Ryska attack under natten har skadat minst 25 bostadshus – Ryska förluster och andra nyheter

Rysslands attacker mod Odesa och Charkiv under natten skadade minst 25 bostäder, både villor och flerbostadshus, men även infrastruktur bland annat i hamnen Izmail i Odesa enl. Kyiv Independent.

Situationen i Pokrovsk börjar bli kritisk för de trupper som är är kvar i området då de är på väg att bli avskurna. Enligt Kyiv Independent har Ryssland övertaget då de kontrollerar stadens högre byggnader och även den högra liggande terrängen vid staden men även på grund av att de har ett drönarövertag. Enligt analyikern Pasi Paroinen skulle trupperna ha dragits tillbaka för länge sedan. Läs mer här.

Att Ukraina nu kontrollerar Stepnohirsk skrevs det om redan i går men goda nyheter förtjänas att upprepas, Kyiv Independent skriver om det här.

Ryska förluster i Ukraina

De ryska förlusterna när det gäller KWIA, artilleri och mjuka fordon fortsätter att ligga över genomsnittet för i år.

  • 1140 KWIA
  • 1 Tank
  • 1 AFV
  • 78 Artillery systems
  • 2142 UAVs
  • 11 UGVs
  • 262 Vehicles and Fuel tanks
  • 2 Special equipment
  • 4 Cruise missiles

Ryska aktiviteter

  • 236 combat clashes
  • 72 aviation strikes (22 missiles)
  • 225 KAB/CAB
  • 9 794 kamikaze drones
  • 3 201 shells (48 from MLRS)

SLAVA UKRAINI


STÖD UKRAINA!

Kommer regimen i Iran att falla inom de närmaste månaderna?

  • Ja
    102 votes - 53% of all voters, 53% of all selected options
  • Nej
    61 votes - 32% of all voters, 32% of all selected options
  • Vet inte
    30 votes - 16% of all voters, 16% of all selected options

Antal röster: 193

Laddar ... Laddar ...

182 reaktioner på ”Ryska attack under natten har skadat minst 25 bostadshus – Ryska förluster och andra nyheter”

  1. Off-Topic, Trump och XI

    Trump vill alltså gå i hop med Xi och Putin för att stoppa ICC?
    Sannolikheten för att de där tre tänker bilda ett triumvirat och dela upp världen mellan sig ökade plötsligt.

    Jag tror förresten att Putin redan ångrar att han invaderade Ukraina.

    ”Under förra veckans möte mellan USA:s Donald Trump och Kinas Xi Jinping sa Xi att Vladimir Putin kan komma att ångra invasionen av Ukraina. Det uppger flera källor för Financial Times.

    Källorna gör gällande att Xi hade ”raka och ärliga” samtal om kriget även med Joe Biden, men att han då aldrig gick lika långt som nu.

    Under mötet ska Donald Trump också ha föreslagit att USA, Kina och Ryssland borde gå samman för att kämpa mot Internationella brottmålsdomstolen (ICC).

    Efter Trumps besök förra veckan kommer Xi i dag att ta emot Vladimir Putin i Peking.”
    https://omni.se/xi-till-trump-putin-kan-komma-att-angra-ukrainakriget/a/8p52qE

    1. Att de där tre skulle försöka bli av med ICC på något sätt är väl inte helt otippat. Alla riskerar ju att hamna där ( och ju förr dess bättre) av lite olika typer av krigsbrott och andra brott mot mänskligheten.

    2. Det är så absurt att Trump försöker göra Ryssland relevant om och om igen. Ryssland är ett U-land, som bäst ett land i ”andra” världen, landet är enormt, men det är mest vildmark och med en ekonomi som ett halvstort EU-medlemsland. Bara i Europa finns det fyra länder med högre BNP än Ryssland, och det med ryssarnas uppumpade BNP-siffror som baserar sig på produktion vars produkter man spränger bort dagis och sjukhus i Ukraina. Om man då säger att de är relevanta pga sin maffiataktik att försöka söndra och härska, och använda sig av kärnvapen som hot, då är det ändå fem kärnvapenmakter med högre BNP än Ryssland. Räkna bort USA och Kina och det är fortfarande tre stycken kvar.

      1. Ja precis. Trump är ganska frånkopplad. Xi måste vara till sig av glädje, Kina kan ta över det ryska konkursboet och manövrera bort USA, Trump gör ju det mesta för att USA ska tappa sin ledande position utan att Kina ens behöver anstränga sig.

  2. Off-Topic, Irankriget

    ”EU sänker i veckan prognosen för tillväxt och höjer den samtidigt för inflationen på grund av Irankriget. Det säger unionens ekonomikommissionär Valdis Dombrovskis till CNBC.

    – Vi står inför en stagflationschock, säger han till kanalen.

    Enligt Dombrovskis är EU:s handlingsutrymme nu mer begränsat än under pandemin och nya stödåtgärder måste vara tillfälliga och riktade.

    Stagflation innebär att hög inflation råder samtidigt som ekonomin stagnerar. EU:s vårprognos väntas på torsdag.”
    https://omni.se/eu-sanker-tillvaxtprognosen-star-infor-stagflationschock/a/aJvAPE

  3. Västvärlden har redan förlorat drönarkriget. Man har bara inte insett det än.

    Här är något som borde förstöra din måndag. En ukrainsk AI-drönaringenjör har offentligt förklarat, lugnt och med omfattande bevis, att västvärldens militära planering inte är föråldrad. Den ligger inte efter. Den behöver inte reformeras. Den är död. Föråldrad. En relik som hålls uppe av dyra akronymer och män i uniform som fortfarande tror att stridsvagnen är det främsta rovdjuret i landkrigföring.

    Yaroslav Azhnyuk, grundare av AI-drönarföretaget The Fourth Law, har räknat på saken. FPV-drönare står nu för någonstans mellan 70 och 80 procent av förlusterna vid frontlinjen i Ukraina. Inte artilleri. Inte missiler. Inte de pansarkolonner som Nato har ägnat fyrtio år och flera förmögenheter åt att förbereda sig för att möta. Små, billiga, autonoma flygmaskiner som kostar ungefär lika mycket som en hyfsad middag på restaurang och dödar med en kirurgs precision.

    Men här blir det verkligen skrämmande. Kina kan producera fyra miljarder FPV-drönare per år. Ukraina, ett land som har varit i krig i tre år och bygger snabbare än någon i väst, klarar fyra miljoner. Det är den typen av siffror som får en att vilja lägga sig på golvet och stirra i taket ett tag.

    Västvärlden förlorar inte AI-kapprustningen för att den saknar tekniken. Den förlorar för att den fortfarande diskuterar upphandlingsramar medan framtiden anländer, oinbjuden, i 400 kilometer i timmen med en formladdning fäst vid sig.

    gandalv.substack.com

    1. Lite väl defaitistiskt för min smak. Ukraina är en del av ”västvärlden” och även Tyskland, som är världens fjärde ekonomi. Europa kan givetvis göra samma sak som Ukraina och lära sig drönarkriget. Europa kan dessutom lägga ekonomisk kraft bakom som Ukraina saknar. Win-win.

      1. Skillnaderna är väl att både Ukraina och Ryssland samtidigt båda lärt sig behärska drönarna under krigets gång. Båda har fått tid på sig.

        Skulle vi hamna i krig med Ryssland inom närtid behärskar de redan drönarstrid och har en uppbyggd produktionsapparat för det. Vi skulle kanske behöva något år eller mer innan vi nått samma nivå. 

        Så nog tycker jag att vi behöver förbereda oss och så snabbt som möjligt försöka hinna i fatt.

        Samtidigt har vi andra styrkor, sånt vi inte gett till Ukraina eller gett för lite av som också kan vara avgörande i ett krig mot Ryssland.

        Allt handlar inte om drönare även om det just nu nästan gör det i kriget i Ukraina.

         

      2. Jo, jag kollade hans profil på X där inlägget låg, och såg då att han följdes av flera NAFO inklusive MXT, så jag tänkte han är iaf Safe som källa. Sedan är det rätt drastiskt formulerat. Och kan Väst* vara världens största** producenter av bilar så borde vi ganska snabbt kunna anamma drönarproduktion. Ammunitionen som används i FPV, typ granater, har vi ju redan börjat skala upp.

        Sedan brukar Johan köra ganska hårt även om det handlar om Biden.

        *Inkluderar i Väst USA, Japan, Sydkorea, Indien, Brasilien m fl.

         

        ** Kina + Ryssland + Iran ca 33 000 000 bilar/år. Väst ca 44 000 000 bilar/år.

        2 Japan
        7 873 886,00

        3 Tyskland
        5 746 808,00

        4 USA
        3 934 357,00

        5 Sydkorea
        3 859 991,00

        6 Indien
        3 677 605,00

        7 Spanien
        2 354 117,00

        8 Mexiko
        1 993 168,00

        9 Brasilien
        1 778 464,00

        10 Storbritannien
        1 722 698,00

        11 Frankrike
        1 626 000,00

        12 Tjeckien
        1 344 182,00

        14

         

        15 Slovakien
        1 040 000,00

        16 Indonesien
        968 101,00

        17 Turkiet
        950 888,00

        18 Thailand
        805 033,00

        19 Kanada
        802 057,00

        20 Italien
        713 182,00

        21 Polen
        554 600,00

        22 Ungern
        472 000,00

        23 Malaysia
        469 720,00

        24 Rumänien
        358 861,00

        25 Belgien
        354 003,00

        26 Sydafrika
        335 539,00

        27 Taiwan
        251 096,00

        Väst* 43 986 356,00

    2. Det ligger förstås mycket i det där, samtidigt har det här kriget förvandlats till ett rent utnötningskrig där kostnadseffektivitet och kvantitet blivit avgörande.

      Skulle Ukraina fått tillräckligt med ammunition för HIMARS så de kunnat slå hårt och långt med precision utanför drönarnas räckvidd hade de haft ett övertag.

      Hade de fått modernt flyg och tillräckligt med rätt bestyckning, både för att slå ut fientligt flyg och radaranläggningar men också Storm shadows och Taurus i tillräckligt stor mängd hade det också gett dem ett rejält övertag.

      Skulle väst ställas mot Ryssland hade vi kunnat sätta in mycket mer av det där. Tyvärr har det ju visat sig att vi verkar ha alldeles för små lager men det är förstås många länder som sitter och behåller det för sig själva. Lika viktigt som det är att vi tar till oss drönarkrigföringen tror jag det är att vi satsar att bygga upp lager av allt som kan slå på distans med precision.

      När Ukraina fått de möjligheterna har det varit väldigt effektivt, men tyvärr har de fått för lite.

      Vi ska nog inte bara stirra oss blinda på drönare och tro att det är lösningen på allt. Kriget i Ukraina har som sagt blivit ett utnötningskrig.

      Vi ska nog satsa mycket hårdare på att aldrig behöva hamna där.

      Nu har USA använt högteknologi och distansvapen mot Iran men har trots det ännu inte lyckats besegra dem och kostnaderna skenar men där har sundet hjälpt Iran. Utan det hade nog USA kanske gått hårdare fram. Vi får se hur det kriget slutar, men fortsätter striderna kan vi nog dra en del lärdomar därifrån också.

      Väst är inte ute efter att invadera något land utan för att försvara oss. Det kan man lyckas med genomn att ge anfallaren så mycket stryck att de ger upp utan att att det krävs massiva infanteristrider.

      Precis som ingen förstod innan kriget i Ukraina hur viktiga drönarna skulle bli, för att man inte sett det förr, kan man inte heller se kriget i Ukraina som ett facit och tro att det är precis så alla framtida krig kommer att utspela sig. 

      Samtidigt kan man inte heller avfärda det och inbilla sig att vi inte behöver bry sig om det. Vi måste ställa om och lära oss både att använda det, och att skydda oss från det men också fortsätta bygga upp övriga förmågor.

      1. Precis, kriget i Ukraina är ett krig där luftdimensionen saknas. Barbarerna vågar inte flyga för nära och Ukraina har hittills inte haft någon möjlighet att slå ut barbarer på avstånd.

        Nu äntligen börjar Ukraina få överblick genom global eye men det saknas fortfarande både doktrin och resurser för att skapa och upprätthålla luftherravälde.

        Att det går har vi sett, nu senast över Iran. Tänk tanken att det ukrainska flygvapnet skulle kunna dlyga i stort sett var de vill och slå ut vilka mål de vill.

        Drönarkrigföring måste och ska vi behärska både på taktisk och strategisk nivå, men vi ska därför inte glömma bort artilleri och andra tunga system, de fungerar fortfarande och gör också nytta i Ukraina, fast taktiken ser annorlunda ut. Och flyg som sagt, sär kan vi redan nu sopa banan med barbarerna. Bara att se till att lka övertaget där med.

    3. Visst. Det kommer komma ett mycket hårt förstaslag. Men tänk på att både Ryssland och Ukraina har utvecklat den här förmågan under de senaste åren. Om vi får bort flaskhalsen Kina och lägger produktion i vänligt sinnade länder, varför skulle inte vi också kunna utveckla drönarvapnet? Visst vi ligger efter, men tekniken lär vara tämligen simpel (det är ju i praktiken hyllvaror med modifikationer i de flesta fall) och lär inte vara så svår att tekniskt apa efter och därefter förbättra och excellera. 

      Man behöver alla förmågor. Man vinner inte ett krig med bara en vapengren, inte ens med drönare.

      1. Håller med.

        Drönara i sig och även att lära sig flyga dem tror jag går rätt snabbt. Kanske att det intitalt kan bli problem att uppnå de mängdern som behövs. 

        Det är snarare  ett bra samband där alla videoströmmar för övervakningsdrönarna ska samlas och sen befäl som kan fatta snabba beslut och och ge instruktioner om var självmordsdrönarna gör bäst nytta eller var alla behöver befinna sig som behöver byggas upp, optimeras och tränas in.

        Från högre övergripande nivå ända ner till infanterigrupperna. 

        Flyger man bara runt drönare på måfå och attackerar första bästa mål utan någon tanke missar man nog mycket av fördelarna. Kan man inte heller sammanställa informationen från övervakningsdrönarna och sen förmedla det ändå ner nästan på personnivå ligger man nog också efter.

        Det är ju bra om vi kan komma i gång och inte som Ukraina behöver lära oss när kriget redan brutit ut men inte heller tro att det bara behövs drönare.

  4. Ungefär samma bild som igår på totalerna, men lite upp i Donetsk och ned i norr. Ungefär samma höga ratio (1.05) med fler olokaliserade än lokaliserade anfall.

    N Slobozhansky 0↘️
    S Slobozhansky 7↘️
    Kupyansk 5↗️
    Lyman 14💥↗️
    Slovyansk 3
    Kramatorsk 0
    Kostjantynivka 28💥💥↗️
    Pokrovsk 40💥💥↗️
    Oleksandrivskij 1
    Huliaipole 22💥
    Orikhivsk 1
    Prydniprovskij 4

    Sum localized 115
    Unlocalized 121
    Total clashes 236
    Ratio unloc/loc 1.05

     

  5. EU kan hjälpa AU att formera sig. Experimentet som är mindre än 100 år gammalt har bevisligen burit frukt och försett Europa med säkerhet, stabilitet och handel. Det ser vi nu.

    Afrika är ett annat lejon på många sätt med många unika utmaningar. Men trots det kan det finnas det likheter såsom utmaningen EU stod inför att brygga ihop ruinerade stater från forna Warszawa pakten med moderna länder i väst.

    Att hjälpa till i bildningen av ett starkt AU som bringar säkerhet, stabilitet och bär frukt ekonomiskt kan också lägga grunden för ett partnerskap/en allians säkerhetsmässigt och ekonomiskt.

  6. Off-Topic, Kuba

    Mer prat om både Kuba och Grönland på senaste tiden. Får se om de här uttalandena bara är ett sätt att öka pressen, eller om det slutar med att USA faktiskt drar i gång ett krig.

    (Tidigare misstänkte många att Venezuela och senare Iran bara var ett sätt att få bort fokus från Epstein. Nu kan man misstänka att Kuba och Grönland är ett sätt att få bort fokus från Iran. 😉)

    **🇨🇺🇺🇸 Trump-administrationen överväger militär åtgärd mot Kuba efter månader av ekonomiskt tryck som inte lyckats tvinga fram reformer i Havanna, – Politico Vita huset är frustrerat över att sanktioner, bränslebegränsningar och diplomatisk press inte har försvagat den kubanska regeringen tillräckligt för att åstadkomma förändring.

    Militära alternativ sträcker sig från begränsade flyganfall till bredare operationer med målet att destabilisera regimen. U.S. Southern Command har enligt uppgift börjat utarbeta beredskapsplaner, även om inget beslut har fattats.**

    https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mm6sojnh222u

  7. **Arbetskraftsbrist slår mot ukrainsk industri när 68 % av företagen har svårt att anställa
    Majoriteten av ukrainska industriföretag angav arbetskraftsbrist som sitt främsta hinder i april 2026, enligt IER:s månatliga undersökning av 471 företag. Ekonomer och tjänstemän vid NBU säger att gapet speglar en ekonomi som strukturellt omformats av kriget, med kompetensbrister som förvärras av miljontals arbetsföra ukrainare som lämnat landet och internt fördrivna arbetstagare som saknar de kvalifikationer som krävs på deras nya platser.**
    https://www.kyivpost.com/post/76378

  8. Vad väntar de på?

    **Medägare och chefsdesigner för Fire Point, Denis Shtilerman, uppgav att Ukraina är kapabelt att blockera rysk oljeexport i Östersjön och Svarta havet inom en enda dag genom att förklara en marin blockad. Enligt honom skulle tankfartyg ges 15 minuter att ändra kurs, varefter attacker skulle genomföras mot deras maskinrum (framdrivningsutrymmen). Alla tankfartyg som öppnar eld som svar skulle betraktas som militära fartyg. **
    https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mm6tab7eok2z

    1. Sverige och Tyskland/Polen borde skänka varsin sektor av respektive lands Östersjöterritorium till Ukraina som tack för försvaret av Europa. På så sätt kan Ukraina bygga en flottbas samt ha kontroll från båda sidor mot den internationella delen och på så sätt verkställa  sanktioner mot passerande skuggflotta.

  9. **❗️Satellitbilder avslöjar omfattande skador från attacken den 15 maj på 🇷🇺 Ryazans raffinaderi i Ryssland. Viktiga processningsenheter träffades, inklusive racken vid ELOU-AVT-3, ELOU-AVT-6 och AVT-1, tillsammans med en helt förstörd lagringstank och ett tekniskt rack nära kraftvärmeverket (TPP).
    Enligt preliminära bedömningar har mer än hälften av raffinaderiets kapacitet stängts ner. Med tanke på omfattningen av förstörelsen i flera kritiska sektioner kommer anläggningen sannolikt att kräva en fullständig nedstängning för reparationer.​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​**
    https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mm6shz3eq22z

  10. 💥🔥✊👍 Ännu ett raffinaderi!

    **Drönare slår till mot stort oljeanläggning i Yaroslavl när Perm vänder sig till bön för skydd mot UAV:er Drönare attackerade ett stort oljeraffinaderi i Rysslands Yaroslavl-region tidigt på tisdagen, med tjänstemän som bekräftade en träff på en industriplats och inga skadade. Samtidigt genomförde rysk-ortodoxa präster i Perm böneprocessioner efter en serie UAV-attacker mot oljeinfrastruktur, inklusive raffinaderier och pumpstationer. Ryska myndigheter rapporterade omfattande dronaktivitet under natten, medan Ukraina inte har kommenterat den senaste incidenten.**

    https://www.kyivpost.com/post/76409

    **💥 Yaroslavl, YANOS olje raffinaderi Lokala rapporterade en lyckad attack.** https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mm6rinqlqc2u

  11. ”Sverige köper fyra nya fregatter från det franska bolaget Naval Group, meddelar statsminister Ulf Kristersson (M) på en pressträff.

    Kristersson beskriver köpet av örlogsfartygen som en ”mycket stor internationell försvarsindustriell affär” som möter Sveriges krav.

    – Det här rör sig alltså om en av de största svenska försvarsinvesteringarna sedan Gripen introducerades på 80-talet. Det är en tredubbling av den svenska luftvärnsförmågan jämfört med i dag och det säger någonting om vidden av det här beslutet, säger han.

    Genom köpet bidrar Sverige till att göra Östersjön betydligt säkrare, avslutar statsministern.

    Den första leveransen väntas 2030, berättar försvarsminister Pål Jonson (M) när han får ordet.”
    https://omni.se/sverige-koper-fyra-nya-fregatter-fran-frankrike/a/zOMmw1

          1. Luktar 60 och 70 tal. Fregatter, jagare robotkryssare, hangarfartyg hör till gårdagen inte framtiden. Hade jag varit ÖB hade jag satsat på fler ubåtar och mobilt luftvärn, återupprättat KA regementena med mobila sjömålsrobotar. Behövs inga flytande luftvärnsplattformar. Konstigt att man inte passade på att beställa en tredje ubåt på Kockums i dag. Det hade varit passligt när nu Saab blev sidosteppat. Vilket land utöver präktiga Sverige hade lagt ordern utomlands när varvet i Karlskrona kunde fått 500 nya jobb. Frankrike? Dom hade hellre väntat i 20 år än att lägga ordern utomlands. Vi ska alltid vara bäst i klassen.

  12. Bra att de slösar resurser på det där.

    ”Rysslands försvarsmakt ska hålla en tre dagar lång kärnvapenövning med start i dag, uppger försvarsdepartementet enligt Reuters. Övningen omfattar både ballistiska robotar och kryssningsrobotar.

    Enligt departementet deltar över 64 000 soldater och 7 800 militära enheter i övningen. Syftet är att träna insatser med kärnvapenstyrkor vid ett eventuellt angreppshot.

    Övningen sker samtidigt som Ukraina intensifierar sina drönarattacker och president Vladimir Putin är på väg till Kina, skriver AFP.”
    https://omni.se/ryssland-inleder-tredagars-karnvapenovning/a/y5gPJ2

  13. Putin har anlänt till Peking och har tillsammans med Xi inspekterat det kinesiska hedersgardet på flygplatsen. Bilder från Kina finns nu på Youtube.

    Kan Xi lyckas övertala Putin att avsluta kriget? Jag är övertygad om att Xi kommer att göra försök i den riktningen medan Putin å sin sida kommer vilja ha hjälp av Kina och Xi med kriget. Oklart med vad men Putin griper efter alla halmstrån. Hoppet är det sista som överger honom, streetsmart som han är. Fortsättning följer.

  14. USA och Ryssland är de stora vinnarna i Irankriget så här långt.

    ”Oljekrisen har stärkt den ryska rubeln som nu är den valuta som gått starkast mot dollarn under det andra kvartalet, skriver Bloomberg.

    Rysslands försäljning av olja i spåren av Irankriget har ökat inflödet av utländsk valuta kraftigt. Det har stärkt rubeln med cirka 12 procent sedan början av april till cirka 72,60 rubel för en dollar.

    Det är den starkaste nivån för den ryska valutan sedan februari 2023, skriver nyhetsbyrån.”
    https://omni.se/ryska-rubeln-gar-bast-av-alla-valutor-efter-kriget/a/Pd5Mgp

  15. VARNING!
    Nu blir det lite inrikespolitik på temat korruption och ohederlighet bland våra politiker.

    Här har vi fyra sossar som inte kunnat hålla fingrarna i styr.
    Samtidigt var det totalt tolv politiker inblandade, undrar vilken partitillhörighet de andra åtta hade, eller om alla var sossar men att det bara är fyra som valt att avgå.

    ”Fyra brottsmisstänkta socialdemokrater lämnar sina uppdrag inom Stadsbackenkoncernen i Sundsvall, rapporterar Sundsvalls tidning.

    Koncernen är moderbolag för de kommunala aktiebolagen i Sundsvall. Det är bland annat ordföranden för Stadsbackenkoncernen och ordföranden för Sundsvalls Hamn som lämnar sina uppdrag.

    Ekobrottsmyndigheten genomförde i januari en razzia mot kommunhuset i Sundsvall, där flera personer greps misstänkta för grovt svindleri och grovt bokföringsbrott.

    Totalt 16 personer misstänks för brott i samband med härvan. Tolv av dem är politiker som har haft styrelseuppdrag i Sundsvalls logistikpark eller Stadsbackenkoncernen.”

    https://omni.se/fyra-brottsmisstankta-politiker-lamnar-uppdrag/a/j0OWG9

      1. Inte helt omöjligt, eller vänsterpartister som fått betalt av HAMAS.

        Spelar ingen roll, vill se så mycket som möjligt avslöjas, tyvärr är det kanske inte straffbart men om det uppmärksammas och det visar sig att det inte är så lätt att dölja spåren som de tror vore det ett bra första steg att få stopp på eländet.

    1. Om jag har fattat det hela rätt så handlar detta om att man har överdrivit värdet av olika tillgångar i syfte att dölja dåliga investeringar av kommunens pengar. Oklart om det finns annan korruption i bakgrunden än att försöka slippa vara ärlig mot sina väljare att pamparnas prestigeprojekt går dåligt… kan förstås finnas förskingring som man försökt dölja, men är inget som verkar ha framkommit än så länge.

    1. Ja, jag tycker ju egentligen inte att han gör vad som bäst för USA i första hand utan det handlar mest om att gynna honom själv. Hans insideraffärer är ju bara ett exempel på det:

      ”Trump just got exposed for running the biggest insider trading operation in American history.

      Nancy Pelosi traded $5 million in stocks and Congress lost its mind.

      Trump literally executed $750 MILLION worth of stock trades in ONE quarter while being President.

      His ethics filing just dropped and the numbers are genuinely unprecedented in history:

      Between January and March 2026, Donald Trump personally executed 3,700 individual stock transactions worth between $220 million and $750 million.

      That’s roughly 60 trades PER DAY.

      While signing executive orders, meeting foreign leaders, and making policy decisions that directly impact the companies he’s buying and selling.

      Now here’s where it gets really insane:

      On February 10, Trump bought between $1 million and $5 million worth of Dell stock.

      Three months later, on May 8, he stood at a Mother’s Day event at the White House, thanked Michael Dell by name, and told Americans to ”go out and buy a Dell.”

      Dell stock surged 14.6% that day to an all-time high of $263.99.

      Since Trump’s February purchase, Dell is up 96%.

      And 5 months BEFORE Trump bought Dell stock, Michael and Susan Dell donated $6.25 billion to Trump Accounts, one of the largest philanthropic commitments to a sitting president’s signature program in modern history.

      So the timeline goes: Dell donates $6.25 billion to Trump’s program -> Trump buys Dell stock ->Trump tells America to buy Dell from the White House podium -> Stock hits all-time high

      And that’s just ONE stock…

      The same filing shows Trump bought Nvidia stock on February 10. One week later, Nvidia announced a massive chip deal with Meta.

      He bought more Nvidia stock one week BEFORE his own Commerce Department approved the sale of Nvidia chips to Saudi Arabia. He bought Intel stock starting in March 2026. The US government already owned a 9.9% stake in Intel worth over $41 billion. On April 30, Trump posted on Truth Social praising Intel, writing that ”Intel Stock continues to rise.”

      Intel jumped 3% in after-hours and is now up 140% year-to-date.

      He bought Palantir stock while his administration was actively handing them billion-dollar government contracts for immigration enforcement and defense.

      He bought Robinhood stock while his own Trump Accounts program uses Robinhood as the broker.

      He’s currently sitting on over 100% profit on AMD, Intel, Bloom Energy, Marvell Technology, and at least 10 other positions.

      Every single president since Lyndon B. Johnson has used a blind trust to avoid exactly this situation. But Trump didn’t.

      His assets sit in a trust controlled by his own children, and the filings show a broker acted as agent on several trades.

      The White House says the portfolio is ”independently managed.”

      But here’s what independently managed looks like:

      Buy Dell stock. Three months later, publicly endorse Dell from the White House. Stock hits all-time high.

      Buy Nvidia stock. One week later, your own government approves their chip sales. Stock rips.

      Buy Intel stock. Post about Intel on Truth Social. Stock jumps. The government you run already owns a 10% stake.

      Buy Palantir. Hand them contracts. Buy Robinhood. Route a federal program through their platform.

      Nancy Pelosi got absolutely destroyed for her husband’s stock trades.

      Her husband’s total disclosed trades in his most controversial year were worth roughly $5 million.

      Trump just disclosed up to $750 MILLION in a single quarter.

      While making the actual policy decisions that move these stocks.

      This isn’t a left or right issue.

      We’re talking about the President of the United States averaging 60 stock trades per day in companies his own administration regulates, contracts with, and publicly endorses. What do you think?”

      https://x.com/Ric_RTP/status/2056000508452651512

      Reuters tar upp samma sak (så det ovan är alltså inte bara påhittat):

      https://www.reuters.com/legal/government/trump-ethics-filing-reveals-thousands-trades-tied-us-corporate-securities-2026-05-14/

      1. Säjer ju sej självt att en president som har så mycket makt som Usa’s inte borde få handla på börsen under tiden han är president.

        Samtidigt är det också rätt självklart att när man är så penga och maktgalen som Trump så utnyttjar man sin position till max.

        Trump likställer sej själv med staten, på samma sätt som han likställer andra länder med dess ledare, gillar han ledaren gillar han landet och tvärtom. 

    1. De passar på nu då de inte har någon regering..

      Är väl ganska klart att det är Ryssland själv som stör ut, eventuellt styr om de ukrainska drönarna. Ukraina varnar när de märker att de tappar kontrollen, så var det även i dag med drönaren som de sköt ner över södra Estland, och även när en drönare var på väg över till Finland i fredags.

      Spekuleras att den drönare som kom över Finska viken var på väg till Nestes raff i Borgå, kidnappad av Ryssland. 

    2. Ryssdjävlarna är så förutsägbara.

      ”Den ryske FN-ambassadören Vasilij Nebenzia påstår att Ukraina har skickat drönarstyrkor till Lettland för att attackera Ryssland från lettisk mark, skriver Reuters.
      Den ryska underrättelsetjänsten vet precis var Lettlands beslutsfattare håller till, säger han och tillägger:
      – Natomedlemskap skyddar er inte från hämnd.
      Lettlands FN-sändebud Sanita Pavluta-Deslandes avfärdar det som ”rent påhitt”.
      USA:s biträdande FN-ambassadör Tammy Bruce säger att FN ”inte är en plats för hot mot andra medlemmar” och tillägger att USA kommer att upprätthålla alla sina Nato-förpliktelser.”
      https://omni.se/a/ExJ69G

  16. Du har rätt 205 om drönarvapnet.

    UA har sagt detta flera gånger.

    vår vapenindustri har nog bromsat det länge – dom vill sälja dyra plattformar inte 300eur drönare som dom dessutom inte kan tillverka själva så nån annan får betalt

    1. Om man får gissa – desinformation.

      Därför jag inte postat.

      Jo tills 2023 höll sig Kina borta sen kände dom väl att det var riskfritt.

      Hade USA inte förstört hade vi aldrig kommit hit.

      1. Hm, spekulerades ju tidigare att Kina vill ha ett lagom svagt Ryssland som de kan köpa billig olja och råvaror från.

        De har ju hjälpt Ryssland med lite av varje för att hålla dom över ytan. Kanske de nu känner på sej att Ryssland håller på att falla samman och vill försöka minimera skadan genom att få Putin att dra sej tillbaka.

        Det skulle i så fall vara att offra Putin för att rädda Ryssland

      1. Snart behövs det inte någon annan miliärindustri än Ukrainas.

        Stridsflyg saknar de kanske modern produktion av, men man vet aldrig, snart kanske det kommer en protoyp som klår både Gripen och F 35 som dessutom produceras till en femtedel av kostnaden.

         

        1. Utvecklingen går fort när det är krig.

          USA’s militärindustriella komplex är nervösa, så därför vill de gärna komma till Ukraina och lära sej.

          Usa funderar hur de ska göra pengar på detta, Kina funderar på hur de ska kunna massproducera och EU hur de ska reglera.

    1. Som jag skrev redan vid niotiden i morse, det är bara bra att de ägnar sig åt den där typen av helt onödiga övningar.

      Lär ju aldrig bli frågan om att sätta in kärnvapen och det är väl inga andra än Svenska Freds som låter sig skrämmas av det där.

      Insåg förresten min okunskap när det gäller ZAPAD, den hålls visst bara vartannat år så någon ZAPAD 2026 blir det nog inte.

      Men det gör det desto mer intressant om det visar sig att Ryssland och Belarus ändå bestämmer sig för att genomföra någon större övning i år. 

      1. Om de nu är så att det är ”riktiga” kärnvapen. Kan ju också vara så att ”kärnvapenen” är utplacerade för att se till att de har kontroll över Belarus.

        Är ganska säker på att det är Ryska militärer på plats för att sköta om kärnvapnen, och att det ganska snabbt kommer mera soldater över gränsen för att skydda dom om det skulle bli oroligheter inne i Belarus.

      1. Svårt att veta. Kan vara så att 50 000 av dem ska träna på att sanera sig själva och fordon mm. medan de försöker undvika att svettas ihjäl i skydsutrustning och gasmask. 😄

        Kanske inte troligt förstås, det sköts nog inte av deras kärnvapenstyrkor.

        Däremot är det nog många inblandande runt omkring, logistik, flygbaser och hamnar, samband men säkert även de med skyddsuppgifter och även CBRN folk som får springa runt i gasmask.

        Sen är det Ryssland själva som kommunicerat ut de där 60 000. Det mesta när det gäller deras kärnvapen går ju ut på att agera i avskräckande syfte, det är propaganda det handlar om så det vore konstigt om de inte passar på att överdriva siffrorna rejält.

        1. Brukar dom inte underraporters antalet trodde jag?

          Vän av ordning – över 11 000st så måste väl observatörer eller npt vara med, den magiska gränsen?

          Zapad 25 var väl just det

  17. Diskussionen om vår förmåga i händelse av krig börjar bli oroande.

    Efter Aurora är halva försvarsmakten ute på sina sociala medier och bråkar. Ja, ÖB och Pålson säger rätt saker men alla i organisationen verkar ligga efter och vara fast i förra kriget dom förberett sig för.

    Tills vi har ett eget drönarvapen + anti-drönarvapen är skytte i försvar det enda som fungerar – Lex Ukraina.

    Sitter och kollar videos från Aurora och det ser inte bra ut alls kommer ett inlägg.

    Vårt gamla ständig rörelse är näst bäst men vid en fokuspunkt går inte det för det är för många drönare i luften så det går inte att förflytta sig.

    Skytte i försvar lägger man förslagsvis i ett område man tror RU kommer ge sig på i händelse av krig i tid så dom hinner gräva ned sig.

    Från vad jag kan se lägger vi stort fokus på Gotland och norra Finland.

    Våra ubåtar + tunga attack  + korvetter gömda i skärgården + kustjägare med sjömålsrobot som gräver ner sig + hemvärnet och nån bataljon = tillräckligt.

    Bornholm är ännu mindre risk – varenda flygvapen i Europa nåt dit och RU har inget paraply att gömma sig under.

    Åland får man utgå ifrån att Finland löser?
    ja, RU konsulatet är väl bara operatörer nu men Nylands brigad ligger ett stenkast bort.

    Baltiska öarna – bör nog stärkas upp.

    Inte en rysk fiskebåt över territorialvattengränsen eller trafikflyg.

    Skuggflottan bordar vi väl redan i preventivt syfte?

    Tycker fokus är fel – vi borde stärka upp i baltikum istället omgående.

     

        1. Vi borde kunna fixa det. Rent industriellt är det enkelt för oss att massproducera enkla drönare, det borde räcka med ställtid hos valfri industri som gör komponenter till bilar och maskiner. Ur minnet tillverkade Scania och Volvo typ 10 000 visir per vecka med sina linor i början på pandemin t ex. Fanns inga på lager i vår just in time-sjukvård. Gick på några veckor att dra igång.

  18. UA verkar ha ok information inifrån RU beslutscirklar – Zelensky säger mellan varven att han vidarebefordrar till balterna.

    Belarus stängde massa skogsområden mo UA, Polen och Litauen precis.

  19. Såg ni att Azov skrev att RU förluster från drönare gått ned kraftigt.

    Har nog att göra med skyl från växtlighet.

    Det bådar gott för de baltiska skogarna tills löven fallit

  20. Tillägg UA kan arbeta mer med artilleri och hårda fordon när dom har anti-drönarförmåga + EW på plats.

    Dom har också egna drönare som ständigt jagar RU drönargrupper – då kan man återgå till traditionell krigföring.

    Har dom inte det är det gömma sig som gäller och hålla fordon utanför 30km-50km linjen.

    1. Skulle behövts stora mängder GMLRS med kluster till HIMARS så de kan nå ryssarna utanför  deras drönarräckvidd. Tyvärr får de nog inga fler leveranser. 

      Hoppas Ukraina klurar på att få fram några egna alternativ. De har ju tillgång till plattformen så det borde inte vara omöjligt (fast dyrt förstås).

        1. Just ja, de där som effektfullt spillde termit över ryska värnen.

          Undrar om det visade sig vara ineffektivt eller om det framkom klagomål från väst.

          Eftersom jag blir förbannad på Ryssland när de använder termit kan jag inte direkt förespråka att Ukraina ska använda det heller. Vidrigt precis som Napalm.

           

                1. Ungefär så, jag kör visserligen en gammal Ford som ännu inte börjat rosta så det kan dröja några år.😄

        1. FAB har väl så pass rejäl sprängkraft att det inte gör så mycket till att addera termit, så det handlar nog mest om brist på Tos, eller kanske snarare att de har så kort räckvidd så det inte längre går att skicka fram dem utan att de drönas.

  21. VARNING igen! (viss anknytning till inrikespolitik även om det inte är det väsentliga).

    Om Ungern dels kan få en svensk journalist att sprida propaganda och dels betala så pass mycket som 40 000 i månaden för några enstaka artiklar förstår man ju hur många som kan tänkas vara avlönade av Ryssland. Har lite svårt att tro att det bara handlar om enstaka artiklar.

    Sen tycker jag att det är lite konstigt av SD att de inte tycker att det är ett bekymmer att den man anlitar har ett uppdrag från ett annat land. Å andra sidan har de väl länge hyllat Ungern precis som MAGA i USA så det kanske är naturligt att de inte tycker det är något konstigt i det här fallet.

    Oavsett är det sällan det framkommer bevis om utländsk påverkan där folk avlönas för att sprida propaganda, även om man förstår att det sker. Får hoppas att det här leder till ytterligare granskningar.

    ”En SD-anställd har fått betalt av det ungerska, högerkonservativa Danube Institute för att sprida en positiv bild av landet utomlands, rapporterar Aftonbladet.

    Institutet hävdar att man verkar för att ”stötta det demokratiska offentliga livet i Ungern”, men utgifterna återspeglar tydligt Viktor Orbáns och partiet Fidesz agenda, skriver den ungerska nyhetssajten Atlatszo. Sajten har tagit del av de kontrakt som Danube Institute skrev med utländska medarbetare inför valet våren 2026. Där framkommer bland annat att Markus Johansson-Martis tog emot 4 000 euro i månaden från september 2025 och sex månader framåt för att skriva artiklar, delta i paneldiskussioner och podcasts. Under samma period har han skrivit krönikor för Riks och arbetat som politisk sekreterare för SD i Huddinge.

    I ett mejlsvar till Aftonbladet skriver Johansson-Martis att det framgår tydligt vad hans uppdrag varit och att allt finns på nätet att läsa.

    ”Då märker man hur mitt arbete har kretsat kring allt annat än ungersk politik.”

    Felix Byström (SD), oppositionsråd i Huddinge, ser inga problem med att Johansson-Martis haft andra arbetsgivare.

    ”Jag är övertygad om att det bara finns ett land som Markus sätter främst, Sverige”, skriver han till Aftonbladet.”
    https://omni.se/sd-anstalld-fick-lon-av-orban-kopplat-institut/a/y5gWkR
    https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8p546x/sd-anstalld-riks-skribent-avlonad-av-orban

    1. Det där är så pass vanligt så min fråga till dog MXT – hur får vi ett sånt kontrakt.

      Att hålla sig till sanningen och vara oberoende blir man inte överviktig av direkt.

      Även fast det borde vara viktigast just nu

  22. ”Ryska militärsjukhus är överbelamrade med sårade soldater. Allt fler civila sjukhus och vårdinrättningar tas nu över av försvarsdepartementet, och civila patienter nekas vårdplatser, visar en granskning av Novaja Gazeta Europa.

    I slutet av 2025 stängdes en kvinnoklinik i sibiriska Omsk, renoverades för miljontals rubel och konverterades till en klinik för krigsveteraner. Ett mödravårdssjukhus i staden hade då redan förvandlats till ett militärsjukhus målat i ryska flaggans färger.

    Många sjukhus har också tvingats öppna militära avdelningar som äter upp den civila vårdens resurser. På sjukhuset Dzjanelidzje i Sankt Petersburg fick soldaterna förflyttas efter att nästan all antibiotika gått åt.

    Enligt en sjuksköterska drog personalen då en lättnadens suck.

    – De köpte alkohol, sophögarna var fulla av flaskor, de lyssnade inte på vårdpersonalen. Hela avdelningen stank av cannabis, säger hon.”
    https://omni.se/ryssland-kan-inte-ta-hand-om-alla-sarade-civila-sjukhus-blir-militara/a/9pbRyE

    1. Det Ryska samhället går en lysande framtid till mötes…. De kommer att ha massor av problem efter att de blivit utkastade ur Ukraina och de sadistiska knarkarna återvänder desillusionerade från fronten. 

      Efter Finlands krig mot Sovjet var det nog en hel del som kom tillbaka från fronten och fick problem. Vissa tog till flaskan, och vissa började knapra värkmedicin, fanns någon sort som innehöll en liten mängd amfetamin fram till 50-talet.

      Men de kom också tillbaka med en beslutsamhet att få Finland på fötter igen och lämna den svåra perioden bakom sej. Trots att det samhälle de kom tillbaka till var dominerat av Sovjet, och veteranerna fick den uppmärksamhet de var förtjänta av först på 80-talet, så lyckades den generationen med det som inte många kunde tro skulle lyckas. Att bygga ett västorienterat högteknologiskt välfärdssamhälle i skuggan av Sovjet. Krigsskadeståndet betalades på 8 år, och då var industrin uppbyggd och kunde börja dra in pengar direkt.

      Min morfar som var äldst av sina bröder var inkallad både i vinterkriget och fortsättningskriget. Hans båda yngre bröder ”hann” inte till vinterkriget, men när de inkallades i fortsättningskriget åkte de rakt in i elden på karelska näset som kulspruteskyttar.

      Varken min morfar eller hans bröder pratade om kriget, och de var trevliga och godmodiga, de hade båda varit fullt sysselsatta efter kriget, med jordbruk och husbygge, och det var säkert viktigt för att komma ifrån upplevelserna.

      Jag tror inte att Ryssarna som kommer tillbaka från Ukraina har samma driv att bygga upp landet eftersom det är deras land och ledare som har lurat in dom i ett orättfärdigt anfallskrig på sin granne. De kommer att vara bittra och hämndlystna och samhället kommer inte att ha något att erbjuda dom. Omvärlden har vänt dom ryggen, och har inte mycket hjälp att vänta sej från utlandet heller. Det kommer att ta ett par generationer, om de sköter sej, innan de är tillbaka på nivån före kriget.

      Däremot kommer de Ukrainare som kommer från fronten att vara mera som Finländarna. De har fört ett försvarskrig och lyckats behålla sin självständighet. De har också omvärldens stöd till skillnad från Ryssarna, och kommer att återuppbygga sitt samhälle på betydligt kortare tid.

  23. ”Det svenska beslutet att köpa fyra fregatter från Frankrike kommer ur en vilja att anpassa sig till Nato, snarare än vad som fungerar bäst i Östersjön. Det menar Hans Liwång, professor i försvarssystem vid Försvarshögskolan, i en intervju med TV4 Nyheterna.

    – De är ett högvärdigt mål för en motståndare, något de skulle vilja slå ut tidigt i ett krig. Det innebär stora utmaningar att försvara fartygen, säger Liwång.

    Enligt honom hade det varit bättre om Sverige hade köpt fler – men mindre – fartyg, samt ett markbaserat luftvärn med lång räckvidd.

    I en debattartikel i Svenska Dagbladet riktar även debattörerna Rutger Brattström och Martin Boldt-Christmas kritik mot köpet. De pekar på att teknikutvecklingen gör att dyra krigsfartyg löper allt högre risk att slås ut av billiga drönare.

    ”Avancerade plattformar och teknologisk överlägsenhet räcker inte långt i ett industriellt krig. Då vinner kostnadseffektivitet”, skriver Brattström och Boldt-Christmas.”
    https://omni.se/kritiken-mot-fregattkopet-innebar-stora-utmaningar/a/Ok6vJw

    1. Peter Den Större

      I den första artikeln Omni publicerade om affären uppgav man att skälet till att valet föll på Frankrike var SAABs omvittnade långsamhet – och att man nu prioriterade snabba leveranser. Nu borttaget men texten finns kvar på Omni om man scrollar bakåt.

      1. Det verkar ju stämma att det är tidsaspekten som avgjorde.

        Sen verkar den här Johan även vara nöjd med att USA inte är inblandad.

        ”De franska fregatterna som Sverige ska köpa har en fördel ur europeiskt perspektiv: De är oberoende av amerikansk teknik. Det säger Johan Granholm på Försvarshögskolan till DN.– Man är inte beroende av att USA säger ja eller nej till att använda eller bygga de här fartygen. Det tror jag spelar roll, säger han.En annan fördel är enligt Johan Granholm att svenska besättningsmän direkt kan börja lära sig systemen i stället för att vänta på att ett nytt fartyg ska byggas.– Det går att sätta in kompetenta svenska system, men kommer vi att göra det? Att ta den franska konfigurationen utan att byta ut någonting vore idealiskt ur tidssynpunkt.”

        https://omni.se/a/QJ5GaP

      2. Det är inte rättvist mot Saab/Kockums. Från början dvs innan NATO, ville marinen ha en något större Visbykorvett. Alltså ingen fregatt. Sedan gick vi med i NATO och marinen ville göra korvetten större. Men fortfarande ingen fregatt. Sedan kom NATO med sina önskemål om ett ännu lite större fartyg som nu kallades fregatt. Inte lätt för konstruktörerna på Saab att hänga med i denna beslutsångest som inte var varvets fel. Knappast regeringens heller. Det blev så vid NATO inträdet. Problemet är att skrovhallen i Karlskrona inte räckte till därför ville man samarbeta med Babcock.
        Tänk på att alla större svenska örlogsfartyg förr om åren inte byggdes i Karlskrona utan på Kockums(Malmö) Eriksberg och Götaverken. Karlskrona har mig veterligen bara byggt två större fartyg: Jagaren Öland och minfartyget Carlskrona.

  24. Ett par läsvärda inlägg på Kungl. Örlogsmannasällskapets blogg.

    ”Reservofficeren i amfibiekåren Olle Neckman skriver om vägval för den svenska marinen. Författaren vill påpeka att hans bakgrund som kustjägare kan påverka en del av uppfattningarna i inlägget.”
    https://blogkoms3.wordpress.com/2026/05/16/marinens-vagval-i-ett-forandrat-sakerhetslage/

    ”Ett halvår i Ukraina – en civil sjöman i krigets skugga Erik Froste berättar om uppdraget att analysera den ukrainska maritima sektorn, för att se hur kompatibel den är med EU:s. Inlägget berättar om hans intryck av att besöka ett land som kämpar för att fungera trots krig, men vittnar också om de stora likheter som förbinder sjöfarare, oavsett var i världen de finns.”
    https://blogkoms3.wordpress.com/2026/05/03/ett-halvar-i-ukraina-en-civil-sjoman-i-krigets-skugga/

    ”Fregatter är inte förlegade, utan en nödvändig kärnresurs i modern sjökrigföring”
    https://blogkoms3.wordpress.com/2026/03/27/fregatter-ar-inte-forlegade-utan-en-nodvandig-karnresurs-i-modern-sjokrigforing/

    1. “At 12:06 today, a technological disturbance was detected in the transmission network, resulting in disruptions to the electricity supply in Latgale. At 12:33, the disturbance was promptly resolved and power supply was restored at all 12 affected substations,” informed JSC “Augstsprieguma tīkls.”

      The cause of the technological disturbance is currently being investigated. At this time, there are no indications that the disruption was caused by third-party interference.”

  25. Vi behöver absolut fregatterna och dom är självklart del i motköp med Frankrike.

    Däremot kanske inte just nu – vet inte om man redan budgeterar för dom?

    Vi behöver drönarvapen och lv först

  26. Off-Topic

    Kriget i Iran är tydligen väldigt populärt. Undrar vilka han pratat med då?

    ”Donald Trump har haft en pratstund med reportrar under en rundvisning på balsalsbygget vid Vita huset, skriver Reuters.Han tog upp en rad ämnen, bland annat Irankriget.– Alla säger till mig att det är impopulärt, men jag tror det är väldigt populärt, säger presidenten.Han säger också att han i dag var en timme från att beordra nya anfall mot Iran, och öppnar för att det kan ske snart.– Jag menar, två eller tre dagar, kanske fredag, lördag, söndag, någonting, kanske tidigt nästa vecka, för vi kan inte låta dem ha ett nytt kärnvapen.”

    https://omni.se/a/5pb1RK

  27. Off topic,

    År 1807 ådrog sig Danmark ett förkrossande nederlag i en sjöslag mot Storbritannien. Den danska flottan var i praktiken utplånad, och Danmark inledde ett program för att plantera ekar för framtida skeppsbyggeri. Dessa ekar kallades flådeege (”flottans ekar”). Cirka 90 000 träd planterades. År 2008 skickade miljöministeriet ett officiellt brev till försvarsministeriet, med beskedet att ekarna hade vuxit till tillräcklig storlek och att det nu gick att bygga skepp.

    https://x.com/georgshilin/status/2056607810645836114?s=46

    1. Det var nog tur att danskarna planterade ekar vid den tiden. För sen kom kriget om Slesvig Holstein 1848 och ytterligare ett krig om dessa provinser på 1860-talet. Jag vet inte om en ek kan användas till skeppsbygge efter 40år. Möjligt.

    2. påminner lite om detta:

      ”Ekarna på Visingsö började planteras tidigt på 1830-talet, för att säkra svenska flottans behov av virke för skeppsbyggen. 1975 bedömdes att ekarna var vuxna nog att avverkas och det sägs att generaldirektören för Domänverket, den myndighet som före SFV förvaltade ekplantagen, då ringde till chefen för Marinen och erbjöd honom träden – så som det var sagt från början. Men marinchefen var, föga överraskande, kallsinnig och tackade nej. Det hade gått nästan 100 år sen flottan sjösatte sitt sista stora ekskepp. Ekarna på Visingsö blev stående i ytterligare 43 år.”

      https://www.sfv.se/kulturvarden/artiklar/kulturvarden-2-2018/kronans-ekar

  28. Lite tankar så här på kvällskvisten.

    kina ska ju träffa putin och rykten småsnurrar om att kina vill/kan/ska (???) får slut på krigeti Ukraina.

    Vad vi hittils har sett har kriget mest gagnat kina – de får fälttestning av material och personal, de kan på plats utvärdera taktiker, och de säljer material till ryzzland.

    Mitt antagande – som kan vara fel- är att kina i långa loppet tjänar på flera plan på att kriget fortgår.
    Mina fundering iom de här rykterna är,vad kina har för planer i bakfickan.
    En teori är att kina för diskussioner för att rotera ut ryzk trupp och nu föra in ”eliten” dvs kinas trupper. 

    kina har som vi vet en hög produktionstakt på framför allt drönare och även inom ai, parat med en total brist på etik och moral.
    Den kombinationen kan vara något varken vi eller Ukraina har kapacitet (?) att möta, framför allt tror jag inte resten av Europa har det. Ukraina har visat att de kan anpassa sig mycket snabbare.

    De som kollade på den youtube video jag postade häromkvällen, kan kanske fundera på om det scenariot kan vara något? Dvs ryzzland ”för oväsen” medan kina tar Taiwan.

    usa är ju ute ur leken helt.

    Era tankar??
    Och jag är medveten om att jag kan ha fel.

    1. Jag tror inte att Kina tänker plocka ut ryssarna för att offra sina egna. Snarare att de känner att de fått fälttesta sina egna produkter och att de känner att de är nöjda med det. Nu är det dags för lugn och ro, så att kunna kan fortsätta med business as usual. 

      Kina kommer aldrig att gå in för att hjälpa Ryssland, bara för att hjälpa en vän. Kina är alltid sig själva närmast, och på sätt och vis har de förfinat America first-ideologin, bara det att de är inte puckade så att de kapar och förstör banden till de som ger dem pengar och moraliskt stöd (lex USA). Kina hjälper Ryssland för att de tjänar på det monetärt och strategiskt. Punkt. När de inte gör det längre kommer de att kasta Ryssland så långt under bussen att de nästan kommer ut på andra sidan.

  29. Lite sent på kvällen så repostar imorgon.

    Ni var ett gäng som satt och argumenterade emot 205 när UA anfall gick upp mot ratio 1 att det inte var vedertaget att det var UA anfall.

    Han lade nog ned rätt mycket tid på det gissar jag att försvara sig för det kom långa poster.

    Och han hade helt rätt hela tiden.

    https://www.ukrinform.net/rubric-ato/4125167-ukrainian-offensive-actions-surpass-russian-attacks-for-first-time-syrskyi-says.html

    Snyggt 205 – det betyder också att vi i år lyckats tajma UA offensiv till 8-12 Maj, var det rätt?

     

    1. Tror att på sistone så har det nog varit konsensus att det har stämt. Som någon spekulerade (det var inte 205, men gällde de rapporterade talen), om det är Ukraina som rapporterar siffrorna så borde de väl egentligen veta vad de ”okända” siffrorna står för.

  30. Off topic Bananrepubliken Amerikas Förenta Stater

    Den amerikanska staten förbinder sig att inte utreda några aktuella skattefrågor med kopplingar till Donald Trump.

    Publicerad: 19 maj 2026 21.43
    Detta som del av en uppgörelse där presidenten går med på att dra tillbaka sin stämning mot skattemyndigheten IRS och finansdepartementet, som riktade sig mot att hans deklarationer läckts till medier.
    Enligt dokumentet, som publicerades på tisdagen, är USA:s stat ”för evigt spärrad” från att granska eller åtala Trump, hans söner och familjebolaget Trump Organization gällande tidigare federala skattedeklarationer.
    I måndags meddelades, som en annan del av uppgörelsen, att justitiedepartementet upprättar en fond på närmare 1,8 miljarder dollar. Pengarna ska gå till allierade till Trump som anser sig ha utsatts för felaktiga utredningar och åtal under Joe Bidens styre.
    Kritiker beskriver upplägget som ”korrupt”.

    https://www.svd.se/a/16qmkK/trump-slipper-skattegranskningar-efter-uppgorelse

Lämna en kommentar

Rulla till toppen