Eftersom det är Fredag tänkte jag börja med lite pepp som jag kom på själv häromdagen – And so it has begun, the great war of our time.
Vad tror ni om den, kan den slå och bli filmcitat tror ni så man får royalties?
I ett par månader har vi postat om Stepnohirsk och den historia som skrivs där just nu.
Det är nog enklare än vad vi tror – när indelningen av kårer var klar fick kårcheferna rätt fria tyglar och framför allt kunde inte Sirsky vara inne och detaljstyra på plutonsnivå längre.
Det är därför det är offensiver överallt samtidigt.
Det verkar också som dom använder sin strategiska offensiva reserv, GUR, Rangers och andra vilda förmågor att lösa upp knutar där det behövs, vid Stepnohirsk var det GUR förband som rensade upp i staden.

Hur vet han att det börjat, och varför skriver Johan No.1 på engelska dagen till ära när han sitter i Karibien, borde det inte vara spanska eller kreolska?
Vi hade en lång diskussion på johanno1.se vilket varit uppe tidigare – i UA rapportering var unlocalized battles högre och högre så att på totalen gick dom om ryska dito vid någon punkt.
Vissa vågade inte riktigt tro att det var UA anfall så jag fick be Sirsky förtydliga för att nå i mål.
I samma veva som 205 kunde posta en ratio på anfall till UA fördel över 1 så bekräftade Sirsky att deras anfall var fler än ryssarnas – case closed och över till nästa fråga.
Är detta en ukrainsk våroffensiv eller inte, media skriver inget om storoffensiver eller ukrainsk offensiv – sitter Johan No.1 och fabulerar vilt i vanlig ordning?
Har vi samma måttstock som vi haft med ryssarna så såg det ut så här för antal ryska anfall när media pratade om rysk offensiv.

Eftersom UA anfall varit uppe på 133st så är svaret – japp den ukrainska våroffensiven har kommit igång.

Ni hör och läser inget längre eftersom UA hållit tvärtyst. dom kör en full mussla just nu, så här hemliga var dom nyligen i nån operation vid södra fronten. Dom har lärt sig den hårda vägen att hålla tyst då vi i Europa och USA läckte allt vi kom över till Putin.
Det är således dags att utlysa att årets offensiva operationer från blått lag påbörjats och att starten var 8 Maj – 12 Maj nånstans, det var ju ett eldupphör mitt i som Trump tvingade dom till för att Putin skulle få ett lugnt 9 Maj firande som sig bör. Historikerna kommer även detta år använda datumen precis som 2023.
Men det är bättre än 2023 då jag såg en twitter från Defmon om Custers sista strid efter en helnatt på billig whisky och snabbt utropade ukrainsk offensivstart till 3-4 Maj. Har fått försvara mig sen dess med ett hav av lögner även om offensiven kom igång runt då så räddad av gongongen.
I år är det underbyggt av hårda data och Defmon har slutat posta, statistik ljuger inte och kan inte heller missförstås om man råkat hittat en glömd flaska whisky.
Har för övrigt påbörjat ett alkoholfritt år vilket går bra så här långt, steget innan dess var att bara köpa några öl för hade jag fler drack jag fler men nu ökar vi insatsen till bara mineralvatten och det har fungerat förvånansvärt bra bara jag har en snus att suga på.
Stepnohirsk och det ukrainska under som RU nog inte förstått ännu var väl senast med (igen) i inlägget om Azovstöten?
RU har alltså pallrat upp två hela VDV divisioner i området och förlorar orten Stepnohirsk. Men det tar inte slut där, dom pressar direkt på söderut.
Här har ni en lite bättre analys än min 😀

Nu läste ni naturligtvis förra inlägget men RU VDV är dom som skall vara insatsstyrkor under RU defensiv krigföring som nu åkt på stryk redan under RU offensiva operationer.
Så här ser det ut enligt Mohlin, Orihiv är ankaret österut som håller.

Och Project Owl över RU förband, hela gänget i toppen har alltså backat från Prymorske 10km söderut och nu förlorat Stepnohirsk. Det var efter att dom slog sig fram mot Prymorske – hög sannolikhet att inga av regementena är i gott skick inklusive spaning och Spetznaz.

Jag har rätt länge funderat på varför.
Varför väljer man samma plats man blödde ut på 2023 för att det var det bäst befästa området vid alla fronter.
RU har inte befäst väl när dom är på egen offensiv men jag tror jag har listat ut logiken bakom detta tillsynes ologiska handlande.
Vid defensiv krigföring gömmer sig VDV på djupet och är insatsstyrka som gör livet surt för alla, nu hade UA lite tur att dom istället gick först så man valde helt sonika att anfalla där VDV fanns för att decimera dom – så enkelt är det nog.
RU har olika nivåer på sina förband och VDV har länge stått som insatsstyrkor eller satts in där man vill nå framgång, finns ett par TR och MRR också som är ok utöver Spetznaz, Spaning och specialförband som FSB, GRU eller nån prioriterad Rosgvardia.
Men att komma åt två VDV divisioner med lite spaning och Spetznaz är högvilt.
För att till sist ta Pokrovsk slutförbrukade man 76th GAAD 7000st stark, och nu är dessa två VDV divisioner rejält på dekis.
Bakom södra fronten finns det inte mycket mer att ta av och UA har eldkontroll över alla tillfartsvägarna så vidare reserver kan inte föras in med mindre än att Putin lyckas få till ett nytt elduhppör.
Ni kan vara trygga i att Krasnov kommer försöka redan i sommar.

2022 – 2023 hade vi ständiga diskussioner om RU förluster och om det som anges var KWIA.
Det visade sig stämma efter ett par år även om jag var av åsikten att det bara var stupade – vilket till del är rätt för rätt mycket kommer inte in i denna verifierbara siffra.
Vintern 2023 var till exempel 30% av av patienterna på sjukhusen där för förfrysningsskador och hur stora förluster drönarkrigföringen på djupet gör går inte att slå fast. När Ukraina blåser en stor GRAU arsenal i luften är det hundratals döda rimligen – krigets farligast jobb, rysk depåarbetare.
Kul att vi slapp lämna offensiv-statistiken öppen för diskussion – 205 har mycket snyggt fångat upp detta med data och vi kunde se brytpunkten trots att UA official håller tyst.
Är allt GUR och en hetsig kårchef?
Nej, Ukraina har idag fullständigt informationsövertag – dom ser varenda ryss och ryska chefer har en fördröjd informationsöverföring så dom är alltid tvåa på bollen.

Det där kommer man långt med, vid Midway hade USA till sist knäckt japanernas kod, enda dom inte visste var koden för själva operationsmålet och hade olika åsikter så nån analytiker bad Midway att på öppen kanal säga att dom hade vattenbrist.
Japanerna skickade med sin kod xXxX har vattenbrist – då visste man exakt vart den japanska flottstyrkan skulle vara och när med högst förutsägbart resultat.
Sommaren 1940 i Frankrike satt försvarschefen i sitt slott och väntade på ordonnanser så hans stab hörde om motgångar på BBC innan dom hunnit fram med cykel till staben – det fick han sparken för så kunde man inte hålla på när det nya svarta var Blitzkrieg.
Hans ersättare var nån uråldrig general som befann sig i Syrien och flögs hem i ilfart. Han fick ta över på stående fot och eftersom han inte var uppdaterad på läget stoppade han sin föregångares order om våldsam motoffensiv som precis skulle startat då han behövde tid att sätta sig in i situationen.
När den uråldrige generalen efter några dagar gav order om sin egen enorma motoffensiv, exakt samma stridsplan som föregångarens han stoppade för övrigt, var kriget redan slut då tyskarna stod i Paris.
Fransmännen hade fler soldater, fler och bättre stridsvagnar, fler och bättre flyg, en maginot-linje, en engelsk expeditionsstyrka, belgiska försvarsmakten men framför allt sin elán – fransmännen var allmänt ansedda att vara en formidabel motståndare.
Dom blev helt enkelt utmanövrerade så när som på Charles de Gaule och hans pansardivision som tog fajten där den bäst behövdes.
Informationsläget is king och det har Ukraina bekvämt i sin bakficka.
Deras digitala slagfält som tydligen kallas Delta men förut ”uber för artilleri” är så pass bra att olika högre officerare från USA i omgångar saligt utbrustit att den är bättre än deras egen – att ha en kill-chain man träffar med när det behövs gör dig till en vinnare. Nu har RU det också tack vare att Kina löste den gordiska knuten åt dom men den är inte lika bra och UA trycker ned deras indirekta förmågor och informationsplattformarna i en ständig whack a mole.
Dom strider med traditionell mek därför att dom har ett eget anti-drönar paraply, EW och ett eget drönarvapen, det är en högst rörlig strid när dom kommer igång.
Dom kan använda artilleri, JDAMS, markattack, arméflyg och drönarvapnet.
Drönare finns idag i alla dess former även autonoma AI drönare som dom börjat fälla från bärare (”moderskepp”) för att få längre räckvidd på dom.

Varför är då Stepnohirsk detta krigs Little Big Horn?
RU insatsstyrkor är svårt decimerade och det finns inte mycket kvar på djupet bakom södra fronten och Dneprfronten utöver en del BARS förband som nog är mer av regementen är bataljonsstyrka nu eftersom dom slagits ihop.
”The Road och Death” – Ukraina har nu total eldkontroll över inkommande vägar från öst bortifrån Berdyansk/ Mariupol.
Även fordon precis inne på den ryska sidan vid Taganrog har setts brinna vid vägkanten.
Ja, Putin utnyttjade 9 Maj vapenvilan till att föra fram underhåll och förstärkningar (jädra Trump) men på totalen gör det ingen skillnad.
Området har förbekämpats kraftigt så att radar, LV och svartahavsflottan är lika sällsynta som en kungsfiskare på vintern nuförtiden.
Ukraina kan använda eget flyg från Dneprfronten och en bit österut.
Deras drönarvapen har full eldkontroll och ser allt +100km in på djupet, vissa svänger sig med så mycket som 150km.
Eftersom RU insatsstyrkor nu är förbrukade kommer det förr eller senare brista någonstans, ni läste väl alla inlägget om Azovstöten tätt följt av Operation Rostov?
Då har Putin en enda åtgärd kvar – att försöka rusa in förstärkningar, Krim är klippt då bron är ej farbar och färjorna sänkta så hans förband måste banda från Mariupol vilket ger honom en Kuwait-highway 2.0, finns inget annat slut på den dansen.
Ukraina kan korsa Dnepr norr om Khakovka då floden är som en liten trevlig sommarbäck nu och det dessutom har det vuxit sly i området så dom kan röra sig i skyl – så fort dom är över måste chefen CAA för Dnepr försöka få dit förband, återigen upp och banda på landsväg med mycket död.
Förhoppningsvis gör armécheferna som dom blir tillsagda av Gerasimov tills det inte går längre.
Sen när området släpper går alltså lämmeltåget österut istället med samma våldsamma drönar-gatlopp.
Våroffensiven 2023 misslyckades då USA, Europa och UA parlamentariker läcktre stridsplanerna till Putin inte nödvändigtvis i den ordningen.
USA stoppade även vettiga stridsplaner, krävde att dom anföll ett 10km djupt minfält, måste använda förband tränade i Europa för vi var bäst och dessutom strida enligt NATO doktrin trots att dom saknade luftherravälde.
Sen under hösten kunde vissa folkvalda i Europa inte hålla sig, ”nu när dom lärt sig att det svider kanske dom går med på eldupphör” – fanns med som dold agenda hos några som tyckte Ukraina skulle ge upp för Putin hade sagt att han ville ha eldupphör men Ukraina vägrade. Alla ville ha fred utom den envisa ukrainarna.
Det tog Ukraina tre år att slicka såren och förbereda sig, dessutom var det strid på kniven med Trump som försökte fälla Zelensky politiskt hela 2025.
Kurskoffensiven blev väst också helt vansinniga på så pressen var nog hård på Zelensky att sluta invadera Ryssland.
Uppsidan nu 2026 är att Ukraina –
-Mest blev sura och ville ge igen.
-Inte berättar för någon vad dom planerar.
-Inte tar order av någon när mutor som EU medlemskap och annat kul dinglas framför dom.
Fortfarande säger vi till Ukraina att inte bekämpa exportterminaler och olja – bara så ni vet att vi lärt oss exakt ingenting fram till nu sommaren 2026. Alla borde läsa Johan No.1, borde vara obligatorisk måsteläsning med skriftligt prov varje vecka.

UA samlar också förmåga uppe vid norra fronten under pretext att Belarus kommer gå i krig med dom – det tror jag inte för en sekund att Belarus kommer göra, dom bygger försvar mot Ukraina för att vara ett (neutralt) ankare i kommande ryska påhitt mot Baltikum.
Förmodligen har UA fler planer än en nu och dom klipper gärna till på flankerna, kanske fått med sig tillräckligt av Belarus försvarsmakt på den goda sidan?
Vi får se men i söder är spelpjäserna nu i positionen schack i allafall och ryska milbloggare börjar förstå det. Finns två sidor på det myntet förstås och nån opposition har börjat få med sig en del men de milbloggare som vill vinna börjar få ångest och det syns.
Ryska övningsledningen har nog ett tag kvar innan det går upp ett ljus för dom men den enda lösning dom har på alla problem är att öka nivån på våldet om nuvarande nivå inte ger önskvärt resultat. Det kan bli rejält med ryssdöd nere i söder när dom skall försöka ”kasta tillbaka ukrainarna över Dnepr” och ”håll Krim till varje pris”. Kan kanske hända att CAA chefer fattar egna beslut till sist men med lite tur håller dom på för länge med att ge Ukraina busenkla mål på dammig landsväg.
And so it has begun – det är svårt att beskriva känslan.
Vi såg det 2022 vid Kherson med VDV och väst fuskade bort det för Ukraina då Zalizhny inte fick anfalla ned längs med Dnepr vänstra strand utan istället springa rakt på försvaret på den högra sidan efter att Putin dragit bort sitt VDV.
När HIMARS och amerikansk underättelseinhämtning började ge utslagna kårstaber precis vid deras större genomgångar även fast dom hela tiden förflyttade sig då blev det ingen mer himarsammunition och USA slutade ge underättelser från centret i Tyskland eller Polen, glömt vad det hette.
Alla långräckviddiga vapen kom med geografiska begränsningar – absolut inget in över Ryssland och USA skulle godkänna varje mål och läckte som ett såll till Putin.
Länge hade ryssarna 12-15st stora baser precis på den ryska sidan gränsen mot Ukraina där fordon och förråd stod prydligt upprade – Ukraina fick inte bekämpa dom.
45st Iskandeplattformar stod på rad på ryska sidan tillsammans med flygbaser för terrrombningarna mot ukrainska civila – fridlysta och jättenej, Ukraina fick absolut inte bekämpa dom.
Det här var vid tiden då längräckviddiga vapen kom från väst men när Ukraina vintern 2023 anföll in i Kursk och försökte följa reglerna – bara ryska och vitryska frivilliga då ändrade väst snabbt på reglerna – det gick inte heller för sig.
Moskva sänktes bara för att den ukrainske sambandsofficeren råkade se det på amerikansk radarbild i sambandscentret, insåg vad det var för något och snabbt sa ”jag går och tar en cigg”. En ivrig whatsapp-chat senare var Moskvas öde beseglat men han fick lämna och USA blev försiktigare efter det.
Våroffensiven 2023 var skamlöst agerat från oss och Kurskoffensiven skulle gått bättre men pressen var nog hård på Zelensky att behärska sig när USA och Europa insåg att Putin lämnat hela norra gränsen oförsvarad.
Wagners revolution 2023 gick också om intet – det var som att hela väst så fort det gick lite för bra för Ukraina sprang in och förstörde för att bevara världsfreden och göra allting bättre.
I år kommer vi få se det som beskrevs redan 2022 – 2023 eftersom författaren gravt underskattat västs vilja till förräderi för att bevara fred i vår tid. Eftersom Ukraina gör det rätta och inte behöver oss för kritiska vapen längre kommer det vara många tillfällen att dricka en slurk finwhisky och stoppa in segersnusen i år.
Tar det slut med Azovstöten?
Vem vet, har RU hunnit öppna en konfliktyta i Baltikum förmodligen inte men den offensiven kommer exponera hela området i söder då RU har noll i Rostov, Taganrog och Krasnodar det vet vi.
LPR och DPR förbanden är urtrötta på detta nu, dom har redan en deal med Budanov att om dom byter sida när frågan ställs blir det mildrat straff.
Överlever Putin politisk om han slarvar bort Krim – vem vet, och framförallt vad kommer istället?
Ja, RU kan väl dra nån ny försvarslinje V-S söder om Donetsk, befästa Taganrog och köra ned förband till Krasnodar men samma där – dom måste upp på landsväg eller via tåg och spåren är få. Kommer bli blodigt för Ukraina räknar med det.
Förbanden måste dessutom tas nånstans ifrån så då blir övriga fronter svagare och så vidare i ett pussel som till sist inte går att lägga när det saknas för många bitar.
RU förlorar nu 3.5ggr fler soldater än Ukraina vilket dom inte har numerären till alls, inte ens ”kvantitet är en kvalitet i sig” har RU som av några 2022-2023 till sist skulle avgöra till Putins fördel.
https://newsukraine.rbc.ua/news/ukraine-s-commander-in-chief-reveals-casualty-1779213677.html
Ja, det finns 400 000st i RU letter agencies, specialförband, Rosgvardia och privatarméer men dom kommer inte offras på det ukrainska altaret då dom är krockkudden till de styrande och behövs för inrikes balans och maktkamp.
Sparkar UA undan södra fronten och kör över Krim kommer det rätt fort bli ohållbart och om man skall gå efter deras förflyttningar uppe vid norra fronten är detta bara del i årets önskelista Budanov sitter och fingrar på.
-Positiv-Positiv är inte ett rättvisande ord, tårögd med en snus och lycklig ungefär som när man fick sina första star wars figurerna som tolvåring är nog en mer hur det här känns.
Detta gör inte Europa till kungar alls och nästföljande inlägg blir post-Aurora och sen vad vi kan göra för att hinna före en rysk eskalering i Baltikum om UA inte hinner fälla Ryssland först – vilket vi hoppas att dom skall göra men vill man ha fred förbereder man sig för krig, och för det nya kriget, eller hur.
Som sagt, känns betald prenumeration för dyrt dela gärna inläggen – ligger mycket arbete bakom dessa så kul om dom sprids.

Ryska förluster i Ukraina 2026-05-22
SLAVA UKRAINI
💥👍🏻
Ser bra ut 💥💥💥🤩
AFU rapporterar
Alldeles för många FAB…
Digramnovan: Blå färg ryska anfall, röd färg ukrainska anfall.
Rysk offensiv påbörjad, ökade anfall mot ffa Donetsk (Pokrovsk m fl). Fortsatt högt ukrainskt tryck, 98 anfall, men något minskande.
N
N Slobozhansky 2↘️
S Slobozhansky 10💥↗️
Kupyansk 6
Lyman 7↘️
Slovyansk 4
Kramatorsk 1
Kostjantynivka 25💥💥
Pokrovsk 55💥💥💥↗️
Oleksandrivskij 7
Huliaipole 28💥💥
Orikhivsk 1
Prydniprovskij 3
Localized 149
Unlocalized 104
Total 253
Ratio unloc/loc 0.70
Bytt färger på diagram, ovan: rött ryska anfall, blått: ukrainska anfall
Bra bra 👍
Det var en bättre färgmatchning.
Det röda hade iofs. även kunnat vara bajsbrunt så istället för att passa den färg de själva saluför hade den istället matchat det vi förknippar deras armé med.
Tar med diagrammet i nåt inlägg när det börjar gå upp igen 😀
👍 Synd med lägre ratio men det kan förklara lite lägre förluster.
Du skall nog titta på antal olokaliserade i absolut tal inte ratio. I ett scenario inte helt olikt nu (fortsatt högt, 98 anfall), kan olokaliserade vara oförändrat (ukrainskt fortsatt tryck) men de lokaliserade anfallen ökar (ryssarna samtidigt går på offensiv) och alltså ration minskar, men KWIA går ju upp. Nu driver olokaliserade anfall KWIA ser det ut för ofta ligger de lokaliserade på endast 2-4 KWiA / anfall (ikväll 48/29=1,655, igår 63/43=1,465), en siffra som kommer från Pokrovsk men inte bör skilja sig från övriga lokaliserade anfall i sektorer. Ration ger hint om KWIa / olokaliserat anfall. Att det är högre rysk KWiA för ett ukrainskt anfall är Johan inne på i dagens text:
”Dom strider med traditionell mek därför att dom har ett eget anti-drönar paraply, EW och ett eget drönarvapen, det är en högst rörlig strid när dom kommer igång.
Dom kan använda artilleri, JDAMS, markattack, arméflyg och drönarvapnet.”
Samtidigt har ryssarna en taktik med små grupper som anfaller så antal KWiA /anfallen är från början begränsat. 50% KWiA i en fyrmannagrupp per golfbil är bara 2 KWiA/anfall.
”Ukraina och dess västliga allierade blir allt mer övertygade om att den ryska invasionen håller på att tappa kraft. Det skriver Bloomberg.
Enligt källor med insyn har också en del högt uppsatta ryska tjänstemän börjat betrakta kriget som en återvändsgränd.
Ukraina har under våren lyckats förhindra några större ryska avancemang, men förbereder sig nu för en rysk sommaroffensiv.”
https://omni.se/kallor-ryska-tjansteman-ser-kriget-som-atervandsgrand/a/oEv6B0
Ingenting om UA offensiv från media ännu?
En del positiva tongångar men någon större offensiv skrivs det inte om
Bara man inte tar det för givet o slappnar av. Då kommer rysspacket tillbaka!
Nu har DeepStateMap med en positiv uppdatering i sin senaste rapport.
”The clearing of Kupyansk from the enemy continues. The enemy advanced near Pishchane.”
Sen om det verkligen skett nu eller för flera veckor sedan är svårt att veta, men nu verkar man till slut drivit ut de sista ryssarna från de centrala delarna av Kupyansk.
När det gäller de grå områden ser jag inte de som gränsen för vad Ryssland håller (som vissar menar) utan det är nog just en gråzon, ett område som ingen sida har bemannat.
Före:
Och efter senaste uppdateringen ser det ut så här, området borde alltså bli helt grönt vilken dag som helst:
Vi kan bekvämt tolka gråzonen som att UA strider i den nu.
Ja, här vore det lite underligt annars.
Som säkert många redan såg i går så har Trump ändrat sig när det gäller Polen.
Helt sjukt att USAs militär tvingas gruppera sina styrkor utifrån vilka som är vänligt inställda till Trump (eller inte) och inte utifrån vad som är militärt mest strategiskt. Nu tycker jag iofs. att det är bättre att förstärka Polen än Tyskland, kan ev. vara så att Trump egentligen blivit övertalad till det men sen inte kan säga som det är utan måste få det till att det är hur inställsam man är emot honom som avgjort.
”USA ska skicka ytterligare 5 000 soldater till Polen, skriver Donald Trump i ett inlägg på sin plattform Truth Social.
Beskedet kommer bara en vecka efter beskedet att utplaceringen av omkring amerikanska 4 000 soldater i Natolandet skulle stoppas.
Trump skriver att det nya beslutet beror på ”det framgångsrika valet” av Polens Trumpvänlige president Karol Nawrocki förra året och på relationen dem emellan.”
https://omni.se/trump-5000-soldater-till-polen/a/K8Py54
Det kom ju också nån blänkare om att Trump ska ha beslutat att ta bort militärt angrepp som alternativ för Grönlandsfrågan.
Jag tänker att båda dessa meddelanden tillsammans andas att det kanske idkas påtryckningar från NATO på något sätt, eller att någon pro-NATO-falang nått framgång inom administrationen.
Och varför då i så fall? Och varför nu?
Snacket om polske presidenten tolkar jag som sedvanlig Trump-retorik som syftar till att dölja de egentliga skälen.
Instämmer med de sista, retoriken.
Anledningen: att Baltikumhotet börjar kännas även ”over there”?
Tror han har fått lite konstruktiv input från kongressen. Hans förslag att minska budgeten för US i nato ledde till motsatsen när kongressen gick igenom budgeten. Samma sak hände när han istället ville flytta pengar öronmärkta för US i europa till US utanför, blankt nej från en nästan enig kongress.
Steg två – upplös kongressen 😀
Jag litar inte på Trump som ni andra fortfarande gör.
Förmodligen lång ledtid på förbandet typ 2027 😀
Ändå går du i hans gyllene skor, läser hans bibel och doftar Trump ända från Filippinerna medan Trumpmynten skramlar i din ficka? 😄
Tack för uppsamlingen av situationen med de aktuella kartorna, hur det kan fortsätta men också tillbakablickarna som även de sätter perspektiv på dagens situation: Ja, Trump/Krasnov, vilken barnamördare: ”Alla långräckviddiga vapen kom med geografiska begränsningar – absolut inget in över Ryssland och USA skulle godkänna varje mål och läckte som ett såll till Putin.” 😡
Jo det var helt galet hösten 2022 – 2024 jag hade höga blodtryckstoppar dagligen.
Sen 2025 var det mer attacker politiskt och helt stoppade vapen som UA bryggade med egen tillverkning tills brytpunkten kom.
Stort tack Johan, för ditt imponerande ihållande arbete som som här når en milstolpe. ”Tårögd med en snus” här med.
Japp – the milstolpe is close 🤩🤩🤩
Sommar och höst kommer bli dom bästa på fyra långa år 😀
Tack Johanno1, gillar hur du tänker nu, positiv positiv.
De bakomliggande strukturerna har börjat förändras till Ukrainas fördel. Ukraina har byggt upp både resiliens och långräckviddig förmåga medan ryssland får gräva allt djupare i en säck som håller på att tömmas.
Och i nuläget är det ett smart drag att slå ner mot melitopol – barbarerna tvingas då skicka förstärkningar över Kuwait highway II under ukrainskt drönar- och CAB-tak.
Svårt att inte bli 😍 nu.
Du förstår väl att du måste göra filmen innan du kan få royalties 🧐?
Lite AI generatet manus och sedan AI genererade rörliga bilder och dito musik. Kan bli bra det här 🙂
Trodde det var enklare än så att bli snorrik 😐
Tack Johan no 1. Nytt intressant inlägg . Tar Ukraina Krim är kriget slut. Med eller utan sprängd bro. Och jag tror vi är nära. Putin fick inget av vikt med dig från Peking bra det också .
Marco Rubio är i Sveriges finaste stad i dag.(Jag bor inte där). En halvtimme tar det för mig att köra till Helsingborg. Rubio gillar jag skarpt och spanska lärde jag mig på Hermods ( finns Hermods kvar?) Kuba har inte haft det lätt, Rubio härstammar från denna tjusiga ö. Hade jag kunnat och fått möjlighet skulle jag sagt till Rubio att det är USAs fel att allt gick åt helvete för Kuba. Men det vet Rubio
Jag har blandade känslor för Marco.
Att han fjäskade och försökte lyfta Orban inför valet har definitivt solkat ner honom.
Du har rätt.
👍🏻
Håller med, i bland låter han vettig och i bland är han ute och cyklar. Vet inte om han egentligen är vettig men tvingas gå emot sig själv i bland.
Jo, jag har en känsla att han försöker dölja sin intelligens för att hålla sej kvar i den inre cirkeln.
När man hör hur han pratar och resonerar så märker man nog att han är av en annan kaliber än de andra. Han behöver inte heller vara arg och skälla till höger och vänster när orden och förmågan att föra ett normalt samtal inte räcker till.
SVD hade ett intressant reportage dagen till ära.
Marco Rubio befinner sig i Helsingborg – men USA pratar om att han kan över efter Trump istället för JD Vance. Republikanernas Mr Nice guy har precis vunnit en ”audition” mot Vance i Vita huset – och lagt ut ett klipp som doftar kampanjvideo.
Publicerad: 22 maj 2026 08.50
WASHINGTON Jag har skakat hand med Barack Obama. Det var i juli 2007, på ett kampanjmöte nånstans i New England. Varken han eller jag hade väl uppnått vår fulla potential – Obama var omsusad men inte favorittippad. Åtminstone en av oss minns det där handslaget för alltid. Kanske kommer Helsingborg aldrig att glömma Marco Rubios besök på fredagen – om han blir USA:s president.
För att kunna bli det, måste han först bli Republikanernas presidentkandidat. Och då står väl vicepresident JD Vance i vägen?
Så har det sett ut. Men någonting har hänt. I en mätning med republikaner för någon vecka sedan ledde Rubio plötsligt stort över Vance. Vilket förstås kan ha varit ett mätfel, men det räckte för att sätta fart på diskussionen. Som har fått ännu mera fart efter att båda – Rubio förra veckan och Vance den här – har hållit varsin pressbriefing i Vita huset, som vikarier för Trumps mammalediga pressekreterare Karoline Leavitt.
Det var också ett tillfälle för båda att visa hur ”bra de är i tv”, en förmåga som Donald Trump värderar högt. Presidenten har ännu inte pekat ut någon av dem som kronprins och det sägs att han gärna gör egna Vance eller Rubio-enkäter när han träffar folk.
Att döma av recensionerna i medier vann Rubio matchen i Vita husets pressrum ganska klart. Det är kanske inte så konstigt eftersom Vance ägnade en del tid åt att läxa upp journalisterna i klassisk Magastil. Medan Rubio, som är en smooth operator, hanterade pressträffen mer lättsamt och med humor. Kanske fick han också snällare frågor, som när någon ville veta vad som är hans ”hopp för Amerika”.
Rubio svarade: ”Att det ska fortsätta vara platsen där vem som helst, var som helst, kan uppnå vad som helst. Där man inte begränsas av omständigheterna kring sin födelse, sin hudfärg eller sin etnicitet … en plats där man kan övervinna utmaningar och nå sin fulla potential.”
Han fortsatte en stund till och utrikesdepartementet gjorde en film av svaret, där man klippte in bilder på Donald Trump, Ronald Reagan och stridsflygplan som flög över Vita huset. Man satte musik till, la ut filmen på sociala medier. Det uppfattades av många som en inofficiell kampanjstart.
Klippet väckte också uppmärksamhet för den optimistiska tonen, det lät inte alls som Trump eller Vance. Vill republikanerna ha en ny personlighetstyp efter Trump – vilket inte är säkert – så ligger Rubio bättre till än Vance.
Rubio är också uppskattad av den andra politiska sidan. Han var den enda ministern i Trumps regering som fick stöd av en enhällig senat.
Marco Rubio är Trumpadministrationens Mr Nice Guy. Vance skällde ut Europa på förra årets säkerhetskonferens i München, i år åkte Rubio dit och fick stående ovationer. När Trump nyligen hade bråkat med påven, reste Rubio till Vatikanen för att reda ut det.
I Helsingborg vill Sveriges utrikesminister Maria Malmer Stenergard få Nato att sätta större press på Ryssland. Hon skrev en artikel på det temat i New York Times på onsdagen.
Rubio var länge en klassisk republikansk hök i utrikespolitiken, och efter den ryska invasionen av Ukraina 2022 twittrade han att Vladimir Putin ”alltid varit en mördare”. Så kanske håller han med Malmer Stenergard om Ryssland, men han kommer inte att göra något som Donald Trump inte vill. Den som gör det blir inte president.
För övrigt: USA är de smutsiga kampanjernas hemland – och nu är fulkampanjerna beväpnade AI-filmer. Donald Trump lyckades ju göra slut på kongressledamoten Thomas Massies karriär i tisdags, i primärvalet i Kentucky. I en AI-film som användes mot republikanen Massie checkade han in på ett hotell tillsammans med demokraterna Alexandria Ocasio-Cortez och Ilhan Omar. Budskapet var att Massie var ”fast i en trekant” med progressiva demokrater.
Har Los Angeles en egen Mamdani? Spencer Pratt, som försöker bli borgmästare i Kaliforniens största stad, jämförs ibland med den socialistiske borgmästaren i New York. Inte politiskt – Pratt är en före detta reality-tv-stjärna som går till val på ett program som kanske kan kallas högerpopulistiskt. Men för att både han och Zohran Mamdani använder sociala medier för att lyckas. Det vore sensation om LA skulle välja en borgmästare som inte är demokrat. Men Pratts stöd växer och den sittande borgmästaren Karin Bass tappade förtroende efter bränderna förra året. Primärvalet hålls den 2 juni.
https://www.svd.se/a/0pLExB/rubio-till-sverige-blir-han-president
Off-topic…
Intressanta teorier om valfusk i USA…
https://open.substack.com/pub/kaitjustice/p/how-america-detects-election-fraud-musk-epstein-files
https://open.substack.com/pub/thiswillhold/p/she-won-they-didnt-just-change-the
Fram i Natten och de många diskussionerna om drönarsvärmar – här har ni en fin film 🤩🤩🤩
https://x.com/ciemnejw/status/2057734802543940037?s=46&t=Vah3JXV31B9lXwZOK5gF7w
Snacka om drönarsvärm. Det ser ut som Egyptens gräshoppor.
Den där borde de veva i 24/7 på alla regementen i hela Nato 😨.
Obligatoriska läsningen besvaras med ett skriftligt inlägg 🎶 🦅 💫
Nu ska jag kolla in länken och dricka en öl till med 5,0% alkohol inblandat.
Slava Ukraini och död åt slemgnomerna 🔥 ⛽️✊
Där ja 😍😍😍
Lika svart på himlen som när pilregnen på Arns tid decimerade de rättrogna borta i öst.
Skön jämförelse! 👍 Stämmer nog översatt ett millennium framåt.
Ska läsa om böckerna när jag får SS.
Just nu mest böcker om tråkig Lean.
Ser ut som starar som kommer flygande! Imponerande och skrämmande samtidigt.
Om alla de där är out for blood så är det nog mycket svårt att flytta fram positionerna.
Måste vara en mardröm att befinna sej där om du inte är på deras sida.
Vilken underbart positiv gul vägg idag.
Slava Ukraini 💪
Bra bra 👍
re the grey zone
**
Det här är inte en armé som vinner. Det här är en armé som smugglas in berusade sabotörer i byar och förlorar 500 män per bosättning
FRONTLINJEUPPDATERING — Sloviansk-riktningen
En ukrainsk befälhavare har beskrivit hur ryska styrkor nu försöker infiltrera ukrainska positioner utklädda till civila — och det häpnadsväckande pris Ryssland betalar för varje by de försöker ta.
Stepan Barna, befälhavare för ”Barni”-enheten i motoriserade infanteribataljonen i den 10:e separata bergsanfallsbrigaden ”Edelweiss”, beskrev situationen på Sloviansk-riktningen i en intervju med Suspilne News.
Hur ryska offensiva operationer ser ut nu:
Ryska anfall på denna axel är i dussintal, förstärkta av glidbombsattacker (KAB). Men den centrala delen av det ryska offensiva arbetet är nu infiltration — försök att tränga djupt in på ukrainskt kontrollerat territorium med alla tillgängliga medel.
Inklusive genom att låtsas vara civila.
Barna beskrev vad ukrainska styrkor har funnit:
”Det har förekommit fall där sådana sabotörer upptäcktes i bosättningar — de drack bara där, skötte sina egna ärenden. Men de väntade på ’X-timmen’, när fiendestyrkor skulle anlända för att förstärka hans slagfäste.”
Detta är verkligheten på den moderna frontlinjen som internationella publik sällan ser. ”Fronten” är inte en ren linje med uniformerade soldater på vardera sidan. Det är en omstridd zon där ryska infiltratörer i civila kläder väntar inne i ukrainskt kontrollerade bosättningar på ögonblicket att aktivera.
Kostnaden för detta tillvägagångssätt är katastrofal för Ryssland. Barnas siffror för en enda by:
”Uppenbarligen lider fienden fruktansvärda förluster. I Riznykivka, till exempel, förlorade de mer än 500 ockupanter. Och fienden betalar detta pris i varje bosättning.”
Mer än 500 ryska soldater dödade eller sårade — för en by. Denna enda datapunkt fångar den faktiska karaktären av kriget 2026, som är fundamentalt annorlunda än den berättelse som rysk statlig media projicerar.
Multiplicera Riznykivka över dussintals omstridda bosättningar längs fronten. Aritmetiken blir tydlig: Ryssland betalar med liv i en takt som ingen hållbar militär strategi kan motivera, för vinster som mäts i enskilda byar.
— Källa: 10:e separata bergsanfallsbrigaden ”Edelweiss,” / Suspilne News, maj 2026**
— Armyinform
Helt otroligt beskrivet 🤣🤣🤣
Röd storm till alkisar i damkläder som gömmer sig i källare 🤣🤣🤣
Off topic
Ryssdjävlarna mobiliserar
Ett hundratal personer deltog under fredagen i en demonstration i protest mot Natomötet i Helsingborg, rapporterar lokala medier. En del personer maskerade sig och på vissa håll tvingades polisen ingripa.
Demonstrationen – som inte är tillståndsgiven av polis — arrangeras av nätverket Shut down Nato, skriver SVT Nyheter Skåne. Protesterna omgärdas av stor polisnärvaro.
– Det är hur mycket poliser som helst, säger HD:s Simon Melin som är på plats.
Demonstrationerna har varit lite stökiga, men det finns inga uppgifter om några allvarliga incidenter. Vid ett par tillfällen ska demonstranter ha försökt springa bort från tåget, men stoppats av polis.
– Det har blivit tumult när polisen stoppar demonstranterna, säger SVT-reportern Klara Åkesson.
Flera personer ska ha omhändertagits, enligt HD:s källor.
https://omni.se/a/n1vW25
Jo sommaren bör bli livlig – alla subversiva element mobiliseras
Tack förresten för ett positivt-positivt inlägg, det är alltid roligare att läsa än undergångsprofetiorna.
Samtidigt börjar jag bli luttrad, så jag ropar inte hej än (men viskar det lite försiktigt).
Känns lite nu som det gjorde våren och början på sommaren 2023, när det allt sedan gick åt skogen och ryssarna under hösten drog i gång en massiv offensiv som nästan hållt i sig tills nu.
Men förr eller senare blir det ju någon form av Azovstöt och det vore fint om det blev i år innan vintern.
Haha, jo nästa vecka blir det Aurora och den är tung.
Jo lite tidigt, som du såg extrapolerade jag inte alltför långt i detta inlägg – bara slog fast att offensiven börjat.
Det ÄR nya tider, vi som hängt med länge ser ju det men har bränt oss otaliga gånger när europa och usa sabbat som du skriver.
🇺🇸🤝🇸🇪
I met with @SwedishPM Kristersson after the NATO Foreign Ministers Meeting. We agreed on the importance of strengthening transatlantic defense cooperation. Pleased to have signed the U.S.-Sweden Technology Prosperity Deal with @MariaStenergard.
— Marc Rubio, US Secretary of State
Sverige och USA har signerat en avsiktsförklaring om ökat tekniksamarbete, inom bland annat rymdteknik, framtidens mobilnät och AI.
Sverige är det första EU-landet som gör det.
Utrikesminister Maria Malmer Stenergard (M) och den amerikanske utrikesministern Marco Rubio skrev under avsiktsförklaringen i anslutning till mötet för Natos utrikesministrar i Helsingborg på fredagen.
Förhoppningen från svensk sida är att det ska ge svenska företag ökad tillgång till avancerad amerikansk teknologi. För USA uppges syftet vara detsamma vad gäller svensk spetsteknologi.
— TT / DN
Lite intressant att det än så länge bara är fyra länder som tecknat avtalet.
”Sverige och USA har undertecknat ett nytt samarbetsavtal vid Natomötet i Helsingborg, enligt ett pressmeddelande från regeringen. Avtalet, som är ickebindande, ska stärka samarbetet inom bland annat försvarsteknik, AI-forskning och kvantteknik.– I grunden handlar detta om att stärka vår konkurrenskraft och värna våra näringslivsintressen, säger utrikesminister Maria Malmer Stenergard (M).Sverige blir därmed ett av bara fyra länder som har liknande avtal, skriver Expressen.Enligt tidningens källor i regeringskansliet har svenska företag tryckt på för ett avtal under lång tid.Avtalet uppges ha tagits fram på amerikanskt initiativ men med svensk påverkan. Det innehåller särskilda skrivningar som ska säkerställa att Sverige inte kan tvingas bryta mot EU:s regelverk.”
https://omni.se/a/j0La8e
Nog USA som sållar. Inte alla länder som som ligger så långt fram i utvecklingen att de har spetskompetens att möta upp USA med.
Japan, Sydkorea och Storbritannien.
Avtalet tas fram på amerikanskt initiativ.
Kan vara att giganterna (Tyskland, Frankrike) förhåller sig ljumma. Och kanske mer komplicerat pga större omfång.
Noterar att EU sidsteppas. EU kan ju skicka en delegation till Silicon Valley och ett möte med Californiens guvernör, Newsom.
The most important line in Johan’s piece may
not be about Crimea, VDV formations, or
operational reserves.
It is this:
”You’re not hearing or reading anything
anymore because the UA has gone
completely silent.”
That silence matters.
Reading time: 17–19 minutes Credit: Based on reporting, commentary, and analysis by Johan No.1, combined with open-source battlefield observations and Ukrainian operational reporting.
And So the Silence Changed Direction https://open.substack.com/pub/hansboserup/p/and-so-the-silence-changed-direction
👍
Oftast är det viktigt att inte låta sig tystas men i bland är det tystnad som är viktigast.
Ja han gillar inläggen 😀
Skriver bra gör han också den jäkeln, får alla andra att se dåliga ut.
Har haft en del diskussioner med honom – kompetent äldre herre.
”Medieuppgifterna om att Kuba har köpt in hundratals iranska och ryska drönare och överväger att använda dem mot USA läcktes med flit. Det menar försvarsforskaren Brian Fonseca. Till Wall Street Journal säger han att det från amerikanskt håll byggs upp ett narrativ som kan rättfärdiga en militär upptrappning, och att ett militärt svagt Kuba aldrig skulle slå till mot USA annat än i försvar.– Det vore självmord.Utrikesminister Marco Rubio sa så sent som på torsdagen att Kuba utgör ett hot, medan den kubanska motsvarigheten Bruno Rodríguez anser att USA vill hetsa fram en konflikt. ”
https://omni.se/a/pBnQj1
Rubio vill väl bli kungen av Cuba?
Snart kommer ”bevis” på att Kuba har massförstörelsevapen.
All den retoriken är nog bara för att övertyga de lättlurade att det är nödvändigt att invadera.
Tyvärr är det nog Usa som har makten och om de väljer att fortsätta belägringen så kommer Kuba återgå till förindustriell tid, med allt vad det innebär av obefintlitg sjukvård och barnadödlighet. Det är inte så att ett relativt modernt samhälle fungerar i längden med elektricitet bara två timmar om dagen.
Rubio vet nog hur det ligger till i verkligheten, men kan inte avvika från den Trumpska linjen för då tappar han förtroendet och möjligheten att påverka besluten, och så vitt jag vet är han den enda vuxna i rummet.
”Ukraine’s Cursed Empire, a strike drone unit, hit Russian equipment and artillery in the Kostiantynivka direction
The area is part of the eastern front line, where Russian forces are trying to push toward Ukraine’s fortress belt in Donetsk Oblast
📹 Sternenko”
https://bsky.app/profile/euromaidanpress.bsky.social/post/3mmhi2quilm2q
”❗️🇺🇦Ukrainian MiG-29 fighter jet, using 🇺🇸American guided aerial bombs GBU-62, destroys 🇷🇺Russian positions.”
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mmhhoee7r222
Det här var nog det inlägg så här långt under fyra år som gav mig ren julglädje att skriva, kul att många gillade det.
Lite som när ens barn lyckas med nåt man inte trodde – man blir bara glad.
Nu är bitarna på plats men jo, europa och usa kan säkert förstöra och ryssjävlarna ger inte bort något gratis.
Nästa vecka blir Aurora och Baltikum igen och börjar man bli star wars-lycklig över Ukraina är den biten som en grekisk tragedi.
Fram i Natten fick sina drönarsvärmar och Dengamle kommer få Operation Badanka från Krim i sommar 😀
😍
Ge mig en Pinata på närmsta bensinstation så kan vi börja bli nöjda ☠️ ⛽️🔥
Ah, Badankan lever men med viss geografisk förskjutning! ”BADANKA 2.0 – I Azovska sjön kan ingen höra dig drunkna”.
🤣🤣🤣 ja så blir det
Something very important is happening on the Mariupol direction.
ZELENSKYY: A Ukrainian soldier from Mariupol gave me this chevron, with a clear desire for Ukraine to return to Mariupol and to all of its territory. And we really, really want it to be so.
This statement from Zelenskyy is especially symbolic, as Ukraine’s mid-range strike campaign is causing havoc to multiple critical Russian supply routes deep behind the front in southern Ukraine this month. Numerous Russian military transports have been hit on the E105, M14, and H20 highways connecting Rostov to Crimea, which is effectively disrupting supply lines to Mariupol and cutting off logistics to the area.
”Dear Rivne region! Today I was here, with our soldiers, I awarded, our guys. Wounded soldiers who are recovering here. One of them from Mariupol, Maksym, gave me a chevron. Here is this chevron. He gave me this with a clear desire for Ukraine to return to Mariupol, to return to its entire land. And we really, really want it to be so. Thank you, thank you to all our soldiers, our defenders. Glory to Ukraine!”- Ukrainian President on Friday, May 22, 2026.
https://x.com/katerynalis/status/2057868436416458998?s=46 🎥
Let it be so 👏🙏💪
Nån skrev ovan om ett delmål – ja så är det, en viktig milstolpe men en hel raksträcka med häckar kvar att avverka.
Jag tror skyttet börjar känna lukten av blod i vattnet och sånt piggar upp, man går den extra milen nu
MXT – kolla Måndag och Tisdag, ska försöka få iväg ett inlägg till Måndag om jag hinner, Tisdag garanterat. Dom ligger ju isåfall postade när du vaknar men aktiveras vid 07:00.
👍🏻
Orkar knappt följa Iran längre, för många turer.
Nåt mer om armen mot IRGC?
såg att IRGC gått in i östra Kurdistan stort så nåt kanske ligger och puttrar?
Intressant upptakt inför helgen:
Smäller det nån stans i helgen tro?
Det är långhelg i USA tror jag… han gillar ju att agera när marknaderna är stängda….
Bra att även häxan Gabbard till slut fått sparken. Blev väl till slut en för stor belastning även för Krasnov administration.
Jo bomba på en fredagkväll och sent söndag säga att nu blir det fred – verkar fungera varje gång 😀
Katching!