Ukraina har attackerat en rysk militäranläggning i Volgograd enligt Kyiv Independent.
Krisen på ockuperade Krym fortsätter. Märkligt nog verkar ryssarna inte ha några som helst problem att lägga ut filmer där de beklagar sig över situationen. Oj, vad det är synd om dem för att de inte kan tanka! Vi har fått höra i flera år nu att vi ska inte förvänta oss att folket gör revolution för ryssarna vet hur man lider. Det antagandet verkar inte riktigt stämma med verkligheten. 🤣
Ryska förluster
- 1350 KWIA
- 1 Tank
- 12 AFVs
- 58 Artillery systens
- 3 MLRS
- 1951 UAVs
- 11 UGVs
- 488 Vehicles& fuel tanks
- 5 Special equipment
- 3 Cruise missiles

SLAVA UKRAINI

”Ryssland kan planera en ”provokation” mot Polen eller något baltiskt land för att testa sammanhållningen i Nato. Det uppger källor inom två Natoländer i östra Europa, rapporterar The Guardian. – Vi förväntar oss olika former av eskalering under kommande veckor och månader. Vi vill förbereda oss tillsammans som en grupp länder som är direkt utsatta för denna risk, säger Polens premiärminister Donald Tusk.Det ska dock inte handla om någon fullskalig attack, och Ryssland bedöms inte ha kapacitet att öppna en andra front i kriget.Bakgrunden är de ryska motgångarna, och att Ukraina nu tycks ha momentum i kriget. Syftet ska vara att varna länder för att hjälpa Ukraina och samtidigt testa USA:s vilja att ställa upp för mindre Natoländer. ”
https://omni.se/a/QJ9X8V
Polen nog inte det bästa valet om man vill testa med tanke på att USA bygger ut baser där. Men lycka till!
OT:
”USA har attackerat mål vid Hormuzsundet i Iran. Det uppger den amerikanska militären i ett uttalande, enligt Reuters. Attacken ska vara ett svar på Irans attacker mot ett kommersiellt fartyg på torsdagen. Stridsflyg har attackerat iranska missil- och drönarlager samt radaranläggningar vid kusten, enligt uttalandet. De amerikanska styrkorna lovar att ”fortsätta säkra genomfarten för kommersiella fartyg genom sundet”. Iranska medier rapporterar att en ”projektil” har träffat området runt en pir i Sirik vid Hormuzsundet, skriver Reuters. ”
https://omni.se/a/PdnwKX
Fin stämning här på bloggen. Tack till alla.
Håller med fast lite snabbt att dra den slutsatsen efter att MXT lämnat två kommentarer. Vi får återkomma efter Johans och den gamles påhopp och se om stämningen sjunker.
😉
Robotdammsugaren som jag får upp som reklam verkar grym! Dammet försvinner (desintegreras?) ca en dm framför maskinen på videon. Kastar den antimateria framför sig tro?
It’s magic. Dammsugaren alltså. Jag är annars lite intresserad av den otroligt effektiva rynkkrämen som lika magiskt utplånar minsta tillstymmelse till rynkor så att ansiktet blir lika slät som Bessents lyfta nylle.
Håller f ö med om stämningen generellt.
Man kanske kan kombinera? Om dammet spårlöst försvinner framför dammsugaren så kanske rynkorna också gör det. Vet inte om man ska lägga sig på golvet framför dammsugaren eller ta upp den som ett litet barn och ”prutta” den på ”magen”.
Reklamen är noga handplockad utifrån varje enskild besökare, det gäller oavsett om ni har gott om dammåttor hemma eller ser ut som rynkiga russin!
Skämt åsido. Reklamen sköter sig helt själv, jag har inget med det att göra. Den försöker dels anpassa sig utifrån besökaren och dels utifrån innehållet på hemsidan.
Eftersom hensidan inte handlar om ämnen som företag normalt marknadsför sig inom verkar det som att vi får se de mest märkliga oseriösa annonserna. Mycket är skrattretande uselt. Mirakelmedicin mot precis allt man kan tänka sig, eller snarare mot besvär som man inte ens visste fanns. 😂
Det är nog också en anledning till att annonsintäkterna är så låga. Ligger på runt 200-300kr/månad.
Jag märker tydlig skillnad om jag nyligen besökt en större sajt. Då får jag under en dag eller två mest reklam från dem, sen återgår det till att visa menlösa lågkvalitativa annonser om IQ-tester och botemedel mot nagelsvamp, sömnapné och annat trams.
Funderar allvarligt på att ta bort annonserna helt. De är störande och ger knappt något alls.
Tack, men du och Dengamle har redan skapat ekonomiskt kaos med era finansiella sillar och kräftor 🧐.
Då har jag inte ens nämnt surströmmingspremiärens betydelse för den gobala ekonomin! 😂
Och mina Fermenta är numera kräftor som inte går att sälja 😳.
👍
God morgon!
Ja, den reklamen för den amerikanska hårtonic producerad i södra Arkansas av ett av trump-koncernens, MAGA-bolag lovar att ge en samma fina och böljande hårsvall som Howard Lutnick har. Tror i och för sig att jag avstår, fast den signerade trumpbibeln som medförljer gör det hela frestande, för vem kan motstå omslaget med Jesus och Donald hand i hand.
Jag hittade en verkligen kärnfull som för allmänheten upplysande insändare i Kristianstadsbladet.
Den sätter fingret för den oinsatte hur våra så kallade ”Fredsvänner” resonerar och vems ärende de springer.
Insändaren är författad av en Mats Marcusson och är verkligen värd att både läsa som att sprida.
https://www.kristianstadsbladet.se/debatt/nar-kremls-nod-ar-som-storst-ar-sveriges-fredsrorelser-som-narmast/
👍
Vissa är nog hjärntvättade på riktigt. Har själv råkat på de som är övertygande om att allt är USAs fel och att Ukraina består av nazister osv. och de tycker att Ryssland är i sin fulla rätt att försvara sig. Alla bevis för att Ryssland begår övergrepp, bombar civila mm. bortser man från, för det är bara falsk propaganda i deras ögon.
Går inte att resonera med den typen av idioter. Det är inte heller så lätt att se skillnad på dem och de som är betalda av Ryssland för de använder sig av exakt samma argument. Den ryska propagandan fungerar bevisligen på alldeles för många.
USA hatet ligger nog till grund hos många och gör det lätt att tro på dumheterna. USA har ju haft en förmåga till att ställa till det, så det är kanske inte så konstigt att många gärna väljer att tro att det är deras fel av gammal vana. Speciellt ör de som står till vänster.
Det sjuka är att de långt till höger också går på samma rysspropaganda. De som samtidigt hyllar USA som ett föregångsland.
Sen har vi dem som artikeln handlar om. De som vill ha fred till varje pris, så länge det inte drabbar dem själva.. Även där är nog en del bara lurade och en del är helt enkelt köpta.
Hästsko analogin.
Extremvänster och extremhöger är båda samma andas barn och säkerligen finansierad av FSB.
Flera som av olika anledningar hatar USA tycker att det är ok för ryssdjävlarna att terrorisera Ukrainare p g a vad USA har gjort.
Helt galen logik. Jag har träffat flera.
Precis 👍🏻.
**🦩Om man lägger alla lyckade flamingoanfall under 2026 över en karta får man en intressant bild. Alla 7 målen var belägna längs reservoarer och floderna Volga och Kama, – Oko Gora
Flodbäddarna ger effektivt ett fritt sätt att undvika besväret med höjdkartor och flygvägar på låg höjd.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mpb75q57zs2t
Helt klart smart att utnyttja terrängen på det sättet.
”Ukrainska robotar har träffat en rysk artillerifabrik i Volgograd, uppger president Volodymyr Zelenskyj på Telegram. Attacken ska ha utförts med den nya kryssningsroboten Flamingo, som tillverkas av ett ukrainskt försvarsbolag. ”Utrymmet för Ukrainas långdistanssanktioner ökar ständigt, och det är den press vi sätter på Ryssland som lägger grunden för rimlig fred i framtiden”, skriver Zelenskyj. Presidenten har också delat videoklipp som tycks föreställa en explosion på vapenanläggningen och en Flamingo-robot som passerar över ett hustak. Ryssland har under natten attackerat och skadat anläggningar tillhörande det ukrainska statliga energibolaget Naftogaz med drönare och ballistiska robotar, enligt Reuters. ”
https://omni.se/a/BxkePl
Ska ha varit 3 st. Drygt 1 ton pang per robot. Borde ju ge entropin en rejäl skjuts i rätt riktning.
** ⚡️ Ukrainsk MiG-29 kraschar under stridsuppdrag, säger flygvapnet, piloten kastar sig ut säkert. Piloten kastade sig ut framgångsrikt och lokaliserades av ett sök- och räddningsteam, som evakuerade honom till en medicinsk anläggning. **
https://bsky.app/profile/kyivindependent.com/post/3mpbd3orec224
** Ryssland slog mot Naftogaz-anläggningar i Poltava och Kharkiv oblast med minst 4 ballistiska missiler, inklusive klusterstridsspetsar, under två dagar — styrelseordförande Koretskyi säger att skadebedömning pågår, inga personalförluster.**
https://bsky.app/profile/euromaidanpress.bsky.social/post/3mpbcym2tan2v
**🇺🇦🇳🇴Ukrainska DevDroid och norska Kongsberg Defence & Aerospace undertecknade ett avtal om samförstånd, – Militarnyi Detta kommer att bana väg för storskaligt samarbete för produktion av befintliga och skapande av nya teknologiska lösningar inom området för fjärrstyrda stridsrobotiska system.**
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mpbcvcskuk22
Bra, Kongsberg är en viktig spelare 👍🏻.
**🇺🇦✈️🕯️ På natten förlorades kontakten med MiG-29 jaktplanet från Ukrainas flygvapen, som utförde ett stridsuppdrag i Poltava-regionen. ”Vi bekräftar förlusten av flygplanet, men den ukrainska piloten lyckades katapultera. Orsakerna och omständigheterna utreds.”**
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mpbclnauh222
**🇺🇦 I Ukraina överfördes kryptovaluta som beslagtagits från hackare till staten för första gången Idag överfördes mer än 8,3 miljoner USDT (372 miljoner hryvnior) till ARMA:s kryptoplånbok. Detta är kryptovaluta som lagrats på plånböcker av en medlem i en internationell hackergrupp.**
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3mpbciuvmrc22
** 🔥 Satellitbilder av Voronezh Semiconductor Devices Plant-Assembly (VZPP-Assembly JSC), – Supernova**
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mpbcasmoas22
Piff puff pang 👍🏻.
**Långa väntelistor för bränsle i Moskva. Det är inte bara ett problem i provinserna. Bränslekrisen i Ryssland påverkar hela landet universellt. Visserligen känner provinserna av smärtan tidigare, men utan fungerande raffinaderier och pipelines kommer större städer så småningom att torka ut.**
https://bsky.app/profile/tendar.bsky.social/post/3mpbc7f3zx22f
** Störningar i bränsleförsörjningen sprider sig över Ryssland, med brist rapporterad i Moskva, Tjumen, Burjatien och flera andra regioner. Ryssland håller snabbt på att förvandlas till en stor parkeringsplats.**
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3mpbbtcpivs2a
**⛽️🚘 Oryolregionen. Situationen är kritisk, det finns inget bränsle.**
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mpbaq2cuds2y
**❗️Köer vid bensinstationer i 🇷🇺Moskva**
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mpbag2agjs2b
**Den ryska bränslekrisen visar oss inte bara hur illa förberett det ryska regimen har varit inför denna typ av krig, utan också att det fortfarande anser att vägbyggen bara är valfritt. Tänk om de hade investerat de pengarna i infrastruktur och inte i krig. „Galet“ tanke.**
https://bsky.app/profile/tendar.bsky.social/post/3mpbadg2lfs2f
För en gångs skull har ryz gjort rätt, varför asfaltera vägar när bilarna inte har något bränsle och ändå bara är parkerade?
** ⛽️‼️ Bensinstationer i Ingusjetien har börjat stänga och bränslekuponger införs, – Moscow Times Nu har antalet regioner som står inför restriktioner nått 85. Påfyllningsgränser gäller: 20 till 40 liter bensin och upp till 80 liter diesel per fordon.**
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mpb2gxxly22x
** 🤩 Hävdas som utsikt över Shebekino, Belgorod-regionen! **
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mpbbus2ifk22
** En stor brand har brutit ut i Shebekino, Rysslands Belgorod-region, enligt lokala invånare.**
https://bsky.app/profile/antongerashchenko.bsky.social/post/3mpb3ecteek2y
**En rysk ockupant som tas bort, som tydligt har förlikat sig med sitt öde för länge sedan.**
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3mpbbhnmc7s2b
**Varje gång ukrainska försvarare återvänder från rysk fångenskap, korsar de gränsen och sjunger Ukrainas nationalsång med tårar i ögonen. Välkomna hem, krigare! 🇺🇦**
https://bsky.app/profile/antongerashchenko.bsky.social/post/3mpbazenuas2z
**Ryssar… 🩼**
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mpbawxe7ys2y
**❗️Som ett resultat av morgonens Flamingo-missilangrepp mot Titan-Barrikadyförsvarsanläggningen i Volgograd dödades 1 anställd, 1 saknas och 11 skadades, varav 2 är i allvarligt tillstånd.**
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mpbaptsr622b
**Ryska myndigheter har bekräftat skador efter den ukrainska FP-5 Flamingo-attacken mot Titan-Barrikadyförsvarsanläggningen i Volgograd. Minst en fabriksarbetare hittades död under räddningsinsatser, en annan saknas fortfarande, och 11 personer har förts till sjukhus, varav två i kritiskt tillstånd.**
https://bsky.app/profile/specialkhersoncat.bsky.social/post/3mpb7o7xtzs2e
**❗️Så här ser Henichesk-bron till Krim ut nu.**
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mpb62nj4qk2b
**❗️ I Sumy skadades 13 personer till följd av ryska attacker, inklusive 2 barn. Ett femvånings bostadshus, privata hushåll och civila transporter skadades.**
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mpb5k3lafk2t
** Rysk terror i #Ukraina:
▪️I Dnipropetrovsk-regionen dödades en person och två andra skadades. Ryssarna attackerade två distrikt i regionen mer än 30 gånger med drönare och styrda flygbomber.
▪️ Under de senaste 24 timmarna attackerade ryssarna Chernihiv-regionen 47 gånger. En person skadades
https://bsky.app/profile/antongerashchenko.bsky.social/post/3mpb4ojbzj22y
** ‼️ En rysk drönarattack mot ett bostadsområde i Sumy skadade nio personer, inklusive två barn. ”Ryssarna slog till mot ett bostadsområde med modifierade jetdrivna drönare, medvetet riktade mot civil infrastruktur,” sade den regionala militära administrationen.**
https://bsky.app/profile/antongerashchenko.bsky.social/post/3mpb2m5e4dc2y
**❗️🇺🇦Ukrainska soldater från SIGNUM-bataljonen attackerar 🇷🇺ryska infanterister i skogen i riktning mot Lymansk**
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mpb4afnmx22b
** #Ukraine Lyman Front: Första bekräftelsen av min position från för två dagar sedan baserat på sentineler, ukrainsk närvaro i den västra delen av Nove. Jag har markerat skogsområdet i grått, eftersom jag har sett FAB-tecken, sannolikt en ukrainsk uppsamlingspunkt. Infiltrationen i byn bekräftar detta. **
https://bsky.app/profile/majakovsk73.bsky.social/post/3mpb2h7xu6c2l
**❗️🇺🇦Ukrainska soldater från den 63:e mekaniserade brigaden förstör 🇷🇺ryska logistik på Lyman-axeln**
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mpb2dddo422h
**⚡️ RYSSLANDS KRIG MOT UKRAINA — 27 JUNI 2026 (1/3)
■ Sammandrabbningar och förluster ligger kvar över 7-dagarsgenomsnittet; inga bekräftade territoriella förändringar
■ 4:e högsta förluster av oinkapslade fordon (inklusive bränsletankbilar); drönarförluster något under genomsnittet
■ 🇷🇺 nattliga attacker: drönarattacker över genomsnittet; avlyssningsgraden kunde vara bättre
■ 🇷🇺 drönaruppskjutningar och flyganfall över genomsnittet; 12 🇺🇦 attacker rapporterade och 310 drönare uppskjutna mot 🇷🇺; 30-dagars anfallsförhållande förblir ensiffrigt **
https://bsky.app/profile/ragnarbjartur.bsky.social/post/3mpazcsestk2k
**För andra gången denna månad slog Ukrainas säkerhetstjänst till mot Vtorovo olje-pumpstation i Rysslands Vladimirregion, som förser Moskva med bränsle. Stationen är en del av Transneft-Upper Volga & fungerar som en viktig logistisk knutpunkt för pumpning av raffinerade petroleumprodukter till exporthamnar.**
**Den används för att transportera dieselbränsle till Moskvas ringledning för oljeprodukter, varifrån det distribueras till stora oljedepåer runt Moskva. Enligt preliminär information träffade SSU-drönare anläggningens tekniska byggnader, vilket utlöste en explosion.**
https://bsky.app/profile/antongerashchenko.bsky.social/post/3mpaz2avrn22y
AFU rapporterar.
** Ukraina slår till mot ryskt oljehub som förser Moskva för andra gången denna månad, säger militären.
Attacken är en del av en 40-dagars kampanj godkänd av president Volodymyr Zelensky, som han sa syftar till att ”tvinga” Ryssland att avsluta kriget.**
https://kyivindependent.com/ukraine-strikes-russian-oil-hub-supplying-moscow-for-2nd-time-this-month-military-says/
👏👏👏
Off-Topic
”Det så kallade fredsråd som Donald Trump upprättat för att bland annat styra Gaza planerar att ge sig självt rättslig immunitet, enligt dokument som The Guardian tagit del av.Enligt dokumenten ska fredsrådet även ha rätten att erhålla allmän egendom i Gaza gratis.Medlemmar i fredsrådet ska alltså bli immuna från att bli gripna, frihetsberövade eller lagförda av domstolar eller andra instanser i Gaza. En persons immunitet ska kunna hävas av Donald Trump med majoritetsstöd från rådet.Enligt jurister är det oklart hur fredsrådets personal, inklusive soldater och entreprenörer, ska kunna hållas ansvariga vid till exempel skjutningar eller olyckor som involverar Gazabor.Fredsrådet tillbakavisar uppgifterna och säger att rådet kommer att se till att all personal följer lagen.”
https://omni.se/a/0p3zno
Enligt 8-rapporten 146 ryska attacker av totalt 256 stridssammandrabbningar. Många av attackerna i norr/Luhansk, medan Donetsk lite mindre än vanligt om än högt.
N Slobozhansky 10💥↗️,
S Slobozhansky 11💥↗️,
Kupyansk 3,
Lyman 14💥,
Slovyansk 29💥💥↗️,
Kramatorsk 2,
Kostjantynivka 18💥↘️,
Pokrovsk 31💥💥,
Oleksandrivskij 2↘️,
Huliaipole 24💥↘️,
Orikhivsk 2,
Prydniprovskij 0,
Localized 146,
Unlocalized 110,
Total 256,
Ratio unloc/loc 0.7.
Artilleri ned till 3000 nu, brukade vara 6000 väl?
Ser att det önskas god ton ovan.
Jo jag håller helt med – det är dags för tolerans för jag ska köra bara Biden och Miljöpartiet i några månader och förväntar mig god ton och inga mothugg 👍
Bra av tråden att vi kan nå hit.
Vad säger David D om läget: 3rd Army & Luhansk, Kilburn Spit? Har Defmon varit aktiv på länge?
Alkoholförbud i Paris och nu krav på god ton, vart är världen på väg 😢
Sett flera videos med förband som hotar Putin med revolution nu.
Nåt är absolut på gång 😀
stämmer denna tror ni?
Låter som ett naturligt utfall: att vid 73 års ålder falla ut från ett fönster.
Yamal cross kommer väl snart också 🤩🤩
RU ljuger om Lyman så dom blir blåa – då är det förmodligen skarpt läge för dom 😀