FILMERNA FÅR NI SE UNDER SUBSTACKINLÄGGET
I fredags skrev jag detta krigs mest positiva inlägg om ukrianas våroffensiv, kändes bra. Det kommer mer goda nyheter och enligt tidigare – områden som är svettiga kan snabbt svänga när den strategiska offensiva reserven omgrupperar så dom försöker vi inte mörka, bara att det inte är kritiskt.
Nu blir det Aurora och Baltikum igen över två inlägg som är som en tragisk grekisk tragedi men längre ned i inlägget presenterar jag lösningen på allt så vi vinner kriget – försvarsmakten får sno min stridsplan bara jag får royalties i euro.
Här har ni en ukrainskt ”stormbrigad” som gör grovjobbet, väl beskrivet kring hela stödfunktionen bakom spjutets spets där drönarvapnet är kritiskt – det drönar och antidrönarvapen vi inte har (ännu). Det är hit vi måste nå för att kunna föra rörlig strid mot en fiende som själva har det nu idag 2026. Tills vi har det förstår också Putin att han besitter ett övertag som precis som under hela kriget alltid har ett slutdatum vilket hans utgår ifrån att hans motståndare frenetiskt strävar emot. Hela kriget har både RU och Ukraina försökt passa på när dom lyckas bygga sig till ett attraktivt övertag innan det svänger – inte taget ur luften alls således.

I början av kriget körde Ukraina en del polska kavalleri-anfall (ni förstår liknelsen), mod och plikten framför allt. Det slutade dom fort med, idag är dom street-smarta överlevare som tar striden en annan dag om dom möter motstånd – inget sätt är för fegt att döda en ryssjävel på.
Små tjugoåriga datanördar spränger bort yrkessoldater som har svart bälte i sambo och kan skjuta en kolibri på två kilometers håll med två höftskott. De ukrainska prickskyttarna är arbetslösa och käkar korv i bakre.
Ryssarna absolut avskyr Magyars drönarförband som har infört ett poängssystem lite som svenska polisen med sina pinnar men på riktigt där en död ryss ger en poäng, inte att ful-skriva upp en trafikförseelse som sju olika brott. – business management i krig där en död ryss blir en pinne och inte massvis med brott.
Svenska försvaret är betydligt bättre än många försvarsmakter runtom ute i Europa så Aurora26 gav oss en indikation på hur mycket Europa lärt sig, Finland ligger en bit längre fram och har nog i smyg lite mer handfast försökt lära sig av Ukraina men dom håller halvtyst.
Jag har i flera år förespråkat att vi dels skulle understödja frivilligrekryteringen, reklamkampanjer, tjänsteledigt, lön som vi betalar och även pension men vi gjorde noll – men också lära oss av de som själva lärt sig. I Sverige gillade man inte återvändande frivilliga som stridit i Azov och de andra frivilligförbanden, istället för att lära sig av dom tog man ut avståndet då dom skulle kunna vara nazister – bäst att ta det säkra före det osäkra. Många av återvändarna är besvikna men sällan att man är kung i sitt eget land.
Har nån av er hört om Yohio?
En svensk som slagit som Beatles men i Japan ungefär, helt okänd i Sverige – iallafall det har han tillsammans med återvändarna även om dom klär sig lite olika.
Aurora 2026 gav oss väldigt mycket sårad stolthet och förödmjukad elán till en punkt där enda svaret på försök till resonemang och kritik blir ”dra åt helvete amatör-j@vel”. Jag tröttnade rätt fort på att försöka diskutera med dom eftersom ”du inte känner mig” och ”ett par filmer på youtube är inte på riktigt din id1ot”. Sen sitter dom själva i nästa andetag och sågar fregatterna till exempel – ingen tydlig rak linje där alls vad jag kunnat hitta.
Deras svans av andra FM anställda dunkar direkt rygg och börjar föreslå att kritik är att gå putins ärenden – hela den gamla repiga skivan, ”du är iallafall roande” säger dom väl inte när drönarsvärmarna kommer men nu är det en hyllad slutreplik tydligen.
Det här är dom som har betald arbetsplats (och twittrar som galningar under arbetstid) för att i tider av krig försvara oss och våra vänner men dom har konsekvent vägrat att ta till sig förändrad krigföring från ukrainakriget.
Jag tillhör dom som har suttit klistrad vid datorn sedan den fatala morgonen i Februari 2022 och sett kriget utvecklas fram tills idag, alla ukrainas misstag, hur man förbättrat den ständiga whack-a-molen där man försöker få staplarna i balans. Vi satt först på Cornucopia och idag johanno1.se där intresserade stöter och blöter allt – vi resonerar vad som komma skall och vad som inte fungerar där vi ofta gissat rätt.
Ukraina har varit extremt adaptiva och testar hela tiden nytt, misstagen betalade dom i blod för och dom äger sina egna framgångar – dom har generöst i flera år föreslagit att dom vill lära oss det som fungerar.
Varför vi inte inbäddat våra egna specialister i rotation sedan 2023 nångång övergår mitt förstånd, Finland har varit lite bättre på det men det är låga hundratal.
Men nu kom så sista betalningsdag för fakturan och ryggmärgsreaktionen på en storövning i förnedring var att alla andra har fel – nu måste vi visa oss starka och hålla ihop för allt annat är att gå putins ärenden. Lära sig fort som fanken blev helt plötsligt sekundärt och man skall nog inte underskatta bakåtsträvandet sårad stolthet kan resultera i.
Det tog Ukraina flera år att röka ut detta otyg från sin försvarsmakt där maktstrider och gamla sanningar kostade människoliv. Dom tog sig igenom till sist och idag sitter det kompetent personal som driver världens idag bästa försvarsmakt framåt på alla nivåer.
NATO-doktrin är obsolet 2026 om man inte har eget drönarvapen och kunskap att kunna verka i drönarmättat slagfält 2026 tillsammans med telekrigföring och anti-drönarvapen – svårare än så är det inte om man möter en motståndare som behärskar drönarvapnet.
Finns många exempel i historien men 1939 och 1940 är två i relativ närtid som borde ge frosskakningar.
Alexanders makedonier förstod jag aldrig, dom hade långa spjut, en liten sköld och inget kort svärd som utrustning i sin ”phalanx” även om dom hade flankskydd där soldaterna hade svärd – det borde varit enkelt att slå upp ett hål med bågskyttar eller kastspjut och sen när formationen var bruten står den där försvarslös men så blev det tydligen inte för han tog sig ända till Indien efter att perserna kastade in handduken.
Här är en NATO film på övningsmoment mot drönare – vi som suttit i fyra år och sett drönarvapnet växa fram, sen när ser det ut så här?
Du har tre stycken FPV drönare som fräser runt dig i cirklar just för att du inte ska få den där sekunden du behöver när drönaren står stilla i luften. När du är helt uppsnurrad sätter dom stridsdelen i dig – dom är jägare och precis som att du försöker få in en träff arbetar dom för sin kill.
Det mest troliga är väl att uppjagat skytte börjar skjuta i alla riktningar och till sist gör jobbet åt drönarna. Bäst att inte genomföra en realistisk övning skarpt för då blir det kanske för många vådaskott.
Så här ser det ut just nu med FPV drönarna, dom jagar i grupp.
(tror inte filmen är fejkad AI men säker kan man aldrig vara, däremot ser det ut ungefär så där så isåfall får den vara reprensentativ).
Nu skall vi inte gå i riktning Kina alls och alla videor jag hittar är propaganda videos men redan 2023 hade dom ”Drone Swarm -2” fordon som ser ut som en liten MLRS och avfyrar 48st loitering-drönare i en salva och den tekniken delar dom säkert med sig av till ryssarna. Drönarna går fort i den riktningen, att mätta målen med mängder av drönare så man inte klarar av att bekämpa alla.
Det kommer alltså inte en drönare som står helt stilla den där sekunden du behöver för att hinna skjuta.
Eller reklamfilmerna på Aurora 26, allt jag ser är stora mål som rör sig klumpigt, inga drönarburar, ingen maskering och så vidare.
Dom blev rejält sura när jag kommenterade att våra CV90 med GRK bara kan skjuta rakt under RU drönarparaply då dom har för kort räckvidd – likkistor. Inte i filmen som mer är ett helhetsgrepp med massa oskyddade övningsmoment, ingen utkik, inga drönarburar och så vidare.
https://www.youtube-nocookie.com/embed/7aVTcfC-IMs?rel=0&autoplay=0&showinfo=0&enablejsapi=0
Eftersom vi behärskar mekstrid och krig pre-2022 är det enda vi behöver öva på strid 2026 och integrera i befintlig doktrin men det gör vi tydligen inte. Vi har ett drönarcentrum som experimenterar lite bekvämt än så länge men inget finns på bredd i förbanden, dom var för övrigt de enda som log brett efter övningen där dom var B-styrkan.
Ja, vi har nu senaste året börjat bjuda in Ukrainska drönargrupper att förevisa och sen vara OPFOR men när dom krossar oss startar vi om övningen och tar bort drönarmomentet för annars blir det inte mycket till övning.
Så här illa gick det – direkt från UA mun och dom litar vi mer på än en förödmjukad försvarsmakt som intagit position försvar på sociala medier istället för i Baltikum.
https://www.kyivpost.com/post/76224
ÖB och försvarsministern säger rätt saker men hela organisationen måste ta åt sig för att något skall hända – vi borde redan idag visat upp drönar och anti-drönarförmåga integrerat i våra manöverförband på Aurora 26 för det är trots allt vi som försöker visa styrka mot Ryssland eller hur?
Nu sitter ryssjävlarna och djupstuderar youtube och kommer fram till samma – oj, dom har inte lyckats lära sig ännu.
Vi verkar också prioritera Gotland i händelse av krig utöver åtagandet i finska Lappland som behövs – för min del borde Aurora26 gått av stapeln i östra Baltikum och sen stannade alla kvar tills sen höst när lersäsongen börjar.
Gotland klarar vi av med ubåtarna, korvetterna gömda i skärgården, kustjägare med sjömålsrobot, kustrobot-batterierna, hemvärnet och nån bataljon till max. Man tar sig inte över Östersjön med ett drönarvapen utan att tvingas ha sårbara plattformar i Östersjön – där kommer våra traditionella förmågor till sin fulla rätt fortfarande.
Allt som kommer över territorialvattengränsen till havs eller i luften skjuts ned, kör en Fälldin – här har vi tillräckligt med traditionell förmåga och RU kan aldrig få fram sitt heltäckande drönarparaply så långt, old-style räcker gott för den ön.
Ännu enklare med Bornholm, Åland sköter väl Finland om med Nylands brigad får man utgå ifrån? Även om konsulatet förmodligen nu bara är operatörer för nåt skall dom väl ha den stora vapengömman i källaren till.
Så här har turerna alltså gått –
2014 – vi gör absolut ingenting och då har RU redan sina Orlandrönare integrerade i artilleriet som väl var färdigutvecklade 2010?
2022 – 2024 – de frivilliga som åkt till Ukraina är inte uppskattade i FM när dom återvänder, man tar inte till sig kunskap för Azov är nazister det vet man – kanske dom inte ens är lämpliga i vårt försvar så HR är väl smått diaboliska med dom.
2022 – 2025 – vi tränar Ukraina tills dom slutar träna hos oss då vi inte kan lära dom något, vi är inte intresserade av Zelenskys ständiga förslag att Ukraina skall träna oss. Vi verkar inte heller ta åt oss våroffensiven 2023 alls som var vår doing.
Andra halvan 2025 – idag – vi har nu med UA drönargrupper på övningar som mosar oss, det gillar inte FM som nu gått i försvar.
Olika länder har satt upp nåt drönarcentrum och tränar med sina specialförband för att förstå vad detta nya är för något – inget finns på bredd i våra försvarsmakter och absolut inte hela vapenslaget som består av många olika delar som samverkar.
Parallellt lobbar vapenindustrin för upprustning och dom vill sälja sina snordyra etablerade plattformar. Att gå i konkurs av en liten nystartad drönarfirma i källaren är deras stora skräck så högst sannolikt har dom i ett par år motarbetat detta så mycket dom orkat.
Rheinmetalls VD pratade nedlåtande om UA drönarvapen senast i år, ”hemmafruar som leker med Lego” – det är alltså högsta nivån i det som är vårt flaggskepp inom rustningsindustrin i Europa, kan inte bli mycket värre än så rimligen?
Nu skall vi köpa fregatter vilket absolut behövs men innan vi avsätter budget för dom måste vi ha – digitalt slagfält, telekrigföring, drönarvapen, anti-drönarvapen.
Nu 2026 har Moderaterna av alla föreslagit ett driftvärn mot drönare – ja dom har med interceptordrönare som ett av alternativen men det är lite i senaste laget och det föreslår också att vi inte har något idag när RU kan blåsa iväg 500st Gerandrönare varannan dag.
Ja, vi har påbörjat resan mot krigföring 2026 men är helt omkörda i produktion av Kina, och i förmåga av Ryssland.
Om det nu mot förmodan går mot sämsta möjliga i år, vad skall vi göra – saluför Johan No.1 defiatism på gamla dar för att han sent omsider hittat den ryska pengakranen?
Vi vet från Ukraina att mekstrid kan idag UA bara använda när dom har drönarövertag genom anti-drönarvapen, EW och egna drönarförband på plats. Då kan lugnet lägra sig och man strider traditionellt.
Annars är det spritt skytte över stor yta i jordgryt under eget drönarparaply som gäller, alla fordon finns på 30km-50km avstånd för ryska FAB absolut regnar ned 250st-300st tillsammans med 9000st FPV drönare PER DYGN.
Eftersom vi inte har eget drönarvapen kan vi tyvärr inte ligga så utspritt som Ukraina men vi kan göra det som fungerar, häng med för här kommer en plan för försvar som FUNGERAR.
Bornholm eller Gotland är inte hotade men östra Baltikum är det.
Belarus kommer inte deltaga i kriget, dom är en garanti mot att UA eller Polen inte får feeling så status quo är viktigt där – men Putin förbereder dom på FÖRSVAR ifall det går illa. I fallet Belarus, vill man ha fred förbereder man sig på krig har Putin nog tänkt.
Ukraina förbereder sig som alltid på det värsta och utesluter inte en offensiv från Belarus mot Lviv men dom säger det Lukashenko garanterat vet – ett snabbt självmord Senhor.
https://kyivindependent.com/zelensky-warns-consequences-belarus
Från Belarus gräns upp till Tartu ungefär har inte balterna något försvar, esterna försvarar området runt Tallin och österut, letterna söder om Daugava.

Tyvärr har balterna bråkat i fyra år om tjockleken på bunkerväggarna och mig veterligen bara byggt 400km diken som ser ut som dräneringsdiken man hoppar över – nu kanske det är lite bättre men gränsen borde redan vara igenminerad Surovikin-style och alla fältarbeten klara.
Clement Molin är av samma åsikt, han sitter med sina satellitfoton och letar fältarbeten, han har koll.

Jag tror vi kan utgå ifrån att det finns väldigt lite fältarbeten i sagda område tyvärr.
Söder om Belarus gräns kommer vi in på det område tyskarna och polackerna tänkt sig försvara och jag har svårt att tro att Polen kommer sitta på händerna igen – deras försvarsmakt är formidabel. Men det är området söder om Daugava så en liten bit av Lettland och sen Litauen. Försök ta dig över Daugava mitt i ett drönarmoln för övrigt.
Den kanadaledda brigaden som precis grupperat i fält i östra Ukraina ligger väl också där?

Hur vinner vi kriget OM det kommer?
Vi skickar omgående allt vi kan till Baltikum tillsammans med Danmark, Finland, Norge, Frankrike, UK, Nederländerna, Belgien, Spanien, Portugal och Italien – tror det blir dom som skulle kunna tänka sig att deltaga mycket eller litet.
Vid gränsen eller 1-2km in drar vi lämpliga kartstreck vid dominerande terräng, sankmarker, vattendrag, skogsbryn med fält framför eller bara skog.
Förbanden får en hälsosam jobb-sommar tillsammans med varenda anläggningsföretag i länderna i fråga och bygger försvar enligt UA modell men lite upphottat Johan No.1 style –
För en pluton har man 4-5st förtäcka jord ”bunkrar” med stockar till tak – sen täcker man över värnen och förbindelsegravarna med duk eller tätt kamouflagenät.
Alla öppningar måste ha en tung duk, då kan inte FPV-drönare flyga in utan exploderar vid öppningen.
2-3st alternativa eldställningar och plutonen är aldrig mer än en grupp per värn och rör sig hela tiden mellan de olika bakree utrymmena och olika eldställningar – dels blir det omöjligt för RU att se var personal är men också mindre förluster vid FAB träff.
Mineringarna får bli närskyddsmineringar då jag utgår ifrån att vi inte har tillräckligt med minor för djupa minfält längs med hela gränsen ännu – helt obegripligt då det visat sig vara det enda som verkligen fungerat bra hela kriget och RU är dåliga på minröjning.
Vi behöver tyvärr ha full bemanning fortfarande då vi inte har ett eget drönarparaply att falla tillbaka på, vi är idag i det läge Ukraina var 2024 och en bit in på 2025 där FAB decimerade dom svårt. Ryssland är så pass pigga på FAB att dom försöker utöka användningen av dom kraftigt och har redan idag lyckats fälla dom från längre avstånd än tidigare +60km.
Vi bygger en andralinje några kilometer längre bak, den får balternas mobiliserbara reserv själva bygga och bemanna med skytte efter sin 24h mobilisation.
Vi förbereder för eldöverfall vid en myriad av platser längs med alla anfallsvägar västerut för en aktiv fördröjningsstrid om man knuffas ur befästa linjen. Det där provade jag som slask-styrka från pansarskyttet i lumpen några gånger när man fick en pluton av de som blivit över. Eldörverfall och sen direkt iväg till dolda mjuka fordon och cirkla bak till nästa punkt, så där kunda man hålla på i dagar och förbereder man sig väl fastnar anfallande styrka i minorna tillräckligt länge för att man skall hinna smita iväg. För anfallande styrka blir det bara en tjock vägg av minor och fräsande bukskott som aldrig tar slut – mycket frustrerande och tidsödande.
När den internationella mosaiken sen retirerat genom balternas andralinje får de som inte avdelats till eldöverfallen retirera till knytpunkter längre in som skall försvaras, broar, städer, stora vägkors och där får dom gå i fast försvar – förhoppningsvis håller andralinjen tillräckligt länge så dom hinner komma i ordning.
Nånstans där bör Europa ha kommit i ordning och nu står det ett gäng trötta ryssar 30km-40km inne i Baltikum och slår huvudet i väggen. Då dom hela tiden varit offensiva har dom inte grävt ned sig ännu vilket ger oss vår möjlighet till en motoffensiv så vi kan få kriget rörligt – så har dom gjort i Ukraina så godkänd gissning.
Fungerade det 1939 och i Ukraina så fungerar det idag också för oss.
Inga indirekta förmågor eller förråd inom 30km-50km men mer långskjutande plattformar på djupet som HIMARS och ett par drönargrupper vi tiggt till oss från Ukraina.
Vår spaning, sof och jägare får ha tät rörlig patrullverksamhet framför första försvarslinjen som förhoppningsvis fångar upp infiltrationsförsök av RU specialförband.
Vanligt skytte kommer alltid vara sårbara mot infiltrerande SOF, dom är inte jägare och krigare helt enkelt.
Den mek och indirekta förmågor vi har i bakre får hela tiden omgruppera och man använder lador, förråd, matbutikers magasin och så vidare enligt svensk modell som vi övade i lumpen på 90-talet – det fungerar bra.
Det fungerar bra på djupet men går inte under ryska FPV täcket då det är för många drönare så man kan helt enkelt inte omgruppera.
Vi får gå tillbaka till basic – nedgrävt skytte i försvar med javelins och manpads.
Duger till försvar men inte till offensiv så vi lägger dom preventivt där det är störst risk att RU kommer försöka sno en bit mark i vårt närområde för att jävlas med oss.
Gör vi detta har vi köpt oss tiden vi behöver för att komma i ordning samt att vi introducerar en rejält hög tröskel för RU – kan nog till och med verka avhållande med lite tur.
Lägger vi bara skytte i öst och har alla fordon bortom 50km kan inte ens ryssarna påstå att vi förbereder oss på att invadera dom – sen kör vi fram och tillbaka mellan trossen och fronten med golfbilar som inte heller är en offensiv resurs.
Gör vi nu inte detta och skall försöka lära ryssjävlarna en läxa med traditionell krigföring när dom står står 40km in i Baltikum samtidigt som vi är reaktiva kommer vi få en mycket dyrköpt erfarenhet. I värsta fall leder det till att vi ger upp om Baltikum när varje lands ÖB meddelar att för att återta området kommer förlusterna mätas i tiotusentusental, ”just give the word så kör vi, första försöket blev förintat i ett moln av drönare men skam den som ger sig” – ett svårt beslut för vilken karriärpolitiker som helst att fatta.
Gör rätt nu får bli dagens slagord – den kanadesisk ledda brigaden visade vägen, dags att alla följer dom och gräver ned sig i östra Baltikum för försvar skall vara på rätt plats för att kunna försvara, det lärde sig grodätarna, Lex Maginotlinjen.
Vad är egentligen skillnaden – en kanadensisk brigad förflyttar sig till den terräng dom kommer strida i om det blir krig vs. att vi skickar fler?
Vi kommer aldrig ha en högre risk än detta för Baltikum, om några år är gränsen igenminerad 10km djup med bunkersystem, vi har fått ett drönarvapen, egna förmågor att bekämpa på djupet (tillräckligt av dom) och ett anti-drönarvapen.
Kan vi avhålla RU från att försöka – bra.
Min bild av RU är att det enda som avhåller dom är realistiska löften om våld, dom har vi inte ännu projicerat på ett trovärdigt sätt – Aurora26 projicerade motsatsen men det verkar inte försvarsmakten ha förstått ännu.
Fortsätter min enträgna kampanj för betald prenumeration alternativt att ni delar i era kanaler så det ryker, inläggen tar tid att skriva ihop nu när man måste försöka förankra dom i verkligheten och vara realistiska.
Alla är inte hyllande positiva men antingen så försöker man hänga med och parera eller så gör man som vi gjorde sist det begav sig en varm sommar 1940.

Lägre lokaliserade bekräftat ryska anfall men i stort bibehållande av olokaliserade anfall, som konsekvens av diffen mellan de bekräftad ryska anfallen och totalen. De olokaliserade anfallen troligtvis ukrainska eftersom totalen, enligt MXT, troligtvis inte endast är ryska anfall, och ryska anfallen redan redovisats läng en frontlinje, uppdelad i sektioner, som täcker hela Ukrainas gräns mot Ryssland och Belarus.
Ration ukrainska/ryska anfall ökade till all-time topp 10 ca, 0.85.
N Slobozhansky 5↗️
S Slobozhansky 7
Kupyansk 4
Lyman 11💥
Slovyansk 8↗️
Kramatorsk 1
Kostjantynivka 15💥↘️
Pokrovsk 38💥💥↘️
Oleksandrivskij 4
Huliaipole 28💥💥
Orikhivsk 3
Prydniprovskij 2
Localized 126↘️
Unlocalized 107
Total 233↘️
Ratio unloc (🇺🇦)/loc(🇷🇺) 0.85↗️
👍🏻
👍
Tack johanno1 för ett tankeväckande inlägg. Aurora var nog en riktig väckarklocka är min gissning.
Från fotfolket har vi länge hört att man borde ta tag i drönarfrågan genom att låta entusiasterna använda sina privata drönare i övningsverksamheten.
Realistiskt sett tror jag att det kommer att vända när försvarsmakten inser att hantering av drönare borde vara lika självklart som att hantera puffran – alla måste lära sig. Eller åtminstone lika självklart som att veta hur man drar iväg en hgr eller skjuter med ksp – alla kan inte vara drönarexperter men alla ska ha ett hum om grunderna.
Jag är optimist och tror att det redan lobbas för detta, men det är ett paradigmskifte och kommer ta lite tid. Men det kommer.
Och Hägglunds/Saab etc är inte avogt inställda, tvärtom. Båda företagen arbetar för fullt med både drönarförmåga och drönarskydd, Saab har redan tagit fram ett par plattformar som testas skarpt i Ukraina. Tog typ 3 månader och en av produkterna som testades var just själva utvecklingsprocessen.
Jag tror inte heller att det finns någon ambition att motarbeta utvecklingen av billiga drönare från de stora jättarna. De billiga massproducerade drönarna konkurrerar inte med Taurus, Jas39 eller Gungnir lika lite som framställningen av ammunition från Nammo. Och att snabbt producera stora mängder 3D-printade drönare tror jag inte heller är något problem, vi har industriell kapacitet till detta. Trögheten består istället av den tid det tar att ställa om i tanke och doktrin.
Där är det viktigt att det kommer tydliga signaler från politikerna, och just därför var det befriande att se förslaget om att inrätta drönardriftvärn. Sverige är den heliga konsensusens förlovade land vilket i klartext brukar betyda att politiker talar om vad de vill ha och sen styrs hela den ansenliga byråkratin om för att säkerställa output. Det finns fortfarande tyskar som återberättar skrönor från 30-åriga kriget och som halft på allvar anser att svenskar är livsfarliga för att den heliga konsensus får oss alla att gå i takt på ett sätt som är obegripligt för dem.
Gillar hur du tänker kring försvar i Baltikum, där är vi just nu, fast med skillnaden att vi kommer att äga luftdomänen och havsdomänen. Så några fab kommer inte att regna, för det ryska flygvapnet gör klokast i att gömma sig så långt bort de bara kan flyga.
Östersjöflottan kan nog också dra upp sina båtar på land liksom norra flottan, som kommer att upptäcka att Murmansk är ganska oskyddat där det ligger nära Nato. Det skulle också vara slutet för all rysk trafik in och ut ur östersjön.
Så vad än barbarerna tänker sig så tror jag att Baltikum inte är högst på listan, det är för riskabelt eftersom Nato till skillnad från Ukraina kan skjuta bort deras flyg. Det blir ryska trupper som får sitta under fab-regn och östersjöflottans och norra flottans manskap som får träna upp sin simförmåga.
Bra och tänkvärt Johan om förvaltningskulturen hos FM. Ja en sorts bunkermentalitet där kårandan sticker fram sitt fula tryne. Här ska ingen komma och ha synpunkter. Vem tror du att du är?
Och VD:n för Rheinmetall. Är han kvar i tjänst?
Ryska förluster i Ukraina 2026-05-25
1020 KWIA
3 Tanks
5 AFVs
47 Artillery systems
2 MLRS
1924 UAVs
14 UGVs
302 Vehicles and Fuel tanks
2 Special equipment
55 Cruise missiles
”Ukraina använder i allt större utsträckning elektronisk krigföring för att få ryska drönare att missa sina mål, rapporterar Politico.
Försvaret använder det egenutvecklade systemet Lima som stör ut och förfalskar satellitsignaler. Det kan få vapnen att slå ner flera kilometer fel – ofta försöker man styra ut dem från bebyggt område till öppna fält.
Tekniken beskrivs som betydligt billigare än traditionellt luftvärn. Att skydda en större stad med Lima kostar ungefär lika mycket som en enda Patriotrobot, skriver sajten.
En utvecklare med kodnamnet Alchemist säger att ”kriget utvecklas hela tiden”.
– Vi anpassar hela tiden Lima efter hur de ryska vapnen förändras, analyserar träffarna och ger generalstaben rekommendationer om var systemen ska placeras och hur de ska användas.”
https://omni.se/elektronisk-krigforing-far-ryssar-att-skjuta-snett/a/d4LvvX
**💥 Ukrainsk drönare slog till mot en rysk 5N63S strids-/eldledningsradar för S-300/S-400 luftförsvarssystem värderad till 50 miljoner dollar.**
https://bsky.app/profile/igorsushko.bsky.social/post/3mmng6nzxfs2l
£😍£😍£😍£
**Pro-ukrainska partisaner ”bländade” rysk luftförsvar under natten för drönarattack mot stort oljedepå, hävdar Atesh-gruppen.
”Våra människor gjorde flera kommunikationstorn obrukbara som säkerställde samordning mellan luftförsvarsenheter i området och skadade en transformatorstation som försåg vissa militära och kommunikationsanläggningar med ström,” hävdade Atesh-gruppen.**
https://kyivindependent.com/pro-ukrainian-partisans-blinded-russian-air-defenses-on-night-of-drone-attack-atesh-claims/
Ok – spännande
**💥 Jaroslavl, lokalbefolkningen rapporterar en attack och explosioner.**
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mmnnvjev6s22
**💡Belgorod, strömavbrott rapporteras.**
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mmnnvjfpkk22
**❗️🇺🇦Ukrainska styrkor fortsätter att massivt förstöra 🇷🇺ryska logistik i de tillfälligt ockuperade territorierna.**
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mmo2nlei3s2b
**Världens bästa stridsdrönarpiloter – intervjuade
Flygfärdigheter på Hollywood-nivå är bara en del av historien. Ukrainska drönarpiloter säger att hårt arbete, taktik, lagarbete och teknisk skicklighet är mycket viktigare än reflexer. I exklusiva intervjuer vid en tävling i maj 2026 i Truskavets betonade erfarna operatörer i åldrarna 20 till 53 år träning och anpassning framför bakgrunder inom gaming. De sover gott och ser sina träffar som ett nödvändigt försvar.**
https://www.kyivpost.com/post/76689
Läsvärt 👍🏻!
Johan, låter som att du gjort dig ovän med en massa svenska militärer?
Det är förstås inte så roligt att bli utklassade och sedan få höra om det igen och igen (du vet ju hur jobbigt det är när jag inte håller med dig 😉) .
Jag tror nog att de flesta faktiskt förstår att man måste ta det här med drönare på allvar även om många försöker hitta på bortförklaringar för stunden.
Problemet ligger nog mest i att omställningen kommer att ta tid, och risken är att man fokuserar för mycket på fel saker. T.ex. inköp av svindyra vapensystem och övervakningsdrönare (som säkert kan göra nytta t.ex. ombord på fregatterna eller kring andra högvärdiga skyddsobjekt) när det snarare är billiga men effektiva drönare i mängd som behövs.
Rädd även för att det är långt kvar tills att man kommer i gång och övar på rätt sätt.
Omställningar har en förmåga att ta tid. Speciellt som att mycket när det gäller inköp osv. bygger på relationer. Det är bara Ukraina som i dag klarar masstillverkning av enklare FPV drönare, både för attack och som motmedel. Skulle behövas några fler företag i Sverige och Europa som fokuserade på det.
Ukraina klarade att ställa om sig ganska snabbt, men det tog ändå lite tid även för dem. De var tvungna att göra det. Vi skulle också behöva börja agera som om vi vore tvungna och inte som om vi hade flera år på oss.
Gissar att vi inte ens fått i hop ett fungerade samband där man samlar in och analyserar videofeeds från enkla drönare för att få en bra lägesbild. Det som Ukraina kom i gång med tidigt i kriget.
Vi får hålla tummarna att man inte tänker för länge och att man sedan kan få upp farten rätt snabbt, för som sagt, det här är något man måste ta till sig.
Håller helt med förutom att dom borde hylla mig.
Das Problem – vi borde varit där nu, det du beskriver är nog hur det kommer gå med mindre än att vi också får krig.
4.5 år är väldigt lång tid att komma i ordning och vi bränner pengar redan.
**✅🇺🇦👀 Våra drönare har nu tagit kontroll över huvudvägarna som leder ut från Krim. Ryssarna rapporterar ett stort antal attackdrönare som patrullerar dessa rutter (E105, E97), – DroneBomber**
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mmoafhnsqk2m
**❗️Försvarsmakten i 🇺🇦Ukraina slog till mot en plats med pansarfordon och personal från de 🇷🇺ryska väpnade styrkorna.**
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mmo7ltsmes2b
Off-Topic, kriget i Iran
”Washington och Teheran har nått framsteg i förhandlingarna, men en överenskommelse är inte i närheten. Det uppger talespersonen för Irans utrikesminister, Esmaeil Baqaei.
– Att säga att detta betyder att ett avtal är nära – det kan ingen hävda, säger han enligt AFP.
Detta linjerar inte med uttalanden som USA:s utrikesminister Marco Rubio gjort om att det är möjligt att nå ett avtal under måndagen eller att Donald Trump i lördags gick ut med att ett avtal mer eller mindre var färdigförhandlat.
Enligt Baqaei kräver man från Irans sida att kriget måste avslutas i hela regionen, inklusive Libanon.”
https://omni.se/iran-fornekar-avtal-i-nartid-det-kan-ingen-havda/a/oEvkBj
”Det så kallade samförståndsavtal som just nu ligger på bordet i Irankriget innebär ett totalt stopp på striderna i regionen – även i Libanon. Det uppger två källor med insyn i förhandlingarna för CBS News.
Därtill innebär det att vapenvilan förlängs med 60 dagar, och att Iran förbinder sig att öppna Hormuzsundet och återställa sjöfarten till förkrigsnivåer inom 30 dagar, enligt källorna.
Avtalet uppges också innebära att Iran lovar att aldrig utveckla kärnvapen, och att landets anrikade uran förs ut enligt en ännu ospecificerad mekanism som både Iran och USA accepterar.
Vad som händer med Irans frysta tillgångar och sanktionerna uppges bero på hur väl Iran följer de andra punkterna i avtalet.
Enligt USA är ett avtal nära, men enligt Iran är det inte det.”
https://omni.se/kallor-avtalet-innebar-aven-vapenvila-i-libanon/a/wrvven
—
”Den israeliska oppositionsledaren Yair Lapid anklagar premiärminister Benjamin Netanyahu för att ha misslyckats med att påverka det framväxande avtalet mellan USA och Iran, rapporterar AP.
Detaljerna som framkommit kallar han ”oroande”. Han syftar på Israels låga inflytande i förhandlingarna och kritiserar Netanyahu för att låta Washington förhandla fram ett potentiellt avtal.
– Avtalet är dåligt för Israel, dåligt för regionen, dåligt för Irans medborgare, säger Lapid.”
https://omni.se/israelisk-kritik-mot-iranavtal-daligt-for-regionen/a/0pLLEE
”Det finns en utbredd känsla av uppgivenhet inom Kreml – men ingen vågar lyfta frågan av rädsla för att uppfattas som förrädare. Det säger en mellanchef inom Putinadministrationen till den ryska oberoende medieplattformen Verstka.
– Att systemet inte har någon framtid är uppenbart för alla, och vi diskuterar det. Men ingen går längre än att konstatera faktumet.
Verstka har intervjuat en rad tjänstemän anonymt och flera av dem vittnar om en liknande oro inför framtiden. Samtidigt säger en medarbetare vid en Kremlkopplad tankesmedja att situationen i landet inte är så illa som västvärlden målar upp. Kriget har dragit ut på tiden och systemet ”skakar lite”, men det faller inte sönder.
– Folket är på presidentens sida, hävdar han.”
https://omni.se/kreml-kallor-vittnar-om-uppgivenhet-systemet-har-ingen-framtid/a/q6vJLw
Bra, svettiga pannor och flackande blick
**❗️Förstörd 🇷🇺rysk 2S3 Akatsiya självgående artilleri i bosättningen Serebryanka, Donetsk oblast.**
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mmo773z6ds2b
**Ukrainas väpnade styrkor avancerar mot Kamianske, Zaporizhia-riktningen**
https://x.com/FreudGreyskull/status/2058649652434714807
😍😍😍
😍
**De ukrainska väpnade styrkorna har ockuperat solstationsunderstationen nordost om Stepnohirsk, Zaporizhia-riktningen**
https://x.com/FreudGreyskull/status/2058645894560637193
**De ukrainska väpnade styrkorna avancerade mellan Varachin och Yablunivka, Sumy-riktningen**
https://x.com/FreudGreyskull/status/2058451936995848451
Jo har gjort mig till livslång ovän med några i FM – trodde dom skulle uppskatta lite nyans men dom är värre än MXT 😀
Inte släppa FAB Lynx –
RU kan få iväg 10 000st FPV drönare per dag, 500st Gerandrönare varannan dag och med några veckors mellanrum 100st robotar.
FAB – dom släpps på 100km nu har jag för mig.
Vårt LV kan inte nå dom för dom kan inte stå innanför RU drönarparaplyet.
Kvar är vårt spetsflyg som då har RU spetsflyg och LV att förhålla sig till – vilket är vad dom är byggda för.
Sen det största problemet – allt vårt flyg står på 10-15st flygbaser i Europa som ru spanat mot i två år.
östersjöflottan är snart död ändå när UA är klar med kaspiska flottan rimligen?
Alltså – om det blir nivå hög och inte små gröna män.
Jag räknar med hög nivå, allt annat vore ju helt meningslöst för barbarerna. Men jag tror som sagt att det är osannolikt. De skulle då behöva avsluta kriget i Ukraina och sen använda allt mot Europa.
Ett krig som ryssland nu sakta ser glida ur händerna. De kan knappast flytta resurser från Ukraina till baltikum för då kommer raset att gå snabbt, alltså måste de först få ”fred”.
Vi ser givetvis alla ryska baser också och har hårdvaran för att slå ut dem. Deras flyg är inte kapabla att förhindra det så när den kraftmätningen är avklarad så flyger vi fortfarande medan de har fått akut flygrädsla.
Den svaga punkten för Nato är frånvaron av offensiv drönarkapacitet i markkriget, där delar jag helt din bedömning, men Nato kommer inte att strida på det sätt som gynnar motståndarna bäst utan välja de dimensioner där han kan slås ut. Svaret blir assymetriskt och kännbart.
En faktor som lär avhålla ryssarna från äventyrligheter i Baltikum är NATOs överlägsenhet i luften. Jag har sett den synpunkten framföras.
Jag utgår ifrån att USA i stort lämnar walkover – gör dom inte det svänger ekvationen direkt.
RU luftvärn och flyg har tagit ned några F-16 i ukraina väl?
Hur många air-air, air-ground och jdams har vi?
Mängden robotar är inte stor, utöver SS, scalp och taurus – har vi mer?
Vår robot 15 har väl ua använt kreativt?
Kan tänka mig att Europa skjuter bort en del av våra robotar mot Östersjöflottan.
Att ta massa terräng i de baltiska skogarna skulle ge oss en konflikt som bidrar till politisk instabilitet och på finansmarknaderna.
Eftersom vi är reaktiva – nivå hög eller låg då måste vi återta terrängen och där är drönarvapnet kung – 80% av förlusterna i UA.
Vid norra fronten kommer nordkoreas 11AC ta över, dimensionerad för 80 000st och dom har vi hört lite om.
Då får RU lös 100 000st från norra fronten två dagars körtid på landsväg.
+ sin strategiska reserv dom byggt.
Bekämpar vi mål i Ryssland får vi 500st Geran per 2 dygn över oss – vi har inte LV mot dom.
Vi skjuter ned dom med air-air fortfarande – börjar man en vecka med Gerans får vi välja.
Bra att vi enas om drönarvapnet iallafall 😀👍
Visst ser det intressant ut med UA offensiv MXT, det rör på sig över hela frontlinjen ända upp till Vovchansk.
Säsongen har bara börjat.
Tror dock inte som Vitaly att det inte blir RU offensiv – dom bör fortsätta för order är givna.
2023 körde dom fast totalt och sen har dom backat – ett skifte i initiativ
Möjligen att en oreshnik kraschade i Ryssland 😀
Är några osintare som påstår det
Skulle inte förvåna mig!😂
Hoppas. Det vore mycket lämpligt sätt att lära ryssdjävlarna innebörden av FAFO. De är osedvanligt trögfattade.
Såg ni MXT ovan, ATESH = SEAD 🤩🤩🤩
Kolla här 🤩🤩🤩
https://x.com/dz_kuchynski/status/2058782378525438442?s=46&t=Vah3JXV31B9lXwZOK5gF7w
💪🏻✊🏻👍🏻
Så HÄR gör man – man blockat ALLA frekvenser.
Ständig katt och råtta där dessa system ligger efter – mycket smart.
UA är sä bra att man blir helt matt ibland.
https://x.com/noelreports/status/2058848704904187916?s=46&t=Vah3JXV31B9lXwZOK5gF7w
Highvtech 👍
Drönarvapnet har gjort artilleri inklusive RU MLRS oanvändbart
https://x.com/prestonstew_/status/2058236549700178323?s=46&t=Vah3JXV31B9lXwZOK5gF7w
Drönade ryssar – så här ser det ut
https://x.com/pulseofukraine/status/2058608713263452651?s=46&t=Vah3JXV31B9lXwZOK5gF7w
”Det ryska utrikesdepartementet har uppmanat utländska medborgare att lämna Kyiv inför en serie ”systematiska attacker”, rapporterar flera medier.
Enligt Ryssland ska attackerna riktas mot ukrainska försvarsindustrier och vara ett svar på vad man hävdar var en ukrainsk attack mot ett ryskt studentboende i fredags. Ukraina förnekar anklagelserna.
”Vi uppmanar utländska medborgare, inklusive personal vid diplomatiska beskickningar och internationella organisationer, att lämna staden så snart som möjligt”, står det i uttalandet enligt AFP.
Den ryska varningen kommer samtidigt som attackerna mot Ukraina trappats upp de senaste veckorna. Natten till söndag dödades fyra personer och över 50 skadades när Ryssland attackerade fler än 40 mål runt om i landet med omkring 90 robotar och 600 drönare.”
https://omni.se/ryssland-varnar-utlandska-medborgare-lamna-kyiv/a/Wv77Od
Detta skulle kunna vara en sista på rött för RU, skjut slut på allt – nu är det nog för tidigt men nån gång kommer det var så säkra. Då lämnar dom därefter.
”Andra länder bör inte ge efter för Rysslands utpressning. Det säger Ukrainas utrikesminister Andrij Sybiha enligt Reuters.Uttalandet kommer efter Rysslands uppmaning om att utländska medborgare bör lämna Kyiv inför en serie ”systematiska attacker” mot huvudstaden.– Vi diskuterar just nu med våra partners att det inte finns någon anledning att ge efter för den här ryska utpressningen, säger Sybiha till reportrar.Det ryska utrikesdepartementet uppgav i ett uttalande att attackerna ska riktas mot både beslutsfattande organ och försvarsindustriella anläggningar. Enligt Ryssland är attackerna ett svar på vad man hävdar var en ukrainsk attack mot ett studentboende, något Ukraina förnekar att man ligger bakom.Ryssland har inte uppgett när attackerna ska genomföras.”
https://omni.se/a/7pqqqV
”✈️🇺🇦Combat work of a MiG-29 crew destroying an enemy air defense system with an R-73 missile launch.”
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mmmysuacxk2i
”Ukraine says it can now shoot down up to 97% of Russian Shaheds. The U.S. has deployed Ukraine’s Sky Map platform at a Saudi air base, with Ukrainian specialists training U.S. troops. Russia made Shaheds a terror weapon. Ukraine turned survival into technology others now need.”ㅤ
https://bsky.app/profile/meanwhileua.bsky.social/post/3mmmy7kc6is24
”🚫 Syzran oil refinery stopped working after the attack of the Armed Forces, – Reuters
AVT-6 installation, which provides more than 70% of the enterprise’s capacity, is out of order. Repair can take more than a month.”
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mmotxltcrs2e
”💥 Ukraine’s Azov Corps drones are wiping out Russian resupplies before they can even reach occupied Mariupol which is located just 50km from the border with Russia.
The main highway continues all the way to occupied Crimea.”
https://bsky.app/profile/igorsushko.bsky.social/post/3mmotrkeu2k2c
”⚡️ Czech police detain Russian Orthodox metropolitan over suspected drug possession.
Metropolitan Hilarion’s car was stopped by Czech police officers on May 24. During a subsequent search, ”four small containers with a white substance were found in the trunk,” according to Hilarion’s Telegram.”
https://bsky.app/profile/kyivindependent.com/post/3mmonx3okls2s
”😎👀 Work of Ukrainian hexacopters in Myrnohrad against Russian shelters!”
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mmovsodmmk2e
💥💥💥
Rybar läser tråden 😳
https://x.com/jayinkyiv/status/2058998155643875691?s=46&t=Vah3JXV31B9lXwZOK5gF7w
Kaliningrad is under drone attack
Såg det 🤩🤩🤩
Leaked docs from a Kremlin-controlled propaganda machine reveal a campaign backing far-right parties in EU elections and spreading disinformation to undermine Ukraine.
1/15 https://x.com/martinlaineolen/status/1835697494711304622?s=46
Tack för ett bra gul vägg Johan! Hoppet lever!
Men en sak glömmer du. Tänk dig om vi (vet inte om vi har de resurserna som krävs) genomför en bombkampanj a’ la USA och Israel mot Iran våren 2026 mot RU. Har nog nämnt det tidigare men både vi och Polen borde, var för sig, kunna sänka samtliga militära mål i Kaliningrad på 24h. Detta samtidigt som vi stänger Öresund och hotar bomba allt vad energiexport heter i RU.
Men jag håller med dig. Att inte ha drönarkompetens i en försvarsmakt idag är som att ta ifrån soldaterna sin AK. Varför ha en AK när vi har stridsvagnar, CV90 och JAS? Nej, drönarna är ytterligare en dimension som har adderas till 2026 års krig.
Och som du skriver, Ukraina vill spara på personal, det vill vi också, därför bör vi vara så ”fega” som möjligt när det kommer till att ta onödig förluster –> vi behöver drönarvapnet.
Hakar på MXT, går tusentals fordon per dag på mariupol – krimvägen.
Vet inte hur många dom klarar att slå ut men det är många brigader som behöver det underhållet 🤩🤩🤩
God morgon!
1010 KWIA
1 Tank
7 AFVs
64 Artillery systems
2 MLRS
1 Air defense system
1790 UAVs
10 UGVs
374 Vehicles and Fuel tanks
3 Special equipment
Slava Ukraini
Igår kl 22, 101 ryska av totalt 210 anfall, dvs en ratio ukrainska/ryska anfall över 1.
Och morgonen, precis under 1, 0.92, högre än igår.
Ett mer intensivt stridsfält med ökad total, där både lokaliserade ryska anfall och olokaliserade anfall ökade.
N Slobozhansky 3
S Slobozhansky 11💥↗️
Kupyansk 7↗️
Lyman 17💥↗️
Slovyansk 5↘️
Kramatorsk 1
Kostjantynivka 14💥
Pokrovsk 47💥💥💥↗️
Oleksandrivskij 2
Huliaipole 24💥💥↘️
Orikhivsk 6↗️
Prydniprovskij 2
Localized 139↗️
Unlocalized 128↗️
Total 267↗️
Ratio unloc/loc 0,92↗️
Ser onekligen ut som att UA rör på sig igen. 💪🏻.
”Russia did not mainly strike power plants last night.
It struck museums. Libraries. Music academies. Residential buildings.
The message was clear: bomb Ukraine’s memory until only silence remains.
That is not strategy. That is cultural annihilation.”
— Kenneth Gregg
https://www.facebook.com/story.php?story_fbid=1566772588368727&id=100051080026232