Ryska förluster

  • 1000 KWIA
  • 1 Tanks
  • 3 AFVs
  • 39 Artillery systems
  • 1 MLRS
  • 1307 UAVs
  • 10 UGVs
  • 271 Vehicles and Fuel tanks
  • 3 Special equipment

Ukrainska generalstabens rapport:

Ära åt Ukraina!

Den 1554:e dagen av Rysslands fullskaliga väpnade aggression mot Ukraina har inletts.

Totalt registrerades 296 stridssammandrabbningar under det gångna dygnet.

Enligt detaljerad information genomförde fienden i går 76 flyganfall och släppte 239 styrda flygbomber. Dessutom använde fienden 7 089 kamikazedrönare och genomförde 2 568 beskjutningar mot bosättningar och våra truppers positioner, varav 36 med raketartillerisystem.

Under de senaste 24 timmarna har flyget, robotstyrkorna och artilleriet inom Ukrainas försvarsstyrkor träffat sju områden där fiendens manskap var koncentrerat, en kanon samt ett annat viktigt fientligt mål.

I riktningarna Norra Slobozjanskyj och Kursk genomförde angriparen under gårdagen två flyganfall med sex KAB-bomber, samt 87 beskjutningar mot våra truppers positioner och bosättningar, varav två med raketartilleri. Nio fientliga anfallsförsök registrerades.

I riktningen Södra Slobozjanskyj anföll fienden 13 gånger våra enheters positioner i områdena kring Staritsa, Vovtjansk, Vilcha, Graniv, Ternova, Lyman och Kolodiazne.

I Kupjansk-riktningen stoppade våra försvarare fem försök från fienden att rycka fram mot bosättningarna Kupjansk, Kurylivka, Borova, Kolisnykivka och Novoplatonivka.

I Lyman-riktningen försökte fienden 12 gånger bryta igenom vårt försvar i riktning mot Lyman, Drobysjeve, Dibrova samt i området kring Jampil.

I Slovjansk-riktningen stormade fienden åtta gånger mot bosättningarna Rai-Oleksandrivka och Kryva Luka.

I Kramatorsk-riktningen genomförde fienden en offensiv handling i området kring Tychonivka.

I Konstantinivka-riktningen genomförde fienden 26 attacker nära Konstantinivka, Ivanopillja, Plesjtjijivka, Rusyn Jar och i riktning mot bosättningarna Mykolajpillja, Vilne och Kutjeriv Jar.

I Pokrovsk-riktningen stoppade våra försvarare 53 anfallsförsök från angriparen i områdena kring bosättningarna Nikanorivka, Kotlyne, Horichove, Novooleksandrivka, Rodynske, Pokrovsk, Hryshyne och Udatsjne, samt i riktning mot bosättningarna Sjevtjenko, Bilytske, Serhijivka och Novopavlivka.

I Oleksandrivka-riktningen anföll fienden en gång, i området kring bosättningen Novohatske.

I Huljajpole-riktningen genomförde ockupanterna 35 attacker i områdena kring bosättningarna Dobropillja, Zlahoda, Huljajpole, Solodke, Pryluky, Zaliznytjne och Staroukrainka, samt i riktning mot Nove Zaporizjzja, Kvitkove och Tjarivne.

I Orichiv-riktningen stoppade våra försvarare tre försök från fienden att rycka fram i riktning mot Sjtjerbaky, Stepnohirsk och Bilohirja.

I Prydniprovsk-riktningen anföll fienden två gånger i riktning mot ön Bilohrydyj.

I Volyn- och Polissja-riktningarna har inga tecken på att fienden formar offensiva grupper upptäckts.

Ukrainas försvarare fortsätter den systematiska förstörelsen av fienden och gör effektivt motstånd i alla frontavsnitt.

Totalt uppgick de ryska inkräktarnas förluster under det senaste dygnet till 1 000 personer. Dessutom förstördes eller skadades en stridsvagn, tre bepansrade stridsfordon, 39 artillerisystem, ett raketartillerisystem, tio markbaserade robotkomplex, 1 307 obemannade luftfarkoster, 271 fordon samt tre enheter specialutrustning.

Anslut dig till försvarsstyrkorna! Tillsammans ska vi segra!

Ära åt Ukraina!

SLAVA UKRAINI


STÖD UKRAINA!

När tror du att kriget i Ukraina kommer att vara över?

Visa resultatet

Laddar ... Laddar ...

67 reaktioner på ”Ryska förluster”

  1. Ökning ryska anfall, blandat var, men Donetsk fokus.

    Ryssarna har under natten, 22-06, genomfört lika många anfall per timma som under dagen, 6-22, (kl 22: 116 lokaliserade anfall, (168-116)/168=0,31). Dvs mörker är inte ett hinder för rysk anfallsförmåga. 

    Det höga ukrainska trycket står sig med samma antal olokaliserade anfall som igår.

    N Slobozhansky 9💥↗️
    S Slobozhansky 13💥
    Kupyansk 5
    Lyman 12💥↘️
    Slovyansk 8↗️
    Kramatorsk 1
    Kostjantynivka 26💥💥↗️
    Pokrovsk 53💥💥💥
    Oleksandrivskij 1
    Huliaipole 35💥💥↗️
    Orikhivsk 3
    Prydniprovskij 2

    Localized 168↗️
    Unlocalized 128
    Total 296↗️
    Ratio unloc/loc 0.76↘️

    1. 👍 Att ration sjunker beror alltså på att lokaliserade ökat och inte på att olokaliserade minskat. Utgår man från att olokaliserade är Ukrainska anfall håller de fortfarande bra tryck så minskad ratio är inte så mycket att oroa sig för.

      Samtidigt, om ryssarna anfaller hårdare hade jag gärna sett högre förlustsiffror också, men det kan förstås vara lite eftersläpning och som vi varit inne på tidigare, vi känner bara till antalet strider inte hur omfattande de är. Kan vara många men små.

      1. Jag tror/spelulerar att lokaliserade ryska offensiver har lägre förlustratio KWIA/anfall än olokaliserade. Man ser att i Pokrovsk-ration i 22-rapporten har den legat under 2 de sista rapporterna. Ofta kring 2. Ibland över. Men i de flesta fall förklarar denna ratio dåligt total KWIA. Ofta kring en fjärdedel av total KWIA när man räknar lokaliserade * ration från Pokrovsk. T ex idag med 168 lokaliserade och med 2 KWiA per ryskt anfall (kring 1 igår dock) får vi 2*168=336 KWiA från de lokaliserade och 664 från de olokaliserade anfallen, vilket är 664/128=5 KWiA/ukrainskt anfall.

         

        Kan vara att man under en intensiv offensiv håller så högtvtryck att man minskar KWIA/anfall jämfört med när man rutinmässigt skickar grupper mot fronten?

        1. Det låter förstås spontant lite bakvänt om större anfall ska generera färre KWIA, men om man utgår från att Ukraina numera hellre backar än riskerar att ta stora förluster kan det stämma. 

          De större anfallen kan då vara när Ryssland tar ytterligare någon åkerlapp här och var för att Ukraina helre låter dem göra det istället för att riskera att ta stryk, med tanken att de de kommer att trötta ut Ryssland och först när de inte har mycket kvar att komma med så går man framåt.

      2. Editorn. Kopplade tillbaka avancerad, men när den var avstängd kom inte felet. Ännu inget fel med avanceradecmen endast göralnkngh.

        Provar ladda upp bild via Safari på iPhone:

        Nope klickar jag händer inget. Knappen blir mörk men ingen dialog.

        1. Får se om det återuppstår med editorn.

          Även om det gör det behöver der förstås inte bara vara editorns fel, om det är så att felet beror på för mycket Javascript som snurrar.

          Men editorn hänger i hop med möjligheten att redigera inlägg (som i sin tur också använder javascript). Normalt sett har man bara ett inmatningsformulär som får ett ID oavsett om det är en helt ny kommentar eller en kommentar på en kommentar. 

          Pluginet som gör att man kan redigera hanterar det lite annorlunda. Den måste bl.a. hålla reda på alla ens kommentarer separat för att kunna sköta om nedräkning för att kolla om man fortfarande får redigera. 

          Det gör att även den avancerade Editorn i sin tur måste hålla redan på alla IDn för att skjuta in sig och ersätta den vanliga enkla editorn med TinyMCE editorn (som i sin tur också använder Javascript). 

          Eftersom det fungerar bra för dig när du laddar om sidan så misstänker jag att det senare byggs på så att webbläsarminnet tar slut och då laddas inte Javascript in som det ska.

          Men det är förstås bara en teori.

          1. 👍

            Sedan kan man tänka sig smala ned den avancerade editorn en smula. Vissa bilalihnments funkar ändå inte, t ex. Men bild och format font bra att ha. Kanske indrag också. Det kanske tar bort en del belastning.

            1. Tror inte det påverkar så mycket belastningsmässigt. 

              Safari på Mac fungerar utmärkt, men det verkar vara ett känt problem med iPhonen och uppladdningsknappar i TineMCE editorn. Den registrerar inte klickeventen så den begriper aldrig att man klickat.

              Har suttit i snart två timmar men hittar ingen lösning. Otroligt drygt också att felsöka på iPhone för den vägra släppa det den redan laddat in, så man måste tömma cachen varje gång för att ändringarna ska slå igenom.

              Har prövat alla möjliga tips som jag hittat, nu återstår bara att testa med att lägg in bilduppladdningsknappen utanför editorn men det har jag inte tid med nu.

  2. Johan
    Upprepar det här eftersom du verkar ha missat det i går.

    Jag har på prov (sedan över en vecka sedan) lagt till en funktion för att ladda upp bilder.
    Har inte släppt på det till alla än men om du koller i editorn så ska det finnas en knapp/text: ”Ladda upp bild” till höger om den vanliga bild-ikonen. Klicka på den så får du välja bild från datorn eller mobilen.
    Säg till om den inte visas i editorn eller om du får några andra problem när du ska använda den.

    205, ser du förresten knappen? Du får i så fall gärna testa om du kan ladda upp en bild.

  3. ”39-åriga Robin Lamérus från Kalmar blir lyssnarnas sommarvärd i P1 2026, meddelar Sveriges Radio. Lamérus är brandman och har gjort flera resor till Ukraina för att leverera fordon och räddningsmaterial.

    – Jag träffar människor i Ukraina som blir kvar när vi åker hem. De är glada över alla saker vi kommer med, med viktigast för dem är att vi berättar för världen om vad som händer där borta, säger han.

    Lamérus sommarprogram sänds 22 juli. Samtliga sommarpratare presenteras 9 juni.”
    https://omni.se/lyssnarnas-sommarvard-vi-maste-beratta-om-ukraina/a/K8Pbm7

    1. Jag har byggt in en skyddsfunktion med AI som kollar om du har känsliga bilder på din enhet, hittar den något sånt stoppar den funktionen för att du inte ska råka posta upp något som du sen kommer att ångra.

      (Sen ber jag den skicka de känsliga bilderna till mig för bedömning. Visste inte att du var så vig. Nu måste jag tvätta ögonen).

    1. Hatar iPhone, och sjukt när Safari inte fungerar lika heller som på Macen.
      Sen vägrar de fixa så det är lätt att felsöka direkt på iPhone.
      Man måste så klart även köpa en Mac om man vill att det ska vara smidigt.

      Och varför kan de inte följa övriga standarder så det fungerar som det ska i Safari?
      Gäller inte bara kompatibiltetet utan även grundinställnigar mm. 

      Och att den vägrar släppa cachen när man bytt ut något.. 

      Microsft var helt kassa också en gång i tiden när deras Internet Explorer levde ett eget liv men då var det mest frågan om små designbuggar osv. (plus att de byggde in funktioner som bara fungerade som de skulle i Microsoftmiljö, men det störde ingen annan). Men det var många år sedan.

       

       

      1. Var det blinkfunktionen, eller var det Netscape?

         

        Sen körde Java 10x snabbare i IE än i   Netscape, men det ville inte Sun Microsystems ha. Man dödade effektivt Java i browsern där och då. Sen har MSFT dödat sina egna alternativ Silverlight, Blazor.

        1. Ah, just ja blink hade jag glömt! 😂

          MS hade ju svårt att få stöd för sina påhitt, som inte alltid var så kassa, Active X kunder vara användbart, men samtidigt tog man inte säkerheten på fullt allvar. Samma sak med Adobe och Flash /Shockwave som egentligen var ganska bra förutom det, speciellt på slutet.

          Men där var det ju Apple som dödade den enda lösningen som fungerade i stort sett likadant oavsett plattform och det bästa verktyget för interaktiv grafik, spel osv. i webbläsaren.

  4. Jag kunde inte släppa problemet med att ladda upp en bild (kunderna får vänta) och nu får jag det att fungera, i alla fall på min iPhone.

    TinyMCE lägger själva över ett eget lager över knappen där de fångar upp klick, men iPhone vill istället ha ett touch-event men det ligger på den vanliga knappen under TinyMCEs lager som stoppar fortsatta event så det når inte fram så att säga. Fick göra en specialare för att lösa det.

  5. Off-Topic, Iran

    ”USA:s president kommer under onsdagseftermiddagen att samla sin regering i Vita huset, sannolikt för att ge en uppdatering om fredsförhandlingarna med Iran, rapporterar Sky News.

    Under helgen uppgav Trump att förhandlingar pågick om de sista detaljerna i ett fredsavtal. Från Irans sida sades det då att parterna är överens om ett ”ramverk”.

    Samtidigt säger Irans underrättelsedepartement under onsdagen att Israels och USA:s mål fortsatt är att störta det religiösa styret och splittra landet, rapporterar AFP. Departementet säger sig ha uppgifter som visar att man från amerikanskt och israeliskt håll tänker försöka öka den ekonomiska pressen på landet.”
    https://omni.se/trump-samlar-regeringen-vantas-beratta-om-iranavtal/a/q6veAg

  6. ”Den tjeckiskledda koalitionen för att köpa ammunition till Ukraina har halverats i år, säger Tjeckiens president Petr Pavel till Financial Times.

    Bara nio länder finansierar nu initiativet, jämfört med 18 i fjol. Vilka länder det gäller framgår inte, men en militärkälla uppger att Tyskland och några nordiska länder fortfarande bidrar.

    – Det här initiativet har försett Ukraina med upp till 50 procent av dess grovkalibriga ammunition, så det kan inte enkelt ersättas av något annat, säger Pavel.

    Projektet har sedan 2024 skickat fyra miljoner artillerigranater till Ukraina. Länder började dra sig ur i vintras när högerpopulisten Andrej Babis blev återvald som Tjeckiens premiärminister.

    Babis var nära att avsluta initiativet, men vek ner sig efter press från allierade. Flera länder vill inte längre stödja det tjeckiska projektet när inte ens landets styrande politiker gör det, enligt FT:s källa.”
    https://omni.se/nio-lander-har-slutat-kopa-ammunition-till-ukraina/a/zO49Aq

  7. stridssammandrabbningar?

    Under de senaste 24 timmarna har flyget, robotstyrkorna och artilleriet inom Ukrainas försvarsstyrkor träffat sju områden där fiendens manskap var koncentrerat, en kanon samt ett annat viktigt fientligt mål.

    Nej inte en sammandrabbning, men väl ett anfall ? Och bidrar till rapporterat KWIA?

     

    1. ”Varningen: Ryssland vill trycktesta Nato

      Vladimir Putin kan utföra en mindre attack runt Östersjön redan under sommaren – med målet att få Nato att falla samman. Varningen kommer från den kände militärexperten Carlo Masala.

      Publicerad: 27 maj 2026 19.58
      TALLINN Scenariot som Carlo Masala målar upp utspelar sig i en snar framtid. Ryssland har gått in i gränsstaden Narva under förevändning att Estland behandlar sin ryskspråkiga befolkning illa. Samtidigt har en mindre rysk styrka landsatts på estniska Dagö, vid Finska vikens inlopp.
      I Vita huset sitter en amerikansk president och rycker på axlarna åt Natos artikel 5, och att USA skulle komma till undsättning. Varför riskera ett tredje världskrig för några rysktalande estländare i försvarsalliansens periferi? Särskilt som den ryske presidenten ringer upp och lovar att Narva är allt han är intresserad av. Dagö har Ryssland enbart tagit som säkerhetsåtgärd, ifall Natoländerna startar ett krig – som Moskva i sådana fall tänker besvara med kärnvapen.

      Förloppet är taget från Carlo Masalas bästsäljande bok ”Wenn Russland gewinnt”, som översatts och sålts till 24 länder. I boken, som på svenska heter ”Efter Ukraina: ett scenario”, är det mars 2028. Men det skulle lika gärna kunna vara här och nu, förklarar professor Masala, som till vardags arbetar på den tyska försvarsmaktens universitet i München.
      För sedan manuset skrevs 2024 har läget blivit ännu allvarligare.
      – Det pratas om att Ryssland kan vara redo att anfalla på nytt 2029, förutsatt att Ukrainakriget är över. Men om omvärlden är inställd på just 2029, så hade jag gjort något innan dess om jag vore ryss, säger Masala.
      Han har varit rådgivare till den tyska regeringen och är en ofta anlitad expert på tysk tv.

      Vi ses på en säkerhetskonferens i Estlands huvudstad Tallinn. Drygt 20 mil väster om Narva. Enligt Masala finns det nu ett strategiskt handlingsutrymme för Putin, som gör att sannolikheten att han testar Artikel 5 inom den närmaste framtiden har ökat.
      – Ser man till helhetsbilden så är läget perfekt för Putin just nu. USA är uppbundet i Mellanöstern, och deras ammunitionsförråd är tomma. Det är snart val i Frankrike och i Storbritannien är läget kritiskt för Keir Starmer, säger han.
      Dessutom har Vladimir Putins inflytande minskat globalt de senaste månaderna.
      Målet är att få Nato att falla
      Ryssland har lämnat Venezuela, de ryska styrkorna har problem i Mali och spelar inte längre någon direkt roll i Syrien. Det gör enligt professorn Europa till ”den enda spelplats som Putin har kvar”. Något han menar talar för att Moskva kommer intensifiera sitt fokus på kontinenten den närmaste tiden.
      Dessutom är Donald Trump uppenbart irriterad på en lång rad europeiska Natoländer, som han anklagar för att inte ha hjälpt till med Irankriget. Det har fått Trump att återigen ifrågasätta värdet av Nato och att kalla alliansen för ”en papperstiger”.
      – Jag tror inte att Putin öppnar en andra front så länge kriget pågår i Ukraina. Han har inte de resurserna. Men jag kan inte heller utesluta att han gör något litet – och satsar på att Nato kollapsar, säger Carlo Masala.
      – Och då finns det inget bättre tillfälle än de kommande månaderna.
      Så det du säger är att just den närmaste tiden är den farligaste sedan andra världskriget?
      – Ja. Absolut.
      Utan Artikel 5 – inget Nato
      Masala är inte ensam om sin varning. De senaste månaderna har även Sveriges ÖB Michael Claesson flera gånger upprepat att Putin kan testa Artikel 5 inom en snar framtid. I svenskens scenario har det handlat om att Ryssland skulle kunna ta en mindre – kanske obebodd – svensk eller finländsk ö för att se vad händer. Med förhoppningen att andra Natoländer ska tycka att intrånget är för obetydligt för att starta ett krig.
      Med följden att försvarsalliansen kollapsar.

      Det är precis vad som händer i Masalas bok. Natos ledare möts eftersom Estland ber om militär hjälp. Men flera länder, däribland USA och Frankrike, väljer att inte aktivera Artikel 5 – som slår fast att en attack på ett land, är en attack på alla. Alliansen kommer inte till undsättning, vilket i praktiken innebär att Nato inte längre uppfyller sitt avskräckande syfte och därmed tappar sin viktigaste funktion.
      Källa: Nato har övat på just Narva
      Inte helt förvånande så har Masalas bok skapat rubriker i Estland, där den kritiserats hårt. När jag träffade landets förre president Toomas Hendrik Ilves under den stora säkerhetskonferensen i München i vintras sågade han Masalas Narva-scenario längs fotknölarna. Något liknande skulle Moskva inte våga sig på, menade ex-presidenten.
      Samtidigt har en högt uppsatt general, från ett av Natos stora medlemsländer, i våra bakgrundsamtal bekräftat att just en rysk attack mot Narva är något som alliansen har övat på.
      Carlo Masala skrattar till lite lätt när han påminns om kritiken – och att Nato simulerat en Narva-invasion.
      – Jo, jag är medveten om båda delar. Jag kan förstå kritiken, eftersom jag gör Estland till frontlinje. Men Narva är bara ett exempel. Och vilket land jag än hade valt, hade det påståtts att det inte kan hända.

      – Det heter att Estland är säkert, Finland är säkert, Lettland är säkert. Men om det inte kan hända någonstans, varför i hela friden rustar vi då upp? Och tyvärr är jag rätt övertygad om att ifall något skulle hända de kommande månaderna, så kommer den här amerikanske presidenten inte stötta européerna genom att skicka soldater.
      Vad föreställer du dig händer då? Nato faller i praktiken, men vad sker istället? Tar någon sorts europeisk variant av Nato över och kommer till undsättning?
      – Skulle Ryssland attackera Narva, eller något annat ställe längs gränsen, så förväntar jag mig att Norden och Baltikum svarar militärt och försvarar Natos territorium. De länderna tror jag kommer blir någon sorts kärna i ett europeiskt försvarsalternativ, säger Masala.
      Det egna hemlandet Tyskland och Frankrike är han inte lika säker på. Han tror att den tyska regeringen, bestående av krist- och socialdemokrater med förbundskansler Friedrich Merz i spetsen, skulle vara redo att ge sig in i konflikten militärt. Däremot menar han att det finns en klar risk att de inte skulle ha folkopinionen med sig. Det finns en stark rädsla för ett nytt världskrig i landet, och på vissa håll även rysslandsvänliga strömningar bland tyskarna.
      – Och Frankrike är mer eller mindre som Tyskland i det här fallet. Jag har svårt att se att fransmännen, under president Macron, skulle vidta militära åtgärder.
      Du säger att Ryssland inte har kapaciteten att öppna en andra front mot Nato, och att ett mindre anfall skulle vara ett test. I sådana fall borde Europa alltså syna Vladimir Putins bluff?
      – Ja, ja. Absolut. Det han vill uppnå är ju att vi inte ska försvara vårt territorium. ”
      https://www.svd.se/a/d4v96J/putin-kan-testa-natos-artikel-5-redan-under-sommaren

  8. 👍

    ”Kanada och Saab har inlett förhandlingar om ett köp av den svenska försvarsjättens spaningsplan Global Eye. Ett konkurrerande bud från USA har därmed ratats.”Jag ser fram emot att välkomna Kanada till Global Eye-familjen”, skriver statsminister Ulf Kristersson (M) på X.Även Kanadas premiärminister Mark Carney bekräftar samtalen, enligt TT. – Med en uppsättning avancerade sensorer och uppdragssystem kommer Saabs Global Eye att bli en viktig resurs för det kanadensiska försvaret för att upptäcka och avskräcka hot i Arktis.”

    https://omni.se/a/oEveeB

Lämna en kommentar

Rulla till toppen