Det rapporteras om bränder på flera ställen efter nattens Ukrainska attacker, bland från oljeraffinaderierna Slavyansk och Yaroslavl. Exakt hur stora skadorna är är ännu oklart men från Slavyansk oljeraffinaderi finns rapporter om att det är cisterner som brinner. Läs mer här hos Kyiv Independent.
Kyiv Independent skriver även om ryska attacker och bland annat just Kyiv ska under natten ha blivit attackerat av robotar. Läs mer här.
Ryska förluster i Ukraina
Enligt dagens rapport har Ryssland nu passerat 1,4 miljoner skadade och sårade soldater. Det har börjat höras kritiska röster bland soldater, Alexander Lunin är en av dem som pratat om soldatuppror. Inte för att de inte vill strida mot Ukraina utan för att man anser att den ryska militären behandlar sina soldater illa.
Nu ska han tydligen ha blivit arresterad enligt det här inlägget. Även Omni nämnde honom i går, men skriver inget om att han skulle vara arresterad. Frågan är om han kommer att följas av fler, eller om man kommer att lyckas stoppa alla försök.
- 1250 KWIA
- 3 Tanks
- 9 AFVs
- 63 Artillery systems
- 2 MLRS
- 7 Air defense systems
- 1889 UAVs
- 14 UGVs
- 501 Vehicles & fuel tanks
- 7 Special Equipment

SLAVA UKRAINI

Kyiv Independent skriver även om en ryssdjävlarnas riksdagsledamot som försöker att skrämma oss till underkastelse. Han missar såklart finnarnas psyke. Iofs intressant att höra en analys av personer som Fr. Ekis som vi skrev om häromdagen.
https://kyivindependent.com/russian-lawmaker-threatens-to-blow-up-half-of-finland-says-country-turning-into-second-ukraine/
Alltid synd om Ryssland. Samma gråtvisa som vanligt. Och så skolmobbarfasonerna, fast på nationell nivå.
Jag kommer att tänka på Putins sändebud Sergej Markov som med sina aggressiva uttalanden runt 2014 bidrog till att Sverige och Finland valde att bli medlemmar i NATO. Han anklagade bland annat Finland för att landet ville ha ett tredje världskrig.
Tunna tommor skramlar mest! 😂
Omni tog upp det också såg jag:
”Toppolitikern Aleksej Zjuravljov, som är vice ordförande i den ryska statsdumans försvarskommitté, säger att Finland gradvis ”förvandlas till ett andra Ukraina” och är på väg ”ner i avgrunden”, rapporterar Kyiv Independent.
– Redan nu kan jag försäkra er om att vi har tillräckligt med militär utrustning samlad där för att spränga halva Finland i luften, säger han till det ryskkontrollerade statsmediet Gazeta.ru, skriver tidningen.
Uttalandet kommer efter att det stod klart att det amerikanska försvarsföretaget Lockheed Martin planerar att samarbeta med Finland för att bygga ett underhållscentrum i Europa för raketartillerisystem i Tammerfors, skriver tidningen.”
https://omni.se/hotet-fran-ryska-politikern-kan-spranga-halva-finland/a/3pRw6P
**
🔥 I natt attackerade AFU Slavyansk ECO-raffinaderi i Slavyansk-on-Kuban. 5,2 miljoner ton råmaterial per år.
🔥 I Jaroslavl, Slavneft-YANOS-raffinaderi, 15 miljoner ton olja per år.
🔥 På Krim attackerades Saky CHPP.
🔥 Explosioner hördes också i Melitopol. **
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mpd5p24bl22r
** 🔥🤗 Uppdatering från Slavyansk-on-Kuban ** Film:
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mpd6eg4fik2r
**🔥 Slavyansk-on-Kuban
Det är ett av de största oljeraffinaderierna i Ryska federationen, som förser det södra federala distriktet och det ockuperade Krim med oljeprodukter.
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3mpdaiufrts2m
👍
** Raffinaderiet i Slavyansk-on-Kuban, Krasnodarregionen, i Ryssland brinner och har förvandlats till en annan oljevulkan.** Film:
https://bsky.app/profile/tendar.bsky.social/post/3mpdcm3zhqs2z
** NASA FIRMS upptäckte en brand vid Slavyanskaya olje-stabiliserings- och gasbehandlingsenhet som drivs av RN-Krasnodarneftegaz, utöver raffinaderiattacken. Anläggningen attackerades troligen av ukrainska drönare under samma våg av attacker. **
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3mpdceek4sk2z
** 😮 Situationen i Slavyansk-on-Kuban nu **
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mpdbwvc47s2z
AFU rapporterar:
2 773 shells (36 from MLRS)
Johan, du frågade i går om artilleri.
Nu finns det inte statistik för det under hela kriget, och Ragnas diagram klarar bara av att visa intervaller om 250 dagar.
Så här har det sett ut de senaste 250 dagarna:
Så här såg det ut under våren och sommaren 2025.
Så det du skrev om att de legat på 6000 och nu är nere på 3000 stämmer ganska bra. Nu har det även varit perioder med lite lägre ännu tidigare också.
Jag tycker glädjande nog att det varit hög nivå på special equipment senaste tiden. Finns det några uppgifter om vad det kan vara?
Jag har tyvärr inte sett några officiella uttalande om vad som ingår i den kategorin. De flesta utgår nog från att det bland annat handlar om övervakning (radrar, kameror mfl). Jag gissar att även att annan kommunikationsutrustning också ingår som sändare och relästationer, master mm.
De skulle också kunna handla om minläggar- eller minröjningsarfordon, grävmaskiner osv. men de kan förstås även hamna under övriga fordon.
** Ryssland attackerade Ukraina under natten med en kombinerad missil- och drönarattack. Nedskjutna: 1/2 3M22 Zircon/P-800 Oniks kryssningsmissiler 6/6 Iskander-M/S-400 ballistiska missiler 125/142 Shahed och andra typer av drönare Missilträffar och 14 drönare registrerades på 11 platser, och vrakdelar föll på 13 platser. **
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3mpdbwrrfrk2z
Något högre ryskt tryck, men ffa ett lägre ukrainskt tryck (olokaliserade anfall: skillnaden mellan totalt antal stridssammandrabbningar och summan av de lokaliserade ryska anfallen, per frontsektion, listan nedan), för en lägre ratio. Minskad total.
N Slobozhansky 11💥, S Slobozhansky 15💥, Kupyansk 3, Lyman 16💥, Slovyansk 22💥, Kramatorsk 1, Kostjantynivka 21💥, Pokrovsk 24💥, Oleksandrivskij 6, Huliaipole 29, Orikhivsk 2, Prydniprovskij 0,
Localized 150, Unlocalized 91, Total 241, Ratio unloc/loc 0.61.
”Sveriges överbefälhavare (ÖB) Michael Claesson tycker inte att USA:s minskning av stödet till Natoländerna är ”så vansinnigt dramatisk”, säger han till TT.
Samtidigt tror han att Sverige kan komma att få en tung roll i Natos framtida försvar efter neddragningen.
– Vi kan nog förvänta oss att, precis som övriga allierade i relation till ekonomisk styrka och befolkningsmängd, få tilläggsmål, säger han till TT.
Däremot kan det vara svårt att ersätta vissa förmågor med kort varsel.”
https://omni.se/ob-att-usa-drar-tillbaka-stod-ar-inte-sa-dramatiskt/a/k0mLMv
Tur att kvaliteten på de ryska grejorna inte är så hög.
** Ett ryskt missilstridsspets hittades nära en bostadsbyggnad i Kyiv efter den ryska attacken. Som tur var träffade den inte byggnaden och exploderade inte. Den togs bort försiktigt och kommer att förstöras på ett säkert sätt. **
https://bsky.app/profile/antongerashchenko.bsky.social/post/3mpdhmwxqfs2o
** 🇺🇦😎 Zelensky: Våra soldater inledde Ukrainas konstitutionsdag mycket bra. Slavyansk raffinaderi i Krasnodarregionen träffades. Raffinaderi i Jaroslavlregionen. Vi fortsätter våra operationer som försvagar Rysslands förmåga att föra detta krig. **
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mpdgch3mrs2c
**‼️‼️ I flera månader arbetade medlemmar av Black Spark inom just den ”speciella ekonomiska zonen” Alabuga. De samlade in information från servrar och laddade diskret ner databaser om alla inblandade i monteringen av drönarna ”Geran-2” och ”Geran-3”.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mpdkbaunq225
Off topic
En ny digital valkompass ska ge väljare en annan bild av svensk politik än traditionella valbarometrar. Plattformen minDemokrati bygger inte på partiernas vallöften utan på hur de faktiskt har röstat i riksdagen.
https://www.su.se/nyheter/nyhetsartiklar/2026-06-03-ny-valkompass-visar-hur-partierna-faktiskt-rostat
🥱 Låter vettigt, men som vanligt lyser frånvaron av EU upp halva jordklotet i solförmörkelse. Inte ett dammkorn, kliniskt rensat från allt vad partierna genom sina representater har varit med och fattat för beslut inom EU. Sedan 1994. Legio. Aldrig någonsin att en EU-president kan dyka upp på kartan vad gäller Sverige. Nej, vi har ingen Meloni. Vi har en bunt fega politiker som styr Sverige ovanför våra huvuden.
Ja. Det kallas representativ demokrati och via detta system har vi väljarna de politikerna vi förtjänar.
For sure, och nu handlar det om att välja vilka representanter, och då är halva den politiska dagordningen och beslut (läs EU) inte irrelevant, när väljare skall outsourca sitt direkta inflytande under fyra år framåt… För uppfattning om tidsskalan – ungefär så länge det tog för Sverige att fatta beslut om att skicka JAS till Ukraina. Tom beslutet om NATO-inträdet gick snabbare.
Ja Jag gillar skarpt idén bakom denna kompass då det inte går att gömma sig bakom fluffiga vallöften.
Bra inlägg. Förmodligen ett stort jobb men borde rimligtvis gå att utöka till att även omfatta hur svenska politiker agerat/röstat både i Europaparlamentet och ministerrådet (samt kommissionen).
Fan jag är centerpartist tydligen. Jag får avsluta min närvaro här och återgå till centerpartiets hemsida, cornu.
Det var en smäll jag inte hade förväntat mig. Trösten är att jag har 0%(!) gemensamt med mp, det glädjer mig.
😂
😅😅
Bra idé!👍
Min frös efter en kvarts klickande, gav upp.
AI:n bakom fick kortslutning.
🇨🇳 🇷🇺
Amiral Rob Bauer: Om Ryssland ville anfalla NATO, var tror du att det beslutet skulle tas? I Peking.
Kineserna tillåter i princip att Ryssland stannar kvar i kriget. De förser Ryssland med allt de behöver för att tillverka vapen.
Kineserna kan fortfarande säga: ”Vi ger inte vapen.” Men de ger bokstavligen Ryssland allt det behöver för att tillverka de vapnen.
Därför tror jag att om Ryssland ville anfalla NATO, skulle de behöva be om tillstånd i Peking.
Ryssland lägger allt i Ukraina för att vinna kriget. Amerika och Europa stödjer Ukraina med vårt militära och finansiella bistånd.
Vem gynnas av det? Det är Kina. De kan fortsätta att bygga upp sin militära styrka och förbereda sig för vad de än vill uppnå.
Och Ryssland blir mer och mer den underordnade partnern i det gränslösa partnerskapet.
🎥 ”The Russsians need to go make those weapons”
https://x.com/BohuslavskaKate/status/2070604730636882036/video/1
De är sluga och till råga på allt elände är europeiska politiker med få undantag naiva.
Å andra sidan är Kina helt beroende av den europeiska marknaden och ett krig skulle drabba dem hårt.
Biden är fortfarande i farten!
** Biden anklagar Trump för att ha ’förstört NATO’, ’valt Putin framför amerikanska allierade.’
Donald Trump ”förminskade vår status i världens ögon mer än någon president i historien,” sade USA:s tidigare president Joe Biden i ett av sina sällsynta offentliga tal sedan han lämnade ämbetet 2025. **
https://kyivindependent.com/biden-accuses-trump-of-destroying-nato-choosing-putin-over-american-allies/
Hear hear.
Ligger nåt i det. Det säger mycket om Trump. Han kommer att få lida för sin opportunism gentemot Ukraina till döddagar.
Håller med om det.
Men Ukraina har INTE glömt hans härjningar alls.
Och det skall de inte heller göra!
GOP kommer också att få leva med skammen.
🇫🇮 🛢️ ⛽️
https://x.com/sadepiippu/status/2070775269829308549?s=46
😂👍
Såg ni att Irak gått full anti-iran.
Samma i Libanon.
och kurderna rör sig i Iran.
Verkar jobbas hårt i det tysta här
👏Det har jag missat helt och hållet.
Ordföranden för styrelsen i Miljöpartiet Umeå går ut (som privatperson?) och uppmanar oss att belöna Rysslands krigföring i Ukraina à la Svenska Freds.
https://www.folkbladet.nu/2026-06-26/det-racker-nu-lat-freden-fa-en-chans-mellan-ryssland-och-ukraina-05374
Notera också att han skriver i texten att han inte är politiker.
Då bör mupparna omgående utesluta honom för att erhålla förtroende.
Nu gillar jag MP väldigt mycket men är det inte sånt där som ger förtroende i partiet?
Det är en massiv kampanj för att det nu är Ukraina som är aggressorn, alla gamla godingar är ute ut väggarna + några till.
Det betyder att RU börjar svettas.
Inte bara Ryssland som svettas. Det var inte rätt dag att härja i trädgården med gräsklippning, fixa nedgånget trädäck mm.. Helt slut. 🥵
Det blir varaktig fred först när Ryssland besegrats en gång för alla och imperiet upplösts.
Det gäller att inte tappa fokus nu för europeiska politiker.
Blir nog varaktig fred först när MXT lyckats olja in trädäcket 😀
EXAKT Pehr, det gäller att driva in kniven rakt in i hjärtat, det ligger tydligen i vår natur att inte göra det som demokratier och vi måste hitta vår inre viking.
”It is one of the biggest fires a Russian refinery experienced, to this date. It was definitely not empty. As if Ukrainians had precise intel when and where to strike here in Slavyansk-on-Kuban, Krasnodar region, in Russia. In any way, extremely effective shooting.”
https://bsky.app/profile/tendar.bsky.social/post/3mpebdxi2ds24