Under natten attackerade Ukrainska drönare bl.a. en explosioner i kraftstationen i Simferopol som ledde till strömavbrott och i Sevastopol träffades deras huvudtransformatorstation upprepade gånger. Myndigheterna har redan innan attacken medgett att ungefär halva Krym drabbats av flertalet strömavbrott.
Orenburgs gasanläggning i Ryssland attackerades också av ukrainska drönare, vilket orsakade en brand vid anläggningen. Regionens guvernör har bekräftat drönarattacken och att drönarna sköts ner över industriområdet. Lite ovanligt att han inte hävdar att alla drönare sköts ner och att det var vrakdelar som orsakade branden.
Läs mer hos Kyiv Independent se även inlägg här, här och här.
Ryska förluster i Ukraina
Ukraina fortsätter att ge Ryssland rejält med stryk med höga förluster av soldater, artilleri och transportfordon.
- 1260 KWIA
- 6 Tanks
- 4 AFVs
- 60 Artillery systems
- 2 MLRS
- 3 Air defense systems
- 1873 UAVs
- 7 UGVs
- 430 Vehicles and Fuel tanks
- 3 Special equipment

Ryskt luftvärn fortsätter också ta ovanligt höga förluster. 3 st. under en dag låter inte mycket och sett till hela kriget ligger medel över 6 per dag (det var stora förluster i början av kriget) men tittar vi ett år bakåt är medel låga 0,68 per dag samtidigt som trenden med ökade förluster är tydlig. Under det senaste året är 7 det högsta som noterats medan 9 är det högsta under en enskild dag för hela kriget.
Ökningen kanske ser futtig ut eftersom vi är nere på ental men att gå från runt 0,5/dag till 2,5/ dag är fem gånger så många, eller 400%. Jämför med om KWIA skulle ökat från 1000 till 5000 under ett halvår. Jag tvivlar på att Ryssland kunnat öka produktionen av luftvärn i så stor omfattning, gissar att det är Ukrainas förmåga som blivit bättre i kombination med att man fokuserar mer på LV för att ge fri lejd åt attackerna på djupet.
Ryska förluster av luftvärn, ett år tillbaka:

Ukrainska generalstabens rapport
När det gäller aktiviteterna vid fronterna ser det ungefär likadant ut varje dag men förstås med lite variation. Man kan ana en liten nedgång när det gäller stridssammandrabbningar den senaste tiden i övrigt går det inte att se någon trend. Förhoppningsvis betyder det att Ryssland inte har förmåga (just nu) att fälla fler KAB, tillverka och skicka ut fler självmordsdrönare eller skjut mer med artilleriet. Håller tummarna för att vi snart ser de sistnämnda siffrorna tydligt sjunka framöver. Då har vi definitivt en vändning av kriget till Ukrainas fördel.
- 251 combat clashes
- 77 air strikes
- 260 KAB/CAB
- 9741 kamikaze drones
- 3159 shelling (42 from MLRS)
SLAVA UKRAINI

** Den ockuperade Sevastopol förlorade strömmen efter att lokala myndigheter rapporterat skador på energiinfrastrukturen. Räddningstjänster sattes in, samtidigt som invånarna uppmanades att spara på telefonbatterier och begränsa elförbrukningen när tjänsten återkommer. **
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3mozalhfjvs2e
** Ryssland avfyrade 101 Shahed-typ attackerande drönare och lockbeten mot Ukraina under natten. Ukrainska luftförsvar sköt ner eller undertryckte 95 UAV:er, medan 6 drönare träffade mål på 5 platser. Attacken pågår fortfarande. **
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3mozaizvogs2e
** Ukrainska styrkor riktade in sig på denna luftförsvarslagringsplats i det ryskockuperade Kirovskoye, Krim, i Ukraina och orsakade en dramatisk kedja av sekundära explosioner. ** Film:
https://bsky.app/profile/tendar.bsky.social/post/3moza7jlkd22q
** Simferopol, Simferopol värmekraftverk i det tillfälligt ockuperade Krim attackerades. På fotot som publicerats av en lokal invånare kan en explosion observeras på platsen. Det är strömavbrott i Sevastopol. POV: 📍45.019177567316, 34.0204433499185 **
https://bsky.app/profile/babayagafella.bsky.social/post/3moyv6q5ilc2w
** Ukraina slog till mot Orenburgs gasbehandlingsanläggning under natten, cirka 1200 km bort, NASA FIRMS-data visade flera bränder. Lokala rapporter sade att två Gazprom-anläggningar träffades. Guvernören hävdade att drönare sköts ner över en industriplats — den legendariska ”skräpen” har slagit till igen. 📷 NASA FIRMS **
https://bsky.app/profile/euromaidanpress.bsky.social/post/3moz7ajzalf2e
Ukraina måste ha vässat/spetsat vrakdelarna.
Eller hur?! Dom är smarta dom där ukrainarna ….
** Nätet fortsätter att falla ut över det ockuperade Krim. En transformatorstation i Sevastopol brann under natten, Simferopol förlorade ström efter en attack mot dess värmekraftverk. Ockuperade Cherson oblast rapporterade också strömavbrott. 📷 Supernova+, Exilenova+ **
https://bsky.app/profile/euromaidanpress.bsky.social/post/3moz6hvnyww2w
** FT: Putin frustrerad när Trump värmer upp för Ukraina efter drönarframgångar
Kortfattat: Financial Times rapporterade att Vladimir Putin blir alltmer frustrerad över Donald Trump eftersom Washington fortsätter att stödja Ukraina istället för att pressa Kyiv mot en snabb fredsuppgörelse på Rysslands villkor. Ukrainska tjänstemän berättade för FT att de ser tecken på starkare amerikanskt stöd efter Ukrainas senaste militära framgångar, inklusive djupgående drönarframgångar inne i Ryssland. **
https://www.kyivpost.com/post/78820
Donald Dick har kanske insett att Ukraina vill man ha på sin sida, inte på motståndarsidan. De har erfarenhet av att försvara sig mot drönare, det har inte USA.
Här är en anledning till att RU håller sig på mattan i förhållande till övriga Europa och NATO. En ur rysk synvinkel beskedlig Trump är ett långt starkare kort än ett av skärmytslingar pressat övrigt Europa/NATO.
Det var ju en komisk felskrivning jag gjorde, ibland har Auto correct humor!
** ‼️ Ryssland: ”Leningradregionen har infört en engångsbetalning på 250 000 rubel för tjänstgöring i mobila brandteam. För varje nedskjuten drönare kommer tjänstgörande medlemmar att få 100 000 rubel, meddelade guvernör Alexander Drozdenko.”
🇷🇺: Skriv bara på detta kontrakt… **
https://bsky.app/profile/prune602.bsky.social/post/3moz2p7ubg222
** Russkies ses idag använda hästar nu som huvudsakligt transportmedel. ** Film:
https://bsky.app/profile/slavaukraini033.bsky.social/post/3moz2p2n7pk2r
Kreml infiltrerat av MP..?
Varför inte? Kreml har ju påvisats (åtminstone anklagats för) infiltrera gröna rörelser i andra länder i Europa så något borde ju komma tillbaka kan man tycka.
Off-Topic, Ekonomi/AI-bubblan
Det blir nog en självuppfyllande profetia om tillräckligt många varnar för att bubblan ska brista. 😄
”Varningen: ”AI-bubblan den största mänskligheten sett”
Den globala teknikfrossan speglar marknadens oro för att AI-haussen har gått för långt. Samtidigt väntas investerare snart köpa de stora teknikbolagen igen. Det säger bedömare till flera medier efter tisdagens branta börsfall.
Matt Maley på förvaltningsbolaget Miller Tabak bedömer att det kommer att krävas betydligt större svaghet på USA:s aktiemarknad för att utlösa några allvarliga varningssignaler, skriver Bloomberg.
Paul Gambles på rådgivningsfirman MBMG är mer bekymrad.
– AI-bubblan är utan jämförelse den största börsbubblan mänskligheten någonsin har sett, säger han till nyhetsbyrån men tillägger att det finns mer fallhöjd innan det blir ett haveri.
Läs experternas kommentarer om börsutvecklingen nedanför.”
https://omni.se/varningen-ai-bubblan-den-storsta-manskligheten-sett/a/43RLna
”Stockholmsbörsen pressades på tisdagen i spåren av den globala AI-frossan. Bland annat handelsstoppades Kospiindexet i Seoul tidigare under morgonen innan det stängde 10 procent ner för dagen.
Vid stängning var de ledande indexen OMXS30 och OMXSPI ner 1,4 respektive 1,2 procent. Utvecklingen kommer efter att indexen i Stockholm stigit sju handelsdagar i rad.
Sivers Semiconductors som ridit på börsens AI-våg föll nära 12 procent. AI-relaterade Atlas Copco backade cirka 2,7 procent, trots att aktien fått höjd riktkurs av Goldman Sachs.
Skanska har fått en tilläggsorder på 2,3 miljarder kronor för bygget av ett datacenter för en hemlig kund i USA. Aktien handlades trots det svagt nedåt.
UBS har slopat sitt råd för gruvbolaget Epiroc och säljstämplar nu aktien, som tappade drygt 5 procent.
Defensiva pjäser som Astra Zeneca, Essity och både Tele2 och Telia gick mot strömmen och toppade OMXS30. Läkemedelsjättens aktie steg runt 3 procent, medan övriga var upp 0,5–1 procent.”
https://omni.se/borsen-mot-rod-oppning-efter-sju-plusdagar/a/aJ3OzM
** Regioner över hela Ryssland inför restriktioner för bensinförsäljning när ukrainska attacker förvärrar bränslekrisen.
Minst 15 ryska regioner införde restriktioner för bränsleförsäljning den 23 juni, enligt rapporter från olika lokala tjänstemän och medier. **
https://kyivindependent.com/at-least-15-russian-regions-impose-gasoline-sales-restrictions-as-ukrainian-strikes-deepen-fuel-crisis/
** Ryska ’Z-bloggaren’ Golman uppdaterar om situationen i Ryssland: ”Voronezh blir träffat, mikroelektronik förstörs, det finns fan inget på bensinstationerna. Deras [ukrainarnas] plan är att kapa av Krim, de slår systematiskt. Tyumen blir träffat. Landet är i jävla katastrof.” ** Film:
https://bsky.app/profile/antongerashchenko.bsky.social/post/3mozd44ef5223
Han verkar inte alldeles nöjd 😂.
Ja ni var först i rymden, men TV, internet? Njet, kamrat fåntratt! Gå o göm dig i ditt hål du kom ifrån!
** Anti-regeringskänslor fortsätter att växa i Ryssland när samhället slits isär av flera kriser på alla fronter.
I ett videomeddelande till Moskvas diktator kallar en rysk kvinna Putin för en tjuv och massmördare som har förstört landet. Med i budskapet finns den vanliga ryska antisemitiska anklagelsen om hemlig judendom.** Film:
https://bsky.app/profile/stratcomcentre.bsky.social/post/3mozcqu7ee22n
** Kanadensiska försvarsmakten släppte filmklipp av en militär lasttransport på väg till Ukraina, inklusive bepansrade Roshel Senator-fordon Varje Senator som når Ukraina har en besättning, skyddar liv och förändrar förutsättningarna vid frontlinjen 📷 Kanadensiska försvarsmakten **
https://bsky.app/profile/euromaidanpress.bsky.social/post/3mozcj2mmdd2n
Den lär numera vara ett av de vanligaste splitterskyddade fordonet i Ukraina 👍🏻.
** 🤣 Putin har beordrat sin regering och försvarsministeriet att ”vidta åtgärder för att minska konsekvenserna av AFU:s attacker” på infrastrukturen till noll. Enligt honom försöker Ukraina påverka turistsäsongen genom att skapa problem med energiresurstillförseln. **
https://bsky.app/profile/meanwhileua.bsky.social/post/3mozcdipvas2b
Enkelt. Dra er ut Ukraina.
** NATO-chefen Mark Rutte säger att Witkoff, Kushner och Rubio arbetar mot en fredsuppgörelse, men Putin är fortfarande den avgörande faktorn. Han sade att Ryssland förlorar 30 000-35 000 trupper varje månad och att Ukraina effektivt träffar raffinaderier inne i Ryssland. **
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3mozc2xsv522e
** Två ytterligare förstörda ryska bränsletankbilar har identifierats i södra Ukraina, vilket ökar antalet logistikfordon som träffats av ukrainska drönare. **
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3mozbnmshg22e
** Ukrainska attackdronor träffade ett ryskt luftvärnsrobotsystem eller ett missilförråd nära Kirovske i det ockuperade Krim under natten, vilket orsakade en stor sekundärexplosion. Lokala rapporter beskrev en träff nära järnvägsstationen runt 00:30, följt av detoneringar. ** Film:
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3mozbbig5ec2e
** ❗️Ikväll upptäckte och förstörde Flottans styrkor inom de väpnade styrkorna i 🇺🇦Ukraina och Huvudunderrättelsedirektoratet (🇺🇦GUR) tre 🇷🇺ryska sjödrönare. ** Film:
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mozaxg7xlc27
Off-Topic
”Krisen i Hormuzsundet pressar upp fraktpriserna och Indien har nu bokat en oljetanker till ett pris som är 897 procent av det normala, uppger källor för Bloomberg.
Niodubblingen av prislappen uppges vara den dyraste frakten hittills i år.
Det ovanligt höga priset speglar bristen på tillgängliga tomma fartyg i regionen, skriver nyhetsbyrån.
Fartyget från det sydkoreanska rederiet Sinokor är en så kallad supertanker med kapacitet för omkring två miljoner fat olja.”
https://omni.se/oljefrakten-rusar-tog-897-procent-av-normal-taxa/a/oE97vj
Off-Topic
Trafikverket struntar i risken med IT-tjänster från USA.
”Trafikverket har beslutat att godkänna användning av amerikanska molntjänster som Microsoft Teams – vilket har lett till hård kritik från anställda på myndigheten, rapporterar Ekot. Kritikerna menar att beskedet kan leda till kraftigt ökade driftkostnader och att känsliga uppgifter riskerar att röjas.
Till Ekot säger emellertid Trafikverkets it-direktör Niclas Lamberg att beslutet är välgrundat och ett resultat av en ”sammanvägd bedömning”.
I slutet av maj rapporterade DN att den svenska regeringen har en ny policy, som uppmanar myndigheter att röra sig bort från amerikanska molntjänster. Något som stod i skarp kontrast till att Försäkringskassan i samma veva valde att tillåta bland annat Microsoft Teams, efter att ha varit emot det i flera år.”
https://omni.se/myndighetspersonalens-oro-for-molntjanster-avfardas/a/WvokqK
Var det inte samma verk som hanterade känslig info i en lösning med hos bolag i Serbien (lex Ygeman?)?
Anders ”Men vi har ju ingen (säker) lokaaal” Ygeman.
Trafikverket gör inte många rätt, var de inte de som beviljat en massa ryska fartygskaptener lotsfrihet till ett otal svenska hamnar? Det är ju som bäddat för trubbel. Jag kan se framför mig när det ligger typ 27 ryska fartyg i könsliga områden och så öppnas containrar och ut far en massa drönare av olika slag över hela Sveriges mest könsliga områden , en idé de stulit från Ukraina och lastbilarna.
Säpo borde göra en säkerhetskontroll på hela personalstaben, och de som får jobba kvar ska utbildas i riskaanalys och konsekvensanalys, och lära sig att tänka worst case senario typ.
Borde korrekturläst lite…..känsliga ska det så klart vara och inget annat.
Är du säker, det är inte nudiststränder du tänkte på?
Var hittar man en sån, frågar åt en kompis?
Man vet ju aldrig hur det undermedvetna kan ställa till det.
Fimns en enda sak som är viktig efter September – räntorna.
i uk börjar dom röra sig uppåt (jag överdriver lite) på politisk oro.
Sånt där knäcker ett land omgående.
Bägge blocken måste sätta det först vem som nu vinner, börjar man med fel signalpolitik kan det gå blixtsnabbt.
Svensken är dessutom extra känslig med sin rörliga eller ettårslåsning
Jag lånade ju till bitcoinköpet 😭
Nu är nog det ”ekonomiska” kriget i antågande.
får innerligt hoppas att vi inte blir slasken igen…
UK ligger riktigt dåligt till den här gången
Ojdå – ru har sjödrönare MXT 🧐
Något för östersjön garanterat och för oss att räkna in i ekvationen
Han vill väl inte försvaga i Baltikum 😀
Det är ett bra VM i usa, alla supportergrupper körs sitt lands grej, totala gatufester och alla gillar det – precis som det ska vara 👍😀
Såg ni igår att Dengamle kallade mig för finansgeni 😎
Skulle dock sålt SpaceX, vågar fortfarande inte berätta för bättre hälft att 50% av besparingarna ligger där och dör 😭
Du kan få byta dem mot mina kräftor som jag blixtsnabbt inhandlade efter gårdagens tråd 😳.
Hörrudu MXT, tror du jag får rätt om dollarn till sist?
I tider av oror söker sig alla till dollarn och hela den biten.
Lönen rör sig dock inte en millimeter, går ju från USD till annan valuta, satt och kollade nu på morgonen men enligt kvittot har dom skickat full lön. Annars kan man ju misstänka att dom börjar skala ned när kursen går upp så jag får samma 😀
Du får kanske rätt i att den kommer att fortsätta gå upp lite mer. Men frågan är om det beror på oro, känns ju faktiskt lite lugnare nu än när kriget i Iran startade. Krävs nog att det händer något mer.
Den har ju tagit en hel del stryk (ca: -10% sedan Trump tog över) så den har ju en del att återhämta.
Fast det är klart, går det som det gjorde förra gången han vara president så lär den bli kvar runt den här nivån. Den låg ju högre 2015-2017 sen dök den när han tillsattes. Sen när Biden kom tillbaka tog det något halvår innan den började öka igen. Sen toppade den i slutet av 2022 och backade lite efter det men låg ju i snitt högre då än nu.
Så jag vet inte om det där med att USA ses som en säker hamn när det är oroligt verkligen gäller nu för tiden.
-10% 😍😍
Var ned runt 20% ett tag och det känns att få 20% mindre i lön.
Sen blir det ju aldrig XE växelkurs, bankerna snor nån % där också från dollar till min valuta vad den nu är (bogota-pesetas).
Det finns egentligen bara ett enda orosmoln kvar nu.
Europa fortsätter prata om förhandlingar och eldupphör.
Inom några månader kommer Putin gå med på det och Trump pressa på – då måste Europa hålla emot.
Finansgeni 😍😍
😂
Jag har ett råd som hjälpt mig. Sälj strax innan börskrasch, köp efter börskrasch.
Inte lika bra som sill- och kräftteorin som är genialisk,
Jag suger åt mig alla dessa lärdomar från mästarna, en fråga bara – om man köpt Bitcoin när dom var 125 000 tror du dom går upp så man kan sälja utan skenande brakförlust till sillen eller kräftorna – frågar åt en kompis.
Börjar bli akut då min kompis tog lånet i sin frus namn eftersom bankerna verkar ha honom på nån typ av svartlista sist han skulle spekulera i oljeterminer.
Bitcoin går aldrig upp före 12 på dagen så sälj aldrig före lunch 👍🏻.
Om Sverige vinner VM i fotboll 2026 så går Bitcoin upp.
Heja heja 🇸🇪
(annars rasar dom)
🥵
🤣🤣🤣
tack för alla tips 👍
Man skulle kunna ha en kommentars- sektion till kommentarssektionen..
🍎
APPLE DELETES PUTIN’S STATE APP. KREMLIN PROPAGANDA LOSES UP TO 90% OF ITS REACH. 📱🇷🇺
On June 3, MAX — Russia’s state-controlled mandatory messenger — disappeared from the Apple App Store.
Apple cited sanctions as the reason.
Over 20 million Apple users thereby lost normal access. Push notifications for messages and calls have not worked since. (Pravda Germany)
…
https://x.com/annademilanese/status/2069469432934723658?s=46
😄👍
😂👍🏻
Krim. På väg till Ryssland.
💥 Ukraina har förstört 60 000 ton ammunition vid Östersjöflottans arsenal nära Sankt Petersburg, dn.
💪👍
😲
Takboxrally strax norr om Gävle?
😄
Luca överger Putin efter Zelenskys ultimatum?
https://youtu.be/xjaAbDW0V1c?is=Vn0g7IrrOJOr8mzU
Off topic
GOP verkar ha fått en gåva inför mellanårsvalet.
” Ett politiskt uppror kokar inom Demokraterna. Vänsterfalangen i New York har slagit ut mittenkandidater i partiet inför höstens kongressval. De backas upp av New Yorks just nu starkaste politiska maktmäklare – och sågas som ”skräpdemokrater” av partivänner.”
https://www.svd.se/a/pBrKy1/new-yorks-borgmastare-zohran-mamdans-vanstrerdemokrater-skapar-uppror-i-partiet
Kanske inte bara en gåva. Visat sig att super PACs med anknytning till republikanerna finansierar kampanjer mot mittendemokrater och för vänsterdemokrater just för att ta mittenväljarna från demokraterna.
https://www.dn.se/varlden/fusket-i-usa-valet-pengar-fran-vansterdonatorer-kom-egentligen-fran-hogern/
Tanken är att påverka de demokratiska väljarna så att de väljer en svagare kandidat, kanske en längre ut på vänsterkanten. Det kommer sedan att underlätta för Republikanernas kandidat att vinna själva valet i november.
Dagens lottorad:
1270 KWIA
1 Tank
2 AFV
67 Artillery systems
4 MLRS
3 Air defense systems
1994 UAVs
2 UGVs
450 Vehicles & fuel tanks
6 Special equipment
Slava Ukraini!
Lägre ryskt tryck och något högre ukrainskt, för ökad ratio.
N Slobozhansky 7, S Slobozhansky 11💥, Kupyansk 2, Lyman 16💥, Slovyansk 19💥, Kramatorsk 2, Kostjantynivka 19💥, Pokrovsk 32💥💥↘️, Oleksandrivskij 0, Huliaipole 13💥↘️, Orikhivsk 1, Prydniprovskij 0,
Localized 121↘️, Unlocalized 111↗️, Total 232↘️, Ratio unloc/loc 0.9↗️.