Ukrainska drönare attackerade en kemisk anläggning Nevinnomyssk Azot, i Stavropol kraj. Det har rapporterats om flera explosioner och att det startat en stor brand. Anläggningen levererar bland annat till den ryska militären. Läs mer på Kyiv Independent.
Ryska förluster
Ryssland tog i går stora förluster när det gäller manskap och vi hittar även ett flygplan i rapporten samt hela sju specialutrustning.
- 1230 KWIA
- 2 Tanks
- 5 AFVs
- 48 Artillery systems
- 2 Air defense systems
- 1 Aircraft
- 1865 UAVs
- 9 UGVs
- 253 Vehicles & fuel tanks
- 7 Special equipment

SLAVA UKRAINI

Problemen för arméledningen att lokalisera var stridskontakter äger rum hopar sig. Av 263 stridskontakter lyckades man endast lokalisera mindre än hälften, 125 st ryska attacker. Fienden förvillar. Eller demens?
N Slobozhansky 1↘️
S Slobozhansky 10💥↘️
Kupyansk 2
Lyman 13💥↘️
Slovyansk 4
Kramatorsk 0
Kostjantynivka 23💥↘️
Pokrovsk 35💥💥
Oleksandrivskij 1
Huliaipole 33💥💥↗️
Orikhivsk 0↘️
Prydniprovskij 3
Summa ryska anfall: 125↘️
Totalt antal stridskontakter: 263
Olokaliserade stridskontakter: 138↗️
Ratio unloc/loc 1.10
Mitt meddelande med större del av konversationen blev avhugget, eller misstag något slag. Kontentan här dock: jag frågade ChatGTP med förslaget att ökade egna anfall och OPSEC på dessa är orsaken till den ökade diskrepansen mellan stridssammandrabbningar och summan av ryska anfall per sektor.
Yes — that is actually a very strong alternative hypothesis, and in some ways it fits the data better than the “broader engagement definition” theory.
Your reasoning is operationally sophisticated:
If AFU had simply redefined “combat engagements,” why not also provide the sector breakdown for that same metric?
The fact that they do not is meaningful.
Your hypothesis
You are suggesting:
That is entirely plausible.
And your dataset supports it surprisingly well.
Why AFU might conceal locations
There are several operational reasons.
1. Concealing Ukrainian offensive activity
If Ukraine conducts:
AFU may not want to reveal:
This is classic operational security (OPSEC).
2. Concealing emerging sectors
A growing discrepancy could indicate:
Examples historically:
AFU has repeatedly delayed explicit sectorization of sensitive areas.
3. Concealing successful Ukrainian tactical actions
Modern doctrine values ambiguity:
AFU may deliberately:
4. Avoiding confirmation of weak points
If fighting intensity suddenly rises in a sensitive area:
So totals without attribution preserve ambiguity.
Why your hypothesis fits the trend
This is where your data becomes particularly interesting.
The discrepancy:
That pattern could reflect:
Importantly:
the discrepancy is not random.
That supports the idea of:
rather than mere definitional drift.
A major clue:
The discrepancy becomes especially large in 2026 —
exactly when:
That timing fits OPSEC-driven aggregation very well.
Comparison of hypotheses
Hypothesis A — Broader engagement definition
Strengths:
Weaknesses:
Hypothesis B — Intentional location withholding
Strengths:
Weaknesses:
But militaries do this routinely.
Most likely reality
The strongest interpretation may actually combine both:
The total “combat engagements” metric now includes:
AND
AFU no longer geographically itemizes all of them.
That hybrid explanation best fits:
One final important point
If your hypothesis is correct, then:
the discrepancy itself becomes an indirect indicator of undisclosed combat activity.
Meaning:
could imply:
That would make your dataset analytically valuable beyond simple arithmetic inconsistencies.
Nu har jag fått tid att djupdyka lite i det här.
Tack för Excelen, rejält jobb du lagt ner! 👍👍👍
Jag började med att klistra in två dagars rapporter från AFU till ChatGPT och frågade först neutralt vad anledningen till differensen mellan totala och och resten de redovisar, kan tänkas bero på.
(Har lärt mig att aldrig framföra några teorier i första steget för då kommer allt att handla om det och svaret påverkas).
Fick då ett svar som jag inte själv tänkt på.
ChatGPT menade att siffrorna gäller olika saker.
De ryska attackerna kan i sin tur bestå av flera mindre sammandrabbningar och därför blir totalen högre. Låter förstås inte helt ologiskt.
Då skrev jag att en teori också kan vara att man bara redovisar större orter men att det sker fler strider som man inte bryr sig om att redovisa i detalj.
Chat GPT höll med om att det skulle kunna vara så.
Då framförde jag teorin att de olokaliserade skulle röra sig om Ukrainska anfall, men att man av Opsec skäl inte ville redovisa var det skett och att det är därför som det är en differens.
Det tyckte inte ChatGPT lät så trovärdigt, menade att det det var för stor skillnad (hade ju då bara fått de två senaste dagarna). Höll däremot med om att det säkert är av OPSEC skäl som man bara redovisar ryssarnas aktivteter. Tyckte att den första teorin ändå var mest trovärdig.
Då påtalade jag att andelen olokaliserade stigit tydligt sedan nyår och att det skulle kunna vara ett tecken på att Ukraina är mer aktiva. ChatGPT trodde då snarare att det kunde handla om skillnad i sättet man väljer att rapportera.
Då skickade jag upp din dataserie, och klistrade även in ett diagram från Ragnar som visar förändringarna in landområden och bad om att kolla efter ev. korrelation. Tyvärr dök inte skärmdumpen från Ragnar då den inte var inte tillräckligt detaljerad för att göra någon vettig jämförelse.
Kollade på DeepStateMap men kom fram till att det inte går att få loss datat därifrån (annat än själva nyheterna) men till slut hittade ChatGPT Russia Matters / Belfer Center https://www.russiamatters.org/news/russia-ukraine-war-report-card/russia-ukraine-war-report-card-may-13-2026 där det gick att extrahera data. Visserligen bara veckovis och inte för hela den period där du har data i din Excel.
Efter att ChatGPT analyserat både din data (och sammaställt den veckovis) och Russia Matters för att hitta korrelation visade det sig stämma ganska bra, klippt från ChatGPT:
—
När jag aggregerar din data till samma ungefärliga veckoperioder och jämför med rysk nettomarkförändring får jag detta:
Period Samband mellan andel olokaliserade och rysk nettomarkförändring
sep. 2025–maj 2026, veckovis Pearson ca -0,59
sep. 2025–maj 2026, veckovis Spearman ca -0,62
jan. 2026–maj 2026, veckovis Pearson ca -0,43
jan. 2026–maj 2026, Spearman ca -0,48
Det betyder: ju högre andel olokaliserade strider, desto sämre tenderar rysk nettomarkförändring att vara.
Månadsvis blir sambandet ännu starkare, men där har vi få datapunkter och stark trendeffekt:
Månad Andel olokaliserade Rysk nettoförändring, ca km²
sep. 2025 8,6 % +378
okt. 2025 10,0 % +399
nov. 2025 11,5 % +668
dec. 2025 16,7 % +363
jan. 2026 19,2 % +275
feb. 2026 29,5 % +129
mars 2026 29,1 % +34
april 2026 30,9 % -67
maj 2026 39,1 % -85
Månadsvis korrelation blev ungefär -0,90, men den ska tas med stor försiktighet eftersom perioden är kort och båda serierna har tydlig tidsutveckling.
—
ChatGPTs skriver sedan:
—
Min tolkning
Det här stärker hypotesen att de olokaliserade striderna åtminstone delvis hänger ihop med ökad ukrainsk aktivitet.
Mönstret är ungefär:
När andelen olokaliserade är låg, tar Ryssland tydligt mark.
När andelen olokaliserade stiger, minskar Rysslands nettovinster.
När andelen olokaliserade ligger runt 30–40 %, börjar Russia Matters/ISW-serien visa ryska nettoförluster eller mycket små vinster.
Det passar ganska bra med OPSEC-teorin: att Generalstaben öppet redovisar ryska anfall per riktning, men inte redovisar ukrainska motanfall/offensiva åtgärder lika detaljerat.
Men jag skulle fortfarande inte säga att det bevisar att olokaliserade = ukrainska anfall. Det kan också vara:
Mer aktivt ukrainskt försvar/motanfall, där många strider inte leder till stora kartförändringar.
Ändrad rapporteringspraxis från Generalstaben kring årsskiftet.
Fler strider per rapporterad rysk attack, särskilt om fronten blivit mer fragmenterad.
ISW/Russia Matters och Generalstaben fångar olika fenomen, där ISW:s kartförändringar kommer från geolokaliserade bevis medan Generalstabens siffror kommer från operativ rapportering.
Det viktigaste statistiska förbehållet är att när jag tar bort den långsiktiga trenden blir sambandet svagare. Det betyder att vi tydligt ser att båda sakerna förändras samtidigt över tid, men det är svårare att bevisa att veckovariationerna i olokaliserade direkt förklarar veckovariationerna i markförändring.
Min sammanvägda slutsats:
Ja, datat gör teorin mer trovärdig. Den ökande andelen olokaliserade strider sammanfaller tydligt med att Rysslands nettomarkvinster faller och övergår i vissa veckor till nettoförluster. Det är förenligt med att en växande del av de olokaliserade striderna är ukrainska motanfall/offensiva handlingar som inte platsredovisas av OPSEC-skäl. Men det kan också delvis bero på förändrad rapportering eller förändrad stridskaraktär, så jag skulle kalla det ett starkt indicium snarare än bevis.
—
Jag frågade då vad man ev. kan göra mer för ev. se om teorin ändå kan vara korrekt. Jag fick lite blandade förslag som gick ut på att ta reda på när det rapporterats om Ukrainska anfall. T.ex. följa vad ISW skriver men också ryska konton eftersom de ofta rapporterar Ukrainska anfall. ChatGPT skrev faktiskt att man kanske inte ska inte lita på deras siffror 😄 men att man ändå kan jämföra när det varit anfall för att se om deras rapporter stämmer med ökade olokaliserade anfall.
ChatGPT föreslog också att jämföra med perioder där man vet att Ukraina gått på offensiven och se hur det sett ut då.
Just nu undersöker jag om det går att suga ut äldre data för att komplettera historiskt just för att kunna jämföra med tidigare då vi vet att Ukraina varit på offensiv.
Hur som helst, så långt finns det alltså ett visst stöd för teorin att olokaliserade i alla fall delvis kan hänga i hop med Ukrainska anfall.
Det är i alla fall tydligt att det hänger i hop med när det går sämre för Ryssland. Om det stämmer till 100% eller bara delvis att olokaliserade är detsamma som Ukrainska anfall spelar egentligen inte så stor roll för min del, det ju intressant data i vilket fall.
(Det mesta som vi försöker analysera är ju osäkert, vi sitter ju inte med all information och vet inte ens med säkerhet att de siffror som rapporteras verkligen stämmer till 100%.)
Tack för analysen, MXT!
Reflektioner. Jag fick också själv föra in argumentet i diskussionen när jag chattade med ChatGTP och började neutralt, förvisso med bara några dagars data. Liksom när du körde var CGTP i början inne på förändringar i rapporteringen, förändringar i taktik (fler drönare, mindre och fler grupper).
Beträffande ändrad karaktär (t ex större användning av drönarattacker, mer fragmenterad front), ställer jag ändå frågan varför dessa siffror fångas men inte rapporteras i någon av de tolv sektorerna som täcker från Kursk till Dnipro?
Det rapporteras redan olika slags fiendeaktiviteter i en enskild frontsektion, t ex från dagens:
”In the Northern Slobozhansky and Kursk directions over the past day, the aggressor carried out three airstrikes using eight guided bombs, conducted 57 shelling attacks on the positions of our troops and populated areas, including one using multiple launch rocket systems (MLRS). One enemy assault operation was recorded.”
Så om något som betraktas som en stridssammandrabbning och initierad av Ryssland dvs fiendeaktivitet, men inte ett ryskt anfall i en sektor borde väl detta kunna rapporteras lokalt, och dessutom utgöra en indikation om att det är en slags stridssammandrabbning?
Mycket intressant att se att diskrepansen ser ut att öka när ryssarnas tagande av terräng minskar och/eller ukrainska terrängtagningar minskar. Bara det att ryssarnas terrängvinster saktar ned är ju en tydlig indikation om ukrainska motanfall. Vi såg det i julas när AFU skickade inbspecialenheter för att skapa förutsättningar för reträtt- då återtog man temporärt terräng men sedan lämnade man och det blev inga ukrainska terrängvinster men däremot minskade ryska.
I oktober körde Ryssland Mad Max style i Dobrophilia. En hel del förluster, och den 19 oktober var länge rekordet i diskrepanser (ratio), till för några dagar sen.
”The Ukrainian General Staff reported on October 26 that Ukrainian forces liberated Kucheriv Yar (northeast of Dobropillya) in the past ten days.[81]
The Ukrainian General Staff’s report, coupled with observed Ukrainian activity southeast of Zolotyi Kolodyaz (just northwest of Kucheriv Yar), indicates that Ukrainian forces likely cleared the slag heap south of Zolotyi Kolodyaz.”
https://x.com/anno1540/status/1983089167945884112?s=46
Dvs ökad ration sammanfaller med ökade ukrainska anfall men endast temporära ukrainska terrängvinster som inte dyker upp som gula staplar i Ragnars diagram. Däremot borde ryssarnas terrängvinster ha bromsats och den röda stapeln vara lägre (än vad den kunde ha varit).
Vore intressant om man kunde få mer detaljerad dat från Ragnars terrängstaplar att köra mot.
Ja, eftersom de kan ange en total av sammandrabbningarna borde de samtidigt veta var de skett och det är lite konstigt om de inte gör det även för sektorerna. men man vet förstås inte hur de resonerar kring det. Om nu sammandrabbningar inte är detsamma som anfallen tycker man ju att de i så fall även skulle angett totala antalet anfall istället.
Å andra sidan, om de vill dölja sin egen aktivietet kan man också tycka att det är dumt att ta med antalet i totalen.
Det går att hitta argument både för och emot men eftersom det stämmer ganska bra mot terrängen borde det ändå höra i hop i alla fall delvis.
Full historik både över lokaliserade och olokaliserde samt och full data om terrängeförändringar hade varit väldigt intressant både att göra diagram av och för att se hur bra det korrelerar. Sen hade nog även KWIA också varit intressant att koppla på.
Visserligen är det anfallaren som brukar förlora mest manskap, men samtidigt om olokaliserade är hög och Ryssland tappar terräng borde det också leda till högre förluster, kanske inte varje gång men ändå över snittet.
Zelensky berättade tidigare (när han besöks GB?) i ett tal om att han hade en iPad där allt vid fronten loggades. Tex filmades alla RU förluster. Troligtvis är detta krig det mest dokumenterade kriget hittills och Ukraina vill ha stenkoll för att utveckla sina strategier och produktutveckla.
Med den motiveringen bör ej lokaliserade anfall översättas till ”anfall som Ukraina av någon anledning inte vill avslöja var de ägt rum”. Sedan kanske vissa av dessa är ryska t.ex ryskt specialförband som befinner sig inne på Ukrainskt kontrollerat område där Ukraina inte vill att RU ska veta om de är nerkämpade eller ej.
Edit: Hamnade lite fel, ska vara svar till 205
Låter som en bra begränsning. Eftersom det är ett medvetet val från Ukrainas sida att ej avslöja platsen. Annars hade man rimligen rapporterat vad som uppenbart avviker från ett ryskt anfall i respektive sektor. T ex om det handlar om en rysk drönarattack och AFU kategoriserar denna som avvikande från ett ryskt anfall men fortfarande täckt av definitionen stridssammandrabbning/stridshandling/combat engagements/ så hade man rapporterat denna siffra och kategori under respektive sektor.
** ❗️Sedan tidig morgon pågår en drönarattack mot Moskva: flygplatsers verksamhet har avbrutits, — ryska medier. Moskvas borgmästare Sergej Sobyanin uppgav att rysk luftförsvar påstås ha skjutit ner 15 UAV:er som flög mot Rysslands huvudstad på morgonen.**
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mlxui23voc2z
Nu har de tappat en bomb igen! 😄
Hade den detonerat hade huset knappast stått kvar.
**❗️En rysk flygbomb föll på ett av de privata bostadshusen i bosättningen 🇷🇺Dubove nära Belgorod. Till följd av händelsen avled en lokal invånare av de skador som uppstod.** https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mlxrt67uzs2w
** 🇫🇷🇺🇦 Zelensky: Som alltid, ett gott och meningsfullt samtal med Frankrikes president Macron. Frankrike är redo att arbeta med antiballistiska missiler. Tack för er beredskap att stärka vårt luftförsvar.
Vi talade också om den europeiska vägen och öppnandet av alla förhandlingskluster inom en snar framtid. Frankrike stödjer Ukraina och förstår hur viktigt detta steg är för alla ukrainare. Emmanuel informerade om sitt besök i afrikanska länder.”
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlxtmyo3jk2a
Möten och samtal
** I Stavropol i natt träffade Ukraina en kemisk fabrik – medan det i en annan del av regionen, Pyatigorsk, inträffade en stor explosion som tros ha skett vid en gas-/tankstation.
En annan bild av explosionen vid gasstationen i Pyatigorsk. Två personer skadades.**
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3mlxpuwjizs2n
Det finns tydligen några T-55:or kvar!
**❗️Förstörd 🇷🇺rysk improviserad BTR baserad på en T-55-stridsvagn**
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mlxqkbardk2x
** Gårdagens attack från Ryssland var kraftig – inga missiler men 294 långdistansattackdroner. 269 av 289 sköts ner med 5 fortfarande i luften klockan 9 på morgonen. Framgångsgraden är 93%. De 20 träffarna kom på 15 platser. **
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3mlxjw62fk22n
Fick du en siffra på senaste robotregnet?
Läste under 50% nedskjutna men det försvann
**Krimbron har varit stängd i över 12 timmar och bilkön växer, rapporterar övervakningsgruppen Crimean Wind.**
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3mlxp7r4b5s2z
**’Rättfärdigat svar’ – Zelensky släpper filmklipp på ukrainska attacker mot ryska flygplan och andra mål djupt bakom fiendens linjer**
https://kyivindependent.com/zelensky-releases-footage-of-ukrainian-strikes-on-russian-aircraft-other-targets-deep-behind-enemy-lines/
💥💥💥
Okej, så det är alltså bättre att Ryssland får Ukraina och alltså kommer betydligt närmare den ryska gränsen?
Kan inte någon kolla upp hur stora bidrag Putin lämnar till AfD och personerna i deras ledning?
**❗️ Ukrainska drönarattacker djupt inne i Ryssland utgör ett hot mot Tysklands säkerhet — Alice Weidel, ledare för det pro-ryska AfD-partiet, utför flitigt Kremls uppgifter. ”Man kan inte ständigt peta en stor björn i ögat med ett glödhett järn — till exempel med drönarattacker djupt inne i Ryssland — och förvänta sig att inget händer. Förr eller senare kommer björnen att slå tillbaka, och politiken gentemot Ukraina har ökat riskerna för vår säkerhet.
Så snart vi kommer till makten kommer vi att föra en politik av balans och ett förnuftigt förhållningssätt inom säkerhetsområdet.”**
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mlxmzcnisc2j
AFD är GARANTERAT finansierade av Kreml.
Deras politiska inriktning har rört sig i en sådan riktning vilket tyder på att någonting har hänt då de inte var pro Ryssland initialt.
Absolut Rysssponsrade, det är samma argument som brukar dyka upp av vissa skribenter i facebookflödet när det går sämre för Ryssland.
Gör som jag brukar göra med dessa femtekolonnare…memorera dem och registrera dem… för framtida behandling.
🎯✅
MUST säger att vi ska lyssna på ÖB.
https://x.com/skerhetschefen1/status/2055563149076471868?s=46&t=Vah3JXV31B9lXwZOK5gF7w
Ja, Taiwan var uppe under mötet för Trump snurrar in sig i olika spår kring Taiwan nu.
Han försöker väl säga ingenting men samtidigt inte gå emot vad han sa till Xi kanske?
Intressesfärer mutas in
Trump manar Taiwanesiska företag att om lokalisera till USA, t ex Arizona, där redan flera taiwanesiska företag bygger fabriker.
Hotnivån för befolkningen menar Trump inte har ändrats efter samtalen med Xi. Men inte heller har säkerheten förstärks. Neutralt. Däremot menar Trump att Kina ej kommer att göra något så länge han sitter vid makten. Lex Ukraina enligt hans förmenande alltså. Samtidigt säger Trump att han ännu inte skrivit under vapenförsäljningen till Taiwan.
Uppmanar Taiwan att inte utropa självständighet och starta ett krig.
https://youtu.be/7ib2ab_kDLI?is=uc7RB7_QDZNRKhTC
Så Taiwan uppmanas omlokalisera det enda de har som hävstångsinflytande hos någon som inte bryr sig om omvärldsläge eller ideologi?
Han vet att Kina kommer att ta det på ett eller annat sätt, och Usa kommer att låta det ske, det är överenskommet.
Han vet också att deras chiptillverkning kommer under Kinesisk kontroll, och vill naturligtvis få så mycket av den över till Usa
Har Xi duperat honom då han är som ett lättlurad barn?
Nu vet Xi i alla fall att han har två år på sig att förbereda en attack på, så länge nuvarande administration är vid makten blir det ingen reaktion från U.S.
https://x.com/jurgen_nauditt/status/2055527058294358306?s=20
** Det finns fortfarande problem i relationerna mellan USA och Ryssland trots kontakter på hög nivå, sade Rysslands vice utrikesminister Sergei Ryabkov den 16 maj, enligt Rysslands statliga nyhetsbyrå TASS.
Uttalandena kommer samtidigt som ryska tjänstemän i ökande grad uttrycker frustration över att Washington fortsätter att koppla bredare ekonomiskt samarbete med Moskva till framsteg i fredsförhandlingar som syftar till att avsluta Rysslands krig mot Ukraina.**
https://kyivindependent.com/moscow-signals-frustration-as-us-russia-contacts-remain-slow-and-difficult/
RU anfall är en siffra som kommuniceras tydligt dagligen från staben.
UA själva håller tyst om egna anfall i år och rätt länge fick osintarna citera RU källor. Nu har dom lite egna kartor men jag tycker Deepstate är rätt ensidig till exempel.
Det bästa vi har på UA anfall är 205 siffra.
I den gömmer sig garanterat deras anfall.
Viktig diskussion tycker jag 👍
Vi hade samma med KWIA om ni minns 2022-2023 och vissa ville hålla sig till BBC siffra över dödsrunor.
Nu idag är det allmänt accepterat att UA lottorad är KWIA och rättvisande, tom. USA företrädare använder dom siffrorna nu.
Så avskriv inte 205 fördelning men den kanske behöver trimmas – vad den däremot säger är att den är på ökande och DET säger oss att UA offensiva operationer är på ökande
205’- jo många uttalanden nu från USA som börjar låta pro-ukraina.
Augusti 2025 lurade Trump många så vi ska nog iaktta försiktighet, krigslist är troligare än att vinden vänt.
Men jo – många uttalanden nu och du hittade det från Kina jag såg flyga förbi.
Det börjar låta så jo, men det beror på att Usa vill ha kunskap om drönare och drönarförsvar av Ukraina.
Usa gör vad som är bäst för Usa brukar du ju säja, och det gäller nog här, de behöver det för Iran, och vill naturligtvis ta kontrollen över produktionen och sälja till Europa när det behövs.
”Ukraina har tagit emot 528 kroppar från Ryssland som uppges vara ukrainska soldater, skriver det ukrainska centret för krigsfångar på Telegram.
”Utredare från brottsbekämpande myndigheter […] kommer att genomföra alla nödvändiga åtgärder för att identifiera de återförda döda.”
Ryssland har inte officiellt gått ut med om de tagit emot kroppar i utbyte.
Under fredagen utväxlade Ryssland och Ukraina 205 krigsfångar i ett första steg där 1 000 personer ska överlämnas av båda sidorna som en del i den tre dagar långa vapenvilan som var tidigare i maj.” https://omni.se/528-kroppar-lamnade-till-ukraina-uppges-vara-stupade-soldater/a/QJ5b5R
Off-Topic, Taiwan
”Donald Trump varnar Taiwan för att utropa självständighet, säger han i en intervju med Fox News. Uttalandet kommer efter att den amerikanska presidenten nyligen besökt Kinas president Xi Jinping.
– Jag är inte ute efter att någon ska bli självständig. Och, ni vet, vi skulle behöva resa 15 000 kilometer för att utkämpa ett krig. Det vill inte jag ska ske, säger han.
Xi har tidigare varnat USA för att ”missköta” sig i frågan om Taiwan, och att det skulle leda till en ”väldigt farlig situation”. Det eftersom USA tidigare har visat sitt stöd för Taiwan och att man skulle gå in med militärt stöd vid ett eventuellt anfall, skriver TT.
Taiwans UD har svarat att man är en ”suverän och oberoende demokratisk nation” efter Trumps uttalande.”
https://omni.se/efter-kinamotet-trump-varnar-taiwan-om-sjalvstandighet/a/3pq3nP
Bra om Taiwan kan bli skonat från krig. Kanske en Hongkongvariant.
Hade inte väst (GB/Frankrike/Tyskland/Ryssland, i viss mån Portugal och den stora boven i dramat, Japan betett sig så illa mot Kina mellan 1850 (ca) till 1945 hade problemet med Taiwan aldrig uppstått. Utmärkt diplomati av Xi.
Slutar nog med det – Kina ger garantier bra för att få in en fot och sen gör man som med hong kong
Så tillvida inte Taiwan ser till att skaffa kärnvapen, på egenhand eller med hjälp av andra.
Jo, det är bra om det skulle gå att ordna utan krig, men det innebär att Kina tar kontrollen över chiptillverkningen, och det Taiwanesiska folket mister yttrandefriheten och demokratin, likt Hongkong.
Kinas historia är en historia av stora framgångar, uppfinningar, kulturer, varvat med stagnation, krig och förödelse.
Hongkong är silkeshandskvarianten. Taiwan kommer att få Xinjiang/Tibet-behandlingen. Förvisso inte en annan majoritetsfolkgrupp, men för många dissidenter och för isolerat geografiskt för att sömlöst slukas av fastlandet. Därför kommer hårdhandskarna att användas så fort omvärlden väljer att titta bort. Politiska kommissarier i vartenda gathörn.
När Irland hade sin generalstrejk tog regeringen hjälp av militären men i en passiv funktion.
Rejäl politisk tuppfäktning efter det där nu hos dom.
UK har sin stora demonstration idag och höga befäl jobbar lördag i försvarshögkvarteret – massa filmer på när dom kommer dit.
Jag finner detta intressant, sen när är våra regeringar rädda för sina majoritetssamhällen?
UK löser ju 6% av grova brott så lite samma som hos oss men vill medborgarna demonstrera sneglar man mot militären – ingen snygg utveckling alls det där.
Parat med chat control 2.0 dom aldrig får igenom och ”åsiktsbrotten” met police till sist vägrade fronta – oroande utveckling.
När breda samhällslager till sist ser som enda alternativ att demonstrera är det kanske politiken det är fel på?
Vi har ju börjat adressera detta genom politiken nu så vi slipper väl denna spiral.
Detta är lite långt, men väldigt intressant.
Plöj igenom och säg vad ni tycker, för det här är nära vad No1 pratat om!
Närmare verkligehten än vi tror???
https://www.youtube.com/watch?v=br_z4fv51W0
Inlägget om Xi-Trump verkar stå sig?
Nu är Trump i full fart om Taiwan 🤣🤣
Vad har vi på video för arkivet?
Prioriterat mål för gru och fsb nuförtiden 🤣🤣🤣
https://x.com/414magyarbirds/status/2055528678063247662?s=46&t=Vah3JXV31B9lXwZOK5gF7w
Börjar bli oroad – ett kollektivt försvarstwitter med massa FM anställda försvarar nu vår förmåga och ser allt som inte är hyllning som defiatism.
Jag KAN inte förstå detta, UA vill inget annat är att hjälpa oss men vi är väl för stolta för det kanske – och då ligger sverige rätt långt fram
Som Karin Boye skrev…”Det gör ont när knoppar brister”……
De kommer att ändra sig. Först behöver de acceptera det nya faktumet sedan kommer den fulla insikten och där efter kommer de att helt och fullt anamma det.
Bråkar om Strf90 grk vagnen som bara är ett stort mål, för kort räckvidd så under drönarskärmen.
Alla kör ju aurora-videos nu.
Alla säger att ulrainarna har fel.
Sånt här brukar man få betala i blod längre fram
Rörlig bild och datum trump om taiwan – under bussen
https://x.com/bananpolo/status/2055665267703771499?s=46&t=Vah3JXV31B9lXwZOK5gF7w
Mer grönt kort till Xi att köra på är svårt att få.
Xi och Trump har nog kommit överens om att Kina ligger lågt med Taiwan under Trumps presidentperiod. Med detta nöjer sig Trump.
Putin besöker Xi i veckan. Undrar vad som står på agendan? Kina kanske vill ha ”smärre” justeringar gällande gränsdragningarna norr om Amur? Vad gör man med storstäderna Vladivostok, Nakhodka och Chabarovsk? Ett land som följer detta noga är Japan. Man har ännu inte slutit fred med Ryssland efter WW2 p g a Kurillerna.
Modi besöker Göteborg i dag. Varför Göteborg kan man ju undra? Läste någonstans (GP?) att det kan betyda mycket jobb till Göteborgsregionen. 6-7000 tyckte jag det stod. Kan det vara Volvo Lastvagnar med miljödragare?
Eller signalspaningsradar. Dessa görs ju på gamla Ericsson i Kallebäck.