Ukraina har attackerat raffinaderi i Syzran – Ryska förluster

Ukraina attackerade under natten oljeraffinaderi i Syzran (Samara regionen)oblast, drabbades av en ukrainsk attack natten till den 21 maj, rapporterade sociala medier. Staden Syzran ligger 700 kilometer från gränsen mellan Ukraina och Ryssland. Läs mer här.

Ryska förluster

  • 910 KWIA
  • 5 AFVs
  • 54 Artillery systems
  • 2 MLRS
  • 1 Air defense system
  • 1715 UAVs
  • 4 UGVs
  • 202 Vehicles and Fuel tanks
  • 1 Special equipment

SLAVA UKRAINI


STÖD UKRAINA!

När tror du att kriget i Ukraina kommer att vara över?

Visa resultatet

Laddar ... Laddar ...

58 reaktioner på ”Ukraina har attackerat raffinaderi i Syzran – Ryska förluster”

  1. Har Johan vaknat med ett hästhuvud i sin säng? Italienska bossen ertappad honom med en gul vägg? Eller dök den  Gamle upp efter att tagit sig över Atlanten och supit Johan under bordet?

  2. Haha, nåt sånt 😳

    Mycket med kontraktet men filar också på ett ENORMT inlägg.

    Kommer ett kortare fredag och ett till nästan klart.

    205 – datum för offensivstart, 8-12 Maj ungefär?

    1. ”Syrskyi did not provide absolute figures but noted that the number of Ukrainian offensive actions exceeded those of Russian forces as of May 14, which may indicate Ukraine contesting the initiative at the tactical level and engaging in more active counterattacks.”

       

      Jämför bilden i svaret ovan: den 13 maj rapporterade AFU för första gången en ratio som översteg 1.0, alltså fler olokaliserade strider än lokaliserade. Sedan föll ration under 1 i några dagar innan den åter översteg, den 16 maj.

      I har en diff på en dag i kalendern under det 1548 dagar långa kriget.

      https://x.com/thestudyofwar/status/2057453861632180651?s=46

  3. Dolt syfte med kärnvapenövningen – få in taktiska kärnvapen i belarus.

    Det defensiva ankaret ingen kommer anfalla.

    UA förbereder sig nog för nåt uppe i norr oclså.

    1. Att få kårstaberna operativa kan nog tänkas ha utlöst gnäll från brigadchefer som varit vana vid att vara högsta hönsen. Men nog nödvändigt om Ukraina ska vinna mer än lokala framgångar.

  4. Off Topic: Varför UAE lämnade OPEC

    Anledningen till att UAE lämnade Opec var att de har hittat mer olja. Men den oljan ligger under öknen och kräver annan teknik för att utvinnas. Den tekniken har USA (fracking). I vanliga fall när en teknik behövs köper man in sig i ett bolag som har tekniken och låter bolaget utvinna, i det här fallet olja. Problemet var att USA ser den här tekniken som ett nationellt säkerhetsintresse vilket stoppar utländska investeringar utan ett godkännande från amerikanska myndigheter.

    Så UAE åkte till Mar-A-Lago för att snacka med Trump. Trump undrade då varför han skulle stötta dem när de tillhörde OPEC? Så UAE fick lämna OPEC för att få tillgång till tekniken och istället ska USA, Kanada och UAE skapa en ny samarbetsorganisation (shale oil alliance någonting).

    Fyndet beräknas till ca 250 miljarder fat olja, idag har UAE en kvot hos OPEC på 3,5 miljoner fat om dagen. Om de nu skulle dubbla produktionen och utvinna 3,5 miljoner fat om dagen även från skifferoljan skulle den fyndigheten räcka i nära 200år. Fyndigheten ligger nära gränsen till Saudiarabien vilket gör att även de har oupptäckta fyndigheter till en lågoddsare.

    Ett fat olja kan översättas till ca 400kg CO2 (om inte googles AI ljuger) efter att oljan har förädlats och använts.

    1. Spännande 🧐
      Var hittade du dessa uppgifter?
      Jag bad CoPilot (dvs Chat GPT) kolla upp men den kunde inte hitta information.
      ”Det mesta i den här berättelsen är en ihopkoppling av verkliga händelser och rena spekulationer. Det stämmer att UAE har lämnat OPEC 2026, men huvudskälet som anges i flera källor är att man vill slippa produktionskvoter och kunna utnyttja sin ökade kapacitet – inte ett nytt jättelikt oljefynd eller tillgång till fracking-teknik.
      Det finns heller inga trovärdiga belägg för att en “Mar‑a‑Lago‑deal” med Trump skulle ligga bakom beslutet, eller att UAE behövde lämna OPEC för att få tillgång till amerikansk teknik. Samarbete med amerikanska bolag kring skifferolja sker redan idag utan sådana krav.
      Påståendet om ett fynd på 250 miljarder fat saknar stöd i etablerad data – UAE:s bevisade reserver ligger snarare runt 100–110 miljarder fat.
      Slutsats: Berättelsen blandar riktiga trender (UAE vill producera mer och samarbetar med USA) med obekräftade eller felaktiga påståenden om orsakerna och omfattningen.”

  5. ”Practical launches of ballistic and cruise missiles will be practiced during the joint drills of the Russian and Belarusian nuclear forces,” Putin announced. Rattle-rattle-rattle of a nuclear saber… Putin and Lukashenko conducted a joint nuclear forces training session via video link

    ▪️Belarus and Russia are not threatening anyone, but they stand ready to defend their shared fatherland from Brest to Vladivostok.

    ▪️Belarus will be drawn into the war in only one scenario – if aggression is committed against its territory. The country has no intention of getting involved in the war in Ukraine, as there is no need for it, either civil or military.

    ▪️Lukashenko is ready to meet with Zelenskyy ”at any location – in Ukraine or Belarus” to ”discuss the issues in Belarusian-Ukrainian relations.”

    https://bsky.app/profile/antongerashchenko.bsky.social/post/3mmet5fmhg22a

  6. Visst ser han ganska nöjd ut?

    ”❗️Ukraine’s Foreign Minister Andriy Sybiha took a selfie with a JAS-39 Gripen fighter jet and wrote: “This is what effective security and peace guarantees look like. Gripen. We are working on the tasks set by President Zelenskyy,” — Sybiha wrote.​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​”
    https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mmera5li4s2g

      1. Även SVD uppmärksammade dessa goda nyheter.

        Ett hundratal personer har skadats eller dödats i en ukrainsk specialoperation mot ett FSB-högkvarter, uppger Ukrainas president. ”Någon rysk högre general eller motsvarande kommer att få sina fiskar varma”, säger major Roger Djupsjö.

        Publicerad: 21 maj 2026 15.36
        Ukrainas säkerhetstjänst SBU ska ha slagit mot ett högkvarter till den ryska säkerhets- och underrättelsetjänsten FSB i Chersonregionen på ockuperad ukrainsk mark. Det uppger Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj i ett inlägg på X.
        I operationen ska även ett Pantsir-S1-luftförsvarssystem ha förstörts, skriver presidenten.
        I en video som presidenten delat på sociala medier ser det ut som att en anläggning i Cherson, nära Krimhalvön, träffas av ukrainska projektiler.

        Runt 100 soldater uppges ha dödats eller skadats, enligt Zelenskyj. Han skriver även att specialoperationen haft ”goda resultat”.

        ”Ryssarna måste känna att de måste avsluta sitt krig”, skriver Zelenskyj.
        Stor vinst – om det stämmer
        Det är ännu okänt om attacken är något som planerats under en längre tid – eller om Ukraina fått omedelbara underrättelser och agerat omgående. Förutsatt att de ukrainska uppgifterna stämmer är det en stor vinst för Ukraina, enligt militäranalytikern Jörgen Elfving.
        – De kastar grus i ryska maskineriet, helt plötsligt elimineras ett antal medarbetare från FSB med allt vad det innebär, säger han och understryker symbolvärdet:
        – Det visar på att Ukraina har en förmåga att identifiera högvärdiga mål, har en förmåga att attackera och att när man gör det så gör man det med framgång.

        Men Jörgen Elfving är samtidigt noga med att poängtera att det är för tidigt att säga om uppgifterna från Ukrainas president stämmer.
        – Alla uppgifter om förluster och framgångar som kommer från parterna som får man ta med en nypa salt, man får ha klart för sig att det är partsinlagor. Så det återstår att se vad oberoende källor säger om det här. Men det här vore inte första gången som Ukraina attackerar den här typen av mål.
        Major Roger Djupsjö, lärare vid Försvarshögskolan, menar att det här skulle innebära ett bakslag för Rysslands förmågor på slagfältet.
        – Mycket kring den här operationen är fortfarande okänt, men i rysk kommandostruktur sitter cheferna inne med rätt mycket information. Om det här stämmer är jag helt övertygad om att det kommer bli ett ledningsvakuum under ett tag, säger han.
        Det kommer sannolikt också att få konsekvenser för militärledningen.
        – Någon rysk högre general eller motsvarande kommer att få sina fiskar varma för att det här kunnat inträffa, säger Roger Djupsjö.
        Kostade 20 miljoner dollar
        Fredrik Wesslau, forskare vid centrum för Östeuropastudier, menar att det här bara är det senaste i raden av exempel på hur Ukraina systematiskt slagit ut ryskt luftvärn.
        – De har slagit ut mer än vad Ryssland kan producera, så det har skapat öppningar för att Ukraina ska kunna slå mot värdefulla militära mål, som FSB-högkvarteret i Cherson, säger han.
        Det luftvärnssystemet, Pantsir-S1, som Ukraina ska ha slagit ut i samma attack är värt 20 miljoner dollar – medan attacken troligen utfördes med betydligt mycket billigare drönare, säger Wesslau.

        – Ryssland för ett utnötningskrig, de har i slutändan mer resurser. Så Ukraina använder de här billiga systemen, som drönare, för att på ett asymmetriskt sätt slå tillbaka.
        Och det är något som gjort den ryska presidenten nervös, menar Wesslau. Den prestigefulla ryska paraden på segerdagen 9 maj innehöll i år inga vapen.
        – De fruktar att Ukraina faktiskt framgångsrikt skulle kunna attackera Moskva, säger han.
        Ryssland hade på torsdagens eftermiddag ännu inte kommenterat Zelenskyjs uppgifter om den ukrainska attacken i Cherson.
        Sannolikt kommer händelsen att spelas ner från Moskvas håll, menar Fredrik Wesslau.
        – De brukar sopa förluster under mattan och låtsas som att ingenting hänt. Det är väldigt genant för Ryssland att Ukraina lyckas med det här.

        https://www.svd.se/a/y583BJ/ukraina-har-slagit-mot-fsb-hogkvarter

  7. De fortsätter sälja av sitt guld.

    Sen är det återigen ett sånt där diagram som gör att det ser mycket mer dramatiskt ut än vad är.

    Russia’s Central Bank is selling off its gold reserves at a 25-year record pace, – Bloomberg Since the beginning of the year, the Central Bank of Russia has sold nearly 28 tons of gold for approximately $4.3 billion. This is the largest reduction in the country’s gold reserves since 2002. By May 1, Russian reserves had fallen to 2,298 tons—the lowest level since the full-scale invasion of Ukraine. Bloomberg notes that the Central Bank began reducing its gold reserves last year to help cover the budget deficit amid falling oil and gas revenues and support the ruble. Russia used to be one of the world’s largest gold buyers, buying up almost all domestic production.”
    https://x.com/DzisMaksym/status/2057514693577588955

    1. Carl Oscar kommer från Borlänge. Tror föräldrarna var socialdemokrater.Gillar honom på något vis. Han är osminkad och kör sitt race utan att bry sig om vad andra tycker.

  8. SVD är på hugget och skriver relativt mkt om ryssdjävlarnas orättfärdiga krig. 👍

    Oljekriget påverkar ryssarnas plånböcker

    Ukraina siktar inte bara på rysk oljeexport när robotar och drönare styrs allt närmare Moskva. Under maj har stora delar av landets bensin- och dieselproduktion för inhemskt bruk slagits ut, uppger källor för Reuters.

    Publicerad: 21 maj 2026 15.30
    I början av maj träffades det stora oljeraffinaderiet Kirishi utanför S:t Petersburg i en ukrainsk robot- och drönarattack. Attacken uppmärksammades i ryska sociala medier för att den riktats mot ett mål så nära Vladimir Putins egen hemstad.
    Men i dagarna har effekterna av de ukrainska robot- och drönarangreppen blivit påtagliga på ett helt annat sätt. Efter över ett års attacker riktade mot drivmedelsanläggningar, står alla raffinaderier i centrala Ryssland stilla eller har tvingats dra ner på produktionen, rapporterade Reuters på onsdagen.

    Kirishi-anläggningen är Rysslands största och modernaste raffinaderi. Bensinen och dieseln som produceras där går både till armén och till vanliga konsumenter på den inhemska marknaden. Enligt Reuters källor har Rysslands sammanlagda produktion av motorbränslen minskat med 25-30 procent på bara några veckor.
    – Ett så stort bortfall kan komma att påverka både bensin- och dieselpriserna, säger Christian Kopfer som är råvaruexpert på norska investmentbanken Arctic Securities.
    Raffinaderier ses som militära
    Produktionsnedgången på vanliga drivmedel, som Reuters rapporterat om, beror inte enbart på attacken mot Kirishi, enligt Kyiv Independent. Raffinaderierna i Rjazan, Jaroslavl och Nizjnij Novgorod har också utsatts för robot- och drönarangrepp.

    De ligger alla utspridda runt om Moskvaregionen och för bara några dagar sedan attackerades även ett raffinaderi i huvudstaden. Det gjorde kriget högst påtagligt för många ryssar, enligt militärexperten Johan Huovinen. Bland annat för att bränderna från nedslagsplatserna syns långväga ifrån och inte går att dölja:
    – Ukraina har haft flera framgångar med att nå ryska hamnar och raffinaderier tidigare. Men de senaste månaderna har det rört sig om rätt rejäla angrepp, sa Johan Huovinen till SvD i måndags.
    Vågen av raffinaderiattacker kan också förväntas slå mot vanliga ryssars plånbok. Det beror framför allt på att det inte bara är olje- eller råvaruanläggningar som slagits ut, utan också produktion av färdiga drivmedel.
    Bensinpriset känsligt
    Runt 85 procent av all bensin och 65 procent av all diesel som tillverkas i Ryssland är ämnad för den inhemska marknaden, enligt officiella ryska siffror. Och frågan om drivmedelspriser är lika känslig där som i Sverige. Ett drygt år in i kriget mot Ukraina stoppade ryska staten all bensinexport, just för att konsumentpriserna i det egna landet inte skulle påverkas.
    De regelbundna attackerna påverkar också den redan hårt ansträngda oljeexporten ut ur Ryssland, även i anläggningar som inte attackerats. Det beror på att transporterna av olja inom Ryssland har försvårats, berättar en hamnanställd transportarbetare SvD talade med efter attackerna mot Östersjöhamnarna tidigare i våras.
    – Flyglarmen går varje dag och varje gång det sker måste oljetågen köras in i säkra depåer. Det tar mycket tid även när det aldrig kommer ett angrepp, säger personen som uttalar sig mot löfte om anonymitet.
    Ungefär en miljon fat olja beräknas ha försvunnit från världsmarknaden till följd av Rysslands minskade oljeexport.
    – Det är ungefär en knapp procent av världens oljeproduktion som försvunnit. Men här är Hormuzsundet fortfarande en större faktor för världsmarknadspriserna, säger Christian Kopfer.

    https://www.svd.se/a/PdP3J6/ukrainska-attacker-slar-mot-ryska-drivmedelspriser-flyglarmen-gar-varje-dag

    1. Kommer sen inlägg på Måndag och Tisdag hoppas jag att hinna med, kolla om det ligger något i pipelinen för jag postar dom din natt.

      Ska smyga in inlägget om Miljöpartiet under annat namn så du missar att dubbelposta bara för att jävlas.

  9. Moderaterna vill starta ett drönarvärn som ska skydda sjukhus och andra viktiga anläggningar mot fientliga drönare, rapporterar Ekot.
    Enligt M skulle omkring 10 000 personer ingå i drönarvärnet. De skulle utbildas i skydd mot drönare, och att störa ut eller skjuta ner drönare.
    Tanken är att redan anställd personal på till exempel sjukhus ska utbildas för att skydda sina arbetsplatser.
    Carl-Oskar Bohlin, minister för civilt försvar (M), jämför drönarvärnet med driftvärnet under kalla kriget.
    Han säger att det rör sig om bland annat skyddsutbildningar, passiva skyddsåtgärder som nät, skenmål och maskering, och elektronisk förmåga att bekämpa drönare.
    – En palett, egentligen, av åtgärder som måste komma på plats.
    https://omni.se/a/ExRW6o

    1. När det uppenbara är interceptordrönare?

      Moderaterna borde läsa här i tråden.

      Ha en post på taken till alla byggnader med ett kombinerat interceptordrönarpaket 24hr bemmaning på roterande schema.

      Dom kommer nu – fånga varandra med näten, bråka vem som skall vara veckans skenmål och inte lyckas bygga ett helt sjukhus till att bli en trovärdig skenmåls-byggnad.

      Den elektroniska förmågan är i ständig förändring så ingen idé det heller.

      Fan 😐

      1. Är nog en god idé att bygga driftvärn igen, vad de sen kommer att ha för verktyg beror på den tekniska utvecklingen.

        Jag förordar grbrgr och M37/39 i skåpet, utifall att. Behövs om inte annat mot trilskande datorer och kaffemaskiner ✊🏻.

  10. Deepstate ligger efter med sin gråzon.

    19 Maj skriver dom att UA rensat Stepnohirsk men visar fortfarande en stor gråzon norr om orten.

    Ja ska finnas lite olyckliga VDV kvar norrut.

    Alla tolkar ju gråzonen som att den är RU främre då dom varit på offensiv.

    Nu får vi vända på det totalt och gråzonen tillhör UA.

Lämna en kommentar

Rulla till toppen