Ukraina fortsätter att attackera Ryssland som i sin tur fortsätter ta höga förluster

Ukraina har attackerat en rysk militäranläggning i Volgograd enligt Kyiv Independent.

Krisen på ockuperade Krym fortsätter. Märkligt nog verkar ryssarna inte ha några som helst problem att lägga ut filmer där de beklagar sig över situationen. Oj, vad det är synd om dem för att de inte kan tanka! Vi har fått höra i flera år nu att vi ska inte förvänta oss att folket gör revolution för ryssarna vet hur man lider. Det antagandet verkar inte riktigt stämma med verkligheten. 🤣

Ryska förluster

  • 1350 KWIA
  • 1 Tank
  • 12 AFVs
  • 58 Artillery systens
  • 3 MLRS
  • 1951 UAVs
  • 11 UGVs
  • 488 Vehicles& fuel tanks
  • 5 Special equipment
  • 3 Cruise missiles

SLAVA UKRAINI


STÖD UKRAINA!

När tror du att kriget i Ukraina kommer att vara över?

Visa resultatet

Laddar ... Laddar ...

66 reaktioner på ”Ukraina fortsätter att attackera Ryssland som i sin tur fortsätter ta höga förluster”

  1. ”Ryssland kan planera en ”provokation” mot Polen eller något baltiskt land för att testa sammanhållningen i Nato. Det uppger källor inom två Natoländer i östra Europa, rapporterar The Guardian. – Vi förväntar oss olika former av eskalering under kommande veckor och månader. Vi vill förbereda oss tillsammans som en grupp länder som är direkt utsatta för denna risk, säger Polens premiärminister Donald Tusk.Det ska dock inte handla om någon fullskalig attack, och Ryssland bedöms inte ha kapacitet att öppna en andra front i kriget.Bakgrunden är de ryska motgångarna, och att Ukraina nu tycks ha momentum i kriget. Syftet ska vara att varna länder för att hjälpa Ukraina och samtidigt testa USA:s vilja att ställa upp för mindre Natoländer. ”

    https://omni.se/a/QJ9X8V

  2. OT:

    ”USA har attackerat mål vid Hormuzsundet i Iran. Det uppger den amerikanska militären i ett uttalande, enligt Reuters. Attacken ska vara ett svar på Irans attacker mot ett kommersiellt fartyg på torsdagen. Stridsflyg har attackerat iranska missil- och drönarlager samt radaranläggningar vid kusten, enligt uttalandet. De amerikanska styrkorna lovar att ”fortsätta säkra genomfarten för kommersiella fartyg genom sundet”. Iranska medier rapporterar att en ”projektil” har träffat området runt en pir i Sirik vid Hormuzsundet, skriver Reuters. ”

    https://omni.se/a/PdnwKX

    1. Håller med fast lite snabbt att dra den slutsatsen efter att MXT lämnat två kommentarer. Vi får återkomma efter Johans och den gamles påhopp och se om stämningen sjunker.

      😉

      Robotdammsugaren som jag får upp som reklam verkar grym! Dammet försvinner (desintegreras?) ca en dm framför maskinen på videon. Kastar den antimateria framför sig tro?

      1. It’s magic. Dammsugaren alltså. Jag är annars lite intresserad av den otroligt effektiva rynkkrämen som lika magiskt utplånar minsta tillstymmelse till rynkor så att ansiktet blir lika slät som Bessents lyfta nylle.
        Håller f ö med om stämningen generellt.

        1. Man kanske kan kombinera? Om dammet spårlöst försvinner framför dammsugaren så kanske rynkorna också gör det. Vet inte om man ska lägga sig på golvet framför dammsugaren eller ta upp den som ett litet barn och ”prutta” den på ”magen”.

      2. Reklamen är noga handplockad utifrån varje enskild besökare, det gäller oavsett om ni har gott om dammåttor hemma eller ser ut som rynkiga russin!

        Skämt åsido. Reklamen sköter sig helt själv, jag har inget med det att göra. Den försöker dels anpassa sig utifrån besökaren och dels utifrån innehållet på hemsidan.

        Eftersom hensidan inte handlar om ämnen som företag normalt marknadsför sig inom verkar det som att vi får se de mest märkliga oseriösa annonserna. Mycket är skrattretande uselt. Mirakelmedicin mot precis allt man kan tänka sig, eller snarare mot besvär som man inte ens visste fanns. 😂

        Det är nog också en anledning till att annonsintäkterna är så låga. Ligger på runt 200-300kr/månad. 

        Jag märker tydlig skillnad om jag nyligen besökt en större sajt. Då får jag under en dag eller två mest reklam från dem, sen återgår det till att visa menlösa lågkvalitativa annonser om IQ-tester och botemedel mot nagelsvamp, sömnapné och annat trams.

        Funderar allvarligt på att ta bort annonserna helt. De är störande och ger knappt något alls.

        • Samtidigt har jag också funderat på att experimentera med att skapa några inlägg som är helt Off-topic om ämnen men som borde vara mer annonsdrivande, bara för att se om det skulle påverka vilken typ av annonser som dyker upp. Inte så mycket för att försöka få in mer reklamintäkter utan mest för att det vore intressant att se om det påverkar annonserna.

         

  3. God morgon!
    Ja, den reklamen för den amerikanska hårtonic producerad i södra Arkansas av ett av trump-koncernens, MAGA-bolag lovar att ge en samma fina och böljande hårsvall som Howard Lutnick har. Tror i och för sig att jag avstår, fast den signerade trumpbibeln som medförljer gör det hela frestande, för vem kan motstå omslaget med Jesus och Donald hand i hand.

    1. 👍

      Vissa är nog hjärntvättade på riktigt. Har själv råkat på de som är övertygande om att allt är USAs fel och att Ukraina består av nazister osv. och de tycker att Ryssland är i sin fulla rätt att försvara sig. Alla bevis för att Ryssland begår övergrepp, bombar civila mm. bortser man från, för det är bara falsk propaganda i deras ögon.

      Går inte att resonera med den typen av idioter. Det är inte heller så lätt att se skillnad på dem och de som är betalda av Ryssland för de använder sig av exakt samma argument. Den ryska propagandan fungerar bevisligen på alldeles för många.

      USA hatet ligger nog till grund hos många och gör det lätt att tro på dumheterna. USA har ju haft en förmåga till att ställa till det, så det är kanske inte så konstigt att många gärna väljer att tro att det är deras fel av gammal vana. Speciellt ör de som står till vänster.

      Det sjuka är att de långt till höger också går på samma rysspropaganda. De som samtidigt hyllar USA som ett föregångsland.

      Sen har vi dem som artikeln handlar om. De som vill ha fred till varje pris, så länge det inte drabbar dem själva.. Även där är nog en del bara lurade och en del är helt enkelt köpta.

      1. Hästsko analogin.
        Extremvänster och extremhöger är båda samma andas barn och säkerligen finansierad av FSB.
        Flera som av olika anledningar hatar USA tycker att det är ok för ryssdjävlarna att terrorisera Ukrainare p g a vad USA har gjort.
        Helt galen logik. Jag har träffat flera.

  4. ”Ukrainska robotar har träffat en rysk artillerifabrik i Volgograd, uppger president Volodymyr Zelenskyj på Telegram. Attacken ska ha utförts med den nya kryssningsroboten Flamingo, som tillverkas av ett ukrainskt försvarsbolag. ”Utrymmet för Ukrainas långdistanssanktioner ökar ständigt, och det är den press vi sätter på Ryssland som lägger grunden för rimlig fred i framtiden”, skriver Zelenskyj. Presidenten har också delat videoklipp som tycks föreställa en explosion på vapenanläggningen och en Flamingo-robot som passerar över ett hustak. Ryssland har under natten attackerat och skadat anläggningar tillhörande det ukrainska statliga energibolaget Naftogaz med drönare och ballistiska robotar, enligt Reuters. ”

    https://omni.se/a/BxkePl

  5. **⚡️ RYSSLANDS KRIG MOT UKRAINA — 27 JUNI 2026 (1/3)

    ■ Sammandrabbningar och förluster ligger kvar över 7-dagarsgenomsnittet; inga bekräftade territoriella förändringar

    ■ 4:e högsta förluster av oinkapslade fordon (inklusive bränsletankbilar); drönarförluster något under genomsnittet

    ■ 🇷🇺 nattliga attacker: drönarattacker över genomsnittet; avlyssningsgraden kunde vara bättre

    ■ 🇷🇺 drönaruppskjutningar och flyganfall över genomsnittet; 12 🇺🇦 attacker rapporterade och 310 drönare uppskjutna mot 🇷🇺; 30-dagars anfallsförhållande förblir ensiffrigt **

    https://bsky.app/profile/ragnarbjartur.bsky.social/post/3mpazcsestk2k

  6. **För andra gången denna månad slog Ukrainas säkerhetstjänst till mot Vtorovo olje-pumpstation i Rysslands Vladimirregion, som förser Moskva med bränsle. Stationen är en del av Transneft-Upper Volga & fungerar som en viktig logistisk knutpunkt för pumpning av raffinerade petroleumprodukter till exporthamnar.**

    **Den används för att transportera dieselbränsle till Moskvas ringledning för oljeprodukter, varifrån det distribueras till stora oljedepåer runt Moskva. Enligt preliminär information träffade SSU-drönare anläggningens tekniska byggnader, vilket utlöste en explosion.**

    https://bsky.app/profile/antongerashchenko.bsky.social/post/3mpaz2avrn22y

  7. Off-Topic

    ”Det så kallade fredsråd som Donald Trump upprättat för att bland annat styra Gaza planerar att ge sig självt rättslig immunitet, enligt dokument som The Guardian tagit del av.Enligt dokumenten ska fredsrådet även ha rätten att erhålla allmän egendom i Gaza gratis.Medlemmar i fredsrådet ska alltså bli immuna från att bli gripna, frihetsberövade eller lagförda av domstolar eller andra instanser i Gaza. En persons immunitet ska kunna hävas av Donald Trump med majoritetsstöd från rådet.Enligt jurister är det oklart hur fredsrådets personal, inklusive soldater och entreprenörer, ska kunna hållas ansvariga vid till exempel skjutningar eller olyckor som involverar Gazabor.Fredsrådet tillbakavisar uppgifterna och säger att rådet kommer att se till att all personal följer lagen.”

    https://omni.se/a/0p3zno

  8. Enligt 8-rapporten 146 ryska attacker av totalt 256 stridssammandrabbningar. Många av attackerna i norr/Luhansk, medan Donetsk lite mindre än vanligt om än högt.

    N Slobozhansky 10💥↗️,
    S Slobozhansky 11💥↗️,
    Kupyansk 3,
    Lyman 14💥,
    Slovyansk 29💥💥↗️,
    Kramatorsk 2,
    Kostjantynivka 18💥↘️,
    Pokrovsk 31💥💥,
    Oleksandrivskij 2↘️,
    Huliaipole 24💥↘️,
    Orikhivsk 2,
    Prydniprovskij 0,

    Localized 146,
    Unlocalized 110,
    Total 256,
    Ratio unloc/loc 0.7.

  9. Ser att det önskas god ton ovan.

    Jo jag håller helt med – det är dags för tolerans för jag ska köra bara Biden och Miljöpartiet i några månader och förväntar mig god ton och inga mothugg 👍

    Bra av tråden att vi kan nå hit.

Lämna en kommentar

Rulla till toppen