Eldupphör över 9 Maj är tyvärr lite värre än jag befarade.
Eftersom Putin precis som förra året dinglat förhandlingar med USA nu i veckan och läckt att dom arbetar på ett seriöst förslag så pass att EU börjat formera nån förhandlingsgrupp i ren iver, och sen toppade med 1000st i ett fångutbyte, höll EU helt tyst och USA bad Ukraina bärga sig.
Precis som förra året är Zelensky sur men det blev eldupphör. Han har en decentraliserad försvarsmakt men det är kul att se att alla drönarförmågor höll på avtryckaren – bra kontroll faktiskt.
Kvällen 9 Maj när paraden fått gå av stapeln helt i fred håller Putin ett tal där han direkt säger att Ukraina inte kommer få några tusen fångar ”för dom är inte redo”.
UA förväntar sig en enorm robotattack denna vecka då dom ser förberedelserna och det vore mycket ryskt att göra precis så – sen håller Trump tyst och EU skriker ”fusk” igen, iallafall jag tycker den skivan börjar bli lite repig.
Nu är inte det mer än att Zelensky behöver motverka besvikelsen och medicinen mot det är massa drönare men tyvärr lyckades Putin också få igenom en allmän vapenvila 9 – 11 Maj som Ukraina följer.
Bakom Södra fronten där jag beskrev läget i området med för lite RU förband och att Ukraina har eldkontroll över vägarna från Berdyansk har RU nu passat på att köra igenom enorma fordonståg sedan den 9 Maj.
Österifrån mot Tokmak, Melitopol, Mariopol och Berdyansk. Sen upp från Krim österut och norrut. Han tog chansen att föra in de förband och förråd han tyckte saknades i området eftersom han fick Trump att övertala Ukraina till eldupphör.
Vi får se om ett tag vad han förde in i området, bra är det då inte.
Azovstöten blev precis svårare – det är konsekvensen av detta eldupphör och varför jag surat i ett par dagar. Varje år samma sak, Ukraina vill och kan men vi stoppar dom med resultatet att kriget förlängs.
Ukraina börjar brotta till sig initiativet och Vitaly på twitter har precis luftat att han tror att RU offensiv kommer avbrytas i förtid då dom har problem med rekrytering av personal. Det är fatalt för i den övergripande situationen bör RU åderlåtas genom egen offensiv först.
Sen har RU drönarförmåga och kan förstärka upp dom också, och anti-drönarvapen är nåt halvår bort precis som för Europa, eller RU kommer ha dom före oss.
Att i ett så pass känsligt läge spela för lag Putin och låta honom fuska till sig ett övertag igen var obra, Europa kunde åtminstone med en röst sagt ”ja dröna inte paraden men dröna allt annat det är ändå krig” – men det gjorde vi inte. Zelensky försökte med det, resultatet ser vi nu – dom tvingades till flera dagars tystnad.
Bortom eldupphör och att vi återigen fuskat så Putin inte skall bränna sig för mycket.
Nu avser jag att dra iväg lite – Azovstöten är väl förankrad i fakta och egentligen inte spekulativ alls och det är min övertygelse att kanske tre brigader skulle räcka, eller kanske blir en armékår typ Azov som förflyttas dit?
Man kan ju påbörja och sen snabbt förflytta fram pansarnäven vid rätt tidpunkt för att överraska?
Redan nu såg jag i fredags att Azov flyger långtgående FPV drönare ändå bort till Mariupol och jagar enskilda fordon – när en brigad är på rull mot Dnepr och siktas på landsväg vid Berdyansk kan det bli riktigt livligt för ryssjävlarna när dom upptäcker att det är 2026.
Förbandskartorna är tillräckligt rättvisande och även UA framgångar senaste månaderna.
Det vi knappt hör alls är alla hyllningar över UA offensiv för dom håller helt tyst nu – det har dom gjort tidigare när det är lavin-stora saker i görningen.
Ett tag kom all info. från ryska milbloggare men nu har de osintare vi känner förtroende för börjat göra sina egna analyser och inte bara reposta ryska kartor.
Något ni börjat se är att UA lägger resurser på att försöka slå ut FSB högkvarter och baser – smällen i Grozny häromdagen var väl iallafall ett av målen ett FSB kontor?
Dom har även bekämpat något/några CAA högkvarter vilket leder till kaos förmodligen.
Sen det ständiga nötandet på LV, radar och plattformar bakom södra fronten, Krim och i Rostovområdet.
Armenien, Azerbaijan och så småningom Georgien kommer alla välja väst det är tydligt.
Kazakhstan har jag för mig också är på väg mot oss.
Det sker inte genom en naturlag – Zelensky har masserat dom rejält och lovar också att eliminera hotet Ryssland dom är livrädda för.
Nån av presidenterna var ju hos Putin för nåt halvår sedan och häcklade honom öppet – nåt sånt gör man inte när man är rädd för FSB.
Eftersom UA har sin ATESH över hela Ryssland som jobbar med befrielsefronterna kommer nivån på sabotage och eliminerade mål bara stiga ju svagare Ryssland blir och dom står garanterat i kontakt med de delrepubliker som skulle vilja ha autonomi/självständighet om dom kunde.
Transnistrien/ Moldavien är redan under EU och UA beskydd – bara en fråga om tid.
Vi håller oss till Södra fronten för att bygga vidare på Azovstöten, det vi inte alls vet idag är vad Ukraina har för hemliga planer. Vi vet att dom avser att återta all terräng inom sitt lands gränser – det har ni hört Zelensky och framförallt Budanov säga flera gånger senaste månaderna.
Ni hör noll om eldupphör eller hur (innan det nu kom från Putin tyvärr).
Stickspår – nångång i sommar/höst kommer Ryssland på allvar begära ett eldupphör och nån plan som är halvrimlig. USA med Trump i spetsen kommer direkt kräva det och hota med allt.
Förmodligen går det hand i hand med att finanskrisen sköljer över oss.
Där är det stora vägvalet för Europa – gör vi som under kalla kriget, rättar in oss och bugar eller stöttar vi Ukraina fullt ut?
En del i planen är att få stopp på stridigheterna i Ukraina som blöder Ryssland torra för att kunna öka hotet mot oss – det säger iallafall vår ÖB, han har nog läst tråden om öppnad konfliktyta mot oss tror jag och sen snodde han den helt skamlöst. Han kunde iallafall swishat MXT nån tusing som tack för hjälpen. Inläggen får han sno jag kommer inte försöka stämma honom för intelectual property theft (ännu).
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ob-varnar-ryssland-kan-testa-nato-inom-kort
Ett eldupphör är således fatalt för Europa men bra för USA som då blir viktiga för oss, igen.
Eldupphör har massa nedsidor – alla soldater som hållits ihop av en gemensam fiende kommer helt plötsligt stå utan en enande kraft och Ryssland kommer på dagen söndra och splittra UA inifrån allt dom kan. Ni har läst det här många gånger redan och vet vad resultatet blir.
RU kommer direkt förstärka försvaret så att återstarta stridigheter blir betydligt svårare.
För att sedan direkt ge sig på Europa, brigader vid norra fronten kan nog vara insatsberedda mot Baltikum inom en vecka?
Stridsplanen finns redan och förbandschefer har väl gjort sina förrekar kan man gissa, att ”RU har inte byggt upp förmåga mot Baltikum” är detta krigs dummaste analys från id1oter som redan visat noll analytisk förmåga då det redan idag står 3st CAA + 3st divisioner vid norra fronten som inom en vecka kan ha förflyttat sig till UFA mot Baltikum.
Det är utöver deras strategiska offensiva reserv.
Nu har vi alltså på ett år ungefär gått från ”2031” till ”3-4år” till ”i närtid” – dom skulle läst tråden säger jag bara och han tysken Breuer/Bauer börjar man misstänka är betald för desinformation.
Jag har rätt länge känt att RU har för mycket förband där då dom inte verkar vilja anfalla speciellt mycket – dessa förband har dessutom haft det relativt lugnt ett bra tag nu och kan resurssättas enkelt från Ryssland.

Nu var det inte detta vi skulle diskutera idag utan ”Operation Rostov”.
Ukraina har redan anfallit in i Ryssland uppe vi norra fronten, Belgorod och Kursk Oblasts om ni minns – helt oförsvarat naturligtvis för Putin hade inte hört något om offensiv från USA, för UA höll tyst. Det fick dom oändligt med sk1t för av USA som var sura över att dom inte hann läcka stridsplanen till Putin.
Kaos, panik men när områden skulle förhandlas 2026 vägrade Trump med ett ord nämna Kursk.
Sen 2-3 dagar innan Putin skulle möta förhandlarna i Moskva, och han redan tidigare sagt att det blir inga diskussioner innan UA är ute ur Belgorod/Kursk, så lämnade UA området med ett dåligt svepskäl som var lätt att se igenom.
Trump fuskade sig till en win för Putin som direkt åkte dit i uniform och sken som ett barn på julafton eftersom ett halvårs nötande med hans bästa brigader gett exakt noll.
Putin chansar inte igen – norra fronten är välbemannad idag.
Övriga fokuspunkter i år är Slovyansk – Kramatorsk och nere i Donetsk-området.
Södra fronten gick vi igenom i Azovstöten häromdagen men jag vill nu påminna om Vodkarun med Wagner ett par glada dagar sommaren 2023 när det visade sig att RU hade noll förband på djupet precis som uppe i Belgorod och Kursk.
Azovstöten kommer rätt fort isolera Krim som man helt sonika skär av och sen är halvön exponerad från sjösidorna där alla försök till evakuering blir för förlustbringande. Utöver det är Kertjbron ej farbar och en Flamingo bort från att sjunka, samt att den sista tunga färjan nyligen gjorts obrukbar.
Eftersom fronten då flyttat sig kommer UA åt Krim även med JDAMS och markattack förmodligen.
Bakom Södra fronten står då UA efter att ha korsat Dnepr nu någonstans, kanske dom kom ända bort mot Melitopol till och hotar området österut i flanken?
Själva Melitopol har en N-S försvarslinje och nu har kanske Putin fått in förbanden till den under eldupphör men tidigare var den glesbefolkad.
Alla RU förband uppe vid Södra fronten har nu ett akut hot i flanken där alla tillfartsvägar bekvämt ligger inom UA drönarparaply, och UA har alla möjligheter att hålla trycket uppe både från V och N.
Krim är omöjligt att försvara – inom några månader faller den lite beroende på prioritet – vad har då hänt?
Ukraina hotar helt plötsligt Ryssland igen i ett område som inte har något direkt försvar alls.
Förbanden på Krim kan flytta fram så långt österut som i höjd med Berdyansk (nere på Krim) utan att vara hotade, och den amfibieförmåga UA nu har kan helt plötsligt användas emot RU igen – närmare bestämt Krasnodar-området.
Deras frontnära drönarparaply förlängs 100km österut från den punkten och genom sjödrönare kan man nå så långt som till den östra delen av Azovsjön (Taganrog) för att avfyra sina LV, drönare eller robotar.
Vill man landstiga vid Taman är det ypperlig försvarsterräng igen, man når Novoryssijsk med alla olika vapen vilket är den hamn RU gömt undan resten av Svartahavsflottan i.

Börjar RU dra bort förband från fronterna ända ned till Taman försvinner dom brigaderna från fronterna, men hur gör man det?
Tåg förmodligen vilket ATESH bara väntar på, finns några härliga spårkors som vi kollade upp redan 2023 har jag för mig – N-S tågspår är inte speciellt många och större vägar likaså.
Samma sak gäller här – för att dom skall nå området krävs det en stor logistisk transport som allt ligger inom UA drönarräckvidd nu.
Vill man verkligen jävlas så får man med sig Azerbaijan, Armenien och Georgien på en inträngning söderifrån samtidigt som man själv anfaller i området Rostov-na-Don, Volgograd, Astrakhan.
Voila – de tre länder som hjälpt till gjorde det för att aldrig mer ha en landgräns till Ryssland och åtnjuta UA gränsskydd för evigt.
Logistiskt utmanande – javisst.
För RU, omöjligt att kunna använda sina indirekta förmågor mot snabbrörliga förband som sprider sig som en solfjäder i det bredare området och landstiger på alla möjliga platser.
Omöjligt?
Nej inte alls, de tre -stans har ok försvarsmakter, Svartahavsflottan är i stort sett passiv och UA skärm av indirekta förmågor och LV så pass stark att den skulle göra det svårt för det ryska flyget att flyga uppdrag i området för dom kommer aldrig veta var det ligger en patrull med manpads.
Förmodligen skulle ATESH finnas på djupet redan med eld mot flygbaserna vid start och landning.
När ni nu kommit hit och redan utbrustit ”orimligt” framför datorn – vem var det som rätt själv föreslog att Ryssland skulle invaderas innan kurskoffensiven?
Men jo, allt är tydligen politik nuförtiden, USA med victory parfyms-Trump i spetsen kommer göra exakt allt för att detta inte skall hända.
Europa som i det läget förmodligen börjar få garantier från en rätt trängd Putin kommer nog också föreslå att det bästa för Ukraina är om dom inte få feeling, deras EU medlemskap skulle kunna hänga på det.
Men fördelarna skulle överväga nackdelarna – RU förvägras Svarta Havet, UA får tillgång till Kaspiska havet och når Turkmenistan, Uzbekistan och framförallt Kazakhstan.
Framtida garanti för EU att pipelines för olja och LNG går landvägen genom Ukraina in till oss som då är med i EU.
RU kontakt med Iran bryts också genom kaspiska havet.
Kinas försök till att knyta dessa länder till sig bryts direkt.
Ett riktigt alfa-drag från Ukraina som kanske också behöver lite hjälp från Kazakhstan?
Ett sånt här tillfälle kommer aldrig tillbaka och det finns garanterat en plan för det hos Budanov och Zelensky, huruvida det går att genomföra politiskt är väl den stora frågan.
Som bevis anföres att Wagner tog sig till Rostov och sen ända bortom Voronezj innan FSB lyckats gripa alla befälens familjer och med hot om tortyr och mord övertygade dom att avbryta.
Det skulle också direkt fälla Georgien som har sin proryska korrupta diktatur fortfarande.
Dessa -stans tillsammans kan nog köra 300 000st – 400 000st i resurssatta mekförband norrut om dom vill.
Med tanke på att Armenien gått till oss och Azerbaijan säljer LNG till EU nu är tanken inte helt orimlig. Kazakhstan har rätt mycket handel med oss och vet nog vilken sida dom skulle må bäst i.
Kinas ”road and belt” initiative skulle kollapsa på dagen, alla hundratals miljarder dollar bortkastade.
Wild-card är om USA slår sina påsar ihop med Kina nu under kommande möten, gör dom inte det och Kina måste hålla ett öga på USA kan dom inte bistå med mycket.
Vill Kina ge sig på Kazakhstan – lycka till i dom bergen.
Om Iran samtidigt skulle få en västvänlig regering typ Pasha är världsordningen på ett bräde helt omkullvält för Ryssland, Kina och tyvärr också USA så därför kan dom nog tänkas inte helt fullt ut stödja detta.
Vi i EU har redan luftat att Armenien och Georgien kanske är välkomna in till oss i (den relativa) värmen (sommartid).
Det skulle vara lättare för Kina att istället gå och sno nåt område i Ryssland som nu är helt oförsvarat innan tillfället glidit dom ur händerna.
Som vanligt är jag en stark förespråkare för att fånga tillfället Ukraina skapat åt oss i flykten för att göra oss kvitt ett 300årigt problem – den ryska imperiesjukan.
Det skulle vara otroligt bra med en rysk konfliktyta in i Baltikum innan det här drog igång så vi får se till att vi inte förstärker Baltikum alls nu i sommar.
Ännu bättre om det blir nån typ av frontkollaps i Ukraina eller palatskupp i Ryssland – då kan UA genomföra Operation Rostov utan förluster.
Europa borde verkligen se uppsidan med detta och samtidigt passa på att fälla Belarus, demilitarisera Kaliningrad forever och Finland kan väl få området österut så vi blir av med hotet från Murmansk?
Jag hade nåt inlägg om var den framtida gränsen skulle gå för Finland så dom vet det redan.
Passar vi på nu och sen minerar igen gränsen totalt när maktkampen pågår i Moskva har vi löst ett problem som vi i Skandinavien plågats av i över trehundra år. Är det något som fungerat bra i det här kriget så är det minorna, dom ligger där dom ligger och minröjning har aldrig varit ryssarnas starka kort.
Turkiet skulle iallafall hålla sig på mattan permanent efter detta, bara uppsidor.

Ryska förluster i Ukraina 2026-05-12
SLAVA UKRAINI
Mängden UAv per dygn 😳
AFU rapporterar
174 combat clashes
8 246 kamikaze drones
2 416 shelling (82 from MLRS)
Lite konstigt, fortfarande inga KAB med i rapporten.
Dom har precis börjat igen med FAB
Inte bara jag som misstänker att han inte vill ha fred den här gången heller.
** Putin bluffar om att avsluta kriget, säger analytiker
Den amerikanske analytikern Paul Goble säger att Putins påstående att kriget i Ukraina kan vara på väg att ta slut inte är en verklig fredssignal, utan en politisk taktik. Han menar att Putin försöker lugna ryssarna efter en nedskalad segerdagsparad, vinna tid, förvirra västerländska allmänheter och minska stödet för Ukraina. Om kriget fortsätter kommer Putin att skylla på NATO och hävda att väst hindrade fred. **
https://www.kyivpost.com/post/75907
Putin är i ett desperat behov av någon sorts framgång och han håller inga löften av någon sort. Det kommer några sista försök från honom att bomba UA till underkastelse. Eller ta ett par kvadratkilometer längs fronten. Han kastar in allt han har. Apres moi le Deluge som någon fransk militär sa.
Sedan får han aktivera sin flyktplan med helikoptrar omväxlande med bil. Slutmål Nordkorea eller Kina. Han litar på sin personliga vaktstyrka som avlönas av honom själv.
Han fick sitt eldupphör och är helnöjd 😡😡😡
** När eldupphör upphör, ryska drönare attackerar bostadshus i Kiev
Ryska styrkor återupptog sina attacker mot Kiev under natten den 12 maj och skickade dussintals drönare mot huvudstaden och träffade ett bostadshus i staden, rapporterade lokala tjänstemän.
Den senaste attacken mot Ukrainas huvudstad kommer bara timmar efter att ett tillfälligt eldupphör förmedlat av USA mellan Ukraina och Ryssland löpte ut. **
https://kyivindependent.com/as-ceasefire-ends-russian-drones-strike-residential-buildings-in-kyiv/
Oväntat 😡😡😡
Även Kyiv Independent tar upp det här:
** Sverige häktar två misstänkta för påstått bistånd med högteknologiska leveranser till Ryssland.
Svenska myndigheter har häktat två personer misstänkta för att ha brutit mot internationella sanktioner genom att hjälpa Ryssland att skaffa ”avancerade produkter,” meddelade Säkerhetspolisen den 11 maj. **
https://kyivindependent.com/sweden-detains-two-suspects-over-allegedly-aiding-high-tech-shipments-to-russia/
** 🇺🇦 Zelenskyj: Ryssland valde självt att avsluta den partiella tystnad som hade pågått i flera dagar. Över 200 attackdroner skickades över Ukraina den natten. Luftbomber – över 80, ~30 flyganfall. Attackdroner sköts ner i Dnipro, Zhytomyr, Mykolaiv, Sumy, Kharkiv, Chernihiv regioner, Kiev. **
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mln6j3har22z
** Rysslands Shahed-vapenvila är över: en drönare träffade en höghus i Kyiv och skadade en förskola i regionen. Skräp orsakade en takbrand i Kyivs Obolon. En fyravåningsbyggnad skadades också i Fastiv. **
https://bsky.app/profile/euromaidanpress.bsky.social/post/3mln4o7rzxn2m
UA följer reglerna
RU bryr sig inte
imgen bryr sig
same old
** 🤬 På morgonen attackerade ryssarna järnvägsinfrastrukturen i Dnipropetrovsk-regionen! Under flykten till skydd skadades föraren av skräp. Drönarattacken skadade lok och rullande materiel. Tågfarten i regionen återställs gradvis. **
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3mln4uyec7s27
** 🇺🇦😎 Ukrainsk infanterist, med stöd av drönare, avvärjer en attack mot sin position av fem ryska ockupanter i närstrid, och senare genomförs rensningen av 2:a bataljonen i 33:e separata stormregementet. ❗️Huliaypole-riktningen, Zaporizhzhia-regionen. ** Film:
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mln4mfum3s27
1:5 när kommer erkännandet från alla som bråkat grnom åren 🧐
** 🚀 Rheinmetall lanserar egen produktion av kryssningsrobotar tillsammans med Destinus, – FT-produktion planeras att börja i slutet av 2026 eller början av 2027. Den nya Ruta Block 2-missilen kommer att kunna träffa mål på ett avstånd av mer än 700 km.
Den kraftiga expansionen av Europas egen militärindustriella komplex började mot bakgrund av Trumps osäkra politik vad gäller EU:s och NATO:s försvar. Européerna vill inte riskera sin egen säkerhet, och kriget i Iran har visat att USA:s arsenaler inte är bottenlösa. **
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3mlmzk2cwds27
Det där är bara början. Vi kommer att få se hur Europas försvarsindustrier producerar och utvecklar de drönartyper som Ukraina framgångsrikt använder och hur vi rustar oss med dessa som komplement till de dyrare Taurus och Scalp/SS-robotarna.
Det blir en rejäl hävstång och ingen koppling alls till USA. Som börjar sitta med allt sämre kort.
Jonathan och Georgijs diskuterade det i helgen.
https://open.spotify.com/episode/4DNuAUtrsVXDgSFNWQvalu?si=xwxxRU62Qy67BjIV0g8SBg
UA måste få licenser och betalt.
Nu börjar vi i väst sno deras teknik
Off-Topic, USA och Kriget i Iran
** 🇺🇸🇮🇷 Enligt en Reuters/Ipsos-undersökning sade cirka 66 % av de tillfrågade, inklusive en av tre republikaner, att Trump ”inte tydligt har förklarat målen med USA:s militära engagemang i Iran.”
Tre fjärdedelar av amerikanerna anser att Trump-administrationen bär ett betydande ansvar för bensinpriserna. Samtidigt skyller 65 % av de tillfrågade på republikanerna, medan 27 % skyller på demokraterna. **
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlmz7mkqps27
Off-Topic, USA och Kina
”Xi Jinping kan komma att pressa Donald Trump till en subtil men symboliskt viktig positionsförflyttning gällande Taiwan, skriver New York Times.
De båda presidenterna väntas mötas på torsdagen.
USA:s presidenter brukar använda formuleringen att de ”inte stöttar taiwanesisk självständighet”, men Kina hoppas nu att Donald Trump ska kunna övertalas att säga att han ”motsätter sig taiwanesisk självständighet”. Detta enligt experter som NYT talat med.
– Det kan i så fall användas av Kina för att hävda att USA tar Pekings parti, och skapa ökad diplomatisk press på Taiwan, säger parlamentarikern Chen Kuan-ting från Taiwans styrande parti.”
https://omni.se/xi-kan-pressa-trump-pa-subtil-sprakandring-om-taiwan/a/j0OwqA
Inte pressa Trump
Del i planen
Off-Topic, Starmer
”Nästan 80 av Labours parlamentariker kräver att deras partiledare och premiärminister Keir Starmer ska avgå.
Situationen är uppenbart ohållbar, skriver BBC:s Chris Mason i en analyserande text. Antingen måste Starmer gå kraven till mötes, eller så måste 80 folkvalda sparkas.
The Times Steven Swinford skriver att det knappast är ett lätt beslut att kasta sig in i en ledarstrid, men att de förnedrande förlusterna i valen i Skottland och Wales kan ha avgjort frågan i många av Labourtopparnas ögon.
”För allt fler av dem är det uppenbart att det bara finns ett svar – Starmer måste bort”.”
https://omni.se/analyser-finns-bara-ett-svar-starmer-maste-bort/a/xrM9EQ
—
”Den brittiske premiärministern Keir Starmer kommer under förmiddagen att samla sina ministrar till ett ”avgörande möte”, rapporterar Sky News. Detta efter att flera ministrar krävt en tidsplan för hans avgång.
Enligt kanalens politiska kommentator Beth Rigby ska de ha meddelat Starmer att de anser att ”spelet är över”. Andra ministrar ska dock ha uppmanat Starmer att sitta kvar.
Starmer har fått hård kritik efter förra veckans misslyckade lokalval och ett 80-tal parlamentsledamöter har öppet krävt att han avgår. Själv har han emellertid envist upprepat att han inte har några sådana planer.”
https://omni.se/starmer-kallar-regeringen-till-avgorande-mote/a/vr69Kw
Starmer har stöd av den liberala världsordningen. Det är inte fy skam.
Starmer är slut och uk ute ur hårda beslut ett tag framöver
Off-Topic, Grönland
”USA förhandlar med Danmark om att få öppna nya militärbaser på Grönland, rapporterar BBC.
Enligt tidningens källor handlar ett av förslagen om tre nya baser, som alla formellt skulle räknas som amerikanskt territorium.
Donald Trump har återkommande hotat att ta över Grönland med vapenmakt och erbjudit sig att köpa landet. Enligt BBC:s källor kan det ha varit helt i onödan.
– Varför hota en allierad med en militäroperation eller invasion när det du vill ha är något som är ganska lätt att komma överens om? säger en av dem.
Både Danmark och USA bekräftar att diplomatiska förhandlingar pågår, utan att ge några ytterligare detaljer.”
https://omni.se/kallor-usa-forhandlar-om-baser-pa-gronland/a/oEk1y7
Detta är nog nödvändigt
Off-Topic, Mali
”Den ryska militärens nederlag i Mali undergräver hela den ryska modellen för inflytande på kontinenten, enligt experter som CNN talat med.
I förra veckan intog Tuaregseparatister bland annat ryska Afrikakårens fäste i Kidal i norra delarna av landet.
– Kidals fall och den förnedrande filmade reträtten har gjort stor skada på Moskvas rykte och dess ambitioner för Afrika, säger Bakary Sambe på tankesmedjan Timbuktu Institute.
Héni Nsaibia på konfliktbevakaren ACLED säger att Ryssland erbjudit säkerhet i utbyte mot naturresurser i den av jihadister hårt ansatta Sahelregionen. Han menar dock att militära insatser aldrig varit tillräckliga för att komma till rätta med de underliggande problemen i regionen.”
https://omni.se/experter-ryssland-lider-fornedrande-nederlag-i-mali/a/ExJjJ5
Tack Johan no 1 för ett mycket intressant inlägg. Tre tummar som vanligt👍👍👍
Alla som begriper sig på det här kriget anser att ryssarna har för avsikt att testa NATO genom att gå in i Balticum. Johan, ÖB, alla europas höga militärer, NATO med Rutte i spetsen. Alla alltså med höga kunskaper om ryssarnas ”tänk”. Undantaget är Proxima och eventuellt MXT. Men så är jag väldigt okunnig i det mesta angående detta krig. Sjunkbombsfällare på ”Gästrikland” som största miltära merit borde jag möjligen inta en mer lågmäld attityd som expert. Du skriver mot slutet att Finland borde återta Karelen. Finland har rätt till detta precis som Kina har rätt att återta Manchuriet. Petsamo däremot tillhörde aldrig Finland från början. Men är inte säker på att Finland vill detta. Viborg kanske pga Saima kanal. Kolahalvön tillhör samerna, kvänerna och karelarna. Det blir nog sega förhandlingar gällande denna strategiska halvö. Udden bebos ju som namnet anger av ett segt släkte.
Det var Kazakstans Toqajev som retade Putin vid en träff dom emellan och undvek att prata ryska. Istället pratade han Kazakiska med Putin så tolk fick översätta.
Risken finns förstås att Ryssland testar NATO men jag tror som du, att sannolikheten är väldigt låg.
Om man som varg ger sig på det man trodde vara en katt men som visade sig slåss som ett tiger och inte klarar av att besegra den, ger man sig inte samtidigt på ett gäng lejon (även om det största lejonet, USA uppenbart inte kommer att ställa upp).
Visst kan man argumentera att vi inte kan utgå från vår logik för ryssarna tänker annorlunda men de är inte korkade.
De har snarare på senaste tiden sett till att undvika att deras drönare hamnar i ”fel” länder. Istället ägnar de sig åt att störa Ukrainas drönare så de dimper ner på fel sida gränsen.
Tror inte de längre öppet vågar provocera Europa längre. Det är Ryssland som hela tiden helt felbedömt Europa och vår vilja att hjälpa Ukraina.
—
Finland fick ju erbjudandet om att köpa tillbaka Karelen men avstod. Kanske att de i dag är mer intresserade, för att ha det som buffertzon mot Ryssland. Men vette sjuttom om man ska öppna den maskburken, många gränser som kan ifrågasättas i så fall. Fast om Ryssland totalkollapsar och de i ryska Karelen själva ber Finland om att få ansluta sig vore det en möjlighet.
👍
👍👍
Putin liksom hans elit kommer att göra det som de tror gynnar dem personligen.
Jag tror det är mer sannolikt att man testar Svalbard än t ex Lettland. Med det sagt skall man alltid förbereda sig på det värsta.
Jeltsin erbjöd skamlöst, när ekonomin var som hopplösast efter Sovjetunionens fall, Finland att återköpa de förlorade områdena. Finnarna avstod då de såg ett slukhål av pengar framför sig numer befolkat av rysktalande. Dock tillhör området rättmätigt Finland.
Ja, även om det är låg sannolikhet måste man som du skriver vara förberedd. 👍
Jag sällar mig nog till den gruppen som inte heller tror att barbarerna tänker anfalla baltikum…men med ett stort men…de kan absolut göra ett seriöst försök att splittra Nato eller kanske snarare att få den spricka som finns mellan USA och Europa att bli djupare.
Problemet för barbarerna är att Europa redan sneglar åt Ukraina och funderar i termer som nytt militärt post-Natoblock. USA är i dessa sammanhang att betrakta som en ex. Vi kan ha någorlunda vänskapliga relationer men den djupa tilliten försvann och kommer inte tillbaka.
Så vore barbarerna smarta så satsar de på att slå split mellan europeiska länder och mellan Europa och Ukraina. Personligen tror jag att det är vad de kommer att satsa mest på. Men eftersom Ungern slank ur deras grepp så har uppförsbacken blivit både längre och brantare.
Också övertygad om att de kommer att fortsätta göra allt de kan för att splittra Europa även om det kanske inte sker genom att gå in i Baltikum. Där har de ju även USA på sin sida som gärna stöttade Ungern. Kan bli tufft för oss att stå emot propaganda och subversiv verksamhet från båda fronterna.
Kina gör väl vad de kan också även om de verkar arbeta med subtilt och främst när det gäller handeln där de vill få oss beroende av dem. (Jisses vad mycket sajter med kinesiskt skräp det finns och som försöker framstå som om de vore svenska t.ex.).
Sjunkbombsfällare minsann.
Bättre än mig som var vapenvägrare och bara spelat rise of nations 😀
just det så var det med hånet mot putin 🤣🤣👍
En bra analys, Johan. JESS – Johan i sitt ESSe.
Skadan skedd med truppförflyttning under 9-maj eldupphöret. Å andra sidan, du beskrev under krigets första sommar 2022 hur ryska fordon pendlade mellan Tokmak och något annat ställe (Melitopol?) i takt med att Ukraina flyttade målen för sina attacker, varvid fordonen kunde bekämpas när de omgrupperade. Någonstans har ju förbanden denna gång tagits, och det har skett en del ukrainska attacker även i riktning Donetsk, som alltså kan ha försvagats.
Bra take och plan i övrigt.
Jo absolut – UA har eldkontroll.
tycker mest det var jädrigt onödigt 😀
👍👍👍
Intressant inlägg i dag och gillar hur du tänker.
Själv nöjer mig med ett första steg, lyckas man med den ursprungliga Azostöten så får man sedan ta det därifrån.
Tyvärr tror jag det är långt kvar trots att Ryssland är alltmer på dekis.
Det kan förstås gå fort när det vänder men jag undrar om Ryssland trots allt måste marineras i något år till.
Tror inte Ukraina kommer att gå på storoffensiv förrän de verkligen är säkra på att de kommer att lyckas. De brände sig sommaren 2023 och kommer inte att göra om det misstaget och man har inte råd att förlora för många soldater.
Kanske att det är dags till hösten, men tror det blir nästa vår/sommar.
Då har förhoppningsvis Europa kommit i kapp tillräckligt med sin upprustning och kan bidra (tyvärr har man väl inte skaffat sig mod att skicka trupp) och Ukrainas förmåga har då även nått toppen med längre räckvidd, ännu fler drönare osv.
Under förutsättning att det inte händer något stort, t.ex. politiskt innan dess förstås.
USA verkar inte ha tiden.
Förmodligen har vi då inte det heller.
Det hindrar inte oss från att ÅTERIGEN nappa på fredsdiskussioner som fördröjer.
Vi får se.
UA blir inte starkare än så här och deras drönarävertag är NU.
Det där svänger alltid så om ett år kan Kina ha roterat övertaget igen åt RU
Håller med Proxima, 205 och MTX om betyget på inlägget.
Många tankar far genom huvudet om var, när och hur Rysland kommer att riktigt få på nöten och ge upp. Men det blir nog en kombo av ordentligt försvagad ekonomi och UAs militära insatser och lite inhemska sabotagegruppers verksamhet som blir den berömda droppen. Men ju förr dess bättre ur alla synpunkter. Den stora frågan är väl vad som händer sedan…..
Vår ÖB verkar ju ha gjort en rimlig analys och det känns betryggande, så även Eva Skoog Haslum var ju väldigt tydlig i ett reportage nyligen.
En annan sak som kan vara lite oroväckande är väl omfattningen av illegalister här i Sverige och vad de kan ställa till med.
Håller med.
Bra inlägg, som vanligt.
Det har precis svängt till UA fördel men det är skört.
Offensiv blir det i år.
Bryter RU ihop – jag tror det
Intressant och 👍🏻👍🏻👍🏻.
Jag tycker nog att Ukraina ”vann” den ryska ”segerdagen”, en makalös trollning när man till och med gav koordinaterna för det område Ukraina garanterade. Efter denna dag ser vi hur media rapporterar om hur svagt ryssland ser ut idag, bilder på Putin som hänger med huvudet och framför allt, bilden av Ukraina som starka och ordhålliga (i kontrast mot barbarerna).
Som du skrev, Ukraina har numera drönarförmåga ner mot Mariupol och de kan förmodligen stänga infrastrukturen om de vill. Och barbarerna kan inte flytta en skokartong utan att Ukraina vet.
Jag tror inte att det spelar så stor roll att barbarerna flyttade in sina förstärkningar de senaste dagarna, Ukraina vet förmodligen var de står och har en god bild av vilka resurser man ska slå ut först innan man skördar.
Vet inte riktigt vad USA skulle kunna göra för att hindra Ukraina heller, de får numera det mesta från Europa och det inkluderar SIGINT. USA har genom sin märkliga utrikespolitik sett till att de förlorar inflytande och sitter med allt svagare kort. Tyskland, som vi får komma ihåg är världens 4-5 ekonomi, producerar redan drönare tillsammans med Ukrainska företag osv.
Ser noll intresse från Europa att försöka få Ukraina att ge upp land eller för Europa att börja handla med barbarerna igen – tvärtom snarare. Om något formerar sig Europa för att försöka få med Indien och tillämpliga delar av asien i ett nytt handelsblock. De har med sig Kanada, som är rasande på USA och har förstått att Europa är en bättre partner. Ukraina betraktas som en omistlig del av europas försvar och det talas allt oftare om att skapa en ny europeisk försvarsallians (där också Kanada är välkomna). USA har allt svagare kort – play stupid games, win stupid prizes.
Så backstabbing av Ukraina ser jag som ytterst osannolikt, i synnerhet när Europa börjar förstå att det finns ett reellt hot mot oss i relativ närtid.
Jag tror att en Azovstöt kan bli verklighet redan detta år. Det förutsätter nog att barbarernas ekonomi och bakre regioner börjar kollapsa men då kan Ukraina slå till. Kvalitetsskillnaderna mellan Ukrainas förband och barbarernas kommer att göra sig gällande – kryckskytteförbanden har aldrig övertygat i rörlig krigföring. Deras VDV kan säkert vara bättre utbildade men det är 2026 och Ukraina kommer ha drönartäcke och global eye plus modernare stridsflyg som kan backa upp från luften.
Tror 2026 blir Ukrainas år.
Dom hade ju kunnat vinna ännu mer men jo dom gjorde rätt bra med de förutsättnngar dom hade 😀
Tyvärr så är UA förmågeövertag skört.
Allt motarbetande mot dom är högrisk.
Ja helt rätt – EU bygger blixtsnabbt upp nya handelspartner och vänner 👍👍👍
Vi beväpnar gamla – stans just nu 💥💥💥
Helt rätt
2026 blir absolut ua år 🤩🤩🤩
Jag är givetvis okunnig i ämnet, men VARFÖR är USA/Kina så rädda för att Ryssland skall få pisk? Om Ryssland får sin uppblåsta självbild krossad, och landet bryts upp i mindre etniskt självständiga länder borde väll vara önskvärt? Att Ryssarna inte längre kan hota och trakassera sin omgivning är väll något som gynnar alla utanför Ryssland?
Jag tror att många även i Europa är nervösa för att ryssdjävlarnas imperium krackelerar och det blir en massa instabila länder med kärnvapen. Någon jämförde det med Balken efter att forna Jugoslavien föll.
Personligen anser jag att det en risk värd att ta och på bästa sätt mitigate.
USA är inte rädda, dom vill ha ett starkt RU som hot mot Europa.
Europa är lättskrämda, absolut sanning sedan länge.
USA spelar oss
Men Trump är ju så dement. Von der Leyen skulle genomskåda direkt.
⛽️
https://youtube.com/shorts/1kL_pjis2N8?is=npwMnsnjkO64CmxA
En teori är att USA inte ser Ryssland som en verklig fiende utan att det är Kina som är den stora motståndaren. Därför vill man inte se Ryssland falla, det skulle kunna leda till att Kina passar på att ta kontrollen över östra delarna. Dels för att få kontroll över råvarorna de själva har ont om men också för att få bättre tillgång till Stilla havet där de i dag är lite instängda.
Sett ur det perspektivet borde egentligen Kina vilja se Ryssland falla för att passa på, men jag tror snarare att de i sin tur är rädda för att en rysk kollaps kan leda till att delar av nuvarande Ryssland istället hamnar under Europeiskt inflytande. Kanske inte direkt att Europa ockuperar land, men stansländer och utbrytare kan mycket väl välja att vända sig till Europa och då leder det till att Kina tappar inflytande (och att Europa då även får bättre tillgång till råvaror och naturresurser).
Sen som Pehr skriver, det kan bli ett oförutsägbart kaos där olika fraktioner tar kontroll över olika delar och ev. få tillgång till kärnvapen.
Det där får vi kvitto på till helgen faktiskt
Jag som tänkte vara ledig 😳.
För att RU har en massa smaskig info som ingen av dem vill ska komma ut?
Kina, tror jag, spelar bara spelet. Rasar Ryssland kan man återta sina domäner i Manchuriet utan att ett skott avlossas. Ingen kan kritisera Kina för det och man gör det snyggt vilket kan innebära att man får större förståelse för sina handlingar runt om i världen.
Ja precis. Kina gör redan detta genom att systematiskt köpa upp krisande ryska bolag i fjärran östern. Pumpar in kapital och sen behöver man bara lova att ta hand om infrastruktur och bostadsbyggande mot att Kina får inflytande när regionen ska utvecklas framåt. Utan vapen, utan strid, bara positiv återkoppling från de som annars är vana vid hur Moskva behandlar dem.
Kina är rätt lömska på det sättet. Nästlar sig in med fördelaktiga lån, infrastruktursatsningar osv. och framstår näst intill som vänskapligt inställda.
Plan B såklart, oklart hur Krasnov ställer sig till det och en faktor för Xi
Vapenvila – transporter
https://x.com/wartranslated/status/2054151754317508865?s=46&t=Vah3JXV31B9lXwZOK5gF7w
Tråden glömmer en sak – RU konflikt med oss kommer vara under en artikel 5 och EU svar eller hur.
Först när dom redan står några mil in i Baltikum och hotar med kärnvapen kommer vi närmare ett svar från oss SOM MÅSTE RÖSTAS IGENOM I VARJE PARLAMENT.
Verkar UK ha en regering snart?
Har Danmark regering?
Har vi val snart?
Tror ni Spanien skickar trupp?
Har Polen lovat försvara bara Litauen eller också Estland och Lettland?
Gäller samma för Tyskland?
Om USA motsätter sig det – tror ni vi kommer bomba Ryssland eller återta potatisåkrarna med våld?
När ett medlemsland åberopar art 5 så ska Natos ledning fatta ett formellt beslut om att artikeln är aktiverad. Sen gäller att varje land bidrar med vad de kan och vill bidra med. Inget parlament är inblandat i den processen. Det faktiska tänkta innehållet i hjälpen från olika länder ser vi på olika natoövningar.
Den sabotagevåg vi nu har i Europa den är en möjlig artikel 5 eller hur?
Saxat från google AI nedan
Hur aktiveras Artikel 5 som du här skriver ”NATOs ledning” – återigen saxat från google AI.
NATO Article 5, which dictates that an attack on one member is an attack on all, is activated by a formal decision of the North Atlantic Council following an ”armed attack” against one or more members. It is only invoked by unanimous consent of all allies, generally applying to territory, forces, ships, or aircraft located in the North Atlantic area.
Men det är väl egentligen inte det viktiga, om nu NATO lyckas enas om Artikel 5 för att Turkiet och Slovakien vek ned sig så kommer ju det viktiga som du skriver nedan egentligen;
”Sen gäller att varje land bidrar med vad de kan och vill bidra med”
DÄR skall alltså varje parlament rösta om det eller hur?
Återigen saxat från google AI
Ja, enligt svensk grundlag och de beslut som fattades inför medlemskapet är det Riksdagen som beslutar om att skicka väpnad trupp för att undsätta ett annat NATO-land vid en aktivering av artikel 5.
NATO artikel 5 är ju bara intressant om den på ett praktiskt sätt kan aktiveras eller hur?
Eftersom USA är ute, UK har politisk kris, vi har val i September och Danmark inte har en regering – vilka tror du skickar trupp till Baltikum?
Turkiet, Slovakien?
Jag kan faktiskt inte se att jag har fel alls i det jag skrev annat än hur jag formulerade det men det blir inte en soldat i Baltikum innan parlament och riksdagar röstat för det.
Just när det gäller Baltikum och hur vi positionerar oss kommer då frågan bli om vi i NATO är beredda att återta terräng i östra Baltikum med våld när RU minerat igen sig, grävt ned sig och fört fram sina drönarförband – DET blir frågan att ta ställning till.
Never trust AI 😉.
Det är regeringen som i samråd med försvarsmakten bestämmer vilka militära resurser som ska skickas.
Det har däremot förts fram att om vi skulle skicka värnpliktiga utomlands i en Natoinsats så skulle riksdagen först behöva besluta i frågan.
Sen ska cyberattacker osv för att bli art 5 ställa till med så stora skador att det motsvarar ett väpnat angrepp, där är vi knappast.
23st drönare in i Polen?
1500st drönaröverflygningar över Tyskland 2025 (var det väl?).
—
Nu fick jag kolla AI igen 😶
Ser att just det är uppe till diskussion sedan 2025?
Har inte regeringens mandat kraftiga begränsningar?
—
Vår BaltBat kommer skickas tillbaka till Baltikum lagom till krigsstart och den har ju mandat att strida.
Macron kan säkert skicka främlingslegionen och olika länder har väl SOF dom kan smyga iväg.
Nu tänker jag mer brigadstorlekar och massa mekaniserade förband.
—
Vid alla tidigare insatser har riksdagen fått rösta – om vi då kör ett hypotetiskt scenario att Baltikum måste återtas kan regeringen då på eget bevåg skicka iväg hela första divisonen (fick kolla…) till Estland?
Ett ja eller nej på den frågan blir väl svaret på vår diskussion?
Nej, art 5 är motsvarande krigstillstånd. Regeringen disponerar över alla styrkor som inte är värnpliktiga om det gäller stöd till andra länder, om Sverige är inblandat givetvis hela försvaret. Och som sagt, antal drönare spelar ingen roll, det ska uppstå skador som motsvarar ett väpnat angrepp.
Twin towers är väl det enda exemplet hittills så något i den stilen och omfattningen kanske.
Finland och mark österut är alltså inte hivudnumret som måste stötas och blötas – bygger på ett gammalt inlägg men vild gissning brände sig Finland under fortsättningskriget?
Är mer en diskussion vad som BORDE göras med hela EU bakom.
Glömde – tack hela gänget för vänliga ord, uppskattas alltid 👍👍👍
Trump är en barnamördare
Den push EU nu gör för handel och ”vänskap” med Japan,SK, taiwan (väl?), brazil, kanada, australien (väl), indien och alla gamla -stans.
det är ett rejält alfa-move.
Vilka tror ni känner sig akut hotade av det?
Vi har också hotat USA att dumpa statsskulden, bordar ru skuggflotta och vägrade ett handelsavtal med Kina.
Tror ni dessa tre sitter stilla i båten och väntar tills vi är imperiet där solen aldrig går ned?
Nej, inte om det upplevs som ett hot. Det USA kan göra är att erbjuda konkurrerande deals, vilket gynnar länderna ifråga. Andra alternativet är att Kina självt eller kanske mer sannolikt via ombud Ryssland sätter ned stöveln. I det sista fallet har utgången kriget Ryssland – Ukraina avgörande betydelse. Ett besegrat Ryssland lär inte sätta ned någon stövel. Och kanske nöjer sig Kina då med Manchuriet och Stillahavskusten som Proximity har varit inne på innan.
USA har nog försökt med -stans ett tag och nu verkar dom välja oss?
Alltfler länder verkar snegla på Gripen?
MENA gillar beskyddet från Ukraina och är tuffa mot USA.
Kanada förlorade USA helt.
Grönland blev det inget med.
Japan säljer statsskuld så det sprutar.
Från min läktarplats börjar jag få känslan att USA inte gillar detta.
Jo – Ryssland är en enormt viktig pusselbit och sämsta möjliga för Kina och USA är om Ryssland helt klappar ihop. Det vore det bästa för Europa så vi är på kollisionskurs rejält här.
Kinas plan B – absolut 100% 👍👍👍
Off topic men i linje med den större geopolitiska situationen. Från Omni.
” Gerillarörelsen M23 i Kongo-Kinshasa vill börja sälja kritiska jordartsmineraler till USA. Det skriver The Economist som träffat ledare för rörelsen och sett ett utkast till förslaget.
– Mineralerna finns i vår region … kom, låt oss samtala, säger Corneille Nangaa, ledare för M23:s politiska gren.
Ett avtal skulle kunna innebära ett välbehövligt inflöde av pengar till de ganska isolerade områden som gerillarörelsen kontrollerar och dessutom stärka deras legitimitet i omvärldens ögon. Enligt The Economist oroas M23 också för att USA ska fortsätta stärka banden till regeringen.”
https://www.economist.com/middle-east-and-africa/2026/05/10/a-congolese-militia-wants-to-sell-critical-minerals-to-donald-trump
USA har faktiskt nyligen gjort ett par saker i Nigeria emot de islamistiska gerillorna så USA ligger nog före oss i Afrika just nu.
😄😬
Ni missade väl inte denna om ett trump-tower i Georgien
https://x.com/erictrump/status/2053916164837814449?s=46&t=Vah3JXV31B9lXwZOK5gF7w
Eller MXT dansbandskarriär, han i mitten och var innan han flyttade till Gävle
https://x.com/sjobergbild/status/2053911526830928153?s=46&t=Vah3JXV31B9lXwZOK5gF7w
Det är två i mitten som kan vara han.
😂
Sköna minnen eller hur, right down the memory lane 😀😀
Med den världsledande låten: ”Vi går hem till Max”
https://m.youtube.com/watch?v=trmUSeIVsI0
Här i en videosnutt från Nygammalt med inledande intervju.
https://m.youtube.com/watch?v=AUCDSPLXADE
Där började han världskarriär som tog honom från Umeå till Gävle – en framgångssaga.
Fast det hjälpte ju inte, nu sitter man här med alldeles för lite tokens! 😂
Var söndagmorgon spelas ”Aj,Aj,Aj vad det bultar och det bankar” upp inombords i huvet. 😣🎵🎶
Annars är signaturmelodin till Rapport en fin danslåt. Synd att den är så kort. Man hinner inte bjuda upp.😐
Turligt nog!?
Off-Topic, Irankriget
Jockesoft, du får tacka Israel!
”Israel har under Irankriget placerat delar av sitt luftförsvarssystem ”Iron dome” i Förenade arabemiraten. På så sätt har man assisterat landet med att skjuta ner iranska robotar. Det uppgav USA:s FN-ambassadör Mike Waltz under måndagen, rapporterar AP.
Redan i april rapporterade Axios att ”Iron dome” hade placerats i Förenade arabemiraten, men först nu har det bekräftats officiellt. Det är första gången som luftförsvarssystemet har skickats till något annat land än USA.”
https://omni.se/bekraftat-israel-har-lanat-ut-iron-dome/a/16qykJ
Off-Topic, USA
Det är tur att Trump gör vad som är bra för USA, annars hade inflationen säkert varit dubbelt så hög!
Vi har väl knappt 2% inflation, men bensinpriserna har nog stigit motsvarande här i Sverige också, men vi är ju inte fullt lika beroende av att åka bil som amerikanarna.
”Inflationen i USA ökade till 3,8 procent i årstakt i april, upp från 3,3 procent i mars. Det visar siffror från den amerikanska statistikmyndigheten BLS. Väntat var en ökning med 3,7 procent, enligt Trading Economics konsensusprognos.
Kärninflationen på 2,8 procent var också snäppet högre än väntat.
Bland annat steg bensinpriserna med 28,4 procent, medan energikategorin som helhet ökade 17,9 procent i årstakt.”
https://omni.se/amerikanska-inflationen-stiger/a/0p9bOE
”Meanwhile, the ”bunker grandpa”, also known as Putin, has once again started threatening to use the ”Oreshnik” missile with a nuclear warhead.”
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3mloajjg3l22s
Ju närmare slutet, desto större hot. Det får man räkna med.
”ADAMAKHA unit destroyed BM-21 Grad, 2 tanks, trucks, cars and Russians 💥”
vhttps://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlo63oi7qs2y
”CNN has revisited the mysterious sinking of a Russian ship, possibly carrying nuclear equipment to North Korea. Did western military sabotage the delivery? Did Russia try to destroy evidence and remains?”
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3mlo3pmq2pk2m
https://edition.cnn.com/2026/05/12/world/a-russian-ship-sank-in-mysterious-circumstances-it-may-have-been-carrying-nuclear-reactors-to-north-korea
Den var JÄDRIGT intressant
Var prylen för stor för att transporteras över landbacken till någon Stilla Havs hamn? Frågar åt en okunnig kompis.
Det kan ju inte varit USA? Mtp Krasnov.
😄
”In an interview with the Kyiv Independent, Anastasiia Chvylova said Maria Lvova-Belova — wanted by the ICC alongside Russian President Vladimir Putin on accusations for abducting Ukrainian children — told her and others that they were Russian and urged them to study in Russia.”
https://bsky.app/profile/kyivindependent.com/post/3mlo5yzozic2q
”🔥 During its entire stay in the Zaporizhzhia region, the 475th Regiment ”Code 9.2″ managed to push the enemy back up to 15 kilometers in some areas.”
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlobrfgo5k2s
”300 kg sprängmedel på en markdrönare kittlar dödsskönt i den ryska kistan! Ryssarna hann märka att den rullade in i byggnaden i Konstantynivka och tog skydd i hisschaktet, men eftersom det rasade in totalt av explosionen, så blev det deras grav istället för räddning.”
https://x.com/FriaUkraina/status/2054248040500768768
Off-topic, kriget i Iran
”EU kan utöka ett marint uppdrag som pågår i Röda havet till Hormuzsundet, uppger EU:s utrikeschef Kaja Kallas enligt AFP.
Hon var tydlig med att det skulle kunna ske först efter att kriget har avslutats.
Uppdraget, som kallas Operation Aspides, har som syfte att skydda handelsfartyg i Röda havet, framför allt från attacker från Houthierna. Enligt Kallas har flera EU-länder erbjudit att bidra med fler fartyg till uppdraget, vilket skulle vara hjälpsamt om det utökas.
Senast i mars beslutade EU:s utrikesministrar att inte utöka uppdraget.”
https://omni.se/kallas-eu-kan-skicka-fartyg-till-hormuzsundet/a/zOMQOw
”Den ryske presidenten Vladimir Putins uttalanden visar att han är försvagad – vilket kan öppna för ett slut på Ukrainakriget, säger EU:s utrikeschef Kaja Kallas enligt AFP.
I helgen sa Putin att han tror att kriget mot Ukraina ”går mot sitt slut”.
– Vad uttalandet faktiskt visar är att han inte är i en stark position. Så jag tror att det finns ett tillfälle att avsluta det här kriget, säger Kallas efter ett möte med EU:s försvarsministrar.”
https://omni.se/kallas-putin-ar-forsvagad-ett-tillfalle-att-avsluta-kriget/a/y5gKzE
Posotivt från Jay in Kyiv:
https://www.youtube.com/watch?v=5X1vIlsGAF8
👌👌👌
Max Villman:
”USA Har En DOLD AGENDA Med Ryssland”
https://www.youtube.com/watch?v=VS4tsD0aw24
Jag kollade den imorse.
Han har en poäng. Jag tror dock inte att nuvarande president tänker så strategiskt.
”💔📸 Children were supposed to come here this morning… Now they can’t. russia damaged this kindergarten in the Kyiv region tonight.”
https://bsky.app/profile/meanwhileua.bsky.social/post/3mloeeiae4b2b
Mark Biernat förklarar ryssdjävlarnas ekonomiska utsikter. De är inte ljusa.
https://youtu.be/mdM2IrWflwQ?is=LgkBtltu3C4v8tcm
MXT – på ämnet att USA/Trump gör det som är bra för dom och du är av lite annan åsikt.
När EU under 2025 försökte motverka Trump genom att vända oss till Kina hade vi lite förnedring, buss med praoelev och ingen röd matta.
Nu ska Trump träffa kejsaren själv.
Vad är det negativa med att USA träffar Xi?
Att Trump kastar Taiwan 🇹🇼 under bussen för att få sätta sitt namn på någon skyskrapa eller liknande deal (just ordet deal är kattmynta för den gode Trump).
Jo det är dåligt för alla utom Trump och USA 😀
Lynx,
Följdfråga, det jag får fram om artikel 5 är att medlemsstaternas representanter enhälligt skall rösta ja?
1.röstar dom som hemlandet säger åt dom att rösta? Jag gissar det och länder som Slovakien och Turkiet har ju visat viss glidning i lojalitet genom åren.
2.vad händer om det blir ett nej för att ett land sätter sig på tvären?
3. vi är ju ense om att regeringar kan rösta för militära insatser, har nu läst upp på hur det utvecklats i Sverige senaste åren 😀 Men det betyder ju fortfarande att en regering skall bestämma sig för det eller hur, den koalition som styr.
4. I vårt fall har dom befogenhet för en mindre numerär och begränsad tid om jag nu låtit mig luras av AI igen.
Jag tycker inte det här är speciellt solklart alls – det kan enkelt saboteras i NATO, man måste ha en regering som vågar och är det fler än nåt tusental måste man få med sig sitt parlament eller riksdag.
Till exempel – vi följer ju redan idag inte de ingångna avtal vi har med balterna om att köra in förbanden vid förhöjd hotbild. Ingen regering i Europa har fattat det beslutet som rimligen borde vara självspelande?
Ok – säg nu att Sverige lyckas rösta för att skicka en bataljon eller tre.
RU Östersjöflottan ligger och guppar precis utanför balternas territorialvattengräns, flyget surrar och Suwalki är stängt.
Måste man då rösta om militära insatser mot RU – sänka skepp, eller faller det inom regeringens befogenheter?
Nu är det internationellt vatten inte Baltikum.
När jag försöker få grepp om detta tycker jag det finns gråzoner. Våra politiker skall fatta svåra beslut som innebär krig och död. Ryssland vet om dessa gråzoner och kommer spela maximalt på att få oss att tveka.
Varje vecka som går är en vecka ryssarna kan gräva ned sig där dom stannar och förstärka sitt försvar.
Hur fattas beslut av regeringen?
Jag får fram att det är regeringssammanträden och 24 ministrar – är det enkel majoritet?
Den första tanke som flyger genom en politikers huvud vid nåt sånt här är väl rimligen att sjukskriva sig? Dom brukar inte gilla beslut med osäkert utfall som kan kosta dom karriären.
Oppositionen tänker först och främst på att försöka jävlas med regeringen för att vinna valet.
Sittande regering vill vinna valet.
Jag kan bara komma till en slutsats – dom här besluten borde fattas redan nu och brigaderna köras in i Baltikum redan idag.
Jag lyckas alltså inte hitta där det står att regeringen fritt fogar alla försvarsmaktsanställda utom värnpliktiga Lynx – google AI som jag inte får kolla på är jättekonsekvent hur jag än frågar, 500-1000st under begränsad tid.
Men om det är som du säger – hur mycket kan vi praktiskt skicka det är ju nästa fråga?
I händelse av konflikt kommer ÖB gallskrika om att förstärka Gotland och vi måste väl ha kuppberedskap och annat kvar?
BaltBat är väl given redan och dom är ju snart tillbaka på plats.
Rent praktiskt – när du säger att dom disponerar alla styrkor, tror du vi gör som ryssarna och skickar IT specialisterna, kockarna och sekreterarna som skytte till Estland?
För några år sedan gick diskussionen om att vi skulle ha två brigader i Baltikum i händelse av konflikt.
Nu senast är det nåt förband i finska lappland och vi har förstärkt Gotland.
Hemvärnet – är dom ej värnpliktiga?
Eftersom hela NATO tror att ryssarna ska testa oss så har Europa haft 4 år på sig för stt planera ett motdrag. Det bör räcka att stänga sundet och bälten för rysk trafik. Mer behövs nog inte.
”A fire near the Kremlin has reportedly broken out.”
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3mloproucx22n
🧐
https://x.com/maigomaigohh/status/2054166648668721497?s=46&t=Vah3JXV31B9lXwZOK5gF7w
Grill baby grill
Ok så här tänker jag. Tidigare har jag skrivit att Putin behöver ett krig till. Ett krig mot Nato/Europa. För ett år sedan tror jag att det fanns tankar om att erövra land, det är nog borta nu. Idag handlar det nog mer om att i slutänden kunna säga att man slogs mot Nato men höll den rysska gränsen.En false flag kan alltså vara möjlig antingen mot baltikum., norra finland/norge eller svalbard, Svalbard och baltikum riskerar destruktion av murmansk eller alla rysska hamnar i östersjön. Näst bästa scenario för Putin är att säga att nu har ryssland offrat nog. Fn tar kontroll över ockuperat område Zelensky och hans regering avgår när ryssland drar sig tillbaka till sin egen gräns.. Operationen är genomförd och lyckad . Ukraina är befriade från nazister och folket får rösta vad de vill tillhöra.
Om det blir en false flag måste vi slå tillbaka extren
Hårt. Alla rysska hamnar i östersjön eller murmansk måste vara helt obrukbara.
God morgon!
1130 KWIA
2 Tanks
1 AFV
50 Artillery systems
1 MLRS
3 Air defense system
1853 UAVs
3 UGVs
287 Vehicles and Fuel tanks
2 Special equipment
Slava Ukraini
https://bsky.app/profile/matsextrude.bsky.social/post/3mlpis6h2d22m