17st kapade sjökablar i Röda havet är en signal att vi tagit ett kliv till upp på den globala eskaleringen – det kommer mera således.
Det är egentligen en krigshandling men vi verkar ha somnat om.

Houti har inte på eget bevåg bestämt sig för att kapa sjökablarna, förmodligen var det inte dom även då dom tagit på sig sabotagen. Det är en stor undervattensoperation detta om det inte var skuggflottan som draggade massa ankare igen – och då var det garanterat inte Houti.
I Östersjön skadade Ryssland 11st kablar under nåt år och nu har dom haft sina tunga bogserbåtar eller fartyg lämpade för undervattensarbeten över massa kablar igen senaste månaderna. Varför då behöver ingen fråga längre och det är elöverföringskabeln till UK och från oss ned till kontinenten bland annat.
Vi i Sverige fick nyligen vårt VMA kapat och meddelande om krig utgick väl ut eller nåt i den stilen?
Två strömavbrott på Gotland och nåt trettiotal mobilmaster längs med vår östkust skadades tidigare i år. Även om strömavbrotten på Gotland bara var blixtnedslag.

Lite intressant ändå att blixtnedslag som mörklägger Gotland två gånger på kort tid väljer att komma just i år – är nog inte jättevanligt med dubbla blixtnedslag som mörklägger ön med några veckors mellanrum, vad är sannolikheten för det tror ni?
När alla europas ledare åkte till USA och konfronterade Trump reste vi oss upp i Europa och jag gladdes storligen – förhoppningen var såklart att Ryssland och Kina fick meddelandet ”Stopp – hit men inte längre ni jordens sista kolonialmakter och avskyvärda miljöförstörare”.
Att Ukraina direkt började bekämpa mål som varit totalförbjudna i ett helt krig gjorde det till en positiv loop och vi började få hopp om att Europa var redo när Druzba fick sin tredje överflygning.
Sen backade Tyskland och Polen på trupp i Ukraina rätt omgående till exempel även om retoriken i övrigt är hård. Nu har väl ett tiotal länder förtydligat att dom inte kommer skicka trupp till Ukraina tror jag men UK och Frankrike är kvar.
Frankrikes regering föll väl i dagarna så det kanske bara är UK kvar om Kier Starmer inte också fälls av den ryska subversiva verksamheten som är priset för att sätta sig upp mot Ryssland. Den mörka hemligheten vi beskrivit sedan flera år tillbaka som gör att alla tvekar.
Elöverföringskabeln från Norge skulle kanske vara ett lämpligt straff för Starmers fräckhet?
Och ingen tänker visa upp en tröskeleffekt i Baltikum, det är rätt klart nu för inget hinner rulla in tills på Fredag. Detta går emot uppdragsbeskrivningen att dom skall rulla in i Baltikum vid ökad hotbild.
Senaste veckans kommunikation från Kina och Ryssland föreslår att dom inte backar inför att Europa hittat sin inre viking. Tvärtom så är det big-boy-pants på och hårda ord om att det är nya tider och Europa och USA är frånkörda.
Så här ser dom tydligen oss efter allt vi gjorde för Ryssland efter sovjets fall 😶

Kina släppte dessutom bomben att BRIICS-sfären på +30st länder alla kommer kunna runda SWIFT och konverteringen via USD när Kina sjösatt sitt nya system. USA har gått i krig för mindre än så.

Vi har redan avhandlat militärparaden och det är glasklart att Kina ligger långt före USA och Europa på kurvan för senaste tekniken. USA har dessutom visat i handling att dom ligger efter, drönar och robotprogram som har fördröjningar, problem eller lagts ned har vi beskrivit i inläggen.

USA försöker också få tillgång till ukrainas drönarteknik och ”know-how” nu vilket också föreslår att dom är efter på kurvan.

Vi i Europa lutar oss mot USA, känns betryggande detta.
Som sagt, vill man vara generös kan man gissa att USA försökte fälla Kina med handelskriget, man tar en smäll själv för att få allt i gungning och sen faller någon annan hårdare än en själv – men USA har misslyckats totalt.
Sen misstänker jag att Trump hade en övertro på sig själv och USA – han skulle dra in triljoner, han skulle mäkla fred, han skulle få nobelpris OCH han skulle kunna stryka Putin medhårs samt berika sig själv (vilket han gjort något oerhört…).
USA skulle var nöjda, Europa skulle tryckas tillbaka, Kina skulle falla och Ryssland skulle gå med USA.
Nu blev det inte så alls och 😀
Kina har förberett sig för det här i tiotals år – dom fick all produktion och dom har tillsammans med Ryssland lyckats ta över energiproduktion i Europa, fått vår egen nedlagd och förmått oss att inte rusta upp tillräckligt länge.
Redan 2007 visste hela världen vad Ryssland planerade efter putins tal i Munchen men vi har lagt ned allt och gjort oss beroende av Ryssland och Kina – vi är konsumenter nu i Europa. Lite som spaniens guld-stölder i Sydamerika när det begav sig vilket fällde dom totalt över tid för dom slutade helt producera inom landet.
Zapad 25 ”heta fas” börjar väl till helgen och redan nu har Belarus redan meddelat att övningen är igång och att man även övar krigssjukvården och mobilisation av reservister. Det har inte heller undgått någon att Lukashenko behandlades som en rockstjärna på mötet i Kina. Ett litet obetydligt land på 10mnr invånare vars enda fördel är närheten till Europa och Ukraina.
Polen stänger sin gräns till Belarus och uppmanar polska medborgare att lämna landet.
https://newsukraine.rbc.ua/news/poland-warns-citizens-to-leave-belarus-now-1757114607.html
Man kan extrapolera hur långt som helst på detta men för mycket är gissningar för att det skall bli kredibelt så jag drar inga växlar alls på nedan –
– Trumps leende på alaskamötet och hans långa ansikte efter privata mötet med Putin, vad fick han reda på?
-USA lama försök att häckla det kinesiska stormötet och trumps uppenbara besvikelse att alla åkte till Kina istället för att göra trade deals med honom.
-Att USA skall dra ned på närvaron i Baltikum och massa annat, att dom skall fokusera på nationellt försvar och inte vara världspolis längre.

-Egypten har också fört in stora förband i Sinai nu samt att Iran hotar med allt igen – dom lär sig tydligen aldrig.
Vad är då de omedelbara hoten?
-att Ukraina anfalls från Belarus och Transnistrien utöver vid fronterna och klappar ihop. Europa kommer inte aktivt förhindra det, jag tror vi kan tillräckligt om Europa nu för att kunna skriva detta.
-att Israel klappar ihop, lite mindre sannolikt men Ryssland och Kina försöker.
-att Kina försöker köra över Taiwan.
”Sen får vi fred i vår tid skanderar alla”.
Nej det är bara början på vår tids globala konflikt tyvärr – ett så kallat startskott.
”men transnistrien har två ryska bataljoner och 5000st i milis”.
Någon som tror på det längre?
Ryssland tränade milis för att destabilisera valen i Rumänien och Moldavien i år, dom tränades i Slovenien eller Makedonien minns inte var.
Ungern sparkade 100st höga befäl tidigare och har redan mobiliserat sig för att gå in i sina historiska områden i Ukraina en gång i detta krig.
Och framförallt – i Transnistrien finns det stora vapenförrådet för en armékår eller vad det nu är för storlek på det.
Om Ryssland vill skulle dom kunna föra in civilklädda och obeväpnade soldater i Transnistrien dolt över tid och också ha ökat träningen av transnistriens milis, samt lite SOF och Spetznaz.
Kan mycket väl komma en anfallsvektor från det hållet.
Belarus har redan börjat träna krigssjukvården och ”storskaligt test av mobilisering av reserver” inför Zapad 25.
Allt pekar på vidare eskalering men när, var och vad är den stora frågan.
Sverige chansade ALDRIG med Gotland men just nu försöker Europa spela ned Zapad 25 så mycket det går även om vi verkar ha gett Ukraina fria händer nu.
Sitter och funderar på om den strategiska ukrainska reserven kanske också har till uppgift att hålla ett öga på Transnistrien och Belarus nu så Ukraina inte blir helt tagna på sängen?
Massa rykten om att Europa förbereder sig för krig men allt kommer från ryskt håll. Jag tycker det vore tjänstefel om Europa inte förberedde sig för krig i dagsläget och våra regeringar kanske försöker hålla låg profil än så länge?
Det positiva är Ukraina och att dom rullat ut full assymetrisk krigföring – det borde dom fått tillåtelse att göra redan 2022 men vi sitter på vår moraliskt högre kulle och bestämmer över människoliv, vad är väl några hundratusen skändade och torterade barnlik i det större sammanhanget om vi får evig fred.
Vi har gjort en lång resa nu från att uppröras över Bucha och att Tyskland inte ens ville skicka stålhjälmar till Ukraina 2022 över till att 2025 diskutera hur vi skall plocka ned Kina 😀
För egen del förstår jag mycket mer av hur världen fungerar och hur en stigande Hitler-stjärna föds och växer till sig i sin fulla blomsterprakt.
En fantastisk kunskap att ha tillskansat sig och framförallt har vi i ett helt krig gjort våra helt egna analyser och inte köpt färdiga paket från experterna som legat sanslöst mycket fel.
Vi har mycket mer att lära och framförallt det som gör stora ledare till just stora ledare – timing är allt, tålamod och att vara gjord i teflon.
Nu har jag kanske lärt mig den hårda vägen ändå att tidpunkten är viktigare än att ha rätt och veta det.
Och att driva din linje trots att du har alla mot dig är det få som klarar av över tid. Har fått rätt mycket respekt för Agnes Wold då hon verkar helt oberörd för allt hat hon får av att kalla en biologisk man för en biologisk man.
Ukrainakriget har övergått i eskalering mot global konflikt som kanske fortfarande kan sluta i lågkonjunktur och stukad stolthet – eller så har resan redan inletts till vår tids stora kraftmätning, jag pendlar lite kring detta.
När länder rustar på det sätt vi nu ser blir det till sist en kraftmätning och urblåsning tills parterna tröttnat, och det är Kina och USA som måste tröttna för att det skall bli fred i vår tid.
Johan No.1 kommer fortsätta sin rapportering och breddar den till den globala konflikten men kommer hålla på Ukraina tills dom når i mål där.
Om ni minns, vid månadsslut körde vi en drive för donationer till johanno1.se via Qrkoden – det gör vi varje månadsslut framöver så var beredda sista veckan så ni inte missar denna chans att täcka sidans konstnader och att hylla MXT för hans jobb med sidan och allt postande. Sidan är levande med ett par trogna som 205 som tillför mycket och väl värd dagligt besök för att läsa i kommentarsfältet.
Fram emot mitten av månaden (tjuvstart) är det då dags att påminna om en betalande prenumeration på Substack som för mig är värdefullt – läser ni inlägg och uppskattar dom, fundera på om det kan vara värt ett halvt McDonaldsmål i månaden så blir ni dessutom friskare och orkar läsa mer.
Det är viktigt att kunna hantera lunchrums-jesus när hans dominansbeteende drar igång vareviga fikapaus och jag skall försöka fortsätta leverera den information ni behöver för att plocka ned honom 👍
Och framförallt tack till de lojala som haft en prenumeration sedan jag startade på Substack och håller ut trots alla utsvävningar.
Ukraina har varit svårt då jag känt med landet och lidandet har varit helt obegripligt men i den bredare rapporteringen försöker jag utelämna frustrationen och bankandet med nävarna i bordet – allt tar också för mycket tid men det är oerhört intressant detta och skall försöka djupdyka lite mellan varven.
Kul att ni läser och sammantaget är det mycket återkoppling på johanno1.se, bluesky och substack som är otroligt givande – kommentera gärna mera i den kanal som passar er, jag läser allt.
https://bsky.app/profile/johanno1.bsky.social
Ryska förluster i kriget i Ukraina 2025-09-10:
SLAVA UKRAINI
Det tar sig med KWIA. Fortsätter trenden den senaste veckan är vi snört över 1000 igen.
Den högre ryska anfallsintensiteten i Toretsk-Pokrovsk-Novopavlivka i gårdagens dygnsrapport befästs i dagens. Även Diviersk var uppe rekordartade nivåer i antal ryska anfall det senaste dygnet.
N Slobozhansky-Kursk 9💥
S Slobozhansky 8
Kupyansk 7
Lyman 16💥
Siverskyi 21💥↗️
Kramatorsk 3
Toretsk 14💥↗️
Pokrovsk 60💥💥💥
Novopavlivka 40💥💥↘️
Huliaypillia 0
Orikhivsk 0
Dnipro/Prydniprovsky 0
I Siversk-riktningen attackerade fienden 21 gånger försvarsstyrkornas positioner i områdena Serebryanka, Hryhorivka och i riktning mot Yampil, Dronivka, Vyimka och Pazeno.
I Novopavlivka-riktningen avvärjde försvarsstyrkorna 40 fiendestormningar i områdena kring bosättningarna Malievka, Komyshuvakha, Novomykolaivka, Olgivka och i riktning mot bosättningarna Filiya, Ivanivka, Andriivka-Klevtsove, Sichneve, Ternove, Novoivanivka.
Verkar som att ryssarna höjt tempot, märks även på förlustrapporterna som ökat något sista dagarna.
Xis leende är en mask. Bakom det finns en strategi: försvaga demokratierna, utmatta Europa och tänja Nato till bristningsgränsen. Om vi fortsätter att ta hans ord för ord spelar vi honom i händerna.
I nuläget är det endast UK från Europa som deltar i AUKUS som består ytterligare av USA och Australien. Om XI låter Ukraina vinna är ett avlastat Europa ett hot mot Kinas byggande av Mittens Rike, när Europa och dessutom Ukraina kan komma att stärka den västliga försvarsalliansen i Stilla Havet. Där Ukraina har erhållit stöd från flera länder i Kinas skottglugg, såsom Sydkorea och Japan. Där Kina alltså idag stödjer Ryssland. XI är en fiende och lika pålitlig som den leende maffiabossen i Kreml.
Japp – global konflikt kommer men gör vi inget blir det deras eskalering och mest gynnsamt för dom
I vår läsarundersökningen angående ZAPAD 2025 var ett av alternativet att det inte kommer att hända speciellt mycket, några enstaka drönare för att provocera. ZAPAD 2025 har ännu inte dragit i gång officiellt men så här långt kan man väl säga att det svarsalternativet snabbt uppfylldes.
Snart får vi se om det eskalerar ytterligare.
Om drönarna flög in över Polen fullt medvetet kan syftet vara att se till att Polen väljer att se det som ett hot och blir upptagna med att stärka upp sin egen gräns, istället för att förbereda sig för att skydda Baltikum. Ryssarna är korkade men inte ens de är tillräckligt dumma för att ge sig på Polen direkt. Var det medvetet är det förmodligen en avledningsmanöver .
Det kan förstås bara vara en provokation för att ytterligare tänja på gränserna för att kolla att de kan göra lite som de vill utan att det kommer någon vedergällning. Upprepar de dessutom samma sak några gånger mot andra länder utan att något händer har vi vant oss, med risk för att vi reagerar alldeles för långsamt när det sen kommer flera hundra drönare. Det är alltså kanske så att de kokar den europeiska grodan långsamt.
Det kan förstås både vara ett test för att se hur vi kommer att reagera, men det kan även vara ett test för att se hur vi hanterar att plocka ner dem. Klarar vi några få? Varifrån skjuter luftvärnet? Hur snabbt får man upp plan i luften? Skickar man några fler drönare nästa gång ger det ännu mer information och man kan bedöma hur många det krävs för att slå ut de viktigaste anläggningarna i t.ex. Polen.
”Polens militär har skjutit ner ryska drönare i polskt luftrum, rapporterar flera medier.
Landets premiärminister Donald Tusk skriver i ett inlägg på X att ryska drönare ”upprepade gånger” kränkt Natolandets luftrum under en attack mot Ukraina natten till onsdagen. Han skriver att ”vapen har använts mot målen”.
Enligt ett uttalande från Polens militär på sociala medier pågår nu en operation för att hitta de nedskjutna drönarna.
Det är första gången som Polen direkt ingriper mot ryska drönare i sitt luftrum sedan den fullskaliga invasionen av Ukraina inleddes 2022.” https://omni.se/polen-har-skjutit-ner-ryska-dronare-i-polskt-luftrum/a/GypwdJ
—
”Nattens ryska kränkning av polskt luftrum var en ”aggressionshandling” som hotade allmänhetens säkerhet. Det skriver Polens försvarsmakt i ett inlägg på X, rapporterar Reuters.
Kränkningarna ska ha skett ”upprepade gånger” och gjorde att Polen tillfälligt fick stänga den internationella flygplatsen i huvudstaden Warszawa. Landet uppmanade också sina medborgare att hålla sig inomhus.
Det var under en attack mot Ukraina som flera ryska drönare kom in i polskt luftrum.
Polens premiärminister Donald Tusk meddelar vid 06-tiden på onsdagen att en säkerhetsoperation fortfarande pågår. Tusk har kallat den polska regeringen till ett krismöte klockan 08.00.” https://omni.se/polens-forsvarsmakt-aggressionshandling/a/xmaeKQ
—
”Polens premiärminister Donald Tusk har kallat landets regering till ett krismöte med anledning av den ryska kränkningen av polskt luftrum. Krismötet börjar klockan 08.00.
Det var natten till onsdag som polskt luftrum ”upprepade gånger” kränktes av ryska drönare. Flera drönare ska ha skjutits ner och nu pågår en operation för att lokalisera drönarna.
Enligt den polska regeringen står man i ”konstant kontakt” med Nato. Även USA:s utrikesminister har informerats om kränkningen men det har ännu inte kommit något officiellt uttalande från Vita huset.” https://omni.se/tusk-kallar-till-krismote-nato-och-usa-informerade/a/W0wo4a
—
”Kränkningen av Polens luftrum är ett sätt för Ryssland att testa hur väst kommer att svara. Det skriver BBC:s Östeuropakorrespondent Sarah Rainsford i en snabbanalys. Rainsford skriver att de ryska drönarna inte bara råkade flyga in i Polen – drönarna kom så pass långt in att flygplatsen i Warszawa fick stänga.
”Det här känns som en eskalering från Moskva”, skriver hon i BBC:s liveflöde.
SVT:s Europakorrespondent Christoffer Wendick säger även han att detta markerar en ny utveckling i kriget. Ryska drönare har visserligen tidigare flugit in i Polen, men det är första gången som landet skjutit ner föremål som kränkt luftrummet.
– Det har funnits en diskussion om Ryssland gör detta för att testa Natos reaktionsförmåga och hur Polen reagerar, säger han i SVT:s direktsändning.”
https://omni.se/snabbanalyser-ryssland-testar-vastlandernas-svar/a/RzkKxJ
Det är nu Polen borde åberopa artikel 5.
Macron borde t.ex. vara snabb på att hörsamma det, inget är ju bättre än ett krig för att avleda uppmärksamheten nu när han ligger risigt till där hemma i frankrike.. 🙂
Men det blir väl bara några fördömanden som vanligt.
Ryssland kan köra GPS störningar, genomföra sabotage och annan hybridkrigföring, kränka andra länders gränser osv. Hur långt ska de få gå innan vi reagerar på riktigt?
Ryssland är som en skolgårdsmobbare där tom. lärarna är för rädda för att säga i från.
Frankrikes regering föll precis…
”Flera militärexperter tror att Rysslands kränkning av Polens luftrum var avsiktlig. Joakim Paasikivi säger till Ekot att det är ”svårt att se” att flera drönare skulle flyga vilse, när de inte har gjort det förut.
Militärexperten Johan Huovinen är inne på samma spår.
– Det här är utstuderat, och exakt samma beteende som när man sköt en robot mot regeringsbyggnaden i Kyiv, säger han till DN.
Major Roger Djupsjö, lärare vid Försvarshögskolan, säger till TT att det bara var en tidsfråga att något liknande skulle hända. Han ser däremot inte det inträffade som en upptrappning.
– Man kommer självklart att varna diplomatiskt, att det här inte är hållbart och inte acceptabelt. Men jag tror för min del att Ryssland räknar med att Nato inte kommer att svara mer än med diplomatiska åtgärder. …”
https://omni.se/paasikivi-svart-se-att-dronare-skulle-flyga-vilse/a/25Qj3y
Misstänker att de får rätt, blir inget mer av det än fördömanden den här gången heller.
Ryssland kokar den europeiska grodan långsamt och eskalerar, och vi reagerar inte trots hybridkrigföring, sabotage, GPS-störningar, kabelbrott och kränkningar av våra gränser.
Istället för att sätta emot blir resultatet att Putin känner sig stärkt och kommer att fortsätta.
Ja 👍
”Tror”…
det sovande folket
Ryssland testar, små eskaleringssteg, och ser hur vi reagerar, men för varje test kommer tillbakasmockan närmare, Europa har lång stubin, men det går inte att retas hur länge som helst.
Europa/Nato har säkert en plan för hur en försvarsattack från vår sida ska se ut, när måttet är rågat. Hoppas på storpang på strategiska ställen.
Jag röstade inte för det 😀
”The Ukrainian Air Force reported on the overnight attack: Shot down: 386/415 Shahed and other type drones 27/42 Kh-101/Kalibr/Kh-59/Kh-69 cruise missiles 0/1 Iskander-M/KN-23 ballistic missile At least eight Russian UAVs crossed the state border of Ukraine towards Poland.”
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3lyhlymzydk2g
Besöksstatistik
Det är inte så väldigt många av er besökare som kommenterar aktivt och det kan ju ge en bild av att sidan inte är så aktiv. Tänkte därför redovisa lite kort om hur det ser ut just nu, under de senaste 30 dagarna.
Aktiva unika besökare ligger på ca: 400-500/dag
Lägsta antalet under de senaste 30 dagarna är 351 och det högsta 704.
Antalet sidvisningar ligger på ca: 1900/dag.
Lägsta under perioden är 1626 och högsta 2355.
I snitt är det alltså ca: 4 sidvisningar per besökare.
Det är riktigt bra för en blogg som inte funnits ens ett år och som i stort sett handlar om ett enda ämne, kriget i Ukraina!
Länder:
90,4% kommer från Sverige
3,11% USA
2,11% Finland
0,77% Danmark
0,73% Tyskland
0,73% Norge
0,69% UK
0,65% China (!)
0,42% Nederländerna
0,38% Spanien
Totalt har det skrivits över 23 600 kommentarer sedan starten!
Stort tack till alla besökare och ett extra stort tack till de som kommenterar och donerar!
Vi är här MXT.
Åtminstone jag är imponerad och tacksam över allt ni skriver och rapporterar om här på den bättre bloggen!
Sitter som oftast på jobbet och har svårt att hinna med att läsa allt, än mindre kommentera.
Men ni uppskattas enormt av mig!
Tack!
Tack, otroligt fint att höra!
OBS! Det var inte meningen att stressa folk att skriva kommentarer, ville mest visa att vi är fler som hänger här än vad det kanske ser ut som!
Stort tack för intressant info.
👍
Vi är här! Men den höga nivån gör ju att man har inget att tillföra …..
😄👍
Men det ska man inte oroa sig för, alla har nog något att tillföra!
Kul med statistiken 👍👍
I första för NATO, Polen skjuter ner ryska drönare under massattacken mot Ukraina när Putin testar Västvärldens beslutsamhet. Polska myndigheter stängde tillfälligt Warszawa Chopin Airport och satte landets luftförsvar i hög beredskap natten till den 10 september, efter rapporter om att ryska drönare har trätt in i polskt luftrum.
https://kyivindependent.com/nato-jets-scrambled-as-poland-reacts-to-suspected-russian-drones-during-strikes-on-ukraine/
https://x.com/dowopersz/status/1965652051884712260?s=46
❗️Polska och allierade flygoperationer relaterade till överträdelser av polskt luftrum har avslutats.
Sökandet och lokaliseringen av eventuella kraschplatser för objekt som överträtt polskt luftrum pågår.
För medborgarnas säkerhet uppmanar vi er att inte närma er, röra vid eller flytta några okända föremål eller skräp ni kan observera. Sådana föremål kan utgöra ett hot och innehålla farliga material. De måste inspekteras av behöriga myndigheter.
Var vänlig rapportera alla observationer till nödnumret 112 eller till närmaste polisstation. Detta möjliggör för myndigheterna att säkra området snabbt och effektivt.
Vi vill tacka @NATO_AIRCOM och Royal Netherlands Air Force @Kon_Luchtmacht för deras stöd, vars F-35-stridsflygplan hjälpte till att säkerställa säkerheten i polska luftrummet ikväll 🇵🇱🤝🇳🇱
De aktiverade markbaserade luftförsvars- och radarspaningssystemen har återgått till normal operativ verksamhet.
#WojskoPolskie övervakar situationen i Ukraina kontinuerligt och förblir ständigt på alert för att säkerställa polskt luftrums säkerhet. #ConnectedForSecurity 🤝 #JointForSecurity
En rysk attackdrönare gick igenom taket på ett polskt hus i morse, via TVP:
https://x.com/osinttechnical/status/1965675124306407753?s=46
De landande alltså inte bara obemärkt på någon åker eller ute i skogen.
Rysk missil som träffade regeringskvarteret innehöll över 30 delar tillverkade utomlands, enligt Ukraina. ”Jämfört med missiler från tidigare år finns det färre komponenter från Europa och USA, och fler från Ryssland och Vitryssland,” sade presidentens sanktionskommissionär Vladyslav Vlasiuk.
https://kyivindependent.com/russian-missile-that-hit-government-headquarters-contained-over-30-foreign-made-parts-ukraine-says/
Eftersom västs ledare saknar kulor absorberar de varje eskalering av kriget enligt receptet koka groda. Antagligen är ett rejält illdåd från rysslands sida enda chansen att väcka etablissemanget ur sin dvala. Nu har angriparna börjat, kört drönare över vår Nato-broder Polen. Var ligger triggernivån?
””Putin fortsätter att eskalera, utvidga kriget och testa Västvärldens motståndskraft. Ju längre han inte möter motstånd, desto mer aggressiv blir han.”
”Ett svagt svar nu kommer att provocera Ryssland ännu mer – och då kommer ryska missiler och drönare att flyga ännu längre in i Europa,” sade Ukrainas utrikesminister Andriy Sibyha.”
https://johanno1.se/sv/ukraina-daglig-uppdatering-10-september-2025/#comment-48309
Exakt
Jag ser drönarintrånget i Polen som ett svaghetstecken. Kriget i Ukraina går dåligt och terrorbombningarna funkar inte heller. Ryssland går på knäna. En eskalering blir då en möjlighet. Man höjer insatserna och hoppas på nya möjligheter. Europa bör hålla huvudet kallt.
””Putin fortsätter att eskalera, utvidga kriget och testa Västvärldens motståndskraft. Ju längre han inte möter motstånd, desto mer aggressiv blir han.”
”Ett svagt svar nu kommer att provocera Ryssland ännu mer – och då kommer ryska missiler och drönare att flyga ännu längre in i Europa,” sade Ukrainas utrikesminister Andriy Sibyha.”
https://johanno1.se/sv/ukraina-daglig-uppdatering-10-september-2025/#comment-48309
Jag håller inte med dig, men du kommer säkert få som du vill!
Europa/NATO kommer inte att reagera annat än med ord mot Ryssland.
Äsch ptn har ju lärt sig vad som funkar – kör över väst som då bajsar på sig och bara kacklar. Han upprepar vad som funkar helt enkelt provar sig fram.
Men visst vi bör hålla huvudet iskallt. Man måste inse att inget blir gjort genom fördömmanden eller dylikt. Sluta snacka och ös på fort som sjutton. Dra in visumfrihet och på alla sätt punktmarkera mot vad ryssarna håller på med (dvs det dolda kriget ) . Stoppa okontrollerad infart i Östersjön genom ”temporär” obligatorisk försäkringsinspektering. Stoppa gasen. Osv.
Det blir ett tydligt svar till putain om det görs IDAG.
Samt se till att senast fredag påbörja oannonserade övningar i baltikum, bara för säkerhets skull.
Detta är ju egentligen småsaker men går ju fort att göra och ett lagom svar innan helgen.
Klockrent! 👍
Europa är lite som den där starka men snälla killen i klassen, som ser på när den lilla klasskompisen mobbas av skolans värsting, och bara reagerar med att skälla på mobbaren och klaga åt läraren.
Läraren, som brukar hjälpa honom och tillrättavisa mobbaren, har mer och mer vänt sej bort, och tillochmed setts prata och skratta tillsammans med mobbaren.
Den snälla killen har oftare och oftare också fått utstå mobbarens retsamma dunkar i ryggen, och gliringar inför resten av skolan. Ilskan växer i tystnad inuti den snälla killen, som inte längre vill vara den som bara tar emot.
En vacker dag blir det bara för mycket, och det är mobbaren som får plocka upp sina tänder från golvet i skolkorridoren, till de andra elevernas jubel.
”Poland will receive €43.7 billion under the EU’s new SAFE defense fund, making it the largest beneficiary. The funds will boost air defense, artillery, drone systems, and military mobility. Warsaw already plans to spend 4.8% of GDP on defense by 2026 amid rising Russian threats.”
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3lyhnivd4xs2g
Drönarattack / Polen
https://www.obozrevatel.com/ukr/novosti-mir/vijskovi-zastosuvali-zbroyu-tusk-prokomentuvav-vtorgnennya-rosijskih-shahediv-do-polschi-cherez-yake-zupinili-robotu-aeroporti.htm
🧵🇬🇧 🇸🇪 https://x.com/anno1540/status/1965654299402252719?s=46
1/ Sibyha reagerade på nattattacken från den ryska federationen
”ryska drönare som flög in i Polen under den massiva attacken mot Ukraina indikerar att Putins känsla av straffrihet fortsätter att växa, eftersom han inte har blivit ordentligt straffad för sina tidigare brott.
Putin fortsätter att eskalera, utvidga kriget och testa Väst’s motståndskraft. Ju längre han inte möter kraft som svar, desto mer aggressiv blir han.
Ett svagt svar nu kommer att provocera Ryssland ännu mer – och då kommer ryska missiler och drönare att flyga ännu längre in i Europa,” sa Ukrainas utrikesminister Andriy Sibyha.
Ministern påpekade att ett beslut måste fattas att använda luftförsvarssystemen i grannländerna för att avskjuta drönare och missiler i Ukrainas luftrum, inklusive de som närmar sig #NATO-gränserna. Dessutom måste sanktionerna mot den ryska federationen stärkas utan dröjsmål.
2/ Militären använde vapen”: @donaldtuskEPP kommenterade invasionen av ryska ”Shaheeds” i Polen, vilket fick flygplatserna att sluta fungera
Under natten den 10 september registrerade den #Polska militären talrika överträdelser av landets luftrum av ryska kamikaze-dronar. https://www.obozrevatel.com/ukr/topic/rossijskie-obstrelyi
Som ett resultat slutade flygplatserna att fungera.
3/ Polska premiärministern Donald Tusk sa att militären använde vapen mot fiendemål. Den polska regeringschefen meddelade detta på det sociala nätverket X. https://x.com/donaldtusk/status/1965600876925764069?s=46
4/ Ryska ”Shaheeds” i Polen
Under natten blev det känt att flera grupper av ryska drönare överträdde statsgränsen till Ukraina mot #Polen .
Senare rapporterade Tusk att en operation relaterad till talrika luftrumöverträdelser pågår i landet.
”Militären använde vapen mot mål. Jag är i ständig kontakt med presidenten och försvarsministern. Jag fick en direkt rapport från den operativa befälhavaren,” skrev den polska premiärministern.
5/ Tusk sa senare att han hade informerat NATO:s generalsekreterare Mark Rutte om den aktuella situationen och åtgärder som vidtagits mot objekten som överträdde det polska luftrummet. Politikern betonade att de polska myndigheterna är i ständig kontakt med representanter för Nordatlantiska förbundet.
6/ Den operativa ledningen för de polska väpnade styrkorna har informerat
https://x.com/dowopersz/status/1965593314716995891?s=46
att under den ryska attacken mot objekt i Ukraina kränktes det polska luftrummet upprepade gånger av drönare.
Militären noterade att de genomför en operation för att identifiera och neutralisera mål.
Den operativa ledningen klargjorde också att de mest sårbara områdena är vojvodskapen Podlaskie, Masovian och Lublin. Den operativa ledningen för de polska väpnade styrkorna övervakar den aktuella situationen och förblir fullt beredd för omedelbart svar.
Invånare i Polen ombeds att inte närma sig, röra eller bära nedskjutna drönare eller deras fragment om de hittas. Militären sa att sådana element kan förbli farliga och bör kontrolleras av sappersenheter, tillade de polska militärerna.
7/ Flygplatsverksamheten är paralyserad På grund av intrånget av ryska drönare i det polska luftrummet har verksamheten vid flygplatserna i Rzeszow och Lublin avbrutits. Båda flygplatserna i Warszawa är också tillfälligt stängda.
Officiella NOTAM-meddelanden till flygare anger att flygplatserna är stängda ”som ett resultat av oplanerad militär verksamhet inom ramen för att säkerställa säkerheten.”
8/ Den polska armén erkänner en aggressionshandling
Det är värt att notera att den polska armén kallade överträdelsen
https://x.com/dowopersz/status/1965618553194766773?s=46
av landets luftrum under en massiv attack mot Ukraina en aggressionshandling. Uttalandet från den operativa ledningen för de polska väpnade styrkorna säger att de polska styrkorna och allierade spårade flera objekt genom luftrumsövervakningsradar och den operativa befälhavaren för de väpnade styrkorna beslutade att neutralisera ”de som kunde utgöra ett hot.”
9/ ”Som ett resultat av dagens ryska attack mot Ukrainas territorium skedde en oöverträffad överträdelse av det polska luftrummet av objekt av drontyp.
Detta är en aggressionshandling som skapade en verklig hot mot våra medborgares säkerhet. På order av generalstabschefen aktiverades omedelbart försvarsprocedurer,” säger meddelandet.
10/10 Vad som föregick
På kvällen den tisdagen den 9 september lanserade aggressorlandet Ryssland en annan attack mot #Ukraina, genom att skicka Shahed-strids-UAV:er och simulator-dronar från ett antal platser. Senare blev det känt om fiendens strategiska flygverksamhet , Tu-95MS-bombplan lyftes upp i skyn.
På morgonen dök dussintals kryssningsmissiler upp i Ukrainas luftrum.
”Natos luftförsvar hjälpte till att bekämpa de ryska drönare som kränkte Polens luftrum under natten till onsdagen. Det skriver Natos talesperson Allison Hart på X.
”Ett flertal drönare trängde in i polskt luftrum under natten och möttes av polskt och Nato-luftförsvar. Natos generalsekreterare är i kontakt med Polens ledning och Nato samråder nära med Polen”, skriver Hart.
Det är fortfarande oklart exakt hur många drönare som kränkte Polens luftrum. Enligt premiärminister Donald Tusk handlar det om ett ”enormt antal”, medan Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj säger att ”minst åtta” drönare riktades mot Polen. En Natokälla uppger för Reuters att det rör sig om minst sex och upp till tio drönare, skriver Reuters. ”
https://omni.se/nato-deltog-i-forsvaret-av-polens-luftrum-ska-diskutera-handelsen-i-dag/a/gwb4jJ
”Europeiska ledare fördömer kränkningen: ”Vårdslöst”
Reaktionerna är skarpa efter att flera ryska drönare kränkt Polens luftrum. EU:s utrikeschef Kaja Kallas skriver på X att det är den ”allvarligaste kränkningen av europeiskt luftrum” sedan Ryssland inledde sin fullskaliga invasion av Ukraina.
Även EU-parlamentets ordförande Ursula von der Leyen har uttalat sig. Hon kallar kränkningen för ”vårdslös” och säger att den saknar motstycke.
Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj anklagar Ryssland för att medvetet ha kränkt Polens luftrum. Han uppmanar EU att arbeta för ett gemensamt luftförsvar.
Statsminister Ulf Kristersson (M) skriver på X att Rysslands kränkningar av polskt luftrum är ”oacceptabla”.
Det har än så länge inte kommit några kommentarer från ryskt håll. Inte heller USA har kommenterat händelsen.”
https://omni.se/europeiska-ledare-fordomer-krankningen-vardslost/a/0V5W76
När det gäller Europa och vår brist på att gå in i kriget på allvar har vi ju diskuterat en hel del kring det i flera år nu. Kriget drar ut på tiden med onödigt lidande, Ryssland får möjlighet att bygga upp och utveckla sin vapenindustri osv. osv. Hade vi gått in och hjälpt Ukraina 2022 hade kriget varit över.
Men det finns fler nackdelar med att vi inte agerar kraftfullare.
Europas flathet är att det innebär en enorm propaganda-seger för Ryssland och det stärker ryssarnas egen självbild när vi inte reagerar annat än med ord (och ev. lite fler sanktioner) men det påverkar även de länder som står, eller kan tänka sig ställa sig på deras sida samt även de som kanske helst inte vill stå på deras sida.
Ingen gillar en förlorare, men ett starkt Ryssland som ser ut som en vinnare har man inga problem att stötta och hjälpa om man tror att de är starka och kommer att gå segrande ur det här, det kommer att löna sig i längden. Det blir även lättare för Ryssland att mobilisera internt men också att rekrytera från andra länder osv. när de kan skryta om hur starka de är och att Europa inte har något att komma med.
Det här påverkar förstås även stans-länderna som t.ex. Georgien där de proryska krafterna stärks i sin tro på att Ryssland är den bästa allierade men också Armenien och Azerbajdzjan som på senare tid verkar vilja ta avstånd från Ryssland men kanske tvekar när de ser att Ukraina inte får all den hjälp de behöver och ingen stoppar Ryssland trots allt de ställer till med även utanför Europa.
Att vi visar svaghet handlar alltså inte bara om att det stärker Rysslands image, det stärker dem även på riktigt.
Knappast ett misstag om de använt polska SIM-kort.
”Moscow had been preparing drone attacks on Poland since July, using Polish and Lithuanian SIM cards in UAVs, Defense Express reports. Polish authorities were warned about test connections to their mobile networks. The likely goal was to gather intel on Poland’s air defense systems.”
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3lyhsdscl622g
”The Polish Prime Minister said that a total of 19 violations of Polish airspace had been recorded, but these are not the final figures. Of these, three drones had been confirmed shot down, and a fourth or more were likely to have been shot down.”
https://bsky.app/profile/specialkhersoncat.bsky.social/post/3lyhu7lpwz22k
Glömde de bort var de parkerade dem?
”Dude, where’s my Tank? In the Kharkiv region, two captured tanks, T-72 and T-72 B3-M of the russian Armed Forces, were found during battles in the Donetsk region. They will be handed over to the balance sheet of the Armed Forces of Ukraine 🤷♂️”
https://bsky.app/profile/babayagafella.bsky.social/post/3lyhu67y7yk2t
”Polen kommer att åberopa Natos artikel fyra efter att ryska drönare kränkt landets luftrum. Det säger premiärminister Donald Tusk, skriver flera medier.
Natos artikel fyra innebär att länderna i alliansen ska samråda om det uppkomna säkerhetshotet. Den ska inte förväxlas med artikel fem som innebär att en attack mot ett Natoland uppfattas som en attack mot alla Natoländer.
Enligt Tusk skedde 19 kränkningar av Polens luftrum under natten. De flesta drönare ska ha kommit från belarusiskt luftrum.
Tusk säger att Polen behöver mer stöd från sina allierade men att det inte finns någon anledning att säga att landet befinner sig i en väpnad konflikt. …”
https://omni.se/polen-vill-aktivera-natos-artikel-fyra-begar-samrad-med-medlemslander/a/vgaxL4
Artikel 4 aktuell 2022? Det var någon missil som damp ned i Polen.
Polens nationella säkerhetsråd möts vid ett tiden finsk tid för att diskutera explosioner i närheten av den ukrainska gränsen, som krävde två dödsoffer igår.
Säkerhetsrådet väntas diskutera om Polen ska aktivera artikel 4 i Natostadgan – det vill säga om Nato ska sammankallas för konsultationer.
Enligt artikel 4 ska alla Natoländer konsulteras om ett medlemsland känner att dess territoriella integritet, politiska självständighet eller säkerhet är hotad.
Polens president Andrzej Duda säger att det inte finns några slutliga bevis på vem som avfyrade roboten som slog ner på polsk mark, sex kilometer från den ukrainska gränsen.
Litauens president Gitanas Nausėda tror att Polen kommer att aktivera artikel 4 i Natostagdan om gemensamma konsultationer.
Nausèda säger att han fick beskedet i ett samtal med president Andrzej Duda
Den litauiska presidenten säger också att robotnedslaget i Polen visar att Nato böra placera ut mer luftvärn och snabbare vid alliansens östra flank.
https://yle.fi/a/7-10013113/64-3-121657
Off-Topic, EU
Ett steg i rätt riktning för att bli självförsörjande och slippa Kina, men löjligt lite pengar i sammanhanget.
”EU ska satsa 1,8 miljarder euro, motsvarande nästan 20 miljarder kronor, på batteriproduktion i Europa. Det meddelar EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen under onsdagen, enligt Reuters.
I mars meddelade EU-chefen att kommissionen kommer att undersöka möjligheterna för direktstöd till europeiska batteritillverkare.”
https://omni.se/eu-satsar-20-miljarder-pa-europeisk-batteriproduktion/a/zAaxd9
Skrev om det i gårdagens kommentarsfält och bluesky + substack.
inlägget var redan klart men det står sig bra 😀
RU testar nato reaktion precis inna zapad
planerat och avsiktligt
drönarna över moldavien, stämde det?
ua lät dom passera, bra för dom detta 👍👍
Tror vi ska håll ögonen på Kina också, eskalering på gång från bägge.
+ fullt kaos i Frankrike, första offret för Putin
Lyckades Polen skjuta ned alla?
Var träffade dom?
Du får väl läsa bloggen ordentligt? 😉
205 postade till och med en bild där den ena gått rakt genom taket på ett hus:
https://johanno1.se/sv/ukraina-daglig-uppdatering-10-september-2025#comment-48297
Var det 19st drönare mot polen?
Enligt de uppgifter jag hittat varierar svaren mellan 4 och 9 st nedskjutna, resten av de 19 st flög vidare in i Ukraina.
Usel nedskjutningsfrekvens 😳
Håller med dig. Inget att skryta med direkt.
Såg ni Nepal 😳
Ja. Indien? Eller Kina? Eller oppositionen med stöd av någon av ovan?
IT WAS ONE OF THE LARGEST PALACES IN ASIA.
The Nepalese parliament is completely engulfed in flames: they are not even trying to put it out. The building contained many major offices, the prime minister’s offices.
All important documents were completely burned down, – Online Khabar.
https://x.com/heroiam_slava/status/1965473936612942135?s=46
Nepal. Briefly and factually.
1/2
India has always viewed Nepal as a strategic buffer between itself and China.
Nepal has strengthened economic and infrastructure ties with China as part of the Belt and Road Initiative, which directly weakens India’s influence.
2/2
India has historically been an active meddler in Nepal’s internal affairs through diplomacy, trade, and funding of political parties.
Sudden protests and destabilization are beneficial to India if it seeks to weaken or revise Kathmandu’s pro-China policies.
https://x.com/heroiam_slava/status/1965431703331287050?s=46
Artikel 4 – surt brev.
sänder det rätt signaler?
Kommer bli en livlig höst 😳
Tror på svart svan för finans också, RU kommer köra på.
Trump/usa vet nog om detta
Tror ni jag får rätt som alltid 😳
Flygförbudszon över ukraina
polsk trupp i ua mot belarus
kör in brigader i baltikum
– inget av det kommer ni få se
Macron tystnar nog nu, inrikespolitiskt kaos
Belarus vill inte få skulden! 😄
Kommer man alltså att försöka skylla på störningar? Det skulle innebär att Ryssland erkänner att deras drönare är
”Meanwhile, defense ministry of Belarus says it was them who informed Poland about the drones and it was thanks to them that Poland was able to react. Belarus also claimed that the drones have drifted off course due to EW. The ministry’s representative claimed that some of them were shot down over Belarus. He added that Belarus exchanged information about the drones with Polish and Lithuanian military.
In my opinion, and I see that many experts agree, Russian drones deliberately flew into Poland. Their goal was to test the waters to see how Poland and NATO would react. Putin feels increasingly stronger and more confident.”
https://x.com/Gerashchenko_en/status/1965693843367735414
Hot till Finland i går. Drönare över Polen i dag. Vad händer i Baltikum i morgon?
Jag är långt i från någon expert men tycker det luktar dålig förlorarmentalitet från ryssarna. Har Ryssland äntligen fattat att dom förlorar kriget.
Det är så som jag ser det. Ryssland är pressat. Krigsmålen är inte uppnådda. Ukraina håller ut och håller emot. En eskalering kan ses som ett lösningsförsök. Få öppningar genom en eskalering. Hellre ett tredje världskrig än att Ryssland ska ses som en förlorare.
Kan förstås vara så, att de är desperata och vill röra om i grytan bara för att se vad som händer, om det kan ge några fördelar.
Kanske de försöker skrämma Europa, att om ni inte slutar med ert stöd till Ukraina kommer kriget till er.
Eventuellt kommer vi att få se massiva påverkanskampanjer nu i EUs länder med upprörda medborgare som vill att vi slutar hjälpa Ukraina för att undvika krig.
Det var så pass drastiskt du tänkte i ditt tidigare inlägga om att vi måste behålla kylan, då förstår jag det bättre.
Resonerar Ryssland så ”Kan vi inte uppnå våra mål så ökar vi så får det bära eller brista, och om det blir världskrig må det sluta med det” är det förstås viktigt att inte agera överilat.
Jo precis. Det är ära eller vanära. Vinna eller försvinna. Insatserna i spelet höjs. Det ryssarna vill är att dra in Nato i spelet. Det finns anledning att inte låta sig provoceras.
Alrajt – just det där skrev vi om tidigare, Ryssland kommer inte framåt i Ukaina så han provar att eskalera istället.
Mycket lättare att gå framåt i Baltikum än i Ukraina förutsatt att NATO inte aktiveras fullt ut.
AI varning!
Frågade ChatGPT om hur olika scenarier beroende på hur Polen/NATO svarar på drönarattacken i Polen:
Bästa scenariot (fast men kontrollerad respons)
– NATO agerar enigt och tydligt.
– Permanenta luftförsvarssystem i Polen och Baltikum, 24/7 flygpatruller.
– Klara regler: alla ryska drönare eller missiler i NATO-luftrum skjuts ner direkt.
– Samlad politisk signal: ”En attack på en är en attack på alla.”
– EU skärper sanktioner, NATO stärker cyber- och gränsskydd.
– Resultat: Ryssland avskräcks, NATO:s trovärdighet stärks, ingen fullskalig krigskonflikt.
Värsta scenariot (för mjuk respons)
– NATO svarar svagt och splittrat.
– Inga permanenta försvar, otydliga uttalanden.
– Västeuropa vill lugna ned, Polen och Baltikum kräver mer.
– Ryssland tolkar detta som svaghet → fortsätter provocera med fler drönare, gränsincidenter och cyberattacker.
– Till slut sker en större attack mot NATO-territorium, vilket tvingar fram ett svårt val: eskalera sent (hög risk för storkrig) eller inte alls (trovärdigheten kollapsar).
– Resultat: NATO framstår som svagt, Östeuropa tappar förtroende och börjar agera självständigt.
👉 Kärnan:
Fast respons nu = minskar risken för krig.
Mjuk respons nu = ökar risken för krig senare, under värre förutsättningar.
———
Tror faktiskt denna analys är på rätt spår.
Och tror tyvärr också att NATO’s svar blir pjoskigt.
Men vart står Sverige om det blir så att Östeuropa börjar agera självständigt…?
Hörde jag No.1 säga JEF?
Det är schysst när man får credden 😀
Tycker det där resonemanget varit giltigt redan i början av kriget.
Genom att agera för vekt har vi gett Ryssland chansen att bygga upp och utveckla sina förmågor liksom att ta hjälp av både Kina och Nordkorea.
De skulle ha slagits tillbaka hårt och resolut från början så de förstått att det bara är att lägga ner aggressionerna.
Vad gör man med en mobbare?
Jo man tar fanskapet i båda öronen o skallar skiten ur den, så näsan blir småfliser o blodet stänker.
Sen lär mobbaren inte göra om det igen!
NATO/EU säg till RU att det var nog GPS störningarna som gjorde att drönarna kom in i Polen, vi skjuter bort dessa störutrusrningar omedelbart.
Off-Topic, Frankrike
”Sebastian Lecornu har svurits in som Frankrikes nya premiärminister och lovar i ett första anförande att landet ska ”bryta” med det gamla, rapporterar France 24.
– Det finns en klyfta mellan det verkliga livet och den politiska situationen, säger han och tillägger att regeringen kommer att lyckas med att lösa den.
– Inget är omöjligt.
Sebastian Lecornu är Frankrikes femte premiärminister på två år. Han svors in samtidigt som omfattande protester kallade ”Blockera allt” pågår i landet i protest mot president Emmanuel Macrons politik.”
https://omni.se/nya-premiarministern-lovar-att-bryta-med-det-gamla/a/wga9LG
”En våg av skenskrivningar på adresser i ett sommarstugeområde i Vidja utanför Stockholm har rapporterats de senaste åren. En av de drabbade är Ulla-Lena Lindqvist, som har ett 40-tal utomstående personer skrivna på sommarstugans adress. I en granskning från Hem & Hyra spåras mannen som tros ligga bakom folkbokföringsbrotten, en 47-årig man från Charkiv i Ukraina som tar betalt för att låta ukrainska flyktingar skriva sig på en adress för att kunna ta emot myndighetspost.
Enligt mannen kostar det 500 kronor i månaden för privatpersoner att skenskriva sig och 1 000 kronor för företag. Något som på bara de åtta adresser som Hem & Hyra granskat kan generera 2,4 miljoner i inkomster på ett år.
Lindqvist blir chockad när hon får höra omfattningen av den kriminella verksamheten.
– Det är fräckt av myndigheterna att bara låta det vara.”
https://omni.se/vag-av-skenskrivningar-i-stugidyllen-frackt/a/alm8da
Herregud vilken business, trist att man inte är tillräckligt påhittig
”🇩🇪 German Foreign Minister Wadephul: With drone incursion into Poland, Russia has accepted an escalation. Russia is not ready for diplomacy, so we will give a strong response.”
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lyi6rfpzfc2l
Om vi nu inte vill eskalera militärt är det väl ändå dags att ge Ukraina de frusna ryska tillgångarna?
På något sätt borde en flygförbudszon över Ukraina innebära en eskalering. Jag kan bara inte komma på vilket? 🙄
Inte jag heller!
Förstår faktiskt inte heller varför NATO-soldater vid gränsen mot Belarus skulle vara en eskalering mot Ryssland.
”U.S. Vice President J.D. Vance stated that the Trump administration does not seek to economically isolate Russia. He confirmed Washington views cooperation with Russia as one possible path to ending the war, adding, “President Trump sees no reason for economic isolation of Russia.””
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3lyi4232szc2g
”USA är redo att försvara ”varje centimeter” av Natos territorium. Det säger landets Nato-sändebud efter att ryska drönare kränkt polskt luftrum i natt.
Sändebudet Matthew Whitaker skriver i ett inlägg på X att USA står bakom sina allierade länder i försvarsalliansen.
Händelsen har ännu inte kommenterats av det amerikanska försvarsdepartementet.”
https://omni.se/usa-forsvarar-varje-centimeter-av-nato/a/jQRwez
Jasså, det gör ni?
Då vill jag höra Putin komma med en offentlig ursäkt (vilket samtidigt är att erkänna att Ryssland är odugliga som inte kan hålla reda på sina drönare).
”Ryssland förnekar att man avsiktligt angripit mål i Polen. Det rapporterar Reuters med hänvisning till ett uttalande från det ryska försvarsdepartementet.
”Vi är redo att hålla samtal om detta med Polens försvarsdepartement”, står det i uttalandet.
Väst betraktar det som osannolikt att nattens ryska kränkning av polskt luftrum inte varit planerad. …”
https://omni.se/ryssland-fornekar-avsiktligt-angrepp-mot-polen/a/kwlKgB
”🥴🤡The Russian Defense Ministry says its drones were not intended to strike targets in Poland, claiming their range does not exceed 700 km. Moscow says it is “ready” to consult with the Polish Defense Ministry on the issue.”
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3lyicponxec2m
DeepStateMap med Ukrainska framgångar! ✊👊
The Ukrainian Defense Forces cleared Volodymyrivka, pushed back the enemy near Razine, Zolotyi Kolodyazh and Novotoretske. The enemy advanced in Serebryanske forestry.
💥⚔️👍 Ser ut som att 🇺🇦AFU skär av inbrytningen norrut (mot Zolotyi Kolodiaz) från två håll (Razone, norrut och Novotoretske, söderut). En ganska rejäl avskärning om den lyckas.
👍 Skulle vara otroligt fint om de lyckas knippsa av dem även där!
Explosioner i Vilnius förorter. Orlen Lietuva-vagnar i brand
Åtta vagnar med flytande gas som tillhör Orlen Lietuva-koncernen fattade eld vid en fyllningsstation för flytande gas i förorterna till Vilnius.
Några av vagnarna transporterade last från företagets oljeraffinaderi i Mazeikiai.
Enligt Associated Press hördes explosioner i området och rökmoln var synliga över hela Vilnius. Lokala invånare varnades att stanna inomhus.
https://x.com/heroiam_slava/status/1965789243436888555?s=46
Jani 😀
Nån copy-cat som läst bloggen.
🤣🤣
🧐🤔
Tydligen var det i morse. Och det skedde även kränkningar av det Litauiska luftrummet:
”En massiv explosion skakade förorterna till Litauens huvudstad Vilnius tidigare i morse, efter att en brand bröt ut inne i en järnvägsdepå vid en station för flytande gas i utkanten av staden, med branden som snabbt spred sig till ett närliggande tåg, vilket antände minst åtta av järnvägsvagnarna och orsakade explosionen. Det finns just nu inget som tyder på att händelsen har koppling till dagens intrång i Litauens luftrum från Vitryssland eller någon annan form av fusk, med orsaken tros vara en ”överträdelse av säkerhetsföreskrifterna”, enligt Litauens inrikesministerium.”
https://x.com/sentdefender/status/1965793800564933001?s=46
Sådär kommer det hålla på ett tag med hur vi beskriver allt även fast det är uppbenbart.
Tror ni två blixtnedslag på två veckor som bägge gångerna mörklägger Gotland var det eller var det Ryssland?
När mörklades hela Gotland senast?
När mörklades hela Gotland senast två gånger på två veckor?
När mörklades hela Gotland senast av blixtnedslag?
Någon som hört något från Carsten Bauer sedan igår – han har ju gett Ryssland till 2028 innan dom skulle kunna göra något?
Ukraina hade nog fest igår, bra för dom detta.
Egentligen så är väl det här bara bra och vi behöver mer sånt, mycket mer.
Europa behöver vakna upp på allvar – tyskar som vrålar ”nach Moscau” igen.
🔥👍
”Meanwhile, in Lobnya, near Moscow, some warehouses are on fire. Probably someone smoked in the wrong place again.”
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3lyikz4b3p22t
”I ett kort inlägg på Truth Social kommenterar USA:s president Donald Trump för första gången nattens ryska kränkning av polskt luftrum. ”Vad är grejen med att Ryssland kränker Polens luftrum med drönare?” skriver han, följt av ett ”here we go!”. …”
https://omni.se/a/QMGaPW