Minst 20 personer är skadade efter att ryska drönare och robotar återigen har träffat bostäder i flera ukrainska regioner. Nattens ryska attacker rikrade in sig på centrala och södra Ukraina och bland de tjugo skadade finns även två barn. Läs mer hos Kyiv Independent.
Ryska förluster i Ukraina
Kriget i Ukraina har nu pågått i 1545 dagar och Ryssland fortsätter ta höga förluster.
- 1220 KWIA
- 1 Tank
- 5 AFVs
- 47 Artillery systems
- 2 MLRS
- 2 Air defense systems
- 1 Helicopter
- 1603 UAVs
- 5 UGVs
- 220 Vehicles and Fuel tanks
- 4 Special equipment

Förlusterna av manskap sjönk under februari och fram till mitten av mars. Därefter steg de återigen och har etablerat sig på en lite högre nivå (även om det flukturerat en del sedan dess).

Ryska aktiviteter
Högt antal strider (viket kan tyda på Ukrainska motattacker) och högt anta KAB.
- 242 strider
- 112 flyganfall
- 316 KAB/CAB
- 8 065 självmordsdrönare
- 2 716 artilleriattacker (104 från MLRS)
SLAVA UKRAINI

Endast några få förändringar i ett par frontsektioner jämfört med gårdagen.
Av de 242 rapporterade striderna fördelades mindre än hälften, 114 lokaliserade, längs fronten enligt nedan, från AFUs morgonrapport. Samtliga dessa strider anges i rapporten som offensiva handlingar av fienden – ryska attacker.
Ration olokaliserade/lokaliserade 1.12 fortsatt rekordhög (näst högsta efter gårdagens ratio 1.13).
De 128 strider som är skillnaden mellan totalen och de lokaliserade, och alltså är fler än de lokaliserade ryska anfallen, redogör inte AFU närmare för i rapporten. Detta mönster, som upprepas med en allt större diskrepans och allt högre ratio mellan olokaliserade och lokaliserade strider den senaste tiden, kan statistiskt sett inte avfärdas som brus. Ration har växt succesivt sedan ett år tillbaka men tog fart efter jul, och intensifierades ini under våren. De sista veckorna har inneburit ännu ett skifte mot en högre nivå.
Det finns inga förklaringar till denna diskrepans från AFU eller andra insatta i ämnet utan man får ställa frågan till ett LLM med datan, som ofta inte heller ger något riktigt vettigt svar förrän man provar några hypoteser, som AI:n kan bekräfta eller avfärda.
N Slobozhansky 5↘️
S Slobozhansky 13💥↗️
Kupyansk 2
Lyman 8
Slovyansk 3
Kramatorsk 0
Kostjantynivka 22💥↗️
Pokrovsk 32💥💥
Oleksandrivskij 0
Huliaipole 24💥💥
Orikhivsk 2↗️
Prydniprovskij 3
Sum localized/front 114
Unlocalized 128
Total 242
Ratio unloc/loc 1.12
👍 Fint att ration håller i sig!
Roligt att du ser positivt på det höga ratiotalet! 👍 Det är iallafall inte någon indikation om någon avsevärd ökning av ryska anfall, bara det är positivt. Sedan är det frågan om AFU kommer bekräfta vad siffrorna handlar om. Det kan finnas anledning till att man inte berättar det nu, och då är det rimligt att anta att samma grund kan bli aktuell igen.
Blir intressant att se vad det kan komma ut för information efter kriget. Samtidigt kanske man ändå inte vill avslöja för mycket även om striderna upphört.
Kan tänkas vara andra krig och andra länders militärledningar som har likande rapportering där man behåller viss information – yrkeshemligheter.
Tack 205 och bra ratio. Barbarerna blöder.
👍
Över ett idag igen 🤩🤩🤩🤩
** Ryssland bombarderar Dnipro och Odesa under natten: 20 skadade, barn bland offren
Ryssland genomförde en kombinerad drönar- och missilattack mot Dnipro under natten, slog mot bostadsområden, orsakade bränder och skadade minst 18 personer, inklusive barn. Ytterligare drönarattacker i Odesa skadade hem och två civila skadades. Myndigheterna uppger att räddningstjänsterna svarar, offren får vård och räddnings- och återhämtningsinsatser pågår medan ytterligare uppdateringar väntas. **
https://www.kyivpost.com/post/76334
🤬🤬🤬
Off-Topic, Kina-Ryssland
”Bara fyra dagar efter att den amerikanske presidenten Donald Trump avslutat sin resa till Kina gör sig Rysslands Vladimir Putin redo för att åka till Peking, skriver The Guardian. Inför besöket säger den kinesiske presidenten Xi Jinping att det bilaterala samarbetet mellan länderna ”stadigt fördjupas och befästs”.
De båda toppmötena lyfts i statliga kinesiska medier fram som ett bevis på att Kina i allt högre grad har blivit ett nav för internationell toppdiplomati.
Kina och Ryssland har fördjupat sin relation efter den fullskaliga invasionen av Ukraina. Kina har bland annat köpt fossila bränslen från Ryssland för över 367 miljarder dollar sedan invasionen.”
https://omni.se/xi-hyllar-relationen-till-ryssland-infor-putins-besok/a/8p5d22
Kina ser i ryssland ett scharaffenland av råvaror som är nästan gratis. Mer samarbete än så tror jag knappast de vill ha.
Precis som America first, så är det China first…
Det spekuleras i att Xi ska uppmana Putin att avsluta kriget i Ukraina. Trump har väl också sagt till Xi att det bör avslutas och att alla krig är dåliga för affärerna. Klart är väl att Ukrainakriget inte är bra för Bricssamarbetet. Kanske Xi lovar Putin en fristad i Kina om han avslutar kriget? Ja man kan spekulera. Putin reser till Kina nästan på direkten Trump har åkt. Xi skulle tydligen personligen hämta Putin på flygplatsen. En ynnest som inte Trump beviljades.
Hade varit komiskt om Xi personligen hämtar upp honom och kör honom till fängelse och överlämnar honom till Haag.
Putin kommer till Xi med väldigt kort varsel. Hur pressad är han? Är han så pressad att han blir kvar i Kina? Att han helt enkelt flyr till Kina.
Man kan åtminstone hoppas. Jag tror dock på att han är extremt pressad och kommer för att be om hjälp.
Det hade varit extremt roligt (och bra såklart).
Hoppas! 😄
O så säger han till Putin ”Xi fick du!”
OK, jag går o lägger mig….
Kanske kommer chefen för den kinesiska hedersvakten fråga Xi vad de ska göra med den gnomlikande fjanten på den röda mattan och då svarar Xi dem, -Hmm, put in… jail.
Förresten, jag ska nog också tänka på att lägga mig…..
**Ukraina nedsköt eller undertryckte 507 ryska luftmål under natten fram till den 18 maj, inklusive 4 Iskander-K kryssningsrobotar och 503 drönare. Ryssland avfyrade 546 vapen, med huvudangreppet riktat mot Dnipro och Dnipropetrovsk oblast**
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3mm4cvsgsts2x
** ❗️🇺🇦Ukrainsk flyg träffade byggnader som används av 🇷🇺ryska operatörer för att starta UAV:er (droner), samt en plats där personal var koncentrerad. Staden Pokrovsk och byn Rivne, Donetsk-regionen. **
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mm4ebwwhjc2e
**”Ukrainas försvarsstyrkor testar aktivt tunga roterande multicopter som är designade för luftburen evakuering av sårad personal från slagfältet,” — TSN-journalisten Kyrienko.**
https://x.com/front_ukrainian/status/2056276652871626938
**I går kväll slog Ryssland till mot lastfartyget KSL DEYANG, som befann sig i Svarta havet nära Odesa, rapporterade den ukrainska marinen. Fartyget seglar under Marshallöarnas flagg. Besättningen ombord bestod av kinesiska medborgare. ”Ryssland visar återigen att dess attacker utgör ett hot inte bara mot Ukraina. Detta är nu en risk även för dess närmaste partners, vars fartyg hamnar i Svarta havet,” uppgav den ukrainska marinen. Inga skador rapporterades.**
https://x.com/Gerashchenko_en/status/2056275453950710080
Tyvärr har 20 skadade nu blivit 49 skadade och 2 döda. 💔
**Minst 2 döda, 49 skadade i ryska attacker över hela Ukraina under det senaste dygnet.
Ryssland avfyrade 524 drönare och 22 missiler, inklusive 14 ballistiska, enligt Ukrainas flygvapen. Av dessa sköts 503 drönare och 4 missiler ner. Direkta träffar av 18 missiler och 16 drönare registrerades på 34 platser.**
https://kyivindependent.com/at-least-killed-injured-in-russian-attacks-across-ukraine-over-past-day/
Ryssdjävlar!
🤬👍🏻
**❗️Första ukrainska styrda luftbomben är redo för stridsanvändning – försvarsminister Fedorov.
Utvecklingen tog 17 månader. Denna bomb har skapats för verkligheten i modern krigföring. Det är inte en kopia av sovjetiska eller västerländska utvecklingar, utan en unik produkt av ukrainska ingenjörer.
Ukraina skapar våra egna högteknologiska vapen, noterade @FedorovMykhailo.**
— Gerashenko, MAKS,
Spännande att se vad Ukraina åstadkommit.
Economist. Och ändå inget på DeepState..
**Ryssland börjar förlora mark i Ukraina
Vår spårare antyder att det har lidit sin första bestående nettominskning sedan oktober 2023
Att även en kort vapenvila inte kunde hålla är bevis på att kriget i Ukraina sannolikt inte kommer att ta slut snart. Båda sidor anklagade den andra för upprepade överträdelser mellan 9 och 11 maj—och vår krigsspårare, som använder satellitsystem för att upptäcka plats och intensitet av krigsrelaterade bränder, visade ingen meningsfull minskning i striderna. Ändå verkar konfliktens tidevarv vara på väg att vända. Rysslands dödssiffra förblir ovanligt hög, och dess våroffensiv har stannat av. Faktum är att vår analys tyder på att det i år har lidit små men bestående territoriella förluster för första gången sedan oktober 2023.**
Bakom betalvägg:
https://www.economist.com/graphic-detail/2026/05/17/russia-is-starting-to-lose-ground-in-ukraine
Lite märkligt är det. Förstår om man vill hålla igenom i några dagar om man gått till anfall, men efter det lär det knappast spela någon roll, ryssarna lär ändå få information om det. Även om man slagit ut ryssarna helt där man attackerat så ingen kan rapportera har de ju drönare.
Onekligen. Jag undrar iofs hur barbarernas återrapportering ser ut och hur deras strateger verifierar vad som sägs. Jag spekulerar alltså att Deepstate låter bli att publicera för att göra det svårare för motståndaren att lägga pussel (man kan nog inte falskrapportera för att lägga dimridåer eftersom civila ukrainare också förlitar sig på Deepstate).
Moskvas ringled.
jmf förbifart Stockholm och köerna som uppstår.
🎥
https://x.com/victorkvert2008/status/2056035311923175742?s=46
UA har sin egen FAB nu 👍
GUR har tagit Stepnohirsk 🤩🤩🤩
Historia är nu skriven – förmodligen det största sedan Kursk-invasionen.
Kommer ett inlägg men ni har nog följt detta dag för dag också 😀
https://x.com/bayraktar_1love/status/2056305288685175043?s=46&t=Vah3JXV31B9lXwZOK5gF7w
Det första steget. Nu får vi se hur lång tid det tar innan Ukraina är förbi noll-linjen från 2024 🤩!
En liten by, nu blir det intressant att se om de kan fortsätta pressa på. Ryssarna nordväst om Stepnohirsk borde få bråttom att backa hem om de inte vill bli avskurna.
👍🏻
En liten by men två DIVISIONER av VDV…
Ser att ni också känner att Deepstate halkar efter nu – beror nog på att oficial UA kör total mussla och kanske krävt att dom följer efter bråket hösten 2025?
Tror Deepstate nog används även av barbarerna och att frontbefälhavarna inte alltid rapporterar korrekt uppåt. Så radiotystnad i Deepstate gör det svårare för högre barbarchef. Hypotes givetvis.
Och det indikerar möjligen sådana förändringar som är strategiskt viktiga. Hoppas 😍!
Ja du har nog rätt.
Inte alls omöjligt.
”Kstovo, Russia 🔥👀”
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mm4sxf6jnk2f
”Veckan inleddes med stigande oljepriser efter att Donald Trump i helgen höjt tonläget mot Iran igen. ”Klockan tickar för Iran, och de måste sätta i gång snabbt, annars kommer det inte finnas något kvar av dem”, skrev han på Truth Social på söndagen.
Priset på både brentolja och amerikansk WTI-olja var upp ett par procent, men vid 13.30-tiden vände de tvärt ner efter uppgifter i iransk media att USA kan pausa sanktionerna mot landets olja.
Amerikanska marknadsräntor som steg under fredagen fortsatte något uppåt i måndagshandeln.
Samtidigt handlades Asiens börser mestadels nedåt, där Tokyo och Hongkong var tydliga förlorare medan Kospi i Seoul gick mot strömmen.”
https://omni.se/oljepriset-stiger-efter-trumps-nya-hot-mot-iran/a/8p5ddE
https://www.dn.se/direkt/2026-05-18/usa-forlanger-undantag-for-rysk-olja/
”De globala oljepriserna har stigit kraftigt sedan krigets början, och även amerikanska konsumenter känner av de kraftigt höjda bränslekostnaderna.”
VA.. Nääh??
Det såg jag inte komma….
Obs! Det kan finnas vissa spår av både sarkasm och ironi I detta inlägg….samt en hel del bitterhet….
Off-Topic
Om tio år har vi kanske kärnkraft här i elområde 5! 🎉
”Svenska energibolaget Blykalla vill bygga sex små kärnkraftsreaktorer i Norrsundet norr om Gävle. En ansökan lämnades över till regeringen under måndagen, enligt TT.
Bolagets vd Jacob Stedman vill inte gå in på vad bygget kan kosta men säger att man kommer att ansöka om finansieringsstöd.
– Att investera i kärnkraft är väldigt kostsamt i början, men sedan blir det väldigt hög avkastning över tid, säger klimat- och miljöminister Johan Britz (L).
Ambitionen är att kunna ta anläggningen i drift inom tio år. Tanken är att den ska få en effekt på 330 megawatt. Jämförelsevis har de tre reaktorerna i Forsmarks kärnkraftverk en effekt på 1 200 megawatt vardera.”
https://omni.se/vill-bygga-karnkraft-utanfor-gavle-kostsamt-i-borjan/a/XMRXdo
Norrsundet har ju en fin hamn. Har nog en betydelse när Blykalla letar efter etableringsorter. Förr gick mycket massaved dit. Men bruket är väl nedlagt sedan några år.
Ja, det vore nog bra för dem även för att skapa lite arbetstillfällen.
Har skickat dom koordinater till en bättre plats i Gävle 😳
De är välkomna!
Arve Opsahl, han med ”Flickorna i Lissabon ”, skulle ta ut koordinaterna till första bästa ställe där dessa charmtroll befann sig.
Men genom en beklaglig miss uträkningen så hamnade han i Norska Sjömanskyrkan i Göteborg.😣
👍Jag är avundsjuk.
”Russian Z-channels have already accepted two possible scenarios and are gradually spoon-feeding this to the Russians.”
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3mm54kscoe222
**Kaja Kallas sa att fredssamtalen stagnerar och att ”Ryssland inte är i den starkaste positionen, och vi behöver pressa dem till förhandlingsbordet.” Hon tillade att Kina, på grund av sin nära relation med Ryssland, ”har en roll att spela i att verkligen övertyga Moskva att stoppa kriget.”**
https://bsky.app/profile/antongerashchenko.bsky.social/post/3mm54imp5422u
Ryss bjuder på exempel som visar hur man INTE ska oskadliggöra en drönare.
**💥 Ukrainas drönare misslyckades med att detonera en rysk fascist i Ukraina, så han slog den med en pinne.**
https://bsky.app/profile/igorsushko.bsky.social/post/3mm54ekcri22i
Han ville väl ha sönder propellrarna så att den inte kunde flyga upp igen. Och han lyckades ju med det iofs…
Så jävla pantade! Måste vara neandertalaren i dem ”ööööhhh bubbla klubba måste döda! Döda propellermonster! Öhhhh slå med pinn….. BANG”
Jag tycker inte man ska skylla på Neanderthalarna! Utan istället på ryssen i ryssen helt enkelt. Det är ju inte för inte att de där stapelbara dockorna kommer därifrån.
Ryssdjävlar helt enkelt
Precis Pehr.
Det finns en en ryssdjävel i ryssdjäveln och en ryssdjävel i den ryssdjäeln och i den ryssdjäveln finns det ytterligare en ryssdjävel osv, osv i all djävla evighet.
Aha du tänkker zåååååå!
Off-Topic, Grönland
”USA:s Grönlandsändebud Jeff Landry har med sig den amerikanske läkaren Joseph Griffin under sitt besök i Nuuk. Griffins uppgift är att ”värdera Grönlands medicinska behov” rapporterar danska medier.
Grönlands hälsominister Anna Wangenheim skriver i ett Linkedin-inlägg att det är ”djupt problematiskt när personer med ett politiskt uppdrag att göra Grönland till en del av USA skickar en så kallad ’frivillig läkare’ för att ’värdera våra behov’.”
Den grönländska regeringen uppfattar Joseph Griffins närvaro som oseriös, enligt TV2:s korrespondent Martin Selsøe Sørensen.
– Ingen säger emot att det finns hälsoproblem i detta gigantiska land, men lösningen på det är inte att en läkare från Louisiana går runt och tittar och att det kommer ett sjukhusfartyg från USA.”
https://omni.se/usa-lakare-pa-gronland-ska-vardera-vardbehovet/a/Ar7KV3
”Grönländska ministrar har i dag haft möte med USA:s Danmarksambassadör Ken Howery och Trumps särskilde sändebud Jeff Landry, rapporterar danska TV2.
– Mötet hölls i god ton och med ömsesidig respekt, säger premiärminister Jens-Frederik Nielsen vid en pressträff.
På frågan om huruvida USA:s avsikt fortfarande är att äga Grönland säger Nielsen att mötet ”inte gav några indikationer på att något förändrats”, men att han upplever att amerikanerna är mer villiga att lyssna.
– Det var ett hövlighetsmöte. Vi underströk den grönländska positionen vad gäller vårt lands självbestämmande, vårt folk och de upprepade hoten mot vårt land över huvudet på folket.”
https://omni.se/gronland-usa-tycks-fortfarande-vilja-aga-oss-men-lyssnar-battre/a/vr6RPV
Den nuvarande amerikanska administrationen tycks tro att hälsostatusen på Grönland matchar den bland ursprungsbefolkningen i reservaten hemma i staterna. Är det månde så de ser på grönlänningarnas framtid…………
🎯
”Ett beslut gällande Sveriges köp av fregatter har fattats, erfar SVT Nyheter.Enligt SVT:s uppgifter handlar det om vilken leverantör myndigheterna ska inleda förhandlingarna med.I morgon håller statsminister Ulf Kristersson, försvarsminister Pål Jonson och överbefälhavare Michael Claesson pressträff. Något kontrakt väntas inte ha skrivits under ännu.”
https://omni.se/a/ln4Pxk
Presskonferensen sker på en Visbykorvett. Det lär bli trångt. Visbykorvett byggd i Karlskrona…En fingervisning vem som får ordern kanske…
Tror mest på Spanien här, de har alltid levererat i tid och har en plattform som går enkelt att anpassa för våra system.
Fast… Frankrike köpte väl Globaleye och lite annat smått och gott samt att Macron var ju och hälsade på för ett tag sedan. Det franska kärnvapenparaplyet är med tanke på världssituationen onekligen vackert, tillgängligt och verkligen lockande och vem vet och några delar kanske kan både utvecklas och tillverkas av svenska företag också…….
Bra att MSM påminner om terrorn som ryssdjävlar sprider.
”24-åriga Maryna Homenjuk och 30-årige Jurij Orlov var två av de 24 personer som dödades när en rysk kryssningsrobot slog ner i en lägenhetsbyggnad i Kyiv i fredags. Det skriver AP.
Engelskläraren Homenjuk flydde till Tjeckien efter invasionen 2022. Där pluggade hon klart sin examen och lärde sig vietnamesiska – ett av många språk hon behärskade – innan hon återvände hem året därpå.
Väl hemma träffade hon Orlov via en dejtingapp. Han var lagkapten för Kyivs innebandylag efter flera års hockeykarriär. Trots att han var en idrottskille och hon en estettjej blev de djupt förälskade – han lärde henne spela innebandy och hon lärde honom engelska.
När de dödades planerade de att gifta sig och bilda familj.
– Jag borde ha hjälpt till att planera bröllopet, och nu hjälper jag till att planera begravningen. Det är hemskt, säger Homenjuks vän Olesija Juchnovytj.”
https://omni.se/a/zOMq5b
Nu flyger ju inte drönarna så här 😐
Börjar förlora hoppet
https://x.com/mrkzclvzn/status/2056421743821029738?s=46&t=Vah3JXV31B9lXwZOK5gF7w
Belarus 🇧🇾
Kremlin creates dangerous nuclear precedent with Belarus deployments – Ukraine’s MFA
The deployment of Russian tactical nuclear weapons in Belarus and joint nuclear drills by the two authoritarian regimes represent an unprecedented challenge to the global security architecture that requires a firm international response.
The Foreign Ministry recalled that the joint practice of conducting strikes directly violates key Articles I and II of the Treaty on the Non-Proliferation of Nuclear Weapons (NPT), which strictly prohibit nuclear-weapon states from transferring control over weapons of mass destruction technology and non-nuclear-weapon signatories from receiving it.
Nuclear exercises in Belarus part of Russia’s strategy ahead of major summer offensive, diplomat says
Demonstrative military and nuclear exercises in Belarus are part of Russia’s strategy to create an additional threat to Ukraine in order to force it to redeploy forces to the northern direction ahead of a planned Russian summer offensive on the main front.
Belarus will face preemptive strikes if it prepares attack on Ukraine – military expert
If Belarus begins to show signs of preparing military aggression against Ukraine, “no one will wait,” according to Ivan Tymochko, head of the Council of Reservists of the Ukrainian Ground Forces.
”🔥 Ukrainian Armed Forces Attack Fuel Tankers on the ”Land” Route to Crimea
UAVs struck two liquefied natural gas (LNG) tankers on R-280 ”Novorossiya” highway in the Henichesk District.”
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mm5kz4cyr22n
👏👏👏
https://youtu.be/l482T0yNkeo?is=_LlihEw8MgBLdf3u
Intervjun handlar om Putins strategi och varför de närmaste 2–3 åren anses avgörande för väst. Samtidigt diskuteras ett slags “tankev irus” som påverkar samhällen, där USA ses som frontlinje.
Huvudpunkter:
Putin använder förhandlingar för att vinna tid
Risk för ökad konflikt, inklusive hot mot NATO
Informationspåverkan riktad mot väst
USA:s utveckling blir avgörande för västvärlden
Frågan om samhällen kan stå emot hybridkrigföring .
https://youtu.be/n-V-oYCDnrM?is=JB68WzyHEXvAfkuI
🎺-&”Men jag har instruerat dem att vara beredda att omedelbart genomföra ett fullskaligt anfall mot Iran om ett acceptabelt avtal inte nås”
President Zelensky;
”Vår utländska underrättelsetjänst i Ukraina har erhållit nya ryska dokument som bedömer förlusterna för angriparstaten från kriget. Viktigt nog är detta specifikt en rysk intern bedömning – en som de försöker dölja både för världen och för sin egen inhemska publik.
Den första stora indikatorn är en minskning av aktiva oljebrunnar. Bara ett enda ryskt oljebolag – och inte ens det största – har redan tvingats stänga ned cirka 400 brunnar. Med tanke på specifika förhållanden i den ryska oljeproduktionen är detta betydande förluster, eftersom det är långt mycket svårare att återstarta brunnar i Ryssland än i andra oljeproducerande länder.
Den andra indikatorn är en minskning av oljeråvaru-raffinering med minst 10 % på bara några månader i år ensamt. Vi ser att våra ukrainska långdistanssanktioner verkligen är effektiva, och vi kommer att fortsätta att skala upp denna linje i våra aktiva åtgärder. Data om bankkrisen i Ryssland är också ganska övertygande: 11 finansiella institutioner förbereder sig för fullständig likvidation på grund av problem som inte kan lösas med andra medel, medan ytterligare åtta banker har ackumulerat kritiska problem som inte kan hanteras utan externa resurser. I år:s federala budgetunderskottssiffror ser också uppmuntrande ut för oss, med nästan 80 miljarder dollar vid den femte månaden i år, tillsammans med konkursen hos ett betydande antal ryska regionala budgetar.
Jag har också instruerat chefen för Ukrainas utländska underrättelsetjänst, Oleh Luhovskyi, att dela, i ett format som inte komprometterar våra källor, den erhållna informationen om Rysslands försök att involvera globala företag i att lösa dess finansiella svårigheter och i sanktionsundvikningsscheman. I synnerhet har vi registrerat försök att organisera export av spannmål från det temporärt ockuperade territoriet Krim – och, tyvärr, andra former av ekonomisk exploatering av halvön som involverar enheter från USA. Vi kommer att informera våra partners. Vi registrerar också försök att föra investeringar och teknologi från demokratiska länder in i Rysslands arktiska olje- och gasprojekt. Vi vet hur vi ska motverka detta. Tack till alla som hjälper oss. Tack till alla våra ukrainska underrättelseofficerare.”
👍👍👍
Intressant, 205. Det går åt rätt håll för Ukraina.
😳
https://x.com/maks_nafo_fella/status/2056379335188037709?s=46&t=Vah3JXV31B9lXwZOK5gF7w
Ryska förluster 2026-05-19:
1140 KWIA
1 Tank
1 AFV
78 Artillery systems
2142 UAVs
11 UGVs
262 Vehicles and Fuel tanks
2 Special equipment
4 Cruise missiles
https://bsky.app/profile/matsextrude.bsky.social/post/3mm6jhgtens2c
SlavaUkraini
Ungefär samma bild som igår på totalerna, men lite upp i Donetsk och ned i norr. Samma höga ratio med fler olokaliserade än lokaliserade anfall.
N Slobozhansky 0↘️
S Slobozhansky 7↘️
Kupyansk 5↗️
Lyman 14💥↗️
Slovyansk 3
Kramatorsk 0
Kostjantynivka 28💥💥↗️
Pokrovsk 40💥💥↗️
Oleksandrivskij 1
Huliaipole 22💥
Orikhivsk 1
Prydniprovskij 4
Localized 115
Unlocalized 121
Total 236
Ratio unloc/loc 1.05