Dagens inlägg blir Kina vs oss, och hur vi kan fälla dom.
Ryggade ni tillbaka och känner att kriget börjar gå Johan No.1 åt huvudet får vi upplysa om att Kina precis haft ett tolvtaggarmöte för nästa femårsplan och där stod ”återföreningen” med Taiwan mycket högt upp på dagordningen – det skall hända inom nästa femårsperiod, gärna snart.
Det går inte att komma ifrån att det antingen är Kina + Ryssland på toppen eller så är det Europa + USA. Se det som ett företag där man försöker hinna före konkurrenter och sälja sin produkt.
Europas ”nedgång” har hållit på ganska länge och kraschen 2008 som drabbade en grupp länder som fick beteckningen PIIGS berodde på att Kina lärt sig kopiera deras tillverkning och kunde sälja billigare till samma kvalitet.
Ett land har alltid en strategisk tillverkning och olika näringar som är viktiga för landet – krigsindustrin, matproduktion, elproduktion och vad mer.
I omgångar har Europa mer än USA sett till att ”ge bort” vårt övertag framförallt till Kina. Då 2008 stod Sverige starkt för att Kina ännu inte lyckats kopiera vår högteknologiska industri men när jag tittade på det så förlorade vi var 4-5år 15% i marknadsandelar eller nåt i den stilen.
Jag raljerar ofta om våra försök att rädda miljön och att det är en rysk påverkansoperation, vilket det till del är, som alltid utan undantag resulterar i att vi lägger ned fullt fungerande produktion eller verksamheter som Kina tackar och tar emot tillverkningen för.
Alla vet ju att Kinas utsläpp ökar magnituder över våra sänkningar så att på totalen ökar utsläppen i världen men man försöker hitta kreativa förklaringar till att det ändå är vårt fel – nu senast utsläpp per capita så Kina inte skall se så dåliga ut.
Men det ligger mer bakom – Kina mutar sig ALLTID till sina projekt och dom har säkerligen också mutat sig till de strategiska beslut vi fattat i Europa som gynnat Kina.
Sen budar dom aldrig på lika villkor – dom erbjuder finansiering och kinesiska staten ligger bakom när våra företag budar som ett företag och måste få betalt.
Ekonomiska beslut från näringslivet ligger också bakom och puttrar.
Reinfeldt har ju varit småpolare med Kina till exempel
https://www.expressen.se/nyheter/reinfeldts-miljonavtal-med-diktaturen-kina
Och Bildt stödjer inte ett fritt Taiwan
https://www.expressen.se/debatt/illavarslande-av-bildt–att-stotta-kinas-politik
Kina 1990 och Kina 2025 är två fundamentalt olika länder där dom gjort en klassresa som skulle få oss gröna av avundsjuka, jag såg CHEC 2006 och ser dom nu igen nu 2025 – dom har gått från ett skämt till världsledande.
Jag har också provat på att vara chef över kineser och sen att jobba för dom – när du jobbar för dom är ditt liv inte speciellt kul alls. Här tror jag många som provat det kan väga in och bekräfta.
Ja, USA höll på så här efter WW2 och fram tills nyligen där dom gynnade sig själva på bekostnad av alla andra och ja, USA har startat väldigt många krig för demokrati och fred som egentligen var för att gynna sig själva.
Post-WW2 släppte Europa hela kolonialtanken men fram tills rätt nyligen höll våra företag på och betedde sig enormt illa i Afrika till exempel, vinsten framförallt gärna med mycket lidande som följd och vi gillade korrupta diktatorer för det gav mest pesetas.
Innan dess var vår kolonisering inte speciellt snygg och det finns en viss skadeglädje i att länder som varit stora kolonisatörer och ärkerasister nu har stora problem inrikes pga. just det.
Men det är EXAKT vad Ryssland och Kina håller på med just nu i världens svaga länder – koloniserar dom. Vi måste väl trots allt titta på idag 2025 nån gång?
För det första går vi mot en period där världshandeln kommer störas ut kraftigt vilket betyder att vi inte kan importera det vi behöver.
Just nu såg WV konsekvenserna av det när dom fick stänga biltillverkning för dom inte hade datachips – vi har länge skrivit att en bil rullar inte om den är 99.7% färdig i några år – hur rätt vi fick 😶
Kina kontrollerar all cellulosa till bomullskrut, +90% av jordartsmetallerna och Turkiet 100% av en ingrediens till gummi.
Gräver ni runt lite till så hittar ni mer och det räcker med att exporten till oss stryps så blir det inget *insert valfri produkt*.
Häromdagen kom det fram att Kina kontrollerar mycket av ingredienser till viktiga läkemedel. Orkar nån kolla så är det väl så att dom efter 2000 börjat köpa upp strategiska företag, lagt ned tillverkning i Europa och flyttat till Kina.
Inte för att det är bra business utan för att man då kontrollerar den viktiga komponenten i produkten.
Smart, och extremt kortsiktigt av oss.
Volvo köptes, lades ned hos oss och ökade i Kina – dom ville väl åt vår R&D har det sagts?
Kina har precis som Ryssland försökt ta full kontroll över en råvara, teknik eller produkt vi behöver och sen utpressa oss.
Ukraina löste det åt oss med Nordstream men för att få tag i råvaror eller produkter vi inte lätt kan köpa från vänligt sinnade länder blir det lite snårigare.
Jag har roat mig att titta på lite siffror från google AI så viss reservation –
-Jordbruket i EU har gått ned 37% sedan tidigt 2000-tal.
-elproduktionen i EU har gått ned 5.8% sedan 2008.
-gruvdrift har gått ned 80% sedan 1990.
-Sveriges andel av global export var 1.7% år 2000 och är idag 0.9%, vi har förlorat ungefär 50% av vår marknadsandel av exporten.
-EU andel av exporten är idag 13.4% och var runt 20% år 2000, samma där 😶
-Tyskland har förlorat 50% av sin bilexport sedan 2017.
-EU risk för fattigdom var 16.2%, i Kina 17% och i USA 11.1%. Nu mäts det olika men vi är inte ljusår över alla andra som vi påstår – med reservation för definition av fattigdom.
För att kunna tillverka produkter behöver vi råvaror och det har iallafall EU förstått nu.
https://www.consilium.europa.eu/sv/infographics/critical-raw-materials
För att kunna sälja våra produkter behöver vi villiga köpare och dom har gått till Kina som tillverkar samma produkter billigare än oss – till del för att vi har för högt elpris.
Elpriset
-Kina 0.1USD
-USA 0.17USD
-EU 0.35USD
Allt är snittat men Europa har 3ggr elpriset Kina och USA har så lycka till med att sälja elintensiva produkter på världsmarknaden.
För vår del i Sverige så var vår stora exporthemlighet att vi hade snorbilligt elpris för industrin som kunde tillverka de elintensiva produkter övriga Europa inte kunde mäkta med. Vi hade högsta kvalitet och nära till marknaden så vi trumfade Kina även med högre löner.
Ni idag ser det inte ut så längre och en del elintensiv industri har ju stängt i sviterna av nedläggningen av våra kärnreaktorer.
Det är här det blir lite klurigt att förstå hur vi skall rädda klimatet – vi lägger ned jordbruk, vi återställer våtmarker som måste vara jordbruksmark för att få bidrag, vi lägger ned elproduktion och vi förlorar vår fördel i exporten – siffrorna ovan är svåra att förklara bort.
Skall vi rädda klimatet genom att gå tillbaka 200 år i tiden?
Hela EU har gått igenom den här resan tyvärr och vi står enade i vår misär vilket ju alltid är något.
Alla företag som etablerade i Kina fick se sina företagshemligheter stulna och maskiner och produkterer utsatta för ”reverse engineering”.
Det var under många år som kinas statsägda hackergrupper snodde våra företagshemligheter.
Länge fick företag statsstöd i Kina för att prisdumpa och slå ut våra företag.
Tillbakakaka gäller eller hur?
Vi har all rätt att ge tillbaka med samma mynt.
Och vi måste det för Kina börjar etablera en dominans som är aningen obehaglig.
Just nu har Rand i USA släppt en rapport där dom anser att USA får samexistera med Kina.
Och Kina har gått all-in med sin dollarkiller.
Att samexistera med Kina betyder för USA att ge upp sin dominerande position och låta Kina få ta över den.
För europas del – om vi inte får stopp på Kina kommer dom rätt snart ha byggt upp rysslands försvarsmakt och hotet mot oss ha ökat exponentiellt.
Det är dom eller oss punkt.
Kinas fastighetsbubbla befinner sig i ”kontrollerad pysfas” vad det nu är och kan man göra det till en okontrollerad krasch vore kanske inte så dumt?
Lite som att Ryssland inte fick krascha i Ukraina har vi gått på tårna kring Kina men den enklaste vägen i mål vore att ekonomiskt totalkrascha Kina.
Då vänder dom sig också inåt och som bonus förlorar Ryssland kriget i Ukraina.
Det är oss eller dom.
Det enklaste är att sluta köpa kinesiskt – en bra start.
USA har också fula trix men Europa måste vara med på tåget.
Väntar vi för länge är det kört men precis som i ukrainakriget hoppas jag att det ännu är tid.
Kina kommer på ett eller annat sätt ta över Taiwan och när dom har gjort det är farthindret att expandera i sydostasien borttaget och dom kan börja kravla sig framåt en ögrupp i taget.
Om Kina bara får fria händer att invadera och erövra kommer det kinesiska imperiet göra just det – fortsätta expandera så länge det går.
”Kina startar inga krig”.
Wikipedia kinas krig ger en aningen annan bild 😶
En värld där Ryssland och Kina inte fälls kommer först att bli ett globalt krig, kanske vi redan är vid den punkten.
Skulle vi förlora ett globalt krig – välkommer till vår tid som koloniserade råvarukolonier.
Det är oss eller dom och vi har försökt välkomna Ryssland in i Europa och låta Kina få hålla på med sina marknadsmanipulationer och det tog oss hit – inte direkt vårt fel om det blir krig eller hur?
Just nu har Kina en mycket snygg gameplan – dom förlorar civil produktion som vi köpte men deras allierade i hela världen vill nu köpa kinesiskt så deras vapenindustri kommer ersätta den förlusten.
Sen kommer inte vi sälja till deras skurkpolare så dom kommer sälja till dom istället även i civil produktion.
Skall vi försöka göra som Ryssland och ”ekonomiskt krossa dom på en månad 😡” genom att fortsätta köpa deras produkter efter snart fyra år, och sälja allt dom behöver för krigsmakten, går det såklart inte.
Men nu närmaste åren är nog enda chansen att fälla Kina, gör vi inte det kommer det bli ett mycket varmt kallt krig som bäst där vi inte direkt kommer känna oss som den humanitära stormakten längre.
Bonus blir som sagt att den ryska sufflén imploderar och Ukraina har valt oss – dom kan kanske tillhandahålla lite subversiv verksamhet i Kina också?

Ryska förluster i kriget i Ukrainia:
SLAVA UKRAINI
AFU rapporterar:
Tack Johanno1, bra perspektiv på den sufflé som Kina bakar. Mycket av det som hänt de senaste 20 åren beror på att Europa frivilligt har lagt ner stabil energiproduktion och frivilligt bestämt att sluta tillverka andra fordon än elfordon. Den tyska avindustrialiseringen beror till stor del på detta. De kan inte konkurrera när energipriserna rusar och deras produkter förbjuds. Och elfordon tillverkas mycket billigare i Kina.
Men det är en sufflé och den är känslig. Kina har inte en robust grund att stå på och om vi helt enkelt låter bli att förstöra för oss själva så kan vi greja det, tillsammans med de länder i Asien som också fruktar en kinesisk dominans.
Mycket bra om Kina. Tack för lektionen. Innan Peking-OS trodde jag att Kina var på väg åt rätt håll även om det gick långsamt. Ska jag vara ärlig tyckte jag även att Taiwan tillhörde fastlands Kina.
När jag läst boken ”Mao. Den sanna historien” och fick reda på att Mao stödde den japanska ockupationen av Kina då det ledde till hans värste konkurrent Chiang Kai-sheks fall och flytt till Taiwan fick jag på nytt stå i skamvrån. Jag har alltid haft åtminstone en viss förståelse
varför Kina blev kommunistiskt och rätt till Taiwan men jag har fått ändra mig en hel del. Boken avslutas med en epilog. Jag citerar: ”I dag domineras Himmelska fridens torg mitt i den kinesiska huvudstaden fortfarande av Maos porträtt och lik. Den nuvarande kommunistiska regimen säger sig vara Maos arvtagare och försvarar oförtrutet myten om Mao”. (Sid 711)
70 miljoner kineser fick sätta livet till under hans styre. En avbön av Xi hade varit klädsamt.
Men tack för inlägget, Johan no1!
Tänkte fasen vad MXT skriver långt men så erinrade jag mig att MXT postat en hel del om Kina. Men när det började dra åt en gul vägg gick jag ned för att posta mitt urklipp med anfallsraden. Att MXT haft kineser som arbetat åt honom i IT (!) och själv arbetat med IT åt kineser, ja jag kan tänka mig att det suger, med en kinesisk kvinnlig chef som skickar koden till ett tiotal kineser för kontroll och avdrag på lönen för varje bugg, tills det återstår en skuld att jobba in gratis nästa månad. Men så såg jag att Lynx adresserade Johan i sin kommentar och skulle just rätta honom när jag gick upp och kollade om det verkligen var MXT som var författare. Någon hade ändrat till Johan?
Nej, det är ingen som ändrat något i inlägget, det har varit Johans hela tiden.
Kan du ha varit in på gårdagens inlägg först och sen missat att det var Johan när du läste dagens?
Till skillnad från Johan så har jag inte haft något alls affärsmässigt att göra med kineser!
👍 inte inne på gårdagens men en förväntan om samma upplägg som förra veckan där johann endast publicerade på substack större delen av veckan.
Pokrovsk med omnejd sjönk som en sten från ett enormt till ett kraftigt tryck – kanske relaterat till den ukrainska motoffensiven i Pokrovsk, där trycket också föll mest?
N Slobozhansky-Kursk 1↘️
S Slobozhansky 18↗️
Kupyansk 9
Lyman 8💥↘️
Slovyansk 9💥↗️
Kramatorsk 0
Kostjantynivka 14💥↘️
Pokrovsk 34💥💥↘️↘️
Oleksandrivskij 14💥↘️
Huliaypillia 2
Orikhivsk 5
Prydniprovskij/Dnipro 2
Tack 205. Din sammanställning är daglig läsning. Jag hoppas Pokrovsk ska hålla så det var en chock i går. Jag tänkte att ryssarna nu gör allt för att inkassera en vinst. Kanske för att deras resurser är på upphällningen. Skönt att det lugnat sig nu i Pokrovsk.
👍 Att Ukraina motat ryssarnas omringning av Pokrovsk är ett tecken på att saker inte går ryssarnas väg i Pokrovsk just nu. De är starkt ”beroende” av att kunna ringa in anfallsmålet (ja, baserat på att så har sett ut: Bakhmut, Avdiivka, Toretsk, Lyman) och utan inringningen har de inget grepp. Jag antar att det är ganska stor frustration i Pokrovsk just nu på ryssarnas sida.
David D:
’More to come,’ HUR says, as sabotage fires spread across Russia. Russia faces an increase in the arson and ”spontaneous combustion” of electrical panels, railway relay cabinets, and other infrastructure helping Moscow wage its war against Ukraine over the past week, a source at Ukraine’s military intelligence told the Kyiv Independent.
Tack. 205👍
Skada på en svetsfog på Ringhals 3. Kan bli tvunget att stänga tidigare än tänkt.
Nu undrar en misstänksam person när detta upptäcktes. Innan eller efter att man stängde ettan och tvåan?
https://www.tn.se/article/45143/stralskada-kan-stoppa-ringhalsreaktor-i-fortid/
Aj, aj, inte bra alls.
Jobbade åt ett större europeiskt bolag där även kineser kom in i branschen och tog marknadsandelar… det kinesiska bolaget var ju på papperet ” tyskt” och via Cypern så gick sedan tentaklerna till Kina och kinesiska staten.
Svårt i större upphandlingar då kinesiska staten spelar long game och stöttar när det behövs ända in i kaklet för att hålla sin försäljning enligt plan.
Verkligheten ser lite annorlunda ut än den bild du, Johan försöker måla upp.
Några exempel:
2008 var en ren finanskris och hade inget alls med Kina att göra
Europas klimatpolitik har inte heller något med Kina och Ryssland att göra, det är en konspiration du hela tiden försöker sprida utan någon grund. Det beror helt enkelt på att det finns vetenskapligt stöd för att en förändring är nödvändig och med det även en ökad medvetenhet om problemen hos befolkningen och opinionen.
Både Ryssland och Kina har förstås gynnats av den men på olika sätt. Kina satsar stenhårt på solceller och vindkraft för sin egen elproduktion och ser förstås stora fördelar av att även sälja det vidare till andra. Kina vill slippa vara beroende av andra länder när det kommer till sin egen elproduktion.
För Ryssland är det precis tvärtom, de vill att vi ska vara beroende av deras gas och olja, inte att vi ska bli självförsörjande.
Att vi inte valt kärnkraft beror på att folk är överdrivet oroliga för den inte att alla skulle vara köpta av ryssar och kineser.
En stor orsak till att elproduktionen minskat (din siffra undrar jag vad den kommer från) är att vi energieffektiviserat. Förbrukningen har helt enkelt minskat, t.ex. svenska hushåll använde år 2000 i snitt 13 000kWh/år och 2020 låg den siffran på 11 000kWh/år.
Det stämmer att priserna stigit, ca: 25% mellan 2000 och 2022 (KPI steg samtidigt med 49%) men det beror inte enbart på ökade produktionspriser utan även på ökade skatter mm. men kanske främst för att vi nu är beroende av elpriserna i Europa. Under samma period har reallönerna ökat.
Att vår andelen av exporten i världen har sjunkit är inte speciellt konstigt. Allt fler av I-länderna har utvecklats och kommit i gång med sin tillverkning. Det är en naturlig utveckling när massproduktionen sker på fler ställe. Det går inte att skylla på Kina. (Även USA har tappat globalt sett).
Att Kina nått framgångar med sin export beror inte på att de ”sabbat” Europas tillverkningen, det beror på att de satsat framåt sedan 30-40 år på utbildning, forskning osv. och att de har låga löner.
De har förstås kopierat oss och stjäl ofta även design osv. rakt av men de har nu gått om oss i många fall. Sen har det förstås blivit viss snedfördelad konkurrens när man skjuter till enorma pengar till vissa satsningar. Fast det är ju upp till dem?
Här är vi på väg att låta staten gå in som garant vid byggande av kärnkraft. Det är också ett åsidosättande av av den fria marknaden.
LM Ericsson startade sin framgångssaga genom att bygga ”piratkopior” och de medgav till slut att de använde sig av mutor på olika sätt mellan 2000-2016.
När det gäller handel är vi inte mycket bättre än Kina själva.
Titta på USA nu som utnyttjar sin position genom att lägga tullar överallt. De försöker inte alls konkurrera på ett juste sätt men det är Kina som är den stora boven..
Vi har i Europa frivilligt valt att satsa mindre på tillverkning och mer på design, tjänsteutveckling osv. och sen har vi villigt köpt billig från Kina.
Nej, när det gäller handel har Kina helt enkelt arbetat metodiskt under många år för att utveckla och bygga upp sin industri och de har helt enkelt konkurrerat ut oss på många områden. Visst, smutsigt i bland, men det är lika överallt.
Sen har de (precis som USA) fördelen av en enorm inre marknad. De kan utveckla produkter och få dem lönsamma utan att ens exportera.
För lilla Sverige är det många områden där det helt enkelt inte går att konkurrera för att investeringarna som skulle behövas är alldeles för höga. (Därför vi behöver samarbeta mer inom EU, så de som vill ha ut oss ur EU är verkligen de som går Kinas ärenden).
Kina är absolut inte våra vänner och vi ska göra allt för att få stopp på dem, men då ska vi göra det av rätt anledningar. De stöttar Ryssland, de försöker få övertag över flera mindre länder och de är en kommunistisk diktatur med allt vad det innebär.
Det är därför måste vi motarbeta dem, inte för att de varit smarta och byggt upp sin industriella förmåga medan vi bekvämt låtit det ske.
Vi måste helt enkelt skärpa till oss och bli bättre om vi ska kunna slå Kina.
Bra inlägg. Vad Kina tycker om Sverige vet vi. Den förre kinesiske ambassadören var ju inte speciellt diplomatiskt lagd och sa rent ut vad han tyckte. Sverige är ett simpelt litet land som inte kan mätas med Stora Kina. Då har faktiskt Trump varit bättre på den punkten. ”Sweden – small but sharp”. Enl PM Nilsson i en krönika i DI.
Intressant inlägg.
Finanskrisen startade ju i Usa, pga dåliga lån, så det hade nog inget med Ry och Kina att göra, även om de kanske gladde sej en del.
Gundorsaken till klimatpolitiken är som du säjer en realitet, det handlar om fysik. Åtgärderna och implementeringen av dessa, och de problem de orsakat beror nog dels på brist på kunskap hos de som beslutat om åtgärderna, too much too fast.
Men… Det finns nog rysk påverkan då det gäller den Tyska energipolitiken, Shröder och Merkel såg nog till att skynda att lägga ner kärnkraften för att i stället köra på Rysk gas. Gynnade både Ryssland och Kina, och sänkte den Tyska energiintensiva industrin.
Gällande Kina är det ju nog så att det är vi själva som har sett till att Kina blivit så stora som de är. Nu när Kinas medelklass växer, så ökar deras köpkraft, och deras löner, vilket gör att viss produktion flyttar vidare till t.ex Vietnam.
Jag har svårt att förstå hur Kina egentligen tänker. De har haft fantastiska 25 år av fredlig samexistens med västvärlden, och sett en fantastisk förbättring av livskvaliteten för sin miljard invånare. Tror de nu att de ska fortsätta få tillväxt genom att konfrontera den västvärld som har lyft dem ur fattigdom. Jag förstår om de vill eliminera konkurrens, men de eliminerar samtidigt en marknad.
Off-Topic
”En amerikansk militärhelikopter och ett jaktflygplan har störtat i separata olyckor i Sydkinesiska sjön, rapporterar amerikanska medier.
Flottan skriver på X att helikoptern kraschade under ett rutinuppdrag. En halvtimme senare störtade även flygplanet. Båda utgick från hangarfartyget USS Nimitz.
Det är oklart vad som ligger bakom olyckorna och det har inte offentliggjorts exakt var de ägde rum. Det finns inga uppgifter om att några personer ska ha skadats.”
https://omni.se/dubbla-amerikanska-krascher-i-sydkinesiska-sjon/a/3Ml72P
Brittiska hangarfartyget ”Prince of Wales” var ju för ca 2 månader sedan på övning i dessa farvatten. 2 F35 fick då nödlanda på fastlandet. Indien och Japan. Tidigare har britterna förlorat en F35:a i medelhavet.
Verkar tufft att vara marinpilot (eller heter det kanske marinflygare?).
Det är nog hård utbildning för att bli marine corps pilot eller naval aviator. Har höry båda benämningarna.
Luktar något som vi inte känner till? Kanske någon sorts signalstörande verksamhet, som Kineserna kommit på? Lite som kabelbrotten? Inga bevis men konstigt och uppenbart?
Låter rimligt, och skrämmande.
Är med Jari här, nån störning som testades?
Sannolikheten för två samtidigt är obefintlig.
”Saab kan fördubbla sin produktion av Jas Gripen om Ukraina går vidare med sina köpplaner på 100–150 plan. Det säger vd Micael Johansson till FT.
En del av produktionen skulle sannolikt ligga i Ukraina, samtidigt som bolaget planerar att öka kapaciteten i Brasilien, samt eventuellt i Kanada och andra delar av Europa.
Försvarsexperten Sash Tusa på Agency Partners påpekar att Saab som mest tillverkat 18 Gripen-plan under ett år och att bolaget just nu ligger strax över hälften av den siffran. Samtidigt har Saab ”bättre chans än många andra” att skala upp produktionen.
– Den svåraste delen är att gå högre än sin historiska produktionsnivå, säger han.”
https://omni.se/saab-kan-dubbla-produktion-battre-chans-an-de-flesta/a/kw417j
Ja men då behöver man byta ut alla Amerikanska komponenter. Det tar sin lilla tid! RR eller Eurojet motor?
Därför det ”bara” blev LOI och inget köpekontrakt!
Inte helt säkert att vi måste göra det.
SAAB har väl själva tidigare förnekat att de skulle vara stoppade av USA, och de vill nog kanske ändå sälja sina motorer (att få Ukraina att köpa F-35 kan de nog bara drömma om oavsett).
Där tror jag för en gångs skull att du har fel….sorry
Linköping är litet och rykten går…..RR eller Eurojet EJ230?
Jo, jag har hört att det pratas om att byta ut motorerna, men det behöver ju inte bero på att USA annars skulle stoppat just den här affären utan för att man ändå vill köpa europeiskt.
Det vore ju tryggast i förlängningen (man vet ju inte vad Trump kan hitta på) och det är även bättre att gynna oss i Europa om vi kan hitta lika bra alternativ här.
”Att USA skulle stoppa försäljning av Gripen, som konkurrerar med det amerikanska planet F-35, eftersom motorn i planet är amerikansk är ”fake news”. Det säger vd Micael Johansson i en intervju med SvD.
Enligt Micael Johansson har bolaget alla licenser på plats och det finns inga sådana restriktioner. Han har heller inte fått några indikationer på att USA vill begränsa Saabs tillgång på amerikansk teknik.
En anledning är att USA är beroende av andra produkter från det svenska försvarsbolaget, menar vd:n.”
https://omni.se/usa-kommer-inte-stoppa-gripen-fake-news/a/Vzvq71
Men visst, jag kan ha fel och SAABs VD kanske ljög, alternativt att det hänt något sedan intervjun i maj.
Jag sätter mitt rykte på att det var USA som bromsade förra gången 😀
Off-Topic
Känns det inte direkt som sätt att få till utvisningar, att betala ut mutor för att få till det. OM uppgifterna nu stämmer förstås.
”Regeringen har via justitiedepartementet betalat ut fem miljoner kronor till Somalia, skriver DN.
Pengarna har bekostat tre tjänster, som gått till släktingar till personer i den somaliska premiärministerns innersta krets. De ska ha fått över 100 000 kronor var i månadslön.
Utbetalningarna är tidigare okända, och är utöver de biståndsmedel som Ekot tidigare i oktober avslöjade att regeringen styrt om till Somalia i utbyte mot att landet börjat ta emot personer som tvångsutvisats från Sverige.
Migrationsminister Johan Forssell har personligen skrivit under beslutet, men har inte velat ställa upp på en intervju med DN. I ett skriftligt uttalande säger han att det inte finns något som tyder på att några fel har begåtts.”
https://omni.se/nytt-hemligt-upplagg-regeringen-skickade-miljoner-till-somalia/a/Av4Wwq
Vem läcker all informationen frågar ingen 🧐
”Ryssland säger sig ha skjutit ned nära 200 ukrainska drönare under natten mot måndag, enligt Reuters. Runt 34 av dessa ska ha avfyrats mot Moskva.
Hur många drönare som träffade sina mål är för närvarande oklart. Det finns inga uppgifter om skador i Moskva. Minst fem personer ska ha dödats när en drönare träffade en buss i regionen Bryansk, skriver Guvernör Alexander Bogomaz på Telegram.
Ukraina har inte kommenterat attacken.”
https://omni.se/minst-30-dronare-avfyrades-mot-moskva-i-natt/a/eM20xK
”❗️🇺🇦Ukrainian military personnel from the 7th Airborne Assault Corps report that urban battles are ongoing in Pokrovsk with 🇷🇺Russian infantry groups that, using their numerical superiority, have penetrated the city”
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3m465eer6422v
”🔥🤩 Units of the Special Operations Forces successfully struck fuel depot and the oil depot in the temporarily occupied territory of the Luhansk region. ❗️SOF drones struck at the moment when the tanks were filled, which enhanced the effect.”
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m465e7hy222s
Meta, Microsoft, Amazon m.fl. lockades hit med löften om billig, grön el och låga elnätsavgifter. Men deras elförbrukning är enorm och de skapar få arbetstillfällen per förbrukad MWh jämfört med klassisk industri.
Det är alltså inte självklart att Sverige tjänar på att ge bort el till datacenter. Om elen istället hade gått till elintensiv industri med exportvärde och arbetstillfällen hade multiplikatoreffekten i ekonomin varit betydligt högre.
Sverige har gått från att vara ”världens batteri för industrin” till att bli ”världens kylrum för datacenter”, men med låg ekonomisk avkastning på elen.
Vi exporterar inte längre värde, vi exporterar watt.
Ja det också, ett bättre skämt det där 😭😭
Ukraina ville väl köpa Patriot av USA, men det verkar inte bli så mycket av med det tyvärr.
Med fler system skulle de våga chansa att tillfälligt framgruppera ett par av dem för att kunna plocka FAB-fällarna. Kan de få PAC-2 GEM når de 100-160km så det skulle kunna vara effektivt.
”Ukraine needs at least 10 Patriot air defense systems immediately, says Foreign Minister Andrii Sybiha. Kyiv is urging partners to help procure them under the PURL initiative, while also working to boost domestic production for long-term deterrence.”
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3m466of6hqk2j
Vi ser ju att #fcktrmp #Krasnov INTE hjälper till! Allt han säger ser ut som Maskirovka!
Fan vad jag svänger Jari kring USA men vi har absolut tagit en vända tillbaka nu.
Jo, med Trump vid makten kastas man mellan hopp och förtvivlan flera gånger i veckan.
Att han äntligen börjat sanktionera Ryssland är bra, och jag tror det är Rubio som har fått in honom på den rätta vägen. Trump hoppas dock ännu på en förhandlingsfred med Putin.
Problemet med den iden är att Ryssland kommer inte att förhandla om de känner sej vara i underläge, och skulle det bli till en förhandlig, kommer de inte att gå med på ett avtal där Ukraina får eftergifter. Alltså, de kommer aldrig att förhandla om att de skulle få mindre än de kontrollerar nu. Deras filosofi medger inte ett avtal där motståndaren får fördelar, för dom är det ett nollsummespel, får motparten en fördel är det en nackdel för dom.
Det är helt enkelt så att de ska krascha ekonomiskt, och på slagfältet, då kan man börja förhandla.
”Water from the damaged Belgorod reservoir continues to rise. New footage shows the sluice gate barely holding. Specialists warn another precise strike could trigger full collapse. Overnight, the Nezhegol River overflowed, flooding the embankment in Shebekino. The flow is moving toward Vovchansk.”
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3m467rnpfys2j
Trist att de inte valde CV-90. Den är både lite lättare och lite snabbare och ”battle-proven”.
Kanske beslutet är mer ekonomisk politik än det mest optimala valet.
Det är nog inte fel att de gör affärer med Tyskland och vi verkar ju få sälja Gripen.
”🇺🇦🇩🇪 Ukraine has decided on the main infantry fighting vehicle for its own production – it will be the KF41 Lynx from German Rheinmetall. According to the Defense Network, the first Lynx, manufactured in Hungary, arrived in Ukraine in late 2024 for testing.
Last week, at a meeting in the Ramstein format, the defense ministers of Ukraine and Germany signed an agreement that provides for the creation of a joint production of Lynx in Ukraine. Rheinmetall plans to open the plant by the end of 2025.” https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m466u2wnvs2o
Tyskjävlar 😡
”❗️Russians lost a Ka-52 military helicopter along with its crew according to Russian sources”
https://bsky.app/profile/specialkhersoncat.bsky.social/post/3m46cn4ql5s2g
Hade velat se vilka länder det gäller inom EU. Turkiet får ju absolut skämmas.
Sen är det här alltså under hela kriget, hade varit bra att få det per år.
”Why is the EU still funding Putin’s war? The Guardian reports the EU is the #1 buyer of Russian gas, purchasing 50% of all its LNG. HU, SK, FR, BE, & NL are still sending millions to the Kremlin. Stop funding Putin’s war against Ukraine!”
https://x.com/officejjsmart/status/1982775743999565948
Här har vi en lite udda jämförelse eftersom det överlappar. Den första är hela kriget fram tills i dag (24 okt.) och den andra är sedan 1 jan 2023 fram till i dag.
Här är topp fem regionerna totalt under september i år:
Här är top fem länderna inom EU:
Så här ser utveckling över tid ut:
Fina grafer du gjort.
Frankrike, Belgien och NL borde skämmas dom också – dom borde köpa noll.
2027 skall vi tydligen sluta helt med LNG.
Så RU fick ungefär 12mrdr kr av EU under September i år i cash?
Jo, absolut, hade inte sett uppgifterna från resten av Europa när jag skrev det om Turkiet.
Här framgår vilka EU-länder som enligt Eurostat importerat olja från Ryssland i år.
https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/bookmark/5e20e98f-1b28-4141-8118-7e86cd958d11?lang=en&createdAt=2025-10-11T18:41:34Z
Ungefär de man skulle förvänta sig. Fast enligt denna statistik behöver faktiskt varken Belgien eller Frankrike skämmas i alla fall inte vad gäller olja.
👍
Belgien och Frankrike importerar väl bara gas vad jag förstått, kanske därför de inte finns med i din länk? Eller så har min källa fel.
Och så här ser det ut på naturgas-sidan enligt Eurostat
https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/bookmark/9b66027b-dc4c-4a8a-b504-94d4a9402465?lang=en&createdAt=2025-10-27T14:18:19Z
Frankrike går fria där också. Spanien dyker upp lite oväntat.
Jag har inte använt mig av denna statistik från Eurostat tidigare. Vet inte vilka fallgropar som eventuellt kan finnas.
Mystiskt att Frankrike inte ens är med då heller.
Kan det vara så att man skiljer på Natural Gas och Liquid Natural Gas? Fast det verkar konstigt det också.
Vi får kanske fria Frankrike då, men skälla på Spanien istället.
Ja, Spanien kan vi väl skälla på.
Eller hur Johan!
Sitter här med en liten italiensk kaffe och funderar på kommande finanskrasch.
Har tidigare luftat att jag tror USA/Trump gör det som är bäst för USA och började misstänka att dom sidat med Kina och RU mot oss men sen vände det.
En flashcrash i crypto, Trump säger ”L” så faller börserna, alla väntar på en till flashcrash i crypto, börserna rusar, guld skakar och USD går upp.
Tydligen söker sig kapital till USD nu – jag som har lön i dollar ser att jag inte längre ligger 20% back.
RU har sagt att USA kommer använda crypto för att betala av sin statsskuld och jag förstod inte det.
Förstår jag nu?
Finans kommer ha ett nedåttryck på crypto och guld ett tag framöver och USD kommer gå upp.
Vid någon tidpunkt är det börskrasch – Trump verkar ju till och med kunna styra det?
Ryssland kan ju dra av en bomb nånstans, ja vad som helst.
Målet för USA bör ju vara att få med sig Kina i fallet så dom iallafall går sämst?
Vid en börskrasch går crypto ned historiskt så det kan finans förstärka rätt enkelt väl?
Guld kommer gå upp vid börskrasch.
USA roterar in från USD till crypto och guld så att USD börjar falla.
USD betalar av sin statsskuld som nu jämfört med crypto och guld är betydligt billigare?
USA får en nystart och alla som hade deras statsskuld förlorar?
Skönt för dig, du borde bara ligga 19% back och inte 20% nu! 😄
Det är väl ungefär den upphämtningen dollarn haft sen botten.
Skulle inte förvåna mig om Trump kommer att köra med marknadsmanipulation frågan är om det inte bara blir för att fixa enkla pengar till sig själv.
Ja eller så kan man fråga sig varför USA som hållit på med tullarna sedan vadå, Mars inte totalkraschat ännu?
Det skulle väl komma som ett brev på posten och kurvan du visar är ju trots allt på uppåtgående.
Efter ett ganska stort fall förvisso som svidit rejält kan jag lova.
Off-Topic
”Teslas styrelse uppmanar aktieägarna att rösta ja till vd:n Elon Musks nära 1 000 miljarder stora lönepaket. Det framgår av ett brev från ordförande Robyn Denholm inför bolagets årsstämma, rapporterar CNBC.
Denholm menar att Musk är ”nyckeln till elbilstillverkarens framtid” i takt med att bolaget rör sig bort från att ”bara vara ett bilföretag”, med större fokus på autonoma bilar och robotar.
”Utan Elon kan Tesla förlora betydande värde, eftersom vårt företag kanske inte längre värderas utifrån vad vi siktar på att bli,” skriver Denholm.”
https://omni.se/uppmaningen-till-agarna-rosta-ja-till-lonepaketet/a/3MlK6v
Off-Topic
Det måste vara något allvarligt fel på Trump!???
”USA:s president är öppen för att förlänga sin resa i Asien – ifall han får träffa Nordkoreas ledare Kim Jong-Un, rapporterar NBC News.
– Jag hade älskat att träffa honom, om han vill ses, säger presidenten.
Men om ett möte faktiskt blir av är oklart. Sydkoreanska tjänstemän uppges se möjligheterna som små.
Donald Trump ska besöka Sydkorea 29–30 oktober, och befinner sig i nuläget i Japan.”
https://omni.se/vill-traffa-kim-jong-un-oppnar-for-att-forlanga-resan/a/eM2v8y
”Ryska miljonregionen stoppar 95-oktanig bensin efter ukrainska attackerna
I Sverdlovsk Oblast i Ryssland, med dess närmare 4,3 miljoner invånare, har 95-oktanig bensin slutat säljas, rapporterar Moscow Times.
Anledningen uppges bero på den senaste tidens ukrainska attacker mot oljeraffinaderier i landet.
En invånare i Jekaterinburg säger att folk åker i cirklar i jakten på bensin. En annan ska i ett inlägg på sociala medier ha skrivit att hon nekats ambulans på grund av bristen.”
https://omni.se/ryska-miljonregionen-stoppar-95-oktanig-bensin-efter-ukrainska-attackerna/a/vgvG2X
Jekaterinburg fd Sverdlovsk är väl ”huvudstaden” för oljeproduktionen i Ryssland. Undrar om Sverdlovsksändaren finns kvar. Den störde ut alla möjligheter att få kontakt med Sverige på kortvågsbandet. Den enda möjligheten för oss till sjöss att höra nyheter från hemlandet. Telegrafisten fick dagliga nyheter via Göteborg Radio emellertid men dessa var mycket kortfattade. Som runskrifter ungefär. Sen kom faxen och sedan försvann telegrafisten. Idag fax igår morse. Ett exempel på sjömanshumor.
Undrar hur ett brott mot vapenvilan skulle kunna se ut då om en direkt attack inte räknas som det? 🤔
”Den israeliska attacken mot mål i Gaza på lördagen var inget brott mot vapenvilan, säger USA:s utrikesminister Marco Rubio enligt Reuters.
– Israel har inte gett upp sin rätt till självförsvar. De har rätt att försvara sig om det finns ett överhängande hot mot Israel, och det håller alla medlare med om.
Enligt Israel var attacken riktad mot medlemmar av palestinska Islamiska jihad som planerade en attack. Organisationen har nekat till att de hade några sådana planer.”
https://omni.se/usa-israels-attack-inte-ett-brott-mot-vapenvilan/a/8q3VpW
Off-Topic
Naturligtvis hade han ett av de bästa resultat de någonsin sett! 😄
(Han glömde att lägga till att det förmodligen var det allra bästa de sett.)
”USA:s president Donald Trump säger under sin Asienresa att ha nyligen genomgått en magnetundersökning under sin andra hälsokontroll på mindre än ett år, rapporterar Reuters.
Presidenten gjorde ett oväntat besök på sjukhuset Walter Reed tidigare i oktober, vilket fick många att spekulera om hans hälsa. Men enligt Trump själv så var resultatet ”perfekt”.
– Läkarna sa att det var några av de bästa rapporterna för den här åldern, några av de bästa rapporterna de någonsin sett, säger han till reportrar ombord Air Force One.”
https://omni.se/trump-har-mr-undersokts-ett-perfekt-resultat/a/B054GQ
Solipsisten Donald J. Trump
Tillbaka i februari skrev John R. MacArthur om att se Donald Trump som solipsist i en artikel i The Guardian.
Detta perspektiv blir allt tydligare i ljuset av senare tidens händelser, som demoleringen av Vita Husets East Wing för att ge plats åt en balsal, och eskaleringen mot Venezuela — ett dåligt maskerat försök att ta över landets oljereserver.
Vi bör ompröva vår uppfattning av Trump: han är snarare solipsist än narcissist. Trump lever i en värld som endast existerar som en förlängning av honom själv. Till skillnad från en narcissist, som söker bekräftelse utifrån, upplever en solipsist allt som en del av sin egen identitet — makt, resurser och politik blir hans egen förlängning. Därför blir Venezuelas olja och Grönlands mineraler hans, och korruption samt impulsiva beslut ses som naturliga uttryck för hans själv.
Intressant analys, eller ska man säga diagnos?
Skulle kunna förklara en hel del.
Å andra sidan verkar han älska smicker, det borde en solipsist inte ha så stort behov av? Fast det är klart, det ryms väl det också inom solipsismen som en del av allt är den del av den egna upplevelsen.
Antar att verkligheten alltid lekar tafatt med de som försöker att förstå den.
Och, att försöka blanda ett filosofisk begrepp som solipsism med psykologiska termen narcissism är dessutom en jättebra invitation till yrsel… 😵💫
Ja, Ok. Men om vi säger så här då, han är narcissistisk solipsist? 😂
En narcissistisk solipsist, ja den förståelsen tycks ha uppstått inom mig själv. Världen fungerar utmärkt när jag håller med mig.
De var ju intressant, och jo, en narscisisstist solipsist, passar nog som diagnos på honom. Tror den kända Tyska korpralen led av samma åkomma. Han ansåg ju också att han var Tyskland, Tyskland var han, och det stod och föll med honom.
Spännande. Har inte så bra koll på den korporalen, annat än vad som alla vet. Hade faktiskt varit intressant at läsa upp på… Anyone?
Såg din kommentar ovan MXT så svarar här –
Jag har förstått att du inte gillar att höra att Sovjet nu Ryssland har tentaklerna inne i de organisationer du brinner för men det är ingalunda konspirationsteorier och finns väl belagt.
Jag försöker genom ubåtsfrågan visa på vilka som driver Sovjets/Rysslands agenda men har utelämnat ett par miljöpartister som är mycket förtjusta i Ola Tunander påverkansoperationer till exempel.
Du gillar däremot när jag skriver att Ryssland finansierar AfD, Reform, vissa i SD och Afs så jag får ibland känslan att du har ideologiska eller politiska skygglappar på dig –
Att Ryssland finansierar högersidan är alltså inte konspiratoriskt alls och högst troligt men att dom gud förbjude skulle finansiera och försöka påverka vänstersidan det är omöjligt.
Och att dom sedan skulle försöka påverka sådant som ger dom strategiskt övertag, till exempel lägga ned elproduktion som gör att vi måste börja köpa deras gas – det är ännu mer osannolikt och en konspiration.
Skygglappar får du gärna ha det är ok men nu har du kallat mig konspiratorisk måste det diskuteras 😀
—
Det du däremot gör här i genomgående i svaret är att relativisera vad Kina håller på med – en finanskris var det absolut men den slog hårdast mot PIIGS eftersom deras industribas eroderades på grund av att Kina lärt sig producera deras produkter.
Vet inte om du fultolkade det jag skrev men fel har du iallafall och det var ovan jag åsyftade 😀
—
Utelämnar du inte en rätt stor orsak till att elproduktionen minskat här, 6st orsaker närmare bestämt ett vindstilla år 🧐
Siffran kom från google AI skrev jag väl?
”En stor orsak till att elproduktionen minskat (din siffra undrar jag vad den kommer från) är att vi energieffektiviserat. Förbrukningen har helt enkelt minskat, t.ex. svenska hushåll använde år 2000 i snitt 13 000kWh/år och 2020 låg den siffran på 11 000kWh/år”.
Du nämner inte med ett enda ord att vi lade ned 6st kärnreaktorer av reglerkraft och att det gjorts i hela Europa, framförallt Tyskland.
Och sen har energiintensiv industri tvingats till att producera mindre på grund av de högre elpriserna – för att vi har svårare att sälja.
Tittar du på när elförbrukningen gick ned som mest var det väl dessutom i sviterna efter 2008 kraschen?
När elpriserna gick upp 2021 och lite framåt så var det många som drog ned värmen hemma till 16-18 grader det kan man ju också kalla för energieffektivisering om man är lite kreativ 😀
—
Nu var det EU export också som gått ned strax under 50% inte bara Sverige?
Nedan har du fel, att våra företag förlade tillverkningen i Kina, Kina köpte upp våra företag och hela den biten berör du inte med ett ord?
Eftersom Kina alltid mutar på varje projekt jag jobbat på sedan 2006 så är sannolikheten att dom mutat också i detta bedrägeri skyhögt.
Eller att Kina hackade sig till vår teknik, stal den genom kinesiska forskare i USA och Europa och sen till sist köpte för att få R&D (vilket ju inte är olagligt).
Men våra företag som förlade produktionen till Kina fick sina företagshemligheter stulna inte köpta.
Du får nästan Kina att låta som schyssta konkurrenter i meningen nedan och det är det sista dom är.
”Att Kina nått framgångar med sin export beror inte på att de ”sabbat” Europas tillverkningen, det beror på att de satsat framåt sedan 30-40 år på utbildning, forskning osv. och att de har låga löner”.
—
Nu börjar iallafall jag ställa mig frågan om du är så förbannad på Trump att du hellre ser USA misslyckas än att dom lyckas fälla Kina?
USA försöker rimligen fälla Kina innan det är för sent att ekonomiskt klippa till dom – det är mycket bra och behöver göras.
USA försöker få med sig EU på detta men vi är för splittrade samt att vi har ett par proryssar inne i vårt hus.
Det är Kina som byggt upp rysslands rustningsindustri och sköter deras digitala slagfält – ja KINA ÄR DEN STORA BOVEN.
Trumps tullar är ju ett försök att fälla Kina rimligen?
”Titta på USA nu som utnyttjar sin position genom att lägga tullar överallt. De försöker inte alls konkurrera på ett juste sätt men det är Kina som är den stora boven..”
—
Nej, nedan missar du också att i Europa har vi följt reglerna för statligt stöd och så vidare samtidigt som Kina backar alla sina företag med statliga pengar så dom kan lägga sig under oss i pris.
Vet inte vad rätt benämning på det är men dom har medvetet slagit ut konkurens genom att spela med helt andra regler.
Dom har inte heller följt WTO (frivilliga) regler för handelssamarbete och så vidare, det har länge varit uppe till diskussion.
Du får det nästan att låta som att Kina spelat schysst här?
Europeiska och amerikanska företag kan alltså inte betala mutor för om det avslöjas då förlorar dom DIREKT sina kontrakt med stat och kommuner.
Nu görs det såklart ändå men det håller oss tillbaka.
I väldigt många länder vinner du projektet genom att betala en muta, Kina betalar upp till 4% av kontraktsbeloppet om du ger det till dom.
”Nej, när det gäller handel har Kina helt enkelt arbetat metodiskt under många år för att utveckla och bygga upp sin industri och de har helt enkelt konkurrerat ut oss på många områden. Visst, smutsigt i bland, men det är lika överallt.”
—
Hur skall jag tolka detta?
Att du motsätter dig att vi gör en Japan 90 och försöker kollapsa Kina?
Det låter som att du vill att vi skall försöka klå dom i handel istället i nån jädra hundaårsplan😀
”Kina är absolut inte våra vänner och vi ska göra allt för att få stopp på dem, men då ska vi göra det av rätt anledningar. De stöttar Ryssland, de försöker få övertag över flera mindre länder och de är en kommunistisk diktatur med allt vad det innebär.
Det är därför måste vi motarbeta dem, inte för att de varit smarta och byggt upp sin industriella förmåga medan vi bekvämt låtit det ske.
Vi måste helt enkelt skärpa till oss och bli bättre om vi ska kunna slå Kina.”
—
Antingen vill vi fälla Kina och att USA står med oss eller så vill vi det inte?
Men du tror ju inte heller på ökad konflikt från Ryssland mot Europa och då blir ju inte heller kinas upprustning av ryska försvarsmakten speciellt farlig kanske?
Att försöka relitivisera det Kina roar sig med gynnar inte oss i Europa alls – Kina är inte vår vän och alla sätt att fälla dom innan dom stärks är bra, här är det gatuslagsmål och inga regler gäller.
Kina har ju för i hela helskotta klippt sjökabel i Östersjön – dom är våra fiender och eftersom vi är i krig med Ryssland är vi också i krig med Kina.
—
Faller Kina faller Ryssland (som du förvisso inte tror är ett hot mot Europa).
Faller Kina blir det ingen global konflikt (som du förvisso inte tror det kommer bli).
Faller Kina kan dom plundras i kommande lågkonjunktur och Europa och USA klarar sig bättre relativt.
– Jag ser faktiskt bara uppsidor här 😀
Jag har skrivit det förr, varför vill klimataktivister slå ut vår industri, transporter, livsmedelsproduktion förbjuda näring inom skog och gruvverksamhet, cementtillverkning, riva dammar och småskalig kraftillverkning men de stöttar samma saker om det inte är Europa eller USA.
Connect the dots.
Jag tror inte att man egentligen vill slå ut svensk industri. Min hypotes är att man vill visa hur fin man är. Det tycks ha blivit något av en nationalsport här i Sverige. Enligt typ följande:
Titta på mig. Jag är inte en sån där egoist som bryr mig om vad som är bra för mig själv eller svenskar i allmänhet. Om jag kan hjälpa andra människor som, antagligen, har det svårare än jag så vore jag ju en vidrig egoist om jag inte satte deras intresse framför mina. (Speciellt när denna godhet trots allt inte kräver några personliga uppoffringar.)
Och givetvis måste en god människa offra i stort sett vad som helst för att rädda världen.
De godhjärtade klimatförespråkarna vill inte det men sedan har du de ideologiskt drivna som ser det som ett verktyg till en revolution, ett nytt slags samhälle. Därefter kommer statspengar från länder som ryssland, kina iran mfl.
Nu vi pratar Kina: Här en nyhet om en av bloggens favoriter, sällsynta jordartsmetaller.
https://www.dr.dk/nyheder/udland/eu/kina-strammer-grebet-om-sjaeldne-jordarter-nu-frygter-eu-toppen-konsekvenserne
1 Miljörörelsen och Ryssland/Kina
Du blandar i hop det, eller missförstår mig.
Det är inte så att Ryssland och Kina hittat på hotet mot klimatet och det är inte på grund av dem vi försöker undvika utsläppen av CO2.
De försöker förstås påverka allt till sin egen vinning och driva på frågor där de har något att vinna. När naturgas visar sig vara bättre än att elda kol så försöker så klart Ryssland att påverka.
Samma sak med Kina, Europa vill bli grönare, ja men köp solceller och vindkraft av oss!
Att det säkert finns köpta politiker inom miljörörelsen säger jag inget om. De finns över hela linjen.
Sen älskar Ryssland förstås att förstärka motsättningar så de har ju gjort miljön till en vänster/högerfråga där de lyckats öka polariseringen till den nivån att är man höger måste man näst intill hata allt som har med grönt och miljö att göra.
Miljörörelsen är inget som Ryssland och Kina uppfunnit för att jävlas med oss och för att sänka Europa ekonomiskt.
Miljön är den långsiktigt viktigaste frågan (och då gäller det inte bara klimatet) och en fråga som jag känner starkt av den anledningen. Det är en fråga som drivs mest från vänstersidan, det betyder inte att jag ideologiskt tillhör vänster . Jag vill ha kärnkraft om man kan hitta en vettig finansiering men det innebär inte heller att jag ideologiskt tillhör höger.
Du är tillräckligt gammal för att du borde komma i håg hur det såg ut med miljön förr när ingen brydde sig, varken privatpersoner och företag. Nu har vi fått ordning på mycket här i Europa så det är väl lätt att glömma, men i vissa delar av världen (som vi gärna köper billiga varor från) ser det fortfarande riktigt illa ut. Kina är ett exempel, men Indien är nog värre.
Tror du att man är köpt av Ryssland eller har fallit för deras propaganda för att man bryr sig om miljön ÄR du en foliehatt! 😄
2 Kina
Som din text är utformad är det svårt att inte tolka det annat än att du menade att kraschen orsakades av Kina:
”Europas ”nedgång” har hållit på ganska länge och kraschen 2008 som drabbade en grupp länder som fick beteckningen PIIGS berodde på att Kina lärt sig kopiera deras tillverkning och kunde sälja billigare till samma kvalitet.”
Ber om ursäkt för att jag misstolkade din text.
3 Elproduktionen
Ja, visst, vi stängde kärnkraftverk som inte skulle ha stängts men vi har kompenserat för den förlorade elproduktionen. 2016 när vi hade alla reaktorer i gång producerade vi 152,8TWh och 2024 162 TWh samtidigt som vi genomfört energibesparingar. Problemet är att du försöker få det att låta som att det också är Kinas fel?
4 Exporten
Jag skrev ju att Kina kör med fula metoder men det gör vi också när tillfälle ges även om vi skärpt till oss. Jag anser inte att det räcker som anledning att för att göra allt vi kan för att försöka krossa dem och krascha deras ekonomi.
Att vi blir upprörda när företag mutar sig fram är väl ett sundhetstecken och det är ju upp till oss att försöka stävja det. På dig låter det som att vi alltså inte ska försöka tvinga Kina att skärpa sig, vi ska spela fult och försöka sänka dem istället. När vi till stor del själva varit blåögda?
Jag ser gärna att vi sänker Kina ändå, men det är snarare för att de är rövhattar på många andra sätt. Inte på grund av att vi ska vara dåliga förlorare när vi inte tänkt oss för.
5 USA
Nej, då har du missuppfattat mig.
I ett handelskrig mellan USA och Kina håller jag självklart på USA (även om jag närmast föraktar Trump).
Det jag ville framhålla är att USA spelar fulspel precis som Kina och det förtjänar de kritik för. Dessutom angriper Trump alla, även de han borde se som partners. Handelsmässigt är det inte speciellt mycket hederligare än Kinas metoder.
Däremot ligger USA (i alla fall än så länge) enormt mycket längre fram humanitärt än Kina och Kina stöttar Ryssland och är därmed en direkt fiende.
Sen är rädd att Trump riskerar att ställa till med global recension som kommer att slå hårt mot alla, något som kan kosta mer än det Kina ställt till med. Det var bostadskrisen i USA som var en del av orsaken till finanskrisen 2008.
Är det inte så att det är du som är så förälskad i Trump att du inte kan se något fel i deras agerande? 😉
När det gäller Trump är det bra att han gör vad som är bäst för USA, men när det gäller Kina får de inte göra vad som är bäst för Kina?
6 Kina igen
Du har väl redan svaret på det ovan. Kina spelar fulspel precis som alla andra. Vi i Europa har blivit hederligare på senare tid men vi blir slagna främst på grund av att de varit smartare, långsiktigare och haft fördel av billig arbetskraft medan vi blivit lata. Precis som USA. Vi har trott att vi haft ett stort försprång och att vi ska klara oss för att vi inbillat oss att vi är överlägsna medan Kina bara kan producera billiga skräpprodukter. Nu visar det sig att det inte stämmer, men det är ju inte Kinas fel.
7 Kina igen
Läs det jag skriver igen. Jag ser gärna att Kina kollapsar, men det beror inte på deras handel. De spelar bitvis ojuste men att försöka krascha dem för det? Då kanske vi ska försöka krascha USA också?
De får gärna krascha för min del, men av andra orsaker (som jag redan skrivit några gånger redan).
Men du har rätt, jag föredrar att vi kraschar dem via handelsåtgärder.
Vad har du tänkt då? Att vi ska deklarera krig och försöka invadera dem?
Och hur hade du tänkt försöka krascha deras redan pågående bostadskrasch? Alla utländska investerare har ju redan lämnat…
8 USA, Kina Ryssland
Hur kan du få i hop det där egentligen?
”Men du tror ju inte heller på ökad konflikt från Ryssland mot Europa och då blir ju inte heller kinas upprustning av ryska försvarsmakten speciellt farlig kanske?”
Det har väl inte med varandra att göra överhuvudtaget?
Kriget i Ukraina pågår och därför är det viktigt att försöka få Kina att sluta stödja dem.
Det har ingenting att göra med att jag inte tror att Ryssland kommer att anfalla Europa innan kriget i Ukraina är över att göra.
—-
Jag ser gärna att vi kan sätta dit Kina, fast jag ser inte hur det ska kunna göras annat genom tullar och liknande. Något som faktiskt tyvärr riskerar att drabba oss hårdast men det är ett pris vi kan få betala.
Berätta gärna hur du tänker dig att vi ska fälla Kina, tycker du att vi ska dra i gång ett världskrig?
Bra försvar! Jag håller med Johan i sak men jag tycker att din argumentation håller klass.
En sak man bör fråga sig är varför inte alla miljöaktivister ylar om hur kina förstör miljön? Både sin egen och i andra länder.
Det här är ju ett intressant fenomen att studera.
Vi vet att kina utplånat hela byar för att bygga enorma kraftverksdammar, likaså har de därmed blockerat naturliga vattenflöden och kan man förmoda livsbetingelser och lekplaster för allahanda biologisk existens.
Men inte ett pip om detta inom miljörörelsen? Allas vår Greta har inte ens andats ett ord i den riktningen, inte heller har hon seglat eller rott (eller hur hon nu tar sig fram) till Asien på sin protestturné.
Märkligt nog verkar det som om den enda intressanta miljön att rädda finns i europa och då främst i Sverige.
Jag får inte heller intrycket att miljö verkar stå högt på agendan hos fotfolk i USA.
Inte har vi heller av någon underlig anledning hört ett ord angående mijlö och miljöförstörelse i Ukraina, trots stora, kraftiga och tydliga miljöpåverkande händelser orskats av ockuperande makt.
Så, är det bara Europeisk miljö som behöver räddas eller är det någor vi missar här?
Tystnaden är helt enkelt lite FÖR kompakt.
Jag får intrycket att den räddade miljön mest är ett svepskäl för en massa underliga besliut som inte verkar ha någon som helst grund i varken miljöintresse eller långsiktigt tänkande om jordens resurser.
Dock så har dessa ”miljövänliga” beslut märkligt nog en mestadesl säkerhetspolitiska resultat som inte direkt talar till vår fördel.
Ett eller några sådana beslut kanska kan ignoreras, men när dessa bestlut återkommande utgör ett säkerhetspolitiskit hot, bör man stanna upp och fundera över vad som pågår.
Det är inte ”konspirationsteori” som en del kan vilja kalla dessa tankegångar för. Dessa tankar är baserade på observationer och logik.
Om något under förespeglande att utge sig för att vara A, men leder till B, och detta är ett återkommande mönster, kan man logiskt sett dra slutsatsen att det finns en eller flera aktörer med agendan B och/eller C, snarare än A.
Och, jag kan ha fel.
Nej det är ett spår att förhålla sig till.
Ja, det är något närmast religiöst, frälsarsyndrom, över det där att Europa och till och med endast lilla Sverige skall rädda världen. I länken nedan finns ett intressant diagram (fig nr 1) som visar utvecklingen av utsläpp av växthusgaser inom EU och resten av världen.
https://www.fokus.se/opinion/jan-weiner-orimligt-med-hogre-klimatmal-an-eu-kraver/
Kan tilläggas att av de senaste fem årens ökning av globala utsläpp av koldioxid svarar Kina för 81 procent. Utsläppen i EU minskar sedan nära 20 år tillbaka i tiden.
https://edgar.jrc.ec.europa.eu/report_2025
Data från SCB.
Nettoproduktion av el i Sverige, 1990-2024.
https://www.statistikdatabasen.scb.se/sq/166907
Produktionen har alltså ökat rejält.
Användning 2008-2024.
https://www.statistikdatabasen.scb.se/sq/166910
En viss nedgång i användning ses, fr 144 TWh till 136 TWh. (Trots allt tal om att vi skall öka förbrukningen genom ”elektrifieringen” av samhället. Vissa prognoser har angivit typ fördubbling till 2045 eller något sånt. Minns inte riktigt säkert. Fast kraftig ökning skulle det bli.
Kurvan angående produktion startar redan 1990. Det bör noteras att vad gäller användningen så startar kurvan 2008. Begränsningar i data. Jag har inte fifflat med årtalen.
Länkarna ovan ger kurvor. Om någon vill se siffrorna istället för kurvor : Klicka på vertyg, visa resultat som, välj någon tabell-layout.
Helt OT….Johan, hur går det med orkanen? Är ni i farozonen?
Kina, som MXT framhåller har en lång horisont. Samtidigt kan man säga att Europa, ja väst agerat kortsiktigt när de fallit för frestelsen att lägga ut tillverkningen och drastiskt minska kostnaderna.
Men ärligt talat, vad är lättast, att regera ett land i auktoritär stil, eller att förhålla sitt regerande till demokratiska grundval baserat på frihetliga ideal?
Det senare kommer med en kostnad, lite slack, och dumheter lär infinna sig. Som att en tid senare upptäcka att man gett bort en stor del av sitt intellektuella kapital. Ja, men det får kosta. Europeiska / västliga företag agerar under fullständig frihet. Ingen auktoritär myndighet övervakar eller lägger sig i vilka beslut ett företag tar. Och i längden är detta sunt. Fria företag och fria människor skapar mer värde för varandra än ett näringsliv förtryckt av staten. Naiva beslut till trots går det fria företagandet vidare med lärdomar i bagaget och skapar nästa tekniska revolution.
Den långa horisonten har istället de samhällen som bär de frihetliga idealen som ett ok.
Ryska förluster i Ukraina:
1060 KWIA
6 Tanks
28 AFVs
8 Artillery systems
2 MLRS
108 UAVs
131 Vehicles & Fuel tanks
1 Special equipment
https://bsky.app/profile/matsextrude.bsky.social/post/3m4a6xsj6fs26
Totalt registrerades 218 stridssammanstötningar under den senaste dagen.
Enligt uppdaterad information genomförde fienden igår 89 flyganfall och släppte 186 styrda bomber. Dessutom genomförde de 3 938 beskjutningar, inklusive 132 från flerröriga raketsystem, och använde 3 435 kamikazedrönare.
Aggressorn genomförde flyganfall mot områdena Raigorodok, Kostyantynivka, Donetsk-regionen; Ternuvate, Novoye Zaporizhzhya, Zaporizhzhya-regionen.
Under den senaste dagen slog försvarsmaktens missilstyrkor och artilleri till mot åtta områden där personal samlades, ett område där vapen och militärutrustning samlades, samt en ockupationsstyrkas högkvarter.
I riktningarna North Slobozhansky och Kursk avvärjde ukrainska soldater tio attacker från inkräktarna under den senaste dagen. Fienden genomförde även 10 flyganfall, använde 24 styrda luftbomber och genomförde 149 beskjutningar, inklusive tre från flerröriga raketsystem.
I riktningen South Slobozhanskyi stormade fienden positionerna för våra enheter elva gånger i områdena Vovchansk, Bologivka, Odradne och i riktning mot Bochkovo.
I Kupiansk-riktningen skedde nio attacker från inkräktarna. Våra försvarare avvärjde fiendens anfall i områdena Stepova Novoselivka, Zelenyi Hai och i riktning mot Pishchane.
I riktningen Lyman attackerade fienden tio gånger. De försökte bryta igenom försvaret i områdena Serednie, Mirne, Shandryholove, Nadiya och Zarichne.
I riktningen Sloviansk gjorde fienden elva försök att bryta igenom i områdena Yampil, Serebryanka, Vyimka, Fedorivka och i riktning mot Zvanivka.
I riktningen Kramatorsk attackerade ockupanterna fyra gånger i områdena Chasovoy Yar, Orikhovo-Vasylivka och Zaliznyansky.
I riktningen Kostyantynivka genomförde fienden 32 attacker i områdena Oleksandro-Kalynove, Shcherbinivka, Pleshchiivka, Yablunivka och Rusyn Yar.
I riktningen Pokrovsk stoppade våra försvarare 79 attacker av aggressorn i områdena Nikanorivka, Pankivka, Sukhetske, Rodynske, Myrolyubivka, Promin, Lysivka, Pokrovsk, Zvirove, Molodetske, Kotlyne, Udachne, Novoukrainka och Horikhove.
I riktningen Oleksandrivka genomförde fienden 28 attacker i områdena Zelenyi Hai, Filia, Piddubne, Oleksandrograd, Novoselivka, Verbove, Oleksiivka, Novohryhorivka och Uspenivka.
I riktningen Huliaipole avvärjde våra försvarare tre försök från fiendens enheter att avancera i områdena Malynivka och mot Novomykolaivka.
Försvarsmakten avvärjde fem attacker från ockupationstrupperna i riktningen Orikhiv, i områdena Stepove, Kam’yanske och mot Novodanilivka och Novoandriivka.
I riktningen Prydniprovsk gjorde fienden fyra misslyckade försök att avancera.
I riktningarna Volyn och Polissya upptäcktes inga tecken på bildandet av fiendens offensiva grupper.