Vi börjar dagen med de sedvanliga ryska förlusterna så får vi se vad som händer längre fram.
- 1080 KWIA
- 1 Tank
- 3 AFVs
- 82 Artillery systems
- 2 MLRS
- 1 Air defense system
- 1479 UAVs
- 7 UGVs
- 373 Vehicles & fuel tanks

SLAVA UKRAINI
Vi börjar dagen med de sedvanliga ryska förlusterna så får vi se vad som händer längre fram.

SLAVA UKRAINI
Du måste vara inloggad för att publicera en kommentar.
Tror vi på vapenvila borde lottoraden vara 0 imorgon? Vore kul med en omröstning i frågan. Min röst ligger på nej, det blir ingen vapenvila.
Då kör vi en enkät om det!
Och svaret är NEJ!
https://omni.se/a/wrRd3A
”Säkerheten i Moskva har förstärkts kraftigt inför dagens firande av den så kallade segerdagen, rapporterar Reuters. Den traditionella paraden blir i år nedskalad utan tunga vapen som stidsvagnar och robotar, på grund av hot om ukrainska attacker.
Ryska myndigheter har varnat för massiva vedergällningsattacker om firandet störs, skriver AP. Samtidigt har mobilnätet i huvudstaden begränsats av säkerhetsskäl, och flera utländska ledare, däribland Belarus president Alexander Lukasjenko, deltar i ceremonin.
USA:s president Donald Trump meddelade på fredagen att Ryssland och Ukraina enats om en tre dagar lång vapenvila mellan 9 och 11 maj. Enligt Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj omfattar avtalet även ett utbyte av krigsfångar.”
https://omni.se/massiv-sakerhet-i-moskva-under-nedskalat-segerfirande/a/3pq11e
Kanske off-topic, men väldigt intressant hypotes om Epstein o Trump.
I believe the Epstein archive is in Russian hands.
And I believe that what Donald Trump has done — and continues to do — to the United States is inseparable from what is documented in the federal Epstein files, if you know how to read them.
He does not work for us. He works for them.
https://open.substack.com/pub/alisav/p/the-handler-karyna-shuliak-jeffrey
Skulle inte förvåna mig! 😄😄😄
Vi får se vad som händer på Röda Torget om några minuter. Zelensky har ju generöst i dekret lovat att hålla paraden fredad inom vissa koordinater som motsvarar Röda Torget från kl 09.00 lokal tid. En äkta trollning från Zelensky.
Frågan är om det blir något över huvudtaget. Ryssarna har tydligen återkallat ackrediteringarna för utländska journalister.
I år var det svårt att hitta livesändningar över paraden. Vet inte ens om den här är äkta:
https://www.youtube.com/watch?v=3JsgB0EbHPk
eller den här:
https://www.youtube.com/watch?v=8a_XWtHN4NY
Generalrepetitioner?
Tror att den här faktiskt var äkta:
https://www.youtube.com/watch?v=8a_XWtHN4NY
Det är rätt livligt bland livekommentarerna.
Ah, äntligen tystnade Putin, de håller en tyst minut för de stupade.
Lär bli världens längsta minut.
Eftersom de inte vågar visa upp något på riktigt blandas sändningen ut med förinspelade filmer som ska visa upp hur miltärt stakr Ryssland är. 😄
Derar luftvärn är tydligen helt överlägset!
Jag tror jag såg en Armata! 😂
Ja, på film alltså, inte på torget.
Nordkorea deltar med silverfärgade låtsasvapen:
Så är det verkligen.
Intressant är även det som den andra bloggen skriver om att Zelensky har beordrat vapenvila bara gällande inom vissa koordinater, och att det gjordes innan Trump gick ut och sa att han ” beordrat” vapenvilan …. Man kan ju fundera över vad som är sant.
Men det är ju bra om det sker ett fångutbyte så att fler ukrainare får komma hem, och att Ukraina säkerställer sin del av det hela innan de fortsätter framåt igen.
Säkerhetspersonalen (längst till vänster, längst till höger och i mitten) ser ut att längta hem..
Skottsäkra slipsar?
😂
Inga drönare, konfetti eller blågula rökmoln.. Lite besviken.
Trodde för en sekund att DenGamle lyckats smita in på paraden.
Ja den här gamle mannen i den för stora mössan känns igen sedan tidigare år.
Ja jag tycker mig ha sett honom tidigare. Glider mössan ner lite till kan det försvåra avståndsbedömningen vilket inte bådar gott inför paraden.
Jag tror han klarar sig, öronen växer också för varje år och håller emot.
Man kan ju landa en helikopter på den mössan! Jösses vad överdrivet stor!
”🇧🇪Belgium will additionally transfer 23 F-16s to Ukraine, in addition to the already promised 30 fighters, – the country’s Ministry of Defense says. In total, Belgium will transfer 53 F-16s to Ukraine by the end of 2029. Thank you 🇧🇪
🟢7 in 2026;
🟢5 in 2027;
🟢14 in 2028;
🟢27 in 2029.”
https://bsky.app/profile/babayagafella.bsky.social/post/3mlfpi2gr3c2w
”A 10-minute video was shown in Red Square of various military hardware instead of an actual equipment display. During the video montage of military hardware shown, there was no mention of Oreshnik. No Oreshnik TEL was displayed in 2025.”
https://bsky.app/profile/malcontentnews.bsky.social/post/3mlfqeyt3ak25
För varje lokaliserat ryskt anfall ett olokaliserat (ukrainskt). Högsta ration 0.98 sedan mätningen startade 1 maj 2025, och slog rekordet den 17 oktober 2025, 0.91.
Fördelningen de lokaliserade striderna enligt nedan.
N Slobozhansky-Kursk 10💥
S Slobozhansky 15💥↗️
Kupyansk 1↘️
Lyman 8↘️
Slovyansk 2
Kramatorsk 1
Kostjantynivka 21💥↗️
Pokrovsk 37💥💥↗️
Oleksandrivskij 3
Huliaipole 22💥
Orikhivsk 1↘️
Prydniprovskij/Dnipro 3
Localized 124↗️
Unlocalized 121↗️
Total 245↗️
Ratio unloc/loc: 0.98↗️💥
👍 Ration ser riktigt fin ut!
Nästan en fördubbling av olikaliserade 👍
Två dar i rad dubbel så hög, pågående offensiv i söder? Johan svarar inte.
Alla är så dumma mot ryssland, klart de måste få försvara sig! 🤡🤡🤡🤡
”Putin hyllade soldater i tal: ”Försvarar sig mot en aggressiv kraft”
Den årliga segerparaden har inletts på Röda torget i Moskva. Först ut att tala var president Vladimir Putin, som höll ett kort tal, skriver The Independent.
Den ryske ledaren hyllade bland annat de sovjetiska trupper som stred under andra världskriget.
– Våra soldater led enorma förluster och gjorde stora uppoffringar för Europas folks frihet och värdighet, sa Putin.
Under paraden satt Putin tillsammans med soldater som deltagit i det pågående kriget i Ukraina, skriver statliga ryska nyhetsbyrån Tass.
– De försvarar sig mot en aggressiv kraft som stöds av hela Nato-blocket, sa presidenten med hänvisning till Ukraina.
Enligt flera källor ska internet ha stängts ner helt när presidenten talade, skriver TT.”
https://omni.se/putin-holl-ett-kort-tal-pa-roda-torget-hyllade-soldater/a/Ok6gz1
** Satellitbilder visar minst 4 träffar på Radar forsknings- och produktionsavdelning i Rostov efter nattattacken den 7-8 maj. Huvudbyggnaden förstördes, en annan delvis utbränd, och 2 drönare genomborrade närliggande tak. **
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3mlfstgx5ec2p
Ev fake news borttagen
Usch, vilken smaklös humor jag har.
😂
AFU rapporterar:
8 189 kamikaze drones
Nyhet från igår, bekräftad av AFU:
”⚡️⚡️Det har bekräftats att GRAU:s vapenlager ”Kedrovka” samt två fabriker för tillverkning av sprängämnen och FAB-bomber har träffats
💥🔥Åtgärder pågår för att minska Ryska federationens förmåga till väpnad aggression mot Ukraina.
⚡️Det har bekräftats att produktionsbyggnaderna vid ”J.M. Sverdlov-fabriken” i Dzerzhinsk (Nizjnij Novgorod-regionen, Ryssland) träffades den 30 april 2026.
✅”Sverdlov-fabriken” är en av Rysslands största tillverkare av sprängämnen. Företaget tillverkar praktiskt taget alla typer av ammunition – flyg- och artillerigranater, stridsdelar till pansarvärnsrobotar, ammunition för ingenjörstrupper och så vidare. Bland annat tillverkar fabriken fragmentationsbomber (FAB), som fienden sedan använder för att tillverka styrda flygbomber (KAB).
⚡️Det har också bekräftats att en träff den 25 april 2026 inträffade i en byggnad på området för GRAU:s (Ryska försvarsministeriets huvudkontor för raketer och artilleri) arsenal ”Kedrovka” i orten Kedrovka i Sverdlovska regionen i Ryssland.
⚡️Dessutom har det bekräftats att infrastrukturen vid en fabrik för tillverkning av sprängämnen i staden Selts (Bryansk-regionen, Ryssland) – Bryansk kemiska fabrik – träffades i maj 2026. Den är en viktig del av aggressorlandets militärindustriella komplex och en av länkarna i försörjningen av ammunition till den ryska ockupationsarmén.
Fortsättning följer!💥 Ära åt Ukraina!🇺🇦”
https://www.facebook.com/share/p/1AqK3nDYCi/?mibextid=wwXIfr
😍😍😍
Johan, UA pg i syd?
Har inte sett nåt, sur över paraden 😀
Får kolla
Off-Topic, korruptionen i Sverige (och förlåt lite inrikespolitik)
För att motverka nepotism och svågerpolitik krånglar man till de offentliga upphandlingarna till den grad att det blir omöjligt för mindre företag att delta. Det har inget alls med företagens kompetens och leveransförmåga att göra utan handlar om att de som köper in tjänsterna ska kunna motivera sitt beslut. ”Titta de har ju en fin 98 sidig kvalitetsplan” osv..
Små företag har inte en chans för det krävs att man har en anställd som är expert på offentliga upphandligar för annars kan det ta en vecka eller två att sätta i hop de underlag som behövs (kraven ser dessutom olika ut varje gång så det räcker inte med att ha deltagit i en upphandling).
Det krånglar inte heller bara till det för de som ska lämna offerter, det tar massor av onödig tid även från de som ska upphandla. Pengar som hade kunnat gå till bättre saker.
Jag menar förstås inte att man ska släppa helt på det, korruption måste och ska motarbetas och utan regler kommer nepotismen att bli mer regel än undantag.
MEN det gör att jag blir förbaskat trött när jag ser sånt här.
”Statsminister Ulf Kristersson (M) deltog personligen i ett möte där stiftelsen Teach for Sweden som hans svägerska är engagerad i fick höjt anslag med tolv miljoner kronor, skriver Aftonbladet. Riksdagsledamoten och tidigare S-civilministern Ida Karkiainen, som också varit ordförande för konstitutionsutskottet, är kritisk och menar att Kristersson inte borde ha varit med och fattat beslutet.
– Han borde ha vetat bättre, med tanke på att han också har tidigare fått kritik för exakt den här typen av jävssituationer. Han hade med stor enkelhet kunnat lämna rummet, säger hon.
Samtidigt som Teach for Sweden fick kraftigt höjda anslag har andra liknande verksamheter tvingats spara vilket medarbetare inom stiftelsen som Aftonbladet har varit i kontakt med ställer sig frågande till.”
https://omni.se/kristersson-var-med-och-tog-beslut-om-pengar-till-svagerskans-stiftelse/a/5pb8OX
Någon av Trumps barn fick kontrakt med ett oljeland i Mellanöstern samtidigt som landet fick lättade restriktioner försvarsmateriel. Något rykte, men statsminister Ulf Kristersson, Moderaterna är troligen i gott sällskap. Det var något om Putins dotter också.
De stora pengarna har framöver tänkts att tappa ut från pensionssystemet via ”de gröna industrisatsningarna”… får övrig korruption att framstå som en rännil…
Dålig jämförelse. Bara för att du tycker att gröna industrisatsningar är bortkastade innebär det inte att det är frågan om korruption. Eller äger Ulf stora mämgder aktier i de bolagen?
Sen undrar jag om du menar att då det finns värre korruption så behöver man inte bry sig om det där?
Eftersom det finns mördare måste det vara helt okej att begå inbrott och att stjäla bilar?
Det var inte ägnat att ursäkta Uffe på nåt sätt, även om jag kan se att man man tolka det så. M, C och S är alla väldigt duktiga på att få allmänna medel att hamna i närstående intressenters fickor. Även KD värnar starkt det bidragsindustriella komplexet.
Sedan kring industrisatsningarna… när det finns rätt uppenbart noll möjlighet till normal lönsamhet så ligger det rimligen andra drivkrafter bakom. Oftast handlar dessa drivkrafter om att flytta andras pengar till sina egna fickor. I detta fall våra pensionspengar.
Han är nog lite sosse. Borde skämmas, föraktet mot politiker blir inte mindre av sådant här beteende.
Det har varit svårt för småbolag hela tiden eftersom man aldrig följer de kraven man satte upp från början. Vi var med i en upphandling där det tydligt stod att anbudet skulle vara i SEK vilket vi lämnade in. Samtliga andra var i EUR. När vi sen ville få ut handlingar för att ifrågasätta beslutet, förhalade man så vi fick ut det för sent. Lägg ner hela skiten, det är bara trams!
Om man får ett långt dokument så har man en AI agent man lärt och tränat på en ens företags affärsmodell etc. Sen slänger man in dokumentet och får hjälp med att tolka och hitta fallgropar och paragrafer man inte kan uppfylla och därmed stryka dem som motfärslag.
Kommer ni ihåg Refad El Sayeed?
Det var väl under Ulf Adelsson tid? Moderaterna.
Moderaternas partiordförande Gösta Bohmans blockkollega, Torbjörn Fälldin? Det var på hans tid skandalen med kaffe flickorna, och mordet på Katz Falk?
Skumma miljöer. Tur att det finns ett miljöparti.
Glöm inte Tobleronen!
Cats Falk avslöjar att ASEA sålt tryckpressar till Irans affärspartner DDR. Tryckpressar som kan användas i framtagningen av kärnvapen.
”DDR:s affärspartner Iran söker med ljus och lykta efter dylika pressar runtom i världen” (Expressen)
Nu är förstås en del som anser det vara illegitimt och opåkallat av USA att beröva Iran på kärnvapenteknologi och de tryckpressar som ASEA sålt till Iran, vilket Falk även avslöjar har skett med Socialdemokraternas goda minne, då man ”godkänt kommuniststaten DDR som köpare av kärnvapenteknologi”,
Nu är väl Tobleronen som du är inne på ovan, inte OK bara för att Socialdemokraterna tidigare sålt kärnvapenteknologi till Iran? Eller var det en ”god” gärning?
Mona, må ha varit underpresterande på de flesta områden. Dock har hon med hjälpa av sossarnas propaganda-apparat varit extremt framgångsrik och det var att förminska skandalen med missbruket av riksdags-kontokortet till att enkom handla om en Toblerone elker två. När det i själva verket handlade om mängder av taxiresor, andra räkningar och resor mm.
Jag håller helt med dig. Dessvärre ett typiskt politiker beteende. De borde veta bättre. Eller så bryr de sig bara inte.
Håller med, svagt av Kristersson. De borde alltid ta det säkra före det osäkra och räkna med att det kommer komma ut.
Ett bra exempel är Carl-Oskar Bohlin som sålde alla sina aktier när han blev minister med motivieringen att han inte ville att det skulle kunna uppstå några misstankar om jäv eller korruption. Därför är jag för att statsråd m.f har en bra lön så att de kan avstå aktieinnehav och annat som skulle kunna väcka misstankar.
Missa inte om ni är i Florida.
Vem fan vill vara i Florida?
Guldkalven Trump…
Ser nästan lite AI-genererad ut, eller om det bara är det absurda som gör att jag vill att statyn ska vara AI-genererad.
Den har jämförts med den av Kim i NK…
Darth Putin
”Day 1537 of my 3 day war. From this day forward, the Moscow Victory Day Parade will take place only by the consent of the President of Ukraine.
I remain a master strategist.”
”❗️By May 9, six out of ten fuel tanks at the 🇷🇺Perm oil depot had completely burned down.”
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mlg2siljxk2j
Är det eldupphör?
tar segersnusen ändå
Trump 😡😡😡
Ja dom hackade sändningar
https://x.com/stratcomcentre/status/2053043139087081629?s=46&t=Vah3JXV31B9lXwZOK5gF7w
Putin kommer inte ge tillbaka de 1000st fångarna tror Jay.
https://x.com/jayinkyiv/status/2053061052917596453?s=46&t=Vah3JXV31B9lXwZOK5gF7w
Tror ni Europa också pressade Zelensky till eldupphör?
En viktig pusselbit.
en bra dag att förlöjliga Putin nu förlorad
Ni vet vad RU snart kommer göra?
årets största robotregn över UA som tack.
Blir inga 1000 fångar heller.
i år igen…
Trump 😡😡😡
Europa?
När får Ukraina börja, är 11 också lugnt?
Pehr hade ju köpt chips, Trump är skamlös.
Blir säkert inga JDAMS heller av det löftet.
Exakt. 😞
Krasnov gör allt för att behaga Kreml.
Efter Putins robotregn kommer UA igång då blir det livligt.
Putin ser sliten ut på sin stora dag 🤣🤣🤣
https://x.com/tendar/status/2053075090305106048?s=46&t=Vah3JXV31B9lXwZOK5gF7w
Är tydligen ”peace talks” igen.
Putin sa väl att han vägrade ens komma om det inte blev eldupphör?
Jag har slängt victoryparfymen och guldskorna 😡😡😡😡😡😡😡😡
Jag köpte på mig aktier i popcornsföretag i torsdags. Hur roligt tror du det är?
Svar till Johans gnäll ovan.
Över fyra år samma repiga skiva, rigga allt till putins fördel och resten håller tyst.
En halvtimmes gnäll får du leva med eftersom kriget förlängs.
Vissa har popcorn som prioritet andra tänker på de lemlästade ukrainska barnen och de ihjäldrönade pensionärerna i Kherson.
Vänta en dag eller två så kommer krigets största robotregn från RU som tack och Trump är knäpptyst.
Zelensky måste också sälja in detta till sina egna…
Dåligt skämt av mig, upplevde inte att du gnällde.
Nej skämtet var ypperligt bara jag som var i gnäll-mode 🤣🤣🤣
Nu tog jag segersnusen ändå och scrollar döda ryssvideos.
Hur är din soliga dag Dengamle?
Grannfrun på krigsstigen med våld?
Ja, som vanligt. Tror det skulle vara lugnare vid fronten i Ukraina…. kanske inte…
Lika kul som MXT oljetermins-försök?
Det var smart att köpa dagen före fredag när popcornlagren är välfyllda och priset lågt. På måndag vaknar folk till popcornbrist och då säljer du dyrt!
Ja han är slug 👍
Putin ser trött ut
https://x.com/markito0171/status/2053023122761134401?s=46&t=Vah3JXV31B9lXwZOK5gF7w
Sverige ✊✊✊
https://x.com/forsvarsmakten/status/2053054057258848264?s=46&t=Vah3JXV31B9lXwZOK5gF7w
Ukraina deltar. Plötsligt händer det 😍😍😍!
👍
Kier Starmer har ett välförtjänt problem nu, om nåt år kanske UK vaknar upp
”Italian Prime Minister Giorgia Meloni reportedly reminded Rubio of his Piedmont roots directly to his face. It was not a compliment — it was a pointed message: he should be pro-European, not an instrument of political pressure.”
Rome demands an apology from Trump — Meloni run out of patience — U.S. Secretary of State Marco Rubio returning to White House with disastrous report
https://x.com/oct7neverforget/status/2053073593148342463?s=46
Meloni har sannerligen gett svar på tal till flera kritiker på vänstersidan. 💪
Skönt med politiker som har ryggrad! Många var livrädda när Meloni tog makten men hon har visat att man kan ha radikalt andra uppfattningar är medströmspolitikerna utan att vara extremist.
EU 🇪🇺
🎥 Tyskland uppmanar till att avskaffa vetorätten i EU och övergå till majoritetsomröstning – särskilt i frågor om utrikespolitik och säkerhet.
https://x.com/diiainfo/status/2052748604692193770?s=46
👍 Slut på Polsk riksdag
Ja inom vissa områden, inte alla.
Alltså man väljer de kritiska områdena och där Är det ok
Tyskland🇩🇪⚔️
”Chancellor Friedrich Merz says Russia now poses a direct threat to Europe and declares Germany will transform the Bundeswehr into the strongest conventional military force on the continent.
Berlin says the era of complacency is over.”
🎥 Germany Announces Massive Military Reawakening
https://x.com/defence_index/status/2053120211054952758?s=46
🎥 Parad 🇷🇺
https://x.com/HHatress/status/2052659259402260715/video/1
Off-topic, Iran🇮🇷
Det har alltid känts lite kymigt att passera Iranska ambassaden..
Islamiska republiken Iran har intensifierat sina påverkansoperationer riktade mot Sverige – åtgärder som i vissa fall uppfattas som direkt hotfulla mot makthavare. Det är helt oacceptabelt, särskilt när de sprids av en ambassad.
🎥 Hotfulla påverkansoperationer riktade mot Sverige från Irans ambassad på Lidingö
https://x.com/MagnusRanstorp/status/2052751042022879506?s=20
😡😡😡
Lördagen på Röda torget blev en ganska sömnig tillställning. Inga ukrainska överraskningar, bara tystnad, vapenvila och mobilskugga. På Brahehus 🏰hade vi åtminstone kanonsalut – här bjöds det bara på dyster tomgång. Den gamle kan intyga: det var livligare på 1600-talet!
Nu MÅSTE Europa stå starka, det har börjat.
Sviktar vi nu är det självmord
https://x.com/maks_nafo_fella/status/2053180991435427941?s=46&t=Vah3JXV31B9lXwZOK5gF7w
EXAKT
Europas makthavare är fega skit stövlar, med få undantag.
Därför blev det
eldupphör –
same old 4 år på raken
https://x.com/maks_nafo_fella/status/2053179772532924791?s=46&t=Vah3JXV31B9lXwZOK5gF7w
🎥 Ceasefire announced for 3 days between Russia 🇷🇺 and Ukraine 🇺🇦 by Trump. Meanwhile AFU 🇺🇦 Drone-Pilots are bored… https://x.com/brennpunktua/status/2052877343002157181?s=46
🗺️ ”The air defense system often works in Melitopol, where the Ukrainian Armed Forces launch drones, including aircraft-type ones. And recently, there have been new reports of attacks in the area of Mariupol.”
https://x.com/freudgreyskull/status/2052859717844947430?s=46
”I do not want to offend anyone, but Finnish fighters are from another planet compared to fighters from other countries”
\budanov
Putin skrattar – inga 1000 fångar
om nån dag kommer en jätteinsats mo Ukraina
Trump håller tyst
same old same old – vedervärdigt att se varje gång 😡😡😡
https://x.com/jurgen_nauditt/status/2053187986423201810?s=46&t=Vah3JXV31B9lXwZOK5gF7w
”Ukraine should be integrated into NATO as quickly as possible.”
— 🇫🇮 FM Elina Valtonen
”American puppet Orbán, has links to oligarchs who are transferring tens of billions to the United Arab Emirates and the United States. I am going to suspend it.”
— 🇭🇺Péter Magyar
Johan, du har rätt om Biden.
🇺🇸🇺🇦 Biden Admin alums like Jake Sullivan continue to argue that giving more weapons, more quickly, such as ATACMS, wouldn’t have made a difference.
A talking point debunked by General Cavoli.
Panetta is correct and Sullivan is wrong, unsurprisingly.
(Kan/får ej länka pga X-twitter)
PS Nu MXT skyldig dig minst 100 AI-tokens till din Johan-agent
Tack för morgon-info, 205 och tack för bild från Basels hamn igår. Såg den först nu. Tyvärr har jag inte besökt vare sig floder eller Schweitz’ fina järnvägsnät med sina kuggstångsbanor uppför Alperna. 🏔️