Ryska förluster med nytt rekord för logistiken.

Dagens rapport visar höga förluster av manskap och artilleri men framförallt har vi ett nytt rekord när det gäller logistik/mjuka fordon. Det förra rekordet låg på 524 så det är inte någon liten höjning heller.

  • 1390 KWIA
  • 7 AFVs
  • 74 Artillery systems
  • 1 MLRS
  • 1851 UAVs
  • 7 UGVs
  • 626 Vehicles and Fuel tanks
  • 8 Special equipment

SLAVA UKRAINI


STÖD UKRAINA!

När tror du att kriget i Ukraina kommer att vara över?

Visa resultatet

Laddar ... Laddar ...

70 reaktioner på ”Ryska förluster med nytt rekord för logistiken.”

  1. Lägre tryck. Det ryska har efter en tids  sjunkande planat ut. Det olokaliserade ukrainska trycket alltjämt på platån minst 100 anfall.

    N Slobozhansky 2,
    S Slobozhansky 12💥↗️,
    Kupyansk 2↘️,
    Lyman 20💥↘️,
    Slovyansk 16💥,
    Kramatorsk 1,
    Kostjantynivka 14💥↗️,
    Pokrovsk 28💥💥↗️,
    Oleksandrivskij 3,
    Huliaipole 22💥↘️,
    Orikhivsk 1,
    Prydniprovskij 0,

    Localized 121↘️,
    Unlocalized 100↘️,
    Total 221↘️,
    Ratio unloc/loc 0.8.

      1. Man skall inte dra för stora växlar på bråket mellan Nawrocki och Zelensky. Tusk och regeringen tonar åtminstone ned det hela.
        Kan iofs bli ett slagträ i valet (men det är väl först nästa höst?).

  2. Off-Topic, värmeböljan i Frankrike

    ”Två barn, två och fyra år gamla, hittades på måndagen döda i en bil i Carpentras i södra Frankrike. Det rapporterar The Guardian. Temperaturen i staden uppgick under dagen till närmare 40 grader.

    – Dödsorsaken är inte avgjord än, men huvudmisstanken är att det var kopplat till hettan, säger åklagaren Hélène Mourges.

    Under helgen dog tre äldre personer i trakten kring Bordeaux på grund av hettan. Röd vädervarning råder i mer än hälften av Frankrikes 96 departement, och temperaturen väntas överstiga 40 grader på flera håll de kommande dagarna.”
    https://omni.se/tva-barn-hittades-doda-i-bil-i-extremhett-frankrike/a/k0m04L

  3. Off-Topic, kriget i Iran

    ”Att hindra att Iran utvecklar kärnvapen är värt risken för en global ekonomisk depression, säger Donald Trump enligt CNN.

    På frågan om han är villig att riskera att utlösa en depression genom att anfalla Iran igen svarar han:

    – Inte på det sätt jag gör det. Det kommer inte att orsaka en depression. Men om de inte lever upp till – ja, kärnvapen trumfar depression.

    Ett Iran med kärnvapen kan orsaka depression snabbare än den rådande situationen, fortsätter presidenten, och hotar än en gång Iran med nya militära angrepp.

    På måndagen har det återigen kommit motstridiga besked om fredssamtalen. USA:s vicepresident JD Vance hävdar att Iran gått med på att släppa in IAEA-inspektörer, medan Iran förnekar att kärnenergiprogrammet ens diskuterats.”

    https://omni.se/trump-krigsmalen-trumfar-en-global-depression/a/d4q46O

    1. ”USA:s vicepresident JD Vance och Libanons president Joseph Aoun har nu diskuterat planerna för en nedtrappning av konflikten i landet, rapporterar nyhetsbyråer.

      Libanon och ett varaktigt eldupphör mellan Israel och Hizbollah utgör en viktig pusselbit i överenskommelsen mellan USA och Iran, men Aoun själv medverkade inte i förhandlingarna i Schweiz. I gårdagens samtal, där även Trump-sändebudet Jared Kushner och medlarlandet Qatars premiärminister Mohammed bin Abdulrahman bin al-Thani deltog, diskuterade parterna hur man ska skapa ett bestående lugn i Libanon.

      – Vi tror verkligen att vi kan nå en punkt där Libanons territoriella integritet och suveränitet skyddas, och att Israels säkerhet skyddas, sa JD Vance efter mötet till reportrar.

      Samtidigt uppger Israels premiärminister Benjamin Netanyahu att den israeliska militären beviljats ”full handlingsfrihet” att bemöta de hot som uppstår i södra Libanon.”
      https://omni.se/vance-i-samtal-med-libanons-president/a/5pR8w1

      1. Det finns ju en FN-resolution som väl är drygt 20 år gammal gällande Hezbollahs illegala närvaro i Libanon. Se till att Iran/Hezbollah följer den och Israel behöver inte rensa gränsområdena längre.

  4. Off-Topic, Iran och Sverige

    ”Terrorhotet mot Sverige är fortfarande förhöjt, enligt Säkerhetspolisens nya bedömning. Säpo varnar bland annat för att Iran fortsätter rekrytera ungdomar med gängkoppling för att utföra våldsdåd i Sverige, skriver TT.

    Enligt säkerhetspolischefen Charlotte von Essen går terrorhotet och säkerhetshotet allt mer in i varandra.

    – På det sättet att vi ser att statliga aktörer använder sig av proxys för att utföra attentat, och ett sådant attentat kan ju i vissa fall utgöra ett terrorattentat.

    Ryssland utgör samtidigt fortsatt det största hotet mot Sverige. Säpo vet exempelvis att Ryssland har kartlagt skyddsvärd verksamhet i Sverige, men vill inte gå in på vad det rör sig om.

    – Kartläggningen kan användas vid senare tillfälle, det kan vara en del av en krigsförberedande åtgärd, säger von Essen till TT.”

    https://omni.se/sapo-iran-fortsatter-varva-unga-svenskar-for-attentat/a/0p3Bb2

      1. 😦
        Besöker inte längre den andra bloggen (efter att ha uttryckt sympati för MED är man dessutom Persona non grata). Att detta relativiserande fortfarande åberopas är fascinerande.
        (Än är inte den sista idioten född)

      2. Det där är en faktoid som är sällsynt svår att få bort. Det stämde tidigare men när gängvåldet toppade gick vi om Finland i absoluta tal (också). Sen var ju trenden ganska alarmerande, Finland och övriga jämförbara länder visade stadigt på minskning medan vi låg kvar på oförändrat, allt drivet av våldsutvecklingen i en jämförelsevis liten grupp.

  5. Off-Topic, Storbritannien och EU

    ”Majoriteten av unga britter i åldern 18 till 28 år vill se en ny folkomröstning om EU, tio år efter brexit. Det rapporterar The Guardian med hänvisning till en ny studie från tankesmedjan More in common.

    Många av de tillfrågade beskriver brexit som den första politiska händelse som de var tydligt medvetna om, samtidigt som de själva var för unga för att rösta eller delta aktivt i debatten. 50 procent av dem beskriver brexit som ett misslyckande, och tre av fem uppger att de vill se en ny folkomröstning för att återansluta till EU.

    – Intressant nog är det få som tror att brexit var dömt att misslyckas från början. Liksom resten av allmänheten tenderar de att säga att det hade kunnat bli bra, men att politikerna förstört den chansen, säger tankesmedjans chef Luke Tryl till The Guardian.”
    https://omni.se/tre-av-fem-unga-britter-vill-ha-ny-omrostning-om-eu/a/gkpdAA

  6. Som Umlaut skrev i går, bråket gynnar bara Ryssland.

    ** I ett gemensamt upprop larmar ukrainska och polska medier om krisen i relationerna. Sex polska och ukrainska medier utfärdade ett sällsynt gemensamt upprop den 23 juni och varnade för att den eskalerande spänningen mellan de två länderna riskerar att spela Ryssland i händerna. ** https://kyivindependent.com/in-joint-appeal-ukrainian-and-polish-media-sound-alarm-over-crisis-in-relations/

  7. ** ‘Ni kommer aldrig att behålla ockuperade områden’: Ukraina varnar Ryssland vid FN att ‘Ge er av innan det är för sent’
    Kortfattat: Ukrainas FN-ambassadör Andrii Melnyk höll ett kraftfullt anförande inför säkerhetsrådet och anklagade Ryssland för avsiktliga attacker mot civila, barn och kulturarv. Han sade att Putin hade anslutit sig till de ”mörkaste gestalterna i modern historia” efter attacken mot Kyiv-Pechersk Lavra, försvarade ukrainska attacker mot ryska oljeraffinaderier som legitima militära mål och varnade Moskva för att de aldrig skulle behålla ockuperade ukrainska områden. **
    https://www.kyivpost.com/post/78739

  8. Hur sjutton tänkte de nu? Inte alls?

    ”Transportstyrelsen har beviljat 29 ryska kaptener så kallad lotsdispens, vilket gör att de kan anlöpa svenska hamnar utan myndighetskontroll. Det rapporterar Expressen. Försvarsmakten är kritisk och varnar för att godtrogenheten kan straffa sig.

    – Vi måste ha otroligt god kontroll i både bälten och i Öresund på vad som går in och ut, säger viceamiral Ewa Skoog Haslum som efterlyser en översyn av regelverket från myndigheten.

    FOI-forskaren Niklas Granholm ser bland annat en risk i att handelsfartyg kan användas som startpunkt för drönare.”
    https://omni.se/ryska-kaptener-far-dispens-forsvarsmakten-kritisk/a/0p3B2E

  9. Off-Topic, Tucker Carlson

    En till av de mer extrema anhängarna som nu överger Trump.

    ”Tucker Carlson har fått nog av Republikanerna och kommer inte att stötta partiet inför mellanårsvalet. Det säger den konservative profilen i podcasten ”Can’t be censored”. Han tillägger samtidigt att han inte kommer att rösta på Demokraterna.

    – Så jag vet inte vad jag ska göra, säger han.

    Den tidigare Fox-programledaren stöttade Donald Trump inför valet 2024, men är starkt kritisk till USA:s agerande i Iran. Han menar att kriget skett mot amerikanernas vilja och på deras bekostnad.

    – Jag har konsekvent försvarat det republikanska partiet i 35 år, men det finns inget sätt att försvara det här. Så nej, jag drar. Och om jag drar, då tror jag att många andra också gör det.”
    https://omni.se/tucker-carlson-bryter-med-republikanerna-jag-drar/a/Rjo19W

  10. ** ❗️Den 🇷🇺ryska mobila luftvärnsgruppen som vaktade lastbilarna flydde helt enkelt in i trädlinjen under attacken av drönaren ‘🇺🇦Hornet’. ** Film:

    https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mowwovbsfc2d

    ** ❗️🇺🇦Ukrainska GUR-militära styrkor attackerar 🇷🇺ryska logistik med drönare på motorvägen Melitopol–Dzhankoi — den viktiga artären i landkorridoren till det ockuperade Krim.​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​ ** Film:
    https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mowvlx2c4s2d

  11. ** Något jag har väntat länge på att få se: drönaroperatörer som slår mot rysk logistik vid en av de viktigaste flaskhalsarna i landkorridoren till Krim — mitt i en pontonöverfart bredvid den skadade Chonharbron.

    Om Kerchbron någonsin slutar fungera kommer överfarterna som denna att bli oundvikliga dödsfällor för rysk logistik. Varje konvoj, bränslelastbil och försörjningskolonn på väg in till Krim kommer att tvingas genom samma smala trånga passager, vilket gör dem till utmärkta jaktmarker för drönaroperatörer.

    Filmmaterialet ger också en sällsynt inblick i Chonharbron efter en serie ukrainska drönarattacker. Det som återstår av överfarten verkar vara bara några meter väg, där de ryska styrkorna till synes endast tillåter personbilar att passera. ** Film:

    https://bsky.app/profile/specialkhersoncat.bsky.social/post/3moww5llf522l

    1. Yes, frågan är när de plockar bron. Det är väl bra att så många ryssar som möjligt drar därifrån innan. Å andra sidan ökar kaoset ju fler som ska samsas om de sinande resurserna.

  12. **🔥Ett antal bränder rapporterades på Krimhalvön, samt i hamnen i Kavkaz, – Crimean Wind

    ▪️Oljeterminal i Kerch;
    ▪️Position för S-300/S-400;
    ▪️Bagerovo, där ytterligare en S-300/S-400 är placerad;
    ▪️Hamnen i Kavkaz;
    ▪️Yuzhnaya järnvägsstation i Kerch;
    ▪️Bron över Norra Krimkanalen nära Izumrudnoye;
    ▪️Ockupationsplatser på Arabatspetsen;
    ▪️Flyganfall i Genicheskaya Gorka och Schastlivtsevo**

    https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mowxa4n4dc2h

  13. Off-Topic, Staffan Westerberg har gått bort.

    Säga vad man vill om Staffan men de som växte upp med hans barnprogram har i alla fall fått bestående minnen för livet. ”Putt, putt, putt, putt, putt…”.

    ”Regissören, manusförfattaren och skådespelaren Staffan Westerberg är död, uppger familjen för Kulturnytt. Han blev 92 år gammal.

    Westerberg var mest känd för tv-produktioner som ”Vilse i pannkakan” och ”Lillstrumpa och Syster Yster” på 1970- och 80-talet. Han jobbade också med bland annat teatern Brunnsgatan 4.”
    https://omni.se/regissoren-staffan-westerberg-ar-dod/a/Rjo1nO

    1. Jag gillade pannkakan. Har aldrig förstått alla drev mot karln. Han var helt enkelt väldigt egen och sådana som han drunknar numera i all strömlinjeformad sk*t som sköljer över oss. RIP!

  14. Off-Topic, AI-bubblan

    ”And so it begins”?

    ”Den sydkoreanska börsen handelsstoppades under morgonen för att lugna investerare efter att Kospi-indexet rasat 8 procent, rapporterar Bloomberg.

    Indextunga AI-aktier som Hynix och Samsung tappade över 12 procent och bidrog till kraschen.

    – Utförsäljningen verkar främst drivas av vinsthemtagningar efter den senaste tidens kraftiga rally, säger Eugene Asset Managements investeringschef Ha Seok-Keun.

    Enligt nyhetsbyrån är det främst utländska investerare som trycker på säljknappen.

    Efter 20 minuter hävdes handelsstoppet. Vid stängning var Kospi-indexet ner 10 procent.”
    https://omni.se/seoulborsen-handelsstoppad-index-kraschar-9-procent/a/V6jg7p

  15. ** ☣️ Biologisk terrorism: Ryssarna skapar förutsättningar för spridning av mjältbrand i Khersonregionen, – GUR Detta gäller transport av kadaver från boskap smittad med mjältbrand till begravningsplatser i den ockuperade regionen.

    Totalt finns det cirka femtio sådana anläggningar här, varav cirka tio utgör det största hotet, särskilt begravningsplatser belägna nära orterna Askania-Nova, Skadovsk och Zalizny Port.

    ▪️Ryssarna gör sig av med smittade djur utan att följa några sanitära normer. Boskadaver bränns inte utan begravs helt enkelt. Många anläggningar är i extremt eftersatt skick nära vägar och bosättningar – avståndet till bostadshus är mindre än 1 kilometer.

    ▪️Några av anläggningarna ligger i områden med höga grundvattennivåer, vilket ytterligare ökar riskerna för spridning av mjältbrandsbakterien, som kan förbli livskraftig i jorden i flera tiotals till hundra år. **

    https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3moxc6tsiqk22

Lämna en kommentar

Rulla till toppen