Ukraina använde Storm Shadow – Ryska förluster

Ukrainas flygvapen använde Storm Shadow-robotar när de attackerade ryska posteringar enligt Kyiv Independent.
Trevligt att se att Ukraina fortfarande har tillgång till dem. Storm Shadow har en räckvidd på mellan 250 och 560 kilometer och kan flyga lågt för att undvika att bli nerskjuten och har en vapendel. som väger 450 kg.

Ryska förluster

  • 1010 KWIA
  • 1 Tank
  • 7 AFVs
  • 64 Artillery systems
  • 2 MLRS
  • 1 Air defense system
  • 1790 UAVs
  • 10 UGVs
  • 374 Vehicles and Fuel tanks
  • 3 Special equipment

Generalstabens rapport

  • 267 combat clashes
  • 79 air strikes
  • 254 KAB/CAB
  • 8 684 kamikaze drones
  • 2 848 shells (54 from MLRS)

SLAVA UKRAINI


STÖD UKRAINA!

När tror du att kriget i Ukraina kommer att vara över?

Visa resultatet

Laddar ... Laddar ...

74 reaktioner på ”Ukraina använde Storm Shadow – Ryska förluster”

  1. Jag undrar om de Stormshadow-robotarna var sådana som ukraina ”sparat” sedan tidigare eller om de har fått ett gäng nya.
    Jag hoppas att britterna och fransmännen har rampat upp tillverkningen kraftigt vid det här laget.
    Är det någon som har koll på hur det går med tillverkningen av Taurus eller har tyskarna valt att satsa på currywurst och surkål istället?
    I vilket fall som helst ska det bli spännade att följa Ukrainas intensifierade luftkampanj.

    1. UA:s förmåga att göra måluttag och slå ut bakre ryska resurser som ansamlingar av personal, vapen, ammunition, drivmedel och kommunikationsutrustning med mera är nog en långsamt verkande framgångsfaktor. Vi håller tummarna!

    2. Hoppas förstås att de fått nya.

      När det gäller Storm Shadows har man ju valt att satsa på produktionen. Man har uppgraderat produktionslinorna för att kunan öka produktionen och det har nämnts att det ska ge 300 nya jobb.

      https://www.gov.uk/government/news/new-storm-shadow-and-missile-cooperation-to-boost-jobs-as-uk-and-france-reboot-defence-relationship

      När det gäler Taurus finns det inge uppgifter annat än att de beställt uppgraderingar av de de redan har. Det har diskuterats att man vill köpa in ytterligare 600st. och att man planerat produktion av en NEO version 2029. Kriget lär väl vara över innan dess, dessutom verkar det (trots att de vid ett tillfälle lovade det) som att de ändå inte tänker ge några till Ukraina.

      https://www.reuters.com/world/europe/german-defence-minister-seeks-buy-more-taurus-cruise-missiles-spiegel-reports-2024-10-25/

    3. Gissar att tyska politiker inte är rädda för ryssen längre. Tror snarare att de är rädda för folket, på det vis att Tyskland blivit ”fredsskadade” deluxe efter andra världskriget av förståeliga skäl. Vi har AfD, motsvarande vänsterpartier, men även en stor portion socialdemokrater som är ”fredisar”. Och säkert en ohälsosam andel i övriga partier med. Att skänka bort Taurus skulle antagligen sänka tyska socialdemokraterna som parti, och oftast är man sig själv närmast. Fast jag hade ju hellre tagit som eftermäle att jag var beredd att gå ner med skutan och ha gjort det rätta. Att vara partibyråkrat är ändå ett ”skapat” jobb. Man kan hitta andra förvärvsarbeten, inom eller utom politiken.

  2. Off-Topic

    ”Rymdbasen Esrange i Kiruna ska under dagen skjuta upp en forskningsraket med tolv olika experiment ombord, skriver TT. Projektet med raketen Suborbital Express 5 har planerats i över tre år.

    Syftet med forskningen är att undersöka fysikaliska, biologiska och medicinska processer i tyngdlöshet. Bland annat har önationen Saint Kitts och Nevis bidragit med ett experiment.

    – Det är deras första rymduppdrag. Det är fantastiskt att kunna stötta framväxande rymdnationer, säger Stefan Krämer, programchef för Suborbital Express på det svenska rymdbolaget SSC.

    Testerna ska genomföras när raketen befinner sig i tyngdlöshet under mer än sex minuter.”
    https://omni.se/raket-skjuts-upp-fran-kiruna-innehaller-tolv-experiment/a/M7Pjyr

  3. **❗️Sedan början av maj har ukrainska drönarattacker mot fordon som transporterar gods till de ockuperade regionerna Kherson och Zaporizhzhia samt Krim kraftigt intensifierats.

    Enligt den ryska Z-bloggaren Rybar utgör dessa attacker ett allvarligt hot mot leveransen av varor och bränsle till halvön, påverkar direkt den ryska truppens stridsförmåga i söder och försvårar logistiken för förstärkningar till Vasylivka, Tokmak, Berdiansk och Mariupol.​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​ **

    https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mmqnaaotp22p

  4. Ryssdjävlarna skall locka med avskrivna lån.
    ”Rysslands president Vladimir Putin erbjuder skuldavskrivning till nya soldater i Ukraina, rapporterar AFP.
    Enligt ett dekret från Kreml kan de som tecknar armékontrakt efter den 1 maj i år, samt deras makar, få skulder på upp till 10 miljoner rubel avskrivna. Det motsvarar runt 1,3 miljoner svenska kronor.
    Åtgärden är den senaste i en rad ekonomiska incitament för att locka fler att delta i kriget. Under mer än fyra år har Ryssland erbjudit höga löner till män som ansluter sig till striderna.”
    https://omni.se/a/PdPjK0

  5. Det har inte ökat så mycket från 8-12 Maj bara att alla börjat skriva, man ser samma karta 100ggr.

    RU har problem pä allvar vid södra fronten, nu pratar alla om att korsa Dnepr.

    Dom kan inte göra någonting.

    Där har ni nog anledningen tilll kommande terrorbombning.

    2022 igen om bara Europa kan hålla tyst den här gången. 

  6. Ska du pula med sidan, kan man lägga till funktion att bara ha ett klick sä får man lägga till en bild från  bilder på telefonen till sin kommentar 😀

    Du hade nån omröstning ovan om problem?

    1. Jag har på prov redan lagt till den funktionen och använder den själv då och då.
      Har inte släppt på det till alla än men om du koller i editorn så ska det finnas en knapp/text: ”Ladda upp bild” till höger om den vanliga bildikonen: 

      Säg till om den inte visas eller om du har problem att få det att fungera.

    1. Undrar vad folket tycker om det. Kan nog hända de tycker det börjar gå för långt med bekämpandet av Putins imaginära nazister.

      Kan en del av planen vara att provocera ett svar från Europa/Nato för att kunna säga att Natos nazister attackerar moder Ryssland. Allt för att Putin ska överleva…

  7. Taurus är ett sorgebarn.

    För några år sedan lovade tillverkaren stor volym mycket billigare men noll beställningar – varför inte?

    UA hade gärna köpt.

    Tyskjävlarna förmodligen.

    SS ökat men det blir inte tusental.

    Sen var karttjänsten i dom amerikansk så målen begränsade, var 2023-2024 väl?

    Säkert fortsätter Trump med bidens strategi

  8. Arbetsvisum + lägre lönekrav än snittet är rätt intressant.

    Ingen idag anställd gillar det.

    Tror ni M räknar med att förlora valet och försöker driva igenom alla tjänster till näringslivet nu?

     

  9. Det vi nu ser bakom södra fronten är förbekämpning med ett slutdatum.

    Om RU poolar in all drönarförmåga där går effektiviteten ned.

    Kan alltså bara vara del i en större plan för området nu i sommar 😀

    Tror ni USA går in på Krim snart?

    1. Södra fronten är väl ner mot typ Tokmak och Melitopol och Krim. Jag kan tänka mig att det finns gott om minlinjer, antitankdiken och bunkrar nedåt Melitopol. Kanske redan innan Tokmak. De finns också i Dzhankoj vid den geografiska midjan på norra Krim. Det är väl känt. Inget kommer med lätthet men det kan gå fort om ryssarna tappar sugen.

        1. Skulle nog bli förvånad om Usa skulle sätta boots on the ground på krim, men det kan nog bli en del hårda ord från Orangetangen. Det finns ju en hel del naturresurser i svarta havet utanför Krim, så det skulle han säkert vilja lägga beslag på.

  10. Börjar bli sommar i Ukraina – hur tror ni brigaderna klarar sig utan vatten?

    Det här åstadkom UA redan 2022 med HIMARS men blev stoppade, i år bör det vara säkert?

    EU pratar om förhandlingar fortfarande och om några månader kommer Putin deklarera eldupphör rimligen?

    Hur vi agerar då avgör vår framtid

  11. Det är väl medium-drönarna mot ”road of hell”?

    Betyder att FPV enheterna jobbar mot brigaderna vid Dnepr och södra fronten.

    Road of hell är extra tillförd förmåga.

  12. Nivå MELLAN i Baltikum.

    Terrängen norr om Daugava.

    Med tanke på hur Litauen förstärks och närheten till Polen är det en för stor köttbit nu – inte ens med ett klippt Suwalki kan RU  praktiskt klara av det någonsin.

    Norr om Daugava är oförsvarat upp till Tartu ungefär och sen sitter esterna instängda utan att kunna förstärkas runt NV delen av landet vilket ger RU tid.

    Både svenskarna och canadabrigaden ligger precis på norra sidan Daugava bortåt Riga till.

    Hotet från Belarus garanterar att man låser upp mycket förmåga mot dom – förmodligen som avsett?

    Belarus har redan öppet utlyst mobilisering, stängt skogsområden mot gränsen, fått kärnvapen och säger krig i varannan mening – är väl ingen som tror att dom går med i kriget nu?

    Nya Kaliningrad blir Saarema?

    RU offrar Kaliningrad och Östersjöflottan som bägge ändå är hotade utan att dom kan göra något så länge kriget i UA pågår.

    USA och Kina säger att eftersom Europa tog Kaliningrad får vi lösa det själva.

    1. Den här var uppe förut men diskussionen blir alltid små gröna män eller hela Baltikum vilket är missvisande.

      Tiden – körtiden från gränsen till kusten genom oförsvarat område sommartid när man kan köra över åkrarna

    2. Har Luktaskinka verkligen en befolkning med sig för detta? Eller ska RU komme dragandes med Spritexpressen o tvinga dem till mobilisering?
      Jag har intrycket av att BR befolkningen inte är kuvad på samma sätt som RU utan kommer att bli tokiga och bränna ner hela skiten innan de ger sig på sina grannar

      1. Tror ngt åt det hållet också. Om barbarerna försöker dra in vitryssland i aktiva krigshandlingar så smäller det men inte som Putin tänkte. Kan nog gälla också om vitryssland blir ankare i en barbarinvasion i någon baltstat.

  13. RU utlyser sedan fred i Ukraina och drar sig i första instans tillbaka till den gamla ATO linjen dom minerat igen och är bemannad med GRU, FSB, Rosgvardia och NK förband.

    Sen vill dom diskutera.

     

      1. Knappast, Putin har låst sej vid det här kriget efter att han inte backade  när han såg vilket motstånd de mötte i Ukraina. När kriget tar slut försvinner Putin på ett eller annat vis.

        Nu börjar dock kriget vara impopulärt i Ryssland också, så då ökar han insatsen och börjar prata om mobilisering för att skärpa kontrollen. Dock kan det hända att det inte räcker med Ukraina för en mobilisering, och då kan Johans scenario bli aktuellt.

         

  14. Off topic

    ”Irans domstolsväsen häver president Masoud Pezeshkians beslut om att återupprätta internetuppkopplingen i landet. Det skriver TT.
    Det var i går som Pezeshkian gav direktiv om att tillgången till det internationella internetet skulle återställas, enligt statliga medier. Internet släcktes ner första gången den 8 januari i år i samband med omfattande protester.”

    https://omni.se/a/n1vm3o

  15. ”Nästan 50 länder fördömer Ryssland efter uppmaningen till diplomater och andra utländska medborgare att lämna Kyiv inför planerade attacker. Det framgår av ett gemensamt uttalande i FN, rapporterar AFP.

    EU och flera länder har under tisdagen även kallat upp Rysslands ambassadörer för att protestera mot hotet, enligt Reuters. EU:s talesperson Anitta Hipper skriver på X att hotet utgör en ”oacceptabel eskalering” och lovar att unionens diplomatiska representation ska stanna i Kyiv.”
    https://omni.se/50-lander-fordomer-ryska-hotet-mot-diplomater-i-kyiv/a/e75OzO

  16. **🇺🇦Slaviskt riktning: Runt Rai-Oleksandrivka märks en tydlig ökning av fiendens artilleriverksamhet. Fienden riktar systematiskt in sig på gröna områden, bunkrar, kamouflerade positioner och alla skydd där våra soldater kan befinna sig.

    Parallellt är FPV-drönare aktiva, och ryssarna försöker hela tiden hålla området under luftkontroll, och söker efter rörelser av personal, utrustning och logistik.

    🇺🇦I nuläget finns ingen direkt framryckning från fienden i detta område, men allt tyder på en förberedelsefas inför ytterligare tryck.

    Deras taktik är standard – först demonterar de området maximalt med artilleri och drönare, förstör skydd, eliminerar försvarsnoder och förvandlar bosättningen till ruiner, så att det blir lättare att tränga igenom med infanteri efteråt. I själva verket försöker fienden nu skapa förutsättningar där försvaret kommer att vara utmattat innan starten av aktiva anfallsåtgärder.

    🇺🇦Separat är det värt att nämna Mykolaivka, som ligger öster om Sloviansk. Det är där ryssarna nu flyttar huvudfokus. Fiendens FPV-besättningar och spaningsdrönare är ständigt aktiva i området och jagar bokstavligen transport, logistik och kommunikationsmedel. Huvudmålet är att störa rörelser mellan positioner, försvåra ammunitionstillförsel och all slags rörelse.

    🇺🇦I grund och botten försöker ryssarna gradvis isolera området med drönarkontroll.

    All rörelse på öppna vägar blir en risk, eftersom fienden redan spårar rutter och samlar information om logistiken. Därför är den största faran i denna riktning nu inte bara artilleri, utan konstant luftkontroll, vilket ger fienden möjlighet att snabbt reagera på alla rörelser och hålla hela frontlinjen under tryck.

    🌚Vi håller ut! 🇺🇦Muchnoy ✙ Jugend |**

  17. Osint Defender Italy på X:

    ”According to Russian sources, Ukrainian forces have broken through Russian defense lines south of Zaporizhia. We await further developments.”

    Vet inte hur pålitlig kontot är samt att om det är något jag är dålig på så är det Ukrainsk geografi så om det har varit upp redan så ställer jag mig som tvåa.

  18. Alla visar samma karta som är stepnohirsk.

    sen börjar nån dra en pil längre söderut och alla hänger på 😂😂

    Lite väl stora glädjekalkyler runt stepnohirsk just nu

  19. 22-rapporten: 116 ryska lokaliserade anfall av totalt 232, dvs indikation om ratio om ca 1. 22-rapporten igår hade mindre anfall totalt, men en högre ratio, över 1. Denna matchades nästan i morgonrapporten, 0.9.

    KWIA/anfall i Pokrovsk: 33/34=1.0, dvs knappt 1. F.g: 63/35=1.8.

    Prognos KWIA baserad på data hittills:

    KWIA/olokaliserat anfall
    igår 1010 KWIA, Localized 139, Unlocalized 128, Total 267, Ratio 0,92, KWIA/lokaliserat anfall: 1.8.
    (1010-1.8*139)/128=5.936

    Kl 22 igår: 1.0*116 + 116*5.936=805 KWIA kl 22

    Kl 22 i förrgår: 1.8*101+5.9*109=825 KWIA kl 22

    (1010-825)/825=0,224 , 22 procent ökning igår natt 22-06.

    Prognos: 1.22 *805=982 KWIA

  20. ⚡️NATO strengthens eastern flank with new command structure.

    The new structure would allow for the rapid deployment of German and Dutch troops to Latvia and Estonia in the event of a conflict with Russia.

    — Kyiv independent

Lämna en kommentar

Rulla till toppen