Fler ryska oljeraffinaderier står i brand efter Ukrainska attacker – De ryska förlusterna av personal har nu passerat 1,4 miljoner.

Det rapporteras om bränder på flera ställen efter nattens Ukrainska attacker, bland från oljeraffinaderierna Slavyansk och Yaroslavl. Exakt hur stora skadorna är är ännu oklart men från Slavyansk oljeraffinaderi finns rapporter om att det är cisterner som brinner. Läs mer här hos Kyiv Independent.

Kyiv Independent skriver även om ryska attacker och bland annat just Kyiv ska under natten ha blivit attackerat av robotar. Läs mer här.

Ryska förluster i Ukraina

Enligt dagens rapport har Ryssland nu passerat 1,4 miljoner skadade och sårade soldater. Det har börjat höras kritiska röster bland soldater, Alexander Lunin är en av dem som pratat om soldatuppror. Inte för att de inte vill strida mot Ukraina utan för att man anser att den ryska militären behandlar sina soldater illa.
Nu ska han tydligen ha blivit arresterad enligt det här inlägget. Även Omni nämnde honom i går, men skriver inget om att han skulle vara arresterad. Frågan är om han kommer att följas av fler, eller om man kommer att lyckas stoppa alla försök.

  • 1250 KWIA
  • 3 Tanks
  • 9 AFVs
  • 63 Artillery systems
  • 2 MLRS
  • 7 Air defense systems
  • 1889 UAVs
  • 14 UGVs
  • 501 Vehicles & fuel tanks
  • 7 Special Equipment

SLAVA UKRAINI


STÖD UKRAINA!

När tror du att kriget i Ukraina kommer att vara över?

Visa resultatet

Laddar ... Laddar ...

52 reaktioner på ”Fler ryska oljeraffinaderier står i brand efter Ukrainska attacker – De ryska förlusterna av personal har nu passerat 1,4 miljoner.”

      1. Jag kommer att tänka på Putins sändebud Sergej Markov som med sina aggressiva uttalanden runt 2014 bidrog till att Sverige och Finland valde att bli medlemmar i NATO. Han anklagade bland annat Finland för att landet ville ha ett tredje världskrig.

    1. Tunna tommor skramlar mest! 😂

      Omni tog upp det också såg jag:

      ”Toppolitikern Aleksej Zjuravljov, som är vice ordförande i den ryska statsdumans försvarskommitté, säger att Finland gradvis ”förvandlas till ett andra Ukraina” och är på väg ”ner i avgrunden”, rapporterar Kyiv Independent.

      – Redan nu kan jag försäkra er om att vi har tillräckligt med militär utrustning samlad där för att spränga halva Finland i luften, säger han till det ryskkontrollerade statsmediet Gazeta.ru, skriver tidningen.

      Uttalandet kommer efter att det stod klart att det amerikanska försvarsföretaget Lockheed Martin planerar att samarbeta med Finland för att bygga ett underhållscentrum i Europa för raketartillerisystem i Tammerfors, skriver tidningen.”
      https://omni.se/hotet-fran-ryska-politikern-kan-spranga-halva-finland/a/3pRw6P

    1. Johan, du frågade i går om artilleri.
      Nu finns det inte statistik för det under hela kriget, och Ragnas diagram klarar bara av att visa intervaller om 250 dagar.

      Så här har det sett ut de senaste 250 dagarna:

      Så här såg det ut under våren och sommaren 2025.

      Så det du skrev om att de legat på 6000 och nu är nere på 3000 stämmer ganska bra. Nu har det även varit perioder med lite lägre ännu tidigare också.

    1. Jag har tyvärr inte sett några officiella uttalande om vad som ingår i den kategorin. De flesta utgår nog från att det bland annat handlar om övervakning (radrar, kameror mfl). Jag gissar att även att annan kommunikationsutrustning också ingår som sändare och relästationer, master mm.

      De skulle också kunna handla om minläggar- eller minröjningsarfordon, grävmaskiner osv. men de kan förstås även hamna under övriga fordon.

  1. Något högre ryskt tryck, men ffa ett lägre ukrainskt tryck (olokaliserade anfall: skillnaden mellan totalt antal stridssammandrabbningar och summan av de lokaliserade ryska anfallen, per frontsektion,  listan nedan), för en lägre ratio. Minskad total.

    N Slobozhansky 11💥, S Slobozhansky 15💥, Kupyansk 3, Lyman 16💥, Slovyansk 22💥, Kramatorsk 1, Kostjantynivka 21💥, Pokrovsk 24💥, Oleksandrivskij 6, Huliaipole 29, Orikhivsk 2, Prydniprovskij 0,

    Localized 150, Unlocalized 91, Total 241, Ratio unloc/loc 0.61.

  2. ”Sveriges överbefälhavare (ÖB) Michael Claesson tycker inte att USA:s minskning av stödet till Natoländerna är ”så vansinnigt dramatisk”, säger han till TT.

    Samtidigt tror han att Sverige kan komma att få en tung roll i Natos framtida försvar efter neddragningen.

    – Vi kan nog förvänta oss att, precis som övriga allierade i relation till ekonomisk styrka och befolkningsmängd, få tilläggsmål, säger han till TT.

    Däremot kan det vara svårt att ersätta vissa förmågor med kort varsel.”
    https://omni.se/ob-att-usa-drar-tillbaka-stod-ar-inte-sa-dramatiskt/a/k0mLMv

    1. 🥱 Låter vettigt, men som vanligt lyser frånvaron av EU upp halva jordklotet i solförmörkelse. Inte ett dammkorn, kliniskt rensat från allt vad partierna genom sina representater har varit med och fattat för beslut inom EU. Sedan 1994. Legio. Aldrig någonsin att en EU-president kan dyka upp på kartan vad gäller Sverige. Nej, vi har ingen Meloni. Vi har en bunt fega politiker som styr Sverige ovanför våra huvuden. 

        1. For sure, och nu handlar det om att välja vilka  representanter, och då är halva den politiska dagordningen och beslut (läs EU) inte irrelevant, när väljare skall outsourca sitt direkta inflytande under fyra år framåt… För uppfattning om tidsskalan – ungefär så länge det tog för Sverige att fatta beslut om att skicka JAS till Ukraina. Tom beslutet om NATO-inträdet gick snabbare. 

      1. Ja Jag gillar skarpt idén bakom denna kompass då det inte går att gömma sig bakom fluffiga vallöften.
        Bra inlägg. Förmodligen ett stort jobb men borde rimligtvis gå att utöka till att även omfatta hur svenska politiker agerat/röstat både i Europaparlamentet och ministerrådet (samt kommissionen).

    2. Fan jag är centerpartist tydligen. Jag får avsluta min närvaro här och återgå till centerpartiets hemsida, cornu.

      Det var en smäll jag inte hade förväntat mig. Trösten är att jag har 0%(!) gemensamt med mp, det glädjer mig.

  3. 🇨🇳 🇷🇺

    Amiral Rob Bauer: Om Ryssland ville anfalla NATO, var tror du att det beslutet skulle tas? I Peking.

    Kineserna tillåter i princip att Ryssland stannar kvar i kriget. De förser Ryssland med allt de behöver för att tillverka vapen.

    Kineserna kan fortfarande säga: ”Vi ger inte vapen.” Men de ger bokstavligen Ryssland allt det behöver för att tillverka de vapnen.

    Därför tror jag att om Ryssland ville anfalla NATO, skulle de behöva be om tillstånd i Peking.

    Ryssland lägger allt i Ukraina för att vinna kriget. Amerika och Europa stödjer Ukraina med vårt militära och finansiella bistånd.

    Vem gynnas av det? Det är Kina. De kan fortsätta att bygga upp sin militära styrka och förbereda sig för vad de än vill uppnå.

    Och Ryssland blir mer och mer den underordnade partnern i det gränslösa partnerskapet.

    🎥 ”The Russsians need to go make those weapons”
    https://x.com/BohuslavskaKate/status/2070604730636882036/video/1

    1. De är sluga och till råga på allt elände är europeiska politiker med få undantag naiva.
      Å andra sidan är Kina helt beroende av den europeiska marknaden och ett krig skulle drabba dem hårt.

  4. Biden är fortfarande i farten!

    ** Biden anklagar Trump för att ha ’förstört NATO’, ’valt Putin framför amerikanska allierade.’
    Donald Trump ”förminskade vår status i världens ögon mer än någon president i historien,” sade USA:s tidigare president Joe Biden i ett av sina sällsynta offentliga tal sedan han lämnade ämbetet 2025. **
    https://kyivindependent.com/biden-accuses-trump-of-destroying-nato-choosing-putin-over-american-allies/

      1. Blir nog varaktig fred först när MXT lyckats olja in trädäcket 😀

        EXAKT Pehr, det gäller att driva in kniven rakt in i hjärtat, det ligger tydligen i vår natur att inte göra det som demokratier och vi måste hitta vår inre viking.

Lämna en kommentar

Rulla till toppen