Det tredje inlägget i denna världsledande serie av kraschade nostradamus-gissningar diskuterar Europa och EU – det är högst on-topic eftersom vi nu i Europa har ett val att göra men om det råkar glida ned i något surt mellan varven lovar jag bot och bättring, det är svårt att inte beröra våra problem också.
Romarriket tänker ni alla var helt enkelt så överlägsna så det avgjorde – nej dom fick brakstryk hela tiden men två saker gjorde dom rätt, i alla erövrade områden erbjöd dom de som befolkade dom att få medborgarskap mot att dom blev legionärer och sen snodde dom skamlöst allt som fungerade hos motståndarna. Fick dom stryk av ett vapen eller en teknik i nåt fältslag en gång hade dom byggt sig det själva nästa gång fint polerat. Dom kom väldigt långt på att vara ettriga, framåtlutade och bara se en massaker av egna förband som läropengar.
1939 lät vi polackerna klara sig själva för att 1940 få storstryk när Tyskland gjort en deal med Sovjet och flyttat över sina divisioner till västfronten istället. Sverige räddade sig genom att spela med Tyskland så pass att vi fick ett stort skadestånd post-1945 som vår regering kreativt sålde in som frivilligt återubbyggnadsstöd till Europa då vi var en humanitär ( tidigare tyskstödjande) stormakt.
Tyskland skulle aldrig kommit så långt som dom gjorde överhuvudtaget men dom gasade på och tog ett land i taget med förödande resultat – nivån på risken var enorm men dom hade en edge med sitt blitzkrieg och det faktum att dom redan bestämt sig för att föröda världen när resten av Europa hoppades på att undfallenhet och att inte provocera skulle få tyskarna att bli fredens förkämpe istället. Lågaffektivt bemötande har aldrig fungerat och kommer aldrig fungera mot de som har stor vilja att orsaka skada.
Under själva kriget tog vi bara emot de judar som kreativa tjänstemän lyckades få in i landet och post-kriget skickade vi tillbaka alla baltfklyktingarna till Sovjet så dom skulle kunna mördas i Gulag – allt för att göra världen till en bättre ljusare plats.
Det här var bara Sverige – ute i Europa hade hela länder stöttat Tyskland fullt ut som kört sina hundratals utrotningsläger nonstop i flera år. En hel industri vars enda syfte var att mörda människor.
De länder som kördes över hade under nära fem år varit ockuperade av ett Gestapo och SS som torterade alla dom misstänkte inte gillade ockupation med alla möjliga kreativa metoder – nån gestapochef i Frankrike hade som favorit att skinnflå fångar och sen lägga tillbaka dom i cellen.
Alla de som levt i solen som nazisternas överlöpare fick det betydligt tråkigare 1945 men Europa överlevde även detta elddop bara för att direkt kliva in i ett helt konstruerat kallt krig så vi skulle huka unde USA-Sovjet så länge som möjligt, men den planen sprack 1989 efter ett misstag av nåt högre befäl i Östtyskland.
Europa förlorade över tre miljoner man under några hektiska sommarmånader 1940 även då vi hade fler och bättre flyg/stridsvagnar än Tyskland parat med betydligt fler soldater. Vi blev helt enkelt utklassade i schysst krig.
Den politiska viljan och ovilja att ta åt sig ny krigföring avgjorde – någon som känner igen sig nu 2026 när Europa haft över fyra år på sig med ett högintensivt krig mellan kvalificerade motståndare i vår omedelbara geografiska närhet?
Ryssland försöker samma sak – att bara nöta på med soldater från världens alla hörn och öka nivån på våldet när dom inte når önskat resultat med nivån på våldet.
Deras jättestora problem är att dom gav sig på Ukraina först som är precis lika envisa men också gör som romarna – snor alla idéer och förbättrar dom blixtsnabbt.
Ukraina har genom ett enormt offer inte många länder är förmögna till nu köpt oss tiden att komma i ordning denna vända men vi är verkligen urusla även på det – nu 2026 klarar vi fortfarande inte av försvar mot drönarvapnet, och nåt eget drönarvapen har vi inte ännu.
En handfull operatörer på vår pansarspaning har tydligen fått lite träning under Aurora och det gör nu rundorna på twitter som en stor förmågeökning när ryssarna ökar på sitt drönarvapen till 180 000st man starkt, med den praktiska arbetslivserfarenhet vi saknar.
Eftersom +80% av förlusterna är från drönarvapnet haltar inte liknelsen med blitzkrieg alls tycker jag.
För att komma vidare i nedan diskussion gör jag här antagandet att vi kommer lyckas reda ut Baltikum-krisen samt att Ukraina går vinnande ur detta i år 2026 – det är troligare än att vi lyckas sabotera det helt igen faktiskt eftersom vi har Ukraina på vår sida.
Europa och EU har då fyra vägval att välja emellan –
1.Utropa krisläge och bli oändligt mer auktoritärt som UK precis provat på, sen muta alla politiker till att rusta oss till tänderna långt utöver vad som är smart men försitt aldrig en bra kris. Vi slipper iallafall ett nytt kallt krig med ett splittrat, räddhågset och svagt Europa genom att själva bli en halv-diktatur för att bekämpa en diktatur. Det finns inget mer permanent än en temporär lag genomdriven av kongressen sa väl Reagan så när det här väl är på plats blir det för svårt att få bort inom rimlig tid.
Diktaturer har också en unik förmåga att stryka kriminella medhårs och ingå nån slags ohelig allians med dom emot den breda gruppen laglydiga medborgare – vi är inte där ännu men när de kriminellas mutor är så stora att man kan pensionera sig på dom och man förstår att man kan använda deras våldskapital för att förbättra sin egen situation då blir det giftermål direkt eftersom det är för attraktivt.
2.Känna att den här dealen att dela upp världen mellan de starka inte var så dum – vi fick ju Afrika av dom andra diktaturerna så nu kör vi på och föröder den kontinenten, igen…
Den sämsta av alla idéer men även under kalla kriget betedde vi oss avskyvärt mot Afrika.
3.Kollapsa under den subversiva verksamheten från USA, Kina och Ryssland där spiken i kistan blir kommande finanskris – welcome nytt kallt krig med ett splittrat, svagt och räddhågset Europa. DDR Sverige gör entré igen och vi får bara Televinken eller Clownen Manne på TV, en rejäl lövbiff är nån gång i månaden max för föräldrarna och det är nästan lite religiöst högtidligt runt middagsbordet för den kom med vitlökssmör.
4.Projicera styrka där Ryssland antingen avhåller sig från Baltikum eller så återtar vi länderna med våldsamt våld som totalt bedövar Putin där han tokäter Omeprazol i sin bunker. Utöver det får Ukraina allt dom pekar på så Ryssland kollapsar i sin revolution 2.0. En igenminerad gräns och totalt visumförbud senare lägrar sig lugnet över Europa.
Belarus återtar sitt land och Kaliningrad hagglar till sig en demilitariserad status vi får övervaka mot lite perks in i EU.
Sedan utropar vi ”Made in Europe” på riktigt och klipper navelsträngen till Kina, slutar hårdbeskatta medborgarna, arbetskraften finns inom Europa och till sist vänder vi oss till Afrika med schyssta ärliga handelsavtal där vi köper deras råvaror i olika stadier samtidigt som de länder som vill röra sig mot oss får handelsavtal och tillgång till våra marknader för vettigt prisade produkter – med betoning på schysst vilket inte varit Europas signum så här långt genom världshistorien.
För övrigt – Dos Santos-släkten som styrde i Angola sedan 1980-talet nångång fram tills för några år sedan blev faktiskt lite av ett namn redan på 1500-talet när dom startade businesen att raida byar och sälja fångarna till portugiserna, dom höll sig i toppen väldigt länge.
Vi kan även bidra med ”know-how” för förbättringar där det behövs men utan den stora pekpinnen, och utan att ösa gratispengar som ändå bara stannar i elitens fickor. Ett mycket bra sätt det där att fördela pengar man tar från fattiga i Europa och ger till redan rika i olika länder tyvärr. Nu har jag sett detta själv under 12 år i Angola och tänker inte backa på den punkten.
I Luanda byggde Sverige ett stort lägenhetskomplex och sen en hel ”sweden village” som blev tömd när alla svenska biståndsarbetare lämnade landet – bostäderna delades rättvist ut till eliten och dess barn.
Det sjukhus vi byggde för förlossning med sverigeutbildade doktorer + obegränsat med materiel blev istället massa nya privatkliniker där doktorerna skötte om födslarna för elitens gravida med svensklevererad materiel. Sjukhuset blev en dödsfälla som ingen vågade åka till eftersom alla vettiga läkarna stuckit och det inte fanns någon materiel kvar.
Vid tiden pratade jag mycket med en svensk rutinerad kvinna som gjorde revisionerna åt sida – gamla skolans tuffing som brukade bli talför efter några glas vin. Hon sa ofta att SIDA aldrig ville lyssna på hennes kritik, dom brydde sig inte.
Utöver det knyter vi schyssta länder till oss – Canada, Australien, New Zeeland, Sydkorea, Island och Japan dyker upp som självklara alternativ.
Ni har väl också sett att Azerbaijan säljer LNG till tio länder i Europa nu och att EU med Macron i spetsen har fyrat av sina bredaste leenden i Armenien.
Den där gruppen länder är också på väg mot oss och LNG från Azerbaijan var ett absolut genidrag – hatten av och undrar om inte Zelenskys tidigare resor till området hjälpt?
Vi skall först gå igenom en global konflikt och därefter får vi väl 60-70 år av välstånd när världen tröttnat på att kriga.
Länge hade Ukraina kunna släcka denna gräsbrand men jag tror det är försent – bollen är i rullning.
Det vi däremot kan göra är att se till så kriget inte kommer geografiskt till oss första gången någonsin.
Alla som läser detta inlägg pekar direkt på punkt 4. och säger ”ja tack” men underskatta inte odugliga och ibland korrupta politikers vilja att göra fel – det här får vi nog kämpa mycket hårt för tyvärr.
Personligen skall jag verka för att Europa och Sverige förstår vilken otrolig möjlighet Angola är – det blir min livsuppgift post – global konflikt. Det landet förtjänar allt gott men dom är fortfarande lite röriga och korrupta så många små steg i rätt riktning behövs.
Vid tillfälle kommer en serie inlägg om de enorma möjligheter som finns i Angola för de som är företagsamma, vi har haft ett socialt åtagande där sedan 2006 och viss verksamhet i landet fortfarande som förvisso går på sparlåga då vi inte är där men gett mycket jobb åt lokala talanger. Det är svårt som attan såklart men uppsidan är enorm för de som kan läsa rummet.
Jag hoppas vara på väg tillbaka dit inom 1-3 år, men inte innan valet 2027.
Nu är en global kris inte bra alls men om kriget utkämpas i Asien denna vända mellan USA och Kina är det minst dåligt för Europa.
Något vi inte sett ännu men som kanske kommer är att Kina inser att det bästa dom kan göra är att haka på dealen Ryssland-USA har och delar upp världen mellan sig. Jag ser hellre en global konflikt än detta då det över tid blir betydligt värre med tre lössläppta ostoppbara diktaturer som kommit överens men där är vi inte ännu och jag vill inte tro att USA är så förslagna innan jag ser det. Lite som med kärnvapen – händer det så händer det.
Välja mellan pest eller kolera kallas det väl – jag kanske har fel, vet inte.
Eller så får vi båda – först en global konflikt tills USA-Kina tröttnar då ingen kan fälla avgörandet och näst bästa är ett kallt krig tycker dom?
Europa kan bara marginellt påverka detta då USA och Kina gör som dom vill.
Europa med Sverige i spetsen har länge sett det som sin uppgift att vara världens mjuka polis på bekostnad av Europa.
Eftersom Kina, USA, Ryssland alla gör vad som är bäst för dom har konsekvenserna varit långtgående. Så pass långtågende att vi väldigt länge inte vågade göra det självklara att stötta Ukraina fullt ut vilket är mycket illa, vi har förhandlat bort vår integritet.
Alla andra försöker dessutom splittra oss gärna till inbördeskrig om det går.
Vi har den akuta fasen att lösa just nu för att därefter hitta vår roll i världen.
EU och Europa är idag en union, vi behöver inte bli en federal stormakt utan bör fortsätta som nu där länder som tycker samma går ihop och de som inte tycker samma står på sidlinjen i olika frågor.
Fri rörlighet och handel är perfekt – men det får stanna där, det är aldrig schysst att åka till grannlandet i EU och vilja ha massa gratis av dom för pengar deras medborgare arbetat ihop som borde komma dessa till godo.
Att däremot åka nånstans och jobba sig in i landet så man får samma status som medborgarna – bra bra bra.
Vi kommer behöva ett starkare gränsförsvar, och vi kommer behöva nån typ av mobila insatsstyrkor både för skalskyddet och internationella insatser.
Tänk till exempel om de länder som gillar oss i Afrika blir anfallna av Ryssland, Kina eller USA?
Då vore det bra att kunna projicera styrka och bistå våra nya vänner.
Dett är inte samma som en federal försvarsmakt som man till sist använder mot andra länder i EU när dom inte vill underordna sig påbuden.
Södra Europa ansvarar för skalskyddet mot Medelhavet och Östra/Norra för östfronten – de i mitten och längst i väst får lojalt bidraga med medel.
Alla länder kommer ha olika syn på religion, migration, barnuppfostran, sexuella läggningar och andra frågor.
Istället för att jämna ut det i hela EU är jag av åsikten att eftersom fri rörlighet råder så kan man flyttta runt.
Irland är ju rätt konservativt katolskt till exempel och vill man vara väldigt aktiv protestant på Nordirland kan man alltid flytta över till oss i Sverige istället där vi är till majoriteten protestanter.
Gillar man solen flyttar man till Spanien.
Ingen gillar Frankrike så dom får ha sitt land kvar.
Judarna tänkte jag ta upp men dom har väl börjat lämna hela Europa?
Låt länder demokratiskt få rösta fram den politik dom vill ha, de som inte gillar den flyttar runt i den fria rörlighetens EU?
EU skall alltså inte få fler pekpinnar men vara ett sammanhållande paraply där unionens invånare får flytta runt och jobba.
Globalt skall vi vara restriktiva med att flexa musklerna – de som väljer att tillhöra oss bör dock få hjälp om annan makt försöker stjälpa dom, de svagaste länkarna i kedjan. Det tycker jag är både rättvist och schysst.
Vi ser till att ha vår egen gruvdrift och bygger upp den elproduktion och industri vi behöver – vår inre marknad är enorm och får vi med oss Afrika, ännu större.
Sen över sikt när vi kan glider vi över i alltmer förnyelsebart och miljöriktigt men vi kan inte börja där för det gav Kina all vår produktion.
Vi måste alltså börja bygga upp Europa från grunden och det gör vi inte genom ”Net Zero 30” som rätt många länder nu lämnar men vi gör inte det heller genom krav på minskade utsläpp som Kina inte har när dom säljer till oss.
Det vi gjort hittills har varit att ge bort vår industri till Kina och nu står vi här med störningar i importen – vi är påverkansbara och känsliga.
Faktum är att eftersom vi har renare elproduktion än både USA och Kina så borde vi direkt ställa krav på att alla produkter som inte möter vår nivå inte får säljas i Europa så vi får igång vår egen tillverkning.
Skattesystemet behöver också ses över men det är kanske en annan diskussion – att inte orka ta tag i slöseri, korruption och misshushållning men samtidigt kräva högre skatter är inte schysst.
Tar vi vårt (schyssta) ansvar för Afrika har vi gjort det som kan förväntas av oss.
Ja vi måste ha kontroll över gränserna och få ordning på migrationen MEN om vi har schyssta handelsavtal med länder i Afrika kommer vi åka dit – då är det bara rättvist att de ländernas medborgare får komma till oss och jobba eller hur?
Sen får dom en arbetslivserfarenhet dom inte kan skaffa sig i hemlandet och på sikt bidra till att lyfta sitt eget land.
Jag tror att nåt sånt här skulle lyfta EU något enormt och de länder som vill närma sig oss i Afrika kommer också dom ta stora kliva framåt.
Vi har många hinder kvar på hinderbanan men har man det här som ett vettigt mål och börjar lägga byggstenarna för det är väl EU om 15-20år något att verkligen vara stolta över får vi hoppas.
Kanada och Azerbaijan är ju lite av en lottovinst men länder som Armenien, Georgien, Moldavien och några till bör vi också sträcka ut en hand till.
Afrika försöker också skapa sig en afrikansk union efter europeisk modell men så här långt har Ryssland och Kina gjort allt för att förstöra det – vore mycket bra om den kom igång.

Ryska förluster i Ukraina 2026-05-08
SLAVA UKRAINI
Högt högt högt 🤩🤩🤩💥💥💥😡
Me lajk 😊!
Vilse i pannkakan linje 3 Miljöpartiet?
Linje 3 valde vi 1945 så inte helt orimligt men vi verkar ha hittat vår inre viking nu?
Nästan lika många olokaliserade/ukrainska som lokaliserade/ryska anfall. Lokaliserade anfall ned, men olokaliserade näst högsta, och drev upp totalen till 208.
N Slobozhansky- 10💥↗️
S Slobozhansky 6↘️
Kupyansk 4↘️
Lyman 13💥↘️
Slovyansk 1
Kramatorsk 0
Kostjantynivka 9💥↘️
Pokrovsk 33💥💥
Oleksandrivskij 3
Huliaipole 23💥
Orikhivsk 6↗️
/Dnipro 3
Localized 111↘️
Unlocalized 97↗️↗️
Total 208↗️↗️
Ratio unloc/loc 0.87↗️↗️
19 Oct 2025: 106/117=0.91
Fet uppgång!
Kanske värmer upp inför imorgon? Vore kul om den riktiga U-dagen blev den 9:e.
Ja. Ska bli intressant vad som händer i morgon.
Vackert!
Rackarns 🤩🤩🤩🤩🤩🤩🤩🤩🤩🤩🤩
👍
Bra upptumme 👍
Godmorgon!
Tack den intressanta analysen Johan, du har täckt in alla varianter på framtiden så du kommer som vanligt att få rätt. 👍
Fin rapporter MXT och 205.
Sätter en tunna svagöl och en tur med rullatorn till systemet på att Ukraina inte saboterar paraden. Det blir pangpang på obevakade platser i Ryssland istället.
Och en fin 👍 Lasse.
Tack för den oreseverade hyllningen 🙏🙏🙏
Jo dom kommer nog inte dröna sönder paraden.
Dom vill förlöjliga Putin utan att landets medborgare blir förbaskade och vill ha mer krig.
Hela Ryssland ligger öppet just nu.
Tack Johan och 205.👍👍👍
Apropå Johan no 1. Hur är det möjligt att nästan ha skrivit en hel bok på 4 dagar. Imponerande. Gränsdragningarna i Afrika är ju dragna med penna och linjal vilket har orsakat många konflikter och krig. Någon sa til mig en gång att där engelsmännen varit är det stor risk att konflikter uppstår efteråt. Afrika, Indien/Pakistan, Indien/Kina. Listan kan göras längre. Samme person sa till mig att engelsmännen var dom värsta kolonisatörerna i Europa medan portugiserna var det minst dåliga. Eftersom Johan vistats en längre tid i Angola kanske han kan utveckla det påståendet.
Tackar och kul att det läses.
Jo portugiserna blandade upp sig på ett sätt andra aldrig gjorde (ni förstår) och blev del i landet.
Portugiser är jobbiga jäklar som folkslag men dom byggde upp Luanda bättre än Lissabon.
Angola blev ett proxykrig tyvärr usa-sovjet men dom fick utbilda sig och är väldigt vettiga som land minus korruptionen men den är på väg bort lite så smått.
Ja, jag håller med 👍
Fransmännen i Kongo var väl värst följt av britterna?
Spanjorerna är riktiga ärkerasister ser jag härnere i Karibien.
Ja britterna på störst skala så värst förlåt 👍
Tack. Förstår Du menar belgarna i Kongo.
Tack för en intressant gul vägg igen.
Kolonialtiden är nog en mörk tid i Europas historia. De Europeiska ländernas självgodhet och rasism visste inga gränser, vi trodde vi var störst bäst och vackrast och hade rätt att lägga beslag på andra länders resurser och dra upp gränser med linjal utan hänsyn.
Det krävdes två världskrig och förlorade kolonier för att vi skulle bli ödmjuka och inse att vi inte är några övermänniskor.
Vissa fördelar fick vissa av kolonierna, som utbyggd infrastruktur (för att föra ut naturresurser), och även i vissa fall utbildning, de måste ju ha ett visst kunnande för att kunna tjäna högheten.
Vissa var brutalare än andra, Belgarna i Kongo var väl värst. Engelsmännen och Fransoserna har väl ställt till mest oreda pga att de delade upp mellanöstern mellan sej utan hänsyn till det folk som bodde där. Det lider vi av ännu, och det är inget ljus i sikte.
En annan orsak till efterföljande problem var att när kolonialmakterna lämnade blev det ett maktvakuum som fylldes upp av den som hade mest vapen. Det fanns ingen tradtion av maktutövande i länderna eftersom kolonialmakten inte hade delat sin makt med invånarna.
Det som nu är ett stort och växande hinder för utveckling i de Afrikanska länderna är Islamisterna. Ryssarnas inflytande är som tur på minskande, men det kaos de lämnar efter sej utnyttjas av de Islamistiska barbarerna.
Islamister är ett ganska nytt fenomen, och vem är väl en bidragande orsak till deras uppkomst, jo västvärlden, och i synnerhet Usa när de härjade runt i Irak, och när de beväpnade miliser i Afghanistan, men det är naturligtvis mer komplicerat än så. Israel har också en del i det genom bosättningspolitiken och ockupationen, och så deras ärkefiende Iran som är med som sponsor av en del av islamistgupperna också.
Instämmer i utmaningarna med linje 4, det självklara alternativet. En är som sagt hur får man Europa att gå åt samma håll i säkerhets- och utrikespolitiska frågor samtidigt som kontrollen över det inrikespolitiska lämnas i högre utsträckning än idag till medlemsländerna själva? Och vad av utrikespolitiken och säkerhetspolitiken kan också vara nationell?
Kan man rösta på dig till EU parlamentet 205?
208 combat clashes
Dåligt
Ukraina har gett sig på ett raffinaderi igen.
** Ryskt oljeraffinaderi, försvarsteknologicentrum träffat i Ukrainas nattliga attacker
Ukrainska styrkor ska enligt uppgift ha genomfört en attack mot kritiska ryska militärindustriella anläggningar under natten den 8 maj, och träffat ett oljeraffinaderi samt en gren av ett försvarsteknologicentrum, rapporterade ryska Telegram-mediekanaler.
Foton och videor som lokalbefolkningen lagt upp på sociala medier påstår visa en eld som kommer från Slavneft-YANOS oljeraffinaderi i staden Jaroslavl under attacken. **
https://kyivindependent.com/ukraines-military-reportedly-strikes-russian-oil-refinery-defense-technology-company/
Nu svider det för ryssjävlarna 🤣🤣🤣
😍
** I går kväll drabbades Rostovregionen av omfattande attacker med missiler som träffade olika platser, inklusive Rostovagrpromzapchast i Rostov stad, och ankomster rapporterades i Azov. **
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3mldczocprc2h
Väldigt våldsam dag 💥💥💥😡
Undrar om det kommer att exporteras till USA.
** Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj uppgav att Moskva planerar geologisk prospektering, utvinning och bortförande av råmaterial från minst 18 fyndigheter i det ockuperade södra Ukraina. Dessa inkluderar titan, litium, tantal, niob, zirkonium, molybden och grafit. **
https://bsky.app/profile/antongerashchenko.bsky.social/post/3mlddaagzis27
Bra om dom bygger upp innan dom lämnar väl?
Ja, USA är medvetna om detta dom jävlarna
Ryktas att det är kineserna som håller med utrustningen så det försvinner nog österut om det stämmer.
Hur var det nu, USA skulle bli världledande i förädling av sällsynta jordartsmetaller..? Hade de hjälpt Ukraina att krossa barbarerna så hade det kunnat vara USA och inte Kina som bygger gruvorna nu. Play stupid games, win stupid prizes.
Håller helt med LYNX
Då är det nog där en del hamnar. Annars har de rätt gott om sällsynta jordartsmetaller samtidigt som Trump är väldigt intresserad, så jag tänkte att han kanske fått första thing på det i utbyte mot att han dragit ner på stödet till Ukraina och hjälper till att försöka driva igenom ett för Ryssland gynnsamt fredsavtal.
Var det inte så att när Usas halvryssar höll på med de så kallade ”fredsförhandlingarna” så var ju en deal gällande råvaror på tapeten mellan Usa och Ry?
Det gällde troligen råvaror från ockuperade områden, som Putin lockade Trump med för att få honom på sin sida.
Som sagt var ALLT blir logiskt om man tror på Krasnov berättelsen. Jag är helt övertygad.
** I morse träffades Perms raffinaderi för tredje gången. **
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3mlddg7ogs22h
Härliga tider nu 💥💥💥💥
** 💥 Gränsvakter i söder upptäckte fiendens positioner, utrustning och personal – och arbetade omedelbart med FPV-drönare. Skyddet, antennutrustningen och personalen hos inkräktarna förstördes. **
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mldd6vqupc2a
Mycket våldsamt 💥💥😡😡
Fråga till publiken angående översättning
Inlägg som omges av ** är inlägg som jag postat på engelska versionen av sidan och som sedan automatiskt översatts till svenska. Översättningen är inte alltid perfekt men fungerar väl ändå rätt OK.
Frågan är om ni föredrar den metoden så ni kan läsa det på svenska eller som jag ska strunta i det och posta som vanligt så det blir det engelska originalet? (Det går ju alltid att växla till engelska versionen av sidan om man gärna vill se engelska originalet).
Tycker fornnordiska skulle vara ett alternativ! 😳
😂
Ska kolla om AI fixar runskrift!
Klickspråk!
High valyrian skulle vara fint.
Skånska så man förstår vad dom säger?
Till tonerna av Danne Stråhed.
** Ukraina rapporteras ha skickat dussintals drönare mot Moskva inför segerdagsparaden **
https://kyivindependent.com/ukraine-reportedly-launches-dozens-of-drones-at-moscow-day-before-victory-day-parade/
underbart 💥💥💥
Fint, då får de små idioterna att visa upp nått ändå!
Brinnande vrak!
Det här har det redan rapporterats om, men kör det ändå en vända till.
** ❗️USA har publicerat ett utkast till ändringar i Justitiedepartementets (DOJ) regler som tar bort Ukraina från listan över länder som omfattas av restriktioner för vapenimport. Enligt Ukrainas ambassadör i USA, Olga Stefanishyna, kommer detta att möjliggöra permanent import av ukrainska vapen, ammunition och komponenter till USA, ta bort hinder för ukrainska försvarsteknikföretag att komma in på den amerikanska marknaden och anpassa utrikesdepartementets policy med Justitiedepartementets procedurer. **
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mldehblinc2n
Vem var det nu som hade spelat ut alla sina kort?
USA behöver UA mer än tvärt om.
🤣🤣🤣
Kanske Usa tänker placera några större ordrar så de binder upp den Ukrainska produktionen innan de Europeiska länderna hinner.
Johan, imponerande inlägg. Och skönt att du är på jobbet igen så att du har tid att skriva dina långa epistlar.
Du kanske skulle bli politiskt aktiv på riktigt? EU president typ vore väl något att sträva efter. Börja med att ta bort idiotflytten mellan Bryssel och Strasburg varje månad, sen se till att EU slutar tjafsa om våra flaskhalsavgifter så att vi kan få billig el i hela Sverige.
Ditt engagemang för Angola kan du ju driva även i den rollen……
Jag skulle rösta på dig helt klart.
Trevlig helg!
Om du swishar 10.000kr till mig och bekämpar korruption och mutor så kan jag rösta på dig också Johan.
Ska bara kolla med ekobrottsmyndighheten att just du får sälja din röst 👍
När dom godkänt dig kan jag acceptera, viktigt att följa lagen.
💪🏻😂
Ja för fanken rösta på mig för förändring 🤩🤩
Kul att du gillade inlägget 👍
Raffattack nu med rörlig grafik 🤣🤣🤣✊💥💥😡😡
https://x.com/front_ukrainian/status/2052661797275009526?s=46&t=Vah3JXV31B9lXwZOK5gF7w
Försöker nu förpacka svåra ämnen väldigt diplomatiskt.
Dagens korta text är rätt viktig för det avgör kommande generationers leverne.
Det blev en full vecka och tror nästa får ett par också, mycket att skriva om.
min kampanj för betald prenumeration på substack gav exakt noll men hoppas att MXT får in sina swish 👍
Vi börjar komma igång – kritiska massan är passerad känns det som, finns alltid mer att läsa när man går in.
Väldigt roligt det här och idag är det dessutom fredagsfylla. Jag kör ju ett alkoholfritt år så det blir en fredagssnus för mig
Berätta inte det sista för Dengamle för då förskjuter han mig och gör mig arvslös
Jag är mållös 😢
Vem berättade för dig, vem 😡😡
😚🎶
Nu MÅSTE Europa hålla tyst MÅSTE
https://x.com/kirlant/status/2052658937384636527?s=46&t=Vah3JXV31B9lXwZOK5gF7w
Eller tvärtom, säga i från. Högljutt!
Smart, 9 Majparaden är redan inspelad och man kör den istället
https://x.com/jayinkyiv/status/2052690548205486564?s=46&t=Vah3JXV31B9lXwZOK5gF7w
Lite funderingar här. Det är svårt att säga vad som kommer att hända i morgon vad gäller minnesdagen. Kanske kommer inte så mycket att hända. Röda Torget och Kreml är egentligen inga militära mål. Ska de då bekämpas i stor skala och på en tidpunkt då luftförsvaret i Moskva är maximalt aktiverat? Skulle det i så fall kunna påverka Ukrainas good-will i omvärlden? Nja det kan nog räcka med att UA skickar tillräckligt med drönare för att aktivera flyglarmet i centrala Moskva. Det skulle sannolikt tömma Röda Torget på eventuellt folk och åstadkomma att de mediala målen sannolikt uppnås. För det är dom som räknas.
Exakt så tänker nog Ukraina 👍
Hacka TV?
Snurra lite drönare.
passa på att slå ut lite LV?
Sen vrål-bekämpar man mål ute i Ryssland?
Europa och USA försöker iallafall övertala UA att inte bomba paraden förmodligen, usa mutade med JDAMS.
Mål – förlöjliga Putin.
Når man det är det mer värt än blödande skrikande ryssjävlar.
En snygg överflygning med drönare med gul och blå rök
Ja jävlar och några snygga manövrar på det! Skulle gå till världshistorien.
👍
Jo, det vore nåt som skulle gå till historien 😀
Fredagsfylla, vad är bättre än UFO ✊✊
https://x.com/gunthereagleman/status/2052722148104347935?s=46&t=Vah3JXV31B9lXwZOK5gF7w
AFU?
”❗️🇺🇦Ukrainian soldiers from the 93rd Mechanized Brigade yesterday attacked three 🇷🇺Russian armored combat vehicles on the Kostyantynivka direction.”
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mle6apup4c2o
Alla glömde bort Iran och Epstein 🤣🤣🤣
Lördag 9 Maj, tror inte vi blir besvikna alls.
Allt är nedsida för Putin.
Sommaren kommer bli HELT GALEN.
När Putin kräver eldupphör för att rädda barnen – DÅ får ni se EU verkliga ansikte.
Vi har tack vare Ukraina en absolut unik chans att lösa det ryska problemet.
Så be till de avgudar ni normalt tillber att Europa har tillräcklig sans att hålla tyst.
Kina har också bett Ukraina att inte bomba paraden.
🍿🍿🍿🍺🍻
Jag har t o m slagit på stort och inhandlat en stor påse OLW Sourcream onion dagen till ära. Får även bli en tur till systemet och fylla på lagret.
Så gör man Pehr – chips och vätska för att klara av dagen, fem upptummar 👍👍👍👍👍
Dagen Putin fattar eld skall jag nog avbryta mitt vita år och bli brakfull.
Let’s do it.
👍👌
Ryssjävlarna är frånsprungna – dom vet det inte riktigt ännu och kommer försöka med mer av allt men till sist står dom där.
Ja, dom kanske använder taktiska kärnvapen för underskatta ALDRIG en stressad diktator som kämpar för sitt liv.
Det kommer inte förändra någonting alls såklart men det är det värsta som kan hända.
Förmodligen kommer UA dessutom att hinna skjuta ned bäraren, slå ut den under transport eller klippa själva roboten under anflygningen – trippel förnedring för Putin.
Exakt så 🎯
Jag tror nog det är många som vet, tror tillochmed Putin anar vart det är på väg, men ingen har vågat säja det rent ut.
Tror nog Putin sitter i bunkern och lajvar rysk roulette med knallbössan och räknar sannolikheter. Den riktiga bössan ligger laddad med en silverkula i skrivbordslådan för att tas fram när Ryssarna simmar i Azovska sjön.
En person häktas vid Stockholms tingsrätt misstänkt för grovt sanktionsbrott, skriver Åklagarmyndigheten i ett pressmeddelande. Hjälpt ryssdjävlarna att köpa saker som de inte skall.
https://via.tt.se/pressmeddelande/4373744/haktad-for-sanktionsbrott?publisherId=3236713&lang=sv
Tjära och fjädrar minst om giljtotinen rostat igen 😡😡😡
För snällt, stegling förespråkar jag!
Jag gillar hur du tänker.
MXT – jag vet att du blev förstummad över mina gudomliga inlägg i vanlig ordning men för imorgon får du köra nån ”uppesittarkväll”.
Jag kommer ju rätt sent med tidsskillnaden och det är ett helt land som kommer sitta med handen i chipspåsen och en öl i handen.
Kanske tillbaka Måndag, garanterat Tisdag.
Har lite mycket att göra, försöker hinna posta lite inlägg i alla fall men är förstås även stum av beundran att du hinner få i hop bra, välskrivna inlägg flera dagar i rad. Tycker även att du höjt nivån ett snäpp (kanske beror på att du har hållit i hop dem ämnesmässigt och inte försökt dra i 10-20 olika trådar per inlägg). 👍👍👍
Du har väl inte börjat fuska med AI? 🤔😂
Nio i morgon kör vi rysk nederlagsparad!
Ladda upp med popcorn och en hela Nemiroff!
Drick alltså inte upp allt nu under Fredagsfyllan ™! (Riktat främst till DenGamle).
Nej ingen AI ännu – old school där jag sitter och skriver själv 😶
Översättningen DeepL.
👍
👍
🥃👍🏻
Trump har visst utlyst vapenvila mellan Ryssland och Ukraina…
”Ryssland och Ukraina utlyser vapenvila den 9 till 11 maj, skriver Donald Trump på Truth Social.”Denna förfrågan kom direkt från mig, och jag uppskattar mycket att presidenterna Vladimir Putin och Volodymyr Zelenskyj gick med på den”, fortsätter han.Vapenvilan hålls för att fira segerdagen i Ryssland, men även i Ukraina ”som också var en stor del av andra världskriget”, skriver Trump.Under vapenvilan kommer alla attacker att upphöra, och en fångutväxling med 1 000 fångar från varje sida ska ske, enligt presidenten.Kyiv och Moskva har inte kommenterat Trumps inlägg.Under tidigare tillfälliga vapenvilor mellan Ryssland och Ukraina har länderna anklagat varandra för omfattande brott mot dem.”
https://omni.se/a/0p9pro
Öö, han vill ta äran av nåt som Putin ensidigt vill att Ukrina ska göra, men som inte kommer att hända. Varför då? tänkte han beskylla Ukraina för att ha brutit vapenvilan de inte gått med på?
Jo, det är nog kanske det som är tanken.
Jag var inte först på denna Krasnov nyhet.
Vi får se hur det utvecklar sig.
Ingen fara, du är på pallplats och tar ett silver. (Johan har ju helt slutat posta aktuella nyheter för de gånger han försökt var han oftast femma).
😡😡
Jag fick nog precis en lätt hjärtattack 😡😡😡😡😡😡😡😳
Trump den LYMMELN
Pehr har ju för fanken redan köpt chips
Krasnov at work.
Ryssland och Ukraina utlyser vapenvila den 9 till 11 maj, skriver Donald Trump på Truth Social.
”Denna förfrågan kom direkt från mig, och jag uppskattar mycket att presidenterna Vladimir Putin och Volodymyr Zelenskyj gick med på den”, fortsätter han.
Vapenvilan hålls för att fira segerdagen i Ryssland, men även i Ukraina ”som också var en stor del av andra världskriget”, skriver Trump.
Under vapenvilan kommer alla attacker att upphöra, och en fångutväxling med 1 000 fångar från varje sida ska ske, enligt presidenten.
President Zelenskyj bekräftar vapenvilan i ett inlägg på Telegram.
”Jag tackar USA:s president och hans team för deras effektiva diplomatiska deltagande. Vi förväntar oss att USA säkerställer att den ryska sidan upprätthåller avtalet”, skriver han.
Moskva har inte kommenterat Trumps inlägg.
Under tidigare tillfälliga vapenvilor mellan Ryssland och Ukraina har länderna anklagat varandra för omfattande brott mot dem.
https://omni.se/a/0p9pro
Jag fick nog precis en lätt hjärtattack 😡😡😡😡😡😡😡😡😳
Trump den LYMMELN
Pehr har ju för fanken redan köpt chips
Nato håller på att falla samman. Det säger försvarsalliansens tidigare generalsekreterare Anders Fogh Rasmussen i en intervju med tyska Welt.
– President Trump har väckt så många tvivel kring sin inställning till artikel 5 och försvaret av Europa att européer bara kan dra en slutsats: Vi måste stå på egna ben och kunna försvara kontinenten själva.
Europa behöver en ny försvarskoalition – varken EU eller Nato kan i nuläget fylla den rollen, enligt Fogh Rasmussen, som ledde Nato mellan 2009 och 2014.
Den bör bestå av länder som möter femprocentsmålet, och enskilda stater ska inte kunna lägga in veto mot militära operationer, tillägger han.
https://omni.se/a/y5g5ne
Han har inte fel – Krasnov stretar på för Ryssland 👍
Sur är bara förnamnet, jag hade dessutom förberett segersnus 😡😡😡😡😡
Lugn, ingen sida har ens brytt sig om att kommentera och Zelenskyy har varit kaxig på sista tiden så jag hoppas att det bara är ett typiskt Trumputtalande.
Håller med. För tröstäta mina chips 😡
Putin står dock naken utan kläder för hela världen att beskåda.
”Det allmänna missnöjet stiger hos det ryska folket, och firandet av segerdagen på lördagen väntas bli ovanligt torftigt. I militärparaden deltar varken militärfordon eller robotsystem för första gången på 20 år.
Efter förhandlingar med USA har Kreml och Kyiv i dag gått med på en tre dagar lång vapenvila, och Zelenskyj har lovat att militären inte ska attackera Röda torget i Moskva under paraden.
Segerdagen är den främsta manifestationen av Putins makt, säger Rysslandsanalytikern Stefan Ingvarsson till DN.
– Och nu står han där med byxorna nere, för att han inte kan ställa in paraden och heller inte kan genomföra den som vanligt utan att Trump ber Zelenskyj hålla tillbaka sina drönare.”
https://omni.se/a/Ok6kAO
Det är iallafall åsnedagen idag, vi får glädjas åt det
https://x.com/earthcurated/status/2052631744336056695?s=46&t=Vah3JXV31B9lXwZOK5gF7w
Man kan lita på ufo-släppet?
är usa official right
USA är numera UFO.
Undemocratic Fucked-uped Obsolete.
(Alltid retar det någon).
😁
Du verkar ha rätt MXT 😳
vet inte om denna stämmer men jag är glad igen
https://x.com/katerynalis/status/2052820779885281746?s=46&t=Vah3JXV31B9lXwZOK5gF7w
Jodå 🤣🤣🤣
https://x.com/noelreports/status/2052846386454966424?s=46&t=Vah3JXV31B9lXwZOK5gF7w
😂😂😂👌
Fint förresten att få ett sånt erkännande, sen att det tagit så lång tid.. Osäkert vad det beror på…
Som en trissvinst 😳
Ukraina har alltså tillåtit Ryssland att fira, (stort av dem) men de varnar samtidigt att de inte får gå till överdrift utan måste hålla sig i sandlådan och inte vandra i väg för då kan man inte garantera att det inte råkar hända något dumt.
Så jäkla bra! 🤣🤣🤣
Nu årerstår det bara att se var Ukraina tänker attackera. 😂
”Det allmänna missnöjet stiger hos det ryska folket, och firandet av segerdagen på lördagen väntas bli ovanligt torftigt. I militärparaden deltar varken militärfordon eller robotsystem för första gången på 20 år.Efter förhandlingar med USA har Kreml och Kyiv i dag gått med på en tre dagar lång vapenvila, och Zelenskyj har lovat att militären inte ska attackera Röda torget i Moskva under paraden.Segerdagen är den främsta manifestationen av Putins makt, säger Rysslandsanalytikern Stefan Ingvarsson till DN.– Och nu står han där med byxorna nere, för att han inte kan ställa in paraden och heller inte kan genomföra den som vanligt utan att Trump ber Zelenskyj hålla tillbaka sina drönare.”
https://omni.se/a/Ok6kAO
Trump försöker alltså rädda ansiktet på Putin så han kan hålla sin parad i fed, men reultatet blir att Putin framstår svagare än någonsin när han tvingas ta hjälp av ärkefienden USA för att slippa undan attacker från Ukraina.
Vem är det som har korten? 😂
https://www.dn.se/varlden/rysslandsexpert-putin-har-skapat-en-falla-for-sig-sjalv/
Men var är miljörörelserna?
”En oljeläcka sprider sig utanför ön Khargs kust, rapporterar New York Times, som hänvisar till satellitbilder.Det är oklart vad som orsakat läckan.Läckan ser ut att vara minst 52 kvadratkilometer stor, och sprider sig mot saudiarabiska vatten. Enligt Orbital EOS, som kartlägger oljeläckor, kan över 3 000 fat olja ha läckt ut i vattnet.Ön Kharg är mycket viktig för Irans oljehandel. Omkring 90 procent av oljan som exporteras från Iran lastas på Kharg innan den lämnar Persiska viken. Enligt experter skulle den iranska ekonomin sannolikt kollapsa utan ön.”
https://omni.se/a/bOXO1A
Doom and gloom.
”Judging by their faces, Moscow is not in a festive mood.
Lavrov is threatening to ”respond mercilessly to the Nazis if they attempt to carry out their threats and disrupt Victory Day celebrations.”
But he sounds oddly gloomy and doomed.
The holiday is getting closer…”
https://x.com/i/status/2052686068546175147
Ni som tycker att ni haft en usel dag..
”Sjömannen Basis var i maskinrummet på oljetankern där han jobbade, när fartyget plötsligt attackerades morgonen den 1 mars.– I en eller två sekunder var jag medvetslös. Allt blev svart. Strömmen gick. Jag tittade upp – eld och svart rök öste ner. Jag tänkte, jag lever, jag måste härifrån, säger han i en intervju med The Guardian.Fartyget, MKD Vyom, var ett av de första som utsattes för en dödlig attack i kriget mellan USA och Israel och Iran. Basis vän och kollega, 32-årige Dixit Solanki, dödades i attacken.Besättningen hittade hans kropp i maskinrummet, efter att ha försökt släcka elden i fyra timmar med bara brandsläckare, sand och hinkar med havsvatten. De tvingades lämna hans kropp ombord, när det blev för farligt för att stanna kvar. Fartyget hade en last med 60 000 ton bensin ombord.– Att lämna fartyget, att lämna en kollega fast i maskinrummet, var outhärdligt, säger Basis, som egentligen heter något annat.”
https://omni.se/a/pBdBv1
UA struck RU facility producing, storing guided aerial bombs and missiles. Plant deep inside Russia. Huge quantities of explosives detonated, blast wave devastating everything for kilometers around, shattered windows nearby towns. Russia lost production capacity, stockpile.
https://x.com/mykhailorohoza/status/2052779010854117458?s=46
👍
Jobbar du skift?
Nja, varit i Schweitz över dagen, och min mobiloperatör Telenot hittade inte någon att roama med så det blev ett djupt onlineandetag. Gick inte ens att komma in på ett flertal wifi eftersom sms ej funkade. Jo, de kom när jag lämnat Schweiz. En av de saker som sätter värdet av en gemensam marknad i fokus för att återknyta till temat.
Schweitz? Vackert land. Det har jag sett på vykort. Eftersom Schweitz saknar hamnar av betydelse så har ja aldrig besökt landet, tyvärr. Men jag har smakat på deras goda ostar. Fråga: Var kommer hålen i schweitzerosten i från?
Samma italienska arbetare som borrar hål i makaronerna. De jobbar kvällstid med att borra hål i schweitzerostarna.
🤣😂👍
Så du har inte seglat upp för Rhen floden och lastat i hamnen i Basel?
https://x.com/gatewaybasel/status/1772627309750636659
Bra svar, maggan! Jag har i många år försökt ta reda på svaret men gått bet. Hålen kommer alltså från Schweitz precis som osten. Tack.