Ryska förluster och andra nyheter

Eftersom Ryssland hållit igen de senaste dagarna när det gäller massiva terrorattacker har även Ukraina låtit bli att attackera mål inne i Ryssland. Zelenskyy varnar Ryssland att om de återgår med sina attacker så kommer Ukraina att göra detsamma. läs mer hos Kyiv Independent.

Ryska förluster i Ukraina

KWIA är visserligen under tusen men i övrigt höga förluster. Även om det varit en form av vapenvila när det gäller långräckviddiga attacker har kriget vid fronterna inte stannat.

  • 920 KWIA
  • 4 Tanks
  • 7 AFVs
  • 76 Artillery
  • 1 MLRS
  • 1 557 UAVs
  • 9 UGVs
  • 231 Vehicles and Fuel tanks
  • 2 Special equipment

Ryska aktiviteter

Även här kan man se att ryssarna, för andra dagen i rad. inte verkar ha använt några KAB men antalet drönare är högt och när det gäller artilleriet har vi inte varit uppe på den här nivån sedan augusti 2025. De senaste två dagarna låg det istället under 2 000. En möjlig slutsats man kan dra är att de har ont om granater. Efter att ha hållit igen i två dagar kan de alltså öka antalet. Det kan förstås också vara ett tecken på att de rent allmänt ökat intensiteten. Vi får se de närmaste dagarna om det fortsätter vara lika högt eller om det faller tillbaka.

  • 180 combat clashes
  • 8 037 kamikaze drones
  • 6 380 shelling (25 from MLRS)

SLAVA UKRAINI


STÖD UKRAINA!

När tror du att kriget i Ukraina kommer att vara över?

Visa resultatet

Laddar ... Laddar ...

131 reaktioner på ”Ryska förluster och andra nyheter”

  1. Som Johan brukar skriva, avslutas kriget med en förlust eller med för stora eftergifter för Ukraina finns risken att det inte bara blir vapen utan även missnöjda soldater som kommer att göra Europa osäkert.

    ”Det är stor risk för omfattande vapensmuggling från Ukraina till övriga Europa om kriget med Ryssland avslutas. Det säger den europeiska gränsmyndigheten Frontex vice chef Lars Gerdes till Die Welt.

    Bedömningen bygger på en ganska enkel analys. Om kriget avslutas med ett avtal kommer Ukraina ha gott om vapen, ammunition, sprängmedel – och människor som har ont om pengar.

    – Det kan bli ett säkerhetsproblem för Europa.”
    https://omni.se/varnar-ukrainas-vapen-kan-smugglas-till-eu-vid-fred/a/16qVkq

    1. I den frågan får man ju hoppas att det Zelensky pratade om häromdagen om att tillåta ukrainska pmc:s skulle kunna en viss pysventil på den något mer kontrollerade sidan av spektrat. Så kanske en stor del av dem kan ägna några år med att jaga rätt på ryska krigsförbrytare runt om på jorden, och slå ut ryska pmc:s om/när de dyker upp i Afrika osv.

  2. Man kan ju ana vilka som ligger bakom. 

    ”Tyskland har drabbats av en våg av sabotage mot landets infrastruktur, skriver TT.

    Det löst sammansatta vänsterextrema nätverket Vulkangruppe har tagit på sig flera av dåden, och polisen har utlyst en belöning på en miljon euro för information om de misstänkta gärningsmännen.

    – Man vet inte riktigt vilka de är egentligen, men sannolikt är de en liten grupp väldigt rutinerade personer, säger Simon Teune, doktor i politisk sociologi vid Freie Universität Berlin.

    I januari slog nätverket ut strömmen för omkring 45 000 hushåll och 2 000 företag i Berlin, vilket beskrivs som stadens största mörkläggning sedan andra världskriget.”
    https://omni.se/polisen-i-tyskland-jagar-extremt-vansternatverk/a/6qoBmz

    1. Det här hände innan DenGamle lämnade tråden va?
      Jobbigt annars om han trodde att han åkte till Ryssland för att sabotera infrastruktur men i själva verket var grannfrun en honeytrap som lurade honom i famnen på ryska sabotörer i Tyskland…

  3. Off-Topic, Iran och oljan

    Enligt artikel i Economist är det de europeiska oljebolagen som gynnats mest. Låter lite konstigt.
    Har tyvärr inte tillgång till att läsa hela artikeln, men kanske någon annan här har en prenumeration?

    ”Irankriget har drivit upp oljepriserna kraftigt och gynnat europeiska oljejättar som BP och Total Energies. Men USA:s oljebjässar har inte haft samma framgång, skriver The Economist..

    Not all oil giants are prospering from the Iran war
    Exxon and Chevron have benefited less than their European rivals”

    https://www.economist.com/business/2026/05/06/not-all-oil-giants-are-prospering-from-the-iran-war

    1. ** Europa borde bete sig mer som Kina gör om det vill överleva denna kaosålder

      De USA och Israel kan ha startat kriget i Iran, men – bortsett från de stridande själva – är det Kina och Europa som har mest att förlora på det. Ändå, medan europeiska ledare tittar som kaniner fångade i strålkastarljus när energipriserna skjuter i höjden, har Kina svarat på krisen med anmärkningsvärd jämnmod. Det är slående hur självsäkert Peking är inför denna veckas Trump-Xi-toppmöte.

      Det beror på att Kina är bättre förberett för det jag kallar en era av ”o-ordning”. Detta är inte samma sak som oordning, där regler finns men bryts. O-ordning är en värld där reglerna själva helt enkelt har slutat att spela någon roll. Medan europeiska regeringar har varit besatta av att bevara ordning, har Kina arbetat med att lista ut hur man ska överleva kaos.

      Kina såg denna stund komma för ett och ett halvt decennium sedan när européerna outsourcade sin säkerhet till Nato, sina handelsregler till Världshandelsorganisationen och sina energiförsörjningar till Ryssland och Gulfen. Samtidigt höll Peking tyst på att lagra olja, mat och halvledare i massiv skala, och tog kontroll över världsmarknaden för sällsynta jordartsmetaller, kritiska mineraler och framtidens teknologier.
      … **

      https://www.theguardian.com/commentisfree/2026/may/11/europe-should-behave-more-like-china-does-if-it-wants-to-survive-this-age-of-chaos

    2. Lite orättvist att BP gynnas. När den demokratiskt valde Iranske ledaren Mossadeq ville nationalisera landets oljetillgångar 1951 (Han hade stöd av ett enhälligt parlament och av majoriteten av Iranska folket) tog det hus i helvetet av framför allt Anglo-Iranian Oil Co, numera känt som BP. I dag är så gott som alla världens oljetillgångar nationaliserade men då sågs det som en extrem handling. Britterna började med blockad och bojkott. GB (Churchill) fick stöd av USA ( Truman). Mossadeq störtades och in kom den oerfarne shahen Mohammad Reza Pahlavi.Hans styre resulterade i dagens mullor och där är vi nu. GB/USA bär på ett tungt ansvar för vad som händer i Iran nu. Inte minst BP. Därför tycker jag att det är orättvist om BP gynnas.

      1. Tack för historielektionen, och efter att ha läst det där håller jag med.

        Å andra sidan kanske det inte vore bättre om andra amerikanska bolag tjänade på det heller. Även om det var BP det handlade om då var det väl GB och USA agerande som ställde till det om jag förstått det rätt?

            1. Tyvärr sker det väl fortfarande på många håll.

              Lokala ledare mutas och utländska företag skövlar naturresurserna för en spottstyver medan folket inte får någon del av det.

              Om företagen betedde sig sjysst hade förstatligandet inte behövts.

  4. ** 🇺🇦Stämningen i de ryskockuperade områdena är helt annorlunda: inga parader, ingen musik, men mycket höga salutskott direkt på landningsbanorna. Ett annat ammunitionsförråd tillhörande ockupanterna bestämde sig för att avsluta med stil och satte på en fyrverkerishow utan repetition och utan en andra chans.

    Detonerna kom en efter en — det var tydligt att de hade lagrat en stor mängd ammunition där, och efter ankomsten bröt ett riktigt helvete ut. Landningsbanorna, där ockupanterna försökte lagra ammunition och gömma logistik, förvandlades till en oavbruten eldshow.

    🇺🇦Enheten 🇺🇦 RUBAKA skickade traditionellt sina hälsningar så exakt som möjligt. Medan propagandan i bakre leden målar upp en bild av storhet, fortsätter deras armé i frontlinjen att brinna tillsammans med sina egna förnödenheter. Och detta är mycket mer verkligt för dem nu än några festtal. 🇺🇦Muchnoy Jugend **

    https://bsky.app/profile/babayagafella.bsky.social/post/3mlk4ren6d22e

  5. N Slobozhansky-Kursk 9💥↗️
    S Slobozhansky 15💥↗️
    Kupyansk 3
    Lyman 13💥↗️
    Slovyansk 5↗️
    Kramatorsk 3
    Kostjantynivka 12💥
    Pokrovsk 37💥💥↗️
    Oleksandrivskij 2↘️
    Huliaipole 18💥↘️
    Orikhivsk 3↗️
    Prydniprovskij/ 0

    Localized 120↗️
    Unlocalized 60↗️
    Total 180↗️
    Ratio unloc/loc 0.5↘️

     

    1. F-l-a-m-i-n-g-o 😍.

      Den är nog väldigt intressant för hela europeiska Nato. Inte tillnärmelsevis lika dyr som Scalp/Stormshadow eller Taurus eftersom den inte byggs för att träffa med meterprecision.

      Men med 1 ton pang kommer man nästan alltid rätt ändå, trots 14-metersprecisionen. 3000 km och 14 meter är good enough och Ukraina klarar just nu att tillverka 200 per månad. Skala upp detta på europanivå och vi kommer ha både massa och precision att komma med.

  6. Off-Topic, mötet mellan Trump och Xi

    ”Den taiwanesiska regeringen oroas inte över att USA:s president Donald Trump ska träffa Kinas president Xi Jinping i veckan. USA och Taiwan har löpande kontakt med varandra, enligt utrikesminister Lin Chia-lung.

    – Vi är övertygade om att relationerna mellan Taiwan och USA kommer att fortsätta utvecklas stabilt, säger han enligt Reuters.

    Lin tillägger att Trumpadministrationen inte kommer att ändra sin politik gentemot Taiwan.

    Kina betraktar Taiwan som sitt territorium och har inte uteslutit att ta kontroll över ön genom våld. Frågan väntas tas upp på mötet mellan Trump och Xi.”
    https://omni.se/taiwan-oroas-inte-over-usa-s-nya-toppmote-med-kina/a/6qoB2e

    1. Om man ska vara petig så anser ”alla” just nu att Taiwan är en del av Kina, ett-Kina-doktrinen. Det som allt oftare ifrågasätts är att Taiwan har ett annat styrelseskick än fastlandskina. Men det var toleransen för denna ordning som låg bakom västs acceptans för tankefiguren att det bara finns ett Kina (fast med två statsskick).

      Så vi närmar oss möjligen en kollaps för ett-kina-doktrinen och istället erkännande av Taiwan som suverän stat. Detta fattar givetvis fastlandskina men de fortsätter ändå att driva på utvecklingen i den riktningen.

        1. Vete f*n faktiskt, för denna ordning har gjort att det varit relativt lugnt i Asien. Ponera att vi får en öppen konflikt, vilka ställer sig då på Taiwans sida..? USA skulle ha gjort det av både principiella och pragmatiska skäl, men med den nuvarande kakistokraten kan det mynna ut i en transaktion där han upplever att USA gör en vinst genom att låta Kina få som de vill.

          Han gillar ju idén om att dela in världen i intressesfärer.

          1. Jo, jag också rädd för att det kan sluta med det. Känner Trump att han kan göra en bra deal med Kina vette sjutton om han inte är beredd att offra Taiwan.

            Sen måste det förstås ingå i den dealen att Kina inte får stoppa USA:s handel med de taiwanesiska företag som de är beroende av.

            Trump kanske tror att det skulle vara bra för USA, att man kan rädda hem lite jobb den vägen, men det kommer säkert att ta tiotals år innan man kan bygga upp motsvarande industri i USA.

    2. ”Inför mötet mellan USA:s Donald Trump och Kinas Xi Jinping i veckan oroar sig mindre länder för att Trump ska ge upp säkerhetsgarantier mot bättre handelsvillkor med Peking. Det skriver New York Times Damien Cave i en analys.

      För att skydda sig har många länder de senaste veckorna, lite i skymundan, slutit handels- och säkerhetsavtal med varandra, påpekar han. Men allt måste ske diskret, för att inte reta de båda jättarna.

      ”Ingen vill vara den som kliver utanför ramarna”, skriver han.

      Yvonne Murray, global säkerhetsreporter på den irländska public service-kanalen RTE, skriver att mötet mellan Trump och Xi kan få stora globala konsekvenser. Hon påpekar att det har spekulerats kring att USA och Kina ska sluta ett avtal som säkrar handeln sinsemellan på bekostnad av alla andra, ett G2.

      Samtidigt påpekar hon att veckans möte är det första av två som är inplanerade under året, vilket kan tyda på att eventuella överenskommelser dröjer.

      ”Det kan ge andra länder åtminstone lite mer tid att bestämma sig för vilken roll de vill spela i det här århundradets stora maktspel”, skriver hon.”
      https://omni.se/analyser-motet-mellan-trump-och-xi-kan-paverka-oss-alla/a/BxGb9w

  7. 😂😂😂

    ** Så lätt att driva med dessa dårar som får betalt för att stödja Ryssland i Europa 😂 ”Det var inte bara ett skämt”: I Augsburg marscherade deltagare i ”Odödliga regementet” med porträtt av Bandera, Khvylovy och Malyuk

    Ukrainare genomförde en ”specialoperation” vid propagandahändelsen ”Odödliga regementet” organiserad av ryssar i Augsburg, Tyskland.

    Tack vare uppfinningsrikedomen hos tre av våra landsmän, ryska beundrare av USSR, Ryssland och Putin, marscherade de genom hela staden med porträtt av OUN-ledaren Stepan Bandera, den ukrainske författaren Nikolay Khvylovy och den tidigare chefen för Ukrainas säkerhetstjänst Vasily Malyuk.

    Förövarna av ”operationen” gav dessa välkända ukrainare olika namn och sovjetiska ”utmärkelser” – och detta var tillräckligt för att bevisa att både andra världskriget och dess deltagare inte är något annat än en dekoration för den fiktiva ryska ”storheten” för ryssarna.

    Jävla idioter 🤣 **

    https://bsky.app/profile/beefeaterfella.bsky.social/post/3mlks26zf7c2y

    https://t.me/Crimeanwind/98892

  8. ”De två män som är frihetsberövade misstänkta för grovt sanktionsbrott tros ha sålt avancerad teknik till Ryssland, bekräftar Säkerhetspolisen.

    I sitt första uttalande sedan härvan uppdagades för en vecka sedan uppger myndigheten att den misstänkta brottsligheten avbrutits men att de fortsätter att utreda huruvida det som skett är ett brott mot sanktionslagstiftningen.

    – Sverige ska inte vara en plattform som kan utnyttjas av främmande makt, säger Christoffer Wedelin, biträdande operativ chef på Säkerhetspolisen.

    – Ytterst handlar det om att svenska produkter och svensk teknik inte ska hamna i händerna på den ryska militären. ”
    https://omni.se/sapo-vi-har-avbrutit-misstankt-allvarlig-brottslighet/a/2p9mgv

  9. ** Det finns fler och fler robotar på slagfältet idag. Det är ett krig med nya teknologier, precisa lösningar och fördelar för dem som anpassar sig snabbare.

    Kall beräkning, joystick i handen och fjärrstyrt stålvapen.
    Operatören styr NRC från skydd, förblir säker medan maskinen utför stridsuppdrag där soldaternas liv tidigare riskerats. **

    https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

     
  10. Off-Topic, Iran

    ”Irans senaste fredsförslag till USA var både generöst och legitimt, säger en talesperson för landets utrikesdepartement enligt Reuters.

    – Vi krävde inga eftergifter. Det enda vi begärde var Irans legitima rättigheter.

    USA har avvisat förslaget, som bland annat innebar att blockaden av Hormuzsundet och de iranska hamnarna hävs och att frysta iranska tillgångar släpps.

    Donald Trump skrev i natt på Truth Social att förslaget var ”fullständigt oacceptabelt”.”
    https://omni.se/iran-vart-fredsforslag-var-legitimt-och-generost/a/V6QGrr

  11. ** EU och Kiev avvisade den 11 maj Moskvas förslag att den tidigare tyske förbundskanslern Gerhard Schroeder skulle kunna fungera som en europeisk medlare i fredssamtal för att avsluta kriget.

    ”För det första, om vi ger Ryssland rätten att utse en förhandlare å våra vägnar, skulle det inte vara särskilt klokt,” sade Kaja Kallas, EU:s högsta diplomat, till journalister i Bryssel inför ett utrikesministermöte.

    Kallas antydde att Schroeder inte skulle vara en opartisk förhandlare eftersom han har arbetat som en ”högprofilerad lobbyist för ryska statligt ägda företag.” **

    https://kyivindependent.com/eu-ukraine-reject-germanys-ex-chancellor-schroeder-as-peace-talks-mediator/

  12. ** ‘Vi pressade honom lite’:

    Zelensky säger att Putin nu är redo för riktiga förhandlingar
    President Volodymyr Zelensky sa att Ukraina “pressade” Vladimir Putin mot beredskap för förhandlingar, även om Ryssland fortsätter intensiva frontanfall. Kyiv söker ett konkret format för samtal samtidigt som man förbereder ett 1 000-för-1 000 fångutbyte med amerikansk medling. Zelensky varnade för att om Moskva återupptar storskaliga attacker kommer Ukraina att svara omedelbart, och sade att alla förhandlingar måste ge varaktiga säkerhetsgarantier. **

    https://www.kyivpost.com/post/75836

  13. Nu när UA inte får några fångar, RU har flyttat klart sina förband i lugn och ro och sen i veckan gör krigets största robotinsats – då är det tur att Zelensky sitter säkert.

    Allt är psykologisk krigföring och RU är skamlösa.

    Fortfarande sur på det här

    1. 👍 

      Kan hända att jag på ren jäkelskap dubbepostar ändå. 😂

      Skämt å sido, jag påbörjade ett inlägg med en ren statistikgenomgång av ryska förluster men det hade jag tänkt lägga som egen fristående post, oavsett om du eller jag redan startat dagens tråd.

      Det blir så många bilder att det bara blir drygt att scrolla igenom för de som inte är intresserade, bättre att den får leva sitt eget liv.

      Sen om den blir publicerad i dag, i morgon eller någon annan dag vet jag inte.

       

    1. Håller med, skulle inte lita för fem öre på det där proryska kontot utan att få det bekräftat från andra mer seriösa källor. 

      Det kom rapporter för ett tag sedan om att planet nu används i Ukraina och i går började det dyka upp ryska konton som påstår att de skjutits ned (med svensk personal enligt några inlägg). 

      Vet inte hur många hundra F-16 som ryssarna påstod att de skjutit ner när de anlände. Samma sak varje gång det kommer något nytt.

      Sen finns det förstås en liten möjlighet att det skett ändå. De lyckades ju ”fånga” en CV-90 till slut t.ex.

       

  14. Spännande att vi är i fokus, RU gillar nog inte oss.

    Archer, CV90, Arthur, grg, gripen, awacs

    inget annat land har gjort så mycket för Ukraina i termer av kvalitet.

    Vi gav dessutom från våra beredskapslager.

    Ja,Danskjävlarna tömde förråden men sämre materiel.

  15. Beträffande mitt angrepp på DenGamle igår och hans likställande av förhållandet mellan Biden och Trump och Ukraina, med förhållandet mellan Chamberlein och Hitler, och andra världskriget.

    Biden och Trump delar premissen att kriget primärt är ett europeiskt ansvar. Det var Trump som 2019 levererade Javelin-pansarvärnsrobotar till Ukraina — Obama hade vägrat dödliga vapen. Biden bar därefter huvudbördan tillfälligt men med ständiga fördröjningar (ATACMS sent, F-16 ännu senare) och restriktioner på djupslag in i Ryssland; Trump vill nu tvinga över bördan omedelbart.

    Mätt som andel av BNP bidrar flera europeiska länder redan mer än USA (Estland, Danmark, Litauen, Nederländerna, Finland), och EU sammantaget överstiger amerikanskt stöd finansiellt. Men USA dominerar fortfarande på tekniskt djup: Patriot-luftvärn, ATACMS och långräckviddiga precisionsvapen, satellitunderrättelser, signalspaning, Starlink-kommunikation och måldata i realtid — kapaciteter Europa saknar i tillräcklig skala.

    Att Europa nu axlar mer av den ekonomiska bördan är ett resultat som ligger i linje med en stadig amerikansk position som löpt över decennier:

    • Eisenhower frustrerad redan på 50-talet,
    • Kennedy pressade på för bördefördelning tidigt 60-tal,
    • Mansfield-resolutionerna på 60- och 70-talen,
    • Nixon-doktrinen,
    • Gates avskedstal 2011 om Natos “kollektiva militära irrelevans”,
    • Obamas “free riders”-kritik 2016.

    Trumps bidrag var att framföra samma analys utan diplomatisk dämpning.

    2014 nådde 3 av 28 Nato-medlemmar 2%-målet; 2024 var det 23 av 32. Tysklands Zeitenwende, Sveriges Nato-anslutning och fördubblade försvarsbudget är sena erkännanden av en kritik som länge varit berättigad.

    USA:s operation mot Iran 2026 gynnar dessutom Europa indirekt, säkerhetsmässigt: ett försvagat Iran innebär en störd Iran–Ryssland-axel, minskat ballistiskt missilstöd, press på Moskvas regionala allianser och försvagad iransk position i Syrien och vid Hormuzsundet — säkerhetsvinster med långsiktiga effekter på Rysslands strategiska handlingsutrymme. Europa får dessa vinster utan att bära militär eller politisk kostnad, vilket i praktiken uppväger en betydande del av den ekonomiska bördeöverföring som skett kring Ukraina.

    Skillnaden mellan administrationerna är tempo och metod, inte strategisk riktning — och den amerikanska grundpositionen att Europa måste bekosta sin egen säkerhet är 70 år gammal, inte en trumpistisk avvikelse.

    Om vi skall kall Trump Hitler så skall vi i rättvisans namn även kalla Biden, Obama, ja ända tillbaka till Kennedy för Hitlerwannabees.

    Och barnamördare.

    1. Det är nog galet om de klagat sen 50-talet och inget har hänt. Lågaffektivt bemötande fungerar inte på Europa heller.

      Tyskland kanske hade lite ångest sen 40-talet, men de andra borde ju nog ha haft möjlighet att höja på anslagen tidigare. 

      Dock verkar det nog som att det egentligen inte gått nån nöd på Usa ändå, antar att de hade kunnat använda påtryckningsmedel redan på 50 talet om det varit nåt större problem. När nu en del av de europeiska länderna saknade eget försvar hade ju Usa inga problem med att kontrollera dom om det skulle ha behövts.

      Efter kalla kriget blev det ju förstås annorlunda, då huvudfienden i öst föll samman, och Usa började rikta fokus åt annat håll. Då behövdes ju inte så mycket personal i Europa, utan mest flygfält och logistik för operationerna i mellanöstern.

      Undrar om inte en stor del av klagandet handlar om att de önskar att Europas länder ska köpa mera vapen från Usa.

      Trump har ju förstås sin America first princip, och skulle nog gärna dra bort trupperna, samt tvinga Europa att köpa mer vapen från Usa. Dessutom har han ju även den vanan att han likställer landet med dess ledare, så om han inte känner sej tillräckligt respekterad av landets ledare bestraffar han hela landet, som han nu gör med Tyskland och Italien, eftersom deras ledare sagt något olämpligt.

       

    1. Det är ju inte omöjligt då RU är egentligen totalt ointressanta för de båda förutom som en råvarukoloni. Det kanske slutar med att Kina tar sin bit av RU de blev av med och fortsätter hålla Taiwan i järngrepp, så länge USA kan få spela superhjälte i ME.

      1. Nåt sånt typ,

        USA får Sydamerika, Europa hålls rädda av RU, Kina får Asien.

        Jo, om USA får MENA vill väl Kina ha nåt mer?

        Afrika blir lite den öppna arenan.

        Ingen rör den andres kärnområden.

        Vissa områden blir proxy – må bäste man vinna.

        Alla är överens om att Europa måste hållas svagt.

        Som kalla kriget men nu också med Kina.

    2. Det är nog lite spännande. Trump är säkert lite imponerad av Xi, som är en auktoritär ledare för ett stort land, lite som Trump skulle vilja vara.

      Jag är nog lite rädd för att Trump är beredd till eftergifter åt Xi mot att deras handel sinsemellan jämnas ut. Om Kina lämnar Syd och Mellanamerika åt Usa, så lämnar Usa östra Asien åt Kina.

      Undrar vad Indien tycker om det då? 

  16. ** Ukraina säger att slagfältet har stabiliserats när drönaravlyssningar ökar till 90 %
    Ukraina har stabiliserat sina frontlinjer och avlyssnar nu upp till 90 % av ryska drönare, sade utrikesminister Andrii Sybiha i Bryssel. Han pekade också på ökat tryck på Moskva genom långdistanssanktioner och betonade fortsatt samarbete med USA och Europa om fredsinsatser och säkerhet. **

    https://www.kyivpost.com/post/75853

  17. Vi har ju trådens genier på olja och ekonomi (nej det var inte jag som ni direkt gissade, och MXT har ju tokbränt sig på oljeterminer nu när han hoppade av förlusttåget i BitCoin).

    USA har haft problem med sina statsskulds-auktioner om jag förstår detta rätt och sen säljer nån/några större aktörer.

    Samtidigt som UA förstörde partyt i MENA genom att skydda länderna där så dom vågade tuffa till sig mot USA. Trump hade nog kallt räknat med att kriget skulle göra dom livrädda så dom köpte statsskuld i ren panik?

    UK har skenande långräntor.

    Hur ser det ut i andra länder i Europa/EU?

    Kinas bostadsbubbla pyser väl och dom var desperata för ett handelsavtal med oss – vi kan avstå elbilar lättare än dom kan avstå att sälja till oss.

    Kina har tydligen rejält med oljeproduktion själva – hur mycket?

    Nånstans så kommer nån gruppering så smått börja få finansiella problem, räntorna går upp, bankerna blir rädda och sen kommer alla surdegar upp till ytan snabbt följt av ”varselvågen”.

    Jag klarar inte av att spå om det blir USA, Kina eller Europa (Ryssland är ute redan och kör på tandköttet).

    USA har historiskt varit för starka för att fällas och 2008 knäcktes EU men vi är starkare idag.

    Kina är lite klurigt för dom ljuger så dom blir blåa i ansiktet i allt – får man gissa är det värre än dom ger sken av.

    1. IEA:s senaste fritt tillgängliga Oil Market Report tycks vara april-rapporten. Detta är lite mystiskt eftersom de brukar hemlighålla den fulla rapporten i tre månader. Nå Tabell 1 i rapporten anger Kinas demand 2026 (måste vara skattning) till 17,0 miljoner fat per dag. Supply anges till 4,4 miljoner fat per dag. Det senare är förvisso en hel del, men rätt lite jämfört med demand. Back typ 12,6 miljoner fat per dag.

      Jag har hört påståenden om att de byggt upp stora ”strategiska” lager.

      1. Läste nånstans att de utökat sina lager rejält det senaste decenniet, så att de hade före Irankrisen lagrat omkring 1,4miljarder fat råolja, vilket är mer än 3ggr Usas lager.

        1. Om vi säger Kina tappar en fjärdedel av tillförseln utifrån och rundar det till 3 miljoner fat per dag. I så fall räcker lagren lite drygt 450 dagar. Länge, men inte en evighet.

  18. Ser från MXT ovan att Trump – Xi skall träffas två gånger i år, illa.

    Skulle det bli eldupphör i Ukraina och Kina-USA kommer överens är det nog game over för den här gången.

    Europa kan såklart välja krig men då har vi USA, Ryssland och Kina emot oss + en finanskris som skall skölja över oss.

    Med tanke på att USA övergett Taiwan och bett Japan sätta sig ned är risken inte obefintlig tyvärr.

  19. Nu har jag bråkar klart om reseutläggen – fick varenda pesos.

    Men som straff blir det bara två semestrar i år istället för påtänkta tre, Sverige till Jul. Kontraktet var löst skrivet och mina frågor innan jag åkte hit besvarades med ”vi löser det”. Skall man vara petig så har dom ju löst det men inte på det sättet jag tänkte mig.

    Chefen som slängde mig under bussen, när vi gick tillbaka till kontoret och jag sa att jag ska besöka honom fredag för att betala hans trippla hyra till lägenheten jag hyr av honom (som ju skall vara för beskyddet jag aldrig fick den jäkeln) sa bara ”är på semester nästa vecka” utan att rodna.

    På mötet sa han ”inga andra har tre semestrar per år” men General Manager gör en månad här och en månad i Italien. Kollegan nere på jobbet åker på semester imorgon, alla italienarna nere på projektet har 6veckor jobb – 2 veckor ledigt.

    Rena Robinson Crusoe det här.

    Inte helt riskfritt just nu om man stått på sig – flygbiljetterna skenar, viss oro för bredare stopp och jag är ju här på turistvisum så alltid ångest för att man inte får komma tillbaka in i landet, jag valde att inte bråka för får jag nåt problem äger jag det sen. Snordyrt att flyga retur, +80 000kr för oss tre så kan inte direkt ta den kostnaden själv även om högsommar i Sverige är svårslaget.

    Det positiva är väl att till jul när mitt kontrakt löper ut och det tunga arbetet precis kommit igång som jag är specialisten här för – då blir det en diskussion om nytt kontrakt. Min vilja att bråka blir nog direkt korrelerad till hur djupt vi är i finanskrisen under hösten – minns 2008 och sen COVID när exakt allt gick till noll, även nyligen projektet i Kuwait som gick från ”kom om en månad” till ”vi har hoppat av projektet” ett par iranska robotar senare. Det brukar gå blixtsnabbt när krisen slår till är min erfarenhet och det här projektet är redan finansierat och kineserna på väg att mobilisera – två års garanterat jobb men med för lite semester.

    Erfarenhet två är att om man innan krisen var eftersökt så är man under kriser ett CV av tvåtusen som slåss om samma jobb där alla som anställer känner nån dom behöver hjälpa akut.

    2009 var det väl dök det upp ett jobb på St Helena där jag till sist aldrig tog det för lönen var låg. De två som mobiliserade dit med sina respektive och barn blev uppsagda efter tre månader för projektet lades på is – sen tog det dom tre månader till innan båten kom så dom kunde resa hem till arbetslöshet mitt i den krisen.

    1. Låter lite som spelet Afrikas stjärna som man spelade som barn. Verkar nästan fortfarande vara populärt i genren brädspel. Fast det kommer väl inte ut några nya sådana spel längre. Efterfrågan på nya spel är väl litem idag!?

      Hur som helst så var det inte kul att bli rånad på St Helena. Då blev man, utan pengar till båt eller flyg, kvar. Fast reglerna hade visst någon reservutgång fast vi tillämpad nog inte den.

      1. Min dotter brukar gilla det spelet när hon var yngre, men ville bara spela med mej, för mamma brukar ha för mycket tur och bli för glad när hon vann. Jag brukar hitta alla rövarna och min dotter alla juveler 😀

        Om jag minns rätt var det så att man kunde komma över havet utan pengar, tror det var så att man kunde gå max två steg på varje kast.

    2. St Helena hade varit kul att besöka. Men ännu bättre är Tristan da Cunha. 250 landmil söder om St Helena. Du behövs där. Där finns ingen hamn nämnligen.
      Ön fick lite spaltutrymme när ”Hondius” med ditt Hantavirus besökte ön för en vecka sedan. Där finns ingen flygplats heller så när sjukvårdspersonal från Capetown skulle hjälpa dom smittade fick dom hoppa fallskärm. Tuffa sjukvårdare får man väl säga. Postbåt gick förr med post och förnödenheter var 14e dag. Idag förbeställer man nog förbindelsen. 80 familjer bor där och Du behöver bara lära Dig 8 efternamn. Huvudstad eller rättare Huvudby är Edinburgh of the Seven Seas som är det samhälle i världen som ligger längst bort från annan bebodd plats. Frimärkena har graverats av den fine skärgårdsmålaren Roland Svensson. Han förälskade sig i ön och invånarna på 70 – talet och medföljde oss från Capetown till Hamburg. En kväll samlade han hela besättningen och berättade öns historia. Alla fick en liten teckning av honom. En tjusig albatrossteckning har jag som ett trevligt minne från denne härlige tecknare och berättare. Alltså: Ta jobbet om Du får chansen!

        1. Liknar faktiskt min dotterdotters äldste pojk som var akterstäderska på ”Dristigheten ”. Han fick tyvärr näckrosmalaria ( seglat för länge i bräckt vatten ) och fick sluta i flottan. Blev botad genom att mönstra på fartyg i nordsjöfart och fick en lång karriär i Never come back line.
          🛳️🌊🏝️😉

  20. ”Överbefälhavare Michael Claesson tror att Ryssland kan vara villigt att testa Nato-samarbetet tidigare än vad alliansen har räknat med. Till SVT Nyheter säger han att Kreml kan vilja se om ett angripet Natoland får hjälp av övriga medlemsländer, och att Ryssland vill ”exploatera sårbarheter”, medvetna om att de inte kan besegra Nato militärt.
    På frågan om när han tror att Kreml kan vara redo att testa försvarsalliansen svarar han:
    – Nu. De vet att hela västvärlden rustar. Då ställer jag mig frågan, varför skulle man vänta med att exploatera upplevda sårbarheter?”
    https://omni.se/a/q6JQWo

        1. NATO löser det elegant. Först ett möte i Bryssel, sen ett mote i Ramstein, sen ett möte Washington, sen ett möte i Paris, sen ett möte i London…osv…osv. Vi tråkar ut ryssarna m a o . Glömde mötet i Helsingborg nästa vecka.

Lämna en kommentar

Rulla till toppen