20 skadade efter att Ryssland återigen attackerade bostadshus – Ryska förluster

Minst 20 personer är skadade efter att ryska drönare och robotar återigen har träffat bostäder i flera ukrainska regioner. Nattens ryska attacker rikrade in sig på centrala och södra Ukraina och bland de tjugo skadade finns även två barn. Läs mer hos Kyiv Independent.

Ryska förluster i Ukraina

Kriget i Ukraina har nu pågått i 1545 dagar och Ryssland fortsätter ta höga förluster.

  • 1220 KWIA
  • 1 Tank
  • 5 AFVs
  • 47 Artillery systems
  • 2 MLRS
  • 2 Air defense systems
  • 1 Helicopter
  • 1603 UAVs
  • 5 UGVs
  • 220 Vehicles and Fuel tanks
  • 4 Special equipment

Förlusterna av manskap sjönk under februari och fram till mitten av mars. Därefter steg de återigen och har etablerat sig på en lite högre nivå (även om det flukturerat en del sedan dess).

Ryska aktiviteter

Högt antal strider (viket kan tyda på Ukrainska motattacker) och högt anta KAB.

  • 242 strider
  • 112 flyganfall
  • 316 KAB/CAB
  • 8 065 självmordsdrönare
  • 2 716 artilleriattacker (104 från MLRS)

SLAVA UKRAINI


STÖD UKRAINA!

När tror du att kriget i Ukraina kommer att vara över?

Visa resultatet

Laddar ... Laddar ...

85 reaktioner på ”20 skadade efter att Ryssland återigen attackerade bostadshus – Ryska förluster”

  1. Endast några få förändringar i ett par frontsektioner jämfört med gårdagen.

    Av de 242 rapporterade striderna fördelades mindre än hälften, 114 lokaliserade, längs fronten enligt nedan, från AFUs morgonrapport. Samtliga dessa strider anges i rapporten som offensiva handlingar av fienden – ryska attacker.

    Ration olokaliserade/lokaliserade 1.12 fortsatt rekordhög (näst högsta efter gårdagens ratio 1.13). 

    De 128 strider som är skillnaden mellan totalen och de lokaliserade, och alltså är fler än de lokaliserade ryska anfallen, redogör inte AFU närmare för i rapporten. Detta mönster, som upprepas med en allt större diskrepans och allt högre ratio mellan olokaliserade och lokaliserade strider den senaste tiden, kan statistiskt sett inte avfärdas som brus. Ration har växt succesivt sedan ett år tillbaka men tog fart efter jul, och intensifierades ini under våren. De sista veckorna har inneburit ännu ett skifte mot en högre nivå.

    Det finns inga förklaringar till denna diskrepans från AFU eller andra insatta i ämnet utan man får ställa frågan till ett LLM med datan, som ofta inte heller ger något riktigt vettigt svar förrän man provar några hypoteser, som AI:n kan bekräfta eller avfärda.

    N Slobozhansky 5↘️
    S Slobozhansky 13💥↗️
    Kupyansk 2
    Lyman 8
    Slovyansk 3
    Kramatorsk 0
    Kostjantynivka 22💥↗️
    Pokrovsk 32💥💥
    Oleksandrivskij 0
    Huliaipole 24💥💥
    Orikhivsk 2↗️
    Prydniprovskij 3

    Sum localized/front 114
    Unlocalized 128
    Total 242
    Ratio unloc/loc 1.12

      1. Roligt att du ser positivt på det höga ratiotalet! 👍 Det är iallafall inte någon indikation om någon avsevärd ökning av ryska anfall, bara det är positivt. Sedan är det frågan om AFU kommer bekräfta vad siffrorna handlar om. Det kan finnas anledning till att man inte berättar det nu, och då är det rimligt att anta att samma grund kan bli aktuell igen.

  2. ** Ryssland bombarderar Dnipro och Odesa under natten: 20 skadade, barn bland offren
    Ryssland genomförde en kombinerad drönar- och missilattack mot Dnipro under natten, slog mot bostadsområden, orsakade bränder och skadade minst 18 personer, inklusive barn. Ytterligare drönarattacker i Odesa skadade hem och två civila skadades. Myndigheterna uppger att räddningstjänsterna svarar, offren får vård och räddnings- och återhämtningsinsatser pågår medan ytterligare uppdateringar väntas. **
    https://www.kyivpost.com/post/76334

  3. Off-Topic, Kina-Ryssland

    ”Bara fyra dagar efter att den amerikanske presidenten Donald Trump avslutat sin resa till Kina gör sig Rysslands Vladimir Putin redo för att åka till Peking, skriver The Guardian. Inför besöket säger den kinesiske presidenten Xi Jinping att det bilaterala samarbetet mellan länderna ”stadigt fördjupas och befästs”.

    De båda toppmötena lyfts i statliga kinesiska medier fram som ett bevis på att Kina i allt högre grad har blivit ett nav för internationell toppdiplomati.

    Kina och Ryssland har fördjupat sin relation efter den fullskaliga invasionen av Ukraina. Kina har bland annat köpt fossila bränslen från Ryssland för över 367 miljarder dollar sedan invasionen.”
    https://omni.se/xi-hyllar-relationen-till-ryssland-infor-putins-besok/a/8p5d22

      1. Det spekuleras i att Xi ska uppmana Putin att avsluta kriget i Ukraina. Trump har väl också sagt till Xi att det bör avslutas och att alla krig är dåliga för affärerna. Klart är väl att Ukrainakriget inte är bra för Bricssamarbetet. Kanske Xi lovar Putin en fristad i Kina om han avslutar kriget? Ja man kan spekulera. Putin reser till Kina nästan på direkten Trump har åkt. Xi skulle tydligen personligen hämta Putin på flygplatsen. En ynnest som inte Trump beviljades.

              1. Kanske kommer chefen för den kinesiska hedersvakten fråga Xi vad de ska göra med den gnomlikande fjanten på den röda mattan och då svarar Xi dem, -Hmm, put in… jail.
                Förresten, jag ska nog också tänka på att lägga mig…..

  4. **I går kväll slog Ryssland till mot lastfartyget KSL DEYANG, som befann sig i Svarta havet nära Odesa, rapporterade den ukrainska marinen. Fartyget seglar under Marshallöarnas flagg. Besättningen ombord bestod av kinesiska medborgare. ”Ryssland visar återigen att dess attacker utgör ett hot inte bara mot Ukraina. Detta är nu en risk även för dess närmaste partners, vars fartyg hamnar i Svarta havet,” uppgav den ukrainska marinen. Inga skador rapporterades.**

    https://x.com/Gerashchenko_en/status/2056275453950710080

  5. Tyvärr har 20 skadade nu blivit 49 skadade och 2 döda. 💔

    **Minst 2 döda, 49 skadade i ryska attacker över hela Ukraina under det senaste dygnet.
    Ryssland avfyrade 524 drönare och 22 missiler, inklusive 14 ballistiska, enligt Ukrainas flygvapen. Av dessa sköts 503 drönare och 4 missiler ner. Direkta träffar av 18 missiler och 16 drönare registrerades på 34 platser.**
    https://kyivindependent.com/at-least-killed-injured-in-russian-attacks-across-ukraine-over-past-day/

  6. **❗️Första ukrainska styrda luftbomben är redo för stridsanvändning – försvarsminister Fedorov.

    Utvecklingen tog 17 månader. Denna bomb har skapats för verkligheten i modern krigföring. Det är inte en kopia av sovjetiska eller västerländska utvecklingar, utan en unik produkt av ukrainska ingenjörer.

    Ukraina skapar våra egna högteknologiska vapen, noterade @FedorovMykhailo.**

    — Gerashenko, MAKS, 

  7. Economist. Och ändå inget på DeepState..

    **Ryssland börjar förlora mark i Ukraina

    Vår spårare antyder att det har lidit sin första bestående nettominskning sedan oktober 2023

    17 maj 2026|2 min läsning

    Att även en kort vapenvila inte kunde hålla är bevis på att kriget i Ukraina sannolikt inte kommer att ta slut snart. Båda sidor anklagade den andra för upprepade överträdelser mellan 9 och 11 maj—och vår krigsspårare, som använder satellitsystem för att upptäcka plats och intensitet av krigsrelaterade bränder, visade ingen meningsfull minskning i striderna. Ändå verkar konfliktens tidevarv vara på väg att vända. Rysslands dödssiffra förblir ovanligt hög, och dess våroffensiv har stannat av. Faktum är att vår analys tyder på att det i år har lidit små men bestående territoriella förluster för första gången sedan oktober 2023.**

    Bakom betalvägg:
    https://www.economist.com/graphic-detail/2026/05/17/russia-is-starting-to-lose-ground-in-ukraine

     

    1. Lite märkligt är det. Förstår om man vill hålla igenom i några dagar om man gått till anfall, men efter det lär det knappast spela någon roll, ryssarna lär ändå få information om det. Även om man slagit ut ryssarna helt där man attackerat så ingen kan rapportera har de ju drönare.

      1. Onekligen. Jag undrar iofs hur barbarernas återrapportering ser ut och hur deras strateger verifierar vad som sägs. Jag spekulerar alltså att Deepstate låter bli att publicera för att göra det svårare för motståndaren att lägga pussel (man kan nog inte falskrapportera för att lägga dimridåer eftersom civila ukrainare också förlitar sig på Deepstate).

    1. Tror Deepstate nog används även av barbarerna och att frontbefälhavarna inte alltid rapporterar korrekt uppåt. Så radiotystnad i Deepstate gör det svårare för högre barbarchef. Hypotes givetvis.

      Och det indikerar möjligen sådana förändringar som är strategiskt viktiga. Hoppas 😍!

  8. ”Veckan inleddes med stigande oljepriser efter att Donald Trump i helgen höjt tonläget mot Iran igen. ”Klockan tickar för Iran, och de måste sätta i gång snabbt, annars kommer det inte finnas något kvar av dem”, skrev han på Truth Social på söndagen.

    Priset på både brentolja och amerikansk WTI-olja var upp ett par procent, men vid 13.30-tiden vände de tvärt ner efter uppgifter i iransk media att USA kan pausa sanktionerna mot landets olja.

    Amerikanska marknadsräntor som steg under fredagen fortsatte något uppåt i måndagshandeln.

    Samtidigt handlades Asiens börser mestadels nedåt, där Tokyo och Hongkong var tydliga förlorare medan Kospi i Seoul gick mot strömmen.”
    https://omni.se/oljepriset-stiger-efter-trumps-nya-hot-mot-iran/a/8p5ddE

  9. Off-Topic

    Om tio år har vi kanske kärnkraft här i elområde 5! 🎉

    ”Svenska energibolaget Blykalla vill bygga sex små kärnkraftsreaktorer i Norrsundet norr om Gävle. En ansökan lämnades över till regeringen under måndagen, enligt TT.

    Bolagets vd Jacob Stedman vill inte gå in på vad bygget kan kosta men säger att man kommer att ansöka om finansieringsstöd.

    – Att investera i kärnkraft är väldigt kostsamt i början, men sedan blir det väldigt hög avkastning över tid, säger klimat- och miljöminister Johan Britz (L).

    Ambitionen är att kunna ta anläggningen i drift inom tio år. Tanken är att den ska få en effekt på 330 megawatt. Jämförelsevis har de tre reaktorerna i Forsmarks kärnkraftverk en effekt på 1 200 megawatt vardera.”
    https://omni.se/vill-bygga-karnkraft-utanfor-gavle-kostsamt-i-borjan/a/XMRXdo

    1. Norrsundet har ju en fin hamn. Har nog en betydelse när Blykalla letar efter etableringsorter. Förr gick mycket massaved dit. Men bruket är väl nedlagt sedan några år.

        1. Arve Opsahl, han med ”Flickorna i Lissabon ”, skulle ta ut koordinaterna till första bästa ställe där dessa charmtroll befann sig.
          Men genom en beklaglig miss uträkningen så hamnade han i Norska Sjömanskyrkan i Göteborg.😣

      1. Jag tycker inte man ska skylla på Neanderthalarna! Utan istället på ryssen i ryssen helt enkelt. Det är ju inte för inte att de där stapelbara dockorna kommer därifrån.

          1. Precis Pehr.
            Det finns en en ryssdjävel i ryssdjäveln och en ryssdjävel i den ryssdjäeln och i den ryssdjäveln finns det ytterligare en ryssdjävel osv, osv i all djävla evighet.

  10. Off-Topic, Grönland

    ”USA:s Grönlandsändebud Jeff Landry har med sig den amerikanske läkaren Joseph Griffin under sitt besök i Nuuk. Griffins uppgift är att ”värdera Grönlands medicinska behov” rapporterar danska medier.

    Grönlands hälsominister Anna Wangenheim skriver i ett Linkedin-inlägg att det är ”djupt problematiskt när personer med ett politiskt uppdrag att göra Grönland till en del av USA skickar en så kallad ’frivillig läkare’ för att ’värdera våra behov’.”

    Den grönländska regeringen uppfattar Joseph Griffins närvaro som oseriös, enligt TV2:s korrespondent Martin Selsøe Sørensen.

    – Ingen säger emot att det finns hälsoproblem i detta gigantiska land, men lösningen på det är inte att en läkare från Louisiana går runt och tittar och att det kommer ett sjukhusfartyg från USA.”
    https://omni.se/usa-lakare-pa-gronland-ska-vardera-vardbehovet/a/Ar7KV3

    1. ”Grönländska ministrar har i dag haft möte med USA:s Danmarksambassadör Ken Howery och Trumps särskilde sändebud Jeff Landry, rapporterar danska TV2.

      – Mötet hölls i god ton och med ömsesidig respekt, säger premiärminister Jens-Frederik Nielsen vid en pressträff.

      På frågan om huruvida USA:s avsikt fortfarande är att äga Grönland säger Nielsen att mötet ”inte gav några indikationer på att något förändrats”, men att han upplever att amerikanerna är mer villiga att lyssna.

      – Det var ett hövlighetsmöte. Vi underströk den grönländska positionen vad gäller vårt lands självbestämmande, vårt folk och de upprepade hoten mot vårt land över huvudet på folket.”
      https://omni.se/gronland-usa-tycks-fortfarande-vilja-aga-oss-men-lyssnar-battre/a/vr6RPV

    2. Den nuvarande amerikanska administrationen tycks tro att hälsostatusen på Grönland matchar den bland ursprungsbefolkningen i reservaten hemma i staterna. Är det månde så de ser på grönlänningarnas framtid…………

  11. ”Ett beslut gällande Sveriges köp av fregatter har fattats, erfar SVT Nyheter.Enligt SVT:s uppgifter handlar det om vilken leverantör myndigheterna ska inleda förhandlingarna med.I morgon håller statsminister Ulf Kristersson, försvarsminister Pål Jonson och överbefälhavare Michael Claesson pressträff. Något kontrakt väntas inte ha skrivits under ännu.”

    https://omni.se/a/ln4Pxk

      1. Fast… Frankrike köpte väl Globaleye och lite annat smått och gott samt att Macron var ju och hälsade på för ett tag sedan. Det franska kärnvapenparaplyet är med tanke på världssituationen onekligen vackert, tillgängligt och verkligen lockande och vem vet och några delar kanske kan både utvecklas och tillverkas av svenska företag också…….

  12. Bra att MSM påminner om terrorn som ryssdjävlar sprider.
    ”24-åriga Maryna Homenjuk och 30-årige Jurij Orlov var två av de 24 personer som dödades när en rysk kryssningsrobot slog ner i en lägenhetsbyggnad i Kyiv i fredags. Det skriver AP.
    Engelskläraren Homenjuk flydde till Tjeckien efter invasionen 2022. Där pluggade hon klart sin examen och lärde sig vietnamesiska – ett av många språk hon behärskade – innan hon återvände hem året därpå.
    Väl hemma träffade hon Orlov via en dejtingapp. Han var lagkapten för Kyivs innebandylag efter flera års hockeykarriär. Trots att han var en idrottskille och hon en estettjej blev de djupt förälskade – han lärde henne spela innebandy och hon lärde honom engelska.
    När de dödades planerade de att gifta sig och bilda familj.
    – Jag borde ha hjälpt till att planera bröllopet, och nu hjälper jag till att planera begravningen. Det är hemskt, säger Homenjuks vän Olesija Juchnovytj.”

    https://omni.se/a/zOMq5b

  13. Belarus 🇧🇾

    Kremlin creates dangerous nuclear precedent with Belarus deployments – Ukraine’s MFA

    The deployment of Russian tactical nuclear weapons in Belarus and joint nuclear drills by the two authoritarian regimes represent an unprecedented challenge to the global security architecture that requires a firm international response.

    The Foreign Ministry recalled that the joint practice of conducting strikes directly violates key Articles I and II of the Treaty on the Non-Proliferation of Nuclear Weapons (NPT), which strictly prohibit nuclear-weapon states from transferring control over weapons of mass destruction technology and non-nuclear-weapon signatories from receiving it.

    Nuclear exercises in Belarus part of Russia’s strategy ahead of major summer offensive, diplomat says

    Demonstrative military and nuclear exercises in Belarus are part of Russia’s strategy to create an additional threat to Ukraine in order to force it to redeploy forces to the northern direction ahead of a planned Russian summer offensive on the main front.

    Belarus will face preemptive strikes if it prepares attack on Ukraine – military expert

    If Belarus begins to show signs of preparing military aggression against Ukraine, “no one will wait,” according to Ivan Tymochko, head of the Council of Reservists of the Ukrainian Ground Forces.

  14. Intervjun handlar om Putins strategi och varför de närmaste 2–3 åren anses avgörande för väst. Samtidigt diskuteras ett slags “tankev irus” som påverkar samhällen, där USA ses som frontlinje.
    Huvudpunkter:
    Putin använder förhandlingar för att vinna tid

    Risk för ökad konflikt, inklusive hot mot NATO

    Informationspåverkan riktad mot väst

    USA:s utveckling blir avgörande för västvärlden

    Frågan om samhällen kan stå emot hybridkrigföring
.

    https://youtu.be/n-V-oYCDnrM?is=JB68WzyHEXvAfkuI

  15. President Zelensky;

    ”Vår utländska underrättelsetjänst i Ukraina har erhållit nya ryska dokument som bedömer förlusterna för angriparstaten från kriget. Viktigt nog är detta specifikt en rysk intern bedömning – en som de försöker dölja både för världen och för sin egen inhemska publik.

    Den första stora indikatorn är en minskning av aktiva oljebrunnar. Bara ett enda ryskt oljebolag – och inte ens det största – har redan tvingats stänga ned cirka 400 brunnar. Med tanke på specifika förhållanden i den ryska oljeproduktionen är detta betydande förluster, eftersom det är långt mycket svårare att återstarta brunnar i Ryssland än i andra oljeproducerande länder.

    Den andra indikatorn är en minskning av oljeråvaru-raffinering med minst 10 % på bara några månader i år ensamt. Vi ser att våra ukrainska långdistanssanktioner verkligen är effektiva, och vi kommer att fortsätta att skala upp denna linje i våra aktiva åtgärder. Data om bankkrisen i Ryssland är också ganska övertygande: 11 finansiella institutioner förbereder sig för fullständig likvidation på grund av problem som inte kan lösas med andra medel, medan ytterligare åtta banker har ackumulerat kritiska problem som inte kan hanteras utan externa resurser. I år:s federala budgetunderskottssiffror ser också uppmuntrande ut för oss, med nästan 80 miljarder dollar vid den femte månaden i år, tillsammans med konkursen hos ett betydande antal ryska regionala budgetar.

    Jag har också instruerat chefen för Ukrainas utländska underrättelsetjänst, Oleh Luhovskyi, att dela, i ett format som inte komprometterar våra källor, den erhållna informationen om Rysslands försök att involvera globala företag i att lösa dess finansiella svårigheter och i sanktionsundvikningsscheman. I synnerhet har vi registrerat försök att organisera export av spannmål från det temporärt ockuperade territoriet Krim – och, tyvärr, andra former av ekonomisk exploatering av halvön som involverar enheter från USA. Vi kommer att informera våra partners. Vi registrerar också försök att föra investeringar och teknologi från demokratiska länder in i Rysslands arktiska olje- och gasprojekt. Vi vet hur vi ska motverka detta. Tack till alla som hjälper oss. Tack till alla våra ukrainska underrättelseofficerare.”

  16. Ungefär samma bild som igår på totalerna, men lite upp i Donetsk och ned i norr. Samma höga ratio med fler olokaliserade än lokaliserade anfall.

    N Slobozhansky 0↘️
    S Slobozhansky 7↘️
    Kupyansk 5↗️
    Lyman 14💥↗️
    Slovyansk 3
    Kramatorsk 0
    Kostjantynivka 28💥💥↗️
    Pokrovsk 40💥💥↗️
    Oleksandrivskij 1
    Huliaipole 22💥
    Orikhivsk 1
    Prydniprovskij 4

    Localized 115
    Unlocalized 121
    Total 236
    Ratio unloc/loc 1.05

Lämna en kommentar

Rulla till toppen