Ukraina daglig uppdatering 3 Oktober 2025

Nu rök ett helt inlägg igen – en tragedi för Sverige men ni behöver inte flagga på halv stång då jag tog en förmiddag och skrev ihop det igen.

Vet ni vad som växer sig allt starkare hos mig – världen går upp och ned och i bra tider av välstånd och fred kan våra viktigaste frågor vara barnbidrag och kortare arbetstid.

Nu i orostider behöver vi diskutera hur vi skall tvåla till ryssjävlarna hårdast möjligt och fälla Kina, helst ekonomiskt men går inte det kommer det bli krig – ett mycket stort krig i Asien som USA kommer utkämpa med Europas stöd.

I plaskdammen Sverige verkar vi tro att det är goda tider fortfarande och i övriga Europa också med undantag för skalskyddet mot Ryssland – dom har förstått vartåt vi är på väg och varnat länge.

Men det betyder inte att dom gör något åt det – Polen är dåligt förberedda och balterna är väl inte förberedda alls egentligen. Deras maginotlinje mot Ryssland är ett 50km dräneringsdike fick vi bildbevis på för nån månad sedan när dom ville skryta med grävandet.

Inför vinterkriget 1939 skickade Finland ut sin värnpliktsarmé i skogarna och dom fick skottfältsröja, fälla träd och baxa fram stenblock tills dom hade en någorlunda vettig försvarslinje med bunkrar i trä med jordtak. Baltikum hade kunnat haft en motsvarande linje i sina östra skogar för länge sedan men har roat sig att bråka om tjockleken på bunkerväggarna i tre år och grävt ett dike man kan hoppa över.

Vi är just nu i krigets viktigaste månader – någon brukar skriva det så det visste ni redan.

Ukraina är rätt kaxiga, USA har vänt och Europa är inte förberedda – det är alltså både surt, sött och salt på en gång här om ni känner att inläggen pendlar mellan kaskadgråt och julglädje.

I nästa vecka tror jag att ni kommer få ha förmånen att läsa tre hela inlägg om U137 med viss koppling till den ryssvänliga psyops som pågått kring den, jag vet att förväntningarna är så pass höga att ni kommer ha svårt att slösurfa framför Netflix i helgen men försök att hålla ut 👍

Dom tar sin runda tid att skriva ihop faktiskt, trodde i min enfald att jag kunde dra dom ur minnet men det gick inte.

När väst har försökt med lite ”force posture” mot Ryssland har det gått dåligt – Polens var mekaniserade långa ringlande ormar som bara var stora FPV mål och inga länder klarar av att skjuta ned drönare.

”Alla skall skjutas ned” blev till ”vi skjuter ned de som är hot” samtidigt som Europa lånar antidrönarförmåga av varandra.

Det Ryssland och Ukraina lärt sig, och som man kan misstänka att Kina också tagit till sig eftersom dom förbereder sig för krig, är 3D kriget – 360 grader hot mot dig och du är aldrig fredad.

Konstant rörelse och dold – vår spaning och jägare är förberedda men resten av försvarsmakten not so much.

Våra stora teknikplattformar är mest stora mål men samtidigt måste man själv få eld i målet och då behöver man dom också.

Ett digitalt slagfält och en”kill-chain” på några minuter är det som krävs samt att förbandschefer och befäl på alla nivåer är kompetenta – en svag link dödar hela kedjan.

Archer och Arthur har visat sig vara förra krigets stora vinnare – Ukraina dyrkar den plattformen och dom verkar dessutom stryktåliga och har hållit betydligt längre än tyskarnas panzerhaubits-flaggskepp.

Stridsfordon 90 är ryssjävlarna livrädda för och våra Strv 122 är bland krigets bästa.

Ja, till del beror det på att vi skickat det bästa vi har men det är materiel i toppklass.

Drönarvapnet är en ny komponent som man dels behöver själv och sen ha ett försvar emot – vi saknar bägge i Europa.

Nu verkar SAAB har plockat fram något spännande i anti-drönarvapen dock – Loke, och det som är så vackert med systemet är att vi direkt tog åt oss lärdomarna från Ukraina.

Billiga, många och enkla – du behöver inte en dyr splitterskyddad plattform längre.

Loke är ett litet paket som sitter på mjuka fordon men tekniskt avancerat för träff av drönare stora som små.

När det svenska industriundret är som bäst.

https://www.saab.com/newsroom/stories/2025/march/from-concept-to-impact—saab-and-the-swedish-air-force-deploy-loke

Polen har satsat alla sina pengar på stridsvagnar och MLRS, Italien bygger en bro och Spanien funderar på ett nytt hangarfartyg. Krauss Maffei har nästa generation eldrörs luftvärn som ser ut som en polerad ferrari.

Sverige är ett intressant land och tillsammans med Finland och Danmark är vi små nordiska tuffingar.

USA SOF säger att dom inte är redo.

Och här ett amerikanskt anti-drönarvapen som bara är ett stort mål.

Israel håller på med sina laservapen vilket naturligtvis är nästa steg men dom ligger efter Kina för dom är också ett stort mål det vi sett från dom.

Kina verkar ha mindre paket på mjuka fordon och dom visade upp många på sin parad.

Har du en hel container med teknik och två stycken lasrar ovanpå kommer den träffas och då är 1/5 av dina snordyra system bortskjutna.

Har du tvåhundra stycken på pickups kan du förlora hundra.

Ryssland har också förstått det nu med sina Geranavfyrningsramper – det är pickups.

Ja, allt behövs stridsvagn, stridsfordon, skytte, jägare, spaning, flygvapen, flotta men det måste justeras för krigföring 2025.

Till exempel så tänker alla nu att UBÅT är bättre än ytfartyg i vår robotmiljö och det stämmer naturligtvis men när de små autonoma UV drönarna med konladdning fräser omkring i Östersjön och mållåser på allt som ger magnetiskt utslag då kommer dom också vara sårbara.

Redan 2022 satt vi och siade kring detta – jag sa väl i och för sig i början att drönarvapnet inte blev det nya svarta, men det blir aldrig ett vapen som tar över allt utan en del i arsenalen. Alla gamla förmågor är fortfarande relevanta.

Men det viktigaste är att soldater och befäl lär sig använda hela besticklådan och du kan inte längre bara gräva ner dig i en grop och sitta i den.

Nu är det här gammalt för redan tidigt 2000-tal talades det om Iskanderregnet som var en vidareutveckling av ”scudregnet” under Irakkriget och nu har vi ”Geran-moln” och robotregn istället.

Det strategiska brombkriget har inte förändrat sig dramatiskt över de senaste 30 åren utöver att det finns fler och billigare plattformar att leverera verkansdelen in på djupet med.

Informationsinhämtningen har väl inte heller förändrats – bra satelliter har vi haft länge.

Men varje lite skurkstat kan nu ha ett strategiskt långskjutande vapen och informationsinhämtning snorbilligt så alla är lika farliga.

1940 kapitulerade Holland efter att Tyskland bombade sönder Rotterdam – 2025 skulle väl halva Europa fundera på det efter 3000st Geran/månad i några månader dom inte kunnat skjuta ned, och efter att FPV drönare och gängen med manpads slagit ut våra flygvapen.

ISW varnar för gröna män i Polen iallafall.

Nu har USA vänt sent omsider, dom är inte mycket bättre förberedda än oss och dom har Kina att hantera så en kvalificerad gissning är att dom insåg att dom behöver Europa och för att få med sig oss mot Kina behövde dom ge oss lite mer rep i ukrainakriget.

För nu har USA gått ut med att Ukraina skall få robotar och måluttag av USA – i ord är det ganska hårt.

Och sen har USA försökt få med sig EU på hårdare tag mot Kina

https://www.politico.eu/article/eu-china-donald-trump-russia-politics-ukraine-nato-tariffs

Och G7 verkar vilja tvåla till Kina om ni läser vad som står.

https://kyivindependent.com/g7-vows-pressure-on-russian-oil

Efter 3 år med Biden och 9 månader med Trump fanns det fog att resonera kring om USA drömde sig tillbaka till ett kallt krig med Europa under rysslands stövel där dom sålde säkerhet till oss för femdubbla priset.

Eller en ”smash-and-grab” av Europa som 2008.

Men någonstans har dessa planer fått skrinläggas, om dom fanns, och allt har kommit i sekvens –

-Trumps handelskrig kraschar nästan USA.

-Kina går med Ryssland 9 Maj 2025.

-Ukraina backar

-Kina har byggt upp rysslands rustningsindustri och visar det öppet.

-Kina är halvtaskiga mot EU när vi åker dit på en försoningsresa.

-Kina har möte i Shanghai där strax under 30st länder deltar och dom talar öppet om en ”swift-killer” och att dollarns liv nu är över.

-Ukraina påbörjar full assymetrisk krigföring och blir tio nyanser av stentuffa helt plötsligt.

-USA meddelar att Kina ämnar anfalla Taiwan om några år och gör force posture mot Venezuela.

-USA stöder först att Ukraina skall återta sitt land, sen skall dom få robotar och till sist måluttag.

-USA försöker få med sig EU mot Kina.

-G7 skall straffa alla som köper rysk olja med hårda sanktioner och alla vet att Kina köper mycket.

Här är vi nu ungefär men det har hänt oerhört mycket 2025, mer än under ett helt krig egentligen.

Nu behöver Europa bara komma till fasen att vi accepterar att vi är i krig med Ryssland och att Kina behöver lära sig en läxa så vi håller jämna steg med USA.

Därefter är risken överhängande att USA och Europa totalt övergör allt men vi är inte där ännu 😀

”Kina förtjänar inte detta” skriker någon med tårar i ögonen.

Kina har tre undervattenskablar mellan Sverige – Finland som dom avlyssnar.

Och Norge har gripit 8st kineser för drönaröverflygningar

Det är således nära nu att vi kan börja blicka framåt, kriget skall avgöras i år 2025 det vet ni om ni läst inläggen och ni vet också att Ukraina har offensiva reserver. Det betyder inte att sista skottet fallit men att kriget avgjorts och vi kan påbörja resan mot att den ryska sufflén säckar ihop, och i förlängningen Kina plundras av finans-gamarna.

Ryssland har i och för sig också offensiva reserver och allt är relativt men när USA vänder brukar det göra skillnad för viljan att dö hos de två stridande parterna – dom har en rätt unik förmåga att lyckas projicera styrka och motivation för de som väljer dom, och allt det negativa för motparten.

Flamingo tillverkas två stycken per dag nu i Ukraina – dom har använts skarpt och kan komma med verkansdel för bunker. Det är 365X2 mål som får 1000kg spräng över sig på ett år.

Ukraina har inte bara Flamingo, Neptun för land finns också och alla hybriderna mellan drönare-robot, och direkta drönare.

Dom har själva uppgett siffror som 2500st långskjutande, 10 000st långräckviddiga drönare och flera miljoner FPV drönare i årliga tillverkningssiffror. Förmodligen ligger första och andra kategorin i underkant nu.

Ukraina kan nästan ta på att dom snart är fullvärdiga medlemmar i EU och Zelensky har lovat att säga upp sig när det blir fred. Dom har verkligen något att kämpa för och hela väst står bakom dom, ingen mer backstabbing.

Jag har också listat ut varför Trump var så vänlig mot Lukashenko – vi försöker vinna över Belarus till vår sida. Lukashenko skall ju inte ställa upp för omval så manegen krattas för att vid oro kommer dom till oss.

Här har David D hittat nån ny befrielserörelse

När Azerbaijan valde Ukraina då skrev vi att något stort var på väg för det är ett litet 10 miljonersland.

Vi vet också att Ukraina har god kontakt med minst 6st befrielsefronter, alla oblaster runtomkring dom och de delrepubliker som vill ha frihet.

En lågoddsare är att Ukraina nu sätter upp pjäserna för att fälla landet Ryssland – det är på väg.

Europa och framförallt USA har tvärvägrat detta tidigare men i Augusti 2025 ändrades det och det är tydligt att USA nu inte bara släppt på kopplet utan helt tagit bort det.

Något vi sade redan 2022 var att intensiteten på det här kriget var/kommer bli så pass hög att västs vapensmedjor går rödglödgade.

Nu tog det Europa tre år på sig vilket var mer än lovligt segt men när länderna rustat sig till tänderna och dessutom haft ett högintensivt krig brukar det bli en mycket lång fred.

Det finns en annan sida av det myntet och det är att när länder rustat sig så här mycket brukar dom välja krig för dom har inte förstått hur ont det gör ännu, gärna efter perioder av längre fred.

Men för Europa blir det här nog vår intensiva fas och sen när Belarus kommit över också har vi en hanterbar östgräns från norra Finland till SÖ hörnet av Ukraina som vi minerar igen, och inte en ryssjävel släpper vi över 😡

Ja, USA och Kina kanske väljer krig och då kommer dom behöva boxa slut på varandra i Asien, Kina kan inte invadera USA och USA kan inte invadera Kina så efter 3-4 år tröttnar dom.

Europa kommer övertalas med sedvanliga Trump-hot om att skicka våra flottor och flyg till Asien men det blir inte kännbart för oss annat än att vi ser det på TV och att ni måste läsa Johan No.1 i fem år till.

Två saker kommer hända som är mycket viktiga för oss –

-något land eller några länder måste få ”svarte petter” i den lågkonjunkturen som är på ingång och en lågoddsare är Ryssland. Sen kanske Kina också.

Till sist klarar dom inte trycket och allt rasar ihop till västliga finansens illa dolda förtjusning för då kan detta århundrades stora smash-and-grab kupp börja.

Ryssland och även Kina har förtjänat det även om vår finans inte har ädla syften alls men det där är nog lite av en ostoppbar naturlag.

-efter en global konflikt kommer en mycket lång period av välstånd, de länder som inte förötts och har industri kommer ut på toppen.

Översätt det till Afrika och att Europeisk industri vädrar morgonluft är mitt tips.

Blir en sån där jätteraka med lång uppgång och nån nedgång var 10-15 år som är hanterbar så att ett Avanzakonto bara är frågan om att hoppa på de med mest uppgång och det finns ingen risk för nedsida.

Ukraina har fört ett helt världskrig för oss och som tack får dom komma in i EU och vi ger dom lite frihet med närliggande ryska oblaster.

Alla är glada utom Ryssland som nu är tio länder mindre som hot och Kina som nästan kunde känna lukten av världsherravälde men grovt hade underskattat USAs förslagenhet.

Enda skälet att vårt segande inte gett oss konsekvenser är för att Ukraina har absorberat alla konsekvenserna.

Det är inte schysst, det är inte rättvist och det var en enorm risktagning att satsa allt på att Ukraina skulle kunna hålla ut – men eftersom Ukraina höll ut klarade vi oss.

Sen stoppar Kina Ericsson och Nokia att göra fri business i Kina – game on luspudlar, ingen ger sig på en Nokiatelefon och överlever.

https://www.ft.com/content/7d08731c-189e-4835-8cfa-048fe68611bd

På Substack – finns det fortfarande chans att bli prenumeranter (subscriber) och för mig värdefullt om ni vill bli betalande sådana. Allt content postas fritt till alla men det tar lik förbaskat väldigt mycket tid att skriva ihop, kostar 80kr i månaden och då hoppar ni över en middag på McDonalds så det är också hälsosamt – Johan No.1 gör er friskare också 👍

Fortsatt uppskattning för sidan johanno1.se emottages alltid tacksamt och det finns en QR kod för ändamålet ni absolut inte får missa då vi har kostnader samt att det finns en donationssida med länkar till Swedish Rescuers, drones 2 ukraine och andra organisationer vi lärt oss över tid är legita och vågar donera till.

Gillade ni inlägget – dela gärna i era kanaler och framförallt, dela gärna den engelska versionen till personer ni tror kan uppskatta inlägg och kommentarer dom tidigare inte har kunnat läsa.

https://johanno1.se/en

johanno1.se

substack.com/@johanno1

https://bsky.app/profile/johanno1.bsky.social

106 reaktioner på ”Ukraina daglig uppdatering 3 Oktober 2025”

  1. Jämfört med gårdagen inga förändringar i nivån på stridsaktiviteterna i avsnitten längs fronten enligt AFUs senaste dygnsrapport.

    Fortsatt tryck i Donetsk, underytannivå i söder men det flammar till då och då och i norr är det främst kring Kharkiv aktivitet syns. Lyman däremot har gått från stadigt 20-30 strider och däröver till under 20 ett flertal gånger och någon gång under 10 senaste tiden.

    Stridsaktiviteter i Kupyansk-Lyman-Sibiersk sedan 1 juli 2025:

    N Slobozhansky-Kursk 5
    S Slobozhansky 9💥
    Kupyansk 3
    Lyman 13💥
    Siverskyi 8
    Kramatorsk 2
    Toretsk 17💥
    Pokrovsk 48💥💥💥💥
    Novopavlivka 28💥💥
    Huliaypillia 5
    Orikhivsk 3
    Dnipro/Prydniprovsky 4

  2. Putin tänker verkligen såga av den EU/Väst gren som han aldrig sedan kan sitta på! Detta Johan innebär ju bevis för din sak med att han ju måste anfalla EU för att överhuvudtaget ha någon sorts ryZk framtid?
    När #fckptn nu förbereder konfiskering av västliga investeringar i ryZzland är det mer än bara en ekonomisk åtgärd, det är ett ideologiskt vägval. Han visar sina kort! Ett uttryck för arrogans, kortsiktighet och en destruktiv strategi som på sikt riskerar att underminera landet han säger sig vilja stärka.
    Att bränna broarna till väst, bevisar igen att han VILL kriga!

    I modern historia har få ekonomier lyckats utvecklas i isolering. Västliga investeringar har under decennier gett landet kapital, teknologi och tillgång till globala marknader. Genom att konfiskera dessa tillgångar skickar #fckptn en signal: ryZzland tänker inte längre spela efter internationella spelregler. För varje västligt företag som nu lämnar landet ökar kostnaderna för framtiden. Förtroendet, som redan var lågt, är borta för generationer framåt.

    Beroendet av Xina
    Putins enda kvarvarande hopp är att Kina ska ”föda landet”. Men relationen är djupt asymmetrisk. Kina dikterar villkoren och ryZzland blir i praktiken en råvarubihang till en stormakt som själv arbetar för att minska sitt beroende av importerad energi. Att byta bort väst mot en ensidig beroendeställning till Xina är inte strategi det är kapitulation. Samtalen med Xi är ju inte kantade av trygghet och absoluta garantier….

    Fozzila bojor med en stor kula som drar ner honom i gyttjan!
    ryZzlands enda ekonomiska motor är olja och gas. Dessa resurser kan generera kortsiktiga intäkter, men det är en modell som redan är föråldrad. Världen rör sig, om än långsamt, mot förnybart och mot en garanterad klimatanpassning. Att binda landets framtid till fossil export är att medvetet välja stagnation och miljöförstörelse.

    Den arroganta vägen mot självförstörelse
    #fckptn agerande visar på en djup arrogans med tron att han kan tvinga omvärlden att spela efter hans regler. Men i praktiken sågar han av den gren han själv sitter på. Eller hur?

    Han driver bort kapital och teknologi.
    Han gör sig beroende av en partner som aldrig kommer behandla honom som jämlike.
    Han binder landets ekonomi till en energimodell som världen är på väg bort från.
    Detta är inte långsiktig statsmannakonst. Det är kortsiktig självdestruktion, maskerad som styrka.

    We are lucky that the ruZzians are so stupid!

    1. Bra poäng både om Kina och Ryssland!

      Kina försöker verkligen att bli självförsörjande på energi.
      I dag används 80-85 av all oljan till transporter och energi och 15-20% är petrokemi, plaster, kemikalier, asfalt och smörjoljor mm..

      (När det gäller transporter och energi så står just transporterna 55-60% och el och värmeproduktion står för resten.)

      Kina satsar stenhårt på sol- och vind (och till viss del även på kärnkraft) samt batteriteknik (för elbilar). 
      Det här är förstås för att bli självförsörjande, via elbilar kan man på sikt även slippa oljan när det kommer till transporterna och de är nu världens största producenter av elbilar (och förutom att på sikt byta ut bilflottan mot elbilar så kan de förstås även exportera).

      Än så länge dominerar kol för el och värme (men de har i alla fall sagt att de ska fasa ut den på lång sikt) och det beror förstås på att de har enorma resurser av kol själva. De är världens största kolproducent men trots det är de även även världens största importör av kol (ungefär 10% av deras behov kommer från import).

      De vill förstås slippa vara beroende av kolimporten också, i alla fall till den grad att de inte behöver importera.

      Kina är faktiskt smarta och gör tvärtom mot för vi i väst. Vi försöker köpa allt som är ”enkelt” billigt av andra istället för att göra vad vi kan för att bli självförsörjande.

      Sen att det i det här fallet går hand i hand med grön teknik är nog mest en slump, men det är förstås ändå bra globalt sett. 

      När Kina är klara kommer de att producera all el själva, och de kommer inte heller att behöva oljeprodukter för sina transporter (där det största behovet finns i dag).

      Men tillbaka till Ryssland.

      Det här innebär att Kina så småningom kommer att minska sitt beroende av olja och det kommer att slå hårt på Ryssland. 

      Indien har också startat sin resa mot grön energi (och en liten andel kärnkraft. Ca: 45% av deras el kommer ni från icke fossila källor. De kommer också till slut att minska importen även om det är många år dit.

      Ryssland förstör nu sina möjligheter att utvecklas utöver sina naturresurser då ingen längre kommer att vilja investera osv. Olja kommer att behövas länge  än men till slut blir det mest mineraler och jordbruksprodukter kvar. Ryssland är till viss del redan ett U-land med tanke på de fattiga regionerna, inte omöjligt att de helt och hållet kommer att gå från I till U.

    2. Kina tror att dom kan ge sig på oss.

      Ryssland fick en utsträckt olivkvist 90-talet och det blev detta.

      Svaret kan ju bara bli att Kina och Ryssland helst skulle se oss brinna upp?

      Antingen packar dom ihop ekonomiskt eller så blir det globalt krig.

  3. Strålande resonemang i texten Johan. Jahojahijario också en intressant kommentar.

    Om Ryssland faller ihop är frågan. Om Ryssland förlorar striden om Ukraina, faller då Putin på grund av inhemskt tryck? Jag noterar att inrikespolitiskt har Putin försökt hålla kriget under ytan: ingen allmän mobilisering, rekrytering av legosoldater från ryska fattiga oblaster och länder i tredje världen som Nord Korea, Kuba och flera afrikanska länder. Det har kostat pengar men Ryssland har inrikespolitiskt inte det skin-in-the game som man skulle kunna uppfatta om man ser på förlustsiffrorna och på vad kriget inneburit i ekonomiska värden. Det är ju också nu vedertaget, bland annat här på bloggen, att Ryssland besitter en hel del reservkapacitet och att man inte skickar nytillverkad materiel till fronten i kriget mot/invasionen av  Ukraina.

    Rysk doktrin har varit anfall bästa försvar. Detta baserat på historiska erfarenheter att Rysslands vida geografiska landskap är svårförsvarat och varit föremål för ett antal långräckviddiga invasionståg. Därför har man i försvarssyfte sett i första hand allianser (Kina) i andra hand starkt politiskt inflytande (Belarus, pre-maiden Ukraina, Georgien) och i sista hand invasion/ockupation (Sydossetien, Tjetjenien, Transnistrien, Ukraina) av omkringliggande länder som en buffertzon mot upplevda fienden. Som samtidigt förtäcker en imperialistisk ambition. Det ena behöver inte utesluta det andra.

    Så om Ryssland förlorar Ukraina faller Putin och rasar Ryssland ihop? Man har enligt egen doktrin agerat försvar medelst buffertzon. Är en förlorad buffertzon en katastrof. Det är lite som att inte ha en extra försäkring av den vanliga försäkringen. Putin har knappt drivit Ukraina inrikespolitiskt.

    Putin: ”Ukraina? Vi gjorde en framgångsrik specialoperation. Tog lite tid på grund av dåliga underrättelser, men de elementen är nu utrensade från SVF. Våra trupper är nu tillbakadragna (läs eliminerade för Putin ville inte ha tillbaka PTSD-soldater som från början rekryterades från fängelser). Vi är i samtal med Ukraina om turistvisum till Krim.”

    Sedan har Ryssland byggt upp förmåga. Vad blir nästa steg, om nu Ryssland förlorar Ukraina? Faller Ryssland ihop? Eller väntar vi fortfarande på nästa steg i Putins imperialistiska plan? Förtäckt som ryskt försvar.

    Det kanske bästa är vad som sker nu. Och som Johan har tagit upp ovan: Att Ukraina i samband med sitt försvar helt legitimt tar ut och bekämpar mål inne i Ryssland samtidigt som HUR upprättar samarbeten med motståndare till Kreml såväl inom Ryssland som i oblaster inom den Ryska Federationen.

    Hellre ett långt utdraget krig än en snabb vinst över Ryssland i Ukraina? Vilket iofs inte är en liten sak alls, och en snabb vinst kan kräva allt väst har att ge. Risken är då att Ryssland fortsätter bygga upp sin förmåga utanför Ukraina och kan slå tillbaka mot ett av ansträngningen att snabbt återta Ukraina försvagat/utmattat väst.

     

    1. Det är svårt att veta vad som är bäst och de beror på för vem det ska vara bäst.

      Jag tror att det viktigaste är att Ryssland besegras så det verkligen blir en riktig förlust för dem. Får de behålla terrotorier etc. är det en vinst och de kommer att fortsätta.

      Sen om det beror på att Ukraina kan kasta ut dem, eller på att Ryssland till slut kollapsar ekonomiskt och tvingas ge upp, eller intern kollaps för att att folk till slut tröttnat, eller på något annat.

      Jag tror även för Ukrainas del att vinsten inte kan komma snabbt nog. 
      Det bästa hade varit om alla ställt upp direkt, gett Ryssland så rejält med tokstryk att de fattat att hela kriget var en usel idé och att de måste vara beredda på att slåss mot hela Europa.

      Det hade sparat människoliv och troligen lett till Putins avgång. Sen hade de kanske så småningom försökt igen beroende på vilka som tagit över men de hade nog tänkt sig för en eller två gånger om de verkligen fått stryk ordentligt.

      Jag tror att det även vore den bästa taktiken nu efter över 3,5 år.

      Visst, att dra ut på det tills Ryssland är helt slut och inte klara mer skulle kunna leda till en total kollaps där Ryssland styckas upp osv. och det vore förstås säkrare på lång sikt men är det värt det? 

      Ukraina slås i spillror av Shaheds varje natt och civila och soldater dör varje dag. Kostnaden för återuppbyggnaden stiger hela tiden, samtidigt som vi också rustar upp. 

      Under tiden utvecklar Ryssland sina förmågor trots haltande ekonomi och Kina kommer förmodligen att stötta dem så länge inte priset blir för högt. Förlorar Ryssland och Kina inte hjälpt dem kommer även Kina framstå som en tveksam och svag vän.

      Det kan alltså ta många år innan kriget är över om vi fortsätter som nu. Frågan är då hur mycket det är kvar av Ukraina. Vi som sitter relativt säkert kanske tycker att Ukraina är ett pris vi kan betala, men jag tvivlar på att Ukrainarna ser likadant på det.

      Risken att alltfler Ukrainare till slut blir krigströtta finns också. Vad händer om det slutar med att de ger upp?

      Jag tror på att ”riva av plåstret” så snabbt som möjigt men att det helst skulle gjorts redan hösten 2022.

      1. Jo, men då skall vi kanske inte heller vänta oss en kollaps, även om det inte kan uteslutas. Det borde hursomhelst finnas vägar att inte Ukraina tar hela smällen samtidigt som övriga väst behåller förmåga mot ett ev. icke-kollapsande Ryssland. 

  4. Johan No.1, kollade gårdagstråden, vad menade du med:
    ”Vem släppte in dig i SE3 blev ju första frågan, trodde vi hade lite koll fortfarande?” 

    Tvivlar du på att jag tillhör SE3? Då undrar jag snarare om du har koll.. 😄

    Här har du en bra och tydlig karta över nätområdena om du är osäker på var gränserna går:
    https://xn--ntomrden-0zao.se/

    (Visserligen börjar jag i bland mina meningar med ”Jo” men det innebär inte att jag bor längst i norr. 😉 )

    1. Haha, nej det var mest att jag trodde att vi var mer alerta i SE3 och gallrade lite i de som fick komma in 😀

      Men du har helt rätt – duger du för SE3 har jag inga synpunkter.

       

      Förutsatt att du inte dragit elkabel från norr om SE3 och tjuvkopplat in dig, har du gjort det 🧐

  5. Dags att se över reglerna. 

    Nu slutar det kanske inte här men det verkar betyda att man inte har rätt att ingripa mot ett fartyg som förstör ens egendom om det befinner sig på internationellt vatten. Och har de flaggat fartyget på ”rätt” ställe lär de säkert även komma undan med det.

    Undrar vad som gäller om de t.ex. skulle börja skicka drönare, eller på annat sätt attackerar andra fartyg? Har man ens rätt att försvara sig eller försöka sätta stopp för det?

    Eller så kanske det är snårigare än man tror. Att stoppa ett skepp kanske är OK, men kanske inte att tvinga det i hamn och hålla kvar det. 

    ”Advokaten Herman Ljungberg, som har företrätt de tre sjömännen i kabelbrottsfallet i Östersjön, är lättad efter att Helsingfors tingsrätt anser sig sakna behörighet att döma i fallet. Till Svenska Yle säger Ljungberg att skadan ägde rum på internationellt vatten, ”punkt slut”, och att Finland därmed aldrig har haft jurisdiktion att utreda fallet med fartyget Eagle S.

    – Det är bara flaggstaten, i det här fallet Cooköarna, som har jurisdiktion.

    Han beskriver bordningen som en ”olaglig kapning” på internationellt vatten. Rederiet lär nu återkomma med mycket höga skadeståndsanspråk, särskilt eftersom den blyfria bensin som fanns ombord på fartyget tog skada av den flera månader långa fördröjningen.

    – Det kan handla om skador på tiotals miljoner euro, säger han.”
    https://omni.se/finland-riskerar-jattebot-pa-hundratals-miljoner-kronor/a/dR6xyB

  6. Irriterande dom i Finland!!!!
    I fallet med kabelsabotaget i Östersjön har Helsingfors tingsrätt sagt: “vi saknar befogenhet”.
    Formellt korrekt, kanske. Men moraliskt? Fegt.

    Jag kan inte låta bli att tänka på Aulis Aarnio, min bortgångne svärfar, en av världens främsta rättsfilosofer! Han hade mod. När lagen inte räckte till, då sa han aldrig: “vi kan inte”. Han visste att rättvisa ibland kräver att man tar steget först, dömer, markera och låter högre instanser lösa det lagliga i efterhand.

    Att bara luta sig mot formalia “vi saknar befogenhet”, det hade han kallat fegt. För rätten är mer än paragrafer. Den är ett skydd. Och det skyddet lever bara om vi vågar använda det.

    Aulis hade sagt: när lagen vacklar måste modet ta vid.
    Han lärde mig att mod krävs oftare!

    1. Du har rätt.

      Lågaffektivt bemötande, bokstavstolkande av lagar och att ge oändligt med andra chanser är inte en högre stående moral utan feghet när vi kommit till en viss punkt. Det gäller i flera sammanhang.

      I fallet Ukraina sitter vi på våra höga hästar fortfarande och vill inte tvåla till Ryssland, och Ukraina lider gränslöst.

      USA är lite mer pragmatiska – men använder det också betydligt mer ljusskyggt.

      Idealet vore ju att man klarade att balansera god morals och integritets slaka lina och klippa till när det behövs.

      Jag tycker att jag med all tydlighet visat att jag inte klarar det då jag vill starta tredje världskriget med Kina.

      Det räcker ju att tittat på skolan och mobbare – är du tillräckligt stark, har en bror några klasser över eller en giftig tunga rör inte mobbarna dig.

      De som blir mobbade får ju sällan skolans oreserverade stöd och ofta tittar klasskamrater bort.

      Finland har väl egentligen lyckats med det även om jag känner att det är dags för ett Storfinland igen 😡💥✊

      1. Då får ärendet skickas vidare till sjödomstolen på Cooköarna. Där finns säkert kompetenta domare som har vana att hantera problem liknande detta.🤣. Cooköarna är väl inte ens en rättstat. Sjöfacken kämpade i åratal för att hindra utflaggning av handelsflottan. Vi ser nu ett exempel på bekvämlighetsflagg. Skuggflottan är ett annat.
        Jag tycker Finland gjorde rätt att löpa linan ut. Sista ordet är inte sagt. Det är nu upp till åklagaren att överklaga till högsta domstolen. Det kan i alla fall skapa prejudikat. Jag är inte överraskad av domen.

  7. Profilbild för Ulrika By - DN
    Ulrika By – DNI dag 06:01

    Ukraina bryter alla band med Nicaragua

    Ukraina bryter alla diplomatiska band med Nicaragua, meddelar landets utrikesminister Andrij Sybiha på X. Beslutet att kapa alla band till det centralamerikanska landet kommer efter att man i Managua erkänt Krim och andra ockuperade regioner som delar av Ryssland.

    ”Nicaragua har blivit en medbrottsling i Rysslands olagliga aggression mot Ukraina”, skriver Sybiha.

    Nicaragua och Ryssland har sedan länge goda relationer och i slutet av juli erkände den nicaraguanska regeringen Krim, Donetsk, Luhansk, Cherson och Zaporizjzja som delar av Ryssland. Erkännandet gjordes genom ett brev från president Daniel Ortega till Vladimir Putin, som publicerades i den regeringsvänliga tidningen El 19.

    I brevet kallade han Ukraina för nynazistiskt och uttryckte övertygelse om att Ryssland skulle vinna ”över de onda krafterna”.

    TT

  8. Jag vill VERKLIGEN återkoppla till MXT ovan och de 15st drönarna över Belgien. MXT var först i världen med att posta detta för övrigt.

    https://www.euronews.com/2025/10/03/drones-detected-flying-over-military-base-in-eastern-belgium-reports-say

    För det första så upptäcktes dom typ av misstag när man skulle prova nån anti-drönarutrustning.

    Då snurrade dom över en militärbas.

    Sen över till Tyskland och stängde en flygplats, tror jag?

    Ta er en titt på avståndet Belgien – Munchen men jag gissar bara att det var samma svärm.

    https://www.cbsnews.com/news/munich-drones-europe-belgium-military-base-russia-threat-nato/

    SÅ MÅNGA FRÅGOR 😡

    – det här är inte FPV drönare eller hur, dom flyger över stora sträckor och måste vara nån typ av spaningsdrönare?

    – Belgien har noll koll vid sina militära installationer, verkligen oväntat 😡😡😡😡😡

    -Flygplatser verkar få upp dessa på radarn eller på annat sätt, är FPV drönare tillräckligt stora eller är det större som flugit över hela Europa?

    -15st drönare simultant, vad är det egentligen?

    Nu skulle jag vilja göra en rätt viktig poäng – om du vill flyga över en belgisk militär/flygbas med drönare för att spana och logga mål, gör du då det med 1-2st drönare eller 15st?

    Vill du skrämma civilbefolkningen, flyger du då drönare över en militärbas eller nån stadskärna och snurrar runt?

    För mig ser det här ut som ett sista krigsförberedande test av mass-insats med drönare.

    Dom kommer nånstans ifrån, kanske båt?

    Någon klarar att hålla 15st i luften samtidigt och sen flyga bort dom till Tyskland.

    Vad händer dagen dom är 40-50st med verkansdel och störtdyker in i våra spetsflyg, robotlager, radarstationer och lufttankningsflygplan?

    Uppenbarligen har Europa noll koll förutom vid flygplatserna där dom upptäcks pga. säkerhetsrutinerna.

    Tittar ni på var vårt jaktflyg är baserat i Europa är det inte överdrivet många flygbaser, 10st-15st kanske.

    Hade jag varit Europa just nu hade jag varit så in i HELSIKE nervös för vi har gjort mycket klart att sånt här inte är Artikel 5.

    Och när det är dags att åberopa Artikel 5 då har vi inget flyg kvar.

    Man blir lite lätt matt 😐

     

     

    1. Skulle gissa att det är vingdrönare av något slag eftersom de kan flyga långt och länge. Inte som Shaheds, mer som modellflygplan.

      Helt klart oroande och ett bevis på att vi inte är redo.

       

  9. Ja Ryssland kommer kollapsa.

    Nu hindrar inte väst det längre.

    Så 100% på det.

    Ni kan nog alla landets historia och situationen – det kommer bli 10st nya länder av detta.

    1. Den enda anledningen att Ryssland inte packat ihop redan är för att USA motarbetade det.

      Ni vet att Ukraina nu förbereder sig på en attack mot Krim?

      Jag tror det är startskottet.

  10. Längre ner blir det ju hypotetiskt igen.

    Vet inte varför belgarna var så öppna med kränkningen men i Sverige var det väl drönare över Karlskrona örlogsbas och i Danmark över deras militära installationer?

    Norge, Danmark, Tyskland, Sverige, Polen, Belgien på nån vecka.

    Sen Tyskland hade 500st observationer fram tills K2.

    Men…

    Ingen har berättat för oss att det är jävla drönarsvärmar 🧐

    Jag trodde fram tills idag att det var spaningsdrönare…

    Ni hör inget från många länder för dom håller tyst –  verkar som mönstret är att först genomföra övningen mot ett militärt mål och sedan styr man över molnet till en flygplats och då utbrister alla ”dom stör ut våra flygplatser”.

    Det är så det sålts in till mig iallafall.

    Jag tycker det verkar rätt klarlagt att Ryssland nu har övat drönarmoln mot militära mål i Europa och att plattformarna är fartyg.

    Det är inte små FPV drönare utan sådana som kan vara timmar i luften och bör då kunna få med sig en vettig verkansdel.

    Finns hundratals fartyg och Europa har noll koll på dom – dom ligger i ett pärlband längs med europas kust just nu.

    Den här drönarförmågan kommer i en container och man förprogrammerar väl in målen, kanske finns AI också?

    Det vore ju inte så dumt om dom flög till en koordinat och därefter autonomt letade måltyper som är förprogrammerade?

    Vilket fartyg som helst kan få 2-3 containers och två operatörer med en dator. Detta kan idag finnas på 100st-200st fartyg utan att vi känner till det.

    Vi känner inte till det för vi låter skuggflottan köra omkring som dom vill längs våra kuster.

    Kina har kunnat tillhandahålla detta utan att svettas.

    Ryssland har börjat använda autonoma loitering-drönare i stor utsträckning vid fronterna så det finns uppskalat redan.

    Ryssland har också kvitto på att vi inte kan försvara oss mot drönarvapnet ännu och samma där som med Gerandrönarna dom nu testat två gånger – om nåt år kan vi försvara oss men idag står vi där och följer dom med blicken.

    Vi vet redan att Ryssland kommer eskalera och att Europa inte har ett försvar men för mig hade en stark force-posture varit bättre än detta MONUMENTALA absoluta jävla FIASKO.

    Om det blir en insats då är ju vårt flygvapen, robotförråden, robotbärare och annat som vi skulle använda för vedergällning bekämpat så långt dom kunnat.

    Vi är reaktiva och vi kommer inte åberopa Artikel 5 med mindre än en sån insats så Ryssland vet att dom kan slå först och om dom har stor utdelning då står Europa där utan någon möjlighet till vedergällning.

    USA utbrister då alla som fram tills nu tävlar i att hata USA – dom kommer vara fullt upptagna i Asien och att försöka rädda Israel från att köras över.

    USA och Ukraina kanske vet att det blir ett pearl harbour redan, därför Zelensky är så sprallig och USA börjat hota Ryssland?

    För övrigt så har ni inte sett gängen ännu eller sabotörerna som infiltrerat. Dessa hålls tillbaka tills det blir skymningsläge och dom finns det många av.

    Jag skämtar alltså inte när jag säger gängmedlem + manpads nära flygbas.

     

     

     

    1. Minns du när Ukraina körde in med (eller lejde) en (eller var de fler?) lastbil inne i RU, sen stannade den och taket på flaket öppnades och ut flög mängder av drönare? Tänk om det kommer fädiga kontainers till Europa från Kina med drönare i, bara att placera ut. Ev behöver man leja in någon gängkriminell som kan förse drönarna med sprängverkan och ev även ett simkort med 5g för att kunna styra dem på avstånd.

      Nackdelen med att låta krig pågå är att tekniken springer ifrån dig, ifall du inte deltar i kriget fullt ut.

    2. ”men i Sverige var det väl drönare över Karlskrona örlogsbas”

      … av det som media snappat upp. Tillkommer de som märktes men inte skrivits om + de som aldrig ens märktes.

  11. Nu är jag riktigt sur faktiskt – Magyar har redan berättat för oss att han skulle kunna slå ut allt flyg i Europa med sin drönarbataljon.

    Lyssnar vi verkligen inte på Ukraina?

    Erfarenheter från tre långa år och vi lyssnar inte?

    Högmod går före fall och allt det, hur kan Europa vara så här såsiga?

  12. Kul för er som snart kan börja smygsupa när barnen och partner (i vilken konstellation ni nu har det – allt är helt ok även om man identifierar sig som katt nuförtiden) fixar med maten.

    Ett trick är att erbjuda sig att lösa köpet på systembolaget och sen smygköpa några flaskor starkt som man gömmer runtom i huset.

    Då slippper ni bli lika upprörda som mig över vår totala inkompetens i att skjuta ned drönare och jag har alltså lite drygt 8 timmar innan jag rent praktiskt kan korka upp.

    Nu har väl i och för sig ingen egentligen sagt att jag inte får dricka på jobbet och det står inga skyltar med det så jag skulle kunna testa men eftersom jag inte vet nedsidan är det nog bäst att vara försiktig.

    Italienare tar sig gärna ett glas vin till maten men dom verkar inte bli berusade och sen kör dom bil på det.

     

  13. Jag tror vi alla vet att om man visar svaghet inför Ryssland så ger det en motreaktion där dom helt enkelt inte kan avhålla sig från att hoppa på en.

    Ser inte att vi har en slug plan och projicerar detta för att lura in Ryssland faktiskt även om man gärna vill att det skulle vara så.

    Hur många regeringskriser och misstroendomröstningar tror ni vi skulle få efter vårt Pearl Harbour?

    Rätt många förmodligen för det är del i planen.

  14. Kier Starmer har problem nu  eftersom Ryssland hoppat på.

    Först mördades några judar och sen blev det en enorm pro-palestinademonstration som naturligtvis övergick i hyllande av judar mördats.

    1.2.3… så kommer några attentat mot moskeer, nån islamistisk demonstration och sen skall högern ut igen.

    Kier Starmer börjar för övrigt tappa kontrollen – han har gått ut stenhårt men det deeskalerar inte och snart har han valet om han vill gå ut ännu hårdare eller avgå.

  15. Kokar Ryssland och Kina grodan långsamt?

    Ser ingenstans samma upprördhet för ett drönarmoln i Belgien som här.

    Eftersom RU hela tiden flyttar fram positionerna har vi väl snart små gröna män och ingen bryr sig?

  16. Många luras nog av västs passivitet att det inte är ett hot vi ser – våra regeringar måste ju veta vad dom gör och därför är det ingen fara, Johan No.1 gallskriker för nöjes skull.

    Problemet är att vi inte har något försvar mot drönarna så passiviteten är för att vi inte kan göra något 😀

    Omfall B eller vad fan det nu var är palusibel för vi kan inte försvara oss mot ett förstaslag från skuggflottan och vi kan inte heller bekämpa 2500st Gerandrönare per månad.

    Om vårt flyg och de få robotar vi har bekämpas på marken, vad har vi kvar?

    Börjar vi rulla meken österut får vi ett första test på om vi lärt oss 2025 års 3D krig – jag tror inte det men det återstår att se.

    Hur många tror att Europa vill erövra Moskva om Pear Harbour blir dödligt och den första konfrontationen på marken lämnar 20st mekbrigader brinnande och blödande?

    Varenda jävla land kommer ha två partier som gallskriker fred och pepprar parlamenten med misstroendevoteringar.

  17. Nedan har ni en person på Skalman som sammanställt allt om Hårsfjärden och ni kan rätt tydligt se när den västtyska ubåten vill gå ut ur Hårsfjärden. Jag har fått för mig att den ryska gick ut först men kanske minns fel.

    19821007
    16:00
    Örlogsbasen meddelade att man ansåg att utbrytning med stor sannolikhet ägt rum.
    Utdrag ÖB Lennart Ljungs hemliga dagböcker
    Örlogsbaschefen frågade om kustartilleriet kunde dra på ett antal minlinjer också i några andra områden än det södra utloppet.
    Jag gav mitt medgivande också till detta.

    19821007
    22:00
    ringde CFst (Stefenson) som nu var i Stockholm. Nya sjunkbomber hade fällts dock utan resultat. 3 Minor var manuellt utlösta i det södra området på
    Utdrag ÖB Lennart Ljungs hemliga dagböcker
    ubåtsindikation. Minorna skulle ha utlösts omedelbart bakom en ubbåtspassage men sannolikt inte gjort någon verkan, i varje
    fall så har någon ubåt inte kommit upp till ytan. Efter disskussioner med CFst så gav jag order om att mineringarna t v inte får utlösas mot ubåtsekon.
    Och att salva inte får avges med sjunkbomber. Dessa bestämmelser avses att tillämpas under natten eftersom många fartyg rör sig inom området
    och det med tanke på dålig sikt är nödvändigt att gardera säkerheten genom icke ha dessa utlösningsmetoder.

    19821007
    23:00
    Muskös krigsdagbok skriver sedan om en mängd kontakter och ubåtsnät som skadats och dragits iväg. Ute på Mysingen följs ubåten med helikopter
    och patrullbåt i ca : 10km. När patrullbåten skall lägga en sjunkbomb mot ubåten kl 23:00 ges fartyget eldförbud. Ubåten beskrivs som säker.

    19821007
    23:12
    Från ÖB via MBÖ: återhållsamhet med sjunkbomber! Endast en i sänder mot säker indikation. För kustartilleriets minspärrtroppar: eldförbud …
    http://www.jallai.se/2013/02/harsfjarden-1982-ett-landsforraderi/

    19821007
    23:26
    Från ÖB: tills vidare eldförbud på alla mineringar. (ÖB:s Ljungs hemliga dagböcker Krigsarkivet)
    http://www.jallai.se/2013/02/harsfjarden-1982-ett-landsforraderi/

    19821008
    08:30
    Oder om att salva med sjunkbomber på nytt får användasenligt MB Ö bestämmelser och att mineringar får utnyttjas under dagen och förutsatt
    Utdrag ÖB Lennart Ljungs hemliga dagböcker
    att det finns tillfredställande säkerhet på ytan. Begränsningarna som infördesföregående dag hade ju dels aft till avsikt att gynna säkerheten inom
    området men också att lite grand trappa ned den höga sjunkbombsfällningsaktiviteten som ägt rum under gårdagens em.

    19821008
    Muskös krigsdagbok beskriver en knapp 0,4-0,5 meter hög och 1meter bred svart puckel som rör sig i vattnet i norra hårsfjärden med en hastighet av 2-3 knop.
    som vcar synlig i 1 minut.

    19821010
    23:00
    CFst Stefenson rapporterar på telefon att ett polskt ubåtsbärgningsfartyg som en tid legatnorr om Gotska Sandön på kvällen börjat röra sig mot Finska viken.
    Utdrag ÖB Lennart Ljungs hemliga dagböcker
    En radioamatör, kvinna rysktalande, hade avlyssnat trafik som hon tagit upp på band. I denna trafik skulle ha förekommit frågor av typen får jag gå
    upp på 8 meters djup mm. I bästa fall skulle detta kunna tyda på att en ubåt på något sätt var på väg att med hjälp av ett ubåtsbärgningsfartyg
    ta sig över Östersjön.

  18. ”Kraftvärmeverket Mältan i Karlskrona kommun har utsatts för ett cyberangrepp, skriver polisen på sin sajt. Polisen skriver att de utreder vem som ligger bakom angreppet och att de arbetar tätt med företaget som äger värmeverket. Det råder inte någon fara för allmänheten och varken kunder eller samhällsviktig verksamhet påverkas just nu. – Vi har utredare med kompetens inom området. De arbetar för fullt för att komma fram till vad som har skett och vem som ligger bakom, säger polisens presstalesperson Filip Annas till TT.”

    https://omni.se/a/935gRr

  19. Så länge det inte gäller Ryssland kan han nog mena allvar.

    Israel har ägnat ett år att mosa Palestina så där är det nog näst intill ofarligt att kliva in.

    Israel har väl inte förlorat mer än ett par tusen soldater så här långt.

    ”Donald Trump kräver att Hamas accepterar hans fredsplan med Israel innan midnatt mot måndag, svensk tid.”Om denna sista chans-överenskommelse inte nås, kommer ett helvete, som ingen tidigare har skådat, att bryta ut mot Hamas”, skriver den amerikanske presidenten på Truth Social.Trump fortsätter sitt inlägg med att skriva att det kommer bli fred i Mellanöstern, ”på ett eller annat sätt”. Terrorgruppens talesperson uppgav tidigare på fredagen att de behöver mer tid för att fatta ett beslut om fredsavtalet. ”

    https://omni.se/a/dR6g2X

    1. Viss oro för USA har precis flugit in mer flygförmåga till MENA 😶

      Jämnar han Gaza med marken åt Israel tror ni?

      Gäller att HAMAS inte försöker syna bluffen.

      Har Greta kommit till Gaza ännu förresten?

      1. ”Jämnar han Gaza med marken åt Israel tror ni?”

        Problemet är väl att civila får vara ovan mark medan Hamas gömmer sig under, de kör med någon form av omvänd distinktionsprincip. Men sen är de en terrorgrupp också…

  20. Jag sa ju att skuggflottan var drönarbaser och att kinesjävlarna skulle ge sig in i leken kinetiskt.

    Ni hör ju inte på.

     

    Vi inleder FredagsFyllan med… nyinstallerad vedspis..? Japp. fick den installerad för ett tag sedan, har sedan dess sakta murat igen den fd öppna spisen vars rökkanal nu vedspisen använder. Köpte till detta en gastät sotlucka – dyr som f-n … som det lite smått ryker in genom… SUCK! N¨ja, jag har såndär glasfibersnöre att limma på.
    Nå, eftersom det inte eldats på länge och hösten slagit sig ner även i skorstenen, var det en fet köldpropp där, med påfäljd att hela huset såg ut som Lutszens bakgård… såg jag var tvungen att öppna ytterdörren och flera fönster för att vädra ut all rök. Hunden flydde ut. Efter att hostande som en döende rökare matat brasan med tidningspapper, så lossnade köldproppen och det började bete sig normalt. 
    Nu är huset utkylt och jag håller värmden med att skriva detta inlägg.
    Fan ta ryzland för övrigt. 

    1. Som sagt jag tror du får ta över Fredagsfylla!

      Den första är när Johan No.1 inser att Substack, Buy me a Coffee och alla andra tjänster rapporterar sina uppgifter till skattemyndigheterna i EUs alla länder. 😆

  21. Googlade lite på Greta, dom verkar ha blivit gripna och hennes båt hade inga förnödenheter ombord?

    Åt dom upp allt tror ni?

    Var väl kanske tur om Trump nu ska bomba Gaza?

    HBQT+ hade ännu större tur för dom blev ju avslängda av övriga passagerare direkt innan avfärd, så här i efterhand kanske dom är nöjda även om det nog sved rejält när det begav sig – att dom inte var önskvärda.

        1. Jag läser tecknen och ser gräshoppor, en flod av blod och… ..nej,  vänta det är ju kokta grodor!

          Den åttonde förbannelsen som bibeln förutspådde utan att ange var. Alltså var det inte en av Egyptens sju plågor under Put.. förlåt menar Farao.

          Lurar Moses fortfarande i vassen?

  22. ”USA:s president Donald Trump sätter press på Israel efter att Hamas lovat släppa alla gisslan enligt hans fredsplan.”Israel måste genast sluta bomba Gaza så att vi kan få ut gisslan snabbt och säkert”, skriver han på sitt sociala nätverk Truth Social. Diskussioner pågår redan, skriver han:”Jag tror [Hamas] är redo för en varaktig fred”.

    https://omni.se/a/LM8pdR

Lämna en kommentar

Rulla till toppen