Idag behöver vi resonera kring Trumps – Xi kommande playdate 13-15 Maj.
Det i särklass värsta som skulle kunna hända oss i Europa är om Trump – Xi kommer på att det minst jobbiga för dom är att dela upp världen mellan sig tillsammans med Ryssland.
Att Putin – Trump redan gjort det vet vi; Venezuela, Ukraina, Syrien, Kuba, Iran, lättade sanktioner för RU, hugga UA i ryggen, handelsattacker på Europa från USA och mer som absolut inte gynnar USAs förmodade allierade i övriga väst.
Senaste ryktet är att Putin ger Trump ett eldupphör innan mellanårsvalet mot lite sanktionslättnader – hjälp varandra där det behövs.
Att det kommer kallas för ett kallt krig vet vi också, man delar upp världen mellan sig vilket är varje diktator med lite självrespekts stora dröm – tydliga gränser för var man får skända.
Den nya spelaren är Kina som var fullt upptagna med att massmörda sina egna medborgare under kalla kriget och inte hann delta.
Planen är densamma för Europa – rädda, splittrade, skrämda och fega genom att Ryssland projicerar ett stort hot emot oss tätt följt av ekonomisk krigföring understött av en finanskris.
Det minst dåliga alternativet för oss i Europa är att Kina – USA blir osams och bråkar tills dom tröttnar, två elefanter som jabbar mot varandra tills dom får slut på gas och ger upp där konfliktytan blir Asien.
Trump har redan övergett Sydkorea, Taiwan känner sig även dom lite lätt övergivna och Trump har bett Japan att inte placera ut robotar nära Taiwan så tecknen står redan att läsa på natthimlen. Den första linjen mot kinesisk expansion är inte längre uppallrad av USA.
Så fort Kina lyckas fånga in Taiwan ligger vägen öppen att expandera som en solfjäder där Australien ligger längst bort – Taiwan är blocken.
Dessa två herrar som sparkat sina respektive försvarsledningar och gör allt för att fängsla politisk opposition skall träffas en gång till i år efter att dom lekt med legobilar nu i Maj – ovanligt. Xi Jinpings stora power-move var för övrigt när den gamle kungen Hu Jintao under förnedrande former avlägsnades från ett stormöte framför rullande kameror, den signalpolitiken missade nog ingen i Kina.
Ovanligt för bittra dödsfiender att träffas så mycket och vi vet ju alla att allt USA gjort senaste fem åren var för att komma åt Kina – eller stämmer inte det?
Macron som är fransk och därför per födelseland har sämst impulskontroll pratar redan om denna rätt skrämmande trojka ”som är som döda för oss”.
Under kalla kriget löste USA – Sovjet det enligt följande, dom stod mitt i Europa och fusk-hotade varandra för att hålla Europa livrädda. Röd telefon fanns så dom visste var dom hade varandra. USA och Sovjet spelade oss.
Sen hade dom olika kärnområden den andre inte fick ge sig in i, medans andra områden var proxy där ”må bäste man vinna” gällde och man kunde utdela tjuvnyp.
Ingenting håller för evigt och Sovjet blinkade först men USAs egen kommunist-hets var rätt diktatorisk när den var som värst. USA är inte heller demokratins högborg alls – dom hade väl sina raslagar en bit in på 1960-talet?
Post-fallen mur har EU och Kina så sakteliga gått framåt samtidigt som USA backat i relevans tillsammans med Ryssland som har rena självskadebeteendet och är sin egen värsta fiende, dom behöver nästan inga externa fiender.
Vi har resonerat kring följande scenario – Ryssland öppnar en konflikt under att vi i Europa kan enas om ett svar, kapitalet blir livrädda och flyr till USA.
RU konflikt med oss kommer försöka vara under en artikel 5 och EU svar tills det inte går längre – först när ryssjävlarna redan står några mil in i Baltikum och hotar med kärnvapen kommer vi närmare ett svar från oss som måste röstas igenom i varje lands parlament för då är det divisioner som behövs.
Ja, våra brigader in i östra Baltikum idag skulle ge oss tiden vi behöver men dom är inte där, dom borde vara där för det är förhöjd hotnivå och avtalen stipulerar att dom då skall in i området.
Först skall NATO ha konsensus innan Artikel 5 kan aktiveras men sen måste varje lands parlament och riksdagar rösta om att gå i krig med mer förband än de direkt gripbara regeringarna har rätt att foga över. I de fall besluten kan fattas av regeringar blir det att enas om att återta mark i östra Baltikum alternativt låta RU hållas – rätt många regeringar i Europa är koalitioner idag.
UK har snart ingen regering alls och är helt låst in inrikespolitiskt käbbel, Kier Starmer var en svag ledare i dåliga tider som vi beskrivit ett par gånger.
Har Danmark regering – nej det har dom inte.
Har vi val snart i Sverige – ja det har vi i September och man tänker då först och främst på att vinna valet.
Tror ni Spanien skickar trupp till Baltikum med den koalitionen dom har?
Har Polen lovat försvara bara Litauen eller också Estland och Lettland, och gäller samma för Tyskland?
Om nu NATO gäller – varför har Polen och Tyskland gått ut och tagit nån typ av specialansvar för Litauen?
Nu kanske sånt här ändras men det var det sista jag hörde.
Om USA motsätter sig allt – tror ni vi kommer bomba Ryssland eller återta potatisåkrarna i östra Baltikum med våld?
Men i den bredare bilden ingår alltid att USA förr eller senare går i krig med Kina i Asien, det är vad exakt alla proffs säger skall hända och när jag sitter och slåss för prenumeranter på Substack har dom heltidsjobb med höga löner + svängdörr in till TV sofforna.
Åker Trump till Kina för att förklara krig i person eller kör han det per email dagen innan, nån animerad figur med en liten kinesisk docka som exploderar och WAR i röd rullande text?
Åker han till Kina för att hitta balansen med Kina så dom undviker krig?
Iran var väl även ett försök att skrämma Kina lite kan jag tänka mig – ett av de dolda syftena?
Trump dinglar Taiwan och att han kommer hålla låg profil i övriga Asien + handel mot att Kina lämnar MENA och Sydamerika åt USA?
Personlig muta till Trump ingår naturligtvis också utöver att Kina kommer ge nån stor köttbit som gör att Trump ser stark ut inför mellanårsvalet – Trump gillar handel så räkna med nåt saftigt handelsavtal eller investering som kommer ”göra oss snorrika här i USA för ni har mig som president”. Kanske kinesiska investeringar i republikanskstyrda delstater?
Afrika blir väl proxyarenan (igen).
Bägge enas om att försöka hjälpa Ryssland ta sig ur soppan dom satt sig i.
Värre än så här kan det inte bli för Europa – enda vägen framåt är då att med våld muta in vår egen säkerhet istället för att genom handel och glädje leda vägen till evig fred med Sverige i spetsen som den humanitära stormakten.
Är vi där – Macron tror ju det iallafall där han står högröd i ansiktet och vrålar om Napoleons ande.
Kan vi stå emot alla tre, nja skulle jag vilja säga men om historien upprepar sig har vi faktiskt gjort det förut – och EU börjar bli allt stabilare så vi kanske klarar ett försök, den som lever får se.
Lyckas vi inte hålla emot faller korthuset rätt fort – vi är nu i fasen där mest eldrör vinner och alla länder som nu börjat orientera sig emot oss kommer då tvingas backa inför hot vi inte kan skydda dom ifrån.
För mig finns det bara en väg framåt – se till att lösa problemet Ryssland innan Ryssland löser sitt problem med oss. Det gör vi genom att tillse att Ukraina vinner sin brakseger samt att Baltikum blir en rysk massgrav.
Efter det minerar vi igen gränsen, hjälper Belarus och demilitariserar Kaliningrad så har vi löst vårt första akuta problem.
Faller Ryssland har vi åtminstone en möjlighet att börja stärka oss men står det en ryssjävel och petar oss med en pinne i sidan hela tiden blir vi för röriga och projicerar så mycket svaghet att våra nya vänner försvinner.
Det jag med rätt stor säkerhet kan säga det är att onda laget fortfarande ligger sju steg före Europa – sist vi försökte besöka Kina togs EU delegationen emot med buss och en prao elev. När Trump kommer är det Xi Jinping som välkomnar på flygplatsen.
Europa har däremot gjort ett riktigt rejält alfa-move som svar,
Vi bordar skuggflottan, hotar USA med att dumpa statsskuld och vill nu inte ingå handelsavtal med Kina.
Vi driver aktivt på för handel och ”vänskap” med; Japan, SK, taiwan, brazil, kanada, australien, Mexiko indien och alla gamla -stans.
Vilka tror ni skulle kunna känna sig akut hotade av detta – jag kan komma på tre.
Tror ni dessa tre sitter stilla i båten och väntar tills vi är imperiet där solen aldrig går ned igen?
Att Ryssland börjar bli trängda det vet vi men även att dom då bara skruvar upp nivån på våldet – det enda dom kan.
USA går i krig nuförtiden, det vet vi också samt att Trump är beredd att medelst mjuka finans-vapen försöka försvaga oss – redan igång sedan tidigt 2026.
Kinas drag har vi inte sett ännu, första bekräftelsen kommer nu i helgen men om dom vill kan dom strypa rätt mycket av vår import vi är till 100% importberoende av fortfarande.
Ja, härligt med LNG från Azerbaijan men den ledningen är ett sabotage ifrån att gå till noll eller hur.
Det finns väldigt mycket denna ondskefulla trojka kan göra emot oss som vi har svårt att värja oss emot av den enkla anledningen att dom redan valt krig när vi tror att det är fred fortfarande, och rätt säker på att vi inte är redo att vara aktiv part i en högintensiv global konflikt ännu.
Vad Trump och Xi nu kokar ihop kommer få bäring på vår säkerhetssituation – det kan vi vara helt trygga i. Vårt alfa-move var vettigt men såsom det här utvecklas behöver man parallellköra med alfa-våld när man gör ett alfa-move, och det återstår att se om vi är beredda till det.
Nu gav min kampanj för mer prenumerationer på Substack noll så då går vi över till fas två – läser ni alla inlägg och gillar dom vore det vänligt om ni kunde dela i alla kanaler så resten av världen får förmånen att läsa dom också.

Ryska förluster i Ukraina 2026-05-13
Slava Ukraini
AFU rapporterar:
** Ukrainska drönare rapporteras ha attackerat hamninfrastruktur i Rysslands Krasnodar Krai
Ukrainas militär genomförde en drönarattack mot Rysslands Krasnodar Krai under natten den 13 maj, och ska enligt ryska Telegram-mediekanaler ha träffat hamninfrastruktur i byn Volna.
Videor som publicerats på sociala medier påstås visa stora rökmoln stiga upp från en närliggande hamn, rapporterade olika mediekanaler.
I ett separat inlägg på Telegram rapporterade Krasnodar Krais operativa huvudkontor om en brand som involverade utrustning på området för ett ospecificerat företag, och hävdade vidare att en person skadades i den ukrainska drönarattacken.
NASA:s brandövervakningssystem, FIRMS, verkade bekräfta myndigheternas påståenden, med en brand rapporterad vid vad som verkar vara en oljeuppsamlingsanläggning nära hamnen. **
https://kyivindependent.com/ukrainian-drones-reportedly-strike-port-infrastructure-in-russias-krasnodar-krai/
Rapporterade om det här redan i går men ganska sent så många kanske missade och nu har även Kyiv Independent skrivit om det:
** Stort brandutbrott rapporteras vid turistkomplex i Moskva
En massiv brand rapporteras ha brutit ut vid ett turistkomplex i Moskva under natten den 13 maj, rapporterade ryska Telegram-mediekanaler.
Branden, som enligt rapporter täcker en yta på mer än 3 000 kvadratmeter (32 000 kvadratfot), rapporterades vid Izmailovo Kreml-komplexet i östra Moskva, ett kultur- och nöjeskomplex som efterliknar Kremls arkitektoniska stil.
Lokala invånare rapporterade att en del av byggnaden som rymmer en escape room-anläggning kollapsade efter att ha varit helt omsluten av elden. **
https://kyivindependent.com/major-fire-reportedly-breaks-out-at-tourist-complex-in-moscow/
Sånt som händer 🙂
** Trump förnekar alla avtal med Putin om Donbas
Trump sa ”Nej” när han tillfrågades om han hade nått en överenskommelse med Vladimir Putin om att Donbas skulle bli en del av Ryssland. Hans förnekelse kom samtidigt som han återigen hävdade att Rysslands krig mot Ukraina är ”mycket nära” att ta slut, medan Kyiv fortsätter att avvisa alla uppgörelser som skulle avstå ukrainskt territorium till Moskva. **
https://www.kyivpost.com/post/75989
Jag tänker tjata vidare om art 5 och hypotesen att parlament måste godkänna att skicka värnpliktiga utomlands. Och att detta skulle medföra att Europa inte kan möta ett reellt hot eftersom (implicit) de värnpliktiga är en så stor grupp att de behövs för att formera styrkor på divisionsnivå.
Om vi börjar med värnpliktiga och kontraktsanställda, så är läget att i de numerärt största EU-länderna dvs Italien, Tyskland och Frankrike är försvarsmakterna i stort sett uteslutande anställda (och i någon mån frivilliga) soldater. Detsamma gäller för Storbritannien för övrigt.
Norden utmärker sig genom att fortfarande förlita sig på värnplikt till viss del men det är bara Finland som fortfarande har ett värnpliktsförsvar. Övriga nordiska länder har professionella försvar med anställda (och frivilliga för territorialförsvaret) och bara en mindre del av försvarsmakterna är värnpliktiga.
När det sen gäller om personer som gör värnplikten kan skickas till andra länder för att möta art 5, så gäller att ett anfall på ett annat Natoland ska anses utgöra ett anfall på (Sverige, Finland etc). Svaret är alltså att den gängse tolkningen är att en aktiverad art 5 motsvarar ett väpnat angrepp på t ex Sverige och värnpliktiga får alltså användas även för detta.
Men i Sverige har det diskuterats om detta inte skulle strida mot grundlagen. Det politiska svaret har varit att vi inte avser att skicka värnpliktiga under utbildning utan endast färdigutbildade dvs en kompromiss där regeringen lovar att inte använda sin befogenhet.
Så summa summarum, europeiska nato är nästan uteslutande anställd förutom Finland. Och eftersom rn attack på ett annat natoland ska betraktas som en attack på det egna landet anses det tillåtet att skicka värnpliktiga utomlands, även om det förs olika diskussioner som har initierats av politiska rörelser som är negativa till Nato.
[slut besserwisser rant].
Intressant. Tack.👍
Bra. Rätt skall vara rätt. Sedan kan man nog ge sig den att det skulle bli ett jäkla liv inrikespolitiskt om vi skickar värnpliktiga ut i krig. Inte minst från de som motsatt sig en Nato-anslutning.
👍
** Putin hävdar framgångsrikt test av ‘domedags’-missilen Sarmat efter år av misslyckanden och förseningar
Ryssland säger att man framgångsrikt testat sin interkontinentala ballistiska missil Sarmat, vilket återupplivar påståenden om det problemfyllda “domedags”-vapnet efter år av misslyckade uppskjutningar, explosioner och upprepade förseningar. President Vladimir Putin kallade det världens mest kraftfulla missil, trots fortsatt osäkerhet kring dess fulla operativa införande. **
https://www.kyivpost.com/post/75999
🥱😴
Helt rätt reaktion! 👍😄
”God morgon! Idag började plötsligt en kraftig brand på den viktiga pumpstationen Nurlino som pumpar olja genom Basjkortostan till ryska oljeraffenaderier. Sånt som händer i Putins dårland.”
https://x.com/FriaUkraina/status/2054448614974341282
💪🏻😍👍🏻
Väl tajmat, Johan no 1. 👍👍👍
Detta intressanta inlägg i dag när Xi och Trump ska mötas i Peking.
Två stormakter med lite olika historia i bagaget.
Under USAs 250 åriga historia har USA befunnit sig i ett tillstånd av fred i 17 år(Christian Oord, War History Online).
Under den tiden har USA ingripit i andra länder mer än 500 gånger. Kalla kriget varade i 44 år och där genomförde USA 130 interventioner, 3/år.Denna period var inte kall för USA utom att dessa amerikanska krig utkämpades i andra länder.
Efter kalla kriget har USA involverats i ytterligare 130 krig och konflikter. ( Kalla Kriget,Gunnar Wall/Semic sid 507
På hemmaplan har USA koncentrerat sig på att sortera svarta och vita människor och att se till så urbefolkningen håller sig lugna i reservaten.
Men nåt positivt har väl kommit från USA? Jo visst, Elvis Presley.
Kina har annorlunda historia. Kina höll på att mista sin status som nation efter 2
opiumkrig med England och Frankrike. Det första storskaliga narkotikamissbruket som får Trumps jagande efter småbåtar i Karibien att se futtigt ut. Det var ett mycket utbrett missbruk i Kina och höll i princip i sig till kommunisternas seger i inbördeskriget 1949.(Boken om Mao/Jung Chang/Prisma
Efter opiumkrigen kom boxarupproret ,första invasionen från Japan, inbördeskrig, 2:a invasionen från Japan och sen tog Mao över. Han var inte mycket bättre ungefär i Stalinklass med kulturrevolution och ”stora språnget”.
På parkbänkar i Shanghaj stod skyltar med texten ” Hundar och Kineser ej tillträde. Känns det igen? I Cape town fanns liknande skyltar ” Only blanks”. Blank är africaan för vit. Tänk om det stått ”Hundar och svenskar ej tillträde i Berzelii Park eller Kungsträdgården?
Kina har gjort en fantastisk resa de sista 50 åren och även om jag ogillar deras politiska system i allra högsta grad är jag imponerad av Kinas framgångar.
När Trump i dag besöker Kina hade det varit klädsamt om han för en gång skull hade visat lite ödmjukhet inför sina värdar.
Tack, bra sammanfattning av vad som präglat jättarna. Bra att ha i geopolitiskt minne.
Och pluspoäng för Elvis Presley, OT så är dokumentären på Netflix väldigt sevärd och min bild av honom skiftade 180 grader, från lönnfet docka klädd i vita paljettoveraller till faktiskt en otroligt begåvad och känslig artist. Tänk om han hade haft en annan manager…
Tack för tipset om Netflx. Ja i vissa scenkläder såg han ut som en illa stoppad korv. Det berodde väl på alla piller han åt. En svensk låt vet jag han har spelat in: Carl Bobergs kända religösa sång ”O store Gud (How Great Thou Art)”.
Kul med Boberg, visste jag inte!
Ja, han hamnade helt snett tillslut. Brände ljuset både i mitten och i ändarna. Rip!
Tack för den bakgrunden! 👍
Kul morgonläsning Proxima 👍👍👍
En kraftig ökning av striderna, 210, men tittar man på antal anfall längs den rapporterade fronten får man inte ihop ens hälften av dessa, 102. Snarare sjönk antalet lokaliserade strider jämfört med gårdagen. Tydligen har det varit dimma, mörkt eller dammigt då man missat var de resterande striderna har ägt rum. Eller vill man inte berätta var? Kan det handla om ukrainska motanfall. Ration den högsta sedan mätningen startade första maj förra året, 1.06, dvs fler olokaliserade anfall 108 (ukrainska?) än lokaliserade anfall, 102 (enligt AFU tydligt ryska)
N Slobozhansky 1↘️
S Slobozhansky 8↘️
Kupyansk 1
Lyman 5↘️
Slovyansk 1↘️
Kramatorsk 1
Kostjantynivka 31💥💥↗️
Pokrovsk 32💥💥
Oleksandrivskij 1
Huliaipole 16💥↘️
Orikhivsk 5
Prydniprovskij 0
Localized 102↘️
Unlocalized 108↗️↗️
Total 210↗️
Ratio unloc/loc 1.06↗️↗️
Intressant förändring!
Intressant! 👍
Vi får hoppas att ryssen håller på och tappar sugen.
Apropå dela, vore bra med ett script på sidan för delning. Det blir mycket handhavande för att dela annat än en avhuggen sidrubrik och en länk med bristfällig bild. Många medier inkluderar en ingress vid delning men det saknas helt.
Johan är lat och laddar aldrig upp någon bild och skriver inte heller någon ingress, så där blir det svårt att lösa på ett snyggt sätt hur man än gör med script (om man inte ska låta AI skriva en ingress förstås, men den kan nog ofta få svårt att skriva en bra sammanfattning som man vill släppa lös utan att granska).
Under inlägget finns det i dag två delningslänkar för Facebook och X.
Är det några fler sociala medier ni vill ha så kan jag kolla om pluginet har stöd för det eller byta plugin.
Suck, kollade inställningarna för pluginet och då minns jag varför det inte blev fler ikoner. De har begränsat allt annat och lagt det under ”Premium features” som de så klart ska ha betalt för.
Johan kanske behöver AI-tokens?
Nja, klistrar jag in en X länk i mina inlägg kommer det en bild automatiskt.
Jo, men den används inte när inlägget sedan delas för de bilderna är bara inlänkade.
Prioriteten helt riktig. Europa har axlat bördeöverföringen av Ukraina från USA. I ledande säkerhetspolitisk roll har Kaja Kallas blivit en nagel i ögat på fredsavtalsivrarna där uppgivandet av ukrainskt territorium till Ryssland ses som självklart för att köpa tillfällig respit från rysk aggression. Europa är sena på bollen men vi har under hela kriget arbetat oss med en allt större enighet (nu senast Ungern) och säkerhetspolitisk styrkeposition. Och du nämner alla stans och ans, som är intresserade av ett närmande. Vi behöver förmodligen inte ens hota med att sälja amerikanska statsskuldsväxlar om vi fortsätter den resan, för vad har USA att vinna på att förlora Europa som handelspartner och istället få Kina, som man nu under fler än två presidentadministrationer har kämpat för att göra sig oberoende ifrån?
Jag håller helt med om dessa slutsatser.
Instämmer här också.
Håller med förutom en sak – jag tror USA ser oss som ett kommande hot om pallplatsen.
Game of four nu istället för USA – Sovjet.
Vi får se hur mötet gick det kommer sägs oss rätt mycket
Intressant inlägg idag med Johan.
Vid ev. uppdelning i ”intressesfärer” måste EU gaska upp sig och markera att europeiska Ryssland är del av VÅR intressesfärer. Inte tvärtom.
Håller med. Sen kan vi ju bestämma att den delen av Ryssland som är vår intressesfär ska stängslas in på lämpligt sätt och nyckeln kastas bort om de inte skärper till sig och blir ett demokratiskt land.
Absolut och genomföra regimskifte för att säkerställa det senare. Samt dela upp i lagom stora länder som inte kan tillåtas att hota oss.
Gillar hur ni tänker 🤩🤩🤩
Jo, Ryssland är ingen stormakt annat än till ytan och till antalet ”imaginära” kärnstridsspetsar.
Deras förmåga att offra egen befolkning är också i en klass för sej, men i allt övrig är dom bara en ”failed state” som skulle haft alla möjligheter att bli en riktig stormakt. Ett kuvat folk och ett system som gynnar psykopater och narciisister har förstört vad som hade kunnit bli världens största råvaruleverantör.
Vi borde inte behandla Ryssland som den stormakt det inte är. De har ingen rätt till någon intressesfär, särskilt som de inte kan behandla de länder som ingår i deras intressesfär som folk.
EU är ekonomiskt en stormakt, och den västra delen av Ryssland borde ingå i vår ekonomiska intressesfär, men bara om vi också får en säkerhetsbuffertzon in i Ryssland.
Tusentals ukrainska soldater och civila har utsatts för bland annat elchocker, skenavrättningar och hjärntvätt i ryska fångläger, enligt vittnesmål som AFP samlat in.
– Män som försvarade sitt hemland, tränade på gym – starka män – de bröts ner som hundar. De förstör dem, säger den tidigare fången Yaroslav Rymyantsev till nyhetsbyrån.
Uppgifterna bekräftas också av flera tidigare ryska fångvaktare som flytt landet. De uppger att deras befäl gav dem ”frikort” att använda våld och lovade att det inte skulle få några konsekvenser.
https://omni.se/a/n1Gbvn
🤬🤬🤬
AFP är idioter.
Män kastreras, dom har amputerat armar, kvinnor och män våldtas dagligen hela fängelsetiden.
Massa dör och dom som kommer hem ser ut att komma från Aushwitz.
Före – efterbilderna gör en gråtfärdig, dom är förstörda för livet.
Ja tyvärr är det fruktansvärda brott som begåtts/begås av ryssdjävlarna.
Bra dock att även MSM börjar uppmärksamma det.
På vilket sätt är AFP idioter? Är det inte bra att de dokumenterar ryska krigsbrott?
Eller tänker du just på att deras rapport är för mild?
Mild är en underdrift, vi har ju sett filmerna.
Har dom inte ens med det har dom inte gjort sitt jobb.
Vidrigt.
Har 205 prickat in UA offensivstart eller är det en anomali från eldupphör?
Jo, kan man bara klistra in länken så kommer bilden automatiskt vore snyggt 👍
Krävs en tillgänglig bild också.
Delar man t.ex. dagens inlägg där det inte finns någon utvald bild så tar det den första den hittar vilket blir min förlustrapport.
När jag postar inläggen går det ju bra att göra så – var det jag tänkte bara.
Trump är en barnamördare
Bra, posta bilder så blir det lättare att göra snyggare delningar.
(Om du vill kan jag skicka ett foto på mig som du kan använda…)
🙂
Återkommer Lynx, såg du att jag skrev massa igår?
Nope jag håller på med annat just nu, sånt som har deadline 😳…
Ser att du också läser 48 laws of power, vilken sida är du på?
Ska bara hinna till jobbet sen sammanfattar jag.
Och där kom ryska robotregnet som tack för respekt för 9 Maj…
Tydligen en flerdagars bara för att driva hem poängen
https://x.com/maks_nafo_fella/status/2054499748694876283?s=46&t=Vah3JXV31B9lXwZOK5gF7w
Ryssdjävlar gör som ryssdjävlar brukar.
WarTranslated på X:
”U.S. Defense Secretary Hegseth told the Senate that American military personnel and Department of Defense employees are regularly dispatched to Ukraine for combat training.”
USA har personal som tränas i Ukraina för att klara av drönarkriget.
Filmklipp i länk
Tycker för övrigt att snacket inte alltid stämmer överens med verkstaden när det kommer till säkerhetsrelationen mellan USA och Europa.
Apropå din sista mening. Europeiska militärer framhåller ju nästan dagligen att de amerikanska NATO-representanter de har att göra med inte på något vis verkar signalera att en att det sker en förändring i deras relationer med USA:s NATO-folk.
Sista halmstråt här, men den mest hoppfulla tolkningen av allt Trump signalerar och ställer till med borde ju vara ngt i stil med att USA vill ha verkliga skäl att tvåla till Ryssland ordentligt. Typ angrepp på Baltikum med artikel 5 osv. som följd.
Att spela ner NATO som en papperstiger, säga att man drar sig ur Europa och säga allt ”fel” man kan om alliansen och dess förmågor borde ju vara helt rätt om man ska visa sig svag när man är stark osv…
Nu tror jag väl inte själv på det här heller, och finns väl en hel del till som motsäger det.
Men läste den här artikeln och citatet nedan fick mig att tänka i dessa banor.
https://apnews.com/article/russia-sweden-nato-gotland-trump-sabotage-europe-a50cec79865d7a85e913b7aca30b1fb5
”Sweden’s chief of defense, Gen. Michael Claesson, noted that the U.S. is Europe’s most militarily capable ally so “any change in the American presence” affects the overall dynamics. He told the AP that announcements by U.S. President Donald Trump of troop reductions in Europe are interpreted “as the Americans are leaving — and they are not.”
Europe’s military leaders, however, are watching closely how Trump and his administration treat NATO, which Trump has described as a “paper tiger.” Most recently, he has ordered the withdrawal of at least 5,000 U.S. troops from Germany and threatens to remove more.”
Omni postade länk till FT.
Ukraina och USA närmar sig ett avtal som skulle göra det möjligt för Ukraina att exportera drönare till USA för militära tester, enligt ett utkast som Financial Times tagit del av.
Avtalet har förhandlats fram mellan Pentagon, dess ukrainska motsvarighet och Ukrainas USA-ambassadör. Enligt dokumentet omfattar det drönare för användning på land, till havs och i luften.
Sedan Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina har Kyiv kommit att beskrivas som världens drönarhuvudstad, till följd av de innovationer som utvecklats och använts på slagfältet. Det är något som inte gått Trumpadministrationen förbi, inte minst i samband med Irankriget.
Ukraina har slutit flera avtal med länder i Mellanöstern om leveranser av antidrönarteknik för att möta hotet från iranska drönare.
Samtidigt har Donald Trump offentligt tonat ned Ukrainas roll i regionen, enligt Financial Times, och hävdat att USA ”vet mer om drönare än någon annan”.
https://omni.se/a/16q8vl
Skrev igår men postar länken igen. 🙂
Mark Biernat förklarar ryssdjävlarnas ekonomiska utsikter. De är inte ljusa.
https://youtu.be/mdM2IrWflwQ?is=LgkBtltu3C4v8tcm
Nope 😍.
👍
Bra förstshandskälla
https://x.com/7corpsdshv/status/2054491349613764778?s=46&t=Vah3JXV31B9lXwZOK5gF7w
N Eklund – nej exakt det är rätt många laget på löken faktiskt och nu är det notoriskt svårt att sålla i desinformationen.
Bara UA som är ärliga
Bra inlägg idag. 👍
När det gäller Trump och Xi tror jag faktist det är precis som Trump själv sagt, att det handlar mest om handel. Han åkte ju inte heller ensam utan tar med sig bl.a. Jensen Huang, Nvidias VD, Tim Cook från Apple, Musk, Mark Zuckerberg mfl.
Lite olika bud men det ser ut att vara runt nio tunga namn inom AI, IT mm.
Trump gick hårt åt Kina med tullar och man stoppade även exporten av de flesta av Nvidias AI-chip.
Exportstoppet var nog både en säkerhetsfråga men säkert även ett sätt att skrämma Kina (eftersom även relativt enkla kretsar stoppades) och få dem att mjukna när det gällde tullar osv.
När det gällde stoppet av export av AI-chip till Kina svarade de med att uppmana alla att sluta använda Nvidia och istället köra med inhemska Huawei men det finns även fler kinesiska företag som Cambricon, Biren Technology mfl.
Nu ligger Nvidia långt före även när det gäller mjukvaran men en miljard kineser kan nog komma i kapp om några år om kinesiska staten bestämmer sig för det.
Kina lyckades skrämma upp många inom AI när de släppte sin DeepSeek som visserligen inte ännu kan konkurrera med Anthropic och Open AIs modeller, men det visade att de inte låg så långt efter som alla trott.
Kina har alltså inte bara hårdvara utan även mjukvaran och kan själv bygga AI modeller.
Kina är en enorm marknad som USA inte vill missa, dessutom riskerar man att få konkurrens på världsmarknaden. Kina är svåra att besegra när det gäller prissättning. Dels har de en enorm inre marknad som räcker för att täcka utvecklingen och dels är de fortfarande ett lågprisland med lägre löner och produktionskostnader samt förstås ett styre som inte bryr sig om rättvis konkurrens utan stöttar branscher de vill bli ledande i.
Jag tror därför att mötet mest är inriktat på att försöka få till handelsöverenskommelser för att rädda upp situationen, inte för att dela upp världen geopolitiskt mellan Kina och USA.
Nu vet vi ju att USA inte gör något bra – vad är det dåliga här?
Det är nog bra för USA att de åker dit, sen vad det leder till får vi se, men jag misstänker ju att anledningen till besöket är att handelskriget med tullar osv. inte gått så bra och att man nu försöker reparera det och det är väl bra.
Taiwan och Iran verkar vara med på agendan?
https://x.com/marionawfal/status/2054532054553964617?s=46&t=Vah3JXV31B9lXwZOK5gF7w
Ja, det lär väl inte gå att undvika förstås, men frågan är om det kommer ut något av det.
Off topic
Jag tror, även om det fluktuerar från vecka till vecka, är Google vinnaren i AI-racet redan nu.
De har hårdvara (Pixel telefoner)
De har mjukvara (Gemini med alla sina bild o video hantering)
De har molntjänst (GCP, Google cloud, Vertex)
De har serverhallar
De har AI chip (TPU och Axion)
Alla andra spelare saknar åtminstone en av dessa komponenter, ibland flera.
🤔
AI på Google Sök, som drivs av Gemini-modellfamiljen hallucinerar dock hejdlöst.
Om man provar med ett ämne som man är påläst på så framgår det tydligt. Det går att komma runt det genom att vara jättetydlig med att ett svar att den inte kan få fram något är bra mycket bättre än ett felaktigt samt be om referenser.
Jo, den är väl inget vidare, men å andra sidan är den gratis så den är nog rätt begränsad för att inte kosta för mycket.
Det är skillnad på den via sök och Gemini appen (som är välintegrerat i Android och Google Home m.m.) Visst sker det fel men ChatGPT hallucinerar hej vilt den med ibland. Copilot hallucinerar inte så mycket men den är inkonsekvent när den ska sammanställa likande dokument upprepade tillfällen. Tom. om man ber den göra ett nytt dok. med samma design som den tidigare hittar den på nya saker, ibland byter den tom. språk.
Men som sagt de har hela kedjan, det har inte de andra.
De är nog en av vinnarna, tror inte det kommer att var en som blir ensam segrare.
Att både äga serverhallar, hårdvara, mjukvara och kunderna ger förstås ett stort försprång.
Det går väl lite segt för Microsoft, men det är djupt förankrade hos företagen som kommer att ha mest att vinna på AI (och som har pengar att investera). För att lyckas inför AI kommer det nog att krävas duktiga konsulter som både kan AI och företagens verksamhet och där finns det också gott om IT företag som arbetar med Microsoft.
Open AI och Anthropic lever bara på sina modeller, men de kan nog båda stå kvar som vinnare även om de inte har några andra ben att stå på. Deras kunde blir nog de som inte vill sitta fast i Google eller Microsoft eller Apple och själv förstår verktygen. Sen har vi alla de som bygger appar och tjänster baserade på deras AI. (Fast där kommer säkert både Apple och Google att ta en stor del av kakan ocskå eftersom de har ekosystemen kring appar.
Nvidia ligger långt fram med hårdvaran och även mjukvaran som behövs, tror de blir svårslagna även om det finns fler alternativ. Skulle vara om de överinvesterar samtidigt som andra kan komma in med längre priser. AMD kommer nog att försöka konkurrera liksom Intel och sen får vi se när Kina kommer.
Kanske inte ensam vinnare, men de kommer att vara klart dominerande. Till Apple och MS stora förtret.
Apple kör ChatGPT + Gemini.
Copilot bygger på Chat GPT, Men MS håller på att utveckla sitt eget för att slippa vara beroende av OpenAI.
Mig veterligen är Nvidias mjukvara inte en LLM utan mjukvara för att kunna styra deras ai chip, bla. grafikhantering och partikelberäknlng (moln, rök, explosioner m.m.)
Google (och Amazon) investerar kontinuerligt i Anthropic.
Jag tror Anthropic är först ut att bli uppköpta.
Alla leker med alla.
Undrar hur det går för Deep Seek? Det har varit tyst om dem länge nu tycker jag.
Intel ryktas det om är pyrt på det. AMD vet jag faktiskt inte, man hör inte så mycket om dessa tcå längre.
De har dessutom gjort en hel del jobb med att digitalisera böcker (tidigt 2000-tal) och göra vetenskapliga tidskrifter sökbara i Google Schoolar. Plus ty de laddat ned och indexerat stora delar av innehållet WWW i övrigt.
https://x.com/7corpsdshv/status/2054491349613764778?s=46&t=Vah3JXV31B9lXwZOK5gF7w
Test 1 brutna länkikonen
Test 2
länkikonen eller bildikonen låter mig inte klistra in länken på en iphone.
Provade KOD
inget av alternativen låter mig klistra in länkar på telefonen
Nu försöker jag kopiera in en bild från telefonen i kommentaren.
Dels direkt eller med bildikonen – gick inte
Eftersom jag enligt IT är lat försöker jag få in en bild eller en länk som sen visas i kommentaren.
När långa inläggen postas blir dom ibland direkt en bild med länken under, ibland inte. Lite hit and miss där.
På Substack klickar du på bild eller pastar en länk – visuellt. Kan köra copy-paste direkt i inlägget
Dom där länk fälten ovan, när jag trycker paste fylls dom inte i, har jobbat mig igenom alla.
Nu kanske det är enklare med dator men eftersom jag har jobbdator är allt kul blockat.
All information är på telefon.
Inläggen med länkar och bilder, skicka från telefon till datorn, sortera och posta tar en timme den där sista biten innan allt är på plats. Slutade med det för det tar för lång tid.
På skalman-forum var det bara ett långt kommentarsfält och där kopierade man bilden under bild-fliken eller tryckte in url som väl blev grafisk.
Nu förstår jag också att det är min telefon, jag själv och vädret i landet jag bor i som är problemet.
Hur gör alla ni andra som hela tiden lägger in massa bilder i kommentarerna ä, hundratals varje dag.
205 verkar ju ha löst det galant?
Bör jag köpa en ny dator som jag gömmer på kontoret?
Ah, det är lite olika beroende på var bilden ska hamna. Vill man ha en bild som ska symbolisera själva inlägget så måste du posta upp det i WordPress via Utvald bild (det räcker inte med att klistra in en bildlänk).
Oavsett tror jag inte delningen tar med sig bilder som bara är länkar från andra sajter.
Om du skriver ett inlägg men inte orkar lägga upp en ”riktig bild” så kan det nog istället fungera om du tar en skärmdump på en bild och klistrar in den (istället för en länk), WordPress brukar då automatiskt ladda upp bilden.
(Något jag skulle kunna göra är att vi kommer överens om en standardbild, och sen lägga på en funktion som kollar om du lagt en bild i inlägget, har du inte gjort det läggs den automatiskt till. Så finns det alltid något där. Men det blir förstås lite trist det också.)
Sen när det gäller det vanliga att klistra in bildlänkar kan det fungera mer eller mindre bra beroende på hur länken ser ut. Använder inte iPhone själv, där kanske 205 har lite tips.
Men vad händer när du klistrar in länken/bilden i kommentarer då? Kommer det ingenting, eller skriver den ut något men sen när du postar så försvinner det? (Du ska alltså kopiera bildlänken och och inte själva bilden just i kommentarer).
På min android kan jag inte ens kopiera bildlänkar t.ex. från Bluesky. Finns en miljard sätt att dela men inte att kopiera bildlänken som är det som behövs.
Ska se om jag får i gång någon gammal iPhone för att se hur det fungerar på en sån.
Behöver jag bild här brukar jag 1) klistra in bild på X och sedan 2) öppna upp tweeten i Chrome, och 3) öppna bilden på ny flik. 4) Den länken klistrar jag in i bildfunktionen.
Detta är alltså i iPhone. Det finns appen Chröme till iPhone, Safari gick det innan med men inte längre.
Den där bilden du har MXT, är det inne i wordpress och inte kommentarsfältet?
205 – där kanske vi har boven, jag kör safari.
De som följer med Trump till Kina
https://x.com/jessecoheninv/status/2054485935186641042?s=46&t=Vah3JXV31B9lXwZOK5gF7w
Full state honors vid flyget
https://x.com/foxnews/status/2054535979793310026?s=46&t=Vah3JXV31B9lXwZOK5gF7w
Eftersom USA inte gör något bra – vad ör det dåliga här för DOM?
Ingen har sagt att Trump bara gör saker som är dåligt för USA. Men han gör en del saker som är dåliga för USA. Ett exempel är att han flera gånger har bajsat på sig publikt. Det är helt klart dåligt för USA. De flesta andra av de som är och har varit aktuella hade inte bajsat på sig. Jag tycker att detta tydligt visar att det finns bättre kandidater. Trump är inte perfekt.
Jag antar att du nu kommer att förklara varför det är bra för ett land att en sittande president då och då bajsar på sig under möten. Jag kommer läsa mycket noga.
Med ingen, räknas MXT in där?
Mötet tror jag inte är dåligt beroende på hur det går. Har de ett bra erbjudande som Kina nappar på så är ömsesidiga handelsavtal oftast win-win.
Själv misstänker jag att det kanske inte kommer att ge så mycket men det stora uppbådet visar att USA i alla fall är väldigt angelägna, redan där har väl Kina kanske en bra förhandlingsposition. Eller så blir de imponerade och går med på vad som helst.
Kanske båda länderna kommer överens att handla med varandra och stänga ute EU.
Vi får se.
Du börjar nog närma dig vartåt vi är på väg 😀
Sen finanskris på det
Fungerade bra på iPhone.
Testar med en länk rakt av:
https://johanno1.se/sv/trump-xi-playdate-13-maj-2026/
och via länkverktyget:
Länktext här.
Mobilanpassningen var ingen höjdare på den här lilla fånen så det får jag se över men det fungerade i alla fall.
Är det kanske ett ID 10 T fel? 🤔
Johan, vad kör du med för något? Har du uppgraderat till iPhone 2 eller är du kvar på 1?
Använder en 7:a just nu.
Ja inte är det iphone 17, dåligt med prenumerationer 😀
**🔥 In the Novopavlivka direction, the Russians brought BM-21 Grad to the position during the “truce”, for which they paid. The punishment was carried out by the Perun operators of the 42nd Motorized Rifle Brigade.**
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlqgstbhs223
** Russia Launches Massive Combined Air Assault Using New Shahed Drone Tactics, Kills Civilians
Russia launched a prolonged combined air attack against Ukraine on Wednesday using a new Shahed drone tactic aimed at overwhelming Ukrainian air defenses, according to Ukrainian officials. Military intelligence warned Moscow could later deploy cruise and ballistic missiles targeting critical infrastructure and major cities. Officials also reported civilian casualties and damage across multiple regions, including Rivne, Odesa, Kharkiv, and Poltava. **
https://www.kyivpost.com/post/76036
** Russia launches over 200 drones in daytime mass attack on Ukraine, at least 3 killed **
https://kyivindependent.com/breaking-russia-launches-over-200-shahed-drones-towards-central-ukraine/
Har väl redan varit uppe, men nu skriver Kyiv Post om det.
** ‘In Real Life They Would Have Been Dead’: Ukrainian Drone Teams ‘Destroy’ Swedish Forces in NATO Drill
Ukrainian drone operators “destroyed” Swedish troops during a NATO exercise on Gotland, where Ukraine acted as an aggressor force. The drills tested responses to sabotage and hybrid threats near NATO’s eastern flank. Ukrainian instructors emphasized rapid adaptation to drone warfare, while European officials stressed improving detection and survivability systems. **
https://www.kyivpost.com/post/76042
Vi fick pausa övningen ett par gånger
Off-Topic (fast kanske lite On-Topic just i dag?) Trump Approval Ratings.
Jag är ju inte ensam om att tycka att Trump inte gör ett bra jobb och eftersom amerikanarna verkar var ganska fixerade vid just USA får man anta att de inte tycker att han gör ett bra jobb för USA (men det är förstås bara min gissning).
Brukar skriva att det nu borde bli dags för kurvorna att plana ut men det tänker jag sluta nämna något om tills det verkligen händer.
New York Times:
Silver Bulletin
De senaste undersökningarna som SB har med:
Som icke betalande får man inte tillgång till alla siffror men här ser man några delområden (också från Silver Bulletin).
Mina amerikanska kollegor som röstade på honom är rejält besvikna och tycker t o m att det är skämmigt.
Intressant är att flera av dem är tidigare demokrater emedan undertecknad har varit republikansk anhängare sedan länge men aldrig Krasnov.
”Ukraina och USA närmar sig ett avtal som skulle göra det möjligt för Ukraina att exportera drönare till USA för militära tester, enligt ett utkast som Financial Times tagit del av.
Avtalet har förhandlats fram mellan Pentagon, dess ukrainska motsvarighet och Ukrainas USA-ambassadör. Enligt dokumentet omfattar det drönare för användning på land, till havs och i luften.
Sedan Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina har Kyiv kommit att beskrivas som världens drönarhuvudstad, till följd av de innovationer som utvecklats och använts på slagfältet. Det är något som inte gått Trumpadministrationen förbi, inte minst i samband med Irankriget.
Ukraina har slutit flera avtal med länder i Mellanöstern om leveranser av antidrönarteknik för att möta hotet från iranska drönare.
Samtidigt har Donald Trump offentligt tonat ned Ukrainas roll i regionen, enligt Financial Times, och hävdat att USA ”vet mer om drönare än någon annan”.”
https://omni.se/pentagon-nara-avtal-om-ukrainska-dronare/a/16q8vl
Den var jag tvåa på efter Pehr!
Omni junkies. 😂
😂
Bra i alla fall att han kan ändra sig när han upptäcker att skyhöga tullar kanske inte var någon bra idé. Samtidigt hade jag förstås för vår del gärna sett att de fortsatt varit höga gentemot Kina.
”USA:s president Donald Trump har landat i Kina inför sitt två dagar långa besök, rapporterar flera medier.
Under besöket ska han träffa Kinas president Xi Jinping. Det blir ledarnas första möte på närmare nio år, skriver Wall Street Journal.
Själva mötet äger dock rum först under morgondagen.
På agendan står bland annat tullar och kriget i Iran. Enligt Reuters är USA och Kina nära en överenskommelse om sänkta tullar på så kallade icke-strategiska varor till ett värde av omkring 300 miljarder kronor.”
https://omni.se/trump-har-landat-i-kina-tullavtal-narmar-sig/a/Gx08yB
Här var det fler som tänker som jag.
”Det är en stukad Donald Trump som reser för att möta sin kinesiska motpart Xi Jinping på dennes hemmaplan, skriver New York Times Ana Swanson i en analys.
Trump tillträdde med ambitionen att sätta hård press på Kina, men efter att de visat att de är beredda att svara med samma mynt har presidenten backat.
”När Trump försökte tvinga Kina att göra eftergifter förra året genom att hota med extrema tullar, exploderade taktiken i hans ansikte.”
I CNN skriver Simone McCarthy, Betsy Klein, Kristen Holmes och Sylvie Zhuang att det kanske är troligare att båda parter nu tycks vara intresserade av att framställa sig som vänner.
”Och om besöket leder till ökad stabilitet mellan de två supermakterna kommer Kina att se det som en framgång. ””
https://omni.se/analyser-kina-visade-att-de-inte-backar-nu-hoppas-trump-bara-pa-stabilitet/a/QJ5Owx
Xi fick respekt pga sättet som han svarade på Trumps tullar. Trump märkte att Kina är en maktfaktor, och kommer troligen att behandla Xi med respekt.
Xi respekterar också Usa som en konkurrent och deras psykoanalytiker har säkert analyserat Trumps beteende under en lång tid, och han är ju ganska lätt att läsa av. Trump kommer säker att behandlas med den respekt han anser sej förtjäna, och det bådar inte gott för Taiwan.
Det är inte heller bra för Europa. Som Johan är in på är det indelning av intressesfärer mellan maffiabossar, och vi är utanför.
Europa som en enhet har inte lyckats ingjuta respekt, än iallafall. Vi måste vara mera offensiva, även om det kanske inte är helt enligt våra lågaffektiva principer. Vi är inte vana att ta för oss, men det börjar bli dags. För att få respekt från Trump borde Europa ha en ledare som kan tala för hela Europa, och tala på ett sånt sätt så att Trump uppfattar det som att hen har verklig makt, rak kommunikation.
EXAKT så🎯
För övrigt är ryssdjävlarna i VÅR intressesfär och inte tvärtom.
Jo, så är det absolut, och det skulle även de kunna tjäna på, bara de kunde ge upp sina försök att dominera sin omvärld med våld.
Skrev ett svar högre upp under din tidigare kommentar.
👍
”Regeringen i Israel är orolig för att Donald Trump ska sluta ett avtal med Iran som inte innebär att landets kärnenergiprogram avvecklas eller dess anrikade uran förstörs. Det uppger flera källor inom administrationen för CNN.
– Den huvudsakliga oron är att Trump ska tröttna på samtalen och sluta ett avtal – vilket som helst – med eftergifter i sista minuten, säger en av dem.
En talesperson för Vita huset säger att Donald Trump inte har några planer på att vika sig och att han har ”alla kort på hand” i förhandlingarna.”
https://omni.se/kallor-israel-oroliga-att-trump-ska-trottna-och-sluta-vilket-avtal-som-helst/a/QJ5OLV
Då får israel skylla sig själva – krigets lagar gäller för dom också
sverige fick IG i drönarkrig
https://x.com/noelreports/status/2054513627978174860?s=46&t=Vah3JXV31B9lXwZOK5gF7w
Hade nån jätteviktig deadline här men nu är vi tillbaka, rikets säkerhet.
BBC har agendan, dom får man väl lita på.
https://www.bbc.co.uk/news/articles/c1w28qw1e0xo
Taiwan, handel, Iran.
Jag tycker ni tar detta alldeles för lätt 😀
Kör en recap –
EU försökte göra samma resa 2025 när Trump höll på som värst – vi möttes av en praoelev och en buss när USA nu fick röda mattan minus Xi själv.
Xi var också i EU 2025 om ni minns, han besökte Ryssland, Serbien, Ungern och nåt land till – var det Belarus? EU eller alla oss andra träffade han inte.
Kina har sett till så att rysslands rustningsindustri kom tillbaka och genom Nordkorea skickat obscena mängder ammunition och vapen till RU. Kina är väl så aktiv part man kan komma i UA kriget utan att direkt deltaga?
Hela 2025 försökte EU få till nåt avtal men Kina ville väl inte?
Kina har också bromsat en hel del av sånt vi behöver importera 100% av för vår industri, vet inte hur det ser ut idag.
USA har alltid lovat att försvara Taiwan med vapen och en enig analytikerkår hävdar att Kina är USAs ärkefiende.
—
Vi får se, just nu ser det ut som USA får ett bättre bemötande än vi fick iallafall?
Biggien blir vad Trump säger om Taiwan.
—
Vad skulle hända med EU om Kina höll tillbaka sådant så våra bilar och allt annat vi tillverkar bara blir 97% klara – vi är importberoende fortfarande i en hel del.
Och om Trump börjar bråka om handeln igen – tariffkrig 2.0.
Samtidigt som Ryssland härjar i östra Estland.
Och finanskrisen sveper in över världen?
Lynx,
Du skrev
Jag tänker tjata vidare om art 5 och hypotesen att parlament måste godkänna att skicka värnpliktiga utomlands. Och att detta skulle medföra att Europa inte kan möta ett reellt hot eftersom (implicit) de värnpliktiga är en så stor grupp att de behövs för att formera styrkor på divisionsnivå.
Så summa summarum, europeiska nato är nästan uteslutande anställd förutom Finland. Och eftersom rn attack på ett annat natoland ska betraktas som en attack på det egna landet anses det tillåtet att skicka värnpliktiga utomlands, även om det förs olika diskussioner som har initierats av politiska rörelser som är negativa till Nato.
Jag tycker detta är väldigt viktigt och har gjort en ansats att förstå det – i slutändan är det enda som räknas mängden trupp på plats i Baltikum och hur snabbt eller hur?
För lite för sent vinner man inga krig med så allt annat är irrelevant.
Du föreslår att om nån baltstat får en artikel 5 trigger och ber om hjälp sker följande – NATO aktiverar artikel 5 för ett geografiskt område till exempel Estland och alla NATO länder beslutar sedan snabbt om att deltaga efter bästa förmåga – ryssjävlarna kastas ut?
Är det ungefär så?
—
Nu gör jag ett försök till att bryta ned detta och mängden trupp + tid är det som är intressant som sagt.
1.Estland ber om hjälp för enligt dom står det ryska förband i östra Estland. Ryssland kallar esterna loppbitna hundar som ljuger men erkänner att det är rysktalande boende i estland som inte längre klarar av förtrycket.
Ryssland gör också klart att om något enda NATO land kör in en enda soldat i Estland blir det kärnvapenkrig på sekunden.
Ryska flottan ligger och guppar på internationellt vatten just utanför Estland, det rör sig på öarna i skärgården och över Suwalkigapet flyger det massa drönare som ryssarna hävdar är polska.
-det här är nog ett troligt scenario för hur det startar upp, kommer lite varningar innan men på nån vecka har vi nått hit och vi är REAKTIVA.
2. Estland har NATO, EU avtalet och bilaterala avtal med olika länder i Europa. Att läsa sig till detta är inte det lättaste men om jag nu förstå detta rätt – även de europeiska brigaderna skickas dit efter Artikel 5 aktiverats så vi har inga egentliga avtal som springer före en artikel 5 (jag trodde det).
Fråga – kommer alla vänta tills NATO aktiverat Artikel 5 eller finns det något som springer före?
3. go, go, go – krig.
Nu skall alltså alla medlemsländernas representanter enhälligt rösta för Artikel 5, Bulgarien fick precis en prorysk regering, Fico i Slovakien är prorysk och Turkiet har tidigare lutat åt Ryssland – ingen aning var dom står idag.
Trump – jag gillar victoryparfymen och guldskorna men börjar oroa mig lite för hans vilja att tvåla till Ryssland.
Fråga – vad händer om ett land röstar nej?
Om jag lyckas förstå detta så blir det då ingen Artikel 5 aktiverad?
4. vi utgår nu ifrån att Artikel 5 blivit aktiverad och att det nu är upp till enskilda länder att bidraga med det dom kan.
Du har förklarat att i Sverige kan regeringen fritt foga alla försvarsmaktsanställda som ej är värnpliktiga.
Fråga – gäller det också alla andra länder i NATO?
Men regeringen behöver besluta sig om det och då är det under ett regeringssammanträde där vi har 24 ministrar som röstar och nån har utslagsröst, statsministern?
Är det enkel majoritet som gäller?
Fråga – har några länder till exempel Sverige för-röstat om insats och delegerat ned till försvarsmakten när det gäller Baltikum?
5. tid och numerär.
Hur mycket trupp kan Sverige realistiskt skicka?
Ökar hotnivån till detta är ju Gotland skyddsvärt tillsammans med Åland och Öland, vi behöver kuppförsvar och lite annat kvar. Vi har ju dessutom åtagit oss en uppgift i finska Lappland.
Nästa fråga är hur fort – så som jag uppfattar hela processen är vi reaktiva och det betyder per automatik att Suwalkigapet är stängt och östersjöflottan + flyg är till sjöss.
—
Artikel 5 är inte geografiskt låst alls så vi kan tvåla till Ryssland varhelst dom dyker upp men har jag fel om vi egentligen direkt kommer gå från att skicka trupp till Estlands försvar över till att vi föst måste bekämpa ryska flottan, östersjöflyget och alla spetznazpatruller som finns på alla öar – sen kan vi få in vår trupp i Estland?
Samma med Suwalkigapet som är en drönarbisvärm och avståndsminerat.
—
Nu är jag en mycket stark förespråkare för att våra brigader borde befinna sig i Baltikum idag redan.
Ju mer jag försöker förstå av beslutsprocessen – desto starkare blir den övertygelsen.
—
Ett värstascenario är ju om länder börjar köra den gamla klassikern ”självklart kommer vi deltaga men då måste alla andra också göra det med lika mycket”.
Eller – ”vem går först”.
—
Ryssland är rätt bra på att snurra upp oss på läktaren det tycker jag vi har sett sedan 2022 och det är en förlängd arm av kalla kriget och hur dom höll på.
Först försöker dom fördröja en insats och sen när den inte går att fördröja – försöka få den att kosta oss för mycket.
Allt i hopp om att länders regeringar börjar känna att några kvadratmil skog i östra Estland är inte värt våra söners och döttrars blod.
—
Budapestavtalet, allianserna andra världskriget och vad mer?
Europa har väl börjat fundera kring detta men är vi där att vi som en organism kommer köra in våra förband i precis rätt tid innan RU hinner börja?
NATO känns mest som en bromskloss och om USA inte deltager, vilka andra än Europa kommer delta i insatsen ändå?
Där klickade jag på bild ikonen på datorn och lade till en titel – har chrome.
Varför blev det ingen bild på MXT?
Den lnk du använt ser ut så här:
https://share.google/z1K9ec0pkijupcIda
Det är inte en länk direkt till bilden utan går till sen sidan där bilden sen visas.
Försöker jag använda den länken blir det så här:
Den riktiga bildlänken (som jag inte kan skriva ut, för den omvandlas till bild) ser ut så här:
https://share.google/z1K9ec0pkijupcIda
Nu körde jag bara länken men den kan man klistra in direkt, ingen bild till.
Det där precis som ovan, inte en riktig bildlänk.
Jag ger upp ni får klara er utan Borat i baddräkt 😀
Jag fixade det åt dig så alla får njuta av borat!
Nu är det AI igen så säkert nåt fel men det här är vad jag får fram Lynx.
-Tyskland måste ha bundestag-godkännande.
-Macron får kriga efter eget huvud.
-UK går bra också.
-Finland verkar behöva parlamentet?
-Danmark – parlamentet.
-Norge – parlamentet.
-Sverige som du säger.
-USA kongressen (har ju inte direkt stoppat trump hittills men gör det SÄKERT i Baltikum).
-Polen – parlamentet.
Stämmer detta?
https://x.com/balt_security/status/2054643379825516589?s=46&t=Vah3JXV31B9lXwZOK5gF7w