Det händer mycket – Trump och Xi har kommit överens om att Kina skall hjälpa till att lösa Irankriget. Om Xi fick nåt positivt kring Taiwan har det inte kommunicerats men Trumps svar på frågor är att låtsas att han inte vet vad Taiwan är för något så förmodligen var det väl uppe.
Handelsavtal och investeringar verkar det vara mycket av – grattis USA, vi i EU försökte hela 2025 men Kina var inte intresserade. USA gör det som är bra för dom och är precis som banken inte vår vän brukar väl någon säga.
Innan Maj är slut skall Putin flyga till Beijing för att träffa Xi.

Och sen har Trump ett besök till i år, det vore spännande (alltså oroande) om Putin och Trump åker till Beijing samtidigt.
Som tack för eldupphör 9 Maj har Putin nu dragit iväg en av krigets större robotattacker mot Ukraina och det verkar som UA inte sköt ned speciellt många av robotarna. Har förmodligen att göra med att Trump håller tillbaka Patriot.

Sen har 205 på sidan johanno1.se en daglig rapport om antalet attacker – det kan bero på eldupphöret men sedan 8 Maj – 12 Maj (var ju en paus i mitten) har UA anfall varit runt 100st och pendlar lite under RU dito för deras har gått ned.
Om det här står sig ett tag var det datumen för start UA offensiva operationer men vi behöver nån vecka till. UA själva kommunicerar ingenting längre så inget internet som välts.
Nu har Lettlands regering och parlament precis fallit – enligt dom själva var det efterspelet av de två ukrainska drönarna som smällde in i nåt kraftvärmeverk eller liknande som kraschade regeringen – om man inte har regering kan man åberopa Artikel 5 då?

Sen har Belarus haft 42st försvarsövningar bara under Maj 2026, Lukashenko pratar ständigt om krig och dom har mobiliserat reserver.

Utöver det har dom byggt försvar mot Ukraina.
Belarus skrattade vi gott åt 2022 – 2023 men dom har tränats av gamla wagner-veteraner sedan 2023, och också övat på drönarkrigföring 2026 så förmodligen är dom väl dugliga nu.
Att Belarus skulle gå i krig är otroligt men dom ligger som ett ankare för att förhindra UA att anfalla norrut och sen ett hot mot Polen – så Putin får härja i Baltikum i fred.
Det var det.
2nd armoured brigade från USA skulle ankomma Polen i närtid för inrotering men det har avbrutits, 4000st stark var den.

Ni kan se var US soldater är förlagda i länken nedan men det är bara i Tyskland och Polen som USA drar bort personal för tillfället.
https://www.cfr.org/articles/where-are-us-forces-deployed-europe
I Polen är det den enda markstridsbrigaden som försvinner och det verkar som dom där 5000st från Tyskland är Strykerbrigaden vilket var enda stridande markförband dom hade i Tyskland.
https://www.dw.com/en/vilseck-germany-a-town-on-edge-over-us-troop-withdrawal/a-77081982
Man plockar alltså bort den amerikanska spetsen på spjutet i baltikum-området för den som inte förstod.
Ni vet vad jag tror om Baltikum men oberoende av det måste Europa rätt fort fylla denna luckan.
Storleken på ”snubbeltråden” i Baltikum är nåt tusental och sen har Tyskland inte fått sin mekbrigad på plats ännu.
Jag har fått för mig att vår svenska bataljon är tillbaka och skall rotera ut i sommar?
Inom ämnet så har vår försvarsmakt hyllat övningen Aurora som en stor förmågehöjning och några pansarspanare fick träning i drönarkrigföring vilket i ett slag ökade vår drönarslagsförmåga med 100%.
Nu har nån ukrainare som var med i rött lag avslöjat att svenska förbandet fick stoppa övningen tre gånger och starta om för att vi fick så mycket stryk – silvermedalj i krig kallas det.

Alla svenska försvarstwittrare kallar detta rysk påverkansoperation så man gör ett dubbelfel – först överskattar man egen förmåga och sen vill man inte ens ta åt sig av kritiken. Detta har provats många gånger genom världshistorien sällan med bra resultat för andra än ens motståndare.
Nu är detta tredje eller fjärde övningen sedan 2025 där Ukraina gör mos av NATOförbanden och shockade överstar säger att vi har mycket att lära tydligen – jag tror inte för en sekund att ukrainaren ljuger, han var dessutom förmodligen schysst i sin kritik för att han fick bra mat under besöket.
Sverige ligger säkert rätt långt fram jämfört med många länder i Europa så det är svårt att komma ifrån att vi absolut inte är redo för krig i drönarmättad stridsmiljö 2026 i Europa.
Jag har länge grubblat på varför Europa inte skickat in förband i Ukraina som fått lära sig men det är inte hela problemet, rätt länge var vi inte ens intresserade av att Ukraina skulle lära oss runtom i Europa heller – började väl en bit in på 2025 eller nåt?
Vi kände att vi ville fortsätta träna dom istället tills Ukraina tröttnade för vi hade inget mer att lära ut så dom slutade skicka förband till oss.
Det som kommer bryta denna golgatavandring är när fire-and-forget interceptordrönare finns ute på förband men det gör dom inte ännu på ett tag – jag har gissat i höst men snigelfarten just nu föreslår att det är gravt optimistiskt.
Först skall man få vapnet/ammunitionen i tillräcklig mängd, sen skall det läras ut och till sist spridas ut på förbanden. Ukraina upptäckte rätt fort i MENA att det som dom trodde var enkel fire and forget-teknik kraschades totalt när soldater utan praktisk erfarenhet skulle använda dom – det krävdes träning.
Ryska ”unmanned systems forces” är väl idag runt 100 000st man stark, och vi fick stryk av en ukrainsk drönargrupp eller två.
Ovanpå det har RU bevisad kapacitet att blåsa iväg 500st Gerandrönare varannan dag ungefär, som vi inte heller har motmedel emot.
Såsom det här utvecklar sig med Trump och Putin hos Xi i år, kommande finanskris och ett reellt hot mot Baltikum i någon form – ni vet min gissning, försök komma under ett svar från oss lagom tills finanskrisen klipper till och sen flyr kapitalet risk, så finns det bara en ska att göra för Europa.
Vi har ett spel kvar tills vi inte har det längre så det har en deadline –
Gå in med våra förband i Baltikum innan ryssarna hunnit dit, vi får helt enkelt ta smällen. Mekaniserat är en rullande likkista så SOF, jägare och lätta förband – infanteriets revansch och gammalt norrlandsskytte kommer må som prinsar att dom sent omsider kan börja se ned på skånepansar efter 80år av häcklande skåninar i svart basker.
Börja gräv ned er längs med gränsen och minera så det ryker – kunde Finland under en höst innan Sovjet hoppade på dom klarar vi det också.
Slå dövörat till totalt om alla diskussioner om eldupphör i ukrainakriget och kom överens med Zelensky att ju längre deras offensiv når österut i Ukraina desto mer pengar och materiel får dom, en exponentiell kurva.
Gör vi inte detta inom månader har vi gjort klassikern att först säga ” vill du ha fred förbered dig för krig” för att sen inte göra några förberedelser alls och stå där jätteförvånade när kriget kom till oss.
Har vi roterat in vår bataljon på plats skall den stanna och när danskarna kommer stannar dom också. Sen över med vår lätta bataljon och alla jägare som finns gripbara – då har vi väl gjort det Sverige kan. Gissar att resten skall bort till finska Lappland, Gotland, kuppförsvar och nationellt försvar?
Finland, Danmark, Norge, Belgien, Frankrike, UK, Nederländerna, skickar det dom har gripbart dom också. Polen och Tyskland har Litauen som huvudansvar.
Dom får gräva ned sig en bit in från gränsen i östra Lettland/Estland eftersom det är ett område balterna själva inte kan prioritera – dom försvarar istället områdena där deras större städer ligger.
Europa dirigerar om vår sattelitspaning till området på ryska sidan och UA bistår med observationsdrönare.
ATESH, UA SOF och ryska befrielsekämpar får bedriva spaning inne på RU territorium i Pskovområdet. Dom kan väl ta hjälp av rysktalande baltiska jägare i UA uniformer bara så det inte blir nån pinsam parad framför TV om dom tillfångatas.
När dom identifierar mål får Ukraina bekämpa dom som del i sina drönarattacker – det finns idag förråd och förband gömda i området på ryska sidan och kan man börja nöta på dom gör det alltid något.
Ukraina har minst tre gånger slagit till mot mål i Pskovområdet så dom bistår nog balterna redan och det är kanske igång, vem vet?
För att RU skall komma över gränsen krävs det att dom kommer framåt och det som fortfarande fungerar i drönarmättat slagfält 2026 är skytte i välbyggt försvar gärna i skogig terräng – jag tror alla seriösa analytiker har dragit den slutsatsen.
Har RU direkt gripbart säg 20 000st – 50 000st så kommer våra förband verka avskräckande och höja tröskeln, då måste dom förflytta förband från norra fronten vilket syns på satellit och direkt kan spridas i media.
Dom har dessutom inte jättemycket att avvara om Ukraina håller trycket uppe.
Har vi då inte ett eldupphör i Ukraina kanske detta kan gå men det blir nog inte så kul för förstalinjen – men hela narrativet där RU infiltrerar in i oförsvarad terräng och först blånekar för att därefter hävda att det är baltiska befrielsekämpar försvinner för dom slår direkt emot vårt försvar nån kilometer in från gränsen och hela världen vet att dom startat krig mot oss.
NATOs artikel 5 har jag beslutat mig för blir en stor nothing-burger, först kommer NATO inte kunna enas för USA, Bulgarien, Slovakien och Turkiet kommer inte rösta för.
Då kommer ett par länder direkt se chansen att backa – ”alla eller ingen, vi är beredda men bara om alla andra hänger på”.
Flera länder har idag val, stora politiska problem eller ingen regering alls – Danmark, UK, Sverige (snart) och Lettland.
Ett gäng länder måste rösta i sina parlament för att få skicka trupp, tror det är Tyskland, Danmark, Finland, Norge, USA. Regeringskoalitioner med liten majoritet gör att det kan röstas ned i värsta fall.
I Sverige får vi skicka allt utom värnpliktiga men då skall regeringens 24 ministrar rösta på sammanträde och det är fyra partier.
Eftersom hela upplägget är reaktivt kommer det här sluta med att ryska förband hunnit gå på utflykt några mil rakt in i Baltikum och sen gräver ned sig, minerar igen allt och bygger ett försvar vi aldrig kommer igenom innan de nödvändiga besluten fattats så beskeden från alla länders ÖB blir då att det vore absolut självmord att ens försöka återta terrängen – pyst ballong.
Utöver det måste förbanden ta sig in i Baltikum när Suwalki är stängt och Östersjöflottan ligger ute till havs och guppar.
Det enda spel vi har kvar är att få in tillräckligt med förband nu i området så RU inser att dom kommer behöva strida sig framåt en kilometer in från gränsen och att det då blir fullt krig med oss.
Det skall bli spännande att se vad våra folkvalda runtom i Europa väljer att göra faktiskt, jag är lite lätt stukad efter fyra års krig i Ukraina men nu är det trots allt vår egen säkerhet vi pratar om.
Och framförallt whiplashskadan av olyckan – att kapitalet flyr risken i Europa när krisen slår till i höst, för krig gillar kapitalet då inte.
Känner ni att prenumeration på Substack var för saftigt så är jag tacksam om ni delar inläggen istället.

Ryska förluster i Ukraina 2026-055-15
SLAVA UKRAINI
205, Jag svarade på dina kommentarer i gårdagens inlägg:
https://johanno1.se/sv/ryska-forluster-over-tid/#comment-87228
Jag kan skicka dig datan om
du vill prova den.
Notera att totalen som alltid anges i början av rapporten säger stridssammandrabbningar (olika översättningar) men nämner aldrig Ryssland/AFRF/fiende i denna mening. Det betyder ju att man inte kan påstå att totalen är ryska anfall endast. Däremot anges nästan alltid Ryssland/fiende i rapporten på varje sektor. Här framgår det alltså explicit att det handlar om ryska anfall. Så ser det iaf ut det senaste året. En ökande diskrepans mellan totalen och summan av sektorerna harvskett framförallt det senaste året och har varit alltmer stigande. Dels borde det alltmer täta drönartäcket kunna rapporteras in under respektive sektor. Drönartäcket är, får man anta, relaterat till en frontsektor. Dels om man talar om stridssammandrabbningar utan att ange det som attack/anfall och utan att ange vem som ligger bakom är det svårt att landa i något annat än att det är egna anfall som man inte tar upp under respektive sektor på grund av förslagsvis OPSEC samt att frontsektionerna endast återspeglar vad Ryssland tar sig för. Att ta med dem i totalen är å andra sidan logiskt då ett ukrainskt anfall rimligen hör till den allmänna benämningen stridssammandrabbningar/combat engagements, och rapporten är inte heller helt exklusivt fokuserad ryska handlingar: bland annat anger man sedan länge ukrainska missilförbands aktiviteter. Detta gör man, liksom med totalen av stridssammandrabbningar innan man rapporterar respektive sektion (alldeles innan).
Jag kikar gärna på datan! (Du har väl redan min mailadress?)
Det är synd att AFU är lite otydliga så det blir utrymme för tolkningar.
Förstår förstås att de vill dölja egna aktiviteter, i alla fall vara de skett.
Jag erkänner att jag inte lusläser hela rapporten varje dag, men de gånger jag gjort det har de bara skrivit om ryska attacker. Det enda där det inte framgått är just vid totalen, men det gör ju att det är lätt att dra slutsatsen att den också gäller ryska anfall.
Men händer det att de även skriver om Ukrainska anfall håller inte det resonemanget.
Nu tittar jag enbart på morgonrapporten, senare rapporter kanske brukar vara annorlunda utformad?
Morgonrapporten (översatt DeepL):
Aktuell information kl. 08:00 den 15 maj 2026 om den ryska invasionen
Ära åt Ukraina!
Det är nu den 1542:a dygnet av Rysslands omfattande väpnade aggression mot Ukraina.
#Generellt, ej specificerat vem:
Totalt har 257 stridssammandrabbningar registrerats under det senaste dygnet.
I går genomförde fienden en raketattack med 55 raketer och 95 flyganfall, där 323 styrda flygbomber släpptes. Dessutom använde man 8 517 kamikazedroner och genomförde 2 884 beskjutningar av bebyggda områden och våra truppers positioner, varav 82 med raketartillerisystem.
Aggressorn utförde flyganfall, särskilt i områdena kring bebyggelserna Fotovizh, Pustogorod, Budky och Vorozhba i Sumy-regionen.
#Ukrainska missiltrupperna:
Under det senaste dygnet träffade 🇺🇦 försvarsstyrkornas 🇺🇦 flygvapen, missiltrupper och artilleri två områden där fiendens styrkor var koncentrerade samt ytterligare ett viktigt mål för de ryska inkräktarna.
#Frontsektionerna:
I de nordliga Slobozhansko- och Kursk-riktningarna genomförde 🇷🇺angriparen🇷🇺 under det senaste dygnet tre flyganfall med sju KAB, utförde 97 beskjutningar av våra truppers positioner och bebyggelser, däribland 12 med användning av RZV. Sju fientliga stormaktioner har registrerats.
I södra Slobozhansko-riktningen attackerade 🇷🇺fienden🇷🇺 14 gånger våra truppers positioner i områdena kring bosättningarna Vovchanski Khutory, Lyman, Staritsa samt i riktning mot Ternove, Radkivka och Izbytske.
I Kupiansk-området attackerade 🇷🇺fienden🇷🇺 fyra gånger, i områdena kring orterna Kurylivka, Novoplatonivka och Pishchane.
o s v, vilka summerar till 137 fiendeanfall.
257-137=120 olokaliserade
120/137=0,876, alltså samma höga nivå på ration som sista dagarna. Inte långt ifrån nära hälften av alla stridssammandrabbningar olokaliserade.
Skickar datan när jag sammanställt dagens.
👍
AFU rapporterar:
💥🔥✊👍 Ännu en attack på ett oljeraffinaderi!
**Massiv brand bryter ut vid Ryazans oljeraffinaderi i Ryssland när Ukraina enligt uppgift genomför storskaliga drönarattacker. Ukrainas militär ska enligt rapporter ha genomfört en storskalig drönarattack under natten den 15 maj, och slagit mot rysk militär och energiinfrastruktur i flera regioner i Ryssland, rapporterade ryska Telegram-mediekanaler.**
https://kyivindependent.com/ukrainian-drones-reportedly-strike-oil-refinery-military-airfield-in-multiple-russian-regions/
”Ukraina lyckades vinna tillbaka mer territorium än Ryssland erövrade förra månaden, skriver CNN baserat på siffror från tankesmedjan ISW. Befälet Kyrylo Bondarenko tycker att det skett ett skifte vid fronten och att ryssarna börjar bli utmattade.
– Vi har lyckats vända vinden, säger Bondarenko som tillhör ett drönarförband som just nu befinner sig i närheten av Zaporizjzja.
Enligt ISW är det första gången sedan den ukrainska blixtoffensiven i ryska Kursk 2024 som Ukraina återtar mer territorium än de förlorar. Christina Harward vid ISW säger att det slår hål på Vladimir Putins narrativ om att rysk seger i kriget är oundviklig.”
https://omni.se/trendbrott-i-ukraina-vi-har-lyckats-vanda-vinden/a/Wv62Ga
Off-Topic, Mötet mellan USA och Kina
”President Donald Trump säger att Kina har gått med på att köpa 200 Boeing-flygplan, rapporterar CNBC.
En stor flygplansaffär var väntad under Trumps besök i Kina. Analytiker hade förväntat sig en större beställning, kring 500 plan, enligt kanalen. Med på resan finns bland andra Boeings vd Kelly Ortberg.”
https://omni.se/trump-kina-koper-200-boeing-plan-farre-an-vantat/a/Pd522z
—
”
Donald Trump smickrade Xi Jinping medan den kinesiske presidenten själv höll en betydligt hårdare linje. Det skriver New York Times-journalisten David Sanger i en analys.
Trump inledde statsbesöket med att hylla Xi Jinping och hans kontroll över ett land med över en miljard invånare.
”Xi ägnade, föga förvånande, väldigt lite tid åt smicker. När salutskotten var över gick den disciplinerade kinesiske ledaren direkt över till att sätta gränserna för relationen mellan länderna”, skriver Sanger.
Kinas strategi i relationen till USA är att inte vika sig, förhandla hårt och spela det långa spelet. Det skriver Sky News-korrespondenten Helen-Ann Smith i en analys.
Trump frågade under mötet om hjälp med att öppna Hormuzsundet, något Xi enligt presidenten ska ha gått med på.
”Men Trump bedrar sig själv om han tror att Kina kommer att ge honom ett genombrott serverat på ett fat, trots positiva tongångar från Vita huset efter dagens samtal”, skriver Smith och fortsätter:
”Det är inte fel att säga att Kina vill se sundet öppnat igen – även de har drabbats ekonomiskt av stängningen – men de vill inte att Trump ska komma ur hela det här debaclet som en segrare.””
https://omni.se/analyser-xi-vill-inte-att-trump-kommer-ur-debaclet-som-en-segrare/a/Ar79wq
—
”Donald Trump påstår att USA och Kina har slutit nya handelsavtal under det pågående toppmötet, skriver AFP. Kommentaren fälldes medan Xi Jinping visade Trump runt i trädgården Zhongnanhai i centrala Peking.
– Mycket gott har kommit från mötet. Vi har kommit överens om några fantastiska handelsavtal som är bra för båda länderna, säger Trump.
Trump har under natten bland annat sagt att Kina vill köpa amerikansk olja, vilket får oljepriset att stiga något på fredagsmorgonen.
På resan har Trump haft med sig förhoppningar om att göra stora överenskommelser inom flygbranschen, jordbruksindustrin och AI. Vissa mindre affärer har hittills kommunicerats, men Bloomberg beskriver det som att marknaderna fortfarande väntar på ett större genombrott.”
https://omni.se/trump-om-motet-vi-har-slutit-fantastiska-avtal-med-kina/a/Gx0gg9
Off-Topic, kriget i Iran
Det verkar inte som att mötet mellan Trump och Xi inte direkt gick som Trump hoppats på när det gäller Iran.
Det viktigaste målet med kriget hade, om jag fått bestämma, vara att avsätta regimen. På sikt hade de löst alla andra problem. Där har det varit lite olika besked från USA där det först verkade som att de också ville se det hända, senare har man förnekat att det varit ett av målen.
Däremot har de flera gånger framförts att det viktigaste är att Iran berövas möjligheten till att utveckla känrvapen och att man även måste få hem uranet. Trump pratade tom. om en insats där de skulle gå in och hämta det.
Nu plötsligt är inte ens uranet så viktigt längre?
För mig låter det som att Trump nu tänker försöka dra sig ur kriget utan att ha uppnått några av målen och därför låtsas som att de inte var så viktiga.
”Donald Trump antyder på fredagen att han inte längre tycker att det är viktigt att föra ut det anrikade uranet ur Iran, skriver Reuters.
– Jag tror inte att det är nödvändigt annat än ur PR-synpunkt, säger presidenten.
– Det skulle bara kännas bättre om jag fick det, faktiskt.
Frågan om Irans lager av anrikat uran har varit en stötesten under fredsförhandlingarna. Donald Trump har flera gånger hävdat att man kommer att hämta Irans uranlager och föra det till USA. De senaste dagarna tycks tonen ha skiftat, och Trump har flera gånger hävdat att USA har uranet under uppsikt inne i Iran och kommer att ”spränga alla som närmar sig”.”
https://omni.se/trump-antyder-att-anrikat-uran-kan-fa-bli-kvar-i-iran/a/M76BJm
—
Stämmer det här trappar alltså Kina upp sitt stöd för Iran och det kan i så fall vara förklaringen till det ovan. Iran med fullt stöd av Kina kommer att göra att USA får ännu svårare att besegra Iran och ev. riskerar de även en konflikt med Kina.
”Amerikanska underrättelsekällor hävdar att Kina överväger att skicka vapen till Iran i hemlighet, skriver New York Times.
Enligt tidningens källor har underrättelsetjänsten hittat bevis för samtal mellan Iran och Kina. De båda länderna ska också ha gjort upp planer på att skicka vapnen via andra länder för att dölja deras ursprung.
Om några vapenavtal faktiskt har slutits är oklart. Tidigare underrättelseuppgifter har gjort gällande att Kina bland annat har erbjudit Iran att ta del av data från spionsatelliter under kriget mot USA och Israel.”
https://omni.se/kallor-kina-overvager-hemlig-vapenleverans-till-iran/a/8p5o8r
Fast Kina verkar spela på bägge sidor:
”Trump says Xi on same page about Iran nuclear weapon
Trump has said he and Xi discussed Iran in recent talks, adding that both leaders want the Strait of Hormuz to remain open and oppose Iran obtaining a nuclear weapon.
“We’ve settled a lot of different problems that other people wouldn’t have been able to solve,” Trump said, according to Reuters.”
https://www.aljazeera.com/news/liveblog/2026/5/15/iran-war-live-trumps-visit-to-china-shadowed-by-conflict-with-tehran
Vad jag har läst så är det första gången Kina faktiskt uttalar sig mot att Iran skall få ha sitt kärnbränsle kvar.
Sen vad som är sant och spel för galleriet är ju en helt annan sak 😁
Det som sades ena dagen förnekas andra dagen. Ena stunden har USA vunnit och kriget är över, sundet är öppet men stängt. Iran är på väg att skriva under fredavtalet, eller vänta har Iran lämnat ett eget förslag men det är förksatat.
Eftersom Trump bara får bedriva krig i i 60 dagar var kriget avslutat och det var förresten inte längre ett krig, men eftersom det avslutats är det tydligen ett krig igen (är det ett nytt krig).
Ingen vet förresten längre ens vad målet med kriget är.
Ja, hela det där kriget känns ju som en enda stor desinformationskampanj
Å andra sidan, en desinformationskampanj kräver förstås att det görs medvetet och att det finns en plan. Här får man snarare känslan av att allt beror på Trumps dagsform och ingivelse för stunden.
Håller med, intressant om Kina nu inte heller vill att Iran skaffar kärnvapen (eller är öppna med det).
”Det viktigaste målet med kriget hade, om jag fått bestämma, vara att avsätta regimen. På sikt hade de löst alla andra problem. Där har det varit lite olika besked från USA där det först verkade som att de också ville se det hända, senare har man förnekat att det varit ett av målen.”
Det verkar som att plan A, kurderna sket sig.
Annars är lärdomen kan man anta, från Irak, Libyen, att ett vakuum skapar kaos som blir svårhanterat, men att avskala/avväpna en regim men låta den sitta kvar kan undvika vakuum o h kaos med inbördeskrig, samtidigt som alternativa krafter kan växa sig starka och den vägen leda till regimbyte på en ”mer fredlig” väg. Även om det säkert skall till några tuffa beslut.
Vi kan titta på dels Nazitysklands, och sedan DDRs fall. I båda fallen bemannades de nya administrationerna med tjänstemän från tidigare regim. Det var ffa ledarna och de med inflytande och makt som hängdes (Nürnberg).
Trump/USA tar det längre(Iran, Venezuela), och det är endast yttersta toppskiktet man går på, för att sedan projicera ett hot mot kvarvarande regim.
Påmsåmtt är alla samhällsfunktioner som är gemensamma för alla fungerande samhällen intakta, t ex polis, sjukvård, skola mm. Man kan koncentrera sig på ”politiken”, som i vilket demokratiskt land som helst. Förvisso behövs säkert en hel del reformarbete i nämnda avarter till samhällsfunktioner, men ändå. Mycket är fortfarande gemensamt. Samma larmnummer, samma larmcentral men kanske nya chefer, som inte prioriterar ned larm om skadade demonstranter..
Frågan är om Kina kan tänkas gå in och stödja Iran? Den militära kapacitet Kina försåg Iran med, omintetgjordes i inledningen av kriget till förödmjukelse för Kina. Vill man 1) riskera detta igen och 2) definitivt få USA på ”fel” sida (ur kinesisk synvinkel) i Taiwanfrpgan, redan innan man attackerat landet?
Håller tummarna förstås på att regimen faller även om det inte blir nu. Sen faller väl i stort sett alla regimer förr eller senare.
USA har ju inte lyckats så bra med sina krig annars.
Sydkorea är väl det enda riktigt lyckade exemplet även om man inte lyckades med hela Korea. Sydkoreanerna är nog tacksamma när de tittar på hur det gått för Nordkorea.
Panama har det också fått bra för, men där hade not USAs insats inte så stor påverkan. Jurudiskt har det ifrågasatts och många civila dödades och USA blandade sig väl mest in för att bevaka sina intressen, inte av omsorg för befolkningen (på samma sätt som i Venezuela där visserligen inte startade något krig).
—
Tror inte Kina aktivt kommer att gå in och kriga på Irans sida. De har i stort sett hållt sig borta från Ukrainakriget också, men mer material kan de nog bistå med.
Fast frågan är om det bara är rykten, kanske tom. planterade av Kina som en varning till USA.
Det där om att deras material visat sig odugligt finns det väl egentligen inte så mycket bevis kring. Många som skriver om det men inga bilder eller filmer som stöder det och det är även osäkert om Iran verkligen haft så mycket kinesisk utrustning från början.
Iran hade tidigare mycket kinesiskt men övergick till att bygga eget. Att flygplan från Kina anlände till Iran säger inte så mycket. Kan ha handlat om något helt annat, eller om ammunition.
Men om de nu levererade avancerade vapensystem så faller det ändå på att Iran knappast skulle hinna lära sig att behärska dem på några veckor och jag tvivlar på att Kina i det här läget skickade dit kinesiska soldater för att sköta det. Det är inte riktigt Kinas normala tillvägagångssätt.
Irans försvar verkar nog inte ha lyckats särskilt bra, åmtinstone inte vad vi vet. Kina kan nog ha försett Iran med en del vapen, men knappast från översta hyllan, och lufvärnet verkar ha varit ryskt.
Kina har ju nog säkerligen ett stort intresse i att öppna sundet, de köper ju nästan all olja som iran kan producera. Från mellanöstern importerar de väl 20% av all sin importerade olja, men allt går väl inte genom Hormuz.
Är ju nog så att Usa har en hävstång mot Kina i och med Hormuz sundet, och även Taiwan. Kina vill ha ett öppet Hormuz, Kina vill att Usa ska lova att inte blanda sig i Taiwan-konflikten.
Usa kan kräva hjälp av Kina i Iran mot att öppna Hormuz. Usa kan kräva bra deals gällande jordartsmetaller och att Kina bygger fabriker i Usa mot att Usa minskar tullar osv.
Känns lite som att Usa kanske har ganska bra kort på handen nu när de låste Hormuz.
Kina köpte ju nu också 200 Boeing plan, de har ju köpt massor av Airbus tidigare, så nu gick Europa back.
Enligt tidningens källor har underrättelsetjänsten hittat bevis för samtal mellan Iran och Kina.
Tufft jobb det där med underrättelser… Irans utrikesminister var ju på besök i Kina… men de kanske har samlat bevis på att han faktiskt pratade med nån och inte bara köpte take-away?
😂 Bra poäng!
”Kyivbon Andriy tvingades fly sitt hem under torsdagens attacker mot den ukrainska huvudstaden, rapporterar AFP, som träffar honom utanför ett kollapsat bostadshus iförd en blodig nattskjorta.
– Allting brann. Människor skrek … människor ropade.
Enligt CBS News har två dagar av intensiva attacker mot Kyiv orsakat omfattande skador. Minst 23 personer har dödats och dubbelt så många skadats.”
Kyivbon Andriy tvingades fly sitt hem under torsdagens attacker mot den ukrainska huvudstaden, rapporterar AFP, som träffar honom utanför ett kollapsat bostadshus iförd en blodig nattskjorta.
– Allting brann. Människor skrek … människor ropade.
Enligt CBS News har två dagar av intensiva attacker mot Kyiv orsakat omfattande skador. Minst 23 personer har dödats och dubbelt så många skadats.”
https://omni.se/andriy-flydde-hemmet-i-kyiv-i-blodig-nattskjorta-allting-brann/a/e7aBLR
Tack för dagens inlägg!
Håller med om det mesta, vi behöver göra mycket mer för Ukraina men också när det gäller vår upprustning och närvaro närmare ryska gränsen. Jag tror fortfarande inte att risken är så stor för Baltikum, men man måste förbereda sig för det värsta.
Har vi sett förresten om Ryssland förbereder en ny storövning med Belarus?
Blir det någon ZAPAD 2026?
Jo lite min poäng – vill man ha fred förbereder man sig för krig
Håller med om poängen till 100%!
💯
😢😡
** Uppdatering: Antalet offer i Kyiv efter gårdagens terrorattack från Ryssland har stigit till 21, inklusive tre barn. **
https://bsky.app/profile/slavaukraini033.bsky.social/post/3mluejfcyqk2h
Tack för inlägget Johan no 1. Tack även 205 och MXT för all info.👍👍👍
Varken Trump vill det eller ej så verkar Xi tagit över stafettpinnen från Trump. Det är Kina som är på väg att ta över som Stormakten i världen. Taiwan blir ett
kinesiskt inrikesptoblem, vilket det egentligen är. Kan sedan Xi prata allvar med Putin och få ryssarna att åka hem då är saken klar. Kina får hela Europa med sig på resan. Kina hjälper Trump att avsluta kriget i Iran så han inte tappar ansiktet inför MAGA publiken och så blir det som jag trott hela tiden: USA tar sitt pick och pack, åker hem och lägger minröjningen av sundet i Europas knä.
Kan säkert sluta med det..
Kina har jordartsmetallkortet och produktionskapacitetskortet.
Usa har Hormuzkortet och Taiwanstödskortet.
Båda har en lite lätt instabil ekonomi, Usa har ännu världsvalutan.
Spännande att se hur den här dragkampen ska gå. Vi måste dock försöka hålla oss på lagom avstånd från båda för att minska på smällen när någon av dom faller, eller båda. Tyvärr har vi hamnat i beroendeställning till båda.
Hej Johan.
Jag har ett par reflektioner gällande dina tanka om ett eventuellt ryskt angrepp på Baltikum.
Den ryska flottan är något som Nato-länderna runt Östersjön med Sverige i spetsen relativt snabbt och lätt kan neutralisera, så att de inte de ryska fartygen som ligger och guppar runt på internationellt vattten utan de överlevande ur deras besättningar. Detta är något som det har förberetts och övats på sedan det kalla krigetsdagar.
Så ryssarna får kalkylera att byta sin östersjöflotta och sina militära infrastruktur i Köningsberg- exklaven mot att under några veckor olovligen hyra några kvadratkilometer mark i Baltikum innan de blir bryskt vräkta.
Detta kommer inte kunna ses som en rysk seger eller som att Nato är en kraftlös diskussionsklubb, då det räckar att några av dess medlemsstater agera tillräckligt kraftfullt för att den ryska projektionen av makt att blekna och slå bakut. Som sagt det räcker bara med att några stater väljer att slå tillbaka för att den ryska taktiken ska bli kontraproduktiv och istället verka enande på dess tilltänkta offer. Att som du säger USA och en handfull andra medlemsländer skulle ”sitta på händerna” har mindre betydelse om tillräckligt många väljer att agera. Visst, det Nato som vi känner idag skulle upphöra att existera, men den nya konstellationen hade blixtsnabbt rest sig som en Fågel Fenix ur askan och detta hade ånyo satt ryssen i en ny prekär situation både i det korta som långa perspektivet.
I kalkylen finns även det faktum att all sjötrafik till och från ryska hamnar hade permanent ställts in då inte så mycket som en rysk jolle, än mindre en tanker eller annat flytetyg hade kunnat passera Sundet och Bälten om de ens hade kunnat ta sig dit.
När det gäller de Nato-medlemsstater som för stunden ”sakna” regering, är det oftast som så att den sittande regeringen fortsätter i funktionen som en expeditionsministär som har befogenheter att fatta de beslut som situationen kräver för att landet ska fungera internt samt även i förhållande till andra länder och organisationer som landet är anslutna till.
Jag är övertygad och tämligen säker på att stater som exempelvis Danmark och Lettland med eller utan ”ordinarie” regering, hade agerat mycket snabbt om ett kinetiskt angrepp från rysk sida mot ett annat medlemsland hade inträffat.
I Sverige så fungerar det även som så att Försvarsmakten har IKFN att agera utifrån så om ryska styrkor på något sätt hotar eller angriper svenskt territorium eller ett svensk trupp etc är det upp till den enskilde befälhavaren att välja hur han eller hon ska agera och jag är tämligen övertygad om, med tanke på hur läget ser ut idag, att de inte hade låtit sig hunsas och ”vilat på hanen” så att säga.
Du verkar kunna NATO. Ukraina lär väl bli en del av ett NATO som reser sig vid ett amerikanskt bortfall (ett påtagligt hot om man lyssnar på Trump, som iofs inte alltid följer upp sina hot). Och på totalen inte så stor skillnad nedåt då Ukraina med sin slagkraftiga och i modern strid erfarna armé kompenserar USAs överlägsenhet inom andra truppslag. Sen tror jag inte USA kommer behandla ett NATO-land med samma svala intresse som icke-NATO landet Ukraina. Tydligen avbröt USA förläggningen/flytten av amerikanska trupper från Tyskland till Polen. De kanske skickas till Baltikum istället?
Ett resolut budskap om brigader till Baltikum, nu! Väl underbyggt och otvetydigt. Vad har vi att förlora? Inget. Vi har allt att förlora, om vi inte gör så.
Jo precis, har resonerat kring detta sedan förra hösten men det är svårt att landa i annan slutsats.
Nedsidan är enorm.
** Taiwan är inte bara ett mål för kinesiska desinformationsoperationer, utan även för Ryssland, säger Chris Liu, vice ordförande för Radio Taiwan International, vid Lviv Media Forum. Det är därför Taiwan också förstår Ukraina. **
https://bsky.app/profile/euromaidanpress.bsky.social/post/3mluuv4njy72q
Det blir nog en mjuk återförening till sist av detta
Kanske, fast det är nog att föredra än fullt krig, men precis som med Ukraina tycker jag att det är upp till Taiwan att avgöra. Om de inte vill ge upp sin frihet utan strid får de i alla fall mitt stöd.
Nu är den juridiska biten förstås mer komplicerad än i Ukraina.
🫂
** 🇺🇦Våra är hemma!🇺🇦 95 % av försvararna som återvänder idag har varit i rysk fångenskap sedan 2022. Några av dem är försvarare av Mariupol.**
🇺🇦Våra är hemma!🇺🇦 95 % av försvararna som återvänder idag har varit i rysk fångenskap sedan 2022. Några av dem är försvarare av Mariupol.
**Den första etappen av ”1000 för 1000”-utbytet ägde rum idag, med 205 ukrainare frigivna från rysk fångenskap. Nästan alla som släpptes idag hade tillbringat omkring fyra år i fångenskap. Tidslängden i fångenskap är enligt uppgift den avgörande principen bakom utbytet**
https://bsky.app/profile/specialkhersoncat.bsky.social/post/3mluuf4ju7c2j
Fast var det inte Trump som sa att det skulle ske ett utbyte tack vare hans fantastiska samtal med Putin och som en del i vapenvilan över den 9 Maj?
Självklart sjukt bra att Ukrainska soldater får komma hem igen, mer sånt tack.
Här står det dock att det är UAE, Ryssland och Ukraina som har förhandlat:
https://www.khaleejtimes.com/world/europe/russia-ukraine-new-prisoners-swap-uae-mediation?_refresh=true
Börjar bli allmänt rörigt att veta vad som är sant eller inte.
Jo, det värmer alltid lika fint att se Ukrainska fångar komma hem. Speciellt när man sett i vilket skick vissa varit i.
Misstänker att Ryssland insett att det inte ser så bra ut att skicka hem undernärda och misshandlade fångar, tycker att de som fått komma hem under senare tid inte sett lika tärda ut rent fysiskt.
Skulle vara intressant att få höra om de har varit satta på någon förm av gödningsdiet, just med tanke på att de ska fångväxlas i närtid. Kan inte tänka mig att ryssarna har förbättrat förhållandena generellt i sina koncentrationsläger.
**🇩🇪🇺🇦 Enligt Shtilerman köper Tyskland redan FP-1 och FP-2 drönare till Ukraina. Berlin undersöker också möjligheten att använda Flamingo-missilen som ett alternativ till amerikanska Tomahawk-missiler.**
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3mluu5bpdl22g
https://theukrainianreview.info/germany-studies-ukrainian-fire-point-missiles-as-a-tomahawk-alternative/
**”Svart regn” har drabbat Ryazan efter en attack med ukrainska drönare, rapporterar lokalbefolkningen. Stadens invånare klagar i massor på klibbiga svarta fläckar på bilar, fönster och byggnadsfasader.**
https://bsky.app/profile/beefeaterfella.bsky.social/post/3mluu3j6omk2g
Passande bibliskt straff
Uppåt i intensitet i både lokaliserade (ryska anfall/attacker) och olokaliserade stridssammandrabbningar. Ration samma mellan olokaliserade och lokaliserade, höga 0.88. Nästan lika många av vardera slag.
N Slobozhansky 7↗️
S Slobozhansky 14💥↘️
Kupyansk 4↗️
Lyman 8
Slovyansk 2
Kramatorsk 1
Kostjantynivka 28💥💥↗️
Pokrovsk 39💥💥
Oleksandrivskij 3
Huliaipole 25💥💥↘️
Orikhivsk 3
Prydniprovskij 3
Localized 137↗️
Unlocalized 120↗️
Total 257↗️
Ratio unloc/loc 0.88
#
#
#
#
👍
Nu börjar vi närma oss att det är ett skifte, nästa vecka borde räcka.
Eftersom RU anfall då börjat gå upp igen så beror det inte på minskade offensiva operationer.
**Över 30 ryssar rapporteras skadade i en stor explosion i Kaspiysk som pågick i flera timmar. Fartyg träffades sannolikt, rapporterar Exilenova+. Väntar på bekräftelse.**
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3mlv4gxo2fs2m
Ny bortdragning – en artilleribataljon från usa som skulle till Polen har stoppats
Återkommer med svar om några timmar fedtmule 😀
Staben för en rysk CAA slogs ut, ska kolla var
MXT – Belarus har övat hela 2026 och Lukashenko pratar om krig så där är nog redan nivån nådd.
östersjöflottan har börjat positionera sig i Östersjön vilket nu anges som skydd för skuggflottan.
De RU förband som finns för utflykt är för små.
väljs nivå hög behöver nog inte förbanden vid norra fronten övas – räcker med vägtransport över till Pskovområdet.
Varningen blir nog när UA meddelar att RU dragit bort förband.
Men jo – RU borde ju möta upp våra övningar?
Kanske gränsen mot Finland?
Ska kolla runt vad jag hittar, var en bra fråga 😀
Åh, nej, har jag hält vatten på en gås nu? En gås gjord av Wettex? 😂
Putin är på väg till Kima nu i Maj.
Trump har tydligen sagt att han kommer träffa Xi upp till 4ggr under 2026.
Vi får börja förbereda oss för det tredje triumviratet!
Ouch, få se då vem som kommer ut på topp, vem är listigast?, tror det blir Xicar.
Trump får snart betala kommunalskatt i Peking. 🥢🍜
😂 Förnamnent Donald för ju också tankarna till en anka precis som Peking.
Förändringens vindar råder nu i världspolitiken. Förr samlades alla i Washington. Numera träffas världens Stora i Peking. Förutom Modi. Han träffas i Göteborg.
US plockar också bort stabsfunktioner från Europa
https://x.com/halbritz/status/2055060025748390057?s=46&t=Vah3JXV31B9lXwZOK5gF7w
Oväntat – Spanien använde COVID fonden till att betalas pensioner
https://x.com/politicoeurope/status/2054827594323783854?s=46&t=Vah3JXV31B9lXwZOK5gF7w
Det får nog bli ett inlägg kring Lynx och fedtmule tankar på mina två inlägg 😀
Djupdyker man är det lätt att se att vi kommit rätt långt i vägen mot en konflikt i någon form och att alla förbereder sig.
Såg att JEF börjat köra själva för övrigt, nån föreslog det för några år sedan 🧐
Nu när svenska försvarstwitter kallar det rysk desinformation – här är sanningen år 2026 om hur vi klarar oss i drönarmättad stridsmiljö
rone operators from the Azov Corps brigades “Bureviy” and “Liubart” shared details of their participation in the NATO Aurora 2026 exercises in Sweden, where Ukrainian crews took part as the opposing force (OPFOR) for NATO participants of the wargames.
1) During a mechanized assault scenario, Ukrainian crews together with Sweden UAV Center pilots “destroyed” 28 out of 32 vehicles.
2) In another scenario, Ukrainian drone crews and the Sweden UAV Center breached the defenses of a military airfield in less than 20 minutes without losing a single drone and struck all designated targets.
3) The effectiveness of FPV and reconnaissance drones became so unpredictable and disruptive that organizers had to limit their participation in certain stages of the exercises, as other units could not complete scenarios without suffering total “losses” from drone strikes.
4) Experts of the Azov Corps also shared battlefield experience with military personnel from Sweden, France, the United Kingdom, and the Netherlands, focusing on UAV warfare, unit coordination, and operations under heavy electronic warfare conditions
https://x.com/bayraktar_1love/status/2055065389957071228?s=46&t=Vah3JXV31B9lXwZOK5gF7w
”Marco Rubio ombord på Air Force One på väg till Kina, där definitivt andra ämnen står i förgrunden än kriget i Ukraina, på följande sätt:
„Ukrainarna har utvecklat nya taktiker, tekniker, utrustning och teknologi som för en sorts hybrid asymmetrisk krigföring. Det är imponerande. Ryssarna förlorar fem gånger så många soldater per månad. De ukrainska stridskrafterna är för närvarande de starkaste och mäktigaste stridskrafterna i hela Europa.“
Rubio verkar rätt ofta ha lite koll.
Han har nog mera koll än de flesta andra där, och det märks nog ibland när han får direkta frågor. Han måste försöka spela dum för att inte bli misstänkt för att vara kompetent. 😀
USA är som banken inte vår vän. Däremot ser perspektivet ut att skifta i USAs syn på Ukraina:
”Är det bara jag som märker det här, eller förändras den offentliga kommunikationen från hela Trump-administrationen i USA 🇺🇸 gentemot Ukraina 🇺🇦 just nu dramatiskt?
Först sa Trump offentligt igår att han hade sagt till Putin att han inte skulle godkänna Rysslands 🇷🇺 övertagande av hela Donbas.
Sedan Pete Hegseth, som igår under kongressförhöret betonade att Pentagon permanent skickar personal till Ukraina för att lära sig av dem.
Sedan hans vice, arméministern Driscoll, som just kommit tillbaka från Kyiv, och som i de mest positiva ordalag har hyllat AFU 🇺🇦 och deras nya teknologier, och till och med beskrivit det 🇺🇦 DELTA-systemet som långt bättre än det amerikanska 🇺🇸 systemet offentligt inför USA:s kongress. För att inte tala om alla de offentliga hyllningarna av AFU 🇺🇦 från alla amerikanska generaler.
Och nu uttalar sig även Marco Rubio ombord på Air Force One på väg till Kina 🇨🇳, där definitivt andra ämnen står i förgrunden än kriget i Ukraina 🇺🇦, på följande sätt:
„Ukrainarna 🇺🇦 har utvecklat nya taktiker, tekniker, utrustning och teknologi som för en sorts hybrid asymmetrisk krigföring. Det är imponerande. Ryssarna 🇷🇺 förlorar fem gånger så många soldater per månad. De ukrainska 🇺🇦 stridskrafterna är för närvarande de starkaste och mäktigaste stridskrafterna i hela Europa.“
Vad händer här egentligen under de senaste 24 timmarna?”
https://x.com/brennpunktua/status/2054960924335706254?s=46
Uppmärksamt och intressant. 👍
Vita Huset och MAGA- rörelsen kan inte begära att Ukraina ska utbilda USA i modern krigsföring samtidigt som man tycker att Ukraina ska släppa Donbas och Krim till Ryssland. Det går inte inte moraliskt att bete sig på det viset.
” Någon djävla ordning ska det vara i ett parti” Vpk ledaren CH Hermansson läxade upp sitt eget parti 1969. Tycker det passar här.
Kan inte annat än att instämma!
Vissa tycker att det är helt okej med double-speak med ursäkten att det är för den inhemska publiken, men då förstår jag inte vad att hugga allierade i ryggen har enbart med inrikespolitiken att göra.
I Usa har de inte bara moral, de har dubbelmoral.
😄
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlvj26spp22p
Ryssarna har publicerat filmer på hur de attackerar FN-fordon i Ukraina. Får vi se om den tandlösa tigern ryter, eller om den blivit så pass tuktad att den bara ligger stilla i sitt hörn.
Näe, det har vi inte fått några uppgifter om, säger nog strutsen när den sticker huvudet i sanden.
https://www.threads.com/@antonioguterres/post/DYXsV9wEXQ6?xmt=AQG0KXe5QBwzDr846EmYyyqQgx8xJ1Rn6rgmXw6QtlcDRNclDHZlZ-F5GmW3QvdSisUG7Uly&slof=1
Men utan att nämna förövarna. Väldigt, väldigt svagt.
På senare tid har vi inte riktigt lyckats få till den riktiga Fredagafylle ™ stämningen men vi slipper i alla fall ryska ”partypoopers”.
”Katja från Archangelsk skulle precis blåsa ut ljusen på sin 30-årsdagstårta när maskerade män, åtföljda av poliser, stormade nattklubben där festen hölls. Det rapporterar BBC.Männen tillhörde den högerextrema gruppen Ryska samfundet (Russkaja Obsjina), hårdföra anhängare av Putins ideologi om att krossa västerländsk liberalism och slå vakt om traditionella värderingar.– De kallade oss bögar och flator. Jag hörde våldsamheter i varje hörn, säger Katja.Ryska samfundet skriver i sociala medier att de var där för att leta efter olaglig ”hbtq-propaganda”. Ingen sådan hittades, men Katja – en känd arrangör av subkulturella fester i Archangelsk – förhördes ändå av polis.Nio månader senare dömdes hon till samhällstjänst för blasfemi för att hon hade en neonlampa formad som ett kors på nattklubben.Ryska samfundet är i dag Rysslands största högerextrema grupp och har kraftigt trappat upp sina räder och attacker de senaste två åren, enligt BBC:s undersökning.”
https://omni.se/a/e7ao2R
Off topic från SVD.
Dmitrij Senin var en trogen FSB-medarbetare, men efter att ha slagit larm om ett enormt korruptionsfall tvingades han till en spektakulär flykt. En plan som krävde kyla, en gasmask, en gummidräkt – och en död ko.
Dmitrij Senin hade under 18 år arbetat inom den ryska säkerhetstjänsten FSB, dekorerats för sina insatser och fått Rysslands högsta säkerhetsklassning. Men 2016 hamnade ett tips på hans skrivbord. Han förstod inte innebörden då – men tipset skulle förändra hans liv för alltid.
Det gällde en lyxlägenhet i Moskva med koppling till Dmitrij Zachartjenko, en högt uppsatt polis vid inrikesministeriets enhet mot ekonomisk brottslighet och korruption. När lägenheten genomsöktes hittades mer än 120 miljoner dollar i kontanter.
Zachartjenko nekade till brott och hävdade att pengarna inte var hans. Han dömdes senare till 13 års fängelse.
Vill inte kallas avhoppare
Berättelsen om Dmitrij Senin återges i en ny intervju med brittiska The Telegraph. Delar av hans uppgifter stöds enligt tidningen av domstolshandlingar och utredningar från europeiska säkerhetstjänster. Men mycket bygger på Senins egna uppgifter.
Intervjun sker på hemlig plats i ett europeiskt land. Enligt The Telegraph beror det på att Senin fortfarande fruktar att ryska agenter letar efter honom.
Även om han har lämnat Ryssland två gånger vill Dmitrij Senin inte kalla sig själv avhoppare. I stället ser han sig som en trogen FSB-medarbetare som försökte bekämpa korruption inifrån systemet – och som straffades när han kom för nära mäktiga intressen.
– Jag lämnade därför att jag förstod att det system jag hade tjänat inte arbetade i statens intresse, utan i intresset hos specifika personer vid makten.
Pekades ut som agent i media
Kort efter tillslaget i lyxlägenheten började höga chefer fråga honom var tipset hade kommit ifrån. Sedan pekades Senin själv ut i ryska medier som FSB-officer, med påstådda kopplingar till Zachartjenko.
För Senin var det en varningssignal. Att någon läckte identiteten på en säkerhetsofficer var inget vem som helst kunde göra. Det tydde på att han hade retat upp någon högt upp i systemet.
I februari 2017 fick Senin nästa varning. Inom några timmar skulle hans egna kollegor gripa honom. Han förstod att han skulle hamna i fängelse om han stannade. Därför lämnade han Moskva direkt, utan att ens ta hustrun och de tre barnen med sig, och begav sig söderut, mot gränsen till Georgien.
När Senin hade tagit sig in i Georgien slog FSB till mot hans hem i Moskva. Först då, säger han, fick han veta vad han anklagades för: att själv ha ingått i ett korrupt nätverk tillsammans med Zachartjenko. 2023 dömdes han i sin frånvaro till nio års fängelse, Senin nekar till anklagelserna.
Smög in i Ryssland igen
För att skaka av sig sina förföljare tog Senin till ett oväntat grepp – han återvände till Ryssland där han levde gömd i flera år. Senin säger att han använde förklädnader, undvek kameror och fick hjälp av sina kontakter inom både Ryssland och FSB. Men detaljerna kring hur han klarade vardagen – utan att lämna digitala spår – är oklara.
Men Senin insåg att han inte kunde rentvå sig inifrån Ryssland och beslutade sig för att lämna landet igen. Den här gången var flykten betydligt svårare. Efter Rysslands invasion av Ukraina hade gränsbevakningen skärpts. Vid gränsen mot Kazakstan hade värmekameror satts upp.
Det var då som Senin kom på en plan som krävde kyla, en gasmask, en gummidräkt – och en död ko.
Det är nämligen inte helt ovanligt, enligt Senin, att ryska bönder forslar döda djur till andra sidan gränsen och dumpar dem i ingenmanslandet mellan Ryssland och Kazakstan.
Låg gömd i en kokropp
I september blev det dags att aktivera flykten. För att slippa flugor och larver valde man en riktigt kall dag när Senin Iklädd gasmasken och gummidräkten kröp in i ko-kadavret.
Lokala smugglare hjälpte honom att köra kadavret över gränsen på en traktor och dumpa det i en ravin. Där låg han senare i kadavret i en timme innan han kröp över åkern till en bestämd upphämtningsplats. Där väntade en pensionerad kazakisk KGB-officer på motorcykel som hjälpte honom att till slut ta sig till Montenegro.
Där ansökte han om asyl på grund av politisk förföljelse i Ryssland. Men i stället greps han då Ryssland begärt att få honom utlämnad via Interpol.
I fängelset fick han träffa sin familj, som hade flytt till Montenegro 2021.
Efter fem månader i fängelse fick han beskedet att Montenegro avslog Rysslands begäran om utlämning. Men fri från Rysslands räckvidd blev han inte.
Efterlyst av Monaco
Senin har fått två varningar från europeiska säkerhetstjänster om att hans liv varit i fara. En spårsändare med koppling till den ryska militären ska ha hittats på hans frus bil, och uppgifter ur hans pass har publicerats i pressen i Montenegro.
Vid ett annat tillfälle började rykten cirkulera i rysk press om att Senin hade dödats i en uppgörelse mellan kriminella gäng i Montenegro.
– Det var också utformat för att provocera mig att bryta täckmanteln och fastställa var jag befann mig.
Det har även kommit en andra begäran om att gripa Senin. Den här gången från Monaco, men enligt Senin troligen på initiativ av en rysk underrättelsetillgång i det lilla furstendömet.
– Det som används mot mig är en klassisk operation i flera lager. Först teknisk övervakning: GPS-sändare, sökningar i Interpols polisdatabaser i Monaco via agentnätverk, publicering av mina personuppgifter i europeiska medier.
Enligt Senin är allt detta exempel på den taktik Ryssland använder för att jaga fiender i Europa.
– Ryssland använder Europa som ett operationsområde, medan Europa fortfarande bara håller på att lära sig hur man ska svara på detta.
Trots att han lever på flykt drömmer Senin om att någon gång kunna återvända till Ryssland.
– Det kommer att ske förändringar. Putin är inte evig, han kommer att försvinna.
https://www.svd.se/a/Wv62gK/rysk-agent-flydde-i-dod-ko-jagades-av-putins-styrkor
Bra story!
👍
Intressant. Samtidigt känns det lite mer än lovligt naivt att tro att han kunde slåss mot korruption på högsta nivån inom det ryska systemet. Fast det kan ju vara en putsning av sanningen också, han kan ha tillhört en förlorande faktion, där faktionerna försökt att klättra uppåt på bekostnad av de andra.
”Donald Trump håller på att tappa tålamodet med Iran, sa han till reportrar på Air Force One på väg hem från Kina enligt Reuters.Besöket i Peking resulterade inte i några synbara framgångar vad gäller kriget och Hormuzsundet. På frågan om Xi Jinping gav några löften om att sätta press på Iran svarade Trump:– Jag ber inte om några tjänster, för när man ber om tjänster måste man göra gentjänster.Enligt Trump erbjöd Xi diplomatisk hjälp att avsluta Irankriget, men uteslöt militär hjälp.Den kinesiske presidenten har inte kommenterat samtalen med Trump om Iran, men Kinas utrikesdepartement har kommit med ett korthugget uttalande om kriget:”Den här konflikten, som aldrig borde ha inletts, har ingen anledning att fortsätta.””
https://omni.se/a/zOMj0b
205 – lägg till ditt inlägg nåt uttalande i Kina från bägge att RU inte får mark i Ukraina.
Har inte lyckats verifiera om det sagts så postade inte
👍 kollar, fokuserade på Rubio.
Trump denies understanding with Putin that Russia gets all of Donbas
https://kyivindependent.com/trump-says-end-of-russias-war-against-ukraine-is-very-close/
Oklart vad du menade med wettexduken mxt?
Keir Starmer verkar köra en custer just nu?
Hej. We
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣
https://x.com/docstrangelove2/status/2055385468829642886?s=46&t=Vah3JXV31B9lXwZOK5gF7w