Rysk oljeterminal brinner efter Ukrainska drönarattacker – Ryska förluster mm.

En brand utbröt vid en oljeterminalen i den sydryska staden Novorossijsk under natten efter Ukrainska drönarattacker men som vanligt, enligt de ryska myndigheterna, var det förstås inte frågan om några direktträffar. Branden orsakades förstås av vrakdelar efter att ryskt luftvärn hjältemodigt skjutit ner alla Ukrainska drönare (och säkert tre fyra gånger så många. Finns mer att läsa här.

Ukraina har befriat 590 kvadratkilometer så här långt i år och det kommer att tvinga Rysslan till förhandlingar enl. Zelenskyy. Läs mer här.

Ryska förluster

Den senaste rapporten visar att de ryska förlusterna i Ukraina fortsätter att ligga på en stabil nivå men runt tusen döda och sårade soldater, tio pansarfordon och ett stort antal artilleri och fordon för bl.a. logistik. Fyra luftvärn och fem special är också fint att se.

  • 950 KWIA
  • 5 Tanks
  • 5 AFVs
  • 68 Artillery systems
  • 1 MLRS
  • 4 Air defense systems
  • 1819 UAVs
  • 4 UGVs
  • 210 Vehicles & fuel tanks
  • 5 Special equipments

Ukrainska arméns generalstab rapporterar

Tyvärr alldeles för många självmordsdrönare och KAB. Rätt högt antal strider, Vi får hoppas att 205 inkommer med en rapport som visar att de olokaliserade anfallen är i majoritet.

  • 216 combat clashes
  • 83 aviation strikes
  • 264 KAB/CAB
  • 9 753 kamikaze drones
  • 3 195 shells (34 from MLRS)

SLAVA UKRAINI


Uppskattar ni att se Ukraina ge Ryssland stryk, se till att donera för att påskynda processen, här hittar några förslag på hur ni kan stötta Ukraina!
(Har ni sedan ev. några korvören över går det även bra att donera för att hålla den här sajten vid liv).


STÖD UKRAINA!

När tror du att kriget i Ukraina kommer att vara över?

Visa resultatet

Laddar ... Laddar ...

77 reaktioner på ”Rysk oljeterminal brinner efter Ukrainska drönarattacker – Ryska förluster mm.”

    1. En något minskad ratio.ä, 0.67, fortfarande högre än det förhöjda snittet om 0.5 vi sett under våren.

      N Slobozhansky 6↘️
      S Slobozhansky 7↘️
      Kupyansk 5
      Lyman 13💥↗️
      Slovyansk 3
      Kramatorsk 2
      Kostjantynivka 16💥↘️
      Pokrovsk 42💥💥↘️
      Oleksandrivskij 2↘️
      Huliaipole 32💥
      Orikhivsk 0
      Prydniprovskij 2

      Localized (🇷🇺) 129↘️
      Unlocalized (🇺🇦) 87↘️
      Total 216↗️
      Ratio unloc/loc 0.67↗️

      Localized: Summan av anfall angivna per frontsektor ovan, vilka nästan samtliga, som nästan alltid, uttryckligen anges som ryska.

      Operational Update as of 08:00 on May 23, 2026, regarding the Russian invasion

      Over the past 24 hours, the Defense Forces’ aviation, missile forces, and artillery struck a command post, nine areas where personnel were concentrated, and an enemy artillery system.

      In the Northern Slobozhanshchyna and Kursk directions over the past day, six combat engagements took place; the enemy carried out 81 attacks on the positions of our troops and settlements, including one using multiple launch rocket systems, launched five airstrikes, and deployed 10 guided bombs.

      In the Southern Slobozhansky direction, the enemy stormed the positions of our units seven times in the areas of the settlements of Ternove, Hraniv, and Novovasylivka.

      In the Kupiansky direction, our defenders repelled five enemy attacks near the settlements of Hlushkivka and Novoplatonivka.

      In the Lyman direction, Ukrainian soldiers repelled 12 attempts by the invaders to advance in the areas of the settlements of Torske, Ozerne, Drobysheve, Dibrova, Yampil, and Lyman.

      In the Sloviansk direction, over the past 24 hours, our defenders repelled three attempts by the occupiers to advance in the areas around the settlements of Zakytne and Rai-Oleksandrivka.

      In the Kramatorsk direction, our defenders repelled two enemy attacks in the areas around the settlements of Nykyforivka and Tykhonivka.

      In the Kostiantynivka sector, the enemy carried out 16 attacks near Kostiantynivka, Pleshchiivka, Illinivka, Ivanopil, Novodmytrivka, and Stepanivka.

      In the Pokrovsk direction, our defenders repelled 42 enemy assaults in the areas of the settlements of Vilne, Bilytske, Rodynske, Oleksandrivka, Shevchenko, Pokrovsk, Hryshyne, Toretske, Dorozhne, Novooleksandrivka, Udachne, Kucheryv Yar, Novopavlivka, and Novopidhorodne.

      In the Oleksandrivka sector, the enemy launched two attacks in the areas of the settlements of Verbove and Zaporizke.

      In the Huliaipole sector, the occupiers carried out 32 attacks in the areas of the settlements of Novozaporizhzhia, Zlagoda, Solodke, Staroukrainka, Dobropillia, Hirke, Zaliznychne, Vozdvyzhivka, Olenokostyantynivka, and Charivne.

      In the Orikhiv direction, the enemy did not conduct any active operations.

      In the Dnipro direction, Ukrainian units repelled two enemy attacks in the areas of the settlements of Hola Prystan and Zaplava.

      In the Volyn and Polissya sectors, no signs of enemy offensive groupings were detected.

      Vet inte varför första sektorn längst i norr ibland rapporterar clashes och inte enemy som de andra, men kan vara nån adjutant som hade särskilda instruktioner  under Kurskoffensiven och inte återgått till ordinarie instruktioner.

      1. Hur länge har du haft problem?

        WordPress kom med en ny version i förrgår, kan ev. ha med det att göra. Där kan jag tyvärr inte göra så mycket annat än vänta på nästa uppdatering. Kan iofs. försöka backa till den förra versionen om det skulle vara ett stort problem för flera.

        I övrigt har jag inte gjort några egna förändringar i sajten.

        Kan ev. också bero på annonserna. Du kan prova att surfa till några större kända sajter som säljer saker så kommer Google att prioritera att visa annonser från dem i stället för annonser från mer okända källor.

        Är det fler av er som har problem eller fungerar det som det ska? Vore bra att veta om det drabbar ett fåtal eller om det är majoriteten.

        Skriv gärna (om ni vill) även om ni kör dator eller mobil och om det är Apple, Windows, Android etc.

          1. Jo, kanske enklast förstås samtidigt intressant att veta fördelningen. Kommer det fem som har problem, och inga som rapporterar att det fungerar kan man ju lätt tro att det krånglar för alla bara det att inte alla tar sig tid att berätta om det.

            Men jag gör så här, jag skapar en enkät så slipper vi fylla kommentarsfältet.

            Återkommmer lite senare om det när jag sitter vid datorn.

        1. Knappen pil upp kanske ny för idag, men sparaknappen kommer titt som tätt, och buggen har aldrig riktigt försvunnit sen jag rapporterade den tidigare. Jag kör just nu Safari på IPhone 15

          1. Så det är delvis samma gamla problem.

            Pilen upp har inte ändrats, märkligt om den börjat krångla nu också.

            Den ingår som en funktion i temat. Pilen ner har jag däremot lagt till. Fungerar den som den ska?

            1. Ser nu att det är en iPhone 14, och iOS version är 26.3.1

              Pilen upp vet jag inte om jag testat innan, jag brukar nog bara kopiera inlägget och ladda om sidan.

              Svårt att testa: när sparaknappen funkar funkar nog pilknapparna också. Därför jag misstänker generellt javascriptfel.

              1. Har man skrivit många inlägg inom kort period så man fortfarande kan rediger föera av dem blir det rätt mycket Javascript som snurrar på sidan för att hålla reda på det men nu berkar det krångla redan vid ditt första inlägg.

                Editorn kör en hel del Javascript men det ska inte vara några problem, samma editor, Tiny MCE har använts på webbsidor i minst 20 år även om den förstås uppdaterats måmga ggr. sedan dess.

                Det är nästan så man får för sig att minnet i webbläsaren inte skulle räcka till eller något liknande, så den tappar en del script.

                Du skulle kunna testa att starta om mobilen och sen direkt gå in på sidan och testa innan du gjort något annat.

                I bland uppstår sk. minnesläckor, där minnesanvändningen stiger tex. för att gammalt inte rensas ut och till slut blir det minnesbrist. Kanske kan vara något sånt som händer.

      1. Ja, det blev ju lite galet där. 😆

        Blandade i hop vilken sida jag var på och postade fel.

        Såg det inte förrän efter att 205 lagt sin kommentar och då kunde jag ju inte radera heller för då hade ju hans kommentar försvunnit också.

        Tack för tummarna! 👍👍

          1. Ah, då var det det som hände. Jag trodde jag postat på fel ställe, men då var det du som raderade din kommentar som jag get tummen upp på.

            Jag måste minnas fel, hade för mig att WordPress dolde kommentarer som låg under om överliggande tas bort men de verkar alltså bli kvar och hamnar på toppnivå.

    1. Nostalgi bland invånare i forna DDR?

       

      10:28 Nu knappenspara fungerar ej. Knappen pilupp fungerar ej. Fungerar ej avbryta svar och svara igen. Scrollar upp och knappen pilned fungerar ej.

      Testat sparaknappen flera gg, händer nada.

      (10:32 kopierar detta och laddar om sidan)

      10:33 tillbaka efter ladda om sparar.

  1. Undersökning angående webbplatsen!

    Då har jag lagt upp en enkät för att få en bild av om det är mycket problem här på sajten eller inte och även vad ni i så fall använder (underlättar felsökning).

    Tacksam om så många som möjligt tar sig tid att svara oavsett om ni har problem eller inte (så inte resultatet blir missvisande).

    Tänk också på att ni kan använda kontaktformuläret om det är problem eller om ni har några önskemål som ni vil att jag ska kika på.

  2. 205!

    Jag har stängt av annonserna. Berätta gärna om problemen fortsätter eller om det fungerar bättre utan dem.

    (Säg inte att det fungerar bättre utan annonser bara för att du vill slippa dem! 😂)

  3. Läste klart Johans inlägg från igår först nu. Skönt med den positiva känslan, så du får 5 av 5 möjliga för det.
    Trevlig helg till alla, vi har ju ett kanonväder idag här på ostkusten.

    1. Satt igår med som åhörare på en disputation, där en bihandledare var med från Odessa och där respondenten var ukrainare. Hon hade givetvis dubbla känslor, hon disputerar i Sverige pga ryssarnas härjningar i hemlandet, samtidigt som hon var glad över att kunna doktorera i Sverige.

    1. Hör för några år sedan att amerikanska armen var ganska irriterade över att endast hälften av taiwaneserna ville försvara sig om Kina försökte ta över ön mha militär (idag har jag läst siffro på 60-70%).

      Den amerikanska armen ville att taiwaneserna skulle öva på gerillakrigsföring men det var inte så populärt utan de villa endast ha avancerade vapensystem.

      Om man vill ha hjälp av andra måste man visa att man är villig att försvara sig själv. Det visade Ukraina och därför finns Ukraina idag. Det är också vad Trump tänker när han skäller på Europa och NATO, om vi ska ha någon hjälp måste vi först visa att vi vill försvara oss själva.

      Men även om USA inte vill försvara Taiwan betyder inte det att de kommer att vara passiva. Kommer USA kunna se på när all avancerad industri hamna i kinesiska händer? Eller kommmer de bomba exempelvis chipfabriker?

  4. Project owl uppdaterar förbanden, får se hur det flyttats runt vid södra fronten.

    90TD är i dåligt skick vid Donetsk, Vovchansk backar RU och vid Lyman.

    Kupiansk rensat till sist.

    Flera CAA staber utslagna och säkert tredje FSB basen.

    Ser väldigt bra ut.

  5. I den större bilden – om Taiwan lyser upp är nog Baltikum högrisk.

    Trump har fått Kuba, Venezuela, Syrien, Iran.

    Svårt att se att Kina inte skulle fått Taiwan?

     

    1. Vi får se. Då förlorar USA Japan, Sydkorea och Australien (och därmed FiveEyes). Ett högt pris men visst, med Trump och sykofantgänget är väl nästan allt möjligt.

      Skulle förmodligen få kongressen att gå i taket givet insatserna på lite längre sikt dock.

    2. Har Trump verkligen fått Iran. Det verkar som om Iran inte fått memot om detta. Vilken sjuhelvetes motsträvig present må jag säga. Hoppas att Trump har sparat kvittot……

      1. Frågan är om Trump bara kan dra sig tillbaka. Vissa hävdar att han måste avsluta jobbet om USA ska ha kvar sin trovärdighet som gör dollarn till världsvalutan no.1 och sätter USA först. Dvs America first kräver America first i hela världen.

    1. Översätts nog till: Trump kan inte längre utöva press på Ukraina och tvinga dem till underkastelse eftersom Ukraina numera får det mesta inkl und från Europa.

      Så vi fjantar runt med Putin istället och försöker lätta på sanktionerna utan att kongressen går i taket.

    2. Jo, Usa fick inte ut det de ville ur förhandlignarna, det blir inga sällsynta jordartsmetaller från ockuperade Donetsk och Donbass, det blir ingen seger för Trumps kompis. Ukraina har blivit för starkt och klarar sej så småningom utan Usa.

      Ryssland däremot kör rakt ner i latrinen. Nu försöker de tillochmed importera Afhghaner som ska dö på de Ukrainska fälten.

  6. ”Volodymyr Zelenskyj gillar inte tyske förbundskanslern Friedrich Merz förslag om att göra Ukraina till en ”associerad medlem” i EU i väntan på fullt medlemskap. ”Det vore orättvist om Ukraina fick vara med i EU utan att få rösta”, skriver han i ett brev som Reuters tagit del av. Den ukrainske presidenten trycker också på att landet ”försvarar Europa” mot Ryssland. Han skriver att det är dags att ta tydligare steg mot ett ukrainskt medlemskap i EU. ”

    https://omni.se/a/m0L01E

  7. Buggsök

    Nu kom det.

    Jag lade till ett nytt. Svarade på detta flera gg. På slutet med långa svarstexter. Funkade. Tog sedan bort ett efter ett, funkade. Redigerade istället ett av svaren och Klistrade in långt textmeddelande och ljudet ej spara. 

     

    Nu fick jag inte ens lägga till ett nytt.

    Alltså inte reklamen

  8. Kollade nyss Accentmannens senaste:
    UA har systematiskt degraderat RY försvar på Krim. Exv patrullbåtar, helikoptrar, radar & robotsystem som kan hota maritima operationer.
    UA kör nu igång med sjödrönare som har termobariska otrevligheter emot samlad trupp i eller utan skydd samt sjödrönare med egna UAV som enkelt/billigt når flera feta mål.

    Johan tog upp att Krim sakta stryps. Ja, med detta och att bron är kaputt och att landvägen är under fire control är det bara en tidsfråga.

    Kanske smarta UA får mer av en promenadseger istället för att offra en massa blod på frontala angrepp på flera punkter?

Lämna en kommentar

Rulla till toppen