På johanno1.se postas en daglig sammantsällning av RU och UA anfall samt den dagliga lottoraden över ryska förluster.
Vår gissning var att offensiva operationer skulle komma igång när marken bar mitten April nångång och det stämde bra.
I statistiken kan man nu se hur UA anfall är på ökande och ibland överskrider 50% av ryska dito samt att RU förluster nu är på stigande igen till trivsamma nivåer.
Vi gissade tidigt 2025 att UA hade en strategisk offensiv reserv dom höll tillbaka på kanske +60 000st bestående av deras elitförband – Rangers, GUR, SOF, Airmobile, Assault formations, Azov och 3rd som tidigare var brigader men nu armékårer. Detta var i en tid när de prominenta tyckarna ansåg att UA inte hade mycket gas kvar att ge alls.
Hösten 2025 blev dom tvingade att börja strida när RU lyckades bryta igenom norr om Pokrovsk, det gick sådär men sedan dess har dom visat extremt hög förmåga att strida offensivt i drönarmättat slagfält.
Vid något tillfälle slutade jag titta på RU framryckningar för när det krävdes genomförde denna reserv en operation under några dagar där dom stred rörligt (förmodligen i stort sett konstant) för att sedan dra sig tillbaka bortom RU drönarskärm.
De RU förband som befann sig i området var rätt möra efter skyddsjakten så förbanden ansvariga för området kunde gå in och besätta sina gamla positioner igen.
Så här har det sett ut under 2026 på flera platser och UA har tidigare justerat hur man strider i försvar – glest mellan groparna och mycket drönare för att hålla nere egna förluster, när nån rysk brigadchef vinner på lotto och lyckas bryta igenom förs ett kompani (kanske bataljon) fram från den strategiska offensiva reserven som under några dagar utplånar de olyckliga ryssarna med hjälp av indirekta förmågor då operationen ges prioritet.
Fram tills hösten 2025 när UA satte in sina elitförband såg det ut som en långsam reträtt och förbandskartorna visade en annan bild än UA förmedlade, jag har också nåt litet öga på Deepstatemap för dom börjar måla en mer negativ bild än vad det är men project owl sköter sig – jag var rätt orolig.
Trump försökte avsätta Zelensky, armén som då stred var under hård press och Europa vågade inte stöta sig med USA men vi hoppades också på evig fred då vi började bli krigströtta av att tvingas se alla ukrainare dö.
Sekunden den strategiska offensiva reserven gjorde entré förändrades allt, är det motgångar är dom nu bara temporära hack i uppkurvan.
Förmodligen tvingades UA strida med den reserven tidigare än planerat på grund av situationen i Pokrovsk men nu är denna period bakom oss.
En kvalificerad gissning är att det bakom den strategiska offensiva reserven finns en större mängd manöverbrigader som haft tid att resurssättas och vilas – storleken på pansarnäven är ännu större än vi sett.
Hur många och vilka vet jag inte men mängden hårda fordon och minröjningsutrustning som levererats till UA under 2025 är enorm, den överstiger vida vad den redan resurssatta strategiska offensiva reserven skulle tänkas absorbera.
UA har redan visat oss att dom behärskar strid i ort och värnrensning på en nivå som är smått obegriplig.
Jag gjorde väl 2.5 år totalt i svensk mek, det nedlagda MekB10. Vårt pansarskytte får order att ta anfallsmål A med pluton eller kompani – man anfaller med eld och rörelse enligt träning i grupp-pluton-kompani-bataljon, hur det går i anfallsmålet är den okända faktorn men man smäller på. Fungerar det inte dör man på vägen och livslängden på ett pansarskyttekompani i strid var beräknat till låg – en förbrukningsvara.
När vi nådde nivån att vi fungerade var det alltså att vi kunde strida tillsammans i en grupp, pluton, bataljon och brigad. Man följde en mall.
När det ukrainska skytte anfaller ser det rörigt, oorganiserat och inte speciellt bra ut men det dom alltså gjort är att dom lyft sig över nivån att kunna strida i pluton vilket sker per automatik, varje soldat läser av hotbilden framför sig och agerar helt individuellt – mer av krigare än soldater där den nivån vi uppnådde efter 15månader är grundnivån dom seglat förbi några mil.
När vi strider efter träning och förhoppningsvis kör över försvaret läser dom av målområdet och anpassar sig i realtid.
Ja, vi ser filmerna när det går bra men dom är väldigt många så nivån är bred i organisationen.
Den här nivån är nu så pass hög att UA slutat träna sina soldater hos oss i Europa, våra elitförbands träning tillför ingenting längre, våren 2023 tillförde den träningen parat med övertro på NATO doktrin alldeles för mycket död.
Stubb erkände väl också att det ukrainska skyttet är exceptionella men i termer av att dom nu har arbetslivserfarenheten, tyckte det var orättvist men han har gått längst i att hylla dom.
Vi skulle anfalla i 3:1 numerärt överläge inte mindre, och RU har 10:1 i numerärt överläge för sina anfall.
UA anfaller i 1:3 eller värre i numerärt underläge, slår ut försvarande grupp/pluton och får några sårade.
Dom behärskar försvar, strid i ort, mekaniserade anfall, värnrensning – de svåraste momenten som finns.
Ovanpå det klarar dom att strida i drönarmättad stridsmiljö och har världens idag bästa drönarvapen.
Under flera övningar nu senast i Sverige har UA drönargrupper gjort mos av NATOförbanden och tillfogat oss extrema förluster – RU kan också läsa för övrigt, och har denna förmåga.
Det här är deras manöverbrigader och utöver det har dom en SOF/Spaning som är tiotusentals där även deras hemvärn har egna plutoner med operatörer – en bålgetingsvärm som surrar i ryssarnas bakre områden även inne i Ryssland.
ATESH inte att förglömma som nu rör sig över hela ytan inne i Ryssland tillsammans med lokala befrielsefronter.
Nu idag vid anfall har UA information i realtid från observationsdrönare som eldleder och ger lägesbild sekundsnabbt så att dom hela tiden kan möta hotet på bästa sätt.
När USA eller UK provade på detta visade det sig att anfallande styrka har så pass bra övertag att dom funderade på att börja skriva promemorior och söka tillstånd så att dom inom nästkommande 30år kan införa det som test på nåt förband.
Att vi inte lärt oss på fyra år är rätt spännande…
2023 fanns förmågan på prioriterade förband som Azov, idag i hela försvarsmakten.
Drönarförbanden är lättrörliga och har ammunitionen med sig så dom kan snabbt poola ihop det som behövs och sen dra vidare när målen är bekämpade.
Alla traditionella indirekta plattformar finns också att tillgå, deras kill-chain är absolut ypperlig.
Snart spetsflyg levererat.
Drönartäcket ligger nu så pass långt bak att ryska MLRS börjar slås ut som regel vilka var dom med längst räckvidd som varit skyddade hittills.
Jag skall försöka beskriva ett RU anfall så som jag uppfattar det, och ett UA dito.
Rysk truppchef får order att ta anfallsmål A och förmodligen löser dom det på CAA nivå genom att tilldela divisioner ansvarsområden som ger brigader delmål tills dom är slutkörda och man byter till en ny brigad.
RU har lärt sig den extremt hårda vägen att stora mekanfall betyder skenande död.
Dom har taktikanpassat sig till att anfalla i små grupper som myllrar framåt till delmålen på vägen som för en rysk truppchef helst skall vara små samhällen dom kan sätta en flagga i tydligen, inte dominerande terräng.
CAA har fått som övergripande mål att ta städer för prestige och brigadcheferna markerar sen små samhällen på kartan som ligger på en linje fram till det Stora Priset Putin bestämt sig för.
Myllrandet har två mål – dels att identifiera UA försvar så dom kan bekämpas med indirekt eld och sen att få ”fotfäste” i en ort så dom kan bygga upp med kryckskytte för att fortsätta myllra framåt.
Brigadchefen har hela tiden en förhoppning om genombrott som skall ge honom oändlig ära och chefen CAA har en offensiv reserv han ämnar använda vid genombrott han tycker han får vänta väldigt länge på.
Den ukrainska linjen är oändligt töjbar så det är förmodligen förenat med viss frustration hos de ryska truppcheferna att hela tiden slå huvudet in i en bergvägg med hot om krigsrätt för att det går för långsamt.
Kniper det som i Pokrovsk slänger man in sin offensiva reserv även där – den här gången blev det 76th GAAD som förmodligen decimerades riktigt hårt i den striden nyligen.
När Ukraina bekämpade det ryska artilleriet kom Putin överens med Trump om att ge dom skyddstatus för flyget så dom kunde ersätta artilleriet med FAB bomber istället – det har varit till stor hjälp.
GPSstyrda bomber som levereras med flyg har en obehagligt bra träffbild.
Under 2024-2025 var deras storhetstid innan UA taktikanpassat men alltför många ukrainare begravdes under FAB bomberna den perioden, ingen kul sätt att dö på alls.
Hösten 2025 hade dels UA taktikanpassat så träff i målet blev högst ett stridspar begravt men dom har vad jag förstår också börjat störa ut dom så det behövs upp till 6st för en träff i målet.
Sen är ju spetflyg på gång – då förnekar UA vapenbärarna tillträde totalt.
RU har löst detta så här långt genom längre räckvidd men FAB hotet är absolut på fallande.
Ryssland har ingen plan B här – dom kommer fortsätta strida på detta sätt och när det börjar brännas kommer Putin kräva intensifierade anfall så blir det återigen större mekanfall med katastrofalt resultat.
Order om årets offensiv har redan utgått till cheferna CAA så allt är igång, med den tröghet RU har kommer dom genomföra offensiva operationer alltför länge.
Ja, RU försöker också ha ett drönartäcke över UA linjer men det är känsligare för EW och tydligen har UA drönarövertag nu med 3:1.
RU är mindre flexibla än UA som kan poola ihop förmåga där den behövs på ett mycket effektivare sätt.
RU i försvar – det kommer gå lika dåligt jag beskriver det nedan.
Den ryska spetsen är redan idag rätt hängig där man fått förstärka upp med allt man hittar, vi har sett kryckskytte som åtföljdes av krälskytte, en soldat som är i så dåligt skick att han krälar framåt i ett våldsamt anfall.
FSB och Rosgvardia kommer absolut inte välja död i Ukraina
De ryska bakre enheterna som artilleri, tross och depåer kommer inte heller välja död i Ukraina.
Ja, RU har väl +/-700 000st i armén i Ukraina men alla är inte alls beredda att dö och spetsen är rätt oroad idag över chanserna att överleva – men det är alltid lättare när man själv har hela initiativet och i lugn och ro kan kontrollera situationen vilket RU truppchefer haft fram tills ungefär nu.
Hur ser då ett UA anfall ut – denna typ av strid vi försökte ta ur dom 2023 eftersom alla krig vinns med NATOdoktrin?
Fram tills nu har vi sett lokala motoffensiver och taktiska offensiver på olika frontasvnitt – förmodligen kommer UA vänta ut nån lågpunkt i RU offensiv eller när det brister på nåt frontavsnitt och då blir det en klassisk MXT ”all-in” som han alltid bränner sig på Bitcoin med.
Det dom gör nu fungerar men drönarövertaget har ett slutdatum, RU har börjat få interceptordrönar-gevär ut på förband men alldeles för lite än så länge. Gissningsvis spelar drönarvapnet en vital roll i detta då +80% av RU förluster är från drönarna.
UA islorerar ett kompani eller bataljon och lägger ett drönartäcke över dom som får möra upp försvaret ett tag – förbekämpning 2026 är att bli jagad av små FPV drönare som fräser in i varenda öppning vertikal som horisontell, och lite JDAM/artilleri.
När anfallet kommer igång försöker väl försvaret gå upp i eldställning men är då helt exponerade och inte sällan handlar det sen mest om att UA slänger in buntladdningar i bunkeröppningar när ryssjävlarna försöker gömma sig längst in i hörnet i sina underjordiska hålor.
Hela anfallande styrkan står i direktkontakt med observationsdrönare som styr dom och ger en fullständig överblick över slagfältet.
Om RU försöker föra fram insatsstyrkor måste dom upp och banda på landsväg där dom bara blir stora feta mål precis som när RU försöker med sina mekanfall – 50km från stridsområdet har UA full koll och drönartäcke vilket väl är den sträcka insatsstyrkan måste löpa gatlopp i för att kunna plugga hålet.
Försvarande bataljon/brigad är således helt isolerad och får vänta på sin död.
När UA anfaller är det i numerärt underläge 1:3 eller mer och sopar banan totalt.
Det finns ingenting RU kan göra för att motverka detta och UA kommer hacka vidare på försvarslinjerna tills det brister någonstans – det här har bara börjat.
UA försöker slå ut brigadstaber och CAA staber där dom kan för att hugga huvudet av ormen, FSB/Rosgvardia är högvärdiga mål eftersom dom är spärrbataljoner.
Det här kommer öka i intensitet, det vi inte sett ännu är när UA bestämmer sig för att utnyttja en svag punkt och gå för ett genombrott – ni kommer få shortsen bortblåsta.
Vi kan dock gissa hur det kommer gå för RU är lika dåligt förberedda som 2022/2023 bara att dom sedan hösten 2023 haft initiativet.
Eftersom dom tillåtits nöta på med sin lågintensiva offensiv för att Zelensky var tvungen att försöka överleva politiskt från trumps härjningar och UA brände sig rejält när vi tvingade dom att strida enligt NATO doktrin 2023 så behövde dom tiden på sig att komma i ordning.
Men det gör också att RU tror att deras taktikanpassning fungerar världsbäst eftersom då dom lämnats ifred och är lata jävlar så hela organisation har anpassat sig till detta.
Tannenberg meets 2026 ungefär.
Ja det finns kompetenta välutrustade insatsstyrkor bakom fronterna mycket av dom är väl VDV men dom SKALL UPP OCH BANDA PÅ LANDSVÄG för att komma till nytta – ja ni gissade rätt, ett ilsket fräsande FPV moln senare är dom vare sig välutrustade eller stridsdugliga längre.
Varenda byggsten är på plats nu, allt Ukraina behöver är att Europa inte förråder dom igen som vi gjort under över fyra år.
USA vet Ukraina mycket väl vad dom har för relation med och bryr sig inte längre, men dom behöver Europa.
Putin kommer kräva eldupphör nångång i sommar då MÅSTE Europa står starkt och inte fega ur igen för femtonde gången – gör vi det designar vi vår egen undergång.
Vid fronterna har vi inte lite spännande utveckling –
Vid Dnepr är nu enda insatsstyrkan som finns kvar 98th AD men bara två av regementena, i övrigt underbemannat med rätt dåliga förband.
Krim är uruselt försvarat, några tusental, bakom Dneprfronten ned till Krim är det inget direkt försvar alls.
Södra fronten är inte heller stark längre och de två insatsstyrkorna 104th AAD och 7th MAAD är redan i strid bortåt Stepnohirsk där UA anfallit under en längre tid – dom backar i detta nu.
Står förvisso 5st BARS på djupet men dom är bataljonsstorlek.
Längre upp vid Donetsk –
Vid Zeleny Haij är det 90th TD som stridit och dom skall vara i dåligt skick, det finns ingen insatsstyrka i närområdet.
Har dålig koll på Huliapole-området som är strax söder om 90th TD men dom har anfallit mycket där så bör vara blandad kompott på kvarvarande energi.
Mellan strax söder om Pokrovsk upp till Chasiv Yar verkar det vara en fokuspunkt för RU – hög densitet på ryssjävlar men vid Pokrovsk körde 76th GAAD slut på sig för att ta staden och rätt många brigader kring Pokrovsk bör vara i dåligt skick.
Betänk nu här att sedan årsskiftet har nyrekryteringen inte gått bra alls, telegram och Starlink är borta och ny materiel skickas inte exlusivt till Ukraina längre utan också till den strategiska offensiva reserven ämnad för Baltikum.
Något som är lite märkligt är att RU nedprioriterat Chasiv Yar och Bakhmut – UA går framåt i Chasiv Yar Prigozin vrider sig i sin grav.
Uppe i norra Luhansk ser RU också svaga ut och vid Kupiansk är det numera bataljonsstyrkor istället för brigader som strider.
Längs med norra fronten har RU däremot ett rätt bra försvar verkar det som – dom fyller på med NK 11th AC.
Nu är allting alltid relativt och UA måste vara starka där RU är svaga för att det skall göra skillnad. Norra Luhansk ser ut som försvar än så länge, UA har mycket förmåga kring Kupiansk men RU försöker också anfalla ned norrifrån gränsen.
Nu spelar det nog mindre roll för UA har hittils visat att dom på kort tid kraftsamlar lättrörliga offensiva förband tillsammans med förödande indirekt eld, RU är svaga på flertalet platser med en flexibilitet som skulle få Tannenberg att framstå som en stor seger.
I år kommer vi få se det som skulle hänt 2022 och 2023 om inte USA och Europa saboterat för Ukraina och riggat spelet åt Putin.
Han försöker ju i år igen att få ett eldupphör 9 Maj, förra året tvingade vi Ukraina till det.
Världens bästa infanteri – som jag har bråkat om det genom åren men nu erkänner alla med lite koll att jag hade rätt.
Och häcklandet över att UA offensiva operationer inte slog igenom och att jag letade falska förklaringsmodeller när det var glasklart att det var Europa och USA som förstörde – i år får ni se dom kommer få upprättelse. Min egen upprättelse uteblir för det ligger inte i usla analytikers natur att erkänna sina misstag och avsluta sin karriär.
Finns ett kort för RU kvar att spela – taktiska kärnvapen. Det gör ingen skillnad på slagfältet och sen är det slut.
Ni som hoppat av betald prenumerering på Substack, glöm inte att återaktivera den och ni som fortfarande funderar – slå till och bli en vinnare.
Kommer regimen i Iran att falla inom de närmaste månaderna?
- Ja
102 votes - 53% of all voters, 53% of all selected options - Nej
61 votes - 32% of all voters, 32% of all selected options - Vet inte
30 votes - 16% of all voters, 16% of all selected options
Antal röster: 193

Ryska förluster i Ukraina 2026-05-04:
SLAVA UKRAINI
What is special equipment doing?
AFU Rapporterar:
148 combat clashes
86 aviation strikes
312 KAB/CAB
10 394 kamikaze drones
3 384 shells (37 from MLRS)
Högt antal KAB och näst högsta antalet självmordsdrönare.
Tack för en fin genomgång av läget Johan no 1👍👍👍
Ja, tiderna förändras. För fyra år sedan åkte Ukrainarna till NATO länderna för att lära sig hur man krigar i ett krig som inte finns. Och nu åker Ukrainarna världen runt för att lära övriga vänskapliga länder att kriga i ett krig som finns.
Så kan det gå.
tack tack 🙏
👍👍👍👍👍
Tack för en massiv gul vägg av högsta klass och på ämnet Ukraina som i alla fall jag uppskattar mest.
”Massiv” var ordet och instämmer i övrigt, så långt jag har läst.
Tack tack 🙏🙏
Det verkar alltså som att Ukraina nu gör precis det jag och Johan var inne på. Attackerar Moskva inför 9:e maj för att tvinga dem att flytta dit ännu mer luftvärn.
** ”Lyxigt torn i Moskva 7 km från Kreml rapporteras ha träffats av ukrainsk drönarattack
Ukrainska styrkor genomförde en drönarattack mot Moskva under natten den 4 maj, och träffade enligt rapporter ett höghuskomplex i Rysslands huvudstad, rapporterade ryska Telegram-mediekanaler.
Videor som publicerats på sociala medier verkar visa en drönare som flyger på låg höjd mot Moskva strax före klockan 1 på natten lokal tid. Invånare rapporterade att de hörde höga explosioner i huvudstaden kort därefter.” ** https://kyivindependent.com/damaged-reported-in-moscow-after-ukrainian-drones-reportedly-hit-residential-building/
** En ukrainsk drönare kraschade in i en höghusbyggnad nära Kreml i Moskva tidigt på måndagen, vilket blåste ut väggar på en övervåning och spred skräp över området. **
https://www.kyivpost.com/post/75335
** Moskva. En kosmetisk, icke-politisk reparation i lägenheten som träffades av en drönare i natt. **
Film:
https://bsky.app/profile/babayagafella.bsky.social/post/3mkyxbnptf22r
Med en annan film.
** 💥 Ryssland: Ukrainska drönare attackerade Moskva, sannolikt för att testa rysk luftförsvar, 5 dagar före Putins krigsparad den 9 maj. Drönarna nådde inom 6 km från Kreml. **
https://bsky.app/profile/igorsushko.bsky.social/post/3mkys2vd2q226
Nu har Omni vaknat:
”En drönare slog tidigt på måndagsmorgonen in i ett bostadshus i västra Moskva, omkring sex kilometer från Kreml, rapporterar Bloomberg. Enligt stadens borgmästare Sergej Sobjanin skadades ingen.
Det träffade huset är ett höghus i ett exklusivt område. Delar av fasaden rasade ner på en parkerad bil, enligt Kyiv Post.
Attacken inträffar bara dagar före den årliga segerdagsparaden den 9 maj. För första gången sedan 2007 hålls paraden utan tung militär utrustning, enligt det ryska försvarsministeriet.”
https://omni.se/dronare-traffade-hoghus-i-lyxkvarter-nara-kreml/a/q6Ooz1
Och en annan film:
** Ukrainska drönare attackerade Moskva och Moskva-regionen under natten och träffade höghuskomplexet Dom na Mosfilmovskaya. Borgmästare Sergey Sobyanin bekräftade attacken, lokalbefolkningen sa att drönare flög på mycket låga höjder, och flygplatser stängdes i flera timmar. **
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3mkz3unktpk2b
Kan väl räcka att flyglarmet går på i centrala Moskva. Det vore en framgång för UA bara det.
Bara nedsida för Putin 🤣🤣🤣💥
**”Rysk hacker som riktade in sig på globala olje- och gasanläggningar erkänner sig skyldig
En rysk hacker som anklagas för att ha skadat kritisk olje- och gasinfrastruktur i flera länder har gått med på att erkänna sig skyldig i ett amerikanskt federalt mål som kan leda till upp till 27 års fängelse, rapporterade Bloomberg den 1 maj.”**
Off-Topic, Iran
”Representanter för USA för ”väldigt positiva samtal” med Iran och de kan leda till ”något väldigt positivt för alla”. Det skriver Donald Trump på Truth Social.
Inlägget är en helomvändning jämfört med i helgen. Då sa Donald Trump att han hade väldigt svårt att se att Irans senaste förhandlingsförslag skulle kunna accepteras och att landet ännu ”inte betalat tillräckligt” för tidigare överträdelser. Presidenten hade vid det tillfället inte läst förslaget själv.
Enligt iransk statsmedia har man nyligen tagit emot ett amerikanskt svar på sitt förslag, som överlämnats av medlarlandet Pakistan. USA har inte bekräftat uppgifterna.”
https://omni.se/iran-sager-sig-ha-tagit-emot-svar-trump-kallar-samtal-valdigt-positiva/a/j035Aw
”USA ska under måndagen börja hjälpa fartyg att ta sig från det blockerade Hormuzsundet, meddelar president Donald Trump och militärkommandot Centcom. Trump skriver att USA ”efter bästa förmåga” ska lotsa fartygen.
Enligt Trump har länder från hela världen, varav majoriteten inte är inblandade i konflikten, hört av sig och bett om USA:s hjälp.
”De är neutrala och oskyldiga åskådare!”
Trump beskriver det som en ”humanitär gest” från både USA och Iran. Centcom uppger att runt 15 000 soldater, över 100 plan samt drönare och fartyg ska delta i insatsen.
Det är oklart hur många fartyg som ska få hjälp.”
https://omni.se/trump-usa-ska-lotsa-fartyg-genom-hormuz/a/JOn9Am
”Iran rasar mot USA efter att president Donald Trump och militärkommandot Centcom meddelat att de ska hjälpa fartyg som har fastnat i Hormuzsundet med start i dag, måndag.
Den iranska regimtoppen Ebrahim Azizi skriver på X att Hormuzsundet och Persiska viken inte kommer att ”styras av Trumps verklighetsfrånvända inlägg”.
All amerikansk inblandning i sundet kommer att ses som ett brott mot vapenvilan, menar han.
På Truth Social kallar Trump insatsen för ”projekt frihet” och enligt Centcom ska 15 000 soldater, över hundra plan samt fartyg och drönare användas. Målet är att ”återställa den fria sjöfarten”.”
https://omni.se/iran-rasar-mot-trump-all-amerikansk-inblandning-bryter-mot-vapenvilan/a/JOnd77
Vet Trump var minorna ligger? Det vet ju inte Iran. Men det är ju bra. Då går det snabbt att svepa sundet. Hormuzsundet har lunchstängt denna vecka mellan 12-13 om ni får för er att besöka Perversiska Viken.
”Ukrainska soldater har med hjälp av en obemannad markrobot lyckats rädda en 77-årig kvinna från en aktiv krigszon nära staden Lyman i Donetsk.
Antonina Horuzja upptäcktes via drönare när hon kämpade sig fram längs en sönderskjuten väg. Roboten kördes fram till henne, täckt med en filt och med en lapp: ”Farmor, hoppa på!”
– Jag trodde inte att jag skulle klara mig, att jag hade styrkan, berättar hon för BBC.
Obemannade markfordon används allt mer i kriget, bland annat för evakueringar, transporter och stridsuppdrag, enligt The Telegraph.
Flera medier har publicerat drönarvideon från Ukrainas militär som visar evakueringen, se den i spelaren nedan.”
https://omni.se/antonina-77-raddades-av-obemannad-markrobot/a/2pva0B
🙏🙏🙏
Off-Topic, Trams
Kanske synd att jag inte investerat i Bitcoin (som Johan ständigt påstår) den verkar ha hämtat sig bra:
”Bitcoin stiger över 80 000 dollar under måndagsmorgonen för första gången på tre månader.
Vid 06-tiden stiger kryptovalutan 2 procent till 80 500 dollar, den högsta nivån sedan 21 januari, skriver Bloomberg. Lyftet drar med sig andra syskonvalutor som ether.”
https://omni.se/bitcoin-tillbaka-over-80000-viktig-psykologisk-niva/a/3pBag9
Jag får komma på nåt nytt att driva med 😳
Utvecklingen av de ryska attackerna av artilleri och drönare. Artilleriet har länge haft en nedåtgående trend medan drönarna istället ökat. Tittar vi bakåt i 250 dagar syns det ganska tydligt:
Om vi däremot begränsar det till 100 dagar ser man att de istället följt varandra ganska nästa och att de allra senaste dagarna pekar på en liten uppåtgående trend (som förstås kan vara tillfällig).
Pokrovsk, Konstantinivka och Huliaipole de enda sektorer ryssarna hade ryskt tryck på sig de senaste 24 timmarna enligt morgonrapporten från AFU🇺🇦. Man har enligt samma rapport förlorat 1120 KWIA och 268 bilar:
In total, the last day the loss of Russian zagarbnikív amounted to 1120 people. Ukrainian soldiers also damaged six tanks, four combat armored vehicles, 113 artillery systems, two jet systems of assault-fire, 11 ground robotic complexes, 2249 unmanned aircraft, 5 missiles, 268 units of vehicles and 17 units of special equipment.
Kl 22 igår, efter 23 anfall i Pokrovsk hade AFRF🇷🇺, enligt AFU🇺🇦, i denna sektor, förlorat nio bilar och 94 KWIA (66 dödade, 28 skadade).
Operational information as of 22:00 03.05.2026 regarding the Russian invasion.
The enemy committed 23 attacks in the Pokrovsky direction. The occupiers tried to advance towards the settlements of Bilitske, Dorozhne, Rodinske, Pokrovsk, Grishine, Kotline, Udačne, Molodetske, Novopavlivka. Two clashes are underway.
According to preliminary calculations, today 66 occupants were eliminated and 28 wounded in this direction, six car units and five special equipment units destroyed, one enemy control point. Two artillery systems, three units of automobile and three units of special equipment, one control point of BPLA, 20 enemy covers were also damaged. Destroyed or suppressed 181 BPLA of different types.
Totalt , för dygnet, räknades 96 ryska anfall ihop från de rapporterade sektorerna. Med respektive ratio för KWIA och bilar från Pokrovsk kl 22 igår; 1 bil/anfall (högt räknat) och 4 KWIA/anfall för vi 96 bilar och 384 KWIA relaterat till de lokaliserade anfallen. Men ytterligare 836 KWiA samt 188 bilar i förluststatistiken glappar, som alltså inte är relaterat till anfallen i någon av de uppräknade sektorerna. Om inte ration i lokaliserade anfallen skiljer sig kraftigt från vad den var kl 22 i Pokrovsk. Återstår att koppla överskottet till de olokaliserade 52 anfallen, för bilar och soldater kan väl inte bara försvinna utan att någon aktivt gör något? En motoffensiv från ukrainskt håll, vet vi, från Johans rapporter inte minst, är inte ryskt två/fyra-mannaanfall i oskyddat fordon, utan en större manöver med pansar och fler styrkor. Det är därför inte konstigt att vi får betydligt fler KWIA och bilar per anfall när ukrainarna ligger bakom det. Drygt 16 KWiA och 4 bilar per olokaliserat förmodat ukrainskt anfall.
N Slobozhansky-Kursk 1
S Slobozhansky 3↘️
Kupyansk 2
Lyman 5
Slovyansk 3
Kramatorsk 1
Kostjantynivka 23💥↗️
Pokrovsk 26💥💥
Oleksandrivskij 6
Huliaipole 23💥
Orikhivsk 1
Prydniprovskij/Dnipro 2
Localized 96
Unlocalized 52
Total 148
Ratio unloc/loc 0.54
Tack! 👍
Fint att se att olokaliserade fortsätter att hålla sig över de lokaliserade och att förlusterna dessutom är högre för de anfallen.
👍👍👍
Snyggt 205 👍👍👍🙏
”❗️Overnight, 🇺🇦Ukrainian forces shot down 135 out of 155 🇷🇺Russian drones (UAVs).”
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mkz2s43kwc2u
”The Ukrainians have fought brilliantly – Keith Kellogg. Kellogg said: ”And I would tell the Russians, you’re not winning this war. You’re losing this war.”
https://bsky.app/profile/antongerashchenko.bsky.social/post/3mkz34jd5cc2i
Det säger han nu…..
Sveriges försvar
”Allt fler svenskar kan tänka sig försvara sitt land med våld, rapporterar Novus/TV4. Enligt en undersökning som drygt 1 000 svenskar besvarat är 43 procent av svenskarna mellan 18 och 84 år beredda att ta till vapen om Sverige skulle bli hotat.
Det är en ökning med två procentenheter jämfört med förra året då en liknande undersökning gjordes, skriver TV4.
Störst är ökningen i den yngsta målgruppen, mellan 18 och 34 år.
– Man vill ju inte dö, men när det kommer till kritan så gör man det som krävs, säger Nora Krantz som gör värnplikten på P7 Såtenäs till kanalen.”
https://omni.se/novus-stridsviljan-okar-bland-unga-svenskar/a/M750zJ
Off-Topic, AI
Värdelösa AI-chatbottar är på väg att ta över supporthanteringen överallt, får hoppas det dröjer innan det är AI som tagit över all kontakt med sjukvården också. På sikt är det mycket möjligt att de kan göra ett bättre jobb, men då krävs det nog mer än dagens LLM baserad AI även om den kommit långt.
”Vissa AI-modeller kan ställa mer träffsäkra diagnoser än läkare i akuta situationer, enligt en ny studie från Harvard som publiceras i vetenskapstidskriften Science.
…”
https://omni.se/ai-mer-traffsaker-an-lakare-i-harvardstudie/a/3pBaw9
https://www.science.org/doi/10.1126/science.adz4433
https://www.theguardian.com/technology/2026/apr/30/ai-outperforms-doctors-in-harvard-trial-of-emergency-triage-diagnoses
Samtidigt har The Guardian även den här artikeln:
”Flaws in Kenya’s AI-driven health reforms driving up costs for the poorest”
https://www.theguardian.com/global-development/2026/may/04/kenya-ai-healthcare-reforms-driving-up-costs-for-poor
Fattar inte varför man tror att AI är lösningen på allt?! AI är till bra hjälp för de flesta men i slutändan är det jag själv som tar beslut.
Jag tycker AI är fanatiskt at ha som bollplank och att man kan få saker analyserade snabbt medans man själv gör nått annat. Även om de oftast är pleasers.
Däremot hatar jag t.ex. FedEx AI receptionist som när hon svara låter det som att hon lyfter en telefonlur ur klykan och sen hör man tangentbordsknackande. Det är tramsigt. Jag säger numer alltid att jag vill prata med en människa och då kopplas jag vidare.
Håller med om att det finns en stor övertro på AI vilket leder till att den används på fel sätt.
AI fungerar bra i många sammanhang men absolut inte överallt och med tanke på att AI också ofta är helt fel ute och tar fel på faktauppgifter, misslyckas med logik och beräkningar mm. kan det gå riktigt snett om man implementerar det utan att ha den förståelsen.
Samtidigt har det gjorts enorma framsteg bara under några år. Stor skillnad bara ett år tillbaka.
Längre fram misstänker jag att AI kommer att kunna ersätta de flesta arbetsuppgifter där det finns tydliga instruktioner och logik men vi är inte där än även om många verkar tro det.
Längre fram (om 10-40 år) blir det intressant att se hur vi ska få i hop ett fungerande samhälle ekonomiskt när företag och myndigheter drar ner på personal och ersätter dem med AI och robotar (även den tekniken gör ganska stora framsteg varje år).
Svårt för företag att tjäna pengar om halva befolkningen har effektiviserats bort och går arbetslösa och svårt för staten att få in tillräckligt med skatter för att kunna erbjuda en skälig levnadsstandard till alla dessa.
Fördelen blir väl att vi kanske inte längre kommer att behöva oroa oss för minskade födslotal, snarare tvärtom.
Gissar att Putin nu bär dubbla blöjor när han blir alltmer paranoid.
”Kreml har kraftigt skärpt säkerheten kring president Vladimir Putin efter flera lönnmord på höga militärer och växande oro för att han ska avsättas i en kupp, rapporterar CNN med hänvisning till en europeisk underrättelserapport. Bland åtgärderna finns övervakning i hemmen hos Putins närmaste medarbetare och förbud för hans kockar, livvakter och fotografer att resa med kollektivtrafik.
Enligt rapporten har Putin minskat antalet platser han regelbundet besöker och tillbringar längre perioder i en uppgraderad bunker nära Svarta havet. Han har inte besökt några militära anläggningar i år, i kontrast till regelbundna besök förra året. Kreml publicerar i stället förinspelade klipp av honom.
Underrättelserapporten pekar också ut den tidigare försvarsministern Sergej Sjojgu som ett möjligt kupphot, eftersom han fortfarande har inflytande inom militären. Rapporten noterar att Sjojgus tidigare ställföreträdare och nära allierade Ruslan Tsalikov greps i mars, vilket anses försvaga Sjojgus ställning.” https://omni.se/kreml-skarper-sakerheten-oro-for-kuppforsok-mot-putin/a/oEMrL7
Ja han är nervös nu. Han har enl tillförlitliga uppgifter även sagt upp sin helårsprenumeration på tidningen Blöyboy.🤫
😂👍
Japp så är det ✊✊😡💥
** ❗️Konsekvenser av den 🇺🇦ukrainska drönarattacken mot oljedepån (raffinaderi och sjöterminal) i hamnen i 🇷🇺Tuapse ** Film:
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mkz5ebgq2c2u
** Filmklipp visar total förstörelse i Kostiantynivka. Ytterligare en frontstad som är utraderad från jordens yta. Staden beskjuts dagligen med artilleri och styrda bomber. Trots detta behåller ukrainska enheter kontroll över större delen av staden. Ryssland har närvaro i utkanten. **
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3mkz5bjosjs2b
Resten av deltagarna: 😱
😂
”❗️ Ukrainian drones could reach the May 9 parade in Moscow – Zelenskyy at the European Political Community summit in Yerevan.”
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mkzacitwbk2y
** Grattis till den store geostrategen Putin. Armenien rör sig bort från den ryska inflytelsesfären och in i den europeiska inflytelsesfären. 📹: filmklipp från ett samordningsmöte om Ukraina i Jerevan **
https://bsky.app/profile/antongerashchenko.bsky.social/post/3mkzamnxajk24
😂
** Den ryska propagandisten Simonyan är upprörd över president Zelenskyjs besök i det ”otacksamma Armenien” som Ryssland har ”räddat så många gånger” och hotar Armenien med militär aggression. **
https://bsky.app/profile/antongerashchenko.bsky.social/post/3mkzbl6lev224
Hm, trodde hon hade annat att tänka på. Intressant ändå att hon talar om tsarens efterträdare (de övriga talepunkterna verkar bara handla om det vanliga våldsskrävlet).
** Ukraina har slagit till mot ryska krigsfartyg och en tankbåt från den skuggflottan i hamnen i Primorsk, sade president Volodymyr Zelensky. Attacken ska ha gjort ett Karakurt-klass missilfartyg och en tankbåt kopplad till Rysslands skuggflotta obrukbara. **
https://bsky.app/profile/kyivpost.com/post/3mkzamrh7js27
https://www.kyivpost.com/post/75320
** Storbritannien inleder samtal om att ansluta sig till €90 miljarder stort ukrainskt låneprogram i EU:s försvarsomställning
Initiativet utvecklas till en viktig punkt inför ett EU-UK-toppmöte senare i sommar, som en del av en bredare omställning i relationerna nästan ett decennium efter Brexit. **
https://www.kyivpost.com/post/75337
** IAEA har informerats av ZNPP att en drönare idag riktade in sig på dess Externa Strålningskontrollaboratorium (ECRL). Inga skador har rapporterats och det är ännu inte känt om attacken skadade laboratoriet, som ligger utanför ZNPP:s område. IAEA-teamet på plats har begärt tillgång till laboratoriet, säger generaldirektör @rafaelmgrossi och understryker att alla attacker nära kärntekniska anläggningar kan utgöra kärnsäkerhetsrisker. **
https://x.com/iaeaorg/status/2050924082955235612
** ❗️Kanada kommer att avsätta ett bidrag på 200 miljoner dollar till PURL-programmet, enligt Ukrainas president Zelenskyj. Dessutom bekräftade NATO-chefen Mark Rutte att leveranser av antimissiler till Ukraina fortsätter enligt tidigare överenskommelse. **
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3mkzbjj7tbs2b
** ❗️Ukraina kan producera allt som behövs för att självständigt skydda sig mot ballistiska attacker i framtiden, – Zelenskyj ”Vi erbjuder Europa våra drönarteknologier för att förena dessa länder tillsammans… Vi behöver fokusera på vad vi ska göra om Ryska federationen inte avslutar detta krig..
Vi är i kontakt med USA, vi förstår deras vision och position, men vi behöver utveckla en gemensam europeisk röst för samtal med ryssarna.” **
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mkzbip6kak26
👍🏻
ÄNTLIGEN
Kaptenen på det Syrienflaggade fartyget Jin Hui som på söndagen bordades utanför Trelleborg har anhållits, skriver SVT Nyheter med hänvisning till Kustbevakningen.
”Mannen misstänks för grovt brukande av falsk urkund. Sveriges minister för civilt försvar, Carl-Oskar Bohlin (M) skrev på X på söndagen att fartyget misstänks tillhöra den ryska skuggflottan och att det seglat under falsk flagg. Det står också på EU:s och Ukrainas sanktionslista.
– Förhör med den anhållne ska hållas under dagen, säger senior åklagare Adrien Combier-Hogg i ett pressmeddelande.
Mattias Lindholm, presschef på Kustbevakningen, uppger för SVT att myndigheten fortfarande är kvar och arbetar på fartyget som ligger för ankare vid den svenska sydkusten.”
https://omni.se/forhor-vantar-med-anhallen-fartygskapten/a/vrkRwV
NATO – USA – Europa
”Natos europeiska medlemsländer har tagit till sig av Donald Trumps kritik om att de inte bidrar tillräckligt till USA:s krig i Iran. Det säger Natos generalsekreterare Mark Rutte enligt AFP.
– De hörde budskapet högt och tydligt, säger Rutte som uppger att medlemmarna bland annat stärkt sina åtaganden gällande logistiskt stöd till USA.
Han hävdar också, utan att ge några detaljer, att flera europeiska länder flyttat ”nyckelmaterial” närmare området i förberedelse för ”nästa fas”.
Alla europeiska natoländer har sagt nej till att delta i kriget i Iran, och öppnat för att bidra i Hormuzsundet först efter dess slut.
Samtidigt rapporterar AP att Donald Trumps besked att han drar tillbaka 5 000 soldater till Tyskland – till synes på grund av att landet inte gett sig in i kriget – verkar ha fått Natoländer att tänka att de kommer att få klara sig utan USA.
– Jag skulle säga att det visar att vi verkligen måste stärka den europeiska pelaren i Nato, säger EU:s utrikeschef Kaja Kallas.”
https://omni.se/natochefen-europa-har-lyssnat-pa-trumps-kritik/a/aJGzlO
** 56 % av ryssar vill ha tillbaka västerländska företag, 27 % är emot det och 17 % är osäkra. Oftast vill de ha tillbaka biltillverkare (41 %), följt av film och musik (28 %) och mjukvaruproducenter (27 %). De längtar också efter möbler och byggmaterial (25 %), mat (23 %) och kosmetika (22 %). **
https://x.com/Beefeater_Fella/status/2051226914329698455
Off-Topic, Trams
Ser inte ut att bli något körkort för Johan i dag heller, han som köat hela förmiddagen!
”Alla teori- och körprov i landet ställs in under måndagsförmiddagen efter ett tekniskt fel mellan Trafikverket och Transportstyrelsen, rapporterar TT. Felsökning pågår och myndigheterna arbetar för att hitta orsaken. …”
https://omni.se/tekniskt-fel-stoppar-alla-korkortsprov-i-landet/a/0pvR0G
😳
Off-Topic, klimatförändringarna och vår mat
En av de få fördelarna med ökade koldioxidhalter är att det växer bättre (upp till en viss gräns).
Tyvärr visar studier att det i sin tur leder till lägre näringsinnehåll i våra grödor.
Nu maximerar man förstås även avkastningen på andra sätt (och många menar också att odlingsmarkerna utarmas med tiden) så det beror förstås inte ensamt på koldioxiden.
Det är ännu inte heller några enorma skillnader, det handlar om några få procent, men det innebär ändå att vi får i oss mer energi men mindre näring, tvärtom mot för vad de flesta skulle behöva.
För de som likt Johan lever på chips har det förstås inte så stor betydelse.
https://www.theguardian.com/environment/2025/dec/19/higher-carbon-dioxide-food-more-calorific-less-nutritious-study
https://www.washingtonpost.com/climate-environment/interactive/2026/carbon-pollution-diluting-key-nutrients-food/
Afrikas fyra skördar per år är inte bra 👍
** Ukraina stärker försvaret vid gränsen mot Transnistrien. Som RBC-Ukraine fick veta av OK ”West”, gäller det:
▪️Fästningar och logistik.
▪️Eskalonerat försvar.
▪️Civil säkerhet.
▪️Medicinsk beredskap. **
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mkzdkufuac22
** PM Donald Tusk: ”Det finns motstridiga signaler om vad en så kallad kortvarig vapenvila skulle innebära. För tillfället talar budskapet från Moskva om en endags vapenvila – bara för att en parad ska kunna äga rum i Moskva.
Det är helt enkelt absurt.” **
https://bsky.app/profile/antongerashchenko.bsky.social/post/3mkzdzwjkr224
Japp
Hurrrra! Den Johan vi känner is back . Saknas bara ord som positiv-positiv .
Skämt åsido , nu hoppas vi såklart på fortsatt anledning för humörhöjning
He is back like Fantomen 💥💥💥
Tack MXT och Proxima för vänliga ord 🙏
Bitcoinskämtet stendog av sig själv såg jag 🤣🤣
Ypperligt påfyllt i tråden av MXT och 205 när jag inte hunnit driva den helt off-topic 👍👍👍👍👍
Jo såg MXT att Zelensky läste dina kommentarer och beordrade full gas mot Moskva 🤣🤣🤣💥💥💥👊😡😡
Håller tummarna för att de fortsätter och att det sedan slutar med ett rejält fyrverkeri den 9:e där Ukraina sätter eld på varenda raff och depå och kanske till slut även klämmer till bron!
Sen kan de förstås få skicka några harmlösa drönare till Moskva också som fäller konfetti bestående av Ukrainska flaggor över hela paraden. Det skulle vara ett hån och en maktdemonstration som visar att ingen går säker och att de kunde ha bombat men valde att avstå.
Gissar att du förstås vill se hela föreställningen utplånad istället? 😄
Off-Topic, Iran
”Iran har attackerat ett amerikanskt stridsfartyg på väg mot Hormuzsundet, uppger iranska statsmedier enligt Reuters.
Enligt regimtrogna Fars rör det sig om en fregatt som träffats av två robotar. Det hävdas att fartyget har ”brutit mot säkerhetsbestämmelserna” och att det inte hörsammat varningar från den iranska flottan.
En högt uppsatt amerikansk källa tillbakavisar uppgifterna om att ett fartyg träffats, uppger Axios reporter Barak Ravid på X.
President Donald Trump uppgav på söndagskvällen att USA ”efter bästa förmåga” ska eskortera strandade fartyg genom sundet. Iran har som svar uppgett att utländska styrkor som närmar sig sundet kommer att attackeras.”
https://omni.se/iran-har-attackerat-amerikanskt-fartyg/a/WvmpGQ
—
Börsen reagerade direkt (kan förstås även vara en slumo).
”Stockholmsbörsen vände ner efter nyheter om att Iran har attackerat ett amerikanskt fartyg. Kort därpå vände dock indexen upp igen och klockan 12.45 ser det ut så här:
• OMXSPI: +0,2%
• OMXS30: +0,2%
…”
https://omni.se/borsen-mot-gron-start-efter-langhelgen/a/2pv63r
Kasta ut dem bara!
”Österrike utvisar tre personer som är anställda på den ryska ambassaden i Wien. De är misstänkta för att ha spionerat för Rysslands räkning, rapporterar flera medier.
De tre personerna ska ha ägnat sig åt informationsinhämtning med utrustning som installerats på ambassadens tak.
Public service-bolaget ORF rapporterar att misstankarna har varit kända tidigare. Den ryska ambassadören i landet kallades upp redan i april och Österrike krävde då att Ryssland bröt de misstänktas kontrakt.
Utrikesminister Beate Meinl-Reisinger säger att spionage hotar säkerheten i landet.
”I den här regeringen har vi inlett en kursändring och agerar nu konsekvent.””
https://omni.se/ryssar-tros-ha-spionerat-i-wien-fran-ambassadtak/a/ArRKK5
** ❗️Förstörelse av 🇷🇺ryska logistiska fordon i området kring det ockuperade Debaltsevo och Pisky (ungefär 60 km från frontlinjen) av operatörer från 🇺🇦Ivan Franko Groups UAV-enhet. **
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mkzjrieagc2v
** 🐧 Pingvinerna är tillbaka. Drönaroperatörer från den 63:e separata mekaniserade brigaden slår ner ockupanter på natten som har börjat tro på den osynliga kraften hos anti-drönarkappor. **
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mkzjwprj2222
** 🔥 ”Hart” gränsvakter stoppade fiendens offensiv i norra delen av Charkivregionen. 💥 Resultatet för veckan: 47 eliminerade, 32 sårade. Resten – flydde. **
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mkziy7qkws22
** 🦅🇺🇦 FP-1 drönare kunde helt övervinna tre försvarsnivåer i Moskva, bestående av 101 bekräftade positioner, – DroneBomber Denna rutt gick genom ansvarsområdet för minst 10 regementen av strategiska S-400-system och över 80 Pantsir- och Tor-system.
Drönaren undvek till och med specialpositioner på taken i stadens centrum och torn längs vägarna, särskilt uppförda för att avlyssna lågt flygande mål. Kartan visar alla verifierade punkter för luftförsvarspositioner i Moskva-regionen. **
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mkzin2rxis22