa.
Det rimligaste här vore väl att Europa nu kliver in kraftfullt för att befria Ukraina och satsar våra resurser på det när ryssens allierade är i trångmål. Inte bränna våra resurser på en operation i mellanöstern. Vårt direkta beroende är inte till olja/gas just därifrån i vart fall.
Och nej, jämfört med ryssland utgör inte iran ett militärt hot mot Europa.
Fler ukrainska soldater i Mellanöstern än europeiska soldater i Ukraina…
Jo. Utan Iran hade Ryssland redan varit besegrade i Ukraina (Budanov). I högsta grad. Ja det är en annan sak nu när ledningen och den militära infrastrukturen är utslagen. Men det är ett ännu inte avslutat kapitel.
Jo:
”So what is happening around Iran today is not a faraway war for us – because of the cooperation between Russia and Iran. And we do not believe we have the right to be indifferent – even if we are separated from human suffering or shared danger by an ocean, however big and beautiful, or by anything else. Ballistic missiles can strike at thousands of kilometers.” — Zelensky 17/3 2026
Mm… fast är inte det där en känga till trump?
Nej Europa är ett vilset gäng. Man har tappat den sociala kompassen – vem man är och vad man står för utifrån sin religion och sin historia – och det ser minst sagt illavarslande ut.
Nu har ju trump jobbat hårt på att så tvivel kring var han har sina sympatier och kring vem han egentligen är allierad med.
Givet detta så vill vi ju heller inte gå bort oss genom att bränna resurser i mellanöstern som kan behövas på närmre håll.
Han har ju varit tydlig med att var och en får ansvara för sitt. Och iran är inte vårt primära hot i Europa.
Var och en för sig alltså… utom ett tydligt undantag då… israel… som tydligen är värda gränslösa resurser.
Så… hur vet vi att hela irangrejen inte är en fint? Som iofs är gynnsam för israel… men i övrigt gynnar ryssen när resurser läggs där istf i Ukraina samtidigt som de nu fritt kan sälja sin olja till överpris…
Instämmer. Man kan ju inte bete sig som en skitstövel och sen förvänta sig att andra skall ställa upp helhjärtat när man plötsligt behöver hjälp.
Typ som när Clinton idiotförklarad halva valbodkspet för att i nästa andetag be om deras röster!
Jag tänkte president Clinton först, men det visste jag inte.
Men förstås Hilary. Precis!
hahaha, ja vi känner Trump så pass väl att han aldrig kommer glömma det – hans eget pearl harbour?
Man kan ju tänka att det var ju Iran som startade kriget, för länge sedan, genom sina proxies, Hizbollah, Hamas, Huthi, gängbrrottslingar osv, som varit en finne i röven för hela mellanöstern och halva västvärlden de senaste 50 åren.
Men samtidigt så är ju Nato en försvarsallians, och jag har inte hört att Usa blivit oprovocerat attackerat av Iran åberopat Artikel 5 och således startat processen för gemensamt försvar. Det är ju istället Usa, antagligen på uppdrag av Israel, som hoppade på Iran och gav mullastyret en ordentlig omgång, som jag nog kan hålla med om att de nog förtjänade.
Nu verkar det ju lite som att Trump har samma uppfattning som Putin om Nato, att det är en förlänging av Usas arme, men så är det ju inte.
Att Iran skulle stänga Hormuz sundet var en lågoddsare, och det är nog bara Trump som blev överraskad, tror jag. Nu är det ju som det är, och nu är det upp till bevis om Trump och Netanyahu kan avsluta detta med äran i behåll, attså få till ett regimskifte utan mera förstörelse bland oljeinstallationerna i regionen, och utan att civilbefolkningen massakreras och Europa får en ny flyktingvåg.
Nu är det ju många länder som är beroende av trafiken genom sundet, och jag tror att skulle bara Trump för det första informerat sina allierade i Europa om sina planer, och för det andra ställt frågan på ett annat sätt, och inte bara hotar och härjar skulle det finnas iallafall lite lust att hjälpa honom.
Om blockaden pågår ett par veckor till är det inte omöjligt att Europa hamnar dit ändå, men Trump och Netanyahu borde inte få glömma att det var de som startade den här kriget, utan att fråga andra intressenter i området, ingen coalition of the willing. Endast två narcissister med för mycket makt.
”Men samtidigt så är ju Nato en försvarsallians, och jag har inte hört att Usa blivit oprovocerat attackerat av Iran åberopat Artikel 5 och således startat processen för gemensamt försvar.”
Det har duhelt rätt i. Men det är nog inte de europeiska länderna som medlemmar i NATO som Trump är besviken på, utan mer de europeiska länderna som anhang (mäsk kommer in i bilden från vänster men det måste var den Gamle)
Nu ska ni få veta hur det går med kriget i Iran.
1. Efter ett tag har Irans robotar tagit slut och endast drönare återstår, minskat antal per dag och bättre skydd mot dom (tack Ukraina). Men ett problem för alla grannländer.
2. Iran ger inte upp trots detta, Hormoz-sundet förblir stängt.
3. Ingen markinvasion av USA, några misslyckade försök att knycka Irans uran görs.
4. Trump utropar seger i slutet av april eller början av maj och lämnar kriget.
5. Hormoz-sundet fortsätter att vara delvis stängt, inte för alla länder. Möjligen kompletterat med tullar.
6. Trump låter sitt hat gå ut över Europa/Nato som han anser vara skulden till misslyckandet och lämnar i praktiken Nato.
Flurrevuppen ovan såg jag var inne på samma spår.
Great minds osv… 😉
Glöm inte att Irans regim också utropar seger, stänger ner nätet, och gör en Stalin med alla presumtiva motståndare. De som kan flyr, mot Europa.
Ryssland, Turkiet och Ungern slussar flyktingarna in till Västeuropa. Vi får en ny flyktigkris, mera främlingsfientlighet, mera extremhöger, stängda gränser.
Europa splittras, precis som Putin och Trump vill.
Worst case scenario visserligen, men inte omöjligt.
Risken finns. Men möjligheten handlar om något helt annat.
Jo han är långsint och lättretad
Europa spelar ett högt spel utan att ha på fötterna.
”According to U.S. President Donald J. Trump, the U.S. “no longer needs or desires” help from NATO nations, and other allies and partners, including Japan, South Korea, and Australia. In a post on his Truth Social app, President Trump slammed allied nations, excluding Gulf partners, for their lack of commitment to aid in ongoing operations against Iran and/or efforts to reopen the Strait of Hormuz.”
Trumps inre 5-åring visar sig igen.
Det snarare Europa som inte tagit sitt första steg i en värld där barnvakten USA har gått vidare.
+1
Där barnen plötsligt blivit de vuxna i rummet… Tar en stund att vänja sej vid.
USA gjorde det rätta i detta fall, fast på fel sätt. Europa har gjort fel mot Iran, men på rätt sätt. USAs fel leder till död inom och utom Iran och ekonomiska svårigheter inom och utom Iran. Europas fel har varit betydligt värre för den iranska befolkningen, men kortsiktigt billigare för alla andra. Irans regim förtjänade att fällas, men inte genom USA kör en live-uppföljare på slutet av Charlie Wilson’s War.
Varför i helvete ska försvarsorg. NATO hjälpa till? Artikel 5 gäller inte om ett NATO land själv anfaller ett annat land!
Zelensky har det rätt och resten av Europa (inklusive denna blogg har det om bakfoten. Helt om bakfoten.)
”So what is happening around Iran today is not a faraway war for us – because of the cooperation between Russia and Iran. And we do not believe we have the right to be indifferent – even if we are separated from human suffering or shared danger by an ocean, however big and beautiful, or by anything else. Ballistic missiles can strike at thousands of kilometers. Drones can do the same. But if evil wins, the evolution of war will cross any distance on earth – no ocean will help, no desert, no mountains. That is why it is worth helping protect life.”
”The regimes in Russia and Iran are brothers in hatred – and that is why they are brothers in weapons. And we want regimes built on hatred to never win – in anything.”
Zelensky tar vårt ansvar såsom i Europa så ock i Mellanöstern.
Och fräls oss ifrån ondo.
Amen.
Amen
Fler ukrainska soldater i Mellanöstern än europeiska soldater i Ukraina…
”Right now, there are 201 Ukrainians in the Middle East and the Gulf region. And another 34 are ready to deploy.” — Zelenskyy
https://x.com/zelenskyyua/status/2033975536846811543?s=46
😖
Hoppas du har fel.
Det växer lavinartat i kommentatorsfältet.
Antager inkomsterna är proportionerliga mot antal klick 😀
During NATO naval exercises, Ukraine, acting as the mock enemy, managed to ”sink” an allied frigate and won every other engagement. The NATO military didn’t even realize the attack had happened and asked over the radio: ”Are you going to attack us now or not?”
https://www.faz.net/aktuell/politik/ukraine/nato-manoever-vor-portugal-ukraine-versenkt-alliierte-fregatte-accg-200633625.html
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3mhbsl6rwyk2s
Ukraine struck an aircraft repair plant in Staraya Russa, Novgorod Oblast, overnight on 17 March — roughly 650 km from the frontline, about 200 km from St. Petersburg and the Estonian border.
Two of Russia’s rarest radar aircraft — the A-50, its ”eye in the sky” for tracking Ukrainian planes and guiding strikes — were reportedly inside.
https://euromaidanpress.com/2026/03/17/ukraine-hit-a-second-russian-aviation-plant-in-two-days-after-aviastar-in-ulianovsk-now-the-123rd-plant-in-novgorod-oblast/
Uppgift: Ryssland ökar militärt samarbete med Iran
Ryssland har utökat sitt delande av underrättelser, satellitbilder och sitt militära samarbete med Iran, för att hjälpa Iran att attackera amerikanska styrkor i Mellanöstern. Det rapporterar tidningen Wall street journal, med hänvisning till källor.
— dn
Någon här som tror att Zelensky riktar sig till USA:
….
We see U.S. allies in the Middle East, and we see what – and who – threatens them.
…
The whole world needs to wake up.
…
War comes when you are weak or alone. Enemies see when alliances are divided.
…
https://x.com/zelenskyyua/status/2033833622373818423?s=46
Ja. Logiskt.
Ondskans axelmakter samarbetar mördar och våldtager.
Väst tjafsar om röda linjer som inte finns.
❗️Iranian media confirmed the death of Supreme National Security Council chief Ali Larijani following recent strikes in Tehran. #Iran
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3mhbudoia2c24
The only deal that works is russian DEFEAT!
https://bsky.app/profile/24hoursukraine.bsky.social/post/3mhax2rqvh22v
US Central Command said it destroyed Iranian military targets and released footage of the strikes
on the 18th day of the ongoing war. #Iran
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3mhbvdsg4k224
Gräsbranden börjar ta sig för Putin ✊✊💥🍿
My analytiker är sprungen ur jorden ovan
Johan No.1 fegar ur när det hettar till. Inte konstigt stora skeenden går förbi utan att fångas..
Ingen blogg som skiljer sig anmärkningsvärt från den andra fegbloggen.
God morgon!
1710 KWIA
3 Tanks
11 AFVs
29 Artillery systems
1189 UAVs
230 Vehicles and Fuel tanks
https://bsky.app/profile/matsextrude.bsky.social/post/3mhcq3og33k2f
Slava Ukraini
1710! Jag hade nöjt mig med 710.
Något stort på gång får vi hoppas.
Är det allt har att komma med? Och missar att Zelensky säger att vi är i krig med Iran, men du gömmer dig bakom Zelensky i övrigt, utan att kräva Europa på något som helst ansvar i Iran, vilket Zelensky inte endast gör i ord. Han skickar ukrainska soldater i Mellanöstern. Officiellt. Samtidigt finns officiellt inte en enda europeisk soldat i Ukraina. Och officiellt annonserar Ryssland att man hjälper Iran i kriget i Mellanöstern. Ett Iran, som Zelensky påpekade igår, vars missiler når oss i Europa. Uppenbarligen når inte spjutskaftet lika långt, för det är ”inte vårt krig”.
Nej tystnad. Inte en rad om Zelenskys framträdande i brittiska parlamentet igår. Eller om Rysslands uttalade stöd åt Iran. Varken från dig, Johan eller den andra bloggaren. 🙈🙉🙊
2 man som jobbat ideellt med bloggen. Jag har större överseende än så med att de missar en nyhet.
Ta en kall svagöl och hjälp till själv med en kommentar som du gjort ovan.
Pingback: hello world
Pingback: dapoxetine hydrochloride 60 mg
Pingback: fluconazole 150 mg tablet for yeast infection
Pingback: cialis medication class
Pingback: cenforce from india