Detta inlägg som skall var mitt slutord kring Baltikum blev så pass långt att det får bli i två delar, läses tillsammans då jag bara klippt i mitten.
I förra veckan blåste Ukraina iväg 600st drönare och annat i olika storlekar mot Ryssland som svar på deras attack som var en ”tack för eldupphöret 9 Maj”. Zelensky avgav ett löfte om proportionerlig vedergällning som även kallas tillbakakaka.
Runt Moskva har RU byggt flera lager LV med exakt ALLT dom har i sin arsenal + det dom försöker utveckla, ett par hundra olika system eller mer som skyddar en liten geografisk yta.

Moskvas raffinaderi fick flera träffar för första gången i kriget.

Totala antalet drönarattacker på raffinaderier sedan krigsstart är nu uppe i 146st för övrigt, jag har en liten lista jag uppdaterar varje gång ett raffinaderi brinner, en påsklista av glädje.
Jag tror inte att Ryssland klarar av ett år till av detta – strategiska drönarkriget parat med att deras egen offensiv tappar gas och Ukrainas offensiva operationer är på kraftigt ökande gör också att läget på marken i Ukraina är mer än bekymmersamt för staben även om det förmodligen är viss fördröjning på förståelsen. Ingen vill leverera dåliga nyheter uppåt i trädet, ett naturligt filter.
Den slutsats jag vill landa i – om Ryssland avser göra som dom alltid gjort och försöka öka nivån på våldet när nuvarande nivå på våldet inte ger önskvärt resultat behöver detta göras nu i år för 2027 kan det vara för sent. En eskalering behöver också komma innan lersäsongen väller in Oktober nångång om man inte vill vänta tills i vinter, då får Europa ett halvår till på sig för förberedelser.
Andra benet i detta antagande är att Europa nu sent omsider förmodligen förstått att vi bör lära av Ukraina efter att dom såg hur MENA föröddes av Iran och en pluton ukrainska anti-drönaroperatörer helt plötsligt var mer värdefullt än ett ton guld heligt hyllade av ett unisont MENA,. Inom ett par år max har vi samma nivå som Ukraina på vårt digitala slagfält, telekrigföring, drönarvapen och anti-drönarvapen – jag diskuterade det lite häromdagen och varför den gamla zoologiska parken med dinosaurier bromsat hittills. Vi har fått en härlig diskussion med svenska försvarstwitter nu efter Aurora 2026.
Allt annat lika så kommer över tid Belarus vända sig till EU, en folkets revolution Ukraina jobbar emot för övrigt – gissa var hon presidentkandidaten precis varit någonstans…
Ungern förlorades precis för RU och Transnistrien är inte långt borta.
Kaliningrad kommer bli demilitariserat/autonomt – finns en stark rörelse i enklaven för det.
Och när Ukraina är klara med RU flotta i Kaspiska havet kommer dom gå efter Östersjöflottan.
Efter de senaste inläggen kring Operation Baltikum som tydligen verkar bli återkommande från min sida har det varit en del diskussioner i tråden på johanno1.se och framförallt två kommentarer förts fram som jag nu tänkte ta ett helt inlägg att resonera kring för att bättre försöka underbygga mitt resonemang.
Först kalibreringen – hinner Ukraina först och vinner sitt krig eller vi befäster det idag oförsvarade området i Baltikum tillräckligt blir det nog inget för den tröskeln är för hög för Ryssland.
Oförsvarade milsvidda skogar kan man komma långt i utan att larmklockorna ljuder och visar vi inte huggtänderna finns alltid risken att RU får feeling.
Jag vill introducera en nivå till – all terräng norr om Daugava. Får kolla inlägget från 2025 men har för mig att det var med, det har glidit över i svartvitt till att bli exakt hela Baltikum eller små gröna män.
Daugava är en mycket attraktiv naturlig barriär.
Suwalki är en artificiell barriär som är ingenting värt om Kaliningrad faller och i Litauen finns det inget motsvarande naturligt oförsvarat hinder.
Litauerna har sin huvudstad upp mot Belarus landgräns och såna tenderar man att försvara.
Så alla som tycker att ”några mil skog i östra Baltikum, varför då” får inte glömma att körtiden Daugavpils – Riga är under tre timmar.
Risken för en konfliktyta i Baltikum BÖR vara över när lersäsongen väller in FÖRUTSATT att vi inte såsar med förberedelser.
En ryss DNA verkar vara draget så att dom vid minsta tecken på svaghet bara kastar sig över offret men att dom avhåller sig från styrka dom känner inte är en varmluftsballong.
1. Om Ryssland i någon form angriper Baltikum så kommer NATO omgående på begäran av nån eller flera baltstater aktivera Artikel 5 vilket i förlängningen då kommer neutralisera hotet mot Baltikum. Enskilda stater kommer också vara beredda att agera utanför NATO om så behövs.
2. Om Ryssland i någon form angriper Baltikum kör NATO/EU/Europa direkt över Kaliningrad och neutraliserar Östersjöflottan – det slaget kommer vara förödande för Ryssland vilket i förlängningen neutraliserar hotet mot Baltikum.
Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg, kanske mitt längsta, som drar iväg åt olika håll vilket ni förhoppningsvis börjat vänja er vid men försök ta er igenom – det är väl underbyggt dels med information men vi har också olika händelser sedan början 2025 att falla tillbaka på, sådant som var otroligt tills det inte längre var det – sannolikheten för att olika omfall skall inträffa har justeras uppåt.
Vi har en rätt märklig diskussion just nu där ÖB och MUST varnar för att Ryssland kommer försöka besätta öar i Östersjön i närtid men Baltikum är jag rätt ensam om att saluföra.
Varför förstår jag inte.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ob-varnar-ryssland-kan-testa-nato-inom-kort
Balterna börjar dock bli lite oroliga
https://www.svd.se/a/d4v96J/putin-kan-testa-natos-artikel-5-redan-under-sommaren
Det viktigaste, vill man ha fred skall man förbereda sig för krig, innan kriget kommer. Det sista har jag lagt till själv för det verkar behövas om man skall gå efter försvarstwitters gallskrik just nu när deras övning bara blev en övning i förnedring och förödmjukelse då dom gjorde misstaget att låta ukrainarna vara OPFOR – det gör dom nog inte om.
När USA förklarade krig mot Iran genom att inte förklara krig alls och bara bomba sönder landet delades diskussionen direkt upp i två läger. Jag själv anser att Iranska regimen bör bytas ut för mer fred i världen och att det är långt ifrån över ännu. Till exempel så ryktas det att iranska armén börjat strida med IRGC på sina håll och vi vet att Israel/USA inte bekämpat direkt några av de högre armécheferna, bara IRGC, mullastyret och Bashij.
Men det finns oroande detaljer med i detta som möjligen pekar på dold agenda – USA/Israel släppte in miliser från omkringliggande länder och lurade Iran att bekämpa oljeinfrastruktur i MENA genom att först börja bomba den i Iran. Vi har gått igenom detta och ni läser ju alla allt.
Andra lägret är de som känner att USA helt misslyckats, det kommer inte gå för allt är svårare, Iran biter ifrån och liknande resonemang. Man kan väl iallafall sträcka sig så långt som att säga att USA absolut inte till dags dato lyckats med att neutralisera Iran så att dom utgör ett stort hot i regionen fortfarande. Iallafall Israel börjar bli oroliga men krigets lagar gäller även för dom och nu valde man att slå ihop sina påsar med Trump som på tre månader totalt kvaddat det som såg lovande ut – att övriga MENA såg Israel som en stabiliserande kraft i regionen och ville ha samarbete.
Det är ingen idé att försöka gissa om detta var Trumps plan hela tiden med Putin och Xi för det är på tok för spekulativt.
Blått lag USA (eller rött lag lite beroende på vilket land man vistas i) som enligt den samlade expertisen skall ha världens starkaste krigsmakt anföll ett 90 miljoners land som förvisso ägnat sig åt terror och militär upprustning men inte befunnit sig i ett högintensivt krig sedan 80-talet, och absolut inte mot en högteknologisk motståndare tidigare. Däremot försökte dom väl lära sig av Irakkrigen får man utgå ifrån?
Min gissning var att USA ägnade sig åt lite krigslist under förhandlingarna så Iran inte skulle utdela ett förstaslag mot deras flottstyrkor i området – facit är att dom inte gjorde det, iranierna har själva sagt att förhandlingarna skulle fortsatt 6 Mars men kriget kom emellan. Lägger man på ett iranskt förstaslag allt annat lika hade det varit att föredra för den onda sidan, hög sannolikhet att dom blev fintade.
Men så fort Ryssland – Europa kommer på tal är övertygelsen bergfast att vi först kommer ha en beslutskedja som fungerar som ett oljat cykelhjul för att sen genom rätt beslut och lämpligt med våld relativt fort decimera det ryska hotet så vi kan återge balterna deras lagstadgade internationella rätt till frihet och evig lycka.
Ryssland är om inte en högteknologisk motståndare iallafall en teknologisk motståndare men framförallt har dom under fyra år åkt på intim praktisk arbetslivserfarenhet, Kina har också försökt brygga deras teknologiska vita fläckar sedan 2023 och vi har sett förbättringar.
Vi såg rysslands digitala slagfält gå från att inte kunna användas alls till att fungera väldigt bra från 2024 och framåt – deras kill-chain är fullt fungerande med alla indirekta förmågor även om vi gissat att dom kommer ha problem vid rörlig strid, vilket vi hoppas se nu i sommar.
Tror det var först under Kurskoffensiven där en MRAP från UA som rullade på landsväg med nöd och näppe klarade sig ifrån en salva från artilleri – det var vändpunkten för innan dess kom salvan som bäst några minuter efter att fordonen kört förbi och gärna 200m åt sidan.
Frågan vi inte kan besvara ännu – är Europa en jämbördig motståndare alternativt bättre än Ryssland?
När länder gå i krig tror bägge parter att dom sitter på den bästa handen, sen smäller det och man får ett kvitto – har man lite tur räcker det med att finjustera.
Det viktigaste, är Europa mentalt redo att gå i krig med Ryssland?
Ryssland är under hård press i Ukraina men dom krigar mot världens idag bästa försvarsmakt – nu på senare tid hyllar olika höga militärer i USA det ukrainska undret, till exempel deras Delta som ”är bättre än vad vi har i USA”.
Träf i målet från upptäckt är så kort nu att det nästan är löjligt.
Ukraina har en försvarsmakt på kanske +1.2 miljoner och har som ni vet sedan 2022 världes bästa skytte enligt Johan No.1 – vi har sett det otaliga gånger. Dom har en stark vilja att försvara sina potatisåklrar och en mycket stor oplockad gås med Ryssland. Mängden stupade, sårade och psykiskt utslagna är bedövande många men Ryssland har mött sin överman/kvinna/annan könsidentitet hos sitt broderfolk i Ukraina.
Det finns två sidor av det myntet där den andra sidan är ryska försvarsmakten som nu har ett väl fungerande drönarvapen, plågsam praktisk arbetslivserfarenhet, digitalt slagfält och utöver det börjat bygga sig en strategisk reserv som dom utrustar med nytillverkad materiel. Att denna reserv tränats av veteraner från Ukraina kan vi utgå ifrån.
Denna offensiva strategiska reserv har alla de traditionella vapenslagen för att sen toppas av med drönarvapnet som vi dels inte själva har men också får absolut brakstryk av när det skall provas som OPFOR under övningar sedan 2025 då vi ännu inte listat ut hur vi skall försvara oss emot det.
Vad är då Baltikum?
Enligt Ryssland tillhör det dom – förklaringsmodellerna är naturligtvis helt uppåt väggarna men det som är intressant är vilka bevekelsegrunder anfallande part har.
Ryssland försöker också precis som oss hitta fördelaktigast geografiska dominerande terräng dom helst vill stå i när detta krig till sist är över – Johan No.1 vill ha ett demilitariserat Kaliningrad, ett sönderfallande Ryssland i tio nya länder samt ett fritt Belarus som går med i EU. Det var nära att vitryssarna lyckades få sin frihet men Europa valde att vända sig bort så Ryssland kunde köra in FSB och Rosgvardia för lite uppfostran – det första missade tillfället för oss att inte hamna i krig igen.
Spännande för övrigt att Ukraina har träffat den riktiga ”presidentkandidaten” i exil.
Ryssland vet att dom inte kan få Polen eftersom Tyskland står på fel sida historien idag enligt dom.
Det räcker med att titta på kartan för att förstå att Baltikum är en geografisk storvinst för Ryssland – lyckas dom återinliva Baltikum i det ryska imperiet blir deras inflytande över Östersjön i ett slag himmelsk, dom kommer ha en mycket behagligare landgräns mot det som dom uppfattar är ett samlat Europa på uppåtkurvan som börjar bli rejält jobbiga.
Kaliningrad är sårbart och baltstaterna har redan klippt landvägen, nu då vi börjar borda skuggflottan är inte steget till en full marinblockad av Kaliningrad speciellt stort – skulle Ryssland förlora Kaliningrad allt annat lika ryker den lilla dominans dom har i Östersjön och dom får löpa finskt gatlopp igen om det blir krig – detta har historiskt sällan lett till stora imperiesegrar, mest brinnande sjunkande fartyg.
Det här är deras verklighet oberoende av vad vi anser i frågan – nu är det inte vi och vår verklighet som kommer börja detta krig, om det kommer.
Enligt tidigare inlägg har vi två utvecklingar som löper parallellt – Ukraina börjar så smått vinna sitt krig och Ryssland förbereder sig för en eskalering i någon form mot oss. Vilken som hinner först vet vi inte och Ukraina kan inte förväntas ta mer ansvar än dom gör idag, dom gasar på i det tempo dom klarar av. Vi håller tummarna för att dom hinner först men vi måste förbereda oss för krig – allt annat är tjänstefel även för dinosaurierna i försvarsmakten som haft lön i alla dessa år just för ett scenario som detta.
Hot och eskalerings-stegen
Eftersom vi per definition valt att vara reaktiva kommer vi få springa med i hela den ryska eskaleringsstegen.
Detta är en av dom absolut viktigaste bitarna i rysk krigföring där dom hela tiden försöker komma in under nivån att motståndaren tvingas fatta ett beslut, dom lägger ut desinformation, deras allierade i mostståndarlaget bromsar alla försök till beslut och sen framförallt hoten – att hela tiden hota med övervåld om motståndaren mot förmodan skulle få för sig att möta upp proportionerligt.
2022 – 2024 fungerade detta ypperligt i Ukraina, efter att ha fungerat ännu bättre 2014. Europa gjorde konsekvent för lite för sent vilket förlängde kriget med flera år – det är en verklighet vi har att förhålla oss till men det är också viss indikation på hur vi kommer agera under press för Ryssland som gör sina analyser på historiken.
Tyskarnas ”vi skickar inte ens ståhjälmar” var direkt tragiskt.
För Ryssland är detta subversiva vapen funktionellt fortfarande och har en sannolikhet att fungera som förmodligen är tillräckligt attraktiv.
Nu idag 2026 fick vi på johanno1.se rätt i att Hormuz skulle stängas vid konflikt med den skillnaden att dom inte sänkte något fartyg mitt i rännan – det är ju Pearsons bok som visade sig stämma igen vilken är den jag bygger hela min analysbild på. Det är många senaste året som argumenterat för att Hormus aldrig skulle stängas men nu står vi där med klippt olja. Var lite rörigt förvisso, ett tag var det Trump som skulle stänga sundet – det hade inte Pearson förutsett.
Irankriget, lite småkonflikter Thailand – Kambodja, Indien – Pakistan, Ukrainakriget på sitt fjärde år, enorm subversiv verksamhet och sabotage mot Europa med en ny axel Ryssland – Kina – USA som börjar formera sig efter att både Trump och nu Putin besökt/besöker Xi i Kina.
I inlägget om Xi-Trump häromveckan utgick vi ifrån att Taiwan skulle vara uppe och det tog inte många dagar innan Trump inte kunde hålla sig så vi har snudd på kvitto att Kina-USA resonerar i termer av att dela upp intresseområden mellan sig nu.

https://www.bbc.co.uk/news/articles/clyp9mk3mrgo
Trump har helt udden riktad mot oss – dom drar bort sin spjutspets från Europa tillsammans med kritiska (får man gissa) stabsfunktioner, utöver det besöker Trump och Xi bara ”fel” länder i Europa – Ryssland, Belarus, Ungern, Bosnien, Slovakien.
Det är inte bara nedan artilleribataljon som inte kommer, förmodligen också Strykerbrigaden från Tyskland utöver brigaden som skulle till Polen för rotation men avbokades, sen skall stabsfunktioner plockas bort ”stabsfunktioner” – vilka vet jag inte.

Frågar ni mig kommer det mera som Trump snart akut behöver på annan plats och jag tror Trumps löfte om mer trupp i Polen är slingrande – kan såklart ha fel.
Efter allt ovan blir det lite lättare för mig att bygga en trovärdig eskaleringsstege;
1.Blockera Östersjön är en tidig åtgärd, sänk 2st fartyg ur skuggflottan mitt i kanalen Danmark så kommer inget fartyg in i Östersjön som inte finns i Östersjön. Ryssland anklagar oss direkt för att vara skyldiga och pekar på att Sverige sedan tidigare bordat massa fartyg – detta är en fräck krigshandling som Ryssland kommer fundera ett tag på för att sen proportionerligt besvara.
Dom påpekar också i förbifarten att fartygen tyvärr transporterade *(insert valfritt instabilt sprängmedel, dagens nitroglycerin)* så det går absolut inte att bärga dom – vad ni än gör rör dom inte, köpa sig tid.
Eftersom Ukraina bombat ryska hamninstallationer för export och framförallt Sverige nu bordar skuggflottans fartyg på ökande har dom inte jättemycket att förlora. Dagligen passerar ryska lämpliga fartyg denna ränna.
2.Rysk media går ut med att det finns taktiska kärnvapen i Kaliningrad som dom inte kan garantera inte kommer råka explodera om en polackstövel råkar gå över den gränsen – media svämmar över av kartor med nedfall och blast-radius där dom fuskar sig ända bort till Berlin.
Belarus finns det nu kärnvapen i för övrigt.

Kina utlyser övning i Belarus, ett kompani SOF med några tolvtaggare ur generalstaben landar under fulla militära hedersbetygelser – syftet är att få ingen att idka krigshandlingar mot Belarus då det skulle dra in Kina i kriget.
Putin försökte verkligen men det enda han fick över till Kaliningrad var en reguljär skyttepluton kineser med två överstar Xi ändå tänkt avskeda – slås upp stort i RU medianätverk att Kina är i Kaliningrad i en fredlig samövning för stor världsfred.
3. Ryssland svämmar över media med sina kärnvapenhot i vanlig ordning och att det är proportionerlig vedergällning om Europa idkar krigshandlingar mot ryska moderjorden – till exempel i Baltikum som alla vet är ryskt men absolut över gränserna in i dagens Ryssland – då smäller det direkt. Satan 2 kommer denna gång inte explodera i silon eller krascha under flygning lovar Putin, dom kommer ala träffa sina mål. Exakt hur många svävar Putin på målet kring för han vet att han snart bara har en om ingenjörerna jobbar helg och inget brinner upp.
4. Information om hur många Gerandrönare Ryssland skulle kunna flyga över Europa börjar dyka upp i media och räckvidden överdrivs så inte ens Lissabon går säkert. Överflygningar med +20st drönare genomförs ett par gånger där vi efter den andra gången bestämmer oss att skjuta ned dom med vårt spetsflyg, och lyckas få ned sju.
Nu har Ryssland kvitto på att vi kommer offra våra mark och luftburna robotar vid stora drönarinsatser, och tackar för bekräftelsen. Dom hade gissat det eftersom det var så Ukraina agerade första åren där varenda truppchef fått order om att visa maximal styrka tills dom förstod att det var ett bra sätt att få slut på ammunition.
Eller MENA där gulfstaterna sköt upp till 8st Patriot mot en drönare eller robot första dagarna.
(Vid den första stora Geran-insatsen i Europa när luftförsvaret plottar rutterna och ser att det är våra storstäder som är målen blev det som väntat en högst trigger-happy försvarseld, och sen direkt gallskrik om ammunitionsbrist).
Ryssland förklarar mellan varven att indirekta anfall från Europa mot ryska mål inklusive Östersjöflottan och deras moderjord i Baltikum kommer mötas av proportionerliga 500st Gerandrönare/2 dygn – dom anför Ukraina som bevis i frågan.
5. Parat med detta driver Putin på för fred i vår tid tillsammans med Trump och Xi där han dyrt och hederligt lovar att deeskalera allt ovan bara Ukraina förmås att göra en paus – barnen har lidit för länge nu. Putin lovar dessutom att släppa på LNG och olja till halva priset, han kallar det för en fredsrabatt för Europa som kommer löpa över fem år. Eftersom våra LNG förråd börjat brinna och ledningen från Azerbaijan utsatts för sabotage börjar Tyskland lufta att dom kommer få stora problem i vinter utan LNG, speciellt eftersom det verkar vara en El Nino år som ger vrålkall vinter i Januari-Februari. Dålig tajming där till och med vädret är emot oss känner den tyske energiministern, är det här guds straff för vårt försök till en bättre värld 1939 som ingen gillade tänker han dystert.
Trump läcker att det är viktigt för hans mellanårsval, och Kina att världshandel och fred måste råda.
Det finns flera alternativ här i en ökande skala som situationsanpassas –
-RU drar sig tillbaka till gamla ATO linjen och utlyser eldupphör som ett första försök. Går inte det lämnar dom hela Ukraina och utropar Fred i Vår Tid där USA och Kina direkt börjar förhandlingar med Ukraina med tvingande krav på att Ukraina låter vapnen vila.
Syftet med punkt 5 är att få bort Ukraina från ekvationen genom att ge medborgarna tillräckligt för att dom skall välja fred så det blir politiskt låst att försöka återuppta stridigheterna för Zelensky och Budanov.
6.När Estland och Lettland (som är utan regering) börjar ringa sina allierade om infiltrering in på djupet i Baltikum tvärnekar Putin och påstår att det är lokala motståndsrörelser, på dagen blir det massa demonstrationer med ryska medborgare runtom i Baltikum som är trötta på allt förtryck, hat och hot.
”vi vill ha frihet” står det på plakaten och Putin hotar med militär intervention om ett hårstrå krökes på deras huvuden.
Alla filmer fulklipps så sociala medier översvämmas av äldre demonstranter som blodiga får slag i huvudet – balternas försök att förklara att det inte var deras kravallpolis som utdelade slagen drunknar i den ryska film-stormen.
6. I större hamnar i Europa sjunker eller felnavigerar fartyg och blockerar hamninloppen, rederierna kommer med en flodvåg av bortförklaringar.
7. Efter att de mest högvärdiga mjuka resurserna i Östersjöflottan lämnat för Murmansk, och ett par ytstridsfartyg ankommit Östersjön från norra ishavsflottan lämnar flottan kaj och positionerar sig runtom i Östersjön
(en klassiker från kalla kriget – en mindre ubåt går upp i ytläge i strömmen och meddelar att om inte svenska regeringen kapitulerar kommer ett par taktiska kärnladdningar självantända om två timmar).
Dom ligger under radiotystnad med öppna robotluckor som når alla europas huvudstäder, Putin är tydlig med att dom endast är där för att skydda skuggflottan.
8. På Åland, Fårö, stora öarna utanför Estland och på ryska öar i finska viken rapporteras det om aktivitet vilket ryssarna tvärnekar till. MUST säger är kustrobot, LV robot, manpads och drönar-grupper som landstigit med marina spetznaz som närskydd levererade av skuggflottan och fiskebåtar.
Tydligen hade ryssarna gömt massa vapen på sitt åländska konsulat, och hela ambassadpersonalen bytts ut till operatörer.
Svenskarna hade tagit det säkra före det osäkra och förstärkt upp Gotland, och danskarna Bornholm, men övriga öar var oförsvarade eftersom Åland är demilitariserat och balterna själva har ansvar för sina öar.
Efter en snabb-analys kommer man fram till att tillsammans med ryska östersjöflottan är Östersjön att anse som ofarbar för annat än ytstridsfartyg tills vidare.
9. Fartyg ur skuggflottan positionerar sig runt hela Europa ute på internationellt vatten med ett ytstridsfartyg eller ubåt ur norra flottan som sällskap, Ukraina hör av sig till oss med bekräftelse att dessa fartyg troligen har Geran-kasetter ombord.
10. Putin hotar med att ”all internettrafik och elöverföring ni har under vattenytan runt hela Europa kan vi klippa när vi vill”. Under 2026 skuggade britterna flera GUGI fartyg över deras kablar, och i Östersjön har vi redan haft 13st. brott på kabel sedan 2022 så ingen vettig analytiker tror det är ett tomt hot.
12. Putin hotar med att ”era kärnkraftverk, vattenkraftverk och elinfrastruktur ser verkligen sårbara ut, hoppas ni inte får några olyckor i höst nu när det blir smällkall vinter”.
13. I flera länder i Europa kräver oppositionen omval och demonstrationer mot sittande regeringar når stormstyrka.
Vänster, höger och islamisterna tar alla samtidigt till gatorna för att skrika ut sina hjärtefrågor.
Gängen hamnar i krig med varandra, och de kriminella klanerna vill ha mer av allt.
Jag har säkert glömt något men ungefär så här ser väl eskaleringsstegen ut innan full konflikt där man i skymningsläget ökar till direkta sabotage och egentliga krigshandlingar men som är lite i gråzon fortfarande.
Inlägg två kommer på Fredag.

All-time high olokaliserade anfall sannolikt utförda av sannolikt den bästa armén i världen med rekordet 145. Samtidigt ligger det kraftiga ryska trycket kvar, 172, med fokus på Pokrovsk, med ett mycket kraftigt anfallstryck.
Ration ökade till 0.84.
N Slobozhansky 4↘️
S Slobozhansky 11💥
Kupyansk 9💥↗️
Lyman 11
Slovyansk 8
Kramatorsk 3
Kostjantynivka 15💥↘️
Pokrovsk 66💥💥💥↗️
Oleksandrivskij 1
Huliaipole 35💥💥
Orikhivsk 9💥↗️
Prydniprovskij 0
Localized 172🇷🇺
Unlocalized 145🇺🇦↗️
Total 317↗️
Ratio unloc/loc 0.84↗️
💥💪🏻!
👍
Ryska förluster i Ukraina 2026-05-28
1160 KWIA
1 Tank
7 AFVs
42 Artillery systems
1 MLRS
1560 UAVs
7 UGVs
261 Vehicles and Fuel tanks
3 Special equipment
SLAVA UKRAINI
AFU Rapporterar:
68 airstrikes
Godmorgon , gårdagens!
😄 Har Facebook med AFUs rapport kvar öppen och glömmer att ladda om sidan i bland och i kombination med dåligt minne så missar jag att det är samma siffror som dagen innan.
Justerat nu.
**🇺🇦Hundratals vapenföretag från hela världen ansluter sig till programmet ”Test in Ukraine” för att testa sina uppfinningar i stridsförhållanden och få feedback från militären, — Business Insider Tillverkare av drönare, robotkomplex och EW-utrustning står bokstavligen i kö för att testa sina vapen.**
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mmuc6v2auk2w
**Antalet förstörda ryska lastbilar och andra fordon längs huvudförsörjningslederna i Ukrainas södra delar är häpnadsväckande. Vi talar om mer än 100 förstörda fordon på ungefär 2 veckor, och detta är bara vad som har publicerats. Antalet är säkerligen mycket högre.
Det huvudsakliga målet för ukrainska medeldistansdrönare är motorvägen som förbinder de ryskockuperade städerna Donetsk, Mariupol, Melitopol och Dzhankoy. De ryska försörjningslinjerna har störts i sådan grad att bränsleransonering och prisökningar har börjat i Krim, Ukrainas sydligaste region. ** https://bsky.app/profile/tendar.bsky.social/post/3mmubdwz2ck2p
Det går bra nu. 😄
**‼️ Ryssland: Stora klädkedjan “FunDay har stängt cirka 50 butiker.” 👉 “Enligt en källa begär återförsäljaren hyresrabatt, och om den inte får det, meddelar den motparten om butikens stängning.”**
https://bsky.app/profile/prune602.bsky.social/post/3mmuajbhpws2j
**⛽️❌ Vi registrerar bränsleproblem i det ockuperade Krim. Detta är troligtvis relaterat till AFU-operationen kallad Logistiskt Lockdown av den ryska armén, – Exilenova**
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mmuakhrkis23
OPSEC har gått långt när motståndaren får ge namn åt operationen.
Uppdatering: Läste fel.
Artikel i Kyiv Independent:
Defense Minister Mykhailo Fedorov announced on May 27 that Ukraine was launching a ”logistical lockdown” program against Russia by intensifying its medium-range strike campaign.
”Our goal is to increase the pressure on the Russians in the rear even further and prevent them from carrying out active assault operations,” the minister said on Telegram.
Ukrainian forces have significantly expanded their medium-range strike capabilities, regularly hitting Russian military targets 20 to 300 kilometers (10 to 180 miles) behind the front line, both inside Russia and in occupied Ukrainian territories.
Targets have included high-value air defense systems, command centers, and facilities belonging to Russia’s Federal Security Service (FSB).
”While in October the enemy lost 67 soldiers per square kilometer of advance, in April that number had risen to 179,” Fedorov said.
”Russia is suffering record losses: over 35,000 soldiers killed or seriously wounded every month — and we continue to pick up the pace.”
https://kyivindependent.com/ukraine-to-intensify-middle-strikes-as-fedorov-unveils-logistical-lockdown-against-russia
Kriget i Iran
”
Natten till torsdag har Iran och USA attackerat varandra militärt runt Hormuzsundet. Två icke namngivna källor uppger för AP att amerikanska styrkor sköt ner minst fyra iranska drönare som utgjorde en fara för deras styrkor och sjöfarten i sundet.
USA:s centralkommando ska därefter ha svarat genom att bomba en iransk militärbas, där en femte drönare uppges ha varit på väg att avfyras från.
Från iransk sida kommer uppgifter om att man skjutit mot fyra fartyg som försökt passera sundet.
”De varnades, men efter att de ignorerat varningen avlossades varningsskott mot dem, vilket tvingade dem att vända”, rapporterar den statliga iranska nyhetsbyrån Irib.
Även Kuwait uppger att man svarat på robot- och drönarattacker under natten.”
https://omni.se/usa-kallor-havdar-sjalvforsvar-efter-nya-attacker/a/8p97nE
”De nattliga attackerna mellan USA och Iran ska inte ses som en eskalering av kriget eller som ett slut på den pågående vapenvilan. Det uppger en icke namngiven amerikansk tjänsteman för NBC News.
Under morgonen har både Iran och USA anklagat varandra för attacker. Iranska styrkor ska ha beskjutit fyra fartyg i Hormuzsundet, varpå amerikansk militär ska ha svarat med att bomba en flygbas. Enligt källan är attackerna dock begränsade och ses från amerikanskt håll som självförsvar, eftersom iranska styrkor bedömdes utgöra ett hot mot både amerikansk militär och den kommersiella sjöfarten i sundet. Källan uppger också att varken civila eller militära mål skadades i de iranska angreppen.
Striderna sker samtidigt som Washington och Teheran försöker förhandla fram ett ramverk för att avsluta kriget. På onsdagen avfärdade president Donald Trump uppgifterna om att USA ska ha ”lovat” Iran att dra sig tillbaka och häva blockaden i sundet.”
https://omni.se/amerikansk-kalla-nattens-strider-inte-en-eskalering/a/OkEqp3
”De stigande energipriserna och deras påverkan på amerikanerna kommer inte att pressa Donald Trump till ett snabbare avtal med Iran, säger han enligt Financial Times.
Under ett kabinettsmöte i Vita huset säger han att amerikanerna förstår skälen till kriget.
– De förstår att Iran helt enkelt inte kan ha kärnvapen. Jag gör det för världen, jag gör det inte bara för oss.
Trump anklagar också Iran för att dra ut på ett fredsavtal i väntan på USA:s mellanårsval i november, i hopp om att få bättre villkor, skriver The Guardian.
– De tänker att de ska vänta ut mig, du vet, ”vi väntar ut honom, han har mellanårsval”.”
https://omni.se/trump-pressas-inte-av-ekonomin-amerikanerna-forstar-varfor-vi-krigar/a/zO4Qwq
”Irans revolutionsgarde, IRGC, har riktat en attack mot en amerikansk militärbas som svar på USA:s anfall under natten. Det rapporterar den iranska statliga tv-kanalen Irib, enligt AFP.
IRGC uppger inte vilken amerikansk bas som angripits, men under morgonen har flera iranska robotar och drönare riktats mot Kuwaits luftrum.
”Fienden vet att aggression inte kommer att förbli obesvarad”, står det i ett uttalande från IRGC. De skriver även att anfallet är ett svar på ”morgonens aggression”, där USA bombade en iransk flygbas vid Hormuzsundet.
Två amerikanska källor har tidigare under morgonen uppgett för AP att USA:s militär har skjutit ner minst fyra iranska drönare.”
https://omni.se/revolutionsgardet-har-slagit-till-mot-usa-bas/a/8p97r1
”Börsen mot ny nedgång efter nattens attacker
Stockholmsbörsen ser ut att fortsätta backa för tredje dagen i rad när torsdagshandeln inleds. Förhandeln hos IG Markets indikerar en nedgång för OMXS30 på närmare 0,5 procent.
Utvecklingen ligger i linje med Asiens stora börser, som backar under morgonen efter uppgifter om nya attacker från USA och Iran under natten. De nya angreppen får oljepriserna att vända upp, noterar flera medier. Brentoljan stiger runt 3 procent till cirka 97 dollar fatet, medan den amerikanska WTI-oljan är upp ungefär lika mycket till 91,60 dollar.
Även den amerikanska terminshandeln tyder på en nedgång när Wall Street öppnar i eftermiddag.
Strålterapibolaget Elekta redovisade under morgonen siffror för det senaste kvartalet. Omsättning och orderingång var lägre än analytikerna hade väntat sig, medan vinsten var högre.
Texten uppdateras.”
https://omni.se/borsen-mot-ny-nedgang-efter-nattens-attacker/a/2pPJdv
”Ukrainsk toppofficer: Kriget kan vända inom kort
Under det närmaste halvåret har Ukraina chansen att ta initiativet i kriget mot Ryssland. Det säger den ukrainske brigadgeneralen Andrij Biletskyj i en intervju med Reuters.
Biletskyj, som leder den tredje ukrainska armékåren, menar att den ryska armén är uttröttad och saknar förmåga att göra några större genombrott i kriget. Ukraina har därför chansen att sätta sig i en bra position inför möjliga förhandlingar med Ryssland, hävdar Biletskyj.
– Mer precist så tror jag att de kommande sex månaderna är kritiska, säger toppofficern.
Biletskyj är tidigare politiker och grundare av det högerextrema partiet Nationella kåren. Han grundade även den kontroversiella Azovbataljonen, som genom åren har haft nazistiska kopplingar.”
https://omni.se/ukrainsk-toppofficer-kriget-kan-vanda-inom-kort/a/wrv00P
Så fint att Omni lyckas koppla ihop Ukrainas försvarskrig med nazism. Undrar vem som annars brukar göra det?
+1
Ja, helt onödigt av dem. Funderade på om jag skulle censurera bort den delen.
”Volodymyr Zelenskyj har skickat ett brev till Donald Trump och den amerikanska kongressen, skriver den ukrainske presidenten på X.
”Det är ganska ovanligt att ledaren för ett annat land skriver till både USA:s president och kongress samtidigt. Men läget kräver handling, snabbt och effektivt agerande”, skriver Zelenskyj.
Rent konkret innehåller brevet en vädjan om att USA ska skicka mer ammunition till luftvärnssystemet Patriot, skriver TT. Ukraina uppges dessutom be om understöd till andra amerikanska vapensystem som man använder i kriget mot Ryssland.”
https://omni.se/zelenskyjs-drag-skickade-brev-till-trump/a/L4PeWJ
😄
”Ryska centralbanken och andra finansiella institutioner ska enligt en ny lag kunna skjuta ner ukrainska drönare, rapporterar Financial Times.
Banker ska kunna utrusta sig med störsändare och luftvärnssystem. Personalen ska också tillåtas att bära vapen. Det säger Anatolij Aksakov vid Dumans finansutskott till ryska RBC.
Åtgärderna kommer inte att vara statsfinansierade.
– På det här sättet får Putin oligarkerna att betala, säger militärexperten Johan Huovinen till DN.”
https://omni.se/ryska-banker-ska-kunna-skjuta-ner-dronare/a/j0Lpz9
😂😂
Off-Topic, EU-Kina
Bra att man börjar ta konkurrensen från Kina på allvar.
”EU ska utöka handelsåtgärderna mot Kina för att skydda hela sektorer av Europas industri från kinesisk konkurrens. Det uppger EU-kommissionens viceordförande Stéphane Séjourné till Financial Times.
– Vi kommer att använda skyddsklausuler på ett mer generellt sätt för hela sektorer och inte bara för enskilda bolag eller råvaror, säger han.
Han pekar ut sektorer som kemikalier, metaller och grön teknik som de mest utsatta.
Bryssel ser ett ”existentiellt” hot från kinesisk import och de nya åtgärderna ska diskuteras vid ett särskilt möte på fredag, skriver tidningen.” https://omni.se/eu-ska-bredda-kinatullar-mot-existentiellt-hot/a/d4Lpmz
Ett notat är att kring Kiruna finns enligt bedömare Europas största fyndigheter av mjuka jordartsmetaller som ensamt skulle täcka ca 30% av Europas behov.
Och det påstås också finnas ngt slags bolag i området som är ganska duktiga på malmbrytning.
😍 Enligt Ekot befinner sig Zelenskyj i Uppsala där han ska ha en gemensam presskonferens med Kristersson. Enligt än så länge obekräftade uppgifter handlar det om donation av Jas39 gripen 😍!
https://www.sverigesradio.se/artikel/uppgifter-zelenskyj-ar-i-sverige
Stämmer bra! Äntligen! 👍👍👍👍
”Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj är i Sverige och kommer att medverka på en pressträff med statsminister Ulf Kristersson i dag, skriver regeringen i ett pressmeddelande.
På pressträffen klockan 13 ska Kristersson presentera nyheter om ett ”internationellt flygsamarbete”. Enligt Aftonbladets uppgifter handlar det om en donation av stridsplan av modell Jas 39 C/D till Ukraina. Tidningen skriver att statscheferna även ska påbörja en förhandling om en kommande affär av modell Jas 39E.”
https://omni.se/kalla-zelenskyj-ar-i-sverige/a/0pLkag
Bevakas av flera medier:
https://www.svd.se/a/GxBnKq/uppgifter-sverige-ger-gripen-plan-till-ukraina
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vr3znL/uppgift-sverige-forbereder-donation-av-jas-plan-till-ukraina
https://www.di.se/live/sverige-uppges-donera-gripen-plan-till-ukraina/
SVT har ju lyckats bra med adressen till nyhetern. Undrar om det var det de hade som rubrik från början.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/direktrapport-forsamrat-sakerhetslage
Fantastiskt! Först Saabs Erieye (GlobalEye) och nu äntligen Gripen. Ukraina har byggt grunden för ett flygvapen som är bland det vassaste som går att få. Nu blir det Ukrainskt jaktflyg som jagar barbarer och inte tvärtom som i början av kriget.
Kan bli riktigt bra!
Hoppas verkligen Ukraina även får tillgång till Meteor.
Än så länge har de inte något plan som kan avfyra dem och vågar de tillräckligt nära gränsen kan de nog få stopp på KAB.
Det blir inklusive all beväpning 💪🏻!
Ja, jag hörde det, helt perfekt!
Här kommer pressträffen att sändas 12:58:
https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2026/05/statsministern-bjuder-in-till-presstraff-i-uppsala/
**❗️Den 🇺🇦147:e Separata Artilleribrigaden i den 7:e Snabbinsatskåren inom Luftlandsättningstrupperna har mottagit HIMARS. Enheten har redan använt den i strid och förstört flera 🇷🇺ryska kanoner med moteld.**
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mmvov3sov22k
Johan, tack för läsvärt inlägg! 👍
Tack själv MXT 😀
Imorgon kan du nog inte hålla dig, tror det här var 40% av inlägget.
Tack Johan för ännu ett intressant inlägg, ser fram mot del 2 i morgon.
Äntligen kan man ju säga om dagens Jas händelser! Undrar hur många plan vi ska ge bort, det fanns väl någon budget från förra året om 75 miljarder över tre år?
Håller tummarna för att planen är avskrivna rent ekonomiskt och att de får så många som de behöver, och att de 75 miljarderna kan användas till andra spännande saker.
Ja, Sverige är helt underbara 🤩🤩🤩
**Ukrainas väpnade styrkor** har trängt in i norra Zarichne, Lyman-riktningen**
https://x.com/FreudGreyskull/status/2059742539742400980
**Ukrainas väpnade styrkor** befriade Berezove, Alexandrovsky-riktningen**
https://x.com/FreudGreyskull/status/2059742959793573964
Bra att tråden har klockat UA våroffensiv 2026 och att det stämde – i år är året 🤩🤩🤩
RU kommer öka drönarterrorn maximalt nu.
Ryssland kommer nu att öka på alla fronter. Ända tills de inte gör det längre.
Japp, Lex Ryssland.
Dom går alltid under i storm och eld
MXT – det är underbart att vi klipper till Kina mjukt.
Som jag har väntat.
För Kina är det stort förmodligen men nu är den dörren passerad.
Ett första steg till ett stor-Europa 💥💥💥
Imorgon kommer resterande 60% av texten och därefter lämnar jag Baltikum, allt är då sagt.
Händer väldigt mycket i Ukraina så nästa vecka kör vi genomgångar av fronterna.
Avtal om utökat samarbete skrivs under.
Ukraina köper 20 st nya Gripen E!
Alla detaljer är inte klart men leveranserna kommer inte att ske förrän 2030…
Ukraina vill ha mer omdelbar hjälp och när kontrakten om de nya är underksrivna kommer Sverige att donera
16 st Gripen C/D med leverans i början av 2027!
Sverige har totalt stöttat med 128 miljarder kronor.
I senaste paketet (2,7 miljarder dollar) ingår även pengar för bl.a. drönare mm. men Gripen är förstås viktigast.
Zelenskyy tackar bl.a. Sverige för att vi varit så beslutsfasta (i vårt stöd).
—
Frågestund:
Zelensky svarar på frågan vilken nytta Gripen kommer att göra.
Han svarar att han hoppas att Gripen med Meteor kan hjälpa till att hålla undan ryskt stridsflyg!!
På sikt räknar man med att köpa in 150 stridsflyg.
Zelenskyy pratar även om att Gripen kan göra nytta mot bl.a. ballistiska robotar.
Han är besviken på USA angående leverans av motmedel mot just ballistiska robotar och därför skrev han brevet till USAs kongress. Någon ställde en fråga om USA svarat på det brevet men ännu har han inte fått några besked.
Zelenskyy räknar med att Gripen kommer att vara i luften om 10 månader, samtidigt låter det som att de inte har för många piloter över som kan utbilda sig, och det låter som att utbildning kommer att börja nu, men Ulf påpekar sedan att man redan har genomfört vissa utbildningar på Gripen.
Avtalet som man skriver nu som både gäller donationer av Gripen och Ukrainas köp av Gripen ingår även ett kunskapsutbyte när det gäller bland annat drönare men också andra erfarenheter som Ukraina har från kriget.
Riktigt bra av oss, och väldigt skönt att man även kommer att skicka bestyckning i form av meteor!
Jag blev tårögd faktiskt .
Hurra för det lilla landet i norden
Alla planen kommer med full beväpning och eftersom Ukraina redan har EriEye (GlobalEye) så tolkar jag det som att deras piloter på sikt kommer att använda den fulla paletten i systemet.
De piloter som väljs ut kommer garanterat redan ha stor erfarenhet av de befintliga flygplantyperna och det är en lågoddsare att man börjar med de som redan flugit in sig på Gripen.
Deras gfsu kommer att kunna gå relativt snabbt (med en ny pilot tar det typ 6 år innan piloten anses operativ dvs kompetent att utföra alla typer av uppdrag).
Om jag gissar vidare så kommer de att satsa på att kunna vara stridseffektiva när de första griparna levereras vid årsskiftet.
Tänk om dom kommer tidigare, en krigslist 😀
Det vore nåt! Fast jag undrar jag, det skulle utmana vår byråkrati på ett fundamentalt sätt. Men hoppet lever 👍🏻.
Ukraina har väl fått pengar att köpa för. Var det inte 90 miljarder från EU?
Det ligger kanske andra beställningar före i pipeline…….
Verkar bli mer än Gripen för Zelensky – fantastiskt bra Sverige är
Femma 😎
Då känner du dig väl som hemma?
Det här kriget gjorde vi allt rätt.
Vi kommer få en mycket starkare ställning i EU som tack – många av de kommande länderna gillar oss nu.
Alltså de som är på uppkurvan i eu
Ja, vi har gjort det bra!
(Sen hade det förtstås gärna fått gå betydligt snabbare.)
RU ligger efter i förståelse av Stepnohirsk som vi gissade 🤩🤩
nu fungerar inte bildknappen igen
Ena kartan är RU official
De överdriver alltså kraftigt hur mycket de avancerat?
Rostov 🤩🤩
Tack för ett intressant stycke text Johan.
Som vanligt nyttig om än inte nödvändigtvis rolig läsning.
Apropå Baltikum och ryssdjävlarnas förmodade eskalering postade jag följande från SVD under gårdagens post.
”Varningen: Ryssland vill trycktesta Nato
Vladimir Putin kan utföra en mindre attack runt Östersjön redan under sommaren – med målet att få Nato att falla samman. Varningen kommer från den kände militärexperten Carlo Masala.
Publicerad: 27 maj 2026 19.58
TALLINN Scenariot som Carlo Masala målar upp utspelar sig i en snar framtid. Ryssland har gått in i gränsstaden Narva under förevändning att Estland behandlar sin ryskspråkiga befolkning illa. Samtidigt har en mindre rysk styrka landsatts på estniska Dagö, vid Finska vikens inlopp.
I Vita huset sitter en amerikansk president och rycker på axlarna åt Natos artikel 5, och att USA skulle komma till undsättning. Varför riskera ett tredje världskrig för några rysktalande estländare i försvarsalliansens periferi? Särskilt som den ryske presidenten ringer upp och lovar att Narva är allt han är intresserad av. Dagö har Ryssland enbart tagit som säkerhetsåtgärd, ifall Natoländerna startar ett krig – som Moskva i sådana fall tänker besvara med kärnvapen.
Förloppet är taget från Carlo Masalas bästsäljande bok ”Wenn Russland gewinnt”, som översatts och sålts till 24 länder. I boken, som på svenska heter ”Efter Ukraina: ett scenario”, är det mars 2028. Men det skulle lika gärna kunna vara här och nu, förklarar professor Masala, som till vardags arbetar på den tyska försvarsmaktens universitet i München.
För sedan manuset skrevs 2024 har läget blivit ännu allvarligare.
– Det pratas om att Ryssland kan vara redo att anfalla på nytt 2029, förutsatt att Ukrainakriget är över. Men om omvärlden är inställd på just 2029, så hade jag gjort något innan dess om jag vore ryss, säger Masala.
Han har varit rådgivare till den tyska regeringen och är en ofta anlitad expert på tysk tv.
Vi ses på en säkerhetskonferens i Estlands huvudstad Tallinn. Drygt 20 mil väster om Narva. Enligt Masala finns det nu ett strategiskt handlingsutrymme för Putin, som gör att sannolikheten att han testar Artikel 5 inom den närmaste framtiden har ökat.
– Ser man till helhetsbilden så är läget perfekt för Putin just nu. USA är uppbundet i Mellanöstern, och deras ammunitionsförråd är tomma. Det är snart val i Frankrike och i Storbritannien är läget kritiskt för Keir Starmer, säger han.
Dessutom har Vladimir Putins inflytande minskat globalt de senaste månaderna.
Målet är att få Nato att falla
Ryssland har lämnat Venezuela, de ryska styrkorna har problem i Mali och spelar inte längre någon direkt roll i Syrien. Det gör enligt professorn Europa till ”den enda spelplats som Putin har kvar”. Något han menar talar för att Moskva kommer intensifiera sitt fokus på kontinenten den närmaste tiden.
Dessutom är Donald Trump uppenbart irriterad på en lång rad europeiska Natoländer, som han anklagar för att inte ha hjälpt till med Irankriget. Det har fått Trump att återigen ifrågasätta värdet av Nato och att kalla alliansen för ”en papperstiger”.
– Jag tror inte att Putin öppnar en andra front så länge kriget pågår i Ukraina. Han har inte de resurserna. Men jag kan inte heller utesluta att han gör något litet – och satsar på att Nato kollapsar, säger Carlo Masala.
– Och då finns det inget bättre tillfälle än de kommande månaderna.
Så det du säger är att just den närmaste tiden är den farligaste sedan andra världskriget?
– Ja. Absolut.
Utan Artikel 5 – inget Nato
Masala är inte ensam om sin varning. De senaste månaderna har även Sveriges ÖB Michael Claesson flera gånger upprepat att Putin kan testa Artikel 5 inom en snar framtid. I svenskens scenario har det handlat om att Ryssland skulle kunna ta en mindre – kanske obebodd – svensk eller finländsk ö för att se vad händer. Med förhoppningen att andra Natoländer ska tycka att intrånget är för obetydligt för att starta ett krig.
Med följden att försvarsalliansen kollapsar.
Det är precis vad som händer i Masalas bok. Natos ledare möts eftersom Estland ber om militär hjälp. Men flera länder, däribland USA och Frankrike, väljer att inte aktivera Artikel 5 – som slår fast att en attack på ett land, är en attack på alla. Alliansen kommer inte till undsättning, vilket i praktiken innebär att Nato inte längre uppfyller sitt avskräckande syfte och därmed tappar sin viktigaste funktion.
Källa: Nato har övat på just Narva
Inte helt förvånande så har Masalas bok skapat rubriker i Estland, där den kritiserats hårt. När jag träffade landets förre president Toomas Hendrik Ilves under den stora säkerhetskonferensen i München i vintras sågade han Masalas Narva-scenario längs fotknölarna. Något liknande skulle Moskva inte våga sig på, menade ex-presidenten.
Samtidigt har en högt uppsatt general, från ett av Natos stora medlemsländer, i våra bakgrundsamtal bekräftat att just en rysk attack mot Narva är något som alliansen har övat på.
Carlo Masala skrattar till lite lätt när han påminns om kritiken – och att Nato simulerat en Narva-invasion.
– Jo, jag är medveten om båda delar. Jag kan förstå kritiken, eftersom jag gör Estland till frontlinje. Men Narva är bara ett exempel. Och vilket land jag än hade valt, hade det påståtts att det inte kan hända.
– Det heter att Estland är säkert, Finland är säkert, Lettland är säkert. Men om det inte kan hända någonstans, varför i hela friden rustar vi då upp? Och tyvärr är jag rätt övertygad om att ifall något skulle hända de kommande månaderna, så kommer den här amerikanske presidenten inte stötta européerna genom att skicka soldater.
Vad föreställer du dig händer då? Nato faller i praktiken, men vad sker istället? Tar någon sorts europeisk variant av Nato över och kommer till undsättning?
– Skulle Ryssland attackera Narva, eller något annat ställe längs gränsen, så förväntar jag mig att Norden och Baltikum svarar militärt och försvarar Natos territorium. De länderna tror jag kommer blir någon sorts kärna i ett europeiskt försvarsalternativ, säger Masala.
Det egna hemlandet Tyskland och Frankrike är han inte lika säker på. Han tror att den tyska regeringen, bestående av krist- och socialdemokrater med förbundskansler Friedrich Merz i spetsen, skulle vara redo att ge sig in i konflikten militärt. Däremot menar han att det finns en klar risk att de inte skulle ha folkopinionen med sig. Det finns en stark rädsla för ett nytt världskrig i landet, och på vissa håll även rysslandsvänliga strömningar bland tyskarna.
– Och Frankrike är mer eller mindre som Tyskland i det här fallet. Jag har svårt att se att fransmännen, under president Macron, skulle vidta militära åtgärder.
Du säger att Ryssland inte har kapaciteten att öppna en andra front mot Nato, och att ett mindre anfall skulle vara ett test. I sådana fall borde Europa alltså syna Vladimir Putins bluff?
– Ja, ja. Absolut. Det han vill uppnå är ju att vi inte ska försvara vårt territorium. ”
https://www.svd.se/a/d4v96J/putin-kan-testa-natos-artikel-5-redan-under-sommaren
Lite kul strunt! The White House Ballroom Blitz
https://youtu.be/GO_p9UdbnVY?si=n8P27Z6Jfuar9Mhk
😂 Snyggt, AI blir bättre och bättre!
Tack Johan för intressant del 1. Sen kan man nog inte säga att USA har övergett Taiwan. Det USA har sagt är att man inte stödjer Taiwan om Taiwan driver på för självständighet.
Dvs USA stödjer alltså fortsatt ett-kina-politiken vilket också Taiwans regering gör – de är tydliga med att de inte anser att de behöver förklara sig självständiga.
Status quo alltså ännu så länge.
Ser ju att det redan är skrivet, men jag känner att jag har ett behov av ren glädje att skriva själv.
Gripen!
Gripen!
Gripen!
Hripen är frisläppt🦅💫
Nu släpper vi Meteor på ryzz 💫💥
Det är ett stjärnfall att längta efter.
Det tål verkligen att upprepas.
Så djävla stolta skall vi vara.
🏅
👍
👍
👍
Mycket bra, heja Sverige! nu är Ryssland rökt. 🙂
**USA och Iran når 60-dagars vapenvila och öppnar åter Hormuzsundet, uppger källor.
Avtalet väntar fortfarande på godkännande från USA:s president Donald Trump, uppgav amerikanska tjänstemän.**
https://kyivindependent.com/us-iran-reach-60-day-ceasefire-deal-reopening-strait-of-hormuz-sources-say/
**1#Ukraina Dnepr-fronten: Ryssarna rapporteras bomba ukrainska drönarpositioner nära Rybne. Även om det inte var drönare (vilket antyder att de var placerade längre fram än infanteriet), har ukrainarna tagit mark i denna sektor.
2#Ukraina Komar-fronten: Ukrainsk närvaro i Tolstoy, området går från rysk kontroll till grått.
3#Ukraina Kostijantinivka-fronten: Ryssarna konsoliderar områden runt Berestok, varifrån de nu genomför infiltrationer över hela den sydvästra sidan av staden
4#Ukraina Kostijantinivka-fronten: Situationen förblir svår, ukrainsk artilleri i stadens centrala område visar att infiltrationerna är omfattande och har till och med nått vissa positioner nära järnvägen på andra sidan floden.
Med tanke på infiltrationernas natur är det svårt att säga om ryssarna kom från norr till söder, men eftersom en serie bombningar filmades i det södra området kan det vara någon rysk enhet som korsat floden.
5#Ukraina Charkiv-fronten: Rysk infiltration dokumenterad vid gränsen till Ryssland norr om staden i byarna Hraniv och Shevchenka
6#Ukraina Sumy-fronten: Ryssarna fortsätter med trakasserier längs gränsen, här nära Novodymitrivka
https://bsky.app/profile/majakovsk73.bsky.social/post/3mmwi4oojjc2y
**Moskva är den mest hårt befästa staden i Ryssland. Ändå visar filmklipp helikoptrar som lyfter fler Pantsir-missilsystem upp på höga tak i dåligt väder. De kan vara oroliga för att Ukraina ska slå till igen. Varje system som skyddar Moskva är ett som inte skyddar någon annanstans. Moskva är den mest hårt befästa staden i Ryssland. Ändå visar filmklipp helikoptrar som lyfter fler Pantsir-missilsystem upp på höga tak i dåligt väder. De kan vara oroliga för att Ukraina ska slå till igen. Varje system som skyddar Moskva är ett som inte skyddar någon annanstans.**
https://bsky.app/profile/euromaidanpress.bsky.social/post/3mmwhh2vyyd26
https://euromaidanpress.com/2026/05/28/russians-caught-putting-pantsirs-on-rooftops-in-moscow-in-the-rain-following-ukrainian-strikes/
**3 ryska skuggflottans tankfartyg attackerades av drönare nära Turkiets kust vid Svarta havet.
Tankfartygen James II, Altura och Velora befann sig alla cirka 50 mil (80 kilometer) utanför norra Turkiets kust när attackerna inträffade.**
https://kyivindependent.com/3-russian-shadow-fleet-tankers-attacked-by-drones-near-turkeys-black-sea-coast/
Hade en flik uppe för inlägget den 5:e maj, och började läsa kommentarer och svarade på en….
Men vad gör det? Ukraina ska ju få Gripen!
God morgon!
960 KWIA
2 Tanks
11 AFVs
28 Artillery systems
2 MLRS
1750 UAVs
4 UGVs
324 Vehicles and Fuel tanks
Slava Ukraini
Godmorgon 👊