Ukraina har återigen attackerat ett raffinaderi och en kemisk fabrik- Ryska förluster

Ukrainska drönare har attackerat både ett ryskt oljeraffinaderi och en kemisk produktionsanläggning under natten. Det här är andra gången som Lukoils raffinaderi i Nizhny Novgorod regionen attackerades under den här veckan. Den kemiska anläggningen, Nevinnomyssk Azot-fabriken ligger i Stavropol Krai och är en av Rysslands största anläggningar för produktion av gödsel och sprängämnen. Läs mer hos Kyiv Independent.

När vi ändå är inne på raffinaderier så har nu ”Moscow Oil Refinery” helt stoppat sin produktion sedan attacken den 17 maj. Skadorna påstås inte vara så allvarliga utan stoppet beror på att man är rädd för ytterligare attacker.

Ryssland har under natten återigen attackerat flera regioner i Ukraina och minst 11 har skadats. Flera bostäder bl.a. ett höghus och affärslokaler träffades. Läs mer här.

Ryska förluster

Dagens rapport (över gårdagens) ryska förluster är något lägre än de senaste dagarna när det gäller KWIA, strax under tusen.. , inte mycket pansar men högt antal artilleripjäser och mjuka fordon och sen har vi även förluster av både MLRS, luftvärn och specialutrustning.

  • 920 KWIA
  • 3 Tanks
  • 2 AFVs
  • 60 Artillery systems
  • 3 MLRS
  • 2 Air defense systems
  • 1 873 UAVs
  • 6 UGVs
  • 268 Vehicles and Fuel tanks
  • 4 Special equipment

Ryska aktiviteter

  • 250 combat clashes
  • 100 air strikes
  • 289 KANB/CAB
  • 9 168 kamikaze drones
  • 3 195 shells (60 from MLRS)

SLAVA UKRAINI


STÖD UKRAINA!

När tror du att kriget i Ukraina kommer att vara över?

Visa resultatet

Laddar ... Laddar ...

62 reaktioner på ”Ukraina har återigen attackerat ett raffinaderi och en kemisk fabrik- Ryska förluster”

  1. Nytt rekord i ratio olokaliserade🇺🇦/lokaliserade🇷🇺 anfall. Tydligt fler ukrainska anfall än ryska, under de senaste 24 timmarna enligt AFUs morgonrapport.’

    Upp i norr, ned i Luhansk.

    Fortsatt ryskt fokus på Pokrovsk, med ett kraftigt tryck, knappt stigande.

    N Slobozhansky 5↗️
    S Slobozhansky 11💥↗️
    Kupyansk 1↘️
    Lyman 11💥↘️
    Slovyansk 4
    Kramatorsk 0
    Kostjantynivka 14💥↘️
    Pokrovsk 43💥💥
    Oleksandrivskij 2
    Huliaipole 23💥
    Orikhivsk 1
    Prydniprovskij 2

    Sum localized🇷🇺 117
    Unlocalized🇺🇦 133↗️
    Total clashes 250↗️
    Ratio unloc/loc 1.14↗️

      1. Tricket var att Sirsky sa – för första gången är våra anfall högre än RU samtidigt som 205 loggade just det med unlocalized.

        Eftersom det stämde i tid måste det stämma tänkte jag.

  2. Kan detta elände äntligen vara på väg att vända? Vi här visste (hoppades/trodde) att dagen skulle komma men jag hade inte trott att den låg fyra år fram efter den fullskaliga invasionen.

  3. Jag hoppas varje dag att det här kriget ska ta slut. Min förhoppning är att Xi ger Putin ett erbjudande som Putin inte kan tacka nej till. Typ ”ska vi vara vänner som hittills så ser du till att avsluta det här kriget”.

    Överläggningarna i Peking i dag kommer nog att hållas i slutna rum och mycket lite lär sippra ut. Fortsättning följer. Här en länk om Putins besök i Peking från en väl insatt kinesiska.

    https://www.youtube.com/live/DWL39AJlmHM?is=fIu2iqhiSz8qEduE

    1. Ja herregud – talen mötet + tal av Putin när han är hemma kommer vi sitta som klistrade vid.

      Jag vågar inte tro det ännu men vi kommer direkt höra åt vilket håll det barkar direkt från hästens mun.

      Tar nog max några dagar efter mötet innan vi har bekräftat.

       

  4. Lite mycket med kontraktet igen, kineserna och italinarna har förbråk innan signeringen.

    Har tre inlägg på gång varav ett om eskalering är som en bibel ungefär och mycket länkar så tar tid.

    Kommer snart

    1. Tänk att få fripass från skattmasen för evinnerlig tid. Jädrar vad jag skulle yrka avdrag och skippa momsen på bolaget. Å andra sidan, är det juridiskt hållbart att lova bort något sådant? 

    1. Frågan är hur väljarna, i synnerhet de så kallade oberoende dito kommer att reagera på de trump-lojala kandidaterna med tanke på att President Donald de Curruptio inte direkt är jätte-populär just nu.

      1. Jo…

        Det där är nog amerikanskt rekord och då är dom rätt bra på sånt.

        Han har tydligen sen januari i år själv (hans desk) gjort en enorm mängd aktieaffärer.

        Dom miljarderna är nu skyddade.

        Men såkart brottsligt och åtal efter han avgått men då är ju pengarna säkrade förmodligen. Är väl nästa, immunitet mot allt under hans presidenttid livslångt?

    1. uppdatering ryska anfall:

      Medel anfall 1 april 2026 – 20 maj 2026: ryska: 115,58, ukrainska: 65,86

      Medel anfall 1 maj 2025 – 20 juni 2025: ryska: 174,5, ukrainska: 10,12

       

      Det här diagrammet kan skissartat svara på frågan. De röda linjerna är RU anfall 7 resp 28 dagars rullande medel. (Blå ukrainska anfall 7 resp 28 dagars rullande medel, gröna ratio ukrainska/ryska anfall 7 resp 28 dagars rullande medel). Siffrorna från 1 maj 2025 till idag.

      Grovt skattat ser det ut som att RU anfall för ett år sen låg kring 175 (mellan 150 och 200 anfall) och i april – maj kring 125 (mellan 100 och 150).

  5. Off-topic, Iran 🇮🇷

    An Iranian Terrorist Network in Canada? HAYI attacks against US, Israeli, and Jewish targets in Europe and potentially Canada

    ”Last week, the FBI released a criminal complaintagainst an alleged commander for Kata’ib Hizballah (KH), an Iranian proxy group financed and directed by Iran’s Islamic Revolutionary Guards Corps (IRGC). The complaint argues that Mohammad Baqer Saad Dawood Al-Saadi is a KH commander and, as part of his work for the group, directed Harakat Ashab al-Yamin al-Islamiya (HAYI).

    HAYI has claimed responsibility for nearly twenty attacks in Europe since the start of the Iran-US-Israel conflict. The group first emerged in March 2026 and sought to portray itself as a Europe-based group, independent from KH; however, imagery and social media posts strongly suggested that it was in fact an IRGC-linked entity.”

    https://newsletter.insightthreatintel.com/p/an-iranian-terrorist-network-in-canada

  6. Ett muller o hela huset skakade. Trodde först att en vägtrumla kört in på gränden eller en lastbil krockat med ett hus. Sen kom en snabb oro om det var nått som slog ner!!

    Det var bara ett jordskalv, högst ovanligt här i Skåne.

      1. Ingen gasledning Sibirien Kina blev undertecknad vid Putins besök i Peking. Fortsatt visumfritt för ryssar att besöka Kina till 2027 som tröst.
        Xi ville väl inte underteckna ett så stort projekt med en president som har sett sina bästa dagar. Undrar om Putin fattar detta? Jag tror det.

      1. Off topic. Magnus Stenbock. Ingen har väl blivit förknippad med försvenskningen av skånelandskapen som denne marodör. Låt vara att han var en duktig fältmarskalk. Till och från under årens lopp har helsingborgarna velat bli av med statyn med tanke på vad han gjorde med Skåne. Den har blivit flyttad men finns kvar.
        Jag hade min anställning på 90-talet på SJ färjedivsion i Helsingborg. Tre nya färjor skulle byggas i Norge. Den första, under dansk flagg fick namnet ”Tycho Brahe” vilket var ett bra namn för denne astronom från Ven. Båt två med svensk flagg hölls hemligt länge men det gick rykten i Helsingborg om att den skulle döpas till ”Magnus Stenbock”. Det blev rent ut sagt ett jävla liv bland dom anställda på SJ Helsingborg. Båten fick i all hast döpas till ”Aurora af Helsingborg”. Allt nedtystades. Historielösa svenskar. Tredje båten fick namnet ” Hamlet”. Helt Ok namn på den leden.

        1. Magnus stenbock slutade sin dagar i Köbenhavn år 1717, idansk fångenskap.
          Danskarna erbjöd att släppa honom mot en lösensumma efter att han beklagat sig över sin eländiga situation men hans fru verkar inte önskat att få honom tillbaka då hon ej verkar ha gjort några ansträngningar för att erlägga lösensumman eller på annat sätt få honom fri.
          Lärdomen man kan dra från detta är att håll dig väl med din fru!

            1. Limhamn Dragør var en pålitlig förbindelse innan bron byggdes om man skulle till Kastrup som var ”min” flygplats. Men det där med minorna kände jag inte till. Låter vettigt faktiskt. Tack för upplysningen.

              1. Off topic Kastrup.Jag passar på här i kväll när alla duktiga skribenter här i tråden tar det lite lugnt.
                Befann mig på Kastrup. Hade checkat in så jag befann mig i transithallen.
                Först såg jag Ted Gärdestad med bag och tennisrack och strax intill Lotta Ramel. De båda var ju ett par i mitten av 70-talet. En stund senare såg jag Povel Ramel stående för sig själv ensam i ett hörn. Säkert var alla tre på väg någonstans.
                Jag gillar Povel skarpt men jag tillhör dom som är lite diskreta och låter folk vara ifred.
                Efter ett tag tog jag hissen ner till toaletterna och uträttade det jag behövde där och sedan gick jag mot hissen igen. Från hissen kommer Povel mot mig. När vi var tvärs, tvärbromsade jag, pekade på hans skor och sa (inte sjöng) Ta av dig skorna! Sen gick jag med raska steg till hissen. Jag skämdes. När jag öppnade hissdörren vände jag mig om. Då stod Povel kvar på samma ställe vänd mot mig och lyfte på din hatt som hälsning. Jag trodde jag gjort bort mig. En fin artist och människa.
                ”Ta av dig skorna” var ju rn av hans största hits.

  7. Verkar som någon somnat över tangentbordet, kanske med en stor gul vägg ovan sig.

    Sannolikt ukrainska attacker ned medan ryska upp något. En ukrainsk offensiv är kanske avslutad efter att ha nått sitt mål.

    Ration 0.72 fortsatt högre än den genomsnittliga efter jul, innan april i år, ca 0.5, som i sin tur var högre än fg års medel.

    Det kan ju också för de ukrainska krigarna handla om en stridspaus med omgruppering och rotation.

    N Slobozhansky 6
    S Slobozhansky 5↘️
    Kupyansk 7↗️
    Lyman 13💥
    Slovyansk 5
    Kramatorsk 1
    Kostjantynivka 27💥💥↗️
    Pokrovsk 35💥💥↘️
    Oleksandrivskij 5↗️
    Huliaipole 29💥💥↘️
    Orikhivsk 2
    Prydniprovskij 0

    Localized 🇷🇺 135↗️
    Unlocalized 🇺🇦 98↘️
    Total 233
    Ratio unloc/loc 0.73

    Ryska respektive sannolikt ukrainska attacker, 7dagars rullande medel sedan 1 maj 2025.

Lämna en kommentar

Rulla till toppen