Saratovs oljeraffinaderi i Ryssland brinner efter att ha attackerats med Ukrainska drönare – Ryska förluster

Rysslands oljeraffinaderi i Saratov attackerades av ukrainska drönare och foton från sociala medier mm. visar att det brinner. Läs mer här och här.

En oljedepå ska även träffats i Rostovregionen sen inlägg här.

Ryska förluster

Genomgående riktig höga förluster och för andra dagen i rad har vi ett nytt rekord när det gäller mjuka fordon.

  • 1560 KWIA
  • 2 Tanks
  • 14 AFVs
  • 57 Artillery systems
  • 6 MLRS
  • 1 Air defense system
  • 1894 UAVs
  • 19 UGVs
  • 524 Vehicles & fuel tanks – new record
  • 3 Special equipment

SLAVA UKRAINI


STÖD UKRAINA!

När tror du att kriget i Ukraina kommer att vara över?

Visa resultatet

Laddar ... Laddar ...

98 reaktioner på ”Saratovs oljeraffinaderi i Ryssland brinner efter att ha attackerats med Ukrainska drönare – Ryska förluster”

    1. Borde släppa flygblad längs rutten med fotografier på europeiska lastbilschaffissar som pausar på en grönskande rastplats längs Autobahn eller tar en fika i loungen på Trelleborg – Sassnitz.

    2. Ja, nu har Ukraina börjat jobbet med att göra södra fronten ”untenable” som Hodges brukar säga. Tror mjuka kommer att hålla i sig nu. Ska bli intressant att se vad som händer när de ryska frontnära förråden börjar sina på allvar, inte minst vatten.

  1. ”God morgon! Under natten fick Rosnefts oljeraffenaderi i ryska Saratov besök och flera bränder utbröt. Enligt ryska myndigheter så ska totalt 216 drönare tagit sig in över de västra delarna av landet undr natten.

    Sent igårkväll fick även en bränsledepå vid Matvejev kurgan i ryska Rostovregionen påhälsning och en kraftig brand utbröt. De ryskockuperade delarna av södra Ukraina svälts systematiskt ut på bränsle.”

    https://x.com/FriaUkraina/status/2060951312770953422

  2. Off-Topic, Kina-Japan

    2Japans försvarsminister Shinjiro Koizumi är orolig över att Kina lägger allt mer pengar på försvaret. När Koizumi tog till orda på den stora säkerhetskonferensen Shangri-La i Singapore pratade han om att spänningarna i regionen växer.

    – Kinas agerande och de militära aktiviteterna är en källa till allvarlig oro, både för Japan och det internationella samfundet, sa han enligt Reuters.

    Ministern slog också tillbaka mot kinesiska anklagelser om att Japan skulle återgå till militarism.

    – Tänk efter. Det finns ett land som har en enorm arsenal av kärnvapen och strategiska bombflygplan. Japan har inget av det.”
    https://omni.se/japan-oroas-over-kinesisk-upprustning-tank-efter/a/9pqded

  3. Off-Topic, kriget i Iran

    ”USA:s president Donald Trump har ändrat flera delar av ett förslag till avtal med Iran som ligger på bordet, rapporterar New York Times. Källor uppger för tidningen att Trump har skärpt USA:s krav.

    Axios har nåtts av samma uppgifter och deras källor uppger att presidenten främst gjort ändringar i delar som handlar om Irans kärnenergi. Draget uppges syfta till att sätta mer press på Iran att gå med på ett avtal med USA. Det kan ta några dagar för parterna att titta igenom och diskutera det nya förslaget, enligt sajten.

    Flera medier har i veckan rapporterat att ett avtal är framförhandlat och att det som återstår är Trumps godkännande.”

    https://omni.se/kallor-trump-har-skarpt-kraven-for-avtal-med-iran/a/PdPAw5

    1. ”Donald Trump påstår att Iran gett honom garantier på att landet inte ska skaffa kärnvapen. I en intervju med sin svärdotter Lara Trump på Fox News säger presidenten att hans enda krav på Iran är att de inte har några atombomber.

      – Det har de gått med på, och det var mycket intressant, säger han i intervjun.

      USA och Iran verkar fortsatt stå långt ifrån varandra trots Trumps nya uttalanden. Förutom iranska kärnvapen är öppnandet av Hormuzsundet viktigt för administrationen.

      Både New York Times och Axios rapporterar att Donald Trump nyligen har skärpt USA:s krav i det förslag på avtal som ligger på bordet för att sätta mer press på Iran.

      Iran påstod redan innan kriget att man inte har för avsikt att skaffa kärnvapen.”
      https://omni.se/trump-iran-har-gatt-med-pa-att-inte-skaffa-karnvapen/a/d4L29A

  4. Kavlungt från rysk sida i Oleksandrivka (Oleksandrivskij) eftersom ryssarna är under ukrainsk attack, och endast fyra motattacker. Betydligt högre ryskt tryck  i de flankerande sektorerna Pokrovsk och Huliaipole med 46 ryska anfall vardera. Annars är det Ukraina som ökat trycket, och översteg i antal anfall den ryska sidan.

     

    N Slobozhansky 5↗️
    S Slobozhansky 10💥
    Kupyansk 3↘️
    Lyman 11💥
    Slovyansk 7↗️
    Kramatorsk 0↘️
    Kostjantynivka 16💥↗️
    Pokrovsk 46💥💥💥
    Oleksandrivskij 4
    Huliaipole 46💥💥💥↗️
    Orikhivsk 1↘️
    Prydniprovskij 1

    Localized 150
    Unlocalized 152↗️
    Total 302↗️
    Ratio unloc/loc 1.0

  5. Off-topic, Iran,

     

    Som MXT rapporterar ovan , men tydligen inte kan upprepas nog, skärper President Donald Trump sina krav i ett nytt avtalsförslag till Iran för att sätta press och påskynda förhandlingarna, efter frustration över landets långsamma svar. De nya villkoren handlar specifikt om Irans kärnvapenförmåga och ett öppnande av Hormuzsundet.

    1. Är ett öppnande av Hormuz verkligen något som ska in i avtalet? Då erkänner vi ju indirekt att Iran äger sundet? Detta kan sätta ett tråkigt prejudikat att fria handelsvägar inte längre är fria?

  6. Off-Topic, USAs 250-årsfirandet

    Flera artister har hoppat av att delta i firandet när de insett att det kommer att ha en politisk prägel. Då bestämmer sig Trump att gå hela vägen och låta det helt och hållet att handla om honom själv.

    ”Donald Trump överväger att ställa in den musikfestival som planerats till USA:s 250-årsjubileum, efter att en rad bokade artister hoppat av. Det skriver Sky News.

    Enligt ett inlägg på Truth Social planerar presidenten att i stället hålla ett politiskt kampanjmöte.

    ”Jag funderar på att boka den största attraktionen i hela världen, mannen som lockar större publik än Elvis på sin topp, och som gör det utan gitarr”, skriver Trump om sig själv.

    Trump passar också på att kalla avhopparna – däribland Poison-frontmannen Bret Michaels och The Commodores – för ”överbetalda tredje klassens artister”.”
    https://omni.se/trump-overvager-att-stalla-in-firande-efter-avhopp/a/K8P9ge

  7. Off topic
    Kalifornien har majoritetsval i två omgångar där de två främsta i primärvalet ställs mot varandra.
    Ett enligt mig betydligt bättre system än det traditionella som de flesta övriga delstater har.

    ” Men valet är ett så kallat ”djungelval”. Till skillnad från vanliga primärval, där respektive parti vaskar fram sin kandidat, är det de två deltagarna som får flest röster som går vidare – oavsett partitillhörighet.
    Det innebär att guvernörsvalet i november kan komma att stå mellan två republikaner.”

    https://www.svd.se/a/6qB7AW/djungelval-i-kalifornien-vem-eftertrader-newsom

  8. 205 är underbar i allt han skriver. Nu kom han in på leden Trelleborg Sassnitz. Visste ni vilka bekymmer befälhavarna på de svenska färjorna hade här under 50-talet?
    Tage Erlander fick ta i med hårdhanskarna när tyskarna övade anfall mot de svenska färjorna i södra östersjön. Östtyske diplomaten gjordes till mos av Erlander kan jag säga. Östtyskarna övade anfall mott de svenskflaggade fartygen. Sverige erkände Östtyskland tidigt och detta uppskattadees av Östtyyskland.

  9. **Moskva Reser Tredje Luftförsvarsringen när Pantsir-System Placeras på Civila Tak
    Ryssland har börjat bilda sin tredje och största yttre luftförsvarsring som omfattar Moskva och dess omgivande förorter för att skydda huvudstaden från kontinuerliga ukrainska djupinsatsdrönaroperationer. Som en del av ett inre försvarsskikt som är tätt fokuserat runt Kreml, använde ryska styrkor tunga Mi-26T transporthelikoptrar för att lyfta upp ett nytt Pantsir-SMD-E luftförsvarssystem på taket av Nordstar Tower affärscentrum.**

    https://www.kyivpost.com/post/77212

  10. Off-Topic, USA

    ”Polis och demonstranter har drabbat samman under protester mot migrationspolisen ICE i New Jersey under natten mot söndag, skriver flera amerikanska medier.

    Vistelseförbud har utropats nattetid kring en av migrationspolisens anläggningar i Newark. Enligt lokala myndigheter har flera beväpnade demonstranter gripits av polis.

    Videomaterial från platsen visar polis i kravallutrustning som skjuter tårgasgranater och protestdeltagare som gör upp eldar på gatan.”

    https://omni.se/polisen-skjuter-targas-mot-ice-protester-i-new-jersey/a/L4PxrV

  11. Ryssland hotade väl för någon dag sedan om att attackera alla Ukrainska kärnkraftverk om de attackerade det i Zaporizjzja, sen händer det här.

    Rysk false-flag eller Ukraina som synar bluffen?

    ”En drönare träffade under lördagen det ockuperade ukrainska kärnkraftverket Zaporizjzja i södra Ukraina, uppger Internationella atomenergiorganet IAEA på sociala medier. Ryssland anklagar Ukraina för vad man beskriver som en ”medveten attack” på den känsliga anläggningen. Ukraina nekar till anklagelserna. Enligt IAEA ska drönaren ha orsakat ett hål i väggen till en turbinhall, men inte orsakat någon läcka. ”Inga attacker av någon typ bör utföras från eller mot anläggningen. Att attackera kärnkraftverk är att leka med elden”, skriver IAEA-chefen Rafael Grossi i ett uttalande. ”

    https://omni.se/a/0pLxPB

    1. ”Ukraina tillbakavisar kraftigt anklagelserna om att de skulle ha attackerat kärnkraftverket Zaporizjzja med en drönare, skriver The Independent.Det ryska atomenergibolaget Rosatom har sagt att den drönare som träffade anläggningen på lördagen kontrollerades via fiberoptisk kabel, vilket de menar visar att attacken inte skedde av misstag. ”Det är oklart varför Ukraina skulle attackera sitt eget kärnkraftverk, beläget på vårt eget territorium, som vi försöker ta tillbaka under vår egen kontroll”, skriver den ukrainska militären i ett uttalande enligt AP. ”

      https://omni.se/a/ArEMjn

    2. Givetvis är hela invasionen av Ukraina en gigantisk falseflag i syfte att kunna anfalla sin egen energiinfrastruktur, sina egna städer, skolor, sjukhus och museer och skylla på de stackars oskyldiga barbarerna.

    1. Har ryssjävlarna gjort länge och vi i Europa offrar land efter land.

      Endast ett skäl att Putin har problem idag – det ukrainska skyttet.

      Alla andra har spelat med för att vi vet bättre och är moraliskt högstående.

      Att offra andra för fred är bara fegt och ryggradslöst

    1. Samma konto påstår att Xi har Parkinsons, att han legat på sjukhus ett flertal ggr. på grund av stroke och att risken nu är hög för att Europa går i krig mot Ryssland på grund av drönaren i Rumänien. 🤷🏻‍♂️

    1. Fransmännen kan rita om sina fruktansvärt fula fregatter. Inverterad stäv.
      Hemskt.En av dem av dem ska få namn efter min hemkommun. Vill inte titta på dom.
      Kan knappast gå i is. Nej fy Fan! Saab/Babcock hade varit bäst!!!

  12. Att RU orsakar kärnkraftsolycka i Ukraina har hög sannolikhet.

    Innan dom drar kommer dom också ÖSA all ammunition över allt dom kommer åt och mörda så många civila dom hittar i ockuperade områden.

    Så har dom alltid gjort.

    Innan dom imploderar gör dom säkert nåt mer mot oss – vad har dom att förlora

  13. On-topic 🇪🇪 🇱🇻 🇱🇹

    “When a war game stops being a warning and starts looking like a forecast.” Moskva attackerar Litauen från tre håll – det visar nya NATO‑simuleringar.

    Det tyska försvarsföretaget Helsing, tillsammans med amerikanska militärer och tidigare Pentagon‑personal, körde en avancerad lednings‑ och stabsövning. Scenariot: Moskva slår till samtidigt från Kaliningrad, från söder och från öster via Belarus.

    I basscenariot kunde bara Litauen + den tyska brigaden på plats hålla emot – och bara i några dagar. På dag 5 föll Vilnius. Ryssland lade ett ”kärnvapenparaply” över Litauen. NATO tvekade att ingripa fullt ut.

    Men i det andra scenariot förändrades allt: Litauen fick 12 000 AI‑drivna attackdrönare (Helsing HX‑2). Resultatet? Rysslands offensiv stoppades, förlusterna sköt i höjden och Litauen kunde hålla linjen tills NATO:s huvudstyrkor anlände.

    Amerikanska militärens bedömning: 12 000 drönare kan slå ut över en tredjedel av en rysk armé på tio dagar. Länder vid rysk gräns kan i praktiken neutralisera tre ryska förstahandsarméer på 1–2 veckor.

    Det här är inte science fiction. Det är Europas nya matematik: AI‑drönare > rysk massa.

    Källa: The Times, Helsing, amerikanska militärbedömningar

    https://x.com/jalle51/status/2060998014957727783?s=46

    1. Jag tror dom har helt fel – har försökt få ihop detta och Litauen kommer dom aldrig lyckas bita av.

      Norr om Daugava däremot då slipper dom hela Lettlands försvar, Litauen, polackerna, Tyskland, svenska bataljonen, kanadaledda brigaden och tyskarna.

  14. Trump har lyssnat på Den Gamle (eller DG stuckit vass sak i örat på DT)
    🇺🇸🇺🇦 Trump Apologized to Zelenskyy! The political landscape has been shaken. According to reports, a phone call took place that could significantly alter the course of events. Donald Trump personally called Volodymyr Zelenskyy and, according to sources, acknowledged that his previous position on Ukraine had been mistaken. It appears that Trump’s proposed ”peace plans” may be evolving into something entirely different. The situation is becoming increasingly difficult for the occupiers. Could this be the end of ”peace plans” built at Ukraine’s expense?

    https://x.com/mykhailorohoza/status/2061060942956294179?s=46

    1. Försiktigt optimistisk – vi har sett detta förut.

      Kommer också efter mötet med Xi, förmodligen har dom väl kokat ihop något.

      Trump måste också balansera Europa, knuffar han oss över vår röda linje koloniserar vi världen igen.

  15. Klockan 22: 131 lokaliserade 🇷🇺, 98 olokaliserade 🇺🇦.

    Operational update as of 22:00 on 31 May 2026 regarding the repulsion of the Russian invasion

    In total, 229 combat engagements have taken place on the front line since the start of this day.

    Defence forces continue to confidently repel the enemy onslaught, destroy enemy personnel and methodically deplete the occupiers’ combat potential by delivering systematic fire strikes.

    Today, the enemy carried out 58 air strikes, dropping 174 guided bombs. In addition, to strike our positions and civilian settlements, the invaders deployed 4,452 kamikaze drones and carried out 2,213 shelling attacks.

    Eight combat engagements took place during the day in the Northern Slobozhanshchyna and Kursk sectors. The enemy carried out 67 shelling attacks on our troops’ positions and settlements, four of which involved the use of multiple launch rocket systems. 8

    In the Southern Slobozhanskyi sector, the occupiers launched ten assaults on our units’ defensive lines near Lyman, Veterinarne, Kolodyazne and Starytsia. 18(8)

    On the Kupiansk section of the front, the invaders launched three attacks, attempting to push back our units in the areas of Shyikivka and Kupiansk. 21(3)

    In the Lyman sector, Ukrainian troops successfully repelled seven enemy attempts to advance near Kopanok, Novomykolaivka, Dibrova, Stavky, Drobysheve, Lyman and Ozerny. Four further engagements are still ongoing. 32(7+4)

    In the Sloviansk sector, the Defence Forces successfully thwarted four attempts by the invaders to advance in the areas of Kryva Luka, Kalenyky, Nykyforivka and Rai-Oleksandrivka. One engagement is still ongoing there. 37(4+1)

    In the Kramatorsk sector, no offensive actions by the occupying forces have been recorded. 37

    Defence forces successfully repelled ten enemy assaults in the Kostyantynivka sector near Kostyantynivka, Ivanopil, Rusynove Yar, Mykolaivka, Pleshchiivka and Stepanivka. One combat engagement is still ongoing. 48(10+1)

    In the Pokrovsk sector, the enemy carried out forty attacks. The occupiers attempted to break through in the areas of Vilne, Dorozhne, Bilytske, Rodynske, Oleksandrivka, Hryshyne, Shevchenko, Molodetske, Novopavlivka, Novooleksandrivka, Serhiivka, Kotlyne and Udachne.

    According to preliminary estimates, 38 occupiers were eliminated in this sector today, with a further 17 wounded. Our troops destroyed one multiple launch rocket system, one vehicle and five units of the enemy’s specialised equipment. Three vehicles, one artillery piece and one drone control centre were also damaged. In addition, 183 enemy drones of various types were destroyed or neutralised by electronic warfare systems. 88(40)

    In the Oleksandrivka sector, the occupiers made a single attempt to improve their tactical position by attacking in the Verbove area. 89(1)

    In the Huliaipole sector, 29 attacks by the occupiers were recorded in the areas of Zaliznychne, Vozdvyzhivka, Olenokostiantynivka, Huliaipole, Charivne, Verkhnia Tersa, Rybne and Varvarivka. 118(29)

    In the Orikhiv sector, the enemy attempted ten times to breach the defences near Shcherbakiv, Bilohirya, Nesterianka and Stepnogorsk. Two firefights are still ongoing. 130 (10+2)

    In the Dnipro sector, our defenders successfully repelled one enemy assault in the direction of Antonivsky Bridge. 131(1)

    In other sectors, there have been no significant changes in the operational situation.

    Let us defeat the enemy and bring our Victory closer! Glory to Ukraine!

    https://www.facebook.com/share/p/1DwR5u4oBq/?mibextid=wwXIfr

    1. Det LW skrev var:

      ”FSB ska tagit kontrollen över knarkhandeln i Sankt Petersburg och det var grundplåten till Putins rikedomar och uppgång. Vad gäller horbock, så ska han ju varit kuddpojke hos KGB i Tyskland under kalla kriget. Vilket väl visar vad som kan hända med en person som påtvingas en annan sexualitet än dennes faktiska och den motreaktion som det traumat kan skapa. Värt att tänka på idag när flera kända debattörer och politiker gått ut och sagt att de är beredda att använda våld och tortyr och ta maximala fängelsestraff för att påtvinga andra en sexualitet.”

      Det är väl snarare så att han påtalar hur det kan gå om man påtvingar någon fel könsidentitet och att det kan vara något att fundera över för de som förespråkar det.

      Hur du kan få det till att han jämför Agnes med Putin har jag svårt att förstå.

       

Lämna en kommentar

Rulla till toppen