Nu har vi djuplodat i ukrainas kommande brakvinst till en punkt att det är svårt att diskutera det mer än vad vi gjort, skall gå igenom fronterna denna veckan dock bara ljusblått med lugnande hissmusik i bakgrunden.
Som sagt – läs kartorna som att den gråa zonen är där UA står nu då dom är offensiva.
Finns några geografiska problemområden men dom är bara ett besök från den strategiska offensiva reserven bort att inte vara det längre.
Idag diskuterar vi dels möjlig moteld från USA/Kina, vad Ryssland kan tänkas hitta på i sina dödsryckningar men även vad vi företar oss från EU.
Sånt här gör mig gråtfärdig – E3 kallas dom tydligen nu, Merz, Starmer och Macron. Dom vill försöka förhandla med Putin för att undvika ”en till vinter full av terrobombningar mot Ukraina”.
Det låter behjärtansvärt men med tanke på att Ukraina haft 4.5 år av detta redan och vill slåss – varför denna omtanke om barnen just nu?
Merz och Starmer har ingen historia men Macron lyckades lura i Zelensky innan kriget började att Putin inte skulle anfalla eftersom han ”personligen pratat med Putin som gett mig personliga benhårda garantier”. Hans största bedrift på CVn är alltså att bli totalblåst av Putin inför öppen ridå.
Kier Starmer är det ingen som gillar, en svag ledare som gett dåliga tider i UK – hans inrikespolitiska problem är värre än han klarar av att hantera så ingen Eisenhower direkt.
Merz säger ibland rätt saker men utöver att hans CEO för Rheinmetall trash-talkade ukrainas drönarvapen senast i år så gick Merz nyligen ut med att Ukraina inte skall få bli full medlem i EU – han tycker inte att dom förtjänar det.
Trots det står det tydligen högst upp på dessa världsledare agenda att skydda de ukrainska barnen nu i vinter. Att det finns en hel underjordisk sjö av olika dolda agendor det kan vi utgå ifrån.
Detta ger oss en tidsplan och vad dom vill – stopp på stridigheter tills i vinter, varför just till i vinter tror jag mig ha listat ut nedan.
(Flikar in igen att EU gav en bit under 500 000st ryssar schengenvisa under 2025 – våra gränser än inte stängda överhuvudtaget. Ryssland var på fjärde plats i visum efter Kina, Turkiet och Indien. Snabb googling bekräftar det om ni saknar källa).
Lite längre ner i artikeln blir det betydligt ljusare, alla i EU håller inte med, det finns skinande vita ljus som förstår läget också, jag tror dom läser Johan No.1
“Some officials from within the E3 nations themselves argue it is not the time for talks with Moscow, as Putin has shown no sign of being serious about negotiations and continues to harbor maximalist demands, including that Ukraine cede unoccupied territory.
Those same people said Kyiv’s allies should instead exploit this moment to provide Zelenskyy with the weapons he needs and further ramp up pressure on the Kremlin by tightening and toughening sanctions. The E3 should be working with the US to get Russia to the table, the Bloomberg sources stressed, as the problem is in Moscow, not Kyiv. European nations should not be the side petitioning Putin to talk — it should be the other way round, given Russia’s increasing economic struggles and staggering monthly casualty rates”.
Eftersom Ukraina nu obönhörligt kommer gå framåt som en exponentiellt stigande månraket finns det inget på det ryska slagfältet som kan stoppa dom längre, balansen är förskjuten och Ryssland ligger ohjälpligt efter i det strategiska drönarkriget, drönarvapnet och markstriderna.
Tidigare kunde Europa och USA styra utvecklingen med vapenleveranser som en gas och broms, den har vi tyvärr inte längre.
Därefter var det reda pengar men det har nu skjutits till medel så det räcker. Sen har nog Ukraina fått berg av guldtackor från olika länder i MENA som tack för sina drönarinterceptor-paket inklusive personal som levererats. Ovanpå det vill många göra business med Uas vapenindustri idag – inget man politiskt kan styra längre att dom ukrainska jävlarna hittat nya vägar att sno åt sig pengar i nån typ av marknadsekonomi.
Det finns ett enda stort hot kvar mot utvecklingen som annars exponentiellt går åt rätt håll – eldupphör.
Putin är knepig – jag kan inte avgöra om han förstår situationen eller inte, förmodligen filtreras det rätt hårt i informationsflödet uppåt i trädet och senast 9 Maj fick han sitt jädra eldupphör igen vilket ju är kvitto för honom att Ukraina gör som dom blir tillsagda av hans polare i väst. Men han bör också förstå vartåt detta är på väg.
Putin har iallafall lämnat punkten att han vill ha Donetsk, Zaporizha och Kherson i sin helhet, nu verkar det bara vara resten av Donetsk som Ukraina måste överge för att få världsfred?
https://www.reuters.com/world/europe/putin-says-russia-will-defeat-ukraine-2026-06-04
Detta är något Putin-Trump kom överens om i Augusti 2025 när dom sågs i Anchorage, men Ukraina har så här långt vägrat.
Eftersom E3 redan öppnat förhandlingsboken för Putin och pekat på vad dom vill uppnå vet han mycket väl vad han kan göra, praktid1oterna gör det enkelt för honom.
E3 har också det enda förhandlingskortet värt namnet kvar att spela ut mot Ukraina – medlemskapet i EU.
Oron är således följande – vid något tillfälle har Putin lagt klart sitt pussel och förstår att han är på god väg att få stryk i schysst krig i Ukraina punkt. Exakt när vi är där går inte att säga men Ukraina kommer öka trycket från och med nu så att det vid någon tidpunkt brister någonstans.
Det iallafall Budanov och Zelensky verkligen vill är följande –
-Ta tillbaka Ukraina från barbarhorden.
-Låt Belarus få sin lagstadgade internationella frihet.
-Gör de sex provinserna som gränsar till Ukraina till vänner med handel.
-Få med sig -stans på rätt sida (på gång).
-Få massa delrepubliker att utropa sig till nya internationellt erkända länder.
Voila – det ryska framtida hotet är betydligt mer tandlöst. Med mindre än att vi når hit är inte det ryska hotet eliminerat, och det här tillfället som Ukraina betalat för i barnblod kommer aldrig igen inom vår levnadstid.
Johan No.1 drömmer om Operation Rostov men då skall Ukraina som en man, kvinna eller annan etablerad könsidentitet vara beredda till ett finskt fortsättningskrig efter 4.5 års högintensivt krig där dom måste få med sig Armenien, Georgien och Azerbaijan.
Det Putin först kommer försöka är att personligen gå till E3 och lova att inleda seriösa förhandlingar – men att det måste börja med ett fullt eldupphör i kriget.
Där är ukrainas momentum förlorat – den mosaik som alla drar åt samma håll kommer bli betydligt lösare, maktstrider starta, dolkstötslegender skrivas och mitt i allt står FSB, SVR, GRU med sin subversiva verksamhet och söndrar allt totalt.
Ukraina kommer naturligtvis vägra – vad gör E3 då, det enda dom har kvar är väl EU medlemskapet och när det börjar skrivas i media att Zelensky inte vill ha fred så då får ukrainarna vänta på sitt EU medlemskap – lycka till att vara Zelensky då.
Hur kan Putin pressa E3 ytterligare – finns tyvärr mycket men gasvapnet är väl det med mest sprängkraft. Efter irankriget ligger vi tydligen efter i vårt hamstrande av LNG, 25% under i snittlagring nu i Maj. Brukar få moteld på johanno1.se när jag svänger mig med siffror jag får från AI, vi får se om detta stämmer eller om det blir gatlopp.
Eftersom jag intresserar mig för allt verkar vi få en ”El Nino”vinter i år som ger snorkall Januari – Februari i Europa.
Vår gas levereras till 60%-65% av USA som hittills visat sig göra allt Putin ber om.
Mellanöstern står för 9%-14% som väl är noll nu?
Azerbaijans gas som slagits upp stort nyligen är under 4%, och sen en del från Nigeria och Algeriet, 15%-20%.
Om Putin får USA att inte sälja oss LNG i den takt vi behöver och sen har vi några olyckor i våra LNG tankfarms kan det här nog bli ett bra påtryckningsmedel – speciellt om både USA och Ryssland lovar att leverera allt vi behöver bara Ukraina går med på ett fjuttigt eldupphör som alla mår bra av. Putin lovar säkert en ”fredsrabatt under fem år”.
Hela E3 verkar vad jag kan se vara beroende av gasimport och ha för liten egen produktion. Allt självorsakat genom självmords-politik senaste 30åren men har man chansen att offra Ukraina för att man bedrivit dum politik är det en attraktiv out.
UK verkar ha egen produktion för +60%, och 85% av hushållen värms med gas.
Tyskland är till 100% importberoende, 56% av hushållen har gas för värme.
Frankrike är som Tyskland i import men bara 35% använder det för värme.
Frankrike är elexportör, vintertid importerar UK och Tyskland under 10% av sitt elbehov – jag tycker det verkar som gasen är vår akilleshäl?
Varför E3 strävar mot att rädda de ukrainska barnen just nu tills i vinter är lätt att se – en inte så väldold agenda.
Putin har dessutom apterat alla sprängmedel han tror sig behöva runt europas sjökablar för elöverföringen nu men vad jag kan se är det inte ett lika stort hot mot kontinentala Europa som gasen?
Däremot Baltikum importerar 40%-50% av sin el där sjökablar dominerar totalt från Sverige och Finland. Dom har dessutom direktverkande el för sin uppvärmning precis som oss i Sverige tillsammans med fjärrvärme och lite andra värmekällor.
Eftersom till exempel Polen nyligen bett Ukraina att inte bomba mål i Östersjöområdet finns det goda skäl att tro att flera länder i Europa skulle låta sig påverkas av avbrott i gasimport kommande månader. Att då driva på för fred i Ukraina som ändå är att föredra blir politiskt attraktivt.
Det Polen däremot gjort bra är att deeskalera bråket med Ukraina om den där enheten som fick ett olämpligt namn.
https://ua.news/en/world/u-polshchi-zaklikali-ne-zagostriuvati-superechki-z-ukrayinoiu
Eftersom vi absolut verkar vara på väg mot en ”2008 typ finanskris” nu i höst lägger det ett lager till av akut krigströtthet på våra politiker som kommer behöva hantera ”varselvågen”, ”bankkris”, ”krisräntor”. Allt sånt som står på tidningarnas förstasidor mot en mörkgrå bakgrund, en röd nedåtpekande börskurva i mitten och sen ”-35%” i nattsvart Arial font size 24.
Ukraina har utsatts för dessa högförräderier i 4.5 år redan och vet exakt vad vi moraliskt högre stående i väst går för, men utövar man påtryckningen på rätt sätt svider det i år också för dom – EU medlemskapet var varför landet hamnade i det här kriget till att börja med.
Det verkar inte stanna där, EU slänger in en ”800mrdr usd” muta också men är tydliga med att både EU medlemskapet och massa pesetas helt hänger på om det blir fred i vår tid eller inte.
“While Brussels and Washington are lining up hundreds of billions of dollars in long-term funding and pitching Ukraine as a future EU member and investment destination, the strategy hinges on a ceasefire that remains elusive — leaving the prosperity plan vulnerable as long as the fighting continues”.
https://www.politico.eu/article/document-eu-us-pitch-800b-post-war-prosperity-plan-for-ukraine
Chatham house förstår detta, tror dom snott det från Johan No.1 rakt av.
Vad jag kan se är detta det enskilt största hot vi har mot fred i vår tid – E3 som vill skydda de ukrainska barnen nu i vinter. Tyvärr verkar moroten och piskan vara långt gångna redan men vi får hoppas att Ukraina klarar av att hålla emot.
Det Trump misslyckades med verkar E3 och EU ha formulerat sig bättre kring – en orange morot så pass stor att medborgarna i Ukraina vill ha den istället för krig. Om man till och med skulle läcka att erbjudandet slutar gälla om Ukraina väljer krig, då är det nog game over för hemmaoponionens vilja att döda ryssar.
Tacksam om så många som möjligt tar sig tid att svara oavsett om ni har problem eller inte (så inte resultatet blir missvisande).

👍👍👍 Bra inlägg, tack. E 3an går mellan La Rochelle och Cherbourg och passerar endast franska städer. Där kan dom hålla på och köra fram och åter och leka världspolitiker.
Tack Johan för en intressant analys av möjliga scenarior.
När det gäller snubbarna i E3 är det som du skriver att Starmer är svag och impopulär och han lever på lånad tid som premiärminister och partiledare, han ryker sannolikt så snart hans motståndare inom partiet formerat sig tillräckligt runt en ny kandidat och det finns 2 st i vardande.
Macron kommer att stiga ner som president 2027 och det står skrivet i stjärnorna vem som tar över. Den kandidat som tar över efter honom kommer att behöva ”lite tid i jobbet” innan denna kan få full utväxling i sin nya roll. Visst gasberoende tyskar kan i sin abstinens jämra sig en hel del, men Mertz och kompani kan inte vara för uppenbara med att använda ett fryst eller kraftigt försenat eu-medlemskap som hot. resonansen i det budskapet kommer att skorra rätt ordentligt i grannskapet och knappast gå hem vare sig bland delar av den tyska opinionen som bland mer resilienta eu-medlemsstater som Polen, de nordiska staterna samt Baltikum mfl.
Gällande eventuella ryska sabotage mot europeisk energiinfrastruktur så har det tydliga begränsningar som att det är Casus Belli och att det kommer defenitivt öppna dammluckorna helt för aktivt och utökat stöd till ukraina och detta på alla plan samt att inte förglöma att rysk sjöfart helt hade helt blockerats. Det hade inte varit svårt för politikerna i Europa att motivera begränsade och temporära ransoneringar etc och enkelt samt pedagogiskt motivera det genom genom en huvudvridning mot öst peka ut Rysslans agerande som orsak till situationen. Handsken hade varit kastad.
Jag ställer mig också frågande om pengafixerade trump under upptakten till mellanårsvalet verkligen vill begränsa gas- och oljeexporten till EU och dels gå miste om de klirande inkomsterna samt att riskera att stöta bort än fler väljare ur det sk oberoende segmentet och de kvarvarande ”riktiga republikanerna” som inte direkt kan beskyllas för att vara vänligt inställda till ryssarna.
Instämmer 👍🏻.
Borde inte Starmer tycka att ”inte få gå med i EU” snarare är en morot? Han borde hota med att ni måste gå med i EU om ni inte gör som vi säger.
Här en liten betraktelse. Det är svårt förhandla med ett Ryssland som är så fast i sina lögner/önsketänkande att de inte ens vet om de är vinnare eller förlorare i kriget. Hur ska en förhandling då se ut? Det får inte sägas att SMO:n har blivit ett misslyckande. I stället går Peskov ut med att typ hela Cherson och Zaporizhia juridiskt sett är ryskt. Lägg till att ryssar i sin ödestro hellre ser att världen må gå under i en eldstorm än att Ryssland ska framstå som en förlorare. Ryssar är ett märkligt släkte. Det är all or nothing. Förutsättningarna för förhandlingar är nog mer eller mindre obefintliga. Bättre då att vänta ut någon sorts inte uppgörelse i Kreml som ger någon öppning som leder till att Ryssland börjar backa på allvar längs fronterna.
Fast problemet ligger väl i om kravet på förhandlingar är vapenvila först? Då kan putte förhandla så länge han behöver för att omgruppera samt komma ikapp teknologiskt.
Att det är meningslöst att förhandla spelar ju ingen roll, då vinsten för ruz är vapenvilan?
Jag tror ju Putin räds en vapenvila. En sådan gör att den krassa verkligheten rycker närmare. En verklighet som han inte ser eller vill se. Och vars fortsättning han inte kan kontrollera. Ja man kan fundera.
En intressant tanke. En RIKTIG vapenvila, ju längre den pågår, gör ju att det borde bli svårare att starta kriget igen. Jag har dock svårt att se en fullständig vapenvila då jag inte tror att ryz har den kontrollen på sin arme.
** Oljedepåer, transformatorstationer rapporteras satta i brand i det ockuperade Krim, Mariupol och västra Ryssland efter ukrainska drönarattacker.
Ukrainas militär ska enligt rapporter ha inlett en ny offensiv med medeldistansattacker mot ryska och ryskägda områden under natten den 8 juni, och slagit mot flera oljedepåer och elektriska transformatorstationer, rapporterar ryska Telegram-mediekanaler. **
https://kyivindependent.com/oil-depots-substations-reportedly-set-ablaze-in-western-russia-occupied-crimea-mariupol-following-ukrainian-drone-strikes/
Ryska förluster i Ukraina 2026-06-08
1550 KWIA
2 Tanks
8 AFVs
68 Artillery systems
2 MLRS
1 Air defense system
2046 UAVs
14 UGVs
329 Vehicles and Fuel tanks
2 Special equipment
Ett våldsamt dygn för rött lag 👍🏻.
”Ukraina har återtagit 600 kvadratkilometer av sitt territorium sedan början av 2026, uppger Ukrainas högsta befälhavare Oleksandr Syrskyj på Telegram under måndagen.
Bara under maj månad ska Ukraina ha återtagit 100 kvadratkilometer mer än vad de förlorade. Däremot specificerar inte Syrskyj vilka områden det handlar om.”
https://omni.se/hundratals-kvadratkilometer-har-atertagits-av-ukraina-i-ar/a/gkzkOq
Off-Topic, AI och cyberhot från Kina
”Kina kommer inom sex till tolv månader att ha tillgång till AI-modeller med lika avancerade cyberförmågor som de senaste modellerna från Anthropic och Open AI, enligt experter som Politico har talat med.
Risken med modellerna är att de ska möjliggöra storskaliga cyberattacker mot kritisk infrastruktur.
Rob Lee vid cybersäkerhetsinstitutet SANS anser att takten för att hitta sårbarheter och åtgärda dem måste skalas upp väsentligt innan tiden rinner ut.
– Det finns fortfarande tid att spika igen fönstren och sätta det viktigaste i säkerhet. Men stormen är på väg, och du behöver se till att du inte står oskyddad i trädgården när den kommer.”
https://omni.se/kina-kan-ha-lika-kraftfull-ai-som-usa-inom-ett-halvar/a/QJjJOQ
”Ukraina har under natten och morgonen genomfört en omfattande våg av attacker mot mål på ryskt territorium. Flera ryska oljedepåer ska ha träffats, skriver Kyiv Independent med hänvisning till ryska Telegramkanaler. Tidningen har tagit del av bilder och filmer som visar hur svart rök stiger från en oljedepå i Novorossijsk.
Det finns också uppgifter om att en oljeanläggning på ockuperade Krym träffats av Ukraina.
Den ryska guvernören på halvön uppger att en person dödades när den ukrainska attacken träffade ett tåg.
Upprepade ukrainska attacker mot Krym har tvingat myndigheterna att införa bränsleransonering.”
https://omni.se/ny-ukrainsk-attackvag-mot-mal-inne-i-ryssland/a/m080yq
**En samling videor från Grushovaya oljedepå i ryska Kaukasus. Genom denna oljedepå transporteras rysk olja till Sheskharis exportterminal. Ju färre oljetankar som förblir intakta där, desto mindre rysk olja kommer att finnas tillgänglig för export och för att tjäna pengar till att föra krig mot Ukraina.**
https://bsky.app/profile/antongerashchenko.bsky.social/post/3mnrcjkw4f225
Off-Topic, Trump
Klart han blir sur, som president måste han väl få ljuga så mycket han vill, eller hur?
”USA:s president Donald Trump stormade ut från en intervju med NBC-programmet ”Meet the press” som sändes på söndagen efter att ha hamnat i ordbråk med programledaren Kristen Welker.
Trump ilsknade till när Welker ifrågasatte presidentens falska påståenden om att valet 2020 var riggat. Programledaren sa även emot honom när han påstod att primärvalet i Kalifornien manipulerats.
Trump gick då till verbal attack mot Welker och NBC och anklagade även ABC och CNN för att vara för ensidiga i sin rapportering.
– Vi avbryter här, för jag har fått nog, sa presidenten innan han lämnade intervjustolen.”
https://omni.se/donald-trump-stormade-ut-fran-intervju-med-nbc/a/Okjk9O
Tr🤡mp fortsätter att leverera cirkus.
Off-Topic, Storbrittannien
”Tio år efter brexit tycker fler än hälften av britterna att Storbritannien borde gå med i EU igen, visar en ny opinionsundersökning enligt Bloomberg.
33 procent tycker att Storbritannien fortsatt bör hålla sig utanför, medan var tionde tillfrågad är osäker.
Samtidigt splittrar frågan generationer. Bland de yngre väljarna är fler positiva till återinträdet, medan hälften av alla över 55 år motsätter sig förslaget.
Diskussioner har uppstått igen efter att Philip Rycroft, som ledde brexitdepartementet mellan 2017 och 2019, uttryckt att Storbritannien måste börja diskutera en återkomst.”
https://omni.se/fler-an-halften-av-britterna-vill-ga-med-i-eu-igen/a/lnOneo
När Storbrittannien gick ur EU trodde jag att det var det bästa för GB.
När England står ensamt är man som bäst. Som vanligt hade jag fel😡
Off-Topic, vädret
”Det har varit rekordvarmt i Sverige i vår, skriver DN. Snittemperaturen under vårmånaderna var högre än någon gång sedan mätningarna startade 1859.
– Klimatförändringen gör att den här typen av varma vårar blir vanligare och att vintrarna blir allt kortare, säger Charlotta Eriksson, klimatolog på SMHI.
Vårens lokala värmerekord sattes i Oskarshamn den 1 maj, då temperaturen nådde 28,6 grader.” https://omni.se/rekordvarm-svensk-var-blir-vanligare/a/d4k4qo
Ta det försiktigt med korvgrillningen eller om ni laborerar med termittillverkning!
”SMHI varnar för hög risk för skogsbränder på måndagen, skriver myndigheten på sin hemsida.
Berörda områden är Stockholms län, Uppsala län, Gotland och södra Öland samt delar av Blekinge, Småland och Skåne.
SMHI uppmanar människor i de berörda länen att vara extra försiktiga när de gör upp eld utomhus, och att inte glömma att hålla koll på om eldningsförbud råder.” https://omni.se/smhi-varnar-risk-for-skogsbrander-i-sodra-sverige/a/43m3gE
Det blir såklart alltid anekdotisk bevisföring, men i Göteborgstrakten har April och Maj varit de kallaste jag mätt upp sedan 2016 (insamlat var 5:e minut samt medelvärdesbildat under hela månaden).
Ingår Mars i våren så var den ganska precis en medelmånad.
Självklart bara en geografisk punkt men dessa rekord borde ju synas lite i mina mätningar?
MXT kört med full korvgrillning i Kalmar under maj för att hotta siffrorna?
Allting har sin ände utom korven för den har tre. En högerände, en vänsterände samt mellanliggande elände
👍 Västkusten,
Håller med maggan. Mycket sol men en isande vind varje dag. Inte ens i lä var det skönt.
Samma här i min lilla del av Sverige, så här kyligt var det länge sedan det var.
** 📡💥 I området Kabardinka, Krasnodar Krai, skadades en fiendens radarstation – Generalstaben **
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnrcafh5nc27
** 👀🏃♂️ Enligt ATESH tvingade de ukrainska militärernas åtgärder att kapa försörjningsvägarna ockupanterna att hastigt evakuera från Kinburnspetsen. Enheter från 337:e regementet lämnar sina positioner. Leveranser av ammunition, bränsle och mat har stoppats. **
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnrc6ph7p227
**⚡Ukraina slog till mot Chonharbron med FP-2 och nya ”Behemoth”-droner, vilket stängde en viktig rysk försörjningsled till det ockuperade Krim.**
https://united24media.com/war-in-ukraine/ukrainian-drone-attack-damages-chonhar-bridge-deck-forcing-closure-of-key-crimea-logistics-route-19591
”Stridsplan från Nato har skjutit ner en misstänkt drönare som kränkte Lettlands luftrum under måndagen, enligt den lettiska försvarsmakten.
Försvaret slog larm om ett hot i luftrummet vid gränsen mot Ryssland tidigare under morgonen. Under förmiddagen uppgav militären att man på nytt upptäckt en fientlig drönare
Den senaste tiden har en rad drönarincidenter fått myndigheterna i de baltiska länderna att varna befolkningen.”
https://omni.se/nytt-dronarlarm-vid-lettlands-grans-mot-ryssland/a/K8j8W5
🚧
Kan ej uppdatera inlägg ovan. Provat två gg. Uppdatering timar ur.
Detta gick att uppdatera.
ryskt tryck oförändrat ukrainskt försiktigt upp var kontentan ovan.
https://x.com/coxoxoffoxoffic/status/2063930219124162769?s=46
”Merz och Starmer har ingen historia men Macron lyckades lura i Zelensky innan kriget började att Putin inte skulle anfalla eftersom han ”personligen pratat med Putin som gett mig personliga benhårda garantier”. Hans största bedrift på CVn är alltså att bli totalblåst av Putin inför öppen ridå.”
Lånar citatet 👍
Funkar ej ladda upp bild nu. Återigen ingen bild vid delning länk ser avskalat ut minst sagt.
https://x.com/coxoxoffoxoffic/status/2063935627792372213?s=46
återigen går ej redigera kommentar. Verkar ha att göra med att jag laddat upp bild i första vändan chrom på ihäphone
Det var mer intressant, jag ska se om jag kan återskapa det och då kanske även åtgärda det.
Kanske är lika för mig, vet inte om jag redigerat någon sån i efterhand.
Testar:
Redigerar och lägger in lite mer text.
Fungerade utan problem, får försöka återskapa det på iPhone och se om hur det fungerar då.
Nu blir jag fundersam på vad du menar, bilden i din kommentar ovan har du ju laddat upp och den syns som den ska.
Att det inte kommer någon bild när du delar hela inlägget på X beror på att Johan inte lagt upp någon bild till inlägget och inte heller lagt in någon bild i löptexten. Det senare kan fungera i bland och i bland inte, men det beror nog på om bilden är länkad eller inte och om X tycker den är relevant eller inte.
Det jag kan titta på är att lägga in en standardbild som används om det inte finns någon bild.
Frågan är vad det ska vara för bild, det är ju inte alltid det handlar om Ukraina.
Johan, har du något förslag?
Jag tror MXT jobbar hårt på det fortfarande, sena kvällar och tidiga morgnar 👍
Ojdå MXT,
Lämnar RU Kinburn spit pga matbrist redan nu är det sensation.
Då är det längre gånget än vad vi gissat 🤩🤩🤩
💪🔥🍾
Har de ont om käk är det ju drönarnas förtjänst. Börjar Ukraina få så pass bra övertag med drönarna kanske vi snart får se ryssarna backa från Dneprs strand hela vägen upp.
Kanske vi till slut får se Ukraina ta sig över och driva bort dem.
Hoppas 🙏
Risk för RU eskalring där gick precis upp
Antar att du menar Armenien?
Hur många troll har ryz egentligen, det känns som att de har fingrarna i varenda syltburk (val). Lägger de hela sin BNP på vapen och troll?
80% av KGB budget gick till sibversi verksamhet och påverkansoperationer i väst, säkerligen samma % idag 😀
Statsprioriterad verksamhet och mord om det behövs.
Utan Ryssland och Iran skulle lugnet lägra sig i det fria väst
MXT sliter som ett djur med det fortfarande men jag kan inte både posta en bild och skriva text, får välja
Kan endast skriva.✍️
Jag tror vi är på olika listor vad vi får göra och sen om man inte sköter sig åker man ned till mindre funktioner?
✅
Ja, om du inte är snäll så får du snart bara posta emojis (och då endast ett begränsat urval).
Det finns ju två nivåer när det gäller bilder.
Den ena är att man klistrar in en länk till en bild (som man då måste kopiera någonstans i från först).
Den nya funktionen gör att man kan ladda upp en bild. Då får man istället välja en bild på sin dator eller mobiltelefon. Men då måste man först förtås ha den sparad där.
Den funktionern har jag inte delat ut till alla än. Tänkte först låta Johan och 205 testa den.
Men oavsett, för att kunna hantera bilder på något av sätten måste man först ha aktiverat den avancerade texteditorn i sin profil.
Då får man en verktygsrad med lite andra funktioner också.
Då ser det ut så här när man skriver:
Om du inte har den avancerade editorn men vill få tillgång till den kollar du längst upp till höger i webbplatsen i det svarta fältet där det står ”hej + ditt anävndarnamn”.
För du musen ditt namn får du fram en meny:
Då klickar du på Redigera profil.
Du kommer då till din profilsida i sajten.
Rullar du ner en bit hittar du det här:
Kryssa för det alternativet gå sedan längs ner och klicka Uppdatera profil.
✅🙏
Får komma emellan med fronterna imorgon 👍
Automatiserat antidrönarförsvar i Ukraina.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnrohxd3ic2g
👍
👍🏻
Går det att direkladda upp filmer MXT?
Hittar inte knappen 😀
Kommer nog inte att hända, hårddiskutrymmet kommer att ätas upp ganska snabbt.
Men om du har lust att sponsra med en rejäl disk går det väl att fixa. 8TB borde räcka ett tag, sen vore det bra med två för att spegla dem (i fall en går sönder), här är en konsumentversion som skulle passa:
https://www.inet.se/produkt/4306172/samsung-9100-pro-m-2-nvme-gen5-8tb
Off-topic. Annons med motsägelsefullt budskap. Jmf dyr konsult som skall hjälpa företag skära kostnader.
Har Israel brutit med USA och kör sitt eget race nu?
Lite tankar kring E3 och EU.
Det luftas oro över att ukraina skal tvingas till eldupphör för att inte missa ett eventuellt EU-medlemskap.
Den intressanta frågan är, BEHÖVER Ukraina verkligen EU??
Det iaf senaste året har tydligt visat att Ukraina – under intensivt krig – klarat av att:
A) Skapa militära prodikter som levererar.
B) Etablera handel med omvärlden rörande dessa produkter.
Då kommer frågan, VAD är det Ukraina behöver ifrån EU?
Fri rörlighet? Såvitt jag vet, kunde Ukrainare röra sig relativt fritt inom EU redan tidigare.
Fri handel? Tja… EU är inte världens nav och enda handelspartner och ensklilda EU-länder kan dessutom göra egna handelsöverrneskommelser.
Detta ger, att Ukraina faktiskt inte behöver sukta efter EU. Det skulle kanske vara lättare, men inte en nödvändighet.
Dessutom vet nog även Ukraina att EU innebär en hel del byråkratiskt onödigt krångel – vilket de jobbat hårt för att minska = inte fullt så attraktiv anledning till medlemskap.
Ukraina har visat sig klara både att skapa handel och skaffa egna pengar – utan EU.
VI – EU behöver Ukraina, men Ukraina behöver inte EU.
Ännu en fråga lyfts, nämligen den annalkande vintern och gasfrågan.
Vi antar att Ukraina (av natirliga skäl) motsätter sig ”eldupphör”. Vad har putin då? Kvar är då det lilla fönstret Baltikum, vilket kommer lede till en än större utmattning av den ryzka militärapparaten.
Ja, det kanske blir kallt. Ja det är jävligt.
De har det värre i Ukraina och klarar de, så kan vi klara det.
Ukrainskt EU medlemskap är definitivt långsiktigt bra och ett uttalat mål för både regeringen i Kyiv och för majoriteten av befolkningen. Jag hoppas och tror dock att Z & B klarar av att navigera det politiska spelet kring eldupphör, fredsförhandlingar samt medlemskapsförhandlingar.
Nej är ju det enkla svaret men…
Hela kriget som startade 2014 var för att medborgarna ville gå med i EU.
Vägen till medlemskap är påbörjad och det finns 800mrdr usd som gåva ovanpå det.
Om 51% av medborgarna i Ukraina vill ha detta då är det demokratiskt valt eller hur?
—
Du och jag förstår situationen och vad som borde hända men den här pressen på landet just nu är livsfarlig.
EU är viktigare än NATO för Ukraina, anser jag
Till fedtmule och Lynx,
Jag postade ju inlägget i fredags och skrev nåt om att jag hoppades att inte mötet mellan E3 och Zelensky i söndags skulle krascha det.
Jag tror inte ni förstår hur akut det faktiskt är, med risk att jag missförstod ditt svar fedtmule?
“The leaders called on Russian President Vladimir Putin to agree ”an immediate and complete ceasefire” with the current line of contact as a starting point for any negotiations, Downing Street said”.
https://www.irishtimes.com/world/europe/2026/06/07/european-allies-and-zelenskiy-urge-immediate-ceasefire-with-ukraine-after-meeting/
Ett eldupphör längs med kontaktlinjen där den står idag som är omedelbart kommer totalt krascha UA momentum av den enkla anledningen att det inte blir nån sommaroffensiv.
Eftersom det räcker för Putin att säga ja till det så blir det pådagen slut på anfallen så är läget alltså akut.
Zelensky och Budanov kan välja att sk1ta i detta men ni vet från inlägget ovan att då ”blir det inget EU medlemskap eller 800mrdr usd” eller hur?
Faktum är att E3 är på god väg att göra det Trump misslyckats med…
Jovisst, men detta har ju varit en stående punkt på dagordningen länge och något som Zelenskyj har upprepat många gånger utan att vara tillsammans med E3 (eller Tr🤡mp).
Jag skulle inte tolka mötet som att Europa försöker tvinga Zelenskyj att ge upp Ukrainsk win med hjälp av EU, jag är helt säker på att snarare är tvärtom, EU har inget intresse av att rysslands aggression lönar sig.
Fredsutspelen får nog ses som nödvändiga inslag i de förhandlingar med hjälp av våld som just nu pågår. Parterna står så långt från varandra att verkliga fredsförhandlingar sannolikt ligger långt fram i tiden och gissar jag post putin.
Missar du inte de två viktigaste punkterna.
-allt skall börja med eldupphör.
-det måste ske nu under hösten.
Jo, det kan absolut vara så Lynx, vi får hoppas på det är så, att det mer är en inledning på en lång process, men som Johan skriver, man verkar ju ha bråttom men det förstås bara vara ett spel man spelar, Putin är nog inte redo än och går han inte med på seriösa förhandlingar sitter han med svarte Petter och går han med på förhandlingar och vapenvila är det ett kvitto på att han är svag och då ligger man rätt bra till i förhandlingarna. Samtidigt är det en enorm risk med en vapenvila, då fronterna lätt kommer att frysas där de är, om inte annat ger man Ryssland chansen att bygga upp styrka.
Vad händer om Putin går med på eldupphör?
USA och Kina är iallafall väldigt intresserade av det den dagen Putin vill det.
Då kräver alltså – Ryssland, Europa, Kina och USA alla eldupphör, tror du att Ukraina kan stå emot det?
—
Det har varit en stående punkt på dagordningen från TRUMP hela 2025 och en bit in på 2026 där vi gjorde antagandet att EU och Europa stod bakom Ukraina.
Skillnaden nu är att E3 driver frågan stenhårt och Trump håller tyst.
—
E3 vill bara ha ett eldupphör och där stannar det för ”förhandlingarna” kommer det inte bli något av eller hur?
Men om det blir ett eldupphör och fronterna fryses – vad är din definition på att det slutar där rent praktiskt?
—
Det som är intressant är väl trots allt den praktiska konvekvensen av om E3 får det dom aktivt förhandlar emot – svårt att misstolka citaten tycker jag där dom är rätt tydliga med vad dom vill.
Ja, Ukraina spelar absolut med och nu har Zalizhny, Zelensky och Budanov alla sagt att dom vill ha tillbaka hela landet.
MEN – är det inte vår FÖRBASKADE SKYLDIGHET att försöka knäcka ryggen på Ryssland istället?
Vi ger dom fortfarande schengenvisum, vi säljer fortfarande komponenter till deras vapenindustri, vi ber Ukraina sluta bomba oljeindustrin, vi låter skuggflottan fortsätta, Putin får sitt 9 Maj.
Det där är ju bara hälften av all sk1t vi håller på med fortfarande. Irland har ett aluminumverk som vräker materiel över Ryssland helt öppet.
Biden och Trump börjar ju framstå som de vettiga här jämfört med oss.
Biden var svårt för mig att driva – mothuggen var enorma.
Samma med EU ledare sedan 2022 och länge trots en lavin av bevis.
Trump är enklare och han ligger trots allt före övriga.
Men E3 är samma avskum som dom – inget dom gör är för UA bästa.
För mig är detta obegripligt, jag kan förstå Biden och Trump för deras agenda att dämpa Europa men vi i Europa, hur hur hur….
Ajfån test
Skriver lite text.
Klickar på klar i tangentbordet så det stängs. Klickar sedan på Ladda upp bild. Tar ett foto. Bilden infogas. Däremot hamnar den fel, för den lägger sig högst upp.
På något jäkla vis döljer tangentbordet knappen så man måste stänga det men då tappar den samtidigt positionen i texten.
Kan man inte bara förbjuda iPhone?
Klickar nu på redigera. Det verkar i alla fall fungera. Får se om bilden är kvar när jag sparat.
Jo, den blev kvar.
Vad händer om jag försöker lägg in en till bild?
Då hamnar tryckytan snett så man måste klicka på vänsterkanten. Beror nog på att positionen blir lite annorlunda i redigerarläget. Sen hamnade bilden inte överst den här gången utan där den nyskrivna texten började..
Suck.
Förbjuda ifån? Jag står först i kön, även om jag har en sådan.
😄
Nu har E3 mandat från EU rimligen även om det inte verkar vara formellt?
Är det inte dags för övriga EU att rösta om detta och förbjuda dom att uttala sig i frågan överhuvudtaget?
Varför har UK mandat från EU?
Jag menar inte mandat men ”tillåtelse” att driva frågan.
Europa är ju trots allt flera länder än dom här tre pajasarna.
När man trodde att det inte kunde bli värre än Trump 😭
Har E3 ens förstått att om det blir eldupphör i Ukraina lösgörs en halvmiljon i RU förband därifrån?
Vad håller vi på med?
Bedrövligt att man skall behöva sätta sitt hopp till en oresonlig Tsar.
Förhoppningsvis säger Putin nej pss som han gjort tidigare.
ja man kan skriva under 🤩🤩🤩
Man kan också lägga till bild efter.
Då funkar det MXT – ge alla tillgången 👍👍👍👍
Text
Nu lägger den in bilden där man var i texten.
Fortfarande problem med knappen om man redigerar och vill lägga upp en till bild.
Men det ska nog gå att fixa det också.
Något jag upptäckte är att på iPhonen kan jag inte klicka för ”Kom i håg mig” när jag loggar in. Det är jäkligt konstigt för det är WordPress egen inloggningsfunktion och kryssruta..
(För övrigt anser jag att Apple ska läggas ner 😄).
Jag går över till Motorola nu, du har övertygat mig jädra Iphone 😡
https://www.devproblems.com/european-alternatives-android/
👍
Yes! 💪
Det funkar för mig.
Däremot måste man kryssa i den rutan först.
Ah, börjar man med det så fungerar det alltså? Bra!
Japp
”Ledarna för Ukraina, Storbritannien, Frankrike och Tyskland höll ett möte i London i helgen. Nu har de satt upp fem villkor för att nå ett ”rättvist och varaktigt” avtal för fred med Ryssland, rapporterar BBC.Det rör sig bland annat om att alla stridigheter ska upphöra och att Ukraina får ”robusta” säkerhetsgarantier.Vidare diskuterade ledarna det ”akuta behovet” av att bygga ut Ukrainas luftförsvar och förmåga att genomföra attacker långt in på ryskt territorium.”
https://omni.se/a/k0QvLv
Varför ska de ha ett akut behov av luftförsvar om de snälla ryzarna ska skriva under ett ”rättvist och varaktigt” avtal? Då kan vi lägga ner alla försvar och skruva ner NATO försvarsutgiftskravet till 0.001% av BNP, så vi har råd med en telefonsvarare: ”om du önskar invadera Sverige tryck 1…”
👍
Som maggan är inne på – finn fem fel 😐
Som MXT också varit inne på, och är inne på.
”rättvis och varaktig fred” – eftersom ett eldupphör kommer först, hur har dom tänkt sig att göra freden rättvis?
Om det skall bli fred som maggan säger, varför behövs det LV akut då?
”robusta säkerhetsgarantier” – är dom helt JÄDRA skamlösa 😡😡
Under 4.5år har dom gjort absolut noll.
—
Budapestavtalet all over again – att Chamberlain dök upp nu när Ukraina nästan vunnit kriget såg jag inte komma, har snappat upp det här om E3 först nu senaste veckan 😡😡😡😡😡
Näe, känns inte bra det här.
Jomenexakt. E3 och Ukraina har alltså i praktiken ställt upp vilka krav ryssland måste gå med på för att få fred. Detta är den faktiska innebörden. Ukraina ska bl a fortsätta rusta upp sitt luftförsvar och utveckla sina deep-strike-möjligheter (och fördjupa det industriella samarbetet med Europa).
Som sagt, jag tror att verkliga fredssamtal med ryssland blir möjliga först post putin. Aldrig för allt smör i småland att han går med på vapenstillestånd och fredssamtal samtidigt som Ukraina rustar upp tillsammans med Europa.
Verkar som att ryzland inte är intresserade av fredsavtal…:
https://kyivindependent.com/russia-rejects-ukrainian-european-peace-initiatives-says-battlefield-will-decide-war/
Är ju bra om ryzzarna själva avvisar, så det inte är Ukraina som ”blockerar”.
Z har kanske kallt räknat med det.
B har nog bra koll på läget i bunkern hos ryssdjävlarna.
Dock väl kallt 🥶
Som jag skrev ovan.
”Bedrövligt att man skall behöva sätta sitt hopp till en oresonlig Tsar.
Förhoppningsvis säger Putin nej pss som han gjort tidigare.”
Det är bedrövligt, tragiskt, ledsamt – inte nödvändigtvis i den ordningen…
Jason verkar vara inne på samma spår.
Som sagt var väl kyligt agerande för nerverna dock.
https://youtube.com/shorts/XOEe4g_4ikg?is=kNlSAbYe-bbmsBXM
Bra bra, med lite tur hinner väl E3 lägga ned innan Putin får panik?
** 🔥 Logistiskt nedstängning i full gång. Zaporizhzhia-riktningen. Fiendens bakre linjer är mer än 100 km från målet. Denna KamAZ transporterade ammunition. Men den hann inte fram… 😎 Arbete av det 422:a Separata Regementet för Obemannade System! **
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mns2gobz222z
💥🔥✊👍
**🤯 En massiv explosion har skakat ett ammunitionsförråd i Rysslands Belgorod-region.**
https://bsky.app/profile/united24media.com/post/3mns24z6nh72q
**Explosionen i Belgorod, Ryssland, kommer från en liten skog öster om staden, där ryssarna har satt upp flera bunkrar. Det är en ganska ny plats. Koordinater: 50°35’48.73″N, 36°42’59.07″E. Antalet skadade och döda måste vara högt.**
https://bsky.app/profile/tendar.bsky.social/post/3mnryjeefd22c
**💥👀 Undersökning av förstörelsen av arsenalen för missilvapen, ammunition och militär egendom vid lagringskomplexet för 1060:e logistikcentret (Bolshaya Izhora, Leningradregionen), – Exilenova**
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnrzjixmgk2z
**🤓💥 Fienden i Pokrovsky-riktningen stormade positionerna för den 71:a brigaden, men blev tillfångatagen. ”Mavic” med högtalare erbjöd sig att lägga ner sina vapen. Ryssarna gick med på det och följde lydigt fågeln rakt in i säker fångenskap hos de ukrainska fallskärmsjägarna.**
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnrzgocaok2z
**Ryssland har minskat matleveranserna till det ockuperade Rubizhne. Militärförsörjningskonvojer? Fortfarande i full gång. Guvernören i Luhansk säger att det är iscensatt—tomma hyllor tillverkade för ryska TV-kameror. ”De valde Rubizhne” som nästa offer, sade han.**
https://euromaidanpress.com/2026/06/08/russia-food-shortage-occupied-rubizhne-luhansk-shelves-empty/
Va?
Det ligger alltså lite NÖ om Lyman 😶
Hörrudu MXT, har UA nu lyckats nå full bredd på sitt ”mellanräckviddiga” drönarvapen.
Ja, det verkar så, sen kanske det är mycket värre i Ryssland än vi tror. Börjar det bli brist på både det ena och det andra är det väl typiskt ryskt om man börjar med att prioritera ner ockuperade områden för att hålla resten av befolkningen på gott humör.
Handlar det enbart om drönarna borde det snarare vara de militära leveranserna som minskat i första hand, eller så kommer det nog också snart.
Blir fint om man svälter lokalbefolkningen. Även om många som är kvar kanske står på Rysslands sida kommer chansen att de vänder sig emot dem att öka mångfalt om det blir matbrist och folk börjar svälta.
** Semesterfirare i det ockuperade Krim – de som ”inte bryr sig om politik” – får plötsligt mycket konditionsträning, när de sprintar bort från ukrainska drönare. Problemen kom från där de minst väntade sig – de anmälde sig till en ”special militär operation” och hamnade i ett riktigt krig. **
https://bsky.app/profile/perevaa.bsky.social/post/3mnrxogbab22t
**EU har ändrat reglerna för insatser i den marina ”Operation IRINI” och har redan börjat jaga skuggflottans tankfartyg i Medelhavet. För en vecka sedan, nyligen omflaggat till Kamerun, blev 18-åriga ONEIROI stoppad söder om Malta och utifrån uttalanden förväntas fler.**
https://bsky.app/profile/auonsson.bsky.social/post/3mnrwrxzmbk2e
https://www.kyivpost.com/post/77752
Ryssarna är verkligen dåliga förlorare! 😂
**🤡 Ryssland har anklagat Armenien för ”Grova överträdelser av demokratiska procedurer”. Utrikesministeriets sekreterare Zakharova hävdade att valet hölls under västerländsk press och att de armeniska myndigheterna påstås ha utfört repressalier mot oppositionen och dess anhängare.
”Allt detta är en grov överträdelse från Jerevans sida av demokratiska principer och procedurer för fria val,” sade utrikesministeriets främsta språkrör.
Moskva insisterar också på att armenier vill behålla nära band med Ryssland och förbli i CSTO och Eurasiska ekonomiska unionen, samtidigt som landets europeiska ambitioner beskrivs som en ”återvändsgränd.”**
https://bsky.app/profile/slavaukraini033.bsky.social/post/3mnrwrxocx224
**I sann rysk anda och med total förakt för allt ryskt liv utom diktatorn och hans närmaste familj fortsätter Moskva att stapla luftförsvarsenheter på bostadshus över hela staden.**
https://bsky.app/profile/stratcomcentre.bsky.social/post/3mnrujv7pgd2o
Har du hunnit lägga pusslet MXT?
Dnepr, Södra fronten, Donetsk, DPR, LPR och nu uppe i norra Luhansk.
Ukrainas eldkontroll av vägar är alltså hela ytan i ockuperade områden.
Det gick fort…
De har verkligen fått i gång sina drönare, både med tekniska förbättringar och när det gäller mängderna.
Gäller nog att trycka på för fullt nu, gissar att Putin med gråten i halsen ringer Xi fem-tio ggr. om dagen och bönar om att de ska hjälpa till.
Nordkorea jobbar förstås redan för högtryck men de har nog inte mycket att komma med när det gäller drönarna.
Blir intressant att se om det kommer några nya siffror snart när det gäller Rysslands guldreserv.. Xi gör nog inget gratis.
Det kanske är så att först när Ryssland får slut på pengar så tvingas de ge upp för då kommer Kina stoppa alla leveranser.
Innan dess hoppas jag att Ukrainas drönarövertag kommer avgöra kriget till deras fördel.
Oroväckande dock att Xi är på besök hos Kim.
Här är hela brevet från Zelensky till Putin för övrigt, engelska.
https://www.president.gov.ua/en/news/vidkritij-list-prezidentu-rosijskoyi-federaciyi-vid-preziden-104769
Favorit i repris! 👍
Tredje gången det är uppe nu, men det förtjänar det också!
😎
Bara tredje, jag är på prispallen den här gången.
😀👍
Jo Lynx du har ju rätt såtillvida att E3 skriver samma som Zelensky.
Nu har ju Zelensky, Budanov och Zalizhny nyligen gått ut med att att allt land skall tillbaka.
Hur man praktiskt går från eldupphör till att få tillbaka sitt land får ni fråga någon annan om – det kan jag inte svara på. Speciellt inte eftersom det Ryssland gjort sedan 2014 är att minera igen som galningar så fort det blir lugnt.
Jag är också av åsikten att det är nu denna sommar som Ukraina fått övertaget igen och har möjlighet att avgöra kriget helt för egen maskin.
Därför ser jag ingen poäng alls med det E3 håller på med.
—
Följdfråga – om E3 gör något bra här, betyder det att Trumps kvittrande om eldupphör också var bra?
Jag tyckte ju inte det men vi måste väl trots allt vara konsekventa 😀
Jag tror (hoppas snarare) som vi diskuterade ovan att Z & B iskallt räknar med ett ryskt nej.
De har något STORT på gång och vill säkerställa att de innan genombrottet erbjöd ett slut.
Kanske gynnar SAAB och Gripen men det här är egentligen en brist inom EU, att man inte kan se det högre gemensamma målet och se till att lösa problemen. Tror vi behöver lite intern positivt EU propaganda och skapa vi känsla. Vi har ju redan en yttre fiende, Ryssland (och iofs. ännu en i Trump) men det verkar inte räcka.
Kanske det som skulle behövas är att Ryssland faktiskt attackerade ett EU land för att väcka oss?
(Hoppas självklart inte att det ska hända, eller behövas).
”Det så kallade FCAS-programmet för att utveckla ett gemensamt europeiskt stridsflygplan har lagts på is, rapporterar TT.
Enligt den tyska regeringen har landets förbundskansler Friedrich Merz och Frankrikes president Emmanuel Macron kommit överens om att skrota mångmiljardsatsningen.
Bakgrunden uppges vara en ”långvarig och oöverstiglig oenighet” mellan de bolag som deltar i projektet. Bland annat uppges franska Dassault och Airbus, som representerar Tyskland och Spanien, ha olika bild av hur man ska ta projektet vidare, skriver nyhetsbyrån.”
https://omni.se/mangmiljardsatsning-pa-europeiskt-stridsflyg-skrotas/a/aJ4Gl4
Slutar väl med att Ukraina tar fram ett spetsflyg för 30% av nypriset 🤣🤣🤣
Gripen verkar vara så pass bra att den tillsammans med Archer, CB90, Arthur, vårt AWACS, GRG och CV90 kommer börja säljas stort.
Tror vi har 10-15 goda år framför oss där vi säljer massdöd 😍😍😍😍
Skulle inte förvåna mig det minsta om Ukraina lyckas få fram något riktigt bra!
Har inte tyskarna bjudit in Saab i projektet. Alltså ett tyskt/svenskt projekt.
Snos braksegern från Ukraina i år igen abdikerar jag.
Får nog bli angolanskt medborgarskap och sen sitter jag därnere och surar resten av livet.
Har ni sett att dollarn går uppåt igen?
För oss med lön i dollar är det mycket bra.
Dollarn har sjunkit ungefär 10% gentemot Euron sedan Trump tog över USA.
Men jobbar den på lite är den snart uppe i +-0 i år.
Man inbillar sig ju att USD gått som en raket jämfört med Euron men på lång sikt är det ganska jämt.
Jag har min folkpension i kubanska peso. Detta sedan gammalt. Gick ner lite i dag,tyvärr.
😂
När det gäller min pension från Kuba så är pengarna lätt räknade
Tänker på min konfirmationspräst när han tyckte vi var för få som besökte högmässan inför konfirmationen. ”Somliga äro de få – ty de äro lätt räknade” . Kul präst. Vi fick spela fotboll och han var med.
Hur är det med axeln förresten? Hoppas det blivit bättre.
Jo tack, Mxt. Går på sjukgymnastik nu.
Låter bra, då ska det nog ordna sig!
Tack