Vi brukar väl skriva att USA är precis som banken inte din vän och att USA gör sånt som är bra för USA.
Sedan 2022 i Ukraina har vi sett hur USA försökt tillse att Ryssland inte förlorar och har över tid landat i ovan två grova förenklingar av situationen, först var det Biden vid rodret och nu är det Trump.
Det pågår alla möjliga ”side-shows” där till exempel personer som vet vad Trump skall säga går in före extrema marknadsrörelser och berikar sig något enormt.
Men vad är rockkonserten som pågår bakom ett neddraget scendraperi som styr den övergripande händelseutvecklingen?
Vi har redan slagit fast att USA trycker på alla knappar på en gång nu och att dom verkar skynda sig på, allt händer simultant och planerarna i Pentagon knaprar omeprazol.
Sen är det fullt av korrigeringar och motstridiga budskap som tenderar att lugna ned marknaderna – marknaderna styr mycket av hur USA tvingas justera sig, men dom justerar sig i ord inte handling.
Något som har legat och skavt sedan tidigt i Irankriget är att både USA och Israel bekämpat olje och LNG infrastrukren i Iran – jag har ställt den frågan flertalet gånger. Det var inget krigstekniskt mål och Hormus var redan stängt. Därutöver så har kronprinsen Reza som hoppas ta över bönat USA om att skona infrastruktur som är viktig för Iran.
Det påverkar inte kriget det minsta om raffinaderier, oljedepåer eller LNG slås ut i Iran – det vet vi från Ukraina att det tar år innan nåt sånt slår igenom.
Kampanjen med SEAD för att sen obehindrat kunna decimera irans robotkapacitet, börja slå ut ledarskiktet och sedan IRGC och Bashij förmåga att kontrollera medborgarna är hur man vinner kriget tillsammans med en folklig resning.
Sedan krigsstart förstod hela världen att Johan No.1 hade rätt när han innan dess skrev att irans ledning känns som dom som går under i ett rejält fyrverkeri även om Trump uttryckte förvåning – vilket skulle kunna vara hans version av vårt ”vi har varit naiva” som är politikernas favoritord för att slippa undan ansvar.
Så varför började Israel och USA ge sig på Iranska mjuka mål när dom redan visste att Iran ämnade vedergälla?
Svaret på den frågan kan rimligen bara bli att USA spelar ett mycket större spel än att rädda de utsatta kvinnorna i Iran, vilket väl i och för sig alla visste, med udden riktad mot Kina, men kanske även Europa.
Att USA försvarar petrodollarn när det behövs är en gammal historia som sägs legat bakom Libyen och Irakkrigen – jag var då lite för ung för att kunna analysera världsledande men nu har vi egentligen all information vi behöver och jag kan cykla utan stödhjul.
De länder som sålt sin olja i yuan och varit kinas stora handelspartner är Iran, Ryssland och Venezuela, Saudiarabien och UaE är med i BRIICS och säljer också olja i yuan till Kina.
De största LNG exportörerna till Kina är Qatar och Australien, där Qatar börjat sälja i yuan till Kina men också genom dollarsystemet.
Vad är ”petrodollarn” – enklare än vad ni kanske tror.
Om Sverige börjar trycka upp svenska kronor kraftigt sjunker värdet på valutan och vi får inflation, ibland får Sverige kapitalflykt och sen har vi ökade kostnader för upplåning av internationell valuta eller köp av vår statsskuld då de som köper vill ha bättre betalt.
Sker all oljehandel i dollar kan USA trycka upp obegränsat med dollar utan att valutan sjunker nämvärt i värde och upplåningsbehovet är konstant – en bit under 80% av valutareserverna är USD, 20% EUR och 3% Yuan.
Sen kan det nog finnas en till faktor med i detta, att länder genom att dom behöver hålla sig väl med USA för dess petrodollar-dominans köper massa statsskuld, investerar i USA, mutar företrädare och på andra sätt oljar maskineriet så dom inte fryses ut.
Genom att all oljehandel går genom USD måste alla andra hålla sig väl med USA, stryka dom medhårs och ge dom fördelar är väl lite förenklat svaret, och det går långt bortom valutor där företag inom alla möjliga olika områden kan gynnas.
Kina har nog haft en rätt enkel plan – knäck petrodollarn så knäcks USA och dom kan ta över istället för handeln blev yuan när det inte var dollar. Kina hade kunnat välja EUR istället eller hur?
Den där BRIICS valutan föreslår att Kina inte gillade EUR iallafall.
Den enda gruppering som egentligen bara vill idka handel utan allt sk1t runtomkring är väl Europa?
Kina har egentligen bara satt sig ned och kopierat USA för att bli det nya USA.
Ryssland är lite specialfall här och Ukraina kämpar för sin överlevnad så det går inte att på något sätt försöka lägga in pusselbiten Ukraina i detta pussel och peka på att dom är del i nån konspiration för att dom bekämpar RU oljeinfrastruktur.
USA har lagt ned väldigt mycket tid 2025 på att försöka knäcka Ukraina med mjuka medel och jag har svårt att tro att Ukraina nu samarbetar under bordet med USA.
Ryssland har däremot föreslagit att dom skall göra all sin handel i dollar istället för yuan eller BRIICSvaluta. En rejäl olivkvist till USA.
USA behöll kontrollen permanent över Iraks oljevinster för övrigt efter Irakkrigen. Säkert massa olika avgifter och räntevinster vi inte känner till så inte bara välgörenhet.
https://www.reuters.com/business/energy/how-us-controls-iraqs-oil-revenues-2026-01-23
Hur passar Syrien in i detta för USA valde att kasta kurderna i Rojava under bussen precis som dom gjort med Ukraina av någon anledning, och i tid för att passa in i de större händelserna.
Jag har inte lyckats lista ut det men någonstans finns en pusselbit med Syrien som passar in i pusslet, Turkiet går ju norr om Syrien och Jordanien/Israel till söder så dom är inte enda landet med en (möjlig) oljeledning in till Europa.
Och varför skulle USA vilja att Europa får mer olja/LNG då får dom sälja mindre av sina egna produkter till oss?
Dessutom så har Saudi en stor oljeledning till Röda Havet dom kan exportera igenom.
Syrien var nämligen rysslands polare och eftersom USA och Ryssland har en specialdeal om väldigt mycket så har USA gått emot ett ryskt intresse av någon anledning.
Det kan också varit Israel, men varför Israel hellre skulle vilja ha gamla ISIS tillbaka men nu som chefsdjur i Syrien är inte helt tydligt.
Google AI säger så här vilket naturligtvis är trams, ingen tror väl att en gammal ISIS bödel och hardcore islamist jobbar på det här sättet?
“Following his rise to power in early 2025, Ahmed al-Sharaa (formerly of Hayat Tahrir al-Sham) promised Western powers an inclusive government, protection of minority rights, and the prevention of new refugee outflows”
Min slutsats får bli att vi inte ännu har skälet till varför USA anstränger sig för att syriens Salani skall sitta vid makten – vi får se.
Så vad har USA då gjort genom att anfalla Iran och vad är planen?
-USA kommer högst sannolikt att landstiga i området kring Hormus och sen Kharg Island som är 90% av irans oljexport. Förvänta er att det blir som när man får in kackerlackor i sitt hus – dom är omöjliga att få bort.
För att göra världen till en bättre plats och sprida demokrati kommer USA ha en stor stövel på Irans framtida export och bestämma vilka som får köpa den, och bara i dollar.
Säkert tar dom bra betalt löpande för det också.
-Hormus är väl inte heller gratis att bevaka mot det enorma framtida hot som (*insert valfritt land*) utgör och en avgift per oljetanker som Irans IRGC införde måste därför kvarstå, men nu går pengarna till USA istället.
-Qatar, Oman, UaE och Saudi har förmodligen lärt sig en sjuhelvetes jädra läxa och har nu i panik försökt buda över varandra hur mycket dom skall investera i USA, vågar inte svänga mig med siffror då allt är hear-say. Trump påstår ju att dom betalar USA i cash för själva operationen – jag vet inte och han är opålitlig som källa.
Den olja och LNG dom sålt i yuan till Kina går nu inte längre att sälja alls för Iran bombade bort deras infrastruktur.
MENAländerna verkar rent allmänt bara springa runt och köpa sig polare för en påse pengar – Saudi är förbannade på Pakistan då dom köpt sig en försvarsallians med dom men Pakistan gäspade och somnade om när Iran började bomba Saudi.
-Lite förenklat så har alla länder som är stora exportörer av LNG och olja till Kina, och börjat sälja oljan och LNG utanför dollarsystemet, under 2026 antingen blivit invaderade eller fått robotar och drönare i sin olje och LNG infrastruktur. De som klarat sig undan kommer snart få frågan från USA i tullhusluckan vid Hormus om fartyget skall gå till Kina, och att dom isåfall kan vända tillbaka eller så sänks dom.
Min slutsats är att detta är per design, avsett av USA och att man provocerat fram det genom att börja bekämpa den infrastrukturen i Iran så Iran skulle vedergälla – tror ni inte det, lägg fram bra argument isåfall så diskuterar vi.
USA har i ett slag skaffat sig full kontroll över alla stora oljeexportörer till Kina som dessutom sålt i yuan.
Allt Ukraina behöver göra är att fortsätta dröna bort pumpstationer, exporthamnar och fartyg så går det mot noll till sist också från Ryssland.
Georgien, Azerbaijan och Kazahkstan är också viktiga och det har varit en del om deras ovilja att vara transitland tidigare, inte helt uppdaterad där.
Kina ligger lite smådåligt till.
Europa?
Europa köper sin olja från USA, norge och Kazakhstan så vi är inte direkt påverkade av detta på samma sätt som många andra.
LNG var USA redan störst exportör till oss men Qatar och Australien också.
Det som förmodligen hänt är att Europa inte har så mycket att välja på utöver att köpa olja och LNG från USA för överskådlig framtid så vi har precis blivit fogliga och räddare, lite som under kalla kriget?
Vi kan inte gå tillbaka och köpa från Ryssland och MENA är osäkert. Om inte annat är det nog bäst att inte göra USA förbannade innan vi fyllt på LNG lagren till i höst för om Röda havet stängs till igen eller nån sänker ett fartyg i Suezkanalen blir det svårt med import österifrån.
Min gissning är att Europa framledes kommer göra som vi blir tillsagda, även om vi kommer försöka lösa ukrainakriget fördelaktigt för oss.
Skulle vi helt vika oss för USA och kasta Ukraina under bussen för att vi lagt ned vår egen produktion kommer ni får höra det i många år framöver från mig.
Jag minns ”sell USA” i höstas, hur min dollarlön föll som en sten genom 2024-2025 (+20% som värst mot SEK). Räntorna i USA började gå upp och sen var det dåligt intresse för USA statsskuld för ”alla kommer dumpa den”.
Det här är nog också en del i det övergripande spelet för just nu stärks dollarn kraftigt och förmodligen vill väl alla köpa US statsskuld igen – en gammal sanning att alla springer till tryggheten i USD i kristider som visade sig stämma.
Warren Buffet har sina likvida medel i japanska yen, undrar om han kört dom i retur?
Han kände iallafall inte till den övergripande planen.
Vad händer med Kinas vilja att sälja av sin dollarhög om ingen säljer olja och LNG till dom i annan valuta än dollar?
Vi kan nog utgå ifrån att den frågan studsar mellan väggarna i de kinesiska mötesrummen just nu där företrädare för makten sitter högröda i ansiktet och sippar på sin kopp te spetsad med Muay tai.
Har vi nått i mål nu – är USA klara med sin globala ”smash-and-grab” kupp och världen kan återgå till det normala?
För det första så försökte Kina passa på att plocka ned USA från tronen för dom trodde USA var svaga och det här håller nog på så länge som Kina vill att det skall hålla på eller dom tvingas ge upp.
Fram tills årsskiftet 2025/2026 stod Ryssland, Iran och Kina för den globala eskaleringen innan USA kom igång. Vi var mest förbaskade på att USA inte gjorde tillräckligt.
Kina har förstått att deras teknikplattform är undermånlig, dom vet att dom har kvantiteten och dom har haft en lång purge i militärledningen men jag vet inte om det är hökar eller duvor som skickats till omskolningslägren.
Men jag vet att Kina hela 1900-talet inte stod Sovjet långt efter i att massmörda sina medborgare och att det vi sett av Kina är en potemkinkuliss-fasad dom vill visa utåt.
Det räcker med att höra om deras 200 000st – 800 000st stora flotta fiskefartyg som bara åker runt och dammsuger världshaven på fisk för att förstå att dom är hänsynslösare än USA bara dom får chansen. Dom åker in på svaga länders territorialvatten, totalt utplånar deras fiskebestånd och drar näten över sjöbotten så allt marint liv slås sönder. Galapagos har dom dammsugit nyligen.
Eller att Kina står för 1/3 av alla CO2 utsläpp i världen, och störst del av ökningen som enskilt land bara det där borde få europas miljörörelser att glömma det sista vattenkraftverket dom inte lyckats stänga hos oss ännu och rikta sin ilska mot dom vilket inte görs.
Eller kinas sociala experiment med minoriteten Uigurer där dom sätts i läger och kvinnorna blir steriliserade eller göres gravida med majoritetskineser för att försöka utplåna minoritetsgruppen.
Jag kan tänka mig att Kina just nu upplever sig extremt trängda och försöker hitta en väg framåt. Det är inte bara en ”multipolär världsordning” som står på spel utan hela det ”kinesiska undret”.
USA har nu rest sig och steg nummer 2-26 framöver blir att börja återta kontrollen över kontinenter, konstellationer och länder. Amerikanska företag och finans bara väntar på att återigen bli nummer 1 i alla upphandlingar istället för kinas företag.
För att amerikanska företag skall kunna bli det behöver världen sluta köpa kinesiskt eller sälja till Kina eftersom marknaden är ändlig.
Och slutar världen göra handel med Kina sprider sig arbetslösheten bland 1.4mrdr kineser som har visat stor förmåga att kunna ta ut sin ilska på de styrande tidigare, men även i närtid brukar dom storma banker som eller bolåneinstitut som betett sig för illa och lyncha cheferna.
USA är förmodligen inte färdiga med Kina alls är min gissning.
Det ryktas att Japans krasch på 90talet dom än idag brottas med var per design och att USA, Tyskland och UK gick samman – jag vet inte.
Vad jag däremot tror mig veta är att vi rätt snart kommer få en finanskris liknande 2008-2009 som skakar om marknaderna och länder rejält.
Under 2025 och 2026 upplever jag att USA flera gånger skakat om marknaderna i uttalanden, ”tariffkriget” och sen hade vi 29 Januari 2026 där allt gick ned samtidigt och mycket kraftigt.
Just nu upplever jag marknaderna som oroade och vid någon tidpunkt brister det, börserna går ned 30% och sen 30% till över nåt halvår så alla står där i strålkastarljuset med byxorna nere.
Strategin vid löpande förluster eller surdegar är att försöka rulla över dom till nästa år och undvika att ta tag i problemet tills man måste. Bara företag som akut misskötts går under innan krediten torkat upp men ingen utanför styrelserummen och de mutade revisorerna vet hur illa det är ställt hos olika företag innan dom får slut på medel.
Vid en akut finanskris kommer alla problem upp till ytan och man passar även på att vädra allt möjligt annat för nu har man något att skylla på – lite som när mina chefer brukade sluta tidigare i karriären och jag kunde skylla alla problem på dom i tre månader.
2008 åkte PIIGS dit och kunde inte längre överleva på den fria marknaden så IMF tog över utlåningen till dom vilket väl i förlängningen betydde att mycket av den infrastruktur dom byggt upp över årtionden såldes ut till reapris.
Det man som medborgare i landet själv upplevde var arbetslöshet, inflation, gråtande kollegor, skenande räntor och omöjligt att sälja sitt hus.
Precis så upplevde politikerna det också med landet och sen kom en kreditgivare och erbjöd sig att köpa dina hamnar för 25% av värdet från innan krisen om du också fick ett stort lån som landet behövde tillsammans med en muta till dig som beslutsfattare – bara vinnare enligt IMF, och den handlingskraftiga politikern fick medalj av kungen.
PIIGS hamnade i sin akuta kris därför att deras tillverkning kunde kopieras av Kina så deras export eroderades över tid. När den akuta fasen av krisen sköljde in ville ingen låna dom pengarna som behövdes för dom hade länge försökt skjuta problemen framför sig genom att leva på lån. Räntorna var 25%-30% innan IMF gick in och lade en block på landet tills det lugnat ned sig.
Vilken region kommer bli PIIGS2026 är en fråga som jag tror är mycket viktig, det borde vara USA känner jag med tanke på att deras petrodollar var på väg att förloras, AI-bubblan brista och ”Sell USA” kommit igång men precis som 2008-2009 borde sannolikheten då vara hög att dom försöker exportera problemet till nån annan?
Eftersom USA trycker på alla knappar på en gång, både bombknappen och säljknappen, och är mycket stressade, får jag den distinkta känslan av att dom gör precis det – försöker passa bollen vidare till nån annan.
Blir det Europa eller Kina?
Kina klarade sig någorlunda ifrån 2008-2009 medans vi fick PIIGS.
Nu idag är väl hela Europa som PIIGS var att Kina kan kopiera alla våra exportprodukter och sälja dom till lite sämre kvalitet men mycket billigare?
Ovanpå det har vi väl +90% av LNG och olja som importeras till EU (eftersom Norge är utanför EU).
Eftersom vi nu har EU har vi både nationella statsskulder som tydligen är +80% i medel i EU och sen har EU en federal skuld – Men vi har också EUR som är 20% av reserverna mot USD -80% och Yuan 3%.
EU är idag också ljusår över EU 2008 – vi samarbetar mycket mer.
Jag tror svaret är mycket enkelt – den som får en öppen konflikt först åker dit, antingen blir det EU om Ryssland går in i Baltikum eller Kina mot USA.
Marknaderna är så pass hysteriska nu att den risk-flykt som följer inte går att hantera.
USA har också förmåga att direkt påverka utvecklingen genom uttalanden, militära blockeringar eller krigsförklaringar. Mot Europa behöver dom trots allt följa vissa regler men skulle vi sitta utan LNG i vinter ligger vi episkt dåligt till.
USA har kontrollen över vem som blir denna finanskris stora förlorare – verkar det troligt?
Skulle det kunna tänkas att USA vill ha både ett kraschat Kina dom kan köpa upp till reapris och ett svagt och skrämt Europa som är fogliga och köper säkerhet av USA till femdubbla marknadspriset.
Såsom USA har behandlat Ryssland sedan 2022 finns det viss risk för att det är så MEN det skulle betyda att USA inte anser sig behöva Europas helhjärtade stöd i ett kommande krig med Kina.
Eller så är det så enkelt som att USA genom att skynda 2025-2026 flyttat pjäserna så att Kina kommer implodera ekonomiskt utan att det blir ett världskrig?
Med viss säkerhet kan vi nog utgå ifrån att USA uppfattar Kina som ett så pass stort hot att dom inte är intresserade att samexistera med Kina på pallplatsen för dom tror sig veta att Kina kommer knuffa ned dom om dom får möjligheten till det.
USA är precis som banken inte din vän och gör det som är bra för dom – stämmer kanske?
Kommer regimen i Iran att falla inom de närmaste månaderna?
- Ja
102 votes - 53% of all voters, 53% of all selected options - Nej
61 votes - 32% of all voters, 32% of all selected options - Vet inte
30 votes - 16% of all voters, 16% of all selected options
Antal röster: 193

Tack för ett tredje inlägg denna vecka! Ser fram läsa
Offensiven fortsätter att klinga av, den pulserar alltjämt, men toppen var i förra veckan.
Fokus Pokrovsk, Kostantinivka samt Huliaipole, där ma i förstnämnda försöker upprätthålla ett kraftigt tryck.
N Slobozhansky-Kursk 0↘️
S Slobozhansky 2
Kupyansk 1↗️
Lyman 8💥
Slovyansk 4↘️
Kramatorsk 0
Kostjantynivka 23💥↗️
Pokrovsk 42💥💥
Oleksandrivskij 10💥↗️
Huliaipole 22💥↗️
Orikhivsk 3
Prydniprovskij/Dnipro 0
Sum sectors 115↗️
Unlocalized 35↘️
Total 150↘️
👍 Vore fint om Rysslands offensiv redan kommit av sig, men jag avvaktar nog ett tag till innan jag riktig kan lita på det, men håller tummarna.
Nu har Ryssarna gått på offensiv tidigt på året förr, men då var det bl.a fullt fokus på Bachmut och krig i städer är inte lika känsligt för dåliga markförhållanden.
Ryska förluster i Ukraina 2026-03-27
SLAVA UKRAINI
Tack för dagens gula vägg!
Överdriver du inte valutareservern i dollar något? Ligger väl under 60% var jag sett?
BRICS-valutan finns inte överhuvudtaget och lär inte bli verklighet på många år. Däremot gör ju BRICS allt för att förenkla handeln mellan medlemsländerna och YUAN är väl det Kina kämpar för att den ska dominera.
Att USA inte är vår vän stämmer utmärkt, men om de verklige gör av som är bra för dem (just nu) får vi nog inte veta förrän längre fram. Jag är faktiskt tveksam.
När det gäller olja är det inte så lätt för USA att öka exporten.
USA har lite att få ut sin olja på världsmarknaden vilket ofta leder till lokala överskott vilket är en av anledningarna till att WTI oljan är billigare än Brent trots att Brent egentligen har högre fraktkostnader.
Nu exporterar USA mycket men de importerar också väldigt mycket. Det beror på att många av deras raff är anpassade för tyngre olja än den som produceras i USA. Men som sagt de har svårt att få ut sin olja och kan inte växla upp så enkelt. Fracking innebär att man hela tiden måste öppna upp nya brunnar och det gör transporterna till en flaskhals även om de försöker bygga bort det genom att anlägga piplines till de större fälten men det är en av anledningarna.
Hur som helst USA kan inte öka sin export snabbt i någon större skala, och om de exporterar mer kommer det att leda till högre priser i USA och ytterligare öka bensinpriset.
Kriget i Iran är alltså inte någon drömsituation för USA när det gäller oljan. Visst någras av deras oljebolag kan tjäna lite extra om de kan pressa upp kapaciteten men för USA ekonomi och konsumenter drabbas de lika hårt som resten av världen (kanske tom. lite värre, eftersom en lite ökad export faktiskt leder till ännu högre priser så de blir dubbelt draddade).
Att USA gör vad som är bäst för USA ser än så länge inte alls ut att gälla kriget mot Iran. Sen beror det förstås hur det slutar men än så länge är det snarare tvärtom.
Jag tror som du. Krasnov är impulsiv och gör det mesta i stundens hetta. Sedan är det krafter bakom med sina olika agendor.
HSB upprepade som ett mantra på 90 talet att ”Den som är satt i skuld är inte fri”.
Förvisso är flera europeiska länder hårt skuldsatta men så är även federala USA. När Japanska banker började sälja amerikanska statspapper fick det omedelbar effekt på räntan och som i ett trollslag kom man även överens om ett handelsavtal. EU och även UK är stora långivare till USA och det kan vara lämpligt att föra på tal.
https://youtu.be/I0djvtzSwS8?is=cvmq5mraV3DG5WoK
AFU rapporterar:
”Rysslands president Vladimir Putin ber landets oligarker att skänka pengar som ska gå till den ryska krigföringen i Ukraina, uppger källor för Financial Times och ryska oberoende The Bell. Presidenten ska ha träffat några av landets främsta affärsmän under torsdagen, enligt uppgifterna.
På mötet ska Putin ha betonat att Ryssland kommer att fortsätta att attackera Ukraina tills landet har full kontroll över Donbas. Krigföringen slår hårt mot den ryska ekonomin och enligt FT har Kreml genomfört flera åtgärder för att kunna använda storföretagens pengar till kriget.
Den ryska ekonomin påverkas också av en kraftig minskning av inkomster från energiexporten. Reuters har tidigare rapporterat att regimen överväger stora nedskärningar på grund av det ansträngda läget.”
https://omni.se/kallor-putin-ber-oligarker-att-bidra-till-krigskassan/a/Rjjobd
”🇮🇷❗️🇺🇸 Iran has heavily damaged multiple U.S. military bases in the Middle East, forcing many American troops to leave and operate from hotels and temporary locations, – NYT Key bases in Kuwait, Qatar, and Saudi Arabia have been hit, with casualties and damaged equipment.”
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mhzlye4ffs24
https://www.nytimes.com/2026/03/25/us/politics/iran-us-bases.html
Iran
Rapporterades redan i går kväll, men upprepar om någon missat det.
”Donald Trump skjuter upp attacker mot Irans energianläggningar med tio dagar till den 6 april. Det skriver han på Truth Social och tillägger att draget är på ”den iranska regeringens begäran”.
Mer exakt skjuts tidsfristen upp till 20.00 amerikansk östkusttid eller 02.00 den 7 april svensk tid.
”Samtalen pågår och trots felaktiga påståenden om motsatsen från Fake News-medierna och andra, går de mycket bra”, skriver Trump.
Oljepriserna har backat något efter inlägget.” https://omni.se/trump-skjuter-upp-attacker-igen/a/K88jp7
”USA:s president Donald Trump överväger att skicka ytterligare 10 000 soldater till Mellanöstern med anledning av kriget mot Iran, uppger källor för Wall Street Journal och Axios.
Administrationen har redan skickat tusentals soldater till regionen och enligt WSJ skulle den nya siffran innebära att minst 15 000 amerikanska soldater beordrats till konfliktområdet de senaste veckorna.
Syftet med förstärkningen uppges vara att ge Trump fler militära alternativ mot Iran. Axios skriver att fler soldater i regionen skulle signalera att USA på allvar överväger en markoperation i Iran.”
https://omni.se/kallor-trump-kan-skicka-10000-till-mellanostern/a/2ppmaa
”USA kommer snart att erbjuda försäkring och eskort för olje- och gastankrar i Hormuzsundet, med syfte att öka passagen genom sundet. Det säger den amerikanske finansministern Scott Bessent, skriver Bloomberg.
För tre veckor sedan gjorde Donald Trump ett liknande uttalande på Truth Social men det finns ännu inga bevis på att fartyg lyckats ta sig igenom Hormuzsundet med amerikansk hjälp.
Hormuzsundet har varit i princip stängt sedan USA och Israel inledde kriget mot Iran den 28 februari. Det har lett till högre oljepriser, då en femtedel av all världens olja vanligtvis passerar genom sundet.
Bessent påstår också att trafiken genom sundet har börjat öka och att den kommer fortsätta öka de närmaste dagarna.”
https://omni.se/bessent-ska-snart-eskortera-fartyg-genom-hormuzsundet/a/5ppR6b
”Iran ska låta totalt tio oljetankfartyg passera genom Hormuzsundet. Det säger Donald Trump under ett regeringssammanträde enligt AFP.
Detta är den ”väldigt stora presenten” som är ”värd oerhört mycket pengar” som presidenten talade om tidigare i veckan.
Han säger att Irans drag är ett tecken på god vilja inför eventuella fredssamtal.”
https://omni.se/trump-presenten-ar-10-skepp-genom-hormuz/a/GxxB8x
”Iran varnar för att man kommer att attackera hotell i Mellanöstern där amerikanska soldater bor. Militärens talesperson Abolfazl Shekarchi säger i statlig tv att hotell med amerikaner blir en legitim måltavla i kriget, skriver AFP.
– Ska vi bara sitta still och låta amerikanerna attackera oss? Vi måste naturligtvis slå till där de befinner sig, säger han.
Statliga medier uppger att Iran skickat ”skarpa varningar” till hotell i bland annat Förenade arabemiraten och Bahrain.
Över 3 000 människor har dödats sedan USA och Israel attackerade Iran, varav över 1 400 civila, enligt USA-baserade människorättsorganisationen HRANA.”
https://omni.se/iran-vi-attackerar-hotell-om-det-bor-amerikaner-dar/a/7ppRq4
Jag tycker känslan här i mitt plastbadkar, och i ett väldigt blött Abu Dhabi, är att Trump köper tid, jag håller med Johan i hans gula vägg att ”boots on the ground” helt enkelt måste vara det som är på gång. Iallafall tror inte jag att USA skulle skicka 82nd airborne om det inte är skarpt läge, men US kanske behöver få lite mer intel och folk på plats innan han kan ge sig på, vad jag gissar, Khargön.
Å andra sidan så har vi Trump den ena änden och Iran i andra och det är fortfarande oklart vem som ljuger mest, Trump han bara säger vad han känner för, och jag tycker att det bara blir värre och värre.
Men men, jag får dra upp filten lite längre och invänta Irans svar på den senaste toppen i Iran som skickades till de sälla jaktmarkerna.
Men oavsett allt så är allt fortsatt gott här i Abu Dhabi, översvämmningar till trots.
Tack för gula väggen idag Johan, väldigt bra och intressant. 👍
Skönt att höra att läget är stabilt! 👍
Jasså, det är översvämningar där nu? Du får sätta segel på badkaret och glida runt!
Det kan säkert sluta med marktrupper, kommer att vara svårt att vinna på riktigt annars, fast det känns samtidigt som att det lika gärna kan bli så att man drar sig ur om det går att få till minsta möjliga avtal med Iran.
Iran kommer förstås också med motstridiga uppgifter om än inte i samma höga tempo som Trump. 😄
Ukrainsk styrka på plats – förstärker USA:s luftförsvar
Uppdraget är att skydda USA och allierade länder mot iranska drönarattacker.
”Ukraine downed or suppressed 93 of 102 drones launched by Russia overnight, including about 60 Shahed UAVs, with 9 strikes hitting 8 locations and debris reported at 4 sites.”
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3mhznhd6xpc2x
Med tanke på de filmer och bilder man sett trodde man nästan att det inte skulle så kvar en enda cistern.
(Film i länken).
”🔥 First satellite images of the port of Ust Luga after the attack”
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mhznbdza4s2e
”❗️Overnight, 🇺🇦Ukrainian kamikaze drones (similar to Shahed) repeatedly attacked two 🇷🇺Russian ports — Ust-Luga and Primorsk — in the Leningrad region. These are two key Russian ports on the Baltic Sea, through which approximately half of Russia’s oil export volume is shipped.”
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mhzl3tgngc2n
”❗️View of the fire at the 🇷🇺Ust-Luga port from 🇪🇪Estonia last night after the attack.” https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mhzmkh56ck2n
”❗️At night, drones attacked the Apatit chemical plant in 🇷🇺Cherepovets. The governor confirmed that 8 drones struck the facility. It is one of the largest producers of phosphorus-containing fertilizers, phosphoric acid, and sulfuric acid in Europe.”
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mhzl7uwhxk2n
”💥 Ukraine destroyed a gas station in occupied Vasylivka, Zaporizhia region.”
https://bsky.app/profile/igorsushko.bsky.social/post/3mhze3327ks2w
Nu jävlar ✊✊💥😡
”⚡️Russia auctions off gold deposit in occupied Luhansk. Russia is auctioning off natural resource assets in occupied Ukrainian territories, including a gold deposit in Luhansk Oblast, Reuters reported on March 26, citing auction documents.”
https://kyivindependent.com/russia-auctions-off-gold-deposit-in-occupied-luhansk-reuters-reports/
Vilka köper?
Lite mer om raffinaderiet som 205 rapporterade om redan i morse gårdagstråden (och en påminnelse till Johan att lägga in det på listan).
”💥 Russia: At least 7 oil reservoirs damaged at the Kirishi Oil Refinery in last night’s Ukrainian drone strikes.”
https://bsky.app/profile/igorsushko.bsky.social/post/3mhzbtlq7kk2w
”💥 Russia: Ukraine appears to have struck the Kirishi Oil Refinery complex in Leningrad region, 100km southeast of St. Petersburg. No photos/videos available at this time.”
https://bsky.app/profile/igorsushko.bsky.social/post/3mhwpl5fppc2n
Tack såg det igår och lade in det 👍
Tur man är pensionär. Som 205 påpekar längre upp så är det den tredje ”gula väggen” denna veckan. Jämför ibland Johans inlägg med Kvällspostens tidigare sportchef och krönikör Birger Buhre. Den bäste sportjournalisten i svensk press. Hans krönikor var maffiga, välskrivna och intressanta även om man inte alltid höll med honom. Vi brukade skämta lite om Birger B. Hade han en krönika
I tidningen så fick man ta ut en halv fridag för att hinna läsa. Så är det nog med Johans inlägg också.
Men jag står nog på MXT’ sida angående USA. Trump vill nog göra det bästa för USA (och honom personligen) men resultatet blir tvärtom.
Alltså tack för gul vägg👍👍👍
Haha, ja Birger är en god vän 👍👍
Kärnkraften
Då är det väl dags att sätta fart!
”Det krävs riktigt stora elledningar för att driva ett kärnkraftverk och att få sådana ledningar på plats tar tid – uppemot 15 år. Det säger Eons chef för regionnät, Mats Tullgren, till TT.
Han säger att det inte finns färdiga ledningar för all den nya kärnkraft som planeras och att man därför bör bygga den så nära befintliga stamledningar som möjligt. Annars, säger han, är det som att bygga en järnvägsstation utan att det finns järnväg.
– Det är långa tillståndstider.
Daniel Gustafsson, ansvarig för nätplanering på Svenska Kraftnät, säger att nya stamledningar kan byggas på åtta år ”om allt går riktigt bra”.”
https://omni.se/ny-karnkraft-kraver-nya-elledningar-kan-ta-15-ar/a/OkkW6l
Alltså, jag vill inte dra en lång rant om Sverige och tiden som går åt för alla tillstånd som behövs för precis allt. Detta verkar helt klart vara en ”väst”-grej att precis allt kräver tillstånd som tar flera år att få på plats.
Intressant att se hur det fungerar när det går att hoppa över tillstånd och offentlig upphandling, se reparationen av E6an efter jordskredet, där var ett allvarligt problem, det löstes snabbt och effektivt och jag har väl svårt att se att det på något vis blev sämre på grund av det 🤷♂️
Vi behöver förbättra elnätet och distributionen i Sverige, bara lös problemet, det handlar om kritisk infrastruktur.
Orkanen ”Gudrun” är ett bra exempel på hur Sverige kan vara effektivt om man bestämmer sig för stt lösa ett problem snabbt.
Hur man snabbt lyckades ta hand om all stormfälld skog med hjälp av timmerbilar från hela Europa, tillfälliga lastplatser för järnväg och utskeppningshamnar runt väst och ostkusten är ett bra exempel när saker går undan.
Var själv engagerad en hel del i transporterna. En stor eloge till Kungen som flög ner till det värst drabbade området i Småland och ingöt hopp till skogsägarna som såg sin skog och sina besparingar gå ”åt skogen”.Många sa efteråt att Kungens närvaro hade stor betydelse för de drabbade.
Gudrun är ett skolboksexempel när Sverige löser problemen i ett krisläge.
Vill gärna ta upp branden vid Hässleholms Central också. Alla vet att Hässleholm är en knutpunkt och olyckan fick stora konsekvenser för resande- och godstågen i hela sydsverige. Även svensk export via Bron , järnvägsfärjorna från Ystad och Trelleborg blev drabbade.
Här gjorde Trafikverket en jätteinsats. Personalen jobbade natt och dag i treskift. Trafiken kom igång långt tidigare än vad man befarat. Så kan det gå om man bestämmer sig. Eller som Jockesoft skriver Bara lös problemet!
Vi kan om vi vill, eller måste! 👍
Virkesupplaget i Byholma ( som hade varit militär flygbas ) blev en världsatraktion. T o m folk från Australien besökte platsen.
14 år tillstånd 1 år bygga?
Nu har iofs oppositionen varit tydliga med att det där rivs upp helt om dom vinner så möjligen no-go alls på det
Fast nuvarande regering är ju smart och har vänt på beslutsorningen, nu är regeringsbeskedet det första som händer i din ansökan. Den politiska risken är borta. Sedan har man bakbundit nästa regering med att ekonomiskt kompensera om de skulle sabotera redan godkända byggen.
Off-Topic, USA
Bra att det finns någon som sätter stopp.
Får se om det dras vidare till HD. Katastrof om presidenten godtyckligt kan klassa bolag som säkerhetsrisker bara för att de inte håller med, eller vill gå med på vad som helst. Speciellt inte med en president som har mäktiga vänner inom flera branscher som bidrar med stora pengar till honom och som i utbyte lätt kan påverka honom att hjälpa röja undan konkurrenter. Trump tillräckligt korrupt redan.
”En domare i San Francisco trycker paus på Donald Trumps beslut att klassa AI-bolaget Anthropic som en nationell säkerhetsrisk, skriver amerikanska medier.
En sådan stämpel har aldrig tidigare utfärdats mot ett amerikanskt bolag. Det skedde efter att AI-bolaget inte gått med på att ge försvarshögkvarteret Pentagon fri lejd till bolagets AI-verktyg av oro för hur dessa skulle användas.
Trumps motdrag var en ”olaglig” repressalie som strider mot konstitutionen, skriver domaren Rita Lin i sin utlaga. Hon tycker att allt tyder på att bolaget straffas för att ha kritiserat regeringen offentligt.
”Ingenting i lagen stödjer den orwellska föreställningen att ett amerikanskt företag kan stämplas som en potentiell motståndare och sabotör av USA för att det uttrycker oenighet med regeringen”, skriver Rita Lin enligt New York Times.”
https://omni.se/domare-pausar-presidentens-bestraffning-av-anthropic/a/2ppqGB
Det här är ett förslag som kommer från två senatorer, en demokrat och en republikan. Det gäller förstås att de får stöd för det också. Trump som gillar Ungern lär nog göra vad han kan för att stoppa det men ett bra (och oväntat) initiativ.
”❗️The United States is preparing sanctions against Hungarian officials for blocking aid to Ukraine. Senators Jeanne Shaheen (Democrat) and Thom Tillis (Republican) will introduce the Block Putin Act, which provides for financial sanctions and visa bans for Hungarian government officials involved in obstructing aid to Kyiv and in the purchase of Russian oil and gas.
The decision on specific names will be made by the US administration. The bill was introduced due to Orbán blocking an EU loan for Ukraine worth €90 billion.”
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mhzpsorqkc2n
https://www.ft.com/content/35cdef61-af5d-454e-89ef-27a5ad85b022?syn-25a6b1a6=1
”❗️Ukraine and Saudi Arabia have signed an agreement on defense cooperation, – Zelenskyy. A document has been signed that lays the foundation for future contracts, technological cooperation, and investments, and strengthens Ukraine’s international role as a security donor: “We are ready to share our expertise and our systems. And Saudi Arabia has what Ukraine is interested in. This cooperation can be mutually beneficial.””
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mhzqmh7fgs2n
”🇺🇦🇸🇦 Zelensky: We have reached an important Arrangement on defense cooperation. The document was signed ahead of our meeting with Mohammed bin Salman Al Saud. It lays the foundation for future contracts, technological cooperation, and investment.
We are ready to share our expertise and systems with Saudi Arabia and to work together to strengthen the protection of lives. Saudi Arabia also has capabilities that are of interest to Ukraine, and this cooperation can be mutually beneficial.”
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mhzqmbg4q22h
”NASA fire maps show active fires at the Ust-Luga and Primorsk oil terminals in Russia’s Leningrad region.”
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3mhzrbsaec225
Dom drönades igen i natt
En ”dubble tap” med rejäl fördröjning!
”The queue for the Kerch Bridge from the Kerch side The bridge has been closed for the second time in a day. Z-pages are writing about the missile threat from Storm Shadow.”
https://bsky.app/profile/beefeaterfella.bsky.social/post/3mhzrabogpc2w
USA. Tror att balansgången är svår. De vill inte reta upp européerna så att relationerna totalkraschar. Samtidigt försöker USA, som du beskriver, få Europa under amerikanskt inflytande. Aktionerna med att stödja Orban m fl som bäst kan beskrivas som anti-EU kan vara ett försök att förlama Europa.
Botemedel? Det finns nog ett riktigt bra botemedel och det är att Europa börjar agera för vad som är bra för Europa. Inte stirra oss blinda på vad USA gör och vill. Vi behöver skrota systemet som gör EU handlingsförlamat och känsligt för sabotörer som Orban. Agera ekonomiskt (vi har redan frihandelsavtal med flera länder i Sydamerika samt Indien. Skit i vad USA tycker och skicka styrkor av lämpliga slag in i Ukraina, agera som om USA har lämnat, och om det är någon som kan håna USAs fredstrevare så är det uttalanden från europeiska ledare. Strunta i om USA vill stärka dollarn. Följ upp istället ovannämnda handelsavtal med en koppling till Euron.
Oljan? Vi har Norges, det finns länder i Afrika och Arktis är ännu oexploaterat. Strunta i vad de andra medlemmarna i Arktiska rådet tycker och skicka upp expeditioner att utvinna olja och mineraler förstärkta av europeiska marina stridskrafter. Dessutom ligger trots allt flera länder långt framme i alternativa energiformer, t ex har Danmark sedan 79-talets oljekris mer eller mindre gjort sig självförsörjande. Vi kanske kan klara oss med norsk olja.
Jo jag har utelämnat Europa totalt i diskussionen.
vi kör inte in trupp i baltikum så än så länge har vi visat noll styrka.
Vi har precis godkänt handelsavtalet med usa för övrigt
Trump menar ju på att sundet är öppet, det krävs bara lite mod för att köra igenom där.
”Shipping to, from ports of US-Israeli allies prohibited, state media cites Iran’s IRGC
Iran’s Islamic Revolutionary Guard Corps said on Friday that shipping ”to and from ports of allies and supporters of the Israeli-American enemies” is prohibited through any corridor or to any destination, Iranian state media reported.
The IRGC added that the Strait of Hormuz is closed and any transit through the waterway will face ”harsh measures”.”
https://www.khaleejtimes.com/world/day-28-iran-us-israel-war-live-updates#blogCard5337985e-915d-4009-9402-5945292481d6
Har ju precis brunnit fartyg där som lyssnat på Trump och försökte
Det jag sagt hela tiden, man kan inte lita på Trump!
Var inte det typ kontentan av dagens inlägg du inte höll med om en bit upp?
Att man inte kan lita på Trump har jag varit enig med dig om ända sedan du själv insåg det.
Mer tveksam till att han gör vad som är bäst för USA!
Instämmer. Det är mycket tveksamt om Trump har den analytiska förmåga att avgöra vad som är bäst för USA. Däremot verkar han hyfsad på att sko sig och sin familj.
Drönare över Barksdale – nu börjar det komma igång det man trodde skulle komma direkt
Hmm, och bränder på amerikanska raff….
Nu börjar orbans gäng skicka pengarna utomlands – han vet att det är över
Tar de stadskassan och flyr till Ryssland kanske. Putin bad ju om allmosor.
Hörni – glöm inte att perioden när marken bär är om några veckor.
offensiver kommer från bägge
Ser lite regnigt ut i MENA?
Duggregn
Nja, lite mer än så…
Bensinpriset gick inte det upp lite fort?
är ju gamla kontrakt fortfarande
Preemraff i Lysekil hade varit bra nu
Som alltid, priserna går snabbt upp och långsamt ner.
Normalt, vid första ryktet stiger det rejät redan samma dag, sen när oljepriset normaliserats sjunker det på två veckor till halva höjningen ungefär.
Stor diskussion om UA kört drönarna via baltikum eller inte för ust luga och primorsk.
Det ÄR signifikant så hur kan vi reda ut det?
En orsak sägs vara att oblaster på vägen dit inte haft varningarna – hur ser vi det?
Det här kommer användas emot balterna så kan vi reda ut det nu vore bra.
var ser man ryska drönarvarmingskartan?
Mycket kul video med Kärrholm som vill ha chatcontrol
reportern ber att få se hans sms eller whatsapp och kärrholm säger nej dom är privata
Kuwait bombas nu – nytt väl?
Det drunknar i nyheten att en skarpladdad(?) pistol avlossades enligt obekräftade rykten i Beirut.
😂
Din enda kommentar och bidrag till tråden idag efter klockan tre på eftermiddagen välter internet med sin knivskarpa (*insert valfritt ord*).
Nästan lika bra som dom som ville ha ett uppropp på substack över att jag nämnt Miljöpartiet i ej hyllande ordalag eller MXT som snabbt slängde in ett inlägg framför den dagen 👍
Låter som att du känner dig lite motarbetad?
Du får läsa alla kommentarer som tackar för dina inlägg en gång till, så du kan njuta av Mariestaden och låter bli att hetsäta upp chipsen i ren frustration!
🫂
(Bidrag 2)
Jag vill ju bara hjälpa till så att alla stora nyheter uppmärksammas 😳
Otack är världens lön! 🫂
Ja otack är världens lön.
”💥🔥 Attack on Russian S-300 launcher while firing at Kharkiv, – Soniashnyk”
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mi2haih3722y
”🇺🇦 AFU are pushing east from Aleksandrograd deep into Donbas, and this is starting to look like real penetration
Not just holding lines anymore, they’re moving INTO contested territory and forcing Russian units to fall back under pressure
When advances go this deep, it puts strain on the whole defensive setup, and Ukraine clearly knows how to exploit that right now”
https://x.com/i/status/2037499501858988461
USA avfyrar kryssningsrobotar i ”alarmerande” takt
Amerikanska försvarsmakten har avfyrat över 850 kryssningsrobotar av typen Tomahawk sedan det amerikansk-israeliska kriget mot Iran inleddes, säger källor till Washington Post. Med hänvisning till att den totala arsenalen lär uppgå till möjligen 4.500 stycken, andra säger 3.000, är åtgången på så kort tid att betrakta som ”alarmerande”, enligt några tjänstemän på Pentagon.
dn
Såg något om att det bara tillverkas ett par hundra Tomahawks per år, är det korrekt kan man förstå om de börjar bli bekymrade.
Det är inte bara alarmerande, det är farligt för USA och Europa har inte produktionen.
Försvinner denna avskräckande förmåga är det en obalans som kan motivera Kina och Ryssland.
Kina har produktionen och dom har byggt upp rysslands produktion.
Nu drar jag till med en långsökt teori som dök upp i huvet. Ryssland har stor egen produktion av shaheds, och behöver egentligen inte Iran längre, och vi vet ju att när Ryssland inte längre kan dra nytta av sina allierade och det börjar bli dags att ge nåt tillbaka är det dags att bryta bekantskapen.
Tänk om det är Putin som gett lite ”hints” åt Trump under deras samtal, att Irans kärnvapenprogram fortfarande är intakt, att de planerar attacker på Israel, och att Kina ökar sitt inflytande i mellanöstern.
Trump förmedlade infon åt Netanyahu i versaler, och så var operationen i gång.
Och Putin lyckades med att flytta västs fokus, höjt oljepriset, och binda upp Usa och deras luftvärn, allt genom att den person som Trump litar mera på än sin egen uderrättelsetjänst planterar en ide i Trumps hjärna.
A NATO training scenario in the Baltics took an unexpected turn. The opposing force was only ten Ukrainians.
”Last May, NATO invited 10 Ukrainians to act as an opposing force during Hedgehog 2025, one of NATO’s largest exercises in the Baltics. The Ukrainians successfully simulated the destruction of 17 armored vehicles” and conducted 30 strikes in half a day, effectively neutralizing two NATO battalions before dinner. One observing commander summed up the broader implication in three words: “We are finished.” Ominously, the exercise occurred without American forces.”
— warontherocks
Hur matchar amerikanska marinkåren detta? Behöver man kalla in Ukraina i nästa fas av kriget 🇮🇷 ?
Ja, vem är det som har korten???? 😄
Ryssland som har samma drönarförmåga som Ukraina?
Ungefär, men nu gällde det väl NATO?
Så om USA inte har korten gäller samma för Europa rimligen?
Men ja, USA + Europa ligger FYRA ÅR EFTER en krigföring som Ukraina FÖRSÖKT GE TILL OSS.
Varför får väl historikerna reda ut men så är det.
Nu är ju tråden och du mycket tydliga med att vi skulle krossa Ryssland i händelse av krig så därför blev din kommentar lite intressant.
Du vet vad jag anser och att när interceptordrönarna kommer är det faran över – men dom är inte på plats.
Vad är det som gör att du tror att USA enkelt kan knäcka Iran?
Trots att Iran har tillgång till samma dröanare som Ryssland?
Om Iran bunkrar upp med drönare med hjälp av Ry och Kina, och anlitar erfarna drönarpiloter, så har de bara att vänta till den perfekta tidpunkten.
Vid en eventuell amerikansk landstigning så kan de ställa till med ett blodbad som Usa inte kan förhindra. Tror det är många ryska drönaroperatörer som skulle ställa upp frivilligt för att jaga amerikaner.
Ukraina får göra en deal med Trump på deras villkor, de sitter med korten.
Tar USA Irans ”oljeö” lär de nog bli ”siiting ducks” får då har Iran intr så mycket kvar att förlora.
Steg två vi inte kommit till ännu är folklig resning – då är allt över.
Men kommer det inte dit, ja då måste USA ha en buffertzon i Iran och lära sig samma läxa Ukraina fått göra – det kan bli spännande.
MXT,
Valutareserven i USD tog jag från google AI som föreslog 80% men den svarar tydligen som man frågar för nu blev det 57%.
Var någonstans skrev jag att BRIICS valutan finns?
Om jag skall vara helt ärlig så tror jag din aversion mot Trump förmörkar rätt mycket av din analysförmåga när det gäller USA i övrigt, du är inte över gränsen ännu att hoppas att USA förlorar kriget men när den passeras skall jag upplysa dig.
Krig med Kina blir det vare sig USA vill eller inte så det är aldrig en konsekvens av det dom gör nu men det du och alla andra har att välja på är två alternativ –
-petrodollarn avvecklas, ingen köper USA statssskuld, USA företag går inte först – dvs. dom behandlas som vemsomhelst och förlorar sin förstaplats.
-USA ser till att behålla petrodollarstatus med alla fördelar det innebär.
Hur ser det ut just nu – är dom på väg att förlora petrodollarstatusen eller inte?
Vilka länder säger fortfarande ”sell USA”?
Tror du missförstår det USA gör, dom behöver inte öka någonting i oljevolymer för att få det övertag mot Europa dom nu har. Att sälja mer är inte huvudsyftet – till vem det säljs och i vilken valuta är det dom är intresserade av. Och det uppnådde precis USA.
Europa godkände väl precis handelsavtalet med USA – var det att sätta ned foten?
Halva europas flotta är på väg mot Hormus för att bistå USA – var det att sätta hårt mot hårt?
Har vi hört någonting alls från Kina?
(de sista är kanske inte helt korrekt för ett motdrag från Kina kommer bara att vi inte sett det ännu).
Ser du det utan dina skygglappar så passar annat dom gjort in – deras dubbelspel med Ryssland tex.
Sista pusselbiten är väl kommande finanskris.
Går Kina i krig så blir det krig men nu bekräftade Trump (inte helt pålitlig) det som sagts att kinas sjömålsrobotar underpresterade.
Hmm. Det var ju nog väntat att Europa skulle ge efter, även om Trump kanske skulle backat på sina hot är ju tanken att Centraleuropeerna ska frysa i mörker i vintern mera skrämmande än en dålig deal med Trump.
Om en Europeisk medverkan i Irankriget kan förkorta Irankriget och snabba på ett regimbyte är det ju bra, men jag befarar att Trump vill ha dit Europa för att snabbare kunna dra bort Usa. Då kan Trump säja åt sina väljare att nu har Usa vunnit, fegisarna i Europa kom inte dit före det var klart, och nu får de bevaka freden och hålla Hormuz sundet öppet för alla de som står på Usas sida.
Skulle det senare bli problem är allt Europas fel, det var ju lugnt när Usa lämnade, och de behöver inte vänta sej hjälp från Usa, det är inte usa’s krig längre.
Ungefär så tänker jag också. Trump vill sticka och lägga kriget i knät på Europa.
Eftersom jag lade ned lite tid igår på att möta kritik för att jag svartmålade MP helt utan skäl så sprang jag på en rätt intressant bit information kring vattenkraften.
Det här är nu i samma veva som kärnkraftsreaktorerna stängs där den sjätte stängde 30 Dec 2020 vilket gav skenande elpriser sommaren 2021 redan men sen vintern 2021/2022 sved det då man gjorde av med mer kwh. Alla möjliga skäl till varför brukar presenteras som alla landar i att stängda reaktorer inte hade något med de skenande priserna att göra vilket är intressant i sig.
Vattenkraften var också under lupp och man hade en nationell plan för att strama upp kraven, och sen skulle tillstånden förnyas med korta intervaller.
I den nationella planen räknas det på att elproduktionsbortfallet kommer kunna begränsas till 1.5TWh.
Nu vet jag inte vad det landade i men så tänks det i vissa kretsar iallafall och det är bara den planerbara energin man gett sig på.
Sen finns det naturligtvis mer – i Portugal har dom ett nationellt fast (SNORBILLIGT) elpris men framförallt M regeringen har väl vägrat Sverigepriser trots att vi har rätt till det.
Men att vi lagt ned 6st kärnreaktorer + skulle ta en minskning i vattenkraft ovanpå det har jag mycket svårt att se logiken bakom.
Nu vet jag såklart inte VAR vattenkraften som skulle läggas ned låg geografiskt och låg den i Norrland spelade det väl mindre roll.
Handlar om återställningsfanatismen, liksom våtmarkerna ska återställas ska även vattendrag återställas som de var ”förr” Troligen var ingen av de som propagerar för det födda före vattenkraften byggdes på 30-50talet, eller ens före utdikningarna på 60 talet.
Nu har de ju inte definierat till vilken tid det ska återställas, men antagligen till före människans inträde, vilket skulle för vårt fall innebära ett två kilometers istäcke i norr och tundralandskap ända ner mot Paris, typ. Där har de nåt att sikta på.
Att stänga fossilfri kärnkraft och ersätta med fossilgas är en så dum ide, så det bara kunnit komma från Ryssland.
Det är snarare så att de andra länderna drar fötterna efter sig i att införa fler elprisområden. EU ligger på för att fler länder ska göra det och då framförallt Tyskland som dras med liknande problem som Sverige sett till produktion i en landsända och nyttjande i en annan.
Jag börjar bli orolig för Europa och att vi inte kommer hålla emot.
Vi vek oss med Iran och blev USA b1tch och skall nu skydda Hormussundet vilket dom kunnat göra själva.
Vi har godkänt handelsavtalet och Trump sa innan att vill vi ha LNG får vi godkänna det – bara det borde ju gjort att vi inte godkände det.
USA vill INTE att Ukraina skall vinna kriget på det sätt Ukraina vill.
Zelensky har nyligen klagat på att Europa nu inte ens ger pengar till Ukraina och dom börjar få slut på pengar till sin krigsmaterielproduktion.
Faller det här på mållinjen igen nu i sommar för att Europa inte vågar stöta sig med USA/Ryssland då vi gjort oss beroende av allt möjligt med 100% import då blir jag ledsnare än över Dengamles hån.
Vi är inte där ännu men när det går för bra för Ukraina kommer Ryssland föreslå ett eldupphör och då MÅSTE Europa stå på ukrainas sida annars kanske det blir eldupphör och då är allt bortkastat.
Klarar vi inte ens av att stötta våra vänner som tar hela smällen själva då är vi ingenting eller hur.
1940 kördes hela Europa över efter att ha kastat Polen under bussen, inte för att vi hade mindre materiel och manskap, tvärtom – vi hade många fler soldater och modernare och fler flyg och stridsvagnar men blev utklassade.
Lite som drönarvapnet vi inte har idag som Ukraina visat oss vinner krig för det är 80% av förlusterna.
Sista chansen för Europa det här och Trump kommer använda alla påtryckningsmedel han har.
Du höll ju inte med om att WW3 börjat MXT men Budanov höll med mig så jag är nöjd 👍
https://www.pravda.com.ua/eng/news/2026/03/27/8027380/
👍👍
The incursions show that the Baltic states’ air defenses may still be unprepared to tackle modern drone threats and raise questions about whether Russia is deliberately redirecting Ukrainian drones to Western states, or whether the incidents can be chalked up as collateral. With Ukraine striking deep into Russia and targeting the Leningrad Oblast along corridors that pass directly over or near the Baltics in particular, more incidents of the Baltic states inadvertently ending up in the crossfire of the war in Ukraine seem likely.
https://www.defensenews.com/global/europe/2026/03/27/ukrainian-drones-hit-all-three-baltic-states-did-russia-redirect-them/
Att alla agerat märkligt kring drönarna är klart, här är några alternativa förklaringar till det.
Nu är Houti med i kriget och förmodligen stängs väl Röda Havet igen?
Spännande med allt som skickas från Kina till Europa.
Johan håller koll om MXT når eller överskrider gränsen 🇺🇸 🇮🇷
Kanske blir jag som blir den första att blockas från sajten..😱
Tror Den Gamle ligger högre på listan.
”🔴 Britain has been forced to borrow a warship from Germany to fulfil its Nato obligations after Sir Keir Starmer sent HMS Dragon to the eastern Mediterranean”
🔗: telegraph.co.uk/news/2026/03/2…
Swedish Gen. Claesson: I drove 3,000 km across Ukraine and met many military leaders. Main conclusion: Ukraine is tired, but it is not a broken country.
Don’t let one-crisis-at-a-time blind us. Ukraine and the Middle East are happening together — and the constraints are shared. https://x.com/mylovanov/status/2037561024790864094?s=46