Här följer en rapport av de ryska förlusterna i kriget i Ukraina. Vi går igenom de viktigaste kategorierna där vi dels tittar på hur det sett ut för hela kriget och dels tittar närmare på det senaste året för att lättare kunna se ev. trender i närtid. Statistiken sträcker sig fram till den 9 maj.
Dagens förlustrapport kommer att postas längre ner, som kommentar till det här inlägget.
Stort tack till Ragnar Bjartur Gudmundsson som tillhandahåller statistiken, följ honom gärna på Bluesky eller på Twitter.
Sammanfattning
Kriget har under det senaste året fortsatt med samma intentsitet. Ryssland genomför ungefär samma antal anfall och tar i stort sett samma förluster när det gäller manskap under perioden. När det gäller stridsvagnar och övrigt pansar har det inte förändrats så mycket då det låg lågt redan innan men det vi kan se är att ökningen av drönare varit enorm, både när det gäller vid fronten och när det gäller de nattliga terrorattackerna. Vi kan samtidigt ana att det ser ut att ha planat ut lite mot slutet vilket kan peka på att Ryssland nu har svårt att öka tillverkningen men det är nog lite för tidigt för att vara säker.
Ukraina slår ut mer artilleri än någonsin samtidigt som det ryska användandet minskar, vilket är lite motsägelsefullt, men det bror nog på att det är lite olika saker som raporteras. Ökningen av övriga fordon ökar men det beror nog på att Ryssland använder mindre men fler fordon.
Än så länge kan man alltså inte se någon avmattning av kriget sett ett år tillbaka, däremot har intensiteten varit högre tidigare i kriget. Ryssland ligger troligen på den nivå de klarar av att hålla och Ukraina matchar det. Ingeting i statistiken så här långt pekar direkt på att det börjat vänt till Ukrainas fördel men ingenting pekar heller på att Ryssland fått ett ökat övertag.
Ryssland fortsätter att ta några åkerlappar varje dag och behåller än så länge initiativet, men hastigheten i deras framryckning har avtagit alltmer och det är nog det främsta tecknet på att de snart nått sin kulminationspunkt och att Ukraina istället får ett övertag.
Dödade och skadade ryska soldater (KWIA)
När det gäller de ryska förlusterna av manskap för ett år tillbaka har det inte varit några större förändringar. Det har rört sig lite upp och ner runt 1000 per dag och snittet ligger på 1032. Vi har haft några enstaka dagar med riktigt höga förluster (1730) men också dagar med under 700.
Det går alltså inte att utläsa några speciella trender under det senaste året annat än att det mot slutet legat lite över medel.
Tittar vi på kriget som helhet kan man se att de nuvarande förlusterna är höga. Det har varit en period med betydligt högre förluster men samtidigt har det överlag varit lägre förluster och snittet för hela kriget ligger på 874/ dag mot för de 1032/dag som vi har under det senaste året.
Intensiteten i kriget är fortfarande hög. Det ryktas om att Ryssland inte längre kan få fram tillräckligt mycket manskap för att fylla på förlusterna. Det kanske stämmer men det är inget som syns i förlustrapporterna.
Ryska förluster av soldater i kriget i Ukraina ett år tillbaka, döda och skadade:

Ryska förluster av soldater i kriget i Ukraina från krigets start, döda och skadade, månadsvis

Ryska förluster av soldater i kriget i Ukraina från krigets start, döda och skadade:

Ryska stridsvagnar
När det gäller förlusterna av ryska stridsvagnar i Ukraina under det senaste året ser det ungefär likadant ut som för förlusterna av soldater. Det har rört på sig lite upp och ner men det går inte att utläsa någon tydlig trend. På slutet är det visserligen tvärtom mot för KWIA där förlusterna är något lägre än för hela perioden. Förlusterna per dag under de senaste 365 dagarna är endast 3,11/dag.
Det ryktas om att Ryssland inte skickar fram nyproducerade stridsvagnar utan håller på att bygga upp reserver och att det är en av anledningarna till att vi inte ser så höga förluster. Det kan nog stämma till viss del, samtidigt tror jag att de helt enkelt har svårt att få fram så många fler. De återstående vagnarna i lager är troligen till stor del vrak. Innan kriget uppskattades det att man levererade mellan 250-400 stridsvagnar per år men då skulle det gälla totalen, alltså även upprustade och uppdaterade vagnar. Hur många som verkligen var nyproducerade har jag inte kunnat hitta något siffror om.
Själv tror jag att Ryssland främst koncentrerat sig på att snabbt kunna renovera upp äldre vagnar än att bygga ut förmågan till nyproduktion.. Dels för att det går snabbast och dels för att de hade stora mängder gamla vagnar från början. En av anledningarna till att vi inte ser så många nya stridsvagnar i Ukraina kan helt enkelt bero på att det inte finns några större mängder av dem. De 1134 stridsvagnar som slagits ut under det senaste året kan mycket väl vara ungefär på den nivån som de kan få fram renoverade vagnar om lagren med gamla blir sämre och sämre.
Samtidigt tror jag mycket väl att det är så att de sparar på de nya för att bygga upp en reserv. De kan ju inte göra slut på alla stridsvagnar och låta resten av Ryssland stå oskyddat men jag tror också att det handlar om taktikanpassning. Drönare har gjort att det blivit betydligt enklare att slå ut anfallande stridsvagnar och kostnaderna ses nog som alldeles för höga och därför använder man dem i allt mindre utsträckning.
Tittar vi på hur det ser ut under hela kriget är trenden tydligt. Förlusterna av stridsvagnar är bland de lägsta under hela kriget. Det har varit kortare perioder med samma låga förluster tidigare men de låga förlusterna har nu pågått sedan augusti 2025. Snittet för hela kriget är lite mer än dubbelt så högt (7,64/dag) som under senaste året.
Ryska förluster av stridsvagnari kriget i Ukraina ett år bakåt från i dag:

Ryska förluster av stridsvagnar i kriget i Ukraina från krigets start:

Ryska pansarfordon (APVs /AFVs)
När det gäller övriga pansarfordon ser vi samma trend som för stridsvagnar. Det har inte hänt så mycket under det senaste året. Det var någon högre förluster i inledningen men har sedan i stort sett legat på samma låga nivå med 5,8 i snitt per dag.
Precis som med stridsvagnar ser vi när vi titta på hela kriget att förlusterna av ryska pansarfordon alltså är betydligt lägre nu än tidigare. Snittet för hela kriget ligger på 15,4/dag så sett till det har alltså förlusterna av pansarfordon minskat ännu mer och är nu ungefär 1/3 av snittet vilket är en större minskning än för stridsvagnar där det var närmare än 1/2.
Även när det gäller pansarfordon tror jag att samma resonemang som jag för ovan gäller. De har inte lika många i lager, men väljer förmodligen även att använda dem i mindre utsträckning och sparar säkert nyproducerade i en reserv.
Ryska förluster av pansarfordon i kriget i Ukraina ett år tillbaka från i dag:

Ryska förluster av pansarfordon i kriget i Ukraina från krigets start:

Ryskt artilleri
När det kommer till förlusterna av ryskt artilleri i kriget i Ukraina har det däremot förändrats även under de senaste 100 dagarna. Förlusterna har mer än fördubblats i slutet av perioden jämfört med början. Snittet för hela perioden är 38,5/dag medan vi på slutet är uppe över 80/dag.
Även om vi tittar på förlusterna över hela kriget ser vi att förlusterna aldrig varit högre än tidigare.
Ska man då dra slutsatsen, tvärtemot när det gäller pansar, att Ryssland kan producera eller renovera betydligt fler än för ett år sedan? Jag har svårt att tro det, däremot kan det möjligen vara så att de får hjälp av bland annat Nordkorea med leveranser men jag är tveksam även att det är det avgörande.
Tittar vi på statistiken (se längre ner) över ryska artilleriattacker ser vi i stället att de gått ner. De artilleriattacker som redovisas är sannolikt från artilleripjäser och inte mindre granatkastare (annars hade det varit betydligt högre siffror). Däremot är nog granatkastare med i statistiken för förlusterna.
Min teori är att det handlar om Ukrainas drönarförmåga som gör att de nu enkelt kan identifiera och snabbt slå ut även mindre rörliga granatkastargrupper (som dessutom inte har så lång räckvidd utan måste befinna sig nära fronten) och att det är det som står för större delen av ökningen. Snarare visar nedgången i de ryska artilleriattackerna på att de får allt svårare att få fram pjäser och säkert även ammunition.
En möjlighet är förstås att de även här har taktikanpassat sig och inte använder artilleri i lika hög utsträckning utan istället förlitar sig på drönare. De kanske även sätter nyproducerade i reserv.
Förluster av ryskt artilleri i kriget i Ukrainaett år tillbaka från i dag:

Förluster av ryskt artilleri i kriget i Ukraina från krigets start:

Ryska förluster av raketartilleri (MLRS)
Här ser vi lite samma trend som för vanligt artilleri med en ökning på slutet under det senaste året, däremot har förlusterna varit betydligt högre tidigare i kriget om vi tittar på helheten. Slutsatserna när det gäller artilleri ovan gäller även även här.
Förluster av ryska MLRS (raketartilleri) artilleri i kriget i Ukraina ett år tillbaka:

Förluster av ryska MLRS (raketartilleri) artilleri i kriget i Ukraina från krigets start:

Övriga ej bepansarade fordon (logostik)
Här ser vi en kraftig ökning det senaste året men även för hela kriget som helhet. Här är det nog fråga om en kombination. I dag ser vi att ryska armén alltmer förlitar sig på enklare fordon som motorcyklar, små bussar och lastbilar mm. De tyngre militära transportfordonen börjar nog sina och kostnaderna för att ersätta dem med civila blir hög. Samtidigt har Ukrainas drönarförmåga ökat i både kvalitet och kvantitet så man i dag relativt enkelt kan slå ut även motorcyklar.
Det är nog både frågan om en brist och en taktikanpassning från Rysslands sidan i kombination med ökade förmåga hos Ukraina.
Det är fler förluster men varje enskild förlust är troligen mindre. Tidigare slog man ut militära lastbilar och trupptranspordon medan man i dag slår ut motorcyklar.
Förluster av ryska obepansrade fordon i Ukraina ett år bakåt från i dag:

Förluster av ryska obepansrade fordon från krigets start:

Specialutrustning
Förlusterna av specialutrustning har varit låga under de senaste året, men vi ser möjligen en lite ökning på slutet, men det är förmodligen fråga om tillfälligheter. Tittar tillbaka till när kriget i Ukraina startade kan man se att förlusterna länge ökade men att vi nu är inne i en periode med väldigt låga förluster.
Det kan vara ett tecken på att Ryssland har svårt att få fram t.ex större radardkomplex som fordon osv. eller att de helt enkelt inte vågar placera dem nära fronten. Det kan även var så att Ukraina har slagit ut det flesta av alla fast anläggningar och att Ryssland inte återuppbygt dem, så det helt enkelt är svårare att hitta mål. Svårt att dra några slutsatser.
Förluster av rysk specialutrustning i Ukraina ett år tillbaka:

Förluster av rysk specialutrustning från krigets start:

UAVs, obemannade flygande drönare
De senaste året visar en massiv ökning av förlusterna av större drönare, samtidigt verkar toppen ha nåtts och på slutet ser vi stora fluktuationer. Det blir ännu trydligare hur stor ökning det handlar om när man tittar på kriget som helhet. Det är uppenbart att Ryssland kraftigt ökat användningen men även att Ukrainas försvar hänger med och klarar av ett skjuta ner större delen av alla UAVs. Det är svårt att bedömma hur mycket Rysslands produktion av tex. Shaheds kan fortsätta att öka. De är billiga och relativt enkla att producera. Här är det livsviktigt att Ukraina kan utöka sin förmåga och att de får all hjälp de behöver.
Kan Ryssland fortsätta i öka i samma takt riserkar Ukraina att få både infrastruktur, energiproduktion och även sin industri (militär som civil) sönderslagen.
Dessutom tär de ständiga attackerna med civilia offer på befolkningen. Undersökningar visar att allt fler vill se fredsförhandlingar även om de flesta fortfarande inte är villiga att ge bort land till Ryssland.
Förluster av ryska UAVs i kriget i Ukriana ett år tillbaka från i dag:

Förluster av ryska UAVs från krigets start:

Ryskt luftvärn
Här finns det inte så mycket att säga. Ukraina fortsätter att slå ut ryskt luftvärn i ungefär samma takt som de gjort under helt kriget. Det handra oftast om mellan 0 till 3 per dag och då är 0 vanligast. Snittet över hela kriget är 0.88 och för det senaste året något lägre med 0,59.
Förluster av ryskt luftvärn i kriget i Ukraina ett år tillbaka från i dag:

Förluster av ryskt luftvärn från krigets start:

Ryska artilleriattacker
Här sträcker sig statistiken 250 dagar bakåt och man ser att det sakta minskar. Från ca: 5000 per dag ner till ca: 3 000 per dag. Det finns ingen förklaring när det gäller sifrrorna men jag drar slutsatsen att det avser tyngre artilleri och inte enklare granatkastare med kort räckvidd.
Om nedgången beror på brist, taktikanpassning eller om det sparas som reserv resonerar jag kring längre upp så jag upprepar inte det här.
Ryska artilleriattacker de senaste 250 dagarna:

Ryska självmordsdrönare
Tvärtom jämfört med ovan så ökar istället användandet av drönare kraftigt. Här har man gått från drygt 5000 för 250 dagar sedan att ligga strax under 10 000 den senaster tiden. Precis som Ukraina satsar Ryssland alltmer på FPV drönare och vi kommer nog att få se de här siffrorna att fortsätta öka framöver.
När det gäller drönare är förmodligen Ryssland beroende av Kina, den övre gränsen beror nog på Kinas produktionsförmåga och Rysslands förmåga att betala för komponenterna (montering gör de säkert själva).
Ryska självmordsdrönare de senaste 250 dagarna:

Ryska flyganfall och KAB
De vanliga flyganfallen ligger på en ganska stabil nivå på runt 70 per dag. Användandet av KAB har däremot ungefär fördubblats de senaste 250 dagarna men vi kan även se att det verkar ha planat ut och stabiliserat sig de senaste månaderna. förhoppningsvis har ryssarna nått toppen av sin förmåga så vi slipper se ännu högra sifrror framöver. Observera att den röda linjen som avser KAB är sjudagars genomsnitt. Vi har haft dagar där Ryssland fällt över 300 st.
Ryska flyganfall och KAB de senaste 250 dagarna:

Stridssammandrabbningar
Antalet stridssammandrabbningarna varierar kraftigt över tiden men har inte i stort förändrats så mycket det senaste året och det stämmer rätt väl även när det gäller de ryska fölusterna av manskap.
Stridssammandrabbningar ett år tillbaka

Erövrade landområden
Här visas bland annat hur stor landareal som Ryssland respektive Ukriana erövrat (eller snarare återerövrat när det gäller Ukraina), det är de röda staplarna. Sedan årsskiftet har det gått allt långsammare för Ryssland och vi ser även att Ukraina återtagit en del. Visserligen är sista stapeln för april något högre men min tolkning är att Ryssland får att svårare att fortsätta framåt samtidigt som man fortsätter ta samma höga förluster,


Ryska förluster i Ukraina 2026-05-14
SLAVA UKRAINI
Tack MXT! Mycket intressant!
Tack!
Tack! Intressant överblick.
👍
👍👍👍
Tack för genomgången. Mycket intressant.
👍
Johan!
Jag kollade på dina bildförsök i går. Problemet beror på att du inte får med dig den riktiga bildlänken utan länken till sidan där bilden visas.
Bildänkar slutar alltid med bildens namn plus en . och filändelsen (som visar vilken typ av bild det är). Vanligast är png och jpg men webp är också rätt vanligt.
Namnen på bilderna beror helt på vad de döpts till. Men adressen ska alltså sluta ungefär så här:
putin-kissar-i-motvind.jpg
img03504.png
76BvDf83.webp
trum-mordar-barn.jfif
Slutar inte adressen/länken med .jpg eller någon annan variant är det istället en länk till själva sidan där bilden visas och det kommer inte att fungera.
Jag testade din Boratlänk med min Android.
Den såg ju ut så här:
https://share.google/z1K9ec0pkijupcIda
Det är ju en kortlänk som sedan skickar en vidare till sidan med en annan längre adress och där finns sedan bilderna upplagda men det är som sagt en sida och inte en bildlänk.
Om jag går till den länken på min mobil kan jag inte heller direkt få tag på bildlänken för någon av bilderna. Däremot kan jag klicka på bilden och hålla nere någon sekund och får då några val. Det ena är ”Öppna bilden i en ny flik”.
Gör jag det så får jag en ny flik där bilden med sin riktiga adress har öppnats direkt. I den fliken kan jag då välja Dela och sedan kopiera adressen och sedan klistra in den på sajten.
Det är onödigt krångligt men fungerar.
Det är alltså inte något fel på webbplatsen, det är mobiltelefonerna som utformas för att vara lättanvända och då med begränsade funktioner.
Samtidigt vill de gärna hjälpa en att dela så det finns en miljard alternativ för att enkelt dela till olika sociala medier, men inte att snabbt kopiera bildens länk/adress.
Nu jobbar jag hemifrån, och iPhonen ligger på jobbet så jag kan tyvärr inte kolla om jag kan hitta något bra sätt att lösa det med den´just nu.
** Ryska missiler och drönare bombarderar Kiev under natten; minst 3 döda, 40 skadade när räddningsinsatser fortsätter **
https://kyivindependent.com/explosions-rock-kyiv-as-russias-mass-daytime-drone-strike-becomes-large-scale-missile-attack/
** Polen skickar upp jaktplan för att avbryta ryskt spionplan i Östersjön – en ’provokation.’
Polens försvarsminister Wladyslaw Kosiniak-Kamysz sade att den ”aggressiva handlingen” var avsedd att testa Polens luftförsvarssystem. **
https://kyivindependent.com/poland-scrambles-jets-to-intercept-russian-spy-plane-in-baltic-sea-provocation/
Står i artikeln att de har transpondern avstängd.
Har aldrig sett en Il-20M med transponder på för det är svårt att slå på en utrustning som inte finns i flygplanet.
De flesta ryz flygplan har inte utrustningen installerad!
Väldigt väl avstängd transponder! 😄
Visste inte att de var utan.
Nej det är inte allmänt känt. Bara för att alla västflygplan har det antar de att alla ryz flygplan har det också vilket inte är fallet.
Off-Topic, USA och Kina
”Kinas president Xi Jinping säger att förhandlingarna med USA på torsdagsmorgonen fått ”till största delen balanserade och positiva resultat”, enligt ett uttalande i kinesiska statsmedier.
Han utfärdar också en skarp varning: Om USA ”missköter” frågan om Taiwan i förhandlingarna kan det leda till en ”väldigt farlig situation”, som i slutändan kan leda till en öppen konflikt.
– Han varnar i tydliga ordalag den amerikanska sidan för att strula, säger den geopolitiska analytikern Joe Mazur till Reuters.”
https://omni.se/xis-varning-strul-om-taiwan-kan-leda-till-konflikt/a/JO6wLJ
Som jag misstänkte, man vill inte förlora affärer i Kina.
Sen vill de väl helst även göra dem beroende av amerikanska lösningar istället för att de ska utveckla egna. Blir intressant att se om de kinesiska företagen även lägger några beställningar.
Oavsett går väl en poäng just nu till Kina när USA gett med sig, men köper Kina stora mängder är det förstås troligen USA som vinner på det i slutändan.
Undrar om Nvidias aktier stiger nu.
” Tio kinesiska bolag har fått grönt ljus från USA att köpa Nvidias näst mest avancerade AI-chip H200, rapporterar Reuters med hänvisning till källor.
Bland bolagen finns techjättar som Alibaba, Tencent, Bytedance och JD.com. Även Lenovo och Foxconn finns med på listan. Företagen får köpa chipen direkt från Nvidia eller via mellanhänder, och totalt tillåts inköp av upp till 75 000 chip.
Hittills har dock inte ett enda chip levererats, enligt Reuters. Detta då kinesiska bolag ska ha avvaktat med beställningar efter påtryckningar från Peking.”
https://omni.se/uppgifter-tio-kinesiska-jattar-far-kopa-nvidias-ai-chip/a/L46Q34
”Russia conducted a missile and drone attack overnight. Shot down:
652/675 Shahed and other type drones
0/3 Kh-47M2 Kinzhal aeroballistic missiles
12/18 Iskander-M/S-400 ballistic missiles
29/35 Kh-101 cruise missiles
The impact of 15 missiles and 23 drones on 24 locations was recorded. ”
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3mlsg2vb7hs2g
De ryska U-båtarna sitter nu fast i näten 😄
** Ryssland har börjat skydda ubåtar ända 7 400 km från Ukraina, med Vantor-satellitbilder som visar anti-drönarnät över 2 kärnvapenubåtar vid Rybachiy marinbas på Kamchatka. De täckta fartygen är ubåtar av Borei- och Borei-A-klass, med improviserade drönarförsvar runt dem. **
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3mlsgheklh22g
** Satellitbilder visar en stor brand vid Astrakhan gasbehandlingsanläggning efter en ukrainsk drönarattack. Branden är centrerad vid det öppna svavelupplagringsområdet och järnvägslastningspunkten, med många brandbilar synliga i närheten. Anläggningen är också kraftigt täckt med anti-drönarnät. **
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3mlsgznaj7s2g
N Slobozhansky 4↗️
S Slobozhansky 22💥↗️
Kupyansk 1
Lyman 6
Slovyansk 1
Kramatorsk 3
Kostjantynivka 14💥↘️
Pokrovsk 36💥💥
Oleksandrivskij 0
Huliaipole 32💥💥↗️
Orikhivsk 8↗️
Prydniprovskij 2↗️
Localized 129↗️
Unlocalized 112↗️
Total 241↗️
Ratio unloc/loc 0.87↘️
Diagram:
https://x.com/coxoxoffoxoffic/status/2054868648066515168?s=20
UA anfall är högre eller hur?
Håller dom sig över 100 ett tag klockade du väl UA offensivstart till 12 Maj?
Tror offensivstart är tidigare, kring 8 maj, enligt analys av majdatan ((:
The Ukrainian side has roughly doubled. May 1–7 averaged ~47/day (range 38–57). May 8–14 averaged ~87/day (range 56–121). That’s not drift — it’s a step change starting May 8. ((
Snyggt 205 👍
UA håller helt tyst så inget vält twitter i år
Har DenGamle fått i uppdrag att rensa ett minfält? Han kanske längtar tillbaka till sin torpedtub?
Såg att han förstärkt rullatorn så inte omöjligt.
👍
Bra inlägg 👍
+1
-1: MXT säger att ”Ryssland genomför ungefär samma antal anfall”. Mina diagram visar annat. Nivån på ryska anfall är stadigt sjunkande. Däremot har de ukrainska anfallen ökat i motsvarande grad som de ryska fallit och därför är totalen ungefär densamma. Men det är inte samma som att de ryska anfallen ligger kvar på samma nivå då totalen inte visar endast ryska anfall. Rapporterna antyder att de minskat.
Analys med Claude:
The 28-day average peaked at 201 in early May 2025 and again at 179 in early December 2025 (winter energy campaign). It’s now sitting at 113–117, the lowest sustained level in the entire 12-month window.
Forts.
1. May–Jul 2025: high-intensity spring/summer campaign, AVG28 in the 165–200 range, with single days up to 259.
2. Aug 2025–Feb 2026: oscillating around 140–180, with the winter peak in late Nov/early Dec (single-day max 283 on Nov 29, 2025; 261 on Feb 1, 2026).
3. March 2026 onward: sharp step-down to ~115 and flat for ~10 weeks. This is a new baseline, not a temporary dip.
Forts.
The decline started around mid-February and was complete by mid-March. Whatever drove it — depleted missile stocks, shift to drone-heavy lower-count tactics, redirection of assets — it’s now sustained long enough to be structural rather than operational.
Forts.
The UA surge is happening into this lower RU baseline, which is why the ratio is moving so fast.
Vi kanske skall byta ut MXT mot Claude? Så kan Claude fixa bilderna åt dig också!
Jag ser inte förhållande mellan lokaliserade och olokaliserade anfall som tillräckligt säkert fastställt och även om det är Ukraina som skulle stå för större delen av anfallen deltar ju ändå Ryssland i de striderna och det är Ryssland som fortfarande går framåt så min slutsats är ändå relevant.
Dessutom utgick jag från data ett år tillbaka i analysen. Det går inte att titta hur långt tillbaka som helst för att se trender i nutid.
Får man förresten fråga hur din prompt till Claude såg ut?
Det finns väldigt lite data att hitta som tydligt pekar ut enbart ryska anfall så jag blir lite nyfiken.
Hej, jag skickade in datan (kalkylark) som jag samlat sedan 1 maj, uppdelad per frontavsnitt, summering av dessa, angivna totalen. Dvs samma info som jag redovisar ovan och andra morgnar, men hela perioden, över ett år. Dvs datan som ligger till grund för diagrammen. Man kan skicka upp även dessa diagram i prompted och få ungefär samma analys.
En motfråga: ser du att de olokaliserade anfallens ökning sammanfaller med att Ukraina tar mark (det gula i sista diagrammet)? T ex oktober 2025 hade en topp ilolaliserade som slogs först häromdagen. Ökningarna beskrivna av Claude ovan sammanfaller med ukrainskt återtagande av mark.
Men visst, det är inte bekräftat av AFU. Men osintare som Girkin har varit inne på denna förklaring (olokaliserade förklaras av OPSEC – ukrainska anfall redovisas ej geografiskt, men i totalen). Samma förklaring kan man få av Claude:
”Kvoten mäter sannolikt förhållandet mellan totalt antal stridsincidenter och rent defensiva “vi avvärjde N anfall”-händelser per sektor. Det Generalstaben underrapporterar i sektorsbrytningen, men räknar in i rubriksiffran, är:
1. Ukrainska offensiva stormaktioner (växer linjärt med motoffensivens intensitet — förklarar nästan hela trenden)
2. Drönarengagemang i grå zon som inte attribueras till en frontsektor
3. Inomstadsstrider i halvockuperade städer (Pokrovsk, Kupjansk) där “sektor” är meningslöst
4. Sabotagegruppskontakter bakom egna linjer
5. Deep strikes och asymmetriska operationer som inte är frontkontakter
Förklaringen är konsistent med:
• Den månadsvisa medianökningen följer motoffensivens kronologi
• Diskreta hopp efter Pokrovsks fall (nov-dec 2025) och 2026-motoffensivens start (feb 2026)
• Den fortsatt stigande trenden under april–maj 2026 stämmer med att motoffensiven fortgår”
Claude’s punkt 2 och 3: borde ändå kunna rapporteras per sektor. Datan kommer jubeimligen från en sektor, oavsett drönarattack i grå zon, eller strid i bebyggelse. Annars räknar man väl det inte alls.
Jag har inte full tillgång till dina data så jag kan detaljstudera den för att tex göra jämförelser för att se om det korrelerar med annan data.
Dina skärmdumpar är för lågupplösta för att man ska kunna se datumen osv.
Nu orkade jag inte skärmdumpa allt från Ragnar.
Här har vi en strike ration för artilleri, MLR och flyganfall (sista veckan är förstås låg för att den inte är avlsutad än) och här kan man inte direkt se någon tydlig trend på att det skulle ha vänt. Lite mer gult i diagrammet men det röda ligger och pendlar runt genomsnittet.
Allt handlar ju inte om markstrider, tittar vi på användatet av drönare (uppe i mitt inlägg) ser vi ingen minskning där heller och drönare är väl i dag nästan den viktigaste komonenten.
Sen finns även diagrammet nedan, och där kan man se att ration när det gäller förlusterna av utrustning faktiskt vänt men då bara sista månaden.
Överlag ökar ration till Ukrainas fördel när Ryssland anfaller och tvärtom.
Men det ett undantag och det är hösten 2022 när Ukraina återtog stora områden och Ryssland flydde.
Ökningen på slutet kan alltså lika gärna tolkas åt båda hållen men vi har inte sett Ukraina göra några större genombrott. Positivt är det oavsett och det kan bero på att ukraina anfaller. Men jämför vi med dina siffror har väl ration förändrats under längre tid?
Samtidigt är den här tabellen baserade på Oryx, tidmässigt kan det alltså vara osäkert beroende på hur mycket de haft att göra och hunnit med.
Den kan både stödja och inte stödja teorin om att det är Ukraina som nu har initiativet och att Ryssland inte längre genomför lika många anfall.
Men jag håller mig i fortsättningen till ”Ryssland genomför ungefär samma antal anfall” det är inte min sak att bestämma vad bloggen skall dra för slutsats.
Äh, kom igen nu!
Det är bara jag som går igenom statistiken och drar mina slutsatser i från det.
Det är inte någon slags officiellt ställningstagande från bloggen som alla ska tvingas hålla med om.
Det är bra att du ifrågasätter, men du får ju räkna med att jag försvarar min ståndpunkt.
Tanken med att tillåta kommentarer på en blogg är ju att diskutera och stöta och blöta saker så att läsarna sedan kan bilda sin egen uppfattning.
Fortsätt ifrågasätt och argumentera.
Där kom tacket för 9 Maj eldupphöret.
Samma visa varje år – löjligt
Har litauens regering fallit?
Ja det har den 😐
Men det var Lettland.
Fråga – om ett land inte har en regering kan dom då åberopa NATO artikel 5 om dom behöver?
Kan ett Natoland vars regering slagits ut av en ockupationsmakt åberopa Artikel 5? Lex Kyiv 22 februari 2022..
Trist.
”Den svenska artilleripjäsen Archer från BAE Systems väljs bort i en brittisk upphandling. Det skriver DI.
I stället väntas valet falla på RCH 155 med en beställning på totalt 72 exemplar, i en affär värd runt motsvarande 13 miljarder kronor. Systemet tillverkas av ett konsortium samägt av tyska Rheinmetall och fransk-tyska KNDS.
Beskedet var samtidigt väntat, då Storbritannien strax före årsskiftet tecknade ett mindre avtal med Tyskland om två testversioner av RCH 155, noterar tidningen.”
https://omni.se/svenska-archer-nobbas-i-brittisk-miljardaffar/a/Ok615V
AP – Sverige fick totalstryk av UA drönargrupper.
Svenska försvarstwitter kan dra åt helvete – dom försöker få det till att det är en rysk påverkan.
ÖB säger att vi måste lära oss.
Det här är redan bortom akut nu och Sverige ligger säkert längre fram än många andra länder i Europa.
Varför vi inte utbildat oss brett i Ukraina redan är för mig ett stort mysterium.
https://x.com/ap/status/2054581234030854191?s=46&t=Vah3JXV31B9lXwZOK5gF7w
Kina lovar hjälpa Trump med Iran.
vad tror ni dom fick i utbyte?
Var hittar du det?
Xi lovade att köpa Trump coins och 10 000 gyllene skor? (Förresten, var det inte de där skorna som var tillverkade i Kina?).
https://edition.cnn.com/politics/live-news/trump-china-visit-xi-meeting-hnk
Putin på väg till Kina nu i Maj.
Du läste väl gårdagens trådkommentarer Lynx om vår diskussion?
Xi träffar både Trump och Putin i Maj.
Sista mötet blir väl alla tre samtidigt kan man gissa?
Sen gör Taiwan en Hong Kong?
När man vill ha fred gäller det att man förbereder sig för krig INNAN det kommer – det är bara Finland som gjort det i vanlig ordning.
Resten av Europa är frånkörda.
Hett tips – låt vår bataljon stanna i Baltikum hela året, förstärk med lätta bataljonen och sen får danskarnas komma dit enligt schema i sommar.
Såg svaret om bilderna och schysst av dig att posta din baddräktsbild också 👍
När man kan trycka på knappen bild så laddas en bild upp från telefon eller dator då jädrar kommer det bilder från mig 👍
UA sköt ned förvånansvärt lite i denna attack – några ideer varför?
Trump har stoppat patriot?
UA har akut brist?
95% är väl inte så dåligt?
Drönarna eller robotarna?
Robotarna kom väl igenom?
Belarus har haft 42 militärövningar i år
Tack för intressant inlägg MXT.
Tack!
Intervju med kontroversiella Palantirs VD i SVD.
Hårda domen: Europa ligger tio år efter.
Europa ligger minst ett decennium efter i den militärtekniska utvecklingen. Den brutala domen levererar Palantirs vd Alex Karp i en intervju med SvD. Han säger samtidigt att Sverige sticker ut positivt – och avslöjar vad han önskar av Ulf Kristersson.
Publicerad: 14 maj 2026 06.42
Det första besöket skedde i juni 2022. Alex Karp korsade gränsen till fots och fortsatte sedan mot Kiev i en konvoj eskorterad av vad han beskriver som gerillasoldater. Längs vägen låg utbrända bilar och stridsvagnar. Under den drygt tio timmar långa bilresan från den polska gränsen var känslan, enligt Karp, att de döda just hade begravts.
Nu har Alex Karp just återvänt från sitt andra besök i Ukraina sedan den fullskaliga invasionen.
– Man kunde knappt märka att vi inte var i Polen längre, säger han.
Den allra största skillnaden låg i den ukrainska attityden.
– 2022 var känslan att vi nog inte överlever, men vi kommer kämpa till slutet. Nu är den allmänna känslan att vi kommer att segra.
Alex Karp är inte vilken företagsledare som helst. Som medgrundare och vd för Palantir har han blivit en av de mest inflytelserika personerna i både Silicon Valley och i försvarsindustrin. Under hans ledning har Palantir blivit en viktig leverantör av mjukvara till både militärmakter och andra myndigheter – och ett ytterst kontroversiellt bolag. Palantir har bland annat anklagats för att bidra till Israels krigföring i Gaza, och att kartlägga personer åt den amerikanska migrationspolisen ICE.
Det här är första gången Alex Karp intervjuas i svenska medier.
Palantirs roll i Ukraina
Intervjutiden flyttas flera gånger – att få loss en börs-vd ur en krigszon visar sig inte vara helt enkelt. När den blir av görs den tillsammans med journalister från danska Berlingske och nederländska De Telegraaf. Av säkerhetsskäl får inget publiceras förrän Karp och hans team har lämnat Ukraina.
Sju minuter efter utsatt tid dyker Palantir-vd:n upp i videomötet. Han samtalar med någon utanför bild.
– Vi var hos den här drönartillverkaren… Oj, jag kan inte berätta den här historien nu, säger Karp när han ser de tre journalisterna på skärmen.
Palantirs roll i Ukraina är inte bara att ge militären en bättre lägesbild. Bolaget jobbar också med minröjning, krigsbrottsutredningar och träning av AI-modeller på verkliga stridsdata.
Den främsta framgången är kanske programmet Brave1, som samlar in data från Ukrainas drönare. Palantir uppger att fler än 80 olika AI-modeller har tränats i att exempelvis känna igen konturen av en rysk Shahed-drönare, och enligt bolagets Europachef Louis Mosley kan landet i dag bekämpa 95 procent av drönarna. Genom Brave1 kan också datan tillgängliggöras för partners i europeisk försvarsindustri. Palantir äger mjukvaran, Ukraina äger datan.
Alex Karp säger att Ukraina utkämpar ett datadrivet krig.
– De tittar på mått som antal dödade per kvadratkilometer, följer varje insats och matar in den i systemet för att få en ständig återkoppling. De bryter ner det på enhetsnivå, så att varje enhet får den utrustning de behöver.
Men vad nästa steg i hjälpen till Ukraina innebär konkret vill han inte gå in på.
– Vi vill ge Ukraina infrastrukturkomponenter. Vad det innebär är inte lämpligt att jag pratar om här.
Möte med Zelenskyj
Efter besöket skriver Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj på X:
”Vi diskuterade områden för teknisk utveckling – både kopplat till militära operationer och civila behov. Vi kom överens om att våra team ska hålla kontakten.”
Försvarsminister Mykhailo Fedorov fyller i:
”I dag definieras vårt partnerskap av konkreta resultat: från avancerad analys av luftangrepp och AI-driven underrättelsebearbetning till precisionsplanering av anfall djupt inne på fiendens territorium.”
Alex Karp är iklädd lila skjorta, med det krulliga håret på sned. Han kastar sig snabbt mellan olika samtalsämnen – från uppväxten i en pacifistisk vänsterfamilj till hur tråkiga många företagsledare är – och ger intryck av att tala helt spontant.
Palantir-vd:n beskriver relationen med Ukraina som tillitsfull. Till en början hjälpte Palantir landet utan att ta betalt. Hur marginalerna ser ut numera är inget bolaget redovisar öppet, men Karp säger att anledningen till att stötta Ukraina varken är att tjäna pengar eller testa ny teknik.
– Det största värdet i att hjälpa Ukraina är att våra anställda vill att vi ska göra det, och mår bra av det.
Han fortsätter med att säga att vi européer inte förstår hur debatten i USA ser ut.
– Ni ser på det så här: USA/Iran – kontroversiellt. Israel — superkontroversiellt. Ukraina – inte kontroversiellt. Men att hjälpa Ukraina är väldigt kontroversiellt i USA. Ni kan bara föreställa er vad jag måste försvara. Det borde inte vara så, men så är det.
Karp: Europa måste vakna
Hans huvudbudskap på väg hem från Ukraina är enkelt: Europa behöver vakna.
– Som läget är nu ligger Europa ett decennium efter, minst, när det gäller försvarsteknik. Den enda delen av Europas försvarsindustri som håller nivån är Ukraina.
Alex Karp hör till de mest ideologiska och frispråkiga tech-vd:arna i världen. I sin bok ”The Technological Republic” argumenterar han för att mjukvaruindustrin måste hjälpa USA och dess allierade att bygga militär styrka, och han driver på utvecklingen av AI för militära ändamål. På svenska debattsidor har han beskrivits som mannen bakom ett ”skurkmanifest”, och anklagats för att ha en ”sjuk världsbild”.
– Jag tror verkligen att Europa behöver ha förmågan att försvara sig självt, även om det på sätt och vis går emot mina egna affärsintressen. Jag har inga problem med att stötta sådant som inte ligger i mitt eget intresse.
Vad tänker du om den växande oron i vissa europeiska länder för att bli beroende av amerikansk teknik?
– Det är något Europa självt måste reda ut. Suveräna stater behöver en plan B om allt går åt helvete. Även om du litar blint på mig – och jag tror att Ukraina har högt förtroende för oss baserat på vad vi levererat – så måste du ändå ha ett alternativ ifall jag blir påkörd av en bil eller ändrar mig.
I fjol uppstod problem i Ukraina när tillgången till viss amerikansk underrättelseinformation ströps. Blev de någonsin avskurna från era produkter?
– Grundarledda företag har en stor nackdel: man måste leva med våra åsikter. Jag tänker inte skära av någonting för Ukraina, och det har vi heller aldrig gjort.
Vad Sverige kan lära sig
För Alex Karp visar Ukraina att en ny typ av krigföring fungerar. Drönare och fjärrstyrda markfordon minskar risken för soldater och gör mjukvaran allt viktigare. Det som fungerar bäst, säger Karp, är små enheter med integrerad teknisk personal.
Hans budskap till länder som Sverige är att teknisk kunskap måste behandlas som en bristvara.
– Man har inte råd att sätta vapen i händerna på sina ingenjörer, även om de själva vill det – de måste arbeta i teknikenheterna. Det är väldigt viktigt.
Sommaren 2025 träffade Karp och medgrundaren Peter Thiel Sveriges statsminister Ulf Kristersson för att diskutera Sveriges AI-strategi. Nu säger Karp att han fört fram ett tydligt budskap i privata samtal med många europeiska regeringschefer.
– Det är avgörande att ha någon som rapporterar direkt till statsministern, som förstår de här frågorna och kan bygga ett särskilt system för att ställa om. Annars kommer reformerna ta tio år till. Det är det som är Rysslands problem.
Lyssnar regeringscheferna på dina råd?
– Oftast inte.
Mörk bild av Tyskland
Enligt Karp är det mindre länder som Sverige, Danmark och Nederländerna som utgör Europas bästa hopp.
– Era underrättelsetjänster – vissa av dem vet ni inte ens att de existerar – är små och extremt kompetenta. Era väpnade styrkor är små och väldigt kompetenta. Ni har mer flexibla upphandlingssystem. Ni kan få det att fungera.
Karp är amerikan med tyskt ursprung, pratar flytande tyska och doktorerade i social teori på Goethe-universitetet i Frankfurt. Men han har en mörk bild av både Tyskland och Frankrike.
– De har mycket större byråkratier och stora ekonomiska intressen i försvarsindustrin. De säger inte: vi upphandlar företag X trots att vi vet att det är sämre än företag Y. I stället låtsas de att företag X har en bättre produkt. Och det är mycket farligare.
– Om Europa ska reformeras militärt är det de mindre länderna som kommer att göra det.
Innan Alex Karp hastar vidare till nästa möte hinner han också med en ovanlig komplimang – riktad till Sverige.
– Ni har faktiskt en riktig techsektor. Det är annars ett enormt problem för Europa.
https://www.svd.se/a/pBd46G/palantirs-vd-alex-karp-europa-ligger-tio-ar-efter-i-militar-teknik
Jag är orolig för vad som händer efter valet i höst. Det vi ligger före i nu kan snabbt ändras med fel partier i regeringsställning.
Jo, skulle vänstern vinna och med liten marginal så VP och MP kan styra och ställa kan det gå helt snett. Risken finns förstås även om S klarar sig mer själva, men jag tror ändå de förstår allvaret och inte kommer att göra några större förändringar.
Såg precis den här.
”Sverige måste ta erfarenheterna från försvarsövningen Aurora 26 på djupaste allvar. Det säger Socialdemokraternas försvarspolitiske talesperson Peter Hultqvist efter rapporterna om att svenska soldater ”krossats” av ukrainska drönarpiloter i ett simulerat scenario på Gotland.
Här finns en tydlig brist, anser S-toppen.
– Vi har länge haft ett behov av att göra betydligt mer på drönarsidan än vad vi gör.
Hultqvist tycker att regeringen redan gör vissa saker bra, men att det inte är tillräckligt. Han vill bland annat att värnpliktiga drönarutbildas och att samarbetet med andra länder stärks.”
https://omni.se/s-toppen-ukrainsk-kross-bor-tas-pa-djupaste-allvar/a/QJ52lq
Jag har noll förtroende för Hultqvist efter att han stod på presskonferens o sa att om SD får vara med o bestämma är det ett hot mot demokratin.
Jag håller med 😬
Tack för intressant inlägg! 👍
Syftade till Pehrs inlägg längre upp.
Viss anknytning till ämnet.
Mistral skulle kunna vara vår Plan B om vi vill slippa beroendet av USA. Tyvärr är de väl inte fullt så vassa än att de kan konkurrera.
”EU letar en smula desperat efter en kraftfull AI-modell fokuserad på cybersäkerhet efter att det amerikanska bolaget Anthropic nekat unionen tillgång till deras omtalade modell Mythos. Det skriver Semafor.
Mythos har skapat stor uppmärksamhet och oro eftersom den påstås kunna utföra avancerade cyberattacker mer eller mindre på egen hand. Anthropic har själva hävdat att modellen är för avancerad för att släppas brett.
EU tittar nu i stället på avancerade cybersäkerhetsmodeller från franska Mistral och Open AI, enligt Semafor.”
https://omni.se/efter-nobben-fran-anthropic-eu-soker-ny-ai-for-cybersakerhet/a/d4vQw1
Mycket läsvärt. Tack.
Off-topic, USA, Kina Iran
Det var inte mycket till hemligstämpel om det skrivs om den.
”En hemligstämplad underrättelserapport visar att Kina drar nytta av kriget i Iran för att stärka sin position gentemot USA inom militära, ekonomiska och diplomatiska områden. Det uppger två källor för Washington Post.
Enligt rapporten har Kina bland annat sålt vapen till USA:s allierade runt Persiska viken när de kämpade med att försvara sig mot iranska vedergällningsattacker. Kina ska även ha hjälpt länder runt om i världen att möta sina energibehov efter nedstängningen av Hormuzsundet.
Samtidigt uppges USA:s vapenlager ha tömts i snabb takt, något som enligt rapporten kan få allvarliga konsekvenser vid en framtida konflikt med Kina om Taiwan. Kriget har dessutom gett Kina möjlighet att analysera USA:s krigföring och dra lärdomar inför framtida militära operationer.
Rapporten togs fram tidigare i veckan och ska ha väckt oro inom Pentagon över de geopolitiska kostnaderna av kriget i Iran, enligt källorna.”
https://omni.se/kallor-kina-starker-sin-position-till-foljd-av-kriget/a/pBdOJj
”
De ukrainska prickskyttar som hyllades brett av allierade under början av kriget mot Ryssland har i princip gjorts arbetslösa av drönarutvecklingen, skriver Wall Street Journal.
2023 satte Vjatjeslav Kovalskij, 60, ett nytt världsrekord när han dödade en rysk officer på fyra kilometers avstånd. Både civila och militärer brukade be om hans autograf och han togs upp i ett slags inofficiellt hedersgalleri för historiens bästa prickskyttar. I dag jobbar han med att stötta drönarpiloter och har inte avfyrat ett skott på flera år.
– Drönare är helt enkelt billigare och mer effektiva, säger han.”
https://omni.se/hyllade-prickskytten-dronare-ar-battre-och-billigare/a/m05E4l
MXT håller du på att svara kommentarer i gamla inlägg?
Jag får massa email om det 😀
Jag behövde testa lite saker så jag kommenterade i bloggens allra första inlägg.
Raderade dem när jag var klar.
Kommer ett inlägg imorgon
Var du härinne idag Lynx eller missade du två batterier av kommentarer i gårdagens och i förrgår inlägg?