Halv eller högrisk, 1 av 2, 9 Juli 2026

Lite av en klassiker nu och representativ för Röd Storm i Ukraina. Bilden är från Bucha eller Irpin precis i början av specialoperationen när dom fortfarande trodde dom skulle marschera in i Kiev så dom hade bokat bord på alla restauranger och tog med sig paraduniformerna – så det kan gå.

I måndags var det en mörk dag för Ukraina, dom har slut på Patriot-interceptorer och sköt inte ned en enda Iskander, 23st träffade sina mål. Dom har ännu inte egentillverkade interceptorer mot ballistiska konventionella robotar och förlitar sig på Patriot, NASAMS, IrisT och SamPT fortfarande.

https://www.bbc.co.uk/news/articles/cewqqnd7zdwo

Ukraina ber nu Europa tulla på beredskapslager då licenstillverkade PAC3 Patriot i Europa har leverans först 2027. Tydligen ska Ukraina få licenstillverka egna efter Trump-Zelensky möttes i Ankara men det har lång ledtid och framförallt kan man gasa och bromsa hur mycket man vill, inga i tuberna närmaste året således.

Veckan innan sköt UA ned 98% av alla inkommande drönarhot i en stor rysk insats och vi rappotrerade entusiatiskt kring det – drönarförsvaret är som en mur och totalitärt. Dessutom är det helt Made in Ukraine nuförtiden och rikstäckande.

Varför har Ukraina då helt slut på interceptorer 4.5år in i kriget?

Dom har ännu inte lyckats tillverka sina egna och har inte fått några licenser är väl det korta svaret, dom har försökt i flera år.

Att USA gått och skjutit bort 1700st i Irankriget är en orsak naturligtvis men vi vet redan att Trump hårdkör USAs linje att Putin inte får gå och förlora kriget betydligt mer än vad hans föregångare gjorde.

När det inte längre gick att hålla tillbaka spetsflyg håller Trump tillbaka PATRIOT, och förmodligen NASAMS också, eftersom det ger Putin en öppning att använda ett vapenslag han annars inte når framgång med – Krasnovmisstanken går från pyrande till en liten eldslåga.

Vi vet med säkerhet att Europa inte har antidrönarförmåga fortfarande – för mig är det obestridligt. Det är på gång men vi har det inte ännu vilket också betyder att våra stora vapenplattformar är mycket sårbara.

RU kan köra runt 10k FPV drönare per dygn som har nån 30km-50km eldkontrollszon, och 500st Gerans per två dygn på ett ungefär som når hundratals kilometer in över gränsen. Dom är relativt långsamma men Europa har haft dålig koll på dom ändå för att inte tala om den högst begränsade förmågan att bekämpa dom när viljan att skjuta ned dom till sist infann sig.

Robotar kan RU avfyra 100st i en insats men har begränsningar på tillgångssidan naturligtvis, några minuters flygtid tills träff i mål i Baltikum lite beroende på var avfyrningsramperna står när dom temporärt lämnar Belarus för att avfyra och sen direkt kör tillbaka in på ”neutral mark”.

Hur många robotar har då Ryssland?

(alla siffror nedan är från öppna källor så går säkert fel nånstans vilket ni triumferande kommer påpeka).

Ukraina bekämpar Grau-arsenaler lite då och då men även nyckeltillverkning och samma gäller för RU, är en robot 95% klar flyger den inte – det är svårt att veta hur förråden för flygklara robotar ser ut.

Det vi vet är att Kina byggt upp rysslands produktionslinor sedan 2023. Senast jag kollade hade RU 2000st robotar i ladorna på ett ungefär-

Nyproduktionen av Iskander är +800 Iskander/år

Zircon som är lite svårare att skjuta ned trots sin sjömålsklassning tillverkar dom 120st/år av.

Resten av robotparken är 1500-2000st/år i produktionstakt på ett ungefär.

Om Irankriget var en skenoperation för att tömma USA förråd får konspiratorikerna diskuterna nästkommande århundraden men det är fakta att +1700st patriot är förbrukade och USA har akut brist.

Patriot tillverkas det ungefär 600st/år av, tyskarna har fått licenstillverkning men är inte ännu igång (väl?) då Ukraina skulle få de första. Är många som skriker efter dom för övrigt.

NASAMS måste vi köpa av Raytheon men Norge har om jag förstår detta rätt tillverkning som har ökat kraftigt – runt 2000-2500st/år from 2026. Lång kö för att köpa dom.

SamPT som vi tillverkar i Europa är några hundra per år fortfarande.

IrisT finns har det producerats 5000st robotar till, Ukraina använder systemet.

Hur många har vi i ladorna, inte jättemycket gissar jag för vi snålar med Ukraina, dom får ju ingenting just nu. Patriot verkar vara akut låga, NASAMS måste vi ha eftersom det är en standardrobot och SamPT tillverkar dom ju inga så är väl lågt antal?

Sen har vi inte jättemånga batterier heller i Europa, 60st PATRIOT, 36st NASAMS, 10-12st SamPT och 26st IrisT.

Tar inte slut där, alla länder som hoardar vill ha dom för sitt närskydd så dom står inte där dom skulle göra mest nytta naturligtvis. Spanien har både NASAMS och Patriot för eget bruk till exempel även om dom har nåt/några system i Baltikum.

Europa är per definition reaktiva vilket betyder att RU kommer leverera förstaslaget – ändrar vi oss under galgen vore tacksamt och det diskuteras väl i detta nu gissar jag.

I Baltikum, mitt favoritområde just nu, finns det 3-4st tunga LV system lite beroende på veckodag tydligen eller om Trump drar bort något över natten. Under 2026 har dom fått fler än så men exakt hur många som är förbandssatta idag vet jag inte.

Ukraina har ”tiotals” tunga LV batterier.

Det finns således ett underdimensionerat markbaserat försvar i Baltikum mot robotar som till ytan inte är direkt mindre än det område Ukraina brukar få försvara mot robotar och drönare.

Eftersom vi inte ännu varit i krig är det ej orimligt att vi inte ännu förstått hur pass sårbara stora vapenplattformar är för drönarvapnet. Baltikum är inte speciellt brett och RU vet mycket väl att man försvarar huvudstäderna vilket gör ytan ännu mindre.

Dom är mer sårbara idag än för fyra år sedan och man behöver förstå hur man skyddar dom den hårda vägen. Aurora26 visade med all tydlighet att vi lärt oss för lite av ukrainakriget och det var i närtid.

Spetsflyget är tydligen inte optimalt för att skjuta ned ballistiska robotar, Ukraina är ett bra exempel på det.

Drönarvapnet är en akut svaghet för oss som vi över kanske två år jobbat bort, det är nytt och det finns en förklaring till varför även om vi såsat rejält.

Att inte ha fullgott skydd mot robotarna är oförsvarligt och direkt underlåtenhet, kalla krigets vapen som vi har byggt en hel rustningsindustri att försvara oss emot men vi tillverkar inte tillräckligt – trots att robotarna regnar över Ukraina nån gång i veckan.

Jag såg inte den här komma, trodde nog att Europa hade börjat tillverka i stor mängd när Trump kom till makten för det tog inte lång tid innan det var tydligt vad han höll på med och det var 1.5år sedan.

Då får vi tyvärr lägga en pusselbit till där Europa är svaga när vi borde varit starka.

Risken är väl att Ryssland kan hota med robotvapnet när dom vill ha eldupphör och frysta fronter nångång framöver.

Svaren på alla mina inlägg blir ju alltid att Europa har en enorm vedergällningsförmåga men alltid när man börjar gräva lite ser det ut så här – ren underlåtenhet i mitt tycke av de som har till jobb att skydda oss.

Rheinmetall säger att Merkel var djävulen själv och försökte nedrusta men nu är det 2026 och det har varit fullt krig sedan 2022. Intressant i sammanhanget är att vi här på Johan No.1 postat ett par uttalanden från Merkel på senare år som varit proryska till sin art.

Vi har två orosmoln på himlen som inte ens borde vara uppe till diskussion, ena är att Trump återigen kämpar för ett eldupphör i Ukraina. Om det blir eldupphör i Ukraina flyttar Putin sin armé och anfaller oss punkt, Europa måste förstå att det är nödvärn som gäller här. I Ankara verkar Ukraina ha hittat stilen och dom viker sig inte direkt för Trump vad jag kan se?

https://www.theguardian.com/world/2026/jul/05/ukraine-war-briefing-trump-repositions-himself-as-peacemaker-in-long-call-with-putin

Det andra är att min markör för om det skulle bli konflikt i Baltikum precis lyste upp.

“Until recently, the U.S. contingent in Estonia numbered between 500 and 700 troops, stationed at Tapa, in southern Estonia, and at other military sites across the country. That number has now fallen to fewer than 100 personnel. Officials have not disclosed any information about future troop movements or the deployment of additional U.S. forces to Europe”.

Den tunga amerikanska bataljonen i SÖ Estland i Vöru har roterat ut och man svävar på målet om den som skulle roteras in. Fanns 600-700st (den bataljonen), och nu är det 100st amerikaner kvar i landet.

USA har dragit bort alla offensiva förband från Baltikum, Polen och Tyskland nu. Dom har forcerat förflyttningarna, man har nyligen fört över tung materiel som sen direkt skickas i retur och general Donahue, högsta USA befäl för Europa, fick precis sparken. Hans efterträdare ”kommer så småningom” så visst beslutsvacuum just nu i det amerikanska lägret.

Stabsfunktioner har kapats med kort varsel och USA stod för mycket av den förmågan – ni har alla läst tidigare inlägg så behöver inte repetera.

Hade jag varit Europa hade jag omgående skickat in brigader som fick gräva ned sig längs med balternas östgräns och minera igen bäst dom hinner.

Trump hade ett ”90minuters kul samtal med Putin” häromdagen.

Sen landar två ryska regeringsflyg i USA precis under NATOmötet i Ankara.

Tiden börjar springa iväg, skall man förflytta förband som gräver ned sig tar det tid och det måste göras nu. Det är naturligtvis tråkigt att ingen lyssnar men nu börjar det brännas.

Noterar ni i Ankara så är Trump ap-sur på Spanien för allt möjligt men det är från Baltikum han drar bort alla offensiva förband.

”Vi kunde aldrig ana, det fanns inget som tydde på det” tätt följt av ”för att återta området norr om Daugava kommer förlusterna mätas i tiotusentals eftersom vi inte hann upp i tid och kunde säkra brohuvuden” tätt följt av ”EU har beslutat att kraftigt fördöma rysslands aggression och erkänner inte alls Estland och halva Lettland som ryskt”.

Ridån går blixtsnabbt ned och allt begravs i möten, välformulerade emails och ändlösa diskussioner.

För mig är detta obegripligt, sedan ZAPAD25 började vi väl skriva om detta och det händer absolut ingenting, läser inte alla politiker i EU Johan No.1?

Smäll på en finanskris alá 2008 ovanpå detta i höst och sen rysk psyops så kommer finans som är lättfotade att dra från Europa som en avlöning och allt blir bara etter värre.

Eftersom jag följer fintwitter hänger jag med lite löst i fingertopparna och det verkar finnas en del säljare av USA statspapper nu?

Enklaste sättet att få stopp på det är att göra den enda egentliga konkurrenten till USAs statspapper som är EU dito oattraktivare än deras egna, så det kan nog vara lite finansiell överlevnad från USA med i den övergripande mixen.

Vi har bara svåra beslut att fatta nu – fatta dom istället för att sega. Det går sällan bra för fegisar och klarar vi inte av att fatta svåra beslut nu, hur i hela fanken tror ni det kommer gå när vi sett drönarmolnen över Baltikum och alla hundratals robotar dom aldrig lyckades skjuta ned. Våra politiker kommer gå i ide och slänga telefonen i badkaret för att slippa fatta besluten.

Som minst ”ja vi hjälper gärna till men då måste alla göra det men *(insert valfritt land)* skickar inte exakt lika mycket som oss så vi väntar på förtydligande via Postnord. Vi måste förstå detta bättre innan vi kan skicka något och så är rutinen vi har kommit överens om i vårt nya managementsystem från McKinsey – man följer alltid rutinerna det är sedan gammalt”.

Balterna börjar väl förstå vartåt det barkar kanske, att alla avtal på snorfint räkskalspapper är lika mycket värda i praktiken som ett vallöfte från valfritt riksdagsparti.

https://ua.news/en/world/krayini-skhidnogo-flangu-nato-gotuiutsia-do-samostiinoyi-vidsichi-udaru-rf-politico

Om ni läst tidigare inlägg har ni också förstått att våra avtal och stridsplaner för Baltikum har tydliga svagheter som gör att vi inte kan vara både reaktiva och få in förbanden i tid för försvar. Nu har iallafall balterna förstått att dom behöver försvara sig i två veckor själva innan vi arbetat oss upp till dom. När flyktingströmmarna går söderut, ryssarna ligger nedgrävda norr om Daugava och drönarparaplyet är fullt utfällt 50km söderut, då är två veckor en önskedröm där acceptansen över till en oändlig tidslinje gradvis kommer komma krypande.

Efter två veckor är balterna blockade på whatsapp och vi slutar svara på alla de desperata ”var är ni, är ni här snart” meddelandena.

Hursomhelst, nästa kritiska tidpunkt är månadsskiftet Juli/Augusti och framåt. När regnen kommer i Oktober bör det vara faran över om det blir lerigt i Baltikum som det brukar bli i Ukraina. Har Ryssland då hunnit gå i försvar är det inte dom som drabbas av regnen utan vi som skall genomföra en blixtrande motoffensiv, vilket då kommer vara ett till skäl att ”avvakta och djupanalysera situationen för att kunna fatta det bästa beslutet” – en saving grace för våra folkvalda.

Början på slutet i Ukraina och så kanske man kommer till slutet på början för oss 😐

Så här säger iallafall Budanov och jag tycker det finns goda skäl att förbereda oss för krig eftersom vi vill ha fred som Finland gjorde i backen upp till 1939, och som enda land också idag.

Det gör man bäst genom att låta lätt skytte gå i försvar i östra Baltikum och sen en betald prenumeration här på Johan No.1 Substack. Såg att det tillkommit några prenumeranter och tackar högtidligast med en djup fransk bugning och vitpudrad peruk.


STÖD UKRAINA!

När tror du att kriget i Ukraina kommer att vara över?

Visa resultatet

Laddar ... Laddar ...

87 reaktioner på ”Halv eller högrisk, 1 av 2, 9 Juli 2026”

  1. Ryska förluster i Ukraina 2026-07-10

    • 1310 KWIA
    • 7 Tanks
    • 3 AFVs
    • 59 Artillery systems
    • 4 MLRS
    • 1 Air defense system
    • 1 Aircraft
    • 1843 UAVs
    • 4 UGVs
    • 363 Vehicles & fuel tanks
    • 4 Special equipment

    SLAVA UKRAINI

  2. Bra att Duplantis mfl. står upp och kritiserar IOK. Hoppas de tvingas backa.
    Måste väl nästan vara stora mutor, alternativt hot, inblandade för att de ska ta det korkade beslutet att släppa in Ryssland igen med tank på att deras terrorbombningar av civila mål bara blir värre och värre.

    ”Den svenska stavhoppsstjärnan Armand Duplantis är kritisk till att Internationella Olympiska Kommittén välkomnar ryska idrottare tillbaka till spelen med start i Los Angeles 2028. Till SVT Sport säger han att tajmingen är konstig och att Rysslands attacker mot Ukraina fortsätter som vanligt.

    – Det är inget som förändrats. Det blir bara sämre. Jag förstår det inte, helt ärligt.

    Han är inte ensam om att ha reagerat på IOK:s beslut. Den svenska olympiska kommittén, SOK, har också kritiserat beslutet att låta ryssar tävla igen.”
    https://omni.se/duplantis-kritik-mot-iok-tajmingen-ar-konstig/a/9p8Byw

  3. Off-Topic, Ryssland och Afrika

    Ryssland försöker behålla sitt grepp i Afrika.

    ”Den ryska utrikesministern Sergej Lavrov säger i ett uttalande att man ska fortsätta ge militärt stöd till juntorna i Burkina Faso, Mali och Niger. Det rapporterar Le Monde.

    De tre länderna har ansträngda relationer till västvärlden och har bildat den regionala Sahel-alliansen (AES).

    ”Vi förenas i vår gemensamma förståelse för behovet av att bygga en rättvis multipolär världsordning, och genom gemensamma ansträngningar kämpa mot den nykolonialism som är så djupt rotad hos våra kollegor i Västvärlden”, säger Lavrov i uttalandet.” https://omni.se/ryssland-utlovar-fortsatt-stod-till-afrikanska-juntor/a/bOQXR3

  4. När detta är över så hoppas jag att Europa entydigt har skaffat sig en ryggrad och talar om för USA att NATO är en FÖRSVARSALLIANS och att det är högst opassande att beklaga sig över andra länders medhjälp när det är USA själva som attackerar. Således kan USA dra åt helvete om det inte passar och Europa kommer bygga sitt eget NATO utan USA.

    Flera presidenter innan Trump har krävt att man ska öka försvarsanslagen enl. ö.k. vilket är helt rätt, men det är bara Trump som kör med utpressninig, dessutom under ett krig som hotar hela Europa. Det är ansvarslöst att inte stå upp för anslagen, men det är.vårdslöst att utpressa under krig.

    Vi måste stå på egna ben! USA är på dekis och kommer inte att hämta sig (jag har sagt det förr, innan 2050 har det börjat muttra om urttäde av vissa delstater). Tyskland är på dekis och kommer få det tufft för en lång tid framöver så andra måste kliva in.

    1. Anfall bästa försvar. Fartyg med militär utrustning har slutat trafikera linjen Iran – Ryssland över Kaspiska havet, då den mesta av materielen antingen är förstörd eller behövs i Irans återstående försvar. Alla länder har rätt att angripa länder som antingen själv bryter mot folkrätten eller hjälper andra länder som gör det. Rätt och moralisk skyldighet.

       

      Rätt och moral.

       

      Att attacken mot Iran på något sätt skulle vara tvivelaktig ur folkrättslig synpunkt är fel och sådana påstående är moraliskt tvivelaktiga.

      1. Där håller jag förstås inte med dig.

        Finns lite olika uppgifter, men ungefär 3 500 – 3700 civilpersoner har dödats under kriget varav minst 181 barn. Räknar man med Libanon är det ungefär 2 000 ytterligare.

        Även om man förstås försöker undvika civila förluster är det precis det som krig leder till.

        Det här är alltså personer som inte skulle dött annars, och det är inte direkt så att man har räddat några i Iran, snarare har de väl gått ännu hårdare fram mot sin befolkning. 

        Sen tillkommer förstås även många soldater på båda sidor i kriget.

        Sen har vi de enorma ekonomiska kostnaderna som i slutänden (även om det bara handlar om en liten del) påverkar tilllgången till mat, vård och välfärd i mängder av länder. 

        Bara kostnaden för kriget rent miltiärt beräknas ligga på mellan 50-100 miljarder USD.
        Du har ungefär lika mycket när de gäller de direkt skadorna som kriget orsakat.

        Det finns en del beräkningar över de globala ekonomiska effekterna av kriget.
        De beräkningarna varierar från hundatals miljarder USD ändå upp 3,5 biljoner USD.
        Det här drabbar bland annat länder som inte alls är inblandade och redan har en pressad ekonomi och då är det förstås som vanligt de fattigaste som drabbas hårdast. Sri Lanka är ett av länderna som fått problem. 

        Vad tycker du att kriget har uppnått för ädla mänskliga mål som gör det värt kostnaderna i människoliv, alla de som skadats, all förstörelse och även rent ekonomiskt (som i slutändan påverkar människor)?

        1. Och de uteblivna vapenleveranserna till Ryssland (vilka vände kriget till ett hårt ansatt Rysslands fördel 2023, räknar vi bort). De civila som dödats i Ukraina av Gerandrönare struntar vi i. Ja då undrar jag vilket trubbigt spjut vi riktar mot Ryssland om vi skall kalkylera — kortsiktiga — ekonomiska förluster och risken för att civila hos fienden skall drabbas. Krig går inte att riskeliminera, det borde du veta som bevakar ett krig sedan tre-fyra år. Hade de allierade tvingats eliminera risken för civila offer när man satte in motståndsoperationer hade vi inte haft någon befrielse av Europa. Ochvenligt ditt resonemang har JD Vance helt rätt i att Ukraina skall upphöra med offensiva aktioner inne i Ryssland, förvisst förekommer faktiskt att civila drabbas. Trots ukrainska ansträngningar (liksom amerikanska ansträngningar i Iran) att minimera risken för detta. Och u der två tre dagar i Iran hade regimen ihjäl uppåt en tjugotusen av sina egna invånare. Detta är bekräftat, vilket jag inte tror dina uppgifter om civila som drabbats i Iran i samband med den amerikanska attacken är.

        2. ”snarare har de väl gått ännu hårdare fram mot sin befolkning”

          jaså? Tror vi hade känt till eventuella massakrer sedan den senaste som den dåvarande och nu eliminerade ledningen genomförde.

    2. Sorry, MacDelmac, men när man lyssnar på vad Tysklands förbundskansler Metz sa igår på NATO-sammanträdet i Ankara 🇹🇷 är den med ryggrad inte Europa. Inte heller alla USAs presidenter, utan en viss amerikansk president:

      Merz: ”Trump often applies pressure through a very forceful approach.

      The last American presidents politely asked us, ”Please, finally do a little more for your own defense,” but across Europe those requests largely fell on deaf ears.

      Now there is an American president who says, rather bluntly, ”Enough is enough.”

      And I cannot blame him. Just look at the numbers: the United States spends around 80 percent of NATO’s defense resources, while Europe accounts for only about 20 percent.

      That is unacceptable. It has always been unacceptable.”

      1. De flesta sen åtminstone Bush den yngre har kritiserar Europa för att inte göra mer o betala mer.
        Trump är totalt opålitlig och därmed ska hållas kort så länge han springer Putins ärende!

        1. I det här fallet är det inte till Putins fördel att Wuropa rustar upp. Att USA sedan en tid har en ökande konfrontation med Kina med följder för hur landet måste prioritera militärt är ju inte heller till Putins fördel, då Kina — vilket framgår i några inlägg nedan och som avhandlats flitigt i övrigt här på johanno1 — är att betrakta som allierad till Ryssland. Det är endast vettiga resultat av att Trump satt ned foten och dessa är till vår fördel och Putins nackdel.

          1. Han skiter i USA, han skiter i Europa, han skiter i Kina o RU. Han bryr sig bara om sig själv och sin eget eftermäle. Trump är bara Trump first.

            Hade han på riktigt intresserat sig så hade han gjort en deal med Xi (han är ju sååååå bra på det så varför har inget gjorts) och därmed desarmerat RU ännu mer. Därefter hade han kunnat hota RU med att ge UA allt de pekar på.

            1. Jo, det är väl lite ömsom om. Trump har ju både besökt XI och projicerat militär styrka. Irankriget, kanske även Venezuela, var lite att sätta inte bara Ryssland – – även Kina på plats vad avser deras militära inflytande i omvärlden och strategiska roll som militärt allierad. Blev väl en hel del kinesiskt skrot, liksom ryskt som följd av anfallet. Trumps käranden om Grönland handlar mindre om Trumptower i Nuuk, än om att det faktiskt förekommer kinesiska liksom ryska fartyg runt Grönland. Om man får tro amerikanerna. Precis som i Venezuela (olja) och Iran (Silk Road) har Grönland utgjort ett mål för kinesiska ekonomiska intressen (jordartsmetaller, olja?). Som står i konflikt med amerikanska. Så Trump agerar mot Kina både militärt och ekonomiskt. Vilket gynnar amerikanska intressen, militärt och ekonomiskt. Oavsett om det även gynnar Trump.

  5. Off-Topic, vapenvilan i Iran

    2Sent på onsdagskvällen genomförde USA för andra dagen i rad attacker mot Iran. Enligt USA:s centralkommando, Centcom, har omkring 90 mål träffats.

    Enligt en källa till nyhetsbyrån Reuters ska USA:s nya attacker ha varit större än de som man genomförde under natten till onsdagen. CNN rapporterar att iranska myndigheter har uppgett att en järnvägsbro i norra Iran har skadats i attackerna. Al Jazeera skriver att en person har dött i staden Iranshahr.

    Den iranska militären har under natten svarat på attackerna. Det iranska tv-bolaget IRIB rapporterar enligt CNN att Iran har skickat drönare och robotar mot amerikanska baser i Kuwait och Bahrain, precis som föregående dygn.

    Konflikten mellan USA och Iran trappas nu upp allt mer. Under onsdagens Nato-toppmöte i Turkiet sade USA:s president Donald Trump att han anser att den vapenvila som rått sedan mitten av juni är över.”
    https://omni.se/iran-och-usa-har-utvaxlat-nya-attacker-under-natten/a/K8G6dG

  6. Off-Topic, Trump och hans nya plan

    ”Donald Trumps hemresa från Natotoppmötet i Ankara har blivit en snackis av flera anledningar. Bland annat flög han hem i ett gammalt blåvitt Air Force One-plan, inte den stora lyxgåvan från Qatar – ett nytt Boeing som gjorts om till presidentplan – som han anlände till Turkiet i.

    AP beskriver det som ett oväntat byte. Presidenten har inte gett någon tydlig förklaring till varför han reser hem i ett annat plan jämfört med det han flög dit med. Trump påstår att han ville åka i det äldre planet ”för gamla tiders skull”.

    Flera medier skriver att flygplansbytet väcker frågor om det nya flygplanets säkerhet. Administrationen har lagt hundratals miljoner dollar på att bygga om Qatars gåva, men flera medier har uppgifter om att det bland annat saknar ett system som varnar för inkommande robotar.

    – Det nya Air Force One-planet är ett toppmodernt flygplan som utrustats med avancerade säkerhetssystem för att skydda presidenten och hans medarbetare, säger Vita husets talesperson Steven Cheung.”
    https://omni.se/trump-anlande-i-nya-planet-men-akte-hem-i-det-gamla/a/wrxRJ4

  7. Off-Topic, vattenbrist

    Slå två flugor i en smäll! Drick bara Obolon (eller någon annan valfri Ukrainsk öl) så stöttar du både Ukraina och motverkar vattenbristen!

    ”SMHI utökar sin varning för risk för vattenbrist. Nu omfattas även grundvattenmagasinen i Hallands, Östergötlands, Stockholms och Uppsala län.

    Därmed berörs totalt elva län, enligt SMHI:s vakthavande hydrolog Hugo Rudebeck.

    – Sommarens regnskurar kan tillfälligt öka fukten i marken och hjälpa växterna att återhämta sig. Men för att fylla på sjöar, vattendrag och grundvatten krävs betydligt mer regn, säger Rudebeck.

    Nederbörden under både vintern och våren har varit lägre än normalt, vilket är en av orsakerna till de låga grundvattennivåerna, rapporterar SVT Nyheter Stockholm.

    Hushåll uppmanas nu att hushålla med vattnet och hålla sig uppdaterade om eventuella nya rekommendationer eller restriktioner från den egna kommunen.”
    https://omni.se/smhi-utokar-varning-for-vattenbrist-elva-lan-berors/a/ExvJw5

  8. Som vanligt håller jag helt med dig Johan, om att Europa är osedvanligt långsamma när det gäller att skaffa sig motvapen både mot drönare och ballistiska, och att befästa Baltikum.

    Däremot tycker jag du överdriver hotet från Ryssland gentemot Europa.

    Om Ryssland skulle gå in fullt ut mot ett av de baltiska länderna, säg att de då sparat i hop drönare så de kan skicka ett par tusen om dagen i någon vecka eller två och därefter 500 per dag samt även bränner alla ballistiska de kan få fram säg 400 under första månaden så skulle det förstås skapa enorm förödelse. Tar vi Estland eller Lettland som exempel skulle de förstås ligga väldigt risigt till och inte själva kunna försvara sig om Ryssland samtidigt kör en större markinvasion.
    Så långt håller jag med, Baltikum är inte redo att möta det hotet själva och vi har inte gjort mycket för att stärka upp deras försvar.

    Det skulle förstås även bli ganska besvärligt för NATO eller EU att skicka in marktrupper som då ska driva ut ryssarna samtidigt som de möter 10 000 FPV-drönare om dagen. Håller med om att vi inte är förberedda på den typen av krigföring heller.

    De skulle kunna bli som du är inne på att vi kommer att stå på sidan och titta på, men jag tvivlar på det. Visst, det kommer att ta ett par tre dagar förmodligen innan vi reagerar fullt ut.
    Sen blir ju inte vår reaktion att enbart skicka in marktrupper.
    Det kommer att bli flyg och långdistansvapen i första hand och vi kommer förmodligen gå mot helt andra mål för att Ryssland ska inse att de måste dra sig tillbaka.

    Men hotet mot Europa då?
    Vi kommer inte att våga för att vi kommer att möta alla drönare och ballistiska robotar!

    Att Ryssland via sina Shahed/Geran drönare och ballistiska missiler skulle utgöra något större hot mot hela Europa om vi väljer att försvara Baltikum känns väldigt överdrivet.

    Ukraina har hela kriget haft svårt att värja sig mot de ballistiska robotorna, det gick bättre när de fick patriot men inte ens då har man lyckas stoppa alla. Shaheds hade man initialt problem med, men redan innan man tog fram interceptordrönarna lyckades man ta ner en ganska stor andel. Sedan kom jetvarianten och där fick man lite problem då de var svårare.

    Visst utgår de ett hot men Ukraina har motstått Rysslands terrorattacker under 4,5 år utan att ha besegrats och de ser starkare ut än någonsin. Det är förstås en enorm tragedi med många civila dödsoffer och ännu fler som skadats för livet. Men Ukraina har inte besegrats.
    Då kan man invända att de har inte heller besegrat Ryssland.
    Man kan även påtala att de klarar sig genom att de får stöd av Europa.
    Det stämmer ju, men det om runt 50-60 miljarder euro per år om vi bortser från lån. Det är ungefär lika mycket som EU betalar ut i jordbruksstöd varje år.

    Europa har en helt annan ekonomi än Ukraina och kan alltså ställa om på ett helt annat sätt om vi skulle hamna i krig förutom att vi redan från början har ett enormt mycket större försvar än Ukraina även om vi saknar deras spets när det gäller interceptor och FPV-drönare och säkert även en del av deras stenhårda motståndsvilja.

    Åter till hotet från Ryssland. Om de skulle ta sig an hela Europa och vi förutsätter att vi inte har något försvar alls mot deras Shahed eller ballistiska robotar. De skulle förstås orsaka en hel del förödelse men de innebär inte något större hot om de ska täcka hela Europa.
    Shahed orsakar relativt små skador, de ballistiska något mer, men det är ändå begränsad verkan, inget av dem är något ”Wunderwaffe” och absolut inget krigsvinnande. Ukraina är ju ett bevis på det.

    Riktar de in sig på militära mål kan det ha en viss inverkan, men Europa är stort. 500 drönare och 20 ballistiska per dag kommer inte att göra någon skillnad. Vi kommer att kunna bekämpa en del av dem och dessutom är det inte alla som fungerar som de ska hela vägen eller ens lyckas nå de mål som det var tänkt att de skulle träffa.

    Siktar de istället in sig på Europas huvudstäder skulle de kanske lyckas förstöra ett par byggnader per dag och stad och det är mycket troligen just det de skulle göra för att hoppas på att befolkningen av ren rädsla skulle pressa regeringarna att lägga ner vapnen och låta Ryssland vinna (eller låta Baltikum falla). Men det har inte fungerat i Ukraina och jag är helt säker på att det inte heller kommer att fungera mot Europa.

    Det ovan förutsätter förstås att kriget i Ukraina är över. Innan dess lär det inte bli frågan om något större anfall mot Baltikum. De har de inte resurser för.

    1. Hoppas verkligen att du har rätt. Tyvärr tror pessimisten i mig att Europa ger sig direkt , det är värt att dra nya gränser om vi slipper frysa i vinter, samt skicka våra barn i döden.

    1. ** ❗️Över natten slog de 🇺🇦ukrainska försvarsstyrkorna till mot två 🇷🇺ryska oljedepåer samtidigt. Anläggningarna som träffades var Lukoil-Yugnefteprodukt i Mikhailovsk, Stavropol Krai, och Tvernefteprodukt i Tver.​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​ ** Film:
      https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mq72754mns2r

      Och en annan film:
      https://bsky.app/profile/beefeaterfella.bsky.social/post/3mq726yxwks2a

  9. ** 🇺🇦‼️ ”Våra djupa attacker imponerar verkligen på Trump”: Förste vice ordförande för OP Serhiy Kyslytsya i en intervju med ”RBK-Ukraine”.

    🔷 Mötena 2025 var endast en positionsutbyte. År 2026 blir processen med aktivt deltagande av USA och NATO-generaler.

    🔷 Den militära ramen är 90% klar: Den tekniska komponenten för övervakning av eldupphör har länge varit helt överenskommen. Men allt hänger på avsaknaden av en politisk lösning.

    🔷 Vid ett stängt G7-möte sade Trump: ”Putin idag och Putin för ett år sedan är två olika saker.”

    🔷 Konstant kontakt: Zelensky kommunicerar regelbundet med Trump. Men besöket av de högsta amerikanska förhandlarna Witkoff och Kushner till Kyiv har ännu inte schemalagts.

    🔷 Ukraina kommer inte att ge upp sina territorier.

    🔷 Amerikaner gillar att lyckas och att stå på sidan av dem som är framgångsrika. **

    https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mq6z5itqb22q

    1. Det sista inte oviktigt. Där är det som om det funnits ett tjockt filter att bryta igenom för att påverka den nuvarande administrationen. Medan Ukraina tidigt visade styrka, vilket nådde många amerikaner, inklusive dåvarande administration.

  10. Förutom skiftningar inom de olika sektorerna vad avser de ryska anfallen, inga förändringar på totalen jämfört med igår. Det ukrainska trycket ligger stabilt över hundra, tydande på att idogt arbete utförs av den offensiva delen av det ukrainska försvaret.

     
    N Slobozhansky 2
    S Slobozhansky 2↘️
    Kupyansk 2
    Lyman 15💥
    Slovyansk 28💥💥
    Kramatorsk 3
    Kostjantynivka 29💥💥↗️
    Pokrovsk 38💥💥↘️
    Oleksandrivskij 3
    Huliaipole 30💥💥↗️
    Orikhivsk 2
    Prydniprovskij 0

    Localized 154
    Unlocalized 114
    Total 268
    Ratio unloc/loc 0.7.

  11. Det var ett tag sedan Covert Cabal släppte någon video angående ryska stridsvagnar.

    Enligt deras uppskattningar håller förråden på att sina men samtidigt har Ryssland i dag fler aktiva stridsvagnar (ca: 3 500) än när kriget startade (ca: 3000).

    Förråden är allts på väg att tömmas, men stridsvagnarna skickats vidare för reparation i hög takt samtidigt som man i dag inte längre förbrukar så många i kriget.

    CC uppskattar nyproduktionen till ca: 200-250 per år (måste vara en ganska osäker siffra).

    För tillfället ökar alltså antalet ryska stridsvagnar snarare än minskar.

    De menar att anledningen till att man inte längre använder stridsvagnar i samma utsträckning helt enkelt är för att de är alldeles för lätta att slå ut med billiga drönare. Ryssland samlar ändå på sig stridsvagnarna medan de försöker hitta motmedel mot drönarna.

    Lyckas man med det blir de plötsligt intressanta att använda igen.

    Nu när man förbrukar färre än man gör av med har man tydligen även kostat på sig att skicka några till Mali.

    https://www.youtube.com/watch?v=f3nuZbBfEWA

  12. ”Svenska Frida Stoltz skadades i en rysk attack i Ukraina i fredags efter att hon och en grupp andra volontärer levererat nödhjälp, berättar hon för flera medier.

    När de stannade för att tanka i Poltava började personalen på bensinstationen plötsligt springa. Sedan var det som att hela världen exploderade, berättar hon.

    – Det är som att två eldklot, i olika storlekar, flyger framför ansiktet på mig efter att fönstret trycks in. Den första tanken är att de kommer explodera i ansiktet på mig, säger hon till Expressen.

    Hon och hennes kollega tog sig ut ur bilen, men stötte då på en man som fått splitterskador. De använde en tröja som tryckförband innan ambulansen anlände.

    Totalt skadades sex personer av drönaren. Frida fick skrapsår samt brännskador på en arm, och har ett tryck i huvudet efter händelsen.

    – Med tanke på vad vi utsattes för så är skadorna lindriga. Vi alla hade änglavakt, säger hon till DN.”
    https://omni.se/svenska-frida-skadades-i-rysk-attack-i-ukraina-hade-anglavakt/a/2pjPGa
    https://www.dn.se/varlden/frida-brannskadades-i-rysk-attack-fruktansvart-otackt/

  13. ”Vi kunde aldrig ana, det fanns inget som tydde på det” tätt följt av ”för att återta området norr om Daugava kommer förlusterna mätas i tiotusentals eftersom vi inte hann upp i tid och kunde säkra brohuvuden” tätt följt av ”EU har beslutat att kraftigt fördöma rysslands aggression och erkänner inte alls Estland och halva Lettland som ryskt”.

    Detta är i och för sig svårgripbart. Ännu svårare att förstå är varför då inte Ryssland redan har gjort slag i sak.

  14. Off-Topic, Kina

    Det här tycker jag var lite oväntat. Nu står det inte vilka det är som importerar, men säkert Europa.

    ”Exporten av bilar från Kina ökade med 80 procent i juni jämfört med motsvarande månad i fjol, skriver TT.

    Under det första halvåret exporterade Kina mer än 4,4 miljoner bilar, en ökning med 72 procent jämfört med samma period 2025.

    På den kinesiska hemmamarknaden ser det mörkare ut, med ett försäljningsras på 26 procent. Marknaden i Kina präglas av priskrig och fallande efterfrågan i spåren av en ihållande fastighetskris som gröper ur de kinesiska hushållskassorna. Dessutom har statliga subventioner till köp av elbilar i Kina dragits tillbaka.”
    https://omni.se/exporten-av-bilar-fran-kina-rusade-med-80-procent/a/bOQ7qq

    1. De största regionerna för kinesiska bilexporter är idag:
      Asien (inkl. Mellanöstern) – den största regionen. 
      Europa – särskilt Storbritannien, Belgien, Spanien, Italien och Tyskland. 
      Latinamerika – där Mexiko och Brasilien driver tillväxten. 

  15. ”Det är troligt att Rysslands president Vladimir Putin tänker trappa upp kriget i Ukraina under de kommande månaderna. Det uppger källor nära Kreml som Reuters har talat med.

    En källa, som träffar Putin regelbundet, beskriver en ”hög sannolikhet” för en eskalering.

    Putin uppges ha avvisat ett kompromissförslag från en grupp rådgivare om att frysa frontlinjen. I stället sägs han vilja ta full kontroll över Donbasregionen.

    USA:s president Donald Trump påstod i måndags att Putin vill avsluta kriget och att en lösning är ”närmare än många inser”.

    Enligt ukrainska underrättelser förbereder Putin snarare upptrappning än fred. En tjänsteman vid Zelenskyjs presidentkansli säger att det kan röra sig om nya militära operationer i Ukraina eller ett möjligt angrepp mot ett annat europeiskt land.”
    https://omni.se/kallor-nara-putin-hog-sannolikhet-for-eskalering/a/0pWoLA

    1. ”Två månader – sedan kommer Rysslands president Vladimir Putin att trappa upp kriget i Ukraina om inte fredssamtalen fortsätter. Det säger den tjeckiske presidenten Petr Pavel till The Telegraph.

      – Ryssland kommer att ha parlamentsval i september. President Putin kommer knappast att deklarera mobilisering innan dess, men när valet är över kommer fönstret att krympa, säger han.

      Väljarna ställer sig allt mer negativa till det pågående kriget efter ett flertal ukrainska attacker. Samtidigt kämpar landet med inflation, bränslebrist och strömavbrott som följd. Putin har därför svårt att bibehålla lugnet bland de ryska invånarna.

      Därför, menar Pavel, är det viktigt att Nato fortsätter sätta press på presidenten att sätta sig vid förhandlingsbordet.”
      https://omni.se/presidenten-tva-manader-sedan-trappar-putin-upp-kriget/a/RjKmv5

      1. Trump är bäst i världen på att förstå Putin…… enligt honom själv.

        Putin har lurat upp Trump på läktaren, igen!

        Men hans anhängare har ju MAGA glasögonen på sig och ser inte farsen. Det är fan lyteskomik.

  16. ”Kina och Ryssland har sedan 2022 haft hemliga möten där det militärstrategiska samarbetet fördjupats avsevärt. Det visar en stor granskning från tyska Der Spiegel, franska Le Monde och ryska oberoende exiltidningen The Insider.

    Läckta dokument avslöjar bland annat diskussioner om att angripa Elon Musks satellitinfrastruktur Starlink, med tanke på dess betydelse för Ukraina, samt långtgående vapensamarbeten.

    Ansvarsfördelningen mellan Kina och Ryssland är tydlig, enligt granskningen. Kina bidrar med teknik som Ryssland kan använda i sitt utmattningskrig mot Ukraina. I utbyte får Kina lärdomar som kan användas mot Taiwan.

    Samarbetet uppges länge ha varit okänt för västerländska underrättelsetjänster.”
    https://omni.se/kina-och-ryssland-i-topphemligt-samarbete-smider-planer-mot-vast/a/M7djRr

  17. Kina och Ryssland har sedan 2022 haft hemliga möten där det militärstrategiska samarbetet fördjupats avsevärt. Det visar en stor granskning från tyska Der Spiegel, franska Le Monde och ryska oberoende exiltidningen The Insider.
    Läckta dokument avslöjar bland annat diskussioner om att angripa Elon Musks satellitinfrastruktur Starlink, med tanke på dess betydelse för Ukraina, samt långtgående vapensamarbeten.
    Ansvarsfördelningen mellan Kina och Ryssland är tydlig, enligt granskningen. Kina bidrar med teknik som Ryssland kan använda i sitt utmattningskrig mot Ukraina. I utbyte får Kina lärdomar som kan användas mot Taiwan.
    Samarbetet uppges länge ha varit okänt för västerländska underrättelsetjänster.
    https://omni.se/a/M7djRr

  18. Dansk minister pressas om Ukrainas vindkraft

    Att Ukraina bygger så mycket vindkraft väcker förundran i branschens stormakt Danmark. Energiminister Samira Nawa tvingas nu förklara hur Ukraina kan bygga fem gånger så många turbiner.

    I en formell fråga avkrävs Nawa besked om hur ett land i ”en aktiv krigssituation” lyckats bygga fem gånger så mycket landbaserad vindkraft som Danmark de senaste åren, och hur detta påverkar den danska ambitionen att vara ”ett grönt föregångsland”.

    Nawa försvarar sig med att Ukraina är 14 gånger större, och att förnybar energi redan 2024 stod för ”cirka 80 procent av den samlade danska elförsörjningen”.

  19. Svarar här MXT, har fått för mig att alla inte går tillbaka upp när dom klickar igen på sidan.

    Jag får nog säga att vi börjar nå framgång och att massa buktande innerväggar dåligt uppallade nu rivits ned – tror den terapeutiska termen för detta är stadiet acceptans.

    Jag utgår ifrån att du inte skickar ut beten för diskussionens skull utan under två timmar kämpat med ett vettigt svar. 

    Vi är alltså överens om –

    -Rysk drönarförmåga, och nu också robot-oförmåga från oss (ny för mig sedan igår med interceptorerna).

    -Att balterna själva utan vår hjälp kommer ha svårt att försvara sig.

    -Att NATO (eller Europa) kommer ha svårt att återta terrängen i Baltikum.

    Eftersom diskussionen länge stod kring det så hade nog terapeuten nu sagt att du gör framsteg men fortsatt rekommenderat två besök i veckan tillsvidare, dom vill ju trots allt mjölka ur mesta möjliga för fakturering.

    Nu tar jag dagen åt att besvara dom argumenten efter bästa förmåga. Allt är ju redan stött och blött till förbaskelse i mina 2000st inlägg om Baltikum men eftersom det börjar brännas och jag har ett inlägg till imorgon gör det faktiskt mycket att tänka ett varv till.

    Jag sammanfattar det du säger så det blir lite mindre text och fultolkar jag är det helt oavsiktligt (allvarligt menat).

    1 – Europa kommer inte stå på sidlinjen utan ta fajten, kan ta 2-3 dagar innan vi förflyttar oss norrut men framförallt flyg och långdistansvapen mot mål (i Ryssland gissar jag?).

    2 – hotet mot Europa, kan Ryssland verkligen hota hela Europa med Gerans, robotar och FPV drönare, skadorna blir som högst begränsade och Europa är stort.

    3 – Baslinje Ukraina, dom har klarat sig bra i 4.5 år mot Ryssland. Europa är dessutom ”enormt mycket starkare” än Ukraina så vi kan antas göra bättre ifrån oss.

    4 – Ukrainakriget måste ta slut först, dom har inte resurser för någon ytterligare konflikt så länge det pågår.

    Dina argument ovan är ju mainstream Europa fortfarande och du underbygger dom väl, får se om jag lyckas argumentera tillräckligt bra här, vi kör i oordning.

    4 – I min post ovan är ett uttalande från Budanov som hävdar motsatsen, innan jag hör av mig till honom att någon hävdar att han ljuger vill jag också lyfta att jag i flertalet inlägg har gått igenom att RU idag har en CAA och två AC gripbara vid norra fronten + en hel mosaik av specialförband ned till deras SOF. Denna information kommer från förbandskartorna vi litar på och är således trovärdiga källor i linje med vad alla planerare kan se, vi har samma information.

    Som bevis anföres nedan, att NK 11th AC nu är 30 000st stark och ligger i väntläge bakom norra fronten. Dom kommer ta över bevakningen så RU förband kan lösgöras. Antingen 1st CAA eller 2st AC i numerär ungefär.

    https://edition.cnn.com/2025/07/02/europe/north-korea-troops-russia-ukraine-intl-cmd

    Mainstream idag – 

    ”Ryssland har inte byggt upp sin förmåga emot den baltiska gränsen alltså finns den inte och allt dom har är i Ukraina”.

    För det första har Ryssland nu under +2år förstärkt broar och lagt om vägar för att klara tung trafik i hela området öster om Baltikum, Pskov och ned till Smolensk som minst. Ryssland är alltså FÄRDIGA med detta i April 2026 och allt går rakt upp till den baltiska gränsen.

    Tågstationer i Pskov och Smolensk har även dom byggts om och moderniserats samt att man byggt förråd och baser längs med gränsen mot Baltikum precis som man gjort uppe mot gränsen till Finland – allt är nyckelfärdigt redan.

    Under snart två år har balterna varnat för att förband förflyttats runt i Pskovområdet och sen inte dykt upp i Ukraina. Artilleri och LV mest tror jag.

    Körtiden mellan norra fronten (staden Kursk) där dessa AC och CAA ligger idag och upp till baltiska gränsen är 12hr på landsväg. Sommartid är vägarna i gott skick.

    Allting är dessutom relativt, när USA hade 2-3st tunga brigader, långräckviddiga HIMARS, Patriot och högsta befäl över hela insatsen var det en tröskeleffekt. Nu har den helt försvunnit, det sista offensiva förband USA hade i Baltikum är borta. Idag har inget annat förband från Europa fyllt detta gapande hål.

    Ukraina visar med all tydlighet att drönarvapnet gör att man kan strida med färre markförband än tidigare, och Ryssland har samma drönarvapen som Ukraina bara att dom blir utklassade av Ukraina.

    Man kan också strida mekaniserat om man har ett eget drönarvapen, saknar motståndaren det får dom gräva ned skytte istället.

    3 – baslinje Ukraina, dom har klarat sig och vi kommer klara oss bättre.

    Under WW2 fick hela Europa storstryk av Tyskland på några månader. Finland tog fajten med Sovjet och vann väl egentligen. Sovjet mosade sen Tyskland (med viss hjälp av oss som dom vägrar medge fortfarande).

    Om vi applicerar WW2 på idag så är Finland och Ukraina lika i sin vilja att döda ryssjävlar och Europa är otestat, men vi sköljdes inte direkt i ära och ryktbarhet sist det begav sig.

    Ja, du har helt rätt i att Europa har formidabla försvarsmakter men det enda som räknas är vad som finns, och kommer finnas, i området där striden förs, och att man klarar detta krigs nya krigföring. Frankrike var en mammut till försvarsmakt som kollapsade över en sommar 1940. Återkommer till det nedan.

    Ukraina är ett undantag och dom har gjort det omöjliga egentligen men deras folksjäl är rätt unik.

    Alla är nu mer eller mindre eniga om att Ukraina är en av världens starkaste och mest välfungerande försvarsmakter – om vi vänder på argumentet så klarar sig Ryssland någorlunda mot dom fortfarande även om kurvan är fallande och det blir en allt brantare nedförsbacke.

    Ryssland har 4.5 års praktisk stridserfarenhet och vi vet med säkerhet att dom byggt upp en strategisk offensiv reserv som jag gissat är runt 150 000st. Dom har +400 000st i FSB, SVR, GRU, Rosgvardia, SOF och andra specialförband, inte minst Putins 30 000st starka livvakt.

    Detta är utöver 2st AC och 1st CAA vid norra fronten.

    Dom håller tillbaka nyproducerad materiel från Ukraina det vet vi, att dom nyutrustar förband utanför Ukraina vet vi också.

    Om du nu håller med att baltstaterna kommer få svårt att värja sig för att dom inte byggt in sig bakom minfält och bunkrar – hur mycket av europas försvar behöver vi skicka för att vi skall göra bättre ifrån oss än balterna, har du ett nummer där, 10 000st – 100 000st – en miljon?

    2 – strategiska drönar/robot-hotet mot Europa. Nej dom kan absolut inte hota Europa per se men dom är bara intresserade av Baltikum och där kan dom bekämpa tillräckligt med mål. Det dom däremot kan göra är ett förstaslag mot våra högvärdiga mål MEN det skulle leda till fullt krig. Min gissning är att hotet finns där men att man bara använder det i absolut nödfall.

    Du vet precis som jag att skuggflottan har Gerandrönare ombord och finns längs med alla europas kuster och att RU har agenter/sabotörer/operatörer över hela Europa. Våra robotar ligger i stora centrala förråd, flygvapnet på ett par baser i varje land och så vidare. Nu är det ett förstaslag vi diskuterar här, sen sprider man naturligtvis ut allt.

    Ryssland kan inte bomba våra huvudstäder till grus alls och på så vis få oss att ge upp – absolut inte och helt rätt tänkt av dig 👍

    Dom kan däremot projicera ett hot med syfte att få oss att tveka inför att fatta svåra beslut snabbt genom att hota om det.

    1 – Europa kommer inte stå på sidlinjen utan ta fajten, kan ta 2-3 dagar innan vi förflyttar oss norrut men framförallt flyg och långdistansvapen mot mål (i Ryssland gissar jag?).

    Den här punkten är naturligtvis den viktigaste av alla nu när vi kommit till en acceptans att Baltikum kommer ha svårt att värja sig på egen hand.

    Jag vill påstå att inom en vecka från att vi får indikationer på att RU rör på sig vid norra fronten så har dom grävt ned sig längs med Daugavas norra strand. Jag vill också påstå att förband från Polen (polska, tyska och vilka mer) då inte har hunnit ta upp positioner för brohuvuden norr om floden Daugava.

    Skälet till detta är; avståndsmineringar, försvar mot Belarus (som aldrig kommer gå med i kriget), flyktingströmmar söderut från baltstaterna, drönarhotet, sprängda vägbroar och infiltrerade förband/”rebeller” som gör eldöverfall. Har man gjort lumpen vet man vilket helvete en bataljonsförflyttning är med allt detta som surrar runtomkring en – det går i snigelfart.

    Du vet precis som jag att alla broar i Tyskland och Polen har förrekats redan av RU, det har vi fått information om under snart två år där 2025 var högintensivt. Det tar tid att få fram bromateriel, den måste lägga och sen får man köra en omväg.

    Europa har en lista med vedergällningsförslag och absolut, flyg och robotar, Kaliningrad, Östersjöflottan och varje land kan dessutom agera autonomt om dom vill. MEN precis som Ryssland inte kan bomba våra huvudstäder så vi kapitulerar kan vi inte göra det heller OCH Ukraina har redan strafftullar så det ryker på ryssarna – blir ju inte direkt etter värre för dom, den tröskeln är redan passerad.

    Kommer vi attackera preemptivt?

    Ryssland försöker smyga med uppbyggnaden så långt det går just för att undvika det, göra det svårt för oss att fatta beslut.

    Det är möjligt att Finland eller Sverige väljer detta alternativ men vi i Sverige har val i September och Tidölaget vill nog vinna det om dom kan?

    Det vi naturligtvis borde göra är att bekämpa alla vägbroar inne i Ryssland redan idag 😀

    Betänk här att förflyttningen från norra fronten sker innan vi kan vara reaktiva så enda möjligheten att få stopp på dom är om vi är proaktiva – jag välkomnar såklart det men det tror jag är klart redan?

    Vad innebär det att ta fajten för oss i Europa?

    Orban blockade allt i EU så länge han klarade och nu har väl Putin Slovakien med Fico fortfarande att tillgå?

    USA har precis klippt hela stridsledningen upp till Donahue så visst vacuum i samordningen om man får gissa – nu är det dessutom sommarlov.

    Jag försökte gå igenom det här i nåt inlägg vilka länder som kan tänkas deltaga och agera fort. Ryssland är oroade över Sverige och Finland framförallt tydligen.

    Ju längre bort du är från konfliktzonen desto mindre bryr du dig brukar väl vara en bra måttstock?

    Underskattar man politikers förmåga att torpedera sig själva är man farligt ute – Lettlands regering avgick nyligen efter att ett par ukrainska drönare störtat innanför deras gräns till exempel. 

    Bulgarien och Slovakien är proryska, Norge har stått på sidlinjen hela UA kriget, Danmark lyckas inte bilda regering, vi har val i September, Starmer avgick precis, i Tyskland är AfD urstarka och i Frankrike oroar sig Macron över Le Pen fortfarande.

    Meloni i Italien är lurig att förstå sig på, Portugal har aldrig brytt sig och i Spanien samregerar dom med partier Putin kontrollerar både på vänster och högerkanterna. Jag tror att Trumps alla utfall mot Spanien är för att få dom mer fogliga.

    Polen har en ny prorysk president som är commander in chief.

    Bryter upp bara för att det skall bli enklare. Beslut som omfattar att bekämpa mål i Ryssland med garanterat svar och att skicka trupp till en konfliktzon där man riskerar många döda är politiskt mycket känsliga.

    1940 kollapsade ett par regeringar i Europa innan dom blev invaderade av Tyskland i rena förskräckelsen.

    Alltför många länder i Europa är politiskt ej starka just nu och ett beslut där man inte vet utfallet är alltid oattraktivt att fatta, helst inte alls eller iallafall dra ut på det.

    Vi har redan gått igenom att vår plan för Baltikum var att föra in förband när hotläget ökade, vi är förbi den punkten nu. För mig är det ett svaghetstecken och en oförmåga att kunna hantera situationen fortfarande. Balterna har redan bett om att vi skall hedra avtalen, nu har dom accepterat att dom får klara sig själva i två veckor innan hjälp.

    Att vara reaktiva ökar bara insatsen, istället för att gå i förberett försvar innan Ryssland anfaller så beslutet blir deras att fatta OCH mycket svårare så kommer beslutet bli att medelst övergång av vattendrag eller amfibiestrid återta Baltikum. I termer av militära operationer blir det inte mycket svårare än så, att gräva ned sig i skogarna i östra Baltikum är enkelt. Det är därför jag är av åsikten att vi kommer avstå om vi inte ens lyckas fatta beslut nu att minera igen gränsen.

    Kan Putin förmås lämna Baltikum?

    Jag tycker han visat oss redan att det skall mycket till för att han frivilligt skall lämna land han snott?

    Putin vågar inte anfalla Baltikum?

    Varför har han byggt infrastruktur för det isåfall, lär ju inte vara gratis att bygga tusentals kilometer väg, vägbroar, tågspår, tågstationer och nya baser?

    Varför har han bett USA lämna Baltikum om han har noll planer på att hitta på nåt sattyg? Det enda som händer nu är att förr eller senare fyller vi i Europa upp vacuumet bara inte nu närmaste sex månaderna. Vore det inte bättre att ha Trumps förband där istället för tyskarna, igen…

    Dessutom så tror jag vi nu är vid punkten att det (kanske) är det minst dåliga alternativet av bara dåliga alternativ han har kvar – Putin är extremt trängd.

    Är Europa övertygade om att inget kommer hända och det är därför vi inte gör något?

    Varför skulle Nederländarna och tyskarna ha en ny armékår på 60 000st med destination Baltikum där alla beslut redan är fattade ned till stridsledningen och bara att köra när man tycker det passar på officersmässen?

    Varför hotar Finland och UK med preemptive strikes mot mål i Ryssland om dom kraftansamlar?

    Varför börjar balterna prata i termer om att klara sig i två veckor?

    Varför sa Polen ”vi vet vad ni planerar”?

    Varför säger Budanov att Ryssland är redo att ge sig på oss?

    Varför köper balterna och Polen alla vapen dom kommer över?

    Vi går mot krig, beslutet ligger på Putins bord i detta nu och vad han bestämmer sig för vet vi inte men alla förberedelser är klara.

    Den poäng jag ständigt gör är att vill vi ha fred förbereder vi oss för krig, vilket vi inte gör.

    Det är absolut en del av underlaget när Putin skall fatta sitt beslut och 20 000st – 30 000st skytte nedgrävt i skogarna i östra Baltikum bakom breda mineringar skulle mycket kunna väl vara det som fick honom att avstå.

    Inte en soldat i östra Baltikum är däremot närmast att be om att bli invaderade.

     

     

     

     

     

     

     

    1. Ha, du nappade på betet! 😂 

      Skämt å sido, jag menade allvar.

      Det är förresten helt OK att raljera när du diskuterar med mig! 

      ”-Att NATO (eller Europa) kommer ha svårt att återta terrängen i Baltikum.”
      Njae, om vi bara skulle skicka in marktrupper så skulle vi nog få stora problem innan vi lärt oss hantera FPV-drönare (både att hantera egna och att värja oss från de ryska) och Shahed kan förstås ställa till en del. Men vi har ju annat, främst flyg och är det en total invasion kommer vi ju inte att nöja oss med att bara försöka mota ut ryssen från Baltikum utan slå där det känns.

      När det gäller NATO om artikeln 5 åberopas så kan de enskilda länderna själva besluta hur de vill agera utan att vänta på segdragna diskussioner. Alla kommer förstås inte att ställa sig längst fram, men fegisarna kommer nog snabbt inse att de i alla fall behöver ställa upp i de bakre linjerna med leveranser, logistik osv. 

      Vi har ju vridit och vänt på det här några varv, men vi tar det en runda till.

      Putin vet inte hur vi kommer att reagera, vi har ständigt gått emot hans röda linjer. Risken är enorm om han väljer att gå in i Baltikum och vad skulle han egentligen vinna på det?
      Skrämma oss så vi alltså överger både Baltkum som är medlemmar i NATO OCH Ukraina så han kan få en promenadseger?  Det lär knappast hända.

      Vi har ställt upp (även om det kunde ha varit mer) för Ukraina som inte ens är medlemmar varken i EU eller NATO, tror du verkligen inte att Baltikum skulle få ännu mer stöd? Eller snarare vad tror du Putin tror?

      Visa för världen att NATO är splittrat och inte ställer upp? Ja, säg att några länder fegar ut så han kan stå där och skratta åt det. Hela NATO behövs inte och det enda han vinner på det är en politisk seger som varken gör från eller till. 
       
      Risken är enorm och vinsten är minimal.

      Visst han kan peka att titta vi ligger i krig med NATO och på det sättet lyckas med en mobilisering och ha det som ursäklt för att suga ur befolkningen ännu mer. 
      Samtidigt är det en lika stor risk att det slår helt fel. Normala ryssarna är inte direkt förtjusta i det nuvarande kriget, tom. oligarkerna har vågat uttala sig om att ekonomin är på väg ner i källaren.
      Hur skulle man reagera på om Putin nu vill starta ytterligare ett krig? Väldigt tveksam till att han vågar ta den risken.

      Om Rysslan däremot skulle lyckas vinna mot Ukraina är det förstås ett naturligt steg.

      När det gäller truppuppbyggnad och samlade av materiel finns det en alternativ förklaring. Europa har som sagt ständigt gått emot de röda linjerna och trots att USA sviktar är vi i Europa fortfarande fast beslutna att hjälpa UKraina och vi vågar hela tiden lite mer.

      Samtidigt trappar Ryssland upp sin hybridkrigföring och den dagen kan komma när vi faktiskt får nog eller av någon annan anledning blir indragna i kriget på allvar.

      Förutom Ukraina, vilken gräns måste en paranoid Putin skydda?
      Pansar använder man bara i liten skala, överflöd på soldater tvivlar jag på att det egentligen finns men värnpliktiga finns det gott om (men de skulle tydligen börja användas som brandmän nu, för det var visst brist på dem). 

      Som jag skrivit tidigare, att projicera hot är ett bra sätt att få oss att tapppa fokus och tänka mer på oss själva och jag tror faktiskt att det är hela syftet med ”förberedelserna”.

      MEN, det jag kan tänka mig är att han i liten skala försöker göra som i Ukraina och Donbas, att han skickar in civilklädda som låtsas vara någon slags befrielsearmé, helt utan identifikationshandlingar som ställer till jäkelskap och det blir svårt att veta hur man ska agera. När man upptäcker vad som är på gång och bekämpar dem skickar Putin sedan in lite soldater för den där befrielsearmén måste ju räddas.

      När de blir bekämpade kan han internt i Ryssland använda det som argument för att utropa krig, mobilisera och få folket att stå ut med ännu sämre villkor. Äventyret i Baltikum skulle då ta slut ganska fort, men man stället försts upp trupp på ryska sidan för att visa att man är beredd att förvara sig, och man kan då även skryta med att man stoppat NATO.

      Det skulle vara relativt riskfritt och då har han inte heller startat något krig, han har bara försökt rädda ryssar och plötsligt har han även räddat sig kvar ett tag till och får dessutom loss mer resurser till att fortsätta kriget i Ukraina.

      Jag håller som sagt inte alls med dig om att risken är överhängade, men det spelar ingen roll, jag är helt med på att vi borde bygga upp ett starkt försvar i Baltikum i förväg. Det är idiotiskt att inte göra det.

      Det kommer att få Putin att kallsvettas på nätterna och det behöver inte kosta några enorma pengar, så vi kan fortsätta stötta Ukraina tills de segrat! 

  20. Ett förslag till analogi:
    Johan säger, vi saknar brandstation och förlitar oss på grannarnas brandstationer. Detta trots att vi har mycket brandfarlig industri i vår kommun med opålitlig infrastruktur.
    Om vi inte har plånbok för en permanent brandstation så borde vi åtminstone temporärt basera brandmän och utrustning på taktiska ställen, åtminstone under den brandfarliga säsongen.

    MXT mflr säger att det är inte så sannolikt att det börjar brinna. Vi har dessutom analyserat traktens pyroman och bedömer det osannolikt att han har tid/lust eller vågar ta risken att åka fast.

    …ett förslag i all hjälpsamhet för att göra det hela mer lättförståeligt

    1. Vem är pyromanen i den här analogin, är det Dengamle?

      Tillägg SneakyPeate till analogin – grannarnas brandstationer har precis stängt och dom sålde sina brandbilar till annat land.

      Men ja, sista meningen är vad mainstream kommuner runt den brandfarliga kommunen säger – traktens pyroman kommer inte elda upp något i sommar även fast han gjort det dagligen sedan 2022.

      Vid den brandfarliga industrin har kommunen också ställt ut lite bensindunkar och stängt av brandlarmet eftersom pyromanen inte kommer göra något i år, han har nog inga tändstickor ännu på två år tror dom.

       

    2. Fin analogi! 

      Fast jag tycker att den haltar lite.

      Jag håller ju helt med Johan när det gäller hur vi borde agera, det är bara risken som jag ser som väldigt liten.

      Det bästa vore ju om alla beslutsfattare trodde precis som Johan (så egentligen borde jag förstås inte säga emot när det gäller risken).

      Snarare så här:
      Johan: ”Hela staden är full av pyromaner vi måste skynda oss att bygga en brandstation innan de bränt ner allt!!! Tar det eld kommer inte bara vår stad brinna ner, hela landet kommer att ödeläggas!”

      Jag: ”Njae, den enda sk. pyromanen är Pelle 12 år som eldade upp en brevlåda för fem år sedan, men du har ändå rätt i att vi borde skaffa en brandstation för det saknar vi och man vet ju aldrig, Pelle kan ju få ett återfall när han fått i sig för många öl även om han mest jagar tjejer nu för tiden”.

  21. Tråkigt med all OPSEC.

    Vid Lyman är det livligt och 3rd AC försöker omfatta en större sammansatt styrka från RU.

    90TD har existentiella problem.

    Vid Kamyanske trycker UA på rejält.

    Finns 2-3 platser till.

Lämna en kommentar

Rulla till toppen