Gårdagen blev en besvikelse. Ukraina lät inte bara bli att dröna segerparaden utan avstod även från att attackera Ryssland över huvud taget. Hade hoppats att få vakta upp till bilder och filmer på brinnande oljeraffinaderier, depåer och gärna något större ammunitionsförråd men kan inte hitta något värt att rapportera.
Däremot är det många som tolkat Putins tal som att han håller på att tappa greppet. Han säger själv att han tror att kriget snart är över. Själv har jag svårt att tror att kriget ska ta slut, men kan nog hålla med om Putin ser allt svagare ut.
Putin måste sälja in ett krigsslut som en vinst och det blir svårt om inte Ukraina är beredda att ge bort ockuperade områden. Skulle möjligen vara om han faktiskt börjar känna sig beredd att kliva av. Kanske börjar det tära på honom? Han har väl tillräckligt stor förmögenhet för att leva lyxliv resten av livet.
Ukraina kommer knappast gå med på att ge bort något. Om Ryssland och Putin ser allt svagare ut, är det en anledning att fortsätta strida för att befria hela Ukraina istället för att ge upp.
Dessutom kommer Putin att behöva minst ett halvår för att låta propagandan marinera ryssarna med budskap om varför det är dags att avsluta kriget och samtidigt få det att framstå som att det är ett mästerdrag från Putin. Jag tror inte kriget kommer att avslutas i år om inget drastiskt händer.
Ryska förluster
- 840 KWIA
- 3 AFVs
- 75 Artillery systems
- 2 MLRS
- 2 Air defense systems
- 1 489 UAVs
- 11 UGVs
- 227 Vehicles & fuel tanks
- 3 Special equipment

SLAVA UKRAINI

Mellan vilka tider tas lottoraden?
Hyfsade siffror, speciellt om en del av tiden har varken riktig vapenvila.
De skriver själva ut det med dagens datum:
”total combat losses of the enemies from 24.02.22 To 10.05.26”
Till 10.05.26 borde innebära att det är midnatt som är brytpunkten.
Japp, tänk om man läst ordentligt innan man postat 🙂
Då borde detta innebära inrapporterade siffror för den 9:e, förutsatt att det inte släpar i inrapporteringen. Vapenvilan funkar inte alls i så fall? Varför hör man inte putte gallskrika om att de stygga Ukrainarna bryter den?
Även ryssarna har klagat, men jag tror att det bara var paraden de oroade sig för och där höll Zelenskyy sitt ord, även om Ryssland inte brydde sig om vapenvilan.
”Ryssland och Ukraina anklagar varandra för flera brott mot den tre dygn långa, USA-medlade vapenvila som inleddes på lördagen. Däremot har inga större anfall skett, skriver AFP.
”Under dagen har antalet attacker från angriparen uppgått till 51”, skriver den ukrainska generalstaben.
Det ryska försvarsdepartementet skriver att ”ukrainska beväpnade grupper utfört drönar- och artilleriattacker mot våra soldaters positioner”, men ger inget antal. Båda sidor uppger att ett fåtal personer dödats och skadats.
USA:s president Donald Trump meddelade i går att Ryssland och Ukraina iakttar vapenvila i tre dygn mellan den 9 och 11 maj i samband med segerdagen, som firas i dag.
Zelenskyj förbjöd den ukrainska militären att attackera Röda torget i Moskva under paraden, och den ordern har följts.”
https://omni.se/ryssland-och-ukraina-flera-brott-mot-vapenvilan/a/wrRd3A
De vågar nog inte klaga för mycket med tanke på att de själva bröt den varenda dag. Det här var ju i går.
”Russian drone strikes apartment building in Kharkiv less than 24 hours into ceasefire”
https://kyivindependent.com/russian-drone-strikes-apartment-building-in-kharkiv-less-than-24-hours-into-ceasefire/
Putin ser dyster och sliten ut. Zelenskyj tvärtom. Han ser klädsamt segerviss ut. Även övriga i ledargarnityret i Ukraina verkar andas optimism. Det syns tydligt.
Ja, det ska mycket till för att en rysk ledare offentligt går ut med att slutet på kriget närmar sig. Det kan vara så att det är en större kris för Ryssland än vad vi trott.
Plötsligt händer det, kollaps på en månad. Då känns det fel att Ukraina ska behöva ge bort något territorium alls nu.
Ukraina bestämmer!
Jag är inne på det spåret också. Något är på väg att spåra ur. Dumaledamöter som säger att ekonomin är krigets fel, bloggare som öppet hånar krigsledningen, ledamöter från det egna partiet Enade Ryssland som säger att Putin är en föredetting och Putin själv som talar om krigets slut på hans egen krigspropagandahögtid. Något är i rullning.
Jag tror att insikten och anpassningen från Ukraina (och Europa) till att sluta tro att USA har hela lösningen har gjort att de nu vågar slå på djupet med egna förmågor och utan att be pappa USA om lov och det har skadat den ryska ekonomin på riktigt.
Det ligger mycket i vad du skriver ovan, Umlaut.
Jag tror att det mest handlar om att de nu har tillräckligt med egen förmåga för att kunna slå djupt in i Ryssland och skada deras ekonomi på riktigt.
De är inte längre beroende av varken Europa eller USA när det gäller långdistansvapen och kan då göra som de vill utan att någon kan lägga fåniga restriktioner.
Sen är de fortfarande beroende av ekonomiskt stöd men där har det aldrig varit något tjafs om att de inte ska få spendera pengarna som de vill.
De Storm Shadows de fick använde de flitigt mot mål inne i Ryssland så länge de räckte men siktade då mest in sig på ammunitionsdepåer, säkert för att de fått restriktioner om att inte slå på mål som kan betraktas som civila.
Det kan säkert ligga något i det. Tror iofs att de använde SShadow främst mot hårdgjorda mål typ bunkrar för att deras egna långskjutare saknar stridsspetsar som kan slå hål på bunkerssystem.
Men har sett det blixtra förbi i flödet att Fire Point inlett ngn form av samarbete med tyska företag som gör delar till Taurus styrsystem. Så drt kan hända att barbarerna får räkna med typ 1 ton bunkerpenetrerande Flamingo i relativ närtid.
Ja, det var väl bland annat de där ammunitionsdepåerna som Shadows användes till. Tycker att produktionen av dem borde ha kommit i gång vid det här laget, samtidigt är de också svindyra precis som ATACMS och Taurus. Det absolut bästa är faktiskt om Ukraina kan bygga så mycket som möjligt själva.
Samarbetet låter utmärkt, längtar efter att få se resultatet!
Och här är även kärnan till en av förklaringarna till bidragande faktorer att putin är trött nu. Nämligen att det är svårt att dölja mängden av brinnande saker på rysk mark för ers putinhet.
Och det i sin tur ger dubbla insikter 1. Det är mycke nu 2. Fan de kanske ljuger för mig om annat
Från gårdagens rekord i olokaliserade anfall i förhållande till lokaliserade, en mer normal nivå sett till sista tiden med den höga ration 0.61.
N Slobozhansky-Kursk 2↘️
S Slobozhansky 9💥↘️
Kupyansk 1↘️
Lyman 5↘️
Slovyansk 2
Kramatorsk 1
Kostjantynivka 11💥↘️
Pokrovsk 28💥💥↘️
Oleksandrivskij 5↗️
Huliaipole 27💥↘️
Orikhivsk 0
Prydniprovskij/0↘️
Localized 91↘️
Unlocalized 56↘️↘️
Total 147↘️↘️
Ratio unloc/loc 0.61↘️↘️
👍
Myten om det framgångsrika fosterländska kriget som Putin odlat går inte längre att upprätthålla. Ekonomin har nu gått in i den negativa spiral som vissa förutsade redan 2023-2024. Den leder till ekonomisk kollaps och är nog nästan omöjlig att stoppa.
Kasparov har väl sammanfattat det till att ryssar är oberörda så länge ett krig går bra, men om ryssarnas krig går dåligt, då kan staten falla. Putin är säkert väl medveten om detta, och min uppfattning är att det syns.
Frågan är vad Putin egentligen kan göra om han ska klara sig kvar vid makten.
Kan han övertyga Ukraina om att få behålla ockuperade områden går det nog att sälja in som vinst men har ju svårt att se att det kommer att hända.
Misstänker att han nog kommer att fortsätta kriga trots allt och hoppas på ett genombrott. Endera vid fronterna eller om han ökar terrorbombningarna ytterligare för att få Ukrainarna att till slut tappa modet och vilja ha fred även om det innebär att ge upp områden.
205, såg ditt inlägg i går angående Sullivan.
Där har ju jag och Johan varit överens om att han påverkade Biden negativt.
Beslutet att Ukraina inte fick slå in i Ryssland var helt galet. Likaså att de inte levererade ATACMS tidigare.
Samtidigt under Biden så gick det sakta åt rätt håll. Till slut fick de i alla fall freda sin gräns och slå 100km in i Ryssland, och så småningom fick de även ATACMS.
Under Biden vågade man sakta ”eskalera” och korsa röda linjer. Var vi stått i dag om demkokraterna vunnit och fått fortsätta vet vi förstås inte. Hade fler röda linjer passerats?
Hade de fått makten i senaten, hade stödet kanske ökat betydligt? De var ju ständigt motarbetade eftersom de inte hade kontroll över huset. Majoriteten är (eller var i alla fall) för fortsatt eller ökat stöd till Ukraina.
Det jag och Johan inte var överens om var ju tron på att Trump skulle vara ett bättre alternativ. Johan kallade Biden för barnamördare vid flera tillfällen. Då gällde det just begränsningarna hur Ukraina fick använda vapnen de fått från USA.
Nu med Trump har budgeten till Ukraina minskat från 50 miljarder USD (det senaste beslutet som togs förutom de extra miljarder Biden sköt till innan han avgick) till 400 miljoner USD och några vapen skickas inte om inte Europa köper dem.
Johan kallar inte Trump för barnamördare för det, där nöjer han sig med ”att USA inte är vår vän, USA gör vad som är bäst för USA”.
Biden var feg och skulle vågat mer och han skulle absolut inte ha lyssnat på Sullivan.
Försöker man få det till att Trump är bättre för Ukraina än om Biden-sidan fått fortsätta är det uppenbart att det är ett politskt val och inte något som är förankrat i verkligheten.
När det gäller feghet har Europa tyvärr delvis gått hand i hand med Biden men det har varit upp till respektive land. Sverige har inga restriktioner, Storbrittannien skickade Storm Shadows (så länge det räckte) utan restriktioner.
Tyskland däremot har fortfarande inte vågat skicka Taurus.
Biden och Sullivan förtjänar absolut kritik precis som många andra.
Men jag behåller mina tokens i det här fallet för där höll jag med Johan! 😄
Likheten mellan de två admin. tycker jag är uppenbar, de skiter i sina allierade så länge det inte gynnar antingen Trump eller USA (Biden).
Att USA överlag gör vad som är bäst för USA håller jag med om (det gör väl iofs. alla länder) men när det gäller kriget i Ukraina har jag svårt att hålla med dig.
Under Biden skickades det vapen och humanitärt stöd för miljarder till Ukraina utan krav på återbetalning eller liknande. Biden uttalade tydligt sitt stöd för Ukraina och Zelenskyy och pekade ut Ryssland som ansvariga för det illegala kriget och införde även en rad sanktioner.
USA är inte medlemmar i ICC har alltså inte någon delaktighet i det, men Biden gav sitt stöd för efterlysningen av Putin.
Trump drog i stort sett in allt stöd, behandlar Zelenskyy som skit och försöker pressa Ukraina att gå med på en orättvis fred. Han försöker få det att framstå som att kriget är Ukrainas eget fel.
Trump pressade även Ukraina på att skriva under ett avtal där USA skulle få del av utvinning av sällsynta jordartsmetaller och andra naturresurser. Ukraina skrev på för att de hoppades att Trump skulle fortsätta stötta dem men det har inte gett ett skit.
Trump har ökat handeln med Ryssland och försöker normalisera kontakterna med Ryssland trots att kriget fortsätter..
Trump har även införst sanktioner mot personer delaktiga i ICC och motarbetar alltså aktivt deras arbete.
Trump gör precis tvärtom mot för vad Biden gjorde.
Om båda inte bryr sig ett dugg om sina allierade och bara gör vad som gynnar USA måste de alltså ha helt olika syn på vad som är bäst för USA.
Det är ju precis det de har, det är därför de är två olika partier.
Bra poäng!
Fast då verkar det som att de flesta egentligen har samma syn som Biden när det gäller vem som är vän eller fiende.
Som sagts flera gånger förut. Det blir logiskt om man ser vad som gynnar Kreml.
Sedan är fortfarande den djupa staten tillräckligt djup och maktbalansen ännu inte helt till presidentens favör för att kunna gå fullt ut.
Jag tolkade Putins utspel om konflikten i Ukraina går mot slut som att Ryssland skulle avsluta det och nöja sig med det de tagit.
Men, kan det varit så att han menade att dom snart vinner det? Det första alternativet känns som självmord på alla sätt.
Jag börjar luta åt att det bara är frågan om att lugna den ryska befolkningen eftersom det framkommit allt mer kritik. Han säger sig också vara villig att träffa Zelenskyy och kan tänka sig diskutera med Europa.
Det lät likadant för ett år sedan när Trump låg på honom om att det måste bli fred. Gick ju så där då och jag tvivlar på att det verkligen kommer att hända något nu.
Han börjar nog känna sig rejält pressad, men det skulle inte förvåna mg om han istället kommer att slå ner ännu hårdare mot de som vågar opponera sig i Ryssland.
Fast det kan förstås vara så att flera med makt i Ryssland börjat vända sig emot honom och att han känner sig tvingad att avsluta. I så fall kommer vi nog få se den ryska propagandan börja prata om vilken seger man redan uppnått med det man lyckats ta.
Återstår i så fall att se om Ukraina går med på det. Jag tror snarare att de tar det som ett tecken på svaghet.
Å andra sidan vet vi inte heller hur krigströtta Ukrainarna ev. börjar bli. Tycker det mest låter som att de vill kasta ut Ryssland, men det är förstås mest från sociala medier, vad vanliga Ukrainare överlag känner är det lite svårare att veta.
En undersökning i Ukraina från ett år tillbaka visade att nästan 69% nu ville att Ukraina skulle försöka förhandla fram en fred och 24% ville fortsätta strida. I början av kriget var det tvärtom.
https://news.gallup.com/poll/693203/ukrainian-support-war-effort-collapses.aspx
Det är ett tydligt tecken på att man börjar bli trötta på kriget och då var det där för ett år sedan.
Samtidigt om man istället frågar om man är beredd att ge upp områden är runt 60% emot det.
https://www.pravda.com.ua/eng/news/2026/04/30/8032491/
https://www.reuters.com/world/europe/vast-majority-ukrainians-reject-major-peace-concessions-poll-finds-2025-12-15/
Man är alltså inte beredd till eftergifter och bara de senaste månaderna har det motståndet ökat något.
Man kanske kan anta att Ukrainarnas beslutsamhet stärks när nu ryssland visar allt större svaghet och krigets hjul börjar svänga i Ukrainas favör.
Det är inte otroligt att det kan bli möjligt med större genombrott om den ryska sidan fortsätter att försvagas. Några nya kupiansksprintar kan förändra allt. Något ligger i luften.
Jo, det ligger något i luften.
Även om Ryssland fortfarande är de som tar ett par åkrar om dagen går det långsammare så en vändning kan nog komma snart.
Kan Ukriana börjar ta tillbaka landområden även om det också bara blir några åkrar i taget blir Putin tvungen att mobilisera igen, och kanske även inför krigsekonomi, om han ska kunna vända på det. Frågan är om han vågar.
Det kan ju vara så att Putin inser att det inte går att fortsätta, att man nått höjdpunkten nu och därför tänker försöka få till en fred där han hoppas få behålla områden så han visa en form av vinst.
Ett lite oväntat drag, fast samtidigt vore det förstås en tydligare pik mot Tyskland än att bara dra hem trupperna.
** Trump säger att han kan flytta 5 000 amerikanska trupper till Polen efter att tidigare ha lovat att dra tillbaka dem från Tyskland
USA:s president Donald Trump föreslog idén att flytta 5 000 trupper till Polen efter att tidigare ha lovat att dra tillbaka amerikanska styrkor från Tyskland.
Som svar på reportrars frågor den 8 maj om saken sade Trump att det var ”möjligt” att han skulle göra flytten, med hänvisning till starkare relationer med Polens ledarskap.
”Polen skulle tycka om det. Vi har en bra relation med Polen. Jag har en bra relation med presidenten,” sade Trump. **
https://kyivindependent.com/trump-might-relocate-5-000-us-troops-to-poland-after-previous-vows-to-withdraw-from-germany/
Så nu förflyttar Krasnov trupperna inom räckhåll för ryska KABs och Shaheds. 5000 amerikanska soldater på ett bräde. Snart förflyttar Krasnov resten av de tyskbaserade amerikanska trupperna till Baltikum, inom räck håll för ryskt artilleri?
Vilken kognitiv sonat!
Nu brukar Trump kasta ur sig idéer lite hur som helst, tveksamt om det blir av.
Det skulle absolut vara lite intressant om det blev av. Fast ännu hellre Estland än Polen.
Jag läste nånstans att när han slönde ur sig detta i affekt, så visste inte försvarssdep. nånting. Inte ens att det var i planen.
Jag tror att Trump möjligen har stött på problem från kongressen, som ju beslutade tidigare i år att höja anslagen till den amerikanska närvaron i Europa (när trump ville minska dem). Alltså får han inte ta hem trupperna men vill ändå markera mot Tyskland.
Vilken markering mot Tyskland: uteblivna intäkter logi, markapengar, krogbesök och prostituerade.
** Trump kan utöka truppavvecklingen till Italien när spänningarna inom NATO ökar
President Donald Trump kan utöka sin plan att minska den amerikanska militära närvaron i Europa bortom de 5 000 trupper som redan är planerade att lämna Tyskland. Källor inom NATO antyder att Italien kan bli nästa land att drabbas av en tillbakadragning av amerikanska styrkor. Dessutom överväger Trump att avboka en planerad utplacering av långdistansmissiler till Tyskland. **
https://www.kyivpost.com/post/75804
Naaahh, Trump bebisen blev ledsen i ögat när Meloni läxade upp Rubio.
Jävla pajas!
👍🏻
** Pro-ukrainska partisaner satte eld på ett lok i Rysslands Lipetsk oblast, hävdar grupp **
https://kyivindependent.com/pro-ukrainian-partisans-set-locomotive-ablaze-in-russias-lipetsk-oblast-group-claims/
** 🇺🇦✈️ Su-27-besättning, som använde GBU-bomber, genomförde ett framgångsrikt anfall mot en koncentration av fiendens personal, – Soniashnyk **
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlibgpyybs2e
** 🇵🇱 I Polen hittades en spaningsdrönare nära gränsen till Kaliningradregionen. Den polska militärpolisen rapporterade att den hittade drönaren är en militär spaningsdrönare som användes för övervakning och inte var avsedd för stridsbruk. Den var också utrustad med flera kameror. **
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mliasjjwwk2e
Dit Krasnov flyttar de 5000 amerikanska trupperna. Får de ens ta med bössorna? Ens mössorna?
AFU rapporterar:
147 combat clashes
7 704 kamikaze drones
2 021 shelling (12 from MLRS)
Något lägre än normalt, men så var det ju vapenvila också.. Skönt att i alla fall slippa KAB.
Vapenvila för Ryssland innebär att man låter vissa vapen vila till förmån för andra.
Patron ur, ta en lur.
Så sant så sant
** 27/27 drönare nedskjutna 🦅 **
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mliafwnu2k2e
Jag håller nog med dig om det mesta i både ditt försvar av din hållning samt din analys. Däremot var det för Ukrainas del inte bra att Obama vann presidentvalet över John McCain. Hade McCain vunnit hade det mesta sett helt annorlunda ut. Det är jag fullständigt övertygad om.
Det var f ö Krasnovs mycket dåliga respekt (gentemot McCain) då som gjorde att jag blev väldigt tveksam till honom redan då.
MCcain var en äkta republikan.
Synd att han som sagt inte vann över Obama och att partiet numera verkar helt domineras av karriärlystna gummiryggar och populister.
Jo, det hade nog sätt annorlunda ut då.
Sen vet vi inte vad som faktiskt hämt om Harris vunnit mot Trump. Hon kanske hade agerat ännu fegare än Biden, men jag har svårt att tro det när de flesta demokrater vill stödja Ukraina.
Hon var åtminstone uttalat för Ukraina inför valet. Om det sedan var valtaktik eller genuint kan man ju inte veta.
Ja McCain var våldsam och gillade napalm.
Det hade behövts i den tid vi är nu.
yes, att Krasnov hatade honom av alla gör ju att så här i efterhand förstår man varför.
Som jag trodde. UA ville inte riskera sin internationella goodwill med några äventyrligheter i centrala Moskva på segerdagen. Det var klokt. När ska Ryssland börja tänka på sin goodwill i omvärlden? Ett klart eftersatt område för att säga det milt. Om nu inte freden skrämmer Putin mer än kriget.
Vi kommer nog att få se enormt med rysk goodwill när kriget är över och de plötsligt ska vara snälla vänner med alla, i förhoppning om att allt ska gå tillbaka till innan kriget.
Rabatt på LNG och olja gör minnet kort sen investerar vi i RU igen efter två år.
Exakt
Du ger det så länge?
** Nya bilder har dykt upp från den nyligen bildade ryska 2:a Lada pansardivisionen. **
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3mlic4kgdxs2t
För vissa går utvecklingen baklänges
Genialt med öppen motorhuv som stöd för gallret. Motorhuven har ju ingen funktion egentligen, inte alls faktiskt! 🤦
Ger framförallt fin sikt också så man vet var man kör!
Fri sikt uppåt för drönarbevakning.
Det är förstås nästan viktigare än att hålla sig på vägen nu för tiden.😄
Kan den ens köra 😂😂😂..?
🤣🤣🤣🤣🤣🤣✊✊
Off-Topic, Kina
Giftermålen minskar och det lär ge effekt även på barnafödandet.
De tog tidigare till drastiska metoder för att begränsa barnafödandet och nu har de istället problem åt andra hållet. Undrar om det kommer några överdrivna försök att vända på det.
De kanske inför tvångsgifte?
”Knappt 1,7 miljoner giftermål registrerades i Kina i det första kvartalet, enligt Bloomberg. Det är en nedgång med över 6 procent jämfört med för ett år sedan och den lägsta nivån någonsin.
Civilministeriet har publicerat äktenskapsdata sedan 2013 och under det första rapporterade kvartalet registrerades 4,3 miljoner äktenskap.
Bloomberg betraktar siffrorna i ljuset av Kinas demografiproblem och skriver att den åldrande befolkningen kan förklara nedgången.”
https://omni.se/antalet-giftermal-i-kina-pa-lagsta-nivan-nagonsin/a/JO6nPb
Japan har samma problem.
Hela den utvecklade världen har det men den verkar få ännu mer effekt i just Kina efter åren med ett-barns politiken.
De som faktiskt skaffar barn har en preferens att bara ha ett barn. Eftersom de själva och deras föräldrar var ensam-barn utan syskon så är det det normala.
Jag med 😳
😂
Tänk att två ord kan vara så kul 🤣🤣🤣😳
😂
😂
Putin kommer avsluta detta endast om han lyckas ta sig ur det levande och sätta sig i säkerhet i Kina eller NK, med sin förmögenhet säkrad. I vanlig ordning kommer folket att tro att elaka NATO har orsakat det.
Tre scenarior jag ser:
1. Ryska ekonomin kollapsar då den är sämre än någon kunnat förutspå. Ett nytt post Sovjetunionen 2.0, oligarker som plundrar och stjäl kommer starta. Putin flyr enl. ovan.
2. En kupp med höga personer inom admin., personer inom försvaret och andra som fått ta skit och blivit oskyldigt anklagade kommer köras igång. Det blir blodigt och stökigt och det kommer brinna i Kreml. Putin flyr enl. ovan.
3. Putin blir mördad (Pinata) av några som tröttnat på hans (o)ledarskap, oklart om de vill fortsätta kriget på ett annat sätt eller att man vill avsluta o slicka sina sår. Putin flyr INTE enl. ovan.
Oavsett vad kommer det för omvärlden visa att UA var de starkaste och RU en propaganda kuliss.
Trump kommer att föröska ta åt sig äran men ingen utom hans MAGA-nötter tror på det.
Vi hoppas att en ryggrad växer ut på europeiska politiker oc att vi kan inom en snar framtid vinka adjö till ett splittrat och sönderfallande USA
⛽️ 🔥 ✊
Jag tror nästan mest på en variant av 2.
De som ta över kommer att förhandla fram ett avtal med Putin där de tvingar honom att lämna över större delen av sin förmögenhet men innan han hinner sätta sig i säkerhet råkar han ut för en olycka.
De vet att han säkert har många vänner kvar och precis som Putin gjorde med Prigozjin vill man minska risken för att han ska ställa till framtida problem.
De höga personer som kan iscensätta en kupp är nog till stor del av samma skrot och korn som Putin och drar sig säkert inte för att agera på samma sätt. Det skulle även tydligt visa vilka som nu har makten statuera ett exempel på vad som händer om andra falanger försöker sig på något.
Sen kommer de nog att avsluta kriget, försöka få allt att återgå till det normala. Det vill säga ett elitstyrt Ryssland där korrumptionen är ledstjärnan medan man låtsas vara demokratiska.
Alla vet att det bli pinhata och folkfest
** ❗️Massiv överföring av rysk utrustning till Zaporizhzhia-riktningen: upp till 40 (!) enheter dagligen endast mot Berdyansk, – Andryushchenko Ett stort antal lastbilar med personal och ammunition till Melitopol – Tokmak – Vasylivka-triangeln.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mliclk2xak2e
HÖGINTRESSANT 🧐
”Kreml har lagt fram förslag om att Ukraina ska dra sig tillbaka från Donetsk, en ”liten eftergift” för att få slut på kriget. Men Finland visade redan under andra världskriget värdet av att kämpa för mindre landbitar. De förlorade Karelska näset – men visade Sovjetunionen vilket högt pris Finland betingade, skriver försvarspolitiska forskaren Mykola Bielieskov.”
https://www.dn.se/debatt/ukraina-gor-som-finland-och-ryssland-betalar-priset/
** “Ukraina är inte längre bara en biståndsmottagare; det framträder som en säkerhetsleverantör för Europa,” skriver Andrew Chakhoyan, akademisk direktör vid Universitetet i Amsterdam, i denna debattartikel. **
https://kyivindependent.com/russias-war-comes-home/
Artikel om hur kriget skulle kunna avslutas, gissar att vi alla här är för det tredje scenariet och hoppas på att vi skaffar oss en ryggrad.
** Rysslands krig i Ukraina måste ta slut: Så här skulle fred kunna uppnås
Det tredje scenariot — kallat det bästa av vissa — är att vi äntligen tar ansvar, beväpnar Ukraina ordentligt för att driva tillbaka Ryssland. Vi har resurserna. Det som saknas är ryggrad. Ukraina återtar mark, Krim förblir i juridisk limbo, och Putin hävdar ändå seger — för tyranner som kontrollerar manuset erkänner aldrig nederlag. **
https://nypost.com/2025/05/30/opinion/russias-war-in-ukraine-must-end-heres-how-it-could-happen/
Fjärde scenariot i mitt inlägg som dom måste läst?
** Enligt min mening ägde en vändpunkt i kriget rum igår. Kanske förstår vi fortfarande inte fullt ut betydelsen av vad som hände. För första gången visade Putin offentligt sin svaghet och oförmåga att självständigt skydda sin huvudstad, sin parad och sig själv från våra attacker. **
https://bsky.app/profile/antongerashchenko.bsky.social/post/3mlihqa6lwc2i
Var väl samma förra året ganska exakt?
Då bad han inte Trump om hjälp med vapenvila, det var betydligt fler stadschefer som deltog inkl. Xi och de visade upp militär utrustning på riktigt och inte bara förinspelat.
Så nog var väl årets version en betydligt blekare tillställning som visade på svaghet?
Xi bad UA att inte dröna.
Zelensky sa att ”våra vänner” har bett oss inte dröna.
RU föreslog vapenvila.
Nog fanken var Trump ute då också och hyllade vapenvilan??
Som sagt, det är något i luften och inte bara drönare.
** 🇺🇦🇱🇹🇱🇻🇪🇪 På grund av drönarincidenter har Ukraina erbjudit de baltiska länderna hjälp från sina experter för att stärka lufssäkerheten — en vädjan har skickats till den estniska ambassaden, — ERR Ukraina har rätt att försvara sig, men som Estlands utrikesminister påpekade är man orolig för risken för allvarliga incidenter.
”Att minska riskerna har redan diskuterats med Ukraina. Ukrainska drönare flyger påstås inte av en slump nära gränsen. Ryssland är rädd för NATO, vilket är anledningen till att man till exempel inte använder missilsystem nära gränsen,” — tillade Margus Tsahkna **
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlill2yiec25
** ❗️Den ukrainska drönarbataljonen “Apachi” från den 81:a luftburna Slobozhanske-brigaden avvisade en rysk attack i Sloviansk-riktningen. Soldaterna förstörde helt en kolonn med 16 motorcyklar.
“Apachi”-piloterna organiserade snabbt försvaret tillsammans med närliggande enheter.
Bataljonschefen Oleksandr Denysov rapporterade att inte en enda motorcykel nådde ukrainska positioner — alla förstördes, och alla angripare eliminerades medan de fortfarande närmade sig. **
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mlimujuurs26
Enkelt – förhandlingsdelegation ska träffas och sen har ju RU hintat om nåt seriöst förslag för fred.
9 Maj fick inte förstöra det
Alla högg direkt grundlurade.
Lite oroande för när RU vill ha eldupphör på riktigt senare i sommar…
Drönarenheten Apachi…..varför kommer jag att tänka på Robert Gustafsson och I manegen med Glenn Killing…..
Apachi Indian
Prosit!
Tack ska du ha!
”Jag ska tjepa upp det här fjolträsket”
😂
Såg du MXT att du är skyldig mig 100 AI tokens
Jag enotsade nig den skulden med ett långt inlägg längre upp. Vi har ju haft samsyn när det gäller ”Sull-Ivan”.
Däremot är du skyldig mig 100 tokens för att du aldrig kallat Trump för barnamördare trots att du skrivit att du skulle bedöma Trump utifrån vad han gör.😉
Var jag inte så sur igår så Dengamle kallade mig gnällig 🧐
ok 50 tokens räcker 👍
Jag förlorade självbehärskningen, det hjälpte inte med ett isbad i svavelsyra.
Sorry!
Ser ni MXT post ovan om rörelser bakom Zaporizha?
Rätt intressant men lite lurig med språket.
Tror ni dom drar bort bakre funktioner från området?
Men förstärker upp försvar?
Lurig med översättningen, satt och funderade på den på twitter hela morgonen.
så kul har jag
Växla till engelska sidan så har du originalet där…
Tack för det tipset, förändrar mitt liv.
Var ju den engelska versionen som var dåligt ordad 😀
Ah, ok! 😂
Som alla levande legender tog upp ovan om att Putin sagt att vi närmar oss krigsslut.
Kan varit för 9 Maj men förslaget är att RU får behålla massa mark.
EU blev helt till sig och har formerat sig för förhandling.
Trump vet ni.
Detta är livsfarligt för sekunden RU behöver eldupphör då är det för att dom håller på att förlora.
Väst FÅR INTE spela med, gör vi det tar jag inte segersnusen.
Det gäller att Europa inte lägger sig i utan låter Ukraina bestämma.
Vi ska varken komma med några hot t.ex. om indraget stöd eller locka med fantasifulla säkerhetsgsrantier. (Har vi inte skickat trupp nu efter fyra år lär vi knappast göra det senare heller).
Till exempel – ”EU står bakom UA rätt att fortsätta detta krig årets alla dagar tills dom återtagit sitt land”
6 Maj skulle vi sagt det.
Vi var tysta 9 Maj så skäl att vara oroliga har vi absolut
Återstår ju att se om Ryssland backat något överhuvudtaget på sina krav. Om det är så att de ”bara” vill ha Donetsk, så har de nog börjat inse att det håller på att skita sej.
Som ni säjer så måste Eu sätta band på sej själva och överlåte beslutet åt Ukraina och lova att stödja dom vilket beslut de än tar.
Trump ja, han dräglar över de av Putin utlovade mineraltillgångarna från Donetsk, så han kommer nog att försöka påverka det till Putins fördel.
Precis! Deras beslut. Vi kan möjligtvis hoppas att de fattar rätt beslut också för vår del. Fast det kan vi absolut inte kräva. Vi måste stå bakom dem vilket beslut de än tar.
Även på en söndag blir man hatad av MXT, sju dagar i veckan är det.
Håller i stort med MXT förutom denna
”Där har ju jag och Johan varit överens om att han påverkade Biden negativt”.
Du vill ju här försöka frikänna Biden i vanlig ordning 🤣
Ja – jag hoppades att Trump skulle vara bättre och det gjorde Ukraina och Europa också.
Alla skall dömas på sina handlingar och jag var hoppfull om USA/Biden fram tills VDV i Kherson ungefär väl eller nåt sånt – usa skulle ju komma till undsättning visste man.
Redan September 2024 när Zelensky var i USA kritiserade jag både Trump och Biden.
Har dessutom skrivit två svidande långa inlägg om Trump redan vintern/tidig vår 2025.
och kritiserar Trump varje vecka för nåt sk1t gör han alltid.
Skillnaden är ju att du och hela andra tråden relativiserade Bidens förräderi och försvarade det.
och lägger all tid på Trump för minsta lilla idiotuttalande. Den uppmärksamheten förtjänar han inte.
Kanske är jag som försökt hålla en balans här?
Sen såklart – i Augusti 2025 lurade Trump rätt många (inte dig grattis till en gratis kupong på McDonalds) att han skulle börja göra det rätta – materiel och att UA skulle återfå hela sitt land.
Hör du inte mig resonera kring hur EU skall ta över stafettpinnen från USA rätt ofta?
Och att jag gärna ser Trump och USA misslyckas.
Däremot så genomför USA nu en enorm kampanj för att komma ut på toppen i kommande kris och Europa är passiva när vi borde försöka positionera oss istället.
Sanningen kanske är att det är du och andra tråden som lagt ribban så ojämnt i kritiken istället – Biden fick inte kritiseras alls, och Trump måste alltid kritiseras varje dag?
Jag fick ju veta i andra tråden att om jag kritiserade Biden när han var president var det samma som att stödja Trump, innan jag skrivit ett ord om Trump.
Nu har ju andra tråden bestämt att en röst på Tidölaget är en röst på Ryssland så där ligger jag i lä.
Jag vet att det är svårt att hålla sig till hederlig argumentation men brist på trumpkritik är det då inte från mig. Och Biden nämner jag bara efter att han förlorade valet när det är dags att driva med dig.
Nu är det Trump vid rodret och vi kritiserar honom, förut var det Biden och vi kritiserade honom.
Tycker att jämföra Biden och Trump är som att jämföra Adolf och Chamberlain.
Chamberlain ville ju väl, bevara freden, men var naiv och kanske feg. Adolf ville Tysklands bästa och allt han gjorde var för Tyskland, men hade i en del historiebetraktares ögon en del mindre sympatiska personlighetsdrag.
Klockrent! 😂👍
Dagens mest oväntade kommentar 😳
Nä tycker lnte jag.
skälet till att vi fick andra världskriget låg inte så lite hos såna som Chamberlain.
Adolf hade kunnat hålla på bäst han ville om Europa 1938-1939 gått in stenhårt.
USA har väl dessutom under tidigare regeringar tsgit ut Libyen, skapat ISIS, destsbiliserat Irak och lite annat kul.
Israel har alltid fått hålla på som dom velat och 7 Oktober 2023 gav dom ett bra skäl att öka.
Att framställa USA innan trump som fredens bevarare är fel.
Kalla kriget?
Jalta 1945?
—
Post Biden har USA 2026 aktivt börjat försvara sin petrodollar och det kommer dom göra tills dom antingen lyckas eller misslyckas.
Trump är pigg på det för han berikar sig något kopiöst löngs vägen – allt är business för honom.
USA är precis som banken inte vår vän och gör det dom anser är bra för dom. Trump har hittat sin nisch och kommer gasa på. När allt är över är väl trumpfamiljen snorrika om han inte åker på rättsligt efterspel på riktigt.
Iran har varit ett mål så länge jag kan minnas och nu börv det krig – dold agenda, ja tydligen.
Regimbyte – ja viktigt som fanken.
Chamberlains Fred för vår tid är ökänd MEN ansvaret för WW2 ligger helt på Stalin och Hitler (och Mussolini som också ville ha utökat rike).
Med det sagt håller jag helt med om att om UK och Frankerna satt stopp i tid hade det snabbt varit över.
Hm, undrar hur Europa hade sett ut om inte Usa hade tagit befälet över västra delen efter VW2, och utan marshallhjälpen…
Usa stöttade inte Europa av välgörenhet det håller jag med om, de såg en fördel med att ha ett stabilt Europa, med ett ekonomiskt starkt Tyskland, som stod under Amerikanskt beskydd mot Sovjet. Tyskland skulle inte bestraffas så hårt efter kriget att de återigen drabbas av hämndlystnad.
Det är inte konstigt att de Europeiska länderna, ja de som inte gränsar mot Ryssland då, har blivit bekväma med att ha Amerikanska Natotrupper i sina länder, och inte behöva lägga ut en massa pengar på försvar. 2% gränsen var det väl inte många Nato länder som följde.
Jag tyckte det gick ganska bra, ända tills Ukrainakriget visade att vi inte kan lita på Usa längre.
Angående Biden, så verkar ju de Demokratiska presidenterna ha det gemensamt att de är obestlutsamma när det gäller svåra utrikespolitiska beslut. De är så rädda för att ta fel beslut så de tar inget beslut alls. Undrar om det har med deras väljarbas att göra… Det finns inte samma fanatism hos Demokratiska väljare som hos Republikanska, de svänger lättare, om deras kandidat klåpat. De republikanska väljarna, som kristna högern, främligsfientliga och de snorrika byter inte till Demokraterna om Republikanerna t.ex felbombar i mellanöstern osv, så länge det inte drabbar dom själva.
Men, hursomhelst, det är dags att Europa börjar stå på egna ben, även försvarsmässigt.
Vem jämför Biden och Trump?
inte jag – jag kritiserar först Biden när han är president och sen Trump.
Huvudet på spiken 🙂 ”Upptumme”
Nu var det inte jag som drog fram Sullivan från början.
Biden gjorde mycket dumt men jag tyckte det var väl magstarkt när du kallade honom för barnamördare och min poäng är att han var otroligt mycket bättre för Ukraina än vad Trump är i dag. Visst kan man kalla det för försvar av honom om man vill det, men det är bara i förhållande till Trump.
Men då håller vi oss väl till att kritisera Trump, helt okej för mig! 😁
Var Biden bättre för Ukraina?
Ukraina har helt släppt USA nu.
Europa har brutit med USA, nästan.
Förtrollningen är bruten.
USA har ALDRIG varit vår vän.
Det som händer just nu händer därför att Trump lyckats bryta förtrollningen – det är bra.
Han gör det inte för stt hjälpa men allt han rör vid blir fel – mycket bra
Harris hade varit alterntivet inte Biden. Och ja, jag är övertygad om att det varit bättre för Ukraina. Enda fördelen med Trump är att han nästa fått EU att vakna militärt men i övrigt har han inte bara varit dålig för Ukraina utan för de flesta länder.
Jag tycker dock att du förringar de offer som USA gjorde för att befria både Europa och Asien i VK2.
Jag pratade som ung på det glada åttiotalet med en äldre släkting i USA som liksom sina två bröder riskerade livet för vår frihet och det här etsat sig fast.
Bra fångat Johan👍, det var inte alls meningen att trigga igång något mellan dig och MXT, men proportionerna är skeva, vilket du fångar väl.
Det faktum att Trump är 95 procent inrikes förbättras inte av att den största kritiken mot honom sker av helt inrikespolitiska skäl, ja, svenska sådana. Man ser det i länder, längre i öst, och söderut, i Europa där Trumps inrikespolitik inte har samma betydelse för det egna landets, där inte varje yttring av Trumps inrikespolitik vållar kraftiga svallvågor av inrikespolitisk ångest. För det är i den amerikanska inrikespolitiken som till vänster om högern speglar sin egen inrikespolitiska agenda. Trots att det handlar om helt olika samhällen och förutsättningar.
Den Gamle yrar i nattmössan drar in Adolf Hitler och Nell Chamberlain. Det är ganska enkelt: skillnaderna mellan Trump och Biden betydligt mindre än mellan Magdalena Andersson och Biden, och skillnaderna mellan Trump och Ulf Kristersson betydligt större än skillnaderna mellan Ulf Kristersson och Magdalena Anderssson.
Försökte bara fånga en liknelse som beskrev hur jag ser på dom båda presidenterna.
Inser att alla andra inte ser på det på samma samma sätt, men jag vill inte vara oförskämd mot dom för det.
Bra att du är helgonet i tråden 🙏🙏
Vet ibland inte varför jag hänger på forum och skriver, förr eller senare blir man ovän med folk.
Kanske för att det är en aktivitet jag fysiskt klarar av.
Då säger den kloke att olika åsikter är bra och lite bråk rensar luften. Så är det nog för många.
Pojkar, pojkar. Nu skall vi inte bråka om vem som är mest lik Hitler. Själv håller jag på Putin.
👍🏻
Du har en åsikt och du framför den utan att vara otrevlig.
Tror absolut inte du gjort dig ovän med någon!
Olika åsikter måste vi ju få ha.
Jag tycker du har så fyndiga kommentarer, och har man olika åsikter så har man ju möjligheten att kanske lära sej nåt nytt. Den möjligheten har man inte om alla tycker likadant, och tolkar all information på samma sätt.
Jag skrev ju nåt bra, att du var ett helgon?
Det är igång nu, tror andra posten från MXT om förflyttningar spelar in här.
inte offensiv men förbekämpningen
https://x.com/maks_nafo_fella/status/2053411743531954213?s=46&t=Vah3JXV31B9lXwZOK5gF7w
Håller tummar för att vi får den sommaroffensiv som vi ville ha 2023.
Tolkar det som att twittraren är barbar alltså..?
I så fall kan det vara på G 😍!
Håll ögonen på en offemsivstart från UA, inom max månader
Hej vänner!
Jag tar en liten paus från att skriva här. Behöver lite paus ibland, återkommer längre fram. Men jag swishar mitt bidrag för maj.
SLAVA UKRAINI
Blixtoffensiv bekräftad! 🥳
Ah, du menar att han blivit blixtinkallad av Budanov.
Förlåt, det skulle kanske vara hemligt!
Jo precis, det är väl sånt som brukar ligga bakom tillfällen när DenGamle går awol? Men kanske ska man hoppas på att han ist. sticker över till USA och tar en rejäl tremånadersbläcka med Trump, Vance och Hegseth. Förutom att de skulle få för fullt upp för att ägna sig åt annat skit är det inte många som skulle överleva ett sånt fylleslag med DenGamle tänker jag.
Inte för lång bara för det finns ju ingen annan att hylla oreserverat så det blir mindre hyllningar
Ledsen om mina skriverier om Biden och Trump gick för långt.
Bli inte borta för länge som Johan skriver, då kanske du dessutom missar sommaroffensiven!
Nu är han väl på väg dit förstod jag det som?
Vi kanske skulle haft avskedsfest istället för att bråka om Hitler 😐
Hoppas pausen inte blir så lång!
Ha en trevlig paus, men bli inte borta för länge, det är mycket som händer i världen.
Ska vi avsluta dagens strålande diskussion?
Trump är det bästa som hänt det här kriget för han fick Europa att vakna.
Vet inte när vi gjorde det senast, 1914?
Därefter har vi varit som små knähundar till USA och rullat runt när vi får order om det. Skrämda och rädda.
WW2 var ett praktfiasko för oss, kalla kriget var vi helt utmanövrerade och post 1989 försökte vi välkomna Ryssland in i värmen – gick sådär.
Ukraina vågade inte bryta innan det gick för långt och Trump har dålig impulskontroll.
Vad som händer i USA är inte direkt intressant men dom försöker klippa till oss detta år – var så säkra.
Världen gick ändå mot global konflikt för Putin har TILLÅTITS ta oss hit av en hel avbytarbänk med Chanberlains.
UK har förstört för sig själva så även hackordningen i Europa är förändrad – bra för många länder det.
Nu är Biden bakom oss, sällan ni läser nåt om honom eller hur?
Trump har över två år på sig och sen får vi se vad som händer, är vi redan i fullt krig eller kan USA dra in klorna och bli isolistionistiska igen hur fan man nu stavar till det.
sannolikheten att UA vinner är hög.
Europa kanske fegar ur igen, vem vet. Dock så börjar svaga dåliga ledare få det allt svårare att lura till sig valvinsterna.
Sen ska och får man tycka olika det är väl själva grundpelaren i tråden så länge alla tycker som mig 👍
Glömde 2008 där vi var för svaga så vi åkte på slasken.
Hmm, tror att vi hade haft ett helt annorlunda Europa, och inte ett bättre, om inte Usa hade agerat som dom gjorde efter VW2. Visst, de tjänade på det själva också, men de såg till att Europa hade fred, även om det var ett kallt krig.
Visst hade de kunnat pressa Stalin mera, så inte halva Europa hade hamnat under Sovjets ok, men nu blev det som det blev. Stalin lyckades lura den trötta Roosevelt, även mot Churcuills bättre vetande.
Eller så hade vi knäckt Hitler redan 1939 istället?
Trump är en barnamördare – tror det var vad som saknades från min sida?
👍😄
Plötsligt händer det 😂!
Zelensky ger sig inte – bra
https://x.com/zelenskyyua/status/2053516677883506834?s=46&t=Vah3JXV31B9lXwZOK5gF7w
Belgarna släpper på frysta ru medel
https://x.com/insidereng/status/2053455844935688489?s=46&t=Vah3JXV31B9lXwZOK5gF7w
Ah, nu lurade du mig!
Hade varit riktigt stort om det hade handlat om att de till slut vågar släppa på de frysta pengarna men det var ju ”bara” avkastningen från dem och det har det ju inte varit några problem med tidigare.
Ryssland bidrar alltså bara via Belgien och de frysta medlen där med 16ggr så mycket till Ukraina jämfört med USA.
Jo inte allt men dom är ju proryssar tydligen så alltid något
Nu skall Dengamle iväg och leda våroffensiven, oklart om det är ryssarnas eller ukrainas, så skicka med era lyckönskningar 👍
Ukrainas 🧐.
Väntar på se ryzarnas malas ner av Ukrainska fpver med mera.
Till slut rasar allt ihop för dem.
Bara slänga sig i Azovska sjön och drunkna. Inte sprit men har ändå hört det ska vara en bra död drunkna.
De får testa en masse. ☠️
Det är på gång.
Verkar bli Kier Starmers sista vecka?
Kan bli sjätte premiärministern på 10 år. Ungefär som i Peru och Bolivia.
Det ser illa ut, UK.
Har väntat på detta
https://x.com/maks_nafo_fella/status/2053555261428703537?s=46&t=Vah3JXV31B9lXwZOK5gF7w
Vilken fadäs för Israel. En väpnad grupp slår ut Iron Dome med drönare
Detta universalvapen som skulle ge skydd från allt som kom från luften.
Kolla här 🤩🤩🤩
https://x.com/freudgreyskull/status/2053580923686523383?s=46&t=Vah3JXV31B9lXwZOK5gF7w
Kramatorsk och Sloviansk förblir i Ukrainska händer. Bra. Sen återtar man mark i riktning mot Donetsk.Jag tror tror ryssarna börjar få välling i musklerna. Ett tecken på nervositet.
RU utnyttjar vapenvilan till att flytta runt trupp – oväntat…
Ryssland är på dekis. USA är på dekis. Kina står på lerfötter. Storbritannien blir mindre och mindre. Hur länge är skottarna med? Och nordirländarna?
Vems tur är det att vara supermakt och världspolis i framtiden?
Brasilien
Synd att tillfället att klippa dom då de bandar på väg försvinner. Förhoppningsvis tunnar de ut på andra punkter som hjältarna kan hitta och sticka hål på.
Snart händer det, jag har en mycket god magkänsla om inte vi (=alla länder som inte är Ukraina) stoppar dom.